Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.567 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:58

Theo

moederbord

Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:54:
@Dre CCH staat aan als de compressor uit is en het buiten koud is en de compressor koud is.

Koudemiddel hoopt zich in vloeibare vorm op, op het koudste punt van het circuit.
Als de olie het koudste punt zou zijn, loopt het carter vol met een mengsel van olie en koudemiddel.
Bij start van de compressor, daalt de druk in het carter en zal het vloeibare koudemiddel, overgaan naar gas.
Dit zorgt voor een schuimvorming en een veel te hoog nivo in het carter.
Daardoor zuigt de compressor het carter leeg en komt hij kortstondig, zonder olie te zitten.

Moderne compressoren hebben geen zichtbaar verwarmingslint aan de buitenzijde. Maar er komt een lage spanning op 2 van de 3.. Of 4...5 wikkelingen te staan, dat genereert warmte.

En wat Duitsers uit een warmtepomp persen... Zal allemaal wel, hartstikke mooi.
Zo ken ik ook 1000 voorbeelden van Duitsers die 200pk meer uit een motorblok persen, maar of je dat thuis met je gezinsauto moet doen...
Op zich heb je een goed punt. Maar als het buiten echt koud is dan zal de warmtepomp niet uit gaan en zal deze altijd draaien (bij mij iig wel).
Plus, als de Pana denkt dat het -5 graden is, maar stiekem is het gewoon +3 graden, en de Pana zal daarom de compressor een heel klein beetje op temperatuur houden om het koudemiddel niet te koud te laten worden; kan het dan nog steeds kwaad? Het koudemiddel wordt dan gewoon iets minder koud vanwege de modificatie.
Als het andersom was geweest, en de tempsensor werd kunstmatig verhoogd ipv verlaagd, dan kan ik mij voorstellen dat de compressor dit niet leuk zou vinden. (dus als de Pana denkt dat het +3 is terwijl het buiten -5 is).

En de pana kan vanuit zichzelf ook iets harder werken dat dat deze standaard doet. Normaliter is de max frequentie van de compressor 44 Hz. Behalve met een defrost; dan is dit 58 Hz. En behalve als het buiten echt koud is (Het kantelpunt ligt geloof ik op een temperatuur van -5 graden), dan wil de Pana plots wel een tandje harder gaan werken (ik dacht 48 Hz?). Het enige dat ik probeer te bereiken is dat kantelpunt een aantal graden te verschuiven zodat de compressor ook op 48 Hz kan werken bij 0 graden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cville schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:08:
[...]

Ik kan dit gedeeltelijk bevestigen. Hieronder een interactieve plot met data van een heel stookseizoen van mij. Ik heb een statistische analyse losgelaten op mijn data om het verband tussen gasverbruik , buitentemperatuur en andere variabelen te onderzoeken. Hoewel ik dit wel verwacht had, bleek er geen correlatie met windrichting en windsterkte te zijn. Wel is er een duidelijke correlatie met de hoeveelheid zonlicht (insolatie). Ik kan de insolatie niet meten maar wel de hoeveelheid kWh die mijn PV systeem oplevert.

Conclusie: de R2 gasverbruik/temperatuur is 0.52. Als de je de zon meeneemt wordt het 0.711. Pas meten over vele dagen geeft een enigszins betrouwbaar beeld (zie plot).

https://plot.ly/~cville/62/#plot

Ter verduidelijking: het betreft hier een bungalow met veel glasoppervlak en goede isolatie (2014). Mijn Tbase is dan ook maar 11/0 graden met als gevolg dat het gasverbruik per graaddag veel hoger is dan bij mindergas.nl bij de gebruikelijke temperaturen.

Hoewel het hier over gasverbruik van een CV ketel gaat, geldt het verhaal ook voor kWh bij een WP.
Die afwijking van de standaard 18C Tbase gebeuren vermeld ik hier ook Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Verder lijken we het voor zover ik het kan overzien met elkaar eens te zijn, of heb je nog iets specifiek afwijkends ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat is geen DSG bak denk ik, maar een sequentiële versnellingsbak.

@Theo Wat wil je dat ik zeg? Dat je maar lekker de boel door moet verbinden en dat het totaal geen risico's met zich meebrengt?
Denk je dat een CCH voor de grap gemonteerd word, omdat ze nog in het magazijn lagen.

Als het wilt proberen, dan moet je het gewoon doen. En misschien pakt het allemaal heel voordelig uit en misschien niet.
Ik weet het niet, maar ik ben ook geen R&D afdeling van Panasonic.

Ik zou het niet doen met een duur apparaat, wat het gewoon altijd moet doen.
Racewagens horen op het circuit en gebruik je ook niet als daily.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar en een maximaal geoptimaliseerde F1 motor stort 100m na de finish in anders was er nl. niet het uiterste uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:32:
[...]

Die afwijkend van de standaard 18C Tbase gebeuren vermeld ik hier ook Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Verder lijken we het voor zover ik het kan overzien met elkaar eens te zijn, of heb je nog iets specifiek afwijkends ?
De enige afwijking aan mijn kant is de slechte correlatie. Hoewel ik in 2015 begon met een R2 van 0.447 die het vorig stookseizoen dankzij een groot aantal maatregelen opgelopen was tot 0.711 is dit natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Het zou minstens 0.9 moet zijn. Ik gebruik de R2 als een objectieve maatstaf om de regelkwaliteit te beoordelen.

Verder ging het bij mijn post niet zozeer om het aantonen van verschillen tussen jou en mij, maar meer om te laten zien dat ik niet heb kunnen aantonen dat er andere factoren zijn dan zon instraling en natuurlijk buitentemperatuur die bij een gegeven installatie het energieverbruik bepalen. Bij mij geen windsterkte en windrichting dus.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cville schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:42:
[...]

De enige afwijking aan mijn kant is de slechte correlatie. Hoewel ik in 2015 begon met een R2 van 0.447 die het vorig stookseizoen dankzij een groot aantal maatregelen opgelopen was tot 0.711 is dit natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Het zou minstens 0.9 moet zijn. Ik gebruik de R2 als een objectieve maatstaf om de regelkwaliteit te beoordelen.

Verder ging het bij mijn post niet zozeer om het aantonen van verschillen tussen jou en mij, maar meer om te laten zien dat ik niet heb kunnen aantonen dat er andere factoren zijn dan zon instraling en natuurlijk buitentemperatuur die bij een gegeven installatie het energieverbruik bepalen. Bij mij geen windsterkte en windrichting dus.
Mocht je geinteresseerd zijn als je ze gemist mocht hebben zoek dan even naar posts van PentaClover v.d. afgelopen weken, die meet ook nog allerlei andere waardes zowel interne als externe warmtewinsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:47:
[...]

Mocht je geinteresseerd zijn als je ze gemist mocht hebben zoek dan even naar posts van PentaClover v.d. afgelopen weken, die meet ook nog allerlei andere waardes zowel interne als externe warmtewinsten.
Bedankt. Ik heb inderdaad de afgelopen dagen de posts van @PentaClover met veel belangstelling gelezen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cville schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:53:
[...]

