Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +6Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:52
https://www.nu.nl/algemee...n-met-betaalbaarheid.html
Uitgangspunt van de warmtetransitie is dat woonlasten niet mogen stijgen, maar veel gemeenten betwijfelen of ze dat kunnen garanderen en vragen op dat punt concretere steun van de Rijksoverheid. Zo stelt wethouder Jaimi van Essen van de gemeente Losser voor om de afsluitkosten van netbeheerders af te schaffen. "Daar compenseren wij nu onze bewoners voor."
Wie kan er even bellen met de wethouder in Losser om uit te leggen dat hij eigenlijk de netbeheerders aan het sponsoren is. Terwijl het niet nodig is om te betalen als de aansluiting niet in de weg zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!
duvekot schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:36:

[...]

Wie kan er even bellen met de wethouder in Losser om uit te leggen dat hij eigenlijk de netbeheerders aan het sponsoren is. Terwijl het niet nodig is om te betalen als de aansluiting niet in de weg zit.
Misschien een mooie klus voor @sjoerdlosser123

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +7Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:20
Het zou een moooe bondgenoot in deze kwestie zijn: een gemeente die officieel onze lezing onderschrijft en op officiële titel ook de confrontatie met de netbeheerders aangaat #durftedromen

[...]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-07 08:28

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Je mag verwachten dat een wethouder zich (en anderen) aan de "wet houdt"

[Voor 23% gewijzigd door Nico-G op 01-07-2020 10:06]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:12
stuffer schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:04:
Beetje copy/paste werk (ik stop er echt niet veel energie in):

Beste Stedin,

Ik ontving op 26-06-2020 wederom een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-M-CL-3), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier bekend is.

Die zelfde brief van 02-01-2020 was aanleiding van de discussie die hieronder heel kort is gevoerd en waar nooit meer een inhoudelijke reactie is gekomen vanuit uw zijde.

Zoals ook al eerder aangegeven: U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Ik wens u een prettige dag verder.

Met vriendelijke groet,

Stuffer

Zie ook: stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Zojuist dezelfde mail de deur uit gedaan, wat mij opvalt is dat het kenmerk exact hetzelfde is, ik had verwacht dat dit uniek is voor ieder adres.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Reteip schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:41:
Dossier van Reteip met Oxxio en Liander:

Ik heb sinds woensdag een warmtepomp en probeer ook mijn gasaansluiting op te zeggen. Mijn aansluiting wordt geleverd door Liander en ik heb een energiecontract nog lopen bij Oxxio. Het is een nieuwbouwwoning (2019) die nog met gas is geleverd, met een slimme meter.
Oxxio geeft aan dat ik eerst bij Liander mijn aansluiting moet laten stopzetten. Ze geven aan dat de meter nu nog actief is en eerst door Liander moet worden stopgezet. Zij kunnen dan direct het contract aanpassen.

Zoals ik het hier lees is dat echter niet de goede weg. Ik zou Oxxio moeten bewegen om voor mij het contract op te zeggen bij Liander. Klopt dat? Of moet ik toch contact opnemen met Liander in deze?

29-07-2020: Edit: nvm. Ik lees nu ook het stuk over aandringen bij de leverancier in de topicstart. Ik ga nog een keer bellen.

29-07-2020: Telefonisch akkoord, men doet zelfs moeite om me geen afsluitkosten te laten betalen vanuit Oxxio (normaal 50,- per product) omdat ik nog steeds klant blijf voor electra. Bevestiging volgt hopelijk snel.

01-07-2020: Ik heb nog steeds geen bevestiging via mail. Maar inmiddels lijkt het erop dat mijn afmelding door is gekomen telefonisch. Ik heb zonet nogmaals gebeld en mijn Gas contract wordt morgen ontbonden bij Oxxio. Als het goed is zou ik dan alleen nog maar elektriciteit geleverd moeten krijgen. Nu afwachten hoe Liander reageert 8) .
Ik ben begonnen met het gas eraf avontuur en hier mijn dossier

• overhyped
Nico-G schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:04:
Je mag verwachten dat een wethouder zich (en anderen) aan de "wet houdt"
Tuurlijk. En ik geloof ook volledig in ons gelijk, maar het is niet zo overduidelijk als "niet door rood rijden" Een stuk educatie is helaas nog hard nodig.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 20:02

[...]

Heb even een mailtje gestuurd naar een oud wethouder.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-07 08:28

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Zonet de redactie van duurzaamnieuws.nl gemaild n.a.v. hun artikel: Eindelijk: kosten van het gas af gehalveerd

Goedemorgen,
In het betreffende artikel wordt gerefereerd aan de praktijk van netbeheerders om gasverlaters te confronteren met een "afsluitboete".
Daarvoor bestaat géén grondslag in de Gaswet of afgeleide regelingen, hoewel netbeheerder bij hoog en laag beweren dat dit wel zo is en een gasverlater proberen over te halen om via mijnaansluiting.nl een opdracht te geven om de boel weg te laten halen. Zie voor een verhelderend forum: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 . De juridische en maatschappelijke argumentatie is inmiddels uitgebreid beschreven in de bundel van Bram Bos: 'De afsluitboete bestaat niet' van mei 2020, die gratis is te downloaden op polderhuis.org/abn

Zo kun je de uitwerking van de motie van der Lee dus lezen als: 50% van € 0,00 blijft € 0,00

Met vriendelijke groet,
Nico-G

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

• S91
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 02-07 13:19
JP1980 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:30:
Heb even een mailtje gestuurd naar een oud wethouder.
Maar dus niet naar Jaimi?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JP1980
S91 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Nee ik ken toevallig een oud wethouder van Losser die nog een netwerk heeft daar, en hij zal het doorgeven aan een huidig wethouder. Weet niet aan welke, informeer ik nog even naar. Edit: is inderdaad doorgegeven aan Jaimi.

[Voor 14% gewijzigd door JP1980 op 01-07-2020 18:48]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Tijdje stil geweest hier en ook hier niet echt bijgelezen.

Helaas weer tijd om wat te posten want Enexis stond, ongevraagd, op de stoep.
Ik was niet thuis, maar mijn vrouw wel.

Ze dacht dat iemand anders kwam, maar de kerel was al een papiertje door de brievenbus aan het frommelen.

In het kort, het was geen monteur, maar wel iemand die uit kwam leggen en een brief af kwam geven dat we afgesloten moeten worden, leiding verwijderd, kosten, etc etc.
Hij had een brief bij zich, gewoon een A4tje, niet in enveloppe. Mijn vrouw heef even een fotootje naar me gestuurd.

Oftewel, de onaangekondigde bezoek-brief dat ze gaan graven en ons de rekening zullen sturen.

[Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 01-07-2020 15:38]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3Henk 'm!
DropjesLover schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:55:
Tijdje stil geweest hier en ook hier niet echt bijgelezen.

Helaas weer tijd om wat te posten want Enexis stond, ongevraagd, op de stoep.
Ik was niet thuis, maar mijn vrouw wel.

Ze dacht dat iemand anders kwam, maar de kerel was al een papiertje door de brievenbus aan het frommelen.

In het kort, het was geen monteur, maar wel iemand die uit kwam leggen en een brief af kwam geven dat we afgesloten moeten worden, leiding verwijderd, kosten, etc etc.
Hij had een brief bij zich, gewoon een A4tje, niet in enveloppe. Mijn vrouw heef even een fotootje naar me gestuurd.

Oftewel, de onaangekondigde bezoek-brief dat ze gaan graven en ons de rekening zullen sturen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou, schud @gasexit de hand, zie zijn eerdere posts van de afgelopen dagen

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Kees-Jan
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 07:38
"Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest"

jokkebrok!

die brief wordt dus door een Enexis "koerier" door de brievenbus gefrommeld...

Acties:
  • +4Henk 'm!
@DropjesLover haal ook even gebruikersnaam en wachtwoord weg uit de tweede foto.

Duurzamer leven begint bij jezelf

Acties:
  • +6Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bram-Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Nou, schud @gasexit de hand, zie zijn eerdere posts van de afgelopen dagen
Ah ja, inderdaad.
Kees-Jan schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:13:
"Vandaag zijn onze monteurs bij u langs geweest"

jokkebrok!

die brief wordt dus door een Enexis "koerier" door de brievenbus gefrommeld...
Daar lijkt het op
ZuinigeRijder schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:17:
@DropjesLover haal ook even gebruikersnaam en wachtwoord weg uit de tweede foto.
Dank, had ik overheen gelezen.

Goed, even gebeld met de klantenservice. Kerel zette me door naar de afdeling klachten.
Nou nou nou, wat een gesprek :X

Ik gaf aan wat de situatie was, maar dat ik met name wilde, meermaals wijzend op de eerder door Enexis aangehaalde Gaswet, dat er gewoon 5 werkdagen van te voren een afspraak gemaakt werd. Zodat ik de deur open kan doen en de heren een bakkie koffie kan geven. En benadruk dat zij de werkzaamheden doen die Enexis nodig acht, maar ik nergens opdracht voor geef

Mevrouw ging helemaal van dr plaat :/ dat wij gewoon afgesloten worden, dat we al maanden van deze procedure op de hoogte waren en, heel belangrijk (nadat ik onder andere gezegd had dat ik nergens opdracht voor geef)
wij staan in ons recht om u, zonder afspraak of opdracht, af te sluiten en de aansluiting te verwijderen en dat u dit gewoon dient te betalen
8)7
Helemaal van d'r plaat met "er is al heel veel correspondentie geweest" (2 brieven, 1 mail en 1 telefoontje, zoals hier staat), "het dossier is mij helemaal duidelijk", "ik ga niet met u in discussie" (terwijl ik meermaals aan gaf dat ik alleen gewoon een afspraak wilde).

