Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.529 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:12
Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:36:
Voor de nerds onder on sdie verstand hebben van scripts code enz
Like @AUijtdehaag mss wel..
Schijnt dat ze pana aan het uitlezen zijn:
https://github.com/Egyras.../1#issuecomment-563379262

En dit al redelijk werkend hebben in Openhab:
https://github.com/Egyras.../1#issuecomment-553773608

GRR dus nog geen domoticz hahaha
De opzet gaat gewoon uit van omzetten in MQTT messages, en is dus platform onafhankelijk. (Je huidige Node-red route zal ook via MQTT werken.)

Mijn connectortjes moeten elk moment binnenkomen, dan ga ik in de kerstvakantie ook even een esp module programmeren ipv die standaard panasonic wifi/lanbox. Lijkt me een leuk projectje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
Inmiddels heb ik door heel veel posts gelezen de topics omdat wij inmiddels begonnen zijn aan de complete renovatie van een oude boerderij. Deze gaan we volledig isoleren en willen het geheel verwarmen met een Lucht/Water warmtepomp. Oppervlakte is ongeveer 280m2 met vloerverwarming. Het streven is rond de 6 Rc overal qua isolatie en een WTW installatie is de wens. Daarnaast moet de WP ook voorzien in SWW -> dus boilervat. Uit warmteverliesberekening blijkt dat we sowieso 12KW moeten hebben (daardoor is 16KW de beste keus om geen koud huis te krijgen?)

Een aantal bevindingen heb ik gedaan maar ik hoop dat deze correct zijn als ik een samenvatting maak uit de ervaringen:

-Qua WP: Hitachi yutaki (een van de betere warmtepompen vwb COP bij zwaardere WP) ik heb geen grote nadelen kunnen ontdekken op basis van ervaring? Sowieso 3 fasen

-Qua buffervat: 1 grote met aansluiting voor de vloerverwarming en voor SWW

-Qua verdelers: Zoneregeling dmv de flow bij te stellen geeft het meeste rendement bij een WP. Wij zullen nauwelijks tot nooit de temperatuur veranderen in vertrekken. Aparte thermostaten zijn dan ook zinloos.

-Een WTW icm een WP levert mits goed afgeregeld nog wat rendement op.

-De WP kan je zelf makkelijk nog afregelen? Bij de installatie al het eea toepassen om alles te kunnen monitoren qua waardes.

-Bij het afregelen er voor zorgen dat een WP zo min mogelijk gaat pendelen?

-Vooral bij ons oppervlakte van woonkamer met open keuken (160m2) gebruik maken bij de vloerverwarming van kleinere kringen ivm efficiëntie WP.

Is deze gedachten gang enigszins juist of klopt er niks van :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Apocalyps895 N.a.v. "Uit warmteverliesberekening blijkt dat we sowieso 12KW moeten hebben (daardoor is 16KW de beste keus om geen koud huis te krijgen?)"
Waarde van een warmteverliesberekening, er wordt qua invloed van de zon op de woning uit gegaan dat deze zich boven de poolcirkel bevindt en dat de woning onbewoond is, geen interne warmtewinsten van mensen en apparaten. Wellicht een maatje kleiner i.p.v. 33% groter ?
Daarnaast 280m2 vvw * 35W/m2, huidige ontwerpvermogen voor vvw, resulteert in 9.8kW
Gezien je systeeminhoud is er geen noodzaak voor een buffervat.
------
Pendelen is het gevolg van een 'mismatch' tussen minimum v.d. WP capaciteit t.o.v. op dat moment beschikbare afgiftecapaciteit.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Apocalyps895 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:31:
Inmiddels heb ik door heel veel posts gelezen de topics omdat wij inmiddels begonnen zijn aan de complete renovatie van een oude boerderij. Deze gaan we volledig isoleren en willen het geheel verwarmen met een Lucht/Water warmtepomp. Oppervlakte is ongeveer 280m2 met vloerverwarming. Het streven is rond de 6 Rc overal qua isolatie en een WTW installatie is de wens. Daarnaast moet de WP ook voorzien in SWW -> dus boilervat. Uit warmteverliesberekening blijkt dat we sowieso 12KW moeten hebben (daardoor is 16KW de beste keus om geen koud huis te krijgen?)

Een aantal bevindingen heb ik gedaan maar ik hoop dat deze correct zijn als ik een samenvatting maak uit de ervaringen:

-Qua WP: Hitachi yutaki (een van de betere warmtepompen vwb COP bij zwaardere WP) ik heb geen grote nadelen kunnen ontdekken op basis van ervaring? Sowieso 3 fasen

-Qua verdelers: Zoneregeling dmv de flow bij te stellen geeft het meeste rendement bij een WP. Wij zullen nauwelijks tot nooit de temperatuur veranderen in vertrekken. Aparte thermostaten zijn dan ook zinloos.

-De WP kan je zelf makkelijk nog afregelen? Bij de installatie al het eea toepassen om alles te kunnen monitoren qua waardes.

-Vooral bij ons oppervlakte van woonkamer met open keuken (160m2) gebruik maken bij de vloerverwarming van kleinere kringen ivm efficiëntie WP.

Hoewel ik zelf Hitachi heb (een kleintje van 6,5KW) zou ik ook zeker de meest recente Mitsubishi's meenemen in overweging. https://www.alklima.nl/producten/ecodan-/
Met name de zubadan kan je al wat een lager vermogen aanhouden omdat hij tot -15 z'n vermogen nagenoeg behoud.

Ik zou ook zeker overwegen om een bijvoorbeeld een iets lager vermogen L/W warmtepomp te nemen. Met als aanvulling een L/L warmtepomp(ook wel airco genoemd) je kan dan zomers fatsoenlijk koelen wat waarschijnlijk wel nodig kan zijn met lange warme perioden icm RC6

Buffervat heb je niet nodig een boilervat voor het douchewater wel.
Je kan kiezen tussen een ventilatiewarmtepomp(2x subsidie) of dmv een boilervat op je L/W warmtepomp

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212

Je zou ook kunnen gaan voor een kleiner model, zeker als je een WarmtepompBoiler neemt ipv een SWW vat. (Dit is zeker icm ISDE subsidie tevens aanzienlijk goedkoper(!)) Voordeel is ook dat je buitenunit alleen in de winter aan hoeft.

Verder zijn warmteverlies berekeningen mijnziens wel wat outdated doomscenario's, waar je qua capaciteit zeker niet overheen moet willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:29
@Apocalyps895 waaruit bestaat de warmteverliesberekening? Je kunt bijvoorbeeld de opwarmtoeslag gerust achterwege laten.

Hier was 9.7kw als wvb zonder opwarmtoeslag, die was nog eens iets van 4kw. Zit met een mitsubishi SW100YAA en dat is meer dan groot genoeg. Nog even echt koude dagen afwachten, maar rond het vriespunt heb ik aan 5kw al genoeg :)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
- Niet heel stil
- 75 Watt continue standby vermogen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

Denk ook aan de Panasonic T-Cap warmtepomp serie, verwarming en koeling, 3 fase, 9, 12, 16 KW bij 7 graden én bij -7 graden.
Bij een groot vloerverwarming oppervlak is een buffervat veelal niet nodig; doe dan een aparte WP boiler, Plaats die dan dáár waar de meeste warm water vraag is, vlak bij de douche bijvoorbeeld, plaats in de keuken nog een kleine normale boiler die zijn warm water vraag uit de WP boiler krijgt en de water temperatuur verder verhoogd naar bijvoorbeeld 70 graden dat is in een keuken nuttiger dan pakweg 50 graden direct uit de WP boiler (warmte verlies van WP boiler naar keuken)...en natuurlijk nog een Quooker :9

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 10-12-2019 18:38 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
@Apocalyps895 Ook hier een oude boerderij, met BG vloeroppervlakte van 198 m2, bijna geheel met vloerverwarming en op 1ste verdieping nog eens ca. 30 m2 met radiatoren; deze verdieping wordt weinig gebruikt, maar wordt voldoende warm bij -0*C buiten.

Ik heb een Mitsubishi 14 kWh, en minder isolatie dan bij jou wordt voorgesteld, deze unit verzorgt ook SWW,
Als je toch geen naregeling nodig hebt/wilt, dan is ook een buffer overbodig, wel een boiler, de afmetingen daarvan afhankelijk van het aantal personen in de boerderij; bij mij 2 en dan volstaat 200L op 45*C is mijn ervaring.
Mijn 14 kWh unit is overbemeten, weet ik nu, dus ga niet te groot.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

lolle1212 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:39:
[...]

De opzet gaat gewoon uit van omzetten in MQTT messages, en is dus platform onafhankelijk. (Je huidige Node-red route zal ook via MQTT werken.)

Mijn connectortjes moeten elk moment binnenkomen, dan ga ik in de kerstvakantie ook even een esp module programmeren ipv die standaard panasonic wifi/lanbox. Lijkt me een leuk projectje :D
Als je zegt wat ik waar moet kopen..
Wil ik graag mee testen enz enz
Jij ook Domoticz?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
frisianstar schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:17:
[...]

Denk ook aan de Panasonic T-Cap warmtepomp serie, verwarming en koeling, 3 fase, 9, 12, 16 KW bij 7 graden én bij -7 graden.
Bij een groot vloerverwarming oppervlak is een buffervat veelal niet nodig; doe dan een aparte WP boiler, Plaats die dan dáár waar de meeste warm water vraag is, vlak bij de douche bijvoorbeeld, plaats in de keuken nog een kleine normale boiler die zijn warm water vraag uit de WP boiler krijgt en de water temperatuur verder verhoogd naar bijvoorbeeld 70 graden dat is in een keuken nuttiger dan pakweg 50 graden direct uit de WP boiler (warmte verlies van WP boiler naar keuken)...en natuurlijk nog een Quooker :9
Zowel de warmtepomp als een boiler of buffervat komen dicht bij de douche te staan (<5m). In de keuken was sowieso een Qooker al gepland.

