Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.545 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:02:
[...]

Serieus? :/

Ok, neem de 5

[...]

De wereld op zijn kop 8)7

Of verstaan we onder comfort een half huis verwarmen, met 1 radiator verwarmen, of te kort komen met de warmtepomp vol gas als het sub zero temperaturen is buiten?

Die 800 m3 is al een heel zuinig en koud regime als ik het zo lees, jaren 30 woning namelijk.
Hij zoekt een oplossing voor zijn woonsituatie met zijn eisen v.w.b. comfort. Daarom rijden er ook zo veel verschillende auto's ieder zijn / haar eisen / voorkeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Felicia schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:21:
[...]

Mjah, wil je super zuinig verwarmen bij 15 graden, of wil je genoeg vermogen om je huis warm te krijgen bij 0 en lager. Ik ben het wel met je eens ja.

Je moet alleen niet een 9kW neerzetten als je van 600m3 equivalent aan gas af komt want dan kom je in mijn situatie :/
Zeker! Maar die 600m3 is fake, dat is zuinig en er op letten enz. laat hem maar 24/7 verwarmen net als de warmtepomp anders vergelijk je appels met peren. 5m3 gemiddeld per dag oktober t/m maart en je zit al op 900m3.
Als ik hier de 7kW zie met sub zero temperaturen ga je al richting de 3,2-3,5kW op de laagste stand wat prima is tegen defrosts, met een 5 zou je dus al op deellast of hoger draaien.
Echter de huidige pana's kunnen zo ver terug moduleren dat een 7kW bij hem echt geen probleem is, en gezien hij alleen radiatoren heeft en dus niet op 30 graden kan verwarmen zou ik een wat zwaardere dan 5 nemen.
Anders hebben we straks nog een dylantje2 huis, dat kan geen goed advies zijn.

Met een binnentemperatuur van 19,5 kan hij hem toch vanaf 14 graden buiten al uit zetten. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:44
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:46:
[...]

Zeker! Maar die 600m3 is fake, dat is zuinig en er op letten enz. laat hem maar 24/7 verwarmen net als de warmtepomp anders vergelijk je appels met peren. 5m3 gemiddeld per dag oktober t/m maart en je zit al op 900m3.
Dat is een aanname ;)

Ik had namelijk stadsverwarming en daar stond de temperatuur standaard op dezelfde stand met de thermostaatknoppen. Alleen in de woonkamer paste we nachtverlaging toe door de thermostaatknop 2 bolletjes terug te draaien, en als 't echt koud was overdag een bolletje erbij.
De GJ was omgerekend 5000kWh aan verbruik en dat is ongeveer gelijk aan wat ik vorig jaar met de warmtepomp heb opgewekt. Alleen omdat het systeem te zwaar was heb ik nu wel het hele huis @20.5 graden en nachtverlaging door het hele huis.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Felicia
Ja klopt, maar ook een jaren 30 woning met 16 en 19,5 graad in de vertrekken, hoe warm is het bij jou?

[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 15-12-2019 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Was de knipoog niet genoeg? Had er /s bij gemoeten :)
Of verstaan we onder comfort een half huis verwarmen, met 1 radiator verwarmen, of te kort komen met de warmtepomp vol gas als het sub zero temperaturen is buiten?
Of we verstaan gewoon beiden iets anders onder comfort. Dat kan ook. Ik ben iemand die het permanent warm heeft en idem voor mijn partner. Ik ga met 10 graden buiten nog met een blouse en zonder jas naar mijn werk. Ik heb zelfs mijn partner ten huwelijk gevraagd bij +/- -30 onder het noorderlicht :p Anderen zullen dat bij een ondergaande zon op het strand doen.

Overigens verwarm ik de woonkamer met 4 radiatoren van de 11 in het hele huis.

Wat ik dus al zei, het is een keuze om de slaapkamer tussen de 16 en 17 graden te houden. Ik wil dat niet warmer. Ik wil alleen ook niet kouder slapen dan 16 graden.
Die 800 m3 is al een heel zuinig en koud regime als ik het zo lees, jaren 30 woning namelijk.
Een prettig regime voor ons. We kwamen van 18oC en hebben het comform verhoogd tot 19,5oC :p

20oC is toch wel de grens waarop ik het nog aangenaam heb en niet in korte broek op de bank zit.
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:07:
[...]

Een tweakers topic is een discussie topic waar je uiteindelijk zelf moet bepalen, door na te denken, wat de meest zinnige argumenten zijn, je eigen verstand kun / mag je niet buitenspel zetten, want anders krijg je dit:
Zie vorige reactie. Het maakt het er alleen niet makkelijker op :)

@reneeke1970 en ik hebben in het PV topic soms lekker pittige discussies gehad, maar hier slaat hij wel de spijker op zijn kop :)
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:46:
[...]

Hier verwarm ik 24/7 op 19,5oC en de rest van het huis blijft dan met dit weer zo rond de 17oC. Die 800m3 is gebaseerd op 45oC CV temperatuur. Die heb ik per november op 35oC gezet. Die 800m3 is dus gebaseerd op een relatief onzuinig regime bekeken vanuit een WP.
Als ik hier de 7kW zie met sub zero temperaturen ga je al richting de 3,2-3,5kW op de laagste stand wat prima is tegen defrosts, met een 5 zou je dus al op deellast of hoger draaien.
Echter de huidige pana's kunnen zo ver terug moduleren dat een 7kW bij hem echt geen probleem is, en gezien hij alleen radiatoren heeft en dus niet op 30 graden kan verwarmen zou ik een wat zwaardere dan 5 nemen.
Waar komt die 30oC vandaan? Zover ik weet is voor een WP de 35oC een belangrijke referentie temperatuur en alles daarboven inefficiënt door het bijspringen van het element.

En laten we de data-analyse van @PentaClover niet vergeten. Als we -5 als een minimum nemen waarop een WP in mijn situatie nog een beetje meekomt, dan moet ik dus gemiddeld 4 à 5 dagen in het jaar een beetje bij verwarmen met COP1 radiator, of de WP slingert er vol zijn elektrische element op die momenten tegenaan. Prima toch?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@CurlyMo
Die 30 graden komt van de efficiëntie van een warmtepomp, lager is efficiënter (hogere COP) 35 is eigenlijk al warm/hoog.
Maar laat ik het omdraaien, wat zou een reden moeten zijn om niet voor een 7kW te gaan en wat extra vermogen te hebben? Kom niet met pendelen want de H versie pana kan ver genoeg terug.
Prijsverschil is ook peanuts, misschien 200,- max.