Verder zal het doorgezet worden naar de juridische afdeling, overgedragen naar de deurwaarder (maar daar moeten toch eerst de werkzaamheden voor worden uitgevoerd?), etc etc.

Man man man...

Maar aan het eind van het relaas bond ze in, zou het doorzetten naar de klachtenafdeling dat ik toch graag een afspraak wil en dat, waarschijnlijk zij zelf, over 9 werkdagen wederom contact op zal nemen. Ik kijk er nu al naar uit :/

Maar in ieder geval, de wielen van Enexis lijken weer te draaien.
Nu hopen dat ik geen Dingspiel#x word :/

Dossier bijgewerkt.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5Henk 'm!
Man, man, @DropjesLover... Ze douwen een brief door je bus met de expliciete vraag om te bellen met de klantenservice om een afspraak te maken, en als je dat dan doet willen ze per se geen afspraak maken? Wat een niveau weer.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bram-Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:02:
Man, man, @DropjesLover... Ze douwen een brief door je bus met de expliciete vraag om te bellen met de klantenservice om een afspraak te maken, en als je dat dan doet willen ze per se geen afspraak maken? Wat een niveau weer.
Bellen met dergelijke afdelingen van grote bedrijven doet een groot beroep op je eigen vermogen om kalm en duidelijk te blijven.

Voordat je belt even alvast de Tarievencode Gas en Gaswet open zetten, zelf even opschrijven wat je precies wilt en hun bijsturen naar waar je het over wil hebben.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 04-07 16:51
@DropjesLover je adres staat nog in je dossierpost..

Ik begin me toch meer en meer af te vragen hoe die processen daar nu eigenlijk georganiseerd zijn. Het is echt complete willekeur wat er gebeurt. Er zou tcoh een workflow achter moeten zitten? Of heeft iemand van de backoffice even niets te doen en besluit dan een rondje gasverlatertje pesten te spelen?

En dan een medewerker sturen om een brief te bezorgen? Hebben ze dan te weinig monteurs en willen ze toch alvast intimideren? Had dan meteen een slotje geplaatst, zo snap ik dat de kosten hoog blijven ja.

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 20:59

flessuh

Set sail for fail!

DropjesLover schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:55:
[...]

Ah ja, inderdaad.

[...]

Daar lijkt het op

[...]

Dank, had ik overheen gelezen.

Goed, even gebeld met de klantenservice. Kerel zette me door naar de afdeling klachten.
Nou nou nou, wat een gesprek :X

Ik gaf aan wat de situatie was, maar dat ik met name wilde, meermaals wijzend op de eerder door Enexis aangehaalde Gaswet, dat er gewoon 5 werkdagen van te voren een afspraak gemaakt werd. Zodat ik de deur open kan doen en de heren een bakkie koffie kan geven. En benadruk dat zij de werkzaamheden doen die Enexis nodig acht, maar ik nergens opdracht voor geef

Mevrouw ging helemaal van dr plaat :/ dat wij gewoon afgesloten worden, dat we al maanden van deze procedure op de hoogte waren en, heel belangrijk (nadat ik onder andere gezegd had dat ik nergens opdracht voor geef)

[...]
8)7
Helemaal van d'r plaat met "er is al heel veel correspondentie geweest" (2 brieven, 1 mail en 1 telefoontje, zoals hier staat), "het dossier is mij helemaal duidelijk", "ik ga niet met u in discussie" (terwijl ik meermaals aan gaf dat ik alleen gewoon een afspraak wilde).

Verder zal het doorgezet worden naar de juridische afdeling, overgedragen naar de deurwaarder (maar daar moeten toch eerst de werkzaamheden voor worden uitgevoerd?), etc etc.

Man man man...

Maar aan het eind van het relaas bond ze in, zou het doorzetten naar de klachtenafdeling dat ik toch graag een afspraak wil en dat, waarschijnlijk zij zelf, over 9 werkdagen wederom contact op zal nemen. Ik kijk er nu al naar uit :/

Maar in ieder geval, de wielen van Enexis lijken weer te draaien.
Nu hopen dat ik geen Dingspiel#x word :/

Dossier bijgewerkt.
Nog wel om bevestiging over email gevraagd? Voor ze het intern "per ongeluk" foutief administreren..

https://www.dutchsolarboat.com

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:44
Het enexis spelletje gaat natuurlijk niet op als er iemand thuis is. Dan zie je een veredelde postbezorger met een briefje, ze wekken liever de indruk dat er een monteur voor een gesloten deur stond.

Een beetje een intimiderende tactiek om je tot een opdracht te verleiden, naja misleiden.
Want als de opdracht er is gaat de facturatie veel makkelijker.

[Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 01-07-2020 16:50]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• tripax
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 03-07 12:58
tripax schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:29:
[...]

Hier ondertussen ook de tweede brief gekregen en reactie verstuurd..
@drielp Heb jij nog iets ontvangen? Bij mij is het alweer twee weken stil nu..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

flessuh schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Nog wel om bevestiging over email gevraagd? Voor ze het intern "per ongeluk" foutief administreren..
Nee, maar ik heb nog wel om de medewerker d'r naam gevraagd zodat ik er nog een mailtje achteraan kan gooien.

BThGvNeOA

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Erwin_83 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:50:
Het enexis spelletje gaat natuurlijk niet op als er iemand thuis is. Dan zie je een veredelde postbezorger met een briefje, ze wekken liever de indruk dat er een monteur voor een gesloten deur stond.
Je zou het bijna denken ja.
Maar ja, als ze gewoon de wet gevolgd hadden waarin expliciet staat dat wanneer er werkzaamheden bij iemand thuis gedaan moeten worden, deze 5 werkdagen van te voren aangekondigd/afgesproken moeten worden, dan was er geen probleem.

Wijs je ze daar op dat ze zelf de wet niet volgen, worden ze leip :/

BThGvNeOA

Acties:
  • +4Henk 'm!

Een beetje een intimiderende tactiek om je tot een opdracht te verleiden, naja misleiden.
Bij mij belden de monteurs gewoon aan (natuurlijk geen afspraak gemaakt), maar moesten buiten afsluiten, terwijl ik aanbood dat ze binnen een slotje mochten zetten. Nee dus, dat was niet de opdracht die ze hadden gekregen 8)7 . Graven, graven, konden ze de aansluiting op de hoofdleiding niet vinden, ondanks dat ze een tekening van de leidingen hadden. Hebben ze alsnog binnen een slotje geplaatst (en rekening gestuurd en Bosveld op mijn dak gestuurd). Daar is het weer stil sinds 19 juni. ;w

Acties:
  • +6Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:02:
Hetzelfde niveau als ik destijds bij Liander trof. - Een brief met het verzoek om telefonisch een afspraak te maken
- Telefonisch te horen krijgen dat een afspraak maken niet mogelijk is (naast allerlei andere onzin mbt verplichtingen, kosten en deurwaarders)
- en vervolgens durfde Liander in de eerstvolgende mail-correspondentie doodleuk te vermelden dat ik geweigerd zou hebben om een afspraak te maken...

Gelukkig zijn er de geluidsopnamen van het telefoongesprek.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JP1980
S91 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:58:
[...]

Blijkt dus dat Jaimi de opvolger is van mijn kennis als wethouder; dus grote kans dat de boodschap binnen komt.

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:52
JP1980 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Blijkt dus dat Jaimi de opvolger is van mijn kennis als wethouder; dus grote kans dat de boodschap binnen komt.
Goed om te horen ... Hoe reageerde jou kennis op de "Tweakers Methode"?

Altijd goed om te horen hoe ook een voormalige wethouder reageert. Wie weet leren we er van om het verhaal nog beter onder de aandacht te krijgen.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• WouterEllis
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 01-07 19:23
Ik heb onlangs een brief ontvangen waarbij liander kosteloos de gasaansluiting komt verwijderen.
Dit door langere tijd gewoon simpelweg niet in te gaan op brieven die ze naar mij hebben verstuurd.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21:44
WouterEllis schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:22:
Ik heb onlangs een brief ontvangen waarbij liander kosteloos de gasaansluiting komt verwijderen.
Dit door langere tijd gewoon simpelweg niet in te gaan op brieven die ze naar mij hebben verstuurd.
Ben je een nieuwe bewoner en heb je nooit een contract gehad op je adres, of heb je gewoon opgezegd? En sinds wanneer ben je gasloos?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

Acties:
  • +10Henk 'm!

Ik vind het echt een gevalletje misleidende handelspraktijken c.q. agressieve handelspraktijken volgens artikelen 6-9 van de EU Richtlijn Oneerlijke handelspraktijken door Enexis bij @gasexit en @DropjesLover. De brief vraagt je alleen een afspraak te maken ('om hogere kosten te voorkomen'), en als je vervolgens belt om die afspraak te maken blijkt dat je die afspraak alleen kunt maken als je een opdracht geeft. Het zou goed zijn als beiden zo goed mogelijk bewijs verzamelen van de sequentie van een en ander.

Als zij kunnen aantonen dat Enexis wel vráágt om een afspraak, maar vervolgens alleen maar een afspraak wil maken als er een opdracht komt, dan ligt een klacht bij de ACM voor de hand.

Oh, en @DropjesLover: die vijf werkdagen van te voren staat niet in de Gaswet, maar in artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

[Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 01-07-2020 21:46]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• overhyped
Sowieso het idee dat je een brief door de bus stopt dat monteurs niet aan het werk konden, terwijl er helemaal geen monteurs voor de deur staan...

Dat is ook gewoon schofterig!
Bram-Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:59:
[...]

