Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.678 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:22:
[...]

Kheb het topic net doorgelezen, en het is inderdaad 1 kerel die er verder niet meer op terug komt en een rant topic op GoT is gestart.

Zelfs @koevlaas2 heeft aangeboden hem te helpen en de boel te bekijken daar is hij niet op ingegaan.

Laten we voorop stellen dat als je echt een stille WP wilt je een Nibe moet nemen.
Ik denk qua geluid dat Panasonic en Mitsubishi redelijk overeenkomen, zover ik weet ervaren alle gebruikers ze als stil.

En ja, als het buiten -5 is, en mijn WP loopt SWW te maken met Ta 55 graden op 100% vermogen, dan hoor je dat. Maar het is zeker geen straaljager geluid ofzo. Ik denk dat je bij zulke omstandigheden elke WP hoort :P

Maar als je in de buurt van Twente bent nodig ik je uit om te luisteren, en ik heb nog het oude type (Zubadan 11,2KW YHA) die schijnbaar aanzienlijk meer lawaai maakt als de nieuwe YAA, en ik ervaar de YHA al als stil :P

Maar door verkeerde plaatsing of toepassing van de verkeerde montagematerialen kun je er een mooie herriebak van maken. Resonanties en laagfrequente geluiden is een "vreemd" iets. En geluid is ook erg subjectief. Ik erger me al aan sommige opladers die een bepaald "geluidje" maken die ik blijkbaar wel hoor en de rest van de wereld niet.....
Nou, ik heb met hem ge pm't en ik zou er een keer kijken/luisteren dus niet op ingegaan kan ik enigsins nuanceren.

Zonder iets gezien te hebben denk ik dat de boel voor geen meter goed ingesteld staat:

'In de tuin kunnen we niet meer normaal zitten en van het lekkere weer genieten. De pomp wordt namelijk ook gebruikt om te koelen en gaat 15 x per uur af, alsof er een vrachtwagen wordt gestart. Als de pomp moet verwarmen dan doet hij dit elk uur een kwartier lang. Dit levert vooral een laag frequentie geluid op van de compressor. Dit dreunt door onze slaapkamer in en tegen laag frequentie geluid werken oordopjes helaas niet. Het resoneert in onze slaapkamer. Oh ja en daarbij draait de machine dus ook nog een reinigingsprogramma en moet deze regelmatig even zichzelf even defrosten. Het apparaat is niet te vergelijken met een airco die heel veel minder geluid voortbrengt en die dus ook niet dag en en nacht hoeft te draaien. Deze machine draait elke dag en nacht voor de komende 30 jaar om het huis van onze buren precies op 21 graden te houden.'

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar ik herken het compleet niet, en ik neem aan de rest hier ook niet.

Ik denk een gevalletje verkeerd ingesteld / gemonteerd of zoiets.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:14:
Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar ik herken het compleet niet, en ik neem aan de rest hier ook niet.

Ik denk een gevalletje verkeerd ingesteld / gemonteerd of zoiets.
Per 2 Juni toch opgelost want dan brengt meneer artikel 1a 2e lid woningwet instelling 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:08:
@pleio65

Dakje een zonnepaneeltje op en voilà d:)b
Haha. Had ook gekund. Helaas komt daar alleen in de zomer ☀️ Normaal staan er ook planten voor en bovenop, maar omdat ik vegen moest heb ik die weggehaald. Ik heb ook wel eens een foto gezien van iemand die had een duurzaam dakje van sedumplantjes gemaakt. Daar was ik ook wel gecharmeerd van, alleen het gewicht van zo’n dak zag ik niet zitten. Ik wil minimaal 1x per jaar achter de warmtepomp schoonmaken en dan moet het dakje er van af.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
MikeyMan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 17:23:
Ben me -onder andere met hulp van dit topic- langzamerhand aan het verdiepen in de overstap op een warmtepomp. Gezien de prijzen die er tegenwoordig gerekend worden voor water/water houdt dat me enigzins tegen. Lucht/water is dan een aardig alternatief. Hoewel het geluidsniveau hiervan natuurlijk een stuk hoger is.

De situatie:
- Vrijstaande woning uit 2007
- 210m2
- Drie verdiepingen van ongelijk omvang
- Hele huis uitgerust met vloerverwarming. 16mm leidingen, in totaal 21 groepen
- Begane grond 10 groepen, eerste verdieping 9 groepen, tweede verdieping twee groepen
- 19x300wP zonnepanelen icm solaredge
- Solahart 151 zonneboiler van 6m2 met 150 liter reservoir, welke nog moet worden nagekeken.

Huidige intergas ketel is uit 2007. Draait op zich prima, maar heeft niet het eeuwige leven natuurlijk.
Gasverbruik is momenteel nog wat lastig in te schatten, gezien we nu anderhalf jaar in het huis wonen.
Vorig jaar (18-6-18 t/m 8-6-19) hebben we 1905m3 verstookt. Maar hier zaten een paar weken tussen waarbij we fors gestookt hebben ivm net gestorte vloer en stucwerk.
Dit jaar van 8 juni t/m vandaag 755m3 verstookt. Rond de 1700 m3 lijkt me een reele inschatting.

Een 8-10kW warmtepomp zou voldoende moeten zijn om het huis warm te houden.

Ik neig eigenlijk een beetje naar een hybride oplossing. Bijvoorbeeld de Daikin Altherma. De gasleiding ligt er al (en kom je blijkbaar niet zomaar vanaf), dus die kosten zijn al gemaakt. Jaarkosten voor die gasaansluiting liggen voor zover ik terug kan zien op 270 euro, dus dat is ook de hoofdprijs niet. Het is natuurlijk wel te verwachten dat de gasprijs de komende jaren zal gaan stijgen. Tevens scheelt dat een forse boiler. Heb op zich ruimte zat, maar het 'stookhok' is daar te klein voor. Deze is ook niet heel makkelijk uit te breiden. Het kan op zich, maar maakt de kamer op de tweede verdieping een stuk minder bruikbaar.

Andere oplossingen voor SWW lijken me niet echt heel efficiënt. Ben me daar nog flink in aan het verdiepen.

Viel me wel op dat er in Nederland ten eerste zeer weinig kennis bij installateurs is m.b.t. warmtepompen. En dat ze de prijzen ook lekker opkrikken. Waarschijnlijk deels door de subsidies.

Ben al begonnen met het verzamelen van EvoHome om de verdiepingen onafhankelijk te sturen. Kamers in een later stadium. Moet nog even uitvinden of dit een gelukkige combinatie is met een warmtepomp.
En de verdelers zijn uitgerust met een pomp. Durfde het niet aan om dat aan de ketel over te laten. Dus daar moet ik ook nog iets mee.
Om te overwegen:
In oktober 2017 hebben wij een warmtepomp geïnstalleerd, wij hadden een vergelijkbare situatie, jaren 70 vrijstaand huis met een prima werkende cv ketel, die tevens voor het sanitairwater zorgt.
Wij hebben toen gekozen voor een 7 Kw monblock warmtepomp, die via wat extra hard en software gekoppeld werd aan de bestaande CV ketel, met als doel om bij extreme koude de hulp van de CV ketel in te roepen.

In februari / maart 2018 brak een zeer koude periode aan, al snel bleek dat wij de juiste beslissing genomen hadden, de aanwezigheid van de extra cv warmte bleek nuttig en noodzakelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zandstraat schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:01:
[...]

Om te overwegen:
In oktober 2017 hebben wij een warmtepomp geïnstalleerd, wij hadden een vergelijkbare situatie, jaren 70 vrijstaand huis met een prima werkende cv ketel, die tevens voor het sanitairwater zorgt.
Wij hebben toen gekozen voor een 7 Kw monblock warmtepomp, die via wat extra hard en software gekoppeld werd aan de bestaande CV ketel, met als doel om bij extreme koude de hulp van de CV ketel in te roepen.

In februari / maart 2018 brak een zeer koude periode aan, al snel bleek dat wij de juiste beslissing genomen hadden, de aanwezigheid van de extra cv warmte bleek nuttig en noodzakelijk.
Dan is je WP niet juist gedimensioneerd of je woning cq afgifte systeem niet helemaal WP geschikt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45

BlueTooth76

Let the sun shine!

[...]

Om te overwegen:

Klinkt meer als onderbemeten afgifte of WP.
Zo koud was het toen ook weer niet.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:05:
[...]

