Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 57 Laatste
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:26
tandarts schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Oeps, toch het verkeerde topic aangeklikt.
Het is een vrij groot huis met grote ruimtes en veel ramen, zo heeft de woonkamer een plafond tot in de nok 8m.
Alle ruimtes hebben vloerverwarming en de 2 badkamers hebben een radiator (bypass). De ruimtes hebben ieder een eigen sensor die de verdeler weer aanstuurt.
Het probleem is dat bij deze buitentemperatuur het niet behagelijk voelt. Volgens een sensor in de afstandsbediening van de gashaard is het 19,5 graad. Ook de handdoeken in de badkamers worden niet droog doordat het niet warm wordt.

De laatste monteur heeft nog gekeken en het volgende ingesteld:
Bij -20 een aanvoer van 39 graden en bij 18 een aanvoer van 18. De nachtverlaging staat uit.
Verander die aanvoer van Ta 18 bij 18 graden eens naar Ta 25 of 30, dan wordt het wel warmer :) (Voetpunt naar boven zoals Oxelaar ook aangaf).

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:44
Afgelopen nacht een test uitgevoerd met nachtverlaging, omdat de buitentemperatuur voor de tijd van het jaar behoorlijk hoog is.
Tussen 23:00 en 06:00 heb ik automatisch de insteltemperatuur 2°C lager gezet.
Thermostaat wk ging van 22°C naar 20°C. T-wk om 23:00 was 21.4°C en de om 5 uur vanochtend was deze 20.8. Was van plan om tot 6 uur. (waarschijnlijk een type fout :-) )
Delta 0.6°C wat behoorlijk laag is.
Afgelopen nacht was het wel behoorlijk warm. 10°C om 23:00 en 6°C om 6:00 vanochtend. Het heeft afgelopen nacht behoorlijk geregend met een windkracht tussen de 3 en 4.
Om eerlijk te zeggen was ik verrast dat de woning maar 0.6°C was afgekoeld.
Op de 1ste verdieping en zolder koelde het vergelijkbaar af.
Had meer verwacht.
Energie verbruik tot nu toe vandaag is 2.5kWh (van 5 tot half 9) was gisteren 6kWh zonder nachtverlaging. De omstandigheden waren vergelijkbaar. Als ik straks thuis kom dan ben ik benieuwd of de WAF 8)7 gaat reageren dat het zo koud..... vanochtend was in huis .

Wat ik net zag is dat nu de Ta 28°C met een dT van 4°C is tov normaal Ta 27°C/ dT 3°C

Ga dit een week volhouden en dit vergelijk ik met de waarden van afgelopen week.
Toch een makkelijke manier van besparing. 8)

Wimhaw wijzigde deze reactie 10-01-2020 08:55 (3%)

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11:44
koevlaas2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 21:36:
[...]

Zie ik het nou goed, je hebt geen inlaatcombinatie ?
Help me even, wat zoek je :?

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15:51
Inlaatcombinatie is een soort overdruk ventiel die te hoge druk in je boiler afvoert naar een afvoer.

Water verspillen is een tik op je billen!

• Grolsch
@wervisser ik zie hem inderdaad ook niet, gaat over onderstaand "Ding"

Ik ga er toch vanuit dat deze ergens zit, want zonder inlaatcombinatie krijg je vanzelf problemen :P

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2020 10:02 (40%)

• Wimhaw
@Grolsch @wervisser je hebt dan ook een afvoer nodig want als deze open gaat dan wordt het toch behoorlijk nat daaronder. :o

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Grolsch
Wimhaw schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 10:37:
@Grolsch @wervisser je hebt dan ook een afvoer nodig want als deze open gaat dan wordt het toch behoorlijk nat daaronder. :o
Klopt, maar bij een WP die een boiler verwarmd dmv warmtewisselaar (spiraal) wordt de druk flink hoog, en deze moet je "afblazen" dmv een inlaatcombinatie of een andere overdrukbeveiliging want anders "ploft" je vat een keer.

En inderdaad, die inlaatcombinatie druppelt flink tijdens een SWW run.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2020 10:39 (10%)

• Diff_Angle
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 15:47
Wimhaw schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:43:
Afgelopen nacht een test uitgevoerd met nachtverlaging, omdat de buitentemperatuur voor de tijd van het jaar behoorlijk hoog is.
Tussen 23:00 en 06:00 heb ik automatisch de insteltemperatuur 2°C lager gezet.
Thermostaat wk ging van 22°C naar 20°C. T-wk om 23:00 was 21.4°C en de om 5 uur vanochtend was deze 20.8. Was van plan om tot 6 uur. (waarschijnlijk een type fout :-) )
Delta 0.6°C wat behoorlijk laag is.
Afgelopen nacht was het wel behoorlijk warm. 10°C om 23:00 en 6°C om 6:00 vanochtend. Het heeft afgelopen nacht behoorlijk geregend met een windkracht tussen de 3 en 4.
Om eerlijk te zeggen was ik verrast dat de woning maar 0.6°C was afgekoeld.
Op de 1ste verdieping en zolder koelde het vergelijkbaar af.
Had meer verwacht.
Energie verbruik tot nu toe vandaag is 2.5kWh (van 5 tot half 9) was gisteren 6kWh zonder nachtverlaging. De omstandigheden waren vergelijkbaar. Als ik straks thuis kom dan ben ik benieuwd of de WAF 8)7 gaat reageren dat het zo koud..... vanochtend was in huis .

Wat ik net zag is dat nu de Ta 28°C met een dT van 4°C is tov normaal Ta 27°C/ dT 3°C

Ga dit een week volhouden en dit vergelijk ik met de waarden van afgelopen week.
Toch een makkelijke manier van besparing. 8)
Dat kun je op deze manier onmogelijk betrouwbaar meten, kijk bijv. eens in het maandelijks overzicht en vergelijk 10-18 eens met 10-19 over de hele groep, gemiddeldeT slechts enkele 0,1C verschil en toch een behoorlijk groot verschil in verbruik. Je loopt het risico verkeerde conclusies te trekken.
Ta + 1C betekent 1,5-2% slechtere COP en deltaT 4 vs 3 wil zeggen 33,3% meer vermogen. Maar dat zegt helemaal niets.

Panasonic 5kW H-serie, SolarEdge 6000HD Wave, 9350Wp JA Solar 275Wp

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 00:01
In de koudwater invoer MOET een inlaatcombinatie van 6 bar oid onderandere voor de wettelijk verplichte terugstroom beveiliging en garantie van de boiler.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14:31
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:38:
[...]

In de koudwater invoer MOET een inlaatcombinatie van 6 bar oid onderandere voor de wettelijk verplichte terugstroom beveiliging en garantie van de boiler.
Maar zonder terug stroom beveiliging gaat de overdruk gewoon terug het net in, met de boiler gebeurt niks

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Maar zonder terug stroom beveiliging gaat de overdruk gewoon terug het net in, met de boiler gebeurt niks
Toch kan je zonder de juiste spullen garantie op je buik schrijven.

• Wimhaw
@Diff_Angle Snap helemaal wat je bedoeld. Ik moet toch ergens mee beginnen.

Ik ben namelijk van plan om te onderzoeken of er grote verschillen in verbruik zijn en COP is dan niet altijd heilig. Je kunt met 24/7 een mooie COP waarde hebben, terwijl het verbruik hoog is. Misschien kan ik met een iets lagere COP waarde minder kWh verbruiken. Wooncomfort en portemonnee zijn leidend. Wat ook niet onbelangrijk is is hoe mijn WAF het vind, want ze weet van niets. Het weer zelf moet wel vergelijkbaar zijn geen mist (vergelijkbare vochtigheid) en rond vergelijkbare temperaturen.
Dus als het haar niet opvalt en de verschillen lijken groot te zijn ga ik het een langere periode uittesten, mits het niet vriest.

• Grolsch
@Wimhaw je slaat de spijker op z'n kop.

