Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.683 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
Of Topic.
Als je schrijft: "vooral iets waar ze niks van merkt". Dan lees ik dat je het stiekem doet.
Vandaar mijn opmerking. Misverstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:29

India Sierra

Learn by failure

Heeg77 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:32:
Of Topic.
Als je schrijft: "vooral iets waar ze niks van merkt". Dan lees ik dat je het stiekem doet.
Vandaar mijn opmerking. Misverstand?
Iets waar ze niets van merkt duidde op de eerdere discussie over een solar accu / powerwall. Daar merk je immers niks van, stroom komt nog steeds uit het stopcontact :+

Misverstandje denk ik ja ;)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:35:
[...]

Ze zijn geen van beide kwetsbaarder, dan de pompen van 10...15 jaar geleden.
Dat kwetsbare van a label pompen, is een commercieel verhaal, verzonnen door filterfabrikanten en word door, zowel Wilo als Grundfoss, niet erkend.

Er is ook geen enkele logische reden te verzinnen, waardoor moderne pompen kwetsbaar zouden zijn... Werkelijk niet één.
Maar de marketing doet zijn werk goed, want iedereen wil filters tegenwoordig.... Zelfs hier op het forum :9

Installateurs hebben nergens verstand van, uneto VNI gerommel. Maar ondertussen heilig in het Jaga sprookje en filter marketing geloven :+

Sorry... Ik liet me even gaan, niet persoonlijk bedoeld ;)
Nouja, als het niet nodig is, is het niet nodig. Als ze het gaan gebruiken als reden om garantie te weigeren is het een ander punt natuurlijk.

Technische reden voor hogere kwetsbaarheid? I don't know, misschien kleinere marges in de pompen, waardoor er sneller iets in de weg zit ofzo? Zit het ook maar te verzinnen...

No offence taken of course. Probeer hier ook maar een beetje te leren om de juiste keuzes te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@MikeyMan Moderne pompen zijn zelfs minder kwetsbaar voor vervuiling in het cv water..
Oude wisselstroom motoren hadden veel koeling nodig, ivm warmteontwikkeling.
Het cv water koelde de motor, de "natlopers"
Vervuiling veroorzaakte oververhitting.

Moderne gelijkstroom pompen, hebben veel minder warmteontwikkeling en dus geen koeling dmv cv water meer.
De "drooglopers" dus.
Vervuiling kan dus hier geen schade aanrichten.

Het verhaal van de permanente magneet in gelijkstroom pomp , die meer vuil aan zou trekken, dan een gelijkstroom pomp, klopt ook niet.

Een gelijkwisselstroom motor heeft ook een magnetisch veld als hij draait en zal dus vuil aantrekken dmv zijn koelwater.
Dus meer kans op schade...

De keramische lagers zijn bij beide pompen gelijk en dus even kwetsbaar.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Grolsch schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:53:
[...]

Het idee is leuk, alleen wordt je nooit en te nimmer zelfvoorzienend.

Laten we de maanden december/januari pakken.
Mijn verbruik is ongeveer zo'n 950kWh per maand (350kWh "normaal" verbruik 600kWh voor de WP).

Dat maakt totaal 1900kWh, probeer dat maar eens te bufferen in accu's.

Zelf heb ik 7000WP op m'n dak liggen en wek in deze maanden zo'n 160kWh op.... Dat zou betekenen dat ik zo'n 83125WP op mijn dak moet leggen om zelfvoorzienend te zijn, en dat is een ilussie natuurlijk, ik woon niet klein, maar om "ff" ergens 280 panelen kwijt te raken valt niet mee ;) Los van het feit dat de 3*25A aansluiting dan te klein is, en dit ook zo'n 80K zal kosten wat je nooit en te nimmer weer verdiend.

Neemt niet weg dat als accu's betaalbaarder worden, en salderen afgeschaft is dat ik het wel wil overwegen om met name de nachtelijke uren te kunnen compenseren.

Netto lever ik in de maanden april t/m september terug, dus verbruik uit het net zou in deze periode 0 kunnen zijn.

Maar dan heb ik het over een accu van 10kWh ofzo, daarmee kan ik de nachtelijke uren wel doorkomen.
Zet een windmolen neer.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Oxellaar

Over pompen gesproken. Heeft die autoadapt functie van de Grundfos enige meerwaarde als het een secendaire door de WP aangestuurde pomp is. Ik lees hier dat veel mensen hem op een vaste stand hebben staan, klopt dat ?

Mij leek het in mijn geval juist handig omdat door de zone indeling ( 1 of 2 verdelers moeten voorzien van water)
hij zelf de druk en stroom verbruik zal aanpassen. (of denk ik heel erg verkeerd)

[ Voor 31% gewijzigd door twain4me op 21-01-2020 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Wuursj

want worst is al bezet

Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:43:
[...]
Filters zijn geen nutteloze dingen, alleen lang niet altijd noodzakelijk.
Als je systeem alleen maar uit WP + alles nieuw (uponor, PE-RT vloerverwamingbuis) heb je dan ook nog een filter nodig?
Of is het net als bij een verbrandingsmotor dat nieuw spul juist even flink vervuilt?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 15:29

DJT

Ik denk het wel ja. Bij mij (ook alles nieuw en ook Uponor PE-RT buis) zit er zo'n TF1 filter tussen. Moet nog wel ff een keer kijken hoe ik dat ding schoon moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-08-2024
Hallo,

Er is in onze nieuwe woning recent een Nibe F2120-16 warmtepomp met 350 liter boiler en 220 liter buffer geplaatst. We hebben rond de 300m2 vloerverwarming.

Ik vroeg mij af of hier mensen zijn met een vergelijkbaar systeem die zouden kunnen adviseren over de instellingen voor de SMO 20. Mijn vermoeden is dat veel instellingen nog op factory default staan omdat de installeur nog beperkte ervaring heeft met dit systeem.

In het begin ging de pomp constant aan en uit en ging hij vaak defrosten. Ik heb toen de gradenminuten van -60 richting de -200 gezet na wat lezen of een duits forum. Hierna leek dat beter, maar kwamen de gradenminuten niet meer terug naar 0. Ik heb toen het maximale temperatuur verschil wat omhoog gezet (stond op 10 graden) en dat leek te helpen maar ik weet niet of het al optimaal is. Ook vroeg ik mij af welke minimaal aanvoer temperatuur het beste gebruikt kan worden..

Alhoewel de badkamers nog in aanbouw zijn heb ik alvast warmwater getest, maar het valt me op dat het bijna een dag (of meer) duurt voor de boiler op 50 graden zit. Ook lijkt er een groot temperatuur verchil te zitten tussen de anologe meters en de SMO20. Verder valt het mij op dat zodra de 3-wegklep switched van verwarming naar warmwater er een grote temperatuur drop (BT6) is die weer heel lang nodig heeft om op te warmen. Tijdens het opwarmen trek de pomp ongeveer 3kW terwijl hij veel meer vermogen zou moeten hebben. En omdat dit lang duurt, kost dat veel energie op een dag.

Ik heb het systeem aan homeassistant en grafana gekoppeld en ik zou enkele fotos van de opstelling kunnen maken als hier mensen zijn die zouden kunnen adviseren.

