Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.632 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Daannn1987 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Is ook mijn ervaring... Ik heb wel wat wisselende retour temperaturen onder de verschillende groepen.
Toen ik deze echter ging knijpen om ze gelijk te krijgen had dat een (heel) negatief effect..

Ik kreeg simpelweg te weinig afgifte.

Uiteindelijk heb ik gewoon alle retouren van alle radiatoren hetzelfde laten worden als de algehele retour van de VVW.
Hier ook, en omdat de vvw niet als hoofdverwarming aangelegd is moet dat maximum aan doorstroming en warmte, het verschil tussen de 3 groepen in 1 ruimte maakt niets uit, ze zijn even lang.
Als ze dan veel verschil geven dan is er iets aan de hand met het systeem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
WvM82 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:40:
[...]

Ok bedankt voor de tip.

[...]

De eerste offerte was ook voor een stalen verdeler, de tweede voor een kunststof verdeler. Ik las dat voor koeling een kunststof verdeler handiger is i.v.m. condensvorming?
Kunststof verdelers zijn dubbelwandig en geven minder kans op condens.
Maar je wilt sowieso geen condens icm vloerkoeling. Dus zelfs een stalen verdeler is al prima, ook icm met koeling.
Bij vloerkoeling hoort de aanvoertemperatuur boven het dauwpunt te blijven, dus heb je nooit condens.
Kunststof verdelers zijn vaak behoorlijk duur, dus zou er niet snel voor kiezen, aangezien ze geen voordeel leveren tov staal of rvs. Ze zijn sowieso lekkage gevoeliger

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:11:
[...]

Met dit model bladen niet aan beginnen, maakt gruwelijke herrie met die hoge toeren
Meer bladen is dit minder of meer toeren ? ik heb er een film van en dan draait ie gewoon leuk, zegt natuurlijk niets over geluid.
Ik zal mijn vader vragen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:51
koevlaas2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:34:
[...]

Meer bladen is dit minder of meer toeren ? ik heb er een film van en dan draait ie gewoon leuk, zegt natuurlijk niets over geluid.
Ik zal mijn vader vragen.
Grotere diameter maakt minder toeren. Deze kleintjes heb ik al twee voor niks kunnen krijgen, stonden geblokkeerd op de paal vanwege lawaai. Ik hoefde ze dus ook niet.
Je moet eigenlijk die staande cilinders hebben, die hebben geen turbulentie achter de bladen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:19:
[...]

Grotere diameter maakt minder toeren. Deze kleintjes heb ik al twee voor niks kunnen krijgen, stonden geblokkeerd op de paal vanwege lawaai. Ik hoefde ze dus ook niet.
Je moet eigenlijk die staande cilinders hebben, die hebben geen turbulentie achter de bladen
die staande......

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-09 19:42
Hi allen, ik ben op zoek naar een warmtepomp installateur, regio noord holland noord.
In eerste instantie offerte (nieuwbouw hr cv ketel maar wp met wpb) en zonnepanelen, om te kijken of dit interessant is. Oplevering van huis is medio maart al.
Heel enthousiast geworden van alle verhalen hier op tweakers tweakers.

Hoor graag of jullie hier goede mensen installateurs weten of dat mensen hier op het forum kunnen installeren.
Regio Alkmaar (noord Holland, half uurtje van Amsterdam).

Delen, tips, DIYers hier die het zouden kunnen voor een leuke prijs, laat het me weten alsjeblieft hier!

Mijn dank is groot! :D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:02
Luuk9 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:37:
Hi allen, ik ben op zoek naar een warmtepomp installateur, regio noord holland noord.
In eerste instantie offerte (nieuwbouw hr cv ketel maar wp met wpb) en zonnepanelen, om te kijken of dit interessant is. Oplevering van huis is medio maart al.
Heel enthousiast geworden van alle verhalen hier op tweakers tweakers.

Hoor graag of jullie hier goede mensen installateurs weten of dat mensen hier op het forum kunnen installeren.
Regio Alkmaar (noord Holland, half uurtje van Amsterdam).

Delen, tips, DIYers hier die het zouden kunnen voor een leuke prijs, laat het me weten alsjeblieft hier!

Mijn dank is groot! :D :)
@koevlaas2 dat is bij jouw in de buurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:13
Wimhaw schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:06:
Zag net deze link op LinkedIn.
https://www.saluscontrols.nl/thb-thermische-inreglaar
Volgens de leverancier regeld deze de temperatuur binnen de diverse groepen van je verdeler. Misschien handig om te hebben als je temperatuur verschillen hebt tussen de diverse groepen van je vvw.
Heb geen ervaring ermee maar lijkt wel interessant.
Dan zou ik nog eerder voor zoiets gaan denk ik:
https://www.cvkoopjes.nl/...gsunits/heimeier-dynacon/

Maar ik denk dat als je de boel een beetje goed waterzijdig inregelt het allemaal niet nodig is en je ook met de simpelere verdelers uit de voeten kunt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jullie weinig last van defrosts momenteel? Het gaat meer over windmolens dan over warmtepompen heb ik soms de indruk :P

Iemand al een voorspelling wat de winters de komende 15 jaar gaan doen? Moeten installateurs (nog steeds?) rekening houden met de elfstedentocht en dat we enkele maanden per jaar op natuurijs schaatsen, of kan het wel een onsje minder qua dimensionering van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 18:37
Remco45 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:18:
[...]

Net als @Grolsch heb ik ook een 400 ltr vat met beide spiralen in serie.
De handleiding vereist behalve een inlaatcombinatie ook een expansievat voor drinkwater (met een lager ingestelde druk van 4 bar) en die zijn best prijzig. Daarom heb ik tussen vat en inlaatcombinatie een overdrukventiel voor drinkwater (herkenbaar aan de lichtblauwe knop) van 4 bar geïnstalleerd. Dat is een stuk goedkoper en geeft dezelfde veiligheid.
Mocht je kiezen voor het vat, hier zijn de een stukje goedkoper dan in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdW schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Ik heb een 6bar inlaatcombinatie, en werkt al 2,5 jaar probleemloos.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hier ook 6bar inlaatcombinatie zonder problemen bij de boiler.

300 Liter water met 50 graden verhogen geeft circa 3 liter extra volume. Een expansievat van 25 liter lijkt me dan wat overdreven :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 12-01-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
JvdW schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:39:
[...]

Dank, had die ook gevonden, maar een overdruk/stort-ventiel van 4 bar voor drinkwater en een stukje PVC kostte mij 15 euro, en da's toch een stuk voordeliger. ;)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Maar zonder terug stroom beveiliging gaat de overdruk gewoon terug het net in, met de boiler gebeurt niks
Nee, dat gebeurt niet, zit in de watermeter ook een keerklep.
Daarbij is dat ook de feitelijke werking van een inlaatcombinatie: er mag geen water terug komen in het net. (wel je afvoer in natuurlijk)

[ Voor 3% gewijzigd door hrt op 13-01-2020 13:22 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wat voor verdeler zouden jullie nemen bij een hybride Elga opstelling?
Mijn nieuwe woning heeft nu een Elga en beneden vloerverwarming met een open verdeler.
Nu wil ik boven ook een gedeelte vloerverwarming. CV ketel op 40°C limiteren zal waarschijnlijk problemen opleveren op de slaapkamers die nog wel radiatoren houden.
Moet dus toch voor een open verdeler gaan, maar wat voor 1?

Kan voor een oventrop gaan met pompunit erbij en deze er dan later misschien tussenuit slopen:
Deze met deze.

