Was de knipoog niet genoeg? Had er /s bij gemoeten

Of verstaan we onder comfort een half huis verwarmen, met 1 radiator verwarmen, of te kort komen met de warmtepomp vol gas als het sub zero temperaturen is buiten?
Of we verstaan gewoon beiden iets anders onder comfort. Dat kan ook. Ik ben iemand die het permanent warm heeft en idem voor mijn partner. Ik ga met 10 graden buiten nog met een blouse en zonder jas naar mijn werk. Ik heb zelfs mijn partner ten huwelijk gevraagd bij +/- -30 onder het noorderlicht

Anderen zullen dat bij een ondergaande zon op het strand doen.
Overigens verwarm ik de woonkamer met 4 radiatoren van de 11 in het hele huis.
Wat ik dus al zei, het is een
keuze om de slaapkamer tussen de 16 en 17 graden te houden. Ik
wil dat niet warmer. Ik wil alleen ook niet kouder slapen dan 16 graden.
Die 800 m3 is al een heel zuinig en koud regime als ik het zo lees, jaren 30 woning namelijk.
Een prettig regime voor ons. We kwamen van 18
oC en hebben het comform verhoogd tot 19,5
oC
20
oC is toch wel de grens waarop ik het nog aangenaam heb en niet in korte broek op de bank zit.
Verwijderd schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:07:
[...]
Een tweakers topic is een discussie topic waar je uiteindelijk zelf moet bepalen, door na te denken, wat de meest zinnige argumenten zijn, je eigen verstand kun / mag je niet buitenspel zetten, want anders krijg je dit:
Zie vorige reactie. Het maakt het er alleen niet makkelijker op
@
reneeke1970 en ik hebben in het PV topic soms lekker pittige discussies gehad, maar hier slaat hij wel de spijker op zijn kop

Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:46:
[...]
Zeker! Maar die 600m3 is fake, dat is zuinig en er op letten enz. laat hem maar 24/7 verwarmen net als de warmtepomp anders vergelijk je appels met peren. 5m3 gemiddeld per dag oktober t/m maart en je zit al op 900m3.
Hier verwarm ik 24/7 op 19,5
oC en de rest van het huis blijft dan met dit weer zo rond de 17
oC. Die 800m
3 is gebaseerd op 45
oC CV temperatuur. Die heb ik per november op 35
oC gezet. Die 800m
3 is dus gebaseerd op een relatief onzuinig regime bekeken vanuit een WP.
Als ik hier de 7kW zie met sub zero temperaturen ga je al richting de 3,2-3,5kW op de laagste stand wat prima is tegen defrosts, met een 5 zou je dus al op deellast of hoger draaien.
Echter de huidige pana's kunnen zo ver terug moduleren dat een 7kW bij hem echt geen probleem is, en gezien hij alleen radiatoren heeft en dus niet op 30 graden kan verwarmen zou ik een wat zwaardere dan 5 nemen.
Waar komt die 30
oC vandaan? Zover ik weet is voor een WP de 35
oC een belangrijke referentie temperatuur en alles daarboven inefficiënt door het bijspringen van het element.
En laten we de
data-analyse van @
PentaClover niet vergeten. Als we -5 als een minimum nemen waarop een WP in mijn situatie nog een beetje meekomt, dan moet ik dus gemiddeld 4 à 5 dagen in het jaar een beetje bij verwarmen met COP1 radiator, of de WP slingert er vol zijn elektrische element op die momenten tegenaan. Prima toch?