Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.526 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:06:
de gemiddelde binnenT lijkt iets anders te zegeen, maar ieder zijn interpretatie uiteraard.
[Afbeelding]
Heb je ook een kachel om op terug te vallen net als @Dylantje2 voor 't geval het niet toereikend is? Of ben je dan afhankelijk van 't element?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Felicia Als je terug gaat naar je eerste reactie en dan het stuk waar je op reageert nogmaals zorgvuldig leest, dan weet je het antwoord en zou je deze vraag niet aan mij hoeven te stellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2019 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeaMea
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 13:00
koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:03:
[...]

Bij Alpha Innotec kan je een element ook 1 fase aansluiten, je hebt dan 1/3 van het vermogen.
Ok dank je wel. het verbaasde dat ze nog een element hebben. Gezien de claims over 70C water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
BlueTooth76 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:13:
[...]

Misschien even een belletje aan wagen? Ik heb werkelijk geen idee.
Kan in de (installatie)handleiding ook niet iets vinden wat het duidelijk maakt.
Maar het werkt per 0,5 graad hier iig.
Volgens mij kan je 0,5c of 1c instellen, wie, wat, waar en hoe weet ik even niet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
Oxellaar schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:18:
[...]
in principe loopt het ongeveer hetzelfde als bij normale temperatuur.
Alleen krijgt de compressor de drukken niet op normaal nivo. Die blijven veel te laag.
Ivm de vloerverwarming duurt het erg lang eer de retour wat gaat stijgen, minimaal 24 uur.
De massa moet op gang komen van zo'n vloer.

Zo iets dacht ik al.... of 'daar was ik al bang voor'.
Heb ook op dit spoor gezeten: er gaat niet veel water rond in een kleinere installatie; voordat je het weet is 't water weer terug bij de pomp...Hoeveel temp raakt het dan kwijt aan de vloer? Dit alles uitgaande van een koude opstartende vloer.... Maar je antwoord is duidelijk dank je wel.

Je krijgt niet direct de juiste dT. Je begint ongeveer met 3K. En het E element schakel je natuurlijk in, die doet er nog een graadje bovenop.

"je begint met ongeveer 3K." in de zin van: de wp begint met ongeveer 3K? of stel je dat bij het opstarten in?

[...]
het is koudemiddel technisch een drama zulke temperaturen. Lage druk te laag, hoge druk te laag. HD is in het begin nog geen 18 bar... Het was ook nog flink koud, soms mistig en overdag staat de voordeur vaak continu open ivm werkzaamheden in de woning. Het is defrost na defrost en continu vol vermogen. Een warmtepomp kan niet moduleren als de gewenste druk nog niet bereikt is.

Hier zijn we bij de principes van de werking van een wp. Ik zal bijvoorbeeld Warmtepomp-weetjes nog eens na lezen. Of een tip waar toegankelijke info te vinden is? (openingspost misschien.....zal even kijken en google'n)

[...]

Gisteren met zeer ongunstig weer, koud en vochtig, leverden ze ongeveer 6kW.
Zelfs toen ze al behoorlijk in het ijs stonden.
Hier waren warmtemeters geplaatst ivm huurwoning en NOM monitoring

Vanmorgen was het 19c binnen, warmtepomp staat te pruttelen.
Wtw op maximaal om vocht eruit te krijgen en 23c proberen te stoken.
Praktisch technisch of gebruikers vraag: Is deze opstart periode slecht voor de wp? Lijd en slijt het apparaat als dit een paar keer in een koude seizoen gedaan moet worden?
(zit geloof ik door de quote tekst heen te tikken... weet niet hoe je die blokjes tekst krijgt, kleine stukjes quote zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MeaMea schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:33:
[...]

Ok dank je wel. het verbaasde dat ze nog een element hebben. Gezien de claims over 70C water temperatuur.
Breek me de bek niet open, standaard werkt dat apparaat niet (althans de LWDV 91 1/3) en dan moet de klant de eerste dagen maar op het element leven totdat Nathan kan komen inbedrijf stellen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hnktr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:38:
[...]

Praktisch technisch of gebruikers vraag: Is deze opstart periode slecht voor de wp? Lijd en slijt het apparaat als dit een paar keer in een koude seizoen gedaan moet worden?
(zit geloof ik door de quote tekst heen te tikken... weet niet hoe je die blokjes tekst krijgt, kleine stukjes quote zeg maar)
Nee, geeft helemaal niets... Temperatuur in compressor is niet hoog, koudemiddel heeft hoge snelheid, dus olie gaat ook prima rond.
Alleen moet je zoiets niet doen met een tekort aan koudemiddel, want dan is het echt een aanslag op de compressor.

Zelfs na 10 jaar zware belasting is de olie nog kraakhelder, van draaien slijt een compressor niet echt

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 06-12-2019 21:52 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
@Oxellaar Geruststellend... want zo zal de wp gebruikt gaan worden.

Er zal nog 1 vraag in het quote stukje (zat er doorheen te tikken):

"je begint met ongeveer 3K." in de zin van: de wp begint met ongeveer 3K? of stel je dat bij het opstarten in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:05:
[...]

Kan technisch wel maar liever een exemplaar met debietmeters, rij bij deze maar met een grote boog omheen.
Bedankt voor alle reacties! Ik geloof dat ik maar gewoon de VTE verdeler haal (want: het goedkoopst O-) ) + een paar flowmeters. Zodra ik overga naar een warmtepomp mik ik 'm op op marktplaats en vervang ik 'm voor een gesloten verdeler.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ethnocentrix schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:18:
[...]