Bekijk maar eens de grafieken van "real live soap @Dylantje2 " :P

Pasgeleden is zijn "doeltemperatuur" aangepast naar 21 graden, je ziet dat zijn WP gewoon blijft lopen en de ruimtetemperatuur oploopt naar 21,5 graden. Wel met een "prachtige" theoretische COP uiteraard (ruim een COP van 8 vannacht! _/-\o_ ;) ).

In mijn beleving is 5kWh verbruikt met een COP van 8 nog altijd meer energie als 0kWh verbruikt met een COP van 0 :)

Op dagen als de laatste dagen begint mijn WP om 10.00 met verwarmen en ergens rond 16:00 á 20:00 stopt hij ermee na 1 lange run omdat de ruimtetemperaturen in huis bereikt zijn.

• Diff_Angle
Wimhaw schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:57:
@Diff_Angle Snap helemaal wat je bedoeld. Ik moet toch ergens mee beginnen.

Ik ben namelijk van plan om te onderzoeken of er grote verschillen in verbruik zijn en COP is dan niet altijd heilig. Je kunt met 24/7 een mooie COP waarde hebben, terwijl het verbruik hoog is. Misschien kan ik met een iets lagere COP waarde minder kWh verbruiken. Wooncomfort en portemonnee zijn leidend. Wat ook niet onbelangrijk is is hoe mijn WAF het vind, want ze weet van niets. Het weer zelf moet wel vergelijkbaar zijn geen mist (vergelijkbare vochtigheid) en rond vergelijkbare temperaturen.
Dus als het haar niet opvalt en de verschillen lijken groot te zijn ga ik het een langere periode uittesten, mits het niet vriest.
Je woning verliest linksom of rechtsom energie, welke je naar ik aanneem met je WP zo comfortabel en efficient mogelijk wilt compenseren. Dat laatste lees je af aan de behaalde COP.
Als je woning 0,6C verliest in zeg 8 uur, dan is over die 8 uur de gemiddeldeT 0,3C lager geweest en daarmee over 24h een gemiddeld verschil van 0,1C. Tel uit je winst.

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-01 10:45
wervisser schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:27:
@Tomexergie

Misschien dat dit iets verduidelijkt.

Zilveren buis vanaf links boven gaat boven in de driewegklep = CV warm
Koperen buis vanaf links boven gaat rechts de vloer in = SWW warm

Zilveren buis vanaf links onder = CV retour
Koperen buis links onder = SWW koud

Zilveren buis 2e links boven = WP aanvoer
Zilveren buis rechts naar beneden = WP retour

Onderzijde driewegklep hoort volgens mij een rode mantel te hebben. Is tenslotte de aanvoer van de CV.

Correct me if I'm wrong O-)

[Afbeelding]
Ik denk dat de leidingen wel goed lopen, maar de blauwe mantel is misleidend daarbij alles loopt dicht op het doorvoer gat in de vloer. Bij wijzingen weinig ruimte! De aanvoerleiding uit de WP (ongeveer midden) kun je in een lus langs de boiler leiden met een warmtemeter. Leiding loshalen bij de driewegklep en WP en een complete lus (goed opmeten met ruime soldeer bochten) van koperen leiding 22mm WM en demonteerbare fittingen maken. De 2e temperatuur sensor op de retour van de WP klemmen(met isolatie er om heen).

• Chip2710
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:55
Even een vraag tussen door.

Onderstaande warmwater tank kan ik met mijn WP gebruiken en later ook ook met een solar inst.?
Is dit een kwalitatief goede tank?

https://kotly.com.pl/prod...zschlangen-3977.html?l=de

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:04
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Helaas heeft de watermeter een keerklep. Als die goed afsluit, loop je gewoon het risico op een gescheurde boiler.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• wervisser
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 11:44
@Wimhaw @Grolsch @koevlaas2 @reneeke1970
Ja, die heb ik er in zitten, maar die zit in de meterkast aan de andere kant van de gang. Daar loopt inderdaad voldoende uit tijdens een SWW run. Waarom die aan die zijde zit weet ik niet, maar zal waarschijnlijk makkelijker zijn geweest voor het monteren.

@Tomexergie
Ok, dus het mooie bochtenwerk wordt dan vervangen door een bocht naar links uit de WP die overgaat naar een recht stuk met hierin de warmtemeter. Vervolgens draait die terug naar rechts om weer op dezelfde positie van de driewegklep uit te komen?
Is het niet beter om die tweede temperatuursensor waarover je schrijft, te plaatsen IN de leiding in plaats van erop?

• Grolsch
Chip2710 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:27:
Even een vraag tussen door.

Onderstaande warmwater tank kan ik met mijn WP gebruiken en later ook ook met een solar inst.?
Is dit een kwalitatief goede tank?

https://kotly.com.pl/prod...zschlangen-3977.html?l=de
Ik heb ook een Joules vat via bovenstaande website, en ik heb er geen problemen mee.

Maar @koevlaas2 heeft al 2 lekkende Joules vaten gehad.

Waar je wel op moet letten is dat de Poolse Joulesvaten een inlaatcombinatie van 6 bar vereisen, terwijl 8 in NL standaard is.

Beter is misschien wel om er zo'n overdrukvat op aan te sluiten (@koevlaas2 hoe heette zo'n ding ook alweer :? ) Dit schrijft men namelijk voor in de handleiding.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Expansie vat?
Of in de hydrauliek een accumulator.

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Chip2710
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:40:
[...]

Ik heb ook een Joules vat via bovenstaande website, en ik heb er geen problemen mee.

Waar je wel op moet letten is dat de Poolse Joulesvaten een inlaatcombinatie van 6 bar vereisen, terwijl 8 in NL standaard is.

Beter is misschien wel om er zo'n overdrukvat op aan te sluiten (@koevlaas2 hoe heette zo'n ding ook alweer :? ) Dit schrijft men namelijk voor in de handleiding.
Bedankt voor de reactie.
Zo een 6 bar overdrukventiel heb ik wel.
Dat dit vat 2 spiralen heeft, is geen probleem? De 2de spiraal is voor het geval er een solar unit op aangesloten gaat worden in de toekomst.

• Grolsch
Chip2710 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Dat dit vat 2 spiralen heeft, is geen probleem? De 2de spiraal is voor het geval er een solar unit op aangesloten gaat worden in de toekomst.
Ik heb ook 2 spiralen, maar heb ze in serie staan op dit moment.

Als je voorlopig maar 1 spiraal wilt aansluiten, pak dan de onderste, anders wordt niet heel je vat warm.

• Wimhaw
@Diff_Angle Als je het alleen maar theoretisch gaat berekenen is dat inderdaad zo.
Wat jij ook aangeeft is dat comfort leidend moet zijn en dat vind ik ook.

Tot op heden hebben we altijd 24/7 gedraaid en daar zijn we helemaal tevreden over. Daarom begin ik eerst met een klein vergelijkend waren onderzoek :9

Aan de hand van de warmte beleving kijken ik hoe we verder gaan. Daar zijn we toch Tweakers voor of niet soms. Proberen en ondervinden, aanpassen en weer verder gaan..... >:)

• Chip2710
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:56:
[...]

Ik heb ook 2 spiralen, maar heb ze in serie staan op dit moment.

Als je voorlopig maar 1 spiraal wilt aansluiten, pak dan de onderste, anders wordt niet heel je vat warm.
Of inderdaad voor die periode de 2 spiralen in serie zetten. Goed idee!
Gewoon de 2 spiralen koppelen?

• Diff_Angle
Wimhaw schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:59:
@Diff_Angle Als je het alleen maar theoretisch gaat berekenen is dat inderdaad zo.
Wat jij ook aangeeft is dat comfort leidend moet zijn en dat vind ik ook.

Tot op heden hebben we altijd 24/7 gedraaid en daar zijn we helemaal tevreden over. Daarom begin ik eerst met een klein vergelijkend waren onderzoek :9

Aan de hand van de warmte beleving kijken ik hoe we verder gaan. Daar zijn we toch Tweakers voor of niet soms. Proberen en ondervinden, aanpassen en weer verder gaan..... >:)
Zoek eens op PentaClover die heeft daar uitgebreid met zeer nauwkeurige meetapparatuur buitenT zoninstraling etc etc onderzoek naar gedaan, met een gas CV-ketel, en is van nachtverlaging naar 24h stoken gegaan met een opmerkelijk hoge besparing, compleet in tegenspraak met het nachtverlagings-geloof. Ergens begin november staat zijn verslag daar over. Maar je bent uiteraard vrij om het zelf ook te doen.