Groeten,
Bas Tijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:31
kmf schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Hoe doe je het met onderhoud? (als er al sprake is van benodigd onderhoud)
Ik veeg twee keer per jaar boomblad en ander ingewaaide rommel achter warmtepomp op. Daarvoor moet het losse dakje er vanaf. De isolatieplaten kan ik er uittrekken. De gehele omkasting is met een paar schroeven aan schuurwand bevestigd en is als geheel weg te halen. Al met al een klusje van een paar minuten.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:16:
.......
Het verhaal van de permanente magneet in gelijkstroom pomp , die meer vuil aan zou trekken, dan een gelijkstroom pomp, klopt ook niet.

Een gelijkstroommotor heeft ook een magisch veld als hij draait en zal dus vuil aantrekken dmv zijn koelwater.
Dus meer kans op schade...

De keramische lagers zijn bij beide pompen gelijk en dus even kwetsbaar.
Ik denk dat je hier de wisselstroom motor bedoelt? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:00:
[...]

Ik denk dat je hier de wisselstroom motor bedoelt? :?
Ja, inderdaad... Je hebt wissel... Uhm gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

In hoeverre maakt iedereen hier gebruik van flexibele aansluitingen zoals hier bij @Dylantje2 op de foto zichtbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sJNnAttItxCYfIos9BXNfAaX/full.png

Voor zover ik het namelijk kon terugvinden hebben deze slangen gewoon rubber als membraan, wat niet zomaar diffusiedicht is. Is dat voor deze lengtes niet van belang of zijn varianten zoals https://rvsslangen.nl/images/Datasheets/Oxystop.pdf of volledig RVS ribbelbuizen een betere optie?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rimco Dat laatste inderdaad, rvs ribben buis. Is duurzamer, beter bestand tegen knikken en draaien.

Wat ook helpt... Is om direct in de juiste richting aan te komen met de leiding

[ Voor 28% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:11
Grolsch schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:42:
Het hoogste punt lijkt mij het handigste?
Rimco schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:45:
@Naalroc/@Grolsch/@Maikie18 In het geval van een microbelontluchter zou ik hem ergens in de stroming verwachten (warme kant want minder opgelost zuurstof?) De normale ontluchters zou ik op alle hoogste punten plaatsen.
Naalroc schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:47:
[...]

En dat is in eerste instantie de buffer, want al de lucht die in de buffer komt, dan er alleen maar uit via de bovenkant van de buffer tank.
Anders houd je heel veel liters lucht in de buffer, namelijk alles boven de uitgaande buis naar de uitvoer. Die is weliswaar omhoog gebogen, normaliter, maar toch....
Ze verkopen ook een combi, die zit dan sowieso in de retour dus ik denk dat het allemaal niet zoveel uit maakt voor de ontluchter
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dicsAkf.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YpkUyjt.png

[ Voor 4% gewijzigd door Maikie18 op 21-01-2020 19:21 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 19:59
Wuursj schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:14:
[...]

Als je systeem alleen maar uit WP + alles nieuw (uponor, PE-RT vloerverwamingbuis) heb je dan ook nog een filter nodig?
Of is het net als bij een verbrandingsmotor dat nieuw spul juist even flink vervuilt?
toevallig dit vandaag besproken met RJTEC als alle vloerverwarmings buizen nieuw zijn en je hebt geen oude roestige radiatoren dan is een vuilfilter niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mijn installatie maak ik expres uit alleen maar kunstof onderdelen behalve de fittingen juist om rotzooi te voorkomen, geen ijzeren of stalen onderdelen. alleen verchroomde fittingen van hetzelfde materiaal.
die kuntstof verdelers zijn duur maar het voorkomt wel rotzooi in je water.
ook vul ik het systeem met osmosewater, dat komt hier toch uit de keukenkraan, dat moet ook voorkomen dat er aanslag op de warmtewisselaar in de WP komt.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-01-2020 19:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:02
Rimco schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:28:
In hoeverre maakt iedereen hier gebruik van flexibele aansluitingen zoals hier bij @Dylantje2 op de foto zichtbaar is?

[Afbeelding]

Voor zover ik het namelijk kon terugvinden hebben deze slangen gewoon rubber als membraan, wat niet zomaar diffusiedicht is. Is dat voor deze lengtes niet van belang of zijn varianten zoals https://rvsslangen.nl/images/Datasheets/Oxystop.pdf or volledig RVS ribbelbuizen een betere optie?
Ik ben meer benieuwd hoe die stalen bochten er uit zien naar 2 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jeroenvervuren schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:02:
[...]

het mengen van 2 verschillende metalen is ook sub-optimaal, dus het minst edele metaal zal het onderspit gaan delven...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 09:25
jeroenvervuren schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:02:
[...]

Van buiten prima, maar van binnen dicht geslibt,heb er hier laatst twee verwijderd, zat voor de helft dicht met roest. Was een t stuk waar ontluchter aan zat, maar die deed het niet meer....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

flippy schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 02:43:
[...]

als je multitubo (of unipor) fittingen zou gebruiken kan je mijn tang wel lenen, die gaat tot 32 met een U profiel.
ik ga mijn hele huis voorzien van nieuwe leidingen dus heb zelf een tang gekocht die van 16 tot 32 kan.
Heel erg bedankt voor het aanbod, ik ben er achter gekomen dat mijn moederbek hoogstwaarschijnlijk 32mm aankan, dus dan ben ik voor een paar tientjes klaar, heel erg bedankt voor het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:22:
[...]

Van buiten prima, maar van binnen dicht geslibt,heb er hier laatst twee verwijderd, zat voor de helft dicht met roest. Was een t stuk waar ontluchter aan zat, maar die deed het niet meer....
Als ze vol lucht staan willen ze wel roesten ja, maar verder zijn ze prima te gebruiken. Remember, buffervaten, expantievaten en radiatoren zijn ook gewoon van staal ;-)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BasTijs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:25:
Hallo,

Er is in onze nieuwe woning recent een Nibe F2120-16 warmtepomp met 350 liter boiler en 220 liter buffer geplaatst. We hebben rond de 300m2 vloerverwarming.

Ik vroeg mij af of hier mensen zijn met een vergelijkbaar systeem die zouden kunnen adviseren over de instellingen voor de SMO 20. Mijn vermoeden is dat veel instellingen nog op factory default staan omdat de installeur nog beperkte ervaring heeft met dit systeem.

In het begin ging de pomp constant aan en uit en ging hij vaak defrosten. Ik heb toen de gradenminuten van -60 richting de -200 gezet na wat lezen of een duits forum. Hierna leek dat beter, maar kwamen de gradenminuten niet meer terug naar 0. Ik heb toen het maximale temperatuur verschil wat omhoog gezet (stond op 10 graden) en dat leek te helpen maar ik weet niet of het al optimaal is. Ook vroeg ik mij af welke minimaal aanvoer temperatuur het beste gebruikt kan worden..

Alhoewel de badkamers nog in aanbouw zijn heb ik alvast warmwater getest, maar het valt me op dat het bijna een dag (of meer) duurt voor de boiler op 50 graden zit. Ook lijkt er een groot temperatuur verchil te zitten tussen de anologe meters en de SMO20. Verder valt het mij op dat zodra de 3-wegklep switched van verwarming naar warmwater er een grote temperatuur drop (BT6) is die weer heel lang nodig heeft om op te warmen. Tijdens het opwarmen trek de pomp ongeveer 3kW terwijl hij veel meer vermogen zou moeten hebben. En omdat dit lang duurt, kost dat veel energie op een dag.