Bedankt voor alle reacties! Ik geloof dat ik maar gewoon de VTE verdeler haal (want: het goedkoopst O-) ) + een paar flowmeters. Zodra ik overga naar een warmtepomp mik ik 'm op op marktplaats en vervang ik 'm voor een gesloten verdeler.
Je doet je naam eer aan: Rijkserkend prutser
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:06:
[...]
de gemiddelde binnenT lijkt iets anders te zegeen, maar ieder zijn interpretatie uiteraard.
[Afbeelding]
Ergens gaat de schoen wringen, is het niet de binnentemperatuur dan zijn het wel het aantal defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 23:32:
[...]

Ergens gaat de schoen wringen, is het niet de binnentemperatuur dan zijn het wel het aantal defrosts.
Lees het oorspronkelijke nog eens zorgvuldig, dan begrijp je waarom er bij mij niets wringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Hnktr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:01:
@Oxellaar Geruststellend... want zo zal de wp gebruikt gaan worden.

Er zal nog 1 vraag in het quote stukje (zat er doorheen te tikken):

Nee dat is ongeveer wat er uitkomt in het begin, maar dat is ook afhankelijk van het vermogen.
Kleintjes hebben vaak wat meer moeite bij een koude start.

@Verwijderd inderdaad 3K dT...maar dat is geen wet, kan ook gewoon 5 zijn bijvoorbeeld

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 07-12-2019 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:31:
[...]

Nee dat is ongeveer wat er uitkomt in het begin, maar dat is ook afhankelijk van het vermogen.
Kleintjes hebben vaak wat meer moeite bij een koude start.
Die 3K is de deltaT als ik het goed begrijp, of sla ik de plank mis.
@Oxellaar Hoe lang heeft het hele opstartproces met die 7 WPen onder de omstandigheden van het weer deze week, nou al met al geduurd, bijna een week ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2019 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
hesselbeertje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:25:
[...]

Ik ga m inderdaad zelf maken. Een paar weerstandjes, kabel, stekker en klaar. De grote vraag is even, hoe heet dit type stekkertje?
Ik ben er ooit met @koevlaas2 ingedoken maar weet niet meer precies wat de pitch van de pinnen was. De connector die past is in ieder geval een JST-connector (Japanese Standard Terminal?). Ik had er zelf nog wat liggen van ledverlichting hier. Ik geloof dat de pitch 1,25 of 1,5mm was zo uit mijn hoofd.

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Voor de Panasonic-kenners: Ik heb gisteren bij een vriend geholpen met het plaatsen van een 7kW monoblock (H-serie) en heb 2 vragen:

- Hij heeft op dit moment maar één voeding liggen naar de warmtepomp. Het liefst wil hij ook dat de wp enkel daarop draait en niet met secundaire voeding. Ik ga ervanuit dat primair voor de wp is en secundair voor het backup-element maar klopt dat? Of is 2 voedingen verplicht om de boel draaiend te krijgen? Het kan wel worden voorzien namelijk maar de voorkeur heeft dat hij alles op de warmtepompfunctie doet (ook defrosts) en dus via 1 voeding.

- De controller start op als je deze verbindt met de warmtepomp maar verder reageert hij helemaal nergens op. Het lijkt wel of het hele touch-gedeelte niet werkt. Heeft iemand dat ook wel eens gehad? Of reageert hij alleen op warme vingers oid? Het lijkt mij niet goed in ieder geval maar voordat ik ga klagen bij de leverancier misschien eerst even checken of ik iets over het hoofd zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dYOs06ZWt57cuH7XegsLauo5/thumb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door godfriedd op 07-12-2019 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:42
godfriedd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:55:
Voor de Panasonic-kenners: Ik heb gisteren bij een vriend geholpen met het plaatsen van een 7kW monoblock (H-serie) en heb 2

- De controller start op als je deze verbindt met de warmtepomp maar verder reageert hij helemaal nergens op. Het lijkt wel of het hele touch-gedeelte niet werkt. Heeft iemand dat ook wel eens gehad? Of reageert hij alleen op warme vingers oid? Het lijkt mij niet goed in ieder geval maar voordat ik ga klagen bij de leverancier misschien eerst even checken of ik iets over het hoofd zie.

[Afbeelding]
Warme of koude vingers maakt niet uit. Lijkt mij een defecte bedieningsunit.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:36:
[...]

Die 3K is de deltaT als ik het goed begrijp, of sla ik de plank mis.
@Oxellaar Hoe lang heeft het hele opstartproces met die 7 WPen onder de omstandigheden van het weer deze week, nou al met al geduurd, bijna een week ?
5 a 6 dagen ongeveer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Voor de Panasonic-kenners: Ik heb gisteren bij een vriend geholpen met het plaatsen van een 7kW monoblock (H-serie) en heb 2 vragen:

- Hij heeft op dit moment maar één voeding liggen naar de warmtepomp. Het liefst wil hij ook dat de wp enkel daarop draait en niet met secundaire voeding. Ik ga ervanuit dat primair voor de wp is en secundair voor het backup-element maar klopt dat? Of is 2 voedingen verplicht om de boel draaiend te krijgen? Het kan wel worden voorzien namelijk maar de voorkeur heeft dat hij alles op de warmtepompfunctie doet (ook defrosts) en dus via 1 voeding.

[Afbeelding]
Waarom zit dat gaatje in de startknop? Dan komt er water in dus lijkt me niet goed, of hebben jullie dat gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3z3glucfs.jpeg

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 08:56:
[...]

Waarom zit dat gaatje in de startknop? Dan komt er water in dus lijkt me niet goed, of hebben jullie dat gedaan?