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
Rol-Co schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:46:
[...]

Heb ik ook, 3x80 meter van 18mm en verwarm ik de hele benedenverdieping mee, heb echter geen houten vloer maar plavuis.
Welk jaar is dit systeem? De donkere slangen vermoeden niet diffusie dicht namelijk. Heb je geen gegevens er van?
Vandaag de sleutels ontvangen! 🏠🎉

Gelijk gekeken verdeler heeft:

2x woonkamer slang
1x keuken+hal

16mm slang hebben ze gebruikt
Dit allemaal op +- 55m2

De bovenverdieping heeft elke kamer & de zolder een Jaga LTV

Badkamer heeft ook vloerverwarming (ook 16mm2) afgetakt vanaf leiding CV-ketel

Nadeel nu: een 3-weg klep voor BGG & verdieping/zolder.... dat is niet ideaal

Crazy- wijzigde deze reactie 10-01-2020 14:22 (19%)

• Grolsch
Chip2710 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Of inderdaad voor die periode de 2 spiralen in serie zetten. Goed idee!
Gewoon de 2 spiralen koppelen?
Yup, kun je inderdaad gewoon doorlussen, bovenaan bovenste spiraal beginnen, onderkant bovenste spiraal aansluiten op bovenkant onderste spiraal, en onderkant onderste spiraal terug naar de WP. Zo heb ik het tenminste gedaan.

Je bovenste spiraal is 2,5m2, de onderste spiraal is 0,7m2, dat maakt samen 3,2m2 aan spiraaloppervlakte, en dat is ruim voldoende voor WP's met een vermogen tot 10KW.

Je WP alleen op de onderste spiraal aansluiten (van 0,7m2) gaat wel problemen geven, ik verwacht dat je WP niet zijn volledige vermogen kwijt kan over deze spiraal, daar is de spiraal te klein voor.

Grolsch wijzigde deze reactie 10-01-2020 14:22 (29%)

• Tomexergie
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 23-01 10:45
wervisser schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:35:
@Wimhaw @Grolsch @koevlaas2 @reneeke1970
Ja, die heb ik er in zitten, maar die zit in de meterkast aan de andere kant van de gang. Daar loopt inderdaad voldoende uit tijdens een SWW run. Waarom die aan die zijde zit weet ik niet, maar zal waarschijnlijk makkelijker zijn geweest voor het monteren.

@Tomexergie
Ok, dus het mooie bochtenwerk wordt dan vervangen door een bocht naar links uit de WP die overgaat naar een recht stuk met hierin de warmtemeter. Vervolgens draait die terug naar rechts om weer op dezelfde positie van de driewegklep uit te komen?
Is het niet beter om die tweede temperatuursensor waarover je schrijft, te plaatsen IN de leiding in plaats van erop?
Tja, erin is beter, maar dan moet je een T-stuk plaatsen in de retour leiding rechts met een aansluiting voor een nippel. Bij de Kamstrup wordt een nippel geleverd. Misschien dat er forumleden zijn die weten waar je een T-stuk met passende schroefdraad voor de nippel kunt kopen.

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:04
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:17:
[...]

Zoek eens op PentaClover die heeft daar uitgebreid met zeer nauwkeurige meetapparatuur buitenT zoninstraling etc etc onderzoek naar gedaan, met een gas CV-ketel, en is van nachtverlaging naar 24h stoken gegaan met een opmerkelijk hoge besparing, compleet in tegenspraak met het nachtverlagings-geloof. Ergens begin november staat zijn verslag daar over. Maar je bent uiteraard vrij om het zelf ook te doen.
Ik zou niet zou er niet zo zeker van zijn dat je de resultaten van een gasketel van @PentaClover zo over kunt nemen naar een warmtepomp. Er zijn namelijk een paar grote verschillen:
- COP van een warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur. De buitentemperatuur in de nacht is gemiddeld zo'n 2 graden lager dan het daggemiddelde gedurende de stookperiode (althans in Rotterdam in 2019). Dit betekend dat je dus ook een lagere COP hebt gedurende de nacht en een hogere gedurende de dag dan iemand die 24/7 stookt
- COP gaat omlaag bij een hogere aanvoertemperatuur. Bij 24/7 stoken kan je waarschijnlijk met een lagere aanvoertemperatuur uit. Dit zorgt voor een hogere COP. Dit effect zit deels wel in de verhoging van de efficiëntie van een gasketel bij lagere retourtemperaturen (meer warmte uit condensatie terug winnen).

Laten we bijvoorbeeld in de Panasonic design manual kijken voor de befaamde 5kW monoblock: https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Als we die als voorbeeld nemen dan zie je bijvoorbeeld dat 7 graden buitenlucht en 45 graden aanvoer temperatuur gelijk staat qua COP aan 2 graden buitenlucht en 30 graden aanvoer (3.97 vs 3.93).

Nemen we nu een systeem met 5 graden deltaT tussen aanvoer en retour aan, dan is in het ene geval de delta tussen de binnentemperatuur van 20 graden en de gemiddelde temperatuur van je vloer zo'n 7.5 graden en in het andere geval zo'n 22.5 graden. Daar zit dus een factor 3 tussen qua vermogen. Dit betekent dat je in plaats van 24u stoken naar 8u stoken zou kunnen in theorie met dezelfde COP.

Conclusie, afhankelijk van hoe stevig je temperatuur op en neer gaat gedurende de dag is het wel/niet de moeite waard om een nachtverlaging toe te passen. :+

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Tomexergie schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:48:
[...]

Tja, erin is beter, maar dan moet je een T-stuk plaatsen in de retour leiding rechts met een aansluiting voor een nippel. Bij de Kamstrup wordt een nippel geleverd. Misschien dat er forumleden zijn die weten waar je een T-stuk met passende schroefdraad voor de nippel kunt kopen.
De aansluitset van de Kamstrup (ca. € 29,-) omvat een passtuk, twee kogelkranen en een kogelkraan (hier PN25 3/4 DN20) met een schroefdraad voor de 2de temperatuursensor.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15:01
Chip2710 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor de reactie.
Net als @Grolsch heb ik ook een 400 ltr vat met beide spiralen in serie.
De handleiding vereist behalve een inlaatcombinatie ook een expansievat voor drinkwater (met een lager ingestelde druk van 4 bar) en die zijn best prijzig. Daarom heb ik tussen vat en inlaatcombinatie een overdrukventiel voor drinkwater (herkenbaar aan de lichtblauwe knop) van 4 bar geïnstalleerd. Dat is een stuk goedkoper en geeft dezelfde veiligheid.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• Diff_Angle
Heronimo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Ik zou niet zou er niet zo zeker van zijn dat je de resultaten van een gasketel van @PentaClover zo over kunt nemen naar een warmtepomp. Er zijn namelijk een paar grote verschillen:
- COP van een warmtepomp is afhankelijk van de buitentemperatuur. De buitentemperatuur in de nacht is gemiddeld zo'n 2 graden lager dan het daggemiddelde gedurende de stookperiode (althans in Rotterdam in 2019). Dit betekend dat je dus ook een lagere COP hebt gedurende de nacht en een hogere gedurende de dag dan iemand die 24/7 stookt
- COP gaat omlaag bij een hogere aanvoertemperatuur. Bij 24/7 stoken kan je waarschijnlijk met een lagere aanvoertemperatuur uit. Dit zorgt voor een hogere COP. Dit effect zit deels wel in de verhoging van de efficiëntie van een gasketel bij lagere retourtemperaturen (meer warmte uit condensatie terug winnen).

