Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-05 17:17
Ik heb een mechanisch ventilatiesysteem met 3 standen. Bedieningspaneel zit beneden in de keuken, ding zelf hangt op zolder. Ik heb 'm nu 6 maanden uit staan want hij zuipt energie (2500 kw/jaar!, zelfs op stand 1).

Er zit een Periflex-stekker aan. Heb het stopcontact opengemaakt en zitten 5 draden aan

- blauw (L1)
- grijs (L3)
- wit (N)
- bruin (L2)
- aarde

Ik heb een bewegingsmelder gekocht van KAKU. Deze ga ik ophangen in de badkamer. Wat ik wil is dat de ventilator op stand 3 aanspringt en vervolgens 10 minuten blijft draaien. De KAKU bewegingsmelder biedt deze optie. Om dat voor elkaar te krijgen heb ik deze schakelaar erbij gekocht.

De vraag is nu hoe e.e.a. aan te sluiten. Ik vind via Google wel het e.e.a (en ook op GoT)., maar die situaties zijn net anders. Wat ik wil is: aan op stand 3 indien beweging in de badkamer, en verder helemaal uit. Dus niet op stand 1 ofzo, nee helemaal uit.

[ Voor 18% gewijzigd door havana op 18-01-2020 10:03 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is even de schakelaar uit elkaar halen om te kijken en na te meten hoe deze schakeld. Wel even spanning uitzetten.

Ik vermoed dat spanning op bruin stand 1 is. Zwart stand 2 en wit stand 3. Maar dit zul je zelf even moeten uitzoeken aangezien ik niet op afstand kan zien hoe het oorspronkelijk is gemaakt.

Spanning op bewegingsmelder. Deze schakelt je Kaku inbouwschakelaar en hier sluit je vervolgens weer je ventilatieop aan. Je schakelt de ventilatie dan dubbel polig aan het blokje te zien.

Je zet 230 volt op de inbouwschakelaar ( bruin en blauw) zonder kroontsteentje. Een op die bruine en blauwe met kroontsteentje sluit je jou ventilatie aan ik vermoed de blauwe en witte draad.

[ Voor 22% gewijzigd door Racer89 op 18-01-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
De bewegingsmelder is draadloos, belangrijk detail.

Kaku schakelaar gewoon bruin op bruin en blauw op blauw bij de Perilex en het zou moeten werken als ik het goed begrijp.

[ Voor 54% gewijzigd door havana op 18-01-2020 09:27 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Je insteek is verkeerd. Je kunt beter die box vervangen, kost ca 200 euro, vrijwel plug&play en het verdient zich in een paar jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Ik heb dat ding vervangen door eentje met vochtsensor, indertijd 185€. (maar per ongeluk met verkeerde stekker gekocht Kan je hem niet vergeten aan en uit te zetten. Itho Daalderop CVE-S eco fan ventilator box SE 325m3/h met ingebouwde vochtsensor (euro stekker) (03-00398)

Edit: de box draait altijd op een lage stand en verhoogt het toerental als vocht wordt gedetecteerd in deze luchtstroom; dus je hebt geen extra sensor ofzo in je badkamer

[ Voor 24% gewijzigd door burnedhardware op 18-01-2020 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@havana ik heb mijn post al aangepast. Ik had de specificaties van de bewegensmelder nagekeken. En zag dat deze draadloos was.

Ik wou namelijk kijken hoeveel Ampère deze kon schakelen maar dat kon niet hehe.

[ Voor 24% gewijzigd door Racer89 op 18-01-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Yucon schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:28:
Je insteek is verkeerd. Je kunt beter die box vervangen, kost ca 200 euro, vrijwel plug&play en het verdient zich in een paar jaar terug.
Welke box?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:30

sanzut

It's always christmas time

Die mechanische ventilatie. De meeste recente verbruiken vrijwel geen energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
Het is een WTW met ventilatie, die heb je niet 123 vervangen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau-ie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-05 13:11
Heb iets vergelijkbaars gebouwd, maar werkte net even anders.

Mijn mechanische ventilatiesysteem werkt ook met perilex waarbij er op 2 pinnen altijd spanning staat (laagste stand). Pin 3 en 4 kunnen dan afzonderlijk van elkaar worden bijgeschakeld om de ventilatie respectievelijk op stand 2 & 3 te zetten.