[Afbeelding]
Dat is geen gaatje.😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat dan? Ziet er vaag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:18:
[...]

Wat dan? Ziet er vaag uit.
Tis juist een bultje, zit op elke unit.
Lijkt mij een oriëntatie punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
godfriedd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:41:
[...]

Ik ben er ooit met @koevlaas2 ingedoken maar weet niet meer precies wat de pitch van de pinnen was. De connector die past is in ieder geval een JST-connector (Japanese Standard Terminal?). Ik had er zelf nog wat liggen van ledverlichting hier. Ik geloof dat de pitch 1,25 of 1,5mm was zo uit mijn hoofd.

Japan solderless terminal oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 00:04:
[...]

Lees het oorspronkelijke nog eens zorgvuldig, dan begrijp je waarom er bij mij niets wringt.
Je huis is warm en dat is al heel wat.
Welk oorspronkelijk bericht was het ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:06

BlueTooth76

Let the sun shine!

godfriedd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 07:41:
[...]

Pitch 2,5 zelfs lijkt het?

Regeren is vooruitzien ;) Heb destijds vóór montage foto's gemaakt van de stekker van het PAC kabeltje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J3q5oOc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q7KLs8d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rDFkoy5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kQKp9iE.jpg

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Chip2710 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:24:
[...]

Tis juist een bultje, zit op elke unit.
Lijkt mij een oriëntatie punt.
Tactiele feedback voor slechtziende, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
BlueTooth76 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:07:
[...]

Regeren is vooruitzien ;) Heb destijds vóór montage foto's gemaakt van de stekker van het PAC kabeltje:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Overtuigend bewijs, dat lijkt inderdaad pitch 2,5mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
@koevlaas2 heeft de Panasonic H serie verplicht 2 voedingen nodig om te kunnen opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

godfriedd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:36:
[...]

Overtuigend bewijs, dat lijkt inderdaad pitch 2,5mm :)
Als we deze exacte stekker nu ook nog bij 1 of andere Chinese webshop kunnen vinden dan kan iedereen met een soldeerbout en wat krimpkous ze zelf maken voor een appel en een ei 8)

De 1.2kOhm weerstandjes vinden is niet zo'n probleem...

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 07-12-2019 10:59 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 18:04
BlueTooth76 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:58:
[...]

Als we deze exacte stekker nu ook nog bij 1 of andere Chinese webshop kunnen vinden dan kan iedereen met een soldeerbout en wat krimpkous ze zelf maken voor een appel en een ei 8)

Zoiets bijvoorbeeld: https://s.click.aliexpress.com/e/UwhtUSCrt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:23
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:56:
@koevlaas2 heeft de Panasonic H serie verplicht 2 voedingen nodig om te kunnen opstarten?
Even door lussen en je weet het....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:55

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:52:
[...]

Je doet je naam eer aan: Rijkserkend prutser
:+
Ik neem aan dat de VTE verdeler op een CV (watertemperatuur 45 graden) toch wel gewoon zou moeten werken? Of bedoelde je dat zelfs daarvoor de aanvoer een te grote weerstand heeft?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:58:
[...]

Da’s niet erg duurzaam...
10000 stuks op voorraad in luik
https://nl.farnell.com/js...nt14_Netherlands%2Fsearch
Wel min 100 kopen voor totaal eu 3.73
En nog krimpcontacten kopen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:39
Dit zijn ze toch?
10 voor 1,80 euro..

https://nl.aliexpress.com...1602_8,searchweb201603_55

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Zijn net anders, met wat proppen past het ongetwijfeld...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ramon_1984 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:08:
[...]

Het enige waar je voor dient te zorgen is dat de badkamer groepen dicht gaan.
En een dauwpunt sensor voor de koeling zou mooi zijn.
Deze triggert me...
Heb je msss een dauwpuntsensor?
Of ervaring?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 09:52:
[...]

Je huis is warm en dat is al heel wat.
Welk oorspronkelijk bericht was het ?
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:21:
[...]

Deze triggert me...
Heb je msss een dauwpuntsensor?
Of ervaring?
Sommige merken hebben een dauwpunt sensor als accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46

[Afbeelding]
Als ik me goed herinner (uiteindelijk niet voor pana gegaan) moeten beide voedingen aangesloten zijn. Een van de 2 is voor de opstart, dan kan de pana nogal wat vermogen trekken. Afhankelijk van welk model (volgens mij al voor de 7kw) adviseert pana ook beide voedingen anders af te zekeren, 1 kan met 16a de andere volgens mij al boven de 30a. Datasheet lezen, staat het in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Bij een 3-tal, incl. mijzelf intern doorgelust en al 3 jaar aangesloten op 1 16A zekering, nooit zekering er uit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23

[Afbeelding]
Misschien de beschermfolie eraf halen?
Volgens mij krijg je een foutmelding H70 als je de backup heater niet aansluit, dus dit lijkt wat anders te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 07-12-2019 17:46 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

2e voeding is volgens mij om element van de boiler aan te sturen.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier!
https://nl.aliexpress.com...9c-4a49-867d-13cfa071fb8a

Kan je lekker passen en prutsen voor nog geen 2 dollar. :)

Hoeft toch geen stekkertje te zijn? Je kan ook 3 losse pin connectors nemen die bij een arduino gebruikt worden, het hoeft er toch niet elke dag af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ethnocentrix schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:16:
[...]

Ik neem aan dat de VTE verdeler op een CV (watertemperatuur 45 graden) toch wel gewoon zou moeten werken? Of bedoelde je dat zelfs daarvoor de aanvoer een te grote weerstand heeft?
Koop meteen de juiste verdeler ook voor je toekomstige wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

[Afbeelding]
En??
al een factory reset gedaan?
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Of wat is de status??

