Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.608 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:57:
[...]

Oh bij mij zou het zeer zeker helpen.. ik denk dat ik met een 300watt element al uit kan zelfs.
Ik heb nog nooit een verdeler buiten bedrijf kunnen bestuderen.... denk jij dat je zo'n element erin kunt schuiven?

Kon ook geen exploded view's vinden zo 1 2 3
Ik ben bang dat er een soort Venturi buizen in zitten en dat het niet past. Onder in radiator wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:12:
[...]

Ik ben bang dat er een soort Venturi buizen in zitten en dat het niet past. Onder in radiator wel
Zou goed kunnen ja..
Heb helaas geen radiatoren (alleen in de badkamer maar daar heb ik geen stopcontact dichtbij :( )
Verder alleen JAGA's en daar heb ik nog geen dergelijke oplossing voor gezien.

Anders binnenkort toch eens het CV water aftappen en bestuderen..

Misschien weet @koevlaas2 het.. die heeft al menig VVW Verdeler aangepast toch? :+

[ Voor 16% gewijzigd door Daannn1987 op 28-12-2019 15:29 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:03:
[...]

Jazeker die heb ik van de week al gelinkt.. maar 1kw is een beetje te heftig voor mij (naast de prijs)
Ik heb deze in gebruik

https://nl.hudsonreed.com...-verwarmingselement-68115

in de badkamer radiator, is met bluetooth te programmeren. waarbij je kan kiezen voor kamer- of radiator-temperatuur.

400 watt uitvoering hebben ze ook : https://nl.hudsonreed.com...-verwarmingselement-68113

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:52:
[...]

Ik heb deze in gebruik

https://nl.hudsonreed.com...-verwarmingselement-68115

in de badkamer radiator, is met bluetooth te programmeren. waarbij je kan kiezen voor kamer- of radiator-temperatuur.

400 watt uitvoering hebben ze ook : https://nl.hudsonreed.com...-verwarmingselement-68113
Hij heeft geen thermostaat nodig want gaat zelf schakelen. Dan is deze wat goedkoper

€ 33,80 | Elektrische Verwarming Element voor Hydronic, Water Verwarmde Handdoek Rails, Warmers, Radiatoren 300 W 1024BTU met PLUG
https://a.aliexpress.com/mQNIR7xNp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 16:01:
[...]

Hij heeft geen thermostaat nodig want gaat zelf schakelen. Dan is deze wat goedkoper

€ 33,80 | Elektrische Verwarming Element voor Hydronic, Water Verwarmde Handdoek Rails, Warmers, Radiatoren 300 W 1024BTU met PLUG
https://a.aliexpress.com/mQNIR7xNp
Dat is waar maar je moet dan wel nog enige vorm van beveiliging inbouwen voor als hij te heet word of droog kookt. Dat zit bij die andere bij in.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Om ervoor te zorgen dat de warmtepomp minder vermogen hoeft te leveren kan je ook deze plaatsen in je referentieruimte:

Afbeeldingslocatie: https://wolfftv.nl/wp-content/uploads/2019/04/8727900853803.jpg
300 Watt en als bijkomende feature komt er nog licht uit ook :P

Of je zet de oven even aan op stand sambal met de deur open. Beide oplossingen = Minder vermogen uit de WP nodig en kan ook nog met een lagere Ta.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 28-12-2019 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
godfriedd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:24:
[...]

Inmiddels draait hij lekker. De controller is vervangen door P&M en dat bleek het issue te verhelpen. Daarnaast schakelde hij in het begin telkens het element bij maar dat lijkt nu ook verholpen nu alles een beetje op temperatuur is (hoewel ik geen recente updat meer heb ontvangen aangezien die vriend van me waar hij staat nu op vakantie is). Het enige wat ik vreemd vind aan dit apparaat is dat hij het element bijschakelt zonder dat daarbij een icoontje in het scherm verschijnt. Waarschijnlijk om het apparaat zelf te beschermen tegen (te) lage temperaturen water. Dat terwijl alle handmatig in te stellen parameters van het elektrisch element zo zijn ingesteld dat hij hem niet zou moeten inzetten. Je ziet het dan echter wel terug in de energiemeting van de wp zelf en ook op die van mijn eigen meting (losse kWh-meter).
Dit vond ik in een storingsanalyse document over die te lage temperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4xjYbCxV4IEDg60xm9ncK9BG/thumb.jpg

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
Naar aanleiding van mijn post, jeetje wat gaat dit topic hard :9
Verwijderd schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:22:
@internetinfo 2 maal 3m T1 panelen, en die zijn hoe hoog / hoeveel m2 is dat ? Sinds september ketel instelling verandert, kamerT OK, maar welk verbruik in die periode in relatie tot de daggemiddelde temperaturen ? Daar valt mogelijk e.e.a. uit af te leiden, liefst inzicht van verbruik per dag en de daarbij horende gemiddelde dagT, kun je een plotje maken waaruit ook je stookgrens valt af te leiden.
Ik schreef inderdaad T1, moet zijn T11: Het zijn enkele platen maar wel met convector. Hoogte is 50 cm.

Volgens Slimmemeterportal is ons verbruik per maand:
September: 25,728 m3
Oktober: 136,503 m3
November: 242,903 m3
December: 240,176 m3 (t/m 27-dec)

Helaas ondersteunen zij geen export met graaddagen.
Uitschieters in verbruik zijn zo'n 13m3 bij 0,6ºC maar we hebben ook wel eens op 12m3 gezeten bij 3ºC, mogelijk dat we toen bijvoorbeeld het ligbad hebben gebruikt.
overwinteraar schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:02:
[...]

@internetinfo je vraag sneeuwt een beetje onder tussen andere punten. Onderstaand wat uitvoerige feedback van tot nu toe (3e winter) tevreden Loria 6010 gebruiker.

Hier een soortgelijke setting qua huis (alleen 20 jaar eerder gebouwd :P, vrijstaand op de vlakte) en historisch gasverbruik (gemiddeld ca 2.400 m3 per jaar). Een 6kW pelletkachel in woonkamer zorgt voor sfeer en geeft in voorkomende situaties extra (stralings)warmte.

De Loria 6010 met 300l SWW (voor 6 personen) zonneboiler (PV collectoren) zorgen hier al een paar jaar voor comfortabele verwarming van woning en water. Serie zonnepanelen houdt de energierekening komende jaren (#exitsalderen ;w) nog een beetje leuk. COP ligt hier rond 4,8 incl PV collector (excl PV collector op ca 3,7).

Gezien je testopstelling, je nieuwere woning (= betere isolatie) en onze ervaringen zou de Loria (idd van origine Atlantic @Rol-Co) bij jullie dus prima moeten kunnen. Juist vanwege die betere isolatie en je huidige testopstelling vind ik het historisch gasverbruik bij jullie wel wat hoog. Maar wellicht werd er in jullie woning langer gedoucht en meer gekookt en gebakken op gas (hier was keuken al all-electric voor warmtepomp kwam).

Hier hebben we wel vvw laten aanleggen (en vloer voorzien van na-isolatie in kruipruimte). Advies is dit ook te overwegen, ongeacht het merk WP. Uit warmteverliesberekening bleek dat wij met deze ingrepen aan 8kW vermogen voldoende moesten hebben. De praktijk bevestigt dit (gelukkig ;)). Als antwoord op de vraag van @Grolsch: de Loria 6010 levert bij -7 een vermogen van 7,94 kW (vvw = Ta 35 graden); bij radiatoren (Ta = 45 graden) is dit 7,38 kW.

Via radiatoren verwarmen levert je een hogere Ta op, zeker op koudere dagen. Dat is niet leuk voor je COP (en dus exploitatie kosten). Ta gaat hier meestal tot ca 31 graden (de 28 graden uitdaging van @koevlaas2 lukt hier nog niet ;)), op hele koude dagen gaat ie omhoog richting max 40 graden. Bij echt koude én vochtige dagen springt element nog wel eens bij ivm defrosts buitenunit.

Wat @Erwin_83 aangeeft over uitlezen klopt voor oudere versies. Nieuwe types hebben andere printplaat, waarmee je meer kunt uitlezen. Heb ik zelf (ook) geen nieuwe versie, hier opgelost met een Pi met z-wave 3 fase meter en OTGW (met dank aan hulp van @Chris_82). Als je dit belangrijk vindt, dan zijn andere merken beter. Je kunt ook voor kleine meerprijs een Kamstrup meter laten installeren, die je via bijv Pi uitleest. Achteraf had ik dat moeten doen... Maar ja, dat kwam noch bij mij noch bij mijn verkoper/installateur op... :P Wie weet een volgende zomer alsnog eens er tussen plaatsen... ;)

Qua prijs is het voor deze opstelling prima. Wij waren destijds ongeveer hetzelfde kwijt (na aftrek van PV boiler, vloerverwarming, leidingwerk en wat meer PV panelen). Die prijs was destijds een stuk scherper dan de (veel duurdere) offerte voor Panasonic. De derde offerte voor REMKO lag bij ons in zelfde range als Loria, alleen was het daar wat lastiger met één aanspreekpunt voor installatie en onderhoud te werken.

