Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Verwijderd
Hij produceert gemiddeld 3,8kW zoals te zien in de grafiek, 3,8 * 131% = 5kWRol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:46:
[...]
In mijn beleving is zijn capaciteit juist het probleem van de defrost....
Is meer gemaakt zodat schommelen in temperatuur op te vangen en dus de wp constanter gaat lopen, kan je die 3 uur ook korter maken?joozzt schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:48:
[...]
Ah, dus onze WP (Vitocal 200s) is een vreemde eend in de bijt ? Daar is een buitentemperatuur filter waarvan de tijdconstante standaard staat ingesteld op 3 uur. Dit filter wordt alleen gebruikt voor de bepaling van de aanvoer-temperatuur volgens de stooklijn
De tijdconstante die nodig of mogelijk is lijkt me afhankelijk van vvw of niet, isolatie, etc ?
Opzich wel mooi, dan heb je geen last dat het invriezen van de unit invloed heeft op de buitentemperatuursensor (galgje) zoals bij velen hier op het forum, ook ik had daar last van en heb hem in een stukje buisisolatie zitten om dat te voorkomen.
@Verwijderd
Wat ik hier zie van onder naar boven na een defrost is dat hij netjes 5,5 kW af geeft en naarmate hij weer meer invriest hij minder vermogen gaat afgeven (kolom rechts) totdat de volgende defrost start. Dat is bij mij toch echt een capaciteits probleem. Evengoed netjes dat de pana dit nog voor elkaar bokst.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is in kWh's?Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:26:
Verbruik @Dylantje2 t.o.v. mij. Oktober December tot nu toe, gisteren.
[Afbeelding]-[Afbeelding]-[Afbeelding]
Als het 'defrost' probleem opgelost zou kunnen worden is er nog ruim 31% capaciteit 'over'.
[Afbeelding]
Vervolgens is de defrost niet het probleem maar een consequentie van het weer. Daar kan en moet je rekening mee houden bij het kiezen van een warmtepomp. Schaal je in op beta 0.8 en dan heb je veel last van defrosts ja, mijn 9kW deed er vandaag al 2 maar binnen is 't prima aan 't opwarmen met Ta38.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Inderdaad, die schommeling zie ik wel op de ongefilterde buitentemperatuur..Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:07:
[...]
Is meer gemaakt zodat schommelen in temperatuur op te vangen en dus de wp constanter gaat lopen, kan je die 3 uur ook korter maken?
Opzich wel mooi, dan heb je geen last dat het invriezen van de unit invloed heeft op de buitentemperatuursensor (galgje) zoals bij velen hier op het forum, ook ik had daar last van en heb hem in een stukje buisisolatie zitten om dat te voorkomen.
Ja, kan hem kleiner zetten, min 1 uur. Maar de max is iets van 48 uur geloof ik, 12 of 24 uur zou ook interessant kunnen zijn, dan krijg je meer de gemiddelde dagtemperatuur wat bij vvw en ons nieuwbouwhuis ook zou kunnen werken ?
https://www.viessmann.nl/...0200%20WO1C%2012-2018.pdf
Pag. 202
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
De nieuwbouw woning wordt volgens een bepaald energieconcept gebouwd en hier valt de koelfunctie (installatieconcept) van de WP niet onder. Als we achteraf dit (laten) installeren, dan vervalt mogelijk de garantie op leidingwerk ed. Zo is ons vertelt door de aannemer. "Let wel, wanneer jullie zelf aanpassingen in het leidingwerk etc. gaan/laten doen dan vervalt hierop de garantie."Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:47:
@Jurjen08 "Besloten energieconcept" en vervallen garantie ? Wat moet ik me daar bij voorstellen ?
Dat zal dus nooit gaan lukken. Alleen als de opwarming van de aarde flink gaat doorzetten.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:26:
Als het 'defrost' probleem opgelost zou kunnen worden.
Het is ook geen probleem toch?
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
@Rol-Co Wat ik probeerde te melden, "Als het defrost probleem opgelost zou kunnen worden" en hij produceert door die defrosts GEMIDDELD slechts 3.8kW.
Probleem in zoverre dat de nominale capaciteit onder die omstandigheden niet geleverd kan worden, hij heeft het nog steeds warm in die zin is het geen probleem.Oxellaar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:24:
[...]
Dat zal dus nooit gaan lukken. Alleen als de opwarming van de aarde flink gaat doorzetten.
Mogelijke oplossing van het defrost-probleem is het op de een of andere manier 'aftappen' van de 'restwarmte' van een 1.5kW verbruikende compressor om de condensor ijsvrij te houden.
Om te koelen zijn er in principe toch geen wijzigingen aan het leidingwerk nodig ?Jurjen08 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:24:
[...]
De nieuwbouw woning wordt volgens een bepaald energieconcept gebouwd en hier valt de koelfunctie (installatieconcept) van de WP niet onder. Als we achteraf dit (laten) installeren, dan vervalt mogelijk de garantie op leidingwerk ed. Zo is ons vertelt door de aannemer. "Let wel, wanneer jullie zelf aanpassingen in het leidingwerk etc. gaan/laten doen dan vervalt hierop de garantie."
[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 11:32 ]
Nouja, het is geen probleem in de zin dat je ook niet met een 2CV een caravan de berg op moet proberen te slepen. Als je juist inschaalt is het systeem voldoende om tijdens defrosttijd genoeg vermogen te leveren maar als het systeem te licht is ga je achteruit de berg af.Oxellaar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:24:
[...]
Dat zal dus nooit gaan lukken. Alleen als de opwarming van de aarde flink gaat doorzetten.
In veel zaken heb je wat aan gemiddeld maar in dit geval niet, je ziet toch ook dat hij op 5,5kW begint en eindigt op 3,4kW, met een 9kW zou dat een heel ander plaatje zijn, minder defrost, rustig doorwarmen met 4,5-5kW afgifte.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:25:
@Felicia Maal 2 dan heb je de kWh's.
@Rol-Co Wat ik probeerde te melden, "Als het defrost probleem opgelost zou kunnen worden" en hij produceert door die defrosts GEMIDDELD slechts 3.8kW.
Logisch toch met een lucht/water? Buiten kouder, binnen meer vraag, door buiten kouder ook minder capaciteit, daarom bepaal je de grootte ook op -10 en niet op 15 graden buiten.Probleem in zoverre dat de nominale capaciteit onder die omstandigheden niet geleverd kan worden, hij heeft het nog steeds warm in die zin is het geen probleem.
Die compressor heeft zijn (geringe) warmte wat ie maakt nodig, sterker nog, onder 0 warmen we cop1 bij in het carter.Mogelijke oplossing van het defrost-probleem is het op de een of andere manier 'aftappen' van de 'restwarmte' van een 1.5kW verbruikende compressor om de condensor ijsvrij te houden.