Of een instelbare Robot.

Of een therminon.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
blitzkrieg schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:23:
CV ketel op 40°C limiteren zal waarschijnlijk problemen opleveren op de slaapkamers die nog wel radiatoren houden.
Nee hoor dat is heet zat voor radiatoren.
Liever niet aan een ELGA beginnen en meteen een volledige WP installeren (en ketel eruit of standby zetten, niet hybride).

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 13-01-2020 21:28 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

koevlaas2 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 21:25:
[...]

Daarom dus niet aan een ELGA beginnen en meteen een volledige WP installeren (en ketel eruit of standby zetten, niet hybride).
Als het aan mij lag was dat ook gebeurt, maar de Elga zit er al in. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Mijn nieuwe woning heeft nu een Elga en beneden vloerverwarming met een open verdeler.
Nu wil ik boven ook een gedeelte vloerverwarming. CV ketel op 40°C limiteren zal waarschijnlijk problemen opleveren op de slaapkamers die nog wel radiatoren houden.

Kan voor een oventrop gaan met pompunit erbij en deze er dan later misschien tussenuit slopen:
Deze met deze.

Of een instelbare Robot.

Of een therminon.
Ik weet niet welke jaar je huis..
En je afmetingen / verbruik enz enz
Maar ik zou de elga eens tweaken. je dipswitch anders zetten. _/-\o_ doet al wonderen [ mss war gaan stoken ]
Goed monitoren schijnt dat Anna firmware heeft gemaakt vor dit wonderbaarlijke machientje

dan alleen je elga gaan gebruiken..
En als et dan erg hard gaat vriezen, met een paar kogelkranen je cv op watertemp erbij laten lopen..

En ik zou dus alleen deze nemen en de rest vergeten:-0

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984

Deze met deze.

Of een instelbare Robot.

Of een therminon.
Gesloten verdeler.
Mocht het niet lukken kan je altijd nog een losse mengshunt erbij kopen .

Wat vinden we hier van ?
YouTube: Duurzame energie #20 Uitleg over een Elga warmtepomp + 80liter bo...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 23:06:
[...]

Gesloten verdeler.

Wat vinden we hier van ?
Grote boog om die John Visser heen....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Gesloten verdeler.

Wat vinden we hier van ?
Deze kerel lult enorm uit zijn nek.

YouTube: Waarom een warmtepomp in de praktijk nog niet rendabel is en nauweli...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Dre schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:24:
Jullie weinig last van defrosts momenteel? Het gaat meer over windmolens dan over warmtepompen heb ik soms de indruk :P

Iemand al een voorspelling wat de winters de komende 15 jaar gaan doen? Moeten installateurs (nog steeds?) rekening houden met de elfstedentocht en dat we enkele maanden per jaar op natuurijs schaatsen, of kan het wel een onsje minder qua dimensionering van de warmtepomp.
Nou, als heel Friesland warmtewisselaars in de sloot hangt........wie weet wat er dan gebeurt _O- Elfstedentocht op kunstijs

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]

Gesloten verdeler.
Daar zat ik ook aan te denken, mochten ze toch beginnen te piepen dat het niet warm wordt op de slaapkamers dan kan ik altijd nog aanpassen.
Hoewel ik voor €440 ook wel een paar 2e hands jaga's op marktplaats kan vinden om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:04
blitzkrieg schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 08:02:
[...]

Daar zat ik ook aan te denken, mochten ze toch beginnen te piepen dat het niet warm wordt op de slaapkamers dan kan ik altijd nog aanpassen.
Hoewel ik voor €440 ook wel een paar 2e hands jaga's op marktplaats kan vinden om het op te lossen.
Dan kun je beter een fan coil zoals de Airleaf SL of i-Life2 Slim ophangen. Condensslangetje door de buitenmuur voeren en je kunt ook nog eens koelen en ontvochtigen als een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
@koevlaas2 Volledig eens met je stelling!!!
Heeft geprobeerd zijn huiswerk te maken, maar dan met de insteek van het TV programma RADAR.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

1500m3=12000kWh Niet echt de koevlaas rekenmethode... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Afgelopen weekend had onze wijk een stroomstoring... al tig jaren niet meer meegemaakt.
Maar het was helaas niet zo gunstig, want de hygieneboiler is niet warm genoeg voor een douche, en zonder doorstroomverwarmer is het niet fijn.

Afijn... het is wel leuk om de (vaak gepensioeneerde buren te spreken die "aan de gas blijven" omdat ze dan tenminste warm blijven/warm water hebben als er stroomstoring is (gebeurde in "hun" tijd wat vaker). Jammer genoeg blijkt hun CV ketel ook niet te werken zonder stroom :P

Kwamen die kaarsjes e.d. van het kerstpakket toch van pas.

*na de storing moest ik wel m'n ESP en Pi's wel restarten om alles weer werkend te krijgen... De NAS/Server was wel netjes afgesloten op UPS en na afloop weer zelf opgestart.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

@kmf aggregaatje achter de hand houden voor de Cv ketel😎

[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 14-01-2020 14:54 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

hrt schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Dat is een COP van <1.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Is er iemand bij wie ik de combinatie van een monoblock (LG, Mitsubishi, Panasonic) met een aparte WPB (Atlantic Explorer) mag komen bekijken en vooral komen luisteren. Heb van mijn vrouw begrepen dat ze dus het liefst zo weinig mogelijk geluid in huis wil hebben. Dus als deze opstelling een beetje te doen is qua geluid blijft het een mogelijkheid. Zo niet, dan toch een grotere buitenunit die ook zorgt voor sww.

Edit:

Woongebied is oosten van Utrecht, tussen Amersfoort, Zeist en Veenendaal.

[ Voor 9% gewijzigd door beumer op 14-01-2020 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
@beumer Misschien handig als je je woon gebied er bij vermeld?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:26
beumer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:29:
Is er iemand bij wie ik de combinatie van een monoblock (LG, Mitsubishi, Panasonic) met een aparte WPB (Atlantic Explorer) mag komen bekijken en vooral komen luisteren. Heb van mijn vrouw begrepen dat ze dus het liefst zo weinig mogelijk geluid in huis wil hebben. Dus als deze opstelling een beetje te doen is qua geluid blijft het een mogelijkheid. Zo niet, dan toch een grotere buitenunit die ook zorgt voor sww.
Als je in de buurt van groningen woont mag je wel komen luisteren hoor, al is er niet zo gek veel te horen natuurlijk.

Atlantic 200L V3, 7KW Panasonic Mono (H-serie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

@beumer, Waarom zou je een losse WPB willen? Die produceert geluid binnenshuis.
@reneeke1970 heeft gelijk. Waar ga je zo'n ding de buitenunit plaatsen?

[ Voor 35% gewijzigd door timovd op 14-01-2020 16:33 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
timovd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:11:
Een losse grote wp ook in de zomer, lekker als je buiten in je stoeltje ligt....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:19
beumer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:29:
je mag in Veenendaal naar een NIBE F2120-16 komen luisteren.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:26
@reneeke1970 heeft gelijk. Waar ga je zo'n ding plaatsen?
Meerdere geinstalleerd, bij me zelf bijvoorbeeld op een onbewoonde zolder, bij kennis in een amper gebruikte bijkeuken.. paar uur per dag dat ie aanstaat.. heb je dan juist minder last van dan als bijv. de buitenunit in de zomer aangaat als je in de tuin zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Een warmtepomp is HOT: een derde meer verkocht.
zie
https://www.ad.nl/wonen/w...e-meer-verkocht~a91014b8/

En daarin ook een link naar ouder nieuws over het geluid: 40 dB op de erfgrens..van zomer 2019

https://www.ad.nl/wonen/n...mtepomp-te-duur~affe67a4/

Wat is daar de stand van zaken?