Dan is je WP niet juist gedimensioneerd of je woning cq afgifte systeem niet helemaal WP geschikt ;)
Of je snapt de werking niet/ niet helemaal dan krijg je ook problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ach, als je bekijkt dat vrijwel elke CV in nederland staat afgesteld op maximaal vermogen en maximale temperaturen en die CV pipo's doodleuk een 30kW CV in een appartementje vouwen is het ook slecht aan te nemen dat een WP ineens wel goed ingesteld word door een installateur of de betere doehetzelver.

ik was bij een collega op bezoek afgelopen week die had ook een WP ivm geen gas in nieuwbouwwijk en alle huizen hadden zelfde installatie natuurlijk. geen buffervat, split unit, vloerverwamring overal maar wel met aanvoertemperaturen zo hoog mogelijk als de pomp kan geven en verder ingeregeld met de thermostaat/warmtewisselaar op de verdelers op elke verdieping. watertemperaturen aanvoer van de WP was iets van 45c en de verdelerpompen stonden allemaal op 100% vermogen te draaien.
de hele wijk staat zo ingeregeld....

|:(

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 18-01-2020 22:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:15:
ach, als je bekijkt dat vrijwel elke CV in nederland staat afgesteld op maximaal vermogen en maximale temperaturen en die CV pipo's doodleuk een 30kW CV in een appartementje vouwen is het ook slecht aan te nemen dat een WP ineens wel goed ingesteld word door een installateur of de betere doehetzelver.

ik was bij een collega op bezoek afgelopen week die had ook een WP ivm geen gas in nieuwbouwwijk en alle huizen hadden zelfde installatie natuurlijk. geen buffervat, split unit, vloerverwamring overal maar wel met aanvoertemperaturen zo hoog mogelijk als de pomp kan geven en verder ingeregeld met de thermostaat op de verdelers op elke verdieping. watertemperaturen aanvoer van de WP was iets van 45c en de verdelerpompen stonden allemaal op 100% vermogen te draaien.

|:(
Lijkt mij typisch UNETO-VNI werk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Om te overwegen:

Nouja, essentieel verschil zal zijn dat mijn woning wel enigszins geïsoleerd is, en er 2km vloerverwarming in gelegd is ;)

Maar das idd ook een beetje mijn zorg.
Maargoed, paar dagen slechte efficiëntie mag de doorslag niet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:19:
[...]
Lijkt mij typisch UNETO-VNI werk 8)7
wie het is geweest weet ik niet, maar het geeft wel aan dat de doorsnee installateur/aannemer geen hol verstand heeft van de techniek. tegenwoordig word vakkennis verward met "ik kan hem erin zetten" en aan doen. maar de huidge generatie denkt dat alles maar gewoon het doet en geen afstelling nodig heeft.

ga trouwens wel binnenkort met collega kijken of de we verdeler kunnen ombouwen en de pomp eruit kunnen halen en de hele toko direct op de WP zetten zonder die krankzinnige warmtewisselaars ertussen, heb die middag al de temperatuur omgezet naar 30C om een begin te maken. lager durf ik nog niet in deze installatie

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-01-2020 22:25 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:23:
[...]

Nouja, essentieel verschil zal zijn dat mijn woning wel enigszins geïsoleerd is, en er 2km vloerverwarming in gelegd is ;)

Maar das idd ook een beetje mijn zorg.
Maargoed, paar dagen slechte efficiëntie mag de doorslag niet geven...
Lijkt mij allemaal geen probleem, wellicht heeft @Zandstraat idd de verkeerde WP (qua vermogen) of hij heeft de boel nog niet goed afgesteld.
Op koude dagen draait mijn WP soms 24x7 maar zolang hij draait hebben we het niet koud en dan maakt het niet zoveel uit dat het 20,0c is ipv de 20,5 die de WP probeert te halen.
Wil overigens niet zeggen dat we op koude dagen de 20,5c niet halen maar met de uitgeknepen temperaturen van mijn cv water is het behalen van deze temperatuur iets lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Eind februari begin maart 2018 vroor het dat het kraakte en was ik wat blij met de extra cv warmte.
Vanaf die tijd doet onze 7 Kw mono-block keurig waarvoor hij bestemd is, van oktober tot april de boel lekker op temperatuur houden samen met 26 zonnepanelen....

Wat het verwarming systeem betreft: wij hebben ons huis in 1972 gebouwd met nog ouderwetse stalen buizen vloerverwarming.
Het is soms wel een beetje behelpen, maar och je kan niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zandstraat schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:26:
Wat het verwarming systeem betreft: wij hebben ons huis in 1972 gebouwd met nog ouderwetse stalen buizen vloerverwarming.
geef je in elke geval die filters in de WP wat werk te doen om al die roest eruit te halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:24:
[...]

wie het is geweest weet ik niet, maar het geeft wel aan dat de doorsnee installateur/aannemer geen hol verstand heeft van de techniek. tegenwoordig word vakkennis verward met "ik kan hem erin zetten" en aan doen. maar de huidge generatie denkt dat alles maar gewoon het doet en geen afstelling nodig heeft.

ga trouwens wel binnenkort met collega kijken of de we verdeler kunnen ombouwen en de pomp eruit kunnen halen en de hele toko direct op de WP zetten zonder die krankzinnige warmtewisselaars ertussen, heb die middag al de temperatuur omgezet naar 30C om een begin te maken. lager durf ik nog niet in deze installatie
Klopt, ik zat van de week bij een grote speler een cursus inbedrijf stellen te volgen en die docent had thuis ook geen WP (of het is zijn hobby niet), zijn verhaal rammelde op diverse punten.
Ik ben er verder maar niet (teveel) op ingegaan.
Een gemiddelde loodgieter kan technisch zo'n WP wel aanleggen maar daarna denkt hij dat het een cv ketel is dus meer warmte willen is temperatuur omhoog terwijl dat nou juist niet (altijd) correct is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:20

thido

Tilburg

Zo, vandaag eindelijk eens de kamstrup ertussen geknutseld. Heb een tijd terug een 402 gekregen. Kranenset erbij gekocht en een middag de kruipruimte in (helaas geen plek ervoor in de leidingen binnen).

Wel leuk om te zien hoe en wat.
Actuele gegevens:
Ta: 33.62
Tr: 30.48
Flow: 1119l/h
kWth: 4.1
kWe: 1.12

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

zandstraat schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:26:
Eind februari begin maart 2018 vroor het dat het kraakte en was ik wat blij met de extra cv warmte.
Vanaf die tijd doet onze 7 Kw mono-block keurig waarvoor hij bestemd is, van oktober tot april de boel lekker op temperatuur houden samen met 26 zonnepanelen....

Maar je reageerde op iemand met een woning uit 2007 en een woning vol vloerverwarming ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:41

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:22:
[...]

Kheb het topic net doorgelezen, en het is inderdaad 1 kerel die er verder niet meer op terug komt en een rant topic op GoT is gestart.

Zelfs @koevlaas2 heeft aangeboden hem te helpen en de boel te bekijken daar is hij niet op ingegaan.

Laten we voorop stellen dat als je echt een stille WP wilt je een Nibe moet nemen.
Ik denk qua geluid dat Panasonic en Mitsubishi redelijk overeenkomen, zover ik weet ervaren alle gebruikers ze als stil.

En ja, als het buiten -5 is, en mijn WP loopt SWW te maken met Ta 55 graden op 100% vermogen, dan hoor je dat. Maar het is zeker geen straaljager geluid ofzo. Ik denk dat je bij zulke omstandigheden elke WP hoort :P

Maar als je in de buurt van Twente bent nodig ik je uit om te luisteren, en ik heb nog het oude type (Zubadan 11,2KW YHA) die schijnbaar aanzienlijk meer lawaai maakt als de nieuwe YAA, en ik ervaar de YHA al als stil :P

Maar door verkeerde plaatsing of toepassing van de verkeerde montagematerialen kun je er een mooie herriebak van maken. Resonanties en laagfrequente geluiden is een "vreemd" iets. En geluid is ook erg subjectief. Ik erger me al aan sommige opladers die een bepaald "geluidje" maken die ik blijkbaar wel hoor en de rest van de wereld niet.....
De Aklima monteur die hier een aantal weken geleden nieuwe software had ingeschoten vertelde mij een mooi verhaal:

Een paar dagen eerder was hij op een adres waar de klant melde dat de WP wel veel lawaai maakte. Hij vond dat zelf ook en heeft de machine verder open geschroefd. Al snel bleek dat de transport beveiliging niet was verwijderd, dit natuurlijk gelijk gedaan. Daarna de software geladen, want daar kwam hij voor.

Blije monteur en klant. Prutser van een installateur. Kunnen geen manual's en stickers lezen denk ik dan maar.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigern
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-09 12:50
MikeyMan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Ga me er eens in verdiepen... Bij dat specifieke typenummer krijg ik toch best een hoop hits over geluidsoverlast. Wil geen problemen met de buren natuurlijk :)
Lees al een poosje mee met dit topic, veel interessante info!
Wij hebben sinds april 2019 geen gasaansluiting meer en hebben vloerverwarming en warmwater via een lucht/water warmtepomp van het merk iDM, type A3-11. De buitenunit is zo goed als geruisloos, de binnenunit hoor je wel omdat daar de compressor in zit. Bij ons staat deze in een kast die geïsoleerd wordt en dan hoop ik dat we zo goed als niets meer horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gasschuif schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:43:
[...]
Een paar dagen eerder was hij op een adres waar de klant melde dat de WP wel veel lawaai maakte. Hij vond dat zelf ook en heeft de machine verder open geschroefd. Al snel bleek dat de transport beveiliging niet was verwijderd, dit natuurlijk gelijk gedaan. Daarna de software geladen, want daar kwam hij voor.
Blije monteur en klant. Prutser van een installateur. Kunnen geen manual's en stickers lezen denk ik dan maar.
mn oude buren hadden hetzelfde nadat hun nieuwe wasmachine was bezorgd en geinstalleerd. ze belden me op in paniek en die machine zat door de hele berging heen te stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Voor de kritisch denkende over Glycol...