Ik heb het systeem aan homeassistant en grafana gekoppeld en ik zou enkele fotos van de opstelling kunnen maken als hier mensen zijn die zouden kunnen adviseren.

Groeten,
Bas Tijs
Bij vloerverwarming max. 30c aanvoer temperatuur, ik vermoed dat je aanvoertemperatuur nu veel te hoog staat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

flippy schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:57:
mijn installatie maak ik expres uit alleen maar kunstof onderdelen behalve de fittingen juist om rotzooi te voorkomen, geen ijzeren of stalen onderdelen. alleen verchroomde fittingen van hetzelfde materiaal.
die kuntstof verdelers zijn duur maar het voorkomt wel rotzooi in je water.
ook vul ik het systeem met osmosewater, dat komt hier toch uit de keukenkraan, dat moet ook voorkomen dat er aanslag op de warmtewisselaar in de WP komt.
flippy schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:10:
[...]

het mengen van 2 verschillende metalen is ook sub-optimaal, dus het minst edele metaal zal het onderspit gaan delven...
Nu maar hopen dat dat niet in de WP zit ;) Ik ben ook aan het zoeken, bochten o.i.d. is geen probleem standaard henco is vol kunststof, maar de wat specialere dingen ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hesselbeertje schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Als ze vol lucht staan willen ze wel roesten ja, maar verder zijn ze prima te gebruiken. Remember, buffervaten, expantievaten en radiatoren zijn ook gewoon van staal ;-)
https://www.beregeningssp...vaten/kunststof-drukvaten

wat duurder maar als je geen radiatoren hebt kan je dus een volledig kunstof systeem hebben, behalve de fittingen dan...
twain4me schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:10:
Nu maar hopen dat dat niet in de WP zit ;) Ik ben ook aan het zoeken, bochten o.i.d. is geen probleem standaard henco is vol kunststof, maar de wat specialere dingen ;(
er zit alleen messing en koper in de WP aan de waterzijde ervan. dat is heel wat robuuster dan die stukken steigerbuis...

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 21-01-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Ik zou deze toch maar niet toepassen:
Max. temperatuur 38 graden

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:14:
Ik zou deze toch maar niet toepassen:

[...]
ik was niet van plan om 38 graden in mn vloer te pompen.. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 21:28
Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Ja, inderdaad... Je hebt wissel... Uhm gelijk
Ik denk ook dat je magnetisch veld bedoelt ipv magisch veld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dewim1 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:51:
[...]

toevallig dit vandaag besproken met RJTEC als alle vloerverwarmings buizen nieuw zijn en je hebt geen oude roestige radiatoren dan is een vuilfilter niet nodig
Stomme vraag, was dat in het Duits of in het Engels, Ik moet er ook nog mee comuniseren en over duits typen doe ik altijd uren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 09:03

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 20:22:
[...]

galvabuis?
Slechter dan cv buis?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:08:
[...]

Bij vloerverwarming max. 30c aanvoer temperatuur, ik vermoed dat je aanvoertemperatuur nu veel te hoog staat.
De minimale stond op 21 en door de curve kwam hij nu het rond de 0-5 graden is rond de 23-25 uit. Ik ben nu eens aan het kijken als ik hem op 30 zet bij 0 graden. Voor het warm water heb ik een sterk vermoeden dat de sensor verkeer zit/is met 10 graden verschil tussen de analoge en de sensor.
De max is gelimiteerd op 40 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door BasTijs op 21-01-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 09:25
Dylantje2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:26:
[...]

galvabuis?
Slechter dan cv buis?
Zeker weten, zachte gegoten troep.
Zet er maar eens vijl op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:14:
@Andrehj niet te veel 90gr bochten en ik zou ze sowieso proberen buigen ipv solderen.
Zo min mogelijk solderingen heeft de voorkeur.
Vandaag een R32 Ecodan (ERSD-VM2D) inbedrijf gesteld, dat was wel even wennen want het menu is behoorlijk uitgebreid.
O.a pompstanden voor SWW en verwarming apart in te stellen, smartgrid ready enz....

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/iwfh497kep7.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/nkr6ob5kcam.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/igaytzsb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4ayjd9812yj.jpg

En @Oxellaar maarliefst 2x een 90 graden persbocht gebruikt in de 5/8e leiding :) Wel stille werking ook van de koudemiddelleiding btw.

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 21-01-2020 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En @Oxellaar maarliefst 2x een 90 graden persbocht gebruikt in de 5/8e leiding :) Wel stille werking ook van de koudemiddelleiding btw.
Misschien de volgende keer de unit een kwart slag draaien? ;)

Maar perskoppelingen en R32... Daikin geeft je garantie op lekkage. Moleculen van R32 (en 410)schijnen door het rubber te gaan is mij verteld.
Ik ga dit nog verder uitzoeken, in hoeverre het echt zo is.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:49:
[...]

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Maar perskoppelingen en R32... Daikin geeft je garantie op lekkage. Moleculen van R32 (en 410)schijnen door het rubber te gaan is mij verteld.
Ik ga dit nog verder uitzoeken, in hoeverre het echt zo is.
Conex Banniger garandeerd lekdicht bij juist geperste koppelingen. en ik meet ook nooit lekken erop.

Moet ook kunnen zegt Conex...
http://www.conexbanninger..._Refrigerants_May2019.pdf

@Oxellaar volgens mij ben je persofoob :+

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 21-01-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-09 19:22
BasTijs schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:25:
Hallo,

Groeten,
Bas Tijs
lijkt in grote lijnen wel op ons systeem; F2120-16 met SMO20, 500L boilervat, 120L buffervat.

op dit moment (1 graden Celsius buiten) hebben wij 27,7 graden aanvoer temperatuur... berekende aanvoer temperatuur is 27,3 volgens de SMO20.

graadminuten staat bij ons op -120

Warmwater maken duur meestal tussen de 30 en 60 minuten. in extreme gevallen kan het een kwartiertje langer zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29

Crazy-

Best life ever

Dewim1 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:51:
[...]

Hmm dit ook overwogen, maar woning is 5 jaar en er zijn toch een meter of 2 ijzer pijpen aanwezig. Zeker voor het onzekere toch maar een filter op aanschaf lijst gezet.

Mijn Pana 5kW heb ik vandaag betaald; morgen maar even horen wanneer de levering zal zijn. (RjTec)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21

Japie.G

Colour Classic

Zo laag in Ta? Heb je het dan over volledig dichte huizen met wtw ventilatie etc?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:16:
[...]

ik was niet van plan om 38 graden in mn vloer te pompen.. O-)
Ik ook niet, maar ik wil wel wat warmer SWW aanmaken dan 38*C, en dat gaat dus ook door het systeem,bij de meesten; geen goede aanbeveling IMHO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Japie.G schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:08:
Zo laag in Ta? Heb je het dan over volledig dichte huizen met wtw ventilatie etc?
Zo laag is het niet. Ik kan mijn huis uit 1980 met 200m2 ook opwarmen met 25C tA. Ware het niet dat 27C lekkerder is voor de kids die spelen op de grond.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:21

Japie.G

Colour Classic

Hmmm ga ik toch eens verlagen. Scheelt misschien wat defrosts als ik minder power hoef te geven.. zit nu op 32/33 bij deze tBuiten.