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 14-01-2020 16:53 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
@reneeke1970 heeft gelijk. Waar ga je zo'n ding de buitenunit plaatsen?
Op een plat dak vlak naast de ruimte waar het boilervat komt, is vrij stevig dak, heb het aantal jaren geleden qua constructie laten voorbereiden op nog een etage erop dus dat is stevig genoeg. Kan ook aan de achtergevel maar ben dan bang voor resonatie.

In de zomer zal je een grotere unit inderdaad beter horen, maar dan hoef ik alleen maar een boilervat op te warmen en geen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 08:33

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:43:
[...]

Deze verdeler. 16x2mm leidingen, verdeeld over 3 groepen BGG a 54m2 (lengte onbekend nog)

[Afbeelding]

Pomp stand 3 (wellicht te hoge flow; wat afgifte kan verkleinen & pendel gedrag veroorzaakt? Ingeving ...)

Heb momenteel geen directe meet-mogelijkheid helaas om Ta/Tr te zien op de leidingen bij de ketel. Zal even eentje scoren. Zal morgen even foto’s maken bij de ketel

Bij de verdeler zag ik (daar ik Ta op 40 gezet had) een temperatuur rond de 37/38 graden
Ondertussen is het lekker op temperatuur, afgelopen nacht maar 0,5 graden gedaald in temperatuur (19 > 18,5)

Wat ik echter niet begrijp waarom er een open verdeler in de trapkast hangt; ondanks dat de Cv op 40 staat :-( wat is het nut!?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
beumer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:25:
[...]

Op een plat dak vlak naast de ruimte waar het boilervat komt, is vrij stevig dak, heb het aantal jaren geleden qua constructie laten voorbereiden op nog een etage erop dus dat is stevig genoeg. Kan ook aan de achtergevel maar ben dan bang voor resonatie.

In de zomer zal je een grotere unit inderdaad beter horen, maar dan hoef ik alleen maar een boilervat op te warmen en geen huis.
Het meeste geluid van mijn wp hoorde ik toen ik er nog sww mee maakte. Een huis warm houden doet hij namelijk zachtjes pruttelend,warm sww maken doet hij vol gas alle remmen los......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
reneeke1970 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 18:45:
[...]

Het meeste geluid van mijn wp hoorde ik toen ik er nog sww mee maakte. Een huis warm houden doet hij namelijk zachtjes pruttelend,warm sww maken doet hij vol gas alle remmen los......
Vandaar dat ik vooral ook een Atlantic Explorer wil horen, als die teveel geluid maakt heb ik het geluid het hele jaar door in huis, als dat acceptabel is dan heb ik hier thuis hopelijk een medestander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:19
@beumer ook hier ben je welkom om eens naar onze Atlantic Explorer te luisteren.
Hij staat bij ons in de bijkeuken (in Drenthe :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Van de aannemer hebben we de warmteverlies berekening van onze woning-in-aanbouw ontvangen in reactie op een vraag naar de hoh afstand van de vloerverwarming. We hebben een jaar geleden met de aannemer afspraken gemaakt om de installaties geschikt te maken voor een lw-warmtepomp en warmtepompboiler.

Nu weten we niet goed hoe we die uitkomsten moeten interpreteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tWP4GxG2k9pCjkQWxu0rfCyi/thumb.png.

We hebben een pana mono 5kw op het oog voor onze 2,5 lagen splitlevel rijwoning. In zomer willen we kunnen koelen en de slaapkamers hoeven niet verwarmd te worden. Hebben we gezien de warmteverlies berekening hier voldoende aan of is er meer vermogen nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:03
Hij brengt het allemaal wel heel stellig, maar er klopt weinig van de cijfers. 8)7 Een SCOP van 2,8..2,9, dat is wel heeeeel pessimistisch. Ik haal hier zelfs 3,7 met convectoren en warmtepomp 's nachts uit. Hij moet de maandelijkse logging hier maar eens bekijken!

Maar kennelijk wíl hij het niet, want hij rekent alles precies de verkeerde kant op: COP te laag, rendement gasketel te hoog, ...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
NNCi schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:35:
Van de aannemer hebben we de warmteverlies berekening van onze woning-in-aanbouw ontvangen in reactie op een vraag naar de hoh afstand van de vloerverwarming. We hebben een jaar geleden met de aannemer afspraken gemaakt om de installaties geschikt te maken voor een lw-warmtepomp en warmtepompboiler.

[Afbeelding].

We hebben een pana mono 5kw op het oog voor onze 2,5 lagen splitlevel rijwoning. In zomer willen we kunnen koelen en de slaapkamers hoeven niet verwarmd te worden. Hebben we gezien de warmteverlies berekening hier voldoende aan of is er meer vermogen nodig.
Die 6,5 kW heb je dus nodig bij -10c. Behoorlijk wat ventilatie verlies dus. Dus met een 5kW ga je het worstcase niet redden. Hier zullen velen zeggen dat het kan. Mogelijk heb je dan bij langdurige kou dan extra verwarming nodig (houtkachel, ekektrisch kacheltje, etc.)

(Met een WTW kun je het ventilatieverlies met 90% verlagen tot onder 500Watt. En kun je wel uit met 5kW).

Er wordt wel eens gezegd dat een WVB erg pessimistisch is, maar mijn ervaring is dat je dat vermogen ook nodig hebt bij langdurig -10c. Met een paar uur -10c kun je nog wat gebufferde warmte uit het beton halen, en heb je gemiddeld over een dag minder nodig. (Zelf heb ik hier 4,5kW berekend bij -10c. Het gemeten verlies van 4,2kW bij -7c. Dat klopt dus best.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:16
@NNCi Je slaapkamer staat hier op 20C bij -10C buiten (dT)=30. Daar zit nog wat reserve, maar denk niet dat je het haalt als je ook nog SWW moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
Dapdodo schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:03:
@NNCi Je slaapkamer staat hier op 20C bij -10C buiten (dT)=30. Daar zit nog wat reserve, maar denk niet dat je het haalt als je ook nog SWW moet maken.
dank voor de tips.
SWW komt van de warmtepompboiler; de Atlantic V4.
Bovendien hebben we nog wat tijd voordat we de knoop hakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NNCi schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:35:

[Afbeelding].

Komt inderdaad neer op 6,5KW, welke ISSO bereken methode is aangehouden :?
Wat is je ventilatiesysteem en waar is mee gerekend :?

Je tabel ziet er namelijk exact hezelfde (qua opmaak) uit als bij mij, alleen is bij mij de verhouding transmissie/ventilatie 53%/47% terwijl wij ventilatie type C (CO2 gestuurd) hebben.

Deze verhouding is bij jou blijkbaar 63%/37%

Maar je kentgetallen liggen weer hoger als bij mij (Ik heb 37W/m2 - 18W/m3, jij 61W/m2 - 21W/m3)

Maar ik zou met zo'n WVB geen 5KW WP ophangen die amper 4,6KW haalt bij -5.

Als je wilt wil ik wel dieper in je WVB, maar dan moet je hem ff mailen naar mij, graag ff via PM je mail adres.