Laten we bijvoorbeeld in de Panasonic design manual kijken voor de befaamde 5kW monoblock: https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

Als we die als voorbeeld nemen dan zie je bijvoorbeeld dat 7 graden buitenlucht en 45 graden aanvoer temperatuur gelijk staat qua COP aan 2 graden buitenlucht en 30 graden aanvoer (3.97 vs 3.93).

Nemen we nu een systeem met 5 graden deltaT tussen aanvoer en retour aan, dan is in het ene geval de delta tussen de binnentemperatuur van 20 graden en de gemiddelde temperatuur van je vloer zo'n 7.5 graden en in het andere geval zo'n 22.5 graden. Daar zit dus een factor 3 tussen qua vermogen. Dit betekent dat je in plaats van 24u stoken naar 8u stoken zou kunnen in theorie met dezelfde COP.

Conclusie, afhankelijk van hoe stevig je temperatuur op en neer gaat gedurende de dag is het wel/niet de moeite waard om een nachtverlaging toe te passen. :+
Bedankt voor het zoeken en vinden van een voorbeeld situatie, echter een deltaT van 22,5 tussen kamer en vloer is niet echt praktijkgeralateerd om het maar niet over de mogelijke comfort-issues te hebben. PentaClover zijn metingen gaan over een langere periode.
M.b.t. efficiency COP vs. CV-verbetering door condensatiewinst, hij meet middels een Kamstrup de geproduceerde warmte. Hij hoeft minder warmte, en daarmee niet alleen minder m3 gas, te produceren. Het afkoelen en weer opwarmen lijkt een sterk negatief effect te hebben in zijn situatie. Een soortgelijk ervaring heb ik als ik mijn historisch gasverbruik, gecorrigeerd voor buitenT, en indertijd met nachtverlaging relateer aan de benodigde kWh voor mijn WP en 24/24 gebruik.
EDIT: aanvulling meerjarig GAS-CV met nachtverlaging vs meerjarig WP 24/24

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:48

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Crazy- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:19:
[...]

Vandaag de sleutels ontvangen! 🏠🎉

Gelijk gekeken verdeler heeft:

2x woonkamer slang
1x keuken+hal

16mm slang hebben ze gebruikt
Dit allemaal op +- 55m2

De bovenverdieping heeft elke kamer & de zolder een Jaga LTV

Badkamer heeft ook vloerverwarming (ook 16mm2) afgetakt vanaf leiding CV-ketel

Nadeel nu: een 3-weg klep voor BGG & verdieping/zolder.... dat is niet ideaal
Ik heb het identiek behalve de jaga op zolder en de 3weg klep, waar is dat goed voor?

Je weet natuurlijk niet hoe lang de slangen zijn?

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 10:09
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:05:
[...]

Je woning verliest linksom of rechtsom energie, welke je naar ik aanneem met je WP zo comfortabel en efficient mogelijk wilt compenseren. Dat laatste lees je af aan de behaalde COP.
Als je woning 0,6C verliest in zeg 8 uur, dan is over die 8 uur de gemiddeldeT 0,3C lager geweest en daarmee over 24h een gemiddeld verschil van 0,1C. Tel uit je winst.
Indien het beoogde doel een voor jou acceptabel comfort niveau is (=een aangename temperatuur in de woonruimten waar je dit wil hebben) dan is de CoP een resultante en geen doel op zich. In de onderhavige discussies mis ik vaak de context waarop iemand baseert bij welke kamertemperatuur men zich comfortabel voelt.
Bij ons in huis is de beoogde kamertemperatuur in de woonruimten die wij gebruiken 22 C (als je ouder wordt ervaar je meer behoefte aan een wat hogere T ; mijn vrouw en ik zijn beiden 65 jaar). De maandelijkse overzichten die ik met belangstelling volg hoe de verschillende wp-systemen zich verhouden qua CoP zijn weliswaar informatief maar er ontbreekt naar mijn bescheiden mening een belangrijke parameter namelijk de beoogde ruimtetemperatuur.
Of mis ik een belangrijke andere zienswijze/parameter?

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ron6363 Ik ben ook een voorstander van zoveel relevante parameters als mogelijk te vermelden.
De (gemiddelde) ruimtetemperatuur is er een heel belangrijke, lijkt mij.
Maar er zijn zeker meer O-) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Diff_Angle
@Ron6363 @dunklefaser Speciaal voor jullie

Aanvullend dat is zeker 1C hoger dan vroeger met de Gas-CV ketel en nachtverlaging.
ter controle een andere meter.

Om nog even aan te geven dat ik geen jonkie meer ben en ook behoefte aan wat hogere temperaturen heb:
https://www.mupload.nl/img/vak35b.35.05.png
https://www.mupload.nl/img/x6dbd49.28.30.png

Diff_Angle wijzigde deze reactie 10-01-2020 19:35 (66%)

• Crazy-
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:34:
[...]

Ik heb het identiek behalve de jaga op zolder en de 3weg klep, waar is dat goed voor?

Je weet natuurlijk niet hoe lang de slangen zijn?
3-weg is zover ik kan nagaan om te wisselen tussen de begane grond & verdieping/zolder

Op de overloop zit nog een thermostaat namelijk
Deze had ik vanmiddag geactiveerd als in warmte vraag; toen koelde de leiding beneden af bij verdeler en verdieping alles warm

Lengte slangen (en dus HoH) nog geen idee. Ik ontvang hopelijk spoedig nog de foto’s van de bouw

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:52:
[...]

3-weg is zover ik kan nagaan om te wisselen tussen de begane grond & verdieping/zolder

Op de overloop zit nog een thermostaat namelijk
Deze had ik vanmiddag geactiveerd als in warmte vraag; toen koelde de leiding beneden af bij verdeler en verdieping alles warm

Lengte slangen (en dus HoH) nog geen idee. Ik ontvang hopelijk spoedig nog de foto’s van de bouw
Heel aparte constructie.
Overall wel gunstig voor een wp :)

• Rol-Co

Rol-Co

Diff_Angle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:01:
@Ron6363 @dunklefaser Speciaal voor jullie
[Afbeelding]
Aanvullend dat is zeker 1C hoger dan vroeger met de Gas-CV ketel en nachtverlaging.
ter controle een andere meter.
[Afbeelding]
Om nog even aan te geven dat ik geen jonkie meer ben en ook behoefte aan wat hogere temperaturen heb:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou zo ver ben ik niet maar loop graag in T-shirt en shorts, wil er niet als een eskimo in huis lopen. :)

• Crazy-
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:59:
[...]

Heel aparte constructie.
Overall wel gunstig voor een wp :)
Nou.... tot nu toe is het slecht haha. Gekkigheid; maar er hangt een ThermoSmart thermostaat (...) kende ik niet. Maar wat een onding is dat dan 😮 dat terzijde

Vanmorgen om 11:00 aangezet & op 20gr gezet ipv 11 waar ie op stond (& ketel was uitgezet....) al 2 weken ruim.

Hele middag /avond in de gaten gehouden. Ta stond op 50 😔 & op verdeler 45. maar even beide naar 40 gezet voorlopig.

Wat blijkt? Hele dag heeft de ketel staan pendelen; standje 5 (actief) tot standje 1 (vraag, maar geen opwarmen). Leidingen aanvoer zijn gelijke temp retour; en stuk koeler dan de 40/45 zoals ingesteld.

Geen idee hoe thermostaat ingesteld staat (login moet ik nog krijgen, kan nu zowat niets). Geen idee of deze opentherm stuurt ofzo... drama.

Ondertussen was het half 9 en nog steeds maar 14,5/15gr.

Dus dat nog even uitzoeken .... WP kan ik pas eind volgende week definitief bestellen; dus nog even geduld....

• koevlaas2
Grolsch schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:40:
[...]

@Chip2710 Flamco airfix a vat 25/4, die moet tussen je inlaatcombinatie en de boiler.

• wauske
Crazy- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:50:
[...]

Nou.... tot nu toe is het slecht haha. Gekkigheid; maar er hangt een ThermoSmart thermostaat (...) kende ik niet. Maar wat een onding is dat dan 😮 dat terzijde

Vanmorgen om 11:00 aangezet & op 20gr gezet ipv 11 waar ie op stond (& ketel was uitgezet....) al 2 weken ruim.