Ik vind het echt een gevalletje misleidende handelspraktijken c.q. agressieve handelspraktijken volgens artikelen 6-9 van de EU Richtlijn Oneerlijke handelspraktijken door Enexis bij @gasexit en @DropjesLover. De brief vraagt je alleen een afspraak te maken ('om hogere kosten te voorkomen'), en als je vervolgens belt om die afspraak te maken blijkt dat je die afspraak alleen kunt maken als je een opdracht geeft. Het zou goed zijn als beiden zo goed mogelijk bewijs verzamelen van de sequentie van een en ander.

Als zij kunnen aantonen dat Enexis wel vráágt om een afspraak, maar vervolgens alleen maar een afspraak wil maken als er een opdracht komt, dan ligt een klacht bij de ACM voor de hand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bram-Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:59:
[...]

Oh, en @DropjesLover: die vijf werkdagen van te voren staat niet in de Gaswet, maar in artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Die zocht ik inderdaad en had ik ook voor me :)
Er is mij niet gezegd dat ik alleen een afspraak kan maken wanneer ik opdracht geef.
Wel dat ze vinden dat ze zonder opdracht zonder afspraak werkzaamheden mogen doen en mij de factuur mogen sturen.
En vervolgens hun eerste reactie is dat het dossier klaar is en er geen afspraak ingepland hoeft te worden (in tegenstelling tot de Aansluit en transport code gas).
overhyped schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:35:
Sowieso het idee dat je een brief door de bus stopt dat monteurs niet aan het werk konden, terwijl er helemaal geen monteurs voor de deur staan...

Dat is ook gewoon schofterig!

[...]
Ik heb even doorgevraagd bij mijn vrouw en zij had wel het idee dat het een monteur was. Maar die had 0,0 intentie om werkzaamheden uit te gaan voeren, alleen mede te delen enbbriefaf te geven dat we een gascontract dienen te hebben en ander [bekende riedeltje].

[Voor 3% gewijzigd door DropjesLover op 01-07-2020 22:40]

BThGvNeOA

• JP1980
duvekot schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:55:
[...]

Goed om te horen ... Hoe reageerde jou kennis op de "Tweakers Methode"?

Altijd goed om te horen hoe ook een voormalige wethouder reageert. Wie weet leren we er van om het verhaal nog beter onder de aandacht te krijgen.
Het is even per mail gegaan. Het topic is complex, denk dat een goed politicus zich niet onmiddellijk een mening laat aanpraten, en het gaat hem in principe ook niet meer aan. We zullen zien. Het ligt nu in ieder geval bij de juiste persoon via een ingang die wat serieuzer overkomt dan wanneer de gemiddelde burger iets aankaart.

Acties:
  • +3Henk 'm!
DropjesLover schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:39:
[...]

Die zocht ik inderdaad en had ik ook voor me :)
Er is mij niet gezegd dat ik alleen een afspraak kan maken wanneer ik opdracht geef.
Wel dat ze vinden dat ze zonder opdracht zonder afspraak werkzaamheden mogen doen en mij de factuur mogen sturen.
En vervolgens hun eerste reactie is dat het dossier klaar is en er geen afspraak ingepland hoeft te worden (in tegenstelling tot de Aansluit en transport code gas).
Maar waarom vragen ze je dan in die brief te bellen om een afspraak te maken, als ze helemaal geen afspraak willen maken (opdracht of niet)?

Ik snap er nu nog minder van. Ze sturen een mannetje langs met de kennelijke bedoeling een actie bij jou uit te lokken. Of het is puur voor de vorm dat ze je van te voren gewaarschuwd hebben. 'Dossier compleet'
Maar in dat geval is het feit dat je daadwerkelijk gebeld hebt weer een een flinke tegenindicatie in hun dossier.

Het zal wel de normale wanbetalers-routine zijn: die gaan niet bellen om afgesloten te worden, dus dat zinnetje staat er voor de vorm. Maar als je belt blijkt dat dus een lege huls. Hun dossier is nu helemaal niet compleet.

In deze situaties dus voor je eigen dossier enorm van belang om vast te leggen dat je actief gebeld hebt om daadwerkelijk een afspraak te maken. Daarmee vervalt sowieso de grondslag voor de extra kosten van buiten afsluiten.

[Voor 36% gewijzigd door Bram-Bos op 01-07-2020 22:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Bram-Bos schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Maar waarom vragen ze je dan in die brief te bellen om een afspraak te maken, als ze helemaal geen afspraak willen maken (opdracht of niet)?

Ik snap er nu nog minder van. Ze sturen een mannetje langs met de kennelijke bedoeling een actie bij jou uit te lokken. Of het is puur voor de vorm dat ze je van te voren gewaarschuwd hebben. 'Dossier compleet'
Maar in dat geval is het feit dat je daadwerkelijk gebeld hebt weer een een flinke tegenindicatie in hun dossier.

Het zal wel de normale wanbetalers-routine zijn: die gaan niet bellen om afgesloten te worden, dus dat zinnetje staat er voor de vorm. Maar als je belt blijkt dat dus een lege huls. Hun dossier is nu helemaal niet compleet.

In deze situaties dus voor je eigen dossier enorm van belang om vast te leggen dat je actief gebeld hebt om daadwerkelijk een afspraak te maken. Daarmee vervalt sowieso de grondslag voor de extra kosten van buiten afsluiten.
Ik denk inderdaad dat ik in de wanbetalers-route zit.
Overigens bedoel ik met dat het dossier klaar is dat voor hun duidelijk is. En, ik quote, dat het duidelijk is dat meer brieven sturen geen verschil zal maken, dus kan het (ongevraagd) afsluiten in gang gezet worden.
Daar hebben ze iig geleerd, geen eindeloos niet op argumenten ingaande correspondentie :p

BThGvNeOA

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 01-07 23:37
Het is bij ons helemaal stil, maar als ik zo lees heeft Enexis weer een nieuwe tactiek. Even in de gaten houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:13
tripax schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:55:
[...]

@drielp Heb jij nog iets ontvangen? Bij mij is het alweer twee weken stil nu..
Nee, ik heb niets meer van Stedin vernomen. Vorig jaar reageerde Stedin vrij snel op mails. Nu is blijkbaar de tactiek aangepast en worden mails niet meer beantwoord. Ook goed wat mij betreft, het goed afgedopte restje gasleiding zit mij niet in de weg.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• afbakappeltaart
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 11:59
Na mijn opmerkelijk situatie die ik gepost heb op 31 mei kwam er afgelopen week eindelijk uitsluitsel dat mijn gascontract ongeldig was omdat ik die niet heb aangevraagd.
Stedin was er na correctie van het gebeuren wel als de kippen bij om te melden dat ik geen energieleverancier had en binnen 2 dagen contact op moest nemen en anders afgesloten zou worden.
Ik heb hierop Greenchoice gebeld, want ik heb mijns inziens wel een energieleverancier, alleen niet voor beide aansluitingen, ter voorkoming van dat elektriciteit nu ook verkeerd gegaan zou zijn.
Gelukkig is alles met Greenchoice nu weer in orde, maar stedin zit er bovenop, en ik ontving deze brief zojuist.

Het zou al enige verwarring schelen als ze gewoon aangeven dat er een leverancier ontbreekt op de gasaansluiting, en niet dat er op het adres uberhaupt geen energieleverancier bekend is, maar daarnaast geven ze aan wettelijk verplicht te zijn af te sluiten, is dit uberhaupt waar?

Verder de standaard dreigementen wat betreft afsluiten, kosten en deurwaarder, en daarnaast de optie tot vrijwillige afsluiting.
Nou ga ik dat natuurlijk niet doen, maar gezien mijn situatie waarin ik dus een ongeldige ATO heb gehad vraag ik mij af wat ik nu het beste kan doen?
De ATO is 40 dagen geleden beëindigd, dus beter erop ingaan en inloggen, of gewoon niks doen omdat ik niet gebonden ben aan die meter?

Belangrijk detail: ik heb een huurhuis en geen toestemming om de gasaansluiting zomaar weg te laten halen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@afbakappeltaart Waarschijnlijk draaien de systemen bij de netbeheerders nog altijd op een IBM computer uit 1980, waardoor fatsoenlijk onderscheid maken tussen gas en elektriciteit onmogelijk is wegens gebrek aan opslagcapaciteit voor deze uitgebreidere vorm van administratie.

Afsluiten door de netbeheerder is alleen wettelijk verplicht wanneer energie geleverd wordt waar geen contract voor is. Bij een gasafname van 0,000 m3 per jaar is er geen sprake van levering van gas zonder dat er een contract is.

Gewoon inloggen en aangeven dat je een energiecontract hebt. En dan weer verder kijken.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +5Henk 'm!
@afbakappeltaart en @Ivow85: waarom inloggen? We weten toch al wel dat dat niet helpt, want je kunt die procedure daar alleen afmaken als er een leverancier voor gas kan worden ingevuld. Je kunt het proberen (en screenshots maken), maar ik verwacht niet dat @afbakappeltaart daar kan volstaan met aangeven dat hij een leverancier voor elektriciteit heeft.

In dit geval betreft het een huurhuis, en dat is nog wel belangrijke informatie. Zie Hoofdstuk 6 van de bundel. Mijns inziens kan @afbakappeltaart volstaan met een briefje waarin hij Stedin aangeeft geen gas te gebruiken, dat het hem niet uitmaakt wat er met die gasaansluiting gebeurt, maar dat hij daar niet over kan besluiten, en daarom voor verdere actie Stedin verwijst naar de verhuurder.

Edit: Ik zou een variant van voorbeeldbrief 1a gebruiken, zoals hieronder.
L.S. / Geachte heer/mevrouw …

Ik ontving op ##-##-20## een brief van u op mijn adres (kenmerk: ######), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor energie bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor energie bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Weliswaar heb ik op dit adres nog steeds een contract voor elektriciteit, maar inderdaad geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per ##-##-20## opgezegd bij <<naam laatste energieleverancier voor gas>>. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik <<naam laatste energieleverancier voor gas>> gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <<naam netbeheerder>> , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik heb u alle gelegenheid gegeven de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om (conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportovereenkomst Gas RNB) op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Een deurwaarder is dus zeker niet nodig.