Als ik ook de ervaring van @Naalroc lees dan is het dus verstandiger om:

-kleinere WP (rond 12kw ipv 16) zonder buffervat omdat we toch nauwelijks zullen na regelen
-SWW uit een WP-boiler ipv de WP

We willen de douche op 22° woonkamer/keuken op 20° de hal en wc op 18° en de slaapkamers op 15° hier zullen we eigenlijk niet van afwijken. We willen wel weer een houtkachel om af en toe aan te steken. Heeft dit dan effect op deze opstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

Apocalyps895 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:00:
[...]

Zowel de warmtepomp als een boiler of buffervat komen dicht bij de douche te staan (<5m). In de keuken was sowieso een Qooker al gepland.

Als ik ook de ervaring van @Naalroc lees dan is het dus verstandiger om:

-kleinere WP (rond 12kw ipv 16) zonder buffervat omdat we toch nauwelijks zullen na regelen
-SWW uit een WP-boiler ipv de WP

We willen de douche op 22° woonkamer/keuken op 20° de hal en wc op 18° en de slaapkamers op 15° hier zullen we eigenlijk niet van afwijken. We willen wel weer een houtkachel om af en toe aan te steken. Heeft dit dan effect op deze opstelling?
Met een houtkachel is een draadloze thermostaat wel handig, die kan je dan (als je stookt) in een andere ruimte plaatsen zodat de rest van de woning nog wel warm blijft.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Apocalyps895 Houtkachel, 2e warmtebron, maakt een lagere WP-Capaciteit mogelijk, welke mogelijk verder kan terugmoduleren / minder kans op pendelgedrag.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
Als je bereid bent om de houtkachel om de paar jaar een keer in te zetten als het meerdere dagen gemiddeld rond de -10°C zit kan je zeker een maatje kleiner. Panasonic monobloc van 12kW (bijvoorbeeld: https://www.immotecshop24...ea-T-CAP-TYP-WH-MXC12H9E8) zou dan goed kunnen.

Als je bereid bent om nog vaker de houtkachel in te zetten zou 9kW versie mogelijk ook nog wel afdoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:19:
@Apocalyps895 Houtkachel, 2e warmtebron, maakt een lagere WP-Capaciteit mogelijk, welke mogelijk verder kan terugmoduleren / minder kans op pendelgedrag.
Als ik dit goed begrijp dan zal een lagere capaciteit er dus voor zorgen dat het minimum dat een WP leverd; nooit al te veel kan zijn. Bij een te zware warmte pomp kan het dus zo zijn dat er maar een klein beetje gevraagd wordt en de WP gelijk veel te veel levert waardoor deze gelijk weer uit wordt gegooid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apocalyps895 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:40:
[...]

Als ik dit goed begrijp dan zal een lagere capaciteit er dus voor zorgen dat het minimum dat een WP leverd; nooit al te veel kan zijn. Bij een te zware warmte pomp kan het dus zo zijn dat er maar een klein beetje gevraagd wordt en de WP gelijk veel te veel levert waardoor deze gelijk weer uit wordt gegooid?
Het kwartje is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
........

Hier: douche 22, woonkamer/keuken 21, hal 18 , slaapkamer 18*

En idd, als je af en toe de houtkachel stookt, dan is het handig om de woonkamer tijdelijk af te sluiten dmv een thermostaat, die dan alleen de woonkamer afsluit. Dit kan je doen met allemaal motortjes op de woonkamer lussen, maar ik heb een aparte verdeler voor alleen de woonkamer, die ik met 1 enkele klep kan afsluiten, dat is een simpeler oplossing, goedkoper, en mogelijk ook handiger als je een of meerdere verdelers dichter bij de afgifte ruimte plaatst.
Apocalyps895 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:40:
Ja, dan krijg je pendelgedrag omdat hij dan zijn minimum energie niet kwijt kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 10-12-2019 20:49 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Apocalyps895 een 12kW Hitachi kan tot ongeveer 3.75-4kW terugmoduleren, na buitenT > 8 a 9 gaat hij aan en weer uit.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xlednb.51.16.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
@Verwijderd sorry trage leerling :)

@Naalroc bij ons gaat inderdaad de woonkamer keuken op een aparte verdeler. Schakelt dit bij jou automatisch zodra de houtkachel aangestoken wordt? (Ik zit te denken aan een temperatuur sensor in de ombouw van de kachel en bij een snelle verhoging in korte tijd dmv domotica deze verdeler automatisch af te sluiten dan?)

Ik heb ooit gehoord dat het beter voor de flow is om een paar kleine verdelers te hebben dan 1 grote of is dit bij de verdelers die gebruikt worden bij een WP niet van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Apocalyps895 Als ik dat gevonden had had ik er wel He he voorgezet, nee volgens mij heb je je de gedachtengang / werkwijze van zo'n installatie juist zeer snel eigengemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Verwijderd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:00:
@Apocalyps895 Als ik dat gevonden had had ik er wel He he voorgezet, nee volgens mij heb je je de gedachtengang / werkwijze van zo'n installatie juist zeer snel eigengemaakt.
Met welk kenmerk kan je bij een WP zien hoever deze kan terug moduleren, is dit gewoon de aanduiding van het minimum KW als afgifte voor een systeem? (Voorbeeld 4-14kw betekend dan dat deze kan terug modulairen tot 4kw?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Apocalyps895 Moet je me even een voorbeeld wijzen, om dat te kunnen beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:14
Voor veel warmtepompen is het minimale vermogen afhankelijk van de buitentemperatuur. Een hogere buitentemp. geeft ook een hoger vermogen (terwijl je dat dan juist niet wilt...)

Als het goed is zijn van de diverse merken tabellen beschikbaar met min- en max vermogen bij verschillende buitentemperaturen.

Voor de Mitsu's vind je ze in het databook: https://www.mitsubishi-le...s/201803_ATW_DATABOOK.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door hesselbeertje op 10-12-2019 21:30 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
Even een situatieschets:

Na lang wachten en al jaren sporadisch mee lezen op dit topic hebben wij deze zomer de sleutel gekregen van ons nieuwbouwhuis. De gegevens:

Oppervlak: 120 m2
1e verdieping: 45m2 vloerverwarming. 4 groepen, 16mm, met open verdeler
2e verdieping: 45m2, 3 slaapkamers met radiatoren en badkamer met 6m2 vloerverwarming (+/- 40m 16mm slang)
Zolder: 30m2 voor opslag, wordt dus niet direct verwarmd
Ventilatie: type D, balansventilatie met WTW

Helaas is de woning nog met gas opgeleverd, maar daar wil ik geen gebruik van maken. Dus direct warmtepompboiler gekocht voor sww en nu op zoek naar warmtepomp voor verwarming. Al snel had ik het idee dat ik niet te hoog moet gaan zitten ivm het minimaal te leveren vermogen.
Momenteel verwarm ik de woonkamer met een infrarood paneel van 750W. Dit houd de kamer goed op temperatuur. Echter de rest van het huis niet. Eerst naar de 7,5kw Mitsubishi Ecodan Split gekeken, maar deze lijkt mij al te groot voor onze situatie. Wel vind ik hem erg mooi en is hij relatief stil.
Daarna op de 5kW Panasonic monobloc gekomen. Qua (laag) vermogen en ook prijs en COP-technisch is dit een beter apparaat naar mijn idee. De voorkeur gaat dus uit naar de 5kW Pana mono, maar ik ontvang graag andere ideeën.

Waar ik echter mee zit is het volgende: Ik wil het liefste de aan/afvoer van de WP op de aanvoerleidingen van de vloerverwarming aansluiten (20mm) welke op de BG goed bereikbaar is. Zo hoef ik geen leidingen naar zolder te leggen waar de aansluiting van de CV ketel zat (ketel is al weg).
Vraag 1: Kan ik de aan/afvoer op de standleiding van de CV aan sluiten middels een t-stuk? Zal het water automatisch zijn weg zoeken naar boven (1e verdieping) en onder (vloerverwarming).
Vraag 2: Op bovenstaande manier kan ik geen buffervat aansluiten. Is dit in onze situatie misschien wel nodig? We hebben weinig vv groepen, maar ook een vrij lage warmtevraag verwacht ik.
Vraag 3: Is het een groot probleem dat ik een open verdeler met thermostaat en eigen pomp heb? Of zal bij volledig openzetten van de thermostaat toch het grootste deel van het water de vloerverwarming instromen?
Vraag 4: Op het hoogste punt van de CV zat nu de ketel. Deze is weg en de leidingen wil ik afdoppen. Hoe regel ik dan de ontluchting? Verder lijkt het mij ook handig om een drukmeter te plaatsen, of zit deze ook op de wp?

Als ik compleet verkeerd bezig ben hoor ik dat natuurlijk ook graag :).

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Apocalyps895 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:57:

@Naalroc bij ons gaat inderdaad de woonkamer keuken op een aparte verdeler. Schakelt dit bij jou automatisch zodra de houtkachel aangestoken wordt? (Ik zit te denken aan een temperatuur sensor in de ombouw van de kachel en bij een snelle verhoging in korte tijd dmv domotica deze verdeler automatisch af te sluiten dan?)

Ik heb ooit gehoord dat het beter voor de flow is om een paar kleine verdelers te hebben dan 1 grote of is dit bij de verdelers die gebruikt worden bij een WP niet van toepassing?
Nee hoor, dat gaat met een gewone thermostaat die op een halve *C reageert, en de klep naar de woonkamer verdeler dicht zet. Maar als je graag speelt met domotica, dan kan dat natuurlijk ook; maar als hij snel op de kachel moet reageren, dan zet je dat thermostaat toch dicht bij de kachel.....