Als je het echt wilt weten moet je een warmteverliesberekening laten maken van je huis, maar zonder je huis gezien te hebben weet ik eigenlijk al dat daar geen 5kW uit komt. @Felicia ja aanname :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rol-Co Het maakt mij helemaal niet uit of het een 9kW, 7kW of 5kW is. Ik dacht zelf aan een 7kW, omdat ik voldoende mogelijkheden in huis heb om hem niet te laten pendelen. D.w.z. meer radiatoren open zetten. Anderen hier betogen uitgebreid dat het beter is om een 5kW te pakken. Ik laat we dus overtuigen door argumenten. Mijn reactie is consequent geweest, besef je dat al mijn informatie komt van alleen de woonkamer verwarmen. Als we dan geen consensus weten te vinden in het 5kW advies, dan blijf ik bij mijn eigen 7kW inschatting op basis van mijn eigen argumenten en gevoel. En ga ik dus proberen daarmee meer delen van het huis te verwarmen. Dan moet ik alleen wel iets met thermostaatkranen gaan doen, want anders wordt het te heet in de slaapkamers ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PentaClover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:55:
Om een en ander in perspectief te plaatsen heb ik eens alle data van weerstation Volkel (Dat is hier het meest dichtbij) met betrekking tot gemiddelde dag temperatuur gedownload bij de KNMI en wat processing op gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
------------------------------------------------------------------------
 Parsing Volkel Data From 1951 till 2019, Total Days Processed  = 24915
------------------------------------------------------------------------
Temparature below  0  = 1707    Days    ( = 25.01 Days/Year )
Temparature below -1  = 1234    Days    ( = 18.08 Days/Year )
Temparature below -2  = 872     Days    ( = 12.77 Days/Year )
Temparature below -3  = 596     Days    ( = 8.73 Days/Year )
Temparature below -4  = 419     Days    ( = 6.14 Days/Year )
Temparature below -5  = 299     Days    ( = 4.38 Days/Year )
Temparature below -6  = 212     Days    ( = 3.11 Days/Year )
Temparature below -7  = 147     Days    ( = 2.15 Days/Year )
Temparature below -8  = 105     Days    ( = 1.54 Days/Year )
Temparature below -9  = 60      Days    ( = 0.88 Days/Year )
Temparature below -10 = 31      Days    ( = 0.45 Days/Year )
Temparature below -11 = 21      Days    ( = 0.31 Days/Year )
Temparature below -12 = 12      Days    ( = 0.18 Days/Year )
Temparature below -13 = 5       Days    ( = 0.07 Days/Year )
Temparature below -14 = 4       Days    ( = 0.06 Days/Year )
Temparature below -15 = 1       Days    ( = 0.01 Days/Year )
Temparature below -16 = 1       Days    ( = 0.01 Days/Year )
Temparature below -17 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -18 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -19 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -20 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )

Het lijkt er inderdaad op dat -15/-16 oC met 1 maal een dag in de honderd jaar niet iets is om je warmtepomp capaciteit op af te stemmen.
Bij -7 oC zou ik gemiddeld nog maar 2 dagen per jaar iets extra's moeten hebben om te verwarmen.
Mooi, echter iets klopt niet, dit is een gemiddelde over de dag denk ik. 2010 was het hier kouder dan -20 en staat er niet bij.
Sorry, was 2009 of 2012 denk ik, zie deze site, toch elk jaar wel een keer de -10 lijkt het, al zal dat niet overal zijn.
https://www.wintergek.nl/...peratuur-winter-nederland

Nou weet ik niet hoe het bij jullie zit maar buiten koud is ook niet het probleem, -3 of -5 heb je bijna geen defrosts ivm droogvriezen dus gaat prima met de warmtepomp.
Maar bijv een dag dikke mist rond 0 (veel defrosts) of harde wind bij plus 2-6 graden, dan koelt het huis veel harder af.
Heb je daar ook data van? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 15-12-2019 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:19:
[...]

Als deze Jaga marketing BS waar zou zijn, dan zou het tegenovergestelde VVW, giga massa daardoor traag, dramatisch / super inefficient moeten zijn.
Je hebt helemaal gelijk en ik zeg het al heel lang hier... Jaga is pure marketing, een paneelradiator werkt even goed bij gelijk oppervlak. En het totaal oppervlak van een radiator, heeft een grotere dT, tov de ruimteT, dan het totaaloppervlak van een Jaga. Dus presteert een radiator zelf beter in verhouding tot zijn oppervlak.
Convectoren zijn altijd ZHTV geweest en door een slim lulpraatje van Jaga opeens LTV, pure onzin.
Low H2O is een drama voor iedere installatie, koeling en verwarming

icm een DBE geven ze wel flink meer af, maar DBE zie ik meer als een dure noodoplossing. Als er bijvoorbeeld niet meer ruimte is om een grotere convector weg te hangen.
DBE's zijn vieze stofnesten die na verloop van tijd, best wat geluid gaan geven.

Zijn Jaga's mooier dan een paneelradiator? Dat is smaak, maar ik vind ze even mooi/lelijk dan een gewone radiator. Vaak zelfs lelijker omdat ze meer opvallen door het minder bekende ontwerp. Een gewone radiator is redelijk geaccepteerd, is dan zo'n enorme vierkante bak opeens mooier?

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 15-12-2019 11:02 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:28:
[...]

Mooi, echter iets klopt niet, dit is een gemiddelde over de dag denk ik. 2010 was het hier kouder dan -20 en staat er niet bij.
Sorry, was 2009 of 2012 denk ik, zie deze site, toch elk jaar wel een keer de -10 lijkt het, al zal dat niet overal zijn.

Nou weet ik niet hoe het bij jullie zit maar buiten koud is ook niet het probleem, -3 of -5 heb je bijna geen defrosts ivm droogvriezen dus gaat prima met de warmtepomp.
Maar bijv een dag dikke mist rond 0 (veel defrosts) of harde wind bij plus 2-6 graden, dan koelt het huis veel harder af.
Je hebt hoop ik verbruiksgegevens van die periode waar die lage temperatuur uit blijkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:20:
@Rol-Co Het maakt mij helemaal niet uit of het een 9kW, 7kW of 5kW is. Ik dacht zelf aan een 7kW, omdat ik voldoende mogelijkheden in huis heb om hem niet te laten pendelen. D.w.z. meer radiatoren open zetten. Anderen hier betogen uitgebreid dat het beter is om een 5kW te pakken. Ik laat we dus overtuigen door argumenten. Mijn reactie is consequent geweest, besef je dat al mijn informatie komt van alleen de woonkamer verwarmen. Als we dan geen consensus weten te vinden in het 5kW advies, dan blijf ik bij mijn eigen 7kW inschatting op basis van mijn eigen argumenten en gevoel. En ga ik dus proberen daarmee meer delen van het huis te verwarmen. Dan moet ik alleen wel iets met thermostaatkranen gaan doen, want anders wordt het te heet in de slaapkamers ;)
Ik snap dat je het ook over je woonkamer hebt, zo begon ik ook, echter met de ervaring van nu weet ik dat een 7 kW warmtepomp echt niets te gek is als er altijd een 24-28kW! Cv heeft gehangen die niet eens last heeft van de afkoelende buitenlucht.
Maar je lijkt me geen onverstandige jongen en je huis gaat verwarmen met een te kleine verwarmer alleen omdat jij dat niet nodig hebt nu, wat als jij of je vrouw ziek word, of je huis verkoopt, wat dan? Moet de makelaar er maar even bij zeggen dat ze een elektrisch kacheltje moeten plaatsen als ze het koud hebben. :)
Je koopt toch ook geen auto met te kleine tank en zegt " ach, we zijn vanaf 1900 nog niet zo ver geweest in de statistieken maar als we een keer verder moeten duwen we dat laatste stukje wel" nee, het moet gewoon passen/goed zijn, je bent sneller te klein dan te groot.

