Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.540 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:51:
[...]
Reken uit welke WP je nodig hebt. [ meerdere formules tegenwoordig ]
Rij naar DE en koop een Pana. [ Als je twijfelt, koop iets zwaarder, kun je ook voor altijd op stil zetten:-)
Dat is dus het plan, echter is een helpende hand van een tweaker (zoals @koevlaas2) altijd wel fijn. Al is het maar om samen te tillen.

Op dit moment gebruik ik dus bij mijn beschreven stookgedrag zo'n 800m3. Zover ik heb overzien heb ik dan een WP nodig van 5kW, maar aangezien ik nu alleen de woonkamer stook en ik in een jaren '30 woning zit ga ik liever één stap groter zitten en kom ik op ~ 6 à 7kW. Om de WP dan aan het werk te houden zet ik simpel meer radiatoren tot alle open in huis. Er zitten er een paar in koude delen van het huis, dus die warmte krijg ik wel geloosd :)

Twee vragen daar wel over. De WPB haal ik bij esanico.be, wat zijn de juiste adressen voor de WP in DE? En hoe zit het bij zelf installatie met de subsidie?

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 14-12-2019 10:18 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:15:
[...]

Dat is dus het plan, echter is een helpende hand van een tweaker (zoals @koevlaas2) altijd wel fijn. Al is het maar om samen te tillen.

Op dit moment gebruik ik dus bij mijn beschreven stookgedrag zo'n 800m3. Zover ik heb overzien heb ik dan een WP nodig van 5kW, maar aangezien ik nu alleen de woonkamer stook en ik in een jaren '30 woning zit ga ik liever één stap groter zitten en kom ik op ~ 6 à 7kW. Om de WP dan aan het werk te houden zet ik simpel meer radiatoren tot alle open in huis. Er zitten er een paar in koude delen van het huis, dus die warmte krijg ik wel geloosd :)
Je zou mss ook naar 5 kunnen
En dan als je echt koud zou krijgen iets erbij zetten
Of als je WAR gaat stoken, zul je een totaal andere warmtebeleving hebben, zoals we hier ook ervaren..

Een 7 kan niet zover terug moduleren als een 5..:-)
En weet je al of je met of zonder buffervat ga doen? 8) 8)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:18:
[...]
Je zou mss ook naar 5 kunnen
En dan als je echt koud zou krijgen iets erbij zetten
Of als je WAR gaat stoken, zul je een totaal andere warmtebeleving hebben, zoals we hier ook ervaren..

Een 7 kan niet zover terug moduleren als een 5..:-)
En weet je al of je met of zonder buffervat ga doen? 8) 8)
Nee, idee. Wat is het voor of nadeel van een buffervat?

En ik had in mijn vorige reactie nog een aanvulling gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:20:
[...]

Nee, idee. Wat is het voor of nadeel van een buffervat?

En ik had in mijn vorige reactie nog een aanvulling gedaan.
Ff h forum doorzoeken voor adres en ervaringen in DE:
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Tsja de eeuwige buufervat discussie zul je zelf een beslissing in moeten nemen

Het kan zonder, zoals bij velen.
En sommige zeggen het moet met...

Heb je water genoeg in je systeem?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:00:
@PentaClover Denk je nog even aan de laatste alinea van Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" please ?
Ik durf overigens wel een wild guess te doen naar je verbruik, overmoedig als ik soms zijn kan, kijkend naar je grafiek wat je energiebehoefte is zo rond de 0-2C, je nu 9,75kWh haalt uit 1m3 gas, wat oorspronkelijk 8,8 was, op basis hier van denk ik dat je verbruik in een normaal jaar met ongeveer 2750graaddagen ergens rond de 1833m3 gas is geweest. Ik ben benieuwd hoeveel % ik er naast blijk te zitten. De schatting is gebaseerd op slechts 3 dagen in december 2019, 1, 4 en 5.
Ik moest even de jaar rekeningen erbij zoeken, ik meet pas sinds vorig jaar december het gas verbruik.

Als ik de jaren dat ik hier woon middel, kom ik op 1929 m3 Gas uit per jaar.
Gezien de retour temperatuur die ik die jaren had, denk ik ook dat we 8.79 kWh/m3 Gas moeten rekenen.
Gebaseerd op de zomer maanden verbruiken wij ongeveer 100 m3 Gas per jaar voor warm water en koken.

Volgens de Koevlaas formule kom ik dan op 1929*8/1650 = 9.35 kW

Volgens de 1% regel waarbij ik maximaal 22 uur per dag reken om te verwarmen kom ik dan op 0.01*1829*8.79/22 = 7.71 kW

Volgens de dag met hoogste gas verbruik afgelopen seizoen waarbij ik maximaal 22 uur per dag reken om te verwarmen kom ik op 23.84 * 8.79 / 22 = 9.52 kW

Volgens de Warmtepomp Weetjes tabel kom ik met woning G en een toeslag voor vrijstaande woning van 4W/m2 op een warmte verlies van 84 W/m2 gebruiks oppervlakte huis, en met 278 m2 komt dat dan op 23.35 kW

Volgens mijn eigen berekening op basis van 3 maanden meet data kom ik bij 22 uur verwarmen per dag en een keuze om tot -7 oC dit met de warmte pomp te kunnen doen op 7.5 kW waarbij ik 2.56 kW aan ander vermogen nodig ga hebben om het huis, de 2.1 dag per jaar dat de pomp het niet trekt, toch warm te kunnen houden.

Als ik zou besluiten dat ik de pomp 's nachts niet zou willen aanzetten wegens bijvoorbeeld geluid, dan kom ik met 14 uur per dag verwarmen op 11.79 kW en 4.02 kW ander benodigd vermogen.

Ik weet ook dat ik met 7kW overcapaciteit er 10 uur over doe om het huis 1 oC in temperatuur te laten stijgen, dus met bovenstaande ga ik er dan wel van uit dat de 2.1 dagen per jaar dat het zo heel koud is, dat dan het huis al op temperatuur was, en niet toevallig in die periode de WP stuk gaat ...

Required HP for Minus 7 22/24 and 14/24 DC

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:27:
[...]
Heb je water genoeg in je systeem?
Hoe weet ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Berekenen hoeveel water en hoeveel massa er in je systeem zit. Dus type radiatoren en lengte vloerverwarmingslang.

Heb hier een radiator met 25 liter water en 10 liter 'water equivalent' aan staal. 35 liter is voldoende daar 30 liter een minimum eis is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dre schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:45:
Berekenen hoeveel water en hoeveel massa er in je systeem zit. Dus type radiatoren en lengte vloerverwarmingslang.

Heb hier een radiator met 25 liter water en 10 liter 'water equivalent' aan staal. 35 liter is voldoende daar 30 liter een minimum eis is,
Een buffervat is volgens mij typisch iets dat bij het tweaken van het systeem hoort. Ik heb wel een buffervat, na even plaatjes opgezocht te hebben :)

@Dylantje2
Qua kosten:
Immotech: € 3219,00 zelf ophalen
Comfortklimaat: € 3581,60 + € 78,65 verzendkosten.

In beide gevallen de WH-MDC07H3E5. Vind ik dan weer niet zo schokkend. Mijn tijd is ook wat waard.

Verder dacht ik aan iets over-dimensioneren om daarmee iets stiller te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 14-12-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:38:
[...]

Ik moest even de jaar rekeningen erbij zoeken, ik meet pas sinds vorig jaar december het gas verbruik.