Wat betreft meerdere verdelers: ik heb er 3, nu.De logica hiervan, bij mij althans is dat je dan met een dikke leiding naar de plek gaat vanwaar de betreffende ruimtes bediend worden; als je alles op 1 hebt, dan moet je wel heel lange slangen naar deze ruimtes leggen, meer werk, meer buis, en mogelijk verwarming op plekken die je op dat moment niet wilt/hoeft te verwarmen, want die (vele) aanvoerbuizen geven natuurlijk ook warmte af, op weg naar de ruimtes waarvoor ze bedoeld zijn.
Maar eea hangt natuurlijk ook af van je huis; een boerderij is vaak relatief lang, dus dan kan je, naar mijn mening beter meerdere verdelers installeren waar je ze nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
MK1o2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:33:
...........
Vraag 1: Kan ik de aan/afvoer op de standleiding van de CV aan sluiten middels een t-stuk? Zal het water automatisch zijn weg zoeken naar boven (1e verdieping) en onder (vloerverwarming).
Dat zal vast wel goed komen, maar moet natuurlijk wel even ingeregeld worden om de juiste Dt te krijgen.
Vraag 2: Op bovenstaande manier kan ik geen buffervat aansluiten. Is dit in onze situatie misschien wel nodig? We hebben weinig vv groepen, maar ook een vrij lage warmtevraag verwacht ik.
Als je geen naregeling hebt, dan is een buffer niet nodig.
Vraag 3: Is het een groot probleem dat ik een open verdeler met thermostaat en eigen pomp heb? Of zal bij volledig openzetten van de thermostaat toch het grootste deel van het water de vloerverwarming instromen?
het kan wel, maar een open verdeler is echt niet zo duur, en dan zet je de open verdeler op MP; bovendien hoef je dan ook niet 2 pompen te gebruiken, met de bijbehorende elektra kosten.
Vraag 4: Op het hoogste punt van de CV zat nu de ketel. Deze is weg en de leidingen wil ik afdoppen. Hoe regel ik dan de ontluchting? Verder lijkt het mij ook handig om een drukmeter te plaatsen, of zit deze ook op de wp?
Tja, gewoon een dop er op, of eigenlijk een verloopstuk naar 1/2" Gasdraad inwendig, en daar draai je dan een ontluchter in; heel simpel
Als ik compleet verkeerd bezig ben hoor ik dat natuurlijk ook graag :).
Ne hoor, gaat prima zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

.... en de slaapkamers op 15° hier zullen we eigenlijk niet van afwijken.
Dan mag je de ramen wel open laten in de winter.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18
Naalroc schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:03:
[...]
Dat zal vast wel goed komen, maar moet natuurlijk wel even ingeregeld worden om de juiste Dt te krijgen.
[...]
[...]
het kan wel, maar een open verdeler is echt niet zo duur, en dan zet je de open verdeler op MP; bovendien hoef je dan ook niet 2 pompen te gebruiken, met de bijbehorende elektra kosten.
[...]
Tja, gewoon een dop er op, of eigenlijk een verloopstuk naar 1/2" Gasdraad inwendig, en daar draai je dan een ontluchter in; heel simpel

[...]
Ne hoor, gaat prima zo!
Met maar 5 groepen vloerverwarming wordt zonder ontkoppelings buffer wel krap om de benodigde flow kwijt te kunnen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
Hallo Tweakers,
Vorige week heb ik hier m’n eerste vragen gesteld. Vooral over de te verwachte warmte afgifte in en van een betonnen vloer van ongeveer 45m2 in een boeren-spulletje in gebruik als vakantie huis.
Ik ben blij met de geboden hulp bij het berekenen en de het delen van praktijk ervaringen.
@Verwijderd @Rol-Co @Andrehj @Oxellaar

Er zijn ontwikkelingen: deze week is een Pana… 5kW H serie besteld. We halen hem donderdag op in Bochum. (Heden wordt het topic van @Dylantje2 gelezen ;))

Nu worden de installatiematerialen verzameld en dan gaan we de wp over een poosje ook echt plaatsen.

Als jullie het leuk vinden zal ik er wat meer over vertellen….anders stoppen met lezen.

Het boeren-spulletje staat in Frankrijk, de eigenaar is een vriend van mij. M’n vrouw en ik zijn wel regelmatig gebruiker van het huis. Eens in de zoveel tijd ben ik daar voor een werkweek. De eigenaar en ik maken een plan. We zorgen dat de benodigde materialen aanwezig zijn of meegenomen worden en doen de klus. We vergeten tijdens de werkweek nooit dat Frankrijk veel te bieden heeft op het gebied van eten en drinken…..
Zo’n 6 jaar geleden hebben we de vloer van ‘de deel’ voorzien van een zand-cement afwerkvloer met daarin de vloerverwarming, slangen plus verdeler met pomp en verder….niets.
Het idee was eerst om er elektrische vloerverwarming in te maken maar ik heb aangedrongen op slangen enzovoorts want dan kun je de manier van warmte produceren/inbrengen altijd nog kiezen.

Bij aankomst, in het koudere seizoen, gaat het zo: diverse groepen elektra inschakelen; in diverse ruimtes elektrische kachels aan zetten, de boiler aanzetten en in de woonkeuken de houtkachel opstoken. Na ongeveer anderhalve dag is de ergste koude er wel uit…. behalve in ‘de deel’. Dat is jammer want het is in de loop van de jaren een mooie ruime, hoge, ruimte geworden. Het is in de zomer de belangrijkste verblijfsruimte samen met de keuken. In de winter te koud.

Veel is overwogen: cv-keteltje op gasfles; duur in gebruik, 3 fase boiler; die kosten ‘niks’ in Frankrijk maar uiteindelijk ook duur in gebruik. Pellet-kachel; niet mooi en twijfel over toekomstige ontwikkelingen mbt die brandstof. Ondertussen zijn we 6 jaar verder en is de keuze gevallen op een wp. Electra verbruik op te vangen met zonnepanelen (een toekomstig project..) Zonnepanelen plaatsen in Frankrijk is niet zo eenvoudig als hier qua regelgeving maar dat lijkt wat te versoepelen.

Een Panasonic gekocht in Duitsland, geïnstalleerd door Hollanders in Frankrijk. Ik vind het wel leuk.
Het lezen op dit forum heeft geholpen bij de besluitvorming. Anderhalf jaar geleden heb ik een abonnement genomen bij ISSO (branche club installateurs) om toegang te krijgen tot verschillende publicaties op het gebied van warmtepompen….. Jullie weten meer! En jullie zijn bereid om die kennis te delen. Waarvoor dank!
Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Hnktr schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:11:
Hallo Tweakers,
Vorige week heb ik hier m’n eerste vragen gesteld. Vooral over de te verwachte warmte afgifte in en van een betonnen vloer van ongeveer 45m2 in een boeren-spulletje in gebruik als vakantie huis.
Ik ben blij met de geboden hulp bij het berekenen en de het delen van praktijk ervaringen.

Er zijn ontwikkelingen: deze week is een Pana… 5kW H serie besteld. We halen hem donderdag op in Bochum. (Heden wordt het topic van @Dylantje2 gelezen ;))

Nu worden de installatiematerialen verzameld en dan gaan we de wp over een poosje ook echt plaatsen.

Als jullie het leuk vinden zal ik er wat meer over vertellen….anders stoppen met lezen.

Het boeren-spulletje staat in Frankrijk, de eigenaar is een vriend van mij. M’n vrouw en ik zijn wel regelmatig gebruiker van het huis. Eens in de zoveel tijd ben ik daar voor een werkweek. De eigenaar en ik maken een plan. We zorgen dat de benodigde materialen aanwezig zijn of meegenomen worden en doen de klus. We vergeten tijdens de werkweek nooit dat Frankrijk veel te bieden heeft op het gebied van eten en drinken…..
Zo’n 6 jaar geleden hebben we de vloer van ‘de deel’ voorzien van een zand-cement afwerkvloer met daarin de vloerverwarming, slangen plus verdeler met pomp en verder….niets.
Het idee was eerst om er elektrische vloerverwarming in te maken maar ik heb aangedrongen op slangen enzovoorts want dan kun je de manier van warmte produceren/inbrengen altijd nog kiezen.

Bij aankomst, in het koudere seizoen, gaat het zo: diverse groepen elektra inschakelen; in diverse ruimtes elektrische kachels aan zetten, de boiler aanzetten en in de woonkeuken de houtkachel opstoken. Na ongeveer anderhalve dag is de ergste koude er wel uit…. behalve in ‘de deel’. Dat is jammer want het is in de loop van de jaren een mooie ruime, hoge, ruimte geworden. Het is in de zomer de belangrijkste verblijfsruimte samen met de keuken. In de winter te koud.

Veel is overwogen: cv-keteltje op gasfles; duur in gebruik, 3 fase boiler; die kosten ‘niks’ in Frankrijk maar uiteindelijk ook duur in gebruik. Pellet-kachel; niet mooi en twijfel over toekomstige ontwikkelingen mbt die brandstof. Ondertussen zijn we 6 jaar verder en is de keuze gevallen op een wp. Electra verbruik op te vangen met zonnepanelen (een toekomstig project..) Zonnepanelen plaatsen in Frankrijk is niet zo eenvoudig als hier qua regelgeving maar dat lijkt wat te versoepelen.

Een Panasonic gekocht in Duitsland, geïnstalleerd door Hollanders in Frankrijk. Ik vind het wel leuk.
Het lezen op dit forum heeft geholpen bij de besluitvorming. Anderhalf jaar geleden heb ik een abonnement genomen bij ISSO (branche club installateurs) om toegang te krijgen tot verschillende publicaties op het gebied van warmtepompen….. Jullie weten meer! En jullie zijn bereid om die kennis te delen. Waarvoor dank!
Groet!
Succes, en plaats wat fotoś dat vinden wij altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:08:
[...]

Met maar 5 groepen vloerverwarming wordt zonder ontkoppelings buffer wel krap om de benodigde flow kwijt te kunnen.
Ik heb hier in gebruik:
- 5 groepen vloerverwarming, ± 36m2
- 1 radiator 600*900 T33
- 1 radiator 600*900 T21
- 1 radiator ± 400*400 T10
- 1 handdoekradiator 600*1500

Op de 9kW Panasonic H zonder buffer.
Dat gaat ook prima, komt op een flow van ± 38l/m tijdens defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
JvdW schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:19:
[...]