Je geeft er maar 1x geld aan uit dus first time right!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:06:
[...]
Je geeft er maar 1x geld aan uit dus first time right!
En dan moet ik het toch doen met de informatie die ik krijg :)

Waar zag je trouwen een 7kW voor € 200,- meer dan een 5kW?

Hoe zit het met garantie bij zelf import? Hebben jullie daar al mee te maken gehad?

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:00:
[...]

Je hebt hoop ik verbruiksgegevens van die periode waar die lage temperatuur uit blijkt ?
Nou toen was ik er nog niet wild mee bezig en begon net :) maar 188 m3 gas in februari is geen kattepis lijkt me, bijna 7 cuub per dag.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dkapnr9s1dzj.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:14:
[...]

Nou toen was ik er nog niet wild mee bezig en begon net :) maar 188 m3 gas in februari is geen kattepis lijkt me, bijna 7 cuub per dag.

[Afbeelding]
Ik zie 165m3 gas voor verwarming. Dat is dus 165*9,75 = 1608,75kWh. Met 28 dagen in februari kom je dan op 57,5kWh per dag. Pomp je dit er met 5kW in dan ben je in 11,5 uur klaar. Doe je dat in 24h dan heb je gemiddeld in die maand maar 2.4kW nodig. Right?

Edit: log je per dag? In dat geval ben ik benieuwd naar de dag met het hoogste verbruik die er tussen zat.

[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 15-12-2019 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:14:
[...]

[Afbeelding]
165m3 voor verwarmen in 28 dagen is 5.89 per dag / 0,25m3 per uur * 9.786, bij perfecte verbranding, maakt 2,4kWh. Dat is toch helemaal niks ?
@JP12 Je was me net voor, maar we zijn het met elkaar eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:07:
[...]

En dan moet ik het toch doen met de informatie die ik krijg :)

Waar zag je trouwen een 7kW voor € 200,- meer dan een 5kW?

Hoe zit het met garantie bij zelf import? Hebben jullie daar al mee te maken gehad?
Bij een mono scheelt het iets meer blijkbaar, ik heb het bij een split gezien.

https://www.immotecshop24.de/jtl4/Splitsysteme
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h4oqf2x8s0.jpeg

Garantie van pana is sowiezo niet zo best, loopt allemaal via frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:26:
[...]
Garantie van pana is sowiezo niet zo best, loopt allemaal via frankrijk.
Je weet het wel te verkopen ;) Maar, wat betekent dat in de praktijk? Frankrijk bellen hun een monteur uit NL laten sturen?

Bij dezelfde webshop is de mono € 775,- duurder:
https://www.immotecshop24.de/jtl4/Panasonic_1

@Verwijderd @JP12 zijn jullie nu toch weer aan het pleiten voor 5kW :)

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:26:
[...]

165m3 voor verwarmen in 28 dagen is 5.89 per dag / 0,25m3 per uur * 9.786, bij perfecte verbranding, maakt 2,4kWh. Dat is toch helemaal niks ?
Dat was geen 24/7 verwarming net als nu ;) snachts en overdag was hij niet aan, gegarandeerd!

Meer dan 60 cuub die week is ook appart, de andere weken zijn ongeveer de helft.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4xvte5s3m9n6.jpeg

@JP12
Nee toen per week, weet niet goed meer wanneer de pelletkachel gekomen is, dacht juni 2013.
Maar ervoor was het hooguit 20 graden in huis en verwarmde we niet de hele dag, overdag weg naar werk dus alleen in de avond echt verwarmen.
2,4 kW is niks maar toch een halve 5kW, en dat is mijn huis, van 88 en zie dat die toch 3,5 minimaal nodig heeft tot 0 graden ongeveer.
En het is niet die van @CurlyMo natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 15-12-2019 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:36:
[...]

Dat was geen 24/7 verwarming net als nu ;) snachts en overdag was hij niet aan, gegarandeerd!

Meer dan 60 cuub die week is ook appart, de andere weken zijn ongeveer de helft.
[Afbeelding]
DIt verbruik vervang ik met een 5kWer, jaar 2013
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/llt784ig8lcwh.35.25.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:34:
[...]

Je weet het wel te verkopen ;) Maar, wat betekent dat in de praktijk? Frankrijk bellen hun een monteur uit NL laten sturen?

Niet helemaal, ligt er ook aan wat er bij zit.
Neem je 2x een 5 met 2x subsidie :9 , nee gekheid, gewoon passend, aankoop is relatief en 1x, stroomkosten, in de kou zitten, gezeur van je meissie...... elke winter weer. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:40:
[...]

Niet helemaal, ligt er ook aan wat er bij zit.
Deze zin snap ik niet.

Mijn partner kreeg een rilling van de gedachte van 22 graden in huis ;)

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2019 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
[...]

Yes, en vanwege meerdere redenen:
- je aangegeven gasverbruik bij lage daggemiddelde temperaturen
- je relatief lage aanvoer temperaturen
- de Monoblocks hebben nog een 3kW element voor als er 1 keer in de 10 jaar een horror winter voorbijkomt
- de 7kW en 9kW varianten lopen hard terug in vermogen bij -7 graden. Kijk hiervoor ook even in de design manual
- het prijsverschil is best groot tussen de 5kW en de 7kW
- er zijn legio Tweakers met anderhalf of meer keer jouw gasverbruik die het redden met een 5kW pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:44:
[...]

Yes, en vanwege meerdere redenen:
En dat al die cijfers gebaseerd zijn op het verwarmen van één ruimte doet daar niet aan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:43:
[...]

Deze zin snap ik niet.

Mijn partner kreeg een rilling van de gedachte van 22 graden in huis ;)
Ik niet, heerlijk in T-shirt en boxer rond hobbelen, ook geen dames met dikke truien aan dus win win situatie. :9 ;)

Nu op de netatmo, wel iets zon binnen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qhpuftb99p.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:45:
[...]

En dat al die cijfers gebaseerd zijn op het verwarmen van één ruimte doet daar niet aan af?
Dat is jouw huidige behoefte kennelijk en daar zit nog voldoende ruimte in om meer te gaan verwarmen mocht je dat willen, zoals @JP12 zegt anderen verbruikten 50% meer gas dan jij en doen dat ook met een 5kW'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:50:
[...]