Bedankt. Ik heb inderdaad de afgelopen dagen de posts van @PentaClover met veel belangstelling gelezen.
v.a. PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" is er naar mijn mening het nodige interessante te lezen, ook volgens mij m.b.t. zijn aanpak om de foutmarge te verkleinen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:40:

@Theo Wat wil je dat ik zeg? Dat je maar lekker de boel door moet verbinden en dat het totaal geen risico's met zich meebrengt?
Denk je dat een CCH voor de grap gemonteerd word, omdat ze nog in het magazijn lagen.

Als het wilt proberen, dan moet je het gewoon doen. En misschien pakt het allemaal heel voordelig uit en misschien niet.
Ik weet het niet, maar ik ben ook geen R&D afdeling van Panasonic.

Ik zou het niet doen met een duur apparaat, wat het gewoon altijd moet doen.
Racewagens horen op het circuit en gebruik je ook niet als daily.
Ik snap wat je zegt :) En je hebt ook gewoon een goed punt dat je niet zomaar moet gaan aankloten met je daily verwarming. Die 10 kW wil ik er absoluut niet uithalen. Ik probeer alleen te kijken wat er veilig gedaan kan worden zodat deze op de zeldzame koudere dagen iets eerder een tandje harder gaat lopen. Net zoals personen hun auto ook chippen zonder nadelen (behalve aanschafprijs) vraag ik mij gewoon oprecht af of dat dit ook bij de 5 kW Pana ook kan. Helemaal omdat deze geen CCH heeft.

Dus wat ik wil dat je zegt? Je kritische mening en onderbouwing. Ik zoek niet naar personen die het stroop de mond in praten :P Ik zoek naar opinies van anderen zodat er op feiten, inhoud en cijfers een discussie kan ontstaan waaruit een conclusie kan worden getrokken. En momenteel lijkt de conclusie redelijk duidelijk, echter vraag ik mij af wat het gevolg is van het kantelpunt een aantal graden te verleggen bij units die geen CCH hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:54:

Koudemiddel hoopt zich in vloeibare vorm op, op het koudste punt van het circuit.
Als de olie het koudste punt zou zijn, loopt het carter vol met een mengsel van olie en koudemiddel.
Bij start van de compressor, daalt de druk in het carter en zal het vloeibare koudemiddel, overgaan naar gas.
Dit zorgt voor een schuimvorming en een veel te hoog nivo in het carter.
Daardoor zuigt de compressor het carter leeg en komt hij kortstondig, zonder olie te zitten.
Dit verhaal klopt meestal.
Er zijn echter compressoren, waarbij de behuizing van de compressor (dus daar waar de olie in zit) niet aan de zuigkant van de compressor zit, maar juist aan de perskant.
Bij start van de compressor verlaagt dan dus niet de druk op de olie en gaat deze dus niet daardoor opschuimen.
Dit is bijvoorbeeld het geval bij een Zubadan. Ik heb eens een compressor daarvan open geslepen en me er over verbaasd dat het zo zat.
Overigens kent de Zubadan toch ook wel compressorverwarming via de motorwikkelingen.
Het dient dan ook niet alleen om opschuimen van de olie te voorkomen, maar tevens om de olie op een enigszins acceptabele temperatuur en daarmee viscositeit te houden. Daarmee is een zo goed mogelijke smering, ook bij een koude start gewaarborgd.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Theo hij heeft wel carterverwarming, dat hebben alle compressoren. Om de reden die ik net al aangaf.

Maar ik snap niet waarom je dat zou willen. Ik heb geen flauw idee op hoeveel Hz mijn warmtepomp draait.
Maakt me ook helemaal niets uit, zolang hij prima zijn werk doet.

Als je moet gaan rommelen omdat je tekort komt op sommige momenten, dan heb je de verkeerde warmtepomp denk ik...

Ik hou nu eenmaal niet van de halve informatie die overal rondzwerft overal op internet. Als ik nu ga zeggen dat het kan, met een heleboel mitsen en maaren.
Dan leest men alleen maar dat het gewoon kan, want het staat op internet. En alle risico's word lekker overheen gelezen.
Ik zeg dat je zoiets niet zomaar moet doen, zeker niet als leek.
Ik snap de verleiding, maar ik weet niet hoe groot de marges zijn en dat zal per type wp nog verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een normale warmtepomp geeft minder vermogen af naarmate het buiten kouder wordt, maar de mijne heeft een vlakke lijn van 5 kW tot -15°C. Daarom denk ik dat mijn 5 kW F-serie gewoon een begrensde 9 kW ofzo is. 2900 Watt input bij 5000 Watt output :9. Zoals wel vaker met elektronica kan er gewoon softwarematig gewoon begrenst worden, met dezelfde hardware. Nu zeg ik niet dat dit het geval is bij de 5 kW F/H-serie, maar het zou best kunnen.

Het valt me op dat de Duitsers wat minder bang* zijn op dit gebied. Ook de 'Geisha UWP Bremse' komt uit het oosten.
*=onwetend, minder risicomijdend, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 16-12-2019 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Zwerius klopt, deze compressoren hebben ook veel minder zuiggaskoeling nodig.

Maar dat gedeelte van de viscositeit van POE kan ik niet in meegaan. Die olie is bij -30 nog waterdun en ook bij 100 graden.
Echt made for the job dus

De olie moet namelijk continu meestromen met het koudemiddel. Ook in de verdamper, waar het... - 10...-20....-30 kan zijn. Als de olie daar dik zou worden krijg.

@Dre de Duitsers minder bang op dit gebied zeg je. Bedoel je dat het daar breed gedragen is dat men hun warmtepomp wat opfokt? Ik denk van niet, ik denk dat het daar ongeveer even zeldzaam is als hier.

In dat stukje waar je naar linkt, is iemand met kennis van elektra, een aanpassing aan het doen waar goed over nagedacht is.
Zelfs over de flow tijdens defrosten is nagedacht.
Dat is heel een heel ander nivo dan hier gemiddeld op dit forum. En dat bedoel ik niet denigrerend.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 16-12-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05

Wuursj

want worst is al bezet

Een ander vraagje: Hoe hebben jullie het gedaan met omgevingsvergunningen?
Ik zit er nu eentje in te dienen en twijfel of ik de WP op de vergunningsaanvraag zet. Want ik schrok zelf wel even van de impact van een 5kw monoblock (groen)...
Dat pleit toch wel voor een split unit (rood)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8Xc7IMl.png

Of gewoon even 'vergeten' (met het risico op gezeik bij de check). Maar zelf vind ik zo'n monoblock ook wel heftig.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2019 20:56 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Wuursj schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:47:
Ik zit er nu eentje in te dienen en twijfel of ik de WP er op zet. Want ik schrok zelf wel even van de impact van een 5kw monoblock (groen)...
[Afbeelding]

Of gewoon even 'vergeten' (met het risico op gezeik bij de check). Maar zelf vind ik zo'n monoblock ook wel heftig.
Volgens mij zie ik een plaatje van een houten dak. Daar wil je sowieso geen buitenunit op. Vanwege de geluidsoverlast (trillingen), maar hoe ga jij een monteur vinden die midden in de winter bij een storing op jouw dak gaat klimmen?
En denk ook even aan het jaarlijks onderhoud...
Dat ding hoort gewoon in de tuin.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Andrehj
Er komt een toegangsluik en vlizotrap naar het dak. Daarmee beter te bereiken dan mijn huidige CV ketel.
Trillingen is wel een nadeel maar daar lijkt dit topic wel wat tips voor de geven. Blijft nadeel en aandachtspunt natuurlijk.