Ik heb hier in gebruik:
- 5 groepen vloerverwarming, ± 36m2
- 1 radiator 600*900 T33
- 1 radiator 600*900 T21
- 1 radiator ± 400*400 T10
- 1 handdoekradiator 600*1500

Op de 9kW Panasonic H zonder buffer.
Dat gaat ook prima, komt op een flow van ± 38l/m tijdens defrost
In een nieuwbouw woning ga je de bovenverdieping, op de badkamer na niet verwarmen.
Je zal voor de grap eens de hytools van imi kunnen installeren op je smartphone.
En ga dan eens spelen met je radiatoren, en probeer dan eens op een mooie manier de benodigde 25.8 l/pm in je systeem kwijt te kunnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ramon_1984 op 10-12-2019 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:54
Naalroc schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:03:
[...]
[...]
[...]
[...]

[...]
Ne hoor, gaat prima zo!
Super! Dan gaan we op deze voet verder. Inregelen gaat zeker goedkomen. Voorlopig zal ik de open verdeler dan wel laten zitten als dat ook werkt. Wellicht later vervangen als het niet naar behoren werkt.

@Ramon_1984 qua flow ben ik ook benieuwd, maar de 5kW panasonic heeft een flow van 14,5 l/m nodig bij max vermogen. Nu verwacht ik dat vermogen niet veel nodig te hebben. De pana kan dan ook op 10 l/m lopen zie ik in het pana topic. Dat moet nog te doen zijn. Het enige wat ik niet wil is constant pendelen, maar daar heb ik hopelijk geen last van omdat de panasonic redelijk ver terug kan moduleren.
Kamers was ik inderdaad niet van plan om veel te verwarmen, omdat de balansventilatie deze al op een mooie temperatuur houdt. Wij houden niet van een warme slaapkamer :) Komen uit een huis waar het in de winter 10°c werd in de slaapkamer... Heerlijk!

Wat ik mij nog wel afvraag, als je WAR stookt, stopt de wp dan ook als de kamertemperatuur te veel van gewenst afwijkt, of moet je dan gewoon de stooklijn aanpassen?

[ Voor 8% gewijzigd door MK1o2 op 11-12-2019 06:38 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hnktr schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:11:
Hallo Tweakers,

Groet!
Succes..

Pm mij je gegevens zet ik je in de panasonic H TS
Lan box en meetsysteem is aan te raden

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:52
Voor mijn bestaande woning ben ik op zoek naar een installateur welke ervaring heeft met warmtepompen plaatsen in bestaande woningen. Liefst regio Noord-Limburg.

Isolatieschil is Rc3,5 en Ta is al ingesteld op 40°C.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
We wonen in een vrijstaande woning +/- 750m3 bj 2001. De isolatie schil ziet er als volgt uit: Vloer, wanden en dak hebben allen een Rc van 3,5 verder is de woning volledig voorzien van HR+ glas.

De onderverdieping is volledig voorzien van vloerverwarming met ondersteuning van radiatoren. HoH afstand van de slangen is vermoedelijk 15cm (afgaande op foto's gemaakt tijdens de bouw van de woning). Woning is ook voorzien van mechanische ventilatie met WTW.

Sinds begin oktober heb ik de temp van de ketel terug gebracht naar 45 graden en sinds vorige week naar 40 graden. Tot op heden geen enkel probleem ervaren met het klimaat in huis. Ook doorverwarmen naar 21 graden geen probleem (normaal staat onze thermostaat op 20 graden).

Verder heb we een gasverbruik van +/- 1400m3 per jaar en een electra verbruik van +/- 6500kWh per jaar.

Voor komend jaar staat een verbouwing op de planning waarbij de keuken, badkamer en tegelvloer wordt vervangen. Tevens worden er 40 zonnepanelen van 320Wp geplaatst voor ons huidige electra verbruik en de toekomstige toename door de warmtepomp.

Nu heb ik al 2 installateurs over de vloer gehad om hierover te spreken. De 1ste had het erover dat we zo ongeveer het hele moesten slopen en van de grond af opnieuw moesten bouwen om een warmtepomp te kunnen plaatsen.

De 2de had hier een heel andere mening over en is e.e.a. gaan onderzoeken ook in overleg met Nathan gegaan voor een passende oplossing.

Ik heb nu een hybride installatie aangeboden gekregen met een lucht/water warmtepomp 400l boiler en een nieuwe ketel. totaal prijs bijna €19K. Dit lijkt mij aan de hoge kant.

Voor wat betreft budget is die €19K niet direct het probleem, maar het probleem zit hem voor mij meer in de combi van de bivalente oplossing en de prijs. Ik sta open voor bijna alle opties.

En verder heb ik mijn zinnen eigenlijk gezet op een all-electric oplossing om zo ook de gasaansluiting te kunnen verwijderen. Graag jullie inzichten m.b.t. bovenstaande situatie en evt. oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:22
@Naalroc Welke klep heb jij voor je woonkamer verdeler zitten? Volgens mij zijn ze die bij mij vergeten, als de douche warmte vraagt (andere thermostaat) gaat de vloerverwarming van de woonkamer ook omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
Dylantje2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 19:20:
[...]

Als je zegt wat ik waar moet kopen..
Wil ik graag mee testen enz enz
Jij ook Domoticz?
Connectortjes kun je op Ali goedkoop krijgen. zoek bijv. op "micro jst 2.0 ph 4" en dan het liefst setjes met zowel male als female connectors. (Dan kun je later de dat pana ding loskoppelen en de connector op het orginele kabeltje aansluiten.)

Ik zal zodra ik het up&running heb, een uitleg plaatsen voor de realisatie in het Pana H forum. (En gebruik zelf home assistant ipv domoticz, maar kan wel assisteren om de nieuwe mqttt topics uit te lezen in domoticz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dapdodo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 08:29:
@Naalroc Welke klep heb jij voor je woonkamer verdeler zitten? Volgens mij zijn ze die bij mij vergeten, als de douche warmte vraagt (andere thermostaat) gaat de vloerverwarming van de woonkamer ook omhoog.
Dat is natuurlijk te gek: er hoort dan een 3 weg klep gemonteerd te zijn, en die zijn er van verschillende fabrikanten, en is ook afhankelijk van het stuursysteem wat je WP heeft: 230 V of 24 V. Omdat deze in de hoofdstroom van de pomp zit , is dat een 28 mm klep.
Mijn wisselklep is een Evenes op 230 V rechtstreeks gestuurd door een beschikbaar contact op de Mitsubishi.

De klep op de vloer verwarming van de woonkamer is een heel ander verhaal en toepassing. Daar heb ik een 24 mm 2 weg knel afsluiter van Honeywell die bediend wordt door mijn kamer thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
JP12 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:27:
Als je bereid bent om de houtkachel om de paar jaar een keer in te zetten als het meerdere dagen gemiddeld rond de -10°C zit kan je zeker een maatje kleiner. Panasonic monobloc van 12kW (bijvoorbeeld: https://www.immotecshop24...ea-T-CAP-TYP-WH-MXC12H9E8) zou dan goed kunnen.

Als je bereid bent om nog vaker de houtkachel in te zetten zou 9kW versie mogelijk ook nog wel afdoende zijn.
Ik heb met alle info van nu 3 types alleen zou ik nu niet weten waarop de beslissing moet vallen.

- Panasonic Aquarea T-CAP KIT-WQC12H9E8 12 kW Voordeel: Super stil

- Hitachi Yutaki-S RAS5WH(V)NPE+RWM5 (Bij ISDE staat deze op 12KW :? gaan ze er soms vanuit wat die bij -7 nog levert omdat het een 14KW WP is) Voordeel: Hoge COP

-Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C 11.2 kW Voordeel: de stabiele capaciteit ook bij -15

Alle apparaten zijn na aftrek van subsidie voor ongeveer rond de 4500 te verkrijgen. Mijn voorkeur zou nu uitgaan naar de Panasonic omdat veel tweakers een Pana hebben icm het geluid. Maar is dit terecht?

Daarnaast nog waarom neem je een monobloc en waarom een split? Ik laat het installeren dus voor het afvullen hoef ik geen verschil in keuze te maken. Mij lijkt een split beter omdat je dan gevoelige apparatuur binnen hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:22
Naalroc schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:27:
[...]
De klep op de vloer verwarming van de woonkamer is een heel ander verhaal en toepassing. Daar heb ik een 24 mm 2 weg knel afsluiter van Honeywell die bediend wordt door mijn kamer thermostaat.
Hier ging het om. Ik had beter douche vloerverwarming geschreven ipv douche 8)7. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Zit ik hier nu tegen een afgifte issue aan te kijken :?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/axvSiZh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
MK1o2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 06:34:
[...]

Super! Dan gaan we op deze voet verder. Inregelen gaat zeker goedkomen. Voorlopig zal ik de open verdeler dan wel laten zitten als dat ook werkt. Wellicht later vervangen als het niet naar behoren werkt.

@Ramon_1984 qua flow ben ik ook benieuwd, maar de 5kW panasonic heeft een flow van 14,5 l/m nodig bij max vermogen. Nu verwacht ik dat vermogen niet veel nodig te hebben. De pana kan dan ook op 10 l/m lopen zie ik in het pana topic. Dat moet nog te doen zijn. Het enige wat ik niet wil is constant pendelen, maar daar heb ik hopelijk geen last van omdat de panasonic redelijk ver terug kan moduleren.
Kamers was ik inderdaad niet van plan om veel te verwarmen, omdat de balansventilatie deze al op een mooie temperatuur houdt. Wij houden niet van een warme slaapkamer :) Komen uit een huis waar het in de winter 10°c werd in de slaapkamer... Heerlijk!