(Bouwjaar 2017, vv only maar wel systeem C ventilatie, heb overigens geen buffer)

[ Voor 38% gewijzigd door Japie.G op 21-01-2020 22:40 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:31:
[...]

Ik ook niet, maar ik wil wel wat warmer SWW aanmaken dan 38*C, en dat gaat dus ook door het systeem,bij de meesten; geen goede aanbeveling IMHO.
ik ga mijn SWW met een atlantic doen, dus dat "probleem" heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
HiBe schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:57:
[...]

lijkt in grote lijnen wel op ons systeem; F2120-16 met SMO20, 500L boilervat, 120L buffervat.

op dit moment (1 graden Celsius buiten) hebben wij 27,7 graden aanvoer temperatuur... berekende aanvoer temperatuur is 27,3 volgens de SMO20.

graadminuten staat bij ons op -120

Warmwater maken duur meestal tussen de 30 en 60 minuten. in extreme gevallen kan het een kwartiertje langer zijn...
Thanks, zie jij ook een groot verschil tussen de analoge sensor op het boilervat en de bt6 sensor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:55:
[...]

Conex Banniger garandeerd lekdicht bij juist geperste koppelingen. en ik meet ook nooit lekken erop.

Moet ook kunnen zegt Conex...
http://www.conexbanninger..._Refrigerants_May2019.pdf

@Oxellaar volgens mij ben je persofoob :+
Nee, ben absoluut geen persfoob. Ik zie graag een goed alternatief voor hardsolderen.
Want het heeft zeker voordelen in de montage.

Alleen zijn alle voorgaande probeersels op een fiasco uitgelopen. Persen is niet het eerste alternatief. Lockring, ooit leverancier van een persverbinding, nu leverancier van lekdetectie apparatuur...

Ik hoorde het nog maar pas geleden van iemand bij Daikin. Ik weet niet of het om een specifiek merk perskoppelingen gaat, of over alle persverbindingen.
Maar hun ervaringen waren slecht, meerdere installaties, die onverklaarbaar leeg liepen na een aantal jaar.
Ging om kleinere systemen, single splitjes enzo. Grote VRF systemen worden niet geperst.

Maar zodra ik het kan onderbouwen of het blijkt onzin te zijn, laat ik het weten.
Dieken Taffert schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:16:
[...]

Ik denk ook dat je magnetisch veld bedoelt ipv magisch veld ;)
Tjee, gaat lekker vandaag....
Maar inderdaad, magnetisch natuurlijk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 21-01-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
@koevlaas2 die R32 WP lijkt wel heel erg op een hitachi qua menu. De instellingen die je opnoemt heb ik namelijk ook.
Heb mij alleen wel afgevraagd waarom zou je sww niet op max pompsnelheid willen opwarmen?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:07
Lekker L/W warmtepomp weer hier in de regio. Het vriest al 31 uur aan een stuk en de mist begint nu pas minder te worden. De COP had waarschijnlijk 4,0 kunnen zijn, maar dankzij alle defrosts is die slechts 3,1 over deze periode.

De SW75YAA staat op max 75% en heeft gemiddeld per uur 3,81kWh warmte geproduceerd en daaruit 0,36kWh onttrokken voor defrosts. Er was 1,11kWh elektriciteit nodig. Dit was dus een mooie test voor de isolatie en warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:10:
Lekker L/W warmtepomp weer hier in de regio. Het vriest al 31 uur aan een stuk en de mist begint nu pas minder te worden. De COP had waarschijnlijk 4,0 kunnen zijn, maar dankzij alle defrosts is die slechts 3,1 over deze periode.

De SW75YAA staat op max 75% en heeft gemiddeld per uur 3,81kW warmte geproduceerd en daaruit 0,36kW onttrokken voor defrosts. Er was 1,11kW elektriciteit nodig. Dit was dus een mooie test voor de isolatie en warmtepomp.
Gelukkig valt het hier vlakbij de zee nog wel mee. Gisteren heeft de WP wel wat harder moeten draaien en ook met een viertal defrosts.

Maar overall is januari dit jaar wel heel wat minder verbruik dan vorig jaar. Het moet wel heel erg vriezen om vorig jaar te evenaren (*knocks wood)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/efGAvTT.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
Ik heb mijn stooklijn een paar graden omhoog gedaan en ik zie nu dat de chargepump terug schakeld naar 1%, terwijl de gradenminuten nog negatief zijn en de WP blijft draaien. Komt dit door de naregeling dat er dus geen/weinig vraag is terwijl de WP denkt dat hij nog verder moet verhogen? Dus zou ik zo mijn stooklijn kunnen optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
BasTijs schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:58:
Ik heb mijn stooklijn een paar graden omhoog gedaan en ik zie nu dat de chargepump terug schakeld naar 1%, terwijl de gradenminuten nog negatief zijn en de WP blijft draaien. Komt dit door de naregeling dat er dus geen/weinig vraag is terwijl de WP denkt dat hij nog verder moet verhogen? Dus zou ik zo mijn stooklijn kunnen optimaliseren?
is jouw naregeling ook aan de SMO gekoppeld? hier kun je een paar potentiaal vrije contacten op de SMO voor gebruiken. Dan weet de SMO ook of je huis wel of geen warm/koel vraag heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Hier toevallig iemand die mee wil denken over de groep indeling / plaatsing verdeler

De meest rechtse ruimte bovenaan hoort er niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NH2NL5p.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:44:
Hier toevallig iemand die mee wil denken over de groep indeling / plaatsing verdeler

De meest rechtse ruimte bovenaan hoort er niet bij.

[Afbeelding]
Onder de trap lijkt het meest voor de hand liggend toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ik ben vrij in de keuze. Kan in de hal of in de bijkeuken of in de game/hobby kamer. Er zit ook nog een klein schuurtje aan die niet op tekening staat dat zou ook nog kunnen, dus ik weet niet wat het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:57:
Ik ben vrij in de keuze. Kan in de hal of in de bijkeuken of in de game/hobby kamer. Er zit ook nog een klein schuurtje aan die niet op tekening staat dat zou ook nog kunnen, dus ik weet niet wat het beste is.
Tsjah, zo'n ding zit meestal nogal in de weg ergens. Onder de trap gebeurt over het algemeen niet zo heel erg veel, dus die ruimte is makkelijk op te offeren.

Waar komt de Warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Voor wie bij het bekijken van een tekening soms denkt.. "wat is dat nu voor een raar ding"
een mooie pdf met symbolen :) (in mijn geval bleek het een inregelafsluiter te zijn.)

pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Vanmorgen even mogen kijken en luisteren naar de Atlantic Explorer V4 van @rykers158, het geluid wat hij maakte viel mij en mijn vrouw enorm mee. Qua installatie zag het er ook erg eenvoudig uit en zou ik dat prima zelf op kunnen lossen.

