Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.603 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Felicia schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:10:
[...]

Ik heb zoiets ook wel eens gelezen maar toen stond er 400+ volt op de 0 vanuit de wijkcentrale. Heel lange discussie over aansprakelijkheid e.d.
Ik verwacht dat de nul juist is weggevallen, ipv onder spanning is komen te staan.
Zonder nul en 3 fase heb je namelijk 400V

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
Oxellaar schreef op donderdag 26 december 2019 @ 16:47:
[...]

Ik verwacht dat de nul juist is weggevallen, ipv onder spanning is komen te staan.
Zonder nul en 3 fase heb je namelijk 400V
Kan je een mitsubishi 3 fase wp ook enkelfase aansluiten, aangezien de 3 fasen gelijkgericht worden ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:09:
Automaat zal dan 40A zijn. Vrijwel altijd beschadigde kabel of grondmof waardoor de nul los raakt en een heel huizenblok op zijn donder krijgt.

Ik heb nu 2,6kW WP(+B) met 1,8kW element en 1,9kW CV- e-naverbrander echter dit gaat dus niet goed op 1x35A smelt. Blijf erbij dat all-electric gewoon niet te doen is op 1x35A of je moet kunstgrepen gaan uithalen zoals element loskoppelen, opletten dat vaatwasser en wasdroger niet tegelijk aan staan etc. (alleen te doen als je alleen woont dus).

[...]

Is dit wel slim? Of is het een betonnendak.
Om een 1×35A te doen smelten moet je wel je best doen. Hoeveel stroom liep er toen bij jou de hoofdzekering smolt?

Kennis van me met ook 1×35A. Gezin 4 personen. Inductiekookplaat 7,2 kW. Warmtepomp 7 kW elektrisch aansluitvermogen. Warmtepompboiler 2,3 kW aansluitvermogen. Etc. etc. Gaat allemaal goed op 1×35A smeltpatroon. De vermogens op het typeplaatje zijn te hoog en als je deze ook nog zonder gelijktijdigheidsfactor bij elkaar optelt ga je helemaal de mist in qua hoofdzekering.

Heb echt al vele all-electric huizen met 1×25A en 1×35A gezien. Ik ben altijd benieuwd naar de meetgegevens van mensen die zeggen dat het niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dre schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:21:
[...]

Om een 1×35A te doen smelten moet je wel je best doen. Hoeveel stroom liep er toen bij jou de hoofdzekering smolt?

Kennis van me met ook 1×35A. Gezin 4 personen. Inductiekookplaat 7,2 kW. Warmtepomp 7 kW elektrisch aansluitvermogen. Warmtepompboiler 2,3 kW aansluitvermogen. Etc. etc. Gaat allemaal goed op 1×35A smeltpatroon. De vermogens op het typeplaatje zijn te hoog en als je deze ook nog zonder gelijktijdigheidsfactor bij elkaar optelt ga je helemaal de mist in qua hoofdzekering.

Heb echt al vele all-electric huizen met 1×25A en 1×35A gezien. Ik ben altijd benieuwd naar de meetgegevens van mensen die zeggen dat het niet kan.
Ik ben er te dom voor........ Om dat uit rekenen was iets met volt x vermogen

Maar zoals al vaker aangeven..
Iets met NEN1010

Ik kan op de snelweg in NL ook 200 rijden .. _/-\o_
Maar als.... Dan :'( :'( :'(

Dus stop nu eens met zeggen dat het kan.
Maar weet ook ff zeker of het "gewoon" mag voordat mensen denken dat je alles maar mag opknopen aan een automaatje

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:35
Dre schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:21:
[...]Heb echt al vele all-electric huizen met 1×25A en 1×35A gezien. Ik ben altijd benieuwd naar de meetgegevens van mensen die zeggen dat het niet kan.
Dat geloof ik niet. Een installateur zal dat nooit op 1x25A of 1x35A zetten. Dat zal een DIY brouwseltje zijn of beun maar zeker geen ''vele''. Als het goed gaat zal er zeer beperkt gekookt worden en voor de rest weinig in huis aan staan.

stroom

Dit is met koken, je ziet dat ie hier tegen de 7kW aanhikt ~32,5A. Toen die plopte had ik nog geen youless dus geen idee.
Is ook wel logisch toch, als je mijn gemeten vermogens optelt gaat dat nooit goed (echte WP heb ik natuurlijk niet dus even Grafana van een 5kW gepakt en voor de plaat het gemiddelde van jou)=(WP,WPB,Quook,inductieplaat,oven,mag,wasdroog,rest v huis)=(1,5kW+2kW+2,05kW+2kW+3kW+2kW+1,9kW+3kW+0,5kW). Deze situatie kwam gisteren voor bij mij. Ik heb nu een Eltako met ESC240 dus de smelt gaat er niet meer uit. Maargoed te offtopic voor hier misschien, wel leuke materie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 18:02:
[...]

Kan je een mitsubishi 3 fase wp ook enkelfase aansluiten, aangezien de 3 fasen gelijkgericht worden ?
Nee kan niet...

Als je mazzel hebt en de juiste fase aansluit, dan doet je binnendeel het wel.
Maar je buitendeel gaat in fasebewaking en doet niets.

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 26-12-2019 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 12:16
Bij ons zie ik incidenteel pieken van max 12KW actueel verbruik in enelogic, maar 99% vd tijd ruim onder de 10KW

Gemiddelde piek afname is 6,7KW zie ik zojuist in december ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 26-12-2019 21:59 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:26
Felicia schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:10:
[...]

Ik heb zoiets ook wel eens gelezen maar toen stond er 400+ volt op de 0 vanuit de wijkcentrale. Heel lange discussie over aansprakelijkheid e.d.
Toen zei het slachtoffer de hele uitzending lang: 'Meten is weten' ?

Dan herinner je je vast ook een kat in de zak met die Ford Fiesta.
Ford Fiesta hoefde hij nooit meer en Chazia Mourali erbij mocht hij een andere auto uitzoeken.
Kwam hij thuis met een Mazda 121 wat destijds een Ford Fiesta was met een Mazda embleem 8)7
En tevreden dat hij was.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Grolsch schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:57:
Bij ons zie ik incidenteel pieken van max 12KW actueel verbruik in enelogic, maar 99% vd tijd ruim onder de 10KW

Gemiddelde piek afname is 6,7KW zie ik zojuist in december ;)
Ik kom tot de 15kW :+ Meer als we flink koken tijdens het douchen :p
Máár, ik heb een 13kW doorstroomverwarmer, hoe kom jij aan pieken van 12kW?!
koevlaas2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:11:
[...]

Toen zei het slachtoffer de hele uitzending lang: 'Meten is weten' ?
Nee, was hier op Tweakers. Maar 'meten is weten' is nog steeds een goed mantra, zelfs bijbels voor de monteurs ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Felicia schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:15:
[...]

Ik kom tot de 15kW :+ Meer als we flink koken tijdens het douchen :p
Máár, ik heb een 13kW doorstroomverwarmer, hoe kom jij aan pieken van 12kW?!
12KW kookplaat, 11,2KW WP, zonnebank, wasmachine, droger, ovens, vaatwasser, frituur vijver, etc. Etc. ;)

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30
Grolsch schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:31:
[...]

12KW kookplaat, 11,2KW WP, zonnebank, wasmachine, droger, ovens, vaatwasser, frituur vijver, etc. Etc. ;)
Mag toch hopen dat de waf van @Grolsch een warmtepomp droger heeft.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 14:14
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:33:
[...]

Daar gaan we weer met een veel gebruikt misbruik:

WAF= Wife Acceptance Factor
meer weten?
Wikipedia: Wife acceptance factor ...................... 8)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Grolsch

Serieus? Is je frituur zo groot dat je het een vijver noemt? :+
Wij noemen het wel eens "de pony vijver" maar dat is vanwege het paardevlees in de kroketten. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:33:
[...]

Klopt, dat dan weer wel ;)
Rol-Co schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:51:
@Grolsch

Serieus? Is je frituur zo groot dat je het een vijver noemt? :+
Wij noemen het wel eens "de pony vijver" maar dat is vanwege het paardevlees in de kroketten. :)
Bij ons noemen we het resultaat "De bruine fruitschaal" :+ altijd lekker :)

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:44
Noord27 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:10:
[...]

Vorige week een LG monoblok besteld. Is een 7kW die tot -7 ook daadwerkelijk 7kW levert. Ruim onder €2700,- vanuit Italië. Misschien ook een optie?
Iemand hier overigens ervaring met de LG monoblocks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een frituur verwarmen met een COP van 4 zou wel mooi zijn ;)

Mijn eigen ervaring is dat veel all-electric huishoudens wel onder de 1×35A hoofdzekering blijven met een 5 kW warmtepomp.

