Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Situatie is een woning uit 2015, A-label, vloerverwarming bg, LTV radiatoren verdieping&zolder, alleen een douche, keuken bevat Quooker.
Begane grond & verdieping zijn gescheiden systemen (leidingen) vanaf de zolder.
- 400 liter hygiëne (sww spiraal) buffervat incl. 3x2m2 vlakkeplaat collectoren
- warmtepomp 5kW (Panasonic)
Buffervat gevuld met CV water, WP & verwarming mechanisch gescheiden (maximale flow WP dus).
Om nu SWW in de winter comfortabel te houden moet het vat toch van de 25/30 (retour cv water) naar 50/60 gebracht gaan worden
3 fase 11kW doorstromer is een idee....
Maar is het misschien een idee om een 2de warmtepomp te plaatsen puur en alleen voor SWW?
dan zal ik de 5kW Panasonic puur gebruiken voor de (vloer)verwarming.
Tldr: welke 2de warmtepomp aanschaffen om SWW te produceren met gebruik van 400 liter buffervat?
[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2019 23:26 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
By far het goedkoopst in hardware.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:24:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In de winter redt ie geen 35+ helaas. Plus mijn verwarming zal uiteindelijk het vat “leeg” trekken naar 20/25gradenCurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:26:
Eén WP toch kan gewoon prima een buffervat verwarmen.
Een doorstromer doet 300€, klopt. Maar een 11kW op 3x35A is toch al de helft aan je Max.
Er is ruimte in het budget; en een sCOP van meer dan 1 ... ;-)
[ Voor 35% gewijzigd door Crazy- op 30-12-2019 23:30 ]
Waarom dan geen aparte boiler voor SWW die door je WP wordt verwarmd. Dan wordt die niet leeg getrokken voor andere doeleinden dan SWW.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:28:
[...]
In de winter redt ie geen 35+ helaas. Plus mijn verwarming zal uiteindelijk het vat “leeg” trekken naar 20/25graden
Dan heb je nog steeds een lage temperatuur (...) in de winter. Even uitgaande van dagen onder nul etc. Dan gaat de WP uiteraard geen hoge temperaturen halen.CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:30:
[...]
Waarom dan geen aparte boiler voor SWW die door je WP wordt verwarmd. Dan wordt die niet leeg getrokken voor andere doeleinden dan SWW.
Correct me if...
Die heb je dan niet nodig, 45c SWW is voldoende.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:32:
[...]
Dan heb je nog steeds een lage temperatuur (...) in de winter. Even uitgaande van dagen onder nul etc. Dan gaat de WP uiteraard geen hoge temperaturen halen.
Correct me if...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik was in de veronderstelling dat dat met een boiler op de WP prima ging. Ook in de winter.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:32:
[...]
Dan heb je nog steeds een lage temperatuur (...) in de winter. Even uitgaande van dagen onder nul etc. Dan gaat de WP uiteraard geen hoge temperaturen halen.
Correct me if...
Ben nu ook aan het kijken of de LG HM071M U43 wat is, qua netto prijs komt het allemaal wel een beetje bij elkaar in de buurt.CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:24:
[...]
Als dat een Pana is lees dan eens over de zinloosheid ervan in dit topic en ga voor 5kW of 9kW.
Ja oké. Daar heb je zeker gelijk in; maar nog haal je dat niet met deze opzet. Dus OF ik moet een andere opstelling bedenken om het vat op 40/50 graden te krijgen zonder CV doorstroming.koevlaas2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:33:
[...]
Die heb je dan niet nodig, 45c SWW is voldoende.
Of inderdaad gewoon een doorstromer er achter hangen en deze op 45 graden instellen. De maximale deltaT zal dan 25gr zijn (400 liter, vat staat op zolder, laatste jaar in huidige woning nooit onder 20 gekomen)
Dat werkt ook prima.CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:34:
[...]
Ik was in de veronderstelling dat dat met een boiler op de WP prima ging. Ook in de winter.
Radicaal idee: Naar Spanje verhuizen.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:40:
[...]
Ja oké. Daar heb je zeker gelijk in; maar nog haal je dat niet met deze opzet. Dus OF ik moet een andere opstelling bedenken om het vat op 40/50 graden te krijgen zonder CV doorstroming.
Of inderdaad gewoon een doorstromer er achter hangen en deze op 45 graden instellen. De maximale deltaT zal dan 25gr zijn (400 liter, vat staat op zolder, laatste jaar in huidige woning nooit onder 20 gekomen)

Zo... We gaan een cascade opstelling met Elga's maken!
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Haha 😂 wellicht beter idee ;-) nee gekkigheid.
Als de doorstromer de best value is; geen probleem. Ik probeer alleen even “verder” te denken. Het feit dat ik “nu” moet kiezen en direct goed wil aanpakken...
Jouw ervaring & adviezen zijn hoog aangeschreven hier, daar vertrouw ik wel op :-)
Conclusie:
De 5kW warmtepomp + zonnecollectoren + 11kW doorstromer zou technisch afdoende moeten zijn.
(Heb de calculatie gedaan op basis van huidige woning + extra gas verbruik. Huidige (550m3) nieuwe woning geschat op 800m3. Kwam ik uit op 3,9kW.
Deze kan ik niet op die site vinden.Chip2710 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:36:
[...]
Ik heb ook wel een leuk adresje in Italië, contacten lopen via Nederland, zie de site: https://www.condizionati.nl/
https://www.climafast.it/...08&tracking=5b11622d48954
Heb je er 3 nodig om 1 huis te verwarmen? Wow, ik wist dat ze niet veel vermogen hebben maar......Oxellaar schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:49:
[Afbeelding]
Zo... We gaan een cascade opstelling met Elga's maken!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Puur hardware technisch is een doorstromer het goedkoopst, het mooist is een boiler met of 2 spiralen of 1 die door je WP solo opgewarmt word en maak je je SWW omschakelbaar tussen boiler of hygiene spiraal.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:49:
[...]
Als de doorstromer de best value is; geen probleem. Ik probeer alleen even “verder” te denken. Het feit dat ik “nu” moet kiezen en direct goed wil aanpakken...