Vandaag gezwijnd.... O-) O-)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nMJsHX4/Screen-Shot545.png

Gelukkig net boven nul. _/-\o_

Maar wat zou er gebeurd zijn met -6..... :z

2 uur geen stroom hier...

https://www.omroepgelderl...o-Arnhem-Nijmegen-voorbij

[ Voor 22% gewijzigd door Dylantje2 op 19-01-2020 10:24 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dan had je een koud huis en boze WAF ;) :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:22:
Voor de kritisch denkende over Glycol...

Vandaag gezwijnd.... O-) O-)

[Afbeelding]

Gelukkig net boven nul. _/-\o_

Maar wat zou er gebeurd zijn met -6..... :z

2 uur geen stroom hier...

https://www.omroepgelderl...o-Arnhem-Nijmegen-voorbij
In twee uur tijd helemaal niks. Je kast is dertig graden.... Of misschien wel meer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:38:
[...]

In twee uur tijd helemaal niks. Je kast is dertig graden.... Of misschien wel meer
in de kast...
Maar in de waterruimtes:-(
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jL8Nbc0/Screen-Shot546.png

Dus ik vrees dat je deze keer ongelijk hebt..
Bij 2 graden 4 graden in de pompruimte
Dus bij -6....brrrr

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De kans op -6 EN een stroomstoiring is erg klein nog denk ik #gretathunberg
Gelukkig is de subsidie niet verlaagd ;)

[ Voor 84% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2020 10:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:05:
[...]

Klinkt meer als onderbemeten afgifte of WP.
Zo koud was het toen ook weer niet.
Klinkt als een juist ontworpen systeem, tenminste, als ik even meedoe met de "snelleconclusieclub"
Volgens mij gaat het hier om een hybride systeem, dus wat gaat er verkeerd als de ketel bijspringt?
Volgens mij helemaal niks.

En feb/maart was het hier, voor Nederlandse begrippen, echt goed koud.
Harde oosten wind en rond de -4 -5 overdag en -8 in de nacht.
En dat was hier in Zeeland, dus....

Dus als bij die omstandigheden, een ketel bijspringt, dan is er echt niets mis.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:47:
De kans op -6 EN een stroomstoiring is erg klein nog denk ik #gretathunberg
Gelukkig is de subsidie niet verlaagd ;)
als je de tesla's hier in de buurt ziet icm het groeiende aantal all electric....

Hoop ik dat je gelijkt hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2 Tegen die tijd heb jij allang batterijtjes in huis en een groot relais die je afsluit van het net als dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:53:
@Dylantje2 Tegen die tijd heb jij allang batterijtjes in huis en een groot relais die je afsluit van het net als dat gebeurt.
Nope heb een inverter in mijn auto...
En zou daarmee een pompje aan kunnen sturen die mijn systeem fff leegpompt...

Maar ja als ik Zigbee nog niet eens aan het werk kan krijgen
Vraag ik me af.. hahahahha

En nu weer een Zwave die zoek is in mijn Domoticz door de storing grrrr
Shelly's up and running ... Zwave maar weer afwachten..

En welke denk je dat het niet doet... de WP 8)7 8)7 :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2 3x zigbee controllers gaat inderdaad niet werken. Het is wel erg druk in de ether bij jou.
En stroomstoringen en een Pi zijn geen goede vrienden :+
Weer ontopic...

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2020 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:57:
[...]

Nope heb een inverter in mijn auto...
En zou daarmee een pompje aan kunnen sturen die mijn systeem fff leegpompt...

Maar ja als ik Zigbee nog niet eens aan het werk kan krijgen
Vraag ik me af.. hahahahha

En nu weer een Zwave die zoek is in mijn Domoticz door de storing grrrr
Shelly's up and running ... Zwave maar weer afwachten..

En welke denk je dat het niet doet... de WP 8)7 8)7 :'( :'( :'(
Echt, ben zo blij dat ik al die zooi niet heb...Waardeloos is het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@AUijtdehaag volgens mij heeft Dylantje2 helemaal geen Pi dus die conclusie is wat snel.
@Oxellaar welke zooi bedoel jij?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

Hier is iemand die jullie hulp nodig heeft. Meneer heeft een Ecolution solo. Klik aan klik uit op Perilex

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb inmiddels haast het hele topic gelezen. En iemand noemde het eerder: hoe meer ik lees, hoe minder ik (zeker) lijk te weten.

Jullie hebben me langzamerhand wel een beetje van het hybride plan af geholpen. Dus nu vooral aan het kijken wat voor verbouwing ik moet gaan doen om e.e.a. kwijt te kunnen. Dat zal uiteindelijk de doorslag geven.

Gezien ik na wil gaan regelen (ik hoef niet alle kamers op dezelfde temperatuur, en het warmteverlies verschilt nogal per kamer), ontkom ik denk ik niet aan enige buffer.

Begrijp ik nu goed dat het buffervat te combineren is met een boiler? Eventueel met twee spiralen ivm zonneboiler?

Of zijn dit altijd twee losse units? Voelt een beetje tegen natuurlijk om die buffer niet te gebruiken voor SWW, maar misschien begrijp ik het nog niet goed genoeg allemaal.

Past zo'n warmtepomp set een beetje achterin de auto eigenlijk? Of is dat de moeite niet waard om zelf op te halen in Spanje? Met een aanhanger duurt het me te lang, maar met de auto icm een weekje vakantie misschien nog wel een optie :)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Me Albert was ook sarcastisch bedoeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:29
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:04:
Heb inmiddels haast het hele topic gelezen. En iemand noemde het eerder: hoe meer ik lees, hoe minder ik (zeker) lijk te weten.

Jullie hebben me langzamerhand wel een beetje van het hybride plan af geholpen. Dus nu vooral aan het kijken wat voor verbouwing ik moet gaan doen om e.e.a. kwijt te kunnen. Dat zal uiteindelijk de doorslag geven.

Gezien ik na wil gaan regelen (ik hoef niet alle kamers op dezelfde temperatuur, en het warmteverlies verschilt nogal per kamer), ontkom ik denk ik niet aan enige buffer.

Begrijp ik nu goed dat het buffervat te combineren is met een boiler? Eventueel met twee spiralen ivm zonneboiler?

Of zijn dit altijd twee losse units? Voelt een beetje tegen natuurlijk om die buffer niet te gebruiken voor SWW, maar misschien begrijp ik het nog niet goed genoeg allemaal.

Past zo'n warmtepomp set een beetje achterin de auto eigenlijk? Of is dat de moeite niet waard om zelf op te halen in Spanje? Met een aanhanger duurt het me te lang, maar met de auto icm een weekje vakantie misschien nog wel een optie :)
Qua zelf ophalen.. Dan moet je wel iets van een busje rijden als je aanhangerloos wilt. (Unit moet rechtop vervoert worden.)

Qua SWW.. overweeg ook is om daarvoor een losse WarmtepompBoiler te nemen.. doet er veel langer over om op te warmen, maar als goed gedimensioneerd maakt dat niet uit, dan gaat ie toch niet leeg. (En dan is het vééél stiller dan een reguliere WP vol gas een vat op temperatuur laten stoken. (Zeker in de zomer is dat een flink voordeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lolle1212 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:36:
[...]

Qua zelf ophalen.. Dan moet je wel iets van een busje rijden als je aanhangerloos wilt. (Unit moet rechtop vervoert worden.)

Qua SWW.. overweeg ook is om daarvoor een losse WarmtepompBoiler te nemen.. doet er veel langer over om op te warmen, maar als goed gedimensioneerd maakt dat niet uit, dan gaat ie toch niet leeg. (En dan is het vééél stiller dan een reguliere WP vol gas een vat op temperatuur laten stoken. (Zeker in de zomer is dat een flink voordeel)
Heb een flinke auto (5008) maar rechtop lijkt me een uitdaging.

Wpboiler is een interessante gedachte, maar zie daar wisselende berichten over.

Maakt overigens volgens mij voor de logistieke uitdaging niet zo heel erg veel uit denk ik. Mijn hoofdvraag nu is hoe ver ik het stookhok moet gaan uitbreiden om eea voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Herkenbaar. Begin 2018 kocht ik m'n woning en nog voor ik de sleutel kreeg heb ik bijna de hele topic-reeks doorgelezen en alle informatie tot me genomen die ik kon vinden.

M'n vaste installateur is gelukkig ook thuis in warmtepompen (STEK / warmte- en koeltechniek) dus ook hij kon me goed advies geven.

