Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.553 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Ik koel met mijn LW WP een 280m2 vloerverwarming en het is echt een genot :)

Met radiatoren werkt het misschien niet goed, maar met VV noem ik het zeker geen ramp, al is het natuurlijk geen ll WP. Maar verwarmen met een ll WP dat vind ik een ramp. Dat geblaas vind ik maar niets, geef mij maar lekkere warme voetjes.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:19:
[...]

Dat bedoel ik. Ik ga niet en/en doen. Ik heb hier 600 m3 verbruik voor warmte (goed ingeregelde cv) en dan ben ik beter met alleen een L/L. Heb ook nog een houtkachel. Ik zie voor mij dan echt de toegevoegde waarde niet voor een L/W.
We houden je niet tegen hoor, en je wordt ook niet gedwongen. ;)

Toegevoegde waarde is dat je net zoals met cv je het hele huis verwarmd en niet alleen een kamer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Ik was eerst van plan om een PUHZ-SHW12YAA + ERST20C-VM2C te kopen in Spanje. Echter na tips hier toch besloten om voor een kleinere 75YAA (3-fase) te gaan, deze set is op de sites in de openingspost alleen als 75VAA (1-fase) te vinden.
Weet iemand waar ik de PUHZ-SW75YAA met ERST20C-VM2C set voor een goede prijs kan vinden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:28
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:46:
[...]

Mijn installateur heeft in zijn woning en levert ook warmtepompen en die raad mij echt een warmtepomp af. Hij stookt zelf op 19 graden en voor verhoging gebruikt hij de airco. En koelen met een warmtepomp vindt hij zelf een ramp. Heeft alleen zelf een warmtepomp omdat hij zelf in buitengebied woont en geen gasaansluiting heeft ergens in Zeeland in de polder. En zo'n mobiele is een oplossing van niets vind ik. Herrie, onzuinig en gedonder met een slang die je naar buiten moet frutten.
Beetje vreemd, want via aansluitingen.nl kan je gewoon gas aanvragen en ik meen dat daar een leverplicht op zit tenzij de gemeente bijvoorbeeld een warmtenet als alternatief biedt.
Vervolgens kan je prima koelen met een warmtepomp, het is in de basis gewoon een airco. Je moet dan alleen wel de goede maatregelen en opties kiezen. Een fancoil kan met water van 6 graden je woning net zo goed afkoelen als een airco maar dan moet je dus wel de condensatie ergens kwijt kunnen alsook de leidingen dampdicht isoleren zodat ze niet kunnen condenseren en daarmee roesten.

Een mobiele ben ik met je eens, maar als tijdelijke oplossing kan het prima werken. Zeker als je deze modificeert zodat je met 2 slangen kan werken waardoor je geen buitenlucht aanzuigt tijdens het koelen.
Maar zoals ik al zei, heb zelf een laag gasverbruik. Ik denk als iedereen eerst eens begint met CV waterzijdig regelen en ketel goed instellen en isoleren veel warmtepompen totaal overbodig zijn. Ik kom van 2000m3 naar 900m3 waarbij 600m3 voor verwarmen.
Ik had ook een warmteverbruik dan rond de 600m3 vanaf het moment dat ik hier woonde in 2012. Extra isoleren was niet rendabel want het enige wat ik nog kon doen was een voorzetgevel plaatsen of het dak compleet vervangen (het bestaande dak is al 15+cm geïsoleerd). Dus mijn doel was de warmtebron vervangen door een warmtepomp. Zo ben ik van 40 euro voor elektra en 70 voor warmte gezakt naar 50 euro voor elektra totaal, met die 60 euro per maand kan ik een warmtepomp wel draaiende houden.

Een warmtepomp is een techniek om een doel te bereiken, zijnde je huis op temperatuur te houden. Dat kan een gas CV, elektrische CV of L/L warmtepomp ook. Zeggen dat een warmtepomp totaal overbodig is, is eigenlijk zeggen dat een CV ketel totaal overbodig is, ik vraag me dus serieus af wat je eigenlijk hier in 't topic wil bereiken?
En het klopt dat isoleren voorafgaand aan een warmtepomp verstandig is maar hoe slechter je geïsoleerd bent, des te meer effect een warmtepomp heeft op je portomonee zolang je de juiste maat kiest >:)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 22:34
Blackraven schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:22:
Ik was eerst van plan om een PUHZ-SHW12YAA + ERST20C-VM2C te kopen in Spanje. Echter na tips hier toch besloten om voor een kleinere 75YAA (3-fase) te gaan, deze set is op de sites in de openingspost alleen als 75VAA (1-fase) te vinden.
Weet iemand waar ik de PUHZ-SW75YAA met ERST20C-VM2C set voor een goede prijs kan vinden?
Deze https://www.instaladorate...ca/1434-puhz-sw75vaa.html ?

Alhoewel die in de link ook het over VAA hebben. Ik zou denk ik gewoon wat shops een mail sturen met de vraag of ze het 3 fase model hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Grappig, nu heb ik de correctie van -3,0 naar -2,0 aangepast en heeft de WP een dag zonder pendelen gedraaid en vervolgens begint hij 's nachts opnieuw met pendelen. Overdag gaat het dan weer normaal.

Als ik naar de Ta kijk, zie ik daarin weinig daling. Een defrost lijkt dus niet gaande.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/5xfxpC3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:35:
[...]

Deze https://www.instaladorate...ca/1434-puhz-sw75vaa.html ?

Alhoewel die in de link ook het over VAA hebben. Ik zou denk ik gewoon wat shops een mail sturen met de vraag of ze het 3 fase model hebben.
Dat is inderdaad wel de bewuste buitenunit.
Deze binnenunit heb ik gevonden, maar die staat niet op de subsidie lijst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:26:
[...]

Bij een mono scheelt het iets meer blijkbaar, ik heb het bij een split gezien.

https://www.immotecshop24.de/jtl4/Splitsysteme
[Afbeelding]

Garantie van pana is sowiezo niet zo best, loopt allemaal via frankrijk.
Garantie van Panasonic in NL loopt via je groothandelaar, Panasonic heeft zelf geen serviceteam is mij verteld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Blackraven schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:56:
[...]

Dat is inderdaad wel de bewuste buitenunit.
Deze binnenunit heb ik gevonden, maar die staat niet op de subsidie lijst...
Die binnenunit is van het nieuwe type wat ook geschikt is voor het R32 koelmiddel. Die staan nu nog niet op de lijst maar zullen er waarschijnlijk wel ergens de komende tijd (geen idee hoelang zoiets duurt) op gaan komen.

Overigens kan je hier (met dank aan @Andrehj ) een overzicht vinden van het modellen gamma inclusief de nieuwe modellen: https://www.dropbox.com/s...TRIC%20Calefacci.pdf?dl=0

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:03:
[...]

Buurman van mij heeft 'm, op mijnn advies, als hybride, heeft er het vorige stookseizoen, schrik niet ruim 1700m3 gas mee weggepoetst. Van 2200 -> 460m3, die hoor ik dan ook niet klagen.
Net als @Rol-Co ben ik erg benieuwd naar hoeveel extra E-verbruik hem dit kost. Omdat de moeilijkste momenten (lage Tb en hoge Ta) over worden genomen door gasketel zou je denken dat de COP namelijk nog best fatsoenlijk moet zijn. Dus mijn gok zou 4000 a 4500 kWh zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Heronimo op 15-12-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Zeggen dat een warmtepomp totaal overbodig is, is eigenlijk zeggen dat een CV ketel totaal overbodig is, ik vraag me dus serieus af wat je eigenlijk hier in 't topic wil bereiken?

Dat zeg ik niet. Ik denk alleen dat hij voor mijn wensen en verbruik overbodig is. En als iemand mij van mijn ongelijk kan overtuigen omdat ik iets over het hoofd zie hoor ik het graag. Dat wil(de) ik bereiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:04:
[...]

Vorige week toen bekend werd dat nieuwbouw stopte met subsidie heb ik er ook bij gelezen dat subsidie verlengd werd tot 2023 dus je hoeft niet te haasten....
Terecht vind ik dat de subsidie voor nieuwbouw verdwijnt.
Er is toch geen andere keuze, gas krijg je toch niet meer in een nieuwbouw.
Dus waarom nog pushen met subsidie.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:41
Oxellaar schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:28:
[...]

Ben jij in de praktijk al eclipse vloerverwarming verdelers tegen gekomen?
https://www.cvkoopjes.nl/...-groeps-rvs-verdeler.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:35:
[...]

Is dat niet gewoon heeeeeeel dik betaald?
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

Die heimeier is ook gewoon rvs 301.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:39:
[...]

Is dat niet gewoon heeeeeeel dik betaald?
https://www.pumpendiscoun...OVENTROP-Verteiler-E.html

Die heimeier is ook gewoon rvs 301.
Neej dat is een statische uitvoering, eclipse heeft dynamische flow control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:43:
[...]

Neej dat is een statische uitvoering, eclipse heeft dynamische flow control.
Wat gaat je grote voordeel daar mee worden? Als ik het verschil hier zie is dat met een statische al minimaal. Wat verwacht je van die heimeier voor de 200,- extra ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:52:
[...]

Wat gaat je grote voordeel daar mee worden? Als ik het verschil hier zie is dat met een statische al minimaal. Wat verwacht je van die heimeier voor de 200,- extra ?
Dat als er zone's open lopen het debiet overal hetzelfde blijft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:20
Oxellaar schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:28:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, subsidie is voor het opruimen van gas. En niet voor sponseren nieuwbouw. Een wp is net zo duur als gas installatie. Als aannemer anders beweerd gewoon dat huis niet kopen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
koevlaas2 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:08:
[...]