Van belang daarbij is wel dat uiteindelijk de woningbouwcorporatie van wie ik dit huis huur, bevoegd is om meer ingrijpende besluiten te nemen over het lot van die aansluiting, zoals verwijdering. Daar ga ik echt niet over. Als u dat wenst te doen, zult u zich dus moeten richten tot mijn verhuurder.

Voor het overige benadruk ik dat ik geen opdracht geef tot werkzaamheden, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

<<naam>>
<<adres>>
<<email>> en/of <<telefoon>>

[Voor 56% gewijzigd door Bram-Bos op 02-07-2020 10:48]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:28

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ivow85 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:24:
@afbakappeltaart Waarschijnlijk draaien de systemen bij de netbeheerders nog altijd op een IBM computer uit 1980, waardoor fatsoenlijk onderscheid maken tussen gas en elektriciteit onmogelijk is wegens gebrek aan opslagcapaciteit voor deze uitgebreidere vorm van administratie.
Maar ze draaien door :) , ik heb ooit de code ingevuld bij Liander op 26-2-2018, en heb nu 245 berichten ontvangen.

Bericht: Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op de melding van uw (nieuwe) energieleverancier. In deze e-mail ontvangt u een update.

Ik ben intussen wel verhuisd ;(

• Kees-Jan
sideriusj schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Maar ze draaien door :) , ik heb ooit de code ingevuld bij Liander op 26-2-2018, en heb nu 245 berichten ontvangen.

Bericht: Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op de melding van uw (nieuwe) energieleverancier. In deze e-mail ontvangt u een update.

Ik ben intussen wel verhuisd ;(
"unsubscribe" ?! :X

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: april 2009

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Nee, ik wil wel weten wanneer dit stopt. Je kunt je afvragen of dat het nodig is om een energie verbruikend systeem, waar informatie opgeslagen wordt en waar niets mee gedaan wordt, aan te laten staan. We betalen dit wel via de netbeheerkosten. :(

Acties:
  • +5Henk 'm!

• josvandekoffie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
Mijn dossier is geupdate. Enexis heeft contact opgenomen rondom de klacht over verwijdering.

Acties:
  • +1Henk 'm!
josvandekoffie schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:03:
Mijn dossier is geupdate. Enexis heeft contact opgenomen rondom de klacht over verwijdering.
Fascinerend! Om meerdere redenen:
- Geen woord meer over die dikke factuur die je niet betaald hebt, en waarover Bosveld je dreigde met dagvaardingen begin dit jaar, en vervolgens het zwijgen ertoe deed na onderbouwd terugblaffen.
- Je bent kennelijk niet de enige :P en ze geven ronduit toe dat ze nog wel een paar maanden nodig hebben om dit uit te sorteren. Wakey wakey, Enexis.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• tux-87
Bram-Bos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Fascinerend! Om meerdere redenen:
- Geen woord meer over die dikke factuur die je niet betaald hebt, en waarover Bosveld je dreigde met dagvaardingen begin dit jaar, en vervolgens het zwijgen ertoe deed na onderbouwd terugblaffen.
- Je bent kennelijk niet de enige :P en ze geven ronduit toe dat ze nog wel een paar maanden nodig hebben om dit uit te sorteren. Wakey wakey, Enexis.
Dat verklaart de relatieve radiostilte.. Op @DropjesLover en @gasexit na die zo onfortuinlijk zijn geweest om in de wanbetalers bak terecht te komen. Het vergroot m.i. ook de kans dat er uiteindelijk nog een "generaal pardon" komt voor degenen die al in het proces zitten zoals dat ook gebeurt lijkt te zijn met de pre 2019 gevallen.

Ze komen er volgens mij langzaam achter dat ze ook na het kiwa rapport en diverse GC uitspraken nog steeds niks in handen hebben tegen de Tweakers route. Ook al dachten ze dat wel te hebben. Dat was uiteindelijk toch ook de rede waarom ze de gevallen met langer dan 12 maanden een slotje hebben laten gaan en gratis hebben afgesloten?

[Voor 8% gewijzigd door tux-87 op 02-07-2020 14:34]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 03-07 10:14
Gisteren heb ik bezoek gehad van een medewerker van de afdeling leegstand beheer.
Ik heb hem vriendelijk ontvangen en mijn standpunt uitgelegd.
Hij heeft nog even de meterstand genoteerd en is vertrokken met de mededeling dat hij niet wist waarom hij eigenlijk bij ons langs moest komen. Dit omdat ik al veelvuldig gereageerd had op de berichten van Enexis.
Wel nog een zelfde liefdesbrief van de betreffende medewerker ontvangen waarin nogmaals toegelicht stond dat ik een keuze moest maken.....

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

EdwinC schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:39:
Gisteren heb ik bezoek gehad van een medewerker van de afdeling leegstand beheer.
Ik heb hem vriendelijk ontvangen en mijn standpunt uitgelegd.
Hij heeft nog even de meterstand genoteerd en is vertrokken met de mededeling dat hij niet wist waarom hij eigenlijk bij ons langs moest komen. Dit omdat ik al veelvuldig gereageerd had op de berichten van Enexis.
Wel nog een zelfde liefdesbrief van de betreffende medewerker ontvangen waarin nogmaals toegelicht stond dat ik een keuze moest maken.....
Is dat dezelfde brief als @DropjesLover en @gasexit kregen, of is dit weer een andere postbezorger van Enexis?

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-07 18:43

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Even tussendoor weer een vraagje dat bij bij me opkomt:

Als de netbeheerder de gasleiding afdopt bij de aftakking van de hoofdleiding in de straat (en je meter weghaalt uiteraard), hoe zit het dan met het eigendom van die lege leiding die nog in je voortuin ligt?
  1. Kan de netbeheerder of iemand anders daar dan ooit nog aanspraak op maken?
  2. Mag ik 'm uitgraven?
  3. Mag ik 'm ergens anders voor gebruiken (zolang ik op eigen terrein blijf uiteraard)?

[Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 02-07-2020 15:17]

Taal is makkelijker als je denkt...

Acties:
  • +3Henk 'm!
Hippe Lip schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:16:
Even tussendoor weer een vraagje dat bij bij me opkomt:

Als de netbeheerder de gasleiding afdopt bij de aftakking van de hoofdleiding in de straat (en je meter weghaalt uiteraard), hoe zit het dan met het eigendom van die lege leiding die nog in je voortuin ligt?
  1. Kan de netbeheerder of iemand anders daar dan ooit nog aanspraak op maken?
  2. Mag ik 'm uitgraven?
  3. Mag ik 'm ergens anders voor gebruiken (zolang ik op eigen terrein blijf uiteraard)?
  1. Volgens Liander begaan ze een milieudelict als ze die aansluitleiding laten liggen. In de praktijk gebeurt het echter maar al te vaak. De loze aansluitleiding wordt wel uit de registers verwijderd, omdat de aannemer altijd zal beweren dat hij alles heeft weggehaald.
  2. Formeel zal die aansluitleiding het eigendom blijven van de netbeheerder
  3. In de praktijk zal niemand er meer naar kraaien, dus kun je ermee doen wat je wilt.

[Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 02-07-2020 15:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 22:51
Bram-Bos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:28:
[...]
  1. Volgens Liander begaan ze een milieudelict als ze die aansluitleiding laten liggen. In de praktijk gebeurt het echter maar al te vaak. De loze aansluitleiding wordt wel uit de registers verwijderd, omdat de aannemer altijd zal beweren dat hij alles heeft weggehaald.
  2. Formeel zal die aansluitleiding het eigendom blijven van de netbeheerder
  3. In de praktijk zal niemand er meer naar kraaien, dus kun je ermee doen wat je wilt.
Ad 2: formeel zal de netbeheerder dat eigendom niet opeisen of zelfs ontkennen dat daarvan sprake is. Ze claimen immers dat de leiding volledig is verwijderd. ;)

• afbakappeltaart
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 11:59
Bram-Bos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:39:
@afbakappeltaart en @Ivow85: waarom inloggen? We weten toch al wel dat dat niet helpt, want je kunt die procedure daar alleen afmaken als er een leverancier voor gas kan worden ingevuld. Je kunt het proberen (en screenshots maken), maar ik verwacht niet dat @afbakappeltaart daar kan volstaan met aangeven dat hij een leverancier voor elektriciteit heeft.

In dit geval betreft het een huurhuis, en dat is nog wel belangrijke informatie. Zie Hoofdstuk 6 van de bundel. Mijns inziens kan @afbakappeltaart volstaan met een briefje waarin hij Stedin aangeeft geen gas te gebruiken, dat het hem niet uitmaakt wat er met die gasaansluiting gebeurt, maar dat hij daar niet over kan besluiten, en daarom voor verdere actie Stedin verwijst naar de verhuurder.

Edit: Ik zou een variant van voorbeeldbrief 1a gebruiken, zoals hieronder.

[...]
Klinkt als een prima plan.
Is er een nog werkend emailadres van Stedin?
Die geven ze er natuurlijk niet bij :')

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:43
tux-87 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:33:
[...]
Ze komen er volgens mij langzaam achter dat ze ook na het kiwa rapport en diverse GC uitspraken nog steeds niks in handen hebben tegen de Tweakers route. Ook al dachten ze dat wel te hebben.
Ik denk dat ze dat wel hebben en verbaas me erover dat ze zoveel werk in niet werkende routes stoppen: ze moeten gewoon op tijd zijn.