Slimmemeter even uitgelezen bij een ander niet-zuinig huishouden, 4 personen en gasgestookte CV-ketel. Voor de rest inductie (7,2 kW) + kokendwaterkraan (3 kW) + wasmachine + WPdroger, etc. Zit het maximum 15 minuten vermogen op 3,8 kW in de maand december. Helaas kan de geen kortere interval bekijken. Gaat om een 3×25A aansluiting. 3,8 kW kan je gemakkelijk voeden uit 1×20A en ook wel uit 1×16A. (maar: interval is te groot)

Hier de hoogste piek: (15/60=4, dus vermenigvuldig kwartierwaarden met 4)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xx0PeBeAWQb8vBlwyiglHdyf/full.png

De betreffende warmtepompboiler doet maximaal 250 Watt. Legionella programma (2 kW element) gaat by default 's nachts, en dan staat de inductiekookplaat uit. Dus maak ik me geen zorgen over de gelijktijdigheid.
Warmtepomp is een 5 kW variant en die zal hooguit 1,5 kW trekken. Af en toe nog element erbij, maar daar had nog niemand gelijktijdigheidsmetingen van de H-serie dacht ik?

Uit bovenstaande reacties blijkt wel dat het bewonersgedrag en de gebruikte apparatuur heel bepalend is in de pieken. Het stellen dat 1×25A of 1×35A niet kan is dus absoluut niet valide. Idem dat 3×25A wel geschikt zou zijn is ook niet voor iedereen van toepassing. Huishoudens met zonnebanken, elektrische auto's en vijvers vol frituurvet zijn in de randstad schaars :P

Dat 1×16A niet selectief is achter een 3×25A hoofdzekering kan voor @Dylantje2 wel een ding zijn. Maar ook een 1×35A hoofdzekering is niet voldoende voor selectiviteit conform de normen. Toch zijn beide breed geaccepteerd in Nederland.

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:11:
Een frituur verwarmen met een COP van 4 zou wel mooi zijn ;)

Mijn eigen ervaring is dat veel all-electric huishoudens wel onder de 1×35A hoofdzekering blijven met een 5 kW warmtepomp.

Slimmemeter even uitgelezen bij een ander niet-zuinig huishouden, 4 personen en gasgestookte CV-ketel. Voor de rest inductie (7,2 kW) + kokendwaterkraan (3 kW) + wasmachine + WPdroger, etc. Zit het maximum 15 minuten vermogen op 3,8 kW in de maand december. Helaas kan de geen kortere interval bekijken. Gaat om een 3×25A aansluiting. 3,8 kW kan je gemakkelijk voeden uit 1×20A en ook wel uit 1×16A. (maar: interval is te groot)

Hier de hoogste piek: (15/60=4, dus vermenigvuldig kwartierwaarden met 4)
[Afbeelding]

De betreffende warmtepompboiler doet maximaal 250 Watt. Legionella programma (2 kW element) gaat by default 's nachts, en dan staat de inductiekookplaat uit. Dus maak ik me geen zorgen over de gelijktijdigheid.
Warmtepomp is een 5 kW variant en die zal hooguit 1,5 kW trekken. Af en toe nog element erbij, maar daar had nog niemand gelijktijdigheidsmetingen van de H-serie dacht ik?

Uit bovenstaande reacties blijkt wel dat het bewonersgedrag en de gebruikte apparatuur heel bepalend is in de pieken. Het stellen dat 1×25A of 1×35A niet kan is dus absoluut niet valide. Idem dat 3×25A wel geschikt zou zijn is ook niet voor iedereen van toepassing. Huishoudens met zonnebanken, elektrische auto's en vijvers vol frituurvet zijn in de randstad schaars :P

Dat 1×16A niet selectief is achter een 3×25A hoofdzekering kan voor @Dylantje2 wel een ding zijn. Maar ook een 1×35A hoofdzekering is niet voldoende voor selectiviteit conform de normen. Toch zijn beide breed geaccepteerd in Nederland.
Ik denk breed geaccepteerd de verkeerde insteek is.
Dat je het veel of mss wel te vaak tegen komt is iets anders dat het mag en correct is.

Mijn monteur zegt dat je zelf verplicht bent om eea goed te regelen.
NEN 1010 is als het goed is voor iedereen een verlicht iets is. [ En anders wel voor een verzekering ]
Vooral als je ergens in je woning iets qua vermogen aanpast bijv. een Wp of panelen.

Onlangs weer in de 2de kamer geweest over het beter aansluiten van deze 2..
We zijn een grenzeloze bananenrepubliek aan het worden.

Iedere malloot mag een set van 20 panelen aansluiten, toch wel een beetje vermogen...
Iedere beun kan een WP aansluiten van 12 kw
En krijgen op niet goed aangesloten systemen ook nog eens forze subsidie.
1 Regeltje in de subsidie regeling bewezen aangesloten volgens xxxx

Maar ja je zult een regels na moeten komen in dit mooie landje O-)

Nu wil de kamer dat er serieuzer gekeken wordt naar het aansluiten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29
Dylantje2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:39:
[...]

Ik denk breed geaccepteerd de verkeerde insteek is.
Dat je het veel of mss wel te vaak tegen komt is iets anders dat het mag en correct is.

Mijn monteur zegt dat je zelf verplicht bent om eea goed te regelen.
NEN 1010 is als het goed is voor iedereen een verlicht iets is. [ En anders wel voor een verzekering ]
Vooral als je ergens in je woning iets qua vermogen aanpast bijv. een Wp of panelen.

Onlangs weer in de 2de kamer geweest over het beter aansluiten van deze 2..
We zijn een grenzeloze bananenrepubliek aan het worden.

Iedere malloot mag een set van 20 panelen aansluiten, toch wel een beetje vermogen...
Iedere beun kan een WP aansluiten van 12 kw
En krijgen op niet goed aangesloten systemen ook nog eens forze subsidie.
1 Regeltje in de subsidie regeling bewezen aangesloten volgens xxxx

Maar ja je zult een regels na moeten komen in dit mooie landje O-)

Nu wil de kamer dat er serieuzer gekeken wordt naar het aansluiten
Oh wil de kamer dat.... Wil ik wel eens zien hoe jou pana aangesloten word met een 30 ampère beveiliging en ook nog selectief zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:38:
[...]

Daar gaan we weer met een veel gebruikt misbruik:

WAF= Wife Acceptance Factor
meer weten?
Wikipedia: Wife acceptance factor ...................... 8)
Weten we ;)
We hebben Wife een beetje verbasterd naar WAF, dus:

Wife, vrouw, mrs, wederhelft, moeders,enz enz is allemaal WAF incl "instemming", "tevreden mee", "accepteert het" " vind het niet erg" enz enz.

Niet te lettelijk nemen dus, er is zelfs een MAF. ;)

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:53:
[...]

Oh wil de kamer dat.... Wil ik wel eens zien hoe jou pana aangesloten word met een 30 ampère beveiliging en ook nog selectief zijn.....
Uhm de verkorte versie:
https://solarmagazine.nl/...nepanelen-en-warmtepompen Zal je het hele verhaal besparen

En mijn aansluiting mag je toelichten ik ben bricklayer en dombo71

Dus ik snap niet wat je bedoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Dylantje2
Bijna geen enkele huisinstallatie voldoet aan de netcode, ook die van jou niet. En wat ga je nu doen? De hoofdzekering uitschakelen? Lees hier:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Wat betreft de gelijktijdigheid is het heel erg bewoners afhankelijk. Staat niks over in de NEN1010/3140. Maar als we meer de elektra hoek in gaan kunnen we beter hier verder.

Het gaat er mij om dat ik veel huishoudens ken waar het zonder problemen kan én mag met die 1 a 1,5 kW extra voor een 5 kW warmtepompje op hun 1×35A aansluiting. En dat mensen zich hierdoor niet moeten beletten in de overstap naar een all-electric woning. Niet ieder huishouden zou uit kunnen met 1×35A, maar om te stellen dat het onmogelijk is of niet zou mogen herken ik totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Gelukkig is selectiviteit aanbevolen maar niet verplicht, anders zou ik hier thuis 3x 60A nodig hebben incl. het bijbehorende vastrecht.

Nu heb ik 3x 25A automaten die er sinds anderhalf jaar niet 1x uitgeklapt. Ik hou er wel rekening mee en als het nodig is kan ik de grootste verbruikers beveiligen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
[...]
Nee. Er zit ook een andere compressor in (ander nummer).
Bovendien, als je em ook enkelfase aan zou kunnen sluiten hadden ze vast geen twee verschillende types gemaakt, maar gewoon 1 type met twee verschillende aansluitmethodes. Dat zou in de productie en de logistiek veel goedkoper zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:17
Ik begreep dat 16A juist wel selectief is achter een 25A (hoofdzekering), omdat er nog een zekeringwaarde (20A) tussen zit.

Hier in de groepenkast zat een zekering voor een keuken onderverdeling van 2x 20A gekoppeld zoals een kookgroep. Dat leek mij niet goed achter een hoofdzekering van 25A, dus dat heb ik er maar uitgegooid. Was voorheen volgens de bovengenoemde redenatie wel selectief op 35A hoofdzekering. Maar in de keuken zaten ook weer automaten van 16A, en die waren weer niet selectief op die 20A zekering. Waarschijnlijk heeft de keukenboer bij het plaatsen destijds bij de vorige bewoners wat zitten knutselen.

Maar de man van de Rendo die hier de hoofdzekering kwam aanpassen van 1 naar 3 fase kon er weinig zinnigs over vertellen. Hij maakte zich er duidelijk niet druk om.

Selectiviteit is voor zover ik weet geen eis maar een aanbeveling. Ook belangrijker voor grote panden waarbij verdeelstations achter elkaar zijn gekoppeld. Zonder selectiviteit kun ja dan anders mooi aan het zoeken komen waar het probleem zit.