Ik had hem graag in de tuin gehad maar die is al erg klein en omringt door buren met net zo kleine tuintjes. Alternatief is op platte dak (bereikbaar door balkon deuren) maar dan staat ie ook op een houten dan, naast ramen. Op de schuur (ook houten dak) wordt weer lastig bereikbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2019 21:05 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Het topic bij de Duitsers gevonden: https://www.haustechnikdi...ngfaden-pimp-up-my-Geisha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wuursj schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:04:
@Andrehj
Er komt een toegangsluik en vlizotrap naar het dak. Daarmee beter te bereiken dan mijn huidige CV ketel.
Trillingen is wel een nadeel maar daar lijkt dit topic wel wat tips voor de geven. Blijft nadeel en aandachtspunt natuurlijk.

Ik had hem graag in de tuin gehad maar die is al erg klein en omringt door buren met net zo kleine tuintjes. Alternatief is op platte dak (bereikbaar door balkon deuren) maar dan staat ie ook op een houten dan, naast ramen. Op de schuur (ook houten dak) wordt weer lastig bereikbaar.
Is jou bekend hoeveel kilo je dak mag dragen? Zowel als totale daklast als last per vierkante meter. Je kan overwegen om een plaat beton te storten op je dak van (pak 'm beet) een paar honderd kilo, en daar je warmtepomp op te monteren. Je hebt dan gegarandeerd geen trillingen meer. Je kunt ook met stoeptegels aan de gang; maar dat blijven losse stukjes gewicht, terwijl je idealiter je WP op één stuk massa wil plaatsen. (en een stuk massa van >100 kg krijg je niet naar boven; die moet je dus ter plekke maken)
Dre schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:20:
Zoals wel vaker met elektronica kan er gewoon softwarematig gewoon begrenst worden, met dezelfde hardware. Nu zeg ik niet dat dit het geval is bij de 5 kW F/H-serie, maar het zou best kunnen.
De 5 kW Pana verschilt in hardware van z'n 7 en 9 kW broertjes. Het electrisch schema is wat anders en er zit (naar het schijnt) een andere compressor in de 5kW dan in de 7/9 kW monoblokken.

Het lijkt dus dat de 5 kW niet enkel door software is bepaald. Aan de andere kant; de 7 kW kan ongeveer net zoveel warmte verplaatsen rondom 0 graden als de 5 kW dat kan; alleen met een hogere COP.
Tnx! Nu even hopen dat er met Translate iets van gemaakt kan worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Theo op 16-12-2019 21:16 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Theo Het dak moet nog gemaakt worden dus ik heb wel enige invloed daar op. Constructeur houdt nu al rekening met WP zelf. Ook zal er gedurende de verbouwing wel een kraan moeten komen voor meer tilwerk incl WP, wellicht te combineren met een montage plaat als ik het logistiek voor elkaar elkaar krijg.
Maar een paar honderd kg? Toch nog eens goed in de tuin gaan kijken dan :o

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2019 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:27:
[...]

Ik doe helemaal niets met graaddagen omdat het indicatief is van een bepaald temperatuur verloop. Het zegt niets over windrichting, regen, wind e.d.

Graaddagen zijn een grove indicatie en een afwijking van 6,6% valt naar mijn idee ruim binnen de marge. Andere indicatoren die relevant zijn heb ik al genoemd, staat de wind vanuit 't noorden of 't zuiden, heeft het veel geregend e.d. Als je veel dagen hebt waar de temperatuur kort zakt naar 3 graden dan hoef je niet bijster veel te verwarmen maar tellen ze wel mee in je graaddagen. Heb je een week 12 graden, een week 2 graden en dan weer een week 12 graden kan je grofweg dezelfde graaddagen hebben maar wel veel meer moeten stoken.

[Edit]
Een quote van energieleveranciers.nl:

[...]
N.a.v. Bij de bepaling van het aantal graaddagen wordt geen rekening gehouden met weersinvloeden zoals warmte door de zon en verkoeling door wind.
Op jaarbasis zal de variatie in zon en wind per saldo klein zijn. Je opmerking m.b.t. 6.6% verschil bij mij viel volgens jou ruim binnen de marge. Wat zeggen de resulaten dan uit de maandelijkse overzichten ? De grootste afwijking wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door in het ene jaar wel of geen vakantie in het stookseizoen. Daarnaast ontstaat enige variatie daar niet alle deelnemers in de buurt van meetstation De Bilt wonen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d9jwl2h05.24.36.png
Gegevens van mijzelf wel bij De Bilt in de buurt:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/slqcx0dr.23.07.png
1e periode 1663 en de tweede 2039 zonuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Wuursj schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:13:
@Theo Het dak moet nog gemaakt worden dus ik heb wel enige invloed daar op. Constructeur houdt nu al rekening met WP zelf. Ook zal er gedurende de verbouwing wel een kraan moeten komen voor meer tilwerk incl WP, wellicht te combineren met een montage plaat als ik het logistiek voor elkaar elkaar krijg.
Die paar honderd kilo is een compleet wilde gok. Ik weet veel van electronica af; echter ben ik geen mechanicus. Misschien dat minder ook kan. Maar de Pana is gewoon een apparaat dat leeg al ruim 100 kilo weegt. Wanneer deze operationeel is (en gevuld is met water) dan is dit zomaar 110 kilo. Als dat met 100 Hz staat te trillen dan doen vier stoeptegeltjes van 10 kilo niet zo veel om dat te stoppen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Theo hmm, vind ik een oplossing als deze wel wat mooier.

Jouw redenatie volgend zou een split unit met pak hem beet de helft aan gewicht wat gemakkelijker te dempen zijn. En een minder log ding op het dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
Van een paar honderd kilo zal de constructeur niet schrikken. Het klink wel als 'veel' maar dat valt wel mee. Trillingen/resonantie is wel een dingetje... voldoende stijf maken door bijvoorbeeld een dubbele laag underlayment (doorschroeven), de balken een slagje hoger/zwaarder uitvoeren, massa (beton?) onder de wp en er is veel mogelijk. Maar inderdaad overleggen met constructeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Theo schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:01:
[...]

Ik snap wat je zegt :) En je hebt ook gewoon een goed punt dat je niet zomaar moet gaan aankloten met je daily verwarming. Die 10 kW wil ik er absoluut niet uithalen. Ik probeer alleen te kijken wat er veilig gedaan kan worden zodat deze op de zeldzame koudere dagen iets eerder een tandje harder gaat lopen. Net zoals personen hun auto ook chippen zonder nadelen (behalve aanschafprijs) vraag ik mij gewoon oprecht af of dat dit ook bij de 5 kW Pana ook kan. Helemaal omdat deze geen CCH heeft.