Hele middag /avond in de gaten gehouden. Ta stond op 50 😔 & op verdeler 45. maar even beide naar 40 gezet voorlopig.

Wat blijkt? Hele dag heeft de ketel staan pendelen; standje 5 (actief) tot standje 1 (vraag, maar geen opwarmen). Leidingen aanvoer zijn gelijke temp retour; en stuk koeler dan de 40/45 zoals ingesteld.

Geen idee hoe thermostaat ingesteld staat (login moet ik nog krijgen, kan nu zowat niets). Geen idee of deze opentherm stuurt ofzo... drama.

Ondertussen was het half 9 en nog steeds maar 14,5/15gr.

Dus dat nog even uitzoeken .... WP kan ik pas eind volgende week definitief bestellen; dus nog even geduld....
Was jij niet degene met de ketel die pendelde als de Ta te laag was?

• Crazy-
wauske schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:18:
[...]

Was jij niet degene met de ketel die pendelde als de Ta te laag was?
Nope. Betreft een nieuw aangekochte woning; spoedig een WP maar nu wat stook issues lijkt het 👀

• wauske
Crazy- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:19:
[...]

Nope. Betreft een nieuw aangekochte woning; spoedig een WP maar nu wat stook issues lijkt het 👀
Mjah, OK. Maar wat doet ie dan met Ta 50? 4 graden verwarmen in 10 uur tijd lijkt me niet helemaal goed gaan, heb je wel genoeg flow in je vloerverwarming?

• Crazy-
wauske schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:21:
[...]

Mjah, OK. Maar wat doet ie dan met Ta 50? 4 graden verwarmen in 10 uur tijd lijkt me niet helemaal goed gaan, heb je wel genoeg flow in je vloerverwarming?
50 Ta is “best” hoog voor VV; zeker als ik straks de WP heb welke “maar” 35 zal gaan doen waarschijnlijk.

maar zal morgen even kijken/verhogen.
Qua flow werkelijk geen idee...

• wauske
Ja, @Crazy-, dat is hoog.

Máár, wat voor verdeler heb je (post eens een foto?). Ik meen dat hier altijd geroepen wordt naar een gesloten RVS verdeler omdat je dan kan verwarmen en koelen en geen perikelen hebt dat er veel te veel langs de bypass gaat.
Heb je een 2e waterpomp bij je verdeler, welke stand?
Heb je een thermometer om de temperaturen van de aanvoer en retour bij de vloerverwarming en de ketel eens te meten? Koorts thermometer kan ook maar die moet je dan niet op de aanvoerleiding vanaf de ketel stoppen ;)

• Crazy-
wauske schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:35:

Máár, wat voor verdeler heb je (post eens een foto?). Ik meen dat hier altijd geroepen wordt naar een gesloten RVS verdeler omdat je dan kan verwarmen en koelen en geen perikelen hebt dat er veel te veel langs de bypass gaat.
Heb je een thermometer om de temperaturen van de aanvoer en retour bij de vloerverwarming en de ketel eens te meten? Koorts thermometer kan ook maar die moet je dan niet op de aanvoerleiding vanaf de ketel stoppen ;)
Deze verdeler. 16x2mm leidingen, verdeeld over 3 groepen BGG a 54m2 (lengte onbekend nog)

Pomp stand 3 (wellicht te hoge flow; wat afgifte kan verkleinen & pendel gedrag veroorzaakt? Ingeving ...)

Heb momenteel geen directe meet-mogelijkheid helaas om Ta/Tr te zien op de leidingen bij de ketel. Zal even eentje scoren. Zal morgen even foto’s maken bij de ketel

Bij de verdeler zag ik (daar ik Ta op 40 gezet had) een temperatuur rond de 37/38 graden

• Rol-Co

Rol-Co

wauske schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:35:

Gewone open verdeler met pomp, 3 groepen, foto is al gepost,

Hij zegt een 3Weg klep voor onder / boven dus dan met 50 graden cv zal hij wel pendelen en niet warmen omdat die vvw niet veel kan met 50 graden water.
En boven staat dicht....

Kan wel denk ik maar alles moet goed open....

• Crazy-
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:44:
[...]

Gewone open verdeler met pomp, 3 groepen, foto is al gepost,

Hij zegt een 3Weg klep voor onder / boven dus dan met 50 graden cv zal hij wel pendelen en niet warmen omdat die vvw niet veel kan met 50 graden water.
En boven staat dicht....

Kan wel denk ik maar alles moet goed open....
Ja inderdaad op zolder bij de ketel een 3-weg. Maar die 3 weg staat vol open op de BGG (vloerverwarming). Ik zal kijken of de verdeler wel volledig open staat.

Let wel; de ketel heb ik terug geschroefd naar 40 graden Ta. Dus die 50 komt er niet

• Rol-Co

Rol-Co

@Crazy-
Oh 40 zelfs, en wat zijn de temperaturen in en uit vloer op dat moment?

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 15:04
Diff_Angle schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:36:
[...]

Bedankt voor het zoeken en vinden van een voorbeeld situatie, echter een deltaT van 22,5 tussen kamer en vloer is niet echt praktijkgeralateerd om het maar niet over de mogelijke comfort-issues te hebben. PentaClover zijn metingen gaan over een langere periode.
M.b.t. efficiency COP vs. CV-verbetering door condensatiewinst, hij meet middels een Kamstrup de geproduceerde warmte. Hij hoeft minder warmte, en daarmee niet alleen minder m3 gas, te produceren. Het afkoelen en weer opwarmen lijkt een sterk negatief effect te hebben in zijn situatie. Een soortgelijk ervaring heb ik als ik mijn historisch gasverbruik, gecorrigeerd voor buitenT, en indertijd met nachtverlaging relateer aan de benodigde kWh voor mijn WP en 24/24 gebruik.
EDIT: aanvulling meerjarig GAS-CV met nachtverlaging vs meerjarig WP 24/24
[Afbeelding]
Nog even na zitten denken. Een mogelijke verklaring bij warmtepompen zou kunnen zitten in de COP bij deellast. Eigenlijk alle tabellen die je kan vinden laten de COP, vermogen en elektriciteitsverbruik bij vollast zien.

Dit is wat ik zo snel wat ik wel kon vinden: https://www.researchgate....er_heat_pumps_with_TRNSYS

Het lijkt er op dat bij deellast de COP hoger is dan wanneer de pomp voluit moet draaien. Daarmee lijkt de lagere aanvoer temperatuur en hogere COP bij deellast het te winnen van de hogere COP als je overdag stookt in jouw geval.

• Crazy-
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:01:
@Crazy-
Oh 40 zelfs, en wat zijn de temperaturen in en uit vloer op dat moment?
35-38 ongeveer Ta op de thermometer van de verdeler.

Uitvoer geen idee; morgen ga ik een even een losse thermometer scoren. Bij de Action 12€ voor een infrarood; zal niet helemaal nauwkeurig wezen maar zal ook geen 5 graden afwijken neem ik aan ;-)

• Rol-Co

Rol-Co

Crazy- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:05:
[...]
35-38 ongeveer Ta op de thermometer van de verdeler.

Uitvoer geen idee; morgen ga ik een even een losse thermometer scoren. Bij de Action 12€ voor een infrarood; zal niet helemaal nauwkeurig wezen maar zal ook geen 5 graden afwijken neem ik aan ;-)
Ja beter, kan je aanvoer en retour meten, 38 graden de vloer in? Of 38 graden de balk van de verdeler, lijkt me hoog voor een mengverdeler, die ligt vaak een graad of 10 lager.

• Diff_Angle
Heronimo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Nog even na zitten denken. Een mogelijke verklaring bij warmtepompen zou kunnen zitten in de COP bij deellast. Eigenlijk alle tabellen die je kan vinden laten de COP, vermogen en elektriciteitsverbruik bij vollast zien.