Dat betekent dat ze nu bij elke opzegging van de ATO waarbij hen niet direct een nieuwe bekend is (via een nieuwe leverancier), meteen moeten reageren met de vraag of het hier een definitieve beëindiging betreft incl. de uitleg van de bijbehorende (m.i. onzinnige) kosten. Dan zijn ze binnen hun 10 dagen termijn uit de ATO, ondanks dat het doorgeefmechaniek kennelijk nog geen vinkje 'einde aansluiting' kent.

Voor de huurders blijf het dan een vreemde situatie. Wie nieuw in een huis komt zit waarschijnlijk ook nog altijd goed. Maar voor de gas-opzeggende huiseigenaar is het pech hebben, totdat de overheid orde op zake stelt - we wíllen toch immers een transitie? |:(

Acties:
  • +4Henk 'm!

• overhyped
De tien dagen zijn niet relevant, de enige handelingen waar gelegenheid voor gegeven moet worden zijn de noodzakelijke om de ATO op te zeggen, niet om de aansluiting te verwijderen.
Gwaihir schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Ik denk dat ze dat wel hebben en verbaas me erover dat ze zoveel werk in niet werkende routes stoppen: ze moeten gewoon op tijd zijn.

Dat betekent dat ze nu bij elke opzegging van de ATO waarbij hen niet direct een nieuwe bekend is (via een nieuwe leverancier), meteen moeten reageren met de vraag of het hier een definitieve beëindiging betreft incl. de uitleg van de bijbehorende (m.i. onzinnige) kosten. Dan zijn ze binnen hun 10 dagen termijn uit de ATO, ondanks dat het doorgeefmechaniek kennelijk nog geen vinkje 'einde aansluiting' kent.

Voor de huurders blijf het dan een vreemde situatie. Wie nieuw in een huis komt zit waarschijnlijk ook nog altijd goed. Maar voor de gas-opzeggende huiseigenaar is het pech hebben, totdat de overheid orde op zake stelt - we wíllen toch immers een transitie? |:(

• gasexit
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02-07 21:17

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Vandaag een antwoord op mijn email gehad van Enexis, zij gaan een afspraak maken! En excuses dat ze niet goed lezen! Maar nog wel even fijntjes op de kosten wijzen. Welaan zal mij benieuwen, we wachten af.
Even maar niet reageren dacht ik zo.

"Beste meneer Gasexit,

Bedankt voor het doorgeven van uw adresgegevens. Excuses voor de verwarring, ik heb het kenmerk over het hoofd gezien. Ik begrijp dat u een e-mail heeft verstuurd alleen ter bevestiging van de gemaakte afspraak dat er telefonisch contact met u kan worden opgenomen, zodat de monteurs niet voor een dichte deur komen te staan aan de ----. Ik snap dat u dit ter bevestiging wil kennisgeven om misverstanden te voorkomen.

Ik heb uw e-mail bijgevoegd in het dossier. Ook zie ik terug dat deze afspraak met u is gemaakt. De juiste afdeling neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Ik verwijs u wat betreft de kosten graag naar de e-mail die op 22 mei is verstuurd door mijn collega.

Ik ga ervan u zo voldoende te hebben geïnformeerd en dat er een afspraak met u gemaakt wordt.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,

---
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +4Henk 'm!
gasexit schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:17:

Ik heb uw e-mail bijgevoegd in het dossier. Ook zie ik terug dat deze afspraak met u is gemaakt. De juiste afdeling neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Ik verwijs u wat betreft de kosten graag naar de e-mail die op 22 mei is verstuurd door mijn collega.

Ik ga ervan u zo voldoende te hebben geïnformeerd en dat er een afspraak met u gemaakt wordt.
Of juist wel reageren, nogmaals, dat je geen opdracht geeft, alleen de mogelijkheid om een afspraak voor werkzaamheden op verzoek van Enexis te maken met jou en dat je niet akkoord gaat met kosten.

• BazemanKM
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 22:00
Vandaag een antwoord op mijn email gehad van Enexis, zij gaan een afspraak maken! En excuses dat ze niet goed lezen! Maar nog wel even fijntjes op de kosten wijzen. Welaan zal mij benieuwen, we wachten af.

"Beste meneer Gasexit,

Bedankt voor het doorgeven van uw adresgegevens. Excuses voor de verwarring, ik heb het kenmerk over het hoofd gezien. Ik begrijp dat u een e-mail heeft verstuurd alleen ter bevestiging van de gemaakte afspraak dat er telefonisch contact met u kan worden opgenomen, zodat de monteurs niet voor een dichte deur komen te staan aan de ----. Ik snap dat u dit ter bevestiging wil kennisgeven om misverstanden te voorkomen.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,

---
Eens met @ZuinigeRijder met afspraak maken en kosten vermelden in de mail, kan Enexis later aantonen, dat ze je geïnformeerd hebben over de kosten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: september 2019
overhyped schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 19:46:
De tien dagen zijn niet relevant, de enige handelingen waar gelegenheid voor gegeven moet worden zijn de noodzakelijke om de ATO op te zeggen, niet om de aansluiting te verwijderen.

[...]
Zie de informatiecode Elektriciteit en gas: https://wetten.overheid.n...1#Hoofdstuk3_Paragraaf3.4

Warmtepomp met gesloten bodemsysteem, 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2Henk 'm!
[...]

Zoals @overhyped al zegt zijn die tien werkdagen helemaal niet relevant voor de discussie over de kosten. Zelfs al zouden de netbeheerders er in slagen om binnen tien werkdagen na de opzegging van een ATO de aansluiting fysiek volledig te verwijderen (quod non), en als de netbeheerders erin zouden slagen om een rechter te overtuigen dat verwijdering behoort tot de 'voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen' (quod non), dan nóg zou er geen grondslag zijn om daar kosten voor in rekening te brengen, aangezien het opzeggings-artikel 3.6 waar die tien werkdagen en die 'noodzakelijke handelingen' worden genoemd, helemaal niet spreekt over kosten voor die 'noodzakelijke handelingen'.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kees-Jan
en als je paragraaf 3.4 van de informatiecode electriciteit en gas bekijkt, dan zie je die 10 dagen in paragraaf 3.4.1a.1. terug en die 10 dagen zitten dus in de 30 dagen opzegtermijn die je moet aanhouden bij een wissel van energieleverancier of een beëindiging van het energiecontract. In het verdere verloop van paragraaf 3.4 zie je alléén maar "communicatie" tussen de leverancier en netbeheerder en in paragraaf 3.4.5. wordt de laatste meterstand vastgesteld door de leverancier om de eindnota voor de aangeslotene op te kunnen maken.

dus, méér werkzaamheden zijn er ook niet voor de netbeheerder en zéker is dat op dát moment de "verwijder procedure" niet in gang is gezet, maar het is wel de "trigger" (verliesbericht?) voor de netbeheerder om "de gasgebruikers op dit adres" te informeren dat ze een leverancier moeten kiezen of anders afgesloten worden, zoals in de 1e 2 standaardbrieven van de netbeheerders verwoord wordt.

de rest is bekend: óf je volgt het advies in de brief óf je volgt de Tweakers-route... O-)

btw: volgens dit artikel (lid 7) wordt je niet afgesloten tussen 1 oktober en 1 april van enig jaar... :/
(waarschijnlijk omdat er dan "vorst in de grond zit" waardoor de aannemer z'n schep niet de grond in krijgt, maar da's mijn eigen veronderstelling... :+ )

[Voor 14% gewijzigd door Kees-Jan op 03-07-2020 07:52]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 19:24
Is dat niet bescherming voor de wanbetalers?
Ald je als wanbetaler in een slecht geïsoleerd huis woont kan je het toch aardig koud krijgen in de winter, zelfs met die zachte winters van de laatste jaren.
Vorst in de grond kan je redelijk mee plannen door naar het weer te kijken. Is geen reden om 6 maanden niet af te sluiten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Evertvdw
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 21:24
btw: volgens wordt je niet afgesloten tussen 1 oktober en 1 april van enig jaar... :/
(waarschijnlijk omdat er dan "vorst in de grond zit" waardoor de aannemer z'n schep niet de grond in krijgt, maar da's mijn eigen veronderstelling... :+ )
Ik zou zeggen dat dat is om te voorkomen dat mensen het koud krijgen doordat de CV niet meer werkt. Maar dit artikel is dus ook met de gedachte geschreven dat iedereen met gas verwarmd. Trouwens staat er in dat artikel zoveel mogelijk 'voorkomen' dat je afgesloten wordt. Het kan wel :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees-Jan
Waarom denken jullie dat ik een :+ gebruik?

[Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 03-07-2020 08:58]

Acties:
  • +1Henk 'm!
afbakappeltaart schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:45:
[...]

Klinkt als een prima plan.
Is er een nog werkend emailadres van Stedin?
Die geven ze er natuurlijk niet bij :')
Zie de TS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xcode35
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 03-07 13:42
Kunnen de mensen met juridische achtergrond hier eens naar kijken

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-33849.pdf
Na artikel 5a wordt een artikel toegevoegd luidende:Artikel 5b 1. In de tariefstructuren, bedoeld in artikel 12a van de wet, voor aansluiting op het gastransport-net, bedoeld in artikel 10, zesde lid, van de wet, wordt opgenomen dat de kosten voor het verwijderen van een aansluiting als bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel d, voor de helft in rekening worden gebracht via een eenmalige afsluitvergoeding bij de voormalig aangeslo-tene en voor de andere helft worden opgenomen in een component van de vergoeding voor het beheren en onderhouden van een aansluiting als bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel c, van de wet.
Staat hier nu dat er een wets verandering komt die ons verplicht wel te moeten betalen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:00

breinonline

Are you afraid to be known?

