Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 57 Laatste
Acties:

• beumer
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 27-01 20:26
Noord27 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Praktijk en theorie willen nog wel eens verschillen. Wat is je gasverbruik per jaar; ongeveer?
1950m3, waarvan 400 warmwater en 40 koken. -> 1510m3 voor verwarmen van 380m3 woning
Blijft over voor verwarming ongeveer 1950 - 400 - 40 = 1510m3
Benodigd vermogen voor -10C situatie op basis van:
koevlaas2 formule 1510 * 8 / 1650 = 7.32kW

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:26
beumer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:15:
[...]

Bijna exact de opmerking die een broer van me net ook maakte:

[...]

Dat betekent dat ik dus de inhoud van mijn woning moet opzoeken en kijken wat de minimale capaciteit is van de verschillende warmtepompen. De inhoud van mijn huis is ongeveer 380m3.
Met systeem inhoud bedoel ik water inhoud van je cv installatie. Daar heeft een buffervat met te maken en niet met woning inhoud, die staat daar los van.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:01
@beumer

Heb even mijn aantekeningen gecheckt en voor de zekerheid ook even een bevriende techneut geraadpleegd en volgens mij klopt het wel maar was mijn formulering wat ongelukkig.:

Vloeistof terug van de binnenunit gaat door elektronisch geregelde Expansion Valves. Deze verlagen de temperatuur (bij Mitsu's) ca 6 tot 10 graden onder T-buiten zodat de verdamper voldoende warmte kan opnemen. Hierdoor wordt echter ook de druk van het koelmiddel sterk verlaagd. Dan wordt het moeilijker om de gewenste Ta (in jouw voorbeeld 35 graden) te halen. Om dat verschil te overwinnen moet vanaf een bepaalde T-buiten de minimum frequentie van de compressor worden verhoogd. Deze kan dan meer vermogen leveren waardoor dat drukverschil kan worden overwonnen en de gewenste persgas temperatuur (ca 20 tot 35 graden boven de gewenste Ta) kan worden behaald. Vandaar dat het minimum-vermogen stijgt met afnemende temperatuur.

Maar uiteraard ben ik geen expert ;)
beumer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:59:
[...]
Heb inmiddels het hele topic #8 doorgelezen maar ik krijg last van 'hoe meer ik lees, hoe minder ik weet', wel/geen buffervat en hoe groot dan, wat voor boiler voor sww, enz. En met de diverse reacties op offerteaanvragen bij normale installatiebedrijven is het helaas ook niet zo eenvoudig om de lokale installateur langs te laten komen en erop vertrouwen dat zijn offerte het juiste is om nu te doen.
Tip: ga bij een aantal mede-tweakers kijken. Zelf heb ik er drie bezocht om de installaties te bekijken en ervaringen op te doen voordat ik de knoop door hakte.

Remco45 wijzigde deze reactie 07-01-2020 17:28 (26%)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14:31
[...]

[...]

Dat betekent dat ik dus de inhoud van mijn woning moet opzoeken en kijken wat de minimale capaciteit is van de verschillende warmtepompen. De inhoud van mijn huis is ongeveer 380m3.
Minimale inhoud van systeem wil niet zeggen dat je dan maximale performance hebt....

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:01
Gasschuif schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:17:
Vanmiddag is Aklima langs geweest met een monteur om de Zubadan van nieuwe software te voorzien.
Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:33:
[...]
Wat was de reden voor de firmwareupdate, en ik ben erg benieuwd wat dit veranderd. Had je problemen :?
Inmiddels wat meer achtergrond gehoord: was er zelf niet bij, dus "don't shoot the messenger" :+

De Firmware zit vol met deelprogramma's om allerlei systeem-combinaties mogelijk te maken.

Heet persgas vanuit de compressor neemt altijd een beetje olie mee, dus die olie moet ook weer terug naar de compressor.
Dat hete persgas gaat door de condensor en komt dan als warme vloeistof bij een elektronisch geregeld expansieventiel om het door expansie af te koelen.

Bij bepaalde systeemcombinaties en onder bepaalde omstandigheden kan het voorkomen dat de firmware het expansie-ventiel vlak voor het afslaan van de WP al dicht stuurt, dus iets te vroeg.

Gevolg van die te kleine opening is dat het koelmiddel gierend door de leiding gaat (zeer duidelijk hoorbaar) en dat daardoor minder olie terug komt. En dat kan op den duur schade aan de compressor veroorzaken.

S.v.p. dit niet verwarren met het normale opstartgeruis van koelmiddel in de leidingen.

De nieuwe firmware doet dat niet en daardoor neemt ook de efficiency iets toe.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:04
[...]

[...]

Even voor de zekerheid, het gaat hier om de inhoud van je CV systeem en je afgiftevermogen bij lage temperaturen.

Hier staat het redelijk goed uitgelegd: https://warmtepomp-weetje...lgens_de_ISSO_richtlijnen

Ze komen daar op de vuistregel:
20 liter buffer per kW aan minimumvermogen van je warmtepomp minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan

Dus met een pomp die minimaal 3kW doet en 40m2 vloerverwarming heb je 20*3-1.5*40 = 0 liter buffer nodig.

Volgens mij doet de gemiddelde 9kW warmtepomp iets van 4kW als minimum. Dus dan zit je met een beetje woonkamer met vloerverwarming al vrij snel goed.

Heronimo wijzigde deze reactie 07-01-2020 18:33 (7%)

• beumer
Heronimo schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:28:
[...]

Even voor de zekerheid, het gaat hier om de inhoud van je CV systeem en je afgiftevermogen bij lage temperaturen.

Hier staat het redelijk goed uitgelegd: https://warmtepomp-weetje...lgens_de_ISSO_richtlijnen

Ze komen daar op de vuistregel:
20 liter buffer per kW aan minimumvermogen van je warmtepomp minus 1,5 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan

Dus met een pomp die minimaal 3kW doet en 40m2 vloerverwarming heb je 20*3-1.5*40 = 0 liter buffer nodig.

Volgens mij doet de gemiddelde 9kW warmtepomp iets van 4kW als minimum. Dus dan zit je met een beetje woonkamer met vloerverwarming al vrij snel goed.
Ik heb maar een klein beetje vloerverwarming in huis, zo’n 35m2 in de keuken en gelegd met hoh 10cm, de grundfos alpha2 pomp die hierop staat draait een constant programma. Verder alleen maar radiatoren die vrijwel allemaal een slag open staan en in de woonkamer iets meer. Uiteraard kan dit allemaal nog goed nageregeld worden.

• Heronimo
beumer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Ik heb maar een klein beetje vloerverwarming in huis, zo’n 35m2 in de keuken en gelegd met hoh 10cm, de grundfos alpha2 pomp die hierop staat draait een constant programma. Verder alleen maar radiatoren die vrijwel allemaal een slag open staan en in de woonkamer iets meer. Uiteraard kan dit allemaal nog goed nageregeld worden.
Waarschijnlijk zal je een andere verdeler nodig hebben. Maar hier weten anderen hier meer over.

Ik denk dat je best een eind komt. Er zijn er hier ook zat met alleen radiatoren en zonder buffer. Wel zou ik niet te veel overdimensioneren. Dus geen 12kW neerzetten als je maar 6.5kW nodig hebt. Dan kun je beter voor 7 of 9 gaan.

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 11:37

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Remco45 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:08:
[...]

[...]

Inmiddels wat meer achtergrond gehoord: was er zelf niet bij, dus "don't shoot the messenger" :+

De Firmware zit vol met deelprogramma's om allerlei systeem-combinaties mogelijk te maken.

Heet persgas vanuit de compressor neemt altijd een beetje olie mee, dus die olie moet ook weer terug naar de compressor.
Dat hete persgas gaat door de condensor en komt dan als warme vloeistof bij een elektronisch geregeld expansieventiel om het door expansie af te koelen.

Bij bepaalde systeemcombinaties en onder bepaalde omstandigheden kan het voorkomen dat de firmware het expansie-ventiel vlak voor het afslaan van de WP al dicht stuurt, dus iets te vroeg.

Gevolg van die te kleine opening is dat het koelmiddel gierend door de leiding gaat (zeer duidelijk hoorbaar) en dat daardoor minder olie terug komt. En dat kan op den duur schade aan de compressor veroorzaken.

S.v.p. dit niet verwarren met het normale opstartgeruis van koelmiddel in de leidingen.

