Verwijderd schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:10:
[...]
Ik neem aan dat je e.e.a. met metingen kunt onderbouwen, ik ben er zeer benieuwd naar. Ik kan mijn beweringen wel onderbouwen a.d.h.v. historisch verbruik met aan/uit t.o.v. continu. Daarnaast kan @
PentaClover zelfs een 'nog niet verklaard' substantieel minderverbruik laten zien.
Ik stel niet dat het niet zo kan zijn dat verlaging geen toegevoegde waarde heeft. (Of soms dermate weinig bespaart dat het niet zo zinvol is.) Ik stel dat dit sterk situatie afhankelijk is.
Dit onderbouwen met cijfers.. Ik het het zelf wel eens getest ja, maar cijfers lijken me niet echt nodig waar common sense ook beschikbaar is.
Bij een minder geïsoleerd huis, met sneller reagerende afgifte (zoals bij mij, jaren 60, radiatoren) weegt het voordeel van lagere Ta niet op tegen de continue hogere warmteverlies.
Wat betreft onderbouwing:
Hogere warmteverlies door continueverwarmen: Dit is een feit, dus geen verdere cijfers nodig. (Verlies is afhankelijk van DeltaT tussen binnen/buiten icm luchtverplaatsing. Dit laatste heb je geen invloed op, de delta is bij Tbuiten 0, Tbinnen 20 dus 20. Laat ik Tbinnen afkoelen tot 16.5 dan is mijn delta gedaald tot 82% en daarmee warmteverlies grofweg ook. (Extra bonus voor gezinswoningen: ze zullen worden bijgewarmd door de buren)
Dan is er een COP verschil tussen Ta 35 en Ta 32 wat je uit tabellen zou kunnen halen.
Verder is er een Negatief COP verschil door de lagere TBuiten van s'nachts, again kun je zelf uit tabelletjes halen.
Samenvattend: Het is niet altijd nvt, maar jij stelt het letterlijk als een 'doodzonde' en dit is imho totale onzin. Voor jou specifieke situatie bespaart het misschien weinig, maar die vlieg gaat lang niet altijd op.
Als ik s'avonds 22u het 20 graden heb binnen, is dit s'ochtends om 08: nog maar een graad of 17.5 bij een tbuiten van net boven vriespunt. overdag koelt het nog iets verder af naar zo'n 16.5 en de WP heeft het met tA 35 in 3 uurtjes weer op temp. Je hebt toch te maken met de natuurkundige wetten die bepalen dat hogere binnen temperatuur meer verlies betekend, bij een beter geïsoleerd huis is dat effect natuurlijk minder sterk.