Als ik de jaren dat ik hier woon middel, kom ik op 1929 m3 Gas uit per jaar.
Gezien de retour temperatuur die ik die jaren had, denk ik ook dat we 8.79 kWh/m3 Gas moeten rekenen.
Gebaseerd op de zomer maanden verbruiken wij ongeveer 100 m3 Gas per jaar voor warm water en koken.

Volgens de Koevlaas formule kom ik dan op 1929*8/1650 = 9.35 kW

Volgens de 1% regel waarbij ik maximaal 22 uur per dag reken om te verwarmen kom ik dan op 0.01*1829*8.79/22 = 7.71 kW

Volgens de dag met hoogste gas verbruik afgelopen seizoen waarbij ik maximaal 22 uur per dag reken om te verwarmen kom ik op 23.84 * 8.79 / 22 = 9.52 kW

Volgens de Warmtepomp Weetjes tabel kom ik met woning G en een toeslag voor vrijstaande woning van 4W/m2 op een warmte verlies van 84 W/m2 gebruiks oppervlakte huis, en met 278 m2 komt dat dan op 23.35 kW

Volgens mijn eigen berekening op basis van 3 maanden meet data kom ik bij 22 uur verwarmen per dag en een keuze om tot -7 oC dit met de warmte pomp te kunnen doen op 7.5 kW waarbij ik 2.56 kW aan ander vermogen nodig ga hebben om het huis, de 2.1 dag per jaar dat de pomp het niet trekt, toch warm te kunnen houden.

Als ik zou besluiten dat ik de pomp 's nachts niet zou willen aanzetten wegens bijvoorbeeld geluid, dan kom ik met 14 uur per dag verwarmen op 11.79 kW en 4.02 kW ander benodigd vermogen.

Ik weet ook dat ik met 7kW overcapaciteit er 10 uur over doe om het huis 1 oC in temperatuur te laten stijgen, dus met bovenstaande ga ik er dan wel van uit dat de 2.1 dagen per jaar dat het zo heel koud is, dat dan het huis al op temperatuur was, en niet toevallig in die periode de WP stuk gaat ...

[Afbeelding: Required HP for Minus 7 22/24 and 14/24 DC]
Even resumerend, om te kijken of mijn schatting voor verwarmen een beetje klopt, ik zei 1833m3 gas, jij komt op 1929 -/_100 (voor SWW) = 1829m3 voor verwarmen. 4m3 / 0,22% ernaast, dat is nog eens geluk hebben, het geluk is met de dommen. ;)
BTW, mijn verwarmingsgebruik is +/_ 10% minder dan bij jou, in mijn voetnoot staat waar ik mee 'stook'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Probeer zoveel mogelijk leidingen en volumes op te meten...
Kijk dan eens hoeveel totaal je hebt..
Dat hier plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:00:
[...]

Probeer zoveel mogelijk leidingen en volumes op te meten...
Kijk dan eens hoeveel totaal je hebt..
Dat hier plaatsen
Ook nu ik aangaf toch een buffervat te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:54:
[...]

Een buffervat is volgens mij typisch iets dat bij het tweaken van het systeem hoort. Ik heb wel een buffervat, na even plaatjes opgezocht te hebben :)

@Dylantje2
Qua kosten:
Immotech: € 3219,00 zelf ophalen
Comfortklimaat: € 3581,60 + € 78,65 verzendkosten.

In beide gevallen de WH-MDC07H3E5. Vind ik dan weer niet zo schokkend. Mijn tijd is ook wat waard.

Verder dacht ik aan iets over-dimensioneren om daarmee iets stiller te draaien.
MMM
Mijn andere bijnaam is Dombo71..
Dus je zult zelf moeten kiezen..
Comfort wel een verhalen over gehoord..
Ieder zijn ding, mijne kwam uit UK..

Te grote kopen heeft ook andere nadelen..
Ik zou eerst eens inschatten hoeveel water je gebruikte systeem bevat..
En zet alvast een radiatortje meer open..:-)
Reken dat eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:01:
[...]

Ook nu ik aangaf toch een buffervat te hebben ;)
Buffervat of heb je nu een expansievat _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:04:
[...]

Buffervat of heb je nu een expansievat _/-\o_
Hou eens op ;)

Deze:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/2/9/6/9200000010576929.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Expansievat... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Naalroc op 14-12-2019 11:10 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Alsof ik alles moet weten B)

* CurlyMo heeft de badkamer radiator erbij aangezet.

Welke informatie geeft me dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Tsja vandaar.....

Ik denk dat je een beetje moet..
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Want dit is een expansie :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:10:
[...]

Alsof ik alles moet weten B)

* CurlyMo heeft de badkamer radiator erbij aangezet.

Welke informatie geeft me dat?
Ga je leidingen en je radiatoren opmeten qua Inhoud...

Als je dat weet, kun je een "gokje" wagen om redelijk wat geld te besparen.

Wat ik eerder zei, kan met en zonder buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:11:
[...]

Ga je leidingen en je radiatoren opmeten qua Inhoud...

Als je dat weet, kun je een "gokje" wagen om redelijk wat geld te besparen.

Wat ik eerder zei, kan met en zonder buffervat
Staat op de lijst van actiepunten. Radiator badkamer staat dus nu ook open, maar verwacht dan alleen de woonkamer niet meer winter door op 35oC te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:13:
[...]

Staat op de lijst van actiepunten. Radiator badkamer staat dus nu ook open, maar verwacht dan alleen de woonkamer niet meer winter door op 35oC te kunnen verwarmen.
Meten is weten..
Je systeem inhoud, hoe lastig ook.
Zal beetje doorslag geven met of zonder buffer..

Ik ben zonder, mijn systeem heeft ongeveer 120 liter inhoud..
En daarvoor vinden sommige dat ik een buffervat van 50Liter nodig zou hebben, maar het werkt best goed zonder:-)
Scheelt me toch aardig wat geld enz enz enz

Je bent Core van een domotica systeem...
Heb je al bij mijn systeem gekeken.?
Koopt wat shit in China, sensoren en esp bordjes
En zet op je Tr en Ta sensoren.
Maak een dashbord... Je zult er gene spijt van krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:17:
[...]
Je bent Core van een domotica systeem...
Heb je al bij mijn systeem gekeken.?
Koopt wat shit in China, sensoren en esp bordjes
En zet op je Tr en Ta sensoren.
Maak een dashbord... Je zult er gene spijt van krijgen.
Wat dacht je zelf ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IFGlKKmqxtT6GX45muRCo6xB/full.jpg

CO2, temperatuur en luchtvochtigheid in de belangrijkste ruimtes.
CV aanvoer / retour
Buitentemperatuur

En dat meer dan een jaar lang.

Dat is ook de reden waarom ik weet klaar te zijn voor een WP.

Dit is mijn energieverbruik / gas dashboard. Dat heb ik ook op het kwartier nauwkeurig, maar dit zegt iets over huidige verbruik afgezet tegen voorgaande jaren. Graaddagen is dit jaar kapot, nog niet naar gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mD7fudaWxxyKKVCYTFjx7dGb/full.jpg

Die hou ik al jaren bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:29:
[...]

Wat dacht je zelf ;)

[Afbeelding]

CV aanvoer / retour
Buitentemperatuur

Dit is mijn energieverbruik / gas dashboard. Dat heb ik ook op het kwartier nauwkeurig, maar dit zegt iets over huidige verbruik afgezet tegen voorgaande jaren. Graaddagen is dit jaar kapot, nog niet naar gekeken.