Te weinig selectiviteit geeft denk ik brandgevaarlijke situaties :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
[...]

Je zou denken dat er een fasen bewaking is. Maar ik heb al twee keer meegemaakt dat er in de straat een fase weg viel. Toen draaide de Pana gewoon door, ook geen foutcode. Vond ik wel opmerkelijk. Maar zoals jij al zei: er zit gewoon een 3-fasen gelijkrichter tussen; de inverter draait gewoon op iets van 340 volt.

Maar er gaan wel meer stroom lopen door de andere dioden en de rimpelspanning wordt ook groter. Waarschijnlijk is de boel daar niet op gedimensioneerd. Mijn Pana draaide op minimum vermogen (1kW elektrisch), denk niet dat die dip hem pijn deed, maar op vol vermogen zou er eens een foutcode kunnen opkomen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Fullpower schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:18:
[...]

Ik begreep dat 16A juist wel selectief is achter een 25A (hoofdzekering), omdat er nog een zekeringwaarde (20A) tussen zit.

Hier in de groepenkast zat een zekering voor een keuken onderverdeling van 2x 20A gekoppeld zoals een kookgroep. Dat leek mij niet goed achter een hoofdzekering van 25A, dus dat heb ik er maar uitgegooid. Was voorheen volgens de bovengenoemde redenatie wel selectief op 35A hoofdzekering. Maar in de keuken zaten ook weer automaten van 16A, en die waren weer niet selectief op die 20A zekering. Waarschijnlijk heeft de keukenboer bij het plaatsen destijds bij de vorige bewoners wat zitten knutselen.

Maar de man van de Rendo die hier de hoofdzekering kwam aanpassen van 1 naar 3 fase kon er weinig zinnigs over vertellen. Hij maakte zich er duidelijk niet druk om.

Selectiviteit is voor zover ik weet geen eis maar een aanbeveling. Ook belangrijker voor grote panden waarbij verdeelstations achter elkaar zijn gekoppeld. Zonder selectiviteit kun ja dan anders mooi aan het zoeken komen waar het probleem zit.

Te weinig selectiviteit geeft denk ik brandgevaarlijke situaties :)
Er sinds kort ook een andere elektrotechnische Norm: NEN 4010 die een vereenvoudigde versie is van de NEN 1010, en beter te begrijpen moet zijn dan de 1010 Norm.
Ik benieuwd wat daarin staat over selectiviteit en andere zaken waar in dit forum het niet zo nauw wordt genomen, zoals het gebruik van aardlekschakelaars met meer dan 30mA afvalstroom.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ik heb mijn scriptje uitgebreid met een gas only optie, waarbij hij een csv file kan inlezen met alleen datum en gasverbuik info, en dan haalt hij de gemiddelde buiten temperatuur van het geconfigureerde KNMI weerstation voor de bereffende data op.

Ik heb eens voor mijn eigen huis de 3 varianten over de zelfde periode naast elkaar gezet:
Helemaal rechts de analyse op basis van de gemeten verwarmings energie met de Kamstrup en mijn eigen buiten temperatuur sensor.
In het midden de analyse op basis van gemeten gas verbruik en daar een gemiddeld verbruik voor koken en warm water vanaf getrokken en mijn eigen buiten temperatuur sensor.
En links alleen mijn gemeten gas verbruik en daar een gemiddeld verbruik voor koken en warm water vanaf getrokken en de buiten temperatuur van Volkel.

Je ziet dat er al een verschil zit tussen de Kamstrup en op basis van gas verbruik, omdat we nooit elke dag precies het zelfde gebruiken voor koken en warm water.

Met de buiten temperatuur van 10-tallen km verderop zie je dat het verschil nog groter wordt, en door de andere gefitte lijn zie je dat het benodigde vermogen lager wordt ingeschat, terwijl het totaal aan energie verbruik per jaar hoger uit komt.

Je ziet hier dat door met ongeveer gas verbruik en ongeveer buiten temperatuur uit de omgeving te rekenen, er al een verschil optreed van ~5% t.o.v. de eigen temperatuur en verwarmings energie met de Kamstrup.

DifferentDataSources

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 23:57:
[...]

Uhm de verkorte versie:
https://solarmagazine.nl/...nepanelen-en-warmtepompen Zal je het hele verhaal besparen

En mijn aansluiting mag je toelichten ik ben bricklayer en dombo71

Dus ik snap niet wat je bedoelt.
Jou verzekering pakt het boekje van jou wp en ziet dat voorgeschreven is met 30a af te zekeren. Jij voldoet niet aan de eisen dus geen verzekering.

En een installateur die bij jou komt installeren ziet hetzelfde dus zegt vraag eerst maar eens 3×50 ampère aan bij enexis.....
Anders niet selectief.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

reneeke1970 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:36:
[...]

Jou verzekering pakt het boekje van jou wp en ziet dat voorgeschreven is met 30a af te zekeren. Jij voldoet niet aan de eisen dus geen verzekering.

En een installateur die bij jou komt installeren ziet hetzelfde dus zegt vraag eerst maar eens 3×50 ampère aan bij enexis.....
Anders niet selectief.....
En de verzekering leest nog verder in het boekje op pagina 36:
11.4.2 Connecting Requirement
 The equipment’s power supply 1 complies with IEC/EN 61000-3-12, provided that the short-circuit power Ssc is
greater than or equal to 650kW at the interface point between the user’s supply and the public system. It is the
responsibility of the installer or user of the equipment to ensure, by consultation with the distribution network
operator if necessary, that the equipment is connected only to a supply with a short-circuit power Ssc greater than
or equal to 650kW.
 The equipment’s power supply 1 complies with IEC/EN 61000-3-11, shall be connected to a suitable supply
network, with the following maximum permissible system impedance Zmax at the interface for models: 0.222Ω
Please liaise with supply authority to ensure that the power supply 1 is connected only to a supply of that
impedance or less.
 The equipment’s power supply 2 complies with IEC/EN 61000-3-12.
 The equipment’s power supply 2 complies with IEC/EN 61000-3-11, shall be connected to a suitable supply
network, with the following maximum permissible system impedance Zmax at the interface for models: 0.236Ω
Please liaise with supply authority to ensure that the power supply 2 is connected only to a supply of that
impedance or less.
Een huisaansluiting en een paar meter kabel naar de warmtepomp gaat bovenstaande getallen niet meer halen. Panasonic heeft een mooie stok om mee te slaan dat je de warmtepomp eigenlijk nergens mag installeren, maar ondertussen mag het wel gewoon verkocht mag worden in Europa 8)7. En we geven nog subsidie op een product wat je eigenlijk nergens kan installeren. @Panasonic_Nederland, luistert u mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
Maar eh.....

Hoevaak zou het nog stevig vriezen de komende 10 jaar?

Ik denk dat mn ELGA en de ELRAD oplossing met onze warmtebehoefte (19,5-21c) het wel aankunnen.

En met een lekker warm vest, ipv een houtkachel >:) , voor de kilte-momenten gaat dat zeker wel lukken

maw Hybride is voorlopig, tot men van het gas af MOET, een goede en goed betaalbare oplossing voor een paar miljoen rijtjeshuizen, zonder aanpassingen van de meterkast en minder belasting voor het ElektraNet.

ook mooi om te zien dat de opbrengst vd zonnepannelen bijna helemaal door ELGA gebruikt wordt.

[ Voor 34% gewijzigd door amarkest op 27-12-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:04:
[...]

En de verzekering leest nog verder in het boekje op pagina 36:

[...]

Een huisaansluiting en een paar meter kabel naar de warmtepomp gaat bovenstaande getallen niet meer halen. Panasonic heeft een mooie stok om mee te slaan dat je de warmtepomp eigenlijk nergens mag installeren, maar ondertussen mag het wel gewoon verkocht mag worden in Europa 8)7. En we geven nog subsidie op een product wat je eigenlijk nergens kan installeren. @Panasonic_Nederland, luistert u mee?
Het gaat mij niet om.....
Maar er zijn regels waar je jezelf als burger aan moet houden.
En wat pana schrijft en wat de netbeheerder doet, zal mij een ... jeuken.

Ik wil lekker slapen met de gedachte dat mijn E systeem veilig is, ook als hij 2 dagen Fullpower moet lopen..
En dat als mijn pomp door inductie/brand/oid beschadigd raakt, ik kan zeggen dat ik hem voor de in NL geldende eisen heb aangesloten.

Het doel van mij was, om aan te geven dat het niet normaal is dat je maar aanknoopt op 1 fase die mss al redelijk te zwaar is enz enz

#closeforme2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft iets raars. Op het moment dat ik een extra radiator een klein beetje opendraai zie ik de deltaT over de warmtepomp toenemen. En als ik de radiator weer dichtdraai neemt de deltaT weer af. Het compressor toerental is in alle gevallen 19/20 Hz, en ook het elektrische vermogen uit het stopcontact is gelijk gebleven. De formule voor vermogen is: Flow × deltaT = vermogen. Het feit dat mijn deltaT veranderd, maar mijn (elektrische) vermogen gelijk is gebleven, zou betekenen dat mijn flow daalt op het moment dat ik een extra radiator opendraai. Is dat logisch en herkenbaar bij jullie?

Zie hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hJXIrtf6QWVyTESBRP4IEBKA/full.png
De F-serie stuurt zover ik weet de pomp niet modulerend aan. Het is wel een gelijkstroompomp, dus niet de techniek uit 1970 zeg maar.