Ik heb het idee dat er ergens een parameter niet goed staat in de berekening, ik kan me niet voorstellen dat een nieuwbouwwoning van 313m3 6,5KW warmteverlies heeft.
Onze woning met 680m3 verwarmde ruimte (Bruto 900) uit 2017, ventilatie type C en "slechts" dubbelglas heeft "slechts" 10KW volgens de berekening, zie ook de eerder vermelde kengetallen.

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 14-01-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:17
Ik gebruik nu ook een gesloten verdeler voor de vvw beneden, boven radiatoren.

Ik wil in de nieuwe woning boven echter ook vloerverwarming gaan leggen, maar het zijn wel houten vloeren, dus dan ga je denk ik automatisch naar een droogbouw systeem met slangen van 10mm. Dan ontkom ik er niet aan om voor boven alsnog een open verdeler te nemen toch? Anders komt dat nooit goed met 16mm slangen beneden, dan blijft er voor boven niks over volgens mij, althans in de zin van de weg van de minste weerstand, of gaat dat niet op?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:02
Tweakers,
Dit najaar gaat de Pana 5kw er dan toch echt komen. Ik heb een combinatie van radiatoren en vloerverwarming op de begane grond. De vloerverwarming is bijverwarming van een enkele lus. Wel een flinke diameter.

Nu ziet mijn verdeler er zo uit. Links de standaard radiator verdelen met daarop aangesloten de verdeler voor VW met thermostaat en pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eb4arZ9SzFL7ZxtBiKouhMzM/medium.png

Let niet op de draden. Dit is een tijdelijke meetopstelling voor de Ta en Tr metingen.

In verband met mengen van aanvoer en retour wil ik de VW verdeler rechts vervangen. Beter gezegd, ik wil eigenlijk de vloerverwarming rechtstreeks op de radiator verdeler links aansluiten. Dit omdat ik eigenlijk die huidige rad. verdeler niet wil wegslopen. Dit is allemaal koper en zeer stug. Indien ik knelringen moet gaan vervangen en koper moet gaan inkorten dan wordt dat een enorm secuur priegelwerk.

Is het slim om de VW slangen rechtstreeks op de rad verdeler te zetten zoals getekend? Of loop ik dan kans dat er te weinig water door de vloer gaat straks?

[ Voor 4% gewijzigd door ijhas op 14-01-2020 22:11 ]

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

hrt schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Dat waren volgens mij dan nog wel thermische kWh, dus zo slecht ging zijn berekening nog niet.
Enkel met een COP van 2,9 en prijzen in het voordeel van het gas zal je inderdaad niet veel besparen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NNCi Voldoet 61W/m2 wel aan de eisen, zonder deze te kennen lijkt het me verschrikkelijk hoog ? 40% minder lijkt me eerder in de buurt komen van een nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
@Grolsch ik stuur je je een PM
Grolsch schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:29:
[...]

Komt inderdaad neer op 6,5KW, welke ISSO bereken methode is aangehouden :?
Wat is je ventilatiesysteem en waar is mee gerekend :?

Je tabel ziet er namelijk exact hezelfde (qua opmaak) uit als bij mij, alleen is bij mij de verhouding transmissie/ventilatie 53%/47% terwijl wij ventilatie type C (CO2 gestuurd) hebben.

Deze verhouding is bij jou blijkbaar 63%/37%

Maar je kentgetallen liggen weer hoger als bij mij (Ik heb 37W/m2 - 18W/m3, jij 61W/m2 - 21W/m3)

Maar ik zou met zo'n WVB geen 5KW WP ophangen die amper 4,6KW haalt bij -5.

Als je wilt wil ik wel dieper in je WVB, maar dan moet je hem ff mailen naar mij, graag ff via PM je mail adres.

Ik heb het idee dat er ergens een parameter niet goed staat in de berekening, ik kan me niet voorstellen dat een nieuwbouwwoning van 313m3 6,5KW warmteverlies heeft.
Onze woning met 680m3 verwarmde ruimte (Bruto 900) uit 2017, ventilatie type C en "slechts" dubbelglas heeft "slechts" 10KW volgens de berekening, zie ook de eerder vermelde kengetallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je afbeelding doet het (hier) niet. Staat in een beveiligde map.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:24
De kengetallen lijken mij ook wat hoog als ik bijvoorbeeld dit zie:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

Zie ook hier voor meer uitleg: https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/

Uitgaande van EPC 0.2 en het gegeven oppervlakte zou een 5kW ruim voldoende moeten zijn als ik hen mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zijn WVB ontvangen, maar er wordt met andere getallen gerekend als bij mij, en ook met een andere ISSO versie.
Hij geeft aan dat er veel aandacht wordt besteed aan kierdichtheid en dat er trippleglas wordt gebruikt.
Vervolgens komt er een EPC getal uit van 0,5 wat ik persoonlijk dan weer hoog vind voor nieuwbouw, onze 2017 woning had al EPC<0,4 maar dat kan ook door de panelen komen natuurlijk :P

Als ik z'n WVB goed lees heeft hij ventilatietype C en een tussenwoning.
Conform bovenstaande tabel, gerekend met EPC0,4 komt daar dan 35W/m2 uitrollen wat neer komt op 3,8KW, en dat klinkt mij veel geloofdwaardiger in de oren als 6,5KW (60W/m2).

Is er hier iemand die goed is in puzzelen met WVB berekeningen, @Zwerius misschien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Staat er ook een begroot energieverbruik op jaarbasis bij die berekeningen ? Zijn oppervlak is ruim < 50%, hij heeft een tussenwoning t.o.v. vrijstaand, die 6.5kW kan om die redenen naar mijn idee niet correct zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:02
@blitzkrieg Oeps. Zo wel te zien?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:29:
Ik gebruik nu ook een gesloten verdeler voor de vvw beneden, boven radiatoren.

Ik wil in de nieuwe woning boven echter ook vloerverwarming gaan leggen, maar het zijn wel houten vloeren, dus dan ga je denk ik automatisch naar een droogbouw systeem met slangen van 10mm. Dan ontkom ik er niet aan om voor boven alsnog een open verdeler te nemen toch? Anders komt dat nooit goed met 16mm slangen beneden, dan blijft er voor boven niks over volgens mij, althans in de zin van de weg van de minste weerstand, of gaat dat niet op?
Dat gaat prima met een gesloten verdeler en 10 mm slang, wel korte groepen maken ( max 40 meter , liever nog net iets korter )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:07:
@Grolsch Staat er ook een begroot energieverbruik op jaarbasis bij die berekeningen ? Zijn oppervlak is ruim < 50%, hij heeft een tussenwoning t.o.v. vrijstaand, die 6.5kW kan om die redenen naar mijn idee niet correct zijn.
Nee, maar dat staat nooit in een WVB, een WVB geeft alleen aan hoeveel warmteverlies er is bij een bepaalde Tbuiten (-10) in het minst gunstige scenario.

Aan de hand van een WVB kun je dus het benodigde maximale vermogen van een verwarmingstoestel bepalen bij Tbuiten -10, en geen inschatting maken van je jaarverbruik, daar is het ook niet voor bedoeld.

Maar zoals eigenlijk iedereen hier al aangeeft is 60W/m2 veel te veel voor een tussenwoning met bouwjaar 2020, ik denk dat die tabel (die 35Wm2 aangeeft) aardig goed in de buurt komt in het geval van een nieuwe tussenwoning met ventilatietype C. Dus een 5KW Panasonic zou in mijn beleving voldoende moeten zijn.