Alleen wat eigenwijs geweest bij het uitzoeken bij de warmtepomp (was bang dat het niet warm zou worden) en heb nu een monster van een 14kW Mitsubishi Zubadan warmtepomp in een woning waar een 7kW het ook wel had kunnen doen.
Dat was het eerste jaar even wat experimenteren omdat hij z'n vermogen niet kwijt kon (pendelen) maar nu eigenlijk geen probleem meer na wat kleine aanpassingen.

Mijn woning is uit 2003 (vrijstaand, 150m2 woonoppervlak), de warmtepomp heb ik in de vrijstaande garage laten plaatsen (loze buizen onder bestrating, van kruipruimte garage naar kruipruimte bijkeuken), het buitendeel achter de garage (daar woont niemand achter) en ik kan alleen maar vaststellen dat het met gemak m'n huis warm krijgt :)

Ik had geen vloerverwarming dus heb m'n radiatoren vervangen door Jaga convectoren met DBE maar voor een woning uit 2007 met vloerverwarming lijkt het me niet heel spannend.

Ik heb een los buffervat (tegen pendelen) + een boilervat (voor warm water)

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-01-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 10:50:
[...]

als je de tesla's hier in de buurt ziet icm het groeiende aantal all electric....

Hoop ik dat je gelijkt hebt...
Hier twee jaar geleden ook midden in de winter op zaterdag, zondag en maandag met lange periodes 1 fase in de hele wijk eruit. Er was ergens kortsluiting onder de straat die ze niet gevonden kregen. Vooral vervelend voor degenen die de verlichting in de woonkamer op die fase hadden zitten. Dat was voor mij de reden dat er geen monoblock in komt. Je zult maar net op vakantie zijn en geen actie kunnen ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 00:40
doek55 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:08:
[...]

Hier twee jaar geleden ook midden in de winter op zaterdag, zondag en maandag met lange periodes 1 fase in de hele wijk eruit. Er was ergens kortsluiting onder de straat die ze niet gevonden kregen. Vooral vervelend voor degenen die de verlichting in de woonkamer op die fase hadden zitten. Dat was voor mij de reden dat er geen monoblock in komt. Je zult maar net op vakantie zijn en geen actie kunnen ondernemen.
Dat is echt doemdenken hoor. 8)7

Technische installaties zijn (net als PV, bij de juiste verzekeringen) gewoon mee gedekt bij inboedel/opstal. Bij Interpolis in ieder geval wel. Mits vakkundig geïnstalleerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:37
Nou ja, je hebt het niet altijd voor het uitzoeken, het is net Murphy's law...
Hier is net voor het weekend de CV genokt met verwarmen en de warmtepomp is nog in bestelling en moet daarna ook nog geïnstalleerd. 8)7
Nu maar even de 5kW gashaard als backup heater in gebruik, gaat voorlopig nog prima met deze temperaturen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 17:50
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:48:
[...]

Heb een flinke auto (5008) maar rechtop lijkt me een uitdaging.

Wpboiler is een interessante gedachte, maar zie daar wisselende berichten over.

Maakt overigens volgens mij voor de logistieke uitdaging niet zo heel erg veel uit denk ik. Mijn hoofdvraag nu is hoe ver ik het stookhok moet gaan uitbreiden om eea voor elkaar te krijgen.
B152 in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16

ericplan

5180 Wp PV

doek55 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:08:
[...]
In zo'n geval ligt je CV er ook uit en kan de hele begane grond onderlopen door een bevroren en daarna gesprongen waterleiding van het fonteintje in de WC.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Al die domotica zooi, waardeloos. Foutje in script na zomertijd>wintertijd.
Heel de boel loopt in de soep tijdens schrikkeljaar, of na een stroomstoring.

Rommel vind ik het, prima spul voor mensen die zich veel vervelen.
Die denken dat ze gemak hebben van iets waar je veel werk aan hebt... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 22:24

Met het risico om dwars te zijn, waarom ben je van het hybride plan af? Het is maar wat je doel is, financiële besparing, gas besparing of all electric gaan. Die eerste twee kan je ook prima bereiken met een hybride opstelling.

Volgens mij heeft bijvoorbeeld @Verwijderd een hybride opstelling met een Panasonic Monoblock van 5kW. Dat is zowel financieel als qua gas besparing een interessante oplossing als je nog een ketel hebt hangen die nog vrij nieuw is. Mocht je ketel wel aan vervanging toe zijn dan zou ik overigens wel gezien de kosten meteen volledig elektrisch gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
...
Zelf heb ik dit laten doen door een Nederlands internationaal bedrijf met eigen kantoor in Spanje. Man spreekt zelf ook vloeiend Spaans. Kosten 265,= wel zelf afhalen in Moerdijk.
Tip: Internationaal transport werkt met een standaard verzekering welke slecht ca. 10 euro per kilo uitkeert.
Zelf een all risk verzekering afsluiten kost 128,= (voor dat bedrag kan je trouwens 2 WP-en verzekeren, dus samenwerken loont).

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Boomer ! :+

Hadden we met een windows pc ook al toch, meer tijd kwijt aan het up and running houden van dat ding dan je er werkelijk mee doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heronimo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:33:
[...]

Met het risico om dwars te zijn, waarom ben je van het hybride plan af? Het is maar wat je doel is, financiële besparing, gas besparing of all electric gaan. Die eerste twee kan je ook prima bereiken met een hybride opstelling.

Volgens mij heeft bijvoorbeeld @Verwijderd een hybride opstelling met een Panasonic Monoblock van 5kW. Dat is zowel financieel als qua gas besparing een interessante oplossing als je nog een ketel hebt hangen die nog vrij nieuw is. Mocht je ketel wel aan vervanging toe zijn dan zou ik overigens wel gezien de kosten meteen volledig elektrisch gaan.
Nou, ben nog niet helemaal van het plan af...

Maar mijn ketel is van 2007. Overweging zou dus zijn om een redelijk plug-and-play Daikin/Intergas Altherma 8kW op te hangen. Dit kost inclusief monteren iets van 6500 euro. Gaat dan nog 1900 euro subsidie vanaf. Heb je voor 4600 euro een vervanging, waar ik verder weinig meer voor hoef te verbouwen. Pas gewoon in het huidige stookhok. Wel achterlijke installatiekosten trouwens, haast 2000 euro.
Nadeel is dat de gasprijzen waarschijnlijk gaan stijgen, en de vaste lasten blijven bestaan.
En dat de ketel waarschijnlijk nog bij alle SWW vraag aanslaat; dus relatief niet heel veel minder belast wordt. Of dit 20 jaar mee gaat is dan ook afwachten.

Met all-electric moet ik sowieso de halve bovenverdieping verbouwen. Stookhok uitbreiden, kozijn verplaatsen etc. Elders plaatsen, bijvoorbeeld in de garage lukt erg matig. Alle leidingen ziitten in vloer/muur.

Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C 7.5 kW 400V kost rond de 3100 netto (5000-1900 subsidie)
300 liter boilervat kost rond de 1500 euro (geen subsidie, kan wellicht iets goedkoper?)
60 liter buffervat voor CV kost nog rond de 300 (geen subsidie, kan wellicht iets goedkoper?)

Totaal kom je dan rondom dezelfde prijs uit.
Installatie komt daar natuurlijk nog bovenop (1500 oid?), maar die heb je redelijk terug verdiend met de vaste kosten op de gasaansluiting. Voordeel is wel dat hier waarschijnlijk minder onderhoud op zit, en de efficiëntie icm de zonneboiler wat hoger is.

Al met al is er volgens mij niet echt een directe winnaar. Zeker al omdat ik niet meer zonnepanelen kwijt kan, en dus gelimiteerd ben in m'n eigen opbrengst.
In alle eerlijkheid is de doelstelling voor mij nu drieledig:
- CV ketel gaat er een keer uit klappen, dus moet binnen nu en een paar jaar 'iets anders'.
- Milieu is me zeker wat waard, dus de meest efficiënte oplossing heeft de voorkeur
- Uiteindelijk speelt het kostenaspect (zwaar) mee. Niet direct de initiële aanschaf, maar wel de kostprijs over 15 jaar.

@Remco45 Dat klinkt nog als een hoop moeite. Kan dat niet gewoon met een DPD oid vervoerd worden? Als ik nog een bus moet huren om naar Moerwijk te rijden wordt het snel minder interessant. Geloof wel dat het idd niet in m'n auto pas :D

De betreffende Mitsubishi zou in spanje, bij ecoclima groep op 4200 inclusief BTW komen. Komt daar nog 500 euro voor vervoer en verzekering bij zit je al op 4700.
Vergelijk ik dat dan met Topaircon, waar het ding voor 5150 voor de deur wordt afgeleverd, met een Nederlands adres waar ik aan kan kloppen... Tsjah...