Wat ik mij nog wel afvraag, als je WAR stookt, stopt de wp dan ook als de kamertemperatuur te veel van gewenst afwijkt, of moet je dan gewoon de stooklijn aanpassen?
Bij WAR kan je kiezen uit WAR met of zonder thermostaat. Zonder is een keuze die met VV en 24/7 vaak gebruikt wordt. Met als er ook nog radiatoren zijn of als er niet steeds gedraaid wordt en de Wp op een hogere Ta draait. Heeft te maken met de traagheid van een lage temperatuur systeem met alleen VV. Reageren op kortstondige verhoging van de ruimtetemperatuur door bijvoorbeeld zon in de kamer werkt dan sowieso niet. Uit is dan prima, maar voordat de Wp weer aanslaat kan het voor je gevoel te lang duren, dus comfort verlies. Blijft een kwestie van uitproberen afhankelijk van je situatie. Maar het kan dus met of zonder. Ik draai in de winter WAR zonder en in het voor- en najaar WAR met thermostaat. Dan staat de Wp overdag niet aan en vind ik het prettig om voor het opstaan even een flinke boost te geven met een eigenlijk te hoge stooklijn. Zodra de ruimtetemperatuur dan te hoog wordt, kapt de thermostaat de Wp af en die blijft dan vervolgens heel lang uit. En dat wil ik juist in de winter weer niet...
Ik heb overigens mijn open verdeler na een jaar laten vervangen door een gesloten verdeler. Ben ik erg tevreden over. De vloer komt nu toch sneller op de gewenste temperatuur. Was met open verdeler wel heel erg traag.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 11-12-2019 11:53 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:09:
Zit ik hier nu tegen een afgifte issue aan te kijken :?

[Afbeelding]
Daar lijkt het wel op, kun je niet die dikke piek eruit filteren en de rest laten zien :?

Ik krijg altijd de kriebels van Domoticz grafieken, snel grafana installeren :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Apocalyps895 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:43:

Daarnaast nog waarom neem je een monobloc en waarom een split? Ik laat het installeren dus voor het afvullen hoef ik geen verschil in keuze te maken. Mij lijkt een split beter omdat je dan gevoelige apparatuur binnen hebt hangen.
Als je buitenunit vlak naast het huis komt te staan, dan kan je een mono overwegen, maar IK zou dat zeker niet doen als de afstand wat groter is.

Ik denk dat die Mitsu van 11,2 kWh een prima keus is; de ervarings deskundige van deze unit is @Grolsch , en de nu verkrijgbare unit is nog weer een stapje beter (en mooier) dan de pomp die hij heeft. Kan ook koelen indien gewenst (de "R" uitvoering die je aanhaalt).

Geluid kan ik niet beoordelen, want ik weet niet hoe die Pana's zich gedragen, maar mijn 14 kWh unit is absoluut niet lawaaierig. Maar ik woon dan ook niet tussen andere behuizing.
Succes met de keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:19:
[...]

Daar lijkt het wel op, kun je niet die dikke piek eruit filteren en de rest laten zien :?

Hierbij de rest :)

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/rOgC3r1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Naalroc schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:34:
[...]

Als je buitenunit vlak naast het huis komt te staan, dan kan je een mono overwegen, maar IK zou dat zeker niet doen als de afstand wat groter is.

Ik denk dat die Mitsu van 11,2 kWh een prima keus is; de ervarings deskundige van deze unit is @Grolsch , en de nu verkrijgbare unit is nog weer een stapje beter (en mooier) dan de pomp die hij heeft. Kan ook koelen indien gewenst (de "R" uitvoering die je aanhaalt).

Geluid kan ik niet beoordelen, want ik weet niet hoe die Pana's zich gedragen, maar mijn 14 kWh unit is absoluut niet lawaaierig. Maar ik woon dan ook niet tussen andere behuizing.
Succes met de keuze!
Ik kan beamen dat de Mitsu 112YAA een heel fijn en stil apparaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mismatch WP-Capaciteit t.o.v. Afgifte-Capaciteit. WP > Afgifte of Afgifte < WP zoals je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
EdwinC schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:58:
We wonen in een vrijstaande woning +/- 750m3 bj 2001. De isolatie schil ziet er als volgt uit: Vloer, wanden en dak hebben allen een Rc van 3,5 verder is de woning volledig voorzien van HR+ glas.

De onderverdieping is volledig voorzien van vloerverwarming met ondersteuning van radiatoren. HoH afstand van de slangen is vermoedelijk 15cm (afgaande op foto's gemaakt tijdens de bouw van de woning). Woning is ook voorzien van mechanische ventilatie met WTW.

Sinds begin oktober heb ik de temp van de ketel terug gebracht naar 45 graden en sinds vorige week naar 40 graden. Tot op heden geen enkel probleem ervaren met het klimaat in huis. Ook doorverwarmen naar 21 graden geen probleem (normaal staat onze thermostaat op 20 graden).

Verder heb we een gasverbruik van +/- 1400m3 per jaar en een electra verbruik van +/- 6500kWh per jaar.

Voor komend jaar staat een verbouwing op de planning waarbij de keuken, badkamer en tegelvloer wordt vervangen. Tevens worden er 40 zonnepanelen van 320Wp geplaatst voor ons huidige electra verbruik en de toekomstige toename door de warmtepomp.

Nu heb ik al 2 installateurs over de vloer gehad om hierover te spreken. De 1ste had het erover dat we zo ongeveer het hele moesten slopen en van de grond af opnieuw moesten bouwen om een warmtepomp te kunnen plaatsen.

De 2de had hier een heel andere mening over en is e.e.a. gaan onderzoeken ook in overleg met Nathan gegaan voor een passende oplossing.

Ik heb nu een hybride installatie aangeboden gekregen met een lucht/water warmtepomp 400l boiler en een nieuwe ketel. totaal prijs bijna €19K. Dit lijkt mij aan de hoge kant.

Voor wat betreft budget is die €19K niet direct het probleem, maar het probleem zit hem voor mij meer in de combi van de bivalente oplossing en de prijs. Ik sta open voor bijna alle opties.

En verder heb ik mijn zinnen eigenlijk gezet op een all-electric oplossing om zo ook de gasaansluiting te kunnen verwijderen. Graag jullie inzichten m.b.t. bovenstaande situatie en evt. oplossingen.
Onze woning is ongeveer hetzelfde: 750 m3; zelfde Rc-waarden; beneden alleen vvw (in badkamer beneden extra handdoekradiator) en boven alleen radiatoren. Heb een winter proefgedraaid met lage Ta (30 graden) en dat ging prima. De Mitsu kan ook wel 40 graden maken, maar dan daalt de COP hard. Probeer of je toe kan met een aanvoer temp van rond de 28 - 30 graden bij de vloerverwarmingverdeler. Afhankelijk van isolatie buizen en buislengte zal de WP + 1 a 2 graden hoger moeten aanleveren.

Ik zou nooit voor een hybride gaan: als de test uitwijst dat het kan, meteen gas-loos gaan en let op: geen opdracht geven tot verwijdering gasmeter, zie topic:
https://gathering.tweaker...ist_messages/1951574/last

Uiteindelijk een Mitsu 11,2 kW YAA versie (lekker stil!) en een 400 L boiler zelf geïmporteerd en door een F-gassen bevoegd monteur laten afmonteren en in bedrijf stellen.
Kosten inclusief alle bijkomende onderdelen en 20 extra zonnepanelen (305 WP) 12.820 en na teruggave subsidie 9.685.

Dus daar valt nog wel wat te besparen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:19:
[...]

Niets mis mee hoor.

Mijn Domoticz laat gewoon actuele cijfers zijn en als ik meer wil dan ga ik gewoon in Chronograf van Influxdb.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yup, dat is duidelijk pendelgedrag :P

Ta verhogen of afgifte vergroten is de oplossing :P
Felicia schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:59:
[...]

Niets mis mee hoor.

Mijn Domoticz laat gewoon actuele cijfers zijn en als ik meer wil dan ga ik gewoon in Chronograf van Influxdb.
Op zich niets mis mee, maar ik vind het gewoon onduidelijk grafieken, in Grafana vind ik het duidelijker, en het is nog gratis ook nog.

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:56:
[...]

Mismatch WP-Capaciteit t.o.v. Afgifte-Capaciteit. WP > Afgifte of Afgifte < WP zoals je wilt.
Ik zal de leukste optie kiezen :+
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:32:
[...]

Yup, dat is duidelijk pendelgedrag :P

Ta verhogen of afgifte vergroten is de oplossing :P
Ik heb niet meer te vergroten, behalve mijn geknepen vloerverwarming verder open draaien. Daarmee wordt echter de woonkamer te warm. Dan lijkt mij Ta verhogen de beste optie :?
Op zich niets mis mee, maar ik vind het gewoon onduidelijk grafieken, in Grafana vind ik het duidelijker, en het is nog gratis ook nog.
Ik zal het inderdaad weer eens opnieuw installeren. De vorige keer draaide het niet goed vanuit een Docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinC
Remco45 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:42:
[...]

Onze woning is ongeveer hetzelfde: 750 m3; zelfde Rc-waarden; beneden alleen vvw (in badkamer beneden extra handdoekradiator) en boven alleen radiatoren. Heb een winter proefgedraaid met lage Ta (30 graden) en dat ging prima. De Mitsu kan ook wel 40 graden maken, maar dan daalt de COP hard. Probeer of je toe kan met een aanvoer temp van rond de 28 - 30 graden bij de vloerverwarmingverdeler. Afhankelijk van isolatie buizen en buislengte zal de WP + 1 a 2 graden hoger moeten aanleveren.

Ik zou nooit voor een hybride gaan: als de test uitwijst dat het kan, meteen gas-loos gaan en let op: geen opdracht geven tot verwijdering gasmeter, zie topic:

Uiteindelijk een Mitsu 11,2 kW YAA versie (lekker stil!) en een 400 L boiler zelf geïmporteerd en door een F-gassen bevoegd monteur laten afmonteren en in bedrijf stellen.
Kosten inclusief alle bijkomende onderdelen en 20 extra zonnepanelen (305 WP) 12.820 en na teruggave subsidie 9.685.