Draadje van de binnenunit ZEKER weten goed zitten? [ ik had ze namelijk, moest op de kop lezen dacht is...]
Probeer eens heel kort bij de unit/...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:07:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hee connectors als onderwerp...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5Bg6y4qFwI91X03S9SrRwnFx/full.jpg

Die rode connector heb ik nodig...
Weet iemand waar ik die kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:56:
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:06:
Theoretische berekening van de kosten van een defrost op basis van de gemeten waardes bij @Dylantje2 . Uitgangspunt is het verbruik op 03-12 met 0,536m3/ggd oftewel 1,072kWh/ggd een dag waar er geen defrosts waren. Vervolgens reken ik uit wat het theoretisch verbruik voor de dagen er voor en na zou moeten zijn. Dit zet ik af tegen het werkelijke verbruik en krijg daarmee het MEERverbruik door defrosts. Dit deel ik door het aantal werkelijke defrosts en krijg dan een uitkomst in kWh welke het 'waarschijnlijk' per defrost gekost heeft.
[Afbeelding]
Overigens het verbruik v.d. backupheater zit hier niet in.
Lees ik dit nou goed, je geeft op 1 dag ruim 11 kWh uit aan defrosts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
t.oswald schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 15:02:
[...]

Misschien de beschermfolie eraf halen?
Volgens mij krijg je een foutmelding H70 als je de backup heater niet aansluit, dus dit lijkt wat anders te zijn.
Beschermfolie is er vanaf. Dat maakt geen verschil.
LittleTycoon schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:08:
[...]

Als ik me goed herinner (uiteindelijk niet voor pana gegaan) moeten beide voedingen aangesloten zijn. Een van de 2 is voor de opstart, dan kan de pana nogal wat vermogen trekken. Afhankelijk van welk model (volgens mij al voor de 7kw) adviseert pana ook beide voedingen anders af te zekeren, 1 kan met 16a de andere volgens mij al boven de 30a. Datasheet lezen, staat het in.
Ik ga die tweede voeding wel even doorlussen en kijken wat er gebeurt.
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 14:57:
[...]

Bij een 3-tal, incl. mijzelf intern doorgelust en al 3 jaar aangesloten op 1 16A zekering, nooit zekering er uit gehad.
Thanks! Dit helpt zeker!
Dylantje2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 18:42:
[...]

En??
al een factory reset gedaan?
https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Of wat is de status??

Draadje van de binnenunit ZEKER weten goed zitten? [ ik had ze namelijk, moest op de kop lezen dacht is...]
Probeer eens heel kort bij de unit/...
Geen factory reset gedaan maar denk ook niet dat dat lukt aangezien de controller nergens op reageert dus verwacht ook niet op die vier pijltjes die je dan moet indrukken. Ik heb wel zeker de controller op de juiste contacten van de wp aangesloten (neem aan dat je dat bedoelt). Ik ga nog wel met een kortere en dikkere kabel testen maar verwacht geen verschil aangezien display en backlight gewoon werkt zoals zou horen alleen touch reageert nergens op.

Ik ben helaas niet in de buurt geweest vandaag dus het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik het zeker weet en dan laat ik wel weten wat de conclusie is. @allen, bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
godfriedd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:17:
[...]

[...]

[...]

Thanks! Dit helpt zeker!

[...]

Geen factory reset gedaan maar denk ook niet dat dat lukt aangezien de controller nergens op reageert dus verwacht ook niet op die vier pijltjes die je dan moet indrukken. Ik heb wel zeker de controller op de juiste contacten van de wp aangesloten (neem aan dat je dat bedoelt). Ik ga nog wel met een kortere en dikkere kabel testen maar verwacht geen verschil aangezien display en backlight gewoon werkt zoals zou horen alleen touch reageert nergens op.

Ik ben helaas niet in de buurt geweest vandaag dus het zal nog wel een paar dagen duren voordat ik het zeker weet en dan laat ik wel weten wat de conclusie is. @allen, bedankt voor het meedenken!
Waar heb je 'm dan op aangesloten ? Remote controller contact links onder op het moederbord ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
godfriedd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:17:
[...]

[...]

[...]

Thanks! Dit helpt zeker!

[...]

Tweede voeding is je probleem, niet door lussen maar een tweede kabel naar de warmtepomp brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Rol-Co schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:16:
[...]

Hier!
https://nl.aliexpress.com...9c-4a49-867d-13cfa071fb8a

Kan je lekker passen en prutsen voor nog geen 2 dollar. :)

Hoeft toch geen stekkertje te zijn? Je kan ook 3 losse pin connectors nemen die bij een arduino gebruikt worden, het hoeft er toch niet elke dag af?
Of gewoon bij Conrad voor 12 cent per stuk (+ de terminals, natuurlijk)
https://www.conrad.nl/p/j...n-3-ehr-3-1-stuks-1217308

Uitgaande van het eerder genoemde gegeven dat dit een jst EHR-3 is.

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 07-12-2019 21:40 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:24:
[...]

Waar heb je 'm dan op aangesloten ? Remote controller contact links onder op het moederbord ?
Op de remote controller-contacten op terminal CN4. Op dat zelfde contactblokje zit ook 'external control' maar ik had uit de service manual gehaald dat hij op 'remote control' moet worden aangesloten dus volgens mij zou dat moeten kloppen of ik snap de handleiding van Pana echt totaal niet.
Ramon_1984 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 21:25:
[...]