Garantie van Panasonic in NL loopt via je groothandelaar, Panasonic heeft zelf geen serviceteam is mij verteld.
Schijnen toch aardig probleemloze WP's te zijn die monoblokken van Panasonic. Je hebt ze vaak in handen gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:55:
[...]

Dat als er zone's open lopen het debiet overal hetzelfde blijft
Is dat niet meer een cv dingetje, met een warmtepomp komt dat niet zo krap toch? Zo snel gaat dat niet problemen geven met een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:35:
[...]

Nee nog nooit, is ook een vrij prijzig verhaal. Met een groep of 10 en dan meerdere verdelers.
Wel plaatsen we voor iedere verdeler een inregelafsluiter (TA) die afgesteld word op het juiste debiet en de flowmeters op de verdeler zelf..
Als je dan een drukgestuurde pomp hebt, altijd een Magna3, of Alpha3, dan is zo'n Eclipse niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 07:38
reneeke1970 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:56:
[...]

Ben ik helemaal met je eens, subsidie is voor het opruimen van gas. En niet voor sponseren nieuwbouw. Een wp is net zo duur als gas installatie. Als aannemer anders beweerd gewoon dat huis niet kopen.
Dit is pertinent niet waar dat het even duur is. Inmiddels heb ik voor 7 huizen warmtepompen ingekocht als werkvoorbereider en je komt toch een stuk duurder uit. Alleen al het installatiewerk is meer werk.

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Eksit klopt, de installatie zelf en de nazorg maakt het duurder.
Bij een warmtepomp moet je als installateur wat vaker terug om wat te fine tunen.
Tenminste, als je het een beetje rendabel inregelt bij de start.
Beter een keer terug om wat temperaturen te verhogen, dan de hele levensduur te hoog draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:22:
[...]

Met hoeveel kWh?

@JP12
De 5kW is een monster vergeleken met de elga, dat lijkt een waterkoker vergeleken bij de panasonic maar is dan ook geen 5kW en nooit de bedoeling geweest als electric only, het is een gasverminderaar terwijl je met de pana je gas contract kan opzeggen.

Kwa gas zijn we in NL ook een stapje verder dan DE, sommigen gaan daar nu pas over van olie naar gas dus dan snap ik de hybride wel als ze ook pv hebben.
3830kWh uit mijn blote hoofd.
JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:09:
[...]

Die binnenunit is van het nieuwe type wat ook geschikt is voor het R32 koelmiddel. Die staan nu nog niet op de lijst maar zullen er waarschijnlijk wel ergens de komende tijd (geen idee hoelang zoiets duurt) op gaan komen.

Overigens kan je hier (met dank aan @Andrehj ) een overzicht vinden van het modellen gamma inclusief de nieuwe modellen: https://www.dropbox.com/s...TRIC%20Calefacci.pdf?dl=0

[...]

Net als @Rol-Co ben ik erg benieuwd naar hoeveel extra E-verbruik hem dit kost. Omdat de moeilijkste momenten (lage Tb en hoge Ta) over worden genomen door gasketel zou je denken dat de COP namelijk nog best fatsoenlijk moet zijn. Dus mijn gok zou 4000 a 4500 kWh zijn.
3830kWh uit mijn blote hoofd, per 1 januari is er weer een jaar afgesloten, indien geinteresseerd me even helpen herinneren.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

/

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:19:
[...]

3830kWh uit mijn blote hoofd.

[...]

3830kWh uit mijn blote hoofd, per 1 januari is er weer een jaar afgesloten, indien geinteresseerd me even helpen herinneren.
Als dat klopt, dan valt het met een COP van (1740-460)*9.75/3830 = 4.43 helemaal niet tegen.

Uitgaande van 70ct gas en 23ct elektra betaald de beste man/vrouw nu 1218 euro minder aan gas en 880,90 meer aan elektra. Dat is een besparing van 337,10 euro per jaar. Omdat hij/zij nu in het capaciteitstarief voor <500m3 komt scheelt het je nog 50 euro extra per jaar. Dan is de totale besparing 387,10 per jaar.

Op basis van Duitse import en zelf installeren is heb je hem dan binnen 3 jaar terugverdiend, 2 jaar voor de machine zelf en het derde jaar voor de installatiekosten. Mocht hij dus na jaar 2 stuk gaan dan kan je hem in principe 'kosteloos' inwisselen voor een nieuwe waarop je weer subsidie krijgt. Uiteraard is repareren het duurzame alternatief. Maar het is zeker een geruststellende gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
Onlangs geëxperimenteerd om met een CV-aanvoertemperatuur van 50°C de woonkamer met open keuken warm te houden (twee convectoren van 2m met DBE). Toen het wat kouder werd merkte ik al dat het lang duurt om de boel een graad op te warmen en dan heeft het nog niet eens hard gevroren. Dit alles om te kijken of een warmtepomp (L/W) de CV zou kunnen vervangen als deze defect zou raken.
Nu kan ik ook ervoor keizen om de convectorput te laten vervallen en vloerverwarming aan te laten leggen in woonkamer, keuken en naastgelegen kantoor. Dat zou in totaal ca. 70 m2 vloeroppervlak zijn. Hal, toilet en wasruimte zijn onlangs opgeknapt en voorzien van een nieuwe tegelvloer dus daar wil ik geen vloerverwarming leggen. Die ruimten kan in voorzien van LTV radiatoren. Op de verdieping hangen conventionele radiatoren, maar daar wordt zelden verwarmd m.u.v. de badkamer (design radiator met vloerverwarming). Nu vraag ik me af of met die configuratie een goed werkend systeem met warmtepomp mogelijk is. En heb jij daarbij wel/geen buffervat nodig? Ik ga dan uit van ingefreesde vloerverwarming 10 cm h.o.h. en 20x2 buis.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@JP12

Dat lage gas tarief moet je de eerste 2 jaar niet meerekenen je sjv moet eerst onder de 500 komen en daar zijnn de netbeheerders/leveranciers niet makkelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:24
@hansvk Als je ervan overtuigt bent dat je isolatieschil goed is (wel aan jaarlijks gasverbruik te zien), dan is je huidige afgifte systeem zeker te klein voor “normale” WP temperaturen. Je hebt van Daikin al wel een HT versie, maar dat lijkt me meer een laatste strohalm op vast te pakken. Een goed werkend systeem is er wel van te maken met aangelegde vloerverwarming, maar buffervat is afhankelijk van veel meer dan alleen vloerverwarming. Het gaat namelijk over het totale afgifte systeem en welk volume staat er 24/7 open. Bij mij bijvoorbeeld alleen de badkamer. Woonkamer stopt ivm zoninstraling. Bij alleen badkamer is 24/7 volume te klein en zal het bufferen worden. Blijft je hele 70m2 woonkamer 24/7 open, dat is bufferen niet nodig is mijn verwachting, maar hangt ook nog van merk warmtepomp af welk minimum volume er beschikbaar moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

Dre schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:28:
[...]

De 5 kW H kan je gewoon opvoeren tot 10 kW volgens mij. Dan moet je de buitentemperatuursensor laten denken dat het -20°C is. De hogere frequenties worden dan vrij gegeven.
Een weerstandje van een paar dubbeltjes geeft de mogelijkheid. Als je het koud hebt in je 'onmogelijke huis' stuur ik je wel een potmetertje toe >:)
Misschien even een oude quote; maar als je de Pana mono voor de gek wil houden door de buitenthermometer met een potmeter (of een weerstand) aan te passen om de hogere werkfrequenties vrij te geven; gaat dat niet ten koste van je WAR? Of heb je een vaste weerstand zo geplaatst dat deze een redelijk constante temperatuur offset veroorzaakt van (bijv 10) graden?

Iemand trouwens ook echt ervaring met het 'opvoeren' van de 5 kW mono op deze manier?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:09:
[...]

[...]
Bedankt voor de info, ik wil sowieso pas na deze winter installeren, dan misschien beter nog eventjes geduld tot de mitsu r32 units op de subsidie lijst komen en dan pas importeren.

Ik realiseer me nu ook dat met het lagere vermogen (~8kW) ik ook weer naar andere merken all-in-one (ivm ruimtegebrek) kan kijken, dan zou een daikin of pana ook weer in beeld komen.

Nu weet ik nog niet waar ik voor moet gaan... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Blackraven schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:22:
Ecoclimagroup heeft die WP met de nieuwere ERSD-VM2C https://www.ecoclimagroup...hz-sw75yaa&fast_search=fs
Even mailen voor de prijs met een ERST-VM2C.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Blackraven schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:46:
[...]

Bedankt voor de info, ik wil sowieso pas na deze winter installeren, dan misschien beter nog eventjes geduld tot de mitsu r32 units op de subsidie lijst komen en dan pas importeren.

Ik realiseer me nu ook dat met het lagere vermogen (~8kW) ik ook weer naar andere merken all-in-one (ivm ruimtegebrek) kan kijken, dan zou een daikin of pana ook weer in beeld komen.

Nu weet ik nog niet waar ik voor moet gaan... 8)
Als ruimte het probleem is zou een monoblock met een losse tank of een warmtepompboiler toch ook moeten kunnen? Volgens mij is dat niet veel groter dan een AiO unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:54:
[...]

