Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.531 views

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:36

Wuursj

want worst is al bezet

Thx voor de reacties.
DJT schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:41:
Een paar posts hierboven staat denk ik je oplossing. Neem een WP die past bij je te verwachten (eind)gebruik en voeg dan nog een extra warmte element toe aan je buffer. Als blijkt dat je onvoldoende hebt aan de capaciteit van je WP kan je het element in drie stappen bij schakelen.
Ben al druk bezig met een warmteverlies berekening van de toekomstige situatie. Die zegt net geen 6kW bij -12 maar moet nog verder gefinetuned worden (vooral koudebruggen inschatten bij zo'n oud huis vind ik lastig, hoe goed je ook isoleert). Maar de huidige situatie is erg veel slechter. Zowel afgifte (met een paar jaren '70 radiatoren waarbij fannetjes ook niet veel gaan doen) als warmte vraag met bar slechte isolatie. Helpt een element daar voldoende tegen? Deze winter maar eens testen wat een lage temp doet.
Andrehj schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:45:
[...]

Dat is iets wat alle ervaringsdeskundigen uit dit forum je afraden. De tuin is een veel betere plek, vooral vanwege trillingen en geluidsoverlast maar ook vanwege de bereikbaarheid bij onderhoud en storingen.
Hmm ben al een eind in dit topic maar daar nog wat beter op letten.
Bereikbaarheid is niet zo'n issue. Er komt een luik met vlizo trap naar het platte dak toe waar dat ding op komt te staan. Ook voor schoonmaken en onderhouden van zonnepalen en wegjagen van meeuwen :P
Onze tuin is erg klein en dicht bij buren. Denk dat hij daar meer geluidoverlast gaat veroorzaken bij hen. Ook wordt de dakopbouw casco opgeleverd dus ik kan wel nog een en ander doen aan verstijving dak, geluidsisolatie en dat soort dingen. Het ding komt boven een washok/berging (met ruimte voor eventuele binnenunit en boiler) dus wat geluid is ook niet zo erg. En bij een binnen en buiten unit (moet me nog verdiepen) zijn de leidingen dan lekker kort.
Dus ik hoop dat ie toch op het dak kan?
t.oswald schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:56:
[...]

Je schrijft nog niets over hoe je de SWW gaat verzorgen. Als je dat met een warmtepompboiler gaat doen, zou je wellicht toch de cv nog ter overbrugging kunnen plaatsen. De doorvoer en aanleg van de leidingen zou je dan zo kunnen maken dat je die later eenvoudig voor de warmtepompboiler kunt gaan benutten.
In principe met een 200l WP boiler (misschien wel intern?) + douche WTW. Als ik de ketel nog een jaartje ga gebruiken (niet alleen ketel verplaatsen maar ook rookgas afvoer aanleggen, gasleiding door 3 verdiepingen leggen etc....) hou ik qua leiding werk uiteraard rekening met een wp boiler.
Armin schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:05:
[...]

Ik heb zelf twee jaar geleden een verbouwing in de wintermaanden gehad en die maanden gewoon een electrische kachel gebruikt in die kamer waar we verbleven of ook de tijd dat we er verbleven. Beetje romdslepen en je komt er wel doorheen.
Puur alleen electriche kachel?
Zeker een idee voor de echt koude dagen om de WP wat aan te vullen. Maar als ik zo de hele winter door moet ben ik bang dat ik de klus-good-will van partner en kids verspeel voor we goed en wel begonnen zijn >:) Heb nog een oliegevuld elec radiatortje en infarood terrasverwarmer en staan (van een klus, niet voor terras gebruikt).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Dag allen,
Er is in deze serie van topics al veel geschreven over geluid en eventueel geluidsoverlast. Uiteraard is geluidsoverlast erg subjectief. Ik was benieuwd of hier ook ervaringen zijn met een warmtepomp (split of mono) icm een standaard rijtjeshuis?

Mijn oog is gevallen op de bekende Pana Monoblock 5kw. Deze zou dan in de voortuin geplaatst gaan worden. Diverse defrost filmpjes laten een gemengd beeld zien qua geluidsproductie.

Ik heb niet echt de mogelijkheid om de unit weg te werken achter een schuur of achterin de tuin. Een ombouw is wel mogelijk. Slaapkamers van deze huizen zijn aan de achterkant geplaatst dus de voortuin heeft de voorkeur.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ijhas schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:08:
Dag allen,
Er is in deze serie van topics al veel geschreven over geluid en eventueel geluidsoverlast. Uiteraard is geluidsoverlast erg subjectief. Ik was benieuwd of hier ook ervaringen zijn met een warmtepomp (split of mono) icm een standaard rijtjeshuis?

Mijn oog is gevallen op de bekende Pana Monoblock 5kw. Deze zou dan in de voortuin geplaatst gaan worden. Diverse defrost filmpjes laten een gemengd beeld zien qua geluidsproductie.

Ik heb niet echt de mogelijkheid om de unit weg te werken achter een schuur of achterin de tuin. Een ombouw is wel mogelijk. Slaapkamers van deze huizen zijn aan de achterkant geplaatst dus de voortuin heeft de voorkeur.
Koop dan een 7 en zet hem altijd op sillent..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:57
Dag allen,

Hij maakt geen geluid, alleen stoom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
Dag allen,

Ik heb hem achter in de tuin staan op 50 cm van de erfscheiding van klimop planten, en je hoort de pana bij de buren totaal niet meer.
Het lijkt wel of de klim op het geluid dempt

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
Wuursj schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:55:
[...]
Puur alleen electriche kachel?
Zeker een idee voor de echt koude dagen om de WP wat aan te vullen. Maar als ik zo de hele winter door moet ben ik bang dat ik de klus-good-will van partner en kids verspeel voor we goed en wel begonnen zijn >:) Heb nog een oliegevuld elec radiatortje en infarood terrasverwarmer en staan (van een klus, niet voor terras gebruikt).
Ik begreep dat je initiele idee was die warmte-pomp reeds te hebben, maar je - terecht - bang was dat die niet genoeg vermogen zou hebben met de bestaande radiatoren? Die electrische kachel is dan in mijn suggestie als bijverwarming.

Maar als de kamer klein genoeg is, werkt het natuurlijk ook als volledige verwarming. 1500W continue verwarmen is niet niks ...

Bij mij werkte het goed, toen ik tijdelijk zonder isolatie zat en delen van het huis letterlijk enkel met een stukje plastic afgesloten waren van de buitenwereld terwijl het sneeuwde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Dag allen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l7FmTWMn5PfLCxXDIDn3iKgd/thumb.jpg
Geen probleem, voortuin met een diepte van 2m. Even de buren uitleggen wat een defrost is. Ook nog verkeerslawaai.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
t.oswald schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]
Geen probleem, voortuin met een diepte van 2m. Even de buren uitleggen wat een defrost is. Ook nog verkeerslawaai.
Hangt ook van de buur af. Je hebt zeur-buren en je hebt buren die zelf verschrikkelijke herrie maken. En soms overlappen die. O-)

Maar uitleggen aan buren helpt inderdaad doorgaans flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
reneeke1970 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:00:
Ik zou niet lager rekenen dan -5 ,heb je tenminste hele jaar een fijn draaiende machine. Van de kosten die je uitspaart plaats je een extra element in je buffer vat van 6 kW en je bent berekend op -15.
Als het een drie fase element is kun je in 3 stappen bij schakelen.
Erwin_83 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:17:
Ligt er ook aan wat je eventueel nog meer in huis hebt en wil gebruiken bij extreme kou , bijvoorbeeld openhaard, pelletkachel of een electrische bijzet kachel ofzo.
Mogelijkheid tot haard/houtkachel heb ik niet, maar een 3 fase extra element voor die paar dagen met extreem koude temperaturen is natuurlijk wel een optie om het vermogen kleiner te kunnen kiezen.
cville schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:37:
Mooie correlatie! Haal wel even een "l" weg in "untill" :)
Ahhh, die fout maak ik vaker als ik gehaast ben 8)7
Dylantje2 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:45:
En dan natuurlijk de vraag..... [ Linux? ]
Share?
En een beetje een how to?
Het is een python scripje, dat ik op Linux draai omdat ik Linux op mijn PC heb, maar het zou ook onder windows moeten werken.

Ik zal het van het weekend even in een los bestandje zetten, wat zaken configureerbaar maken (Bij welke buiten temperatuur je het vermogen wilt weten bijvoorbeeld), van commentaar voorzien en ergens neer zetten.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Verwijderd

PentaClover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:06:

Mogelijkheid tot haard/houtkachel heb ik niet, maar een 3 fase extra element voor die paar dagen met extreem koude temperaturen is natuurlijk wel een optie om het vermogen kleiner te kunnen kiezen.
De Hitachi split-units beschikken standaard over een in 3 stappen, 1, 2 en 3kW, bij te schakelen element, ook de 1-fase versies hebben dit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:58
Dag allen,

Ja ik heb een rijtjeshuis met split wp.

Alleen het voordeel hier is dat de voorzijde een plat (beton)dak heeft en de achterzijde een schuin pannendak. Hier staat de wp dus op het platte dak. Via het dakraam in het schuine deel te bereiken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Maikie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:49:
[...]
Wat is het verschil met de VAA want die is maar 3.694,72 (1 of 3 fase?)

Ik zat zelf naar deze te kijken https://www.ecoclimagroup...a-hydrobox-ehsc-vm2c.html maar die andere is prijs technisch een stuk interessanter
Voor verschillen tussen de systemen kan je het beste het Ecodan Databook raadplegen. In dit geval alleen de compressor en de 3-fase geschikte electronica: de YAA is daardoor 12 kg zwaarder.

De SHW is een Zubadan en heeft een betere performance bij lage temperaturen: t/m -15 houdt deze de volledige performance zonder elektrisch bij verwarmen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Maikie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:49:
[...]

@wervisser @Grolsch Bij mij was de oplossing juist de Ta verlagen, toen bleef hij telkens langer uit zichzelf langer uit.

[...]
Mijn doel is/was eigenlijk om hem aan te laten O-)
Heb de correctie nu aangepast van -3,0 naar -2,0. Gisteren stond hij onverwachts de hele dag uit. Dat kwam omdat ik een OTGW had aangesloten. Blijkbaar heeft de Loria dan het idee dat er geen actie meer nodig is. Ik was er vanuit gegaan dat hij alleen zou uitlezen. Toch maar even aansluiten op de tweede thermostaat interface ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 23:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

PentaClover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 23:06:
[...]

Je hebt toch nog genoeg L/L vermogen achter de hand als backup?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:59:
[...]
Je hebt toch nog genoeg L/L vermogen achter de hand als backup?
Ha bedankt, ik zit te slapen :z Daar had ik nog niet bij stil gestaan, was er vanuit gegaan dat deze bij lage buiten temperaturen niet zo veel meer toe kan voegen, maar ik zie in de specs dat mijn buiten unit tot -15 oC buiten kan verwarmen.

Als ik in de combinatie tabellen kijk zie ik als verwarmings capaciteit met mijn binnen units:
Min=3.10 kW
Nominal=8.1 kW
Max=11.08 kW

Dus dan zal het extra vermogen bij -15 oC zo'n 3 kW zijn met COP = 3.1/2.34 = 1.3, dat is
toch nog beter dan een verwarmings element van 3 kW met COP 1.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover De kosten voor COP=1 in een gemiddeld jaar bedragen 5,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:52:
@PentaClover De kosten voor COP=1 in een gemiddeld jaar bedragen 5,50
Ja dat zullen de kosten niet zijn voor die paar dagen dat het dan nodig zou zijn, maar aangezien ik al 3kW aan extra vermogen heb hangen bij -15 oC, kan ik die ook meenemen in de uiteindelijke afweging voor het vermogen van de warmte pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:36
Is het nu inderdaad zo dat je een mono-block WP op elke plek op de CV leidingen kan aansluiten (bijv. woonkamer), dus dat dat niet perse op de plek hoeft te zijn waar de CV ketel hangt (zolder)? Dat de pomp wel zorgt voor de doorstroom? Dat zou in geval van een aparte WP Bolier op zolder namelijk ook hoop leidingwerk schelen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Dag allen,

Bij mij staat de warmtepomp ook in de voortuin, die slechts 1 meter diep is. Bekijks heeft hij wel, zeker omdat hij aanzienlijk minder verdekt staat opgesteld dan de warmtepomp van @t.oswald . De meeste mensen dachten/denken dat het een airco is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:14:
Is het nu inderdaad zo dat je een mono-block WP op elke plek op de CV leidingen kan aansluiten (bijv. woonkamer), dus dat dat niet perse op de plek hoeft te zijn waar de CV ketel hangt (zolder)? Dat de pomp wel zorgt voor de doorstroom? Dat zou in geval van een aparte WP Bolier op zolder namelijk ook hoop leidingwerk schelen.
Direct op de cv. Wp staat voor het raam, leiding komt direct via de muur binnen en sluit aan op de plek waar vroeger de leiding van de radiator zat. Is natuurlijk wel afhankelijk van de situatie. Ik werk met VV en gebruik geen buffervat. SWW via Auer Edel Eau.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eJAOgFg8Bx2eukFGtwM5y249/thumb.jpg

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Ep Woody schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:14:
[...]

Bij mij staat de warmtepomp ook in de voortuin, die slechts 1 meter diep is. Bekijks heeft hij wel, zeker omdat hij aanzienlijk minder verdekt staat opgesteld dan de warmtepomp van @t.oswald . De meeste mensen dachten/denken dat het een airco is.
Kan je zeker wel kaartjes verkopen bij een defrost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:14:
Je CV ketel kun je ook overal hangen waar je hoofd leiding loopt. Dus ja met een wp kan dat ook

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Met die kennis is dus wat tweakers hier al tijden roepen (hoe kon ik zo dom zijn :p ) een aparte WP boiler voor SWW (Atlantic Explorer) en een aparte WP mono-block voor CV de goedkoopste, makkelijkste en stilste optie. Stil omdat in de zomer het SWW niet hoeft te worden verwarmd met een buitenunit.