Tweede voeding is je probleem, niet door lussen maar een tweede kabel naar de warmtepomp brengen.
Jij denkt dat mijn issue met het touch screen wordt veroorzaakt door het ontbreken van die tweede voeding? Het scherm gaat namelijk wel 'initialiseren' als je hem verbindt of de spanning eraf en weer erop zet. Alleen vervolgens krijg je een scherm met alleen de tijd te zien en geen reactie van de controller op wat je ook maar indrukt. Ik ga die tweede voeding sowieso wel aansluiten nu ik dit weet maar zou het toch wel erg apart vinden als dat probleem met de controller erdoor veroorzaakt wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door godfriedd op 07-12-2019 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
Ik denk niet dat dit soort de tweede voeding komt. Al zou ik hem wel ff aansluiten (en niet alle 2 op een 16A).
Het lijkt erop dat de controller wel spanning krijgt maar niet het bus-signaal, waarschijnlijk heb je iets niet goed aangesloten. Je zou het menu moeten krijgen als je op de hokjes drukt linksonder. Of hij is kapot.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 15:22
@godfriedd

Waarschijnlijk is je controller defect. Vraag de verkoper om een nieuwe, zodat je kunt testen of het aan de controller ligt.

Maak een foto hoe je het snoer op de controller en op de wp hebt aangesloten. Dubbel check of het goed is aangesloten kan geen kwaad.

[ Voor 36% gewijzigd door Chris499 op 07-12-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 20:47:
[...]

Lees ik dit nou goed, je geeft op 1 dag ruim 11 kWh uit aan defrosts ?
Nee dat lees je niet goed. lees nog eens wiens gegevens dit zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In het kader van verder automatiseren van de verwarming:

ik heb als test een paar actuator van onze goede vrienden in China besteld.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1LndSbBCw3KVjSZFlq6AJkFXaa.jpg

Deze aangesloten aan een Sonoff wifi stekker en aangesloten op een aantal groepen op de vloerverwarmingverdeler. Van de 11 groepen op de begane grond worden er 3 groepen afgesloten als de BG warm begint te worden, terwijl de bovenste verdiepingen verder kunnen opwarmen.

Deze sonoff wordt bediend door een node-red instantie.

Werkt prima. Voor slechts 4,5 dollar per actuator, en een sonoff stekker a 10 euro, heb ik met 25 euro zoneregeling mogelijk gemaakt.

Wellicht dat ik ook een paar zoneregeling voor de bovenste verdiepingen maakt...

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 07-12-2019 23:37 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 23:19:
[...]

Nee dat lees je niet goed. lees nog eens wiens gegevens dit zijn.
Ohh @Dylantje2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Op de defrostVRIJE dag een COP=4.7 en de dag met de meeste defrosts COP=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Neem maar aan dat het meetfouten zijn, na 9:55PM geen data meer.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mg47ensaqctse.53.48.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kte0u7.02.25.png

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2019 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 06:10
Of gewoon bij Conrad voor 12 cent per stuk (+ de terminals, natuurlijk)
https://www.conrad.nl/p/j...n-3-ehr-3-1-stuks-1217308

Uitgaande van het eerder genoemde gegeven dat dit een jst EHR-3 is.
ik kan die EHR3 hier niet vinden:
http://www.jst-mfg.com/pr..._e.php?type=1&id=1&page=3
En vind het lastig te zien welke het dan wel moet zijn

ik heb zelf een ander stekkertje afgevijld tot het paste

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 Heb je storing gehad? Het is nu 20,6 in je woonkamer en ik zie een gat in je logging?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
Het koelt iig lekker af..

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Definitieve monitoring november 2019

Het is interessant om grote afwijkingen t.o.v. de trend grafiek te verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49186857006_d9053b6b8e_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49186857076_0709e3103f.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49186856966_f5e65da277_z.jpg

Binnen drie dagen staat de Excel file op deze website:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 8 december 2019 @ 09:04:
@Dylantje2 Heb je storing gehad? Het is nu 20,6 in je woonkamer en ik zie een gat in je logging?
Yes...

Gisteravond om 10 uur
Domoticz om zeep |:( |:( |:(
Vannacht om 5 uur thuis weer aan geslingerd
Maar om 8 uur weer uit
Dus ik tel ff niet mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stopt je WP er dan ook mee? Mag ik toch niet hopen voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:42:
Stopt je WP er dan ook mee? Mag ik toch niet hopen voor jou.
nope. maar als grafana geen data krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
kmf schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 23:36:
In het kader van verder automatiseren van de verwarming:

ik heb als test een paar actuator van onze goede vrienden in China besteld.
[Afbeelding]

Deze aangesloten aan een Sonoff wifi stekker en aangesloten op een aantal groepen op de vloerverwarmingverdeler. Van de 11 groepen op de begane grond worden er 3 groepen afgesloten als de BG warm begint te worden, terwijl de bovenste verdiepingen verder kunnen opwarmen.

Deze sonoff wordt bediend door een node-red instantie.

Werkt prima. Voor slechts 4,5 dollar per actuator, en een sonoff stekker a 10 euro, heb ik met 25 euro zoneregeling mogelijk gemaakt.

Wellicht dat ik ook een paar zoneregeling voor de bovenste verdiepingen maakt...
Tof project!

Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Zit er zelf ook aan te denken om zo'n actuator en een relais te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Tomexergie schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:20:

Het is interessant om grote afwijkingen t.o.v. de trend grafiek te verklaren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Binnen drie dagen staat de Excel file op deze website:
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Mooi overzicht @Tomexergie (y).

