Op zich heb je een goed punt. Maar als het buiten echt koud is dan zal de warmtepomp niet uit gaan en zal deze altijd draaien (bij mij iig wel).Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:54:
@Dre CCH staat aan als de compressor uit is en het buiten koud is en de compressor koud is.
Koudemiddel hoopt zich in vloeibare vorm op, op het koudste punt van het circuit.
Als de olie het koudste punt zou zijn, loopt het carter vol met een mengsel van olie en koudemiddel.
Bij start van de compressor, daalt de druk in het carter en zal het vloeibare koudemiddel, overgaan naar gas.
Dit zorgt voor een schuimvorming en een veel te hoog nivo in het carter.
Daardoor zuigt de compressor het carter leeg en komt hij kortstondig, zonder olie te zitten.
Moderne compressoren hebben geen zichtbaar verwarmingslint aan de buitenzijde. Maar er komt een lage spanning op 2 van de 3.. Of 4...5 wikkelingen te staan, dat genereert warmte.
En wat Duitsers uit een warmtepomp persen... Zal allemaal wel, hartstikke mooi.
Zo ken ik ook 1000 voorbeelden van Duitsers die 200pk meer uit een motorblok persen, maar of je dat thuis met je gezinsauto moet doen...
Plus, als de Pana denkt dat het -5 graden is, maar stiekem is het gewoon +3 graden, en de Pana zal daarom de compressor een heel klein beetje op temperatuur houden om het koudemiddel niet te koud te laten worden; kan het dan nog steeds kwaad? Het koudemiddel wordt dan gewoon iets minder koud vanwege de modificatie.
Als het andersom was geweest, en de tempsensor werd kunstmatig verhoogd ipv verlaagd, dan kan ik mij voorstellen dat de compressor dit niet leuk zou vinden. (dus als de Pana denkt dat het +3 is terwijl het buiten -5 is).
En de pana kan vanuit zichzelf ook iets harder werken dat dat deze standaard doet. Normaliter is de max frequentie van de compressor 44 Hz. Behalve met een defrost; dan is dit 58 Hz. En behalve als het buiten echt koud is (Het kantelpunt ligt geloof ik op een temperatuur van -5 graden), dan wil de Pana plots wel een tandje harder gaan werken (ik dacht 48 Hz?). Het enige dat ik probeer te bereiken is dat kantelpunt een aantal graden te verschuiven zodat de compressor ook op 48 Hz kan werken bij 0 graden.
7400 Wp op het dak