[Afbeelding]

Die hou ik al jaren bij.
Nou oke dan op AL je retour leidingen een Sensor zetten!!! [ als je hebt ook op je aanvoer maar die is niet zo belangrijk [ voor sommige wel hahaha]
Die in een dashboard...
Als je dat kunt laten zien.. weet je heel veel meer..

edit...
ooit in den beginne... Getwijfeld tussen Pilight O-)
En domoticz.... 8)

Edit 2...
Doe je gas incl sww?

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 14-12-2019 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:37:
[...]

Nou oke dan op AL je retour leidingen een Sensor zetten!!! [ als je hebt ook op je aanvoer maar die is niet zo belangrijk [ voor sommige wel hahaha]
Die in een dashboard...
Als je dat kunt laten zien.. weet je heel veel meer..
Waarom van allemaal en niet van degene die open staan? En gaat dit dan niet al snel naar waterzijdig inregelen.

Kleine tip, je zegt best vaak in je reactie: Als je X doet, dan weten we meer. Maar je zegt er dan niet gelijk bij wat dat dan is dat je meer weet.

@Dylantje2 gas doet ook SWW ja, behalve keuken, daar zit een elektra boiler.

Ik zie nu dat de KNMI dagmetingen kapot zijn:
http://projects.knmi.nl/k...ggegevens/getdata_dag.cgi
# Opmerking: door stationsverplaatsingen en veranderingen in waarneemmethodieken zijn deze tijdreeksen van dagwaarden mogelijk inhomogeen! Dat betekent dat deze reeks van gemeten waarden niet geschikt is voor trendanalyse. Voor studies naar klimaatverandering verwijzen we naar de gehomogeniseerde reeks maandtemperaturen van De Bilt <http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/gehomogeniseerde-reeks-maandtemperaturen-de-bilt> of de Centraal Nederland Temperatuur <http://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/centraal-nederland-temperatuur-cnt>.
Dagmetingen om je graaddagen op te bepalen gaat dus niet meer. Daarom werkte het dus niet meer. Hoe hebben jullie dit opgelost?

[ Voor 46% gewijzigd door CurlyMo op 14-12-2019 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:39:
[...]

Waarom van allemaal en niet van degene die open staan? En gaat dit dan niet al snel naar waterzijdig inregelen.

Kleine tip, je zegt best vaak in je reactie: Als je X doet, dan weten we meer. Maar je zegt er dan niet gelijk bij wat dat dan is dat je meer weet.

Als je X doet heb ik al aangegeven Je systeemvolume serieus opmeten

Klopt van diegene die open staan, maar de andere kun je dan ook zien als of ze "lekken" en als je die ooit open wilt zetten heb je meteen beeld.
Klopt is richting waterzijdig maar dan zonder flow checkers..

MMM incl SWW gas van 800
Koevlaas formule al toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:39:
[...]

Ik zie nu dat de KNMI dagmetingen kapot zijn:
http://projects.knmi.nl/k...ggegevens/getdata_dag.cgi

[...]

Dagmetingen om je graaddagen op te bepalen gaat dus niet meer. Daarom werkte het dus niet meer. Hoe hebben jullie dit opgelost?
mm als je goed bent..
Misschien de data van mindergas eruit halen, met een script?
Ik kijk bij mindergas, waarnaar ik mijn verbruik upload...En dan kan zien adhv graaddagen wat mijn verbruik is..
Ik zou graaddagen wekwillen in Domoticz.. maar graaddagen zijn net veel mensen die dat snappen..

Dus als je een lua oid hebt graaaaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:07:
[...]
Als je X doet heb ik al aangegeven Je systeemvolume serieus opmeten
Maar dat kon ik ook met de hand doen zeiden jullie. Gewoon grofweg lengtes van leidingen en groottes van radiatoren meten.
Klopt van diegene die open staan, maar de andere kun je dan ook zien als of ze "lekken" en als je die ooit open wilt zetten heb je meteen beeld.
Dat is allemaal ooit. Ik ben nu vooral benieuwd naar het inzetten van een WP, optimaliseren is deel twee. Dus bij elke vraag van jullie kant vraag ik me af of het een cruciaal gegeven is voor een WP of niet. Zoals een buffervat.
MMM incl SWW gas van 800
Koevlaas formule al toegepast?
Wat is MMM? Die 800 is CV en SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:29
Maverick schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:27:
Ik heb eindelijk kunnen kijken. Die 2l/min haalt hij net, maar met de nodig moeite. Als ik de flowregelaars verder open draai krijg ik hem niet over de 2 l/min heen. De grote vraag is nu bij deze pomp, waar moet ik hem op instellen om harder te draaien?

De helling staat op 0,4 en de verplaatsing op 0°C (ik zie dat 0,7 de fabrieksinstelling is voor de helling, dus blijkbaar heeft de installateur hier al aan lopen sleutelen.)
Mijn advies voor een systeem met naregeling is om CP1 of CP2 te kiezen, als er een groep open of dicht gaat zal de pomp harder of langzamer gaan draaien. Het is ook een kwestie van uitproberen, als geen van de andere standen echt een verbetering geeft dan kun je de pomp gewoon op autoadapt laten staan. Op zich haal je al bijna 2 L/min/groep.

Heb je een idee vanaf welke buitentemperatuur de WP continue draait (geen aan/uit gedrag?). Daaruit kunnen we afleiden wat je minimale aanvoer temperatuur moet zijn om de minimale capaciteit van de WP kwijt te kunnen.

Ik vermoed dat een flinke verhoging van de verplaatsing de grootste verbetering van het regelgedrag gaat geven. Zet gerust maar +2 of +3, mogelijk zelfs nog een stuk verder omhoog.
Als het pendelen is opgelost door het aanpassen van de verplaatsing kan daarna de juiste helling gevonden worden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:10:
[...]

Maar dat kon ik ook met de hand doen zeiden jullie. Gewoon grofweg lengtes van leidingen en groottes van radiatoren meten.

[...]

Dat is allemaal ooit. Ik ben nu vooral benieuwd naar het inzetten van een WP, optimaliseren is deel twee. Dus bij elke vraag van jullie kant vraag ik me af of het een cruciaal gegeven is voor een WP of niet. Zoals een buffervat.

[...]

Wat is MMM? Die 800 is CV en SWW.
Je TR meten is nodig En jij kiest wat je meet, maar hoe dan ook meten is en blijft weten [ soms dan ]
Ik zeg alleen wat ik zou doen..

MMM

Is of je wel de @koevlaas formule hebt toegepast...

800Incl sww x 8 : 1650

Zou een 7Kw mss wel te groot zijn toch?
En te groot is soms heerlijk maar soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:15:
[...]

Je TR meten is nodig En jij kiest wat je meet, maar hoe dan ook meten is en blijft weten [ soms dan ]
Ik zeg alleen wat ik zou doen..
Ik heb gekozen voor een meting bij de CV en niet per radiator.
MMM
5kW is dan al over-gedimensieerd, dan weten we dat toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:17:
[...]

Ik heb gekozen voor een meting bij de CV en niet per radiator.

[...]

5kW is dan al over-gedimensieerd, dan weten we dat toch :)
Ik denk dat je te snel door de bocht gaat.