Toch @koevlaas2 nog maar weer eens een PM gestuurd voor een kostenopgave :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:30:
Met die kennis is dus wat tweakers hier al tijden roepen (hoe kon ik zo dom zijn :p ) een aparte WP boiler voor SWW (Atlantic Explorer) en een aparte WP mono-block voor CV de goedkoopste, makkelijkste en stilste optie. Stil omdat in de zomer het SWW niet hoeft te worden verwarmd met een buitenunit.

Mijn advies is ook om het altijd over een open verdeler te laten draaien, maar dat word hier toch altijd afgebrand dus ik zeg maar niks meer...... :w

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:06

ThaDude

Hang Loose

Ik zie hier menig berekening voor de capaciteit van de WP voorbij komen. Hoe wordt de SWW berekend? Moet dit worden opgeteld bij het vermogen van de WP of nemen we dit voor lief?

Ik zou bijvoorbeeld uit kunnen de de SW75YAA maar dan is de SWW "extra".. Moet ik hier nu een grotere WP voor nemen?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PentaClover
Om een en ander in perspectief te plaatsen heb ik eens alle data van weerstation Volkel (Dat is hier het meest dichtbij) met betrekking tot gemiddelde dag temperatuur gedownload bij de KNMI en wat processing op gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
------------------------------------------------------------------------
 Parsing Volkel Data From 1951 till 2019, Total Days Processed  = 24915
Temparature below  0  = 1707    Days    ( = 25.01 Days/Year )
Temparature below -1  = 1234    Days    ( = 18.08 Days/Year )
Temparature below -2  = 872     Days    ( = 12.77 Days/Year )
Temparature below -3  = 596     Days    ( = 8.73 Days/Year )
Temparature below -4  = 419     Days    ( = 6.14 Days/Year )
Temparature below -5  = 299     Days    ( = 4.38 Days/Year )
Temparature below -6  = 212     Days    ( = 3.11 Days/Year )
Temparature below -7  = 147     Days    ( = 2.15 Days/Year )
Temparature below -8  = 105     Days    ( = 1.54 Days/Year )
Temparature below -9  = 60      Days    ( = 0.88 Days/Year )
Temparature below -10 = 31      Days    ( = 0.45 Days/Year )
Temparature below -11 = 21      Days    ( = 0.31 Days/Year )
Temparature below -12 = 12      Days    ( = 0.18 Days/Year )
Temparature below -13 = 5       Days    ( = 0.07 Days/Year )
Temparature below -14 = 4       Days    ( = 0.06 Days/Year )
Temparature below -15 = 1       Days    ( = 0.01 Days/Year )
Temparature below -16 = 1       Days    ( = 0.01 Days/Year )
Temparature below -17 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -18 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -19 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -20 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )

Het lijkt er inderdaad op dat -15/-16 oC met 1 maal een dag in de honderd jaar niet iets is om je warmtepomp capaciteit op af te stemmen.
Bij -7 oC zou ik gemiddeld nog maar 2 dagen per jaar iets extra's moeten hebben om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:31:
[...]

Mijn advies is ook om het altijd over een open verdeler te laten draaien, maar dat word hier toch altijd afgebrand dus ik zeg maar niks meer...... :w
Bedoel je met open verdeler dus twee apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:56:
[...]

https://www.google.com/se...oECBYQAw&biw=1920&bih=937

En:

Waarbij gesloten soms een fow regelning kan hebben of een extra pomp enz
Terwijl open gewoon alles doorlaat...

Als je voetventiel en een kraan hebt bij een open verdeler, kun je die gewoon goed gebruiken.
Maar als nieuw gaat maken, is soms een flowmeter aan te raden..

Maar als je Tretour gaat tweaken, maakt het niet veel uit..
Zie bij mijn systeem

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:35:
[...]

En:

Waarbij gesloten soms een fow regelning kan hebben of een extra pomp enz
Terwijl open gewoon alles doorlaat...

Als je voetventiel en een kraan hebt bij een open verdeler, kun je die gewoon goed gebruiken.
Maar als nieuw gaat maken, is soms een flowmeter aan te raden..

Maar als je Tretour gaat tweaken, maakt het niet veel uit..
Zie bij mijn systeem
Ik snap er geen ene zak van :$ Ook omdat ik niet begrijp hoe dit gerelateerd was aan mijn initiële bericht.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 13-12-2019 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:36:
[...]

Ik snap er geen ene zak van :$ Ook omdat ik niet begrijp hoe dit gerelateerd was aan mijn initiële bericht.
Laten we het anders doen...
wat heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:03:
[...]

Laten we het anders doen...
wat heb je nu?
Een HR-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

En je wilt een WP....
En als je slim bent en ruimte hebt een WPboiler?

Wat heb je nu voor een verdeler in je CV systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:55:
Om een en ander in perspectief te plaatsen heb ik eens alle data van weerstation Volkel (Dat is hier het meest dichtbij) met betrekking tot gemiddelde dag temperatuur gedownload bij de KNMI en wat processing op gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
 Parsing Volkel Data From 1951 till 2019, Total Days Processed  = 24915
Temparature below  0  = 1707    Days    ( = 25.01 Days/Year )
Temparature below -1  = 1234    Days    ( = 18.08 Days/Year )
Temparature below -2  = 872     Days    ( = 12.77 Days/Year )
Temparature below -3  = 596     Days    ( = 8.73 Days/Year )
Temparature below -4  = 419     Days    ( = 6.14 Days/Year )
Temparature below -5  = 299     Days    ( = 4.38 Days/Year )
Temparature below -6  = 212     Days    ( = 3.11 Days/Year )
Temparature below -7  = 147     Days    ( = 2.15 Days/Year )
Temparature below -8  = 105     Days    ( = 1.54 Days/Year )
Temparature below -9  = 60      Days    ( = 0.88 Days/Year )
Temparature below -10 = 31      Days    ( = 0.45 Days/Year )
Temparature below -11 = 21      Days    ( = 0.31 Days/Year )
Temparature below -12 = 12      Days    ( = 0.18 Days/Year )
Temparature below -13 = 5       Days    ( = 0.07 Days/Year )
Temparature below -14 = 4       Days    ( = 0.06 Days/Year )
Temparature below -15 = 1       Days    ( = 0.01 Days/Year )
Temparature below -16 = 1       Days    ( = 0.01 Days/Year )
Temparature below -17 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -18 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -19 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )
Temparature below -20 = 0       Days    ( = 0.0 Days/Year )

Het lijkt er inderdaad op dat -15/-16 oC met 1 maal een dag in de honderd jaar niet iets is om je warmtepomp capaciteit op af te stemmen.
Bij -7 oC zou ik gemiddeld nog maar 2 dagen per jaar iets extra's moeten hebben om te verwarmen.
👍👍👍Van harte gefeliciteerd, je bent de eerste en enige, voor zo ver mij bekend, die op basis van harde data en de analyse daarvan de benodigde capaciteit van zijn nog aan te schaffen warmtepomp weet te bepalen. 👍👍👍
Waar ik nog benieuw naar ben om de gevonden waarde te toetsen aan de koevlaas2 en Dre formules, jaarverbruik * 8 / 1650 en 1% van het jaarverbruik. Van dat jaarverbruik SWW even apart vermelden als dat zou kunnen, je me zou er een groot plezier mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dylantje2 Ruimte zat. Verdeler weet ik niet. SWW en CV temp is apart te regelen. Misschien even merk en type HR ketel delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:26:
@Dylantje2 Ruimte zat. Verdeler weet ik niet. SWW en CV temp is apart te regelen. Misschien even merk en type HR ketel delen?
Even foto's van je instalatie plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ramon_1984 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:29:
[...]