Na de summiere uitleg van de monteur vroeg ik aan hem hoeveel compressoren er al waren gesneuveld, hij hield daar wijselijk zijn mond over. Uit ervaring weet ik dat een "foute serie units met een software probleem " veel geld kost om dit te updaten. Immers uren en kilometers. Blij dat Aklima dit heel goed oppakt. Tevens blij dat ik er geen problemen mee gehad heb, en hopelijk ook niet ga krijgen. Wellicht hoor ik er nog wat over van mijn installateur.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Noord27
  • Registratie: april 2009
beumer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:04:
[...]

In de woonkamer knijp je normaal gesproken niets. Overige vertrekken wel. Anders beperk meteen al de flow over het hoofd circuit en dat wil je juist zo groot mogelijk hebben.

Ik zou zeggen ga voor een 7kW monoblok en een WP-boiler (300 liter). Ervaring met de LG 7kW R32 hoop ik spoedig te delen als @koevlaas2 hem geïnstalleerd heeft. Mijn gasverbruik was vergelijkbaar met jouw verbruik en heb ook slechts gedeeltelijk en matige vloerverwarming.

Dan heb je 2* subsidie. Bij eventuele defecten is een monoblok zo uit te wisselen. En in de WP-boiler zit altijd een electrisch element (voor legionella programma en back-up).

Doe Alpha 2 regelt toch zelf hoe snel hij moet draaien automatisch? Doet hij hier ook op de vloerverwarming.

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Tekna 30kWh ☆ Yamaha FZ-1 2008

• Grolsch
Remco45 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:08:
[...]

[...]

Maar als ik het goed heb begrepen is deze firmwareupdate alleen beschikbaar voor de YAA modellen, en niet voor de YHA modellen zoals @Naalroc en ik hebben toch :?

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:32
Heeft iemand meer info welke modellen van mitsubishi het hier betreft want geldt dit ook voor de 7kW ecodan uitvoeringen? Ik lees overigens niets over het stuk gaan van compressoren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

• webje1982
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 26-01 11:34
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:41:
[...]

Grofweg gaat het om Zubadans die tussen 6-2018 en 2-2019 zijn geleverd/gemaakt, precies kan ik navragen die info heb ik verder niet.
Ik hoorde alleen van mijn leverancier dat in mijn geval 4 machines moeten worden geupdate.
Lees net over deze update, heb namelijk ook een YAA uit begin 2019. Laat ik het zo zeggen gekocht in Spanje begin 2019. Exacte productie datum van de unit weet ik zo niet zal ik vanavond even moeten nakijken. Benieuwd of mijn unit hier ook onder valt.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• beumer
Noord27 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 01:58:
[...]

In de woonkamer knijp je normaal gesproken niets. Overige vertrekken wel. Anders beperk meteen al de flow over het hoofd circuit en dat wil je juist zo groot mogelijk hebben.

Ik zou zeggen ga voor een 7kW monoblok en een WP-boiler (300 liter). Ervaring met de LG 7kW R32 hoop ik spoedig te delen als @koevlaas2 hem geïnstalleerd heeft. Mijn gasverbruik was vergelijkbaar met jouw verbruik en heb ook slechts gedeeltelijk en matige vloerverwarming.

Dan heb je 2* subsidie. Bij eventuele defecten is een monoblok zo uit te wisselen. En in de WP-boiler zit altijd een electrisch element (voor legionella programma en back-up).

Doe Alpha 2 regelt toch zelf hoe snel hij moet draaien automatisch? Doet hij hier ook op de vloerverwarming.
Klinkt als redelijk soortgelijke opzet, ik kom graag een keer kijken als het staat, heb je hem al wel binnen?
De alpha2 regelt dit inderdaad automatisch, afhankelijk van de stand waarin hij staat. Mogelijk moet hij wel op een andere stand komen met een warmtepomp maar daar heb ik nog tijd genoeg voor om uit te zoeken.

Bedoel je qua boiler trouwens een boilervat of echt een L/W warmtepompboiler? Want die laatste kan natuurlijk ook snel leeggetrokken worden en dan duurt het weer een tijd voor alles op temperatuur is of gaat dat een stuk sneller met het elektrisch element?

• Grolsch
webje1982 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:39:
[...]

Lees net over deze update, heb namelijk ook een YAA uit begin 2019. Laat ik het zo zeggen gekocht in Spanje begin 2019. Exacte productie datum van de unit weet ik zo niet zal ik vanavond even moeten nakijken. Benieuwd of mijn unit hier ook onder valt.
Er zit een sticker op de buitenunit met productiedatum, hier moet je dan even op kijken.

• Grolsch
beumer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Klinkt als redelijk soortgelijke opzet, ik kom graag een keer kijken als het staat, heb je hem al wel binnen?
De alpha2 regelt dit inderdaad automatisch, afhankelijk van de stand waarin hij staat. Mogelijk moet hij wel op een andere stand komen met een warmtepomp maar daar heb ik nog tijd genoeg voor om uit te zoeken.

Bedoel je qua boiler trouwens een boilervat of echt een L/W warmtepompboiler? Want die laatste kan natuurlijk ook snel leeggetrokken worden en dan duurt het weer een tijd voor alles op temperatuur is of gaat dat een stuk sneller met het elektrisch element?
Een Alpha 2 pomp kun je meestal op 4 standen zetten

1 = auto adapt
2 = proportionele druk curve (In deze regelmodus wordt het drukverschil in de pomp geregeld op basis van de volumestroom.)
3 = constante druk curve (In deze regelmodus wordt er een constant drukverschil in de pomp in stand gehouden, ongeacht de volumestroom.)
4 = Vast toerental

Je kunt auto adapt proberen om te kijken of dit het gewenste resultaat geeft, maar als je geen naregeling hebt zou je ook de constante druk kunnen proberen in te stellen op een optimaal resultaat (zo klein mogelijke dT op een zo laag mogelijke stand).

Als je wel naregeling hebt moet je als auto adapt niet werkt de proportionele druk curve gebruiken, omdat de volumestroom (flow) varieert bij het open/dichtgaan van groepen. Op deze stand heb ik hem dan ook staan bij mij thuis.

En @Noord27 bedoelt een WP-boiler in zijn post, en die is inderdaad wel "ff" bezig om een vat weer te verwarmen.

Grolsch wijzigde deze reactie 08-01-2020 10:20 (12%)

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:52
Gooi um er toch even in, over een jaar een mooi verbruik met de wp, Techneco Loria 6008DUO.
Met een verbruik voor douchen en verwarmen van 2223kWh niet ontevreden, wel hebben we regelmatig de houtkachel aan maar ook dan loopt de wp door voor het verwarmen van de eerste verdieping.
De extra zonnepanelen ter compensatie brachten 1730kWh op, dus per saldo weinig in hoeven kopen.
Gezin met 2 kinderen en een 2 onder 1 kap woning uit 1984.

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11:44
sgsdebruijn schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:16:
Gooi um er toch even in, over een jaar een mooi verbruik met de wp, Techneco Loria 6008DUO.
Met een verbruik voor douchen en verwarmen van 2223kWh niet ontevreden, wel hebben we regelmatig de houtkachel aan maar ook dan loopt de wp door voor het verwarmen van de eerste verdieping.
De extra zonnepanelen ter compensatie brachten 1730kWh op, dus per saldo weinig in hoeven kopen.
Gezin met 2 kinderen en een 2 onder 1 kap woning uit 1984.
Hobbel ik gewoon even mee met mijn Loria 6008 solo + 300L boilervat met een verbruik in 2018 van 2561.369 kWh. Dit is CV + SWW.

Kwadrantwoning van zo'n 505m3 uit 2001.

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-01 10:45
Definitieve monitoring jaar 2019

Toch weer een behoorlijke COP spreiding in december. De afspraak is dat we bij het meten van de input kWh(e) alle hulp energie die de warmtepomp nodig heeft meenemen. Meting direct op de DIN rail of stopcontact heeft de voorkeur. Installatie van een aparte gecertificeerde warmtemeter kan veel meer geld opleveren dan de installatiekosten daarvan. Bij 20% verkeerde aanwijzing van de interne warmte meter praten we over 150 tot 250 euro per jaar aan energiekosten die misschien vermeden hadden kunnen worden, los van de milieuwinst waar we het ook voor doen.

• Tomexergie
Aanvulling voor liefhebbers van de Excel file Monitoring Warmtepomp dec 2019 . Downloaden op:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• wervisser
Tomexergie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:57:
Installatie van een aparte gecertificeerde warmtemeter kan veel meer geld opleveren dan de installatiekosten daarvan. Bij 20% verkeerde aanwijzing van de interne warmte meter praten we over 150 tot 250 euro per jaar aan energiekosten die misschien vermeden hadden kunnen worden, los van de milieuwinst waar we het ook voor doen.
Aangezien hij voor metingen is bedoeld..., wat is dan de voorgestelde besparing :?