Als ruimte het probleem is zou een monoblock met een losse tank of een warmtepompboiler toch ook moeten kunnen? Volgens mij is dat niet veel groter dan een AiO unit.
Dat klopt inderdaad, bedankt voor het meedenken; alleen de buitenunit komt zo'n 10 meter achter het huis te staan, dat zie ik zelf niet zo zitten met een mono ivm bevriezingsgevaar van de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 22:57
@JP12 @Rol-Co Op de verdiepingen staat de verwarming nu ook heel lichtjes aan waardoor 8 van de 11 radiatoren nu meedoen. Ondertussen is het daar nu 18,5 graden geworden. Man, man, :( * CurlyMo is niet boos maar oververhit

Ik had oprecht niet verwacht dat er maar zo weinig nodig was om die ruimtes 1,5 graad omhoog te brengen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:23:
@JP12 @Rol-Co Op de verdiepingen staat de verwarming nu ook heel lichtjes aan waardoor 8 van de 11 radiatoren nu meedoen. Ondertussen is het daar nu 18,5 graden geworden. Man, man, :( * CurlyMo is niet boos maar oververhit

Ik had oprecht niet verwacht dat er maar zo weinig nodig was om die ruimtes 1,5 graad omhoog te brengen.
Hoeveel daar voor nodig is zie je natuurlijk pas als je aan het eind van de dag naar het gasverbruik kijkt >:)

Mijn ervaring daarbij is dat de lucht vrij snel naar een redelijke temperatuur gaat (zeg 18 of 19 graden), maar dat het best even duurt voor dat alle objecten in de ruimte ook niet meer koud aanvoelen.
Blackraven schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:13:
[...]

Dat klopt inderdaad, bedankt voor het meedenken; alleen de buitenunit komt zo'n 10 meter achter het huis te staan, dat zie ik zelf niet zo zitten met een mono ivm bevriezingsgevaar van de leidingen.
Drie dingen om even over na te denken:
- Als je de leidingen van de mono ingraaft en isoleert is de kans op bevriezing vele malen kleiner. Dit is wat ik er zo snel over kon vinden qua data: https://edepot.wur.nl/338666
- Je kan eventueel een warmtelint aan de leidingen vast te maken. Die zou je dan eventueel op een UPS oid aan kunnen sluiten als noodoplossing wanneer het -10 of kouder is buiten en de stroom is uitgevallen.
- Eerder had iemand het hier al uitgerekend, maar de kans op temperaturen onder de -10 en stroomuitval voor geruime tijd is heel klein. Overigens heeft iedereen dan een groot probleem, ook CV ketels hebben namelijk elektra nodig om te draaien.

Uiteindelijk blijft het uiteraard je eigen keus waar jij je comfortabel bij voelt ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Heronimo op 16-12-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 22:57
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:28:
[...]

Hoeveel daar voor nodig is zie je natuurlijk pas als je aan het eind van de dag naar het gasverbruik kijkt >:)
Lastig te zeggen, gisteren namelijk ook in bad geweest. Ik verwacht dat dat een 0,5m3 is geweest.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansvk schreef op maandag 16 december 2019 @ 07:24:
Onlangs geëxperimenteerd om met een CV-aanvoertemperatuur van 50°C de woonkamer met open keuken warm te houden (twee convectoren van 2m met DBE). Toen het wat kouder werd merkte ik al dat het lang duurt om de boel een graad op te warmen en dan heeft het nog niet eens hard gevroren. Dit alles om te kijken of een warmtepomp (L/W) de CV zou kunnen vervangen als deze defect zou raken.
Nu kan ik ook ervoor keizen om de convectorput te laten vervallen en vloerverwarming aan te laten leggen in woonkamer, keuken en naastgelegen kantoor. Dat zou in totaal ca. 70 m2 vloeroppervlak zijn. Hal, toilet en wasruimte zijn onlangs opgeknapt en voorzien van een nieuwe tegelvloer dus daar wil ik geen vloerverwarming leggen. Die ruimten kan in voorzien van LTV radiatoren. Op de verdieping hangen conventionele radiatoren, maar daar wordt zelden verwarmd m.u.v. de badkamer (design radiator met vloerverwarming). Nu vraag ik me af of met die configuratie een goed werkend systeem met warmtepomp mogelijk is. En heb jij daarbij wel/geen buffervat nodig? Ik ga dan uit van ingefreesde vloerverwarming 10 cm h.o.h. en 20x2 buis.
Je begaat een 'doodzonde' door te stoken waarbij het lang duurt om de boel een graad op te warmen aan de orde komt. Een warmtepomp simuleren, wil zeggen de ruimte op temperatuur houden, temperatuur variaties zijn 'uit den boze'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:12
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:46:
[...]

Je begaat een 'doodzonde' door te stoken waarbij het lang duurt om de boel een graad op te warmen aan de orde komt. Een warmtepomp simuleren, wil zeggen de ruimte op temperatuur houden, temperatuur variaties zijn 'uit den boze'.
Dit is een beetje onzin natuurlijk hé? Of je wel of niet met verlaging werkt, en of dit wel of niet gunstig uitpakt is situatie afhankelijk. Warmtepomp = niet verlagen = over-generalisatie die simpelweg niet klopt.

Ik ben bijv. weinig thuis (alleen s'avonds') het warmteverlies van de hele nacht en dag op temperatuur houden is aanzienlijk meer, dan het warm stoken met 35 graden ipv 32 graden dag en nacht door. (snachts is cop meestal alsnog vrij mager door de lagere tBuiten en hoge vochtigheid. Dus de potentiele winst is niet zo groot als men soms hoopt.)

En zo zijn er legio situaties waarin wat jij heel stellig stelt gewoon onzin is. Dit hangt namelijk af van diverse factoren. (afgiftesysteem, isolatiewaarde, huishouden, verhouding wp cap en warmteverlies, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Weet iemand waar de specs van de kleinere R32 LG Therma V monoblocks te vinden zijn? In de leaflets wordt alleen de output bij 7ºC en 2ºC gespecificeerd maar ik ben veel meer geïnteresseerd in de output bij -7º of -10º.

De HM051M.U43/HM071M.U43 lijkt best een mooi alternatief voor de Panasonics.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
David schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:24:
Weet iemand waar de specs van de kleinere R32 LG Therma V monoblocks te vinden zijn? In de leaflets wordt alleen de output bij 7ºC en 2ºC gespecificeerd maar ik ben veel meer geïnteresseerd in de output bij -7º of -10º.

Tot -7 vol vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik zit net even te kijken naar het verschil tussen een mitsu ERST20C-VM2C en ERST20D-VM2C binnenunit, maar de D heeft een warmtewisselaar vermogen van 'slechts' 4-5kW. Waarbij de C een warmtewisselaar van 7-14kW heeft :S

Is het met de 'D' binnenunit dan wel zinvol om een 7,5kW buitenunit te nemen als hij (m.i.) dat maximum vermogen toch niet kwijt kan? (Dit is voor de 75YAA de enige binnenunit combinatie met ISDE subsidie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo

Hier (https://www.thermocomfort.be/nl/product/hm071m-u43) vind ik:
LG lucht / water monobloc 230 V + N HM071M U43
Verwarmingsvermogen bij A7/W35 7 kW
Verwarmingsvermogen bij A2/W35 7 kW
Verwarmingsvermogen bij A-7/W35 7 kW
Verwarmingsvermogen bij A-15/W35 5,76 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:06:
[...]

De water pomp zelf te maken, een nieuwe is financieel niet aantrekkelijk.
Panasonic maakt in de monoblock gebruik van hun eigen ontworpen pompen.
Die plastic pompjes gebruikte Daikin een paar jaar geleden ook nog. Erg zwak spul en niet makkelijk verkrijgbaar.
Tegenwoordig gebruikt daikin weer een degelijke Grundfos pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:39:
[...]

Die plastic pompjes gebruikte Daikin een paar jaar geleden ook nog. Erg zwak spul en niet makkelijk verkrijgbaar.
Tegenwoordig gebruikt daikin weer een degelijke Grundfos pomp.
Plastic Rommel inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Blackraven schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:31:
Ik zit net even te kijken naar het verschil tussen een mitsu ERST20C-VM2C en ERST20D-VM2C binnenunit, maar de D heeft een warmtewisselaar vermogen van 'slechts' 4-5kW. Waarbij de C een warmtewisselaar van 7-14kW heeft :S

Is het met de 'D' binnenunit dan wel zinvol om een 7,5kW buitenunit te nemen als hij (m.i.) dat maximum vermogen toch niet kwijt kan? (Dit is voor de 75YAA de enige binnenunit combinatie met ISDE subsidie)
Ik heb destijds die zelfde vragen gehad gezien ik ook een 75YAA heb gekocht en dus ook het verschil nogal vreemd vrond, maar kan inmiddels zeggen door logging met een Kamstrup warmtemeter dat ik ook langere periodes van 12kW voorbij heb zien komen bij het SWW bedrijf in de zomer met een ERSD binnenunit.

Hierbij neem ik even aan dat hetzelfde verschil in warmtewisselaars tussen de ERSC/ERST20C en ERSD/ERST20D binnenunits zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984

https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf

Wat je zoekt kan je vinden op blz 21

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 16-12-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolle1212 schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:37:
[...]

Dit is een beetje onzin natuurlijk hé? Of je wel of niet met verlaging werkt, en of dit wel of niet gunstig uitpakt is situatie afhankelijk. Warmtepomp = niet verlagen = over-generalisatie die simpelweg niet klopt.

Ik ben bijv. weinig thuis (alleen s'avonds') het warmteverlies van de hele nacht en dag op temperatuur houden is aanzienlijk meer, dan het warm stoken met 35 graden ipv 32 graden dag en nacht door. (snachts is cop meestal alsnog vrij mager door de lagere tBuiten en hoge vochtigheid. Dus de potentiele winst is niet zo groot als men soms hoopt.)