Dus wat ik wil dat je zegt? Je kritische mening en onderbouwing. Ik zoek niet naar personen die het stroop de mond in praten :P Ik zoek naar opinies van anderen zodat er op feiten, inhoud en cijfers een discussie kan ontstaan waaruit een conclusie kan worden getrokken. En momenteel lijkt de conclusie redelijk duidelijk, echter vraag ik mij af wat het gevolg is van het kantelpunt een aantal graden te verleggen bij units die geen CCH hebben.
Bij een zeldzame koude dag, onder de -10,geeft de software al vanzelf de hogere frequentie vrij....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
reneeke1970 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:38:
[...]

Bij een zeldzame koude dag, onder de -10,geeft de software al vanzelf de hogere frequentie vrij....
Nog hoger ? Ik zag laatst een 7 kW H serie op 110 Hz draaien.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
koevlaas2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:45:
[...]

Nog hoger ? Ik zag laatst een 7 kW H serie op 110 Hz draaien.
Die waarschijnlijk niet want ze storten in als een baksteen, dus zullen geen reserves hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ik dacht laat ik eens de distributie plotten van de gemiddelde dag temperatuur van de laatste 68 jaar en dat ziet er toch wel onverwachts uit. Ik had een standaard normaal verdeling verwacht, maar
blijkbaar heeft de natuur in geen voorkeur voor de gemiddelde dag temperatuur van 10oC :?

Distributie Gemiddelde Dagtemperatuur

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
PentaClover schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:57:
Ik dacht laat ik eens de distributie plotten van de gemiddelde dag temperatuur van de laatste 68 jaar en dat ziet er toch wel onverwachts uit. Ik had een standaard normaal verdeling verwacht, maar
blijkbaar heeft de natuur in geen voorkeur voor de gemiddelde dag temperatuur van 10oC :?

[Afbeelding: Distributie Gemiddelde Dagtemperatuur]
Haha! Ook opvallend is het knikje bij -10 graden. Dat lijkt dan toch echt een goed cut-off punt om aan te houden.

Welk weerstation is dit? Zou je de meerdere provincies er bij kunnen plotten? Ben benieuwd hoe dit verschilt binnen NL.

[ Voor 4% gewijzigd door Heronimo op 16-12-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:38:
@Zwerius klopt, deze compressoren hebben ook veel minder zuiggaskoeling nodig.

Maar dat gedeelte van de viscositeit van POE kan ik niet in meegaan. Die olie is bij -30 nog waterdun en ook bij 100 graden.
Echt made for the job dus

De olie moet namelijk continu meestromen met het koudemiddel. Ook in de verdamper, waar het... - 10...-20....-30 kan zijn. Als de olie daar dik zou worden krijg.
Klinkt logisch. Maar wat is dan de reden om in dit specifieke geval dan toch nog carterverwarming toe te passen?
Kan ik zo gauw niet bedenken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ook wat "bijzonders" hier.

M'n warmtepomp staat al sinds hij geleverd is op de "ECO" stand voor warm water en dat was prima.
Nu heb ik de warmtepomp al wat maandjes op 50% draaien dus ik dacht; ik zet hem eens op "NORMAL".

De WP heeft vannacht 90 minuten staan draaien en het water was vanochtend maar opgewarmd tot 48 ipv 52 graden (bovenin het vat normaal zelfs 54 graden). Hij heeft dus binnen de maximale 90 minuten het water niet eens warm gekregen op de "NORMAL" stand bij 50% vermogensbeperking. Ik had niet meer water gebruikt dan normaal. En koud was het buiten ook niet, een graadje of 6.

Heb 'm nu weer terug gezet op "ECO" want op die stand redt hij het eigenlijk altijd in iets meer dan een uur.

Heb de maximale draaitijd overigens wel verlengd naar 120 minuten en ook de periode waarin hij SWW mag maken wat vergroot.

Maar wel opmerkelijk toch? Dat het in ECO mode prima lukt en in NORMAL ineens niet? Verklaarbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-12-2019 22:49 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:02:
[...]
Haha! Ook opvallend is het knikje bij -10 graden. Dat lijkt dan toch echt een goed cut-off punt om aan te houden.

Welk weerstation is dit? Zou je de meerdere provincies er bij kunnen plotten? Ben benieuwd hoe dit verschilt binnen NL.
Dit was Volkel, ook Eindhoven geprobeerd, maar dat is vrijwel het zelfde plaatje. Ik zal morgen of overmorgen eens een paar anderen proberen, het is nu bed tijd : :Z .

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:48:
Ook wat "bijzonders" hier.

M'n warmtepomp staat al sinds hij geleverd is op de "ECO" stand voor warm water en dat was prima.
Nu heb ik de warmtepomp al wat maandjes op 50% draaien dus ik dacht; ik zet hem eens op "NORMAL".

De WP heeft vannacht 90 minuten staan draaien en het water was vanochtend maar opgewarmd tot 48 ipv 52 graden (bovenin het vat normaal zelfs 54 graden). Hij heeft dus binnen de maximale 90 minuten het water niet eens warm gekregen op de "NORMAL" stand bij 50% vermogensbeperking. Ik had niet meer water gebruikt dan normaal. En koud was het buiten ook niet, een graadje of 6.

Heb 'm nu weer terug gezet op "ECO" want op die stand redt hij het eigenlijk altijd in iets meer dan een uur.

Heb de maximale draaitijd overigens wel verlengd naar 120 minuten en ook de periode waarin hij SWW mag maken wat vergroot.

Maar wel opmerkelijk toch? Dat het in ECO mode prima lukt en in NORMAL ineens niet? Verklaarbaar?
Je 3wegklep sluit niet of niet helemaal waardoor een thermosifon de boel alweer koud aan het trekken is.
Check eens je melcloudtemperaturenstaatje ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:27:
[...]

Je 3wegklep sluit niet of niet helemaal waardoor een thermosifon de boel alweer koud aan het trekken is.
Check eens je melcloudtemperaturenstaatje ?
Het was blijkbaar nog kouder in het vat, heb vanochtend alleen op m'n eigen thermometer in het bovenste gat (zit op 1/3e van boven) gekeken (boilervat staat in de bijkeuken, warmtepomp binnenunit + buffervat in de garage).

Dit is dus de sensor in het onderste gat (1/3e van onderen):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T54phOF.png

Toen ik het ontdekte de stand weer op "ECO" gezet en eind van de ochtend handmatig een SWW run gestart, dat ging vlot maar het vat was toen natuurlijk ook al ~40 graden.

Vanavond water gebruikt voor het verversen van m'n 2 aquaria dus logisch dat het toen snel afkoelde.

Edit: maar dat verklaart toch niet waarom hij het op stand "ECO" wel altijd netjes redt?

Onderstaand is overigens de setup in de garage:

Rechts van buffervat gaat naar de woning (sluit in bijkeuken aan op bestaande CV-leidingen)
Links van buffervat zit de klep en de leidingen naar het boilervat (staat in bijkeuken).

(dit was kort na oplevering)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7ruGMjJ.jpg

(dit was nog tijdens de installatie)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AeyjN6e.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2019 00:48 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:47:
[...]

Die waarschijnlijk niet want ze storten in als een baksteen, dus zullen geen reserves hebben
Waarschijnlijk heeft de 7 geen flash gas injectie in de kop van de compressor.
Dan kan hij gewoonweg niet meer leveren bij erg lage buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:13
Bij mij staat hij gewoon op 2 betonnen bielzen (met een strook rubber ertussen) op het garage dak, ik hoor er zowel in huis als in de garage helemaal niks van.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
Oxellaar schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:41:
[...]