Paar tips:
- probeer - los van welk merk/type het wordt - bij een bestaande opstelling van je voorkeur te luisteren naar lawaai binnen- en buitenunit en ervaringen van klant/bewoners te horen.
- bedenk vooraf goed wat je nu en evt later wilt. Bijv vloerverwarming, zonneboiler en loggen/meten van verbruik.
- PV collectoren of heatpipes vragen om extra element in boiler. Ook als je dit later nog eens zou willen plaatsen als aanvulling, goed hierover nu na te denken jij aanschaf van je boiler. Naast (bijna) gratis warm water scheelt dit overigens in zomer ook geluid van buitenunit, lekker rustig als je op je terras zit ;)
- vraag of ze bij de Loria meteen de Honeywell thermostaat (HCTM) installeren ipv dat priegelding van Atlantic. Mag nu volgens mij geen meerkosten opleveren (gratis omruilactie).
- regel je systeem waterwijzig in. (Kan nu al)
- we hebben ons destijds redelijk breed georiënteerd op een totaalpakket (leverancier die WP, vloerverwarkijg, zonnepanelen en PV boiler ineen kon regelen). Diverse merken (Panasonic, REMKO en Techneco/Atlantic) voorbij zien komen. Andere merken uit dit topic werden toen niet aangeraden/ aangeboden door 'onze' leveranciers. Gezien ervaringen van andere gebruikers in dit topic wel jammer, aangezien daar ook mooie WPen tussen zitten. Kijk daar dus ook even goed naar irt je wensen.

Kortom, Loria 6010 kan prima en prijs is ook prima. Denk vooraf even goed na wat je nu en op termijn wilt/belangrijk vindt en pas je opstelling daarop aan. Veel plezier/succes!
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Goed om te lezen dat die set-up ook bij jullie (en jullie situatie) goed bevalt. Zowel mijn vrouw als ik zijn wel van het lange douchen, het badderen wat minder. Koken is al op inductie, dus zodra de CV-ketel eruit is zou het gas eruit kunnen. Eventueel even wachten totdat de winter voorbij is zodat we de gashaard nog als back-up kunnen gebruiken, daarna zouden we daar ook een alternatief voor kunnen zoeken: dat zal een kwestie zijn van uitrekenen wat het meest oplevert, gashaard aanhouden of vervangen en besparen op de gasaansluiting.

Je geeft aan dat de warmteverliesberekening als uitkomst had dat je 8kW aan vermogen nodig had, dat is dus inclusief je uitgevoerde ingrepen. Mogelijk dat na-isolatie van de kruipruimte niet direct nodig is i.v.m. net iets nieuwere woning, maar het gebrek aan vvw zal onze benodigde capaciteit natuurlijk niet ten goede komen. Heb je die berekening zelf uitgevoerd of door een onafhankelijk installateur?

Ook een goeie van die thermostaat, we willen onze woning inderdaad voorzien van slimme radiatorknoppen (Tado?), dus daar moeten we rekening mee houden.
Rol-Co schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:41:
Techneco loria is toch gewoon van atlantic?
https://www.esanico.be/nl...tml#/150-vermogen-10_42kw

Voor dat geld ging ik niet voor dat merk, maar meer iets van nibe, wat nagenoeg het zelfde kost.
Want?
koevlaas2 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:11:
[...]

Diy wel ja, maar dibse niet (dibse = do it by somebody else).
DIY is voor ons niet echt een optie, ik durf amper een boiler aan te sluiten :D
Ook geeft levering van apparatuur en de installatie door dezelfde partij ons het beste gevoel, hoe mooi de verhalen van het transporteren van units uit Italië ook zijn. Wij hebben er zelf totaal geen verstand van en het laatste waar ik trek in heb is dat leverancier en installateur met het vingertje naar elkaar gaan wijzen.

Hoe zit het met geluid van de buitenunit? En dan met name i.v.m. hinder richting de buren, ik wil niet achteraf die unit moeten verplaatsen i.v.m. overlast.
Als je naar onderstaande afbeelding kijkt heb ik de voor de hand liggende opties met 1,2,3 aangegeven, allemaal met de unit op de grond. Zowel de grond bij 2 als 3 is terras, de ruimte tussen onze muur bij 1 als de buren is ongeveer 2 meter.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r7x93SD/Screenshot-2019-12-28-at-17-06-46.png

Voordeel van 1 is dat hij compleet uit het zicht staat, maar wel richting de buren blaast.
Bij optie 2 is de blaasrichting de tuin in, geluid verwaarloosbaar zou je zeggen. Wel wat minder mooi voor het terrasaanzicht.
Optie 3 zit qua voor- en nadelen een beetje tussen 1&2 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
internetinfo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:18:
Hoe zit het met geluid van de buitenunit? En dan met name i.v.m. hinder richting de buren, ik wil niet achteraf die unit moeten verplaatsen i.v.m. overlast.
Als je naar onderstaande afbeelding kijkt heb ik de voor de hand liggende opties met 1,2,3 aangegeven, allemaal met de unit op de grond. Zowel de grond bij 2 als 3 is terras, de ruimte tussen onze muur bij 1 als de buren is ongeveer 2 meter.

Voordeel van 1 is dat hij compleet uit het zicht staat, maar wel richting de buren blaast.
Bij optie 2 is de blaasrichting de tuin in, geluid verwaarloosbaar zou je zeggen. Wel wat minder mooi voor het terrasaanzicht.
Optie 3 zit qua voor- en nadelen een beetje tussen 1&2 in.
Is optie 1 ook mogelijk met een kwartslag gedraaid, zodat hij naar achteren blaast i.p.v. naar de buren toe en dan meer uitblaas ruimte heeft ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
PentaClover schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:26:
[...]

Is optie 1 ook mogelijk met een kwartslag gedraaid, zodat hij naar achteren blaast i.p.v. naar de buren toe en dan meer uitblaas ruimte heeft ?
Qua afmetingen kan het wel, maar omdat het dan de doorgang bijna volledig blokkeert is het wat mij betreft geen optie tenzij we hem ophangen, maar dat is mij telkens afgeraden in verband met trillingen die je daardoor mogelijk binnen weer gaat terughoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 12:24
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:55:
[...]

1080 watt is 95% vermogen. Icm met de cv heb ik hem wel eens rond 1150watt gezien.
Hetzelfde max vermogen zie ik ook wanneer de Bosch Hrc 35 ,teruggeregeld tot 10 Kw, bij moet springen (wel wanneer ik dat wil bij vooraf ingestelde minimum buitentemperatuur via de HCTM!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6363
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-09 12:24
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:55:
[...]

1080 watt is 95% vermogen. Icm met de cv heb ik hem wel eens rond 1150watt gezien.
Hetzelfde max vermogen van ca 1150 W zie ik ook wanneer de Bosch Hrc 35 ,teruggeregeld tot 10 Kw, bij moet springen (wel wanneer ik dat wil bij vooraf ingestelde minimum buitentemperatuur via de HCTM!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar aanleiding van mijn post, jeetje wat gaat dit topic hard :9

[...]

Ik schreef inderdaad T1, moet zijn T11: Het zijn enkele platen maar wel met convector. Hoogte is 50 cm.

Volgens Slimmemeterportal is ons verbruik per maand:
September: 25,728 m3
Oktober: 136,503 m3
November: 242,903 m3
December: 240,176 m3 (t/m 27-dec)

Helaas ondersteunen zij geen export met graaddagen.
Uitschieters in verbruik zijn zo'n 13m3 bij 0,6ºC maar we hebben ook wel eens op 12m3 gezeten bij 3ºC, mogelijk dat we toen bijvoorbeeld het ligbad hebben gebruikt.
Als je de gegeven maandcijfers even opschoond door er de gemiddelde verbruikscijfers van juni-juli-augustus af te trekken, alleen SWW verbruik in die maanden, hou je de benodigde m3 voor verwarming over. Op https://mindergas.nl/degree_days_calculation kun je graaddagen van het dichtst bijzijnde weerstation berekenen en op https://weerstatistieken.nl de gemiddelde maandtemperatuur. M.b.v. http://www.henrad.eu/henr.../uploads/STANDARD-NL.xlsx kun je berekenen wat je radiatoren af zullen geven a.d.h.v. de door jou ingegeven aanvoer- en retourtemperaturen. Dat zal ontnuchterend zijn v.w.b. het afgiftesysteem denk ik.
overwinteraar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:07:
[...]

Zelf globale berekening gemaakt én een volledige berekening van installateur gekregen. Beide met vergelijkbaar resultaat. Zeker gezien jullie stevige gasverbruik irt de leeftijd van de woning, is een goede analyse vooraf wel verstandig, dat voorkomt teleurstelling achteraf. Als jullie bijv van veel/lang douchen houden, dan kun je ook een 400l boiler (of groter) overwegen.
Ik ben wel een beetje benieuwd in hoeverre je verbruik/geproduceerde kWh warmte overeenkomt met die 2 vrijwel gelijke berekeningen, heb je daar wat meer info over ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2019 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34

Heb je die berekening zelf uitgevoerd of door een onafhankelijk installateur?

[...]

Zelf globale berekening gemaakt én een volledige berekening van installateur gekregen. Beide met vergelijkbaar resultaat. Zeker gezien jullie stevige gasverbruik irt de leeftijd van de woning, is een goede analyse vooraf wel verstandig, dat voorkomt teleurstelling achteraf. Als jullie bijv van veel/lang douchen houden, dan kun je ook een 400l boiler (of groter) overwegen.