Dat is jouw huidige behoefte kennelijk en daar zit nog voldoende ruimte in om meer te gaan verwarmen mocht je dat willen, zoal @JP12 zegt anderen verbruikten 50% meer gas dan jij en doen dat ook met een 5kW'er.
Mocht je hem pas in het voorjaar gaan aanschaffen dan zou je er nog voor kunnen kiezen om in februari de hele toko naar 21 graden te stoken voor een week. Dan heb je een indruk van hoeveel je nodig zou hebben daarvoor. Ik denk persoonlijk dat je het dan zelfs nog red met de 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JP12 Je post is denk ik voor @CurlyMo bedoelt, ik heb al een 5kW WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:52:
[...]

Mocht je hem pas in het voorjaar gaan aanschaffen dan zou je er nog voor kunnen kiezen om in februari de hele toko naar 21 graden te stoken voor een week. Dan heb je een indruk van hoeveel je nodig zou hebben daarvoor. Ik denk persoonlijk dat je het dan zelfs nog red met de 5kW.
In de verwachting dat februari de koudste maand zal worden? En met de hele toko bedoel je heel het huis of de woonkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 20:17
[...]

Praktijk ervaring hier, service vanuit Panasonic is dramatisch.
Panasonic Nederland wil een consument niet helpen.
Zelfs niet voor een defect onderdeel ( waterpomp was hier stuk, via Panasonic Nederland kon ik geen nieuwe kopen. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:57:
[...]

Praktijk ervaring hier, service vanuit Panasonic is dramatisch.
Panasonic Nederland wil een consument niet helpen.
Zelfs niet voor een defect onderdeel ( waterpomp was hier stuk, via Panasonic Nederland kon ik geen nieuwe kopen. )
En toen heb je het opgelost door ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:05:
[...]

Was de knipoog niet genoeg? Had er /s bij gemoeten :)

[...]

Of we verstaan gewoon beiden iets anders onder comfort. Dat kan ook. Ik ben iemand die het permanent warm heeft en idem voor mijn partner. Ik ga met 10 graden buiten nog met een blouse en zonder jas naar mijn werk. Ik heb zelfs mijn partner ten huwelijk gevraagd bij +/- -30 onder het noorderlicht :p Anderen zullen dat bij een ondergaande zon op het strand doen.

Overigens verwarm ik de woonkamer met 4 radiatoren van de 11 in het hele huis.

Wat ik dus al zei, het is een keuze om de slaapkamer tussen de 16 en 17 graden te houden. Ik wil dat niet warmer. Ik wil alleen ook niet kouder slapen dan 16 graden.

[...]

Een prettig regime voor ons. We kwamen van 18oC en hebben het comform verhoogd tot 19,5oC :p

20oC is toch wel de grens waarop ik het nog aangenaam heb en niet in korte broek op de bank zit.

[...]

Zie vorige reactie. Het maakt het er alleen niet makkelijker op :)

@reneeke1970 en ik hebben in het PV topic soms lekker pittige discussies gehad, maar hier slaat hij wel de spijker op zijn kop :)

[...]

Hier verwarm ik 24/7 op 19,5oC en de rest van het huis blijft dan met dit weer zo rond de 17oC. Die 800m3 is gebaseerd op 45oC CV temperatuur. Die heb ik per november op 35oC gezet. Die 800m3 is dus gebaseerd op een relatief onzuinig regime bekeken vanuit een WP.

[...]

Waar komt die 30oC vandaan? Zover ik weet is voor een WP de 35oC een belangrijke referentie temperatuur en alles daarboven inefficiënt door het bijspringen van het element.

En laten we de data-analyse van @PentaClover niet vergeten. Als we -5 als een minimum nemen waarop een WP in mijn situatie nog een beetje meekomt, dan moet ik dus gemiddeld 4 à 5 dagen in het jaar een beetje bij verwarmen met COP1 radiator, of de WP slingert er vol zijn elektrische element op die momenten tegenaan. Prima toch?
Waarom wil je eigenlijk een Wp? Je hebt blijkbaar een moderne ketel die je op heel lage temperatuur kunt laten werken. Dus die gaat wellicht nog wel even mee. Je gaat een gasverbruik van 800m3 of zelfs lager, vervangen door een verbruik van, even ruw geschat, 1600kWh. Ik lees niets over een netto overschot aan zonne-energie. Als je dan uitrekent hoelang het gaat duren voor je break even bent je wel een paar jaar verder, zeker als het op advies van dit forum ook nog een 7kW wordt. 8) :*)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:58:
[...]

Waarom wil je eigenlijk een Wp? Je hebt blijkbaar een moderne ketel die je op heel lage temperatuur kunt laten werken. Dus die gaat wellicht nog wel even mee. Je gaat een gasverbruik van 800m3 of zelfs lager, vervangen door een verbruik van, even ruw geschat, 1600kWh. Ik lees niets over een netto overschot aan zonne-energie. Als je dan uitrekent hoelang het gaat duren voor je break even bent je wel een paar jaar verder, zeker als het op advies van dit forum ook nog een 7kW wordt.
Idealisme, subsidieregeling die 2020 stopt, en overschot van 740kWh afgelopen jaar. Niet alles is TVT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Waarom wil je eigenlijk een Wp? Je hebt blijkbaar een moderne ketel die je op heel lage temperatuur kunt laten werken. Dus die gaat wellicht nog wel even mee. Je gaat een gasverbruik van 800m3 of zelfs lager, vervangen door een verbruik van, even ruw geschat, 1600kWh. Ik lees niets over een netto overschot aan zonne-energie. Als je dan uitrekent hoelang het gaat duren voor je break even bent je wel een paar jaar verder, zeker als het op advies van dit forum ook nog een 7kW wordt. 8) :*)
Ja zo kan je nog wel even doorgaan ;) , waarom heb jij er 1?

Hij wil misschien van het gas af, scheelt weer 200,- pj, 7kW is 3200 - 2000? subsidie= 1200 dus met 6 jaar alleen al aan zijn vastrecht terugverdiend. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:57:
[...]

En toen heb je het opgelost door ...?
De water pomp zelf te maken, een nieuwe is financieel niet aantrekkelijk.
Panasonic maakt in de monoblock gebruik van hun eigen ontworpen pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:02:
[...]

Idealisme, subsidieregeling die 2020 stopt, en overschot van 740kWh afgelopen jaar. Niet alles is TVT :)
De subsidieregeling stopt in 2020 voor nieuwbouw situatie, niet voor renovaties of upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Het kan "gratis" warmte in deze periode..
WP loopt
WP loopt
Pc's lopen

En terugleveren..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bkp7wogyzdkim.png

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:08:
[...]

De subsidieregeling stopt in 2020 voor nieuwbouw situatie, niet voor renovaties of upgrades.
Ik bedoelde 2021, dus volgend jaar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:09:
[...]

Ik bedoelde 2021, dus volgend jaar kopen.
Welke bron heb je voor dat 2021 verhaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:10:
[...]