Waarschijnlijk heeft de 7 geen flash gas injectie in de kop van de compressor.
Dan kan hij gewoonweg niet meer leveren bij erg lage buitentemperatuur.
Heeft Panasonic überhaupt in de H serie wel flash injectie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 22:36
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:48:
[...]

Heeft Panasonic überhaupt in de H serie wel flash injectie?
T-Cap's hebben dat.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Wuursj schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:47:
Ik zit er nu eentje in te dienen en twijfel of ik de WP op de vergunningsaanvraag zet. Want ik schrok zelf wel even van de impact van een 5kw monoblock (groen)...
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TzKKYjoj3A3FtJtX1F8AlLeO/thumb.jpg

Zo heb ik hem dus staan, 2 betonnen opsluitbanden van 50kg elk, 4 veerdempers, rvs koker van 1m lang. Een mooi massa-veer-massa systeem en hoor kwa geluid in de contructie niks geen gebrom.

Plat dak is een stalen H balk steunend in het huis aan 1 kant en dan met houten balken naar de zijkanten. De WP staat dus over de stalen H balk heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Die hebben ze pas vanaf 9 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:49:
[...]

Die hebben ze pas vanaf 9 kw?
Jup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmiddag is Aklima langs geweest met een monteur om de Zubadan van nieuwe software te voorzien.
Een klusje van een paar minuten. Eerst de spanning eraf, daarna tooltje met eigen 9 bolt batterij aansluiten en laden, duurt een seconde of 20. Aan het eind verschijnt de code DB op het kastje, klaar.
De monteur wist helaas alleen te melden dat de unit er beter en zuiniger door gaat draaien, summiere info dus. Hij beloofde wel om intern meer info over de update boven water te krijgen en na te sturen via de mail. Hopelijk komt er wat.

Het tooltje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ps4d8MJ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pUPkbkJ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Aab81Ty.jpg

Aangesloten op de print van de buiten unit.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KWBG0tE.jpg

Ik zal de komende dagen mijn enelogic data in de gaten houden en zien wat er gebeurt.
Wordt hopelijk vervolgd. De uitlezing op het display is hetzelfde vooralsnog. Een gemiste kans, had graag de uitlezing van de thermistors in 0,1 C gezien ipv 1 C.
Sinds een week of wat draai ik ipv RAR op WAR via de nieuwe Panasonic wireless thermostaat geadviseerd door @Remco45 Dit gaat prima met instelbare diff. tussen aan/uit, staat nu op 0,3 C, Drie keer beter als in de oude situatie.

@Grolsch had mij dit vorig jaar ook al geadviseerd, dat heeft er mede toe bijgedragen e.e.a. in gang te zetten. De Panasonic hangt nu boven de bedienunit . We gaan het zien.... :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9QcRmpa.jpg?1

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 17-12-2019 16:31 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:16:
[...]

N.a.v. Bij de bepaling van het aantal graaddagen wordt geen rekening gehouden met weersinvloeden zoals warmte door de zon en verkoeling door wind.
Op jaarbasis zal de variatie in zon en wind per saldo klein zijn. Je opmerking m.b.t. 6.6% verschil bij mij viel volgens jou ruim binnen de marge. Wat zeggen de resulaten dan uit de maandelijkse overzichten ? De grootste afwijking wordt zeer waarschijnlijk veroorzaakt door in het ene jaar wel of geen vakantie in het stookseizoen. Daarnaast ontstaat enige variatie daar niet alle deelnemers in de buurt van meetstation De Bilt wonen.
[Afbeelding]
Gegevens van mijzelf wel bij De Bilt in de buurt:
[Afbeelding]
1e periode 1663 en de tweede 2039 zonuren.
Waar baseer je nou die gegevens op? Volgens mij is dat namelijk alleen de opwekking maar weet je niet wat de graaddagen van de betreffende systemen zijn, welke temperatuur ze binnen draaien e.d. Toch allemaal relevant om een plaatje van te schetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Gasschuif schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:17:
Vanmiddag is Aklima langs geweest met een monteur om de Zubadan van nieuwe software te voorzien.
Een klusje van een paar minuten. Eerst de spanning eraf, daarna tooltje met eigen 9 bolt batterij aansluiten en laden, duurt een seconde of 20. Aan het eind verschijnt de code DB op het kastje, klaar.
De monteur wist helaas alleen te melden dat de unit er beter en zuiniger door gaat draaien, summiere info dus. Hij beloofde wel om intern meer info over de update boven water te krijgen en na te sturen via de mail. Hopelijk komt er wat.

Het tooltje:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Aangesloten op de print van de buiten unit.
[Afbeelding]

Ik zal de komende dagen mijn enelogic data in de gaten houden en zien wat er gebeurt.
Wordt hopelijk vervolgd. De uitlezing op het display is hetzelfde vooralsnog. Een gemiste kans, had graag de uitlezing van de thermistors in 0,1 C gezien ipv 1 C.
Sinds een week of wat draai ik ipv RAR op WAR via de nieuwe Panasonic wireless thermostaat geadviseerd door @Remco45 Dit gaat prima met instelbare diff. tussen aan/uit, staat nu op 0,3 C, Drie keer beter als in de oude situatie.

@Grolsch had mij dit vorig jaar ook al geadviseerd, dat heeft er mede toe bijgedragen e.e.a. in gang te zetten. De Panasonic hangt nu boven de bedienunit . We gaan het zien.... :)
[Afbeelding]
Wat was de reden voor de firmwareupdate, en ik ben erg benieuwd wat dit veranderd. Had je problemen :?

En hoe ziet je verwarmingsmodus er nu uit dan :? Toch wel WAR+RAR mag ik hopen, of werk je met een vaste Ta :?

Is het trouwens een idee om een separaat graaddagen topic te openen :? Dit heeft naar mijn bescheiden mening niets meer met L/W warmtepompen te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-12-2019 16:35 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:33:
[...]

Wat was de reden voor de firmwareupdate, en ik ben erg benieuwd wat dit veranderd. Had je problemen :?

En hoe ziet je verwarmingsmodus er nu uit dan :? Toch wel WAR+RAR mag ik hopen, of werk je met een vaste Ta :?

Is het trouwens een idee om een separaat graaddagen topic te openen :? Dit heeft naar mijn bescheiden mening niets meer met L/W warmtepompen te maken.
Werd een week of twee geleden gebeld en gevraagd door mijn installateur met de vraag of ik het goed vond dat Aklima langs wilde komen. Prima natuurlijk. De monteur vertelde dat ook de iets oudere units (geleverd uiteraard door Aklima) aan de beurt komen voor een update.
Ik heb zowel de planner en de monteur gevraagd vaar de reden van de update, maar verder als zuiniger en beter draaien kwamen ze niet. Komt hopelijk nog een antwoord van de monteur, aardige en prima kerel overigens.