Even foto's van je instalatie plaatsen.
Doe ik graag, maar maken we het niet des tweakers weer complex?

Ik heb de ruimte, krijg me huis warm op de gewenste temperaturen voor een WP, en de leidingen zijn goed bereikbaar. Dan is het toch gewoon WP mono aansluiten op CV en WP boiler op SWW of ben ik nou gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:26:
Het gaat over de verdeler voor de vloerverwarming. Daar zijn twee typen, open of gesloten. Met aansturing door een cv wordt er meestal een open verdeler ingezet, met pomp en thermostaat om het hoge temperatuur water niet in de vloer te laten komen. Voor Wp met vloerverwarming heeft een gesloten lage temperatuur verdeler de voorkeur als je toch alleen een Ta gaat realiseren van meestal onder de 30 graden voor je VV en geen SWW. Ik heb het eerste jaar met mijn oude open verdeler gedraaid. Bij de installatie zijn er wel alle afknijpende muizengaatjes door koevlaas2 uitgehaald. Ik heb nu een gesloten verdeler en dat bevalt veel beter. De vloer komt veel sneller op temperatuur omdat de retour uit de vloer niet meer gemengd wordt met de retour naar de Wp.
Als je nog moet starten met de vloerverwarming is het wellicht ook slim om een kunststof verdeler te nemen i.v.m. condensatie als je gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:36:
[...]

Doe ik graag, maar maken we het niet des tweakers weer complex?

Ik heb de ruimte, krijg me huis warm op de gewenste temperaturen voor een WP, en de leidingen zijn goed bereikbaar. Dan is het toch gewoon WP mono aansluiten op CV en WP boiler op SWW of ben ik nou gek?
Yep...
Als je SWW apart kunt houden zou ik het doen.
Dan zorg je dat je mono op een hoofdleiding kunt aansluiten
Koop een mono.
Wat elektra en

De verdeler is een dingetje, waar sommige veel geld aan uit willen geven.
Als je maar zeker weet dat je systeem aan en retour leiding kloppen... [ gene verkeerd om zitten ]
Zo weinig mogelijk knieën en thermostaatkranen heeft

Kan die verdeler je niet veel meer schelen
Mits je geen aparte vloerverwarming hebt op je gesloten verdeler..
Dan zou je misschien die pomp er af kunnen laten.

Of je komt ene keer kijken bij mij :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 13-12-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:30:

Het kan nog goedkoper qua aanschaf. Op mijn Auer Edel Eau in Nederland gekocht voor 1775 zat 2650 euro subsidie. Deze onttrekt warmte uit het water van je vloer i.p.v. uit de lucht. Kan een mooie oplossing zijn als je niet eenvoudig de lucht kunt aanzuigen voor de WPB. In de zomer geeft het een beetje gratis koeling, in de winter parasiteert het een beetje op je Wp. De Tr gaat ongeveer een graad omlaag als de WPB opwarmt. Van de winst kan ik overigens wel heel veel extra kWh stroom aftikken, zelfs als je hem laat installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:56:
[...]

Een open verdeler is hetgene wat @Dylantje2 in de eerste link laat zien. Die is bedoelt om een hydraulische scheiding aan te brengen omdat niet ieder CV systeem geschikt is om een wp rechtstreeks op te laten draaien. Je hebt dan wel een tweede secundaire circulatie pomp nodig.

Alle andere tips die je kreeg gaan over vloer verwarmings verdelers, geen idee waarom ze daar mee komen want daar hebben jij en ik nog niet over gesproken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
Ok, ik heb nu de temperatuur analyse van 70 jaar Volkel gemiddelde dagtemperatuur gecombineerd met mijn warmte energie fit en plot scriptje en daar configureerbaar gemaakt tegen welke buiten temperatuur ik het vermogen wil bepalen.

Vervolgens rekend hij dan uit hoeveel alternatief vermogen ik nodig heb om het tot -15 oC toch op temperatuur te kunnen houden, hoeveel dagen/jaar dat dan gemiddeld nodig is, hoeveel kWh dat dan totaal is per jaar en wat dat dan in euro's kost als dat met een COP1 warmte element zou zijn.

In plaatje hieronder heb ik 4 keer het scriptje gedraaid met -12 oC, -10 oC, -7 oC en -5 oC buiten temperatuur.
(De kleine variatie in de fit lijn is omdat er tijd tussen heeft gezeten en er steeds nieuwe verwarmings data bij komt)

HouseHeatingCurve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:45:
[...]

Het gaat over de verdeler voor de vloerverwarming. Daar zijn twee typen, open of gesloten.
Ik heb nog geen vloerverwarming. Gewoon HTV + speedcomforts. Precies wat @reneeke1970 zegt.
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:47:
[...]
Of je komt ene keer kijken bij mij :-)
Waar is dat dan?

Verder vertrouw ik op mensen zoals @koevlaas2 om de juiste spullendoel in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:29:
[...]

Ik heb nog geen vloerverwarming. Gewoon HTV + speedcomforts. Precies wat @reneeke1970 zegt.

[...]

Waar is dat dan?

Verder vertrouw ik op mensen zoals @koevlaas2 om de juiste spullendoel in te zetten.
Kan gebied

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb uit mijn bak met cijfers weer een leuke grafiek tevoorschijn kunnen halen. Onderstaande grafiek is het aantal defrosts bij een bepaalde buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2019/12/defrosts_per_temperatuur.jpg

Tussen de 1,5 en 3,5 graad is een hele duidelijk piek te zien.

Cijfers overigens vanaf 01-01-2018.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
PentaClover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:15:
Ok, ik heb nu de temperatuur analyse van 70 jaar Volkel gemiddelde dagtemperatuur gecombineerd met mijn warmte energie fit en plot scriptje en daar configureerbaar gemaakt tegen welke buiten temperatuur ik het vermogen wil bepalen.

Vervolgens rekend hij dan uit hoeveel alternatief vermogen ik nodig heb om het tot -15 oC toch op temperatuur te kunnen houden, hoeveel dagen/jaar dat dan gemiddeld nodig is, hoeveel kWh dat dan totaal is per jaar en wat dat dan in euro's kost als dat met een COP1 warmte element zou zijn.