Jouw ervaring & adviezen zijn hoog aangeschreven hier, daar vertrouw ik wel op :-)
Conclusie:
De 5kW warmtepomp + zonnecollectoren + 11kW doorstromer zou technisch afdoende moeten zijn.
(Heb de calculatie gedaan op basis van huidige woning + extra gas verbruik. Huidige (550m3) nieuwe woning geschat op 800m3. Kwam ik uit op 3,9kW.
Het is maar net wat je wil.
Ik zou er aan 3 erbij teveel hebben...Rol-Co schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:54:
[...]
Heb je er 3 nodig om 1 huis te verwarmen? Wow, ik wist dat ze niet veel vermogen hebben maar......
Met 1 extra zou ik het wel aandurven.
Maar ze zijn niet voor één woning natuurlijk.
Al zou het wel grappig zijn
Waarom zo ingewikkeld en niet draaien zonder buffervat en 1 SWW boiler.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:49:
[...]
Conclusie:
Of een losse WP boiler?
“Een losse WP boiler” dat is eigenlijk mijn vraag.Grolsch schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:02:
[...]
Waarom zo ingewikkeld en niet draaien zonder buffervat en 1 SWW boiler.
Of een losse WP boiler?
De zonneboiler (platen & vat) bezit ik al. Nu huurwoning; dak is reeds leeg & volgende week verhuizen we het vat.
Kan het verkopen; is een optie. Maar een WPB heeft bijna geen subsidie meer vanaf heden; zonde.
Dus ik dacht; een losse WP voor de SWW aanschaffen misschien een idee?
1x spiraal zonnecollectorenkoevlaas2 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:01:
[...]
Puur hardware technisch is een doorstromer het goedkoopst, het mooist is een boiler met of 2 spiralen of 1 die door je WP solo opgewarmt word en maak je je SWW omschakelbaar tussen boiler of hygiene spiraal.
Het is maar net wat je wil.
1x spiraal hygiëne sww
Vat gevuld met “vuil” dood cv water
Begrijp ik je goed:
Warmtepomp met een 3weg klep laten schakelen ?
- verwarming niet via buffervat
- vat Opwarmen naar 45 graden & daarna 3 weg omschakelen naar verwarming
Kleine elektrische boiler (80 liter) erachter zetten en vullen met warm water uit de hygiëne spiraal. Gezien je alleen een douche hebt heb je niet zoveel liters nodig toch?Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:24:
ben er nog niet helemaal over uit wat ik exact moet gaan doen....
Situatie is een woning uit 2015, A-label, vloerverwarming bg, LTV radiatoren verdieping&zolder, alleen een douche, keuken bevat Quooker.
Begane grond & verdieping zijn gescheiden systemen (leidingen) vanaf de zolder.
- 400 liter hygiëne (sww spiraal) buffervat incl. 3x2m2 vlakkeplaat collectoren
- warmtepomp 5kW (Panasonic)
Buffervat gevuld met CV water, WP & verwarming mechanisch gescheiden (maximale flow WP dus).
Om nu SWW in de winter comfortabel te houden moet het vat toch van de 25/30 (retour cv water) naar 50/60 gebracht gaan worden
Maar is het misschien een idee om een 2de warmtepomp te plaatsen puur en alleen voor SWW?
dan zal ik de 5kW Panasonic puur gebruiken voor de (vloer)verwarming.
Tldr: welke 2de warmtepomp aanschaffen om SWW te produceren met gebruik van 400 liter buffervat?
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Hé dat is niet eens zo gek!roelzadh schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 01:04:
[...]
Kleine elektrische boiler (80 liter) erachter zetten en vullen met warm water uit de hygiëne spiraal. Gezien je alleen een douche hebt heb je niet zoveel liters nodig toch?
Je hebt ze zelfs met een wisselaar zie ik
https://www.boilergarant....kte-boiler-100-liter-tesy
Dat is een win/win situatie denk ik! 😊
Als ik het goed begrijp heb je dus een SWW boiler op dit moment welke verwarmd wordt door zonnecollectoren. Als ik je verhaal goed begrijp heeft deze boiler geen spiraal over waar je evt. een WP op aan zou kunnen sluiten.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 00:10:
[...]
“Een losse WP boiler” dat is eigenlijk mijn vraag.
De zonneboiler (platen & vat) bezit ik al. Nu huurwoning; dak is reeds leeg & volgende week verhuizen we het vat.
Kan het verkopen; is een optie. Maar een WPB heeft bijna geen subsidie meer vanaf heden; zonde.
Dus ik dacht; een losse WP voor de SWW aanschaffen misschien een idee?
[...]
1x spiraal zonnecollectoren
1x spiraal hygiëne sww
Vat gevuld met “vuil” dood cv water
Begrijp ik je goed:
Warmtepomp met een 3weg klep laten schakelen ?
- verwarming niet via buffervat
- vat Opwarmen naar 45 graden & daarna 3 weg omschakelen naar verwarming
Je kunt ook een SWW boilervat kopen met 1 spiraal en laten voeden door je zonnecollector boiler (in serie). Als je zonnecollectoren voldoende warmte produceren doet je WP SWW boiler niets, kom je energie te kort, dan verwarmd de WP (dmv 3-weg-klep) deze "WP SWW Boiler".
https://kotly.com.pl/kate...-heat-pumps-262.html?l=en
Waarom wil je de verwarming via boiler / SWW vat laten lopen
Een doorstroomverwarmer of E-boiler achter je zonnecollector SWW boiler is ook een serieuze en goedkope optie.
Er is inderdaad geen spiraal over, maar het vat is sowieso gevuld met vuil CV water. In het Panasonic topic (&handleiding) werd mij geadviseerd om de WP via het vat te laten lopen om maximale flow en afdracht te hebben.Grolsch schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:05:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je dus een SWW boiler op dit moment welke verwarmd wordt door zonnecollectoren. Als ik je verhaal goed begrijp heeft deze boiler geen spiraal over waar je evt. een WP op aan zou kunnen sluiten.