Dit is wat ik zo snel wat ik wel kon vinden: https://www.researchgate....er_heat_pumps_with_TRNSYS

Het lijkt er op dat bij deellast de COP hoger is dan wanneer de pomp voluit moet draaien. Daarmee lijkt de lagere aanvoer temperatuur en hogere COP bij deellast het te winnen van de hogere COP als je overdag stookt in jouw geval.
Je gaat behoorlijk diep 👍. Ik heb het donkerbruine vermoeden dat die deellast een v.d. redenen is, maar volgens mij speelt er nog iets anders, waar geen WP in het spel is. Lees dit maar eens, en de daar aan gerelateerde posts Diff_Angle in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Ik kom er nog niet uit, maar wellicht heb jij ideeen.
--------------
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:11:
[...]

Ja beter, kan je aanvoer en retour meten, 38 graden de vloer in? Of 38 graden de balk van de verdeler, lijkt me hoog voor een mengverdeler, die ligt vaak een graad of 10 lager.
De verwarming is daar lange tijd uit geweest en de thermostaat stond naar ik meen op 11C, duurt waarschijnlijk een paar dagen voor je een enigszins 'normaal' beeld qua temperaturen mag verwachten.

Diff_Angle wijzigde deze reactie 10-01-2020 22:17 (18%)

• Diff_Angle
/

Diff_Angle wijzigde deze reactie 10-01-2020 22:17 (99%)

• Rol-Co

Rol-Co

Ok, interessant :) ;)

Ja het is lang uit geweest maar 38 graden op een mengverdeler met 40 graden aanvoer lijkt mij een utopie. :*)

Rol-Co wijzigde deze reactie 10-01-2020 22:23 (28%)

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Ja het is lang uit geweest maar 38 graden op een mengverdeler met 40 graden aanvoer lijkt mij een utopie. :*)
28c op mijn mengverdeler met 28c aanvoer.

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:30:
[...]

28c op mijn mengverdeler met 28c aanvoer.
Maar die mengt niet (meer)

• Chip2710
koevlaas2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:18:
[...]

@Chip2710 Flamco airfix a vat 25/4, die moet tussen je inlaatcombinatie en de boiler.
Bedankt voor je advies!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Pomp staat op stand II

• Crazy-
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Hier alvast wat foto’s :

solar
https://tweakers.net/ext/f/7TcpFS41VhOTnWfIDwHM6x08/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/873kxfd3jdfi9PyyybryCl9a/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/4fFSsZ9DiyITBMuVUUvfcybS/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/C7Yd0ALcQvb6luOots22a7Ob/thumb.jpg

Ga straks even wat metingen verrichten....

Volgens thermometer:

Gemeten op messing koppeling, pomp op stand 3:

Ta bij verdeler : 32
Tr bij verdeler: 21,8
verdeelblok temp geeft 38 aan

Verdeelblok gemeten :
Ta: 36,4
Tr: 22,0

Metingen bij ketel wat lastig ivm buizen/vreemde waardes. Ik moet ff wat tape plakken :-)

Metingen geven daar ongeveer Ta 39 Tr 20

Waar ik even aan denk:

Waarom zou hier een bypass zitten op aanvoer/retour? Ik zou persoonlijk deze dicht hebben... geen idee wanneer deze open is naar de retour (volledig open of dicht...)

Crazy- wijzigde deze reactie 11-01-2020 11:47 (21%)

• Dapdodo
  • Laatst online: 14:39
@Crazy- Als je WAR stookt moet je ketel zijn druk kwijt kunnen over de bypass. Als het goed is zit daar een druk regelaar op, die alleen open gaat als de druk te hoog wordt. Anders gaat de ketel in storing

• Crazy-
Dapdodo schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:16:
@Crazy- Als je WAR stookt moet je ketel zijn druk kwijt kunnen over de bypass. Als het goed is zit daar een druk regelaar op, die alleen open gaat als de druk te hoog wordt. Anders gaat de ketel in storing
Geen idee of ie WAR gestuurd is :-( de thermostaat in de kamer geeft wel een buitensensor temperatuur aar die is 0,0. Dus zal niet aangesloten zijn. Zie hem ook nergens

• Dapdodo
  • Laatst online: 14:39
@Crazy- Je hebt een huis met geschiedenis, misschien is het ooit geprobeerd en niet bevallen. Was je voorganger ook een Tweaker? >:)

• Rol-Co

Rol-Co

Wat bedoel je er mee? Je hebt deze verdeler toch gesloten gemaakt? Of ging je nou een gesloten kopen?

@Crazy-

Je temperaturen..... Ta 32 maar bij verdeelblok 36, die snap ik even niet. Is er kans om echt de vvw slangen te meten? Aanvoer en retour.

Rol-Co wijzigde deze reactie 11-01-2020 15:13 (23%)

• Crazy-
Rol-Co schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:09:
[...]

Wat bedoel je er mee? Je hebt deze verdeler toch gesloten gemaakt? Of ging je nou een gesloten kopen?

@Crazy-

Je temperaturen..... Ta 32 maar bij verdeelblok 36, die snap ik even niet. Is er kans om echt de vvw slangen te meten? Aanvoer en retour.
Tja temperaturen beetje irritant en lastig. Bleek ook dat de ketel weer pendelde (stand 1) daarom afwijkend.

Ondertussen (....) is het 18,5 graden in de woning
Gaat nog wat uitzoek werk worden dus :-(

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Bij een mengverdeler die, min of meer, geschikt is voor LTV, is er haast geen menging als de aanvoer/thermostaat volledig open staat.
Als de pomp op de verdeler, op een te hoog debiet draait, dan heb je altijd te veel bijmenging van retourwater.

Dus flowmeters ver open zetten en pomp op een laag, maar juist debiet instellen.

Oxellaar wijzigde deze reactie 11-01-2020 21:42 (11%)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Bij een mengverdeler die, min of meer, geschikt is voor LTV, is er haast geen menging als de aanvoer/thermostaat volledig open staat.
Als de pomp op de verdeler, op een te hoog debiet draait, dan heb je altijd te veel bijmenging van retourwater.

Dus flowmeters ver open zetten en pomp op een laag, maar juist debiet instellen.
Ja daar zeg je wat bij, geschikt voor ltv.
Meeste mengverdelers gooien alles bij elkaar en de pomp zorgt voor een flow dóór de vloer, dan is het heel lastig om de aanvoer temperatuur cv ook als aanvoer vloer te krijgen.

Daarom ben ik ook fan van de gesloten verdelers, de temperatuur die aan komt gaat ook de vloer in. >:)

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Klopt helemaal.
Het valt mij ook op dat veel vloerboeren die infrezen bij particulieren, standaard een ouderwetse HTV verdeler aanbieden.
Tegen meerprijs kan dan wel voor een professionele LTV verdeler gekozen worden, maar wat doe je als leek....

Een gesloten verdeler is sowieso beter, maar niet iedereen heeft een systeem wat volledig geschikt is voor LTV.
Wij zetten al een paar jaar alleen maar gesloten verdelers, ook als er een ketel hangt.
Voorwaarde is wel dat de hele woning LTV heeft.
Ketel instellen op max 35 en pomp flink opschroeven, gaat prima

En projectleiders zijn er dol op, want gesloten verdelers zijn flink goedkoper ;)

Oxellaar wijzigde deze reactie 11-01-2020 22:38 (6%)

• Grolsch
Terwijl in de basis een gesloten verdeler eenvoudiger EN goedkoper is vanwege het ontbreken van een pomp toch?

• WvM82
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12:13
Oxellaar schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:38:
@Rol-Co Klopt helemaal.
Het valt mij ook op dat veel vloerboeren die infrezen bij particulieren, standaard een ouderwetse HTV verdeler aanbieden.
Tegen meerprijs kan dan wel voor een professionele LTV verdeler gekozen worden, maar wat doe je als leek....