In plaatje hieronder heb ik 4 keer het scriptje gedraaid met -12 oC, -10 oC, -7 oC en -5 oC buiten temperatuur.
(De kleine variatie in de fit lijn is omdat er tijd tussen heeft gezeten en er steeds nieuwe verwarmings data bij komt)

[Afbeelding: HouseHeatingCurve]
Je hebt waarschijnlijk de data van jouw warmteverlies (per 24h) niet geselecteerd op grijs/geen regen, weinig wind - weinig temperatuurverandering dag/nacht. Ik ga er van uit dat de correlatie van de warmteverlies/temperatuurkromme een stuk beter wordt (en misschien de helling ook wat veranderd).
Worst case is waarschijnlijk grijs/regen & stevige wind (kierdichtheid).
Ik ben trouwens zeer aan jouw pythonscripting/tooling geïnteresseerd (graphics - gnuplot?).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:44:
Ik heb uit mijn bak met cijfers weer een leuke grafiek tevoorschijn kunnen halen. Onderstaande grafiek is het aantal defrosts bij een bepaalde buitentemperatuur.

[Afbeelding]

Misschien ook een grafiekje waaruit de relatie defrosts en RV inzichtelijk wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:53:
[...]

Misschien ook een grafiekje waaruit de relatie defrosts en RV inzichtelijk wordt ?
Goed idee. Ik moet alleen ff kijken hoe ik de RV in de grafiek erbij plaats

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:58:
[...]

Goed idee. Ik moet alleen ff kijken hoe ik de RV in de grafiek erbij plaats
Die RV zal waarschijnlijk nog sterker correleren met het aantal defrosts dan met de buitenT gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
dunklefaser schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:49:
Je hebt waarschijnlijk de data van jouw warmteverlies (per 24h) niet geselecteerd op grijs/geen regen, weinig wind - weinig temperatuurverandering dag/nacht. Ik ga er van uit dat de correlatie van de warmteverlies/temperatuurkromme een stuk beter wordt (en misschien de helling ook wat veranderd).
Worst case is waarschijnlijk grijs/regen & stevige wind (kierdichtheid).
Ik ben trouwens zeer aan jouw pythonscripting/tooling geïnteresseerd (graphics - gnuplot?).
Klopt, dit zijn alle dagen dit jaar sinds ik met de Kamstrup meet, dus vanaf 12 September.

Ik heb wel in het verleden toen ik in de detail data keek gezien dat de grote uitschieters komen door dat er een 0.5-1.0 oC verhoging in binnen temperatuur is geweest op een dag (vriendin had het koud) wat zorgt in een hoger vermogen, maar ook direct de dag er na een lager vermogen, dus gemiddeld komt dat wel aardig uit maar resulteerd wel direct in 2 uitschieters.

Ik ben bezig om het scriptje op te schonen en zo veel mogelijk van mijn eigen specifieke setup eruit te halen zodat het ook wat makkelijker bruikbaar is voor anderen.

Plots doe ik met matplotlib, onderdeel van de scipy library, en die gebruikt volgens mij inderdaad gnuplot in de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Algemeen wordt aangenomen dat 1C gemiddelde binnenT verhoging leidt tot 7% meer verbruik, klopt dat volgens jou a.d.h.v. genoemd voorbeeld een beetje ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:39

[Afbeelding]

Is dit het aantal defrosts per dag? Of aantal binnen een betreffende "temperatuur-bin" ?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zwerius schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:15:
[...]

Is dit het aantal defrosts per dag? Of aantal binnen een betreffende "temperatuur-bin" ?
Laatste regel in zijn eerste post was: Cijfers overigens vanaf 01-01-2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En nog even terugkomend op wel of niet direct op hoofd CV leiding. Een WPB kan je toch wel direct op de waterleidingen aansluiten of zijn daar nog allerlei dingen om rekening mee te houden qua aansluiting?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 13-12-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:36
Zwerius schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:15:
[...]

Ik zie ook, als het goed lees, een aantal defrosts er bij staan bij 13 graden buiten, het lijkt erop dat het om dag gemiddelden gaat, waarbij het 's ochtend of 's avonds rond het vriespunt is geweest. (Onder de 3 graden heb ik hier nog nooit een defrost meegemaakt.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:10:
@PentaClover Algemeen wordt aangenomen dat 1C gemiddelde binnenT verhoging leidt tot 7% meer verbruik, klopt dat volgens jou a.d.h.v. genoemd voorbeeld een beetje ?
Dat kan ik niet zien aan die paar metingen, en dat is natuurlijk zowel buiten als binnen temperatuur afhankelijk.
Als ik naar de gemiddelde buiten temperatuur kijk van september tot mei kom ik op 6.83 oC uit.

De delta T met buiten wordt dan bij mij normaal 13.17 en bij een graadje meer binnen 14.17, dus theoretisch zou ik denken dat het een extra warmte verlies geeft van 7.59 %
bij 21 oC binnen wordt een graadje meer 7.06% meer warmte verlies
bij 22 oC binnen wordt een graadje meer 6.59% meer warmte verlies

Dus 7% is denk ik een aardige richt getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
@koevlaas2

Iemand een nog goed werkende ELGA in de aanbieding?

[ Voor 14% gewijzigd door amarkest op 13-12-2019 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Fullpower schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:37:
[...]

Ik zie ook, als het goed lees, een aantal defrosts er bij staan bij 13 graden buiten, het lijkt erop dat het om dag gemiddelden gaat, waarbij het 's ochtend of 's avonds rond het vriespunt is geweest. (Onder de 3 graden heb ik hier nog nooit een defrost meegemaakt.)
Nee niet om daggemiddelden. Echt op de temperatuur op dat moment. Alleen is mijn detectie niet vlekkeloos. Ik detecteer een defrost wanneer de ELGA draait en tAanvoer < tRetour, in hele specifieke gevallen gaat dit nog wel eens mis.

Zo had ik ook 1 defrost in deze periode bij 18.5 graden buiten.

Ik heb overigens nu de relatieve luchtvochtigheid er ook bij in de grafiek. Ik heb nu Datumtijd van de defrost, buitentemperatuur op dat moment en de relatieve luchtvochtigheid van dat moment ( gemiddeld over dat uur ).

Alleen als ik dan de defrosts groepeer op temperatuur en op de relatieve luchtvochtigheid dan komt daar nog geen zinnig beeld uit helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:32
wervisser schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:33:
[...]

Mijn doel is/was eigenlijk om hem aan te laten O-)
Heb de correctie nu aangepast van -3,0 naar -2,0. Gisteren stond hij onverwachts de hele dag uit. Dat kwam omdat ik een OTGW had aangesloten. Blijkbaar heeft de Loria dan het idee dat er geen actie meer nodig is. Ik was er vanuit gegaan dat hij alleen zou uitlezen. Toch maar even aansluiten op de tweede thermostaat interface ;)
Dat kan dan ook, maar hij gaat nu aan en na 5 minuten alweer uit, als je de Ta verlaagt (in mijn geval), bleef hij tussendoor dus langer uit en bleef daarna als gevolg ook telkens weer langer draaien.
reneeke1970 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:31:
[...]