De bestaande aansluiting draadloos stuurbaar maken heb ik gedaan via een Sonoff 4 channel. Link

Via luchtvochtigheidssensors in de badkamers werd dan automatisch hoger geschakeld wanneer de luchtvochtigheid ineens omhoogspringt, of wanneer mijn netatmo binnensensor aangeeft dat het CO2 gehalte wat hoog wordt.

Alles aan elkaar knopen doe ik via HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:32:
Het is een WTW met ventilatie, die heb je niet 123 vervangen.
Inderdaad, maar dan nog. Je hebt hem nu vrijwel permanent uit staan. Vergeet die warmtewisselaar aangenomen dat het een oud ding is en zet er zo'n gewone afzuiging voor in de plaats.

Het ding uitschakelen is in ieder geval de allerslechtste oplossing. Als je hem zo kort inschakelt komt de warmtewisselaar ook niet op temperatuur dus heb je er 0,0 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik heb zo'n box gekoppeld aan mijn Domoticz. Ik gebruik zwave modules en kan de box volledig bedienen. Om dit te realiseren had ik 3 schakelaars nodig. De box hangt naast de CV-ketel, dus ik heb 2 dubbele schakelaars gekocht en gebruik het 4e kanaal om de ketel stroomloos te kunnen maken als dat nodig is.

Qua verbruik: koop zo'n nieuwe Itho Ecofan box. Die zijn veel zuiniger. Verder vond ik in de handleiding van de box netjes een schema met een overzicht van de 3 schakeldraden (L1, L2 en L3). Kijk ook goed naar hoe je de box moet schakelen. Als je stand 2 wil hebben, dan moeten L1 en L2 ingeschakeld zijn. Wil je stand 3, dan moeten L1 en L3 ingeschakeld zijn. Als je de box helemaal uitzet en daarna L1 inschakelt dan komt hij NIET direct op stand 1, maar gaat hij iets harder werken. Dan moet je even naar stand 2 schakelen en dan weer terug naar 1.

Met 1 schakelaar kun je dus niet zo heel veel. Je hebt minimaal 1 dubbele schakelaar nodig om L2 en L3 te kunnen bedienen (wisselschakelaar is niet voldoende, want dan kun je hem niet op stand 1 zetten).

Edit: dat is inderdaad geen simpele MV, maar een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Hij hoeft dus ook niet in stand 1. Hij hoeft alleen uit of op stand 3.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:37:
Hij hoeft dus ook niet in stand 1. Hij hoeft alleen uit of op stand 3.
Uit is niet aan te raden. Ventilatie is niet geheel onbelangrijk.

Maar als je het zo stelt. L2 loskoppelen, L1 en L3 gezamelijk aansluiten op je schakelaar.
Maar verifieer dit aan de hand van het installatieschema van je box. Wat ik hier nu neerzet, gaat op voor een Itho Ecofan MV box (de simpelste versie).
Racer89 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:42:
Ik zou eerst eens kijken hoe hij wat schakeld voordat je alles aan elkaar begint te koppelen. Je weet niet eens wat voor unit er hangt. Voor hetzelfde maak je de motor kapot omdat je op 2 kabels spanning zet.
Precies. Dat wil je wel zeker weten voor je zoiets gaat doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-01-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik zou eerst eens kijken hoe hij wat schakeld voordat je alles aan elkaar begint te koppelen. Je weet niet eens wat voor unit er hangt. Voor hetzelfde maak je de motor kapot omdat je op 2 draden spanning zet.

Wat je ook kan doen is schakelaar in stand 3 zetten en op de perilex meten op welke draden je spanning hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Racer89 op 18-01-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het aansluitschema

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9VRNBvS/C3-EFBCCE-85-E5-446-E-A70-D-C906450353-BA.jpg
Wat je ook kan doen is schakelaar in stand 3 zetten en op de perilex meten op welke draden je spanning hebt.
Ga ik nu doen, resultaat volgt.

[edit]

Met schakelaar op stand 3.

L1 (blauw) 0
L2 (bruin) 220
N (wit) 220
L3 (grijs) 0

Stand 2

Spanning op L2 en L3

Stand 1

Alleen spanning op bruin L2

[ Voor 67% gewijzigd door havana op 18-01-2020 11:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Volgens het schema zou je tussen L1 en N op de perilex spanning moeten hebben als hij op stand 3 staat?