En zo zijn er legio situaties waarin wat jij heel stellig stelt gewoon onzin is. Dit hangt namelijk af van diverse factoren. (afgiftesysteem, isolatiewaarde, huishouden, verhouding wp cap en warmteverlies, etc.)
Ik neem aan dat je e.e.a. met metingen kunt onderbouwen, ik ben er zeer benieuwd naar. Ik kan mijn beweringen wel onderbouwen a.d.h.v. historisch verbruik met aan/uit t.o.v. continu. Daarnaast kan @PentaClover zelfs een 'nog niet verklaard' substantieel minderverbruik laten zien.
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:35:
[...]

Hier (https://www.thermocomfort.be/nl/product/hm071m-u43) vind ik:
LG lucht / water monobloc 230 V + N HM071M U43
Verwarmingsvermogen bij A7/W35 7 kW
Verwarmingsvermogen bij A2/W35 7 kW
Verwarmingsvermogen bij A-7/W35 7 kW
Verwarmingsvermogen bij A-15/W35 5,76 kW
De sCOP verwarming is niet bijzonder hoog, vraag is of die 7kW wel altijd zonder electra element gerealiseerd wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:10:
[...]

Ik neem aan dat je e.e.a. met metingen kunt onderbouwen, ik ben er zeer benieuwd naar. Ik kan mijn beweringen wel onderbouwen a.d.h.v. historisch verbruik met aan/uit t.o.v. continu. Daarnaast kan @PentaClover zelfs een 'nog niet verklaard' substantieel minderverbruik laten zien.

[...]

De sCOP verwarming is niet bijzonder hoog, vraag is of die 7kW wel altijd zonder electra element gerealiseerd wordt.
Ter vergelijk van de COP:
- LG 7kW: A-7W35= 2.96, A2W35=3.42, A7W35=4.50
- LG 5kW: A-7W35= 2.99, A2W35= 3.45, A7W35=4.50
- Pana 7kW: A-7W35= 2.68, A2W35=3.45, A7W35=4.46
- Pana 5kW: A-7W35= 2.98, A2W35=3.75, A7W35=5.08
Bron:
https://www.immotecshop24...-kW-einphasig-230-V-Set-3

Dan valt het toch wel mee? De 7kW LG doet het bij lage temperaturen zelfs beter. Alleen de Panasonic 5kW lijkt een positieve uitzondering te zijn qua COP bij Tb van 2 graden en hoger.

Voordeel is dus wel dat die LG units tot 65 graden aanvoer gaan. En dat kan net het verschil maken op die paar extreem koude dagen voor iemand met alleen radiatoren.

Ben nu wel extreem benieuwd naar de Panasonic R32 monoblocks.

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 16-12-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Theo schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:15:
[...]

Misschien even een oude quote; maar als je de Pana mono voor de gek wil houden door de buitenthermometer met een potmeter (of een weerstand) aan te passen om de hogere werkfrequenties vrij te geven; gaat dat niet ten koste van je WAR? Of heb je een vaste weerstand zo geplaatst dat deze een redelijk constante temperatuur offset veroorzaakt van (bijv 10) graden?

Iemand trouwens ook echt ervaring met het 'opvoeren' van de 5 kW mono op deze manier?
Mijn WAR loopt tot 0°C. De warmtepomp gaat dus bij 0°C dezelfde Ta maken als bij -15°C. Tot op heden ben ik tevreden over deze stooklijn.

Op het forum https://www.haustechnikdialog.de/Suche/geisha zijn mensen met ervaring in het opvoeren.

Wat ik zou doen is 98% van het jaar normaal draaien, en alleen als je echt vermogen extra nodig hebt dat je met een relais of schakelaar de temperatuur een paar graden (5 a 10?) naar beneden simuleert. Het makkelijkste is een vaste serieweerstand parallel in serie met de huidige NTC. Als je hierbij hulp nodig hebt stuur maar een vraag of DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:37:
[...]

Bron:

Dan valt het toch wel mee? De 7kW LG doet het bij lage temperaturen zelfs beter. Alleen de Panasonic 5kW lijkt een positieve uitzondering te zijn qua COP bij Tb van 2 graden en hoger.

Voordeel is dus wel dat die LG units tot 65 graden aanvoer gaan. En dat kan net het verschil maken op die paar extreem koude dagen voor iemand met alleen radiatoren.

Nog een groot voordel is dat een Lg gewoon een mooie Grundfos water pomp heeft, en niet zoals Panasonic een plastic pompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:50
@Dylantje2 bij jou ook mooi een strakke lijn en 22 graden binnen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GbdQctx.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ramon_1984 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:42:
[...]

Nog een groot voordel is dat een Lg gewoon een mooie Grundfos water pomp heeft, en niet zoals Panasonic een plastic pompje
Ah, dat is wel mooi ja.

Contact gehad met Climaway.it. De LG 7kW R32 kost daar 2390 euro, voor 250 euro kunnen ze hem vervolgens verschepen naar Nederland. Dan kom je alles bij elkaar op 2640 euro voor een 7kW met 1800 euro subsidie.

Kijk je echter op de subsidielijst dan zie je dat zowel de 5kW, 7kW als 9kW variant evenveel subsidie krijgen. Dit doet me vermoeden dat wat @Verwijderd zegt klopt, waarschijnlijk doet hij een heel deel met het element bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:47:
[...]

Ah, dat is wel mooi ja.

Contact gehad met Climaway.it. De LG 7kW R32 kost daar 2390 euro, voor 250 euro kunnen ze hem vervolgens verschepen naar Nederland. Dan kom je alles bij elkaar op 2640 euro voor een 7kW met 1800 euro subsidie.

Kijk je echter op de subsidielijst dan zie je dat zowel de 5kW, 7kW als 9kW variant evenveel subsidie krijgen. Dit doet me vermoeden dat wat @Verwijderd zegt klopt, waarschijnlijk doet hij een heel deel met het element bij lage temperaturen.
Lg monoblock heeft geen element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
HM051M.U42 (met R410A) doet nog 4,07kW bij -7°C lucht temperatuur en 35°C water temperatuur. Dit haal ik uit de brochure. Hij heeft dan een COP van 2,75.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:37:
[...]

Bron:

Ik noemde sCOP, de LG geeft 4,45 op, een Pana 5kW > 5 en een Hitachi 5kW > 5. 10% lijkt mij wel de moeite waard.
Als je 7kW bij -7C nodig bent betekent dat dat je ongeveer 19m3 gas, op basis van 8,8kWh onderwaarde gas, nodig zou zijn. Bij een stookgrens van 18C overbrug je op dat moment 25K. Per 1K dus 19 / 25 = 0,76m3/gd bij 2750 graaddagen per jaar komt dat met een jaavebruik overeen van 2750 * 0,76 = 2090m3 gas voor alleen verwarmen. Ik hoop geen rekenfout gemaakt te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:10:
[...]

Ik stel niet dat het niet zo kan zijn dat verlaging geen toegevoegde waarde heeft. (Of soms dermate weinig bespaart dat het niet zo zinvol is.) Ik stel dat dit sterk situatie afhankelijk is.

Dit onderbouwen met cijfers.. Ik het het zelf wel eens getest ja, maar cijfers lijken me niet echt nodig waar common sense ook beschikbaar is.

Bij een minder geïsoleerd huis, met sneller reagerende afgifte (zoals bij mij, jaren 60, radiatoren) weegt het voordeel van lagere Ta niet op tegen de continue hogere warmteverlies.

Wat betreft onderbouwing:

Hogere warmteverlies door continueverwarmen: Dit is een feit, dus geen verdere cijfers nodig. (Verlies is afhankelijk van DeltaT tussen binnen/buiten icm luchtverplaatsing. Dit laatste heb je geen invloed op, de delta is bij Tbuiten 0, Tbinnen 20 dus 20. Laat ik Tbinnen afkoelen tot 16.5 dan is mijn delta gedaald tot 82% en daarmee warmteverlies grofweg ook. (Extra bonus voor gezinswoningen: ze zullen worden bijgewarmd door de buren)

Dan is er een COP verschil tussen Ta 35 en Ta 32 wat je uit tabellen zou kunnen halen.

Verder is er een Negatief COP verschil door de lagere TBuiten van s'nachts, again kun je zelf uit tabelletjes halen.

Samenvattend: Het is niet altijd nvt, maar jij stelt het letterlijk als een 'doodzonde' en dit is imho totale onzin. Voor jou specifieke situatie bespaart het misschien weinig, maar die vlieg gaat lang niet altijd op.

Als ik s'avonds 22u het 20 graden heb binnen, is dit s'ochtends om 08: nog maar een graad of 17.5 bij een tbuiten van net boven vriespunt. overdag koelt het nog iets verder af naar zo'n 16.5 en de WP heeft het met tA 35 in 3 uurtjes weer op temp. Je hebt toch te maken met de natuurkundige wetten die bepalen dat hogere binnen temperatuur meer verlies betekend, bij een beter geïsoleerd huis is dat effect natuurlijk minder sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@lolle1212 Als common sense nou eens niet blijkt te zijn wat iedereen denkt dat het is, wat dan ? Jou redeneren volgens common sense logica kan ik prima volgen en lijkt zo simpel als wat. Maar als nu blijkt dat het niet klopt, blijven we dan toch vasthouden aan onze 'zo logisch lijkende' redeneringen ?
Aantal graaddagen redelijk vergelijkbaar, v.a. 10-01-2017 continu stoken met warmtepomp. m3 primair verbruik op basis van 1m3 = 2kWh.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qlz1iq.19.27.png

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ramon_1984 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:48:
[...]

Lg monoblock heeft geen element
Hmm, dat stemt mij positief.
Cable_boy schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:52:
HM051M.U42 (met R410A) doet nog 4,07kW bij -7°C lucht temperatuur en 35°C water temperatuur. Dit haal ik uit de brochure. Hij heeft dan een COP van 2,75.
Dan lijkt de nieuwe U43 met een COP van 2.99 toch net ietsje beter.
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:54:
[...]