Qua geluid valt buitenunit ons wel mee. Maar dat is subjectief natuurlijk. Bovendien hebben alleen wijzelf er alleen potentieel last van, buren zitten stukje verderop. Vandaar mijn eerder advies: probeer ergens te gaan luisteren bij een bestaande opstelling. Hebben wij ook gedaan voor aanschaf; daar stond de Loria 6010 buitenunit trouwens op een dak van aanbouw (geen ideale opstelling, zou m gewoon op de grond zetten boven een lading grind) midden in een woonwijk met woningen vrij kort op elkaar. Geluid viel mij in die opstelling aardig mee. Daar was de Loria trouwens aan een 1000l SWW boiler gekoppeld; bewoner had een groot bad en was bang dat een kleinere boiler tot koud bad zou leiden... _O-

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Dat is geen gek idee hoor, een groot bad en een SWW boiler @55gr (hoger wil je eigenlijk niet ivm COP) zit je inderdaad wel op 800-1000L.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:24:
Dat is geen gek idee hoor, een groot bad en een SWW boiler @55gr (hoger wil je eigenlijk niet ivm COP) zit je inderdaad wel op 800-1000L.
Met een 120L boiler op 65 graden kon ik een 300 liter bad vullen terwijl ik er zelf in zat dus zo'n 200L water... Wat voor een bad heb je dan wel niet om 800-1000L op 55 graden nodig te hebben, daar kan je iets van 1400 liter aan bad mee vullen!

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audio-rent.nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-01 21:30
Hebben er nog meer mensen -zoals ik- gekozen voor koelen en verwarmen met airco's? En wat zijn dan de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@Felicia Max. 55 graden geen 65 graden. Daar kom je echt geen 1400L mee aan, zeker niet als er ook nog gedouched wordt. Dus eerder 800L bad met 600L water, dat is een groot bad ja maar die zie ik wel eens (V&B wellness).

@audio-rent.nl Dan moet je even het L/L topic opzoeken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:36:
@Felicia Max. 55 graden geen 65 graden. Daar kom je echt geen 1400L mee aan, zeker niet als er ook nog gedouched wordt. Dus eerder 800L bad met 600L water, dat is een groot bad ja maar die zie ik wel eens (V&B wellness).

@audio-rent.nl Dan moet je even het L/L topic opzoeken.
800@55 graden + 400@5 graden is zo'n 1200 liter op 38 graden. Tenzij je een buffervat met spiraal hebt, dus genoeg om je 600 liter bad 2x te vullen bij een ideaal plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nee zo werkt het helaas niet. Ik heb 200L op 60gr, als ik hier 180L mee mijn bad vul is die compleet koud.
Ik kan dan niet meer douchen daarna. Zelfde met douchen, stel ik douche met 10L/min op een 200L boiler van 55gr dan is het na 18min over. Stel de boiler zou leeglopen en daarna weer vullen met koud leidingwater als er geen water meer inzit dan heb je wel gelijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
@Jim423, mijn 120 liter boiler op 65 graden kon prima een douche en daarna (of een paar uur later) een bad aan. @Grolsch kan dat ook, als ik het goed heb gelezen, met zijn 400L op 45 graden.

Ik vraag me dus af wat voor boiler je hebt? Trekt die z'n warme water uit de onderkant of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
''Een bad'' of ''Een douche''. Dat zegt niet zoveel natuurlijk. Liters en temperaturen hebben we het over.
Bovendien ga ik uit van een boiler zonder stratificatie, kans is groot dat bij Grolsch bijv. wel stratificatie plaatsvind door zijn grote boiler. Ik weet zeker dat wanneer ik mijn bad vul met 180L@38 uit een 65 graden boiler van 120L (die ook echt niet warmer is dan 65 graden ergens in het vat) dat ik daarna niet ook nog even 10 min kan gaan douchen bij 10L/min @38.

d

Maar logisch toch ook? De temperatuur boiler uit loopt terug tijdens het tappen. Hierdoor is het onmogelijk om boilerinhoud x temperatuur te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 28-12-2019 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
audio-rent.nl schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:24:
Hebben er nog meer mensen -zoals ik- gekozen voor koelen en verwarmen met airco's? En wat zijn dan de ervaringen?
daar is een heel topic over:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 22:16
Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:04:
''Een bad'' of ''Een douche''. Dat zegt niet zoveel natuurlijk. Liters en temperaturen hebben we het over.
Bovendien ga ik uit van een boiler zonder stratificatie, kans is groot dat bij Grolsch bijv. wel stratificatie plaatsvind door zijn grote boiler. Ik weet zeker dat wanneer ik mijn bad vul met 180L@38 uit een 65 graden boiler van 120L (die ook echt niet warmer is dan 65 graden ergens in het vat) dat ik daarna niet ook nog even 10 min kan gaan douchen bij 10L/min @38.

[Afbeelding: d]

Maar logisch toch ook? De temperatuur boiler uit loopt terug tijdens het tappen. Hierdoor is het onmogelijk om boilerinhoud x temperatuur te doen.
Link, voor wie zelf wil rekenen.

https://www.econo.nl/Bere...20met%20doorstroomspiraal

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:04:

[Afbeelding: d]

Of deze rekent erg conservatief of het klopt gewoon niet met een e-boiler/wpb, het gaat hier ook over een boiler met hygiene spiraal, dat is toch niet helemaal het zelfde.
Bij een daalderop e-boiler drukt het koude water het warme er bijna helemaal uit zonder menging door de pijpjes intern.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:07:
[...]

Bij mij vergelijkbaar, ik zat rond de 900m3. Ik zal dit jaar rond de 180m3 uitkomen schat ik. Wp zit totaal nu op ongeveer 1400kWh
Mag wel eens gezegd worden. Mijn Elga werkt probleemloos.

Vorig jaar van 2100 m3 naar 345m3 (SWW met Altlantic 3 200l). Standaard isolatie huis 1991 (wel met vloerverwarming 1991 en jaga's met fans vanaf 2018). Temperatuur gemiddeld tussen 19,8 en 20,2. Vandaag -door de vele defrosts bij deze temperatuur- tussen 19,0 en 20,1). Aangenaam genoeg. CV-ketel staat intern op max 45. Nog niet hoger gezien dan 37 graden. Ik laat de Elga eerst 120 graadminuten zelf "ploeteren". Dan mag pas de CV-ketel bijkomen. Werkt in de praktijk goed.

Mijn Elga heeft -vorig jaar- gemiddeld 82,9% bijgedragen (in de koudste maand vorig jaar 73%).

Dit jaar op de jaga's een extra fan. Volgens mindergas.nl zal ik in het seizoen 2019/2020 uitkomen op <<300 m3 gas.

Ook voor de bezorgden onder ons over een Atlantic warmtepomp boiler 200L in de garage:
- Geluid is van een wat luide stofzuiger. Met de garagedeur naar de kamer dicht hoor je hem al niet meer.
- In september 1 maand 6 volwassenen in huis. Niets gezegd. Geen klachten. Dan wordt er gewoon 2 of 3 keer SWW gemaakt op de dag.
- SCOP Atlantic >2,8 (met CV-ketel zal het niet veel beter zijn)
- Investering ongeveer € 150 (zelf geïnstalleerd)

NB: over metingen. In de kamer (22:30 uur):
- Toon: 19,5
- Elga thermostaat: 20,0
- zwave thermometer: 19,3
- Extra thermometer: 20,1

Natuurlijk ga ik ook over naar 100% elektrisch. Als de CV-ketel maar max 37 graden nodig heeft om het tekort te overbruggen dan moet een moet een warmtepomp, die met gemak 45 graden kan maken bij -7 voldoende zijn, maar welke capaciteit?
- Koevlaasformule op basis origineel gasverbruik zegt: 2100*8/1650=10,2 kW. Toen nog geen jaga's met fans.
- Met mijn ervaring nu zou ik wel 9kW (1fase) aandurven. Volgende stap is meteen 12kW (3fase)
- LG 9KW R32 is wel interessant, modern en goed geprijsd. Maar nog onbekend.
- Panasonic Tcap 9KW is ook interessant. Heeft ook 3 KW COP=1 reserve.
- Ander monoblock wat nog 9kW bij -7 geeft?
- (oneigenlijk) CV-ketel kan wel even snel opwarmen ;w . Veel comfort en goede WAF.
- (oneigenlijk) Elga is door goed bedrijf geïnstalleerd met 5 jaar volledige garantie. Netto investering < € 2500 voor Elga en Atlantic samen. Terugverdientijd ca 4 seizoenen. Nu in het 3e seizoen.
- De LG/Panasonic wil ik zelf installeren. Daarom een monoblock. Dan blijven de kosten een beetje beperkt. De "formele" installateurs vragen zo > € 2000 voor alleen al de installatie van een monoblock. Ze willen direct alles vervangen. Ze komen niet eens kijken.Ik hoef feitelijk "alleen" 2 geïsoleerde buizen aan te sluiten door een houten wand. Hemelsbreed 1 meter. De Elga koppelingen met de ringleiding kunnen worden hergebruikt. Extra 1 fase leg ik zelf wel aan.
- De Elga mag dan weg voor < € 1000. De CV-ketel blijft nog even zolang ik nog gas voor koken gebruik.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 12:54
Iemand een idee waarom de ecodan besluit de booster heater te gebruiken als de TA onder de 25 ligt?

In mijn settings staat het gebruikt voor CV uit maar daar trekt hij zich niks van aan. Eerdere runs hebben ook langdurig de TA29 niet gehaald maar bleven wel boven TA25, daar zie ik dit gedrag niet.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:32:
[...]

Of deze rekent erg conservatief of het klopt gewoon niet met een e-boiler/wpb, het gaat hier ook over een boiler met hygiene spiraal, dat is toch niet helemaal het zelfde.
Bij een daalderop e-boiler drukt het koude water het warme er bijna helemaal uit zonder menging door de pijpjes intern.
Je moet drinkwaterboiler selecteren, dan heb je geen hygieneboiler. Tool klopt exact met wat ik thuis meet op de Atlantic WPB. We hadden het over een normaal vat (1000L gevuld met tapwater), als je een boiler hebt met slimmigheden zoals pijpjes intern is het verhaal anders inderdaad al denk ik dat je dan nog steeds niet 120L @65 kan tappen bij een 120L daalderop @65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
JanHybride schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:42:
[...]