Dan blijft de zoektocht naar het juiste monoblock voor de CV installatie wel even staan en valt me op dat het volgens mij niet enorm uitmaakt of je nu voor een Panasonic, Mitsibushi of Nibe gaat behalve de prijs (verschil vind ik enorm) en de prestaties onder de -5. Klopt die inschatting? En zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden zoals complexiteit van aansluiten, onderhoud en nieuwe modellen die er bijna aan zitten te komen?

Ik hoop dat mijn huidige ketel het nog een paar maanden uit weet te zingen zodat ik de boel kan vervangen zodra ik de cv niet meer nodig heb maar ben bang dat ik voor tijdelijk nog een marktplaats keteltje moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je vloerverwamring hebt maakt de prestaties onder -5 niet super veel uit, de dagen dat je echt op die temperaturen maximaal moet gaan stoken zijn vrij kort. dus dat je een paar kWh kwijt bent aan de losse verwarmer is minimaal te noemen, je betonvloer heeft veel thermische massa om je de nachten door te helpen zodat je gewoon overdag kan bijstoken als het wat warmer is buiten. truc is wel natuurlijk om de pomp goed in te stellen dat je niet snachts als het -10 is volop gaat stoken natuurlijk. dus een goed (winter) stookpogramma is wel handig zodat je het meeste werk verzet tussen 12 en 5 overdag.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 22-01-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
HiBe schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:05:
[...]

is jouw naregeling ook aan de SMO gekoppeld? hier kun je een paar potentiaal vrije contacten op de SMO voor gebruiken. Dan weet de SMO ook of je huis wel of geen warm/koel vraag heeft.
Voor zover ik weet is dat niet het geval, maar ik zal het eens navragen als de installateur volgende week weer langs komt. Wij hebben 3 van die motorloze uponor verdelers met ieders 6 tot 12 lussen/groepen. Kan dat op verdeler niveau?

Nu ik de sensoren in grafana heb zie ik ook dat de laadpomp terug schakeld naar 1% als hij switched naar warmwater waardoor het opwarmen een dag duurt. Alleen tijdens defrosten draait hij elke keer even. Misschien is de laadpomp omgewisseld met de circulatiepomp qua aansturing? Of wat zorgt er voor dat hij terug zou schaklen naar 1% terwijl het vat nog lang niet op temperatuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeg77
[i]
BasTijs schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:58:
Ik heb mijn stooklijn een paar graden omhoog gedaan en ik zie nu dat de chargepump terug schakeld naar 1%, terwijl de gradenminuten nog negatief zijn en de WP blijft draaien. Komt dit door de naregeling dat er dus geen/weinig vraag is terwijl de WP denkt dat hij nog verder moet verhogen? Dus zou ik zo mijn stooklijn kunnen optimaliseren?[/i]
Ik weet niet of je Nibe Uplink op je pc hebt maar dan kun je zien bij service informatie wat de berekende aanvoer temperatuur is en wat de externe aanvoer temperatuur is.
Wanneer de berekende aanv. temp. lager is den de externe aanv.temp. dan gaan de graad minuten weer richting 0 en bij 0 graadminuten stopt de pomp pas.
Wanneer de berekende aanv. temp hoger is/wordt, dan de externe aanv. temp. gaan de graadminuten weer naar beneden en zal de warmtepomp inschakelen wanneer de graadminuten op de door jou ingestelde waarde van -200 komt. Ik heb mijn graadminuten op -100 ingesteld.(geen vloerverwarming maar Jaga's beneden en gewone radiatoren boven).
Wanneer de graadminuten erg laag staan heb je grotere kans op temperatuurschommelingen in je woning.
Ik heb voor het SWW een WPBoiler en mijn WP zorgt dus alleen voor verwarming van de woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Heeg77 op 22-01-2020 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je de gradenminuten gewoon op 200 zet zal de bijverwamring toch ook practisch gezien niet meer inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:21:
als je vloerverwamring hebt maakt de prestaties onder -5 niet super veel uit, de dagen dat je echt op die temperaturen maximaal moet gaan stoken zijn vrij kort. dus dat je een paar kWh kwijt bent aan de losse verwarmer is minimaal te noemen, je betonvloer heeft veel thermische massa om je de nachten door te helpen zodat je gewoon overdag kan bijstoken als het wat warmer is buiten. truc is wel natuurlijk om de pomp goed in te stellen dat je niet snachts als het -10 is volop gaat stoken natuurlijk. dus een goed (winter) stookpogramma is wel handig zodat je het meeste werk verzet tussen 12 en 5 overdag.
Houd er rekening mee dat je met het weer zoals deze week (-2°C en mist) ruim 20% van het maximaal vermogen kwijt bent aan defrosts.

Als voorbeeld mijn SW75YAA met 8kW capaciteit en eens per uur een defrost:
Tijdens een defrost is er 10 min. geen warmteproductie, dus 8kWh/60*50=6,7kWh warmte.
Er wordt 0,35kWh warmte onttrokken voor de defrost, dus 6,7-0,35=6,35kWh = 79% van het opgegeven vermogen is beschikbaar om het huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Houd er rekening mee dat je met het weer zoals deze week (-2°C en mist) ruim 20% van het maximaal vermogen kwijt bent aan defrosts.

Tijdens een defrost is er 10 min. geen warmteproductie, dus 8kWh/60*50=6,7kWh warmte.
Er wordt 0,35kWh warmte onttrokken voor de defrost, dus 6,7-0,35=6,35kWh = 79% van het opgegeven vermogen is beschikbaar om het huis te verwarmen.
klinkt logisch, overigens heb ik voor die koude dagen ook altijd nog een houtkachel beschikbaar om even bij te stoken maar dat wil ik niet meenemen in de berekeningen.

Het huis is grotendeels nog voorzien van radiatoren, slechts de keuken en bijkeuken (bij elkaar 45m2) zijn met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:59:
[...]

en hoe hard moet hij eraan sleuren om de toko op temperatuur te houden? drukt hij constant de volle 8kW erdoor of tokkelt hij rustig op door de hele dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

De defrosts zijn gelukkig over. Op bepaalde momenten had ik er ieder uur eentje. Ook is is het ding meer gaan resoneren als de frequentie naar de 30Hz gaat. Bij een hogere of lagere frequentie geen last van gehad. Na een defrost gaat de compressor geleidelijk wat langzamer. Inmiddels heb ik bij WS nieuwe (soft) dempers (15-35kg) besteld voor tussen de buitenunit en de muurbeugel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:54:
[...]

en hoe hard moet hij eraan sleuren om de toko op temperatuur te houden? drukt hij constant de volle 8kW erdoor of tokkelt hij rustig op door de hele dag?
Hij is nu begrenst op 75% en werkt na een defrost langzaam naar de 5kW, maar begint dan al snel weer dicht te vriezen en dan neemt het vermogen weer af. Als ie harder moet werken neemt het aantal defrosts toe en heb je dus nog meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:09:
[...]

Hij is nu begrenst op 75% en werkt na een defrost langzaam naar de 5kW, maar begint dan al snel weer dicht te vriezen en dan neemt het vermogen weer af. Als ie harder moet werken neemt het aantal defrosts toe en heb je dus nog meer verlies.
dus je hebt nog steeds capaciteit over en voor de dagen dat hij vaker moet defrosten kan hij nog terguvallen op de bijverwarming nog.

hoewel het minder effcient is zie ik nog steeds geen enkel probleem voor die paar dagen in het jaar dat het wat frisser is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:21:
Om het in auto termen te vertalen, geef je minder gas als je heuvel op moet en meer als je er weer afgaat ?
doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:28:
[...]