En L3 is continu stroom wss voor de regeling e.d.

[ Voor 20% gewijzigd door Racer89 op 18-01-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb de overige standen ook nog even doorgemeten.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:10:
- blauw (L1)
- grijs (L3)
- wit (N)
- bruin (L2)
- aarde
havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:49:
Met schakelaar op stand 3.

L1 (blauw) 0
L2 (bruin) 220
N (wit) 220
L3 (grijs) 0
Waar haal je die coderingen vandaan?

Lijkt me dat blauw gewoon de N is (contact linksboven), zoals ook blijkt uit je metingen.

Bruin is vaste spanning blijkt uit je metingen (L3, linksonder?).

Wit is schakeldraad voor stand 3 (L1, rechtsboven?)

Grijs schakeldraad voor stand 2 (L2, rechtsonder?)

Ik benoem de contact (N, L1, L2, L3) zoals ze op het aansluitschema wat jij post staan (links zie je een stekker, rechts de WCD). Jij zo te zien niet. Bekijk je de WCD niet ondersteboven ofzo (let op het nokje wat in het schema consequent boven getekend is)? Of er klopt geen !@#$ van want op de nul hoort nooit 220V te staan tov aarde en die hoort ook al niet wit te zijn.

Oh en ik zeg het nog maar eens: De woonhuisventilatie compleet uitschakelen is een heel erg slecht idee voor het leefklimaat. Toch zeker in het gevel van een WTW-systeem, want dat zal dan waarschijnlijk balansventilatie zijn met inblaasroosters in de woning en verder zo veel mogelijk luchtdicht gebouwd (dus bijvoorbeeld ook geen toevoerroosters in de kozijnen)? Jij liever dan ik...

Zomaar een ventilatiebox (enkel afvoer) hiervoor in de plaats hangen zoals wordt geopperd gaat ook niet werken als de luchttoevoer niet goed geregeld is.

2500kWh op jaarbasis is echter wel absurd veel. Dat is 285W continue. Heb je het apparaat al eens laten nakijken? Soms zit er een elektrische verwarmingsspiraal in dergelijke units, misschien schakelt die onnodig in?

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 18-01-2020 12:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

Het lijkt uit de manual een Ecolution Combi 50 of solo. https://www.inventum.com/...de-mechanische-ventilatie
Dat is toch een warmtepomp?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het is inderdaad een Ecolution Solo. Of dat een warmtepomp of een WTW is... geen idee.

@Xander

Blauw: linksboven
Bruin: linksonder
Wit: rechtsboven
Grijs: rechtsonder
2500kWh op jaarbasis is echter wel absurd veel. Dat is 285W continue. Heb je het apparaat al eens laten nakijken?
Vorig jaar een servicebeurt laten geven, niks bijzonders aan het licht gekomen. Alle buren (met dezelfde installatie) ervaren overigens hetzelfde idiote stroomverbruik.

Ik heb de boel inmiddels aangesloten en het lijkt goed te werken. Blauw op blauw, bruin op bruin.
Oh en ik zeg het nog maar eens: De woonhuisventilatie compleet uitschakelen is een heel erg slecht idee voor het leefklimaat. Toch zeker in het gevel van een WTW-systeem, want dat zal dan waarschijnlijk balansventilatie zijn met inblaasroosters in de woning en verder zo veel mogelijk luchtdicht gebouwd (dus bijvoorbeeld ook geen toevoerroosters in de kozijnen)? Jij liever dan ik...
Uiteraard wordt nog voldoende geventileerd m.b.v. ramen.

[ Voor 106% gewijzigd door havana op 18-01-2020 13:35 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dan lijkt het stroomverbruik van 2500 kWh op jaarbasis niet in lijn met deze tekst: https://www.inventum.com/...roomverbruik-op-jaarbasis

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Klopt, maar ja welke autofabrikant is er eerlijk over het verbruik? Kan 't gewoon simpelweg zien aan mijn verbruik (heb een slimme meter).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:13
Wellicht kan je de warmtepompfunctie uitzetten en hem puur als mechanische ventilatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:31:
Het is inderdaad een Ecolution Solo. Of dat een warmtepomp of een WTW is... geen idee.
Een warmtepomp dus.