Je kunt ook een SWW boilervat kopen met 1 spiraal en laten voeden door je zonnecollector boiler (in serie). Als je zonnecollectoren voldoende warmte produceren doet je WP SWW boiler niets, kom je energie te kort, dan verwarmd de WP (dmv 3-weg-klep) deze "WP SWW Boiler".
https://kotly.com.pl/kate...-heat-pumps-262.html?l=en
Waarom wil je de verwarming via boiler / SWW vat laten lopen
Een doorstroomverwarmer of E-boiler achter je zonnecollector SWW boiler is ook een serieuze en goedkope optie.
Hiermee is mechanisch ook de CV gescheiden met een eigen pomp.
Een e-boiler met wisselaar is inderdaad een serieuze overweging (zie mijn reactie hierboven).
- geen 3-fase nodig
- voorverwarmd met warmtepomp via buffervat
- binnen 1 a 2 uur is het vat op temperatuur (50/60)
Dus:
- Zonnecollectoren verwarmen buffervat
- Warmtepomp verwarmt buffervat cq CV
- E-boiler met spiraal wordt voorverwarmt door het buffervat (pompje voor de flow) & warmt op tot 50/60 tijd gestuurd (indien temp onder 45 graden na 16:00, ga opwarmen)
Volgens mij is dit wel hetgeen wat ik in gedacht heb qua opstelling met mijn “wensen” en efficiëntie
FF, mailen of appen of ze deze ook kunnen leveren.Joris Jasper schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:50:
[...]
Deze kan ik niet op die site vinden.
https://www.climafast.it/...08&tracking=5b11622d48954
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ik heb hier een vergelijkbare configuratie, wel een w/w wp. Die doorstromer doet het prima, zolang het water boven de 20 graden blijft. Qua energieverbruik maakt het niet veel uit, ik heb beide configs een jaar getest, dus zowel wp die sww maakt, waardoor de doorstromer minder naverwarmt, als gewoon warmte van cv gedeelte gebruiken. Scheelde op jaarbasis een paar kWh.Crazy- schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:49:
[...]
Conclusie:
Met een bad is warmwater via boiler wel handiger, dat vult iets sneller, maar ook niet een groot verschil. Bij de douche maakt de DWTW elk verschil kleiner.
[ Voor 7% gewijzigd door jerh op 31-12-2019 09:26 ]
Ben wel benieuwd wat de 7kW bezitters daar zelf van vinden. Iemand?CurlyMo schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:24:
[...]
Als dat een Pana is lees dan eens over de zinloosheid ervan in dit topic en ga voor 5kW of 9kW.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Wellicht op termijn een WP die in een hybride setup op de lange termijn de warmtevraag (nu 2400m3 gas) grotendeels/helemaal kan afdekken. Ben nu een beetje aan het puzzelen hoe en wat.
Een logische plek voor de WP is in mijn kelder (nabij meterkast, eenvoudig 3 fase groep te maken, goede plek voor buitenunit) en er loopt ook een verwarming hoofdleiding door mijn kelder. De CV bevind zich in de bijkeuken zo'n 8-10 meter verder. Heb een draadloze thermostaat, dus voor de aansturing maakt locaite niet uit.
- Voor zover ik begrijp kan een WP en CV gewoon in 1 circuit, nog specifieke zaken om rekening mee te houden?
- Kunnen alle WP in hybride met CV draaien? Of alleen specifieke types?
- Als je in hybride draait, dan is er waarschijnlijk communicate tussen CV en Wp nodig, zwakstroom (12v?) werkt dat over een afstand van 10 meter? Of zijn hier andere aansturing/aanslutingen voor mogelijk?
[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 31-12-2019 13:49 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik heb iets gemist? k heb in 't verleden hier wel eens gelezen dat de 7kW een 9kW compressor had maar softwarematig beperkt was, of was dat de 5kW met een 7kW compressor?timovd schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:44:
Een 9kW was in mijn geval duurder dan een 7kW (inclusief subsidie). Ik heb een warmtevraag van ruim 6,5kW, dus een 5kW durfde ik niet aan. Als deze informatie echt klopt, was ik wellicht wel voor de 9kW gegaan. Dan heb ik ook weer sneller warm water.
Ik heb in ieder geval de 9kW en m'n WP is plenty krachtig genoeg
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Jullie hebben allebei een split toch?Felicia schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:11:
[...]
Ik heb iets gemist? k heb in 't verleden hier wel eens gelezen dat de 7kW een 9kW compressor had maar softwarematig beperkt was, of was dat de 5kW met een 7kW compressor?
Ik heb in ieder geval de 9kW en m'n WP is plenty krachtig genoeg
Waar steeds naar gerefereerd wordt is de 7kW mono.
Ik ben dan toch wel benieuwd of er ook daadwerkelijk wat ervaringsdeskundige zijn.
En niet de "ik heb ergens op een forum gelezen dat" onderbouwing.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Hier een 7kw mono. Werkt perfect voor mij.thido schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:55:
[...]
Jullie hebben allebei een split toch?
Waar steeds naar gerefereerd wordt is de 7kW mono.
Ik ben dan toch wel benieuwd of er ook daadwerkelijk wat ervaringsdeskundige zijn.
En niet de "ik heb ergens op een forum gelezen dat" onderbouwing.
Net wat meer vermogen dan de 5. En prijs verschil was minimaal.
@Felicia, De 7 en 9kW split lijken qua uiterlijk erg veel op elkaar en daarmee totaal niet op de 5kW.
Gaat het alleen om de monoblocks waarvan de 7 en 9kW fysiek gelijk zijn aan elkaar?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Verwijderd
Eenvoudigste manier van een hybride opzet, althans eenvoudiger oplossingen ken ik niet en zoals ik het gedaan heb. Warmtepomp parallel aan de CV-ketel, warmtepomp op basis van WAR zorgt er voor dat kamerT=21oC is. De thermostaat v.d. CV-ketel staat op 20oC, indien de warmtepomp het niet meer trekt, de kamerT daalt en daardoor de 20oC aantikt schakelt de CV-ketel automatisch bij, ze blijven dus beide actief. Zie screenshot, door defrosts daalt de kamerT en over die dag wordt er minder dan 2m3 aan gas bijgestookt, die 2,343m3 is incl SWW verbruik.brokenp schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:43:
Ik heb een jaren 30 woning waar ik de komende 10 jaar nog een aantal verbouw en isolatie projecten op ga uitvoeren (oa gevel en zolder isolatie komende X jaar, beneden wel deels vloerverwarming). Ik overweeg om in de planning ook een L/W warmtepomp.