Nu zou ik er zelf ook wel eentje willen, maar dat is meer voor het inzichtelijk maken van alles

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:10
Vroeg me laatst af: is het mogelijk om bij gebruik van één warmtemeter de afzonderlijke sCOP voor verwarmen te bepalen bij gebruik van een WP met ingebouwde boiler (bijv. de PUHZ-SW75VAA + ERST20C-VM2C)?

Ik volg de L/W-WP-topics al geruime tijd, maar kan me niet herinneren dat ik daar ooit een discussie over heb gezien.

• TriLithium
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 27-01 22:43

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Niet zonder hulpmiddelen. De binnenunit heeft wel signalen om te zeggen dat hij met SWW bezig is. Maar dat weet je warmte meter niet.

Ik doe dit via OpenHAB en een modbus interface aan de binnenunit en via MBUS op de warmtemeter. Maar dat is een hoofdstuk advanced logging.

• Grolsch
Je kunt op de hydrobox een separate warmte meter aansluiten, ik neem aan dat deze dan los geteld wordt.
wervisser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:09:
[...]

Aangezien hij voor metingen is bedoeld..., wat is dan de voorgestelde besparing :?

Nu zou ik er zelf ook wel eentje willen, maar dat is meer voor het inzichtelijk maken van alles
Ben ik met je eens, want met een gecertificeerde meter bespaar je in principe niets, je kunt alleen nauwkeuriger meten, maar het is niet zo dat de daadwerkelijke COP beter / hoger wordt van een warmtemeter. Die is nu eenmaal zoals deze is.

Een gekalibreerde KM-teller in mijn auto zorgt er ook niet voor dat mijn auto zuiniger loopt.

Grolsch wijzigde deze reactie 08-01-2020 12:59 (79%)

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:48:
Je kunt op de hydrobox een separate warmte meter aansluiten, ik neem aan dat deze dan los geteld wordt.

[...]

Een gekalibreerde KM-teller in mijn auto zorgt er ook niet voor dat mijn auto zuiniger loopt.
Daar gaat ie juist meer door verbruiken ;), maar je bespaart echt geld door minder vaak onderhoud. :*)

Nu weer even serieus. Mijn SW75YAA vind het vandaag prachtig weer, want ik heb waarschijnlijk het laagste modulatieniveau bereikt. Voor een Ta van 30°C wordt er nu 550W verbruikt en dankzij een COP van 6,7 maakt hij 3.700W warmte. Nog lager en de COP zal wel inzakken, want het systeem trekt 100W om de waterpomp en elektra aan de gang te houden.

• Tomexergie
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:48:

[...]

Ben ik met je eens, want met een gecertificeerde meter bespaar je in principe niets, je kunt alleen nauwkeuriger meten, maar het is niet zo dat de daadwerkelijke COP beter / hoger wordt van een warmtemeter. Die is nu eenmaal zoals deze is.

Meten is weten! Stel je meet met Mhp COP=4 en in werkelijkheid met Mse is het COP=3,5 dan kun je maatregelen treffen om de performance te verbeteren, want er is een potentieel. Je ziet dat met Mse in onze metingen de SCOP> 4 heel normaal is. Er zijn veel mogelijkheden waardoor de COP slecht wordt: Regeltechnisch, hydraulisch, vervuiling, enz enz. Met harde cijfers kun je ook de installateur en/of leverancier er op aanspreken. Stel de verbeteringen leveren 15%=100 euro/j op en de levensduur is 15 jaar, dan is 15 *100=1500 Euro veel geld waar je gemakkelijk een Mse voor kunt aanschaffen.
Als je niets doet knabbelt de WP extra aan je bankrekening zonder dat je het weet (met Mhp).
Je zal zeggen, bewijs het maar eens. Zonder meten weet je het niet. Wat was er eerder, de kip of het ei.

We doen het uiteidelijk voor het milieu, waarom zou je wel led's aanschaffen enz enz, en dit laten liggen?
Beter is het als de Mhp's door een onafhankelike instantie geijkt worden en een keurmerk krijgen (Overheid, consumenten organisaties.) Dan is Mse niet meer nodig.

• wervisser
Ben ik wel met je eens. Zie alleen geen mogelijkheden in mijn huidige installatie om hier iets tussen te (laten) hangen...

• Tomexergie
Als je met een gecalibreerde km teller constateert dat je auto minder zuinig loopt dan opgegeven door de producent kun je inderdaad weinig doen anders dan rijgedrag aanpassen. (En claimen zoals in de USA)
Bij een WP ligt dat anders. Een goede WP kan door een ondeskundige installateur volkomen verkeerd worden geinstalleerd vooral bij een onwetende en a-technische eigenaar zoals >80% van NL.

• jopie841
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 15-01 06:07
@TriLithium
kun je iets meer vertellen over jouw koppeling met openhab? Ik gebruik dat ook en zou graag gegevens uit mijn mitsubishi wp importeren.

• TweakersOnly
  • Registratie: september 2000
  • Nu online
Sinds begin oktober hangt bij ons thuis een Remeha Mercura 6kW hybride warmtepomp.
Warmtepomp pendelt regelmatig, ongever 2 tot 3 keer per 2 uur. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Algemene gegevens:
Halfvrijstaand woonhuis, bouwjaar 1991, 7 groeps vloerverwarming op begane grond, alle groepen staan open. Oppervlakte begane grond is 5,5 m bij 13,5 m. Alle radiatoren staan dicht, behalve radiator op badkamer.

Gegevens warmtepomp:
Ruimteregeling
Stooklijn: 20 graden bij temperatuur 20C, 48 graden bij temperatuur -20C
Aanvoer: 40,3 graden
Retour: 33,8 graden
Delta T: 6,5 graden

Warmtepomp kan blijkbaar effectiever werken gezien waarde Delta T?

Welke acties kan ik doen om delta T te verbeteren en tevens pendelen van warmtepomp zoveel mogelijk voorkomen?

TweakersOnly wijzigde deze reactie 08-01-2020 16:01 (7%)

Mijn nieuwe systeempje

• Tomexergie
wervisser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Ben ik wel met je eens. Zie alleen geen mogelijkheden in mijn huidige installatie om hier iets tussen te (laten) hangen...

[Afbeelding]
Hier is het misgegaan bij het ontwerp van het hydraulische systeem. Maar met CV leidingen kun je alles en dat kost niet veel geld. Pijpen en fittingen zijn relatief goedkoop. Een goed schema maken en kijken hoe je dat zo kunt aanpassen zodat je een warmtemeter kunt monteren. (in de zomer heb je alle tijd). En meer kogelkranen monteren om niet alles opnieuw te moeten aftappen (8 eur per stuk)
.
Zie ik dat verkeerd? Staat de boiler parallel aan de CV, zonder driewegklep. Dus de WP moet altijd het water leveren ook voor CV ?

Wat betreft de meting Heb je wel een probleem. Bij deze opstelling kun je eigenlijk alle CV+SSW samen meten. Met een (goekope) watermeter op de SSW kun je een inschatting maken en de energie voor SSW er van aftrekken.

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 15:47
TweakersOnly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:50:

Gegevens warmtepomp:
Ruimteregeling

Welke acties kan ik doen om delta T te verbeteren en tevens pendelen van warmtepomp zoveel mogelijk voorkomen?
Pendelt nooit:

https://www.mupload.nl/img/mgnbedhfm5.16.30.png
Zoek de verschillen.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 08-01-2020 16:22 (24%)

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• TweakersOnly
  • Nu online
Diff_Angle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:17:
[...]

Pendelt nooit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoek de verschillen.
Dat zijn inderdaad mooie waarden. Welke stooklijn gebruik je en gebruik je WAR of ruimteregeling? Kun je me op weg helpen om performance van onzs installatie te verbeteren?

Mijn nieuwe systeempje

• Diff_Angle
TweakersOnly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:53:
[...]