Mag wel eens gezegd worden. Mijn Elga werkt probleemloos.

Vorig jaar van 2100 m3 naar 345m3 (SWW met Altlantic 3 200l). Standaard isolatie huis 1991 (wel met vloerverwarming 1991 en jaga's met fans vanaf 2018). Temperatuur gemiddeld tussen 19,8 en 20,2. Vandaag -door de vele defrosts bij deze temperatuur- tussen 19,0 en 20,1). Aangenaam genoeg. CV-ketel staat intern op max 45. Nog niet hoger gezien dan 37 graden. Ik laat de Elga eerst 120 graadminuten zelf "ploeteren". Dan mag pas de CV-ketel bijkomen. Werkt in de praktijk goed.

Mijn Elga heeft -vorig jaar- gemiddeld 82,9% bijgedragen (in de koudste maand vorig jaar 73%).

Dit jaar op de jaga's een extra fan. Volgens mindergas.nl zal ik in het seizoen 2019/2020 uitkomen op <<300 m3 gas.

Ook voor de bezorgden onder ons over een Atlantic warmtepomp boiler 200L in de garage:
- Geluid is van een wat luide stofzuiger. Met de garagedeur naar de kamer dicht hoor je hem al niet meer.
- In september 1 maand 6 volwassenen in huis. Niets gezegd. Geen klachten. Dan wordt er gewoon 2 of 3 keer SWW gemaakt op de dag.
- SCOP Atlantic >2,8 (met CV-ketel zal het niet veel beter zijn)
- Investering ongeveer € 150 (zelf geïnstalleerd)

NB: over metingen. In de kamer (22:30 uur):
- Toon: 19,5
- Elga thermostaat: 20,0
- zwave thermometer: 19,3
- Extra thermometer: 20,1

Natuurlijk ga ik ook over naar 100% elektrisch. Als de CV-ketel maar max 37 graden nodig heeft om het tekort te overbruggen dan moet een moet een warmtepomp, die met gemak 45 graden kan maken bij -7 voldoende zijn, maar welke capaciteit?
- Koevlaasformule op basis origineel gasverbruik zegt: 2100*8/1650=10,2 kW. Toen nog geen jaga's met fans.
- Met mijn ervaring nu zou ik wel 9kW (1fase) aandurven. Volgende stap is meteen 12kW (3fase)
- LG 9KW R32 is wel interessant, modern en goed geprijsd. Maar nog onbekend.
- Panasonic Tcap 9KW is ook interessant. Heeft ook 3 KW COP=1 reserve.
- Ander monoblock wat nog 9kW bij -7 geeft?
- (oneigenlijk) CV-ketel kan wel even snel opwarmen ;w . Veel comfort en goede WAF.
- (oneigenlijk) Elga is door goed bedrijf geïnstalleerd met 5 jaar volledige garantie. Netto investering < € 2500 voor Elga en Atlantic samen. Terugverdientijd ca 4 seizoenen. Nu in het 3e seizoen.
- De LG/Panasonic wil ik zelf installeren. Daarom een monoblock. Dan blijven de kosten een beetje beperkt. De "formele" installateurs vragen zo > € 2000 voor alleen al de installatie van een monoblock. Ze willen direct alles vervangen. Ze komen niet eens kijken.Ik hoef feitelijk "alleen" 2 geïsoleerde buizen aan te sluiten door een houten wand. Hemelsbreed 1 meter. De Elga koppelingen met de ringleiding kunnen worden hergebruikt. Extra 1 fase leg ik zelf wel aan.
- De Elga mag dan weg voor < € 1000. De CV-ketel blijft nog even zolang ik nog gas voor koken gebruik.
Omdat je al een paar seizoenen met de ELGA draait zou ik goed kijken hoeveel gas je er bij stookt bij lage temperaturen voor dimensionering van een all-electric warmtepomp. Stel dat je op dagen met gemiddelde buitentemperatuur van -2 nog zo'n 10m3 gas verbruikt, dan kom je daar nog 97.5kWh over een dag te kort. Uitgaande van 22u stoken is dat 4.4kW. Stel dat de ELGA bij die temperaturen nog 3kW doet dan heb je totaal maar 7.4kW nodig.

Andere optie is kijken naar de beta factor: https://warmtepomp-weetje...tafactor_Warmtepomp_inzet
Op basis van de huidige dekking van 83% zou het huidige vermogen zo'n 30% van het vermogen zijn dat je nodig hebt om 100% af te dekken.

Ander alternatief zou nog kunnen zijn om een 5kW Monoblock parallel aan de ELGA neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:50:
[...]

Je moet drinkwaterboiler selecteren, dan heb je geen hygieneboiler. Tool klopt exact met wat ik thuis meet op de Atlantic WPB. We hadden het over een normaal vat (1000L gevuld met tapwater), als je een boiler hebt met slimmigheden zoals pijpjes intern is het verhaal anders inderdaad al denk ik dat je dan nog steeds niet 120L @65 kan tappen bij een 120L daalderop @65.
Natuurlijk gedaan :) maar het klopt niet met wat ik hier zie, waarom weet ik dan niet. Misschien toch de techniek van daalderop.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x8vh7n.jpeg

Dit staat in de handleiding over de werking, de vraag is natuurlijk of de nieuwere (lees goedkoper) boilers van ander merk dat ook hebben en dus een ander beeld geven.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hsl1do.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn boiler kan ik volledig gebruiken als ik deze in één keer leeg tap. Ga ik deze in meerdere momenten op een dag leegtappen dan gaat er menging optreden. Zie deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3CboJtYiBXZtuaZvAUlNF9cm/full.png?nohitcount=1

Meer uitleg hier:
Dre in "[Panasonic DHWM] Warmtepompboiler ervaringen en discussie"

Wel betwijfel ik of het vat goed tot onderin verwarmd wordt. Denk dat een ventilatie-warmtepompboiler moeilijker de onderkant van het vat kan verwarmen dan een elektrische boiler. Zeker met 2 kW op een lokaal punt krijg je veel circulatie lijkt me.

@Rol-Co
Website klopt ook niet, of ze houden een bepaalde marge aan. Mijn natuurkunde Excel doet onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kvoWcnjjKINho05yMsO1CjpT/full.png

[Edit]
Het maximale uit mijn ventilatie-warmteboiler haal ik vlak voordat deze zijn eindtemperatuur bereikt. Zorgt ook meteen voor een lange run als je een bad gaat vullen @Jim423

[ Voor 26% gewijzigd door Dre op 28-12-2019 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Felicia schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:45:
@Jim423, mijn 120 liter boiler op 65 graden kon prima een douche en daarna (of een paar uur later) een bad aan. @Grolsch kan dat ook, als ik het goed heb gelezen, met zijn 400L op 45 graden.

Ik vraag me dus af wat voor boiler je hebt? Trekt die z'n warme water uit de onderkant of zo?
Hier 400 liter met een vrij groot bad op 48 graden in het midden, kan daarna nog 2 x douchen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre
Ja zie je, ik dacht al dat het een wat geknepen berekening is. Houd jij ook rekening met een element die aan gaat tijdens de afname? Dat is met een e-boiler toch een redelijk vermogen wat nog wat bij warmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het 2 kW element is niet toereikend om het koude water (10°C) naar een comfortabele temperatuur te krijgen (=>38°C) in korte tijd. Op het moment dat je 1 liter water tapt staat je element al in de kou. Met een beetje geluk verwarmt de bovenkant van het element het warme water (bovenin) nog een beetje bij, maar het koude water wat binnenkomt ga je niet meer comfortabel krijgen.

Volgens mij hebben alle boilers een spreider om het koude water geleidelijk aan te spreiden. Jouw boiler op 75°C heeft een heel lage stroomsnelheid, wat gunstig is tegen het mengen. Met mijn boiler is wel eens 40°C tijdens het douchen en dan gaat de volle douchestraal door de boiler heen. Er wordt geen koud bijgemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 17:46
@JanHybride Ik heb exact hetzelfde gasverbruik, en kom derhalve ook op dezelfde waarde uit als ik de rekenmethodes voor opwekking gebruik. Echter ben ik er hier in dit topic al op gewezen dat ik nog niet naar mijn afgifte vermogen had gekeken. Qua radiatoren (bij 75/65)hebhad ik 10kW. Echter bij WP temperaturen (waar mijn CV nu al op staat om te testen) blijft daar nog maar 1,5kW plus 6,5kW voor de vloerverwarming van over, dus kan ik nu nog maar ongeveer 8kW kwijt en heeft het dus weinig zin om een grotere WP aan te schaffen.

Er was al iets geschreven over Panasonics qua vermogen

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre
Nee het wordt geen doorstromer maar het helpt wel mee in het verlengen van het laatste stukje, inkomend is geen 10 graden omdat het uit de andere boiler komt, dus warm voor langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Nu online
Rol-Co schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:09:
@Dre
Nee het wordt geen doorstromer maar het helpt wel mee in het verlengen van het laatste stukje, inkomend is geen 10 graden omdat het uit de andere boiler komt, dus warm voor langere tijd.
Als het element aan gaat krijg je juist wel menging. Mijn boiler werkte het beste op de nachts stroom, dan stopte die om 7 uur met verwarmen en ging die om 23 uur weer aan. 3x douchen á 10 minuten was geen probleem, met zo'n 6 tot 7 liter per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zondag 29 december 2019 @ 07:56:
[...]