Wellicht op termijn een WP die in een hybride setup op de lange termijn de warmtevraag (nu 2400m3 gas) grotendeels/helemaal kan afdekken. Ben nu een beetje aan het puzzelen hoe en wat.
Een logische plek voor de WP is in mijn kelder (nabij meterkast, eenvoudig 3 fase groep te maken, goede plek voor buitenunit) en er loopt ook een verwarming hoofdleiding door mijn kelder. De CV bevind zich in de bijkeuken zo'n 8-10 meter verder. Heb een draadloze thermostaat, dus voor de aansturing maakt locaite niet uit.
- Voor zover ik begrijp kan een WP en CV gewoon in 1 circuit, nog specifieke zaken om rekening mee te houden?
- Kunnen alle WP in hybride met CV draaien? Of alleen specifieke types?
- Als je in hybride draait, dan is er waarschijnlijk communicate tussen CV en Wp nodig, zwakstroom (12v?) werkt dat over een afstand van 10 meter? Of zijn hier andere aansturing/aanslutingen voor mogelijk?

Verwijderd
Juist, zonder extra thermostaat, de laagst mogelijke Ta, het meest efficient, bereik je hiermee. Een thermostaat laten functioneren, extra verwarmen of WP laten stoppen geven aan dat de Ta onnodig hoog moet zijn, daarmee minder efficient is. Je moet dan kunnen leven met het feit dat de kamerT soms enkele 0,1oC hoger of lager is, bedenk dat we een aantal jaren geleden die tienden van een oC niet eens konden aflezen.brokenp schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:35:
@Verwijderd met WAR bedoel je dus een WAR zonder extra thermostaat? Wp regelt zichzelf op basis van weer / retourtemp en compenseert daarmee ongeveer het warmteverlies? Ik zag in dit forum ook oplossingen met 2 thermostaten.
En het hoge woord lijkt eruit qua bedragen nog uitgekeerd krijgen van de lijst van vorig jaar:t.oswald schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:07:
RVO lijst 2020 staat online
https://www.rvo.nl/sites/...rmtepompen%201-1-2020.pdf
databeestje schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:54:
Ook niet grappig, de mevrouw zegt dat onder de coulance regeling in 2020 ik wel de boiler kan indienen, maar ik dan maar 500 in plaats van 1250 euro subisidie krijg. Als ik dat had geweten had ik het niet gedaan,
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Wel Wel mijn aankoop van De Explorer v4 gaat dus niet door.t.oswald schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:07:
Leuk! Ik heb Jorien in december 2018 jouw gegevens doorgegeven. Klein wereldjekoevlaas2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:20:
https://www.parool.nl/ams...stadsverwarming~b58f7315/
Warmtepomp van mijn hand staat in de krant.
Goed man!
wat is je alternatief dan en hoeveel op de levensduur is het dan goedkoper. Ik had 1250 op WPB en is nu in de lijst 650. Had het waarschijnlijk nog steeds gedaan omdat het systeem er veel simpeler van wordt. Geen drieweg klep, geen extra leidingen en geen warmteverleis door SWW runs. Daardoor kan ik makkelijk met een 5Kw uit en was het nog steeds even duur dan met een losse boiler en alle instellatie spullen. Geluid is een goede reden dit niet.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Nog net op tijd om de subsidie binnen te slepen (ivm nieuwbouwwoning)
Installatie zal wel pas over een half jaartje zijn

Waar besteldrolandmegens schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:19:
Ik heb de LG 7kw monoblock gekocht
Nog net op tijd om de subsidie binnen te slepen (ivm nieuwbouwwoning)
Installatie zal wel pas over een half jaartje zijn
Die hebben de service manual gelezen en weten dus wel beterthido schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:45:
[...]
Ben wel benieuwd wat de 7kW bezitters daar zelf van vinden. Iemand?
bij -7 is het weliswaar 5.5 vs 4.7 ipv 7 vs 5 maar die 17% extra kan wel het verschil maken, naast dat de 7kw die 5.5 nog stilletjes produceert, terwijl die 5kw op zn max staat te gieren..
Het is wel zo dat de 5kw zijn 5 ook bij -15 kan leveren(mits tA laag), maar dat had je net zo goed met element kunnen doen, want alles wat ie meer produceert verbuikt ie ook meer.. tja, lijkt me meer marketing.
Je kunt aan de capaciteit grafiekjes in de service manual goed zien wat ik bedoel, capaciteit daalt en piekt bij -15 weer omhoog voor marketing doeleinden..
in de praktijk is dat echter niet zo boeiend, en is capaciteit tot zo'n -5 veel interessanter. (in NL) en dan doet een 7kw toch 23% meer (4.7 vs 5.8)
Dankjewel! De nieuwe vm2d binnenunits van Mitsubishi staan er nu ook in.t.oswald schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:07:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De andere dingen die je schrijft kloppen volgens mij wel maar ik geloof niet dat de 7 kW bij 5kW vermogen levering stiller is. De condensor en fans zijn hetzelfde zover ik weet.lolle1212 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:53:
[...]
bij -7 is het weliswaar 5.5 vs 4.7 ipv 7 vs 5 maar die 17% extra kan wel het verschil maken, naast dat de 7kw die 5.5 nog stilletjes produceert, terwijl die 5kw op zn max staat te gieren..
in de praktijk is dat echter niet zo boeiend, en is capaciteit tot zo'n -5 veel interessanter. (in NL)
-10 of zelfs lager kan ook voorkomen als je wat verder van de kust zit.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Kan kloppen wat betreft condensor en fans, maar die maken normaliter ook niet het meeste geluid op hoog vermogen.. dat is de compressor.. grotere compressor x lager toerental = minder geluid. (normaliter iig)busscherski schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:59:
[...]
De andere dingen die je schrijft kloppen volgens mij wel maar ik geloof niet dat de 7 kW bij 5kW vermogen levering stiller is. De condensor en fans zijn hetzelfde zover ik weet.