Ik noemde sCOP, de LG geeft 4,45 op, een Pana 5kW > 5 en een Hitachi 5kW > 5. 10% lijkt mij wel de moeite waard.
Als je 7kW bij -7C nodig bent betekent dat dat je ongeveer 19m3 gas, op basis van 8,8kWh onderwaarde gas, nodig zou zijn. Bij een stookgrens van 18C overbrug je op dat moment 25K. Per 1K dus 19 / 25 = 0,76m3/gd bij 2750 graaddagen per jaar komt dat met een jaavebruik overeen van 2750 * 0,76 = 2090m3 gas voor alleen verwarmen. Ik hoop geen rekenfout gemaakt te hebben.
Vraag me af waar die sCOP dan vandaan komt als de COP waardes zo dicht bij elkaar liggen.

Ik kom op ongeveer 0.6m3 per graaddag als ik beneden tot 20 graden stook en boven een paar kamers klein beetje mee verwarm. Dit is op een bewolkte dag met veel wind (zeg afgelopen paar dagen). Dan zou ik bij -10 dus op 30*0.6=18m3 = 175.5 kWh. Als ik dat er in 24u in wil stoppen lijk ik net iets boven de 7kW uit te komen. Daarmee is de LG van 7kW dus wel echt een goede optie. Grappig genoeg is het op zonnige dagen veel lager, alleen daar leg ik het systeem niet op uit.

Een andere motivatie die me richting de LG duwt is de hogere temperatuur die mogelijk is. Ik denk het met 55 graden wel te gaan redden met de huidige afgifte. Ja, dan kan je beter in meer afgifte investeren. Alleen weet ik even niet of dat praktisch gezien op korte termijn gaat lukken. Dan is de optie om tot 65 graden te kunnen stoken wel een fijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Nachtverlaging:
De actuele stand van de natuurkunde zegt dat bij een kleiner temperatuurverschil er minder stroming c.q. verlies is. Dus het liefst nachtverlaging toepassen voor minder warmteverlies uit de woning.

Mijn situatie: De Ta stijgt hier in 20 minuten met 20°C. In mijn situatie is het niet slim om op het koudste moment van de dag ( 's nachts) mijn huis warm te houden. Dat doe ik wel als ik eind van de middag weer thuis kom, of zet deze op afstand alvast aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:04:
[...]

Hmm, dat stemt mij positief.

[...]

Dan lijkt de nieuwe U43 met een COP van 2.99 toch net ietsje beter.

[...]

Vraag me af waar die sCOP dan vandaan komt als de COP waardes zo dicht bij elkaar liggen.

Ik kom op ongeveer 0.6m3 per graaddag als ik beneden tot 20 graden stook en boven een paar kamers klein beetje mee verwarm. Dit is op een bewolkte dag met veel wind (zeg afgelopen paar dagen). Dan zou ik bij -10 dus op 30*0.6=18m3 = 175.5 kWh. Als ik dat er in 24u in wil stoppen lijk ik net iets boven de 7kW uit te komen. Daarmee is de LG van 7kW dus wel echt een goede optie. Grappig genoeg is het op zonnige dagen veel lager, alleen daar leg ik het systeem niet op uit.

Een andere motivatie die me richting de LG duwt is de hogere temperatuur die mogelijk is. Ik denk het met 55 graden wel te gaan redden met de huidige afgifte. Ja, dan kan je beter in meer afgifte investeren. Alleen weet ik even niet of dat praktisch gezien op korte termijn gaat lukken. Dan is de optie om tot 65 graden te kunnen stoken wel een fijne.
Op blz 26 staat wat de mono kan leveren zonder element, 65C alleen bij 7c buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ramon_1984 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:12:
[...]

Op blz 26 staat wat de mono kan leveren zonder element, 65C alleen bij 7c buiten temperatuur.
Volgens mij zie ik dit:
-15 max 55
-7 max 60
-4 max 65
*met dan wel toevoeging dat dit de waardes in de donkere vlakjes zijn waarbij ze zeggen 'the shaded areas are not guaranteed continuous operation'

Iemand ervaring met de WAR regeling op een LG mono?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

Dre schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:41:
[...]

Mijn WAR loopt tot 0°C. De warmtepomp gaat dus bij 0°C dezelfde Ta maken als bij -15°C. Tot op heden ben ik tevreden over deze stooklijn.

Op het forum https://www.haustechnikdialog.de/Suche/geisha zijn mensen met ervaring in het opvoeren.

Wat ik zou doen is 98% van het jaar normaal draaien, en alleen als je echt vermogen extra nodig hebt dat je met een relais of schakelaar de temperatuur een paar graden (5 a 10?) naar beneden simuleert. Het makkelijkste is een vaste weerstand parallel over de huidige NTC. Als je hierbij hulp nodig hebt stuur maar een vraag of DM.
Ik zou dan eerder een vaste weerstand (33KΩ) in serie zetten met de NTC ipv parallel; immers hoe hoger de weerstand hoe lager de temperatuur. Met een relais schakelen zou kunnen, echter moet dit relais lokaal geplaatst worden bij de printplaat (dus niet meters verderop vanwege storingen die je in de lange kabel kunt krijgen). Dit relais kan met één (spoel)zijde aan de interne 5V worden verbonden. De andere (spoel)zijde van het relais kan aan een lange kabel worden verbonden. Een tweede lange kabel kan aan GND worden verbonden. Dan kun je binnen in huis de twee draden op elkaar verbinden om een offset van 8 graden te krijgen bij 0°C. Dit kan met een schakelaar, maar ook met een simpele regelaar of wat dan ook. Je kan dan iig gemakkelijk de offset aan/uit zetten.

Maar dat is de theorie. (die voor mij niet spannend is, ik weet het eea af van electronica) Maar het gaat vooral om de praktijk. Schiet de Pana niet in de error als je de schakelaar omzet, en de Pana daardoor een dT ziet van 8 graden in minder dan een seconde. Of moet het inschakelen geleidelijk gebeuren (met een transistor in zijn analoge werkgebied) Wat zijn bijv de exacte condities voor een F36 'Outdoor air temperature sensor abnormality' error? Heeft het enige gevolgen voor de defrosts? Of zal het de COP kunnen aanpassen?

En komt er daadwerkelijk extra vermogen beschikbaar?

Dit zijn punten die ik graag wil uitzoeken, en waar vele wellicht ook belang bij kunnen hebben. De NTC modificatie is niet zo heel spannend :P

Maar ik ga eens proberen iets in het Duits te vinden (met behulp van GoogleTranslate...)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:17:
[...]

Volgens mij zie ik dit:
-15 max 55
-7 max 60
-4 max 65
*met dan wel toevoeging dat dit de waardes in de donkere vlakjes zijn waarbij ze zeggen 'the shaded areas are not guaranteed continuous operation'

Iemand ervaring met de WAR regeling op een LG mono?
Ik dacht gelezen te hebben dat je kan regelen op:
* Inkomende temperatuur.
* Uitgaande temperatuur.
*Uitgaande temperatuur met air ( wel accessoires voor aanschaffen )
*Thermostaat
En je kan een wifi module erbij kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:52
Dat is de oude. De nieuwe R32 compatible is de ERSD-VM2D

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:02:
@lolle1212 Als common sense nou eens niet blijkt te zijn wat iedereen denkt dat het is, wat dan ? Jou redeneren volgens common sense logica kan ik prima volgen en lijkt zo simpel als wat. Maar als nu blijkt dat het niet klopt, blijven we dan toch vasthouden aan onze 'zo logisch lijkende' redeneringen ?
Aantal graaddagen redelijk vergelijkbaar, v.a. 10-01-2017 continu stoken met warmtepomp. m3 primair verbruik op basis van 1m3 = 2kWh.
[Afbeelding]
Leuk plaatje, hoe stond de windrichting, watertemperatuur instelling, regendagen, termperatuurinstelling binnen e.d? Gewogen graaddagen is niets anders als een natte vinger in de lucht, er zijn ook andere factoren die meetellen en effect hebben.

Ik merk bij mij ook dat bij 2 verschillende dagen van gemiddeld 4 graden het de ene dag veel langer duurt om op te warmen als de andere dag. Op de snelle dag was het de dag ervoor 10-12 graden, op de langzame dag was het de dag ervoor 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Theo schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:19:
[...]

Ik zou dan eerder een vaste weerstand (33KΩ) in serie zetten met de NTC ipv parallel; immers hoe hoger de weerstand hoe lager de temperatuur. Met een relais schakelen zou kunnen, echter moet dit relais lokaal geplaatst worden bij de printplaat (dus niet meters verderop vanwege storingen die je in de lange kabel kunt krijgen). Dit relais kan met één (spoel)zijde aan de interne 5V worden verbonden. De andere (spoel)zijde van het relais kan aan een lange kabel worden verbonden. Een tweede lange kabel kan aan GND worden verbonden. Dan kun je binnen in huis de twee draden op elkaar verbinden om een offset van 8 graden te krijgen bij 0°C. Dit kan met een schakelaar, maar ook met een simpele regelaar of wat dan ook. Je kan dan iig gemakkelijk de offset aan/uit zetten.

Maar dat is de theorie. (die voor mij niet spannend is, ik weet het eea af van electronica) Maar het gaat vooral om de praktijk. Schiet de Pana niet in de error als je de schakelaar omzet, en de Pana daardoor een dT ziet van 8 graden in minder dan een seconde. Of moet het inschakelen geleidelijk gebeuren (met een transistor in zijn analoge werkgebied) Wat zijn bijv de exacte condities voor een F36 'Outdoor air temperature sensor abnormality' error? Heeft het enige gevolgen voor de defrosts? Of zal het de COP kunnen aanpassen?