Ik heb gelukkig nog voldoende capaciteit over, maar dit soort dagen geeft wel het zwakke punt van de L/W warmtepomp aan. Volgens mijn analyse van het dagelijkse gasverbruik zou ik het met een 5kW warmtepomp moeten redden, maar dat zou nu toch wel een probleem zijn geweest als die vol gas iedere 30 min. een defrost heeft. Men kan niet zomaar zeggen dat een 6kW warmtepomp 144kWh warmte per dag kan maken. Je mag, met dit weer, blij zijn met 115kWh.
Volgens je eigen analyse zou je het met een 5kW versie moeten redden, ik neem aan bij -7 tot -10C ? Hoeveel was je dan gisteren bijvoorbeeld bij ongeveer 0C nodig ? Ik neem aan dat dat behoorlijk minder zal zijn dan die 5kW of vergis ik mij ?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:15:
[...]

dus je hebt nog steeds capaciteit over en voor de dagen dat hij vaker moet defrosten kan hij nog terguvallen op de bijverwarming nog.

hoewel het minder effcient is zie ik nog steeds geen enkel probleem voor die paar dagen in het jaar dat het wat frisser is.
Ik heb gelukkig nog voldoende capaciteit over, maar dit soort dagen geeft wel het zwakke punt van de L/W warmtepomp aan. Volgens mijn analyse van het dagelijkse gasverbruik zou ik het met een 5kW warmtepomp moeten redden, maar dat zou nu toch wel een probleem zijn geweest als die vol gas iedere 30 min. een defrost heeft. Men kan niet zomaar zeggen dat een 6kW warmtepomp 144kWh warmte per dag kan maken. Je mag, met dit weer, blij zijn met 115kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beumer
Al vaker genoemd in dit topic:
Blijft over voor verwarming ongeveer 1950 - 400 - 40 = 1510m3
Benodigd vermogen voor -10C situatie op basis van:
koevlaas2 formule 1510 * 8 / 1650 = 7.32kW
Dan kom ik grofweg op de volgende keuzes, volgens mij van goedkoop naar duur:
LG HM071M.U43 -> inkoop €2.714,-, subsidie €1.800,-

Panasonic WH-MDC09H3E5 (Aangepast van WH-MDC07H3E5 na opmerking van @flippy, verschil inkoop is 185,- en de subsidie is gelijk) -> inkoop €3.389,-, subsidie €1900,-

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C (wel met binnenunit, heb ik die eigenlijk nodig icm wpb?) -> inkoop €4.205,-, subsidie €1.900,-

Nibe F2120-8 -> inkoop €6.727,-, subsidie €1.900,-

Uiteraard transport en installatiekosten nog even niet meegenomen. Die moet ik bij allemaal maken, al kan de installatie mogelijk nog wel verschillen qua prijs.

En daarmee heb ik een aantal populaire units te pakken die allemaal voor en nadelen hebben. Als je vandaag mocht kiezen wat zou je dan nemen en waarom?

[ Voor 47% gewijzigd door beumer op 23-01-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
men kan het een zwak punt noemen van een WP, maar gezien de idiote mate van verspilling die een "reguliere" 20+kW gasgestookte CV met zich meebrengt en het feit dat je -bij een goed ingeregelde WP- er als consument er niks van merkt zie ik het niet echt als een probleem. voor de bewoner blijft de toko gewoon lekker warm, en dat hij dan minder effcient is of met de bijverwamring moet bijstoken voor een paar dagen in het jaar is eigenlijk een non-issue. het is vergelijkbaar met mensen die niet electrisch willen rijden omdat ze niet 1000km kunnen rijden met een sleurhut naar spanje toe zonder op te laden.
pak dan de 9kW, de 7kW is een begrensde 9kW namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 22-01-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als ik zie dat ik de afgelopen dagen 7-10m3 aan gas verbruik in totaal, zou dat in principe genoeg moeten zijn.
Zelfs met COP 1 kom je dan op 115/9,769 kWh = 11.77...

Of denk ik dan te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:33:
[...]

men kan het een zwak punt noemen van een WP, maar gezien de idiote mate van verspilling die een "reguliere" 20+kW gasgestookte CV met zich meebrengt en het feit dat je -bij een goed ingeregelde WP- er als consument er niks van merkt zie ik het niet echt als een probleem. voor de bewoner blijft de toko gewoon lekker warm, en dat hij dan minder effcient is of met de bijverwamring moet bijstoken voor een paar dagen in het jaar is eigenlijk een non-issue. het is vergelijkbaar met mensen die niet electrisch willen rijden omdat ze niet 1000km kunnen rijden met een sleurhut naar spanje toe zonder op te laden.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vind het wel iets om rekening mee te houden bij het bepalen van het maximum vermogen. Gelukkig heeft mijn unit het beste van beide werelden een laag minimum vermogen bij hoge Tb en hoog maximum vermogen bij lage Tb :*).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:34:
[...]

Als ik zie dat ik de afgelopen dagen 7-10m3 aan gas verbruik in totaal, zou dat in principe genoeg moeten zijn.
Zelfs met COP 1 kom je dan op 115/9,769 kWh = 11.77...

Of denk ik dan te makkelijk?
Nee niet te gemakkelijk, hooguit te pessimistisch, zelfs HT verwarmen, voor bijv SWW halen de forumleden gemiddeld nog een COP van ongeveer 2,5 naast dat die 9,769 ook het theoretisch maximaal haalbare is uit 1m3 gas. Waar komt overigens die 115 vandaan ?
ijhas schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:09:
Ik heb hier in het verleden wel eens gelezen over een "omgekeerde stooklijn". Ta lager naarmate het buiten kouder wordt, maar wel langer doorstoken. Zijn er Tweakers die dit nog met succes toepassen? Of is dit inmiddels achterhaald?
Dat kan hooguit een 'fix' zijn om een te grote WP enigszins 'normaal' te laten werken naar mijn idee.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

doek55 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:43:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik vind het wel iets om rekening mee te houden bij het bepalen van het maximum vermogen. Gelukkig heeft mijn unit het beste van beide werelden een laag minimum vermogen bij hoge Tb en hoog maximum vermogen bij lage Tb :*).
klopt, maar veel mensen zijn nu eenmaal gewend om te grote installaties neer te zetten, dus een wat kleinere die makkelijker bij normalere temperaturen lager kan moduleren is uiteinelijker efficenter dan een te grote unit.
ik weet dat een 5kW panasonic omlaag kan tot iets in de 400W en dat is ook voor velen een bereik waar de pompen vaak in verkeren aangezien de temperaturen in nederland gewoon tussen de 7 en 15 graden zitten.
ik weet niet precies hoe laag de 9kW zo uit mn hoofd maar die gaat naar mijn weten niet zo laag als de 5kW dat kan en heeft ook een veel slechtere COP in vergelijking met de 5kW versie. dus uiteindelijk ben je gewoon beter uit door een "te kleine" unit te nemen en op de koop toe te nemen dat je een paar dagen per jaar moet bijverwarmen. uiteindelijk ben je toch beter uit dan een grotere unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:53:
[...]

