Mechanische ventilatie perilex / klik aan - klik uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:11
Hallo,

Mijn mechanische ventilatie (Stork CMLe) zit met een perilex stekker en een 3 standen schakelaar in de keuken.

Er staat altijd spanning op L1
Daarnaast zet de standenschakelaar in de keuken voor stand 2 spanning op L2 en voor stand 3 spanning op L3

De motor krijgt dus het volgende binnen:
Stand 1 , spanning op L1
Stand 2 , spanning op L1 & L2
Stand 3 , spanning op L1 & L3

Nu wil ik met klik aan/klik uit maken dat als het licht in de badkamer aangaat er ook spanning op L3 geschakeld wordt.

Mijn vraag is nu, gaat dat goed met de motor, wat gebeurt er als de 3 standenschakelaar op 2 staat. De motor krijgt dan namelijk spanning op L1 & L2 & L3 binnen.
Een optie zou zijn om stand 2 te laten vervallen (nooit spanning op L2), maar dat is eigenlijk z'n basis stand en de toeren bij stand 1 zijn niet te verhogen, zodat die geen dienst kan doen als stand 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
MeTooPV schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 11:02:
Hallo,

Mijn mechanische ventilatie (Stork CMLe) zit met een perilex stekker en een 3 standen schakelaar in de keuken.

Er staat altijd spanning op L1
Daarnaast zet de standenschakelaar in de keuken voor stand 2 spanning op L2 en voor stand 3 spanning op L3

De motor krijgt dus het volgende binnen:
Stand 1 , spanning op L1
Stand 2 , spanning op L1 & L2
Stand 3 , spanning op L1 & L3

Nu wil ik met klik aan/klik uit maken dat als het licht in de badkamer aangaat er ook spanning op L3 geschakeld wordt.

Mijn vraag is nu, gaat dat goed met de motor, wat gebeurt er als de 3 standenschakelaar op 2 staat. De motor krijgt dan namelijk spanning op L1 & L2 & L3 binnen.
Een optie zou zijn om stand 2 te laten vervallen (nooit spanning op L2), maar dat is eigenlijk z'n basis stand en de toeren bij stand 1 zijn niet te verhogen, zodat die geen dienst kan doen als stand 2.
toon volledige bericht
Misschien help dit je verder:

martinvdm in "HomeWizard; domotica middels je smartphone - Deel 2"

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 478829

Ik heb mijn ventilatie geautomatiseerd door de knoppen op de remote te schakelen. Misschien is dat een optie?

Ik zou zelfs niet weten over welk protocol, laat staan voltage, de 3 standen schakelaar communiceert naar de unit.

De huidige stand kan ik terugkoppelen via led aanduiding op diezelfde schakelaar uit te lezen.