1 meting is niet voldoende
gas-Cv is iets anders dan WP
En hoe makkelijk dat je 5, 7 of 9 zegt..
expansie voor buffer.
Ik heb een jaar gelezen voordat ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Dylantje2 @CurlyMo heeft zijn aanvoer en retour al in zijn grafiek staan. Het totale watervolume is uitsluitend van belang m.b.t. defrosten, een Pana heeft 36l nodig, als je meer dan 2 fatsoenlijke radiatoren hebt, 2 plaats is ongeveer 11l/m2 ben je er al, buffervat is dienaangaande verspilt geld in mijn optiek. WAR vs. thermostaat, als 'hoofdregelaar', in de enig gebruikte ruimte, WAR zorgt er voor dat je met de laagst mogelijke Ta, daarmee de meest efficiente, werkt. 800m3 - 100m3 SWW, aannemende 2 personen, blijft 700m3 voor verwarmen over, volgens koevlaas2 formule 700 * 8 / 1650 = 3,4kW, volgens Dre 1% is het 7 * 8 / 24 = 2,3kW.
De kleinst gangbare van 5kW is dus meer dan voldoende en deze kan terugmoduleren tot 1.2-1.5kW zonder te pendelen. Financieel het aantrekkelijkst is om daarnaast een WP-Boiler, met 1250,00 subsidie, aan te schaffen. Beide apparaten zonder installatiekosten samen voor ongeveer 1.000.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:20:
[...]
En hoe makkelijk dat je 5, 7 of 9 zegt..
@Verwijderd Punt is dat ik 3.6kW nu haal met alleen woonkamer verwarmen en SWW. Als ik dan 5kW neerzet, dan ben ik over- gedimensioneerd. Zowel een 5kW als een 7kW moet dus zijn warmte kwijt kunnen. Maar daarvoor heb ik nog 8 radiatoren beschikbaar. Het is dan opeens geen luxe meer om het hele huis te verwarmen maar noodzaak. Vervelende bijkomstigheid ;)

Als jullie dan zeggen dat dat met een 5kW ook opgaat, dus dat die makkelijker de (delen van de) rest van het huis mee kan verwarmen. Dan is dat mooi. Neem ik een 5kW. Maar er is wel nagedacht over die 7kW.
Ik heb een jaar gelezen voordat ik...
Ik ook, zie de eerste posts van mij in dit en vorige topics :) Maar vooral een jaar gaan meten.

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 14-12-2019 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo Jouw huidige CV-ketel zal zeer waarschijnlijk een grotere minimumcapaciteit hebben dan de maximum capaciteit van een warmtepomp van 5kW welke tot 1.2-1.5kW terug kan moduleren. De 'overdimensionering' lijkt me in dit geval geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 18:26
CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:29:
[...]

Wat dacht je zelf ;)

[Afbeelding]

CV aanvoer / retour
Buitentemperatuur

[Afbeelding]

Die hou ik al jaren bij.
Dan weet je ook je gasverbruik op de koudste dag van het jaar (ergens tussen 20-24januari)
En wat je aanvoertemperatuur was op dat moment. Dat zijn ook punten waarmee je je warmtepomp kan bepalen

Stel dat is 16m3 bij een ta van 40, kan je bepalen wat je nodig hebt.10m3*9,8kw=98kw op een dag. 98/24uur=4,1kw.

Dan moet je dus 4,1kw kunnen leveren met aanvoertemperatuur van 40 graden bij x-temperatuur buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:09:
@CurlyMo Jouw huidige CV-ketel zal zeer waarschijnlijk een grotere minimumcapaciteit hebben dan de maximum capaciteit van een warmtepomp van 5kW welke tot 1.2-1.5kW terug kan moduleren. De 'overdimensionering' lijkt me in dit geval geen enkel probleem.
Ik vind dit een moeilijke zin :)

Ik lees hem alsof je een nadeel beschrijf voor de 5kW WP. Of zeg je dat mijn CV vele malen teveel over-gedimensioneerd is voor mijn situatie en dus eigenlijk ons huis niet efficiënt verwarmd?
Murkmans schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:17:
[...]
Dan weet je ook je gasverbruik op de koudste dag van het jaar (ergens tussen 20-24januari)
En wat je aanvoertemperatuur was op dat moment. Dat zijn ook punten waarmee je je warmtepomp kan bepalen
Dat weet ik zeker. Daarom meet ik al een jaar :)

Dat was hier 20 januari 2019:
- Laagste temperatuur gemeten was toen -2,5oC om 10:00.
- De hoogste gemeten aanvoertemperatuur van die dag was ~ 42oC.
- Woonkamer was toen zo'n 19,5oC continue.
- Onverwarmde slaapkamer zo'n 17oC.
- Gasverbruik was 8,019m3.

CV stond toen afgesteld op 45oC en sinds november dit jaar op 35oC.
Stel dat is 16m3 bij een ta van 40, kan je bepalen wat je nodig hebt.10m3*9,8kw=98kw op een dag. 98/24uur=4,1kw.
Ik zie in je formule alleen niet de verhouding tussen de 16 en 40 en de 10 en 9,8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:36:
[...]

Ik lees hem alsof je een nadeel beschrijf voor de 5kW WP. Of zeg je dat mijn CV vele malen teveel over-gedimensioneerd is voor mijn situatie en dus eigenlijk ons huis niet efficiënt verwarmd?
Ik probeerde het voordeel van de 5kW WP af te zetten tegen de enorme overdimensionering van je gas CV-ketel. Over efficiency van een gas CV-ketel bij overdimensionering heb ik geen uitspraak gedaan, die blijft volgens mij wel intact, hooguit het relatief vaak aan/uitschakelen van die ketel zal mogelijk niet bevorderlijk zijn voor de levensduur v.d. brander, veel grote temperatuurverschillen en daarmee mogelijk materiaalvermoeidheid tot gevolg.
[...]

Dan weet je het verbruik 8 * 9.768 / 24 bij de gemiddelde buitenT van die dag. Als je je stookgrens weet, dan kun je uitrekenen wat je bij -7C of -10C nodig zou hebben gehad. Op die dag stak ik 15,5m3 / 31kWh equivalent in mijn warmtepomp. Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wqfbxjd3n4m45.56.35.png

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Op https://github.com/PCKoper/HouseHeatingCurve.py een kleine update gedaan:
Configureerbaar toegevoegd dat de energy data uit Domoticz ook uit een Gas sensor kan komen waarbij er dan ingevuld moet worden hoeveel energy per m3 Gas er verwacht mag worden en hoeveel m3 gas er gemiddeld per dag aan warm water en koken wordt verbruikt, zodat dat er eerst afgehaald kan worden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
Binnenkort krijg ik een LW WP van LG (HU123). Nu wordt of is deze uitgevoerd met 3x 3kW backup heater en komt er een buffervat van 200L. Er zullen van de VV (182m2) minimaal 6 aparte zones open en dicht geschakeld kunnen worden. Hoe voorkom ik dat de backup heater te snel (te vaak) in komt zonder deze helemaal los te koppelen of verwijderen? Deze zou alleen in moeten schakelen als het echt heel koud is en de WP het niet warm krijgt maar niet zodra er een zone aan het circuit toe wordt gevoegd.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Hoe weet je dat hij te snel inschakelt dan? Dat zou ik eerst maar eens gaan meten.
En anders een relais met de contacten in serie met de heaters. (230vac relais met 3x20A contact NO)

3x3kW is nogal wat trouwens, dat zal krap worden op 3x25A willen die allemaal tegelijk wat gaan doen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Cable_boy schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:14:
Binnenkort krijg ik een LW WP van LG (HU123). Nu wordt of is deze uitgevoerd met 3x 3kW backup heater en komt er een buffervat van 200L. Er zullen van de VV (182m2) minimaal 6 aparte zones open en dicht geschakeld kunnen worden. Hoe voorkom ik dat de backup heater te snel (te vaak) in komt zonder deze helemaal los te koppelen of verwijderen? Deze zou alleen in moeten schakelen als het echt heel koud is en de WP het niet warm krijgt maar niet zodra er een zone aan het circuit toe wordt gevoegd.
Al de handleiding gelezen?
Krijg je het orginele element erbij, of worden er in he sww vat elementen geplaatst.