Als het element aan gaat krijg je juist wel menging. Mijn boiler werkte het beste op de nachts stroom, dan stopte die om 7 uur met verwarmen en ging die om 23 uur weer aan. 3x douchen á 10 minuten was geen probleem, met zo'n 6 tot 7 liter per minuut.
Verwaarloosbaar denk ik, het element zit vertikaal in de boiler, douche regime is heel onregelmatig kwa tijden wat ook iets ten gunste komt voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w7hIyzDh3YVRJAoFfc0frq7U/full.jpg

Links zie je de deltaT van 5 in een cyclus van 15 minuten. Daarna de dag van gisteren toen het < 0 werd buiten. Toen ging die opeens over op deltaT van 10 in een cyclus van 45 minuten. Daarna heb ik een beetje getweaked aan de thermostaat, toen kwam de deltaT 5 weer terug, om vanochtend weer een deltaT van 10 te doen. Ik heb nu de thermostaat 1 graad hoger gezet, waardoor hij weer naar deltaT van 5 gaat. Voor zolang het duurt tenminste.

Het rare is dus dat wanneer de CV het moeilijker krijgt de thermostaat over gaat naar een minder ideaal verwarmingspatroon.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:58:
[...]

[Afbeelding]

Links zie je de deltaT van 5 in een cyclus van 15 minuten. Daarna de dag van gisteren toen het < 0 werd buiten. Toen ging die opeens over op deltaT van 10 in een cyclus van 45 minuten. Daarna heb ik een beetje getweaked aan de thermostaat, toen kwam de deltaT 5 weer terug, om vanochtend weer een deltaT van 10 te doen. Ik heb nu de thermostaat 1 graad hoger gezet, waardoor hij weer naar deltaT van 5 gaat. Voor zolang het duurt tenminste.

Het rare is dus dat wanneer de CV het moeilijker krijgt de thermostaat over gaat naar een minder ideaal verwarmingspatroon.
Ik vraag me af of je dit zo kunt lezen
Je hebt een modulerende ketel wss. En alles pratend met opentherm
En die dan ook nog met de thermostaat moet werken.
Volgens mij moet je meer zien dan alleen aan en retour. Je gas tov binnen en buiten Temp enz
En is een instelbare thermostaat niet een garantie dat de ketel er naar luistert.

Hoe dan ook, wel apart, maar ik zie het een beetje als mijn wp...Hij heeft een eigen willetje
Wat denk ik niet altijd verkeerd is

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:28:
[...]
Hoe dan ook, wel apart, maar ik zie het een beetje als mijn wp...Hij heeft een eigen willetje
Wat denk ik niet altijd verkeerd is
Behalve wanneer daarmee mijn gewenste temperatuur in huis niet meer gehaald wordt. Dat gebeurde gisteren en nu weer. Door hem toch naar de deltaT van 5 te dwingen komt de temperatuur weer langzaam op het gewenste niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:32:
[...]

Behalve wanneer daarmee mijn gewenste temperatuur in huis niet meer gehaald wordt. Dat gebeurde gisteren en nu weer. Door hem toch naar de deltaT van 5 te dwingen komt de temperatuur weer langzaam op het gewenste niveau.
Ik weet niet hoe je de settings van je cv hebt staan, naar ik dacht ben je aan tweaken om naar ltv gaan dus je aanvoer is laag?

Wat zijn al je settings?
Thermostaat kranen?
Wat doet die thermostaat precies?
Wat heb je in je cv aangepast enz enz
Stook je war
Stook je met nachtverlaging

Kan me voorstellen als je wat erg laag hebt staan de cv daar weer moeite mee heeft
En die dan je thermostaat settings niet haalt.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:35:
[...]
Ik weet niet hoe je de settings van je cv hebt staan, naar ik dacht ben je aan tweaken om naar ltv gaan dus je aanvoer is laag?
35 graden max. CV temp. pomp 5 minuten doorlopen.
Wat zijn al je settings?
Thermostaat kranen?
Alleen in badkamer en één slaapkamer.
Wat doet die thermostaat precies?
Woonkamer op temp houden. Ik had al ingesteld dat hij 'conventioneel' moet verwarmen en niet 'slim' en dat mijn verwarmingsinstallatie 'traag' is. D.w.z. lijkt op vloerverwarming
Wat heb je in je cv aangepast enz enz
Niks, behalve temp. van CV water.
Stook je war
Dat kan dat ding volgens mij niet.
Stook je met nachtverlaging
Nee
Kan me voorstellen als je wat erg laag hebt staan de cv daar weer moeite mee heeft
En die dan je thermostaat settings niet haalt.
Zou jammer zijn, want dan werkt mijn 35 graden voorbereiding op een WP test niet goed bij < 0 graden. Ik weet dat het bij 45 graden overigens prima gaat. Dan zou mijn CV dus de boosdoener zijn en niet mijn afgifte installatie?

Update:

CV heeft net weer 1 uur op deltaT van 5 graden verwarmd, maar zit nu weer op deltaT van 10 :(

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 29-12-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@CurlyMo
Thermostaatkranen in je woonkamer staan? [ helemaal open, maar staan ze dat ook? oude plakken wel eens ]
Thermostaat staat op?
Er zit ook nog een thermostaat in je cv, setpoint watertemp gehaald wordt gaat die ook nog uit.

Je zou eigenlijk alles open moeten hebben
en alleen spelen met je setpoint water.
Dat doet de wp ook.[ als je war stookt ]

Nu heb je meerdere, mss wel teveel variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:46:
@CurlyMo
Thermostaatkranen in je woonkamer staan? [ helemaal open, maar staan ze dat ook? oude plakken wel eens ]
Er zijn geen thermostaatkranen in de woonkamer. Alleen conventioneel. Die staan helemaal open.
Thermostaat staat op?
19,5
Er zit ook nog een thermostaat in je cv, setpoint watertemp gehaald wordt gaat die ook nog uit.
CV staat op 35 graden.
Je zou eigenlijk alles open moeten hebben
en alleen spelen met je setpoint water.
Alle verwarmingen in huis staat meer of minder open. In de woonkamer volledig. In de slaapkamers ~ 1/8ste. Daarmee blijven de slaapkamers op temp. De thermostaatkranen staat op I.
Nu heb je meerdere, mss wel teveel variabelen.
Dit is wat ik heb en doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:51:
[...]

Er zijn geen thermostaatkranen in de woonkamer. Alleen conventioneel. Die staan helemaal open.

[...]

19,5

[...]

CV staat op 35 graden.

[...]

Alle verwarmingen in huis staat meer of minder open. In de woonkamer volledig. In de slaapkamers ~ 1/8ste. Daarmee blijven de slaapkamers op temp. De thermostaatkranen staat op I.

[...]

Dit is wat ik heb en doe.
Ik zou hem op slim zetten en de pomp continu zetten, die mag niet uit. En snelheid omhoog van pomp, net niet suizen
En inderdaad zoveel mogelijk kranen geheel open.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:00:
[...]

Ik zou hem op slim zetten en de pomp continu zetten, die mag niet uit. En snelheid omhoog van pomp, net niet suizen
En inderdaad zoveel mogelijk kranen geheel open.
@CurlyMo
Je gaf wel thermostaatkranen in woonkamer aan..

@reneeke1970

Ik zou de thermostaat uit zetten. of heel hoog

En alleen op watertemp van de cv gaan stoken.
Kijken hoe warm hij nu staat en dan spelen met cv watertemp met de buiten T
Dat doet de WP ook op WAR toch?

Met hoge pompsnelheid weet je bijna zeker dat hij niet uit gaat op de cv watertemp setpoint

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:04:
[...]

@CurlyMo
Foutje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:04:
[...]

@CurlyMo

@reneeke1970

Ik zou de thermostaat uit zetten. of heel hoog

En alleen op watertemp van de cv gaan stoken.
Kijken hoe warm hij nu staat en dan spelen met cv watertemp met de buiten T
Dat doet de WP ook op WAR toch?

Met hoge pompsnelheid weet je bijna zeker dat hij niet uit gaat op de cv watertemp setpoint
Nee de thermostaat gewoon op twintig zetten want dan weet de CV tenminste dat hij vermogen moet minderen als hij op slim staat.
Maar waarschijnlijk heeft hij zoveel power dat hij altijd minimaal draait.
@CurlyMo vanwege het hoge vermogen van je ketel zal hij waarschijnlijk telkens uit gaan op een over shoot van 5 graden. Dus wil je met 35 graden testen moet je de ketel eigenlijk op dertig zetten.
Daarna is het kwestie van visueel volgen wat de ketel doet. Eventueel op zichtbare plek een temperatuur meter op je radiator plakken, als die tussen 30/35 blijft en je huis word niet warm dan weet je genoeg. Daarom is het ook belangrijk dat je pomp blijft draaien om continu die temp in je radiators te houden, en hij koelt het snelst weer af zodat je ketel weer aan springt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:19:
[...]

Nee de thermostaat gewoon op twintig zetten want dan weet de CV tenminste dat hij vermogen moet minderen als hij op slim staat.

Maar waarschijnlijk heeft hij zoveel power dat hij altijd minimaal draait.
Ik kan ook het CV vermogen instellen. Die staat nu op 50%. Idee om die naar 25% te zetten?
Daarom is het ook belangrijk dat je pomp blijft draaien om continu die temp in je radiators te houden, en hij koelt het snelst weer af zodat je ketel weer aan springt.
Pomp stond op 10 minute nadraaien nu op 1 dag (na 60 minuten de hoogste optie).

Edit:
Toch maar weer naar 60. Anders draait die op een mooie dag voor niks een hele dag :)

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 29-12-2019 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:22:
[...]