Nee niet te gemakkelijk, hooguit te pessimistisch, zelfs HT verwarmen, voor bijv SWW halen de forumleden gemiddeld nog een COP van ongeveer 2,5 naast dat die 9,769 ook het theoretisch maximaal haalbare is uit 1m3 gas. Waar komt overigens die 115 vandaan ?
Uit het voorbeeld van @doek55

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-09 15:02
Ik heb hier in het verleden wel eens gelezen over een "omgekeerde stooklijn". Ta lager naarmate het buiten kouder wordt, maar wel langer doorstoken. Zijn er Tweakers die dit nog met succes toepassen? Of is dit inmiddels achterhaald?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeg77
[i]
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:53:
als je de gradenminuten gewoon op 200 zet zal de bijverwamring toch ook practisch gezien niet meer inschakelen?[/i]
Op wie reageer je hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Heeg77 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:29:
[i]
[...]
Op wie reageer je hier?
het is een vraag, dus iedereen kan antwoorden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:13

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een compact houten huisje voor het buitendeel van de warmtepomp. Alklima komt op de VSK met de Wattz Cube. Bijzonderheden: geïntegreerde geluidsisolatie en één aanzuig- en uitblaasrichting aan één zijde.
Nog geen prijs van gezien... Aklima kennende zal het geen koopje zijn. Lees ook de commentaren.

https://www.installatie.n...or-buitendeel-warmtepomp/

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 22-01-2020 17:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
  • Laatst online: 20-09 21:20
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:31:

[...]

LG HM071M.U43 -> inkoop €2.714,-, subsidie €2000,-??

Panasonic WH-MDC09H3E5 (Aangepast van WH-MDC07H3E5 na opmerking van @flippy, verschil inkoop is 185,- en de subsidie is gelijk) -> inkoop €3.389,-, subsidie €1900,-

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C (wel met binnenunit) -> inkoop €3475,-, subsidie €1.900,-

Uiteraard transport en installatiekosten nog even niet meegenomen. Die moet ik bij allemaal maken, al kan de installatie mogelijk nog wel verschillen qua prijs.

En daarmee heb ik een aantal populaire units te pakken die allemaal voor en nadelen hebben. Als je vandaag mocht kiezen wat zou je dan nemen en waarom?
Geen BTW op de Spaanse?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-09 19:59
heeft er iemand al ervaring met een LG warmte pomp?
wel erg goedkoop na aftrek subsidie

De aircos van LG van een paar jaar geleden waren echt slecht
Mij lijkt een panasonic een betere keuze

[ Voor 10% gewijzigd door Dewim1 op 22-01-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
MikeyMan schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:00:
[...]

Tsjah, zo'n ding zit meestal nogal in de weg ergens. Onder de trap gebeurt over het algemeen niet zo heel erg veel, dus die ruimte is makkelijk op te offeren.

Waar komt de Warmtepomp?
Dat is ook nog te bepalen, kan eigenlijk overal staan
Dewim1 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:56:
heeft er iemand al ervaring met een LG warmte pomp?
wel erg goedkoop na aftrek subsidie

De aircos van LG van een paar jaar geleden waren echt slecht
Mij lijkt een panasonic een betere keuze
@Noord27 wacht nog op de installatie van die van hem.

@iedereen
Ik heb vandaag de bouwtekeningen van de woning mogen ontvangen en weet nu het volgende

Vloer bg: vbi combinatievloer Rc 2.5m2K/W
Vloer verdiep: 2,52
Gevel: 3,17m2K/W
Dak: 2,91

Daarnaast hebben de huidige bewoners hun afrekening van afgelopen jaar gekregen, het verbruik was 1900m3 (Stookpatroon: nacht 15 graden, overdag 19, in de avond min 20). Ze koken op gas.De kantoorruimte verwarmen ze bij gebruik met een elektrisch kacheltje

Gezien deze gegevens, voor welk vermogen WP zouden jullie dan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoeveel m2 verwarmd oppervlakte heeft de woning en hoeveel personen wonen er nu?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:04
flippy schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:54:
[...]
ik weet niet precies hoe laag de 9kW zo uit mn hoofd maar die gaat naar mijn weten niet zo laag als de 5kW dat kan en heeft ook een veel slechtere COP in vergelijking met de 5kW versie.
Met een Panasonic 9kWh WP heb je waarschijnlijk gelijk.
Mijn Danfoss 9KWh WP moduleert wel terug naar ca. 470Watt en wat ook belangrijk is: met een goede COP van gemiddeld ruim boven de 4.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Scherp, dan kom je inderdaad op €4.205,- ik pas het ff aan. Wat zou jij kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:29:
Hoeveel m2 verwarmd oppervlakte heeft de woning en hoeveel personen wonen er nu?
165m2 (excl het kantoor maar die wordt nu dus elektrisch verwarmd). Ze wonen er met 4 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
@Verwijderd naar aanleiding van jouw opmerking over de delta t. De theorie of wat je het ook noemen wilt over boord gegooid. Delta t op 4,5 graden gezet. Je raadt het al, een installatie die alleen start na sww en de rest de dag door tokkelt. Prachtig. Afgelopen dag 14 kWh uur verbruikt 60,2 het huis in , dagcop van 4,3. Dit loopt veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Fut41 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:45:
@Verwijderd naar aanleiding van jouw opmerking over de delta t. De theorie of wat je het ook noemen wilt over boord gegooid. Delta t op 4,5 graden gezet. Je raadt het al, een installatie die alleen start na sww en de rest de dag door tokkelt. Prachtig. Afgelopen dag 14 kWh uur verbruikt 60,2 het huis in , dagcop van 4,3. Dit loopt veel mooier.
En het had waarschijnlijk nog beter geweest mocht het niet zo mistig zijn geweest. Of valt het aantal defrosts wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 22:18
@Maikie18 is er nog mogelijk het dak na te isoleren? En hoe is het gesteld met kierdichting, ventilatie en glas?

Als je de Koevlaas-formule toepast kom je op een warmtepomp van 1900 * 8 / 1650 = 9,2kW. Rond af naar boven en je zit op een 10kW warmtepomp. Gaat SWW daar nog van af en kun je nog wat verbeteringen doorvoeren dan kun je toe met een wat kleinere.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:54:
[...]

En het had waarschijnlijk nog beter geweest mocht het niet zo mistig zijn geweest. Of valt het aantal defrosts wel mee?
Het enorme voordeel van de lagere d t is dat het vooral met dit weer de aanvoer temperatuur naar beneden gaat. Voorheen op dit soort dagen vaker een dag cop van 3,2 gezien dan hoger. Dus nu ook minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
David schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:54:
@Maikie18 is er nog mogelijk het dak na te isoleren? En hoe is het gesteld met kierdichting, ventilatie en glas?