Ta_gewenst was 41°C en de Pana regelt hier +/- 1°C omheen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 27-12-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dre schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:44:
Mijn Panasonic WH-MDC05F3E5 heeft iets raars. Op het moment dat ik een extra radiator een klein beetje opendraai zie ik de deltaT over de warmtepomp toenemen. En als ik de radiator weer dichtdraai neemt de deltaT weer af. Het compressor toerental is in alle gevallen 19/20 Hz, en ook het elektrische vermogen uit het stopcontact is gelijk gebleven. De formule voor vermogen is: Flow × deltaT = vermogen. Het feit dat mijn deltaT veranderd, maar mijn (elektrische) vermogen gelijk is gebleven, zou betekenen dat mijn flow daalt op het moment dat ik een extra radiator opendraai. Is dat logisch en herkenbaar bij jullie?

Zie hieronder
[Afbeelding]
De F-serie stuurt zover ik weet de pomp niet modulerend aan. Het is wel een gelijkstroompomp, dus niet de techniek uit 1970 zeg maar.

Ta_gewenst was 41°C en de Pana regelt hier +/- 1°C omheen.
Waarschijnlijk zit je al boven ta te draaien en is er dus geen reden om op te toeren. De lagere tr laat lijken dat er grotere dt is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Dre schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:44:
Heb zelf een Mitsu.
Wat ik zie is dat bij opendraaien er kouder water uit de radiator aankomt bij de WP (stijlheid blauwe lijn het grootst). Daarna gaat de radiator warmte afgeven (stijlheid beide lijnen vlakt af naarmate tijd vordert). Elektrisch vermogen is waarschijnlijk gelijk omdat weerstand pomp iets afneemt. Jouw formule is voor Thermisch vermogen en dat wijzigt wel. Als je meerdere radiatoren opendraait, zal de WP wel optoeren en ook meer elektrisch vermogen opnemen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 22:54
Jim423 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:09:
Automaat zal dan 40A zijn. Vrijwel altijd beschadigde kabel of grondmof waardoor de nul los raakt en een heel huizenblok op zijn donder krijgt.

Ik heb nu 2,6kW WP(+B) met 1,8kW element en 1,9kW CV- e-naverbrander echter dit gaat dus niet goed op 1x35A smelt. Blijf erbij dat all-electric gewoon niet te doen is op 1x35A of je moet kunstgrepen gaan uithalen zoals element loskoppelen, opletten dat vaatwasser en wasdroger niet tegelijk aan staan etc. (alleen te doen als je alleen woont dus).
Je kan dit oplossen met een voorrangschakelaar in je groepenkast. Afhankelijk van je setup kan je dan bijvoorbeeld instellen dat je element wordt uitgeschakeld als er al te veel stroom wordt getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ElgaFreak schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:56:
[...]

Je kan dit oplossen met een voorrangschakelaar in je groepenkast. Afhankelijk van je setup kan je dan bijvoorbeeld instellen dat je element wordt uitgeschakeld als er al te veel stroom wordt getrokken.
En dan de wp op storing hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Ok daar kan die dus niet tegen maak hier uit op. Dat is jammer. Dan de vaatwasser uitschakelen... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik lees dat mensen spullen willen kopen bij Comfortklimaat.
Zou ik niet doen, Ik heb een Panasonic WPB met een displayprobleem bij hem gekocht, belooft de wereld maar resultaat nul. Is een cowboy die spullen uit het buitenland haalt en nul garantie geeft.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
Me Albert schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 15:24:
Ik lees dat mensen spullen willen kopen bij Comfortklimaat.
Zou ik niet doen, Ik heb een Panasonic WPB met een displayprobleem bij hem gekocht, belooft de wereld maar resultaat nul. Is een cowboy die spullen uit het buitenland haalt en nul garantie geeft.
Wordt het slecht opgevolgd? Want in principe geldt toch gewoon het standaard NL/EU garantie

Maar goede tip, thanks :) Zal even kijken of ik een alternatieve winkel kan vinden. Wel jammer, want de prijs was netjes voor de LG warmtepomp

[ Voor 13% gewijzigd door rolandmegens op 27-12-2019 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@reneeke1970
Remco45 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:16:
[...]

Heb zelf een Mitsu.
Wat ik zie is dat bij opendraaien er kouder water uit de radiator aankomt bij de WP (stijlheid blauwe lijn het grootst). Daarna gaat de radiator warmte afgeven (stijlheid beide lijnen vlakt af naarmate tijd vordert). Elektrisch vermogen is waarschijnlijk gelijk omdat weerstand pomp iets afneemt. Jouw formule is voor Thermisch vermogen en dat wijzigt wel. Als je meerdere radiatoren opendraait, zal de WP wel optoeren en ook meer elektrisch vermogen opnemen.
Mijn compressor draait op het minimale toerental van 19/20Hz. Het elektrische vermogen is vrijwel gelijk. Nadat ik de radiator open draai verwacht ik dat de flow omhoog gaat. Dat blijkt immers uit de drukverschil versus flow grafiek van "pumpspeed 1".

Dus flow gaat omhoog én de deltaT gaat omhoog =>>> meer vermogen uit de warmtepomp. Toch? Nu zal er wat vermogen uit de warmtepomp komen doordat deze massa afkoelt (zie Ta die daalt), maar zou dat zoveel zijn?

Radiator staat ver weg en is absoluut nog niet warm bovenin, laat staat onderin. Retour die later bijgemengd wordt blijft dus koud.

Helaas heb ik geen flowmeter en geen warmtemeter, maar vond dit toch wat vreemd gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:56:
@reneeke1970

[...]

Mijn compressor draait op het minimale toerental van 19/20Hz. Het elektrische vermogen is vrijwel gelijk. Nadat ik de radiator open draai verwacht ik dat de flow omhoog gaat. Dat blijkt immers uit de drukverschil versus flow grafiek van "pumpspeed 1".

Dus flow gaat omhoog én de deltaT gaat omhoog =>>> meer vermogen uit de warmtepomp. Toch? Nu zal er wat vermogen uit de warmtepomp komen doordat deze massa afkoelt (zie Ta die daalt), maar zou dat zoveel zijn?

Radiator staat ver weg en is absoluut nog niet warm bovenin, laat staat onderin. Retour die later bijgemengd wordt blijft dus koud.

Helaas heb ik geen flowmeter en geen warmtemeter, maar vond dit toch wat vreemd gedrag.
Maar het gebied is ook maar 10 min, laat hem eens 2 uur bij staan, wat zien we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Dre schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:56:
@reneeke1970

[...]

Ik heb een relatief 'snel' systeem met alleen convectoren. Met een timer schakel ik om 10u een convector bij. Ik zie dan vrijwel instantaan de retour temperatuur wat dalen omdat er wat koud water wordt bijgemengd. Ik zie dan ook het opgenomen vermogen vrijwel meteen wat dalen in plaats van toenemen. Aan het geleverde vermogen zie ik weinig veranderen, maar heeft 100watt resolutie. Flow zal ook iets toenemen.

Dip in vermogen is hier waarschijnlijk een combi van tijdelijk minder afgifte in de rest van het systeem door de iets lagere aanvoertemperatuur (die meedaalt met de retour). En mogelijk een net iets betere COP bij die iets lagere temperatuur? Na verloop van tijd is de dip uitgewerkt en is het totaal geleverde vermogen iets hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
rolandmegens schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:13:
[...]

Wordt het slecht opgevolgd? Want in principe geldt toch gewoon het standaard NL/EU garantie

Maar goede tip, thanks :) Zal even kijken of ik een alternatieve winkel kan vinden. Wel jammer, want de prijs was netjes voor de LG warmtepomp
Toen ik hem kocht was alles mogelijk. nadat ik hem geïnstalleerd had en na 3 maand met de fout kwam heeft hij 3 keer een nieuwe beloofd, zou hij onderdelen regelen etc. Maar geen enkele reactie meer op mailtjes en bij bellen heeft nij nummerherkenning en neemt dus niet op. Zelfs dreigen met rechtszaken helpt geen moer.
Koevlaas heeft hem al een keer failliet laten verklaren. Zou het niet doen.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandmegens
Me Albert schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:33:
[...]

Toen ik hem kocht was alles mogelijk. nadat ik hem geïnstalleerd had en na 3 maand met de fout kwam heeft hij 3 keer een nieuwe beloofd, zou hij onderdelen regelen etc. Maar geen enkele reactie meer op mailtjes en bij bellen heeft nij nummerherkenning en neemt dus niet op. Zelfs dreigen met rechtszaken helpt geen moer.
Koevlaas heeft hem al een keer failliet laten verklaren. Zou het niet doen.
Dankje, dan valt hij inderdaad af!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Nu ik (eindelijk) mijn OTGW heb gemonteerd kan ik zeggen dat ik betrouwbare temperaturen registreer binnen Domoticz. In dit topic en alle vorige wordt vaak geschreven over een dT van 5. Dit heb ik altijd geïnterpreteerd als het verschil in temperatuur tussen Ta en Tr, waarbij een verschil van 5 als goed word beschouwd.
Als ik even een grafiek samenstel van de afgelopen dagen kom ik eigenlijk nooit tot een dT van 1,5-2 graden. Ook in koudere perioden kom ik niet veel hoger.