Maar het staat in de handleiding wanneer en wat een element mag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
Ja ik heb de handleiding al doorgenomen maar niets gevonden wat inschakelvertraging of drempel betreft.
Als ik het goed begrijp heeft de LG 3x3kW voor het circuit en de boiler nog eens 1x3kW rechtstreeks in het 500L vat.

[ Voor 3% gewijzigd door Huupke op 14-12-2019 16:21 ]

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

Jim423 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:38:
Hoe weet je dat hij te snel inschakelt dan? Dat zou ik eerst maar eens gaan meten.
En anders een relais met de contacten in serie met de heaters. (230vac relais met 3x20A contact NO)

3x3kW is nogal wat trouwens, dat zal krap worden op 3x25A willen die allemaal tegelijk wat gaan doen.
Ik zou me er misschien toch zorgen over maken dat zo'n warmtepomp blijkbaar 3x3kW aan elementen nodig heeft om de winter door te komen...

Maar misschien valt het mee bij -10 ?
Cable_boy schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:14:
Geen idee. Weet wel dat het bij mijn WP ingesteld en/of uitgeschakeld kan worden en hij staat nu geheel uit. Maar dat is maar een 2kW elementje. Voor legionella runs schakelt hij nog wel in.

[ Voor 41% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-12-2019 16:17 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:48:
[...]
Dan weet je het verbruik 8 * 9.768 / 24 bij de gemiddelde buitenT van die dag.
Waar komen die getallen dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Cable_boy schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:14:
Ja ik heb de handleiding al doorgenomen maar niets gevonden wat inschakelvertraging of drempel betreft.
Als ik het goed begrijp heeft de LG 3x3kW voor het circuit en de boiler nog eens 1x3kW rechtstreeks in het 500L vat.
De Lg R32 levert tot -7 het volledige vermogen, bij -15 heb je nog 75% tot je beschikking.
Snap niet wat je met een element zal gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CurlyMo https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2019/januari ik bedoel gemiddelde vermogen i.p.v. verbruik.
@CurlyMo @PentaClover Jullie beide hebben denk ik het benodigde referentiemateriaal om de betrouwbaarheid van de afgiftetabellen van radiatoren te kunnen beoordelen. Per 1m2 frontaal oppervlak hebben die radiatoren bij een deltaT tussen gemiddelde oppervlakteT t.o.v. kamerT van 7C een afgiftevermogen van resp. T11=132W/m2, T21=178W/m2, T22=224W/m2 en 313W/m2, ik heb de indruk dat jullie afgegeven vermogen daar nogal van af blijkt te wijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Verwijderd Bij 20 januari zie ik op die site geen van die getallen terugkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:09:
@Verwijderd Bij 20 januari zie ik op die site geen van die getallen terugkomen?
8m3 is jouw verbruik op die dag
9,768 is de kWh inhoud van 1m3 gas
-2,6C is de gemiddelde dagtemperatuur, althans in De Bilt op 20-01-2019
Uitleg over graaddagen en stookgrens https://mindergas.nl/degree_days_calculation/explanation

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Nadat ik de optie voor Gas heb toegevoegd maar eens de data van begin van het jaar laten analyseren toen ik nog met ta = 60 oC stookte, en dat geeft inderdaad het beeld dat op lagere temperatuur verwarmen bij mij meer opleverd dan alleen het extra rendement van de condensatie warmte:

HeatingPowerVSOutdoorTHiVSLow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:15:
Nadat ik de optie voor Gas heb toegevoegd maar eens de data van begin van het jaar laten analyseren toen ik nog met ta = 60 oC stookte, en dat geeft inderdaad het beeld dat op lagere temperatuur verwarmen bij mij meer opleverd dan alleen het extra rendement van de condensatie warmte:

[Afbeelding: HeatingPowerVSOutdoorTHiVSLow]
Nu de hamvraag, hoe steekt de vork in de steel ? Condensatie is 9.75/8.8-1=10.7% en 9.87/7.58-1=30%

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:20:
[...]
Nu de hamvraag, hoe steekt de vork in de steel ?
Ja, dat is een vraag waar ik zeker mee zit, ik vermoed dat een deel te verklaren is doordat:
  • 10% extra rendement condensatie warmte
  • bij de lagere temperaturen de radiatoren boven minder warmte afgeven --> Minder verbruik
  • de lagere afgifte boven gaat 2 kanten op, ook de buiten muur achter de radiatoren wordt minder warm --> minder warmte verlies.
  • minder convectie --> minder ventilatie verlies
  • .........................................................
Wie het weet mag het op de stippel lijn invullen.

[ Voor 3% gewijzigd door PentaClover op 14-12-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Als jij hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" even energie instopt zal ik eens over die stippellijntjes nadenken, fair deal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:59:
[...]

De Lg R32 levert tot -7 het volledige vermogen, bij -15 heb je nog 75% tot je beschikking.
Snap niet wat je met een element zal gaan doen.
De HU123 R410A 3-fase (waar het volgens mij om gaat omdat er gesproken wordt over de 3+3+3, 12,14 of 16kW model) heeft zo te zien 2 ingebouwde relais indoor. CN_E_HEAT_A/B Deze schakelen ster/driehoek. Ook zit er nog een ~500W panverwarming (T3,15A) buiten en een 3kW optionele heater in de sww tank. Geen idee of die dingen uberhaupt in driehoek gaan met ons klimaat maar dan is 3x35A wel een must denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:30:
@PentaClover Als jij hier Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" even energie instopt zal ik eens over die stippellijntjes nadenken, fair deal ?
Ik denk dat mijn radiatoren inderdaad weinig warmte afgeven zoals de tabellen doen vermoeden, maar ik zal eens kijken.

Ik zie hier een Ta-Tr van 10 oC over de radiatoren boven, en een T ruimte van 18oC Volgens de tabellen zou dat voor mijn radiatoren boven in totaal 973 Watt afgifte vermogen betekenen.

Beneden zie ik een Ta-Tr van 5 oC over de radiatoren.
Ik weet niet precies wat de flow is boven, maar als ik de verhouding van de theoretische capaciteit van de radiatoren neem samen met de delta tussen Ta-Tr dan kom ik op een schatting dat de flow boven 1.13 l/min moet zijn en beneden 2.72 l/min.

Met een flow boven van ongeveer 1.13 l/min en een Ta-Tr van 10 oC over de radiatoren krijg je:
E=m.c.dt = 1.13/60 kg/s *4.184 kJ/kg*K * 10 K = 0.78799 KJ/s = 788 Watt

Wat ik ook zie is dat mijn betonnen plafond beneden = betonnen vloer boven een temperatuur heeft van 20oC en ik denk dat daar mijn meeste warmte boven vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Jim423 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:55:
[...]

De HU123 R410A 3-fase (waar het volgens mij om gaat omdat er gesproken wordt over de 3+3+3, 12,14 of 16kW model) heeft zo te zien 2 ingebouwde relais indoor. CN_E_HEAT_A/B Deze schakelen ster/driehoek. Ook zit er nog een ~500W panverwarming (T3,15A) buiten en een 3kW optionele heater in de sww tank. Geen idee of die dingen uberhaupt in driehoek gaan met ons klimaat maar dan is 3x35A wel een must denk ik.
Aha dat zou kunnen, maar dan spreken ze zeker over reserve verwarmen.
In geval van problemen met de compressor kan je elementen inschakelen

In dat geval zal ik de elementen niet aansluiten

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 14-12-2019 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:15:
[...]