Zo heb ik het ook, bevalt prima
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:30:
En nog even terugkomend op wel of niet direct op hoofd CV leiding. Een WPB kan je toch wel direct op de waterleidingen aansluiten of zijn daar nog allerlei dingen om rekening mee te houden qua aansluiting?
Ja dat kan gewoon

[ Voor 32% gewijzigd door Maikie18 op 13-12-2019 18:19 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
amarkest schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:44:
@koevlaas2

Kan je niet beter een Panasonic neer zetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman Linker as buitenT, rechter as RV, dan kun je een puntenwolk deftrosts bij buitenT en een puntenwolk defrosts bij RV creeeren de X-as is de tijdlijn, door de puntenwolken kun je vervolgens een regressielijn trekken en vervolgens kun je dan 'zien' in hoeverre die wel niet met elkaar lijken samen te vallen. Ik hoop e.e.a. enigszins begrijpelijk te verwoorden.
Zoals @PentaClover hier deed door absoluut warmteverlies t.o.v. warmteverlies - interne warmtewinsten inzichtelijk te maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/034c2hv.29.50.png

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2019 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-09 19:35
Ramon_1984 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:15:
[...]

Kan je niet beter een Panasonic neer zetten ?
ben tevreden met die van mij, een kennis (loodgieter/installateur) vroeg er naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@koevlaas2

Hij draait prima. Maar zou best naar een 7 of 9kW monoblok willen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
t.oswald schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:45:
[...]

Ik heb nu een gesloten verdeler en dat bevalt veel beter. De vloer komt veel sneller op temperatuur omdat de retour uit de vloer niet meer gemengd wordt met de retour naar de Wp.
Klopt dat nou wel?
Bij een open verdeler wordt de retour toch juist gemengd met de aanvoer.....
En bij een gesloten verdeler niet.....

Of ik heb er niet zoveel van begrepen....
Of de open- en gesloten-verdeler worden nog al eens verwarrend door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yup, want de 1 heeft het over een vloerverwarming verdeler, en de ander over een buffervat (open verdeler) of ik snap het ook niet meer :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:47:
[...]
De verdeler is een dingetje, waar sommige veel geld aan uit willen geven.
Als je maar zeker weet dat je systeem aan en retour leiding kloppen... [ gene verkeerd om zitten ]
Wat dit betreft, als aanvoer retour verkeerd om zouden zitten op bepaalde plaatsen, dan had ik dat toch allang moeten merken?
Zo weinig mogelijk knieën en thermostaatkranen heeft
Wat is perfect en wat is goed genoeg? Er zitten in dit huis 11 HTV verwarmingen met een eigen kraan, waarvan 2 met thermostaatkraan. Knieën zullen er ook genoeg zijn aangezien het een jaren '30 huis is waar later CV in is geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
open verdeler (buffervat) open...in de zin van paralel aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
@koevlaas2

Ik ben tevreden met mijn Elga. Ik zou wel na dit seizoen naar een LG 9KW R32 monoblock willen overstappen. Dus als het kan wachten tot na het seizoen _/-\o_

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
JanHybride schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:15:
[...]

Ik ben tevreden met mijn Elga. Ik zou wel na dit seizoen naar een LG 9KW R32 monoblock willen overstappen. Dus als het kan wachten tot na het seizoen _/-\o_
Dat is een grote stap , 9 echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Hnktr schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:59:
[...]

Klopt dat nou wel?
Bij een open verdeler wordt de retour toch juist gemengd met de aanvoer.....
En bij een gesloten verdeler niet.....

Of ik heb er niet zoveel van begrepen....
Of de open- en gesloten-verdeler worden nog al eens verwarrend door elkaar gehaald.
Dat staat er toch? “Nu niet meer gemengd wordt”. Nu dus met de gesloten verdeler geen menging meer en sneller op temperatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PentaClover
@Dylantje2 , @dunklefaser en anderen met interesse, ik heb het script een beetje opgeschoond, nog een foutje eruit gehaald en op GitHub gezet:

https://github.com/PCKoper/HouseHeatingCurve.py

Mocht iemand ergens een foutje zien, graag melden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[Afbeelding]

Mooie grafiek, geeft wel een goed beeld denk ik. Zoals iemand ander ter recht opmerkte: Het is meer uren 2,0°C dan -2,0°C. Eigenlijk zou je dus moet compenseren voor het aantal uur dat die temperatuur aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
Heeft iemand nog tips voor het storten van een fundering voor de wp? Ik heb dat nog niet eerder gedaan.

Stort je het beste een plaat met de draadeinden er al in? Of boor je de gaten later uit?

Of stort je beter twee "voeten" zodat er meer ruimte is voor afwatering?

Zijn er mensen die demping gebruiken op de fundering? (Rubber blokken of veervoeten) Of is dit dan niet meer nodig?

Ik heb verschillende voorbeeldjes gezien hier maar ik vroeg me af of mensen met "de kennis van nu" een zelfde fundering zouden maken?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
@ijhas Ik heb mijn 14 kWh unit staan op 2 betonbanden(opsluitbanden/ stoepranden), en daar de gaten in geboord; staat als een rock in een grindbed met drainage er onder (lag er al)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
@Naalroc Dat is wellicht makkelijker dan het storten van een fundering. En liggen de betonbanden zelf dan op het grind of direct op en zand bodem ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
PentaClover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:40:
[...]

Dat kan ik niet zien aan die paar metingen, en dat is natuurlijk zowel buiten als binnen temperatuur afhankelijk.
Als ik naar de gemiddelde buiten temperatuur kijk van september tot mei kom ik op 6.83 oC uit.

De delta T met buiten wordt dan bij mij normaal 13.17 en bij een graadje meer binnen 14.17, dus theoretisch zou ik denken dat het een extra warmte verlies geeft van 7.59 %
bij 21 oC binnen wordt een graadje meer 7.06% meer warmte verlies
bij 22 oC binnen wordt een graadje meer 6.59% meer warmte verlies

Dus 7% is denk ik een aardige richt getal.
Zou het effect van het verhogen van de temperatuur de eerste dag dan niet veel groter moeten zijn? In feite ben je dan ook alle massa in huis een graad aan het opwarmen. Merk hier dat na de thermostaat een graad hoger te hebben gezet de eerste uren na het behalen van de nieuwe setpoint de verwarming nog een stuk hoger verbruik heeft. Dit lijkt er op te duiden dat de lucht relatief snel opwarmt, maar het best even duurt voor dat alle massa ook langzaam aan naar het nieuwe evenwicht trekt.

Je meet nu toch met een CV ketel? Wat voor ketel gaat het om? En met welke aanvoer temperatuur stook je nu?