Dat zijn inderdaad mooie waarden. Welke stooklijn gebruik je en gebruik je WAR of ruimteregeling? Kun je me op weg helpen om performance van onzs installatie te verbeteren?
Benoem eerst eens de verschillen die je denkt te zien, wat valt je op als verschil tussen jou en de grafieken.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 08-01-2020 16:59 (3%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
jopie841 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:43:
@TriLithium
kun je iets meer vertellen over jouw koppeling met openhab? Ik gebruik dat ook en zou graag gegevens uit mijn mitsubishi wp importeren.
Volgens mij een procon modbus dingetje en iets wat modbus uitleest.
Vervolgens een Pi of Odroid en Node-red.
https://tweakers.net/ext/f/xJEFokhgv0aHMcWzcZvi0LoQ/thumb.jpg
ff geen werkend plaatje :>

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• jaari
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:18
Tomexergie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:05:
Aanvulling voor liefhebbers van de Excel file Monitoring Warmtepomp dec 2019 . Downloaden op:

http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Tom, de excel file is helaas nog van november. :'(

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Grolsch
Tomexergie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Meten is weten! Stel je meet met Mhp COP=4 en in werkelijkheid met Mse is het COP=3,5 dan kun je maatregelen treffen om de performance te verbeteren, want er is een potentieel. Je ziet dat met Mse in onze metingen de SCOP> 4 heel normaal is. Er zijn veel mogelijkheden waardoor de COP slecht wordt: Regeltechnisch, hydraulisch, vervuiling, enz enz. Met harde cijfers kun je ook de installateur en/of leverancier er op aanspreken. Stel de verbeteringen leveren 15%=100 euro/j op en de levensduur is 15 jaar, dan is 15 *100=1500 Euro veel geld waar je gemakkelijk een Mse voor kunt aanschaffen.
Als je niets doet knabbelt de WP extra aan je bankrekening zonder dat je het weet (met Mhp).
Je zal zeggen, bewijs het maar eens. Zonder meten weet je het niet. Wat was er eerder, de kip of het ei.

We doen het uiteidelijk voor het milieu, waarom zou je wel led's aanschaffen enz enz, en dit laten liggen?
Beter is het als de Mhp's door een onafhankelike instantie geijkt worden en een keurmerk krijgen (Overheid, consumenten organisaties.) Dan is Mse niet meer nodig.
Persoonlijk stel ik mijn WP niet af om te beste COP te bereiken, maar om mijn woning op een comfortabele manier warm te krijgen. Dus "stel" dat een Mse COP 3,5 aangeeft en mijn Mhp geeft 4 aan zal ik helemaal niets aan mijn installatie veranderen omdat deze precies doet wat ik wil, namelijk mijn huis comfortabel warm houden.

Als er echt iets aan de hand zou zijn met mijn installatie (bijv. te weinig koudemiddel) dan valt mij dat met Mhp en zonder Mse ook wel op. Ik weet namelijk aardig uit mij hoofd wat "normaal" is, en wat niet "normaal" is.

Dus in mijn geval zou een Mse niet leiden tot een besparing of andere instellingen. Ik heb voor onze woning en onze comfort eisen de optimale instellingen gevonden, een Mse gaat dat niet veranderen.

COP is voor mij niet meer als een resultaat van een aantal parameters, maar geen parameter waar ik bewust op stuur of regel.

Grolsch wijzigde deze reactie 08-01-2020 17:36 (3%)

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Tomexergie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:58:
[...]
............
.
Zie ik dat verkeerd? Staat de boiler parallel aan de CV, zonder driewegklep. Dus de WP moet altijd het water leveren ook voor CV ?
..............................
Het lijkt me dat hier een (nog niet geheel aangesloten) 3 weg klep van Honeywell is gemonteerd.En de stelmotor nog niet gemonteerd....
Deze klep komt idd niet zo vaak voor bij een warmtepomp/boiler set up.

Naalroc wijzigde deze reactie 08-01-2020 17:54 (5%)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• TriLithium

TriLithium

@TriLithium
Kom er later even uitgebreider op terug. Wil niet op de telefoon. Maar is idd wat @AUijtdehaag zegt met een Procon A1M en een modbus TCP converter van Aliexpress. En dan met de modbus binding data ophalen in OpenHAB.

• webje1982
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Er zit een sticker op de buitenunit met productiedatum, hier moet je dan even op kijken.
Mijn is van 02.2019 valt deze daar ook onder?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10:09
Grolsch schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Persoonlijk stel ik mijn WP niet af om te beste COP te bereiken, maar om mijn woning op een comfortabele manier warm te krijgen. Dus "stel" dat een Mse COP 3,5 aangeeft en mijn Mhp geeft 4 aan zal ik helemaal niets aan mijn installatie veranderen omdat deze precies doet wat ik wil, namelijk mijn huis comfortabel warm houden.

Als er echt iets aan de hand zou zijn met mijn installatie (bijv. te weinig koudemiddel) dan valt mij dat met Mhp en zonder Mse ook wel op. Ik weet namelijk aardig uit mij hoofd wat "normaal" is, en wat niet "normaal" is.

Dus in mijn geval zou een Mse niet leiden tot een besparing of andere instellingen. Ik heb voor onze woning en onze comfort eisen de optimale instellingen gevonden, een Mse gaat dat niet veranderen.

COP is voor mij niet meer als een resultaat van een aantal parameters, maar geen parameter waar ik bewust
op stuur of regel.
Voor de meelezende belangstellenden in deze discussie : kun je het verschil duiden tussen Mse en Mhp opdat we een en ander kunnen volgen.

• Grolsch
Ron6363 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Voor de meelezende belangstellenden in deze discussie : kun je het verschil duiden tussen Mse en Mhp opdat we een en ander kunnen volgen.
Een Mse is een externe (gekalibreerde) warmtemeter met kalibratiecertificaat
Een Mhp is een interne warmtemeter welke standaard in een WP zit (of kan zitten).

• TweakersOnly
  • Nu online
Diff_Angle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:56:
[...]

Benoem eerst eens de verschillen die je denkt te zien, wat valt je op als verschil tussen jou en de grafieken.
Wat allereerst opvalt is je aanvoer- en retourtemperatuur vrij stabiel ligt tussen 32 en 28 graden. Daarmee dus ook delta T vrij stabiel tussen 1,5 en 3 graden. Aanvoertemperatuur gaat twee keer significant omlaag, weet niet of je dit bewust hebt gedaan.

Ik veronderstel met deze grafieken dat je daarmee een vrijwel vlakke stooklijn hebt?

Bij mij is aanvoertemperatuur al structureel 10 graden meer. In principe hoef ik alleen met 7 groeps vloerverwarming de woning te verwarmen. Temperatuur thermostaat staat continue op 19,5 graden.

Als leek zou ik zeggen: verlaag stooklijn en voetpunt stooklijn. Remeha Mercurius 6KW zou wel voldoende capaciteit moeten leveren. Woningoppervlakte 115 m2, inhoud 430 m3

Probleem is dat warmtepomp door familielid is geïnstalleerd en de beste man nu ernstig ziek in ziekenhuis ligt. Ik wil hem nu niet belasten met mijn problemen.

Alle hulp die ik van tweakjes kan krijgen is welkom.

Mijn nieuwe systeempje

• thido
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:37

thido

Tilburg

Zo, het moet er toch maar eens van komen.
Die Kamstrup ligt hier al zo lang in de garage te wachten :-)
Vanmiddag een montage setje besteld op Ebay:
https://www.ebay.nl/itm/Wärmezähler-Einbausatz-DN20-3-4-Zoll-110mm-Qn-Qp-0-6-1-5-MID-Wärmemengenzähler/282998605431

Nu moet ik nog van die 3/4 binnendraad naar 28mm knel.
De meeste puntstukken die ik tegenkom zijn conisch, ik denk niet dat die goed af gaan sluiten.
Iemand een tip waar de vlakke te krijgen zijn voor een schappelijke prijs?
Of wellicht andere ideeën om ze geïnstalleerd te krijgen?

All electric! 7420Wp / Pana l/w 5kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

• Grolsch
TweakersOnly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:50:
Sinds begin oktober hangt bij ons thuis een Remeha Mercura 6kW hybride warmtepomp.
Warmtepomp pendelt regelmatig, ongever 2 tot 3 keer per 2 uur. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Algemene gegevens:
Halfvrijstaand woonhuis, bouwjaar 1991, 7 groeps vloerverwarming op begane grond, alle groepen staan open. Oppervlakte begane grond is 5,5 m bij 13,5 m. Alle radiatoren staan dicht, behalve radiator op badkamer.

Gegevens warmtepomp:
Ruimteregeling

Dit "Pendelen" lijkt mij gedrag van je thermostaat, en niet vanwege te weinig afgifte i.v.m. je Ta van 40.3 graden.