Ik kan ook het CV vermogen instellen. Die staat nu op 50%. Idee om die naar 25% te zetten?

[...]

Pomp stond op 10 minute nadraaien nu op 1 dag (na 60 minuten de hoogste optie).
Vermogen lager zetten kun je proberen maar doet hij eigenlijk zelf al als hij boven ingestelde water temp komt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo 35oC max en deltaT=5 dan is je gemiddeldeT=32,5oC. Bij deltaT=10 heb je nog maar gemiddeld 30oC over je radiatoren. Flow verhogen zoals reeds genoemd om de deltaT=5 voor elkaar te krijgen, anders de aanvoerT iets verhogen en kijk je meer naar de gemiddeldeT om te bepalen of een WP al dan niet mogelijk is. Die WP zal een max deltaT van 5 hebben maar 2 a 3 is het meest voorkomend. Ta=36oC en Tr=34oC resulteert dan in een gemiddelde temperatuur over je radiatoren van 35oC en dat resulteert volgens de berekeningen in de spreadsheet van Henrad in
deltaT=10 is 105W
deltaT=5 is 140W
deltaT=2 is 178W
Vergelijk het verwarmingspatroon van een WP t.o.v. het aan/uit gedrag van een CV-ketel en het resultaat daar op voor de gemiddeldeT v.d. radiator.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kuxs0nyeb.53.45.png

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:46:
@CurlyMo 35oC max en deltaT=5 dan is je gemiddeldeT=32,5oC. Bij deltaT=10 heb je nog maar gemiddeld 30oC over je radiatoren. Flow verhogen zoals reeds genoemd om de deltaT=5 voor elkaar te krijgen, anders de aanvoerT iets verhogen en kijk je meer naar de gemiddeldeT om te bepalen of een WP al dan niet mogelijk is. Die WP zal een max deltaT van 5 hebben maar 2 a 3 is het meest voorkomend. Ta=36oC en Tr=34oC resulteert dan in een gemiddelde temperatuur over je radiatoren van 35oC en dat resulteert volgens de berekeningen in de spreadsheet van Henrad in
deltaT=10 is 105W
deltaT=5 is 140W
deltaT=2 is 178W
Vergelijk het verwarmingspatroon van een WP t.o.v. het aan/uit gedrag van een CV-ketel en het resultaat daar op voor de gemiddeldeT v.d. radiator.
[Afbeelding]
Die deltaT van 5 is prima. Eerder had ik ook al vastgesteld dat ik met een CV temperatuur van 40oC het sowieso redde, nu probeer ik alleen te tweaken zodat die 35o ook gaat lukken. Alleen de CV ketel vind het een minder goed idee :)

Bij de < 0oC een beetje het element gebruiken vind ik ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:04:
[...]

Die deltaT van 5 is prima. Eerder had ik ook al vastgesteld dat ik met een CV temperatuur van 40oC het sowieso redde, nu probeer ik alleen te tweaken zodat die 35o ook gaat lukken. Alleen de CV ketel vind het een minder goed idee :)

Bij de < 0oC een beetje het element gebruiken vind ik ook niet erg.
Uit je grafieken valt volgens mij af te leiden dat je bij lange na geen gemiddeldeT van pakweg 34oC over de radiatoren haalt, en je gemiddeldeT over de radiatoren is dat wat telt, niet de maxT van je CV-ketel.
Wat is hier de gemiddeldeT bijvoorbeeld volgens jou ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/r28prw5d.10.31.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Een CV die irritant doet :p

Als de CV gewoon zijn ding doet dan is de gemiddeldeT ~ 32oC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17
@CurlyMo
Als ik het goed begrijp wil je met een cv-temperatuur van 35c, controleren of je het nog warm houd in huis.
Je hebt momenteel je ketel op max 35c ingesteld.
Ik zou nu alleen voor de test de thermostaat op 25c zetten, om de ketel te triggeren op het maken van 35c water.
En niet dat de thermostaat en de ketel hun eigenzin doen(moduleren), omdat ze als rond de doeltemperatuur werken.
Word het warmer in huis dan heb je genoeg afgifte met deze buitentemperaturen.
Word het kouder in huis, dan kom je afgifte te kort.
Meet onder de ketel voor de zekerheid of het inderdaad 35c is als aanvoer.
Maak het je verder niet te ingewikkeld ;)

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
RemmyB83 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:18:
@CurlyMo
Als ik het goed begrijp wil je met een cv-temperatuur van 35c, controleren of je het nog warm houd in huis.
Je hebt momenteel je ketel op max 35c ingesteld.
Klopt
Ik zou nu alleen voor de test de thermostaat op 25c zetten, om de ketel te triggeren op het maken van 35c water. En niet dat de thermostaat en de ketel hun eigenzin doen(moduleren), omdat ze als rond de doeltemperatuur werken.
Ik zal dat nog even proberen
Word het warmer in huis dan heb je genoeg afgifte met deze buitentemperaturen.
Word het kouder in huis, dan kom je afgifte te kort.
Check
Meet onder de ketel voor de zekerheid of het inderdaad 35c is als aanvoer.
Dat doe ik, zie de grafieken.

De CV weigert mijn regime te volgen, maar blijft in de deltaT van 10 graden zitten. Ik ga nog eens proberen het CV vermogen weer op 100% te zetten, anders weet ik het ook niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 29-12-2019 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 21-09 10:51
Vorige week een LG monoblok besteld. Is een 7kW die tot -7 ook daadwerkelijk 7kW levert. Ruim onder €2700,- vanuit Italië. Misschien ook een optie?
[/quote]

Welke leverancier heb je gebruikt, wat waren de verzendkosten, is hij al aangekomen?

Als je dit soort aankopen met de creditcard doet is het dan ook verzekerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:04
@CurlyMo Heb je maar het topic over cv-tuning bekeken?
Trefwoorden: low-load modus bij laag (constant) vermogen < dan minimaal ketelvermogen,
uitschakelen bij overschrijden ingestelde aanvoertemperatuur met > 5°C,
Er is soms een instelling in de thermostaat (installateursmodus):
vaak kan je low-load (6 x per uur voor enkele minuten aan) aan en uit zetten
Trouwens deze draad past veel beter bij cv-tuning.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:45

thido

Tilburg

Cees-JanH schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:41:
Vorige week een LG monoblok besteld. Is een 7kW die tot -7 ook daadwerkelijk 7kW levert. Ruim onder €2700,- vanuit Italië. Misschien ook een optie?
[/quote]

Welke leverancier heb je gebruikt, wat waren de verzendkosten, is hij al aangekomen?

Als je dit soort aankopen met de creditcard doet is het dan ook verzekerd ?
De quote die je doet is niet volledig en zal dus niet gezien worden door degene die je quote.
Gezien de inhoud ervan gok ik dat je de vraag stet aan @Noord27 :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
dunklefaser schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:44:
@CurlyMo Heb je maar het topic over cv-tuning bekeken?
Trefwoorden: low-load modus bij laag (constant) vermogen < dan minimaal ketelvermogen,
uitschakelen bij overschrijden ingestelde aanvoertemperatuur met > 5°C,
Er is soms een instelling in de thermostaat (installateursmodus):
vaak kan je low-load (6 x per uur voor enkele minuten aan) aan en uit zetten
Trouwens deze draad past veel beter bij cv-tuning.
Just my 2 cts
Daar zat ik ook aan te twijfelen, behalve dat ik specifiek probeer te tunen op het testen van WP geschiktheid. Low-load wordt niet ondersteund door mijn thermostaat.

Dan is het leerzaam om te kijken of mijn afgifte dan wel of niet geschikt is en de CV roet in het eten gooit, of dat de afgifte ook niet geschikt is.

Ik krijg mijn CV dus niet op een deltaT van 5, want hij blijft naar de deltaT van 10 gaan bij koud weer. Ik zal die specifiek vraag daar neerleggen.

Kunnen we dan iets zeggen over de WP geschiktheid, omdat we de afgifte niet uitdagen zoals je zou willen?

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 29-12-2019 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@CurlyMo
Ik probeer ook met mijn CV ketel op lage temperaturen de geschiktheid voor WP uit, en bij mijn ketel is het zo dat als ik de max temperatuur op 35 oC of lager zet, de ketel het zelfde nerveuse gedrag vertoont en meteen uit gaat als de Ta de max + 1 oC bereikt. Als ik hem echter boven de 35 oC zet, hij staat nu op 36 oC, dan laat de ketel toe dat de temperatuur 5 oC hoger wordt dan de max, wat in de praktijk nooit gebeurd omdat ik de minimum pompsnelheid op 70% heb gezet, meestal komt hij dan niet boven de 37 oC uit. (In Low-Load Mode, bij het opwarmen gaat hij richting de 40 oC)

Plaatje van het gedrag van mijn systeem, Woonkamer constant op 20.5 oC, Ta varieerd door de low-load mode tussen de 25 oC en de 37 oC, de Tr varieerd nog slechts 0.5 oC sinds ik de by-pass over mijn vloerverwarmings verdeler heb dichtgezet en de volledige flow die terug komt van de radiatoren door de vloer verwarmings verdeler heen moet.

Heating Ta, Tr and Troom

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
PentaClover schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:00:
@CurlyMo
Ik probeer ook met mijn CV ketel op lage temperaturen de geschiktheid voor WP uit, en bij mijn ketel is het zo dat als ik de max temperatuur op 35 oC of lager zet, de ketel het zelfde nerveuse gedrag vertoont en meteen uit gaat als de Ta de max + 1 oC bereikt. Als ik hem echter boven de 35 oC zet, hij staat nu op 36 oC, dan laat de ketel toe dat de temperatuur 5 oC hoger wordt dan de max, wat in de praktijk nooit gebeurd omdat ik de minimum pompsnelheid op 70% heb gezet, meestal komt hij dan niet boven de 37 oC uit. (In Low-Load Mode, bij het opwarmen gaat hij richting de 40 oC)
Ik heb de CV nu op ~ 37 graden gezet. Even zien wat hij doet. Verder discussiëren over dit probleem doe ik hier:
CurlyMo in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:05:
[...]