Maar ik ben toch benieuwd welke parameter in zijn WVB verkeerd staat waardoor er een verkeerde waarde uit komt. Want mijn WVB klopt weer redelijk precies met die tabel (40W/m2) en dat komt ook overeen met de praktijk in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
Dank allemaal voor het meedenken. Ik neem morgen contact op met de aannemer en hopelijk kunnen ze snel achter de oorzaak van het rekenfoutje.

De EPC van de woning is 0,5, wat inhoudt dat vanuit de bouw slechts 1 zonnepaneel geplaatst hoeft te worden om te voldoen aan de EPC norm 0,4 (2018). Dat stelt gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NNCi schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:58:
Dank allemaal voor het meedenken. Ik neem morgen contact op met de aannemer en hopelijk kunnen ze snel achter de oorzaak van het rekenfoutje.

De EPC van de woning is 0,5, wat inhoudt dat vanuit de bouw slechts 1 zonnepaneel geplaatst hoeft te worden om te voldoen aan de EPC norm 0,4 (2018). Dat stelt gerust.
Die EPC berekening bevat volgens mij wel een geschat/berekend verbruik voor verwarming, ik ben benieuwd wat daar vermeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ijhas schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:35:
Tweakers,
Dit najaar gaat de Pana 5kw er dan toch echt komen. Ik heb een combinatie van radiatoren en vloerverwarming op de begane grond. De vloerverwarming is bijverwarming van een enkele lus. Wel een flinke diameter.

Nu ziet mijn verdeler er zo uit. Links de standaard radiator verdelen met daarop aangesloten de verdeler voor VW met thermostaat en pomp.

[Afbeelding]

Let niet op de draden. Dit is een tijdelijke meetopstelling voor de Ta en Tr metingen.

In verband met mengen van aanvoer en retour wil ik de VW verdeler rechts vervangen. Beter gezegd, ik wil eigenlijk de vloerverwarming rechtstreeks op de radiator verdeler links aansluiten. Dit omdat ik eigenlijk die huidige rad. verdeler niet wil wegslopen. Dit is allemaal koper en zeer stug. Indien ik knelringen moet gaan vervangen en koper moet gaan inkorten dan wordt dat een enorm secuur priegelwerk.

Is het slim om de VW slangen rechtstreeks op de rad verdeler te zetten zoals getekend? Of loop ik dan kans dat er te weinig water door de vloer gaat straks?
2 kranen er tussen zodat je zo meteen beter kunt tweaken..
Lijkt mij alleen maar beter 1 pomp minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Laatst online: 21:53
Ik zie dat er een warmtepomp met 25kw vermogen bestaat. Kan je daarmee dan Warm water maken zonder boilervat? Waarom wel / niet?

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mouse86 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 15:39:
Ik zie dat er een warmtepomp met 25kw vermogen bestaat. Kan je daarmee dan Warm water maken zonder boilervat? Waarom wel / niet?
Theoretisch wel verwacht ik (reken even uit wat je debiet is, ingangstemperatuur en benodigd vermogen) maar praktisch zal dat lastig worden verwacht ik :P

Bij 12 ltr/minuut, ingaande temp 10 graden, uitgaande temp 38 graden heb je 23,4KW nodig aan vermogen volgens onderstaande calculator.

https://www.econo.nl/bere...mogen-doorstroomverwarmer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Op Econo moet je wel eerst even op "Opnieuw berekenen" klikken voordat je het resultaat van je aangepaste invoer ziet :) Dan kom je uit op 23,4kW voor jouw invoer.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:10:
@Grolsch Op Econo moet je wel eerst even op "Opnieuw berekenen" klikken voordat je het resultaat van je aangepaste invoer ziet :) Dan kom je uit op 23,4kW voor jouw invoer.
Inderdaad, moet dus nog net kunnen theoretisch, O-) O-) maar ik ken geen WP's die "live" warm water kunnen maken.

post aangepast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 10:44

India Sierra

Learn by failure

Weet iemand of een warmtewisselaar in een 300L boiler van 1,15m2 voldoende is voor een 5kW monoblock?

Ik kan niet echt grotere warmtewisselaars vinden rond de 300L boilers namelijk..

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@Grolsch

Goeie, dus dan heb ik maar een klein buffervat a 500L nodig, dan kunnen er wel 3 douches tegelijk aan hier.

@Grolsch

Waar heb je jouw setje gekocht? Ik zie dat het 11kwh is wat je hebt.... Heb je er nog subsidie op gekregen? Ik ben denk ik namelijk opzoek naar iets vergelijkbaars zoals uw setup.

En de boiler, waar heeft u die gekocht?

[ Voor 49% gewijzigd door mouse86 op 15-01-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

India Sierra schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:46:
Weet iemand of een warmtewisselaar in een 300L boiler van 1,15m2 voldoende is voor een 5kW monoblock?

Ik kan niet echt grotere warmtewisselaars vinden rond de 300L boilers namelijk..
Los van je vraag of het oppervlak voldoende is zijn er wel speciale "warmtepomp"boilers (geen WPB zoals hier vaker wordt genoemd) met grote warmtewisselaars. Zie https://www.oeg.net/oeg-w...armtewisselaars-516005190. Daarbij is de onderste (1,15m2) bedoeld voor solar en de bovenste (2,44m2) voor de WP. Je kan ze natuurlijk ook doorlussen om 3,59m2 te krijgen.

In https://www.oeg.net/nl/ar...7/document/16225/pdf/show op pagina 63 staan de specificaties van meerdere modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Rimco schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:27:
[...]

Los van je vraag of het oppervlak voldoende is zijn er wel speciale "warmtepomp"boilers (geen WPB zoals hier vaker wordt genoemd) met grote warmtewisselaars. Zie https://www.oeg.net/oeg-w...armtewisselaars-516005190. Daarbij is de onderste (1,15m2) bedoeld voor solar en de bovenste (2,44m2) voor de WP. Je kan ze natuurlijk ook doorlussen om 3,59m2 te krijgen.

In https://www.oeg.net/nl/ar...7/document/16225/pdf/show op pagina 63 staan de specificaties van meerdere modellen.
Bij voorkeur ben ik op zoek naar een hygiene boiler zodat ik me niet druk hoef te maken over legionella. Mocht inderdaad dat oppervlak te weinig zijn zal ik niet veel keuze hebben :+

Andere vraag: Hebben mensen ervaring met het bestellen bij die poolse shop Kotly? Deze hygieneboiler kost daar, inclusief verzenden naar NL, ongeveer 950 euro.

Dat is ~150euro goedkoper dan in NL + deze boiler heeft 5cm(dubbele dus) meer isolatie dan deze vergelijkbare OEG, ook niet verwaarloosbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door India Sierra op 15-01-2020 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@India Sierra Als je toch een hygiëneboiler pakt (ik vind het ook een mooier systeem), waarom wil je überhaupt dan nog een spiraal voor de WP? Je kan dan toch gewoon direct het vat vullen vanuit de WP? Enkel een solar systeem met glycol zou je wellicht nog op een spiraal willen zetten.

Let met de isolatie trouwens niet alleen op de dikte, maar ook op de classificatie (warmteverlies). Ik weet dat OEG A+ (36W) is, ik kon het bij die andere niet zo snel vinden. Daarnaast is de OEG nog wel wat goedkoper in Nederland te krijgen: https://econo.nl/hygine-c...ler-met-1-warmtewisselaar. Zonder die onderste spiraal kom je uit op 988 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Rimco schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:54:
@India Sierra Als je toch een hygiëneboiler pakt (ik vind het ook een mooier systeem), waarom wil je überhaupt dan nog een spiraal voor de WP? Je kan dan toch gewoon direct het vat vullen vanuit de WP? Enkel een solar systeem met glycol zou je wellicht nog op een spiraal willen zetten.