En komt er daadwerkelijk extra vermogen beschikbaar?

Dit zijn punten die ik graag wil uitzoeken, en waar vele wellicht ook belang bij kunnen hebben. De NTC modificatie is niet zo heel spannend :P

Maar ik ga eens proberen iets in het Duits te vinden (met behulp van GoogleTranslate...)
Serie inderdaad (8)7) , maar... ik had het iets anders uitgevoerd:

Zelf heb ik testen uitgevoerd om de Ta sensor te beïnvloeden op een vergelijkbare wijze als de Tb sensor. Wat ik deed is de twee draden van de NTC aftakken (=parallel) en deze in mijn woning brengen. Kabels van 4 meter geen probleem. Op deze draden sluit ik een gelijkstroomvoeding aan. De temperatuur is te regelen door de spanning te variëren tussen de 0 en 3,3 Volt.

Aansluiting (bovenkant warmtepomp bij F-serie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wjBqnQ6QERuu5uMmhmVLQFI1/medium.jpg

Ta sensor gefopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dz248tmN2Xh5mUruN6FJciZZ/medium.jpg

Als je handig bent zou ik kiezen voor een Digitaal naar Analoog converter omdat je daarmee onafhankelijk bent van de weerstandswaarde van de NTC. Bijvoorbeeld de MCP4725.

De sensor Ta + Pana F-serie heeft de volgende karakteristiek:
TemperatuurSpanning gemeten over de sensor (Volt)
0°C3,767
15°C3
24°C2,5
28°C2,309
29°C2,28
30°C2,2
34°C2
35°C1,95
39°C1,76
45°C1,518
45°C1,5
50°C1,337
55°C1,186
61°C1

Warmtepomp gaat er goed mee overweg. Ik kan de NTC-waarde ook meten en bij bepaalde temperaturen stop ik met beïnvloeden omdat ik dan wil dat de antivries en defrost functies als origineel blijven werken. Stukje software in een ESP8266, en dan doe ik het zelfs met een digitale uitgang die ik als ingang kan schakelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 16-12-2019 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

Dre schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:48:
[...]

Zelf heb ik testen uitgevoerd om de Ta sensor te beïnvloeden op een vergelijkbare wijze als de Tb sensor. Wat ik deed is de twee draden van de NTC aftakken (=parallel) en deze in mijn woning brengen. Kabels van 4 meter geen probleem. Op deze draden sluit ik een gelijkstroomvoeding aan. De temperatuur is te regelen door de spanning te variëren tussen de 0 en 3,3 Volt.

[Afbeelding]

Ta sensor gefopt
[Afbeelding]

Als je handig bent zou ik kiezen voor een Digitaal naar Analoog converter omdat je daarmee onafhankelijk bent van de weerstandswaarde van de NTC. Bijvoorbeeld de MCP4725.

0°C3,767
15°C3
24°C2,5
28°C2,309
29°C2,28
30°C2,2
34°C2
35°C1,95
39°C1,76
45°C1,518
45°C1,5
50°C1,337
55°C1,186
61°C1

Warmtepomp gaat er goed mee overweg. Ik kan de NTC-waarde ook meten en bij bepaalde temperaturen stop ik met beïnvloeden omdat ik dan wil dat de antivries en defrost functies als origineel blijven werken. Stukje software in een ESP8266, en dan doe ik het zelfs met een digitale uitgang die ik als ingang kan schakelen.
Een gelijkstroomvoeding lijkt mij niet ideaal om aan te sluiten; immers is de NCT via een 15K shunt ook al aangesloten op de interne 5V voedingslijn waardoor je dus een voeding moet hebben die kan sinken ipv enkel kan soursen. Ook heb je dan lange draden lopen die gevoelig zijn voor EMI. Aan de andere kant; als het werkt dan werkt het.

Maar zoals je het nu hebt kun je wel leuk experimenteren :) Hoe gaat de Pana om met de rare buitentemperatuur? Bijv -10°C als het buiten gewoon +5°C is? Of een plotseling stijgende/dalende temperatuur?

De exacte spanning kun je trouwens ook uitrekenen. De exacte spanning is een spanningsdeler die gemaakt is met een 15KΩ naar 5V en de NTC naar gnd. Op pagina 49 van de service manual staat de exacte karakteristiek van de 15kΩ 3950 thermistor waarmee je de spanning ook kunt berekenen voor temperaturen beneden de 0°C

[ Voor 5% gewijzigd door Theo op 16-12-2019 14:08 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:45:
[...]

Leuk plaatje, hoe stond de windrichting, watertemperatuur instelling, regendagen, termperatuurinstelling binnen e.d? Gewogen graaddagen is niets anders als een natte vinger in de lucht, er zijn ook andere factoren die meetellen en effect hebben.

Ik merk bij mij ook dat bij 2 verschillende dagen van gemiddeld 4 graden het de ene dag veel langer duurt om op te warmen als de andere dag. Op de snelle dag was het de dag ervoor 10-12 graden, op de langzame dag was het de dag ervoor 4 graden.
Heeft @Felicia een leesprobleem ? Dit gaat over 2 volledige jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@lolle1212
Als ik s'avonds 22u het 20 graden heb binnen, is dit s'ochtends om 08: nog maar een graad of 17.5 bij een tbuiten van net boven vriespunt. overdag koelt het nog iets verder af naar zo'n 16.5
Inderdaad .... als je isolatie niet op orde is, dan is nachtverlaging zinvol.
Uit besparingsoogpunt zou je beter in isolatie kunnen investeren.

Mijn referentie 1995 huis, met uitsluitend vloerverwarming daalt 0,1C per uur.
D.w.z. in de door jouw omschreven nachtperiode ... 1C ipv 2,5C.
Daarnaast een kwestie van comfort ... alles heeft een (ongeveer) constante tempertuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Domosapiens schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:21:
@lolle1212

[...]

Daarnaast een kwestie van comfort ... alles heeft een (ongeveer) constante tempertuur.
Maar je massa is al verder afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
@lolle1212

[...]

Snap ik, maar dat is bij mij wel lastig, ik heb al het glas vervangen door HR++ de houtenvloer voorzien van 16cm isolatie, het dak voorzien van 18cm isolatie. Spouwmuur is reeds geïsoleerd met supafill..

Ergo.. er zijn niet veel 'eenvoudig haalbare' isolatie maatregelen meer. (maargoed, gasverbruik ging ook van 1500m2 naar 0 door de WP. (In tussen jaar al naar +-900 maar toen was nog niet alle isolatie gerealiseerd.)

Ik heb overigens wel 1.5x zoveel opwek uit zonnepanlenen dan mijn jaarlijks stroomverbruik dus de motivatie is ook minder geworden..

->Bij vloerverwarming die je aanhaalt is verlaging weer minder interessant allicht vanwege de trage reactie.

[ Voor 6% gewijzigd door lolle1212 op 16-12-2019 15:01 . Reden: zonnepanelen opwek toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@lolle1212

[...]

Isolatie is bij mijn woning niet op orde.
Ik wek evenveel energie op dan ik op jaarbasis verbruik, energie rekening 0.
Ik stook 24/24, het resultaat zie Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Wat zou ik mogelijk met isoleren bereiken, wat levert het op ?
Common sense (b)lijkt niet altijd 'betrouwbaar' te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:02:
[Afbeelding]
Tja als common sense niet meer van toepassing is, natuurkundige wetten opeens onwaar blijken en de aarde niet rond blijkt.. zo kunnen we natuurlijk eeuwig door discussiëren, niet heel zinvol lijkt me.

Je kunt niet adhv van 1 situatie waar (zoals hier ook al opgemerkt je geen goede vergelijking kan waarborgen adhv diverse factoren) aantonen dat het niet zou kunnen werken.

Want dat het misschien bij jou niet veel extra kost, bestrijd ik niet. Het is alleen enorm lomp en strikt gezien foutief om te stellen dat het een 'doodzonde' is. Want er zijn legio situaties waarin het een 'doodzonde' is om 24/7 te draaien. ;)

Relativeren, situatie afhankelijk, niet 1 specifiek geval generaliseren naar de hele wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolle1212 schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:59:
[...]

Tja als common sense niet meer van toepassing is, natuurkundige wetten opeens onwaar blijken en de aarde niet rond blijkt.. zo kunnen we natuurlijk eeuwig door discussiëren, niet heel zinvol lijkt me.

Je kunt niet adhv van 1 situatie waar (zoals hier ook al opgemerkt je geen goede vergelijking kan waarborgen adhv diverse factoren) aantonen dat het niet zou kunnen werken.

Want dat het misschien bij jou niet veel extra kost, bestrijd ik niet. Het is alleen enorm lomp en strikt gezien foutief om te stellen dat het een 'doodzonde' is. Want er zijn legio situaties waarin het een 'doodzonde' is om 24/7 te draaien. ;)

Relativeren, situatie afhankelijk, niet 1 specifiek geval generaliseren naar de hele wereld.
Volgens je eerste alinea kunnen we wetenschappelijk onderzoek dan wel min of meer afschaffen in deze tak van sport.
Het betreft in ieder geval 2 situaties, de mijne en bij @PentaClover .
Het kost bij ons beide niet meer maar minder.
Of iets lomp en 'nog erger' strikt gezien foutief zou zijn zal ik je verder niet kwalijk nemen, ik ben nl. ook regelmatig tot nieuwe inzichten gekomen, voortschrijdend inzicht / leren noemen ze dat geloof ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2019 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:04:
[...]