En log je het gasverbruik ook? Ben benieuwd op hoeveel kWh warmte je in praktijk uitkomt per m3 gas. Haal je echt de 9,5kWh per m3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
ijhas schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:07:
@Naalroc Dat is wellicht makkelijker dan het storten van een fundering. En liggen de betonbanden zelf dan op het grind of direct op en zand bodem ofzo?
Hier ook 2 betonbanden. Ik zit op zandgrond, dus dat ligt zo stevig als 'n huis. Maar zit je op bijvoorbeeld veen, dan zul je eerst dieper moeten uitgraven en moeten opvullen met zand of puin. Of dus toch bekisting maken. Vervolgens de WP op z'n plek gezet, gaten afgetekend op de betonbanden en gaten geboord terwijl pomp nog geschoven kon worden. Grind tussen de banden is voor wegstromen dooiwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PentaClover schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:41:
@Dylantje2 , @dunklefaser en anderen met interesse, ik heb het script een beetje opgeschoond, nog een foutje eruit gehaald en op GitHub gezet:

https://github.com/PCKoper/HouseHeatingCurve.py

Mocht iemand ergens een foutje zien, graag melden :*)
Thanks!!!

Misschien de sudo en welk package precies

Kan hij werken met de interne Py van Domoticz?

En waar kan ik het plaatje dan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
ijhas schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:07:
Liggen op grof drainagezand, met een grindlaag daarbovenop; er staan verschillende foto's hier op de site, zal er eentje proberen te vinden.
Edit:
Gelukt, van vorig jaar, mijn eerste 'defrost'
die houten balken zijn een aanrijding beveiliging voor de zitmaaier.

https://tweakers.net/ext/...NBd/full.jpg?nohitcount=1

[ Voor 19% gewijzigd door Naalroc op 13-12-2019 22:28 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:03:
[...]

Wat dit betreft, als aanvoer retour verkeerd om zouden zitten op bepaalde plaatsen, dan had ik dat toch allang moeten merken?

[...]

Wat is perfect en wat is goed genoeg? Er zitten in dit huis 11 HTV verwarmingen met een eigen kraan, waarvan 2 met thermostaatkraan. Knieën zullen er ook genoeg zijn aangezien het een jaren '30 huis is waar later CV in is geplaatst.
Niet altijd soms is bij een wp eea gevoeliger.
simpele te checken, worden alle radiatoren over even warm? [ evt meten ]

Heb je die thermostaat perse nodig of kan hij er uit, voor een betere flow?

En knieeen als je ze kunt voorkomen... En anders dealen\

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:10:
[...]
Heb je die thermostaat perse nodig of kan hij er uit, voor een betere flow?
Is het niet juist handiger om alle radiatoren t.z.t. te voorzien van een thermostaatkraan met automatische debiet regeling zoals een Heimeier Eclipse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:14:
[...]

Is het niet juist handiger om alle radiatoren t.z.t. te voorzien van een thermostaatkraan met automatische debiet regeling zoals een Heimeier Eclipse?
Het is maar net de vraag hoeveel geld je overal aan uit wilt geven, alles kan..
Maar het is wss niet nodig..Of je moet het willen..:-)

Heb je genoeg afgifte in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:15:
[...]
Heb je genoeg afgifte in huis?
Ik verwarm nu de woonkamer met 35oC op 19,5oC en die houdt dat prima uit zolang het niet te hard vriest. Met 45oC houdt ik dan ook nog warm, of 35oC met elektrisch bij verwarmen. De rest van het huis verwarm ik niet, maar die blijft rond zo'n 16oC.

Als ik meer afgifte wil, dan zet ik gewoon wat meer radiatoren open zoals eentje in het hal met een slecht geïsoleerde voordeur. Dan raakt de WP zijn warmte wel kwijt :) Of zolder, wat weer gunstig is voor de WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:19:
[...]

Ik verwarm nu de woonkamer met 35oC op 19,5oC en die houdt dat prima uit zolang het niet te hard vriest. Met 45oC houdt ik dan ook nog warm, of 35oC met elektrisch bij verwarmen. De rest van het huis verwarm ik niet, maar die blijft rond zo'n 16oC.

Als ik meer afgifte wil, dan zet ik gewoon wat meer radiatoren open zoals eentje in het hal met een slecht geïsoleerde voordeur. Dan raakt de WP zijn warmte wel kwijt :) Of zolder, wat weer gunstig is voor de WPB.
Als je zo kunt denken...
Kun je mss nu WAR stoken of stook je aan en uit?

Denk na welke ruimtes je warm wilt hebben..
Als je zometeen alles waterzijdig hebt ingeregeld kun je niet zomaar iets open of dicht zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
JP12 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:10:
Zou het effect van het verhogen van de temperatuur de eerste dag dan niet veel groter moeten zijn? In feite ben je dan ook alle massa in huis een graad aan het opwarmen. Merk hier dat na de thermostaat een graad hoger te hebben gezet de eerste uren na het behalen van de nieuwe setpoint de verwarming nog een stuk hoger verbruik heeft. Dit lijkt er op te duiden dat de lucht relatief snel opwarmt, maar het best even duurt voor dat alle massa ook langzaam aan naar het nieuwe evenwicht trekt.
Ik reken ook continue het 24 uurs gemiddelde van de warmte balans uit, als ik die samen met de temperatuur binnen bekijk met een 1 graad temperatuursverhoging, dan krijg ik het volgende plaatje:
HeatingHouse1Degree
Het kost ongeveer 70kWh en 10 uur, en als ik daarna de thermostaat weer terug op 20 zet dan komt de warmte weer uit de massa van het huis, het geheel stabiliseerd weer rond het nul punt met de zelfde binnen temperatuur.
JP12 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:10:
Je meet nu toch met een CV ketel? Wat voor ketel gaat het om? En met welke aanvoer temperatuur stook je nu?
En log je het gasverbruik ook? Ben benieuwd op hoeveel kWh warmte je in praktijk uitkomt per m3 gas. Haal je echt de 9,5kWh per m3?
Een Nefit Topline HRC 45 kW ketel en ik haal zo'n 9.75 kWh uit een m3 gas met een gemiddelde Ta van 27-28oC in low mode, en als hij doorverwarmd vanwege een thermostaat verhoging gaat de Ta naar 37-39 oC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:18:
[...]
Thanks!!!

Misschien de sudo en welk package precies

Kan hij werken met de interne Py van Domoticz?

En waar kan ik het plaatje dan vinden?
Geen idee, nog nooit geprobeerd, ik had scipy al eeuwen geleden op mijn PC gezet, ik zal morgens eens voor je kijken. Het script saved geen plaatje, hij opend een window waarmee je kan in/uit zoomen en ook een plaatje saven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dylantje2 Wat betekent WAR? Continue door verwarmen, want dat doe ik nu al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:36:
@Dylantje2 Wat betekent WAR? Continue door verwarmen, want dat doe ik nu al?
Weers Afhankelijk Regeling
Als je bij mee kijkt krijg je dat hij heel mooi automatisch harder en zachter gaat werken
Dit kan ook bij een cv.

Ik dacht eerst dat is gelul..
Maar het werkt erg prettig..:-)
Mijn systeem:
143.176.124.13:3000
Piet
Piet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
CurlyMo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:14:
[...]