Maar hoe verwarm jij je huis dan? 8)7
@Xander

Blauw: linksboven
Bruin: linksonder
Wit: rechtsboven
Grijs: rechtsonder
Wat ik al dacht dus. :)
Ik heb de boel inmiddels aangesloten en het lijkt goed te werken. Blauw op blauw, bruin op bruin.
Maar je wilde hem toch op stand 3 hebben? Dan zul je spanning op de bruine en witte ader moeten zetten dus.
Uiteraard wordt nog voldoende geventileerd m.b.v. ramen.
En dat controleer je met CO2 meters? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:36:
Klopt, maar ja welke autofabrikant is er eerlijk over het verbruik? Kan 't gewoon simpelweg zien aan mijn verbruik (heb een slimme meter).
Hoe zie jij het verbruik van alleen deze warmtepomp? Heb ook een slimme meter, maar die herkent geen aparte verbruikers :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Een warmtepomp dus.

Maar hoe verwarm jij je huis dan? 8)7
Zit gewoon een CV ketel in.

@ericplan

Alle apparaten uitpluggen behalve dat apparaat en je weet het verbruik.
Maar je wilde hem toch op stand 3 hebben? Dan zul je spanning op de bruine en witte ader moeten zetten dus.
Klopt ik wilde 'm op stand 3 hebben en dat staat ie nu ook (want ik hoor de fan en die hoor je alleen op stand 3).

[ Voor 68% gewijzigd door havana op 18-01-2020 14:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:04:
[...]
@ericplan
Alle apparaten uitpluggen behalve dat apparaat en je weet het verbruik.
[...]
Dan ga er vanuit dat de Ecolution 24/7 draait als warmtepomp. Lijkt me een onjuiste aanname.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Een beter beeld geeft de maandelijkse afrekening van mijn energiemaatschappij.

Voorbeeldje

december 2019: 337 kwH
december 2018: 599 kwH

november 2019: 366 kwH
november 2018: 547 kwH

Gemiddeld zit er ruim 200 kwH per maand tussen. Zo kom ik op die 2500 kwH.

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 18-01-2020 14:16 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maar dan zou je gasverbruik in deze periodes lager moeten zijn. Dat is immers het principe van een hybride warmtepomp-installatie.
Verder is het extrapoleren van het decemberverbruik naar een jaar net zo zinvol als het op deze manier berekenen van je gasverbruik per jaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dit was een voorbeeld, ik heb in totaal 6 maanden vergeleken. Gasverbruik is ongeveer gelijk gebleven overigens, dit jaar in december zelfs lager (al kwam dat vast door de warme decembermaand). November was iets hoger, maar het is een klein verschil.

200 kwH stroom komt qua kosten overeen met 56 kuub gas, en dat is best veel. De businesscase voor niet gebruiken is dan vrij snel gemaakt, zeker in de zomermaanden wanneer je toch nauwelijks stookt en veel mechanisch ventileert.

[ Voor 44% gewijzigd door havana op 18-01-2020 15:00 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Je Ecolution heeft een automatische zomerstand.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Blijf je oplossingsrichting vreemd vinden. In principe heb je een hybride installatie en zou je gas moeten besparen. Maar de installatie is waarschijnlijk beroerd afgesteld en er is niets verteld over hoe je zo efficiënt mogelijk gebruik maakt van je warmtepomp.
Vervolgens pas je een hack toe die je warmtepomp nogal vreemd laat werken en die je met minder moeite en beter had kunnen met standaardcomponenten, zoals een rf-afstandsbediening en ( als je dat perse wil) een warmtepomp in continu zomerbedrijf.

Het Vosje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Maar goed, dat is ook maar een mening.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
ericplan schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:24:
Blijf je oplossingsrichting vreemd vinden. In principe heb je een hybride installatie en zou je gas moeten besparen. Maar de installatie is waarschijnlijk beroerd afgesteld en er is niets verteld over hoe je zo efficiënt mogelijk gebruik maakt van je warmtepomp.
Vervolgens pas je een hack toe die je warmtepomp nogal vreemd laat werken en die je met minder moeite en beter had kunnen met standaardcomponenten, zoals een rf-afstandsbediening en ( als je dat perse wil) een warmtepomp in continu zomerbedrijf.