Wat je kunt doen is je Ta verlagen zodat je langere runs krijgt met een betere bijbehorende COP.
Vervolgens kun je de pompsnelheid verhogen om de flow te verhogen en dus de dT te verkleinen en daardoor meer afgifte te creëren met dezelfde Ta.

Met alleen vloerverwarming is een Ta van 40 graden absurd hoog, ter vergelijking ik heb een stooklijn van Tbuiten +5 = Ta 30, Tbuiten = - 5, Ta = 35 graden en ik verwarm slechts 12 uur per dag, mocht ik 24 uur per dag gaan stoken dan is een Ta van 30 graden nog veel te hoog.

Je zou ook nog iets in het regelgedrag van je thermostaat kunnen aanpassen, maar ik zou eerst je Ta naar beneden schroeven, veel te hoog voor vloerverwarming only.

Grolsch wijzigde deze reactie 08-01-2020 20:38 (17%)

• Diff_Angle
TweakersOnly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:13:
[...]

Wat allereerst opvalt is je aanvoer- en retourtemperatuur vrij stabiel ligt tussen 32 en 28 graden. Daarmee dus ook delta T vrij stabiel tussen 1,5 en 3 graden. Aanvoertemperatuur gaat twee keer significant omlaag, weet niet of je dit bewust hebt gedaan.

Ik veronderstel met deze grafieken dat je daarmee een vrijwel vlakke stooklijn hebt?

Bij mij is aanvoertemperatuur al structureel 10 graden meer. In principe hoef ik alleen met 7 groeps vloerverwarming de woning te verwarmen. Temperatuur thermostaat staat continue op 19,5 graden.

Als leek zou ik zeggen: verlaag stooklijn en voetpunt stooklijn. Remeha Mercurius 6KW zou wel voldoende capaciteit moeten leveren. Woningoppervlakte 115 m2, inhoud 430 m3

Probleem is dat warmtepomp door familielid is geïnstalleerd en de beste man nu ernstig ziek in ziekenhuis ligt. Ik wil hem nu niet belasten met mijn problemen.

Alle hulp die ik van tweakjes kan krijgen is welkom.
Het afgegeven vermogen vermogen gaat volgens de formule Q=m*c*deltaT waarbij Q het vermogen is m is de flow c is de specifieke warmtecapaciteit van water en deltaT is het verschil tussen aanvoer en retourT.
Jouw deltaT is voor een WP (veel) te hoog, 2 a 3 onder normale omstandigheden en 4 bij maximale afgifte, bij -10C, wat zal de waarschijnlijke oorzaak van jouw deltaT van 6,5 zijn ? Ik ga er even vanuit dat de gemeten Ta en Tr waardes en daarmee de deltaT binnen redelijke marges kloppen.
BTW jouw stooklijn wijkt niet echt veel af van de mijne, maar de resulterende waardes wel.

• TweakersOnly
  • Nu online
Ik heb een remeha etwist thermostaat, continue op 19,5 graden. Thermostaat is heel erg beperkt wat betreft het wijzigen van instellingen. Ik kan alleen instellen: stooklijn, stookgrens en regelstrategie (staat nu op ruimteregeling, WAR en WAR met ruimtecompensatie zijn andere opties).

Mijn nieuwe systeempje

• Diff_Angle
TweakersOnly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:38:
Ik heb een remeha etwist thermostaat, continue op 19,5 graden. Thermostaat is heel erg beperkt wat betreft het wijzigen van instellingen. Ik kan alleen instellen: stooklijn, stookgrens en regelstrategie (staat nu op ruimteregeling, WAR en WAR met ruimtecompensatie zijn andere opties).
Op deze manier doet je stooklijn dus volgens mij niets, verander om te beginnen naar WAR of WAR met ruimtecompensatie.

• Grolsch
Ik zou deze dan veranderen naar WAR met ruimtecompensatie, maar ik ken je WP+thermostaat onvoldoende. Begin met het verlagen van je Ta, dat zal je "pendelgedrag" verminderen. (p.s., wat hier gebeurd is officieel geen pendelen, maar aan/uit gedrag van je thermostaat).

Het is nu hollen (Ta 40)en stilstaan (WP uit), je moet naar rustig de hele dag wandelen zonder stil te staan (Ta 30). En als je stilstaat, dan moet je voor een langere periode stil staan :P

Grolsch wijzigde deze reactie 08-01-2020 20:52 (11%)

• Heronimo
Als ik jou was zou ik even de installatie handleiding van de warmtepomp opzoeken. Remeha heeft die vrijwel allemaal online staan. Vaak zijn er op het apparaat zelf ook nog wel wat parameters in te stellen zoals bijvoorbeeld de minimale pomp snelheid.

• TweakersOnly
  • Nu online
Heronimo schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:44:
[...]

Als ik jou was zou ik even de installatie handleiding van de warmtepomp opzoeken. Remeha heeft die vrijwel allemaal online staan. Vaak zijn er op het apparaat zelf ook nog wel wat parameters in te stellen zoals bijvoorbeeld de minimale pomp snelheid.
Enkele relevante parameters die ik zo snel kan vinden:
- maximum aanvoertemperatuur (nu 60 graden) => deze moet dus omlaag?
- minimale pompsnelheid (20-100%, nu ingesteld op 30%)
- maximale pompsnelheid (30-100%, nu ingesteld op 100%)

Mijn nieuwe systeempje

• Grolsch
Zet die maar eens op 35, dat verandert al eea :)

Tenminste als je geen SWW maakt met de WP

Grolsch wijzigde deze reactie 08-01-2020 21:06 (31%)

• Diff_Angle
@TweakersOnly Volgens je stooklijn zou je Ta=27C moeten zijn, maar aangezien zoals eerder genoemd er geen rekening gehouden wordt met de stooklijn, geen WAR of WAR met ruimtecompensatie actief, heb je dat afwijkende gedrag met een veel te hoge Ta en deltaT tot gevolg.

Het gevolg is dat je WP dit probeert te doen:

74,25m2 * 65W/m2 = 4.8kW er in pompen, maar dat is bij deze buitenT uiteraard veel te veel.

• hrt
  • Registratie: oktober 2010
  • Nu online
wervisser schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:35:
[...]

[Afbeelding]
Dat buigijzer wil best wel een "U"tje buigen zodat je er gemakkelijk een warmtemeter tussen kan knopen.
Had meer inventief buigwerk mogen verwachten... ;) Wat een bochtenparade....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler

• beumer
Babbel1 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:12:
Goed om te horen dat de Loria SWW run een normaal patroon laat zien. En dat het niet alleen door mijn configuratie komt.

Ik had eerst alleen een WPB gecombineerd met CV. Omdat de WPB op een open zolder staat hoor je hem redelijk qua luchtgeluid. Omdat afsluiten geen optie is, heb ik middels de SWW kit de Loria aangesloten op het spiraal. Ik kan nu kiezen tussen SWW via WPB alleen, Combi of SWW bedrijf tussen WPB en Loria samen.

Loria is aangesloten op een Chronotherm Vision Modulation. Door de codes uit dit forum kan ik nu via ketel-instellingen ook de verschuiving voorbij de 4,5 beperking duwen.
Ik ben wel benieuwd of je al eens tegen het probleem aangelopen bent dat je de wpb bijna leeg had en snel weer wilde opwarmen, heb je toen de boost functie gebruikt van de wpb of een sww-run van de loria?

• TriLithium

TriLithium

@TriLithium
Ik heb via een USR-TCP232-304 een Procon A1M aan een Raspberry Pi draaiende met OpenHAB gehangen. OpenHAB gebruikt de ModBus binding waar je dus alle register van de A1M kan uitlezen. Deze leest zelfstandig de register van de Ecodan binnenunit uit.

Ook heb ik een SDM630 via modbus aan de voedingkant hangen om een betere kWh uur meting mogelijk te maken. De resolutie van de metingen in de Ecodan is mij niet groot genoeg helaas, Ook niet van de flowmeter, daarom ook een Kamstrup (inbouwset) warmtemeter in het systeem gehangen welke via mBus uitgelezen word om ook in OpenHAB verwerkt word.

En uiteindelijk kun je dus de sCOP nauwkeurig berekenen en relatief simpel leuke grafiekjes met Grafana maken: https://snapshot.raintank...VfWLtK6frBTPx3l7wLo8lViS0

• TweakersOnly
  • Nu online
@Diff_Angle ik heb de maximale aanvoertemperatuur op 35 graden gezet en de regeling gewijzigd naar WAR met ruimtecompensatie. Stooklijn laat ik nu nog ongemoeid, maar aanvoertemperatuur zal met de wijzigingen toch niet boven 35 graden komen.