Welke bron heb je voor dat 2021 verhaal ?
https://www.rijksoverheid...sidie-voor-een-warmtepomp
Tot 2021 krijgt u subsidie voor de aankoop van een warmtepomp. Het is alleen mogelijk om subsidie te krijgen als de pomp aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet de warmtepomp onderdeel zijn van een verwarmingstoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets specifiekere vraag, waar is aangekondigd dat de huidige subsidie regeling voor warmtepompen in 2021 afgeschaft zal worden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:09:
Het kan "gratis" warmte in deze periode..
WP loopt
WP loopt
Pc's lopen

En terugleveren..

[Afbeelding]
Riep hij met zijn 20 kWp op dak :)

Netto verbruik :) met 7500Wp pv

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9mkd88dtj.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 15-12-2019 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:15:
[...]

Hier ook met 9.3kWp
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gusbn7.17.30.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik zou nu alles voorbereiden...
Waar komt wat, op MP en WWW kijken waar/wat je evt. goedkoop kunt kopen.
Informeren hoe je de gaskraan dicht kunt zetten, en NOOIT opdracht geven in mijnaansluitingen

Als de cv uit is, kan je WPboiler installeren.
Dan de rest van je voorjaar gebruiken om je WP voor te bereiden.
Leidingen filters aanpassingen enz enz

WP net voor je vakantie kopen met een creditcard in DE [ als je dan onderdelen...:-) ] net voor je vakantie zorgen dat hij geïnstalleerd is.

Hele vakantie de tijd om er mee te spelen en te koelen.. En belangrijker vaker speolen en cleanen en ontluchten.

via CC heb je 180 verzekering, kleine 6 maanden om te testen... en garantie via CC

Dan ben je ook voorbereid als het herfst is. En weet je hoe eea werkt

Succes met kiezen :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:15:
[...]

Netto verbruik :) met 7500Wp pv

[Afbeelding]
20Kwp..mmm 8)7 8)7 8)7

Ik heb het idee dat je toch wel ergens mee zit... ;w ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:15:
[...]

Iets specifiekere vraag, waar is aangekondigd dat de huidige subsidie regeling voor warmtepompen in 2021 afgeschaft zal worden ?
Als ik lees dat een regeling tot een bepaalde tijd loopt, dan neem ik aan dat die daarna mogelijk stopt.

Qua garantie. Kan je daarvoor niet de standaard CV onderhoudsbedrijven inschakelen zoals Feenstra? Als we het over een WAF of MAF hebben, dan is continuïteit toch ook wel van belang. Ik neem aan dat zij zo'n waterpomp toch wel moeten kunnen repareren. Zo werkt dat bij een CV ketel ook.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 15-12-2019 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:59:
@Felicia
Ja klopt, maar ook een jaren 30 woning met 16 en 19,5 graad in de vertrekken, hoe warm is het bij jou?
20,5 door het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:25:
[...]

20Kwp..mmm 8)7 8)7 8)7

Ik heb het idee dat je toch wel ergens mee zit... ;w ;w
Ow sorry, het is 24kWp O+ :>
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=19520

Nee zit nergens mee kerel, jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:30:
[...]

Als ik lees dat een regeling tot een bepaalde tijd loopt, dan neem ik aan dat die daarna mogelijk stopt.

Qua garantie. Kan je daarvoor niet de standaard CV onderhoudsbedrijven inschakelen zoals Feenstra? Als we het over een WAF of MAF hebben, dan is continuïteit toch ook wel van belang. Ik neem aan dat zij zo'n waterpomp toch wel moeten kunnen repareren. Zo werkt dat bij een CV ketel ook.
Ik neem nooit iets aan, alleen dat wat expliciet genoemd en verifieerbaar is telt voor mij. Vergeet de standaard onderhoudsbedrijven, die hebben daar geen kaas van gegeten. Als een WP eenmaal loopt, moet je hem beschouwen als ware het een koelkast of vrieskist, of afgeschreven of fabrieksreparatie binnen de garantie. Daarbuiten zal het zich nauwelijks / niet lonen om echt te repareren, voor 750,00 heb je overigens een nieuwe. M.b.t. Ramon was het dacht ik, de Nederlands importeur is een apparaten verkoopadres t.b.v. dealers, voor onderdelen o.i.d. moet je richten tot Panasonic EU.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:38:
[...]

Ik neem nooit iets aan, alleen dat wat expliciet genoemd en verifieerbaar is telt voor mij. Vergeet de standaard onderhoudsbedrijven, die hebben daar geen kaas van gegeten. Als een WP eenmaal loopt, moet je hem beschouwen als ware het een koelkast of vrieskist, of afgeschreven of fabrieksreparatie binnen de garantie. Daarbuiten zal het zich nauwelijks / niet lonen om echt te reapareren, voor 750,00 heb je overigens een nieuwe. M.b.t. Ramon was het dacht ik, de Nederlands importeur is een apparaten verkoopadres t.b.v. dealers, voor onderdelen o.i.d. moet je richten tot Panasonic EU.
Die mindset is wel lastiger. Je hoofdverwarming als koelkast zien. Voor de koelkast heb ik inderdaad ook geen onderhoudsbedrijf, maar die was duurder dan de WP (netto / netto prijs) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:41:
[...]

Die mindset is wel lastiger. Je hoofdverwarming als koelkast zien. Voor de koelkast heb ik inderdaad ook geen onderhoudsbedrijf, maar die was duurder dan de WP (netto / netto prijs) ;)
En als dat monoblock eenmaal geïnstalleerd is, kan zelfs een leek hem in no time zonder extra kosten omwisselen. Tenzij hij op het dak staat.....

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Als je echt kijkt
6.835 Kwp Solarpower

En waar jij naar kijkt is spielerij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:44:
[...]

Als je echt kijkt
6.835 Kwp Solarpower

En waar jij naar kijkt is spielerij
Ok, wat een zooitje maak jij dan van pvoutput..... :o

@CurlyMo
https://www.ebay.de/itm/P...m:meVkTY8UoqLXkAMXn0mx4LA

Probeer hem! Kan je volgend jaar nog voor de zwaardere mocht het niet werken.

Of deze :P
http://link.marktplaats.nl/m1492891483?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Die MP link (Remeha Mercuria. een Duits merk dacht ik) lijkt verdacht veel op een Mitsubishi (kast/huis/ventilatorrooster) en is OOK gefabriceerd in de UK...

[ Voor 16% gewijzigd door Naalroc op 15-12-2019 13:13 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:11:
Die MP link (Remeha Mercuria. een Duits merk dacht ik) lijkt verdacht veel op een Mitsubishi (kast/huis/ventilatorrooster) en is OOK gefabriceerd in de UK...
Tja, erboven staat frankrijk. :) maar hij lijkt er wel op idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:11:
Remeha is Nederlands, maar onderdeel van de Thermea Group.
Bestaat uit Duitse en Franse bedrijven en ik dacht ook UK.