Volgens je eerste alinea kunnen we wetenschappelijk onderzoek dan wel min of meer afschaffen in deze tak van sport.
Het betreft in ieder geval 2 situaties, de mijne en bij @PentaClover .
Het kost bij ons beide niet meer maar minder.
Of iets lomp en 'nog erger' strikt gezien foutief zou zijn zal ik je verder niet kwalijk nemen.
Wetenschappelijk onderzoek niet, maar ik hoop dat je inziet dat juist het generaliseren van case-study onderzoek (Wat jullie, zei het in een zeer minimalistische, niet gevalideerde zin, doen.) zeker niet zondermeer kan.

Dus niks mis met wetenschappelijk onderzoek, alles behalve. Maar een simpele waarneming van 1 specifiek geval of symptoon gelijk trekken aan waarheid als zijnde wetenschappelijk onderzoek. Dat is nu juist wat ik bedoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:06:
[...]

Heeft @Felicia een leesprobleem ? Dit gaat over 2 volledige jaren.
Nee, @Verwijderd snapt kennelijk niet dat een natte-vingerschatting over langere termijn nog steeds een lange vinger schatting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolle1212 schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:10:
[...]

Wetenschappelijk onderzoek niet, maar ik hoop dat je inziet dat juist het generaliseren van case-study onderzoek (Wat jullie, zei het in een zeer minimalistische, niet gevalideerde zin, doen.) zeker niet zondermeer kan.

Dus niks mis met wetenschappelijk onderzoek, alles behalve. Maar een simpele waarneming van 1 specifiek geval of symptoon gelijk trekken aan waarheid als zijnde wetenschappelijk onderzoek. Dat is nu juist wat ik bedoel.
In eerste instantie noemde ik: simuleren van een WP met de aanwezige CV-ketel, een WP heeft in alle gevallen een substantieel kleinere capaciteit dan een CV-ketel, 80 - 60% minder. Het 'meerdere' graden willen / moeten optrekken van kamerT door toepassing van meer of minder uitgebreide nachtverlaging behoort daarmee tot de 'onmogelijkheden' van een WP. Mijn 'doodzonde' staat om die reden tussen aanhalingstekens. Ik pretendeer geen wetenschappelijk bewijs te leveren, ik reageer op de mogelijk onjuistheid van als waarheid aangenomen common sense.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

Dre schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]

Ta sensor gefopt
[Afbeelding]

0°C3,767
15°C3
24°C2,5
28°C2,309
29°C2,28
30°C2,2
34°C2
35°C1,95
39°C1,76
45°C1,518
45°C1,5
50°C1,337
55°C1,186
61°C1

Even een simulatie gedaan, maar ik zou eerder onderstaand schem,a gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uJ7DpJGDKtZNkYFYJweCchUI/full.jpg

R1 en C1 zitten al op de pcb in de Pana. De interne Vcc is 5 Vdc. Componenten R3, Q1, R4 en R5 kunnen in de Pana worden geplaatst. Wat V2 in het schema is die kan ver van de Pana worden verwijderd (bijv binnen). Op deze pinnen kun je een pwm signaal zetten waarbij een dutycycle van 0% betekend dat je de volle R3 in serie van de NTC zet, en een duty cycle van 100% betekend dat je R3 compleet bypassed/kortsluit/negeert. Door met de dutycycle te spelen kun je bepalen in hoeverre de R3 weerstand effectief gebruikt wordt. Het circuit is 3.3 en 5 volt compatibel en kan met een pwm frequentie van 1khz-100khz overweg.
Voordeel is dat de draden ook kortgesloten kunnen/mogen worden zonder gevolgen. Je kan ze ook hard kortsluiten (R3 gebruiken) of open laten (R3 niet gebruiken), met een analoge voeding poweren. En je kan ook een weerstand/potmeter gebruiken voor V2 om een bepaald werkpunt te bereiken.

En de lange draden tussen V2 en R4 zijn wat minder gevoelig voor storingen van buitenaf (EMI)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:11:
[...]

Nee, @Verwijderd snapt kennelijk niet dat een natte-vingerschatting over langere termijn nog steeds een lange vinger schatting is.
Jouw graaddagen op jaarbasis varieren kennelijk enorm, vandaar je natte vingerschatting ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:22:
[...]

Jouw graaddagen op jaarbasis varieren kennelijk enorm, vandaar je natte vingerschatting ?
Ik doe helemaal niets met graaddagen omdat het indicatief is van een bepaald temperatuur verloop. Het zegt niets over windrichting, regen, wind e.d.

Graaddagen zijn een grove indicatie en een afwijking van 6,6% valt naar mijn idee ruim binnen de marge. Andere indicatoren die relevant zijn heb ik al genoemd, staat de wind vanuit 't noorden of 't zuiden, heeft het veel geregend e.d. Als je veel dagen hebt waar de temperatuur kort zakt naar 3 graden dan hoef je niet bijster veel te verwarmen maar tellen ze wel mee in je graaddagen. Heb je een week 12 graden, een week 2 graden en dan weer een week 12 graden kan je grofweg dezelfde graaddagen hebben maar wel veel meer moeten stoken.

[Edit]
Een quote van energieleveranciers.nl:
Energieleveranciers vergelijken
Graaddagen: hoeveelheid energie om een huis te verwarmen
Het aantal graaddagen per dag is het verschil tussen de temperatuur in huis en de gemiddelde buitentemperatuur op die dag. Een graaddag wordt gemeten als het gedurende een gehele dag precies één graad onder de stookgrens van 18 °C graden is. Is de gemiddelde buitentemperatuur 18 °C of hoger, dan is het aantal graaddagen nul. Graaddagen zijn dus geen dagen, maar rekeneenheden.

Het KNMI stelt het aantal graaddagen vast door metingen bij 16 weerstations in Nederland.

Rekenvoorbeeld graaddagen
Gemiddelde buitentemperatuur op een dag: 10 °C
Aantal graaddagen (18-10) = 8 graaddagen

Gewogen graaddagen voor een nauwkeurige verklaring gasverbruik
Graaddagen worden gebruikt om de hoeveelheid energie uit te drukken die nodig is om een huis te verwarmen. In een periode met een hoog aantal graaddagen is er meer energie nodig om een huis te verwarmen. U verbruikt dan meer gas voor uw verwarming (cv-ketel).

Bij de bepaling van het aantal graaddagen wordt geen rekening gehouden met weersinvloeden zoals warmte door de zon en verkoeling door wind. Door de graaddagen te per seizoen te vermenigvuldigen met een wegingsfactor ontstaan gewogen graaddagen. Met gewogen graaddagen kan het gasverbruik beter worden verklaard.

[ Voor 43% gewijzigd door Felicia op 16-12-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:39
Ik lees hier veel over gewogen graaddagen welke ik voor mijn verbruik van de afgelopen 2 eind afrekening periodes heb bepaald via mindergas.nl

Nu kom ik uit op 0,45m³ gas per GGD (bij T=18).
Bij T=20 kom ik uit op 0,38m³ gas per GGD,
Ik moet wel aangeven dat wij normaal onze Thermostaat op 20 ingesteld hebben staan.
Hoe kan ik vanuit dit getal gaan rekenen richting het benodigde vermogen voor een Warmtepomp. Ik ben namelijk benieuwd of dit in de richting komt van andere berekeningen / aannames.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
EdwinC schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:53:
Ik lees hier veel over gewogen graaddagen welke ik voor mijn verbruik van de afgelopen 2 eind afrekening periodes heb bepaald via mindergas.nl

Ik moet wel aangeven dat wij normaal onze Thermostaat op 20 ingesteld hebben staan.
Hoe kan ik vanuit dit getal gaan rekenen richting het benodigde vermogen voor een Warmtepomp. Ik ben namelijk benieuwd of dit in de richting komt van andere berekeningen / aannames.
Daar wil @Verwijderd je vast wel mee helpen.

Als je iets meer zekerheid wil pak je de formule van @koevlaas2, die houdt ook rekening met je gasverbruik voor warm water opwekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:39
Felicia schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:57:
[...]

Daar wil @Verwijderd je vast wel mee helpen.

Als je iets meer zekerheid wil pak je de formule van @koevlaas2, die houdt ook rekening met je gasverbruik voor warm water opwekking.
Ik heb in mijn berekening al mijn verbruik voor SWW eraf gehaald.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EdwinC schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:53:

Die T=18 is gebaseerd op de gemiddelde binnenT, ( KamerT=21 + 'Slaapverdieping'=17 + Zolder= ) / 3 = 18
Je dient dan ook nog je stookgrens, wanneer bij welke buitenT begin je met stoken, te bepalen. Standaard wordt 18C aangenomen afhankelijk van je zonnewinsten, indien hoog is die standaardwaarde van 18C te hoog. Indien alles volgens standaardinstellingen bij jouw woning past dan ziet het sommetje er alsvolgt uit.
Verschil tussen -7C en 18C is 25 graden. In het stookseizoen dien je een correctie van 10% te hanteren. Het sommetje gaat dan alsvolgt. 25 * 0,45 * 1.1 = 12,375m3 gas welke je in 24 uur aan warmte verlies te compenseren hebt. Afhankelijk van hoe goed je CV-ketel is qua rendement, mix verwarmen en SWW 8kWh uit 1m3 of 8,8kWh de onderwaarde of 9.768 het theoretisch maximum. Even die 8kWh uit 1m3 gas aannemend zul je dus bij -7C 12,375 * 8 / 24h = 4,1kW aan verwarmingscapaciteit nodig hebben indien je 24/24 stookt. Een 5kW'er zou dan in dit geval kunnen volstaan. Mijn 0,642m3/ggd zoals hier genoemd Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" doe ik sinds begin 2017 succesvol met een 5kW'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@Dre @Theo Beetje manipuleren klinkt interessant! Maar is er iemand die heeft kunnen meten of dit ook, met name bij lage temperaturen, meer vermogen unlockt? Ik kan dit namelijk zelf op het Duitse forum niet vinden.