Hoe moet ik dit dan interpreteren :? Is er te weinig afgifte in mijn systeem, moet ik meer radiatoren open draaien om het water langer in het volledige systeem te behouden, of is het gewoon prima in orde :?

Een plaatje zegt meer, dus zie onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0y9VEEp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

wervisser schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:32:
Nu ik (eindelijk) mijn OTGW heb gemonteerd kan ik zeggen dat ik betrouwbare temperaturen registreer binnen Domoticz. In dit topic en alle vorige wordt vaak geschreven over een dT van 5. Dit heb ik altijd geïnterpreteerd als het verschil in temperatuur tussen Ta en Tr, waarbij een verschil van 5 als goed word beschouwd.
Als ik even een grafiek samenstel van de afgelopen dagen kom ik eigenlijk nooit tot een dT van 1,5-2 graden. Ook in koudere perioden kom ik niet veel hoger.

Hoe moet ik dit dan interpreteren :? Is er te weinig afgifte in mijn systeem, moet ik meer radiatoren open draaien om het water langer in het volledige systeem te behouden, of is het gewoon prima in orde :?

[Afbeelding]
Mijn systeem is:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BLSJ4MW/Screen-Shot418.png

Aanvoer en retour gescheiden...
Alleen tijdens een DF wat rare waardes..

Verdelers in je stysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
rolandmegens schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:07:
(knip)

Wat rand-informatie:
- Wens is dat we bij -7 nog zo'n 6-7kw vermogen beschikbaar hebben
- Voorkeur gaat uit naar een model wat goed terug kan moduleren ivm mogelijk pendelgedrag
- We hebben een installatieruimte op de beganegrond aansluitend aan de garage. De buitenunit komt op het plattedak van de garage. Leidinglengte is dus zo'n 2 meter, waarvan vrijwel alles binnenshuis.
- Voorkeur gaat uit naar bestellen in Nederland, of anders ophalen in Duitsland (Importeren uit Spanje vind ik nu te kort dag)

Momenteel zijn er 3 opties die we aan het overwegen zijn:

Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C (split - 7.5kw) voor ~5100 euro
Panasonic WH-MDC09H3E51 (monoblock - 9kw) voor ~3400 euro (duitsland) of ~4800 euro (nederland)
Daikin Altherma 3 (split - 8kw) voor ~4800 euro

Welke zouden jullie aanraden? Is de mitsubishi de meerprijs t.o.v. de panasonic waard?
(knip)
Iemand nog advies over mogelijke keuze tussen Panasonic en mitsu?
De LG therma v monoblock (7kw) is nog bij het lijstje erbij gekomen (~4000 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@wervisser op dit moment heeft mijn systeem een dT van 2 graden (Ta 39,5 en Tr 37,5 graden), opwarmen buffervat met spiraal waar de WP op is aangesloten. dT van +/- 2 graden zie ik al vanaf 2016 en heb het nog niet koud gehad. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ipfn1z036zje.%2027%2022.46k.jpg

Edit: @wervisser Tb is op dit moment rond 0 vandaar dat de WP de Ta omhoog zet. :)
wervisser schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:00:
[...]
Zulke hoge temperaturen heb ik zelden, maar de dT is wel ongeveer gelijk. Koud is het ook niet, behalve boven maar dat is meer gebruikelijk met mijn systeem. Geen naregeling enzo.
[...]
@Verwijderd hier staat ook een Panasonic H serie welke 'standaard' neigt naar een Dt van 2 graden?
Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 23:05:
[...]

Ik weet niet waar uit jij concludeert dat een deltaT van 5 als goed wordt beschouwd, maar buiten dat, een WP, bijv. een 5kW Pana zal 5kW kunnen produceren als deltaT=5 en de flow 879l/h is. Dit is min of meer de 'standaard' waarde voor de oude F-Serie. Maar terugmodulerend naar zijn min. vermogen ergens rond de 2,4kW zal de deltaT dan ook dalen naar 2,4. De H-serie is weer een ander verhaal, daar is de pomp adaptief en de flow varieert dus, waarbij de H-Serie 'standaard' neigt naar het aanhouden van een deltaT=5. Maar dat is een keuze die Panasonic gemaakt heeft. Waar ik me veel meer over 'verbaas' is de variatie in je systeem van iets boven de 20C tot > 50C, dat zal zo goed als zeker weinig efficient zijn, matige COP op zijn best.
@Verwijderd klopt, mijn Panasonic H serie staat op "standaard" en heeft een flow van 11 l/min. en een Dt van 2 graden. Kan je verhaal ondanks dat ik dezelfde parameters gebruik als in je reactie nog niet vertalen naar mijn situatie.
[...]
.
De H-serie stelt zijn adaptieve pomp 'standaard' op waardes rond 10l/m in, dat betekent dat v.a. ongeveer 2.5kW er naar mijn idee standaard met een deltaT=5 gewerkt wordt of je moet de standaard deltaT naar deltaT=2 forceren om een hogere flow af te 'dwingen' waardoor je dan uiteraard een kleinere deltaT krijgt.

[ Voor 99% gewijzigd door BenEco op 27-12-2019 23:57 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenEco schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:53:
@wervisser op dit moment heeft mijn systeem een dT van 2 graden (Ta 39,5 en Tr 37,5 graden), opwarmen buffervat met spiraal waar de WP op is aangesloten. dT van +/- 2 graden zie ik al vanaf 2016 en heb het nog niet koud gehad. :)

[Afbeelding]
Ik ook niet 1/2 graden in deel last, volle bak gas geven 3/4 graden over buffer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:15:
[...]

Mijn systeem is:
[Afbeelding]

Aanvoer en retour gescheiden...
Alleen tijdens een DF wat rare waardes..

Verdelers in je stysteem?
Ja, wel verdelers in het systeem, maar dat zijn degene die er sinds de bouw inzitten. Dat zijn enkel verzamelpunten naar de diverse radiatoren zonder enige vorm van (na)regeling.

[Afbeelding]
Zulke hoge temperaturen heb ik zelden, maar de dT is wel ongeveer gelijk. Koud is het ook niet, behalve boven maar dat is meer gebruikelijk met mijn systeem. Geen naregeling enzo.
reneeke1970 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 22:58:
[...]

Ik ook niet 1/2 graden in deel last, volle bak gas geven 3/4 graden over buffer
Eigenlijk is het dus prima in orde :*)

[ Voor 10% gewijzigd door wervisser op 27-12-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wervisser schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 21:32:

[Afbeelding]
Ik weet niet waar uit jij concludeert dat een deltaT van 5 als goed wordt beschouwd, maar buiten dat, een WP, bijv. een 5kW Pana zal 5kW kunnen produceren als deltaT=5 en de flow 879l/h is. Dit is min of meer de 'standaard' waarde voor de oude F-Serie. Maar terugmodulerend naar zijn min. vermogen ergens rond de 2,4kW zal de deltaT dan ook dalen naar 2,4. De H-serie is weer een ander verhaal, daar is de pomp adaptief en de flow varieert dus, waarbij de H-Serie 'standaard' neigt naar het aanhouden van een deltaT=5. Maar dat is een keuze die Panasonic gemaakt heeft. Waar ik me veel meer over 'verbaas' is de variatie in je systeem van iets boven de 20C tot > 50C, dat zal zo goed als zeker weinig efficient zijn, matige COP op zijn best.

@Verwijderd hier staat ook een Panasonic H serie welke 'standaard' neigt naar een Dt van 2 graden?

[...]
De H-serie stelt zijn adaptieve pomp 'standaard' op waardes rond 10l/m in, dat betekent dat v.a. ongeveer 2.5kW er naar mijn idee standaard met een deltaT=5 gewerkt wordt of je moet de standaard deltaT naar deltaT=2 forceren om een hogere flow af te 'dwingen' waardoor je dan uiteraard een kleinere deltaT krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2019 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
[...]
Waar ik me veel meer over 'verbaas' is de variatie in je systeem van iets boven de 20C tot > 50C, dat zal zo goed als zeker weinig efficient zijn, matige COP op zijn best.
Volgens mij heeft @wervisser ook een Loria met SWW. De OTGW spuugt dan ook de hoge Ta bij opwarmen van SWW uit, doet ie hier ook. 2x per dag loopt ie dan op naar ca 52 graden, idd niet fijn voor COP, maar met koud water douchen is ook niks... :P

Het laatste stukje SWW verwarmen tot 55 graden doet element trouwens, met COP van 1. (Moet comfort stand idd nog eens aanpassen naar 52 graden, is beter voor COP ;)). De Loria haalt de 55 graden uit verkooppraat namelijk net niet met alleen WP.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overwinteraar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 01:10:
[...]

Volgens mij heeft @wervisser ook een Loria met SWW. De OTGW spuugt dan ook de hoge Ta bij opwarmen van SWW uit, doet ie hier ook. 2x per dag loopt ie dan op naar ca 52 graden, idd niet fijn voor COP, maar met koud water douchen is ook niks... :P

Het laatste stukje SWW verwarmen tot 55 graden doet element trouwens, met COP van 1. (Moet comfort stand idd nog eens aanpassen naar 52 graden, is beter voor COP ;)). De Loria haalt de 55 graden uit verkooppraat namelijk net niet met alleen WP.
Duurt dat SWW maken dan zo veel uren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Ik dacht een mooie testdag te hebben met een temperatuur rond het vriespunt gaat mijn CV opeens raar doen.