De buitenunit is inderdaad een Mitsubishi Electric en de split systemen zoals RAC en Ecodan worden in UK gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 15-12-2019 13:27 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engels Pond excl. BTW en transport Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/50ey4bq21sc.27.15.png

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:28:

Volgens mij klopt het prima, het is de gemiddelde dag temperatuur zoals er ook in de post boven stond:
PentaClover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:55
Om een en ander in perspectief te plaatsen heb ik eens alle data van weerstation Volkel (Dat is hier het meest dichtbij) met betrekking tot gemiddelde dag temperatuur gedownload bij de KNMI en wat processing op gedaan:
Dat is ook wat belangrijk is als je naar het gemiddelde vermogen kijkt dat je over de dag nodig hebt, die 3 minuten dat het dan buiten -25 oC is zijn niet zo belangrijk. (tenzij je in een kartonnen doos zonder thermische massa woont, maar dan heb je een ander probleem en waarschijnlijk geen warmte pomp)

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22
Een samenvatting van februari 2012 geeft wat meer context: https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2012/februari
Helaas heb ik in die periode geen gasverbruik gelogd, want dat zou zeer waardevolle informatie zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

WH-MDC05H3E5 = COP 5,08
WH-MDC07H3E5 = COP 4,52
WH-MDC09H3E5 = COP 4,29

bij -15/40 doet de 5 kW 4875 Watt
bij -15/40 doet de 7 kW 4600 Watt
bij -15/40 doet de 9 kW 5700 Watt

Dus de 5 kW levert meer vermogen, betere COP, minder gependel en is goedkoper ten opzichte van de 7 kW.

@Rol-Co
@CurlyMo

Zie service manual pagina 216.
De 7 kW heeft beperkte tot geen toegevoegde waarde ten opzichte van de 5 kW en de 9 kW.

De 5 kW heeft nog een elektrisch element 3 kW en de warmtepomp zelf kan je ook nog opvoeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 14-01-2020 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dre schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:52:
WH-MDC05H3E5 = COP 5,08
WH-MDC07H3E5 = COP 4,52

bij -15/40 doet de 5 kW 4875 Watt
bij -15/40 doet de 7 kW 4600 Watt

Dus de 5 kW levert meer vermogen, betere COP, minder gependel en is goedkoper.

@Rol-Co
@CurlyMo

Zie service manual pagina 216.
De 7 kW heeft beperkte tot geen toegevoegde waarde ten opzichte van de 5 kW en de 9 kW.

De 5 kW heeft nog een elektrisch element 3 kW en de warmtepomp zelf kan je ook nog opvoeren.
Dit klopt helemaal, snap ook niet waarom ze de 7 verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Als je de gemiddelde buitentemperatuur voor al die jaren plot dan zie je dat de laagste temperatuur elk jaar geen weken lang duurt:

AverageOutDoorTemperature 1951-2019

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@PentaClover
Maar het gemiddelde gaat door overdag aardig omhoog, je kan wel roepen dat je anders in een kartonnen doos woont maar het gaat om de buitenunit, die staat namelijk buiten. :) dus een nachtje -15 of zo moet geen probleem worden toch?

@Dre
Ja hij is bij pana misschien niet zo interessant op die temperaturen van 40 graden :? gelukkig zijn er ook andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:55:
[...]

In de verwachting dat februari de koudste maand zal worden? En met de hele toko bedoel je heel het huis of de woonkamer?
Het ging me er meer om dat als je zou willen weten of meer comfort mogelijk is met de 5kW pomp je zou moeten testen hoeveel hoger je gasverbruik is bij meer comfort. Op basis daarvan kan je dan ook wel uitrekenen hoeveel kW je nodig hebt bij -7 graden voor dat comfort niveau. Omdat goed te kunnen testen zou ik dat doen in een periode met een daggemiddelde temperatuur onder de 0 graden. Meestal komen die voor in de periode van december tot en met maart. Daarnaast zou ik dan pas kijken naar de tweede dag bij de nieuwe settings qua comfort. De eerste dag zal je namelijk extra veel gebruiken om ook de massa van de woning op hogere temperatuur te krijgen. Op de tweede of derde dag zal je dan het verbruik zien wat nodig is om dat level op peil te houden.

Heeft iemand hier ervaring met RJTec.eu? Via de eBay link van @Rol-Co kwam ik bij hem uit. In het Panasonic Monoblock topic zag ik dat @baobab hem daar gekocht had voor 2480 euro inclusief verzending. Dat maakt het wel een heel aantrekkelijk alternatief voor het naar Duitsland rijden en hem bij Immotec halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Heronimo op 15-12-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat is DE reden dat ik geen L/W neem met mijn 600m3 per jaar om te verwarmen. Ik ga wel voor een L/L. Veel goedkoper in aanschaf/plaatsing, kan ook verwarmen, maar koelt veel beter als straks de buiten temperaturen oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:23:
@PentaClover
Maar het gemiddelde gaat door overdag aardig omhoog, je kan wel roepen dat je anders in een kartonnen doos woont maar het gaat om de buitenunit, die staat namelijk buiten. :) dus een nachtje -15 of zo moet geen probleem worden toch?
Dat is wel een punt wat mij vrij logisch leek, maar misschien goed is om expliciet te benoemen omdat misschien niet iedereen zich dat realiseerd.

Als je het benodigd vermogen voor je WP bepaald op basis van warmte verlies en dat bijvoorbeeld bij -7 oC doet, zal je wel bij het kiezen van je WP, een WP moeten kiezen die dat vermogen bij -15 oC kan leveren, anders zal je extra alternatieve verwarming nodig hebben om het verlies van vermogen van de WP bij lagere temperaturen te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
PentaClover schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:55:
[...]

Dat is wel een punt wat mij vrij logisch leek, maar misschien goed is om expliciet te benoemen omdat misschien niet iedereen zich dat realiseerd.

Als je het benodigd vermogen voor je WP bepaald op basis van warmte verlies en dat bijvoorbeeld bij -7 oC doet, zal je wel bij het kiezen van je WP, een WP moeten kiezen die dat vermogen bij -15 oC kan leveren, anders zal je extra alternatieve verwarming nodig hebben om het verlies van vermogen van de WP bij lagere temperaturen te compenseren.
De minimale temp is een momentopname. Isolatie zorgt ervoor dat je niet hoeft te focussen daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:36:
[...]

Dat is DE reden dat ik geen L/W neem met mijn 600m3 per jaar om te verwarmen. Ik ga wel voor een L/L. Veel goedkoper in aanschaf/plaatsing, kan ook verwarmen, maar koelt veel beter als straks de buiten temperaturen oplopen.
Goedkoper? Ik had een offerte voor 5k met 3 binnenunits die 5,3kW kon koelen. Máár, daar krijg je dus geen subsidie op en niet alle vertrekken worden verwarmd. Als ik de zolder, badkamer en kleinste kinderkamer ook wil verwarmen heb ik dus 2 van die units nodig.
Probleem daarbij is dat een buitenunit beperkt is in hoeveel binnenunits ze aan kunnen sluiten en meer poorten betekent ook meer vermogen (zo lijkt het althans).

Ik kom overigens ook van 600m3 af (omgerekend van stadsverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:09:
[...]