Let met de isolatie trouwens niet alleen op de dikte, maar ook op de classificatie (warmteverlies). Ik weet dat OEG A+ (36W) is, ik kon het bij die andere niet zo snel vinden. Daarnaast is de OEG nog wel wat goedkoper in Nederland te krijgen: https://econo.nl/hygine-c...ler-met-1-warmtewisselaar. Zonder die onderste spiraal kom je uit op 988 euro.
Die spiraal wilde ik gebruiken ivm mogelijke gelaagdheid van het vat. Ik weet niet wat er gebeurd met de temperatuur van het SWW als je heel het water gaat rondpompen van die boiler. Evenals waar je de temperatuur zou moeten meten in het vat :?

Wel een goed idee verder, moet alleen wat verder zoeken of dat handig is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@India Sierra Voor zover ik weet gaat de gelaagdheid toch al naar de knoppen omdat je water zich zal gaan verplaatsen vanwege de opwarming. Wellicht wat minder als met directe stroming, maar ik heb ook nog geen praktijkervaring. Wellicht hebben anderen daar wel meer ervaring mee. Ik heb 2 hygiëneboilers staan, maar nog geen water er in ;) Volgens mij heb je met een hygiëneboiler sowieso minder profijt van gelaagdheid omdat je niet het bovenste water er uit krijgt.
mouse86 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:22:
@Grolsch

Goeie, dus dan heb ik maar een klein buffervat a 500L nodig, dan kunnen er wel 3 douches tegelijk aan hier.
500L klinkt niet zo klein zeker als je met veel vermogen tegelijk gaat verwarmen, wat zijn de verwachte verbruikers? Groot is natuurlijk fijn als je daarmee hoge temperaturen kan voorkomen, maar vele anderen hier hebben een andere definitie van "klein" ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Rimco op 15-01-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

India Sierra schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Die spiraal wilde ik gebruiken ivm mogelijke gelaagdheid van het vat. Ik weet niet wat er gebeurd met de temperatuur van het SWW als je heel het water gaat rondpompen van die boiler. Evenals waar je de temperatuur zou moeten meten in het vat :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d28YYMu4gPNeRWrVpYNqjh7b/medium.png

Dit is wat er met de gelaagdheid gebeurd, in een 300l OEG hyg vat met 1 sensor onderin en 1 bovenin. Aanvoer op de 1 na bovenste ingang, uitgang helemaal onderin. Geen extra spiraal erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

TriLithium schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:18:
[...]

[Afbeelding]

Dit is wat er met de gelaagdheid gebeurd, in een 300l OEG hyg vat met 1 sensor onderin en 1 bovenin. Aanvoer op de 1 na bovenste ingang, uitgang helemaal onderin. Geen extra spiraal erin
Ah top, bedankt _/-\o_ !

Adhv welke sensor bepaal je of je het vat gaat verwarmen? Verwarmen zodra top temperatuur onder 45 komt? En wat voor SWW temperatuur haal je er dan nog uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37
Andere vraag: Hebben mensen ervaring met het bestellen bij die poolse shop Kotly? Deze hygieneboiler kost daar, inclusief verzenden naar NL, ongeveer 950 euro.

Dat is ~150euro goedkoper dan in NL + deze boiler heeft 5cm(dubbele dus) meer isolatie dan deze vergelijkbare OEG, ook niet verwaarloosbaar.
[/quote]

Ik heb een 300l thermica vat van hun met 2 spiralen en dat ging allemaal ok mrt bestellen en leveren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

India Sierra schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:28:
[...]

Ah top, bedankt _/-\o_ !

Adhv welke sensor bepaal je of je het vat gaat verwarmen? Verwarmen zodra top temperatuur onder 45 komt? En wat voor SWW temperatuur haal je er dan nog uit?
Verwarming doe ik niet op de sensor maar op een vast tijdstip op de dag. Maar anders zou hij sturen op de onderste sensor, de bovenste is leuk voor de show eigenlijk. Maar wel een goeie indicator of het vat toch echt koud aan het worden is om nog warm water te leveren. Wil namelijk niet voor elke scheet warm water verbruik weer een kleine SWW run hebben, zeker niet als het huis warm moet worden in de ochtend.

SWW temperatuur is nagenoeg hetzelfde als de bovenste sensor. De spiraal eindigd hoger dan de sensor dus dan zal de temperatuur daar ook nog iets hoger zijn. Maar met wat verliezen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
India Sierra schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Bij verwarmen door het vat heen (boven er in, onder er uit) gaat de gelaagdheid weg. Met een spiraal ook. Maar bij een spiraal blijft wel de paar tientallen liters warmwater helemaal bovenin het vat, boven de spiraal, intakt. Afhankelijk van hoe ver de spiraal tot bovenin het vat loopt.

Zelf doe ik het zonder spiraal. Ik heb er een doorstroom verwarmer van 11kW achter zitten, dus dat er tijdelijk wat minder warm water uit het vat komt tijdens opwarmen is hier geen probleem, daar merk ik niks van.

Ik ben erg tevreden met deze combi: hygieneboiler 300 liter, zonnecollector op een spiraal onderin, warmtepomp direct door het vat. De doorstromer is erg goed voor de WAF van de warmwater voorziening.

Ik meet de temperatuur op 2/3 van onderen. Hele vat wordt egaal opgewarmd; bijna geen gelaagdheid na opwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Fullpower op 15-01-2020 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mouse86 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:22:
@Grolsch

Qua vat zou dat moeten lukken, maar dan moet je waterdruk en leidingsysteem daar ook geschikt voor zijn. 3 x 12 ltr/minuut = 36 liter per minuut, dat krijg ik bij mij thuis niet uit de waterleiding.
@Grolsch

Waar heb je jouw setje gekocht? Ik zie dat het 11kwh is wat je hebt.... Heb je er nog subsidie op gekregen? Ik ben denk ik namelijk opzoek naar iets vergelijkbaars zoals uw setup.
Ik heb mijn WP gekocht via een bekende, maar die van mij is alweer "oud", tegenwoordig heb je de YAA types, zien er mooier uit en kunnen verder terug moduleren.

Hoe kom je trouwens aan een 11,2KW WP, dat is voor de meeste woningen in Nederland te groot.
Hoeveel M3 inhoud heeft je woning, hoeveel M2 woonoppervlakte heb je, en hoeveel M3 gas moet de WP vervangen :?

De Mitsubishi's kun je op dit moment het beste kopen in Spanje, zie ook linkjes in de topicstart.
En de boiler, waar heeft u die gekocht?
Het woordje u bewaar je maar voor de dokter en de pastoor, in dit topic Tutoyeren we elkaar :+

Ik heb mijn 400 Liter SWW boilervat in Polen gekocht via onderstaande link:

https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en
India Sierra schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:41:
[...]

Bij voorkeur ben ik op zoek naar een hygiene boiler zodat ik me niet druk hoef te maken over legionella. Mocht inderdaad dat oppervlak te weinig zijn zal ik niet veel keuze hebben :+

Een hygiëne spiraal heeft inderdaad als voordeel dat je niet aan LPP hoeft te doen, maar met "slechts" 23 liter inhoud blijf je een doorstroomverwarmer nodig hebben om grotere hoeveelheden warm water te krijgen. 23 liter is bij mij thuis binnen 2 minuten weg gedouched.