Thnx voor de input. Ik zal ook nog eens gaan spelen met de thermostaat van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:36:
[...]

[...]

Ik heb niet meer te vergroten, behalve mijn geknepen vloerverwarming verder open draaien. Daarmee wordt echter de woonkamer te warm. Dan lijkt mij Ta verhogen de beste optie :?
Met Ta verhogen gaat je woonkamer dan ook te warm worden, dus dan toch maar een thermostaat aan de muur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:37:
[...]

Met Ta verhogen gaat je woonkamer dan ook te warm worden, dus dan toch maar een thermostaat aan de muur :P
Daar heb je een punt, dat bedacht ik mij ook toen ik op 'verstuur' had gedrukt 8)7

Maar dan ben ik weer even terug bij af. Ik had namelijk de thermostaat van de muur getrokken om de rest van de woning te verwarmen op basis van WAR. Met een thermostaat aan de (huidige) muur in de woonkamer doet de WP namelijk nauwelijks iets. De thermostaat in de gang hangen kan natuurlijk ook, maar dan voorzie ik dezelfde situatie als zonder thermostaat....veel pendelen.
Plek voor een buffervat heb ik niet, dus dat word nog maar even hard nadenken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Laatst online: 17:49
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:32:

Je weet dat Chronograf vrijwel het zelfde kan als Grafana, i.c.m. verschillende dashboards e.d.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9XD5HALxbfQbdNGikEFFLj2q/full.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wervisser schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:42:
[...]

Daar heb je een punt, dat bedacht ik mij ook toen ik op 'verstuur' had gedrukt 8)7

Maar dan ben ik weer even terug bij af. Ik had namelijk de thermostaat van de muur getrokken om de rest van de woning te verwarmen op basis van WAR. Met een thermostaat aan de (huidige) muur in de woonkamer doet de WP namelijk nauwelijks iets. De thermostaat in de gang hangen kan natuurlijk ook, maar dan voorzie ik dezelfde situatie als zonder thermostaat....veel pendelen.
Plek voor een buffervat heb ik niet, dus dat word nog maar even hard nadenken :?
Tsjah, zoals eerder aangegeven is je WP + Afgifte dan niet in balans. Blokverlaging toepassen een optie :? Bij de Mitsu kan dit in het menu van de hydrobox zelf (zonder thermostaat).

Ik ben geen fan van WAR only, ik zie het als een auto met adaptive cruisecontrol zonder gaspedaal of rempedaal :P In theorie niet nodig, maar in de praktijk soms toch verrekte handig :P

Hoezo doet je WP met thermostaat nauwelijk iets :? Een thermostaat zegt alleen maar AAN of UIT, niet meer niet minder. Met de hysterisis kun je e.e.a. inregelen.
Felicia schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:44:
[...]

Je weet dat Chronograf vrijwel het zelfde kan als Grafana, i.c.m. verschillende dashboards e.d.?

[Afbeelding]
Ik ben niet bekend met Chronograf, maar dat ziet er al beter uit als die Domoticz grafieken :P

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:57
wervisser schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:42:
[...]

Hier komt het voordeel van een open verdeler weer tot zijn recht, een thermostaat schakelt pomp van verdeler uit en rest van huis gaat gewoon door. Thermostaat op boven verdieping doet de rest zelfs als je de ta verhoogd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:50:
[...]

Tsjah, zoals eerder aangegeven is je WP + Afgifte dan niet in balans. Blokverlaging toepassen een optie :? Bij de Mitsu kan dit in het menu van de hydrobox zelf (zonder thermostaat).

Ik ben geen fan van WAR only, ik zie het als een auto met adaptive cruisecontrol zonder gaspedaal of rempedaal :P In theorie niet nodig, maar in de praktijk soms toch verrekte handig :P

Hoezo doet je WP met thermostaat nauwelijk iets :? Een thermostaat zegt alleen maar AAN of UIT, niet meer niet minder. Met de hysterisis kun je e.e.a. inregelen.

[...]

Ik ben niet bekend met Chronograf, maar dat ziet er al beter uit als die Domoticz grafieken :P
Geen idee wat blokverlaging is, maar ik ben er bijna van overtuigd dat mijn Loria dat niet heeft.

Ik zal de WAR niet ter sprake brengen, maar ik wilde het even uitproberen O-)

Als ik een thermostaat aansluit en de temperatuur op bijvoorbeeld 21 graden instel, blijft de WP zo'n 16-20 uur per dag uit omdat de woonkamer niet afkoelt. De rest van het huis wel. Nu heb ik mijn vloerverwarming zo ver geknepen dat het nu niet te warm wordt, maar aangezien de temperatuur wel gelijkmatig blijft start de WP niet.
Andere optie zou zijn om iets te fabriceren dat de rest van het huis wel een warmtevraag blijft versturen, maar dan moet ik die radiatoren gaan voorzien van bijvoorbeeld een Tado. Die kosten wilde ik eigenlijk een beetje voorkomen. Vandaar de WAR test opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalyps895
Remco45 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 13:42:
[...]

Waar heb je jouw mitsu gekocht? Ik zie dus dat je ook subsidie terugkrijgt als je er 1 importeert?

Edit: Weer mijn snavel te snel opengetrokken alvorens goed te lezen bij ISDE 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Apocalyps895 op 11-12-2019 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Ja hoor, de mijne komt uit Spanje, en je krijgt gewoon subsidie; deze is wel aangesloten door een vakman, die in heel NL werkt; vraag die[ @koevlaas2 ] maar eens ....(wachtend op mijn kerst presentje ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
Apocalyps895 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 15:20:
[...]

Waar heb je jouw mitsu gekocht? Ik zie dus dat je ook subsidie terugkrijgt als je er 1 importeert?

Edit: Weer mijn snavel te snel opengetrokken alvorens goed te lezen bij ISDE 8)7
Ja ik importeer monobloc's uit UK en WBP's uit belgie, altijd gewoon ISDE gekregen, zelf geïnstalleerd. (Maar ik ben natuurlijk ook arrogant genoeg om mijzelf als deskundig te beschouwen. :) )

Foto'tje van de installatie is voldoende icm factuur voor ISDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:19:
[...]

Succes, en plaats wat fotoś dat vinden wij altijd leuk :)
Dat zal ik doen..... waarschijnlijk installeren we eind februari... wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
Dylantje2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:14:
[...]

Succes..

Pm mij je gegevens zet ik je in de panasonic H TS
Lan box en meetsysteem is aan te raden
Lan-box en die extra printplaat voor sensoren enzo worden aangeschaft. Als we gaan installeren melden we ons zeker... mss wel tijdens het werk.. dan kun je ons supporteren/assisteren op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
reneeke1970 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:55:
[...]

Hier komt het voordeel van een open verdeler weer tot zijn recht, een thermostaat schakelt pomp van verdeler uit en rest van huis gaat gewoon door. Thermostaat op boven verdieping doet de rest zelfs als je de ta verhoogd
Maar dan gaat je water van je vloerverdeler wel meteen weer warm retour, krijg je gependel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zat met m'n Zubadan met het "probleem" dat ik de programmering slechts op hele graden kan doen.

Maar ik was de tip om het eens via de timer van MELCloud te proberen alweer wat vergeten.
Gisteren toch maar eens ingesteld dat hij iedere dag om 12:00 naar 20,5 graad gaat en dat werkt perfect.

20,5 graad op de thermostaat resulteert namelijk in 20,5 tot 21 graden kamertemperatuur en dat is perfect voor mij.

Om 23:00 gaat hij via de "normale" programmering weer naar 20 graden.

Soms denk je te moeilijk ;)

[ Voor 30% gewijzigd door BlueTooth76 op 11-12-2019 21:18 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:00:
[...]

Maar dan gaat je water van je vloerverdeler wel meteen weer warm retour, krijg je gependel van.
Haha yeh right....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
O ja gesloten gebeurt dit open niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:57
EdwinC schreef op woensdag 11 december 2019 @ 07:58:

Mijn huis is erg vergelijkbaar. Iets minder goed geisoleerd en handmatige ventilatie en ook hier en daar een kier. Vloerverwarming ook als bijverwarming en nu (bijna) als hoofdverwarming gebruikt. Enkel een Jaga in de keuken van ongeveer 0.8kW toegevoegd. Ongeveer 500m3 wooninhoud, gasverbruik destijds 1550m3.
De 8kW van de Nibe F2120-12 is precies passend. Monovalent, met SWW. Installateur bij mij in het dorp wilde dit destijds doen en had ervaring, dus heb niet echt naar goedkopere alternatieven gekeken. Ik woon nu eenmaal in een dorpje en Nibe is kwalitatief goed, comfortabel en zuinig.
Wanneer je een 9kW laat neerzetten door bijv @koevlaas2 , dan zal dat wat meer inregelen vereisen, maar zal ook prima werken.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
LangeFries schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:53:
[...]

Mijn huis is erg vergelijkbaar. Iets minder goed geisoleerd en handmatige ventilatie en ook hier en daar een kier. Vloerverwarming ook als bijverwarming en nu (bijna) als hoofdverwarming gebruikt. Enkel een Jaga in de keuken van ongeveer 0.8kW toegevoegd. Ongeveer 500m3 wooninhoud, gasverbruik destijds 1550m3.
De 8kW van de Nibe F2120-12 is precies passend. Monovalent, met SWW. Installateur bij mij in het dorp wilde dit destijds doen en had ervaring, dus heb niet echt naar goedkopere alternatieven gekeken. Ik woon nu eenmaal in een dorpje en Nibe is kwalitatief goed, comfortabel en zuinig.
Wanneer je een 9kW laat neerzetten door bijv @koevlaas2 , dan zal dat wat meer inregelen vereisen, maar zal ook prima werken.
7.5 kW split (ecodan) of 9 kW monoblock, maar mijn voorkeur gaat uit naar 7.5 kW split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Inderdaad na mijn gesprek met Koevlaas2 tot de conclusie gekomen dat we wrs gaan voor een split 7,5kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:57:
[...]