Nog meer dingen die ik nu moet bekijken?

Mijn nieuwe systeempje

• Diff_Angle
TweakersOnly schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:07:
@Diff_Angle ik heb de maximale aanvoertemperatuur op 35 graden gezet en de regeling gewijzigd naar WAR met ruimtecompensatie. Stooklijn laat ik nu nog ongemoeid, maar aanvoertemperatuur zal met de wijzigingen toch niet boven 35 graden komen.

Nog meer dingen die ik nu moet bekijken?
Kijk even een dag aan wat de WP gaat doen.

• jopie841
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 15-01 06:07
Ik heb via een USR-TCP232-304 een Procon A1M aan een Raspberry Pi draaiende met OpenHAB gehangen. OpenHAB gebruikt de ModBus binding waar je dus alle register van de A1M kan uitlezen. Deze leest zelfstandig de register van de Ecodan binnenunit uit.

Ook heb ik een SDM630 via modbus aan de voedingkant hangen om een betere kWh uur meting mogelijk te maken. De resolutie van de metingen in de Ecodan is mij niet groot genoeg helaas, Ook niet van de flowmeter, daarom ook een Kamstrup (inbouwset) warmtemeter in het systeem gehangen welke via mBus uitgelezen word om ook in OpenHAB verwerkt word.

En uiteindelijk kun je dus de sCOP nauwkeurig berekenen en relatief simpel leuke grafiekjes met Grafana maken: https://snapshot.raintank...VfWLtK6frBTPx3l7wLo8lViS0
Bedankt voor de uitleg en fraai dashboard! ik heb alleen nog maar een Ta & Tr meting die ik met een arduino uitlees en via openhab aan grafana heb gekoppeld.
Ik zie dat die procon flink aan de prijs is. heb je hem zelf ook in die Italiaanse shop gekocht?
Bij die SDM630 lees ik dat je kunt kiezen voor een MID-versie, weet je wat dat is?

• Cranberry
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:10
@jopie841 een MID-versie van een kWh-meter mag je gebruiken om e-kosten door te berekenen aan derden. Zie ook hier voor meer inhoudelijke informatie.

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 11:46
@Diff_Angle delta t is altijd een leuk punt, de optimale instellingen verschillen heel sterk van producten. Het hoogste rendement ontdek je per installatie ,de fabrikant weet zijn maximaal haalbare instellingen over de verschillende invalshoeken. Sommige zelfs een delta t van 7 graden als optimale instelling.

• wervisser
Tomexergie schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:58:
[...]

Hier is het misgegaan bij het ontwerp van het hydraulische systeem. Maar met CV leidingen kun je alles en dat kost niet veel geld. Pijpen en fittingen zijn relatief goedkoop. Een goed schema maken en kijken hoe je dat zo kunt aanpassen zodat je een warmtemeter kunt monteren. (in de zomer heb je alle tijd). En meer kogelkranen monteren om niet alles opnieuw te moeten aftappen (8 eur per stuk)
.

Wat betreft de meting Heb je wel een probleem. Bij deze opstelling kun je eigenlijk alle CV+SSW samen meten. Met een (goekope) watermeter op de SSW kun je een inschatting maken en de energie voor SSW er van aftrekken.
Weet niet precies wat je bedoelt met 'Hier is het misgegaan bij het ontwerp van het hydraulische systeem'.

De foto die ik als illustratie heb gebruikt is gemaakt tijdens de installatie. Er zit inmiddels wel een driewegklep gemonteerd. De onderstaande foto is vlak na de installatie. Hierop zie je deze wel gemonteerd zitten.

hrt schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:33:
[...]

Dat buigijzer wil best wel een "U"tje buigen zodat je er gemakkelijk een warmtemeter tussen kan knopen.
Had meer inventief buigwerk mogen verwachten... ;) Wat een bochtenparade....
Waarschijnlijk was er geen buigijzer aanwezig tijdens de montage en is er maar voor gekozen om een paar chicanes te monteren :+

• Noord27
@wervisser Die sticker! Is de service inmiddels op niveau bij die firma..? Is mede de reden dat hier de Elga eruit gaat en op marktplaats gaat belanden.

:X

LG HM071M.U43 ☆ Daikin FTXM35M ☆ MaxiCool 200-LD4 ☆ (2x) SMA 5000 TL-21 + 9950Wp ☆ Nissan Leaf Tekna 30kWh ☆ Yamaha FZ-1 2008

• Diff_Angle
Fut41 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:08:
@Diff_Angle delta t is altijd een leuk punt, de optimale instellingen verschillen heel sterk van producten. Het hoogste rendement ontdek je per installatie ,de fabrikant weet zijn maximaal haalbare instellingen over de verschillende invalshoeken. Sommige zelfs een delta t van 7 graden als optimale instelling.
De fabrikant(en) die dat propageren hebben daar ook een plausibele verklaring voor naar ik aanneem ? Zou die wel eens willen horen.

• wervisser
Noord27 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:10:
@wervisser Die sticker! Is de service inmiddels op niveau bij die firma..? Is mede de reden dat hier de Elga eruit gaat en op marktplaats gaat belanden.

:X
Ik heb nog even getwijfeld of ik hem zou laten zien op de foto. Zit wat leed aan vanuit jouw zijde :X

Maar ik heb ze niet echt nodig eigenlijk. De laatste keer heb ik een thermostaat omruilactie zelf geregeld bij Techneco en hun gebruikt voor de daadwerkelijke wisseling.
Ik weet ook eigenlijk niet wat ik qua service van een dergelijke partij moet verwachten. Wat ik wel weet is dat de WP op basis van de huidige ervaring er niet, dan wel anders had komen te staan. Afhankelijk aan welke kant van de lijn je staat kun je zeggen dat het door hun advies komt of mijn gebrek aan kennis/ervaring.

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:01

Q-bone

Dusss...

WIj hebben +- 20 meter van de wtw naar de vloerverwarmingsunit, 18 meter is buiten. Hoe zouden jullie dit isoleren, 32mm lijkt mij de juiste buisdiameter. Self made pvc pur buis?

Weinig zin om 45 euro per meter te moeten betalen voor een stukje buis/slang...

bla?

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:51
Q-bone schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:57:
WIj hebben +- 20 meter van de wtw naar de vloerverwarmingsunit, 18 meter is buiten. Hoe zouden jullie dit isoleren, 32mm lijkt mij de juiste buisdiameter. Self made pvc pur buis?

Weinig zin om 45 euro per meter te moeten betalen voor een stukje buis/slang...
https://www.oeg.net/nl/du...-19-mm-isolatie-516002289

Ik ben van plan om dit te gebruiken.

• Tomexergie
wervisser schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:41:
[...]

Weet niet precies wat je bedoelt met 'Hier is het misgegaan bij het ontwerp van het hydraulische systeem'.

De foto die ik als illustratie heb gebruikt is gemaakt tijdens de installatie. Er zit inmiddels wel een driewegklep gemonteerd. De onderstaande foto is vlak na de installatie. Hierop zie je deze wel gemonteerd zitten.

[Afbeelding]

[...]

Waarschijnlijk was er geen buigijzer aanwezig tijdens de montage en is er maar voor gekozen om een paar chicanes te monteren :+
Ik heb die firma op het plakkertje in het verleden ook eens over de vloer gehad. Ik vond toen dat ze weinig kennis van zaken hadden en heb de Elga maar zelf gemonteerd.
Een Warmtemeter kan zowel in aanvoer als retour van de WP worden gemonteerd. Er is links op de foto best ruimte om in een lus de WM te monteren. Het leidingsysteem is naar de doorvoer in de bodem een beetje krap in elkaar gemonteerd zodat ik de aansluitingen niet kan zien. Heb je ook een principe schema want ik zie nu 3 leidingen de WP in gaan. Het lijkt zo wel of de boiler parallel aan de CV staat, kijk maar naar de aansluiting net boven de vloer.

• godfriedd
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Tomexergie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:20:
[...]