Verwijderd
Ik neem aan dat die carter verwarming een veiligheidsvoorziening is om indien de compressor niet actief is op temperatuur te houden, in vol bedrijf 1.5kW primair verwacht ik dat er voldoende en veilig af te tappen restwarmte is, maar dat is mijn fantasie of het werkelijk zo is weet ik niet.Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:48:
[...]
Die compressor heeft zijn (geringe) warmte wat ie maakt nodig, sterker nog, onder 0 warmen we cop1 bij in het carter.
Dat is niet het probleem van de 2CV...maar van de chauffeurFelicia schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:31:
[...]
Nouja, het is geen probleem in de zin dat je ook niet met een 2CV een caravan de berg op moet proberen te slepen. Als je juist inschaalt is het systeem voldoende om tijdens defrosttijd genoeg vermogen te leveren maar als het systeem te licht is ga je achteruit de berg af.
Ben nu 7 woningen aan het opstoken met 5kW l/W warmtepomp erin.
Binnentemperatuur gaat met 2c per dag omhoog. Gestart bij 9 a 10c binnen, einde van de week netjes op temperatuur.
Het is een hoge berg, maar deze caravan komt boven
Dus je wil je compressor harder laten werken om dat @COP=1 van af te tappenVerwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:53:
[...]
Ik neem aan dat die carter verwarming een veiligheidsvoorziening is om indien de compressor niet actief is op temperatuur te houden, in vol bedrijf 1.5kW primair verwacht ik dat er voldoende en veilig af te tappen restwarmte is, maar dat is mijn fantasie of het werkelijk zo is weet ik niet.
Hier wel, komt gewoon bij, is voor de olie.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:53:
[...]
Ik neem aan dat die carter verwarming een veiligheidsvoorziening is om indien de compressor niet actief is op temperatuur te houden, in vol bedrijf 1.5kW primair verwacht ik dat er voldoende en veilig af te tappen restwarmte is, maar dat is mijn fantasie of het werkelijk zo is weet ik niet.

80W bij omdat het wat kouder wordt, aantal Hz van de wp blijft het zelfde.

Verwijderd
Ik ben wellicht een vreemde vogel, maar zo gek ben ik nou ook weer niet.Felicia schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:57:
[...]
Dus je wil je compressor harder laten werken om dat @COP=1 van af te tappen
Ik zie het, maar ik vraag me af of het tijdens het in bedrijf zijn v.d. compressor, een zinnige toepassing is. Sensor aan de buitenzijde v.d. compressor om de temperatuur te meten, zou de benodigde info kunnen leveren.Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 12:00:
[...]
Hier wel, komt gewoon bij, is voor de olie.
[Afbeelding]
80W bij omdat het wat kouder wordt, aantal Hz van de wp blijft het zelfde.
[Afbeelding]
Kijk, dat zijn nog eens verbruiken:

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 12:18 ]
Hiermee zal de Ta volgens de handleiding van ongeveer 40 graden naar 35 zakken. Samen met de aanpassing in de curve zal dit rond het vriespunt resulteren in een Ta van ongeveer 29 graden.
De komende dagen even afwachten wat dit met de temperatuur in huis doet. De vloerverwarming staat in elk geval bijna dicht, zonder noemenswaardige temperatuur daling in de woonkamer.
Waarom? Je 29 graden is ideaal voor de vvw en die ga je dicht zetten, radiatoren laat je open? Ik zou het andersom doen.wervisser schreef op donderdag 5 december 2019 @ 14:56:
De komende dagen even afwachten wat dit met de temperatuur in huis doet. De vloerverwarming staat in elk geval bijna dicht, zonder noemenswaardige temperatuur daling in de woonkamer.
Vloerverwarming als bijverwarming of als hoofdverwarming aangelegd?
Ik heb geen radiatoren in de woonkamer aan staan. De vloerverwarming is habbiebabbie aangelegd door iemand zonder enige vorm van technische kennis en bestaat uit twee groepen die de helft van de vloer ontwijkt....., maar het verwarmt de woonkamer welRol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:39:
[...]
Waarom? Je 29 graden is ideaal voor de vvw en die ga je dicht zetten, radiatoren laat je open? Ik zou het andersom doen.
Vloerverwarming als bijverwarming of als hoofdverwarming aangelegd?

Moet ik me veel zorgen maken over de stelling "gaat 15-20 jaar mee"? Valt het dan uit of wordt het gewoon geleidelijk minder efficient?
Moet ik de 45dB met een korrel zout nemen of is dat echt gemeten?
Vloerkoeling zou absoluut geen optie zijn, maar ik zie nergens dat de WP dit niet kan. Waarom willen ze dit niet doen?
Binnen 38 minuten kan de boiler van 294 liter worden verwarmd. Dat vind ik behoorlijk rap. Of is dit makelaars gelul?
Er is 1 thermostaat, meerdere is een optie. Echter kan zoneregeling niet. Wat heb je dan aan meerdere thermostaten? De makelaar snapte het ook niet.
Is 2 jaar garantie op de pomp te kort?
Heel wat vragen, maar ik ben ook behoorlijk een leek op dit gebied.
Nee dan is het gewoon op, financieel niet interessant meer om te repareren.mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:02:
We hebben vandaag dan eindelijk specifiek de type WP te horen gekregen voor de nieuwbouw die we gaan kopen, het is de Alpha Innotec LWD 70. Ik kan echter weinig ervaringen vinden met dit type. Een paar vragen aan de experts.
Moet ik me veel zorgen maken over de stelling "gaat 15-20 jaar mee"? Valt het dan uit of wordt het gewoon geleidelijk minder efficient?
Vind je in de handleiding, vaak op 1 meter afstand als geluids druk 45db, Geluidsvermogenniveau buiten is 57db zelfsMoet ik de 45dB met een korrel zout nemen of is dat echt gemeten?
Kan hij niet staat op de website, maar ik moet toegeven dat het niet heel goed werkt, wil je koelen hang dan een airco op.Vloerkoeling zou absoluut geen optie zijn, maar ik zie nergens dat de WP dit niet kan. Waarom willen ze dit niet doen?
Kan denk ik wel, afhankelijk van de grootte van de warmtepomp en de temperatuur die je wilt hebben, 40-45 graden kan wel denk ik met een 7,7 kW wp.Binnen 38 minuten kan de boiler van 294 liter worden verwarmd. Dat vind ik behoorlijk rap. Of is dit makelaars gelul?
Heb je ook een openhaard? Of is die optie er? Dan kan je een therostaat boven en beneden doen zodat het boven niet af koelt.Er is 1 thermostaat, meerdere is een optie. Echter kan zoneregeling niet. Wat heb je dan aan meerdere thermostaten? De makelaar snapte het ook niet.
Normaal denk ik, meeste apparaten is 1-2 jaar toch?Is 2 jaar garantie op de pomp te kort?
https://www.alpha-innotec...ailseite/lwd-70a-htd.html
https://www.alpha-innotec...ailseite/lwd-70a-hmd.html
[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 05-12-2019 19:52 ]
7Kw...mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:02:
We hebben vandaag dan eindelijk specifiek de type WP te horen gekregen voor de nieuwbouw die we gaan kopen, het is de Alpha Innotec LWD 70. Ik kan echter weinig ervaringen vinden met dit type. Een paar vragen aan de experts.