7.5 kW split (ecodan) of 9 kW monoblock, maar mijn voorkeur gaat uit naar 7.5 kW split.
Wat kost een 7,5kw split?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Onder het motto ik wil niet elke keer opnieuw in excel handwerk doen om met de extra data die ik elke dag vergaar in Domoticz opnieuw te kijken welke warmte pomp capaciteit ik nodig denk te gaan hebben in de toekomst, had ik het idee om dat te gaan automatiseren.
Mijn vriendin was vanavond een avondje weg, dus even de tijd gehad om een python scriptje te maken.
Hij hengelt de benodigde data uit mijn Domoticz om een en ander te bepalen:
  • Het totale warmte verlies (verwarming plus dat van aanwezige mensen en elektra verbruik binnens huis)
  • De verwarmings energie (door de Kampstrup gemeten)
Het script fit ook 2 lijnen door de punten wolken om vervolgens bij de verwarmings lijn de stookgrens en de benodigde verwarmings capaciteit bij -15oC en 22h per dag verwarmen uit te rekenen.
Dit alles wordt in een plaatje gezet:

HeatingPowerVSOutdoorTemperature

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PentaClover Je weet hoeveel dagen er per 10 jaar in Nederland beneden de -7C als daggemiddelde voorkomen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2019 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EdwinC schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:29:
Inderdaad na mijn gesprek met Koevlaas2 tot de conclusie gekomen dat we wrs gaan voor een split 7,5kw.
Gezien jouw situatie zou ik ook voor de SW75YAA gaan, @koevlaas2 gaat met mijn gedachten aan de haal ;)

Monoblock zou ook kunnen, maar persoonlijk heb ik ook liever een split, maar dat is een kwestie van smaak.

Persoonlijk ben ik gecharmeerd van de Mitsubishi, maar dat komt omdat ik deze zelf heb, en ik deze ondertussen aardig goed ken en begrijp (een slager die zijn eigen vlees keurt :) )

Ik hoor ook veel goede verhalen over de Panasonic Monoblocks in dit topic dus dat zal ook wel goed zijn.
Al geeft bijv. @Oxellaar aan (die schijnt er vrij veel verstand van te hebben) dat kwalitatief een Mitsubishi wel op een hoger kwaliteitsniveau zit als een Panasonic qua gebruikte onderdelen. Maar dat is dan ook wel weer te zien in de prijs, een Panasonic is financieel gezien aantrekkelijker.

Ik denk dat de Pana 9KW qua performance (beschikbare vermogens bij -7 Tbuiten) overeenkomt met de SW75YAA van Mitsubishi.

Uiteindelijk denk ik dat beide oplossingen doen wat ze horen te doen, namelijk je woning verwarmen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 11-12-2019 22:58 ]

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
@Apocalyps895 Bij Ecoclimagroup te Spanje (Erg tevreden over: al meerdere WP'n en Airco's daar gekocht).
Bij Ecoclima kost een PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C 4.205,82 maar reken ca 260 voor transport door een goede Nederlandse Transporteur.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Verwijderd schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:39:
@PentaClover Je weet hoeveel dagen er per 10 jaar in Nederland beneden de -7C als daggemiddelde voorkomen ?
Ik denk niet veel, in de KNMI data zag ik dat -15 oC de afgelopen 120 jaar het laagste gemeten dag gemiddelde was en slechts een paar keer is voorgekomen, vandaar de onderste grens in het plaatje.

Dat is natuurlijk wel de vraag als je een WP gaat kiezen, welke gemiddelde dag temperatuur ga je vanuit als je het benodigde vermogen bepaald.

Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen daarover.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:15
Ik heb gisteren een Mitsubishi SHW112YAA bij mijn buurman werkend gekregen, maar dat was niet gelukt zonder de uitleg van @Naalroc betreffende het ontluchten van de Mitsubishi ERSC / ERSD binnenunit. Bedankt daarvoor!
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:57:
[...]
De 7.5 kW heeft geen transportbeveiliging, de 11.2 wel.
Wat ik mij kan bedenken is dat de mitsubishi hoge temperaturen staat te maken, normaliter is een Vaa of Yaa echt behoorlijk stil.
@koevlaas2 Waar zit die transportbeveiliging in de buitenunit van de SHW112YAA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

doek55 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:37:
Ik heb gisteren een Mitsubishi SHW112YAA bij mijn buurman werkend gekregen, maar dat was niet gelukt zonder de uitleg van @Naalroc betreffende het ontluchten van de Mitsubishi ERSC / ERSD binnenunit. Bedankt daarvoor!

[...]

YouTube: Mitsubishi Electric: Entfernen der Transportsicherung

• reneeke1970
PentaClover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:13:
[...]

Ik denk niet veel, in de KNMI data zag ik dat -15 oC de afgelopen 120 jaar het laagste gemeten dag gemiddelde was en slechts een paar keer is voorgekomen, vandaar de onderste grens in het plaatje.

Dat is natuurlijk wel de vraag als je een WP gaat kiezen, welke gemiddelde dag temperatuur ga je vanuit als je het benodigde vermogen bepaald.

Ik zou niet lager rekenen dan -5 ,heb je tenminste hele jaar een fijn draaiende machine. Van de kosten die je uitspaart plaats je een extra element in je buffer vat van 6 kW en je bent berekend op -15.
Als het een drie fase element is kun je in 3 stappen bij schakelen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:54
PentaClover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:13:
[...]

Ligt er ook aan wat je eventueel nog meer in huis hebt en wil gebruiken bij extreme kou , bijvoorbeeld openhaard, pelletkachel of een electrische bijzet kachel ofzo.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
-5oC als gemiddelde dagtemperatuur dan. Niet als momentane of uurwaarde.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ben een beetje aan het knutselen met een script voor melcloud. Ben begonnen met het script van hakvoort melcloud2domoticz. Echter kan dit script maar omgaan met alleen een warmtepomp in melcloud. Echter heb ik ook nog 4 airco's in melcloud. Dit heb ik inmiddels opgelost door een vast deviceid in te stellen. Ben er namelijk achter dat er veel meer parameters uit te lezen zijn met melcloud dan wat melcloud2domoticz uitleest. Welk script gebruiken jullie voor melcloud?

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:35
PentaClover schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:34:
Onder het motto ik wil niet elke keer opnieuw in excel handwerk doen om met de extra data die ik elke dag vergaar in Domoticz opnieuw te kijken welke warmte pomp capaciteit ik nodig denk te gaan hebben in de toekomst, had ik het idee om dat te gaan automatiseren.
Mijn vriendin was vanavond een avondje weg, dus even de tijd gehad om een python scriptje te maken.
  • Het totale warmte verlies (verwarming plus dat van aanwezige mensen en elektra verbruik binnens huis)
Het script fit ook 2 lijnen door de punten wolken om vervolgens bij de verwarmings lijn de stookgrens en de benodigde verwarmings capaciteit bij -15oC en 22h per dag verwarmen uit te rekenen.

[Afbeelding: HeatingPowerVSOutdoorTemperature]
Mooie correlatie! Haal wel even een "l" weg in "untill" :)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• Dylantje2

Dylantje2

PentaClover schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:34:

[Afbeelding: HeatingPowerVSOutdoorTemperature]
En dan natuurlijk de vraag..... [ Linux? ]
Share?
En een beetje een how to?

• Wuursj
  • Laatst online: 15:36

Wuursj

want worst is al bezet

Vraagje aan de kennis hier: we gaan ons huisje (1912) flink uitbouwen / verbouwen en meteen aanzienlijk verbeteren op gebied van isolatie. En dan meteen LW geschikte vloerverwarming erin in alle verdiepingen. Daarbij wordt toch elk metertje leiding vervangen (nu nog alles op de muur) en de ketel (uit 2006) moet minstens verplaatst worden. Eigenlijk zonde om nog veel moeite in zo'n oud beestje te stoppen en een goed moment om meteen over te stappen op een warmtepomp. Constructeur houdt al rekening met plaatsing van een buitenunit of monoblock op het dak.

Ik zit alleen nog met het volgende:
De verbouwing vindt gefaseerd plaats. Eerst zal een nieuwe verdieping geplaatst worden waarbij de ketel er al uit moet en dus de warmtepomp eventueel al komt. Maar dan moet ik nog één winter overbruggen met gewone radiatoren beneden in in zeer matig geïsoleerde omgeving.

Is dat te doen? Ik zie dat bijvoorbeeld de Panasonic tot 55 graden kunnen gaan. Gaat dat goed als je dat een hele winter wil doen? Of ik mijn huis warm krijg kan ik wel testen door in deze winter de huidige ketel op 55 graden te zetten, ik heb meer vraagtekens aan de warmtepomp kant. Uiteraard zal de COP niet optimaal zijn (understatement) maar is het op een andere manier nadelig voor de warmtepomp om hem zo op zijn staart te trappen?

Ik ben op zich uiteraard bereid om wat extra energie verbruik voor lief te nemen maar de extra kosten moeten ook weer niet uit de hand gaan lopen. Nu houden de kosten in de hand door selectief te stoken met een app, dat wordt wellicht minde handig.

Een en ander moet dan ook gekoppeld worden op de bovenste etage die dan wel al de vloerverwarming heeft en wel al een lage temperatuur lust. Maar dat zal wel te doen zijn met een tijdelijke thermostaat oid.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2019 15:28 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Een paar posts hierboven staat denk ik je oplossing. Neem een WP die past bij je te verwachten (eind)gebruik en voeg dan nog een extra warmte element toe aan je buffer. Als blijkt dat je onvoldoende hebt aan de capaciteit van je WP kan je het element in drie stappen bij schakelen.