Ik heb die firma op het plakkertje in het verleden ook eens over de vloer gehad. Ik vond toen dat ze weinig kennis van zaken hadden en heb de Elga maar zelf gemonteerd.
Een Warmtemeter kan zowel in aanvoer als retour van de WP worden gemonteerd. Er is links op de foto best ruimte om in een lus de WM te monteren. Het leidingsysteem is naar de doorvoer in de bodem een beetje krap in elkaar gemonteerd zodat ik de aansluitingen niet kan zien. Heb je ook een principe schema want ik zie nu 3 leidingen de WP in gaan. Het lijkt zo wel of de boiler parallel aan de CV staat, kijk maar naar de aansluiting net boven de vloer.
Ik snap niet precies wat jij ziet maar er zit toch gewoon een driewegklep die wisselt tussen de leiding die de vloer in gaat en de leiding die naar het spiraal van de boiler gaat? De aanvoerleiding vanuit de warmtepomp komt aan de achterkant van de driewegklep binnen en die leiding die aan de bovenkant van de driewegklep weggaat gaat naar de bovenkant van de boiler en aan de onderkant gaat hij de vloer in.

Ik vind het er zelf niet zo verkeerd uitzien eigenlijk. Er is weinig ruimte dus dan is het altijd een beetje friemelen met bochtjes maar zo'n drama is dit toch niet? Ik zie alleen zelf geen vuilfilter en luchtafscheider zitten maar misschien zitten die ergens anders in het huis... En inderdaad is het plaatsen van een Kamstrup wel lastig hier.

• Q-bone
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:01

Q-bone

Dusss...

Vind je de isolatie niet wat weinig? 19mm is niet echt veel lijkt mij.

bla?

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:51
Q-bone schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 12:11:
[...]

Vind je de isolatie niet wat weinig? 19mm is niet echt veel lijkt mij.
voor de WP is dat (zover ik weet) voldoende. Lage temperatuur, dus weinig verlies, hoge snelheid water

0,42m2K/W

• TriLithium

TriLithium

jopie841 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:23:
[...]

Bedankt voor de uitleg en fraai dashboard! ik heb alleen nog maar een Ta & Tr meting die ik met een arduino uitlees en via openhab aan grafana heb gekoppeld.
Ik zie dat die procon flink aan de prijs is. heb je hem zelf ook in die Italiaanse shop gekocht?
Bij die SDM630 lees ik dat je kunt kiezen voor een MID-versie, weet je wat dat is?
Procon is niet goedkoop nee, maar op de prijs van de totale WP installatie toch maar gedaan. Ik heb hem zelf bij een andere Italiaanse webshop vandaan, daar is hij nog 3..4 tientjes duurder. Toen wist ik deze nog niet.

MID is inmiddels uitgelegd. Ik wou er "zeker" van zijn dat klopte wat er gemeten werd. Zelfde met de Kamstrup, is ook een MID versie.

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 11:46
Diff_Angle schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:16:
[...]

De fabrikant(en) die dat propageren hebben daar ook een plausibele verklaring voor naar ik aanneem ? Zou die wel eens willen horen.
Het verschil zit hem zover ik kan overzien in de warmtewisselaars en de software erachter. Als je mij vraagt naar cijfers dan moet ik je teleur stellen. Deze heb ik gehoord van een product specialist op het gebied van warmtepompen. Ik draai met buffer en over de CV een delta van ongeveer 4 graden , bij optoerend vermogen groter 3 kw draaid de wp ook echt niet met 7 graden dit ligt dan bij de 5 of 6 graden. Is het rustig wp weer en continu door verwarmen dan gaat de delta t richting de ingestelde delta van ongeveer 7 graden. Dit is wat ik een mooie oplossing vindt voor mijn installatie.

• roelzadh
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-01 10:05
Diff_Angle schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 21:23:
@TweakersOnly Volgens je stooklijn zou je Ta=27C moeten zijn, maar aangezien zoals eerder genoemd er geen rekening gehouden wordt met de stooklijn, geen WAR of WAR met ruimtecompensatie actief, heb je dat afwijkende gedrag met een veel te hoge Ta en deltaT tot gevolg.
[Afbeelding]

Het gevolg is dat je WP dit probeert te doen:
[Afbeelding]
74,25m2 * 65W/m2 = 4.8kW er in pompen, maar dat is bij deze buitenT uiteraard veel te veel.
@TweakersOnly Als zijn aanvoertempratuur te hoog is zou hij niet moeten pendelen omdat hij meer dan genoeg afgifte heeft. Er is vraag dus ik vermoed dat de radiator in de badkamer een te kort circuit vormt (weg van de minste weerstand).

Radiator in de badkamer verder dicht zorgt voor meer water door de vloer... Voor vloerverwarming is een ta van 30 meestal voldoende.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• Noord27
-volledig off-topic- >:)

@Grolsch Ik keek ff naar je Avatar: hoort daar niet iets van een Yamaha te staan? Gisteren ook iets in die trant gekocht..

• Grolsch
Noord27 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 14:13:
-volledig off-topic- >:)

@Grolsch Ik keek ff naar je Avatar: hoort daar niet iets van een Yamaha te staan? Gisteren ook iets in die trant gekocht..
offtopic:
Daar stond vroeger inderdaad een mooie foto van mijn Yamaha R1, maar gezien mijn Nickname lijkt mijn huidige Avatar beter te passen :P Maar gefeliciteerd met je aanwinst! En veel veilige KM's toegewenst ;)

• Diff_Angle
Fut41 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:20:
[...]

Het verschil zit hem zover ik kan overzien in de warmtewisselaars en de software erachter. Als je mij vraagt naar cijfers dan moet ik je teleur stellen. Deze heb ik gehoord van een product specialist op het gebied van warmtepompen. Ik draai met buffer en over de CV een delta van ongeveer 4 graden , bij optoerend vermogen groter 3 kw draaid de wp ook echt niet met 7 graden dit ligt dan bij de 5 of 6 graden. Is het rustig wp weer en continu door verwarmen dan gaat de delta t richting de ingestelde delta van ongeveer 7 graden. Dit is wat ik een mooie oplossing vindt voor mijn installatie.
Cijfers uit de specs van alle mij bekende WPen laten volgens mij zien dat hoe hoger de Ta hoe lager de efficiency/COP. 1.5-2% per 1C hogere Ta. Maar als het voor jou naar tevredenheid draait prima.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:04
hesselbeertje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:25:
[...]

Ik ga m inderdaad zelf maken. Een paar weerstandjes, kabel, stekker en klaar. De grote vraag is even, hoe heet dit type stekkertje?
Vandaag het 75/50% Ecodan kabeltje even gemaakt. Bij Conrad een servo aansluitkabeltje met connector (die past precies), en een paar weerstandjes besteld. Voor minder dan 3 euro klaar.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-01 10:41
hesselbeertje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 16:48:
[...]
Vandaag het 75/50% Ecodan kabeltje even gemaakt. Bij Conrad een servo aansluitkabeltje met connector (die past precies), en een paar weerstandjes besteld. Voor minder dan 3 euro klaar.
Voor de medetweakers zou je natuurlijk even een link naar dat aansluitkabeltje kunnen posten...
(voor mij niet meer, want ik ben inmiddels voorzien).

• hesselbeertje
Natuurlijk!

Het kabeltje met stekker, die past op de print in het buitendeel:
https://www.conrad.nl/p/s...mm-plat-modelcraft-223725

en

De weerstandjes (1.2K Ohm)
https://www.conrad.nl/p/y...7-025-w-5-1-stuks-1417712

hesselbeertje wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:35 (16%)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Tomexergie
godfriedd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik snap niet precies wat jij ziet maar er zit toch gewoon een driewegklep die wisselt tussen de leiding die de vloer in gaat en de leiding die naar het spiraal van de boiler gaat? De aanvoerleiding vanuit de warmtepomp komt aan de achterkant van de driewegklep binnen en die leiding die aan de bovenkant van de driewegklep weggaat gaat naar de bovenkant van de boiler en aan de onderkant gaat hij de vloer in.

Ik vind het er zelf niet zo verkeerd uitzien eigenlijk. Er is weinig ruimte dus dan is het altijd een beetje friemelen met bochtjes maar zo'n drama is dit toch niet? Ik zie alleen zelf geen vuilfilter en luchtafscheider zitten maar misschien zitten die ergens anders in het huis... En inderdaad is het plaatsen van een Kamstrup wel lastig hier.
Misschien zie ik het verkeerd, maar de leidingen die door de vloer gaan (CV neem ik aan) daarop is ook de boiler aangesloten. Daarom heb ik een principe schema gevraagd. Misschien komt dat door de wriemelige opstelling dat ik dat niet zie dat de driewegklep goed is aangesloten.

• Tomexergie
godfriedd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:01:
[...]

Ik denk dat ik de SWW leiding aanzie voor een CV leiding, dat komt allemaal uit dat gat. De boiler aanvoer gaat naar boven blijkbaar. Ik heb in het verre verleden in de installatie wereld gewerkt. Zelf zou ik het nooit zo aanleggen. Eerst een tekening en dan monteren. Dit lijkt een beetje op loodgieterswerk. Het zal wel kloppen.