Een gesloten verdeler is sowieso beter, maar niet iedereen heeft een systeem wat volledig geschikt is voor LTV.
Wij zetten al een paar jaar alleen maar gesloten verdelers, ook als er een ketel hangt.
Voorwaarde is wel dat de hele woning LTV heeft.
Ketel instellen op max 35 en pomp flink opschroeven, gaat prima

En projectleiders zijn er dol op, want gesloten verdelers zijn flink goedkoper ;)
In onze nieuwbouw woning heb ik ook een gesloten verdeler (BG en eerste verdieping) en voor nu op een CV ketel. We krijgen een Intergas Xtreme ketel. Zijn er problemen met de vloerverwarming te verwachten als die van tapwater naar CV schakelt, i.v.m. de nog hete warmtewisselaar na tapwaterbedrijf?

Ja de project-installateur casht lekker met de gesloten verdelers, die wilde ons ook geen korting geven toen wij om een gesloten i.p.v. open verdeler vroegen.

WvM82 wijzigde deze reactie 11-01-2020 23:24 (6%)

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 15:40
Overshoot is ongeveer 10 graden voor 5 sec ofzo na omschakelen.
Niet genoeg om iets te beschadigen lijkt me. Bovendien hebben de verdeler/leidingen ook nog massa :)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:46:
Terwijl in de basis een gesloten verdeler eenvoudiger EN goedkoper is vanwege het ontbreken van een pomp toch?
In theorie is het niet meer dan dit met flow meters, alleen vaak rvs.

https://www.cvkoopjes.nl/...18_QJpEAQYASABEgKsNfD_BwE

Dus goedkoper? Hell yeah!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 22:46:
Ja ze zijn wel wat goedkoper, vergeleken binnen de zelfde kwaliteitsklasse natuurlijk.
En natuurlijk niet vergeleken met een radiator groepenverdeler, @Rol-Co ;)
Het weglaten van een pomp, betekend niet direct dat de boel geflest word.
WvM82 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:22:
[...]

In onze nieuwbouw woning heb ik ook een gesloten verdeler (BG en eerste verdieping) en voor nu op een CV ketel. We krijgen een Intergas Xtreme ketel. Zijn er problemen met de vloerverwarming te verwachten als die van tapwater naar CV schakelt, i.v.m. de nog hete warmtewisselaar na tapwaterbedrijf?
Nee, die restwarmte is zo kortstondig. Wel is een aanlegthermostaat, die de maximale temperatuur bewaakt, aan te raden. ?Bij te hoge aanvoertemp, schakelt die de ketel uit.
Ja de project-installateur casht lekker met de gesloten verdelers, die wilde ons ook geen korting geven toen wij om een gesloten i.p.v. open verdeler vroegen.
Nee, ik zou je ook geen korting geven. Heb je waarschijnlijk helemaal geen recht op ook.
Want, korting, op basis van wat?
In het bestek staat zelden of nooit, specifiek genoemd, welke verdeler er toegepast gaat worden.
Alleen als de installateur daar vanaf wijkt, dan zou je hem om uitleg kunnen vragen.
Uitleg...en dan misschien ook korting.

Oxellaar wijzigde deze reactie 12-01-2020 10:39 (20%)

• Maikie18
  • Registratie: augustus 2008
.

Maikie18 wijzigde deze reactie 14-01-2020 20:08 (255%)

Panasonic MDC06G3E5 WP, 4160Wp-z op een SMA 3600TL -21,Atlantic Explorer 3 200L WPB

• Blackraven
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 26-01 22:16
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:31:
Ja ze zijn wel wat goedkoper, vergeleken binnen de zelfde kwaliteitsklasse natuurlijk.
En natuurlijk niet vergeleken met een radiator groepenverdeler, @Rol-Co ;)
Het weglaten van een pomp, betekent niet direct dat de boel geflest wordt.
@Oxellaar Die verdeler uit je link is iets wat je aan zou raden bij overstap naar WP?

Ik moet wil m'n eigen HT verdeler (WTH) vervangen voor een LT verdeler, moeten daar dan nog van die euro-conus koppelingen bij, of kan ik de VVW buizen zo 1 op 1 weer terug aansluiten?

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar
Wat is het verschil dan buiten flowmeters, ventielen in de retour en rvs?
Zoals deze oventrop 8 groeps
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Blackraven schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:23:
[...]

@Oxellaar Die verdeler uit je link is iets wat je aan zou raden bij overstap naar WP?

Ik moet wil m'n eigen HT verdeler (WTH) vervangen voor een LT verdeler, moeten daar dan nog van die euro-conus koppelingen bij, of kan ik de VVW buizen zo 1 op 1 weer terug aansluiten?
Kijk eerst wat je nu voor aansluitingen hebt, ik moest ze naar euroconus aanpassen omdat dit op de oventrop verdeler zat.

Verdeler
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Aansluitkraan met meter aanvoer
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Aansluitkraan met meter retour
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Kugelhahn-1.html

Rol-Co wijzigde deze reactie 12-01-2020 12:27 (68%)

• Blackraven
Nog even een losse gedachte:
Ik heb nu 2x15mm vanaf de CV voor de radiatoren, en een VVW-verdeler.
Kan ik dat ook combineren als ik een LT-verdeler neem, dus 2 extra groepen op de nieuwe verdeler en daar die 2x15mm op aansluiten?
Dan heb ik namelijk verder niet meer koppelingen/verloopjes nodig en kan direct met 28mm van de WP naar de verdeler.

• Rol-Co

Rol-Co

Blackraven schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:29:
Kan ik dat ook combineren als ik een LT-verdeler neem, dus 2 extra groepen op de nieuwe verdeler en daar die 2x15mm op aansluiten?
Dan heb ik namelijk verder niet meer koppelingen/verloopjes nodig en kan direct met 28mm van de WP naar de verdeler.
Ja doen! Enige is dat je die wel goed moet afregelen straks, die van de vloer kunnen gewoon vol open blijven.

Ik heb hem zelf ook. :9 >:)

Rol-Co wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:41 (7%)

• Dylantje2
  • Laatst online: 10:49

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Blackraven schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:29:
Waarom zo'n dure lt..
Gewoon een dubbele met daarop wat kranen...en mooiste thermometers, of dat digitaal erop gaan zetten
De kraantjes die Rolcolaat zien, wordt ik wel warm van.... Elke groep apart kunnen knijpen en meteen zien welke temp er uit komt.. Dus in mijn ogen een kraan in je aanvoer en een meter in je retour.. _/-\o_ "

15mm is dat goed voor de flow?
Zo dik mogelijk, krijg je wss geen spijt van..

@Rol-Co
Weet je zeker dat die vloer helemaal open kan blijven?
Elke groep apart apart regelen voor een mooie Tr...

Dylantje2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:36 (6%)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Rol-Co

Rol-Co

@Dylantje2

Helemaal open ja, vloer is prio, rad niet.

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:42:
@Dylantje2

Wat ik zeg, waarom niet alle groepen van je vvw apart...
Ene groep kan veel korter zijn dan andere terwijl je TR gelijk wilt hebben.
Hierdoor 1 groep veel warmer dan andere

Of je moet je hele vvw verdeler als 1 lichaam zien, en je de TR van je verdeler gaat tweaken..

Toch

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Blackraven
@Dylantje2 @Rol-Co
Het hoeft niet zo duur hoor ;)
Die uit de link van Rol-Co vind ik ook een interessante optie.
Edit: met deze verdeler kan ik toch alle groepen apart regelen, zodat ik ook VVW/radiatoren t.o.v. elkaar kan inregelen?

Tja, die 15mm heb ik ook niet bedacht, maar dat is de maximum diameter die hier vanaf de CV naar de radiatoren gaat, dus daar kan ik verder niks aan veranderen zonder extreme ingrepen.

Maar aangezien dat (zo te zien) qua diameter overeenkomt met de VVW buizen, leek het mij dat dat ook ook wel op dezelfde verdeler kan. Ta wordt straks met WP toch hetzelfde voor het hele systeem.

Blackraven wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:47 (10%)

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 15:33
Rol-Co schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:42:
@Dylantje2

Is ook mijn ervaring... Ik heb wel wat wisselende retour temperaturen onder de verschillende groepen.
Toen ik deze echter ging knijpen om ze gelijk te krijgen had dat een (heel) negatief effect..