Het Vosje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Maar goed, dat is ook maar een mening.
Op zich heb je een punt, als je me iemand kan aanraden die me kan adviseren houd ik me aanbevolen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Allereerst zou ik de vraag herformuleren en stellen in dit forum:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Uit jouw post haal ik drie zaken:
Wens om badkamer te ventileren
Nu hoog elektriciteitsverbruik (maar beslist minder dan 2500 kWh vanwege zomerstand)
Ogenschijnlijk geen besparing op gas

Als eerste zou ik itho benaderen voor een rf-module en bijbehorende afstandsbediening. Er is een standaardtype afstandsbediening met timerfunctie die met 1,2 of 3x drukken, 10, 20 of 30 minuten op stand 3 loopt.
Vervolgens zet je de Ecolution permanent in zomerstand. Dan heb je een werkende ( maar dure) mechanische ventilatie zonder extra stroomverbruik en kan je rustig pionieren.

Dan begint het zoekwerk hoe je CV-ketel is afgesteld, hoe de Ecolution gekoppeld is enz. enz. In principe zou je in het voor- en naseizoen zonder CV moeten kunnen. Daar is de Ecolution voor bedoeld. Maar dat vraagt ook wat van je stookgedrag en van je verdere installatie.

Wil je echt weten hoe het zit wat betreft energieverbruik zal je dit apart moeten loggen met een permanente kWh-meter op de Ecolution en het actief monitoren van je gasverbruik, bijvoorbeeld op Mindergas.

Dan kan je het effect beoordelen van gewijzigde instellingen. Vanuit je slimme meter komt te weinig detail in de metingen, waardoor je er niets zinnig over kan zeggen.

Voordeel van deze benadering is dat je installaties intact blijven terwijl je initiële probleem is opgelost.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:16
havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:15:
Een beter beeld geeft de maandelijkse afrekening van mijn energiemaatschappij.

Voorbeeldje

december 2019: 337 kwH
december 2018: 599 kwH

november 2019: 366 kwH
november 2018: 547 kwH

Gemiddeld zit er ruim 200 kwH per maand tussen. Zo kom ik op die 2500 kwH.
Volgens de website is het inderdaad ongeveer 200 kWh per maand.
Wat is het gemiddeld stroomverbruik op jaarbasis?

Het gemiddelde stroomverbruik is 1200 tot 1500 kWh gebaseerd op een stookseizoen van 200 dagen met een nominaalvermogen van 300 Watt en 24 draai-uren per dag.
En dat dan gedurende ongeveer 7 maanden per jaar (stookseizoen). Geeft een verbruik van afgerond 1500 kWh. Als je puur naar kosten gaat kijken zou dit minimaal een besparing van 1500*0,2 = € 300 aan gas moeten opleveren, tegen een tarief van € 0,70 is dat ongeveer 425 m3 gas. Dat is iets wat je zeker moet zien/merken. Merk je dat niet dan kun je je afvragen of je ecolution wel juist is geinstalleerd.

Wat is je normale jaarverbruik? Heb je een normaal jaarverbruik van 1000 m3 gas dan ga je dat echt niet halen, vandaar dat de website van inventum het heeft over een besparing van 30%-40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Wie heeft dat ding eigenlijk geinstalleerd? Is het wel professioneel gedaan of hebben we het hier over een half afgemaakte hobbyklus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Professional, zat erin toen ik het huis kocht.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:16
havana schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:36:
Dit was een voorbeeld, ik heb in totaal 6 maanden vergeleken. Gasverbruik is ongeveer gelijk gebleven overigens, dit jaar in december zelfs lager (al kwam dat vast door de warme decembermaand). November was iets hoger, maar het is een klein verschil.
Vergelijk nu je het gasverbruik december 2018 met december 2019? Dat kun je niet zomaar 1 op 1 doen. Soms is het namelijk warmer en hoef je gewoon minder te stoken.
november - december 2018 907 gewogen graaddagen
november - december 2019 932 gewogen graaddagen (binnentemp 20 graden)

Als je je verbruik aan gas nu eens afzet tegen de gewogen graaddagen, dan kun je een beetje zien of je gas bespaart hebt. voor meer info zie:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Ok, jullie hebben me overtuigd om het probleem anders te bezien.