-10 of zelfs lager kan ook voorkomen als je wat verder van de kust zit.
-10 kan ook wel voorkomen, maar bij - 10 is de 5 niet beter oid dan een 7. dat is pas bij -15 en dan is alles wat hij meer levert COP 1 oftewel niet echt spannend imho.
Wel vind ik het jammer dat de 7kw zo ver inzakt, al zijn er ook weer confusing flaaiers die suggeren dat de 7kw en 9kw ook pieken bij -15 conform de 5 alleen dan naar respectievelijk 5.9 & 7.6kw (zie bijv. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58338390)
En als dat klopt, wat niet ondenkbaar is, dan heb je ook in dat scenario dus meer power met een 7 dan een 5. (Alleen zo koud heb ik het nooit gezien dus niet kunnen verifieren met de 7's die ik heb geinstalleerd. Alleen kunnen zien dat ze nog zo'n 6,5-6,7 doen bij 1/2 graden echte vriesweer moet nog komen.
Ik had niet aan de compressor gedacht.
Op max vermogen maakt de 7 kW iig wel meer geluid dan de 5 kW.
Mocht het toch stiller zijn bij 5 kW geleverd vermogen (dat betwijfel ik) dan is het vast niet veel.
Ik heb de specsheet nog niet bekeken maar die 7 kW LG's die hier onlangs voorbij kwamen lijken me passender als je aan 5 kW niet voldoende hebt.
Bij -10 doen ze toch ongeveer evenveel vermogen?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Waarom geen buffervat met een spiraal onderin voor de zonnecollectoren en een spiraal bovenin voor het sww?Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:15:
[...]
Er is inderdaad geen spiraal over, maar het vat is sowieso gevuld met vuil CV water. In het Panasonic topic (&handleiding) werd mij geadviseerd om de WP via het vat te laten lopen om maximale flow en afdracht te hebben.
Hiermee is mechanisch ook de CV gescheiden met een eigen pomp.
Een e-boiler met wisselaar is inderdaad een serieuze overweging (zie mijn reactie hierboven).
- geen 3-fase nodig
- voorverwarmd met warmtepomp via buffervat
- binnen 1 a 2 uur is het vat op temperatuur (50/60)
Dus:
- Zonnecollectoren verwarmen buffervat
- Warmtepomp verwarmt buffervat cq CV
- E-boiler met spiraal wordt voorverwarmt door het buffervat (pompje voor de flow) & warmt op tot 50/60 tijd gestuurd (indien temp onder 45 graden na 16:00, ga opwarmen)
Volgens mij is dit wel hetgeen wat ik in gedacht heb qua opstelling met mijn “wensen” en efficiëntie
WP verwarmd cv-water in het buffervat. In serie plaats je met bovenste spiraal een doorstroomverwarmer. Als het sww water onder de ingestelde temperatuur is springt voor de doorstromer bij om het water verder te verwarmen. In de praktijk is het cv water tussen 25 en 30 graden. Er hoeft maar 20 tot 15 graden bij voor een 45 graden douche. Je hebt altijd warmwater.
Ook de zonnecollectoren verwarmen het buffer. Voor sww en cv. Als cv in voorjaar-zomer-najaar uit is heb je de collectoren voor volledige sww verwarming. Daarnaast kan je het buffervat ook als sww door de WP laten verwarmen. Bij de Panasonic H is de minimum sww temperatuur 40 graden. Deze optie zou ik gebruiken als je het huis niet meer wordt verwarmd. Je hebt dan een combi van zonnecollectoren en WP voor sww verwarming.
Voor het cv gedeelte gebruik je een aparte cv pomp. WP en cv zijn ontkoppeld. Voordeel: geen pendelen, geen geruis in leidingen, defrost temperatuur daling dip, etc.
Buffervat is er als/voor: ontkoppelaar, warmteopslag, warmteuitwisseling. De inhoud van 400 liter waar jij aan denkt is voldoende. Met twee spiralen cv buffervat bespaar je een relatief duur sww vat.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
In Nederland bij een klein bedrijfje hier in de buurt:
https://www.deroijallroun...pen/model-lg-hm071m-220v/
Het kon wat goedkoper bij comfortklimaat, maar die wordt sterk afgeraden hier, en heeft ook bijna alleen maar rampzalige reviews
Volgens mij is dit wel een beetje de opstelling die ik ingedachte heb.pleio65 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:46:
[...]
Waarom geen buffervat met een spiraal onderin voor de zonnecollectoren en een spiraal bovenin voor het sww?
WP verwarmd cv-water in het buffervat. In serie plaats je met bovenste spiraal een doorstroomverwarmer. Als het sww water onder de ingestelde temperatuur is springt voor de doorstromer bij om het water verder te verwarmen. In de praktijk is het cv water tussen 25 en 30 graden. Er hoeft maar 20 tot 15 graden bij voor een 45 graden douche. Je hebt altijd warmwater.
Ook de zonnecollectoren verwarmen het buffer. Voor sww en cv. Als cv in voorjaar-zomer-najaar uit is heb je de collectoren voor volledige sww verwarming. Daarnaast kan je het buffervat ook als sww door de WP laten verwarmen. Bij de Panasonic H is de minimum sww temperatuur 40 graden. Deze optie zou ik gebruiken als je het huis niet meer wordt verwarmd. Je hebt dan een combi van zonnecollectoren en WP voor sww verwarming.
Voor het cv gedeelte gebruik je een aparte cv pomp. WP en cv zijn ontkoppeld. Voordeel: geen pendelen, geen geruis in leidingen, defrost temperatuur daling dip, etc.
Buffervat is er als/voor: ontkoppelaar, warmteopslag, warmteuitwisseling. De inhoud van 400 liter waar jij aan denkt is voldoende. Met twee spiralen cv buffervat bespaar je een relatief duur sww vat.
Alleen ipv een doorstromer overweeg ik een e-boiler icm een wisselaar; welke in serie staat met de SWW spiraal van het 400 liter vat.
Let op: het vat heb ik 2 jaar in bezit :-) die ga ik niet vervangen.