En test uiteraard eerst of je het voldoende warm krijgt bij bijvoorbeeld 40 tot 45 graden watertemperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door DJT op 12-12-2019 17:42 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:00
Wuursj schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:20:
Constructeur houdt al rekening met plaatsing van een buitenunit of monoblock op het dak.
Dat is iets wat alle ervaringsdeskundigen uit dit forum je afraden. De tuin is een veel betere plek, vooral vanwege trillingen en geluidsoverlast maar ook vanwege de bereikbaarheid bij onderhoud en storingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
Vraagje aan de kennis hier: we gaan ons huisje (1912) flink uitbouwen / verbouwen en meteen aanzienlijk verbeteren op gebied van isolatie. En dan meteen LW geschikte vloerverwarming erin in alle verdiepingen. Daarbij wordt toch elk metertje leiding vervangen (nu nog alles op de muur) en de ketel (uit 2006) moet minstens verplaatst worden. Eigenlijk zonde om nog veel moeite in zo'n oud beestje te stoppen en een goed moment om meteen over te stappen op een warmtepomp. Constructeur houdt al rekening met plaatsing van een buitenunit of monoblock op het dak.

Ik zit alleen nog met het volgende:
De verbouwing vindt gefaseerd plaats. Eerst zal een nieuwe verdieping geplaatst worden waarbij de ketel er al uit moet en dus de warmtepomp eventueel al komt. Maar dan moet ik nog één winter overbruggen met gewone radiatoren beneden in in zeer matig geïsoleerde omgeving.

Is dat te doen? Ik zie dat bijvoorbeeld de Panasonic tot 55 graden kunnen gaan. Gaat dat goed als je dat een hele winter wil doen? Of ik mijn huis warm krijg kan ik wel testen door in deze winter de huidige ketel op 55 graden te zetten, ik heb meer vraagtekens aan de warmtepomp kant. Uiteraard zal de COP niet optimaal zijn (understatement) maar is het op een andere manier nadelig voor de warmtepomp om hem zo op zijn staart te trappen?

Ik ben op zich uiteraard bereid om wat extra energie verbruik voor lief te nemen maar de extra kosten moeten ook weer niet uit de hand gaan lopen. Nu houden de kosten in de hand door selectief te stoken met een app, dat wordt wellicht minde handig.

Een en ander moet dan ook gekoppeld worden op de bovenste etage die dan wel al de vloerverwarming heeft en wel al een lage temperatuur lust. Maar dat zal wel te doen zijn met een tijdelijke thermostaat oid.
Je schrijft nog niets over hoe je de SWW gaat verzorgen. Als je dat met een warmtepompboiler gaat doen, zou je wellicht toch de cv nog ter overbrugging kunnen plaatsen. De doorvoer en aanleg van de leidingen zou je dan zo kunnen maken dat je die later eenvoudig voor de warmtepompboiler kunt gaan benutten.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
doek55 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:37:

Ja, binnen zit een briefje met wat je dient te verwijderen.

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
...
...
Ik heb zelf twee jaar geleden een verbouwing in de wintermaanden gehad en die maanden gewoon een electrische kachel gebruikt in die kamer waar we verbleven of ook de tijd dat we er verbleven. Beetje romdslepen en je komt er wel doorheen.

Op de totale verbouwingskosten is dat qua stroom kosten echt verwaarloosbaar.

Ik had wel een iets duurdere genomen dan die 20 euro modellen. Zo eentje die 80 euro kost en ook zelf ronddraait op een voet met eigen termostaat zodat die automatisch aan/uit sloeg.

Verbouwen is helaas altijd een jaar flink doorbijten en in de rommel zitten. ;)

• Heronimo
Iemand toevallig al ervaring met of meer info over de nieuwe R32 split units van Mitsubishi Electric uit de SUZ-SWM VA serie?

Ik zie dat ze bij Instaladora Térmica de units al aanbieden:
- Buitenunit SUZ-SWM40VA, SUZ-SWM60VA, SUZ-SWM80VA
- Binnenunit ERSD-VM2D (zonder boilervat), ERST17D-VM2D (170 liter), ERST20D-VM2D (200 liter) en ERST30D-VM2ED (300 liter)

Het enige wat ik verder kan vinden is de installatiehandleiding:
https://www.mitsubishi-le...ual/files/BH79A539H02.pdf

En de parts catalog:
https://www.mitsubishi-le...cemanual/files/OCB718.pdf

Ze staan ook nog niet in de subsidielijst van RVO. Maar dat zou een kwestie van tijd moeten zijn.

Ik ben met name erg benieuwd of de nieuwe R32 units beter in staat zijn om hun vermogen vast te houden bij lage temperaturen.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:32
CurlyMo schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:47:
[...]

Zelfs geen ventilatiepannen? En aansluiten op de oude HR-ketel aan- / afvoer?

Ik lees dat dat ding ook op binnenlucht werkt, maar lees weinig over de voor- en nadelen ervan.
Ik heb hem ook op binnen/binnen staan. Hij staat bij mij op zolder waar niemand komt dus ik vind het geen probleem dat het daar wat kouder wordt op het moment van draaien.
Ramon_1984 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 23:21:
[...]

In een nieuwbouw woning ga je de bovenverdieping, op de badkamer na niet verwarmen.
Je zal voor de grap eens de hytools van imi kunnen installeren op je smartphone.
En ga dan eens spelen met je radiatoren, en probeer dan eens op een mooie manier de benodigde 25.8 l/pm in je systeem kwijt te kunnen.
Ik had op aanraden van iedereen hier een extra groep genomen (kortere lengtes) en 16mm slang i.p.v. 14mm, met als gevolg dat de hele flow nu naar de vloerverwarming gaat en ik dus de groepen een beetje moet knijpen om voor boven flow over te houden dus dat gaat prima hoor.
Grolsch schreef op woensdag 11 december 2019 @ 14:37:
[...]

@wervisser @Grolsch Bij mij was de oplossing juist de Ta verlagen, toen bleef hij telkens langer uit zichzelf langer uit.
Remco45 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:25:
@Apocalyps895 Bij Ecoclimagroup te Spanje (Erg tevreden over: al meerdere WP'n en Airco's daar gekocht).

[...]

Bij Ecoclima kost een PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2C 4.205,82 maar reken ca 260 voor transport door een goede Nederlandse Transporteur.
Wat is het verschil met de VAA want die is maar 3.694,72 (1 of 3 fase?)

Ik zat zelf naar deze te kijken https://www.ecoclimagroup...a-hydrobox-ehsc-vm2c.html maar die andere is prijs technisch een stuk interessanter

[ Voor 73% gewijzigd door Maikie18 op 12-12-2019 21:29 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Maikie18
samengevoegd

[ Voor 131% gewijzigd door Maikie18 op 12-12-2019 21:09 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Maikie18
samengevoegd

[ Voor 95% gewijzigd door Maikie18 op 12-12-2019 21:09 ]

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 20:41
Binnenkort krijg ik een LW WP van LG (HU123). Nu wordt of is deze uitgevoerd met 3x 3kW backup heater en komt er een buffervat van 200L. Er zullen minimaal 6 aparte zones open en dicht geschakeld kunnen worden. Hoe voorkom ik dat de backup heater te snel (te vaak) in komt zonder deze helemaal los te koppelen of verwijderen?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• Heronimo
Maikie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:49:
[...]

Wat is het verschil met de VAA want die is maar 3.694,72 (1 of 3 fase?)

Ik zat zelf naar deze te kijken https://www.ecoclimagroup...a-hydrobox-ehsc-vm2c.html maar die andere is prijs technisch een stuk interessanter
De nieuwe versie met R32 koudemiddel komt zelfs nog iets goedkoper uit (zie ook mijn bericht hierboven):
SUZ-SWM80VA € 1770 https://www.instaladorate...ica/1406-suz-swm80va.html
ERSD-VM2D € 1549 https://www.instaladorate...rmica/1410-ersd-vm2d.html

Zit je totaal op 3319 exclusief transport. Staat alleen nog niet op de subsidie lijst bij RVO. Maar kan me niet voorstellen dat dit niet met een paar maanden nog steeds zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
JP12 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:35:
[...]

De nieuwe versie met R32 koudemiddel komt zelfs nog iets goedkoper uit (zie ook mijn bericht hierboven):
SUZ-SWM80VA € 1770 https://www.instaladorate...ica/1406-suz-swm80va.html
ERSD-VM2D € 1549 https://www.instaladorate...rmica/1410-ersd-vm2d.html

Zit je totaal op 3319 exclusief transport. Staat alleen nog niet op de subsidie lijst bij RVO. Maar kan me niet voorstellen dat dit niet met een paar maanden nog steeds zo is.
Is wel een heel andere buitenunit, ziet er zomaar als prul spul uit vergeleken met die andere

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:44:
[...]

Is wel een heel andere buitenunit, ziet er zomaar als prul spul uit vergeleken met die andere
Het oog wil ook wat

• Heronimo
Maikie18 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:44:
[...]

Het lijkt de nieuwe instap budget serie te zijn.

Vond net na wat beter zoeken dit bericht uit eind november met een link naar alle specificaties van de units:
Andrehj schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:11:
[...]

Vandaag vanuit Spanje een catalogus van de nieuwe R32 units gekregen. Veel gegevens ontbreken nog, en het is in het Spaans, maar je kunt er toch wel een hoop uit afleiden:
  • Er komt een 300 liter cylinder unit.
  • Er is een hele serie nieuwe, kleinere en stillere split warmtepompen.
  • De R32 variant van de 75xAA heet nu PUZ-WM85YAA. edit: Dit klopt niet, de PUZ-WM85YAA is een monoblock
Als je naar de specs kijkt op pagina 26 ziet het er best netjes uit. Bij A-7 en W55 haalt de SUZ-SWM60VA nog gewoon netjes 6kW. Volgens mij halen de R410a modellen en Panasonic Monoblock warmtepompen dat bij lange na niet.

In mijn geval zou hij toch op een plek geplaatst worden waar alleen de overburen (die een goedkope airco buitenunit op het dak hebben) hem kunnen zien. Dus vind dan het uiterlijk van de buitenunit van ondergeschikt belang.
Pagina: 1 ... 29 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.