Nee, dat is de afgelopen weken al bediscussieerd: dat is alleen als je zelf opdracht geeft en dat doen we met zijn allen in dit topic nou net niet ;)

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tux-87
xcode35 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:36:
Kunnen de mensen met juridische achtergrond hier eens naar kijken

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-33849.pdf

[...]

Staat hier nu dat er een wets verandering komt die ons verplicht wel te moeten betalen?
Volgens mij is dit de "socialisatie" van de kosten volgend uit de inspanningen van kamerlid Van Der Lee.
50% betalen van 0 euro is nog steeds 0 euro.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• tux-87
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 00:00:
[...]

Zoals @overhyped al zegt zijn die tien werkdagen helemaal niet relevant voor de discussie over de kosten. Zelfs al zouden de netbeheerders er in slagen om binnen tien werkdagen na de opzegging van een ATO de aansluiting fysiek volledig te verwijderen (quod non), en als de netbeheerders erin zouden slagen om een rechter te overtuigen dat verwijdering behoort tot de 'voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen' (quod non), dan nóg zou er geen grondslag zijn om daar kosten voor in rekening te brengen, aangezien het opzeggings-artikel 3.6 waar die tien werkdagen en die 'noodzakelijke handelingen' worden genoemd, helemaal niet spreekt over kosten voor die 'noodzakelijke handelingen'.
En al zou dit alles toch lukken, dan is een kost van een dikke 700 euro volgend uit de algemene voorwaarden op zijn minst een plekje op de grijze lijst van algemene voorwaarden waard denk ik?

Ik begrijp eigenlijk niet dat de netbeheerders zoveel energie steken in de routes die niks opleveren, en in de politieke lobby om juist dit punt verankerd te krijgen in wetgeving. Als ze dan toch de kosten voor de transitie af willen wentelen op de energieverbruiker, voer dan lobby voor een verhoging van het vastrecht op zowel gas als elektra.

Linksom, of rechtsom gaan we dit uiteindelijk toch betalen. De dividenden die worden uitgekeerd zijn uiteindelijk natuurlijk gewoon een vorm van belasting betalen via de netbeheerder aan de lokale en provinicale overheden. Wordt er minder dividend uitgekeerd omdat er grote investeringen gedaan moeten worden dan komen er tekorten bij de lokale en provinciale overheden die weer aandeelhouder zijn van de netbeheerders. Direct belasting betalen was alleen een stuk efficienter geweest denk ik...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

"Beste meneer Gasexit,

Met vriendelijke groet,

---
Ik had geen mail gestuurd maar gebeld afgelopen woensdag met betrekking tot het maken van een afspraak.

Vandaag werd ik teruggebeld, maar dat had ik net gemist.
Weer naar Enexis bellen en de persoon zag in het systeem dat het alleen een belletje was om aan de 3 dagen reactietermijn te voldoen dat de melding/klacht binnen was gekomen. Binnen 7 werkdagen wordt er inhoudelijk op gereageerd.

Even doorgevraagd in welk traject (wanbetaler of anders) ik bij hun zat. Stond niet in het dossier vermeld ( :? ) en moest even nagevraagd worden, ik even in de wacht gezet. Dat duurde te lang, persoon kwam bij me terug en vertelde een beetje stuntelig dat het verder uitgezocht zou worden. Kwam op mij over alsof de persoon het niet wilde/mocht vertellen.

Mja, ik zie het wel.

BThGvNeOA

Acties:
  • +3Henk 'm!
[...]

Elke beëindiging van een overeenkomst is definitief. Hooguit kan men later opnieuw een volledig nieuwe overeenkomst tot stand brengen. Vragen of het opzeggen van de ATO definitief is, heeft dan ook totaal geen zin.

Artikel 3.6 spreekt alleen over handelingen die noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de overeenkomst. Het verwijderen van de gasaansluiting is niet noodzakelijk: bij alle 200+ Tweakers in dit topic die de ATO beëindigd hebben, was op het moment van beëindigen de gasaansluiting nog aanwezig. Om de ATO te beëindigen hoefde de gasaansluiting dus niet weg.

Voorts spreekt het artikel 3.6, en ook de rest van de algemeen voorwaarden en ATO, niet over kosten die in rekening gebracht worden bij opzegging/beëindigen, noch welke handelingen 'noodzakelijk' zijn. Los van het feit dat een 'onredelijke drempel tot opzegging' simpelweg verboden is, vallen kosten die pas worden aangekondigd wanneer de overeenkomst al lang tot stand gebracht is volledig buiten de overeenkomst. En wat buiten de overeenkomst valt, daar hoeft de consument geen rekening mee te houden.

Kortom: 'op tijd zijn' gaat helemaal niets veranderen aan de discussie.

Acties:
  • +2Henk 'm!
BazemanKM schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 21:56:
[...]

Eens met @ZuinigeRijder met afspraak maken en kosten vermelden in de mail, kan Enexis later aantonen, dat ze je geïnformeerd hebben over de kosten.
Nee hoor. Alle kosten behorende bij de overeenkomst dienen vooraf bekend te zijn.
En dat wil zeggen: vóór de overeenkomst is begonnen. Los van het feit dat significante kosten bij het beëindigen van de overeenkomst op de grijze lijst van dubieuze voorwaarden staat, staat nergens in de ATO of AV dat (en welke) kosten in rekening gebracht worden bij opzegging/beëindiging van de overeenkomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
Ik trigger veel reactie! Zie veel interessants langs komen. Maar de stelligheid haalt hier en daar de geloofwaardigheid wel wat onderuit voor me. Natuurlijk maakt op tijd zijn wel wat uit! Ook al zijn er dan nog andere argumenten die e.e.a. onderuit halen, elk stevig punt is er één.
Ivow85 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:44:
[...]
Los van het feit dat een 'onredelijke drempel tot opzegging' simpelweg verboden is, vallen kosten die pas worden aangekondigd wanneer de overeenkomst al lang tot stand gebracht is volledig buiten de overeenkomst. En wat buiten de overeenkomst valt, daar hoeft de consument geen rekening mee te houden.
Ben wel nieuwsgierig wat je hiermee bedoelt. Waar baseer je je hier precies op en wat maakt de aankondiging specifiek te laat?

Ik meen nl. wel vaker in voorwaarden teksten te zien die impliceren dat in bijzondere omstandigheid X of Y, je simpelweg 'de kosten' doorberekend krijgt. (Bijv. bij veel internetabonnementen, als je nog werk aan je huisinstallatie nodig blijkt te hebben om 't op gang te brengen. Is dan natuurlijk wel een keuze..) Lijkt me ook wel logisch dat je niet alles exact tevoren kunt weten. Zoiets is waar de netbeheerders wel mee schemeren, dus wanneer gaat dat op en waarom hier dus niet?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• overhyped
Gwaihir schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:54:
Ik trigger veel reactie! Zie veel interessants langs komen. Maar de stelligheid haalt hier en daar de geloofwaardigheid wel wat onderuit voor me. Natuurlijk maakt op tijd zijn wel wat uit! Ook al zijn er dan nog andere argumenten die e.e.a. onderuit halen, elk stevig punt is er één.

[...]

Ben wel nieuwsgierig wat je hiermee bedoelt. Waar baseer je je hier precies op en wat maakt de aankondiging specifiek te laat?

Ik meen nl. wel vaker in voorwaarden teksten te zien die impliceren dat in bijzondere omstandigheid X of Y, je simpelweg 'de kosten' doorberekend krijgt. (Bijv. bij veel internetabonnementen, als je nog werk aan je huisinstallatie nodig blijkt te hebben om 't op gang te brengen. Is dan natuurlijk wel een keuze..) Lijkt me ook wel logisch dat je niet alles exact tevoren kunt weten. Zoiets is waar de netbeheerders wel mee schemeren, dus wanneer gaat dat op en waarom hier dus niet?
Het voorbeeld wat jij aangeeft is eigenlijk goed vergelijkbaar. Als de monteur bij jou thuis staat, en jouw kabel naar de woonkamer is niet goed dan zal hij ter plekke om een opdracht vragen. Als jij die niet geeft, en hij gaat toch kabels trekken is het voor rekening van de monteur. De aanvullende opdracht is de grondslag om een factuur te stuur.

Hetzelfde als de glasvezel in huis. Als ik daar onkundig werkzaamheden aan verricht en die gaat stuk: Dan Kan inderdaad die reparatie op mij verhaald worden. De hoogte ligt niet vast, het feit dat wanneer ik iets sloop ik daar voor betaal wel. de onrechtmatige daad (Het slopen van de glasvezel) is de basis waarop ik een rekening krijg.

Wanneer ik mijn KPN lijn opzeg en Ziggo ga gebruiken kan KPN niet in eens bij mij op de stoep staan om een rekening te sturen voor de glasvezel lijn.

Nu vertalen wij dit naar een gas aansluiting: Als ik een opdracht geef die te verwijderen: Dan mag Liander mij een rekening sturen: Terecht. Die aanvullende opdracht is de basis voor die factuur.

Als ik een verzegeling verbreek of iets ander stuk maak, mag ik de rekening betalen en dat kan in de papieren lopen: Terecht, de onrechtmatige daad is de grondslag van de rekening (staat keurig zo in de voorwaarden)

Als ik nu stop met gas gebruiken, en electra ga gebruiken om te koken en om te verwarmen. Waarom zou dan in eens de netbeheerder een rekening mogen sturen? Van mij hoeft die leiding niet weg! LAat die lekker liggen voor whatever ooit in de toekomst er door heen kan lopen (Muizen en ander ongedierte geloof ik ;) )

De juridische onderbouwing voor deze logica kan je vinden in 't mooie boekje van @Bram-Bos :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
En de vraag die dan nog open blijft is in hoeverre specifieke wetgeving deze zeer bijzondere rechten toch vestigt en hoe daaruit blijkt dat deze boven de standaard (het burgerlijk wetboek?) staat.