Wordt als onderlegger bij deze metingen Tsetpoint ook ergens vastgelegd? Maakt nl voor (M)COP wel verschil of woning tot 19 of 20,5 graden wordt opgestookt.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:29
@Tomexergie ik vermoed dat de hoge COP's gehaald worden door mensen die WAR draaien. Lijkt wel of er een relatie zit tussen hoge opbrengst en hoge COP.

Een mcop hoger dan 4.5 haal ik alleen met de ramen open ;)

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:21
roelzadh schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:54:
@Tomexergie ik vermoed dat de hoge COP's gehaald worden door mensen die WAR draaien. Lijkt wel of er een relatie zit tussen hoge opbrengst en hoge COP.

Een mcop hoger dan 4.5 haal ik alleen met de ramen open ;)
Hier ook geen geweldige COP getallen. Komt doordat ik alleen overdag draai, en daardoor sowieso al een hogere Ta heb. Verder geen vloerverwarming, maar alleen convectoren met (zelfbouw) DBE. Beiden niet in het voordeel, en toch nog een jaar COP van 3,7. Ik ben best tevreden.

En gelukkig is het geen COP wedstrijd! :)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:24:
[...]

Hier ook geen geweldige COP getallen. Komt doordat ik alleen overdag draai, en daardoor sowieso al een hogere Ta heb. Verder geen vloerverwarming, maar alleen convectoren met (zelfbouw) DBE. Beiden niet in het voordeel, en toch nog een jaar COP van 3,7. Ik ben best tevreden.

Haha geloof je het zelf....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Tomexergie schreef op zondag 8 december 2019 @ 11:20:
Mooi overzicht, ik zie in mijn Kamstrup data dat ik in November met mijn CV ketel 2206.1 kWh aan warmte
heb gebruikt.
Interessant om dan te zien welke WP's met welk vermogen door verschillende mensen gebruikt worden die ook zo rond de 2200 kWh aan warmte in November hebben gebruikt.

Ik zie wel veel spreiding van vermogen van de systemen die ~2200kWh hebben gedaan, van 5 kW tot 11.2 kW systemen.

Als ik naar mijn eigen gemiddelde vermogen over 24 uur van de afgelopen paar weken kijk (ik houd sinds 13 November een 24 uurs voortschreidend gemiddelde bij) dan kom ik gemiddeld op 3.63 kW met een minimum van 1.60kW en een maximum van 5.69 kW per 24 uur.

Ik moet toegeven dat ik van te voren niet had gedacht dat dit zo laag zou liggen met een gemiddelde buiten temperatuur van 3.5 oC over deze periode.

Maar het verteld me ook dat 5kW te weinig vermogen gaat zijn voor mij als het buiten -10 oC is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is natuurlijk niet koud geweest de laatste maand (verre van). Mijn 11,2kw draait probleemloos zonder pendelen incl. Zone regeling met een zeer acceptabele COP. Zoals hanibal zegt " i love it when a plan comes together " :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PentaClover schreef op zondag 8 december 2019 @ 17:18:
[...]

Mooi overzicht, ik zie in mijn Kamstrup data dat ik in November met mijn CV ketel 2206.1 kWh aan warmte
heb gebruikt.
Interessant om dan te zien welke WP's met welk vermogen door verschillende mensen gebruikt worden die ook zo rond de 2200 kWh aan warmte in November hebben gebruikt.

Ik zie wel veel spreiding van vermogen van de systemen die ~2200kWh hebben gedaan, van 5 kW tot 11.2 kW systemen.

Als ik naar mijn eigen gemiddelde vermogen over 24 uur van de afgelopen paar weken kijk (ik houd sinds 13 November een 24 uurs voortschreidend gemiddelde bij) dan kom ik gemiddeld op 3.63 kW met een minimum van 1.60kW en een maximum van 5.69 kW per 24 uur.

Ik moet toegeven dat ik van te voren niet had gedacht dat dit zo laag zou liggen met een gemiddelde buiten temperatuur van 3.5 oC over deze periode.

Maar het verteld me ook dat 5kW te weinig vermogen gaat zijn voor mij als het buiten -10 oC is.
Geweldig om een betrouwbaar gemeten CV-Ketel er bij te hebben. Dan kun je met de data die je nu hebt al voorzichtig je waarschijnlijke stookgrens en stooklijn gaan bepalen voor de aan te schaffen WP.
Overigens dit produceerden in 01-19 gemidd. buitenT, De Bilt, van 3,5 en een minimum daggemiddelde van -2,6C de 3 meest producerende 5kW'ers.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7dzpww.07.46.png
02-18 gemiddelde buitenT 0,7C minimum daggemiddelde -6,6C verrassender wijze minder kWh'tjes geproduceerd door diezelfde installaties.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/oqb8hp7fc65bb.34.36.png
Wie de reden hiervoor weet / kan verzinnen, ik zou graag horen, wie de snelste denker is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2019 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Meer defrosts, meer zon, kan van alles zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik draai eigenlijk alleen op het meest slechte moment van de dag, in de nacht en/of vroege morgen, toch ben ik tevreden met het resultaat.
DHW draait ik altijd om 15.00 uur en dat zie je terug in de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

Mijn eerste stookseizoen was 3.75 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Een vraag over de bekende Atlantic Explorer. Kunnen de aan- en afvoer buizen daarvoor naast elkaar uitkomen op het dak? Of moet hier enige afstand tussen zitten? En kan ik het gewoon onder de pannen uit laten komen of moet ik daarvoor ventilatiepannen plaatsen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
Ik 'vermoed' dat je gewoon de in-en uitlaat buizen vrije doorgang naar buiten moet geven, dus zeker niet onder de pannen, (dan krijg je menging van koude en warme lucht) en ook niet via ventilatiepannen; die dingen hebben LUCHT nodig om te kunnen werken.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Naalroc schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:33:
Ik 'vermoed' dat je gewoon de in-en uitlaat buizen vrije doorgang naar buiten moet geven, dus zeker niet onder de pannen, (dan krijg je menging van koude en warme lucht) en ook niet via ventilatiepannen; die dingen hebben LUCHT nodig om te kunnen werken.
Zelfs geen ventilatiepannen? En aansluiten op de oude HR-ketel aan- / afvoer?

Ik lees dat dat ding ook op binnenlucht werkt, maar lees weinig over de voor- en nadelen ervan.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 08-12-2019 23:08 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

JP12 schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:12:
[...]

Tof project!

Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Zit er zelf ook aan te denken om zo'n actuator en een relais te bestellen.
Tja, wat voor ervaring? Doet wat ie moet doen. De actuators zijn wel thermostatisch. Dus geen draaiende delen en worden opgewarmd om te bewegen.
Het duurt 4-5 minuten voordat er beweging in de groep zit.

Daarom heb ik gekozen voor normally open. Dan heeft de wp altijd voldoende flow.
En als je afgesloten wordt (en de actuators dus stroom gebruiken) dan is dat voor relatieve korte duur. Als de wp uit is, gaan de actuators ook uit. Dus als de wp weer aangaat, dan heeft ie voldoende flow

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
kmf schreef op zondag 8 december 2019 @ 23:26:
[...]

Tja, wat voor ervaring? Doet wat ie moet doen. De actuators zijn wel thermostatisch. Dus geen draaiende delen en worden opgewarmd om te bewegen.
Het duurt 4-5 minuten voordat er beweging in de groep zit.

Daarom heb ik gekozen voor normally open. Dan heeft de wp altijd voldoende flow.
En als je afgesloten wordt (en de actuators dus stroom gebruiken) dan is dat voor relatieve korte duur. Als de wp uit is, gaan de actuators ook uit. Dus als de wp weer aangaat, dan heeft ie voldoende flow
Goed om te horen dat ze naar verwachting werken.

Heb je een idee wat het verbruik is tijdens het open/dicht staan? Klopt de 2W die ze hiervoor opgeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeaMea
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 13:00
koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 21:47:
[...]

Breek me de bek niet open, standaard werkt dat apparaat niet (althans de LWDV 91 1/3) en dan moet de klant de eerste dagen maar op het element leven totdat Nathan kan komen inbedrijf stellen.
Ah, lekker dan. Hopelijk gaat dat bij mij beter. Planning is juni, dus zal nog even duren. Voordeel is wel, dan is het iig zomer.

Groet,
Arjan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
Verwijderd schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:14:
[...]

Geweldig om een betrouwbaar gemeten CV-Ketel er bij te hebben. Dan kun je met de data die je nu hebt al voorzichtig je waarschijnlijke stookgrens en stooklijn gaan bepalen voor de aan te schaffen WP.
Overigens dit produceerden in 01-19 gemidd. buitenT, De Bilt, van 3,5 en een minimum daggemiddelde van -2,6C de 3 meest producerende 5kW'ers.
[Afbeelding]
02-18 gemiddelde buitenT 0,7C minimum daggemiddelde -6,6C verrassender wijze minder kWh'tjes geproduceerd door diezelfde installaties.
[Afbeelding]
Wie de reden hiervoor weet / kan verzinnen, ik zou graag horen, wie de snelste denker is.
Februari telt 28 dagen en januari 31.
Mijn installatie:
februari 2018 productie 2293/28=81,9 kWh per dag
januari 2019 productie 2332/31=75,2 kWh per dag.

Bij de Elga in jouw lijstje kan nog hybride bedrijf spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jaari op 09-12-2019 09:45 ]

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:12
CurlyMo schreef op zondag 8 december 2019 @ 22:28:
Een vraag over de bekende Atlantic Explorer. Kunnen de aan- en afvoer buizen daarvoor naast elkaar uitkomen op het dak? Of moet hier enige afstand tussen zitten? En kan ik het gewoon onder de pannen uit laten komen of moet ik daarvoor ventilatiepannen plaatsen?
Ik heb 2x 160mm geisoleerde ventub dakdoorvoer. (Gebruik echter vaak maar 1 voor de uitvoer, en aanvoer vanaf zolder lucht zelf.)

Ik switch trouwens wel qua zomer/winter. in zomer draait ie puur op binnen/binnen zodat de zolder gekoeld wordt.

Let wel op dat je geïsoleerde dakdoorvoer neemt, ivm condensatie bij enkelwandige doorvoer.

En zeker niet onder de pannen of met ventilatiepannen, grote kans op vochtproblemen -> rottende panlat

[ Voor 7% gewijzigd door lolle1212 op 09-12-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand enig idee waar @Domba gebleven is, die leverde nl. zeer vaak voor mij interessante inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:33:
Heeft iemand enig idee waar @Domba gebleven is, die leverde nl. zeer vaak voor mij interessante inzichten.
Op het moment van zijn verdwijning is hij verhuisd naar andere kant van het land naar oude boerderij. Misschien niet meer met wp bezig....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lolle1212 schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:55:
[...]

Ik heb 2x 160mm geisoleerde ventub dakdoorvoer. (Gebruik echter vaak maar 1 voor de uitvoer, en aanvoer vanaf zolder lucht zelf.)

Ik switch trouwens wel qua zomer/winter. in zomer draait ie puur op binnen/binnen zodat de zolder gekoeld wordt.

Let wel op dat je geïsoleerde dakdoorvoer neemt, ivm condensatie bij enkelwandige doorvoer.

En zeker niet onder de pannen of met ventilatiepannen, grote kans op vochtproblemen -> rottende panlat
Misschien een idee om Atlantic gerelateerde zaken op Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning te behandelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
Voor een experiment ben ik op zoek naar een goedkoopste split unit die kan verwarmen. Ik heb nu deze op het oog van Giatsu voor 353 euro inclusief verzenden.

https://www.climamarket.eu/nl/giatsu-wandmodel-gia-s09lc6d

Ik wil testen, of het goed gaat als ik de airco liggend, aan het plafond kan hangen. Volgens mij is het enige nadeel, dat dan het condens water afvoer niet meer loopt zoals het ontworpen is, maar als je niet gaat koelen, lijkt het me geen probleem, mee eens?

Hij komt dan aan het plafond van de kruipruimte, en dan komt de warmte vanzelf wel naar de woon ruimte. Een ducted airco zou beter zijn, maar die zijn gauw factor 2 a 3 duurder zie ik.

Nu gebruik ik een convector kachel die in de kruipruimte zit en dat werkt goed, maar is duur. Wel belangrijk dat hij kan verwarmen en moet werken van -10.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mouse86 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:35:
Voor een experiment ben ik op zoek naar een goedkoopste split unit die kan verwarmen. Ik heb nu deze op het oog van Giatsu voor 353 euro inclusief verzenden.

Ik wil testen, of het goed gaat als ik de airco liggend, aan het plafond kan hangen. Volgens mij is het enige nadeel, dat dan het condens water afvoer niet meer loopt zoals het ontworpen is, maar als je niet gaat koelen, lijkt het me geen probleem, mee eens?

Hij komt dan aan het plafond van de kruipruimte, en dan komt de warmte vanzelf wel naar de woon ruimte. Een ducted airco zou beter zijn, maar die zijn gauw factor 2 a 3 duurder zie ik.

Nu gebruik ik een convector kachel die in de kruipruimte zit en dat werkt goed, maar is duur. Wel belangrijk dat hij kan verwarmen en moet werken van -10.
Dat is een lucht/lucht warmtepomp (Airco), je zit hier in het lucht/water topic, dus hier moet je zijn :P

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mouse86 schreef op maandag 9 december 2019 @ 13:35:

Begrijp ik het goed dat je met een electrische radiator in je kruipruimte hoofdzakelijk de aarde, want die is kouder dan je vloer, aan het verwarmen bent en met dat wat overblijft je woning verwarmd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:45:
[...]

Begrijp ik het goed dat je met een electrische radiator in je kruipruimte hoofdzakelijk de aarde, want die is kouder dan je vloer, aan het verwarmen bent en met dat wat overblijft je woning verwarmd ?
Tis echt geen geld.....
En mss een white label compressor erin?

Maar ik snap ook niet goed wat je wilt gaan doen..
Plafond van de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:20:
[...]

Tis echt geen geld.....
En mss een white label compressor erin?

Maar ik snap ook niet goed wat je wilt gaan doen..
Plafond van de kruipruimte?
Het betreft @mouse86 plafond van kruipruimte de onderkant van je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 17:31:
[...]

Het betreft @mouse86 plafond van kruipruimte de onderkant van je vloer.
Sorry

De vraag was ook bedoelt voor @mouse86
Kleine lettertjes wel gelezen? iets met spanje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
Verwijderd schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:45:
[...]

>:) >:)

Het heeft iets meer toelichting nodig denk ik. Ik gebruikte het van kruipruimte voor beste visualisatie. Het is namelijk eigenlijk voor mijn (woon) boot waarbij de motor ruimte onder zit (je kunt het zien als een soort kruipruimte, waarbij de "zandaarde" glaswol isolatie heeft.

Deze ruimte is geïsoleerd en er zit nu een diesel verwarming die hete lucht naar boven blaast. Maar feit is dat als de motor ruimte warm wordt gemaakt, dit vanzelf door de aanwezige natuurlijke en mechanische ventilatie, vrij snel naar boven komt. En bijkomend voordeel is dat de motor niet tegen vriespunt komt aan te hikken met eventuele schade tot gevolg.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Voor de nerds onder on sdie verstand hebben van scripts code enz
Like @AUijtdehaag mss wel..
Schijnt dat ze pana aan het uitlezen zijn:
https://github.com/Egyras.../1#issuecomment-563379262

En dit al redelijk werkend hebben in Openhab:
https://github.com/Egyras.../1#issuecomment-553773608

GRR dus nog geen domoticz hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:27
mouse86 schreef op maandag 9 december 2019 @ 20:05:
[...]

>:) >:)

Het heeft iets meer toelichting nodig denk ik. Ik gebruikte het van kruipruimte voor beste visualisatie. Het is namelijk eigenlijk voor mijn (woon) boot waarbij de motor ruimte onder zit (je kunt het zien als een soort kruipruimte, waarbij de "zandaarde" glaswol isolatie heeft.

Deze ruimte is geïsoleerd en er zit nu een diesel verwarming die hete lucht naar boven blaast. Maar feit is dat als de motor ruimte warm wordt gemaakt, dit vanzelf door de aanwezige natuurlijke en mechanische ventilatie, vrij snel naar boven komt. En bijkomend voordeel is dat de motor niet tegen vriespunt komt aan te hikken met eventuele schade tot gevolg.
Volgens mij gaat dat niet goed met olie wat terug moet lopen naar de compressor. Maar ik kan het verkeerd hebben. Beter gewoon 2 hoekprofielen (evt gedempt) aan je ''plafond'' en hem gewoon normaal ophangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1 ... 28 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.