Ik kreeg simpelweg te weinig afgifte.

Uiteindelijk heb ik gewoon alle retouren van alle radiatoren hetzelfde laten worden als de algehele retour van de VVW.

Daannn1987 wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:47 (17%)

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Is ook mijn ervaring... Ik heb wel wat wisselende retour temperaturen onder de verschillende groepen.
Toen ik deze echter ging knijpen om ze gelijk te krijgen had dat een (heel) negatief effect..

Ik kreeg simpelweg te weinig afgifte
De vraag is hoe veel knijp je welke en hoe snel
Ik heb ze binnen een graad, en dat was echt millimeter werk.[ op twee die zitten op mijn uiterste en moeten iets warmere TR hebben ]
En dan een vvw zal uren duren voordat het verschil merkbaar is.

Iedere groep zal een andere afgifte hebben
Dus iedere groep regelen, of accepteren dat ze wisselend kunnen zijn

@Blackraven Ta is niet van belang
Tretour moet gelijk komen

Dylantje2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:50 (4%)

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:23:
@Oxellaar
Wat is het verschil dan buiten flowmeters, ventielen in de retour en rvs?
Zoals deze oventrop 8 groeps
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html
Je noemt zelf de verschillen, dus wat moet ik hier op zeggen :?
Blackraven schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:23:
[...]

Ja, die verdeler is prima icm een warmtepomp.
WTH gebruikt ook euroconus, maar ik zou ze vervangen als je de boel toch los hebt.
Kans op lekkage door verdroogde o-ringen is aanwezig als je ze een keer los gehad hebt.

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:27:
[...]

ik ben ook zoekende naar een stille kleine.. heb nog een dakje/meerdere
Alle beetjes helpen en 24=7 tochtplekken hier, lijkt me best wel wat op te leveren...

Als de wp hobby over is moet ik toch wat ander he..:-)
Na wat tegenslag met kapotte electronica draait de windmolen bij mij vader nu, hij had afgelopen week zowaar een dag die 1.6 kWh opbracht.
Een relatie met nominale spanning die de molen opwekt lijkt dus wel key voor succes.

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:49:
[...]

De vraag is hoe veel knijp je welke en hoe snel
Ik heb ze binnen een graad, en dat was echt millimeter werk.[ op twee die zitten op mijn uiterste en moeten iets warmere TR hebben ]
En dan een vvw zal uren duren voordat het verschil merkbaar is.

Iedere groep zal een andere afgifte hebben
Dus iedere groep regelen, of accepteren dat ze wisselend kunnen zijn

@Blackraven Ta is niet van belang
Tretour moet gelijk komen
Het zit bij mij ook binnen een graad.. maar een graad bij mij betekend iets anders als een graad bij jou denk ik ;)
TR komt niet hoger dan 25 hier.. misschien een keer 26 maar dan houd het wel op

Daannn1987 wijzigde deze reactie 12-01-2020 14:27 (3%)

• WvM82
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12:13
Oxellaar schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:31:
[...]
Nee, die restwarmte is zo kortstondig. Wel is een aanlegthermostaat, die de maximale temperatuur bewaakt, aan te raden. ?Bij te hoge aanvoertemp, schakelt die de ketel uit.
Ok bedankt voor de tip.
Nee, ik zou je ook geen korting geven. Heb je waarschijnlijk helemaal geen recht op ook.
Want, korting, op basis van wat?
In het bestek staat zelden of nooit, specifiek genoemd, welke verdeler er toegepast gaat worden.
Alleen als de installateur daar vanaf wijkt, dan zou je hem om uitleg kunnen vragen.
Uitleg...en dan misschien ook korting.
De eerste offerte was op basis van een verdeler met pomp, de tweede voor een gesloten verdeler zonder, vandaar had ik gehoopt een een kleine korting. Maar ik zag al dat er best wel wat prijsverschil tussen de verdelers zat. De eerste offerte was ook voor een stalen verdeler, de tweede voor een kunststof verdeler. Ik las dat voor koeling een kunststof verdeler handiger is i.v.m. condensvorming?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-01 10:41
koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:21:
[...]
Na wat tegenslag met kapotte electronica draait de windmolen bij mij vader nu, hij had afgelopen week zowaar een dag die 1.6 kWh opbracht.
Dat is nog niet veel.... Als je met 20 ct per dag zo'n molen terug moet verdienen gaat dat waarschijnlijk lang duren. Maar heb een link naar de fabrikant van zo'n ding? Ben eigenlijk wel benieuwd.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:28:
[...]

Dat is nog niet veel.... Als je met 20 ct per dag zo'n molen terug moet verdienen gaat dat waarschijnlijk lang duren. Maar heb een link naar de fabrikant van zo'n ding? Ben eigenlijk wel benieuwd.
Voor een eerste test al best een aardig resultaat, als je gaat googlen en die verhalen mag geloven....
Wij hebben een 500W 48V versie, maar the bigger the better dus als je groter kan

https://www.banggood.com/...16146325&cur_warehouse=CN

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Voor een eerste test al best een aardig resultaat, als je gaat googlen en die verhalen mag geloven....
Wij hebben een 500W 48V versie, maar the bigger the better dus als je groter kan

https://www.banggood.com/...16146325&cur_warehouse=CN
Nog meer elektronica nodig??

En tsja terug verdienen of de lol van :-)

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:20:
[...]

Nog meer elektronica nodig??

En tsja terug verdienen of de lol van :-)
3 fasen gelijkrichter en omvormer 1 fase.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:28:
[...]

tvt bij 20 cent per dag is 0.5 jaar niet interessant dus.....

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:57:
[...]

Voor het gemak even zonder omvormer gerekend of met?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 27-01 10:41
koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:57:
[...]
Bij 20 cent per dag, heb je in een half jaar 182 dagen maal 20 cent = 36 euro verdiend...
Waar kan ik zo'n windmolen, de omvormer en de bekabeling voor 36 euro kopen?

Blijft natuurlijk wel een leuk ding, maar ik zou dan eigenlijk iets groters willen monteren.

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Bij 20 cent per dag, heb je in een half jaar 182 dagen maal 20 cent = 36 euro verdiend...
Waar kan ik zo'n windmolen, de omvormer en de bekabeling voor 36 euro kopen?

Blijft natuurlijk wel een leuk ding, maar ik zou dan eigenlijk iets groters willen monteren.
Daannn1987 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:02:
[...]

Voor het gemak even zonder omvormer gerekend of met?
Ik heb de berekening zeker slecht uitgevoerd, maar zonder mast meegerekend is de investering niet heel hoog (paar 100 €).

• Wimhaw
Zag net deze link op LinkedIn.
https://www.saluscontrols.nl/thb-thermische-inreglaar
Volgens de leverancier regeld deze de temperatuur binnen de diverse groepen van je verdeler. Misschien handig om te hebben als je temperatuur verschillen hebt tussen de diverse groepen van je vvw.
Heb geen ervaring ermee maar lijkt wel interessant.

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:54:
[...]

3 fasen gelijkrichter en omvormer 1 fase.
Ik zat aan zo'n ding te denken:
https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_55

En dan:

3 fase gelijk richter?
Ik dacht hij neemt me in de mailing...
heb je linkjes, wat jij hebt....

En die tvt kan me biet zijn maar alles wat hij doet in herfst en winter en voorjaar.. is voor de wp..
24-7 alle beetjes helpen zei de mug..

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 14:31
Dylantje2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:07:
[...]

Ik zat aan zo'n ding te denken:

En dan:

3 fase gelijk richter?
Ik dacht hij neemt me in de mailing...
heb je linkjes, wat jij hebt....

En die tvt kan me biet zijn maar alles wat hij doet in herfst en winter en voorjaar.. is voor de wp..
24-7 alle beetjes helpen zei de mug..
Met dit model bladen niet aan beginnen, maakt gruwelijke herrie met die hoge toeren
Pagina: 1 ... 48 ... 57 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True