Heb je het u42 of u43 model?rolandmegens schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:07:
[...]
In Nederland bij een klein bedrijfje hier in de buurt:
https://www.deroijallroun...pen/model-lg-hm071m-220v/
Het kon wat goedkoper bij comfortklimaat, maar die wordt sterk afgeraden hier, en heeft ook bijna alleen maar rampzalige reviews
De nieuwste, dus het u43 model. De prijzen van boilervat etc krijg ik volgende week (leverancier was momenteel gesloten)
Nette prijs voor een Nederlands model.rolandmegens schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:33:
[...]
De nieuwste, dus het u43 model. De prijzen van boilervat etc krijg ik volgende week (leverancier was momenteel gesloten)
Oké, I get the picture, tav het vat. Toch zie ik het voordeel van een e-boiler tov een doorstromer niet helemaal. Feitelijk is de 400 liter toch ook sww opslag? E-boiler zou je met overcapaciteit zonnepanelen kunnen verwarmen, maar dan is de WP efficiënter.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:14:
[...]
Volgens mij is dit wel een beetje de opstelling die ik ingedachte heb.
Alleen ipv een doorstromer overweeg ik een e-boiler icm een wisselaar; welke in serie staat met de SWW spiraal van het 400 liter vat.
Let op: het vat heb ik 2 jaar in bezit :-) die ga ik niet vervangen.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ja klopt, we hadden het nog over je.robkds schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:07:
[...]
Leuk! Ik heb Jorien in december 2018 jouw gegevens doorgegeven. Klein wereldje
Het is (denk ik) om het even. Een e-boiler of doorstromer. Enige wat ik zelf als voordeel zie is het vereiste vermogen; doorstromer 11kW (Max) maar e-boiler is 2,5kW. Is denk ik een keuze...pleio65 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:46:
[...]
Oké, I get the picture, tav het vat. Toch zie ik het voordeel van een e-boiler tov een doorstromer niet helemaal. Feitelijk is de 400 liter toch ook sww opslag? E-boiler zou je met overcapaciteit zonnepanelen kunnen verwarmen, maar dan is de WP efficiënter.
Doorstromer is minder gunstig in 2023 en erna, dat pak je nooit van je pv, een boiler is simpel met een klokje te regelen.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:37:
[...]
Het is (denk ik) om het even. Een e-boiler of doorstromer. Enige wat ik zelf als voordeel zie is het vereiste vermogen; doorstromer 11kW (Max) maar e-boiler is 2,5kW. Is denk ik een keuze...
Dat is wel een scherp punt inderdaad.... ! Extra bevestiging :-) 120liter e-boiler bestellen maar ;-)Rol-Co schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:41:
[...]
Doorstromer is minder gunstig in 2023 en erna, dat pak je nooit van je pv, een boiler is simpel met een klokje te regelen.
Wow, das groot, ben je met 10 man thuis? 120 liter boiler is 3 fase en 7200WCrazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:44:
[...]
Dat is wel een scherp punt inderdaad.... ! Extra bevestiging :-) 120liter e-boiler bestellen maar ;-)
Tip van mij, begin met 1 x50 liter, als je tekort komt hang je er nog 1 naast.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 31-12-2019 22:52 ]
Hm. Ik zat verkeerd te kijken... we zijn wel met 4 mensen :-). Maar inderdaad de 120liter is 6kW. 80 liter is 2,9kW. Zeker vóór het onzekere ;-). WAFRol-Co schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:46:
[...]
Wow, das groot, ben je met 10 man thuis? 120 liter boiler is 3 fase en 7200W
Tip van mij, begin met 1 x50 liter, als je tekort komt hang je er nog 1 naast.
Nee, als je daalderopjes neemt, die kunnen 85 graden, met mengventiel haal je dus al 110liter of meer uit een 50 liter boiler, afhankelijk van je douchekop natuurlijk maar met een niebla 5 liter is dat al 20 min douche.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:52:
[...]
Hm. Ik zat verkeerd te kijken... we zijn wel met 4 mensen :-). Maar inderdaad de 120liter is 6kW. 80 liter is 2,9kW. Zeker vóór het onzekere ;-). WAF
Wij zijn met 5 en heb 2x30l, zoals je ziet staat die ene op 65 en de ander op 75 graden.
1400kWh per jaar.
Een e-boiler moet "passen" , bang voor koud water is duur in gebruik, meer stilstand verlies, opwarmtijd, en weinig gebruik grotendeels van de tijd. Hier zijn we hem aan het gebruiken of hij is aan het warmen, weinig stilstand.
Oh, en koop hem op mp voor paar tientjes
Er wordt minimaal 1x per dag gedoucht; en sommige dagen dus 4x.Rol-Co schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:58:
[...]
Nee, als je daalderopjes neemt, die kunnen 85 graden, met mengventiel haal je dus al 110liter of meer uit een 50 liter boiler, afhankelijk van je douchekop natuurlijk maar met een niebla 5 liter is dat al 20 min douche.
Wij zijn met 5 en heb 2x30l, zoals je ziet staat die ene op 65 en de ander op 75 graden.
1400kWh per jaar.
Een e-boiler moet "passen" , bang voor koud water is duur in gebruik, meer stilstand verlies, opwarmtijd, en weinig gebruik grotendeels van de tijd. Hier zijn we hem aan het gebruiken of hij is aan het warmen, weinig stilstand.
Waarom 2 boilers & verschillende temperaturen?
Hier ook, niet anders hoor.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:02:
[...]
Er wordt minimaal 1x per dag gedoucht; en sommige dagen dus 4x.
Waarom 2 boilers & verschillende temperaturen?
Ff link naar ander topic voor de info op je vraag.
Rol-Co in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Deels waar. Tenzij je collectoren hebt of WP voor sww op directe pv opwekking gebruikt. In theorie is WP voor sww verwarming na 2023 het meest gunstige.Rol-Co schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:41:
[...]
Doorstromer is minder gunstig in 2023 en erna, dat pak je nooit van je pv, een boiler is simpel met een klokje te regelen.
Maakt het er allemaal niet makkelijker op nu haha.Rol-Co schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:16:
[...]