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Exact om deze reden gebruik ik domotica alleen voor logging en de fun, maar functioneel doet het "gelukkig" niks. Als het eruit klapt draait bij mij de boel gewoon door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Yes, net als met de zonnepanelen, eerst snap je het niet, dan snap je steeds meer, En dan op een bepaald moment snap je dat je het nog steeds niets weet. Gevolgd door.... Het eureka moment :)F :)B *O*
Ik zit voorlopig nog even in fase 3 voor de warmtepompen.. :(

over fase 3 gesproken ;)

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met de viessmann verdelers. ze zien er best netjes uit en zijn redelijk schappelijk geprijst. Een noname is nog wel goedkoper (ong 25%) , geen idee of de kwaliteit ook maar iets uit maakt.. De verschillen die zichtbaar zijn zitten hem vooral in de flowmeters. zijn er flow meters die je moet ontwijken of is het allemaal eigenlijk wel goed genoeg voor het doel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Remco45 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:59:
[...]

Zelf heb ik dit laten doen door een Nederlands internationaal bedrijf met eigen kantoor in Spanje. Man spreekt zelf ook vloeiend Spaans. Kosten 265,= wel zelf afhalen in Moerdijk.
Tip: Internationaal transport werkt met een standaard verzekering welke slecht ca. 10 euro per kilo uitkeert.
Zelf een all risk verzekering afsluiten kost 128,= (voor dat bedrag kan je trouwens 2 WP-en verzekeren, dus samenwerken loont).
Met hulp van @Remco45 heb ik er vorige week ook eentje besteld in Spanje bij de Ecoclimagroup. _/-\o_

Je kunt hem ook thuis laten bezorgen, maar dan komt er nog een x bedrag bij, 130€ in mijn geval.
Veel meer zal het niet zijn, want ik woon op ongeveer 250km van Moerdijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blackraven schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:32:
[...]

Met hulp van @Remco45 heb ik er vorige week ook eentje besteld in Spanje bij de Ecoclimagroup. _/-\o_

Je kunt hem ook thuis laten bezorgen, maar dan komt er nog een x bedrag bij, 130€ in mijn geval.
Veel meer zal het niet zijn, want ik woon op ongeveer 250km van Moerdijk. :+
Over wat voor prijsverschillen hebben we het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:38:
[...]

Over wat voor prijsverschillen hebben we het dan?
Zuid Italië met aflevering voor de deur kostte mij €250,- aan verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Qua warmtepomp bedoel je?
Ongeveer: 8000€ in NL tegenover 5000+500€ transport+verzekering uit Spanje.

[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 19-01-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blackraven schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:41:
Qua warmtepomp bedoel je?
Ongeveer: 8000€ in NL tegenover 5000+500€ transport+verzekering uit Spanje.
Hmm... Misschien valt die Mitsubishi wat ongunstiger uit dan? Hoewel, misschien is die juist in NL relatief goedkoop ofzo. Zie voorbeeld in eerdere post...

@Noord27 ging me meer over het totale prijsverschil. Voor 500 euro verschil haal ik hem liever uit NL zeg maar.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Betreffende stroomstoringen en het kapotvriezen van de monoblock:
  1. Gemiddeld is er 22 minuten (0,004%) per jaar geen stroom bij huishoudens [ Bron ]
  2. Of, gemiddeld een stroomstoring per 4 jaar [Bron]
  3. Gemiddeld is het 0,54% van de tijd kouder dan -5°C. Hierbij de aanname dat de boel niet kapot vriest als het niet extreem koud is. [Bron: KNMI, meetpunt Schiphol]
De kans dat de stroom uitvalt én dat het koud is 0,004% × 0,54% = 0,00216%. De kans dat er niemand in de buurt is die maatregelen kan nemen is 30% ofzo.
Volgens mij is de kans sowieso nog wat kleiner omdat de boel geïsoleerd is, en dus storingen korter dan een uur (?) niet kan zorgen voor schade.

De kans op kapotvriezen is gewoon aanwezig. Net als dat je kans hebt om miljonair te worden of getroffen te worden door de bliksem :P

Betere berekeningen en betere datasets zijn welkom :)

[Edit]
In 2017 was de gemiddelde duur van onderbrekingen in elektriciteitsnetten 83,3 minuten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 19-01-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Hmm... Misschien valt die Mitsubishi wat ongunstiger uit dan? Hoewel, misschien is die juist in NL relatief goedkoop ofzo. Zie voorbeeld in eerdere post...

@Noord27 ging me meer over het totale prijsverschil. Voor 500 euro verschil haal ik hem liever uit NL zeg maar.
Hoe kom je op 500?
8000-5500=2500€ verschil :?

Ik heb een binnenunit met geïntegreerd SWW vat, jij refereert (zo even uit m'n hoofd) aan binnenunits voor alleen verwarming, die zijn een stuk goedkoper, maar ook dan loont het volgens mij nog om hem in Spanje te bestellen, verschil blijft gelijk dacht ik.
Maar dat kun je zelf het beste uitrekenen, jij weet wat je wil hebben, dat maakt import ook leuk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
7kW monoblok R32 LG:

NL laagste prijs is 3950.
Heb er 2390 (en 250 verzendkosten) voor betaald.

NL is de tussenhandel die profiteert van de subsidie.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 19-01-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blackraven schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:55:
[...]

Hoe kom je op 500?
8000-5500=2500€ verschil :?

Ik heb een binnenunit met geïntegreerd SWW vat, jij refereert (zo even uit m'n hoofd) aan binnenunits voor alleen verwarming, die zijn een stuk goedkoper, maar ook dan loont het volgens mij nog om hem in Spanje te bestellen, verschil blijft gelijk dacht ik.
Maar dat kun je zelf het beste uitrekenen, jij weet wat je wil hebben, dat maakt import ook leuk. 8)
Zie het voorbeeld uit mijn vorige post...
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C 7.5 kW 400V kost in Spanje (Bij TopClima) €4.205,82
Met verzending en verzekering zit je dan al gauw op 4700 euro.

Terwijl het zelfde ding bij Topaircon.eu, met adres in Heerhugowaard, op €5150 uit komt.

Is inderdaad een niet geintegreerd model.

@Noord27 Dat er iets mis gaat met het prijspeil in NL lijkt me in algemene zin wel duidelijk ja. De subsidie wordt netjes bovenop de prijs geteld in veel gevallen lijkt wel.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
De prijzen zijn behoorlijk naar beneden gegaan sinds ik laatste keer vergeleken heb :X
die van mij zit nu nog maar op 6200€

Nou ja, toch nog altijd 700€ verschil. 8)
Edit: en 150€ verzendkosten maakt 850€ :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Blackraven op 19-01-2020 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

twain4me schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:04:
[...]

Yes, net als met de zonnepanelen, eerst snap je het niet, dan snap je steeds meer, En dan op een bepaald moment snap je dat je het nog steeds niets weet. Gevolgd door.... Het eureka moment :)F :)B *O*
Ik zit voorlopig nog even in fase 3 voor de warmtepompen.. :(

over fase 3 gesproken ;)

Is er toevallig iemand die ervaring heeft met de viessmann verdelers. ze zien er best netjes uit en zijn redelijk schappelijk geprijst. Een noname is nog wel goedkoper (ong 25%) , geen idee of de kwaliteit ook maar iets uit maakt.. De verschillen die zichtbaar zijn zitten hem vooral in de flowmeters. zijn er flow meters die je moet ontwijken of is het allemaal eigenlijk wel goed genoeg voor het doel?
De meetfunctie van een flowmeter heb je niet nodig, je Ta is voor alle circuits identiek, zijn de circuits niet identiek qua lengte zal het kortste circuit de hoogste Tr hebben en gemiddeld warmer zijn dan de rest, dat wil je naar ik aanneem niet. De wens zal een gelijkmatige afgifte en temperatuur zijn naar ik maar even aanneem, je gaat dan de flow verlagen in de warmere circuits, daarmee daalt de Tr. Dit doe je tot alle circuits een identieke Tr en daarmee gemiddeldeT / identieke afgifte hebben. Zolang je de flow maar kunt varieren is het prima, de flow meter als zodanig heb je niets aan, tenzij iemand me van het tegendeel kan overtuigen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@MikeyMan je kan je ketel foppen door de drukschakelaar te onderbreken via een temp gestuurd relais op de toevoerleiding vanaf boilervat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teacher schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:10:
@MikeyMan je kan je ketel foppen door de drukschakelaar te onderbreken via een temp gestuurd relais op de toevoerleiding vanaf boilervat.
Ik begrijp geloof ik niet helemaal wat je bedoelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je geeft aan dat je ketel start bij sww en dat je dat niet wil.

Als je geen aparte zonneboilerstand hebt, of je ketel alsnog start in die stand: kan je een van de draden van je drukschakelaar (kraan open, druk daalt, schakelaar maakt contact, ketel start) onderbreken en er een temperatuur relais tussen zetten.

Als de aanvoer (vanaf de boiler) onder temp x komt, dan het relais schakelen en de drukschakelaar weer in werking stellen, zodat de ketel weer aanslaat.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 12:24
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:18:
[...]

Nou, ben nog niet helemaal van het plan af...