De Geschillencommissie is gemakkelijk op de hand van hun eigenaars.. ok. De rechter deed nog nooit (echt) uitspraak. Maar dat de politiek nu met de 50/50 regel iets lijkt bij te werken wat echt geen juridische basis zou hebben.. dat vind ik dan toch wel bizar. Is het dan niet eens tijd voor bijv. de Consumentenbond om die rechtzaak wél te gaan voeren? Het vormt al met al toch een behoorlijke maatschappelijke kwestie.

Eigenlijk lijkt het standpunt van de netbeheerder trouwens omgekeerd: ze doen alsof er een verplichting is tot het hebben van een gascontract. (Want als je dat echt niet wilt zijn de volledige 'consequenties' voor jou.) Maar die verplichting is er toch niet en heeft toch ook nooit bestaan? Bizar arrogant, eigenlijk. Kennelijk kwamen ze er bij wantbetalers altijd mee weg - kosten slotje, want écht risico op anders stiekem verder gebruiken?

[Voor 26% gewijzigd door Gwaihir op 03-07-2020 16:47]

Acties:
  • +4Henk 'm!
Uiteraard kan op tijd zijn wel wat uitmaken.
Maar in dit geval is de termijn van 10 werkdagen, die genoemd wordt in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden, niets te maken met verwijderingswerkzaamheden. De 10 werkdagen zijn er voor handelingen die noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de overeenkomst. . Er worden dagelijks vele overeenkomsten door netbeheerders beëindigd (onder andere als gevolg van verhuizing), zonder dat de netbeheerder het nodig vindt om de gasaansluiting te verwijderden. Het verwijderen van de gasaansluiting blijkt in praktijk daarmee niet noodzakelijk te zijn voor het beëindigen van de overeenkomst, en valt daarmee niet onder de handelingen waarvoor de termijn van 10 werkdagen geldt.
[...]

Het beëindigen van een overeenkomst is geen bijzondere omstandigheid. Het staat vast dat elke overeenkomst ooit beëindigd zal worden. Het is een normale omstandigheid, die vooraf uitstekend te voorzien is. Alleen het exacte moment is pas bekend wanneer de contractant zijn opzegging bekend maakt.
Zoals hierboven al betoogd, zijn er voor de netbeheerder aan de opzegging en beëindiging ook geen fysieke werkzaamheden verbonden. Er is slechts sprake van enkele administratieve handelingen.

Ook voor de internetprovider geldt bovendien dat de werkzaamheden tot en met het signaal overnamepunt voor rekening van de netbeheerder zijn. Alleen extra werkzaamheden om de installatie binnenshuis in orde te maken zijn voor rekening van de klant. En dat is logisch ook: de installatie binnenshuis is eigendom van de klant. Blijkt er bij installatie van een nieuwe internet-abonnee een probleem te zijn met het signaal vanuit de straat, dan wordt dat zonder extra kosten voor de klant in orde gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gwaihir schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:43:
Kennelijk kwamen ze er bij wantbetalers altijd mee weg - kosten slotje, want écht risico op anders stiekem verder gebruiken?
Zover ik weet werd er vroeger bij wanbetalers gratis een slotje gezet. Alleen het weer aansluiten kostte dan de hoofdprijs voor de wanbetaler. Van de drup in de regen.

[Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 03-07-2020 18:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:24
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 18:03:
[...]

Zover ik weet werd er vroeger bij wanbetalers gratis een slotje gezet. Alleen het weer aansluiten kostte dan de hoofdprijs voor de wanbetaler. Van de drup in de regen.
Of buiten afgesloten vanaf de hoofdleiding. Aansluiten was inderdaad een fikse rekening >:)

Acties:
  • +3Henk 'm!
Maar de stelligheid haalt hier en daar de geloofwaardigheid wel wat onderuit voor me.
Kan me dat voorstellen. Er was ook een tijd dat we vooral vragen stelden in dit topic, maar de ervaring van 210+40 Tweakers over vier jaar met de netbeheerders heeft ertoe geleid dat er eigenlijk al meer dan twee jaar geen betekenisvol nieuw argument van de netbeheerders meer langs is gekomen. Dan word je vanzelf wel wat stellender. Vroeger vroegen we netbeheerders nog weleens naar een onderbouwing, tegenwoordig stellen we gewoon (op grond van ervaring) dat ze die niet hebben.

Dat riekt natuurlijk naar group think, een bubble, of een geloofssysteem, en daarom is het goed als er af en toe iemand aan de bel trekt om een nieuwe invalshoek te proberen!
Gwaihir schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:43:
De Geschillencommissie is gemakkelijk op de hand van hun eigenaars.. ok. De rechter deed nog nooit (echt) uitspraak. Maar dat de politiek nu met de 50/50 regel iets lijkt bij te werken wat echt geen juridische basis zou hebben.. dat vind ik dan toch wel bizar. Is het dan niet eens tijd voor bijv. de Consumentenbond om die rechtzaak wél te gaan voeren? Het vormt al met al toch een behoorlijke maatschappelijke kwestie.
Een rechtszaak zullen toch echt de netbeheerders moeten aanspannen. Maar daar hebben ze duidelijk niet zo'n trek in...

De 50/50 regel zal op zich best een zekere juridische basis krijgen, nl. voor de netbeheerders en voor de mensen die verzoeken om verwijdering. De politiek heeft zich echter nooit de vraag gesteld of je ook géén opdracht kon geven tot verwijdering, als je 'gasloos gaat wonen', en de meter je misschien helemaal niet in de weg zit. Dat is wel het bizarre aan dat politieke gekrakeel. Het 'probleem' is nooit goed geanalyseerd.

De Consumentenbond heeft een dilemma: ze leven in de (ons inziens foutieve) veronderstelling dat als de gasverlaters de verwijdering niet betalen, de gasblijvers dat zullen doen. En dat zijn zeker ook hun leden. Consumentenbond zal dus zeker niet gaan proef-procederen rond deze kwestie.

[Voor 44% gewijzigd door Bram-Bos op 03-07-2020 23:16]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:23
@Bram-Bos: over de Consumentenbond gesproken, er staat in de Consumentengids van deze week toevallig net een stukje over de gasaansluiting en wat veilig is enzo. Ik zal ze dit weekend even een berichtje sturen dat hun visie niet overeenkomt met die van ons...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 04-07 18:12

28 Juni:

FM_voorkomafsluiting at stedin punt net
OutOfOffice stuurt direct terug:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij nemen uw bericht binnen 5 werkdagen in behandeling
Indien nodig nemen wij contact met u op.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.
:O :O :O
Ik ben van nature erg ongeduldig maar die 5 werkdagen duren erg lang.....
Of het is gewoon niet nodig om contact op te nemen.

We wachten het weer af.
:O :O :O

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Reteip schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:41:

Dossier van Reteip met Oxxio en Liander:

03-07-2020: Oxxio heeft netjes mijn gas opgezegd. In het overzicht bij Oxxio vindt ik deze niet meer terug. Ook is de gasmeter weg in Enerlogic (gebruik ik om het verbruik van mijn Tesla te declareren). Tot nu toe een geslaagde onderneming. Nu wachten op de reactie van Liander.

04-07-2020: Independence Day. Hoewel: vandaag een brief gekregen van Liander, die laten er geen gras over groeien! Ze sturen tegenwoordig dus wel meteen een brief met afsluitkosten |:(. Tijd voor voorbeeldbrief 1b?
Liander stuurt meteen een brief met kosten voor afsluiting a 722,72 incl. btw voor laagbouw. Voorbeeldbrief 1B ligt klaar. Ik neem even aan dat correspondentie via fysieke post het beste werkt in dit soort gevallen. Moet deze ook aangetekend?

Edit: In de brief (zie mijn dossier) sporen ze mij aan om een aanvraag in te dienen voor het verwijderen. Met als slotdreigement dat als ik geen contract afneem of geen verwijdering aanvraag dat ze mij 121,00 incl. BTW zullen rekenen en daarna alsnog de kosten voor het verwijderen van de aansluiting. Ze zijn wat dat betreft iets agressiever aan het worden lijkt het. Voorbeeldbrief 1b lijkt dan ook niet helemaal aan te sluiten.

[Voor 19% gewijzigd door Reteip op 04-07-2020 13:57]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:15
Vandaag precies 1 jaar gasloos. Na wat heen en weer gemail en een bezoek van Stedin tijdens mijn vakantie en het dreigement om met een deurwaarder via de rechtbank toegang tot mijn huis te vorderen in september 2019 is het daarna stil geworden. Ik heb naast het dicht draaien van de gaskraan na de uitgang van de gasmeter de leiding afgekoppeld en van een dop voorzien en meet met enige regelmaat met mijn gasmeter of er lekkage is. Ik ben benieuwd wanneer ze hun spullen komen halen en soms denk ik om hem zelf af te koppelen en af te geven bij Stedin, alstublieft uw overbodige gasmeter.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21:51
corsat schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:20:
Vandaag precies 1 jaar gasloos. Na wat heen en weer gemail en een bezoek van Stedin tijdens mijn vakantie en het dreigement om met een deurwaarder via de rechtbank toegang tot mijn huis te vorderen in september 2019 is het daarna stil geworden. Ik heb naast het dicht draaien van de gaskraan na de uitgang van de gasmeter de leiding afgekoppeld en van een dop voorzien en meet met enige regelmaat met mijn gasmeter of er lekkage is. Ik ben benieuwd wanneer ze hun spullen komen halen en soms denk ik om hem zelf af te koppelen en af te geven bij Stedin, alstublieft uw overbodige gasmeter.
Leuker zou natuurlijk zijn Stedin gewoon maandelijks een factuur te sturen voor stallingskosten van hun apparatuur :)

edit: en verder eens met @Freee!! , niet zelf gaan afkoppelen. Dat ding is niet voor niets verzegeld. Als je daarmee gaat lopen kloten, heb je kans een fraude beschuldiging plus schadeclaim aan je broek te krijgen.

[Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 04-07-2020 19:55]

zcflevo.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• overhyped
Als ie zo in de weg zit kan je natuurlijk gewoon verwijdering aanvragen ;)

• Kees-Jan
mcDavid schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:29:
[...]

Leuker zou natuurlijk zijn Stedin gewoon maandelijks een factuur te sturen voor stallingskosten van hun apparatuur :)
Afkoppelen in alu-folie wikkelen en dan in de schuur of garage zetten. Misschien komen ze dan eens kijken waarom ze de slimme meter niet uit kunnen lezen...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 00:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kees-Jan schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:49:
[...]
Afkoppelen in alu-folie wikkelen en dan in de schuur of garage zetten. Misschien komen ze dan eens kijken waarom ze de slimme meter niet uit kunnen lezen...
In alu-folie wikkelen is nog wel een aardig idee, maar verder niets mee doen, is niet je eigendom en straks gaan ze daar moeilijk over doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Kees-Jan
Freee!! schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:52:
[...]

In alu-folie wikkelen is nog wel een aardig idee, maar verder niets mee doen, is niet je eigendom en straks gaan ze daar moeilijk over doen.
Zolang je die meter bij de hand hebt en er niet naar hoeft te zoeken... ;) :P

zou leuk zijn als de meter-opnemer langs komt en hij wordt naar de garage begeleid en dan een afgekoppelde meter ziet liggen... :(:) _O-

Acties:
  • +2Henk 'm!
Nee, absoluut niet afkoppelen.

De meter is verzegeld. Verzegeling verbreken is niet toegestaan en kan vroeg of laat enorm veel gedoe opleveren. Dat kan je nog veel meer gaan kosten dan de 700+ euro die de netbeheerders voor verwijdering in rekening brengen.
Zelfs het wikkelen van de slimme meter in alu-folie kan al gedoe op leveren. Wie een slimme meter heeft met toestemming voor de leverancier/netbeheerder om deze uit te lezen, mag niet opzettelijk het signaal verstoren. Wie niet wil dat de slimme meters op afstand uitgelezen wordt, moet simpelweg de toestemming daarvoor intrekken.

Wanneer de gasmeter je in de weg hangt dan is er maar één oplossing: vraag verwijdering aan en neem de kosten voor lief. Binnenkort tegen half tarief dankzij Van der Lee.

[Voor 27% gewijzigd door Ivow85 op 04-07-2020 21:47]

Reteip schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:17:
[...]

Liander stuurt meteen een brief met kosten voor afsluiting a 722,72 incl. btw voor laagbouw. Voorbeeldbrief 1B ligt klaar. Ik neem even aan dat correspondentie via fysieke post het beste werkt in dit soort gevallen. Moet deze ook aangetekend?

Edit: In de brief (zie mijn dossier) sporen ze mij aan om een aanvraag in te dienen voor het verwijderen. Met als slotdreigement dat als ik geen contract afneem of geen verwijdering aanvraag dat ze mij 121,00 incl. BTW zullen rekenen en daarna alsnog de kosten voor het verwijderen van de aansluiting. Ze zijn wat dat betreft iets agressiever aan het worden lijkt het. Voorbeeldbrief 1b lijkt dan ook niet helemaal aan te sluiten.
De brief van Liander is volstrekt gelijk aan wat anderen in de bus hebben gekregen de afgelopen tijd. Wel anders is de aanzienlijke versnelling van versturen. Standaardbrief op dezelfde dag versturen als einde ATO is ongekend voor Liander. Twee jaar geleden duurde dat nog vier weken, en was recentelijk verkort naar een week. Nu dus nog meer tempo. De 'Liander-werkdag' geldt duidelijk niet voor geautomatiseerde systemen bij Liander.

Je kunt prima voorbeeldbrief 1b versturen. Ik zie niet in wat daar mis mee zou zijn, maar je mag hem natuurlijk naar wens aanpassen. Verzenden kan gewoon per email. Sommigen doen alles per post, het is maar net wat je voorkeur heeft. Aantekenen is tamelijk zinloos, tenzij je echt een bevestiging van ontvangst wil. Maar dan is email misschien nog wel effectiever (en goedkoper).

Overigens blijf ik het zeggen: bij Liander is niet reageren nog steeds een prima optie.
Kun je nog eens de inhoud van dat laatste emailtje van Stedin aan jou met ons delen? Die was ook wel interessant!

• Freee!!
  • Laatst online: 00:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivow85 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:45:
[...]
Binnenkort tegen half de helft van dubbel tarief dankzij Van der Lee.
FTFY ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +2Henk 'm!
Tot eind dit jaar staat het huidige tarievenblad vast en het tarief zal vast niet meteen verdubbeld worden in 2021. Dat is iets te opzichtig. Het zal wel iets van een 20% stijging worden met als excuus gestegen tarieven bij de aannemer wegens schaarste aan opgeleid personeel.

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:00

breinonline

Are you afraid to be known?

Terecht ook, die kunnen zoals al wel eens in dit topic te lezen is geweest, niet eens een eenvoudige opdracht uitvoeren en laten leidingdelen liggen terwijl dat niet de bedoeling is :+ O-)

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ivow85 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:54:
[...]

Tot eind dit jaar staat het huidige tarievenblad vast en het tarief zal vast niet meteen verdubbeld worden in 2021. Dat is iets te opzichtig. Het zal wel iets van een 20% stijging worden met als excuus gestegen tarieven bij de aannemer wegens schaarste aan opgeleid personeel.
Verwijderingstarieven zijn niet-gereguleerde tarieven en kunnen daarom ook in de loop van het jaar aangepast worden op het Tarievenblad. Ik denk overigens niet dat de netbeheerders in dat geval op het Tarievenblad de 50% prijs noemen. Ze zullen volstaan met een voetnoot dat bij de aanvraag via mijnaansluiting.nl de kosten met 50% zullen worden gereduceerd op de uit die aanvraag voortvloeiende offerte.

Ik ben overigens wel benieuwd wat een collectieve actie van een paar miljoen gasblijvers tegen die andere helft zou opleveren. Immers:
  • het zijn kosten die niet zijn afgesproken in de overeenkomst of de Algemene Voorwaarden
  • het zijn kosten waarover BTW wordt gerekend, waar geen dienst tegenover staat.
Ik voorzie een ander Tweakers-topic: "De euro van Tom" 8)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: september 2019
breinonline schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:04:
Terecht ook, die kunnen zoals al wel eens in dit topic te lezen is geweest, niet eens een eenvoudige opdracht uitvoeren en laten leidingdelen liggen terwijl dat niet de bedoeling is :+ O-)
@breinonline Het zou zo maar kunnen, dat die aannemers een opdracht tot volledige verwijdering krijgen, maar volstaan met tweezijdig afdoppen. En vervolgens melden dat conform opdracht is uitgevoerd en het volle pond in rekening brengen. Zolang de netbeheerder niet elke klus laat controleren door een (eventueel ingehuurde) toezichthouder, komt die netbeheerder er pas achter als de aangeslotene bezwaar maakt tegen het volle bedrag, terwijl leidingen zijn blijven liggen.

Warmtepomp met gesloten bodemsysteem, 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Prutsertje13
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 00:11
Inwikkelen in aluminiumfolie zou nooit problemen mogen opleveren, je hebt toestemming gegeven om de meter uit te laten lezen echter mag je dit natuurlijk altijd weer intrekken. De gasmeter stuurt de meterstanden alleen door naar de elektra meter, deze zijn namelijk draadloos gekoppeld, de elektra meter stuurt vervolgens alle standen door naar de netbeheerder.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:15
Ivow85 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:45:
Nee, absoluut niet afkoppelen.

De meter is verzegeld. Verzegeling verbreken is niet toegestaan en kan vroeg of laat enorm veel gedoe opleveren. Dat kan je nog veel meer gaan kosten dan de 700+ euro die de netbeheerders voor verwijdering in rekening brengen.
Zelfs het wikkelen van de slimme meter in alu-folie kan al gedoe op leveren. Wie een slimme meter heeft met toestemming voor de leverancier/netbeheerder om deze uit te lezen, mag niet opzettelijk het signaal verstoren. Wie niet wil dat de slimme meters op afstand uitgelezen wordt, moet simpelweg de toestemming daarvoor intrekken.

Wanneer de gasmeter je in de weg hangt dan is er maar één oplossing: vraag verwijdering aan en neem de kosten voor lief. Binnenkort tegen half tarief dankzij Van der Lee.
Hij hangt absoluut niet in de weg, sterker nog ik gebruik hem nog ..... om mijn reserve zekeringen en kaarsen op te leggen. _/-\o_

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, en 4800wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01:33
overwinteraar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:17:
[...]

Ben ook benieuwd wat Enexis met je oude woning doet. Je hebt zelf (opdracht gegeven, betaald) een slot laten plaatsen en de nieuwe bewoner zal ook geen behoefte aan gas hebben. Dan is er een kans dat Enexis gaat verwijderen en de kosten hiervan op jou probeert te verhalen. Afhankelijk van de voorwaarden die horen bij de opdracht die je gaf voor het plaatsen van dit slot en of je daarvoor getekend hebt. Dus misschien goed die vast te checken ;)
Dat slot zat er al een paar jaar op. Ik las daarna ergens dat het maar 1 jaar mocht.

Maar we gaan het zien. Nieuwe bewoner weet van het slot en hoe dat gegaan is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 01:33
Ik zal kijken of ik de beste man te pakken kan krijgen. Ik ken hem helaas niet.
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True