Zelf heb ik een "normale" RVS boiler (zoals hierboven omschreven) en draai al ruim 2,5 jaar naar volle tevredenheid zonder LPP, en iedereen leeft nog (N=4) 8)

En zoals de rest ook aangeeft gaat gelaagdheid toch naar de knoppen tijdens een run, bij mij blijft het bovenste gedeelte wel gewoon op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
.....

[ Voor 102% gewijzigd door koevlaas2 op 15-01-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik weet dat een aantal mensen deze verdeler hebben, dus ik stel de vraag hier even.
Als ik deze kogelkraan aan deze verdeler wil knopen dan moet daar nog een fiberring tussen toch? En zit die bij de kogelkraan? BIj de kraan zonder thermometer staat hij wel op de afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Grolsch schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Een hygiëne spiraal heeft inderdaad als voordeel dat je niet aan LPP hoeft te doen, maar met "slechts" 23 liter inhoud blijf je een doorstroomverwarmer nodig hebben om grotere hoeveelheden warm water te krijgen. 23 liter is bij mij thuis binnen 2 minuten weg gedouched.
De inhoud van de spiraal van 23 liter is niet van belang voor hoe lang je er gebruik van kan maken. Zolang je vat maar warm genoeg blijft is er met 4,4m2 (300L variant) genoeg oppervlak om het doorstromende water op te warmen. Anders gezegd kan je wel stellen dat als je ongeveer 10L/min gebruikt en er 20L in de wisselaar zit het water dus 2 minuten heeft om van 10 tot ongeveer 40 graden op te warmen door het omringende water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:20:
[...]

De inhoud van de spiraal van 23 liter is niet van belang voor hoe lang je er gebruik van kan maken. Zolang je vat maar warm genoeg blijft is er met 4,4m2 (300L variant) genoeg oppervlak om het doorstromende water op te warmen. Anders gezegd kan je wel stellen dat als je ongeveer 10L/min gebruikt en er 20L in de wisselaar zit het water dus 2 minuten heeft om van 10 tot ongeveer 40 graden op te warmen door het omringende water.
Hoe lang gaat dat goed met welk debiet en hoe warm moet je boilervat zijn :?

Met een hygiëne spiraal is er toch geen sprake van gelaagdheid ? De spiraal trekt het vat toch egaal koud?

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 15-01-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Dit is een schatting, maar wellicht heeft @TriLithium praktijkervaringen die hij kan delen. Het is minder lang dan een tapwater boiler (15 vs 22 in deze tool), maar geen idee wat het in de praktijk doet.

Edit voor de edit: Ook met een spiraal kan je gelaagdheid hebben. In zekere zin heb je een tegenstroom wisselaar als de bovenkant van het vat warm is en de onderkant kouder. Het koudste water komt namelijk onderin binnen, maar zal onderweg opwarmen voordat het de warmte uit de bovenkant haalt.

[ Voor 30% gewijzigd door Rimco op 15-01-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
[...]
Hoe kom je trouwens aan een 11,2KW WP, dat is voor de meeste woningen in Nederland te groot.
Hoeveel M3 inhoud heeft je woning, hoeveel M2 woonoppervlakte heb je, en hoeveel M3 gas moet de WP vervangen :?
Wilde gok dat vermogen.
Maar ik heb 2 stort douches en 1 normale douche. Op dit moment een cw5 ketel en die red het prima om alles tegelijk met goede flow te laten lopen.

Ik verwarm reeds met een lucht lucht warmtepomp, maar mogelijk als ik een lucht water warmtepomp heb, gebruik ik de nu aanwezige lucht lucht alleen nog voor koelen in de zomer.

Ik dacht aan 11kw omdat ik lees dat ze toch terug kunnen moduleren. De woning is 11x6x10= 660m3 en uit het jaar 60. Overal dubbelglas, dakisolatie en lage temp convectoren aanwezig.

We hebben een b&b en de grootste zorgen bij overstap naar warmtepomp, is dat de gasten plots geen warm douche water meer hebben omdat de andere gast lang gedouched heeft.

En ik merk dat de meeste gasten die we hebben, de temp op 24 graden zetten, all day long. Met de gas cv gaat dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Grolsch schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:44:
[...]

Hoe lang gaat dat goed met welk debiet en hoe warm moet je boilervat zijn :?

Met een hygiëne spiraal is er toch geen sprake van gelaagdheid ? De spiraal trekt het vat toch egaal koud?
Vat begint onderin eerst koud te worden. Bovenin blijft erg lang warm. Geleidelijk koelt het vat van onderaf af. Het uitstromende water heeft ongeveer de temperatuur van het water bovenin, scheelt geen graad.

Hier douchen wij met 10 liter per minuut, dat gaat nog prima. Met de WP hou ik het vat op ca. 45 graden.

Zomers koelt het vat onderin ook flink af door het instromende water, hierdoor kan zo de zonnecollector elke dag weer zijn warmte kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:48:
@Grolsch Dit is een schatting, maar wellicht heeft @TriLithium praktijkervaringen die hij kan delen. Het is minder lang dan een tapwater boiler (15 vs 22 in deze tool), maar geen idee wat het in de praktijk doet.

Edit voor de edit: Ook met een spiraal kan je gelaagdheid hebben. In zekere zin heb je een tegenstroom wisselaar als de bovenkant van het vat warm is en de onderkant kouder. Het koudste water komt namelijk onderin binnen, maar zal onderweg opwarmen voordat het de warmte uit de bovenkant haalt.
Wat ik wel graag zou willen weten is hoeveel liter water van 38 graden kun je tappen.

Stel ik heb een 400 liter boiler op 50 graden, dan weet ik dat ik er bij een ingaande temperatuur van 10 graden ruim 455 liter water van 38 graden uit kan tappen (gerekend met 20% verlies).

Stel ik heb mijn 400 liter vat op 50 graden, en ik begin te tappen met de hygiëne spiraal, hoe lang duurt het dan (uitgedrukt in liters van 38 graden) voordat de boilertemperatuur onder de 38 graden komt, of de boilertemperatuur dusdanig laag is dat er geen afgifte van warmte meer plaats vind door de warmtewisselaar.
mouse86 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:57:
[...]

Wilde gok dat vermogen.
Maar ik heb 2 stort douches en 1 normale douche. Op dit moment een cw5 ketel en die red het prima om alles tegelijk met goede flow te laten lopen.

Ik verwarm reeds met een lucht lucht warmtepomp, maar mogelijk als ik een lucht water warmtepomp heb, gebruik ik de nu aanwezige lucht lucht alleen nog voor koelen in de zomer.

Ik dacht aan 11kw omdat ik lees dat ze toch terug kunnen moduleren. De woning is 11x6x10= 660m3 en uit het jaar 60. Overal dubbelglas, dakisolatie en lage temp convectoren aanwezig.

We hebben een b&b en de grootste zorgen bij overstap naar warmtepomp, is dat de gasten plots geen warm douche water meer hebben omdat de andere gast lang gedouched heeft.

En ik merk dat de meeste gasten die we hebben, de temp op 24 graden zetten, all day long. Met de gas cv gaat dit prima.
Je moet het vermogen van de WP niet afstemmen op je SWW behoefte, maar op je CV behoefte.

Ter indicatie mijn 11,2KW heeft +- 70 minuten nodig om een koud vat van 400 liter naar 48 graden te trekken.

Weet je hoeveel gas je per jaar verbruikt voor CV :?

Een veel gehoord advies in dit topic is een WP boiler, maar als jij een b&b hebt met veel douchers zou ik je dat niet aanbevelen.