Hier ook, niet anders hoor.hij warmt soms meerdere keren per dag.
Ff link naar ander topic voor de info op je vraag.![]()
Rol-Co in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
Zoveel opties, keuzes ... Vele meningen, ideeën, oplossingen 😛
Ga er komende dagen even over brainstormen wat nu handig is....
Iets voor volgend jaar😃Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:26:
[...]
Maakt het er allemaal niet makkelijker op nu haha.
En dat is juist het leukste van Tweakers.....Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:26:
[...]
Sww is ook het moeilijkstCrazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:26:
[...]
@pleio65
Ja door de COP, verder niet, ik warm straks met 400W en dat doet 10000Wp aan pv al heel snel, zelfs met slecht weer.
Collectoren is alleen in de zomer, ik heb panelen op die plek, minder onderhoud en resultaat is het zelfde.
Maar er zijn meer wegen naar rome inderdaad.
rolandmegens schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:07:
[...]

ha zeker!Ramon_1984 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:30:
[...]
En dat is juist het leukste van Tweakers.....
Een nieuwe weg inslaan kan ook geen kwaad :-) maar wel waar: SWW is nog even het lastigste punt.
Had jij ze niet failliet laten verklaren?
Altijd lastig, goed nadenken en iets bedenken wat voor jouw voor de lange termijn een mooie oplossing is.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:33:
[...]
ha zeker!
Een nieuwe weg inslaan kan ook geen kwaad :-) maar wel waar: SWW is nog even het lastigste punt.
En dat kan en mag niet afhankelijk zijn van een subsidie......
Dat is het absoluut niet. Subsidie heb ik al gehad op de zonneboiler & straks warmtepomp. Kijk, zonnepanelen, warmtepomp & zonnecollector (zonneboiler) zijn wel geregeld.Ramon_1984 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:36:
[...]
Altijd lastig, goed nadenken en iets bedenken wat voor jouw voor de lange termijn een mooie oplossing is.
En dat kan en mag niet afhankelijk zijn van een subsidie......
Maar het laatste stukje SWW: dat is de uitdaging.
Een doorstromer is makkelijk; maar daar heb ik wel mijn twijfels over. Deels door het grote gevraagde vermogen, anderzijds voor de lange termijn & afbouw saldering.
Dus toen het idee : e-boiler met een wisselaar. Dan kan de WP helpen; danwel via het 1ste buffervat & sww spiraal. Mi is dat niet eens een gekke oplossing/ hybride.
@Rol-Co heeft echter een goede oplossing; is overwegen waard
[ Voor 3% gewijzigd door Crazy- op 31-12-2019 23:43 ]
Dat was iemand anders van het forum, ik was wel ondersteunend.Ramon_1984 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:33:
[...]
Had jij ze niet failliet laten verklaren?
Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen door via whatsapp te dreigen met een nieuw faillissement, de verschuldigde € 6k zijn uiteindelijk helemaal terugbetaald.
Een COP 1 boiler zuipt enorm veel stroom.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:42:
[...]
Dat is het absoluut niet. Subsidie heb ik al gehad op de zonneboiler & straks warmtepomp. Kijk, zonnepanelen, warmtepomp & zonnecollector (zonneboiler) zijn wel geregeld.
Maar het laatste stukje SWW: dat is de uitdaging.
Een doorstromer is makkelijk; maar daar heb ik wel mijn twijfels over. Deels door het grote gevraagde vermogen, anderzijds voor de lange termijn & afbouw saldering.
Dus toen het idee : e-boiler met een wisselaar. Dan kan de WP helpen; danwel via het 1ste buffervat & sww spiraal. Mi is dat niet eens een gekke oplossing/ hybride.
@Rol-Co heeft echter een goede oplossing; is overwegen waard
Gaan we doenTomexergie schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:12:
MONITORING L/W warmtepompen Vergeet niet op te nemen : S.V.P inleveren via PM
@develdonk @mightym @jaari @Wodan89 @corsat @Bram-Bos @barteg @Boerm @mkleinman @Rol-Co @Vincm @hrt @buiter @Grolsch @Oxellaar @Knowbody @Foxy101 @godfriedd @blauwemac @AUijtdehaag @Chris_82 @zandstraat @Verwijderd @LangeFries @koevlaas2 @Zwerius @Enerziek @Naalroc @Fut41 @Dylantje2 @Felicia @pleio65 @MarFan @note @Wimhaw @kanaaldijk @hannibal2206 @Stoofie @mgroen81 @Verwijderd @Copitano
In de basis: ja. Maar een doorstromer ook.koevlaas2 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:45:
[...]
Een COP 1 boiler zuipt enorm veel stroom.
Maar hij wordt wel gevoed met 20-45 graden door de WP & eerste buffervat. Dus dat valt ook wel mee.
Liever zou ik ook een extra WP neerzetten (...) of zonder e-boiler. Maar dan douche ik in de winter koud ;-)
Dan een tussenweg nemen...
Valt wel mee, een wp doet het ook maar met COP 2,5 voor sww en dan moet je legionella runs doen, groter vollume houden enz enz.koevlaas2 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:45:
[...]
Heeft voor en nadelen, niet zomaar wat roeptoeteren.
Boilers
[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 31-12-2019 23:53 ]
COP 3.5 oid in mijn geval en ik roeptoeter zeker niet zomaar wat.Rol-Co schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:50:
[...]
Valt wel mee, een wp doet het ook maar met COP 2,5 voor sww en dan moet je legionella runs doen, groter vollume houden enz enz.
Heeft voor en nadelen, niet zomaar wat roeptoeteren.
Boilers
[/quote]
Ben ik het niet mee eens, zeker gezien aanschaf en minder appendages en ruimte en geen lawaai.
Okay, we douchen zuinig en zijn op jaar basis, met 2 personen, nog geen 600 kWh kwijt.
En een daalderop gaat lang tot zeer lang mee.
Sorry, just my 2 cents.
En iedereen de beste wensen!
[ Voor 5% gewijzigd door hrt op 01-01-2020 00:44 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Een voorspoedig 2020 voor iedereen.
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Wild is het niet, op wat uitschieters na.koevlaas2 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:56:
[...]