Veel van de 0 > x < 10 graden dagen verwarmt de CV met een deltaT van 3 graden om de 15 minuten, maar de CV heeft nu besloten met een deltaT van 10 graden om de 45 minuten te verwarmen :s

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:48:
Ik dacht een mooie testdag te hebben met een temperatuur rond het vriespunt gaat mijn CV opeens raar doen.

Veel van de 0 > x < 10 graden dagen verwarmt de CV met een deltaT van 3 graden om de 15 minuten, maar de CV heeft nu besloten met een deltaT van 10 graden om de 45 minuten te verwarmen :s
De CV of de "slimme" thermostaat? :+

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Remco45 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:54:
[...]

De CV of de "slimme" thermostaat? :+
Tsja, hoe kom je daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:54:
[...]

Grafiekjes delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 09:54:
[...]

OTGW ertussen hangen, heb je meteen mooie grafiekjes. :) Btw heeft je thermostaat geen low load functie die aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Bijna geen defrost vandaag.... :/

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/scwnbs.09%20am.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
koevlaas2 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 01:10:
[...]

Zitten de fase en 0 bij beide voedingen wel gelijk ? Ik heb meegemaakt dat op de zekering van de backup heater de fase en 0 omgedraaid waren en toen kreeg ik hele vreemde problemen.
Inmiddels draait hij lekker. De controller is vervangen door P&M en dat bleek het issue te verhelpen. Daarnaast schakelde hij in het begin telkens het element bij maar dat lijkt nu ook verholpen nu alles een beetje op temperatuur is (hoewel ik geen recente updat meer heb ontvangen aangezien die vriend van me waar hij staat nu op vakantie is). Het enige wat ik vreemd vind aan dit apparaat is dat hij het element bijschakelt zonder dat daarbij een icoontje in het scherm verschijnt. Waarschijnlijk om het apparaat zelf te beschermen tegen (te) lage temperaturen water. Dat terwijl alle handmatig in te stellen parameters van het elektrisch element zo zijn ingesteld dat hij hem niet zou moeten inzetten. Je ziet het dan echter wel terug in de energiemeting van de wp zelf en ook op die van mijn eigen meting (losse kWh-meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
om de 45 minuten bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QCTysc3AY2Koi4eaPDzVmYwt/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Bij mij daalt de huiskamer temperatuur.... maw ik zit aan de grens met deze Ta en de huidige isolatie. Vanochtend ook al heel even de CV erbij gehad, is goed te zien in de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:33:
[...]

Bij mij daalt de huiskamer temperatuur.... maw ik zit aan de grens met deze Ta en de huidige isolatie. Vanochtend ook al heel even de CV erbij gehad, is goed te zien in de grafiek.
Mijn ELrad is er door Elga ook al een paar keer bijgeroepen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QlZOrLL9b7TJSU8o5SPcrU6N/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:38:
[...]

Mijn ELrad is er door Elga ook al een paar keer bijgeroepen:

[Afbeelding]
Heb jij nog wel een CV als backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:40:
[...]

Heb jij nog wel een CV als backup?
ja nog wel. gebruikt 200m3/jr gas voor SWW en vorige stookseizoenen 60-80m3 gas voor woningverwarming.

Nu voor de woning geen gas meer en gezien de temperaturen van de laatste jaren volstaat de ELrad(s) aanvulling en lekker warme vesten voldoende voor ons stookgedrag (18,5 snachts 19-21 overdag, savonds).

gezien de ervaring van vorige stookseizoenen mbt gebruikte m3's zullen de meerkosten van het stroom gebruik van de ELrads wel meevallen.

Zit wat tegen de meerkosten van AllElectric aan te kijken. Die ga ik niet terugverdienen. ELGA gaat nog 10 jaar mee denk ik. Tegen die tijd is mn Hrketel ook aan vervanging toe en zijn er ws betere oplossingen.

Eigenlijk is het niet echt nodig, gezien de reeds behaalde reductie in gasgebruik. (950m3 -> 200m3).

Hrketel kan nog wel mbhv een afstandsbediening, via digi ingang Isense, worden geactiveerd. Maar dat is idd backup voor echte barre tijden, welke zeer ws zeer zelden nog voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door amarkest op 28-12-2019 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Hmm ik zie iets vreemds, nadat ik met het koken merkte dat de pan op de laagste stand heter werd dan normaal ben ik eens in de data van afgelopen week gedoken en sinds 24 december lijkt de hoeveelheid energie hier in het gas te zijn toegenomen.

Op 22 December, voor verwarmen verbruikt: 7.689 m3 Gas, Ketel produceert: 74.4 kWh aan warmte, dat is 9.68 kWh / m3 Gas, in lijn met wat ik historisch gezien heb in dit stook seizoen.

Als ik bijvoorbeeld kijk sinds gisteren 16:00 tot vanochtend een uur of 10:00 heeft mijn CV ketel 7.735 m3 Gas verbruikt, en daarvoor 79.1 kWh aan warmte gemaakt, dat is 10.23 kWh / m3, of te wel 5.7 % meer dan vorige week.

Als de energie inhoud van een m3 gas zo gaat varieren wordt het helemaal lastig om iets zinnigs te zeggen over benodigd warmtepomp vermogen op basis van m3 gas verbruik.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Brrrr, onder 19 graden, heb je nog geen ruzie met de WAF?

In huize Rol-Co is dat anders :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8z11i2p0.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
PentaClover schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:12:
Hmm ik zie iets vreemds, nadat ik met het koken merkte dat de pan op de laagste stand heter werd dan normaal ben ik eens in de data van afgelopen week gedoken en sinds 24 december lijkt de hoeveelheid energie hier in het gas te zijn toegenomen.

Op 22 December, voor verwarmen verbruikt: 7.689 m3 Gas, Ketel produceert: 74.4 kWh aan warmte, dat is 9.68 kWh / m3 Gas, in lijn met wat ik historisch gezien heb in dit stook seizoen.

Als ik bijvoorbeeld kijk sinds gisteren 16:00 tot vanochtend een uur of 10:00 heeft mijn CV ketel 7.735 m3 Gas verbruikt, en daarvoor 79.1 kWh aan warmte gemaakt, dat is 10.23 kWh / m3, of te wel 5.7 % meer dan vorige week.

Als de energie inhoud van een m3 gas zo gaat varieren wordt het helemaal lastig om iets zinnigs te zeggen over benodigd warmtepomp vermogen op basis van m3 gas verbruik.
Ik zeg niet dat het niet dat het onzin is, maar nagenoeg onmogelijk wat je hier berekend.
Een overbelasting van 5.7% is veel te groot en zou voor grote toestellen echt gevaarlijk kunnen zijn.
Denk aan stoomketels van 2...5...10MW, die misschien al binnen het toegestane een paar procent overbelast draaien. Als er opeens 5.7% bij komt, dat kan en mag echt niet.
Zo'n enorme verschuiving in thermisch vermogen is niet toegestaan. Alle veranderingen in de brandstof mogen wel, mits de Wobbe index gelijk blijft en dus het thermisch vermogen.

Verder wel erg mooi dat jij laat zien dat een goeie cv ketel een keurig rendement heeft.
Niet zoals er hier door iemand steevast werd beweert, dat het maar een procent of 60 was, als je geluk had.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 28-12-2019 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Oxellaar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:33:
[...]
Ik zeg niet dat het niet dat het onzin is, maar nagenoeg onmogelijk wat je hier berekend.
Een overbelasting van 5.7% is veel te groot en zou voor grote toestellen echt gevaarlijk kunnen zijn.
Denk aan stoomketels van 2...5...10MW, die misschien al binnen het toegestane een paar procent overbelast draaien. Als er opeens 5.7% bij komt, dat kan en mag echt niet.
Zo'n enorme verschuiving in thermisch vermogen is niet toegestaan. Alle veranderingen in de brandstof mogen wel, mits de Wobbe index gelijk blijft en dus het thermisch vermogen.

Verder wel erg mooi dat jij laat zien dat een goeie cv ketel een keurig rendement heeft.
Niet zoals er hier door iemand steevast werd beweert, dat het maar een procent of 60 was, als je geluk had.
Een andere verklaring zou kunnen zijn dat mijn observatie dat het gas fornuis op de laagste stand heter lijkt (subjectief) toevallig samen valt met een plotselinge verandering in de nauwkeurigheid van de Kamstrup meter die dan meer energie zou moeten tellen dan er werkelijk langs komt, en/of de Gas meter die dan minder zou moeten tellen dan werkelijk geleverd wordt.

Ik ga de komende tijd monitoren of het weer minder gaat worden of zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:33:
[...]

Brrrr, onder 19 graden, heb je nog geen ruzie met de WAF?

In huize Rol-Co is dat anders :)

[Afbeelding]
Inmiddels gaat het weer langzaam richting de 19.... grootste probleem is mijn afgifte systeem icm oud dubbelglas. In de huiskamer 2 grote radiatoren met fans. Ik heb net de pomp harder gezet, van 640 liter naar 830liter per uur, eens kijken of wat dat oplevert. Ik denk dat het met vloerverwarming veel beter zou gaan met een lagere Ta. Dan houd de Elga het ook langer vol. Elga doet het natuurlijk uitstekend met de CV erbij maar ik zoek nu de grenzen op. Ik hoop dat straks als het dak Rc>6 is dat het al beter is. Nu zal het dak Rc van 1 hebben vrees ik.