Maximale grote van de populaire atlantic is 270 liter, en deze variant doet er 10 uur en 41 minuten over om het vat van 15 tot 55 graden te verwarmen. Dus ik denk in jouw situatie veel te weinig liters en het duurt veel te lang voor het vat weer op temperatuur is.

Er zijn voor SWW toepasingen ook "speciale" WP's beschikbaar die ook in hotels enzo gebruikt worden. Misschien dat dat iets voor jou is :? @Oxellaar weet jij zo welke WP's dat zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch Deze tool geeft resultaten in minuten, maar minuten * L/m = liters. Daaruit blijkt dat de tool nogal conservatief is want hij geeft voor jouw scenario 260 liter, met een spiraal 170 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:15:
@Grolsch Deze tool geeft resultaten in minuten, maar minuten * L/m = liters. Daaruit blijkt dat de tool nogal conservatief is want hij geeft voor jouw scenario 260 liter, met een spiraal 170 liter.
Ik heb het ff gemist denk ik, maar welke tool heb je het over :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:10:
[...]

Er zijn voor SWW toepasingen ook "speciale" WP's beschikbaar die ook in hotels enzo gebruikt worden. Misschien dat dat iets voor jou is :? @Oxellaar weet jij zo welke WP's dat zijn :?
Jep...wij gebruiken regelmatig de EcoCute
30.000€, maar, dan heb je wel 2 a 3000L voorraad :9

Maar voor particulier gebruik zou ik zo snel geen andere optie weten dan, veel voorraad en aardig wat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:30:
[...]

Jep...wij gebruiken regelmatig de EcoCute
30.000€, maar, dan heb je wel 2 a 3000L voorraad :9

Maar voor particulier gebruik zou ik zo snel geen andere optie weten dan, veel voorraad en aardig wat vermogen.
Mooie specs maar de prijs ..... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:32:
[...]

Mooie specs maar de prijs ..... ;)
Machtig mooi apparaat en hij verkoopt redelijk goed, dus zal toch aantrekkelijk zijn.
Die prijs is wel incl btw en voorraadvaten, platenwisselaar en pompen enz enz. Exclusief installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
blitzkrieg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:50:
Ik weet dat een aantal mensen deze verdeler hebben, dus ik stel de vraag hier even.
Als ik deze kogelkraan aan deze verdeler wil knopen dan moet daar nog een fiberring tussen toch?
Ja
blitzkrieg schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:50:
En zit die bij de kogelkraan? BIj de kraan zonder thermometer staat hij wel op de afbeelding.
Nee die zit er niet bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 15:13
Grolsch schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:19:
[...]

Ik heb het ff gemist denk ik, maar welke tool heb je het over :?
pleio65 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Deze tool uit de post van vorig jaar denk ik 8)
[...]

De Mitsubishi's kun je op dit moment het beste kopen in Spanje, zie ook linkjes in de topicstart.
Er is er nog 1 in aantocht :9

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
@Grolsch

Toen ik nog geen lucht lucht warmtepomp had, gebruikte ik jaarlijks ca 1650 M3 gas.
Waarvan 480m3 exclusief voor douchen / Warm water wordt gebuikt. De rest voor verwarming.

Ik ben nu in Spanje, Gran Canaria, en hier heeft elke bungalow zijn eigen lucht / water warmtepomp met daarbij een buffervat. Deze opstelling wordt gebruikt alleen voor Warm water, want ze verwarmen hier niet. We kunnen ca 30 minuten douchen, dan is het warme water op en hoor ik de warmtepomp zo'n twee uur draaien voordat hij weer afslaat.

Daarom ben ik benieuwd, waarom ik de warmtepomp niet zou afstemmen op de Warm water vraag ipv de verwarming? Als ik lees dat jij jouw buffervat van 400L binnen 2 uur op temperatuur hebt met jouw opstelling, dan denk ik, fantastische oplossing voor bij mij.

Met een 400L vat op 50 graden, denk ik dat ik ruim 700L Warm douche water moet hebben, toch? Helaas weet ik niet de exacte berekening hiervoor. Men doucht zelden alledrie tegelijk op hetzelfde moment. Dus al zit er een half uur tussentijd in, dan heeft de warmtepomp alweer wat tijd om het buffetvat te verwarmen.

Als ik minder verbruikt voor de verwarming, dan was mijn gedachte dat de warmte pomp vanzelf terug moduleert en eventueel af slaat. Ik lees dat de meesten wel tot zo'n 40% kunnen terug moduleren. Dan blijft er van 11kw nog maar 4.4kw over. En dan zal het verwarmen alleen in de winter gebeuren, waardoor het rendement nog iets verder inzakt dan de 4.4kw.

Of maak ik een grote denkfout met dit systeem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mouse86 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:45:
@Grolsch

Toen ik nog geen lucht lucht warmtepomp had, gebruikte ik jaarlijks ca 1650 M3 gas.
Waarvan 480m3 exclusief voor douchen / Warm water wordt gebuikt. De rest voor verwarming.

Ik ben nu in Spanje, Gran Canaria, en hier heeft elke bungalow zijn eigen lucht / water warmtepomp met daarbij een buffervat. Deze opstelling wordt gebruikt alleen voor Warm water, want ze verwarmen hier niet. We kunnen ca 30 minuten douchen, dan is het warme water op en hoor ik de warmtepomp zo'n twee uur draaien voordat hij weer afslaat.

Daarom ben ik benieuwd, waarom ik de warmtepomp niet zou afstemmen op de Warm water vraag ipv de verwarming? Als ik lees dat jij jouw buffervat van 400L binnen 2 uur op temperatuur hebt met jouw opstelling, dan denk ik, fantastische oplossing voor bij mij.

Met een 400L vat op 50 graden, denk ik dat ik ruim 700L Warm douche water moet hebben, toch? Helaas weet ik niet de exacte berekening hiervoor. Men doucht zelden alledrie tegelijk op hetzelfde moment. Dus al zit er een half uur tussentijd in, dan heeft de warmtepomp alweer wat tijd om het buffetvat te verwarmen.

Als ik minder verbruikt voor de verwarming, dan was mijn gedachte dat de warmte pomp vanzelf terug moduleert en eventueel af slaat. Ik lees dat de meesten wel tot zo'n 40% kunnen terug moduleren. Dan blijft er van 11kw nog maar 4.4kw over. En dan zal het verwarmen alleen in de winter gebeuren, waardoor het rendement nog iets verder inzakt dan de 4.4kw.

Vuistregeltje is gasverbruik * 8 / 1650 = grootte van de WP, dus 1170 * 8 / 1650 = 5,7WP nodig voor CV.

De 11,2WP kan inderdaad terugmoduleren tot +- 4KW, maar dit zal waarschijnlijk zelfs nog te veel zijn voor jouw woning, omdat je naar alle waarschijnlijkheid onvoldoende afgifte hebt waardoor de WP gaat pendelen.

Dan zou je misschien beter naar de SW75YAA kunnen kijken, deze kan (veel) verder terug moduleren, en levertijd toch nog ruim 8KW bij -10 waardoor je een SWW vat van 400 liter nog binnen 1,5 uur warm krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mouse86 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:45:
@Grolsch

Is op Gran Canaria een zonneboiler niet handiger? Daar is altijd zon.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

koevlaas2 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:45:
[...]

Ja

[...]

Nee die zit er niet bij.
Dank je!
Waarom kunnen ze dat niet gewoon met een metal to metal seal maken. :P

Ben er ondertussen achter dat daar deze ring tussen moet.

Pagina: 1 ... 49 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.