Goedkoper? Ik had een offerte voor 5k met 3 binnenunits die 5,3kW kon koelen. Máár, daar krijg je dus geen subsidie op en niet alle vertrekken worden verwarmd. Als ik de zolder, badkamer en kleinste kinderkamer ook wil verwarmen heb ik dus 2 van die units nodig.
Probleem daarbij is dat een buitenunit beperkt is in hoeveel binnenunits ze aan kunnen sluiten en meer poorten betekent ook meer vermogen (zo lijkt het althans).

Ik kom overigens ook van 600m3 af (omgerekend van stadsverwarming).
Ik heb nu een offerte voor 9,5Kw voor 5 mille voor MHI en 6 voor Daikin. 3 verdiepingen.

Heb een berekening gemaakt voor een Elga en dat scheelt me wel €90,- per jaar aan gas. Dat ga ik dus echt niet doen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:36:
[...]

Ik vraag me af wat je prijsreferentie is voor een L/W warmtepomp, je koopt zo'n ding al voor 750,00 na aftrek subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:17:
[...]

Ik vraag me af wat je prijsreferentie is voor een L/W warmtepomp, je koopt zo'n ding al voor 750,00 na aftrek subsidie.
Met zo'n ding krijg ik met de relatief kleine radiatoren boven de zaak daar niet meer comfortabel gezien de lage aanvoer. Huis heeft verder geen vloerverwarming. Mijn aanvoer is gemiddeld 45 graden en bij echte koude 50/55 graden. Geen warmtepomp ideaal dus.

Maar ik vind koelen met de huidig klimaat ook steeds belangrijker. Ook een overweging.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:14:
[...]

Ik heb nu een offerte voor 9,5Kw voor 5 mille voor MHI en 6 voor Daikin. 3 verdiepingen.
Uit interesse, is dat met of zonder installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:17:
[...]

Wat is jouw referentie? Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:58:
[...]

De minimale temp is een momentopname. Isolatie zorgt ervoor dat je niet hoeft te focussen daarop.
Nou nee, dat is ook wat ik schreef, of stop je ook met verwarmen? De unit staat buiten en moet daar nog wel warmte uit kunnen halen, gaat je elga dat redden als het snachts richting de -15 gaat? En dan kan het overdag gewoon 0 of -5 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
Wat mij opvalt is dat eigenlijk op een enkeling na hier niemand de Panasonic Monoblock als hybride oplossing inzet. Als ik op de Duitse fora struin gebruikt misschien de helft hem wel als hybride oplossing. Ja, je blijft dan aan vastrecht voor gas vastzitten. Maar je kan wel de bulk van je kosten verminderen. Daarnaast kan je er ook zo maar achter komen dat je het wel red tot -5 graden oid en je de rest kan doen met een doorstroomverwarmer.

Voor diegene die in ieder geval denken over een ELGA lijkt mij een 5kW Panasonic een goed alternatief met net iets meer oempf bij lage temperaturen.

@Noord27 @t.oswald RJTec.eu (verzend wel) en Immotecshop24 (verzend niet) bieden hem beide voor 2400 á 2500 euro aan. Met 300 euro kosten voor installatiemateriaal en 1700 euro subsidie kom je dan op rond de 1000 á 1100 euro uit.

Als je daarmee vervolgens 1250m3 gas á 70ct per jaar mee in kan wisselen voor 2500kWh elektriciteit á 23ct scheelt het je 300 euro per jaar en heb je de investering binnen 4 jaar terug. En als je ook in het capaciteitstarief voor <500m3 komt scheelt het je nog 50 euro extra per jaar en ben je er met 3 jaar uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JP12 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:00:
Wat mij opvalt is dat eigenlijk op een enkeling na hier niemand de Panasonic Monoblock als hybride oplossing inzet. Als ik op de Duitse fora struin gebruikt misschien de helft hem wel als hybride oplossing. Ja, je blijft dan aan vastrecht voor gas vastzitten. Maar je kan wel de bulk van je kosten verminderen. Daarnaast kan je er ook zo maar achter komen dat je het wel red tot -5 graden oid en je de rest kan doen met een doorstroomverwarmer.

Voor diegene die in ieder geval denken over een ELGA lijkt mij een 5kW Panasonic een goed alternatief met net iets meer oempf bij lage temperaturen.

@Noord27 @t.oswald RJTec.eu (verzend wel) en Immotecshop24 (verzend niet) bieden hem beide voor 2400 á 2500 euro aan. Met 300 euro kosten voor installatiemateriaal en 1700 euro subsidie kom je dan op rond de 1200 euro uit.

Als je daarmee vervolgens 1250m3 gas á 70ct per jaar mee in kan wisselen voor 2500kWh elektriciteit á 23ct scheelt het je 300 euro per jaar en heb je de investering binnen 4 jaar terug. En als je ook in het capaciteitstarief voor <500m3 komt scheelt het je nog 50 euro extra per jaar en ben je er met 3,5 jaar uit.
Buurman van mij heeft 'm, op mijnn advies, als hybride, heeft er het vorige stookseizoen, schrik niet ruim 1700m3 gas mee weggepoetst. Van 2200 -> 460m3, die hoor ik dan ook niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:03:
[...]

Buurman van mij heeft 'm, op mijnn advies, als hybride, heeft er het vorige stookseizoen, schrik niet ruim 1700m3 gas mee weggepoetst. Van 2200 -> 460m3, die hoor ik dan ook niet klagen.
Met hoeveel kWh?

@JP12
De 5kW is een monster vergeleken met de elga, dat lijkt een waterkoker vergeleken bij de panasonic maar is dan ook geen 5kW en nooit de bedoeling geweest als electric only, het is een gasverminderaar terwijl je met de pana je gas contract kan opzeggen.

Kwa gas zijn we in NL ook een stapje verder dan DE, sommigen gaan daar nu pas over van olie naar gas dus dan snap ik de hybride wel als ze ook pv hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:22:
[...]

Met hoeveel kWh?

@JP12
De 5kW is een monster vergeleken met de elga, dat lijkt een waterkoker vergeleken bij de panasonic maar is dan ook geen 5kW en nooit de bedoeling geweest als electric only, het is een gasverminderaar terwijl je met de pana je gas contract kan opzeggen.

Kwa gas zijn we in NL ook een stapje verder dan DE, sommigen gaan daar nu pas over van olie naar gas dus dan snap ik de hybride wel als ze ook pv hebben.
Daarom wil ik ook nog van een Elga naar een Pana monoblok. Laatste jaar van subsidie komt er aan voor bestaande woningen. Is het verschil echt zo groot? Dan is een 7kW onzin t.o.v. de 5kW. Zeker als ze beiden een back-up E-element hebben van 3kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Noord27 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:36:
[...]

Daarom wil ik ook nog van een Elga naar een Pana monoblok. Laatste jaar van subsidie komt er aan voor bestaande woningen. Is het verschil echt zo groot? Dan is een 7kW onzin t.o.v. de 5kW. Zeker als ze beiden een back-up E-element hebben van 3kW.
Dat element is voor nood en niet op normale wijze voor verwarming te gebruiken!!
Vorige week toen bekend werd dat nieuwbouw stopte met subsidie heb ik er ook bij gelezen dat subsidie verlengd werd tot 2023 dus je hoeft niet te haasten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:36:
[...]