Ik denk dat mijn radiatoren inderdaad weinig warmte afgeven zoals de tabellen doen vermoeden, maar ik zal eens kijken.

Ik zie hier een Ta-Tr van 10 oC over de radiatoren boven, en een T ruimte van 18oC Volgens de tabellen zou dat voor mijn radiatoren boven in totaal 973 Watt afgifte vermogen betekenen.

Beneden zie ik een Ta-Tr van 5 oC over de radiatoren.
Ik weet niet precies wat de flow is boven, maar als ik de verhouding van de theoretische capaciteit van de radiatoren neem samen met de delta tussen Ta-Tr dan kom ik op een schatting dat de flow boven 1.13 l/min moet zijn en beneden 2.72 l/min.

Met een flow boven van ongeveer 1.13 l/min en een Ta-Tr van 10 oC over de radiatoren krijg je:
E=m.c.dt = 1.13/60 kg/s *4.184 kJ/kg*K * 10 K = 0.78799 KJ/s = 788 Watt

Wat ik ook zie is dat mijn betonnen plafond beneden = betonnen vloer boven een temperatuur heeft van 20oC en ik denk dat daar mijn meeste warmte boven vandaan komt.
Past de som van de afgiftes bij de geproduceerde warmte van je CV-ketel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 17:11:
[...]

8m3 is jouw verbruik op die dag
9,768 is de kWh inhoud van 1m3 gas
-2,6C is de gemiddelde dagtemperatuur, althans in De Bilt op 20-01-2019
Dus ik had 3,256 kWh nodig om het die dag in mijn woonkamer warm te krijgen?
Graaddagen snap ik, die gebruik ik ook actief in mijn dashboard om mijn verbruik tussen jaren te vergelijken. Alleen wel gebaseerd op de gemiddelde waarde van 18oC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:49:
[...]

Dus ik had 3,256 kWh nodig om het die dag in mijn woonkamer warm te krijgen?

[...]

Graaddagen snap ik, die gebruik ik ook actief in mijn dashboard om mijn verbruik tussen jaren te vergelijken. Alleen wel gebaseerd op de gemiddelde waarde van 18oC
Je had 24 * 3.256kWh = 8m3 gas nodig om het warm te krijgen/houden.
Je had een capaciteit van 3.256kW nodig om het verschil van 18C, stookgrens en -2,6C buitenT te overbruggen. Per 1C deltaT 3.256 / 20,6 dus ....
Voor -10C heb je dan nodig 28 * ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:11:
[...]

Je had 24 * 3.256kWh = 8m3 gas nodig om het warm te krijgen/houden.
Je had een capaciteit van 3.256kW nodig om het verschil van 18C, stookgrens en -2,6C buitenT te overbruggen. Per 1C deltaT 3.256 / 20,6 dus ....
Voor -10C heb je dan nodig 28 * ....
I see what you're doing here :) Wel fijn hoor!

Bij 5kW zit ik dan dus nog steeds goed (voor alleen de woonkamer verwarmen). Dus bij een gemiddelde winterse temperatuur van rond het vriespunt kan ik in de rest van het huis de kou eraf krijgen met die 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:21:
[...]
Past de som van de afgiftes bij de geproduceerde warmte van je CV-ketel ?
Goede vraag, ik heb deze temperaturen toevallig vorige week met de hand en een IR pistool gemeten en op een papiertje geschreven, ik weet niet meer precies hoe laat, maar als ik in het uur kijk dat ik denk dat ik het gemeten heb, draaide de ketel in low mode en heeft in dat uur gemiddeld 2.26 kW vermogen gedaan.

Ik kom boven op 0.789 kW, Beneden op 0.948 kW voor de radiatoren en nog 0.644 kW voor de vloer, dat is samen 2.38 kW het lijkt dus wel in de richting, maar gezien de meting en de omstandigheden waaronder de data is vergaard, zou ik er niet al te veel waarde aan hechten.

Als ik in de toekomst weer eens een meting doe zal ik de condities wat constanter kiezen en de meet waarden ook wat nauwkeuriger opschrijven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:30:
[...]

I see what you're doing here :) Wel fijn hoor!

Bij 5kW zit ik dan dus nog steeds goed (voor alleen de woonkamer verwarmen). Dus bij een gemiddelde winterse temperatuur van rond het vriespunt kan ik in de rest van het huis de kou eraf krijgen met die 5kW.
Dit is onder aanname dat je CV-ketel inderdaad het theoretisch maximum haalt uit 1m3 gas, niet echt waarschijnlijk. Indien je op basis van onderwaarde rekent is de capaciteit 1 - (8,8 / 9.768) = 10% lager dan de waarde die je denk ik netjes uitgerekend hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:38:
[...]

Dit is onder aanname dat je CV-ketel inderdaad het theoretisch maximum haalt uit 1m3 gas, niet echt waarschijnlijk. Indien je op basis van onderwaarde rekent is de capaciteit 1 - (8,8 / 9.768) = 10% lager dan de waarde die je denk ik netjes uitgerekend hebt.
Dat versterkt alleen maar jullie conclusie dat 5kW zat is voor mijn situatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Nog even terugkomend op het 'stippellijntje', de ontbrekende ongeveer 20% tussen periode 12-2018 - 05-2019 t.o.v. sedert 09-2019. Is er gewijzigd stookgedrag tussen die periodes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:44:
@PentaClover Nog even terugkomend op het 'stippellijntje', de ontbrekende ongeveer 20% tussen periode 12-2018 - 05-2019 t.o.v. sedert 09-2019. Is er gewijzigd stookgedrag tussen die periodes ?
Ja, 1e periode is met Ta 60 oC en verwarmen tot 20 oC vanaf thuiskomst 's avonds en bij het naar bed gaan thermostaat terug naar 18 oC en dan afkoelen tot de volgende avond 18.5-19.0 oC.

2e periode is met lage Ta verwarmen op de zelfde manier tot het buiten wat kouder werd en toen bleek er niet meer genoeg uren in de avond te zitten om de 20 oC te halen, dus vanaf toen constant de thermostaat op 20 oC met af en toe een keertje een tijdelijke verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:39:
[...]

Dat versterkt alleen maar jullie conclusie dat 5kW zat is voor mijn situatie :)
Mijn conclusie geef ik niet zo maar, daar zit naar ik hoop / aanneem voldoende fundament onder.
Wil je voor mij nog even naar het radiatoren gedeelte kijken van Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:55:
[...]

Ja, 1e periode is met Ta 60 oC en verwarmen tot 20 oC vanaf thuiskomst 's avonds en bij het naar bed gaan thermostaat terug naar 18 oC en dan afkoelen tot de volgende avond 18.5-19.0 oC.

2e periode is met lage Ta verwarmen op de zelfde manier tot het buiten wat kouder werd en toen bleek er niet meer genoeg uren in de avond te zitten om de 20 oC te halen, dus vanaf toen constant de thermostaat op 20 oC met af en toe een keertje een tijdelijke verhoging.
Mooi, dat vermoeden had ik al, wellicht dat de termen endo- en exothermie jou maar ook mij met behulp van andere deskundigen hier op het forum richting een reasonable verklaring voor die 20% kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 18:26
CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:36:
[...]

[...]

CV stond toen afgesteld op 45oC en sinds november dit jaar op 35oC.

[...]