Moet ik de 45dB met een korrel zout nemen of is dat echt gemeten?
Vloerkoeling zou absoluut geen optie zijn, maar ik zie nergens dat de WP dit niet kan. Waarom willen ze dit niet doen?
Binnen 38 minuten kan de boiler van 294 liter worden verwarmd. Dat vind ik behoorlijk rap. Of is dit makelaars gelul?
Er is 1 thermostaat, meerdere is een optie. Echter kan zoneregeling niet. Wat heb je dan aan meerdere thermostaten? De makelaar snapte het ook niet.
Is 2 jaar garantie op de pomp te kort?
Heel wat vragen, maar ik ben ook behoorlijk een leek op dit gebied.
Ga je ook warmwater ermee doen?
Heb je een grote woning?
En een COP van 3.8, als die een beetje afwijkt...
Een ++ ipv +++
Staan wel heel veel voordelen op de site, en nadelen niet vinden
Wel een mooi ding om te zien.. [ laatst bij stana kijken ]
Maar stilste op markt?
Als het al definitief is...
Anders zou ik mss toch nog eens
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Woning is tweekapper van 650m3. Helaas lijkt een andere WP geen optie.
[ Voor 3% gewijzigd door mister_S op 05-12-2019 18:55 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Gemiddeld 3,8 is wel normaal als je sww allemaal meerekent. Het is vast geen slecht ding, AI is een goed merk.mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:53:
Ten eerste bedankt voor de snelle antwoorden. Ik dacht dat het "LWD RX" was, maar ik zie nu dat RX weer een extra aanduiding is. Dus koeling lijkt indeedaad niet mogelijk. Is een COP van 3.8 niet goed? Ik heb dit topic deels doorgelezen, al is het grotendeels tech talk, maar ik dacht te begrijpen dat COP rond de 4 goed was. De WP wordt gebruikt voor VV en warmwater, in de keuken komt hoogstwaarschijnlijk een quooker. Wat betreft beneden en boven een thermostaat, er werd stellig gezegd dat regeling per etage of ruimte niet mogelijk is. Wat je moet je dan met meerdere thermostaten?
Waar gaan ze de buitenunit plaatsen? Weet je dat?
Bij Nibe zit er ook zoiets op, maar dat wordt alleen gebruikt om in voorjaar/najaar te kijken of de stookgrens bereikt is. Met een hoop massa is dan 24 of zelfs 48 uur goed buikbaar. Anders springt hij 's nachts aan, terwijl dat overdag al snel door de zon gecompenseert wordt.joozzt schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:23:
[...]
Inderdaad, die schommeling zie ik wel op de ongefilterde buitentemperatuur..
Ja, kan hem kleiner zetten, min 1 uur. Maar de max is iets van 48 uur geloof ik, 12 of 24 uur zou ook interessant kunnen zijn, dan krijg je meer de gemiddelde dagtemperatuur wat bij vvw en ons nieuwbouwhuis ook zou kunnen werken ?
https://www.viessmann.nl/...0200%20WO1C%2012-2018.pdf
Pag. 202
Met een fatsoenlijke regelaar is de variatie van de buitentemperatuur natuurlijk niet zo relevant voor de WAR regeling. In de meeste regelaars zit een stevige integratie component namelijk.
En inderdaad al 34 defrosts gehad deze maand. Is vooral vandaag en gissteren met een stuk of 10 per dag stevig bezig ..
[ Voor 5% gewijzigd door LangeFries op 05-12-2019 20:17 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Buitenunit komt achterop de garage, van het huis af. Binnenunit staat in een kamertje in de hal.Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:58:
[...]
Gemiddeld 3,8 is wel normaal als je sww allemaal meerekent. Het is vast geen slecht ding, AI is een goed merk.
Waar gaan ze de buitenunit plaatsen? Weet je dat?
Draai nu 2 a 3 weken WAR en dat bevalt eigenlijk beter dan met de crappy binnen thermostaat van de Pana.
Stooklijn 15c - 25c, -5 - 30c en dT 4c, in de nacht doe ik verlaging van 1 a 2 graden.
Dat is ook wel zo, wat voor 'caravan' hangt erachter, echter een hogere Ta neemt het vermogen automatisch toe.Grolsch schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:54:
[...]
Dat ligt eraan, bij @Dylantje2 is zijn 5KW eerder op setpoint Ta 38 als mijn 11,2KW op setpoint 30.
Vermogen is het toverwoord, en een Ta van 40 kan aanzienlijk minder vermogen vragen als een Ta van 30. Dit is compleet afhankelijk van het afgiftesysteem.
Per installatie verschilt eea natuurlijk.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
weet iemand of de KWH-meter tussen de WP en de installatieautomaat (stop) moet of ook tussen de installatieautomaat(stop) en de aardlekautomaat mag?
de laatste zou bedrading technisch een stuk makkelijker zijn namelijk en logischerwijs zou dat moeten kunnen (of je nu voor of na de stop meet, er zou hetzelfde doorheen moeten gaan toch)
[ Voor 3% gewijzigd door Baapje327 op 05-12-2019 21:06 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik lees het alweer gebreuielijke geneuzel van aannemers/projectontwikkelaar/installateur.mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 18:53:
Ten eerste bedankt voor de snelle antwoorden. Ik dacht dat het "LWD RX" was, maar ik zie nu dat RX weer een extra aanduiding is. Dus koeling lijkt indeedaad niet mogelijk. Is een COP van 3.8 niet goed? Ik heb dit topic deels doorgelezen, al is het grotendeels tech talk, maar ik dacht te begrijpen dat COP rond de 4 goed was. De WP wordt gebruikt voor VV en warmwater, in de keuken komt hoogstwaarschijnlijk een quooker. Wat betreft beneden en boven een thermostaat, er werd stellig gezegd dat regeling per etage of ruimte niet mogelijk is. Wat je moet je dan met meerdere thermostaten?
Cop 3,8 is ok, natuurlijk is regeling per etage/ruimte mogelijk als je vloerverwarming daarop wordt aangelegd en er rekening mee wordt gehouden in hydraulisch ontwerp. Daar zal het waarschijnlijk aan liggen.
Hoe komen ze aan 7,7 Kw in een nieuwbouwhuis?mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 20:20:
[...]
Buitenunit komt achterop de garage, van het huis af. Binnenunit staat in een kamertje in de hal.
Wel eens gedacht aan 2 separate systemen?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
@Dylantje2 : in de beschrijving staat dat het 7kw is, over het hoe en waarom geen commentaar. Wat is daar mis mee eigenlijk?
Een nieuwbouwhuis...mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:18:
Deze zin staat ook in de beschrijving die ik heb gekregen: "Verdeler is per ruimte dicht te zetten", dus ik neem aan dat ruimteregeling dan geen probleem zou moeten zijn. Ik ben trouwens toch al niet tevreden met de makelaar, twee keer gesproken en allebei de keren was het slap gelul. Ik moest dreigen met niet tekenen om specifiek info over de WP te krijgen. Maar goed, ik kan toch niets veranderen aan het apparaat dus hopen dat het een goede is.
@Dylantje2 : in de beschrijving staat dat het 7kw is, over het hoe en waarom geen commentaar. Wat is daar mis mee eigenlijk?
Zou een Rc moeten hebben waar je u tegen zegt [ weet ff niet wat tegenwoordig standaard is ]
En dan zou je toch ltv hebben?
En ..
En ..
Ik vind de omschrijving te wazig.
Als ik dan een nieuw huis zou hebben incl wp.
Zou ik alle berekeningen willen hebben
En dan mss 2 systemen zodat 1 rustiger zou kunnen lopen..
Maar dat zou dan een keuze zijn, waar ieder anders over denkt
Ik snap niet dat je niet kan koelen in je nieuwbouw woning.mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:18:
Deze zin staat ook in de beschrijving die ik heb gekregen: "Verdeler is per ruimte dicht te zetten", dus ik neem aan dat ruimteregeling dan geen probleem zou moeten zijn. Ik ben trouwens toch al niet tevreden met de makelaar, twee keer gesproken en allebei de keren was het slap gelul. Ik moest dreigen met niet tekenen om specifiek info over de WP te krijgen. Maar goed, ik kan toch niets veranderen aan het apparaat dus hopen dat het een goede is.
Koelen in een nieuwbouw woning is net zo belangrijk als verwarmen, misschien wel belangrijker.
Dan gaat de warmtepomp onnodig vaak aan / uit.mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:26:
@Dylantje2 Rc waardes lijken conform huidig bouwbesluit en het huis wordt alleen verwarmd met VV, dus LTV. Er is ook ventilatie met WTW, bedoeling is EPC 0,26. Bedoel je dat 7.7 Kw te veel is voor een dergelijk huis? Dat zou toch goed moeten zijn omdat de WP dan overgewaardeerd is en niet volle kracht hoeft te draaien? Of begrijp ik de werking van een WP nu helemaal verkeerd?
Hoe groot wordt de woning ?
Ik vrees dat je beter ergens bij #2 of #3 kunt gaan lezen...mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:26:
@Dylantje2 Rc waardes lijken conform huidig bouwbesluit en het huis wordt alleen verwarmd met VV, dus LTV. Er is ook ventilatie met WTW, bedoeling is EPC 0,26. Bedoel je dat 7.7 Kw te veel is voor een dergelijk huis? Dat zou toch goed moeten zijn omdat de WP dan overgewaardeerd is en niet volle kracht hoeft te draaien? Of begrijp ik de werking van een WP nu helemaal verkeerd?
Ik ben gene kenner, mijn pomp is te klein zeggen sommige:-)
Maar een te zware pomp heeft niet altijd voordelen.
En ligt er bijv aan hoever hij terug moduleert enz enz enz
Maar ik ben bricklayer..
De ventilatie maakt afhankelijk van het type wel > 50% van het warmteverlies in nieuwbouwhuizen.Dylantje2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:31:
[...]
Ik vrees dat je beter ergens bij #2 of #3 kunt gaan lezen...
Ik ben gene kenner, mijn pomp is te klein zeggen sommige:-)![]()
Maar een te zware pomp heeft niet altijd voordelen.
En ligt er bijv aan hoever hij terug moduleert enz enz enz
Maar ik ben bricklayer..
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Klinkt als een goede optie, maar zie van alles langs komen dat de hij vaker gaat defrosten met minder vermogen, dat blijf je dan wel houden toch? Ook al heb ik nog geen idee wat daar de gevolgen van zijn.Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:21:
[...]
Voor netto, na subsidie, bijna hetzelfde bedrag zou je ook 2 5kWers kunnen kopen, 1 WP voor 80-90% v.d. tijd en in ieder geval ruim meer dan genoeg als het echt kou zou worden.
Maar met alle settings en data die hier langs komt wordt het wel ingewikkeld, thuis willen ze vooral een huis dat behaaglijk warm is, warm water en iemand kunnen bellen als het allemaal niet werkt. Dus denk dat de setup dan zo eenvoudig mogelijk moet zij, met twee warmtepompen wordt het al gauw een stuk ingewikkelder en moet ik ook maar net een installateur vinden die die gedachtegang snapt en wil monteren.
@koevlaas2 vragenbeumer schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:39:
[...]
Klinkt als een goede optie, maar zie van alles langs komen dat de hij vaker gaat defrosten met minder vermogen, dat blijf je dan wel houden toch? Ook al heb ik nog geen idee wat daar de gevolgen van zijn.
Maar met alle settings en data die hier langs komt wordt het wel ingewikkeld, thuis willen ze vooral een huis dat behaaglijk warm is, warm water en iemand kunnen bellen als het allemaal niet werkt. Dus denk dat de setup dan zo eenvoudig mogelijk moet zij, met twee warmtepompen wordt het al gauw een stuk ingewikkelder en moet ik ook maar net een installateur vinden die die gedachtegang snapt en wil monteren.
Als ik trouwens de handleiding van die explorer v4 bekijk schrik ik van deze zin:
De ruimte waar hij komt te staan grenst wel aan een slaapkamer, nu hangt daar een oude cv ketel die ook wel wat geluid kan produceren maar veel harder dan dat zit ik eigenlijk niet op te wachten.Vermijd de nabijheid bij slaapkamers voor de waterverwarmer de boiler en/of leidingen vanwege geluidshinder.
[ Voor 62% gewijzigd door beumer op 05-12-2019 22:01 ]
Oke, maar ik zal echt werk maken voor de koeling die ga je echt missen.mister_S schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:29:
155m2 en 650m3.
Met 18 graden water door vloer kan je echt mooi koelen.
Wellicht kan @Grolsch zijn ervaring wat betreft koelen met een vloerkoeling met je delen.
Weet jij waar ferroli zijn warmtepompen vandaan haalt?
Verwijderd
Alle formaten WPen die ik vandaag langs heb zien komen zowel groot als klein vertonen op een dag als dit globaal hetzelfde beeld. Bij 2 stuks draaien ze op een dag als dit ieder op 40-50% waarbij de kans op defrosts relatief het laagst is, maar niet afwezig. Genoemde koevlaas2 werkt door het hele land, heeft het hier op een 2-tal plekken ook gedaan en jij zit nog iets dichterbij, Utrecht was het toch, t.o.v. zijn woonplaats.beumer schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:39:
[...]
Klinkt als een goede optie, maar zie van alles langs komen dat de hij vaker gaat defrosten met minder vermogen, dat blijf je dan wel houden toch? Ook al heb ik nog geen idee wat daar de gevolgen van zijn.
Nadeel van 2 stuks, is het uit de standby stand moeten halen bij buitenT < 2C
Voordeel van 2 stuks, kunnen moduleren tussen 1,2 en 10kW wat met veel zoninvloed een zeer positief effect op comfort en gebruik heeft, daarnaast heb je in ieder geval 50% v.d. capaciteit ter beschikking mocht er 1 om welke reden dan ook ooit defect raken.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 22:25 ]
Tja alsof die defrosts zo erg zijn, ik heb er zelf geen last van ( w/w wp), maar 2 units betekent een ingewikkeldere installatie, meer draaiende onderdelen, twee maal installatieruimte, 2 buitenunits.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:14:
[...]
Alle formaten WPen die ik vandaag langs heb zien komen zowel groot als klein vertonen op een dag als dit globaal hetzelfde beeld. Bij 2 stuks draaien ze op een dag als dit ieder op 40-50% waarbij de kans op defrosts relatief het laagst is, maar niet afwezig. Genoemde koevlaas2 werkt door het hele land, heeft het hier op een 2-tal plekken ook gedaan en jij zit nog iets dichterbij, Utrecht was het toch, t.o.v. zijn woonplaats.
Nadeel van 2 stuks, is het uit de standby stand moeten halen bij buitenT < 2C
Voordeel van 2 stuks, kunnen moduleren tussen 1,2 en 10kW wat met veel zoninvloed een zeer positief effect op comfort en gebruik heeft, daarnaast heb je in ieder geval 50% v.d. capaciteit ter beschikking mocht er 1 om welke reden dan ook ooit defect raken.
En dat voor een beetje defrost winst, lijkt me niet heel handig.... Gewoon goed dimensioneren en een simpele bediening, dat is wat een gemiddeld iemnd wil. En niet allerlei ingewikkelde setups.
Klopt, ik heb het bericht gezien maar nog niet op gereageerd.beumer schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:43:
Al een berichtje gestuurd maar zit niet in zijn regio en volgens mij zijn de meeste installateurs enorm druk in deze periode.
Verwijderd
Hier vrijwel exact hetzelfde resultaat: flink wat defrosts tot het middaguur en daarna is de RV zodanig gezakt dat er geen defrosts meer zijn geweest.Maikie18 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 19:34:
Toch ook aardig wat defrosts gehad vannacht
[Afbeelding]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Geen idee... Maar Ferroli is Italiaans...Ramon_1984 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 22:11:
@Oxellaar
Weet jij waar ferroli zijn warmtepompen vandaan haalt?
Verwijderd
Men neme even voor het gemak een woning van 6 * 6 * 2.8 en bestaat uit slechts 1 ruimte. Alle wanden zijn raamloos en zijn van vloer tot plafond met wandverwarming uitgerust. T1 en T2 identiek, daaruit zou volgens de formule E=C*{(T1/100)4-(T2/100)4} 0 als resultaat voor E moeten volgen. Daarnaast staan de wanden welke tegenover elkaar staan elkaars straling 'op te heffen' want temperaturen identiek.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2019 00:42 ]
Ah, en Lamborghini ook, maar dat is van de vag groep en die komt uit duitsland, dus zal het een stiebel eltron zijn.Oxellaar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 23:36:
[...]
Geen idee... Maar Ferroli is Italiaans...
Zou inderdaad kunnen. Maar dan nog, de naam ferroli heb ik geen vertrouwen in.Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 07:51:
[...]
Ah, en Lamborghini ook, maar dat is van de vag groep en die komt uit duitsland, dus zal het een stiebel eltron zijn.
Ik heb ooit aan een grote w/w warmtepomp van ferroli gesleuteld....
De wanden tegenover elkaar zullen inderdaad geen straling uitzenden naar elkaar.Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 00:28:
@Zwerius @Grolsch Gedachtenexperimentje m.b.t. straling en de daarvoor te gebruiken formule.
Men neme even voor het gemak een woning van 6 * 6 * 2.8 en bestaat uit slechts 1 ruimte. Alle wanden zijn raamloos en zijn van vloer tot plafond met wandverwarming uitgerust. T1 en T2 identiek, daaruit zou volgens de formule E=C*{(T1/100)4-(T2/100)4} 0 als resultaat voor E moeten volgen. Daarnaast staan de wanden welke tegenover elkaar staan elkaars straling 'op te heffen' want temperaturen identiek.
Ze zullen echter niet alleen convectiewarmte afgeven!
Immers er wordt door de wanden ook wel straling uitgezonden naar vloer en plafond. Vergelijk maar even met zonnestraling. De zon verwarmt immers ook niet alleen oppervlakken die loodrecht op de zonnestraling staan, maar ook wel verticale en horizontale oppervlakken.
Dus zolang vloer en plafond zelf geen actieve verwarming hebben, zijn ze op kamertemperatuur en dus ontvangen ze straling van de wanden.
Bovendien zullen (in een praktische situatie) allerlei voorwerpen in de ruimte staan. Die voorwerpen hebben ook de ruimtetemperatuur en zullen dus straling ontvangen van de wanden, waardoor de voorwerpen opwarmen en zelf weer convectiewarmte afgeven!
Grootste voordeel van de door jou omschreven situatie is echter, dat er vanuit de ruimte geen warmteverlies meer via de wanden is. De wanden zijn immers warmer dan de ruimte! Dus de warmtebehoefte van de ruimte is sterk gereduceerd. Alleen nog warmteverlies uit de ruimte via vloer en plafond.
De wanden zelf verliezen natuurlijk wel gewoon warmte naar de achterkant. Zelfs meer dan je normaal zou verwachten, omdat ze immers dmv de wandverwarming een paar graden warmer zullen zijn dan in het geval zonder wandverwarming.
Zwerius Kriegsman
Ik hoop dat ik hier een vraag mag stellen. Ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar kom er niet goed uit. Ik laat een nieuwbouw woning neerzetten en er komt een Alpha Innotec 70a/rx in met een 300L buffervat. Nu geeft mijn installateur aan dat de benodigde elektrisch voeding uit de meterkast, twee krachtgroepen benodigd + 1 normale groep.
Als ik in de datasheet (https://www.nathan.nl/wp-...18/06/83053500iNL_LWD.pdf) van de pomp zelf kijk herken ik op p.44 en 45 de krachtgroep en de losse 230v voeding.
Nu claimen ze nog een krachtgroep nodig te hebben voor een los verwarmingselement.(tbv leggionella bestrijding) Mijn idee zou echter zijn middels de WP (die kan tot 70C) de leggionalla cyclus te doen. Dit zou resulteren in een veel beter algeheel rendement.
Of maak ik nu ergens een denkfout?
Groet,
Arjan
Aangezien ik nu nog met een cv-ketel stook (wel op 45 graden aanvoer gezet) heb ik een LTV open verdeler (met pomp) nodig, maar die moet dan weer vervangen worden voor een gesloten verdeler (zonder pomp) wanneer ik overstap op een warmtepomp.
Nu kwam ik deze verdeler tegen: http://www.vte-smartersol...ormatie-SLIM-verdeler.pdf en vroeg mij af of ik deze, met toevoeging an het LTC ventiel, ook kan blijven gebruiken met een warmtepomp?
Heeft iemand hier ervaring mee?
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Ben je nog ergens afhankelijk van radiatoren? Zo niet dan kan je een gesloten verdeler ophangen. Ik heb ook een cv (watertemp 35c) en overal vloerverwarming. Als het een droogbouw vloerverwarming is hoef je niks te doen met de watertemp vermoed ik, als je er nog iets overheen gaat storten/smeren dan eerst de verwarming op zolder uit laten staat en dan later de ketel terug naar 30c en dan in de tijd erna langzaam naar de gewenste vvw temperatuur (in het geval van mijn CV/huis was het maar één stap van 30c naar 35c).Ethnocentrix schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:39:
Aangezien ik nu nog met een cv-ketel stook (wel op 45 graden aanvoer gezet) heb ik een LTV open verdeler (met pomp) nodig, maar die moet dan weer vervangen worden voor een gesloten verdeler (zonder pomp) wanneer ik overstap op een warmtepomp.
Heb je nog wel radiatoren kan je ergens een mengventiel in de aanvoer plaatsen om de temperatuur voor de vvw te verlagen totdat je overal op een lage temperatuur kan verwarmen.
De vloerverwarming wordt een Thinmat systeem met 5 groepen van 40 meter.
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n mengventiel? Ik heb deze gevonden, maar die is duurder dan een gewone verdeler
edit: Als ik het goed begrijp zou dit mengventiel in combinatie met zo'n thermostaatkop genoeg moeten zijn?
edit 2:

[ Voor 35% gewijzigd door Ethnocentrix op 06-12-2019 11:31 ]
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Mooi systeem wat je gekozen hebt, daar ga je denk ik wel blij van worden. Ik heb een Taco Nova 20-40 graden mengautomaat (28mm) gebruikt (voor een ander doeleinde: begrenzen temperatuur uit warmtepompboiler naar CV systeem).Ethnocentrix schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:06:
Heb je misschien een voorbeeld van zo'n mengventiel? Ik heb deze gevonden, maar die is duurder dan een gewone verdeler
Overzichtje opties op:
https://protherm.nl/appen...aten-mt52-met-keerkleppen
Ik zie alleen dat deze amper online te vinden is en altijd boven de 100 euro, als je verdeler aanpasbaar is is dat misschien toch de beste optie.
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ik heb enkele jaren geleden (pre-warmtepomp) een nieuwe VTE verdeler gekocht waar een regelbaar mengventiel op zit waarmee je traploos kan bepalen hoeveel retourwater bij het aanvoerwater wordt gemengd. Speciaal voor toekomstige WP. Erg duur (tegen de 800) en helaas bleek dat zowel het regelventiel als de thermostaatkraan een veel te kleine inwendige doorlaat te hebben, zie o.a. https://gathering.tweaker...message/60633698#60633698Ethnocentrix schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:39:
Ik ben langzaam ons huis geschikt aan het maken voor verwarming met een warmtepomp. Een van de acties waar ik binnenkort mee ga beginnen is het aanleggen van vloerverwarming op onze zolder.
Nu kwam ik deze verdeler tegen: http://www.vte-smartersol...ormatie-SLIM-verdeler.pdf en vroeg mij af of ik deze, met toevoeging an het LTC ventiel, ook kan blijven gebruiken met een warmtepomp?
Zodra ik experimenteerde met lage Ta en er dus vrijwel geen menging benodigd is, bleek de benodigde flow te groot voor deze kleine doorlaatopeningen. Pas nadat ik beide verwijderd had, kon er voldoende flow doorheen.
Ik zou indien mogelijk meteen voor een simpele gesloten verdeler gaan (vaak goedkoop in Duitsland).
@ThaDude
Zelf heb ik de Panasonic PAW-A2W: die is er in een bedrade of draadloze versie.
Temp sensor correctie instelbaar van -4 t/m +4 per 0,1 graad.
Hysteresis instelbaar van 0,2 t/m 2,0 per 0,1 graad.
Temperaturen voor programmering slechts 1 dag en 1 nacht temperatuur, instelbaar per 0,5 graad (maar kan je wat mee smokkelen door de Temp sensor correctie).
Hysteresis heb ik voorlopig ingesteld op 0,2 graden en dat bevalt prima.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ik ga m inderdaad zelf maken. Een paar weerstandjes, kabel, stekker en klaar. De grote vraag is even, hoe heet dit type stekkertje?godfriedd schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:58:
[...]
Is al eerder besproken maar in principe begrenst dat kabeltje enkel het maximale vermogen maar niet het minimale vermogen. Dus als je pomp al rustig op zijn minimale vermogen aan het snorren is dan gaat het kabeltje niet voorkomen dat hij gaat pendelen. Hoogstens voorkomt het kabeltje dat hij (te) snel de gewenste Ta haalt waardoor de runs wat langer worden.
Overigens heb ik geen extra kabeltje liggen maar hij is heel makkelijk zelf te maken, zie de instructies van Bluetooth hierboven. Ik heb hem ook zelf gemaakt 3 jaar geleden en het werkt perfect.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Vreemd, ik heb die thermostaat en die kan in stapjes van 0,5 graad.ThaDude schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:32:
Even voor de Ecodan kenners. Er wordt bij mijn aanbieding een PAR-WT50R-E bijgeleverd. Ik zie dat die de temperatuur regelt per hele graad. Is het dan wel verstandig om die erbij te nemen of beter /slimmer om een andere te nemen. Bijvoorbeeld de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED?
Het programmeren op de display van de Ecodan unit kan wel slechts in stapjes van een hele graad.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2019 12:37 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
@Ethnocentrixllevering schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:27:
[...]
Mooi systeem wat je gekozen hebt, daar ga je denk ik wel blij van worden. Ik heb een Taco Nova 20-40 graden mengautomaat (28mm) gebruikt (voor een ander doeleinde: begrenzen temperatuur uit warmtepompboiler naar CV systeem).
Overzichtje opties op:
https://protherm.nl/appen...aten-mt52-met-keerkleppen
Ik zie alleen dat deze amper online te vinden is en altijd boven de 100 euro, als je verdeler aanpasbaar is is dat misschien toch de beste optie.
Let wel op dat die keerkleppen in dit geval niet gaan helpen. Normaal gesproken verwachten deze automaten namelijk dat zowel warm als koud overdruk hebben tov de gemengde uitgang. Wat in dit geval zal gebeuren is dat het ventiel de koude kant zal openen als het te warm wordt, waardoor je aanvoer gedeeltelijk direct terug naar je retour gaat. De uitgaande temperatuur richting de verdelen zal in dit geval nog steeds hetzelfde blijven, alleen de flow wordt minder.
Als je het ventiel omgekeerd zou aansluiten kan het beter helpen, maar is alsnog niet ideaal. Je kan namelijk de "gemengde kant" op de aanvoer aansluiten, de warme kant op de retour en de koude kant op de verdeler. In theorie gaat het water dan naar de verdeler zolang het niet te warm is en boven een bepaalde temperatuur gaat alles direct terug naar de retour.
Je kan dan eigenlijk net zo goed een klep pakken die het gewoon afsluit bij een te hoge temperatuur, dat werkt zonder de retour. De vraag is vooral hoe lang je aanvoer te warm is. Als dat namelijk continu is hou je een koude vloer over. Het water moet dan eerst in de buis afkoelen voordat het mondjesmaat voorbij de klep kan.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Verwijderd

Overigens het verbruik v.d. backupheater zit hier niet in.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2019 13:13 ]
Misschien even een belletje aan wagen? Ik heb werkelijk geen idee.ThaDude schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:05:
@BlueTooth76 thx![]()
Waarom zegt de website van Alklima dan Temperatuur te regelen per 1 °C
Kan in de (installatie)handleiding ook niet iets vinden wat het duidelijk maakt.
Maar het werkt per 0,5 graad hier iig.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
let wel op dat de buizen slechts 10mm diameter hebben, terwijl een grotere diameter wordt aangeraden voor meer flow en afgifte.Ethnocentrix schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 11:06:
Bedankt voor je reactie! Helaas ben ik op een aantal plekken nog afhankelijk an ouderwetse radiatoren.
De vloerverwarming wordt een Thinmat systeem met 5 groepen van 40 meter.
edit: Als ik het goed begrijp zou dit mengventiel in combinatie met zo'n thermostaatkop genoeg moeten zijn?
edit 2: [Afbeelding: mengventiel] zoiets dus
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hij maakt de groepen maar 40 meter, dit gaat prima zo!kmf schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:35:
[...]
let wel op dat de buizen slechts 10mm diameter hebben, terwijl een grotere diameter wordt aangeraden voor meer flow en afgifte.
Tjah, en wat wil je hier nou mee zeggen?Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:06:
Theoretische berekening van de kosten van een defrost op basis van de gemeten waardes bij @Dylantje2 . Uitgangspunt is het verbruik op 03-12 met 0,536m3/ggd oftewel 1,072kWh/ggd een dag waar er geen defrosts waren. Vervolgens reken ik uit wat het theoretisch verbruik voor de dagen er voor en na zou moeten zijn. Dit zet ik af tegen het werkelijke verbruik en krijg daarmee het MEERverbruik door defrosts. Dit deel ik door het aantal werkelijke defrosts en krijg dan een uitkomst in kWh welke het 'waarschijnlijk' per defrost gekost heeft.
[Afbeelding]
Je diepvries moet ook om de zoveel tijd ontdooien, gevolg van de gebruikte techniek i.c.m. vocht in de lucht. En of je dat nou met de hand doet, of je diepvries doet het automatisch maakt niet uit. Je kan er invloed op hebben maar je kan het nooit voorkomen. Dus, correct inschalen en er bij aanschaf rekening mee houden is het devies.
Dat zijn er abnormaal veel, ik heb er 12 gehad t.o.v. jouw 81 in dezelfde periode. Die WP van jou maakt continue overuren.Verwijderd schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:06:
Theoretische berekening van de kosten van een defrost op basis van de gemeten waardes bij @Dylantje2 . Uitgangspunt is het verbruik op 03-12 met 0,536m3/ggd oftewel 1,072kWh/ggd een dag waar er geen defrosts waren. Vervolgens reken ik uit wat het theoretisch verbruik voor de dagen er voor en na zou moeten zijn. Dit zet ik af tegen het werkelijke verbruik en krijg daarmee het MEERverbruik door defrosts. Dit deel ik door het aantal werkelijke defrosts en krijg dan een uitkomst in kWh welke het 'waarschijnlijk' per defrost gekost heeft.
[Afbeelding]
Hiernaar (ongeveer) ben ik op zoek.Oxellaar schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:55:
[...]
Ben nu 7 woningen aan het opstoken met 5kW l/W warmtepomp erin.
Binnentemperatuur gaat met 2c per dag omhoog. Gestart bij 9 a 10c binnen, einde van de week netjes op temperatuur.
Vroeg me af: hoe verloopt dat proces?
De wp start op. Het circuleren van het water begint. Het koude water wordt (hoeveel?) opgewarmd. De retour blijft een bepaalde tijd op de genoemde 9 a 10c. Er ontstaat een dT. Is de dT leidend voor de verdere voortgang?
Ik begrijp dat (als het om details gaat) het afhankelijk is van de situatie, het afgifte systeem, van de wp, enzovoorts. Ik bedoel het proces .
Gaan de 7 wp-en in de post van @Oxellaar een week op vol vermogen? of ontstaat er een soort van rustig door verwarmen (modulerend) situatie tot dat het doel is gehaald?
Mijn vraag in eerste instantie was: hoe gaat een wp om met langdurig koude rT?
Ik vind het boeiend, probeer er meer 'grip' op te krijgen.
Per halve graad instelbaar, maar hij slaat pas af op 1 graad boven setpoint en gaat weer verwarmen op setpoint. Bij ons betekend dat 1 run per dag, met een halve graad temperatuurverhoging tussen 15:00 en 22:00 probeer ik hem in de namiddag geforceerd te laten verwarmenThaDude schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:05:
@BlueTooth76 thx![]()
Waarom zegt de website van Alklima dan Temperatuur te regelen per 1 °C
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Het enige waar je voor dient te zorgen is dat de badkamer groepen dicht gaan.mister_S schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:58:
Als in ons geval de Innotec LWD 70 wordt vervangen door de RX versie, moet dan het hele systeem aangepast worden voor vloerkoeling? Ik ga hierop aandringen bij de kopers begeleider, maar als het hele systeem op de schop moet valt er niet veel te lullen.
En een dauwpunt sensor voor de koeling zou mooi zijn.
1graad erboven af slaan?roelzadh schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:44:
[...]
Per halve graad instelbaar, maar hij slaat pas af op 1 graad boven setpoint en gaat weer verwarmen op setpoint. Bij ons betekend dat 1 run per dag, met een halve graad temperatuurverhoging tussen 15:00 en 22:00 probeer ik hem in de namiddag geforceerd te laten verwarmen

Vraag me alleen af hoe de ecodan met koelen omgaat met de Panasonic thermostaat???
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Hahaha, ik heb een cv gehad, deed het prima totdat de gaten er in vielen en hij dus letterlijk van de muur roeste, gat er in is geen onderdruk dus niet starten.Oxellaar schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 08:36:
[...]
Zou inderdaad kunnen. Maar dan nog, de naam ferroli heb ik geen vertrouwen in.
Ik heb ooit aan een grote w/w warmtepomp van ferroli gesleuteld....
Ook dat hoeft niet, ik koel gewoon in de badkamer. Hooguit doe ik het raam van de badkamer open, dus dan is een hor mooi.Ramon_1984 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 16:08:
[...]
Het enige waar je voor dient te zorgen is dat de badkamer groepen dicht gaan.
En een dauwpunt sensor voor de koeling zou mooi zijn.
Oh vet, persoonlijk lijkt mijn dat niet prettig.LittleTycoon schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 18:15:
[...]
Ook dat hoeft niet, ik koel gewoon in de badkamer. Hooguit doe ik het raam van de badkamer open, dus dan is een hor mooi.
in principe loopt het ongeveer hetzelfde als bij normale temperatuur.Hnktr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 15:38:
[...]
Hiernaar (ongeveer) ben ik op zoek.
Vroeg me af: hoe verloopt dat proces?
De wp start op. Het circuleren van het water begint. Het koude water wordt (hoeveel?) opgewarmd. De retour blijft een bepaalde tijd op de genoemde 9 a 10c. Er ontstaat een dT. Is de dT leidend voor de verdere voortgang?
Ik begrijp dat (als het om details gaat) het afhankelijk is van de situatie, het afgifte systeem, van de wp, enzovoorts. Ik bedoel het proces .
Alleen krijgt de compressor de drukken niet op normaal nivo. Die blijven veel te laag.
Ivm de vloerverwarming duurt het erg lang eer de retour wat gaat stijgen, minimaal 24 uur.
De massa moet op gang komen van zo'n vloer.
Je krijgt niet direct de juiste dT. Je begint ongeveer met 3K. En het E element schakel je natuurlijk in, die doet er nog een graadje bovenop.
het is koudemiddel technisch een drama zulke temperaturen. Lage druk te laag, hoge druk te laag. HD is in het begin nog geen 18 bar... Het was ook nog flink koud, soms mistig en overdag staat de voordeur vaak continu open ivm werkzaamheden in de woning. Het is defrost na defrost en continu vol vermogen. Een warmtepomp kan niet moduleren als de gewenste druk nog niet bereikt is.Gaan de 7 wp-en in de post van @Oxellaar een week op vol vermogen? of ontstaat er een soort van rustig door verwarmen (modulerend) situatie tot dat het doel is gehaald?
Gisteren met zeer ongunstig weer, koud en vochtig, leverden ze ongeveer 6kW.Mijn vraag in eerste instantie was: hoe gaat een wp om met langdurig koude rT?
Ik vind het boeiend, probeer er meer 'grip' op te krijgen.
Zelfs toen ze al behoorlijk in het ijs stonden.
Hier waren warmtemeters geplaatst ivm huurwoning en NOM monitoring
Vanmorgen was het 19c binnen, warmtepomp staat te pruttelen.
Wtw op maximaal om vocht eruit te krijgen en 23c proberen te stoken.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 06-12-2019 19:26 ]
Dt2 pomp max op 15 liter gezet...
Het suizen werd te irritant..
Bij Alpha Innotec kan je een element ook 1 fase aansluiten, je hebt dan 1/3 van het vermogen.MeaMea schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:33:
Goedemorgen,
Ik hoop dat ik hier een vraag mag stellen. Ik ben zelf al aan het zoeken geweest maar kom er niet goed uit. Ik laat een nieuwbouw woning neerzetten en er komt een Alpha Innotec 70a/rx in met een 300L buffervat. Nu geeft mijn installateur aan dat de benodigde elektrisch voeding uit de meterkast, twee krachtgroepen benodigd + 1 normale groep.
Als ik in de datasheet (https://www.nathan.nl/wp-...18/06/83053500iNL_LWD.pdf) van de pomp zelf kijk herken ik op p.44 en 45 de krachtgroep en de losse 230v voeding.
Nu claimen ze nog een krachtgroep nodig te hebben voor een los verwarmingselement.(tbv leggionella bestrijding) Mijn idee zou echter zijn middels de WP (die kan tot 70C) de leggionalla cyclus te doen. Dit zou resulteren in een veel beter algeheel rendement.
Of maak ik nu ergens een denkfout?
Groet,
Arjan
Kan technisch wel maar liever een exemplaar met debietmeters, rij bij deze maar met een grote boog omheen.Ethnocentrix schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:39:
Ik ben langzaam ons huis geschikt aan het maken voor verwarming met een warmtepomp. Een van de acties waar ik binnenkort mee ga beginnen is het aanleggen van vloerverwarming op onze zolder.
Over gesloten verdelers gesproken.... hoe is het met jouw testobject?koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:05:
[...]
Kan technisch wel maar liever een exemplaar met debietmeters, rij bij deze maar met een grote boog omheen.
Geen tijd voor gehad, wel draait mijn Ta op 28c project nog en dat gaat vooralsnog prima.Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:08:
[...]
Over gesloten verdelers gesproken.... hoe is het met jouw testobject?
Ok, geef het nummer van je vrouw eens, bel ik er even of zij er ook zo over denkt.koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:10:
[...]
Geen tijd voor gehad, wel draait mijn Ta op 28c project nog en dat gaat vooralsnog prima.
Of zij er ook over te spreken is bedoel je ? Het is lekker warm binnen meer heeft ze niet nodig.Rol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:15:
[...]
Ok, geef het nummer van je vrouw eens, bel ik er even of zij er ook zo over denkt.![]()
De rest zal d'r aan haar.....
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 06-12-2019 20:19 ]
Iets met roesten zekerkoevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:18:
[...]
Of zij er ook over te spreken is bedoel je ? Het is lekker warm binnen meer heeft ze niet nodig.
De rest zal d'r aan haar.....
Misschien zet de waf van @koevlaas2 wel stiekem de verwarming hoger, hij is toch vaak op padRol-Co schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:29:
[...]
Iets met roesten zeker, ok, ook tevreden dus?
Dus zoek wat anders wat geschikt is met week programma en kleine hysterese.
Als dit de meest geschikte blijkt te zijn bestel ik hem gewoon. Wellicht zijn er meer gegadigden hier? Scheelt weer in de verzendkosten ;-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Op 1-12, 25 defrosts hoe krijg je dat voor elkaar?
Heb je er constant met een tuinslang tegenaan zitten sproeien ?
Gemiddelde was 4.2 °C op 1 december.
Hier heb ik er maar 4 voorbij zien komen en stook 24h
Edit: Oops zit in het Lucht/Water topic, ik vergelijk nu met een Lucht/Lucht WP.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 06-12-2019 21:02 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@Verwijderd is zwaar ondergedimensioneerdmr_evil08 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:56:
@Verwijderd
Verwijderd
Lokaal lijken er wat verschillen te zijn.mr_evil08 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:56:
@Verwijderd
Edit: Oops zit in het Lucht/Water topic, ik vergelijk nu met een Lucht/Lucht WP.

de gemiddelde binnenT lijkt iets anders te zegeen, maar ieder zijn interpretatie uiteraard.koevlaas2 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:59:
[...]
@Verwijderd is zwaar ondergedimensioneerd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2019 21:09 ]
Dit topic is gesloten.