Maar mijn ketel is van 2007. Overweging zou dus zijn om een redelijk plug-and-play Daikin/Intergas Altherma 8kW op te hangen. Dit kost inclusief monteren iets van 6500 euro. Gaat dan nog 1900 euro subsidie vanaf. Heb je voor 4600 euro een vervanging, waar ik verder weinig meer voor hoef te verbouwen. Pas gewoon in het huidige stookhok. Wel achterlijke installatiekosten trouwens, haast 2000 euro.
Nadeel is dat de gasprijzen waarschijnlijk gaan stijgen, en de vaste lasten blijven bestaan.
En dat de ketel waarschijnlijk nog bij alle SWW vraag aanslaat; dus relatief niet heel veel minder belast wordt. Of dit 20 jaar mee gaat is dan ook afwachten.

Met all-electric moet ik sowieso de halve bovenverdieping verbouwen. Stookhok uitbreiden, kozijn verplaatsen etc. Elders plaatsen, bijvoorbeeld in de garage lukt erg matig. Alle leidingen ziitten in vloer/muur.

Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C 7.5 kW 400V kost rond de 3100 netto (5000-1900 subsidie)
300 liter boilervat kost rond de 1500 euro (geen subsidie, kan wellicht iets goedkoper?)
60 liter buffervat voor CV kost nog rond de 300 (geen subsidie, kan wellicht iets goedkoper?)

Totaal kom je dan rondom dezelfde prijs uit.
Installatie komt daar natuurlijk nog bovenop (1500 oid?), maar die heb je redelijk terug verdiend met de vaste kosten op de gasaansluiting. Voordeel is wel dat hier waarschijnlijk minder onderhoud op zit, en de efficiëntie icm de zonneboiler wat hoger is.

Al met al is er volgens mij niet echt een directe winnaar. Zeker al omdat ik niet meer zonnepanelen kwijt kan, en dus gelimiteerd ben in m'n eigen opbrengst.
In alle eerlijkheid is de doelstelling voor mij nu drieledig:
- CV ketel gaat er een keer uit klappen, dus moet binnen nu en een paar jaar 'iets anders'.
- Milieu is me zeker wat waard, dus de meest efficiënte oplossing heeft de voorkeur
- Uiteindelijk speelt het kostenaspect (zwaar) mee. Niet direct de initiële aanschaf, maar wel de kostprijs over 15 jaar.

@Remco45 Dat klinkt nog als een hoop moeite. Kan dat niet gewoon met een DPD oid vervoerd worden? Als ik nog een bus moet huren om naar Moerwijk te rijden wordt het snel minder interessant. Geloof wel dat het idd niet in m'n auto pas :D

De betreffende Mitsubishi zou in spanje, bij ecoclima groep op 4200 inclusief BTW komen. Komt daar nog 500 euro voor vervoer en verzekering bij zit je al op 4700.
Vergelijk ik dat dan met Topaircon, waar het ding voor 5150 voor de deur wordt afgeleverd, met een Nederlands adres waar ik aan kan kloppen... Tsjah...
Zie hieronder mijn eerdere post van dec jl. Onze maandelijkse energierekening is van 250 euro naar 65 euro per maand inclusief houtpellets verbruik.

Ons huis wat we gebouwd hebben in 1986 heeft zo’n 1 -pijps systeem waarbij de verwarmingen doorgelust zijn. De wp die sinds 3 jaar draait , Elga met 16.6 software, houdt ons huis bij een T buiten > 5C op 22 graden (wel op z’n tenen bij T aanvoer van max 40 C , want hoger komt hij echt niet.)We verwarmen 24/7 gestuurd door de HCTM (standaard meegeleverd)op RAR.
Er hangen in de ruimten waar we “leven” 6 radiatoren aan met gewone aan/uit draaiknoppen die allemaal open staan. Delta T aanvoer - retour = 5K dus dit klopt aardig met wat gewenst is .Op de achtergrond is een Bosch HRC 35 stand-bij om bij ernstige koude bij te springen maar dat is nog niet nodig gebleken. Ik heb deze CV teruggeregeld naar een max vermogen van 10 kW. Inmiddels bespaar ik 1700m3 gas op jaarbasis door inzetten van de Elga wp. We plannen in 2020 alle isolatieglas op de beneden verdieping te vervangen in HR++ en daarna de stap te maken naar volledig gasloos met een wp met meer vermogen, opdat ook het sww kan worden bereid.Het geïnstalleerde PV -vermogen van 6600 Wp is momenteel precies dekkend en zijn we dus elektrisch neutraal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

teacher schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:27:
Je geeft aan dat je ketel start bij sww en dat je dat niet wil.

Als je geen aparte zonneboilerstand hebt, of je ketel alsnog start in die stand: kan je een van de draden van je drukschakelaar (kraan open, druk daalt, schakelaar maakt contact, ketel start) onderbreken en er een temperatuur relais tussen zetten.

Als de aanvoer (vanaf de boiler) onder temp x komt, dan het relais schakelen en de drukschakelaar weer in werking stellen, zodat de ketel weer aanslaat.
Ah zo, ja dat is een goed punt. Kan ik inderdaad nog eens naar kijken.

Zit even een korte berekening te maken...
Gezien ik sowieso binnen afzienbare tijd aan een vervanging zit, even wat 'back of the napkin':

Vervanging door normale CV ketel
Kost ongeveer 1500 euro inclusief installatie
Hierbij verandert het huidige verbruik niet. Uitgaande van 1750m3 aan gas en nihil stroomverbruik, kost dit gasverbruik me om en nabij de 1500 euro per jaar (300 vast, 1200 variabel).

Vervanging door hybride
Kost ongeveer 5000 euro inclusief montage
Gasverbruik wordt voor de helft opgevangen door de warmtempomp (aanname!)
Uitgaande van COP van 4 en 9,769kWH per m2,zou dat neerkomen op 875 kuub gas en 2135kwh.
Oftewel een totaal van 1390 euro per jaar.
Komt neer op een TVT van 32,26 jaar.

Vervanging door all-electric
Investering van rond de 5000 euro (5000 WP, 1500 boiler, 300 buffervat, 1900 subsidie) + Installatie (1500?)
Zelfde scenario, maar dan vervalt alle gasverbruik aan elektrisch en de vaste kosten van de gasaansluiting vallen weg. Wordt 4275kWH voor verwarming en SWW.
Totaal 985 per jaar.
Komt neer op een TVT van 9,67 jaar.

Zit ik hier heel erg naast?
Punten waar ik nog niet helemaal helder over ben:
- Kan me indenken dat de hybride in principe alleen SWW doet behalve op de koude dagen, en dat hiermee de besparing oploopt. Maar met 75% besparing blijf ik op een TVT van 21 jaar zitten.
- Kosten van onderhoud van de CV ketel liggen denk ik hoger
- dit is uitgaande van de huidige prijzen

@Andrehj Terecht punt, was de installatie vergeten. Rekening gehouden met 1500 kom ik uit op 9,67 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 19-01-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:41
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:39:
[...]

Vervanging door all-electric
Ook een investering van rond de 5000 euro.
Zelfde scenario, maar dan vervalt alle gasverbruik aan elektrisch en de vaste kosten van de gasaansluiting vallen weg. Wordt 4275kWH voor verwarming en SWW.
Totaal 985 per jaar.
Komt neer op een TVT van 6,77 jaar.
Gezien je gasverbruik zul je wel kijken naar een WP van rond de 8 kW. Waar koop je die inclusief SWW, installatie en alle benodigde materialen voor 5000 euro?
Ik denk dat je begroting te optimistisch is.
Ter info: Voor onze Metsubsidie PUHZ-SW75YAA+ERSD-VM2D (7.5 kW) kom ik bij gebruik van een goedkoop SWW vat, en inclusief de meeste materialen, maar nog exclusief de installatie-uren al uit op zo'n € 6400... En daar is de subsidie al vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 19-01-2020 17:47 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:42:
[...]

Gezien je gasverbruik zul je wel kijken naar een WP van rond de 8 kW. Waar koop je die inclusief SWW, installatie en alle benodigde materialen voor 5000 euro?
Ik denk dat je begroting te optimistisch is.
7kW: 2640, sww WP-boiler: 1200, installatie 1500.

Totaal €5340,-

Ging nog eens €2900,- subsidie aan af.. Netto €2440,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Noord27 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:45:
[...]

Totaal €5340,-

Je kunt je wel afvragen waarom die dan de helft goedkoper is dan de Mitsubishi alternatieven... Maar dan nog, ook met 1500 euro installatie erbij, valt de berekening m.i. uit in het voordeel van all electric. Tenzij ik ergens een fout gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Vergeet de energiebelasting niet. Elektra krijg je terug, gas extra betalen. Gasloos heeft dus meer voordelen dan geen vastrecht en lager verbruik. Maar de gasprijs gaat zeker omhoog de komende jaren. Dus heb ik begin dit jaar voor gasloos gekozen, En nog geen spijt. Voorschot is 0,00 per maand. Heb wel zonnepanelen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Me Albert schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:57:
Vergeet de energiebelasting niet. Elektra krijg je terug, gas extra betalen. Gasloos heeft dus meer voordelen dan geen vastrecht en lager verbruik. Maar de gasprijs gaat zeker omhoog de komende jaren. Dus heb ik begin dit jaar voor gasloos gekozen, En nog geen spijt. Voorschot is 0,00 per maand. Heb wel zonnepanelen.
Ik heb het idee dat dat al bij de variabele kosten is meegenomen. Maar de energienota van powerpeers is dusdanig ondoorzichtig dat ik dat niet 100% zeker weet.