Een warmtepomp is net als een cv ketel een warmte op wekker, een systeem dat waterzijdig goed is ingereld geniet de voorkeur.
Eclipse is dus een prima product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:40:
[...]

Een warmtepomp is net als een cv ketel een warmte op wekker, een systeem dat waterzijdig goed is ingereld geniet de voorkeur.
Eclipse is dus een prima product
Het is maar wat je prima vindt en voor welke bedrag...
Dit is mss wel allemaal overbodig als je met een kraan je Tretour gelijk kunt krijgen..
En anders is een voetventiel van 10 euri toch ook goed..

Ik zou in een ouder systeem niet zomaar aan alle leidingen gaan draaien enz
Kan problemen opleveren, en als het dikwandig is?
Ik zou eerst alle Tretouren eens op een lijn zien te krijgen..
Als je dat lukt
Waarom nog meer spullen erin sleutelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Denk je nog even aan de laatste alinea van Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" please ?
Ik durf overigens wel een wild guess te doen naar je verbruik, overmoedig als ik soms zijn kan, kijkend naar je grafiek wat je energiebehoefte is zo rond de 0-2C, je nu 9,75kWh haalt uit 1m3 gas, wat oorspronkelijk 8,8 was, op basis hier van denk ik dat je verbruik in een normaal jaar met ongeveer 2750graaddagen ergens rond de 1833m3 gas is geweest. Ik ben benieuwd hoeveel % ik er naast blijk te zitten. De schatting is gebaseerd op slechts 3 dagen in december 2019, 1, 4 en 5.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:20
Zou inderdaad mooi zijn als hij alle 'thumbrules' ook er bij kan plotten. Mijn vermoeden is hierbij dat je bij veel van die regels tekort gaat komen als het meerdere dagen op rij onder de -7 is. Omdat dit echter om de paar jaar maar voorkomt zal het even duren voor dat sommigen hier daadwerkelijk pas zullen ontdekken of hun systeem toereikend is.

Op basis van zijn eerdere antwoord lijkt een dagelijks gasverbruik versus daggemiddelde temperatuur dan wel nauwkeurig genoeg voor een goede extrapolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Dylantje2 Hoe zou dat bij een cv moeten werken dan? Ding is niet met domotica te regelen. Maar je bedoelt dus dat die op de laagst mogelijke temperatuur stookt voor de weersomstandigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:00:
@Dylantje2 Hoe zou dat bij een cv moeten werken dan? Ding is niet met domotica te regelen. Maar je bedoelt dus dat die op de laagst mogelijke temperatuur stookt voor de weersomstandigheden?
Ja, hoe kouder buiten, des te warmer je water temperatuur. En als buiten warmer word, gaat je watertemperatuur omlaag, dit om je warmte verlies precies op peil te houden met de aanvoer temperatuur. Met radiators varieert het globaal tussen dertig en veertig graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 23:27:
[...]

Als je zo kunt denken...
Kun je mss nu WAR stoken of stook je aan en uit?

Denk na welke ruimtes je warm wilt hebben..
Als je zometeen alles waterzijdig hebt ingeregeld kun je niet zomaar iets open of dicht zetten
Je kunt alles open en dicht draaien naar keuze, mits hydraulische ontkoppeling dmv open verdeler.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:41:
[...]

Ja, hoe kouder buiten, des te warmer je water temperatuur. En als buiten warmer word, gaat je watertemperatuur omlaag, dit om je warmte verlies precies op peil te houden met de aanvoer temperatuur. Met radiators varieert het globaal tussen dertig en veertig graden
Het principe is vrij logisch, maar hoe ik dat met een CV zou moeten regelen niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 16:53
Chris_82 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:14:
@Maverick Je hebt ook vast wel flowmeters bovenop je verdelerbalk zitten, hoeveel gaat er per groep en totaal door heen? Ca. 2L/min/groep of zelfs meer zou mooi zijn. Als je dat niet haalt zal de secundaire pomp wat harder moeten pompen.
Ik heb eindelijk kunnen kijken. Die 2l/min haalt hij net, maar met de nodig moeite. Als ik de flowregelaars verder open draai krijg ik hem niet over de 2 l/min heen. De grote vraag is nu bij deze pomp, waar moet ik hem op instellen om harder te draaien?
Welke stooklijninstellingen heb je? (parameters 30-31)
Een Loria 6010 in een nieuwbouwhuis is mogelijk wat ruim. Misschien moet je Ta iets omhoog om de minimale afgifte te behalen (ca. 3kW).
De helling staat op 0,4 en de verplaatsing op 0°C (ik zie dat 0,7 de fabrieksinstelling is voor de helling, dus blijkbaar heeft de installateur hier al aan lopen sleutelen.)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:02:
[...]

Het principe is vrij logisch, maar hoe ik dat met een CV zou moeten regelen niet :)
Handleiding van je CV-ketel opsnorren en naar weersafhankelijke regeling zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:00:
Er zijn ook cv ketels die op WAR werken zonder dat mensen dit weten dus mss zit de module met een sesnor er bij ook wel in.

Een voorbeeld
Mijn Pana kan op war, interne thermostaat en externe thermostaat
Het is maar net wat je aanzet.
Ik heb nooit war gestookt omdat je dat denkt dat het niets is..
Maar met een WP, 24/7 lekker warm, tegen minimale kosten

Andere kant wat ik deed voordat ik een wp kocht ik zocht laagste stand van T cv water..
Ik zat onder de 40 terwijl ik nog aan en uit stookte [ dus geen war ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:43:
[...]

Handleiding van je CV-ketel opsnorren en naar weersafhankelijke regeling zoeken.
Punt is een beetje dat ik maar één ruimte in huis verwarm en dat dat de ruimte is waar de thermostaat hangt. Dan is er volgens mij geen voordeel aan WAR.
Dylantje2 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:46:
[...]
Andere kant wat ik deed voordat ik een wp kocht ik zocht laagste stand van T cv water..
Ik zat onder de 40 terwijl ik nog aan en uit stookte [ dus geen war ]
Dat dus. Ik zit op precies datzelfde punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

CurlyMo schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:47:
[...]

Punt is een beetje dat ik maar één ruimte in huis verwarm en dat dat de ruimte is waar de thermostaat hangt. Dan is er volgens mij geen voordeel aan WAR.

[...]

Dat dus. Ik zit op precies datzelfde punt.
Als je niet bang bent...
En het zelf kunt doen...
En je hebt vermogen genoeg in huis..

Koop een Wpboiler in BE
Sluit die aan op je SWW systeem

Reken uit welke WP je nodig hebt. [ meerdere formules tegenwoordig ]
Rij naar DE en koop een Pana. [ Als je twijfelt, koop iets zwaarder, kun je ook voor altijd op stil zetten:-) ]
Sluit hem aan op je CV.
Zorg dat je alles Waterzijdig of op Tretour ingeregeld

Zorg dat je iet achter de hand hebt voor de paar echt strenge koude dagen

En spijt zul je niet snel krijgen,...
Tenminste... Als je ook echt gasloos wordt

Pagina: 1 ... 30 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.