COP 3.5 oid in mijn geval en ik roeptoeter zeker niet zomaar wat.

Dat verbruik ik op jaarbasis met de wp, ik moet er niet aan denken dit cop 1 te doen.BenEco schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 01:12:
566 kWh over heel 2019 met de e-boiler. (met een beetje hulp van WP en ZB.)
Een voorspoedig 2020 voor iedereen.
Er zullen best zuinige gebruikers tussen zitten maar het blijft naar verhouding duur werken.
Mijn doorstromer heeft volgens mij een behoorlijke standby verbruik, ik zal nog eens meten want dat is wel zonde.Crazy- schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 23:49:
[...]
In de basis: ja. Maar een doorstromer ook.
Maar hij wordt wel gevoed met 20-45 graden door de WP & eerste buffervat. Dus dat valt ook wel mee.
Liever zou ik ook een extra WP neerzetten (...) of zonder e-boiler. Maar dan douche ik in de winter koud ;-)
Dan een tussenweg nemen...
Mijn doorstromer is als uitwijksysteem/testdoeleinden, staat eigenlijk altijd uit dus ik heb er verder geen last van.
koevlaas2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:12:
[...]
Mijn doorstromer heeft volgens mij een behoorlijke standby verbruik, ik zal nog eens meten want dat is wel zonde.
Mijn doorstromer is als uitwijksysteem/testdoeleinden, staat eigenlijk altijd uit dus ik heb er verder geen last van.
Vind je het heel erg als ik je niet meer kan volgen?koevlaas2 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:09:
[...]
Dat verbruik ik op jaarbasis met de wp, ik moet er niet aan denken dit cop 1 te doen.
Er zullen best zuinige gebruikers tussen zitten maar het blijft naar verhouding duur werken.
Enige reden dat iemand COP 1 erg kan vinden is bij een tekort aan pv! Dus kan je je beter daar op concentreren.
Of na 2021 wanneer salderen stoptRol-Co schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:37:
[...]
Enige reden dat iemand COP 1 erg kan vinden is bij een tekort aan pv! Dus kan je je beter daar op concentreren.
2023 !
En nee, een boilertje is prima op de zon te schakelen, zelfs voor 20 sec, ga dat eens met een warmtepomp doen!
Daarbij zakt het salderen 15% per jaar, dus nog jaren vooruit en tijd om pv bij te leggen wat je goedkoop hebt gescoord.
@reneeke1970 is een goed voorbeeld daarvan, met ruim 20 kWp op dak, zie je hem druk maken over COP1?
Check
Zie je mij @reneeke1970 als goed voorbeeld beschouwen@reneeke1970 is een goed voorbeeld daarvan, met ruim 20 kWp op dak, zie je hem druk maken over COP1?
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat sommigen COP 1 gebruiken voor SWW, zelf heb ik in 2019 voor SWW een gemiddelde COP van 3.43 gehaald voor SWW (610kWh elektrisch, 2094kWh Thermisch).
Toch een besparing van een kleine 300 euro per jaar gerekend met 0,20 € /kWh.
20mm is buitendiameter toch? Inwendig 14,4. Tot welk vermogen en flow is dat voldoende?koevlaas2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:53:
[...]
Dat huis is puur gegoten beton en allemaal Rehau 20mmx2.8 leidingen (als hoofdleiding), dat heeft Koevlaas de nodige moeite gekost.
Ik moet namelijk nog een stuk hoofdleiding(8 meter) van mijn hybride opstelling CV + Elga vervangen en dat is nu 28mm gefit stalen pijp. Ik twijfel welke diameter ik zal nemen.
Veel gezondheid en een Warmtepomp 2020
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken. Dan ben ik gedekt voor de verwarming al vraag ik me wel af wat dit gaat kosten bij een echt koude winter...want de Elga zonder vvw moet heel hard werken onder de 0. En ik moet ook nog wat verzinnen voor de sww. Ik kan van alles bedenken maar het wordt allemaal zo houtje touwtje dan.amarkest schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:57:
[...]
@ElgaFreak
Heb je deze al s bekeken? https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw
Ik heb er serieus naar zitten kijken voordat ik de CVaanuit ELrad oplossing bedacht. (geen gesleutel), snelklaar.
Je kunt m zelfs wat dichter bij de te verwarmen zone zetten ipv op zolder oid.
Met de kennis van nu zou ik gaan voor een split unit met sww vat erbij, lekker simpel, kan de cv eruit en de gaskraan dicht.
En de beste wensen allemaal!
Nee, niet omdraaien! Ik zei, de enige die problemen hebben met COP 1 verwarmen (en het ging over sww inderdaad) zijn diegene met te krap pv/niet meer kwijt kunnen.Grolsch schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:47:
@Rol-Co Tsjah, dan kunnen we dit topic wel gaan sluiten en ook COP 1 gaan verwarmen als PV het toverwoord is
Ik kan me trouwens goed voorstellen dat sommigen COP 1 gebruiken voor SWW, zelf heb ik in 2019 voor SWW een gemiddelde COP van 3.43 gehaald voor SWW (610kWh elektrisch, 2094kWh Thermisch).
Toch een besparing van een kleine 300 euro per jaar gerekend met 0,20 € /kWh.
Als het in "het pv budget" past is het veelal geen probleem
Nee dat vind ik niet erg, gebeurt bij de beste(n).Rol-Co schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:37:
[...]
Vind je het heel erg als ik je niet meer kan volgen?
in mijn optiek: Ondanks veel PV is dat geen reden om maar zoveel mogelijk te gaan verbruiken, het blijft in de winter grijze stroom waar je op draait. In de zomer ben je Robin Hood voor de buurt, zelfs de atoomstroom klant krijgt jouw stroom
Besparen lukt hier aardig, November 2019 80 kWh minder verbruik, vorige maand 90 kWh. De verlaging van de Ta lijkt zijn vruchten af te werpen.
Het was ook warm he! Het is hier ook minder verbruik, en dan staat hij dit jaar 24/7 aan plus te warm soms in huis.
Het is gewoon erg zacht buiten.
COP is volgens mij ook hoger, ik ga straks de standen insturen.
Dit topic is gesloten.