0 gaan we niet halen vrees ik, zit in dit scenario al aan 4,4 mwh aan verwarming en sww. Dan heb ik nog 1,3 over voor de rest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:05
Dre schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:53:
Betreffende stroomstoringen en het kapotvriezen van de monoblock:
  1. Gemiddeld is er 22 minuten (0,004%) per jaar geen stroom bij huishoudens [ Bron ]
  2. Of, gemiddeld een stroomstoring per 4 jaar [Bron]
  3. Gemiddeld is het 0,54% van de tijd kouder dan -5°C. Hierbij de aanname dat de boel niet kapot vriest als het niet extreem koud is. [Bron: KNMI, meetpunt Schiphol]
De kans dat de stroom uitvalt én dat het koud is 0,004% × 0,54% = 0,00216%. De kans dat er niemand in de buurt is die maatregelen kan nemen is 30% ofzo.
Volgens mij is de kans sowieso nog wat kleiner omdat de boel geïsoleerd is, en dus storingen korter dan een uur (?) niet kan zorgen voor schade.

De kans op kapotvriezen is gewoon aanwezig. Net als dat je kans hebt om miljonair te worden of getroffen te worden door de bliksem :P

Betere berekeningen en betere datasets zijn welkom :)

[Edit]

[...]
Tenzij er een causaal verband is tussen een stroomuitval en extreme koude: iets met oorzaak en gevolg. Dat is waar 'men' bang voor is, wanneer er vele warmtepompen voluit draaien juist omdat het koud is ;)
(liefst nog met backup heater, want een krap gedimensioneerde WP helpt goed tegen pendelen :) ).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Fullpower
De kabels en overstroombeveiligingen kunnen bij koude (buiten)temperaturen extra veel power leveren ;)

Maargoed, je hebt een punt. Al hoewel ik weinig concrete cijfers heb gezien dat deze angstsignalen terecht zijn. Hopen dat de microWKK van de buren nog wat stroom kan leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

waarom maakt men zich druk over de belasting op het net? de meeste WPs verbruiken nog geen kW in normaal bedrijf.
dat is nog steeds ver onder de grens die de netbeheerder aanhoud voor een huishouden.

en dan nog, je leidingen die naar buiten lopen moet je gewoon voorzien van een deftige hieveelheid isolatie.

of zoals ik het doe: zaken zoals de server/router, koelkast, woonkamer, verlichting en de WP komen bij mij achter de accu te zitten. met de huidige berekening en accumaar die ik op het oog heb moet ik het daar wel een dagje of 3~5 mee kunnen uitzingen in de winter.

[ Voor 49% gewijzigd door flippy op 19-01-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Voor de test... Iemand gaf mij aan dat ik een E element in mijn systeem zou kunnen bouwen voor een betere DF ... Wss kan ik mijn backupheater aan en uit zetten wanneer ik wil.... Zou die 3Kw genoeg zijn?

Dus een idee hoe jullie dat in gedachte hadden?
Wanneer en hoe enz enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:50:
Voor de test... Iemand gaf mij aan dat ik een E element in mijn systeem zou kunnen bouwen voor een betere DF ... Wss kan ik mijn backupheater aan en uit zetten wanneer ik wil.... Zou die 3Kw genoeg zijn?

Dus een idee hoe jullie dat in gedachte hadden?
Wanneer en hoe enz enz enz
Genoeg? Eerder teveel denk.
Inschakelen zodra je wp tegen max aan zit, boven 1500 watt ofzo.
Kan jou domoshit vast wel regelen :Y

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:55:
[...]

Genoeg? Eerder teveel denk.
Inschakelen zodra je wp tegen max aan zit, boven 1500 watt ofzo.
Kan jou domoshit vast wel regelen :Y
Shit ja...

Heb weer nieuwe speeltjes in mijn grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:05
flippy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:43:
waarom maakt men zich druk over de belasting op het net? de meeste WPs verbruiken nog geen kW in normaal bedrijf.
dat is nog steeds ver onder de grens die de netbeheerder aanhoud voor een huishouden.
Nou, hier zomaar 2700Watt overdag bij -7c... >:)
(Okay, bij 24/7 stoken is het minder, 2kW ofzo, wel continue). En als er ook nog allemaal auto's geladen moeten gaan worden; ook zo 3 tot 11kW, afhankelijk van 1 of 3 fasen.

En bij kleinere warmtepompen die wat krap zijn berekend komt er ook zo 3kW backup heater bij...

Meestal doet de warmtepomp hier onder
de 1500Watt, maar worstcase is de hele dag strenge vorst.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
MikeyMan schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:59:
[...]
Zie het voorbeeld uit mijn vorige post...
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C 7.5 kW 400V kost in Spanje (Bij TopClima) €4.205,82
Met verzending en verzekering zit je dan al gauw op 4700 euro.
Terwijl het zelfde ding bij Topaircon.eu, met adres in Heerhugowaard, op €5150 uit komt.
Heb alleen aangegeven hoe ik het heb gedaan. Uiteraard daalt het prijsverschil tussen NL en Spanje naarmate het totaalbedrag lager is. Met de opgegeven bedragen kan iedereen voor zichzelf uitrekenen of het verschil groot genoeg blijft om in Spanje te kopen of ergens anders.
Net als bij @Blackraven was bij mij het verschil dermate groot dat ik besloten heb in Spanje te bestellen.
Idem met 3 airco's voor mijn zus: omdat zij er 3 nodig had, was het verschil (ruim 1500 euro) groot genoeg.
En verzekeren...is niet verplicht: er gebeurt slechts zeer zelden iets...maar ik vind wel dat ik dat moet melden.

[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 19-01-2020 19:11 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:57:
[...]

Shit ja...

Heb weer nieuwe speeltjes in mijn grafana
Ik zag het ja, maar vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje to much.....
Slechts een derde is nuttige info, de rest is leuk maar onoverzichtelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:14:
[...]

Ik zag het ja, maar vind het eerlijk gezegd toch wel een beetje to much.....
Slechts een derde is nuttige info, de rest is leuk maar onoverzichtelijk
Ach het oog he..
En voor mij zie ik wat ik wil zien..
maar ik gebruik nu de heishamon dus meer data en waarom dan niet daar te zien...
Mooi om te zien waarmee de pana anders rekent dan @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:22:
[...]

Ach het oog he..
En voor mij zie ik wat ik wil zien..
maar ik gebruik nu de heishamon dus meer data en waarom dan niet daar te zien...
Mooi om te zien waarmee de pana anders rekent dan @AUijtdehaag
Vertel, waarin rekent hij anders?

Ennuh, ik kan je grafana niet meer bereiken?
Klopt je logging op pvo ? Je vermogen gaat zo op en neer, thermostaat aan het spelen?

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 19-01-2020 19:28 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja vertel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:24:
[...]

Vertel, waarin rekent hij anders?
@AUijtdehaag

Cop:-) _/-\o_

Verbruik bijna hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-09 14:49
Dylantje2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:28:
[...]

@AUijtdehaag

Cop:-) _/-\o_

Verbruik bijna hetzelfde....
Ligt het aan mij of ligt je Grafana eruit?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:28:
[...]

Ligt het aan mij of ligt je Grafana eruit?
Kijken of dit werkt
https://snapshot.raintank...dIspTJcn1cmDJ7vnJ7Yy5kSHA

Hij draait Piet Piet inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 18:43:
Dat is bij temperaturen van hooguit rond het vriespunt.
Bij -10 (als een beetje woning zo'n 6 kW vraagt, maar misschien nog wel iets meer), zit de WP met een COP van rond de 3 toch echt aan 2 kW elektrisch.
En wat doen al die te krap gedimensioneerde pompen dan met hun element? Dan komt er zomaar 2 of 3 kW bij.
En dan zijn er nog die huishoudens die nu overschakelen op allerlei idiote COP=1 systemen (elektrische cv-ketels, infrarood panelen etc.)
En vervolgens gaan bij strenge vorst ook nog in de balansventilatiesystemen de voorverwarmers aan....