WAR+RAR inderdaad. Bbu 14/-10C, Ta 32 /40 C.Hier 9 radiatoren waarvan 2 met Climate booster en 1 zelfbouw in de badkamer. Waterinhoud met buffer zeg 250 L. Start 07.00h stop 24.00h

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 17-12-2019 16:58 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben benieuwd wat er veranderd is in de nieuwe firmware en wat ik zou moeten doen om die te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Tegen zo veel kennis van de materie kan ik niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:57:
@Felicia Tegen zo veel kennis van de materie kan ik niet op.
Yeah right, doe nog zo'n sneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Felicia schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:31:
[...]

Waar baseer je nou die gegevens op? Volgens mij is dat namelijk alleen de opwekking maar weet je niet wat de graaddagen van de betreffende systemen zijn, welke temperatuur ze binnen draaien e.d. Toch allemaal relevant om een plaatje van te schetsen.
Wat bedoel je met "graaddagen van de betreffende systemen" ??

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Zwerius schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:30:
[...]

Wat bedoel je met "graaddagen van de betreffende systemen" ??
Ter plaatse van, is een betere lijkt me. Als je met graad dagen wil rekenen moet je niet de landelijke gegevens maar de plaatselijke pakken en dan kan een paar kilometer aardig verschil malen.

Bij Gilze Rijen (paar kilometer verderop) was het bijvoorbeeld -2 vorig jaar terwijl mijn WP niet onder 0 kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:55:
Ik ben benieuwd wat er veranderd is in de nieuwe firmware en wat ik zou moeten doen om die te krijgen.
Even je installateur contacten? Wellicht weet die meer. Anders Aklima bellen en vragen hoe het zit en of jou machine in aanmerking komt voor een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gasschuif schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:17:
De monteur wist helaas alleen te melden dat de unit er beter en zuiniger door gaat draaien, summiere info dus. Hij beloofde wel om intern meer info over de update boven water te krijgen en na te sturen via de mail.
Ik moet deze software update ook bij 4 systemen doen, schijnt een fabrieksfout te zijn waardoor onder bepaalde omstandigheden de compressor kan sneuvelen.
Meer weet ik er helaas ook niet van, begin Januari krijg ik de tool opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:38:
[...]

Het was blijkbaar nog kouder in het vat, heb vanochtend alleen op m'n eigen thermometer in het bovenste gat (zit op 1/3e van boven) gekeken (boilervat staat in de bijkeuken, warmtepomp binnenunit + buffervat in de garage).

Dit is dus de sensor in het onderste gat (1/3e van onderen):
[Afbeelding]

Toen ik het ontdekte de stand weer op "ECO" gezet en eind van de ochtend handmatig een SWW run gestart, dat ging vlot maar het vat was toen natuurlijk ook al ~40 graden.

Vanavond water gebruikt voor het verversen van m'n 2 aquaria dus logisch dat het toen snel afkoelde.

Edit: maar dat verklaart toch niet waarom hij het op stand "ECO" wel altijd netjes redt?

Onderstaand is overigens de setup in de garage:

Rechts van buffervat gaat naar de woning (sluit in bijkeuken aan op bestaande CV-leidingen)
Links van buffervat zit de klep en de leidingen naar het boilervat (staat in bijkeuken).

(dit was kort na oplevering)
[Afbeelding]

(dit was nog tijdens de installatie)
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit, klein puntje van kritiek er is helemaal geen isolatie om de leidingen heb je die zelf nog aangebracht ?
Anders koelt de boel best snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

koevlaas2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:30:
[...]

Ik moet deze software update ook bij 4 systemen doen, schijnt een fabrieksfout te zijn waardoor onder bepaalde omstandigheden de compressor kan sneuvelen.
Meer weet ik er helaas ook niet van, begin Januari krijg ik de tool opgestuurd.
Heb ik specifiek naar gevraagd. (hoeveel compressoren er gesneuveld waren of iets in die trend...)
Werd door de monteur ten stelligste ontkend. Kom ik nooit achter natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Weet @Remco45 hier ook van? Hij heeft ook een nieuw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Gasschuif schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 19:46:
[...]

Heb ik specifiek naar gevraagd. (hoeveel compressoren er gesneuveld waren of iets in die trend...)
Werd door de monteur ten stelligste ontkend. Kom ik nooit achter natuurlijk.
Dat is ook vrij extreem voor een fabrikant om toe te geven. Dat zullen ze nooit in dat soort woorden verklaren. Maar niemand gelooft toch werkelijk dat ze vrijwillig monteurs op pad sturen om de prestaties te verbeteren van units die eigenlijk al ruim binnen de specificaties presteren. Er moet dan lijkt me wel meer aan de hand zijn dan dat. Zo'n operatie kost nogal wat namelijk...

@koevlaas2 Mocht je dat apparaatje binnen hebben om de update uit te voeren nodig ik je graag een keer uit om hier in Utrecht 2 YAA-Ecodans van software te voorzien als klaarblijkelijk dit noodzakelijk is... Tegen vergoeding uiteraard. Die van mij komen uit Spanje dus daar zal Alklima zich niet zo verantwoordelijk voor voelen :)

[ Voor 6% gewijzigd door godfriedd op 17-12-2019 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:55:
Zover ik weet alleen voor een Zubadan uit de YAA serie en van een bepaalde productiedatum, de jouwe niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
godfriedd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:32:
[...]

Dat is ook vrij extreem voor een fabrikant om toe te geven. Dat zullen ze nooit in dat soort woorden verklaren. Maar niemand gelooft toch werkelijk dat ze vrijwillig monteurs op pad sturen om de prestaties te verbeteren van units die eigenlijk al ruim binnen de specificaties presteren. Er moet dan lijkt me wel meer aan de hand zijn dan dat. Zo'n operatie kost nogal wat namelijk...

@koevlaas2 Mocht je dat apparaatje binnen hebben om de update uit te voeren nodig ik je graag een keer uit om hier in Utrecht 2 YAA-Ecodans van software te voorzien als klaarblijkelijk dit noodzakelijk is... Tegen vergoeding uiteraard. Die van mij komen uit Spanje dus daar zal Alklima zich niet zo verantwoordelijk voor voelen :)
Grofweg gaat het om Zubadans die tussen 6-2018 en 2-2019 zijn geleverd/gemaakt, precies kan ik navragen die info heb ik verder niet.
Ik hoorde alleen van mijn leverancier dat in mijn geval 4 machines moeten worden geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:41:
Grofweg gaat het om Zubadans die tussen 6-2018 en 2-2019 zijn geleverd/gemaakt, precies kan ik navragen die info heb ik verder niet.
Ik hoorde alleen van mijn leverancier dat in mijn geval 4 machines moeten worden geupdate.
Mijn rekening datum is 19 april 2018, dus dan zit ik goed...... :X
Denk ik .

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:57:
[...]

Mijn rekening datum is 19 april 2018, dus dan zit ik goed...... :X
Denk ik .
Jij hebt geen YAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

koevlaas2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:38:
[...]

Zover ik weet alleen voor een Zubadan uit de YAA serie en van een bepaalde productiedatum, de jouwe niet dus.
Hier een VAA 8kW.... 25-10-2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Gasschuif schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:11:
[...]