Tja de WAF is nu niet thuis en ligt anders onder een dekentje op de bank.... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:17
PentaClover schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:12:

Zou dit niet met de buitentemperatuur te maken kunnen hebben?
Hoe kouder hoe compacter het gas.
Bij je waterleiding zie je immers ook een temperatuursverandering gedurende de seizoenen.
Op mijn energierekening wordt mijn m3-verbruik ook gecorrigeerd, dit had onder andere met de gemiddelde buitentemperatuur te maken.

Zie ook:
https://www.essent.nl/ken...pen/correctiefactoren-gas

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
amarkest schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 12:06:
[...]

ja nog wel. gebruikt 200m3/jr gas voor SWW en vorige stookseizoenen 60-80m3 gas voor woningverwarming.

Nu voor de woning geen gas meer en gezien de temperaturen van de laatste jaren volstaat de ELrad(s) aanvulling en lekker warme vesten voldoende voor ons stookgedrag (18,5 snachts 19-21 overdag, savonds).

gezien de ervaring van vorige stookseizoenen mbt gebruikte m3's zullen de meerkosten van het stroom gebruik van de ELrads wel meevallen.

Zit wat tegen de meerkosten van AllElectric aan te kijken. Die ga ik niet terugverdienen. ELGA gaat nog 10 jaar mee denk ik. Tegen die tijd is mn Hrketel ook aan vervanging toe en zijn er ws betere oplossingen.

Eigenlijk is het niet echt nodig, gezien de reeds behaalde reductie in gasgebruik. (950m3 -> 200m3).

Hrketel kan nog wel mbhv een afstandsbediening, via digi ingang Isense, worden geactiveerd. Maar dat is idd backup voor echte barre tijden, welke zeer ws zeer zelden nog voorkomen.
Bij mij vergelijkbaar, ik zat rond de 900m3. Ik zal dit jaar rond de 180m3 uitkomen schat ik. Wp zit totaal nu op ongeveer 1400kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:04:
[...]

Inmiddels gaat het weer langzaam richting de 19.... grootste probleem is mijn afgifte systeem icm oud dubbelglas. In de huiskamer 2 grote radiatoren met fans. Ik heb net de pomp harder gezet, van 640 liter naar 830liter per uur, eens kijken of wat dat oplevert. Ik denk dat het met vloerverwarming veel beter zou gaan met een lagere Ta. Dan houd de Elga het ook langer vol. Elga doet het natuurlijk uitstekend met de CV erbij maar ik zoek nu de grenzen op. Ik hoop dat straks als het dak Rc>6 is dat het al beter is. Nu zal het dak Rc van 1 hebben vrees ik.

Tja de WAF is nu niet thuis en ligt anders onder een dekentje op de bank.... :D
Mijn ervaring is dat met de 3,2-3,7kW aan vermogen het goed gaat met een flow van 8-900 liter/h. Hoger is slechter, lager minder slecht maar met een gesloten verdeler warmt de vloer niet op zoals het zou moeten, ook loopt Ta hoger op dan zou moeten.
Ta is hier 30-32 , radiatoren zijn uit de kamer, vvw only en gaat super, ook oud dubbel glas, rooster ventilatie en de rest is af bouw 88.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:11:
[...]

Mijn ervaring is dat met de 3,2-3,7kW aan vermogen het goed gaat met een flow van 8-900 liter/h. Hoger is slechter, lager minder slecht maar met een gesloten verdeler warmt de vloer niet op zoals het zou moeten, ook loopt Ta hoger op dan zou moeten.
Ta is hier 30-32 , radiatoren zijn uit de kamer, vvw only en gaat super, ook oud dubbel glas, rooster ventilatie en de rest is af bouw 88.
Met deze buitentemperaturen en mijn Ta levert de Elga maximaal 3500kWh 3,5kWh aan warmte zie ik op de Kamstrup. Eerst mijn zolderverbouwing inclusief isoleren maar eens afronden. Daarna misschien toch maar eens kijken voor vvw. Mijn huis is uit 1975, spouwmuren(6cm) laten vullen met vlokken, 6cm pur onder de vloer en inmiddels nergens meer enkelglas. Op dit moment rooster ventilatie maar probeer met de zolderverbouwing ook een WTW te plaatsen. Is nog even puzzelen voor de kanalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 08:53:
[...]

Duurt dat SWW maken dan zo veel uren ?
Nee, 300l SWW naar 55 graden brengen duurt normaal max 1 uur, met deze kou en vochtigheid iets langer. Maar het verklaart de piek van rond 50 graden wel. Resteert een bandbreedte van 20 tot 40 graden, die volgens mij gewoon aan CV/verwarming te wijten valt. En vooral afhankelijk van instellingen en situatie (isolatie, Tsetpoint e.d.) van @wervisser.

Die dipjes van 20 graden heb ik hier ook met de Loria (pieken liggen nu rond 35 graden). Zal combi zijn van instellingen, regeling WP en thermostaat (HCTM). Pendelt gelukkig al veel minder dan hiervoor met Atlantic ruimtemodule. ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:16:
[...]

Met deze buitentemperaturen en mijn Ta levert de Elga maximaal 3500kWh aan warmte zie ik op de Kamstrup. Eerst mijn zolderverbouwing inclusief isoleren maar eens afronden. Daarna misschien toch maar eens kijken voor vvw. Mijn huis is uit 1975, spouwmuren(6cm) laten vullen met vlokken, 6cm pur onder de vloer en inmiddels nergens meer enkelglas. Op dit moment rooster ventilatie maar probeer met de zolderverbouwing ook een WTW te plaatsen. Is nog even puzzelen voor de kanalen....
Ja dan is het wel logisch dat je gaat achterlopen met veel defrost, 3,5 is hier op zijn laagst met deze temperaturen, na een defrost duwt ie even 5kW plus om vervolgens weer naar die 3,2- 3,5 af te zakken, de vloeren bufferen daar natuurlijk prima in. Defrost zijn er slechts 5.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sbdarrwfe.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:28:
[...]

Ja dan is het wel logisch dat je gaat achterlopen met veel defrost, 3,5 is hier op zijn laagst met deze temperaturen, na een defrost duwt ie even 5kW plus om vervolgens weer naar die 3,2- 3,5 af te zakken, de vloeren bufferen daar natuurlijk prima in. Defrost zijn er slechts 5.

[Afbeelding]
Nu speelt het ook wel mee dat ik aan de CV installatie gewerkt hebt en de Elga uit heeft gestaan(ik stook normaal 24*7) en ik alleen de CV voor 2 dagen beschikbaar had. Met nachttemperatuur verlaging(15 graden) omdat ik toch niet thuis was met kerst. Dus ik denk dat het huis ook nog aan het opwarmen is. Inmiddels weer 19 graden, Elga op 65% met een COP van 3,6, Ta op 36 graden. Als ik zie hoever @Daannn1987 met zijn Elga komt dan moet ik ook aan de vvw ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:07:
[...]

Bij mij vergelijkbaar, ik zat rond de 900m3. Ik zal dit jaar rond de 180m3 uitkomen schat ik. Wp zit totaal nu op ongeveer 1400kWh
1975 rijtjes woning, redelijk geisoleerd, 54m2, woonkamer/openkeuken(ZO)

ik heb 2 Jaga's 140x30 type21 (zonder DBE momenteel ivm WAF (teveel gezoem)) in de woonkamer.
(vitrage voor de HR+++ 60% dicht, ventilatiegleuven 25%-50% open,
afhankelijk vd wind)
1x Jaga 90x70 type21 in de openkeuken
1x Jaga 80x40 type11 in de gang
1x Jaga 140x20 type20 in de hobby/strijkkamer (zwaar geknepen)
1x Jaga 70x70 type20 in de 2e hobbykamer (zwaar geknepen)

3 andere radiatoren (slaapkamers en zolderoverloop) 2 dicht en 1 zogoed als dicht.

WP gebruik 1800-2000 kw/jr (staat 'snachts uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:16:
[...]

Met deze buitentemperaturen en mijn Ta levert de Elga maximaal 3500kWh aan warmte zie ik op de Kamstrup. Eerst mijn zolderverbouwing inclusief isoleren maar eens afronden. Daarna misschien toch maar eens kijken voor vvw. Mijn huis is uit 1975, spouwmuren(6cm) laten vullen met vlokken, 6cm pur onder de vloer en inmiddels nergens meer enkelglas. Op dit moment rooster ventilatie maar probeer met de zolderverbouwing ook een WTW te plaatsen. Is nog even puzzelen voor de kanalen....
lijkt op mijn woning, ik gebruik ook nog mechanische afzuiging voor de badkamer en roosterventilatie met doortrek naar zolder via trappenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:35:
[...]

