overwinteraar schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:02:
[...]
@
internetinfo je vraag sneeuwt een beetje onder tussen andere punten. Onderstaand wat uitvoerige feedback van tot nu toe (3e winter) tevreden Loria 6010 gebruiker.
Hier een soortgelijke setting qua huis (alleen 20 jaar eerder gebouwd

, vrijstaand op de vlakte) en historisch gasverbruik (gemiddeld ca 2.400 m3 per jaar). Een 6kW pelletkachel in woonkamer zorgt voor sfeer en geeft in voorkomende situaties extra (stralings)warmte.
De Loria 6010 met 300l SWW (voor 6 personen) zonneboiler (PV collectoren) zorgen hier al een paar jaar voor comfortabele verwarming van woning en water. Serie zonnepanelen houdt de energierekening komende jaren (#exitsalderen

) nog een beetje leuk. COP ligt hier rond 4,8 incl PV collector (excl PV collector op ca 3,7).
Gezien je testopstelling, je nieuwere woning (= betere isolatie) en onze ervaringen zou de Loria (idd van origine Atlantic @
Rol-Co) bij jullie dus prima moeten kunnen. Juist vanwege die betere isolatie en je huidige testopstelling vind ik het historisch gasverbruik bij jullie wel wat hoog. Maar wellicht werd er in jullie woning langer gedoucht en meer gekookt en gebakken op gas (hier was keuken al all-electric voor warmtepomp kwam).
Hier hebben we wel vvw laten aanleggen (en vloer voorzien van na-isolatie in kruipruimte). Advies is dit ook te overwegen, ongeacht het merk WP. Uit warmteverliesberekening bleek dat wij met deze ingrepen aan 8kW vermogen voldoende moesten hebben. De praktijk bevestigt dit (gelukkig

). Als antwoord op de vraag van @
Grolsch: de Loria 6010 levert bij -7 een vermogen van 7,94 kW (vvw = Ta 35 graden); bij radiatoren (Ta = 45 graden) is dit 7,38 kW.
Via radiatoren verwarmen levert je een hogere Ta op, zeker op koudere dagen. Dat is niet leuk voor je COP (en dus exploitatie kosten). Ta gaat hier meestal tot ca 31 graden (de 28 graden uitdaging van @
koevlaas2 lukt hier nog niet

), op hele koude dagen gaat ie omhoog richting max 40 graden. Bij echt koude én vochtige dagen springt element nog wel eens bij ivm defrosts buitenunit.
Wat @
Erwin_83 aangeeft over uitlezen klopt voor oudere versies. Nieuwe types hebben andere printplaat, waarmee je meer kunt uitlezen. Heb ik zelf (ook) geen nieuwe versie, hier opgelost met een Pi met z-wave 3 fase meter en OTGW (met dank aan hulp van @
Chris_82). Als je dit belangrijk vindt, dan zijn andere merken beter. Je kunt ook voor kleine meerprijs een Kamstrup meter laten installeren, die je via bijv Pi uitleest. Achteraf had ik dat moeten doen... Maar ja, dat kwam noch bij mij noch bij mijn verkoper/installateur op...

Wie weet een volgende zomer alsnog eens er tussen plaatsen...
Qua prijs is het voor deze opstelling prima. Wij waren destijds ongeveer hetzelfde kwijt (na aftrek van PV boiler, vloerverwarming, leidingwerk en wat meer PV panelen). Die prijs was destijds een stuk scherper dan de (veel duurdere) offerte voor Panasonic. De derde offerte voor REMKO lag bij ons in zelfde range als Loria, alleen was het daar wat lastiger met één aanspreekpunt voor installatie en onderhoud te werken.
Paar tips:
- probeer - los van welk merk/type het wordt - bij een bestaande opstelling van je voorkeur te luisteren naar lawaai binnen- en buitenunit en ervaringen van klant/bewoners te horen.
- bedenk vooraf goed wat je nu en evt later wilt. Bijv vloerverwarming, zonneboiler en loggen/meten van verbruik.
- PV collectoren of heatpipes vragen om extra element in boiler. Ook als je dit later nog eens zou willen plaatsen als aanvulling, goed hierover nu na te denken jij aanschaf van je boiler. Naast (bijna) gratis warm water scheelt dit overigens in zomer ook geluid van buitenunit, lekker rustig als je op je terras zit

- vraag of ze bij de Loria meteen de Honeywell thermostaat (HCTM) installeren ipv dat priegelding van Atlantic. Mag nu volgens mij geen meerkosten opleveren (gratis omruilactie).
- regel je systeem waterwijzig in. (Kan nu al)
- we hebben ons destijds redelijk breed georiënteerd op een totaalpakket (leverancier die WP, vloerverwarkijg, zonnepanelen en PV boiler ineen kon regelen). Diverse merken (Panasonic, REMKO en Techneco/Atlantic) voorbij zien komen. Andere merken uit dit topic werden toen niet aangeraden/ aangeboden door 'onze' leveranciers. Gezien ervaringen van andere gebruikers in dit topic wel jammer, aangezien daar ook mooie WPen tussen zitten. Kijk daar dus ook even goed naar irt je wensen.
Kortom, Loria 6010 kan prima en prijs is ook prima. Denk vooraf even goed na wat je nu en op termijn wilt/belangrijk vindt en pas je opstelling daarop aan. Veel plezier/succes!