De 5 mono heeft de betere papieren inderdaad en de 7 wat slechter omdat die vroeger 6kW was die een teruggetoerde 9 is, eigenlijk moet je van 5 gelijk naar 9 maar iedereen is bang voor pendelen, ik vind het ideaal om een wat grotere warmtepomp te hebben, kan ie lekker rustig pruttelen, geluid is al vaak een issue hoe weinig het ook is.
Maar goed, je hoeft geen pana te nemen natuurlijk als je groter wilt dan 5kW, andere merken zijn er ook nog en jij kijkt in een andere hoek zeker en gaat voor een split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:10:
[...]

De 5 mono heeft de betere papieren inderdaad en de 7 wat slechter omdat die vroeger 6kW was die een teruggetoerde 9 is, eigenlijk moet je van 5 gelijk naar 9 maar iedereen is bang voor pendelen, ik vind het ideaal om een wat grotere warmtepomp te hebben, kan ie lekker rustig pruttelen, geluid is al vaak een issue hoe weinig het ook is.
Maar goed, je hoeft geen pana te nemen natuurlijk als je groter wilt dan 5kW, andere merken zijn er ook nog en jij kijkt al in een andere hoek zeker en gaat voor een split.
Keuze genoeg. Het is een hele kleine netto financiële stap naar een Hitachi 11kW bijvoorbeeld, 3 fase uit UK..

>:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:11:
[...]

Keuze genoeg. Het is een hele kleine netto financiële stap naar een Hitachi 11kW bijvoorbeeld, 3 fase uit UK..

>:)
Of een mooie zubadan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Kom maar op, waar vandaan? Linkje?

De 23e heb ik een 3 fasen meterkast. Korte termijn dus een nieuwe kan vanaf straat..

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 15-12-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:19:
[...]

Kom maar op, waar vandaan? Linkje?

De 23e heb ik een 3 fasen meterkast. Korte termijn dus een nieuwe kan vanaf straat..
Je zou ook voor lg therma v monoblock kunnen gaan.

https://www.havepe.nl/nl/...-hm071mu43-r32/2513/2535/

Wel een stuk duurder dan een pana, maar wel tot -7 vollledig vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 00:12
Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:31:
[...]

https://www.climaway.it/c...utm_campaign=trovaprezzi;

Kan nog wel wat goedkoper, reken op plusminus € 250,00 verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Catzjes schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:38:
[...]

Dat is een mono en 7kW, meer voor @CurlyMo ;)

@Noord27
Zubadan is een mooie prijs in engeland toch? Of is dat alweer achterhaald?
Een mooie nibe kan ook ;) zal geen koopje zijn maar het oog wil ook wat.
https://www.nibe.eu/assets/documents/24485/M10884-16.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:04:
[...]
Vorige week toen bekend werd dat nieuwbouw stopte met subsidie heb ik er ook bij gelezen dat subsidie verlengd werd tot 2023 dus je hoeft niet te haasten....
Bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:27:
[...]

Uit interesse, is dat met of zonder installatie?
Met.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:31:
[...]

Voor dat geld heb je een 9kW split van Nibe bij dezelfde winkel met 300 meer subsidie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Catzjes schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:38:
[...]

Heb jij daar wel eens wat besteld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hoe koelen jullie dan in de zomer jullie woningen?

Ik heb heel lang getwijfeld of ik de investeringen moet doen voor L/W maar koelen met die dingen is gewoon slecht aangezien het vochtpercentage in je woning gewoon hoog blijft. Vandaar dat ik meer richting L/L neig of hebben jullie daar een andere mening over? Ik wil ook graag van het gas af maar ben die %^^$$&& hitte ook zat in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 00:12
Ramon_1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:52:
[...]

Heb jij daar wel eens wat besteld ?
Nee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:53:

Ik heb heel lang getwijfeld of ik de investeringen moet doen voor L/W maar koelen met die dingen is gewoon slecht aangezien het vochtpercentage in je woning gewoon hoog blijft. Vandaar dat ik meer richting L/L neig of hebben jullie daar een andere mening over? Ik wil ook graag van het gas af maar ben die %^^$$&& hitte ook zat in de zomer.
Koelen met een L/L. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22

Ik ga voor een fan-coil oplossing icm de L/W warmtepomp. Daarmee kun je ook gewoon ontvochtigen als je de Ta laag zet.
https://www.innovaenergie...rol-terminals/airleaf-sl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat bedoel ik. Ik ga niet en/en doen. Ik heb hier 600 m3 verbruik voor warmte (goed ingeregelde cv) en dan ben ik beter met alleen een L/L. Heb ook nog een houtkachel. Ik zie voor mij dan echt de toegevoegde waarde niet voor een L/W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Tot 2 jaar terug niet. Daarna met mobiele en vanaf nu met een lucht lucht split.

T.z.t. komt er nog wel vloerverwarming, dan kan ik beneden ook koelen. De mobiele kan zo nodig ontvochtigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
Voor wie een Panasonic Monoblock wil gaan bestellen. Ik had even via de mail contact met RJTec.eu opgenomen. Hij vraag 2300 EUR voor de 5kW monoblock en 120 euro voor verzending (ik woon in de buurt van Rotterdam). Met 2420 inclusief verzending dan zelfs dus nog goedkoper dan bij Immotec24 :9

Hij stuurde deze link naar alle zaken die hij aanbied: https://www.ebay-kleinanz...iste.html?userId=45154207

Hij had er blijkbaar al meerdere aan Nederlanders verkocht, meldcode op de factuur vermelden was dan ook geen punt. @Verwijderd heeft er een paar weken terug een bij hem gekocht en was tevreden over de afhandeling en levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:30:
[...]

Tot 2 jaar terug niet. Daarna met mobiele en vanaf nu met een lucht lucht split.

T.z.t. komt er nog wel vloerverwarming, dan kan ik beneden ook koelen. De mobiele kan zo nodig ontvochtigen.
Mijn installateur heeft in zijn woning en levert ook warmtepompen en die raad mij echt een warmtepomp af. Hij stookt zelf op 19 graden en voor verhoging gebruikt hij de airco. En koelen met een warmtepomp vindt hij zelf een ramp. Heeft alleen zelf een warmtepomp omdat hij zelf in buitengebied woont en geen gasaansluiting heeft ergens in Zeeland in de polder. En zo'n mobiele is een oplossing van niets vind ik. Herrie, onzuinig en gedonder met een slang die je naar buiten moet frutten.

Maar zoals ik al zei, heb zelf een laag gasverbruik. Ik denk als iedereen eerst eens begint met CV waterzijdig regelen en ketel goed instellen en isoleren veel warmtepompen totaal overbodig zijn. Ik kom van 2000m3 naar 900m3 waarbij 600m3 voor verwarmen.
Pagina: 1 ... 32 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.