Als je de Koevlaas-formule toepast kom je op een warmtepomp van 1900 * 8 / 1650 = 9,2kW. Rond af naar boven en je zit op een 10kW warmtepomp. Gaat SWW daar nog van af en kun je nog wat verbeteringen doorvoeren dan kun je toe met een wat kleinere.
Huis is van 1996. Dak na-isoleren is mogelijk maar niet zo makkelijk, dak ik namelijk vanaf de 1e verdieping al schuin. Er is nog geen ventilatie aanwezig (wel roosters in een hoop ramen). Glas in de deur van de bijkeuken is enkel voor de rest is alles dubbel glas, ik zit erover te denken om nieuwe kozijnen met triple glas te plaatsen, ramen zijn niet zo heel groot dus valt qua kosten wel mee en er zijn boven toch al 2 ramen lek-blind.

Wellicht moeten we er nog wel rekening mee houden dat het houtskeletbouw is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MWzirb7.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Maikie18 op 22-01-2020 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:38:
[...]

165m2 (excl het kantoor maar die wordt nu dus elektrisch verwarmd). Ze wonen er met 4 personen.
1900m3 gas voor CV + SWW voor 4 personen, dus ik denk voor "CV only" +- 1600m3

1600*8/1650 = 7,75KWKW benodigd.

7750/165m2 = is 47W/m2, ook dat is niet gek.

Welk afgiftesysteem krijg je / heb je er in :?

Ik zou voor de SW75YAA gaan als ik jouw was, deze levert nog ruim 8KW bij Ta 40 en Tbuiten -10 en kan terugmoduleren tot onder de 3KW thermisch (zo'n 400Watt elektrisch) bij Ta 25 Tbuiten +12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasTijs
Heeg77 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:50:
[i]
[...]

Ik weet niet of je Nibe Uplink op je pc hebt maar dan kun je zien bij service informatie wat de berekende aanvoer temperatuur is en wat de externe aanvoer temperatuur is.
Wanneer de berekende aanv. temp. lager is den de externe aanv.temp. dan gaan de graad minuten weer richting 0 en bij 0 graadminuten stopt de pomp pas.
Wanneer de berekende aanv. temp hoger is/wordt, dan de externe aanv. temp. gaan de graadminuten weer naar beneden en zal de warmtepomp inschakelen wanneer de graadminuten op de door jou ingestelde waarde van -200 komt. Ik heb mijn graadminuten op -100 ingesteld.(geen vloerverwarming maar Jaga's beneden en gewone radiatoren boven).
Wanneer de graadminuten erg laag staan heb je grotere kans op temperatuurschommelingen in je woning.
Ik heb voor het SWW een WPBoiler en mijn WP zorgt dus alleen voor verwarming van de woning.
Ik heb wel Nibe Uplink, maar ik vind het fijner via home assistant. Hierbij enkele screenshot van de grafieken met het vreemde/trage opwarmen van warm water tijdens 3 warmwater opwarm testen een tijdje terug.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xyHq8lV.png

Het valt me nu op dat de laadpomp terug zakt naar 1% tijdens warmwater opwarming en dat hij bij elke defrost even draait. Ook zie ik dat tijdens verwarming (in onderstaande afbeelding, vandaag) hij naar 1% zakt, waarschijnlijk omdat er geen vraag meer is vanuit de naregeling.

Ik ben nu net een test gestart om te zien wat er gebeurt als ik hem forceer op 100%.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nJ0TCT7.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
  • Laatst online: 20-09 21:20
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Ik zou voor de PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C of NIBE gaan.

Ikzelf heb de eerste en ben dik tevreden. Stille unit met voldoende capaciteit.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:11:
[...]

1900m3 gas voor CV + SWW voor 4 personen, dus ik denk voor "CV only" +- 1600m3

1600*8/1650 = 7,75KWKW benodigd.

7750/165m2 = is 47W/m2, ook dat is niet gek.

Welk afgiftesysteem krijg je / heb je er in :?

Ik zou voor de SW75YAA gaan als ik jouw was, deze levert nog ruim 8KW bij Ta 40 en Tbuiten -10 en kan terugmoduleren tot onder de 3KW thermisch (zo'n 400Watt elektrisch) bij Ta 25 Tbuiten +12.
Er komt vloerverwarming op de BGG, vanwege een houten verdiepingsvloer weet ik nog niet goed wat te doen op de verdieping.

Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan de SW75YAA, maar dan moet ik denk wel een apart systeem voor SWW nemen, dan is die keuze wel meteen gemaakt want daar was ik ook nog niet aan uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
BasTijs schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:19:
[...]

Ik heb wel Nibe Uplink, maar ik vind het fijner via home assistant. Hierbij enkele screenshot van de grafieken met het vreemde/trage opwarmen van warm water tijdens 3 warmwater opwarm testen een tijdje terug.
leuke plaatjes, hoe lees je de Nibe uit om deze plaatjes te krijgen?

voor de naregeling moet je even naar de AUX in & uitgangen van de SMO-20 kijken. wij gebruiken deze om de verwarming en de koeling te blokkeren als we geen warmte/koel vraag hebben in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:31:

[...]

LG HM071M.U43 -> inkoop €2.714,-, subsidie €2000,-??

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C (wel met binnenunit, heb ik die eigenlijk nodig icm wpb?) -> inkoop €4.205,-, subsidie €1.900,-

Voor die Nibe heb je ook nog een besturingsunit nodig, bijvoorbeeld een SMO-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasTijs
HiBe schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:33:
[...]

leuke plaatjes, hoe lees je de Nibe uit om deze plaatjes te krijgen?

voor de naregeling moet je even naar de AUX in & uitgangen van de SMO-20 kijken. wij gebruiken deze om de verwarming en de koeling te blokkeren als we geen warmte/koel vraag hebben in huis.
Nibe uplink intergratie (https://github.com/elupus/hass_nibe) en dan plotten via grafana

Ok thanks, ik zal eens overleggen met de installateur mbt de AUX. Op het moment zit daar 1 externe sensor op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maikie18 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:33:
[...]

Er komt vloerverwarming op de BGG, vanwege een houten verdiepingsvloer weet ik nog niet goed wat te doen op de verdieping.

Ik zat zelf inderdaad ook te denken aan de SW75YAA, maar dan moet ik denk wel een apart systeem voor SWW nemen, dan is die keuze wel meteen gemaakt want daar was ik ook nog niet aan uit.
Waarom moet je dan denken aan een apart systeem voor SWW :? De SW75YAA zou dat ook heel goed kunnen hoor. Dat uurtje per dag op een gunstig tijdstipt ga jij echt niet voelen met vloerverwarming.

Neem niet weg dat en losse WP boiler waarschijnlijk een goedkopere oplossing is, maar SWW met de SW75YAA maken gaat ook zeker goed komen.

Wil je de bovenverdieping actief gaan verwarmen :? zelf heb ik vloerverwarming, maar los van de badkamer worden de slaapkamers nagenoeg niet verwarmd (thermostaten staan op 18 graden). Nu moet ik er wel bij vertellen dat wij een relatief nieuwe woning (2017) hebben, dus aanzienlijk beter geïsoleerd.

Je zou ook een paar jaga's op kunnen hangen, of oversized andere radiatoren.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 22-01-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
beumer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:37:
[...]

Op een ander Spaans adres is ie voor €3.835 te krijgen. Komen nog wel verzendkosten bij of je moet zelf iets regelen. Ik heb daar eind vorig jaar nog een Ecodan en Zubadan besteld.
Pagina: 1 ... 53 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.