Ik weet niet waar uit jij concludeert dat een deltaT van 5 als goed wordt beschouwd, maar buiten dat....
Aanname mijnerzijds.
Waar ik me veel meer over 'verbaas' is de variatie in je systeem van iets boven de 20C tot > 50C, dat zal zo goed als zeker weinig efficient zijn, matige COP op zijn best.
Het is een Loria 6008 met aangesloten boiler. 2x per dag (halverwege de middag en begin van de avond) zal hij de boiler verwarmen. Vandaar de temperatuur van 50C. Inderdaad zoals @overwinteraar ook aangeeft. Nu springt bij mij het element overigens al in bij het bereiken van 50C, staat dus momenteel uitgeschakeld met een SWW temperatuur van 49C. :X
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:53:
[...]

Duurt dat SWW maken dan zo veel uren ?
Normaal gesproken binnen een uur klaar, afhankelijk hoe koud het water is geworden. Ook op de ECO stand mag er 'maar' 7 graden verschil zitten in de ingestelde temperatuur. Stel mijn ECO temperatuur is 40 graden, dan zal de Loria gaan verwarmen bij het verlagen naar 33C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wervisser schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:36:
[...]

Aanname mijnerzijds.

[...]

Het is een Loria 6008 met aangesloten boiler. 2x per dag (halverwege de middag en begin van de avond) zal hij de boiler verwarmen. Vandaar de temperatuur van 50C. Inderdaad zoals @overwinteraar ook aangeeft. Nu springt bij mij het element overigens al in bij het bereiken van 50C, staat dus momenteel uitgeschakeld met een SWW temperatuur van 49C. :X

[...]

Normaal gesproken binnen een uur klaar, afhankelijk hoe koud het water is geworden. Ook op de ECO stand mag er 'maar' 7 graden verschil zitten in de ingestelde temperatuur. Stel mijn ECO temperatuur is 40 graden, dan zal de Loria gaan verwarmen bij het verlagen naar 33C.
Laat ik het anders proberen te verwoorden, groot deel v.d. tijd richting de 40C en de resterende tijd tot 'ruim' onder de 30C. Zou een constantere middenT niet 'beter' zijn ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nou, de Panasonic WH-MDC05F3E5, de F-serie, is ook uit lezen met een ESP8266 :)

Hieronder de compressor frequentie, aanvoer, retour en het defrost signaal. Het gaat om de communicatie die tussen de afstandsbediening en de warmtepomp loopt. Elk register wordt elke 4 seconden ververst.

De defrost is hieronder te zien. De backup heater is uitgebleven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rU9GobqIYDirVwkH8g8YwItq/full.png

[Edit]
En het elektrische vermogen wordt ook nog verzonden over deze lijn. Hieronder een weergave van compressor frequentie versus elektrisch vermogen. Let op linker en rechter Y-as.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lXlNUBB5c7kdmVchmfoukRlQ/full.png

[ Voor 29% gewijzigd door Dre op 29-12-2019 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:45

thido

Tilburg

Dre schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:10:

Hieronder de compressor frequentie, aanvoer, retour en het defrost signaal. Het gaat om de communicatie die tussen de afstandsbediening en de warmtepomp loopt. Elk register wordt elke 4 seconden ververst. Het toeren van stilstand naar 19 Hz valt te zien als 0 Hz, net als op de afstandsbediening.

[Afbeelding]
He leuk. Nou nog even de zelf gemeten grootheden erbij plotten. Ben benieuwd hoe die afwijken van wat de pana zelf zegt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hieronder de compressor frequentie, aanvoer, retour en het defrost signaal. Het gaat om de communicatie die tussen de afstandsbediening en de warmtepomp loopt. Elk register wordt elke 4 seconden ververst.

[Afbeelding]

[Edit]
En het elektrische vermogen wordt ook nog verzonden over deze lijn. Hieronder een weergave van compressor frequentie versus elektrisch vermogen. Let op linker en rechter Y-as.

[Afbeelding]
mss wat om samen op te trekken met @thehog Zijn met esp achtig en zoeken hulp...
Wie weet universeel...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

[Edit]

[Afbeelding]
Je wilt vast en zeker delen hoe je dat voor elkaar krijgt, ik ben zeer geinteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:41:
[...]

Ik ben wel een beetje benieuwd in hoeverre je verbruik/geproduceerde kWh warmte overeenkomt met die 2 vrijwel gelijke berekeningen, heb je daar wat meer info over ?
De berekeningen (waarvan die van mezelf overigens een bierviltje raming was) dienden om het benodigde vermogen van de WP te bepalen. Of het berekende warmteverlies (installateur) cijfermatig klopt, kan ik niet checken, ik meet de kWh warmteproductie van de WP niet (geen warmtemeter). Globaal berekenen kan wel obv flow en dT; op dagen als vandaag geeft de WP dan tussen 3 en 6 kW aan warmte af. Het is ook warm genoeg in huis, dus lijkt aardig te kloppen ;)

Wel is obv deze warmteverlies berekening een inschatting van bijbehorend kWh verbruik van de WP meegegeven. Dit is ook nog eens gedaan door de uiteindelijke verkoper van onze Loria. Tot nu toe kom ik met jaarverbruik WP aardig in de buurt van die waarden uit. Er gaat ongeveer 2x zoveel kWh de WP in als voorheen ons gasverbruik in m3 was. (Ca 4.800 kWh bij ca 2.400 m3 gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@overwinteraar 2.400m3 dat is een stevige hoeveelheid, en dat doe je met welke WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:23:
@overwinteraar 2.400m3 dat is een stevige hoeveelheid, en dat doe je met welke WP ?
Loria 6010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Noord27 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
[...]

Dag meneer Noord27 Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de leverancier in Italië en hoe het vervoer is geregeld en of het makkelijk was wat betreft de communicatie, aangezien ik een airco in Italië wil bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:08:
[...]

Je wilt vast en zeker delen hoe je dat voor elkaar krijgt, ik ben zeer geinteresseerd.
Deze male-female draden gekocht en tussen de afstandsbediening en de kabel aangesloten. Draad een stukje blank gemaakt en vervolgens de signalen aftappen met pin D1, D5, en GND van de ESP8266 NodeMCU v1.0. De ESP8266 is 5 Volt tolerant dus direct op de ESP8266 aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Twlfx2flPqYirnTV3W0qqNv/medium.jpg

Software en de uitleg heb ik van het internet.

Omdat ik de heatpump en de remote uitlees met GeishaSerialProxy krijg ik onderstaande data.
10:24:43.811 -> swSerRemote Correct Received170
10:24:43.811 -> swSerRemote Correct Received17
10:24:43.844 -> swSerRemote Correct Received0
10:24:43.844 -> swSerRemote Correct Received187
10:24:43.844 -> Send Package To HeatPump: 170170187
10:24:43.913 -> swSerHeatPump Correct Received85
10:24:43.913 -> swSerHeatPump Correct Received17
10:24:43.913 -> swSerHeatPump Correct Received0
10:24:43.948 -> swSerHeatPump Correct Received102
10:24:43.948 -> Send Package To Remote: 85170102
10:24:43.981 -> swSerRemote Correct Received170
10:24:44.016 -> swSerRemote Correct Received18
10:24:44.016 -> swSerRemote Correct Received0
10:24:44.016 -> swSerRemote Correct Received188
10:24:44.016 -> Send Package To HeatPump: 170180188
10:24:44.084 -> swSerHeatPump Correct Received85
10:24:44.084 -> swSerHeatPump Correct Received18
10:24:44.117 -> swSerHeatPump Correct Received2
10:24:44.117 -> swSerHeatPump Correct Received105
10:24:44.117 -> Send Package To Remote: 85182105
10:24:44.185 -> swSerRemote Correct Received170
10:24:44.185 -> swSerRemote Correct Received19
10:24:44.185 -> swSerRemote Correct Received0
10:24:44.218 -> swSerRemote Correct Received189
10:24:44.218 -> Send Package To HeatPump: 170190189
10:24:44.253 -> swSerHeatPump Correct Received85
10:24:44.253 -> swSerHeatPump Correct Received19
10:24:44.288 -> swSerHeatPump Correct Received43
10:24:44.288 -> swSerHeatPump Correct Received147
10:24:44.288 -> Send Package To Remote: 851943147
10:24:44.358 -> swSerRemote Correct Received170
10:24:44.358 -> swSerRemote Correct Received20
10:24:44.391 -> swSerRemote Correct Received0
10:24:44.391 -> swSerRemote Correct Received190
De heatpump en remote lijken 3,3 Volt ook te slikken, maar dat heb ik nog niet uitgebreid getest. Gebruik het in eerste instantie om de data uit te lezen. Ben er nog niet aan toegekomen om de ESP8266 in het midden te zetten en de berichten te manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
@Dre Welk type Panasonic heb jij?

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Panasonic WH-MDC05F3E5, de F-serie schrijft hij iets eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
Joris Jasper schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:31:
[...]

Dag meneer Noord27 Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de leverancier in Italië en hoe het vervoer is geregeld en of het makkelijk was wat betreft de communicatie, aangezien ik een airco in Italië wil bestellen.
Ik heb ook wel een leuk adresje in Italië, contacten lopen via Nederland, zie de site: https://www.condizionati.nl/

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:07
Chip2710 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:36:
[...]