Nu speelt het ook wel mee dat ik aan de CV installatie gewerkt hebt en de Elga uit heeft gestaan(ik stook normaal 24*7) en ik alleen de CV voor 2 dagen beschikbaar had. Met nachttemperatuur verlaging(15 graden) omdat ik toch niet thuis was met kerst. Dus ik denk dat het huis ook nog aan het opwarmen is. Inmiddels weer 19 graden, Elga op 65% met een COP van 3,6, Ta op 36 graden. Als ik zie hoever @Daannn1987 met zijn Elga komt dan moet ik ook aan de vvw ;-)
3,5kW zou ik het meest van de tijd ook mee redden alleen de defrosts moet je opvangen, met een element of iets anders, cv even bijschakelen tijdens defrost bijvoorbeeld is ook mooi als je die toch nog hebt.
Maar als ik nu moest kiezen zou het zoiets worden. ;)

https://www.klimate.nl/pa...rmtepomp-singlesplit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20-09 15:28
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:35:
[...]

TA 36 is niet zo heel slecht.. ik zit op volgas ook rond de 30.
Probleem lijkt te zijn dat de ELGA ook niet al z'n potentieel opneemt als je onder de 30 blijft..

Onder TA30 komt mijn opgenomen vermogen niet boven de 1000..
Bij een hogere TA heb ik deze wel eens op ±1080 gezien

Ik had zojuist weer een brainfart als oplossing voor de ELGA te kortkomingen op lage temparturen..
Kun je niet zo'n badkamerradiator verwarmingselement in de vloerverwarmingverdeler draaien en deze "slim" schakelen.

https://www.elektrische-v...verwarmingselementen.html

Mijn VVW verdeler heet 1/2" gaten.. ik heb alleen niet "even" de mogelijkheid om te kijken of deze ingangen doorlopen of geblokeerd worden door iets van schotten.

Heb zo'n verdeler:
https://www.radiatorendis...rverwarming%20(maten).pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Daannn1987 op 28-12-2019 13:49 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:48:
[...]

Probleem lijkt te zijn dat de ELGA ook niet al z'n potentieel opneemt als je onder de 30 blijft..

Ik had zojuist weer een brainfart als oplossing voor de ELGA te kortkomingen op lage temparturen..
Kun je niet zo'n badkamerradiator verwarmingselement in de vloerverwarmingverdeler draaien en deze "slim" schakelen.

Mijn VVW verdeler heet 1/2" gaten.. ik heb alleen niet "even" de mogelijkheid om te kijken of deze ingangen doorlopen of geblokeerd worden door iets van schotten.

Heb zo'n verdeler:
Die tip heb ik @Dylantje2 ook gegeven als wp vol gas draait en veel bevriest waarom niet helpen met 500 watt element.
Maar hij zag er geen heil in.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
[...]

Heb zo'n verdeler:
1080 watt is 95% vermogen. Icm met de cv heb ik hem wel eens rond 1150watt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:54:
[...]

Die tip heb ik @Dylantje2 ook gegeven als wp vol gas draait en veel bevriest waarom niet helpen met 500 watt element.
Oh bij mij zou het zeer zeker helpen.. ik denk dat ik met een 300watt element al uit kan zelfs.
Ik heb nog nooit een verdeler buiten bedrijf kunnen bestuderen.... denk jij dat je zo'n element erin kunt schuiven?

Kon ook geen exploded view's vinden zo 1 2 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:54:
[...]

Cop1 is een soort vloeken in de kerk hier natuurlijk, maar als het niet 24/7 is kan het een prima oplossing zijn.

@Daannn1987

Bij e er in draaien bedoel je zeker? 35cm is een eindje maar je kan ook zelf wat bouwen, heb je gelijk een buffervaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:55:
[...]

1080 watt is 95% vermogen. Icm met de cv heb ik hem wel eens rond 1150watt gezien.
3 jaar terug heb ik wel eens samen met de CV gestookt maar toen meette ik nog niets :+
Heb wel eens middels de VVW afsluiters alles alleen over de JAGA's laten lopen toen merkte ik dit op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:57:
[...]

Cop1 is een soort vloeken in de kerk hier natuurlijk, maar als het niet 24/7 is kan het een prima oplossing zijn.

@Daannn1987

Bij e er in draaien bedoel je zeker? 35cm is een eindje maar je kan ook zelf wat bouwen, heb je gelijk een buffervaatje.
COP1 is vloeken, maar een defrost voorkomen met COP1 ook ? :+
Volgens @Verwijderd z'n berekeningen zit een defrost bij @Dylantje2 rond de 0.45kw..
Laat het 0.3kw zijn dan kan ik soms best even een elementje bijschakelen;

Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Ik dacht eigenlijk bij D of Q (voor Q moet alleen de verdeler ontkoppelt worden want links geen ruimte)

In E heb ik al een ventiel zitten die menging tegengaat en heb zo dus een gesloten verdeler gemaakt (mijn pomp staat ook uit..)

Andere optie is om van een kniestuk een T stuk te maken en hem daarin draaien..

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 28-12-2019 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@ElgaFreak echt.... 3500kWh? En dan nog niet boven de 19c uitkomen?
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
RemmyB83 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:05:

Zou dit niet met de buitentemperatuur te maken kunnen hebben?
Hoe kouder hoe compacter het gas.
Bij je waterleiding zie je immers ook een temperatuursverandering gedurende de seizoenen.
Op mijn energierekening wordt mijn m3-verbruik ook gecorrigeerd, dit had onder andere met de gemiddelde buitentemperatuur te maken.

Zie ook:
https://www.essent.nl/ken...pen/correctiefactoren-gas
Dat had een deel kunnen verklaren, maar ik heb even gekeken en ik zie meer energie / m3 gas sinds de 23e, maar de buiten temperatuur is gemiddeld alleen sinds gisteren iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:01:
[...]

Volgens @Verwijderd z'n berekeningen zit een defrost bij @Dylantje2 rond de 0.45kw..

Ik dacht eigenlijk bij D of Q (voor Q moet alleen de verdeler ontkoppelt worden want links geen ruimte)

In E heb ik al een ventiel zitten die menging tegengaat en heb zo dus een gesloten verdeler gemaakt (mijn pomp staat ook uit..)

Q is beter dan D of E inderdaad, dan in de retour zodat je de elga opwarmt. Verdeler gesloten maken.

T stuk kan ook maar moet dan wel een maatje groter worden ivm de flow, een 22mm? Leiding met dat element er in blijft weinig over. Flow gaat daar serieus harder en druk op bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:07:
[...]

OTGW ertussen hangen, heb je meteen mooie grafiekjes. :) Btw heeft je thermostaat geen low load functie die aan staat?
Het betreft een Honeywell TH8100U1004

Ik heb me niet super verdiept in het optimaliseren van de instellingen in dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daannn1987 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:01:
[...]

Niet willen of denken dat het een oplossing is ...
Ik vraag me af WAAR ik dat ding dan moet zetten. aanvoer of retour, en wat ik eerder aangaf, hoe snel werkt dat ding, bij mijn 3kWh zwembad heater duurde het toch echt wel enkele minuten voordat je echt warmwater had.

En mss als er iemand is die het al werkend heeft en die data aan kan leveren, zou ik mss best over na willen denken

Alleen als ik @Verwijderd zijn berekeningen zie, heb ik er echt wel voordeel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Rol-Co schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 13:44:
[...]

3,5kW zou ik het meest van de tijd ook mee redden alleen de defrosts moet je opvangen, met een element of iets anders, cv even bijschakelen tijdens defrost bijvoorbeeld is ook mooi als je die toch nog hebt.
Maar als ik nu moest kiezen zou het zoiets worden. ;)

https://www.klimate.nl/pa...rmtepomp-singlesplit.html
Jij hebt toch geen Elga? Ik zie in de startpost staan: Ekowarrior deluxe. 7kW
Waarom zou je dan nu een pana willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
Oxellaar schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:05:
@ElgaFreak echt.... 3500kWh? En dan nog niet boven de 19c uitkomen?
:+
eeeehhhh misschien bedoelde ik 3500Wh |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
CurlyMo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:12:
[...]

Het betreft een Honeywell TH8100U1004

Ik heb me niet super verdiept in het optimaliseren van de instellingen in dat ding.
FF snel gekeken die functie vind ik niet in de handleiding dus niet van toepassing bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:28:
[...]

Jij hebt toch geen Elga? Ik zie in de startpost staan: Ekowarrior deluxe. 7kW
Waarom zou je dan nu een pana willen?
Daarom staat er ook, als ik nu moest kiezen. >:)
Ik ben wel gecharmeerd van de modulatie van de panasonic H, geen idee of de split dat ook doen omdat iedereen een mono neemt. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 28-12-2019 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ElgaFreak schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:41:
[...]

FF snel gekeken die functie vind ik niet in de handleiding dus niet van toepassing bij jou.
Ik heb wel de adaptieve warmtevraag naar conventioneel gezet. Daarmee houdt hij de deltaT voor alsnog kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
[...]

@ElgaFreak

Heb je deze al s bekeken? https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Ik heb er serieus naar zitten kijken voordat ik de CVaanuit ELrad oplossing bedacht. (geen gesleutel), snelklaar.

Je kunt m zelfs wat dichter bij de te verwarmen zone zetten ipv op zolder oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
amarkest schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 14:57:
[...]

@ElgaFreak

Heb je deze al s bekeken? https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw

Ik heb er serieus naar zitten kijken voordat ik de CVaanuit ELrad oplossing bedacht. (geen gesleutel), snelklaar.

Je kunt m zelfs wat dichter bij de te verwarmen zone zetten ipv op zolder oid.
Jazeker die heb ik van de week al gelinkt.. maar 1kw is een beetje te heftig voor mij (naast de prijs)

Pagina: 1 ... 40 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.