Ik heb alles nu weer aangesloten zoals het zat en de ventilatie op stand 1 gezet. Nu eens goed in de handleiding lezen welke instellingen er allemaal zijn. Een eerste blik leert me dat dit er best veel zijn, hier is dus wellicht redelijk wat winst te behalen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@havana Mocht je later toch nog een andere aansturing willen van je ventilatie, dan zou je ook traploze regeling kunnen overwegen. Je unit heeft namelijk een ingang voor 0-10v waarmee je de ventilatie van 0 tot 100% kan regelen. En die traploze regeling kun je weer af laten hangen van CO2-waardes in je huis of luchtvochtigheid. Best leuk allemaal.

Toevallig gaat het vandaag in een paar topics tegelijk over 0-10v aansturing, vandaar dat ik er hier ook meteen aan moest denken :)

Gizz in "Domotica: Kalfire-haard aansturen via 0-10V signaal"
Gizz in "Het grote ESP topic"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Omdat ik het wiel natuurlijk niet opnieuw hoef uit te vinden, heb ik eens rondgevraagd bij mijn buren. Eén buurman schrijft
ik heb inderdaad de instellingen van de warmtepomp aangepast. In eerste instantie de nalooptijd daarna heb ik de temp sensor veranderd zodat de thermostaat gebruikt wordt. Ik kan het wel bij je voordoen hoe dat moet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

havana schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:35:
Omdat ik het wiel natuurlijk niet opnieuw hoef uit te vinden, heb ik eens rondgevraagd bij mijn buren.
[...]
Je was anders aardig bezig ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Inmiddels is mijn buurman langs geweest. Hij blijkt al 3 jaar aan het experimenteren te zijn wat nu de beste setup is. Als ik zeg dat hij een beetje is doorgeslagen (in positieve zin), overdrijf ik niet.

Onze huizen hebben alleen beneden vloerverwarming (boven radiatoren). De keuze voor een hybride systeem is daarom geen slimme. De bouwer heeft hier alleen maar voor gekozen om een A+ label te krijgen, wat destijds nog verplicht was. De twee apparaten werken niet goed samen.

De vloerverwarming beneden heeft kleppen. Als die sluiten en de warmtepomp staat nog aan ben je dus alleen maar het water in de leiding omlaag aan het verwarmen. Om dit op te lossen heeft hij de kleppen verwijderd en stuurt hij zijn systeem nu aan met twee losse mini-computers. Een zelfgeschreven stukje software doet het werk. Hoe het precies werkt snap ik niet, ben ik te dom voor en te veel alfa. Wat ik wel weet is dat hij per maand 100 kuub gas minder gebruikt dan ik en ook nog fors minder stroom. En dat zelfs met de warmtepomp in gebruik. Knap.

Anyhow... hij heeft de nalooptijd van de warmtepomp op het minimale gezet. Daarbij ook nog de temperatuur van de ketel fors verlaagd. Hij heeft me ook laten zien hoe je warmtepomp op ventilatie-only kan zetten. Deze stand raadt hij aan voor als je de CV niet meer gebruikt.

So far so good.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Leuk dat er besparing mogelijk is, zowel op gas als op elektra. Dat maakt het de moeite waard om wat uit te zoeken.

Ik las dat er ook nog een apart topic is voor je warmtepomp, misschien kan je daar nog wat tips en/of informatie krijgen?
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
PlatoNL schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 09:32:
Heb iets vergelijkbaars gebouwd, maar werkte net even anders.

Mijn mechanische ventilatiesysteem werkt ook met perilex waarbij er op 2 pinnen altijd spanning staat (laagste stand). Pin 3 en 4 kunnen dan afzonderlijk van elkaar worden bijgeschakeld om de ventilatie respectievelijk op stand 2 & 3 te zetten.

De bestaande aansluiting draadloos stuurbaar maken heb ik gedaan via een Sonoff 4 channel. Link

Via luchtvochtigheidssensors in de badkamers werd dan automatisch hoger geschakeld wanneer de luchtvochtigheid ineens omhoogspringt, of wanneer mijn netatmo binnensensor aangeeft dat het CO2 gehalte wat hoog wordt.

Alles aan elkaar knopen doe ik via HomeAssistant.
Wat gebeurt er als je 2 relays tegelijk open zet?
Pagina: 1