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 22:16
Weet iemand het verschil tussen deze binnen units van mitsubishi:
EHST20D-VM2C en EHST20D-VM2C2, m.a.w. waar staat die laatste extra 2 voor :?

• wervisser
@Tomexergie

Misschien dat dit iets verduidelijkt.

Zilveren buis vanaf links boven gaat boven in de driewegklep = CV warm
Koperen buis vanaf links boven gaat rechts de vloer in = SWW warm

Zilveren buis vanaf links onder = CV retour
Koperen buis links onder = SWW koud

Zilveren buis 2e links boven = WP aanvoer
Zilveren buis rechts naar beneden = WP retour

Onderzijde driewegklep hoort volgens mij een rode mantel te hebben. Is tenslotte de aanvoer van de CV.

Correct me if I'm wrong O-)

wervisser wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:30 (10%)

• Naalroc
hesselbeertje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:25:
Natuurlijk!

Het kabeltje met stekker, die past op de print in het buitendeel:
https://www.conrad.nl/p/s...mm-plat-modelcraft-223725

en

De weerstandjes (1.2K Ohm)
https://www.conrad.nl/p/y...7-025-w-5-1-stuks-1417712
Dat stekkertje "past" dus wel, maar het is niet de juiste, want hij vergrendelt niet hoor!

• hesselbeertje
Naalroc schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:56:
[...]

Dat stekkertje "past" dus wel, maar het is niet de juiste, want hij vergrendelt niet hoor!
Hij waait er ook echt niet af. Dus lijkt mij prima voor het beoogde doel.

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 22:16
https://www.tinytronics.n...rintplaatconnector-3-pins

Deze zeker?
Werkt dit alleen voor de Zubadans of ook voor de Power Inverters?

• Naalroc
hesselbeertje schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:57:
[...]

Hij waait er ook echt niet af. Dus lijkt mij prima voor het beoogde doel.
Niet alleen dat, maar je kan hem er ook 'verkeerd-om'aansluiten, want hij is niet gecodeerd; die hierboven is dat wèl, en aan de achterkant zit een grendel, dacht ik.
JST-XH

• hesselbeertje
Blackraven schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:07:

Werkt dit alleen voor de Zubadans of ook voor de Power Inverters?
Voor zover is weet alle Ecodan/Zubadan modellen, zowel de oudere YHA/VHA als de recente YAA/VAA modellen. Begrenst afhankelijk van de gemaakte verbindingen op 50/75/100% compressorfrequentie.

• Dapdodo
  • Laatst online: 14:39
Tomexergie schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:20:
[...]

De meest linkse gaat naar bovenkant boiler, maar lijkt de wp in te gaan. en dan is drieweg klep midden de aanvoer en naar onder verwarming en naar boven de boiler Dat geldt ook voor de SWW warm zijde.

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 00:01
webje1982 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:20:
[...]

Mijn is van 02.2019 valt deze daar ook onder?
Volgens mij niet, ik,moet mijn leverancier nog steeds vragen welke modellen exact betrokken zijn maar ik denk dat het maar een beperkt aantal zijn.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 00:01
wervisser schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Zie ik het nou goed, je hebt geen inlaatcombinatie ?

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• tandarts
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een oplossing van mijn probleem.
Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht met een warmtepomp. Het huis is uit 2007 en heeft een brine warmtepomp van Alpha Innotec. Recent is er onderhoud aan gedaan en hierbij heb ik een uitgebreid onderzoek laten doen naar de conditie van de installatie. De monteur gaf aan dat hij na al die jaren nog in goede conditie is en nog een tijd mee kan.
Echter kan ik niet echt wennen aan het comfort als het buiten niet écht koud is. Zeg maar tussen 7 en 12 graden. Dan kom ik het huis binnen en is het gewoon niet echt comfortabel. Zodra het buiten kouder wordt dan is het heerlijk warm in huis. De warmtepomp wordt weersafhankelijk aangestuurd, dus makkelijk aanpassen lukt mij niet.
Is dit een bekend probleem voor een warmtepomp, of juist weersafhankelijk stoken?
Ik kan de stooklijn aanpassen op de warmtepomp, maar wil dit alleen veranderen als ik weet wat ik doe ;-)

• webje1982
koevlaas2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:17:
[...]

Volgens mij niet, ik,moet mijn leverancier nog steeds vragen welke modellen exact betrokken zijn maar ik denk dat het maar een beperkt aantal zijn.
Mocht je meer weten hoor ik het graag.

• Diff_Angle
tandarts schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 22:55:
Ik heb 2 jaar geleden een huis gekocht met een warmtepomp. Het huis is uit 2007 en heeft een brine warmtepomp van Alpha Innotec. Recent is er onderhoud aan gedaan en hierbij heb ik een uitgebreid onderzoek laten doen naar de conditie van de installatie. De monteur gaf aan dat hij na al die jaren nog in goede conditie is en nog een tijd mee kan.
Echter kan ik niet echt wennen aan het comfort als het buiten niet écht koud is. Zeg maar tussen 7 en 12 graden. Dan kom ik het huis binnen en is het gewoon niet echt comfortabel. Zodra het buiten kouder wordt dan is het heerlijk warm in huis. De warmtepomp wordt weersafhankelijk aangestuurd, dus makkelijk aanpassen lukt mij niet.
Is dit een bekend probleem voor een warmtepomp, of juist weersafhankelijk stoken?
Ik kan de stooklijn aanpassen op de warmtepomp, maar wil dit alleen veranderen als ik weet wat ik doe ;-)
Ik hoor niet over wel of niet bereikte vs gewenste binnenT. Weersafhankelijk kan mits goed ingeregeld voor een zeer comfortabel binnenklimaat zorgen. Graag iets specifieker wat je ervaart.
Vloerverwarming of radiatoren, wat is de instelling van de weersafhankelijke regeling, bij welke buitenT wordt er welke Ta voor de verwarming gemaakt ?

Diff_Angle wijzigde deze reactie 10-01-2020 00:13 (5%)

• Grolsch
Leg eens uit hoe je installatie werkt, wat je stooklijn is en of je een thermostaat gebruikt.

Ik kan me voorstellen dat als je alleen op stooklijn werkt je Ta temperatuur zo laag wordt icm vloerverwarming (Ta <28 bijv ) dat dit niet als comfortabel wordt ervaren. Ik heb in mijn woning namelijk precies hetzelfde.

Op dagen als vandaag kan ik mijn woning met Ta25 gewoon op temperatuur houden, maar toch voelt het kil aan als ik dat zou doen.

• Heronimo
Aangezien de vraag over een water/water warmtepomp gaat hoort hij eigenlijk hier niet helemaal thuis. Ik verwacht dat je meer input kan krijgen in het water/water warmtepompen topic: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Volgens mij zijn daar ook meer mensen met een brine warmtepomp van Alpha Innotec.

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
De stooklijn staat te stijl, als ik het zo hoor. Waarschijnlijk ben je geholpen als je de stooklijn vlakker zet.
En dan dmv het voetpunt te verhogen. Dus de aanvoerT omhoog, bij hogere buitenT

Oxellaar wijzigde deze reactie 10-01-2020 06:48 (8%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• tandarts
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Heronimo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 05:18:
[...]

Aangezien de vraag over een water/water warmtepomp gaat hoort hij eigenlijk hier niet helemaal thuis. Ik verwacht dat je meer input kan krijgen in het water/water warmtepompen topic: Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Volgens mij zijn daar ook meer mensen met een brine warmtepomp van Alpha Innotec.
Oeps, toch het verkeerde topic aangeklikt.
Het is een vrij groot huis met grote ruimtes en veel ramen, zo heeft de woonkamer een plafond tot in de nok 8m.
Alle ruimtes hebben vloerverwarming en de 2 badkamers hebben een radiator (bypass). De ruimtes hebben ieder een eigen sensor die de verdeler weer aanstuurt.
Het probleem is dat bij deze buitentemperatuur het niet behagelijk voelt. Volgens een sensor in de afstandsbediening van de gashaard is het 19,5 graad. Ook de handdoeken in de badkamers worden niet droog doordat het niet warm wordt.

De laatste monteur heeft nog gekeken en het volgende ingesteld:
Bij -20 een aanvoer van 39 graden en bij 18 een aanvoer van 18. De nachtverlaging staat uit.
Pagina: 1 ... 47 ... 57 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True