Ik zie in je formule alleen niet de verhouding tussen de 16 en 40 en de 10 en 9,8?
Sorry die 16 moest 10 zijn. 9,8kwh haal je uit 1m3 bovenrendement.
CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:59:
[...]

Waar komen die getallen dan vandaan?
Dat is wat je verbruikt bij -2,5 graden buiten.
8,018m3*rendement CV (9,768kwh per m3) /24uur = warmtepomp zou 3,25kw per uur moeten leveren bij -2,5 graden buiten en aanvoer 42 graden.

heb je alleen normale radiatoren kan je 7liter per M2 radiatorplaat aanhouden. Bij 1m2 radiator t21 model is het dus 14 liter. Etc.

Dan zit je met een 5kw Panasonic wel save en heb je waarschijnlijk ook geen last van gependel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:56:
[...]

Mijn conclusie geef ik niet zo maar, daar zit naar ik hoop / aanneem voldoende fundament onder.
Wil je voor mij nog even naar het radiatoren gedeelte kijken van Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Ik vind het allemaal vrij technisch verwoord voor iemand die hier nog maar weinig verstand van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:20:
[...]

Ik vind het allemaal vrij technisch verwoord voor iemand die hier nog maar weinig verstand van heeft.
Wat 'ontgaat' je in de vraagstelling ? T11 = is een enkelplaats radiator / convector en T33 is een 3 plaats versie. Die herken je vast wel, daarnaast 1m2 weet je vast ook wel wat dat is, maar stel gerust je vraag. Niet gestelde vragen zijn 'domme' vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:35:
[...]

Wat 'ontgaat' je in de vraagstelling ? T11 = is een enkelplaats radiator / convector en T33 is een 3 plaats versie. Die herken je vast wel, daarnaast 1m2 weet je vast ook wel wat dat is, maar stel gerust je vraag. Niet gestelde vragen zijn 'domme' vragen.
Ik begrijp niet goed wat de vraag is die je in die ene reactie stelt? Moet ik uitzoeken wat het vermogen van mijn radiatoren is en dat afzetten tegen wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
amarkest schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:44:
@koevlaas2

Iemand een nog goed werkende ELGA in de aanbieding?
Marktplaats ? Ik weet even niemand.
(doe je je ergste vijand ook niet aan >:) )

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:37:
[...]

Ik begrijp niet goed wat de vraag is die je in die ene reactie stelt? Moet ik uitzoeken wat het vermogen van mijn radiatoren is en dat afzetten tegen wat?
Als je uit je gegevens haalt dat je CV-ketel 3.2kW afgeeft, zou de som van wat de radiatoren afgeven 'logischerwijze' ook 3.2kW moeten zijn. Ik heb echter een onbewezen vermoeden dat de tabellen van de radiatoren niet volledig / betrouwbaar lijken te zijn bij lagere temperaturen zoals jij en pentaclover gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:41:
[...]

Als je uit je gegevens haalt dat je CV-ketel 3.2kW afgeeft, zou de som van wat de radiatoren afgeven 'logischerwijze' ook 3.2kW moeten zijn. Ik heb echter een onbewezen vermoeden dat de tabellen van de radiatoren niet volledig / betrouwbaar lijken te zijn bij lagere temperaturen zoals jij en pentaclover gebruiken.
Is dat niet logisch bij LTV op HTV radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:46:
[...]

Is dat niet logisch bij LTV op HTV radiatoren?
Volgens mij niet. Wat is het wezenlijke verschil tussen een LTV en HTV radiator behalve eventuele ventilatoren ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Werkt hier ook best aardig...
Heb je plaatjes van je radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:56:
[...]

Werkt hier ook best aardig...
Heb je plaatjes van je radiatoren?
Gewone normale standaard plaatradiatoren.
Uiteindelijk is het het oppervlak v.d. radiator/convector welke een gemiddeldeT (Ta + Tr) / 2 heeft t.o.v. de kamerT welke een bepaalde hoeveelheid straling en convectie tot gevolg heeft, althans meer kan ik er niet van maken.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:53:
[...]

Volgens mij niet. Wat is het wezenlijke verschil tussen een LTV en HTV radiator behalve eventuele ventilatoren ?
Van wat ervan begreep dat ze sneller warmte afgeven. Qua plaatmateriaal minder massa hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:01:
[...]

Van wat ervan begreep dat ze sneller warmte afgeven. Qua plaatmateriaal minder massa hebben.
De snelheid is van geen enkel belang als je 24/24 stookt. Een aluminium radiator welke de gelijke oppervlakteT heeft als een stalen radiator van dezelfde afmetingen geeft evenveel warmte af.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:19:
[...]

Ik verwarm nu de woonkamer met 35oC op 19,5oC en die houdt dat prima uit zolang het niet te hard vriest. Met 45oC houdt ik dan ook nog warm, of 35oC met elektrisch bij verwarmen. De rest van het huis verwarm ik niet, maar die blijft rond zo'n 16oC.

Als ik meer afgifte wil, dan zet ik gewoon wat meer radiatoren open zoals eentje in het hal met een slecht geïsoleerde voordeur. Dan raakt de WP zijn warmte wel kwijt :) Of zolder, wat weer gunstig is voor de WPB.
Met dit weer klinkt dat als niet heel goed geeisoleerd als ik vergelijk dat ik met mijn "88 isolatie op 32 graden stook en beneden alles 22 graden is en boven 19,5 met uitzondering van de badkamer die 20+ is met zijn enkel glas raampje.
Dan ga je dat niet redden met een 5 kW of je moet een stuk beter gaan isoleren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
[...]

Het grote verschil is het warmte-afgevend oppervlak.
Kijk maar eens naar het oppervlak van één lamel (2 kanten) keer het aantal lamellen van een LT-convector en vergelijk dat maar eens met het opp. van een gewone radiator/convector.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:26
[...]

HTV heeft een plaat-oppervlak vanwege meer stralingswarmte en minder convectie. LTV heeft vanwege de enorme hoeveelheid lamellen veel meer convectie afgifte waardoor het meer geschikt is voor LTV verwarming. LTV in combinatie met ventilatoren zijn zeer effectief, HTV radiatoren veel minder.

Kijk maar eens naar een T20 (geen lamellen), T21 (1 plaat heeft lamellen) en T22 (beide platen hebben lamellen) en wat het verschil in afgifte is bij dezelfde temperatuur en dezelfde afmetingen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:01:
[...]

De vraag blijft wat versta je onder ltv en htv

Simpel wat zijn jaga Bats, ltv of Htv? De meningen zullen uiteenlopen

Daarom je foto van je evt oude maar miss wel hele goede HTV
Die ook werken met LTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Zwerius @Felicia Ik zei als deze hetzelfde oppervlak hebben en dan bedoel ik NIET uitsluitend het frontaal oppervlak. Het totale oppervlak is bepalend voor de afgifte.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/noxqfxyg.48.52.pngAfbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/la85gcf.38.44.png

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:37:
@Zwerius @Felicia Ik zei als deze hetzelfde oppervlak hebben en dan bedoel ik NIET uitsluitend het frontaal oppervlak. Het totale oppervlak is bepalend voor de afgifte. Zie tabel voor oppervlak per strekkende meter laatste regel.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik reageer letterlijk op je vraag wat het verschil is tussen HTV en LTV, I'm ga niet de hele pagina teruglezen voor het geval een eerdere opmerking daar relevant is want dat kan je ook in de vraag opnemen.

Daarnaast heeft aluminium een andere warmteoverdrachtscoefficoent want anders zouden CPU koelers wel van staal gemaakt zijn. De aluminium radiator zal bij een gelijk oppervlakte meer afgeven, koper waarschijnlijk zelfs nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:52:
[...]

