Nou, ik heb met hem ge pm't en ik zou er een keer kijken/luisteren dus niet op ingegaan kan ik enigsins nuanceren.Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:22:
[...]
Kheb het topic net doorgelezen, en het is inderdaad 1 kerel die er verder niet meer op terug komt en een rant topic op GoT is gestart.
Zelfs @koevlaas2 heeft aangeboden hem te helpen en de boel te bekijken daar is hij niet op ingegaan.
Laten we voorop stellen dat als je echt een stille WP wilt je een Nibe moet nemen.
Ik denk qua geluid dat Panasonic en Mitsubishi redelijk overeenkomen, zover ik weet ervaren alle gebruikers ze als stil.
En ja, als het buiten -5 is, en mijn WP loopt SWW te maken met Ta 55 graden op 100% vermogen, dan hoor je dat. Maar het is zeker geen straaljager geluid ofzo. Ik denk dat je bij zulke omstandigheden elke WP hoort
Maar als je in de buurt van Twente bent nodig ik je uit om te luisteren, en ik heb nog het oude type (Zubadan 11,2KW YHA) die schijnbaar aanzienlijk meer lawaai maakt als de nieuwe YAA, en ik ervaar de YHA al als stil
Maar door verkeerde plaatsing of toepassing van de verkeerde montagematerialen kun je er een mooie herriebak van maken. Resonanties en laagfrequente geluiden is een "vreemd" iets. En geluid is ook erg subjectief. Ik erger me al aan sommige opladers die een bepaald "geluidje" maken die ik blijkbaar wel hoor en de rest van de wereld niet.....
Zonder iets gezien te hebben denk ik dat de boel voor geen meter goed ingesteld staat:
'In de tuin kunnen we niet meer normaal zitten en van het lekkere weer genieten. De pomp wordt namelijk ook gebruikt om te koelen en gaat 15 x per uur af, alsof er een vrachtwagen wordt gestart. Als de pomp moet verwarmen dan doet hij dit elk uur een kwartier lang. Dit levert vooral een laag frequentie geluid op van de compressor. Dit dreunt door onze slaapkamer in en tegen laag frequentie geluid werken oordopjes helaas niet. Het resoneert in onze slaapkamer. Oh ja en daarbij draait de machine dus ook nog een reinigingsprogramma en moet deze regelmatig even zichzelf even defrosten. Het apparaat is niet te vergelijken met een airco die heel veel minder geluid voortbrengt en die dus ook niet dag en en nacht hoeft te draaien. Deze machine draait elke dag en nacht voor de komende 30 jaar om het huis van onze buren precies op 21 graden te houden.'
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).