Ik heb ook wel een leuk adresje in Italië, contacten lopen via Nederland, zie de site: https://www.condizionati.nl/
Zo te zien bieden die alleen Lucht/Lucht aan en geen Lucht/Water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34
Joris Jasper schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:31:
[...]

Updates zullen volgen na ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
Heronimo schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:48:
[...]

Zo te zien bieden die alleen Lucht/Lucht aan en geen Lucht/Water.
OK, wel een goedkoop adres voor airco’s en pelletkachels.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 21-09 10:51
Ik heb inmiddels een prijsopgave van een LG HM091M U 43 monobloc 9kW R32 inclusief verzending voor €3265,20 bij firma Climatec via www.climatecstore.com, is er iemand bekend met deze leverancier?

Google recensies zijn dik in orde, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:09:
[...]

Laat ik het anders proberen te verwoorden, groot deel v.d. tijd richting de 40C en de resterende tijd tot 'ruim' onder de 30C. Zou een constantere middenT niet 'beter' zijn ?
Als ik naar afgelopen nacht kijk, zie ik bij een buitentemperatuur van zo'n 0,6C een Ta van 33,5C en Tr van 30,5C. Die hogere temperaturen zie ik eigenlijk alleen bij het aanmaken van SWW.

Maar onder de streep denk ik dat het wel aardig klopt. Ik kan alleen geen constantere temperatuur instellen. Het beeld wordt ook flink vertekend door de aanmaak van SWW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 20:18
Reeds gepost in het ervaring met het bouwen van een huis forum maar bij deze ook voor jullie.

Bij deze nog een toelichting vanuit het RVO t.a.v. de subsidie voor de nieuwbouwwoningen:
Uit uw toelichting begrijp ik dat u al een overeenkomst voor het installeren van de warmtepomp in uw nieuwbouwwoning bent aangegaan met de installateur en u begin januari 2020 start met de bouw van uw woning.

Om in aanmerking te komen voor subsidie moet u de warmtepomp voor 1 januari 2020 hebben aangeschaft, aan deze voorwaarde voldoet u. Daarna moet de warmtepomp voor 1 juli 2020 geïnstalleerd zijn, aan deze voorwaarde moet u nog gaan voldoen. Nadat u de warmtepomp is geïnstalleerd heeft u 6 maanden de tijd om een subsidieaanvraag in te dienen, aan deze voorwaarde moet u ook nog gaan voldoen.

Kortom zoals iedereen eigenlijk al had verwacht is een getekende overeenkomst (Aannemer/Installateur) voldoende. De warmtepomp hoeft niet fysiek aangeschaft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 17:14
thefox231 schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:35:
Reeds gepost in het ervaring met het bouwen van een huis forum maar bij deze ook voor jullie.

Bij deze nog een toelichting vanuit het RVO t.a.v. de subsidie voor de nieuwbouwwoningen:
Uit uw toelichting begrijp ik dat u al een overeenkomst voor het installeren van de warmtepomp in uw nieuwbouwwoning bent aangegaan met de installateur en u begin januari 2020 start met de bouw van uw woning.

Om in aanmerking te komen voor subsidie moet u de warmtepomp voor 1 januari 2020 hebben aangeschaft, aan deze voorwaarde voldoet u. Daarna moet de warmtepomp voor 1 juli 2020 geïnstalleerd zijn, aan deze voorwaarde moet u nog gaan voldoen. Nadat u de warmtepomp is geïnstalleerd heeft u 6 maanden de tijd om een subsidieaanvraag in te dienen, aan deze voorwaarde moet u ook nog gaan voldoen.

Kortom zoals iedereen eigenlijk al had verwacht is een getekende overeenkomst (Aannemer/Installateur) voldoende. De warmtepomp hoeft niet fysiek aangeschaft te zijn.
Hoe zit het dan met een WP in een bestaande woning of een renovatie?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daar verandert niets aan, en dat was het discussiepunt ook niet.

Subsidie zou stoppen voor NIEUWbouwwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Noord27 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:17:
[...]

Duurder niet, goedkoper zelfs en betere specs.. :P

https://www.climaway.it/c...ica_inverter-p201856.html

Heb m'n eindejaarsbonus maar meteen geinvesteerd. Een LG Therma V R32, 7kW, besteld. Vanuit Italië; zie link hierboven. Betaald via PayPal. kost 2 tientjes exta. Maar ga dat risico niet nemen dat hij beschadigd aan komt. Of nog sterker: niet geleverd gaat worden..

[Afbeelding]

Nu afwachten op levering en dan montage inplannen. Kan die Elga op stand-by, of zelfs de deur uit. Die werkt nu prima tot ongeveer net onder het vriespunt. Moet nu de L/L Daikin te snel bij zetten naar mijn zin..

>:)

Wellicht een mooi klusje voor @koevlaas2
Ziet eruit als een goede vervanger voor mijn situatie: beumer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" & beumer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Ben benieuwd wanneer je hem binnen hebt. Blijf het hier dus nog even volgen.

Is zoiets net zo eenvoudig te monteren als een panasonic monoblock? Of heb je F-gassen certificaat nodig vanwege R32 koelmiddel? Dan moet ik op zoek naar een installateur die dit voor me wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik lees zojuist dat de subsidie pot leeg is, aanvragen in december zullen worden afgewezen.

https://solarmagazine.nl/...oilers-en-warmtepompen-op

Maar in januari nieuwe ronde, nieuwe kansen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 30-12-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
beumer schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:13:
[...]

Ziet eruit als een goede vervanger voor mijn situatie: beumer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" & beumer in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Ben benieuwd wanneer je hem binnen hebt. Blijf het hier dus nog even volgen.

Is zoiets net zo eenvoudig te monteren als een panasonic monoblock? Of heb je F-gassen certificaat nodig vanwege R32 koelmiddel? Dan moet ik op zoek naar een installateur die dit voor me wil plaatsen.
Monoblok is monoblok. Dat is alleen aansluiten van waterleidingen en de regeling (kamerthermostaat). In een monoblok zit alles verder ingebouwd.

Ps. is je achternaam Beumer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
Noord27 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:37:
[...]

Monoblok is monoblok. Dat is alleen aansluiten van waterleidingen en de regeling (kamerthermostaat). In een monoblok zit alles verder ingebouwd.

Ps. is je achternaam Beumer?
Inmiddels de installatiehandleiding al aan het doornemen, dat lijkt redelijk 'eenvoudig'. Dan is het alleen nog kwestie van de juiste capaciteit laten berekenen en passende oplossing voor warmwater opzoeken en dan de boel bestellen. Ben het handmatig aanzetten van de ketel nu toch wel zat aan het worden :)

En achternaam is inderdaad Beumer, in de tijd dat ik me registreerde was de creativiteit op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
beumer schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:48:
[...]

Inmiddels de installatiehandleiding al aan het doornemen, dat lijkt redelijk 'eenvoudig'. Dan is het alleen nog kwestie van de juiste capaciteit laten berekenen en passende oplossing voor warmwater opzoeken en dan de boel bestellen. Ben het handmatig aanzetten van de ketel nu toch wel zat aan het worden :)

En achternaam is inderdaad Beumer, in de tijd dat ik me registreerde was de creativiteit op ;)
Koevlaas2 formule :*)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
beumer schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:48:
[...]

Warmwater is hier opgelost dmv een wamtepomp-boiler.

Die achternaam is voor mij bekend. Zoontje van m'n vriendin heeft die ook. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koevlaas2
https://www.parool.nl/ams...stadsverwarming~b58f7315/

Warmtepomp van mijn hand staat in de krant.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
9000 vangen voor een Panasonic... De handel gaat goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@koevlaas2
Geen subsidie nul op de meter of aardgasloos daar in de gemeente Amsterdam? Zou €9k tot €6k extra opleveren.

Ohh, geen aardgas natuurlijk met stadsverarming :X

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 30-12-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:44:
[...]

9000 vangen voor een Panasonic... De handel gaat goed ;)
Dat is niet alleen voor de Panasonic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:49:
[...]

Dat is niet alleen voor de Panasonic.
Vooruit, we doen er een thermostaat en een bosje bloemen voor de vrouw des huizes bij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:50:
[...]

Vooruit, we doen er een thermostaat en een bosje bloemen voor de vrouw des huizes bij ;)
Dat huis is puur gegoten beton en allemaal Rehau 20mmx2.8 leidingen (als hoofdleiding), dat heeft Koevlaas de nodige moeite gekost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:50:
[...]

En dan staat het zooitje nog 100% buiten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:47:
@koevlaas2
Geen subsidie nul op de meter of aardgasloos daar in de gemeente Amsterdam? Zou €9k tot €6k extra opleveren.

Ohh, geen aardgas natuurlijk met stadsverarming :X
Die subsidiepot is al een lange tijd vacuum getrokken, maar je hebt had gelijk een Mokummer naar energieneutraal leverde € 8000,- + landelijke subsidie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beumer
Die is al eens gedaan door @Verwijderd in Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Blijft over voor verwarming ongeveer 1950 - 400 - 40 = 1510m3
Benodigd vermogen voor -10C situatie op basis van:
koevlaas2 formule 1510 * 8 / 1650 = 7.32kW
Dan zou die 7kW waarschijnlijk passend moeten zijn, op echt koude dagen kunnen we altijd bijverwarmen met een houtkachel die uiteraard niet aan stond in de tijd waarop het gasverbruik gebaseerd is.
Pagina: 1 ... 41 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.