Daarnaast heeft aluminium een andere warmteoverdrachtscoefficoent want anders zouden CPU koelers wel van staal gemaakt zijn. De aluminium radiator zal bij een gelijk oppervlakte meer afgeven, koper waarschijnlijk zelfs nog meer.
Als die afgifte van aluminium groter is dan staal dan zal de Tr daardoor lager worden, en bij gelijkblijvende Ta gemiddeld een lagere gemiddelde oppervlakteT hebben. Ik zei dat de gemiddelde oppervlakteT identiek was. Het afgegeven vermogen wordt uiteindelijk bepaald door de oppervlakte * gemiddelde oppervlakteT t.o.v. de kamerT.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 22:01:
[...]

Als die afgifte van aluminium groter is dan staal dan zal de Tr daardoor lager worden, en bij gelijkblijvende Ta gemiddeld een lagere gemiddelde oppervlakteT hebben. Ik zei dat de gemiddelde oppervlakteT identiek was. Het afgegeven vermogen wordt uiteindelijk bepaald door de oppervlakte * gemiddelde oppervlakteT t.o.v. de kamerT.
Misschien kan je hier wat mee
https://www.jaga.nl/technologie/low-h2o-technologie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als deze Jaga marketing BS waar zou zijn, dan zou het tegenovergestelde VVW, giga massa daardoor traag, dramatisch / super inefficient moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:19:
[...]

Als deze Jaga marketing BS waar zou zijn, dan zou het tegenovergestelde VVW, giga massa daardoor traag, dramatisch / super inefficient moeten zijn.
Ik zoek verder naar afgifte tabellen, maar lastig te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon_1984 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:24:
[...]

Ik zoek verder naar afgifte tabellen, maar lastig te vinden
Hier kun je spreadsheets downloaden en kun je zelf de Ta en Tr invullen http://www.henrad.eu/henrad1/overzicht-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 21:26:
[...]

Met dit weer klinkt dat als niet heel goed geeisoleerd als ik vergelijk dat ik met mijn "88 isolatie op 32 graden stook en beneden alles 22 graden is en boven 19,5 met uitzondering van de badkamer die 20+ is met zijn enkel glas raampje.
Dan ga je dat niet redden met een 5 kW of je moet een stuk beter gaan isoleren.
Dat kan je toch niet zomaar zeggen. Ik heb niet geprobeerd hoe het zo zijn bij 32oC CV, maar bij 35oC werkt het, prima toch? In echt extreme weersomstandigheden verwarming ik wel elektrisch bij. Het is een jaren '30 huis. Dat zal anders zijn dan jaren '88. Daarnaast heb ik geen vloerverwarming. Het is dan ook een keuze om op 19,5oC graden te verwarming in de woonkamer en de rest van het huis niet. Ik moet er niet aan denken om bij 19,5oC te gaan slapen. Dan drijf ik uit mijn bed. Enige wat mooi zou zijn is dat ik in echt koud weer de kou er in de rest van het huis een beetje af kan halen door het 16,5oC te houden. Als we in een kantoortje willen werken, dan zet ik wel eventjes een straalkachel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:25:
[...]

Hier kun je spreadsheets downloaden en kun je zelf de Ta en Tr invullen http://www.henrad.eu/henrad1/overzicht-3/
Top :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 23:30:
[...]

Dat kan je toch niet zomaar zeggen. Ik heb niet geprobeerd hoe het zo zijn bij 32oC CV, maar bij 35oC werkt het, prima toch?
Tja, ik denk dat ik dat wel kan zeggen adh van wat ik zie op de warmtemeter hier. 35 werkt misschien prima nu maar is alles behalve koud buiten en vermogen van de wp zakt als het kouder word, dus het gaat aan 2 kanten tegelijk slechter worden, daar heeft de cv geen last van.
In echt extreme weersomstandigheden verwarming ik wel elektrisch bij. Het is een jaren '30 huis. Dat zal anders zijn dan jaren '88. Daarnaast heb ik geen vloerverwarming. Het is dan ook een keuze om op 19,5oC graden te verwarming in de woonkamer en de rest van het huis niet. Ik moet er niet aan denken om bij 19,5oC te gaan slapen. Dan drijf ik uit mijn bed. Enige wat mooi zou zijn is dat ik in echt koud weer de kou er in de rest van het huis een beetje af kan halen door het 16,5oC te houden. Als we in een kantoortje willen werken, dan zet ik wel eventjes een straalkachel aan.
Sorry, het klinkt allemaal als een hoop getob, koud en vocht, "met je blote voeten op het kouwe zeil" zit in een liedje van vroegah, maar het is al bijna 2020 dus dat hoeft allemaal niet meer.
19,5 is prima voor een slaapkamer, heb je geen tripple dekbed nodig en hoef je niet in de kou te sexen :X O-)

Moraal van het verhaal: pak gewoon een iets zwaardere warmtepomp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
[...]

Voerverwarming = heel veel oppervlak. Traag is iets anders dan inefficiënt.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Rol-Co Waardoor je opeens ingaat tegen het advies van @Dylantje2 en @Verwijderd. Fijn die tweakers topics ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

AquaPlanning schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:33:
[...]

Voerverwarming = heel veel oppervlak. Traag is iets anders dan inefficiënt.
Let op het eerste woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jaari gebruikt een 5 kW WP ter vervanging van 1400m3 gas. Dan lijkt me 800m3 gas geen probleem. @CurlyMo

Een zwaardere warmtepomp geeft meer gependel en daardoor minder comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:39:
@Rol-Co Waardoor je opeens ingaat tegen het advies van @Dylantje2 en @Verwijderd.
Serieus? :/

Ok, neem de 5
Dre schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:00:
Jaari gebruikt een 5 kW WP ter vervanging van 1400m3 gas. Dan lijkt me 800m3 gas geen probleem. @CurlyMo

Een zwaardere warmtepomp geeft meer gependel en daardoor minder comfort.
De wereld op zijn kop 8)7

Of verstaan we onder comfort een half huis verwarmen, met 1 radiator verwarmen, of te kort komen met de warmtepomp vol gas als het sub zero temperaturen is buiten?

Die 800 m3 is al een heel zuinig en koud regime als ik het zo lees, jaren 30 woning namelijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Rol-Co op 15-12-2019 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Waardoor je opeens ingaat tegen het advies van @Dylantje2 en @Verwijderd. Fijn die tweakers topics ;)
Een tweakers topic is een discussie topic waar je uiteindelijk zelf moet bepalen, door na te denken, wat de meest zinnige argumenten zijn, je eigen verstand kun / mag je niet buitenspel zetten, want anders krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xdcakbmha.12.16.png

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
[...]

Dat is het eigenlijk ook, het is dat het toevallig goed bij een wp past maar anders zijn radiatoren veel beter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Rol-Co schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:02:
De wereld op zijn kop 8)7

Of verstaan we onder comfort een half huis verwarmen, met 1 radiator verwarmen, of te kort komen met de warmtepomp vol gas als het sub zero temperaturen is buiten?
Mjah, wil je super zuinig verwarmen bij 15 graden, of wil je genoeg vermogen om je huis warm te krijgen bij 0 en lager. Ik ben het wel met je eens ja.

Je moet alleen niet een 9kW neerzetten als je van 600m3 equivalent aan gas af komt want dan kom je in mijn situatie :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Als je zelf een leek bent, lijken anderen al snel vakmannen en installateurs......

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 31 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.