Thx voor de reacties.
Bereikbaarheid is niet zo'n issue. Er komt een luik met vlizo trap naar het platte dak toe waar dat ding op komt te staan. Ook voor schoonmaken en onderhouden van zonnepalen en wegjagen van meeuwen
Onze tuin is erg klein en dicht bij buren. Denk dat hij daar meer geluidoverlast gaat veroorzaken bij hen. Ook wordt de dakopbouw casco opgeleverd dus ik kan wel nog een en ander doen aan verstijving dak, geluidsisolatie en dat soort dingen. Het ding komt boven een washok/berging (met ruimte voor eventuele binnenunit en boiler) dus wat geluid is ook niet zo erg. En bij een binnen en buiten unit (moet me nog verdiepen) zijn de leidingen dan lekker kort.
Dus ik hoop dat ie toch op het dak kan?
Zeker een idee voor de echt koude dagen om de WP wat aan te vullen. Maar als ik zo de hele winter door moet ben ik bang dat ik de klus-good-will van partner en kids verspeel voor we goed en wel begonnen zijn
Heb nog een oliegevuld elec radiatortje en infarood terrasverwarmer en staan (van een klus, niet voor terras gebruikt).
Ben al druk bezig met een warmteverlies berekening van de toekomstige situatie. Die zegt net geen 6kW bij -12 maar moet nog verder gefinetuned worden (vooral koudebruggen inschatten bij zo'n oud huis vind ik lastig, hoe goed je ook isoleert). Maar de huidige situatie is erg veel slechter. Zowel afgifte (met een paar jaren '70 radiatoren waarbij fannetjes ook niet veel gaan doen) als warmte vraag met bar slechte isolatie. Helpt een element daar voldoende tegen? Deze winter maar eens testen wat een lage temp doet.DJT schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:41:
Een paar posts hierboven staat denk ik je oplossing. Neem een WP die past bij je te verwachten (eind)gebruik en voeg dan nog een extra warmte element toe aan je buffer. Als blijkt dat je onvoldoende hebt aan de capaciteit van je WP kan je het element in drie stappen bij schakelen.
Hmm ben al een eind in dit topic maar daar nog wat beter op letten.Andrehj schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:45:
[...]
Dat is iets wat alle ervaringsdeskundigen uit dit forum je afraden. De tuin is een veel betere plek, vooral vanwege trillingen en geluidsoverlast maar ook vanwege de bereikbaarheid bij onderhoud en storingen.
Bereikbaarheid is niet zo'n issue. Er komt een luik met vlizo trap naar het platte dak toe waar dat ding op komt te staan. Ook voor schoonmaken en onderhouden van zonnepalen en wegjagen van meeuwen
Onze tuin is erg klein en dicht bij buren. Denk dat hij daar meer geluidoverlast gaat veroorzaken bij hen. Ook wordt de dakopbouw casco opgeleverd dus ik kan wel nog een en ander doen aan verstijving dak, geluidsisolatie en dat soort dingen. Het ding komt boven een washok/berging (met ruimte voor eventuele binnenunit en boiler) dus wat geluid is ook niet zo erg. En bij een binnen en buiten unit (moet me nog verdiepen) zijn de leidingen dan lekker kort.
Dus ik hoop dat ie toch op het dak kan?
In principe met een 200l WP boiler (misschien wel intern?) + douche WTW. Als ik de ketel nog een jaartje ga gebruiken (niet alleen ketel verplaatsen maar ook rookgas afvoer aanleggen, gasleiding door 3 verdiepingen leggen etc....) hou ik qua leiding werk uiteraard rekening met een wp boiler.t.oswald schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:56:
[...]
Je schrijft nog niets over hoe je de SWW gaat verzorgen. Als je dat met een warmtepompboiler gaat doen, zou je wellicht toch de cv nog ter overbrugging kunnen plaatsen. De doorvoer en aanleg van de leidingen zou je dan zo kunnen maken dat je die later eenvoudig voor de warmtepompboiler kunt gaan benutten.
Puur alleen electriche kachel?Armin schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:05:
[...]
Ik heb zelf twee jaar geleden een verbouwing in de wintermaanden gehad en die maanden gewoon een electrische kachel gebruikt in die kamer waar we verbleven of ook de tijd dat we er verbleven. Beetje romdslepen en je komt er wel doorheen.
Zeker een idee voor de echt koude dagen om de WP wat aan te vullen. Maar als ik zo de hele winter door moet ben ik bang dat ik de klus-good-will van partner en kids verspeel voor we goed en wel begonnen zijn
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst