Even een situatieschets:
Na lang wachten en al jaren sporadisch mee lezen op dit topic hebben wij deze zomer de sleutel gekregen van ons nieuwbouwhuis. De gegevens:
Oppervlak: 120 m2
1e verdieping:
45m2 vloerverwarming. 4 groepen, 16mm, met open verdeler
2e verdieping: 45m2, 3 slaapkamers met radiatoren en badkamer met 6m2 vloerverwarming (+/- 40m 16mm slang)
Zolder: 30m2 voor opslag, wordt dus niet direct verwarmd
Ventilatie: type D, balansventilatie met WTW
Helaas is de woning nog met gas opgeleverd, maar daar wil ik geen gebruik van maken. Dus direct warmtepompboiler gekocht voor sww en nu op zoek naar warmtepomp voor verwarming. Al snel had ik het idee dat ik niet te hoog moet gaan zitten ivm het minimaal te leveren vermogen.
Momenteel verwarm ik de woonkamer met een infrarood paneel van 750W. Dit houd de kamer goed op temperatuur. Echter de rest van het huis niet. Eerst naar de 7,5kw Mitsubishi Ecodan Split gekeken, maar deze lijkt mij al te groot voor onze situatie. Wel vind ik hem erg mooi en is hij relatief stil.
Daarna op de 5kW Panasonic monobloc gekomen. Qua (laag) vermogen en ook prijs en COP-technisch is dit een beter apparaat naar mijn idee. De voorkeur gaat dus uit naar de 5kW Pana mono, maar ik ontvang graag andere ideeën.
Waar ik echter mee zit is het volgende: Ik wil het liefste de aan/afvoer van de WP op de aanvoerleidingen van de vloerverwarming aansluiten (20mm) welke op de BG goed bereikbaar is. Zo hoef ik geen leidingen naar zolder te leggen waar de aansluiting van de CV ketel zat (ketel is al weg).
Vraag 1: Kan ik de aan/afvoer op de standleiding van de CV aan sluiten middels een t-stuk? Zal het water automatisch zijn weg zoeken naar boven (1e verdieping) en onder (vloerverwarming).
Vraag 2: Op bovenstaande manier kan ik geen buffervat aansluiten. Is dit in onze situatie misschien wel nodig? We hebben weinig vv groepen, maar ook een vrij lage warmtevraag verwacht ik.
Vraag 3: Is het een groot probleem dat ik een open verdeler met thermostaat en eigen pomp heb? Of zal bij volledig openzetten van de thermostaat toch het grootste deel van het water de vloerverwarming instromen?
Vraag 4: Op het hoogste punt van de CV zat nu de ketel. Deze is weg en de leidingen wil ik afdoppen. Hoe regel ik dan de ontluchting? Verder lijkt het mij ook handig om een drukmeter te plaatsen, of zit deze ook op de wp?
Als ik compleet verkeerd bezig ben hoor ik dat natuurlijk ook graag

.