Hier een VAA 8kW.... 25-10-2018
Ik zal mijn leverancier vragen welke systemen allemaal betrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Klopt, een YHA, sorry.... 8)7

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Cable_boy met betrekking tot je vragen over je elektrische verwarming ( backup heater ) ben ik dit tegen gekomen in je de handleiding van de Lg .

Met optie schakelaar nummer 2 en dan dipswitch 6 en 7 kan je kiezen wat je met het element kan doen.
Default staan de dipswitch zo ingesteld dat het element niet wordt gebruikt en alleen kan worden ingeschakeld als er een storing optreedt.

@JP12 Lg maakt vanaf het r32 model gebruik van flash injectie, en dat is de reden dat je tot -7 het volledig bereik van het vermogen tot je beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ramon_1984 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:38:
@Cable_boy met betrekking tot je vragen over je elektrische verwarming ( backup heater ) ben ik dit tegen gekomen in je de handleiding van de Lg .

Met optie schakelaar nummer 2 en dan dipswitch 6 en 7 kan je kiezen wat je met het element kan doen.
Default staan de dipswitch zo ingesteld dat het element niet wordt gebruikt en alleen kan worden ingeschakeld als er een storing optreedt.

@JP12 Lg maakt vanaf het r32 model gebruik van flash injectie, en dat is de reden dat je tot -7 het volledig bereik van het vermogen tot je beschikking hebt.
Dus eigenlijk is het dan een soort 7kW Panasonic T-cap :P

Ansich is dat dan wel een hele mooie optie. Alleen twijfel ik wel aan:
- instelmogelijkheden van de LG units
- mogelijkheid om hem mijn domotica systeem te hangen
- vrijwel geen ervaringen te vinden met Climaway.it

Als iemand bij mij deze punten kan wegnemen ben ik overtuigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
JP12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:47:
[...]

Soort t-cap inderdaad :)
Je kan hem als modbus slave zetten, maar wat je dan kan durf ik niet te zeggen.

@JP12 Voor jouw doeleinden heb je de lgmv module nodig.

@Grolsch Lg wordt geleverd binnen nederland door de firma centercon, en die geven prima ondersteuning en support voor hun producten.
Hoe ze omgaan met buitenlandse dozenschuivers weet ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon_1984 op 17-12-2019 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
JP12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:47:
[...]

Waarom geen Mitsu of pana? Vanuit dit topic zit voor die merken veel meer kennis en dus eventuele ondersteuning.

Vanuit Mitsu (lees alklima in NL) kun je ook top service verwachten gezien de ervaringen in dit topic, waaronder ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik ben achteraf ook blij dat ik voor een Mitsu gegaan ben, al is hij dan qua vermogen "ietwat" te groot voor mijn woning :P

Hoe zit het bij merken als LG en Samsung eigenlijk met de spare parts na 5 of 10 jaar? Goed verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:04:
Ik ben achteraf ook blij dat ik voor een Mitsu gegaan ben, al is hij dan qua vermogen "ietwat" te groot voor mijn woning :P

Hoe zit het bij merken als LG en Samsung eigenlijk met de spare parts na 5 of 10 jaar? Goed verkrijgbaar?
Dat probleem had je ook gehad als je een 14KW pana of 14KW ander merk WP had gekocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:07:
[...]

Dat probleem had je ook gehad als je een 14KW pana of 14KW ander merk WP had gekocht ;)
Ja, uiteraard, dat bedoel ik er ook niet mee :P
Meer van "ben er blij mee, ondanks dat ik het verkeerde model bij mijn woning heb uitgezocht" :P

Maar dat was ook nog voor ik van de Koevlaas formule gehoord had :P

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 17-12-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:01:
[...]

Waarom geen Mitsu of pana? Vanuit dit topic zit voor die merken veel meer kennis en dus eventuele ondersteuning.

Vanuit Mitsu (lees alklima in NL) kun je ook top service verwachten gezien de ervaringen in dit topic, waaronder ikzelf.
Jij bent zeer netjes geholpen door aklima, maar ga er niet vanuit dat ze iedereen met een "buitenlands "product helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Wat is qua service dan het beste merk voor het geld voor een mono-block? Men is hier over Panasonic niet te spreken, maar is Mitsu dan een betere keuze? Daarvan zie ik dan weer alleen combinaties met een boiler. Ik ben benieuwd welke opties er zijn vergelijkbaar met de Panasonic WH-MDC05H3E5

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ansich vind ik het risico op lange termijn problemen niet een enorm punt bij een monobloc. Die kan je immers vrij makkelijk swappen voor een andere monobloc.

Wat ik wel echter fijn zou vinden is een betrouwbare winkel die daadwerkelijk ben op tijd levert en een warmtepomp die goed aan te sturen is vanuit een externe bron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
JP12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:29:
Ansich vind ik het risico op lange termijn problemen niet een enorm punt bij een monobloc. Die kan je immers vrij makkelijk swappen voor een andere monobloc.

Wat ik wel echter fijn zou vinden is een betrouwbare winkel die daadwerkelijk ben op tijd levert en een warmtepomp die goed aan te sturen is vanuit een externe bron.
https://www.pmcoppack.com/ eens proberen?

https://www.plumbase.co.u...7kw-aio-100011325-4009093

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 17-12-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:20:
Wat is qua service dan het beste merk voor het geld voor een mono-block? Men is hier over Panasonic niet te spreken, maar is Mitsu dan een betere keuze? Daarvan zie ik dan weer alleen combinaties met een boiler. Ik ben benieuwd welke opties er zijn vergelijkbaar met de Panasonic WH-MDC05H3E5
Wie is er niet te spreken over een Pana dan ? Is mij kennelijk ontgaan, ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn Pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:55:
[...]

Wie is er niet te spreken over een Pana dan ? Is mij kennelijk ontgaan, ik ben in ieder geval zeer tevreden met mijn Pana.
Wat betreft de service als er iets kapot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:20:
Men is hier over Panasonic niet te spreken....
Pardon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zie reactie op @Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:56:
[...]

Wat betreft de service als er iets kapot is.
Dat loopt via je dealer als ik correct door Panasonic NL geïnformeerd ben en niet via Pana NL.
Beetje raar allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:00:
[...]

Dat loopt via je dealer als ik correct door Panasonic NL geïnformeerd ben en niet via Pana NL.
Beetje raar allemaal.
Dat is dus mijn punt. Doen Mitsu en andere merken daar minder moeilijk over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:57:
[...]

Zie reactie op @Verwijderd
Ze zijn nooit stuk voor zo ver mij bekend, een iemand die om mij onduidelijke redenen een keer een kunststof pomphuis stuk heeft gehad, externe invloed vermoed ik, en daar wat moeite voor moest doen, verder 0,00 storingen in tegenstelling tot vele ELGA's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

JP12 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:29:
Gezien de stress en het geregel om m’n monoblock op het dakterras te krijgen, hoop ik dat ie een lang leven tegemoet gaat.

En dat er na 15-20 jaar de technologieën dusdanig zijn verbeterd dat deze qua formaat hanteerbaarder zijn geworden...

@koevlaas2 als ik in 1 jaar 3,5MWh verstookt, wat voor vermogen wp heb ik eigenlijk realistischer nodig?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:02:
[...]

Ze zijn nooit stuk voor zo ver mij bekend, een iemand die om mij onduidelijke redenen een keer een kunststof pomphuis stuk heeft gehad, externe invloed vermoed ik, en daar wat moeite voor moest doen, verder 0,00 storingen in tegenstelling tot vele ELGA's.
Maar, maar, maar als... wat dan in vergelijking tot bijv. andere merken. Is toch best een reële vraag :$ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:04:
[...]

Maar, maar, maar als... wat dan in vergelijking tot bijv. andere merken. Is toch best een reële vraag :$ ?
In het aller aller aller ergste geval betaal je 750,00 en koopt je een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:04:
[...]

Dat in NL garantie altijd gaat via de verkoper is toch niet vreemd?

Ik vind het wel flinke coulance als een fabrikant je 1 jaar gaat helpen. Ok een terugroepacties kan ik het nog wel inzien, maar zelfs met auto’s wordt je dan toch naar de dealer doorverwezen. Als ik een import bak had, hoef ik niet te verwachten dat Toyota nl me een briefje stuurt of dat de dealer het onderdeel gratis vervangt.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:02:
[...]

In het H topic was er 1 monoblock die niet wilden opstarten, weet iemand hoe dit is afgelopen?
@Dylantje2 weet jij dat misschien?

Mijn pomp was inderdaad defect, maar vanuit panasonic nederland 0,0 support, mails worden slecht tot niet beantwoord.
En ze verwijzen ze je naar een dealer.
En op de vraag waar mijn dichts bijzijnde dealer zit, moeten ze nog steeds antwoord op geven.
Wellicht dat je met een product uit Nederland en aangeschaft bij een dealer goede support krijgt, maar op buitenlandse "producten"wordt je echt niet geholpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:11:
[...]

Dat is alleen lastig als je in DE of BE koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:11:
[...]

Ik vind het wel flinke coulance als een fabrikant je 1 jaar gaat helpen. Ok een terugroepacties kan ik het nog wel inzien, maar zelfs met auto’s wordt je dan toch naar de dealer doorverwezen. Als ik een import bak had, hoef ik niet te verwachten dat Toyota nl me een briefje stuurt of dat de dealer het onderdeel gratis vervangt.
Zullen ze wel moeten, of ze het nou leuk vinden of niet. De dealer is het aanspreekpunt en uiteindelijk vergoed de fabrikant eventueel via de importeur de dealer. In de jaren 80 voor mijn oom in Belgie een BMW aangeschaft, garantie is geen enkel probleem, die is internationaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:12:
[...]

Volgens mijn wordt je bij pmcoppack doorgestuurd naar @koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
koevlaas2 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:00:
[...]

Beetje raar allemaal.
Ik vond deze post nog over wat immotec belooft bij problemen
Me Albert in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

[...]

Dat is hetzelfde probleem als met die Duitse monitor van mij. Bij problemen, bij verkoper Duitsland aankloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Panasonic zelf is weinig tot niets mis mee. Maar hun Nederlandse netwerk is zwaar beroerd. Je bent voor garantie afhankelijk van de welwillendheid van een verkoper en dat verschilt natuurlijk sterk per verkoper.

Maar met een import Mitsubishi, kun je ook niet aankloppen bij Alklima voor garantie, dus wat is het verschil.
Ook dan ben je afhankelijk van de welwillendheid van de verkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat daar beschreven staat is dus prima. Als het dan maar opgelost wordt. Als je zo'n ding voor € 1500 minder in huis hebt, is een eventueel reserve van € 500,- voor een onverhoopte reparatie nog steeds winst.

@Oxellaar ik begon erover omdat ik eerder vanavond las hier dat het bij Mitsu beter geregeld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nee hoor pas nog een geval meegemaakt een Hitachi WP in Engeland gekocht WP leek niet goed te werken, Engelse leverancier spreekt service punt Europa in Barcelona aan en vervolgens zal een Duitse service dienst het probleem in Nederland komen oplossen. Door montage van een Kamstrup bleek uiteindelijk dat er niets aan de WP mankeerde, gelukkig nog voor de Duitse service dienst langs was gekomen, kon nog tijdig geannuleerd worden. We hebben in de EU vrij verkeer van goederen en diensten, import en serviceverlening mag niet geblokkeerd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:16:
[...]

@Oxellaar ik begon erover omdat ik eerder vanavond las hier dat het bij Mitsu beter geregeld was.
De importeur in Nederland voor Mitsubishi Electric is Alklima. Die verlenen keurige service en garantie op de door hun verkochte spullen.

Maar een Mitsubishi uit Spanje.... Daar doen ze niets mee bij problemen, ja, tegen betaling, maar geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat ze dat vanuit Mitsubishi Europa mogen weigeren, zou volgens mij tegen EU wetgeving indruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:21:
Ik denk niet dat ze dat vanuit Mitsubishi Europa mogen weigeren, zou volgens mij tegen EU wetgeving indruisen.
Welke wetgeving verplicht een verkoper garantie te leveren op een product welke niet bij hem is gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:23:
[...]

Welke wetgeving verplicht een verkoper garantie te leveren op een product welke niet bij hem is gekocht?
Je gaat naar je Duitse/Spaanse/Franse/Engelse leverancier met je claim, die stuurt 'm door naar hoofdvestiging Europa en die geeft een lokale service-instantie opdracht om het garantieprobleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 11:13
Mede tweakers, ik ben momenteel aan het verbouwen en zo ongeveer alleen de buiten muren laten staan. De dak en vloer isolatie zit, na verbouwing, om en nabij Rc 7.0 de vloer zit om Rc 2.0. Overal hr++ ramen.
Het totale vloeroppervlak is ongeveer 240m2 en alles gelijkvloers. Het zijn eigenljks 2 huizen in 1.
De WVB per 'huis' is ongeveer 5 kW bij -12 en dus willen we een Nibe F730 per 'huis' installeren. Het huis wordt verwarmt via vloerverwarming NEO20 en een CompactFloor Expert met 10mm dikke tegelvoer.

Ik weet dat het veel kost maar dat is voor mijn niet de belangerijkste factor.

Heeft iemand hier ervaring met een Nibe F730 ventilatie warmtepomp?
Wat zijn de voordelen en de nadelen?
En dingen waar je op moet letten qua installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:21:
Recht hebben of krijgen zijn 2 verschillende dingen. ;)

Wat als je bij een panasonic een print kapot hebt? Koeltechnisch is het wel anders op te lossen.

@CurlyMo

Die LG is R32 (gwp 675) wat iets meer toekomst gericht is, en ik zie meer functionaliteit.
Lees de handleiding eens.
https://www.lg.com/nl/ond...ing-product/lg-HM071M.U43

[ Voor 21% gewijzigd door Rol-Co op 17-12-2019 23:48 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:37:
[...]

Recht hebben of krijgen zijn 2 verschillende dingen. ;)

Wat als je bij een panasonic een print kapot hebt? Koeltechnisch is het wel anders op te lossen.
750,00 aftikken en een nieuwe kopen is het alternatief, totaal ben je dan 1500,00 kwijt. Je kunt 'm ook in Nederland kopen betaal je direct 1750,00 meer, kies wat je het aantrekkelijkste lijkt.
Pagina: 1 ... 34 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.