Overigens denk ik dat jullie dit project op Github dan waarschijnlijk ook wel interessant vinden: https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea
Een project waarin ze de cloud module nabouwen op basis van een ESP8266. Lijkt mij interessant als je hier toevoegt dat je extern een Tb en Ta kan aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
@Verwijderd De doodzonde van temperatuurverlaging kan ik wel enigszins volgen. Zal wel afhangen van de specifieke situatie. Mijn "test" met de CV op 50 graden aanvoertemperatuur met iets nachtverlaging was een grove test naar de opwarmcapaciteit van mijn huidige verwarmingssysteem in de woonkamer en keuken. Als het een keer goed vriest wil ik nog een keer testen zonder nachtverlaging. Maar waarschijnlijk zal daaruit ook blijken dat de capaciteit te klein is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansvk schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:51:
@Verwijderd De doodzonde van temperatuurverlaging kan ik wel enigszins volgen. Zal wel afhangen van de specifieke situatie. Mijn "test" met de CV op 50 graden aanvoertemperatuur met iets nachtverlaging was een grove test naar de opwarmcapaciteit van mijn huidige verwarmingssysteem in de woonkamer en keuken. Als het een keer goed vriest wil ik nog een keer testen zonder nachtverlaging. Maar waarschijnlijk zal daaruit ook blijken dat de capaciteit te klein is.
Ik wil je waarschuwen dat op dagbasis of zelfs 2 of 3 dagen meten redelijk onbetrouwbaar zal zijn, de eerste dag het volledig opwarmen van de massa naar een hoger niveau vertekend, daarnaast zal invloed van zon en wind op individuele dagen het beeld mogelijk sterk vertekenen. Op jaarbasis middelen die verschillen wel uit maar zeker niet op basis van 1 of slechts een beperkt aantal dagen. Minimaal 1 dag 24/24 en pas daarna gaan meten maakt het al wat minder onbetrouwbaar, betrouwbaar meten is ongelofelijk lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Theo schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:15:
[...]

Mocht niet van @Oxellaar ivm dat je dan ook je carterverwarming voor de gek houd en je garantie kan je vergeten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Maikie18 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:43:
@Dylantje2 bij jou ook mooi een strakke lijn en 22 graden binnen?
[Afbeelding]
mmm

Waarom vraag je dat?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kq6fH15/Screen-Shot367.png

Niet 1 streep en geen 22 meer.
Maar wel binnen onze range

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 16-12-2019 18:13 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
koevlaas2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:07:
[...]

Mocht niet van @Oxellaar ivm dat je dan ook je carterverwarming voor de gek houd en je garantie kan je vergeten.
Luisterde iedereen maar zo goed naar me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:45:
@Dre @Theo Beetje manipuleren klinkt interessant! Maar is er iemand die heeft kunnen meten of dit ook, met name bij lage temperaturen, meer vermogen unlockt? Ik kan dit namelijk zelf op het Duitse forum niet vinden.

Overigens denk ik dat jullie dit project op Github dan waarschijnlijk ook wel interessant vinden: https://github.com/Egyras/Panasonic-H-Aquarea
Een project waarin ze de cloud module nabouwen op basis van een ESP8266. Lijkt mij interessant als je hier toevoegt dat je extern een Tb en Ta kan aanleveren.
Volgens mij gaan ze hem bedienen via een 1/0 situatie...
Binnenkort te koop als ze hem stabiel hebben...
Al aangemeld:-)

@Felicia

Graaddagen ..
Of een warmteverlies berekening?

Wat zijn in jouw ogen de verschillen dan?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

JP12 schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:45:

Ik ga van het weekend eens wat spelen met de Pana; primair of ik 'm voor de gek kan houden door de buitentemperatuursensor te verlagen. Maar pas als het buiten echt nul graden is of lager dan kan ik zien of het daadwerkelijk ook effect heeft, en of de Pana verder komt dan een compressorfrequentie van 44 Hz.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

koevlaas2 schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:07:
[...]

Maar de 5 kW mono heeft toch helemaal geen carterverwarming? In ieder geval niet volgens de service manual.
@Oxellaar Wat is jouw mening hierover?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Theo schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:38:
[...]

Maar de 5 kW mono heeft toch helemaal geen carterverwarming? In ieder geval niet volgens de service manual.
@Oxellaar Wat is jouw mening hierover?
Staat er dat hij geen carter verwarming heeft, of staat er niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Volgens mij heeft Panasonic inderdaad geen carter verwarming de 5 kW.

Temperatuur en stroom van de compressor wordt op verschillende manieren bewaakt. Ik zou niet zo bang zijn. Zo'n warmtepomp moet toch geschikt zijn om te werken bij een single-point-off-failure, in dit geval de Tb sensor :P

Bij -15°C kan de compressor 2900 Watt uit het net trekken.

Schema ziet er goed uit. Wel zal er wat spanning vallen over Collector-Emitor. Ik weet niet of de Tb sensor dezelfde karakteristiek heeft als de Ta sensor!

@JP12
De Duitsers haalde 10 kW uit een 5 kW model. Het exacte topic weet ik niet meer.

@Oxellaar
Wat doet de carterverwarming precies. Is die actief tijdens het verwarmen? En wat kan er gebeuren als het -5°C is en ik het -15°C laat lijken?

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 16-12-2019 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Nu online

Theo

moederbord

@Oxellaar
In het electrische schema van de Pana (servicemanual vanaf pagina 48) staat dat er in het 5 kW model enkel een 'base pan heater' is, en dat deze optioneel is. (dus niet standaard geleverd is) Het 7 en 9 kW model die hebben wel een 'crankcase heater' ingebouwd, plus de optionele base pan heater.

Mijn inziens lijkt het dus dat er in het 5 kW geen carter verwarming heeft. Echter de 7 en 9 kW modellen hebben het wel? Hiermee moet de 5 kW mono dus veilig voor de gek te houden zijn met de buitentemperatuursensor, en de overige modellen niet?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Dre CCH staat aan als de compressor uit is en het buiten koud is en de compressor koud is.

Koudemiddel hoopt zich in vloeibare vorm op, op het koudste punt van het circuit.
Als de olie het koudste punt zou zijn, loopt het carter vol met een mengsel van olie en koudemiddel.
Bij start van de compressor, daalt de druk in het carter en zal het vloeibare koudemiddel, overgaan naar gas.
Dit zorgt voor een schuimvorming en een veel te hoog nivo in het carter.
Daardoor zuigt de compressor het carter leeg en komt hij kortstondig, zonder olie te zitten.

Moderne compressoren hebben geen zichtbaar verwarmingslint aan de buitenzijde. Maar er komt een lage spanning op 2 van de 3.. Of 4...5 wikkelingen te staan, dat genereert warmte.

En wat Duitsers uit een warmtepomp persen... Zal allemaal wel, hartstikke mooi.
Zo ken ik ook 1000 voorbeelden van Duitsers die 200pk meer uit een motorblok persen, maar of je dat thuis met je gezinsauto moet doen...

@Theo een base pan heater is een verwarmingslint om de bodemplaat van de buitenunit ijsvrij te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 16-12-2019 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 11:35
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 17:01:
[...]

Ik wil je waarschuwen dat op dagbasis of zelfs 2 of 3 dagen meten redelijk onbetrouwbaar zal zijn, de eerste dag het volledig opwarmen van de massa naar een hoger niveau vertekend, daarnaast zal invloed van zon en wind op individuele dagen het beeld mogelijk sterk vertekenen. Op jaarbasis middelen die verschillen wel uit maar zeker niet op basis van 1 of slechts een beperkt aantal dagen. Minimaal 1 dag 24/24 en pas daarna gaan meten maakt het al wat minder onbetrouwbaar, betrouwbaar meten is ongelofelijk lastig.
Ik kan dit gedeeltelijk bevestigen. Hieronder een interactieve plot met data van een heel stookseizoen van mij. Ik heb een statistische analyse losgelaten op mijn data om het verband tussen gasverbruik , buitentemperatuur en andere variabelen te onderzoeken. Hoewel ik dit wel verwacht had, bleek er geen correlatie met windrichting en windsterkte te zijn. Wel is er een duidelijke correlatie met de hoeveelheid zonlicht (insolatie). Ik kan de insolatie niet meten maar wel de hoeveelheid kWh die mijn PV systeem oplevert.

Conclusie: de R2 gasverbruik/temperatuur is 0.52. Als de je de zon meeneemt wordt het 0.711. Pas meten over vele dagen geeft een enigszins betrouwbaar beeld (zie plot).

https://plot.ly/~cville/62/#plot

Ter verduidelijking: het betreft hier een bungalow met veel glasoppervlak en goede isolatie (2014). Mijn Tbase is dan ook maar 11.0 graden met als gevolg dat het gasverbruik per graaddag veel hoger is dan bij mindergas.nl bij de gebruikelijke temperaturen.

Hoewel het hier over gasverbruik van een CV ketel gaat, geldt het verhaal ook voor kWh bij een WP.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Oxellaar schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:54:

En wat Duitsers uit een warmtepomp persen... Zal allemaal wel, hartstikke mooi.
Zo ken ik ook 1000 voorbeelden van Duitsers die 200pk meer uit een motorblok persen, maar of je dat thuis met je gezinsauto moet doen...
YouTube: Brutal Golf Mk2 1233HP 16V Turbo Acceleration from Boba Motoring!!! ...

+1000 PK meer en een DSG...

Pagina: 1 ... 33 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.