Ik voorspel stroomuitval (en heb daarom in onze nieuwe woning een backup geregeld).
en dan nog, je leidingen die naar buiten lopen moet je gewoon voorzien van een deftige hieveelheid isolatie.
Isolatie zorgt er alleen maar voor dat je installatie iets langzamer bevriest. Kijk maar naar de metingen van @Dylantje2 van vanmorgen. Bij hem in zijn WP was het maar 2 graden warmer dan buiten....
of zoals ik het doe: zaken zoals de server/router, koelkast, woonkamer, verlichting en de WP komen bij mij achter de accu te zitten. met de huidige berekening en accumaar die ik op het oog heb moet ik het daar wel een dagje of 3~5 mee kunnen uitzingen in de winter.
Heb jij een accu waar je WP meerdere dagen op kan draaien? Dat moet wel een heel grote accu zijn. Waar koop je zoiets? En vooral, wat kost dat wel niet? Ik denk dat een generatortje dan een stuk goedkoper is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Noord27 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:45:
[...]
Totaal €5340,-
Zo kan het idd ook, maar dan doe je wel concessies:
  • WP boiler, dus de compressor binnen, en even snel warm water maken lukt niet. (Met mijn SW75YAA heb ik daar, afhankelijk van de buitentemperatuur, 7.5 tot 13 kW voor beschikbaar. En als ik ook nog de heater in de SWW-vat aan zet nog 4.5 kW extra.)
  • Zelf importeren uit Italië.
  • Minder stil dan een Mitsubishi.
  • Je hebt een monoblock en geen split, met alle bijbehorende gevaren van stroomuitval bij strenge vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:49:
[...]
Heb jij een accu waar je WP meerdere dagen op kan draaien? Dat moet wel een heel grote accu zijn. Waar koop je zoiets? En vooral, wat kost dat wel niet? Ik denk dat een generatortje dan een stuk goedkoper is.
ik maak ze.... O-)

en nee, een generator is niet een alternatief omdat ik ook mn zonnenergie op wil gaan slaan ipv alles aan de nuon geven. en een generator heeft aanzienlijk meer onderhoud nodig (en een plaats!) dan een accu.
mijn doelstelling is om bij normale omstandigheden 100% zelfstandig te kunnen draaien. er komt ook een relais in de meterkast om de nuon af te sluiten van het huis totdat de accu te leeg is of er te grote verbruikers worden aangezet die mijn omvormer niet kan bijhouden.

in het meest extreme geval kan je trouwens ook gewoon van dat warmtesnoer gebruiken en die op een upsje zetten. daar red je het dan wel een paar uur mee.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 19-01-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:49:
[...]

IMHO kan je niet zomaar op een simpel aggregaat gaan draaien, zo'n ding spettert er enorm vuile netspanning uit, je kan je electronica daarmee beschadigen.
Ook vaak uitgesloten van garantie.

Iets moois maken met zuivere sinusomvormers oid dat word al snel een stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Dylantje2
Fan speed loopt in je logging op tot 650 (eenheid rpm?). Pana Service Manual zegt RPM speed 500, maximaal denk ik.
7 kW tot 580 rpm conform de service manual
9 kW tot 650 rpm conform de service manual

Sjoemel Pana bij jou of sjoemel service manual.

En waarom de keuze om de dT in te stellen op 2 in plaats van 15? Eerst had je 15 toch.

@Andrehj
Het bevriezen van water kost 334 kJ/kg. Het afkoelen van water in vloeibare toestand kost veel minder, namelijk 4,19 kJ/kg.
  • Dus water van +4°C naar +2°C afkoelen kost 8,4 kJ/kg
  • Het water afkoelen van +1°C naar -1°C kost 342 kJ/kg
Hier haal je ook een factor tijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:05:
@Dylantje2
Fan speed loopt in je logging op tot 650 (eenheid rpm?). Pana Service Manual zegt RPM speed 500, maximaal denk ik.
7 kW tot 580 rpm conform de service manual
9 kW tot 650 rpm conform de service manual

Sjoemel Pana bij jou of sjoemel service manual.

En waarom de keuze om de dT in te stellen op 2 in plaats van 15? Eerst had je 15 toch.

@Andrehj
Het bevriezen van water kost 334 kJ/kg. Het afkoelen van water in vloeibare toestand kost veel minder, namelijk 4,19 kJ/kg.
Dus water van +4°C naar +2°C afkoelen kost 8,4 kJ/kg
Het water afkoelen van +1°C naar -1°C kost 676 kJ/kg

Hier haal je ook een factor tijd uit.
Ik sjoemel niets...
FF niet naar grafana eenheden kijken moet nog goed komen..:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GpKVgMC/Screen-Shot013.png
Heishamon leest het allemaal uit nu
Ik gebruik geen panacloud meer..

De Dt naar 2 is beter voor mijn afgifte werd hier zichtbaar, hogere flow...

edit:
Vandaag ff wat zitten spelen met Heishamon
Dus backupheater aan en uit en stil settings enz
Kan de pomp er mee bedienen:-)

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 19-01-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als mensen het bevriezen zo'n probleem vinden waarom gebruikt men dan niet gewoon glycol? zit je goed tot -30 bij een langdurige stroomuitval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:14:
als mensen het bevriezen zo'n probleem vinden waarom gebruikt men dan niet gewoon glycol? zit je goed tot -30 bij een langdurige stroomuitval...
Weet @Dylantje2 alles van... was niet zo'n succes qua overdracht van warmte e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Er zijn mensen die beweren dat Glycol het systeem minder efficiënt maakt. Berekeningen en onderbouwing hiervan heb ik nooit gezien. Ja, dat Glycol minder energie kan bevatten, maar hoeveel invloed dat heeft op de efficiency ???

Water = 4184 J/kg.k
Glycol tot -13,75° = 3591 J/kg.k

Gewoon wat harder pompen of een iets grotere deltaT zou ik denken :?
Maarja, ik heb water, wel zo makkelijk gewoon uit de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 22-09 14:49
Dat is een snapshot die werkt altijd wel :)
Telnet op je IP + poort 3000 werkt wel dus je port forward is er nog :+ ..

Even sudo service grafana-server restart ?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:35
Noord27 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Dat is echt doemdenken hoor. 8)7

Technische installaties zijn (net als PV, bij de juiste verzekeringen) gewoon mee gedekt bij inboedel/opstal. Bij Interpolis in ieder geval wel. Mits vakkundig geïnstalleerd.
Doemdenken? Het kan nog steeds vriezen in NL en ik beschrijf gewoon een situatie die ik recent heb meegemaakt. Wat schrijft de installatiehandleiding voor mbt vorstbeveiliging (glycol)? Daar zal de verzekeraar graag naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Andrehj schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Zo kan het idd ook, maar dan doe je wel concessies:
  • WP boiler, dus de compressor binnen, en even snel warm water maken lukt niet. (Met mijn SW75YAA heb ik daar, afhankelijk van de buitentemperatuur, 7.5 tot 13 kW voor beschikbaar. En als ik ook nog de heater in de SWW-vat aan zet nog 4.5 kW extra.)
  • Zelf importeren uit Italië.
  • Minder stil dan een Mitsubishi.
Je hebt een monoblock en geen split, met alle bijbehorende gevaren van stroomuitval bij strenge vorst.
Daar ging je initiële betoog totaal niet om. Aan beide opstellingen zitten voor en nadelen. Je haalt nu alleen de voordelen aan aan in combinatie met je eigen voorkeur.

In dit topic staan legio voor- en nadelen van beiden setups.

Je vraag ging puur er over dat een kostenraming van €5000,- te weinig zou zijn. Ik geef alleen uit ervaring aan dat het kan voor de helft.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
koevlaas2 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 20:02:
[...]
IMHO kan je niet zomaar op een simpel aggregaat gaan draaien, zo'n ding spettert er enorm vuile netspanning uit, je kan je electronica daarmee beschadigen.Ook vaak uitgesloten van garantie.
Iets moois maken met zuivere sinusomvormers oid dat word al snel een stukje duurder.
Uiteraard. Maar als ik een generator koop, koop ik ook iets moois. Bovendien zou ik nooit een WP op de generator laten draaien. Mijn gaskachel (op een gasfles...) is de backup voor de verwarming. De generator is dan voor de rest.
flippy schreef op zondag 19 januari 2020 @ 19:59:
[...]
ik maak ze.... O-)

en nee, een generator is niet een alternatief omdat ik ook mn zonnenergie op wil gaan slaan ipv alles aan de nuon geven. en een generator heeft aanzienlijk meer onderhoud nodig (en een plaats!) dan een accu.
mijn doelstelling is om bij normale omstandigheden 100% zelfstandig te kunnen draaien. er komt ook een relais in de meterkast om de nuon af te sluiten van het huis totdat de accu te leeg is of er te grote verbruikers worden aangezet die mijn omvormer niet kan bijhouden.
Maar dan moet je een accu dimensioneren op zo'n 2 kW continu. Dat is al 48 kWh per dag. Als je het hebt over meerdere dagen, dan is accu dus minimaal 100 kWh groot. Dat is enorm!
Ik weet niet welk type accu je gebruikt, maar als je dit in een lood-accu uitvoert, heb je het over een flink volume (ca 85 Wh per l, dus ca 1.2 m3). Daarin past ook wel een generator.

Pagina: 1 ... 51 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.