WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 22:05 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
@Verwijderd wie of wat in Groningen heeft de oplossing voor jouw berekeningen?
[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2019 22:07 ]
Verwijderd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 22:20 ]
Dat is in mijn situatie niet waar, ik.draai direct in de vloer zonder buffer. Het duurt soms meer dan 8 uur om de ingestelde TA te halen. Met een dt van ongeveer 3,5 == 5kw.Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:35:
[...]
Op 100% loopt hij net zo rustig, het kabeltje beperkt max vermogen en doet niets met minimaal vermogen.
Op 100% is dat misschien 20 minuten waarna die de TA gehaalt is en hij rustig terug moduleert gedurende de run van dt 5.5 (=8.4kw) naar de 3.5 (5kw) om vervolgens veel eerder uit te gaan.
Mijn runs duren dus veel langer wat gek genoeg een beter comfort opleverd dan korte runs met meer vermogen
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Zo kan het ook natuurlijkroelzadh schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:17:
[...]
Dat is in mijn situatie niet waar, ik.draai direct in de vloer zonder buffer. Het duurt soms meer dan 8 uur om de ingestelde TA te halen. Met een dt van ongeveer 3,5 == 5kw.
Op 100% is dat misschien 20 minuten waarna die de TA gehaalt is en hij rustig terug moduleert gedurende de run van dt 5.5 (=8.4kw) naar de 3.5 (5kw) om vervolgens veel eerder uit te gaan.
Mijn runs duren dus veel langer wat gek genoeg een beter comfort opleverd dan korte runs met meer vermogen
Op 50% draai ik effectief lager omdat de dt nooit boven de 3.5 komt. Ik kan uren lang TA27 draaien rond het vriespunt.
Denk dat ik beter was afgeweest met de SW75YAA in plaats van de SW100YAA
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Verwijderd
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Geproduceerde energie: 1885 kWh
Gebruikte energie: 442 kWh
Dat is alleen voor verwarmen, uiteraard.
Woning: vrijstaand uit 2003 met 150m2 woonoppervlak en Jaga convectoren als afgifte.
Voor SWW een COP van 2,74:
Geproduceerde energie: 288kWh
Gebruikte energie: 105 kWh
[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 04-12-2019 00:22 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
In ieder draadje zit een 1,2 k ohm weerstand in serie.doek55 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:27:
Weet iemand of de begrenzingskabel van Mitsubishi, de PAC-SE55RA-E, slechts een stekkertje met kabel is, of zit er ook nog electronica aan? De goedkoopste die ik heb kunnen vinden is € 28 + €16 verzendkosten. Maar als het slechts een kabeltje is kan ik die net zo goed zelf maken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zo te zien mist tom er nog genoeg, kom op heren, lever de gegevens in!Tomexergie schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:36:
Concept november 2019
Controleer de invoer s.v.p.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Om te beginnen, zou ik willen zeggen: "Waarom heet een radiator een radiator?"Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:01:
Misschien dat @Zwerius er iets onderbouwds over kan zeggen, in principe zijn een radiator en een woning beide afgifte systemen die warmte afgeven aan de omgeving en zou die formule hetzelfde moet zijn in mijn beleving.
Klinkt misschien een beetje kryptisch, maar ik bedoel te zeggen dat een radiator, zoals zijn naam al aangeeft, veel warmte afgeeft via straling (radiation).
Eigenlijk geven de radiatoren zoals wij die kennen, hun warmte op 2 manieren af:
- enerzijds door convectie
- anderzijds door straling
Maar dat is dan wel bij dezelfde luchtsnelheid van de langs de radiator bewegende lucht.
En dat is in de praktijk natuurlijk niet zo.
Immers als de radiator minder warm wordt, wordt de lucht minder opgewarmd en ontstaat er dus minder natuurlijke "trek". Dus bij een lagere radiatortemperatuur wordt de luchtsnelheid langs de radiator lager door minder trek (en daardoor wordt er minder warmte afgegeven), maar doordat het gemiddelde temperatuursverschil tussen radiator en lucht lager is wordt er ook nog eens minder warmte afgegeven.
We kennen inmiddels natuurlijk de truc om de luchtsnelheid (ondanks de lagere luchttemperatuur) op peil te houden dmv ventilatortjes. Zo houden we in elk geval nog iets meer van het convectiedeel van de warmteoverdracht over.
Bij straling hebben we te maken met de stralingswet van Stefan Boltzmann en de wet van Kirchoff.
Samen wordt dat meestal de technische stralingswet genoemd:
In formulevorm E=C*{(T1/100)4-(T2/100)4}
Oftewel de via straling overgedragen hoeveelheid is een constante (C) [afhankelijk van de oppervlakken van de straler en ontvanger van de straling] keer het verschil van (de absolute Temperatuur [K] van de straler/100) tot de 4e macht en (de absolute Temperatuur [K] van de ontvanger/100) tot de 4e macht.
En dit is dus de grote boosdoener bij een temperatuurverlaging. De hoeveelheid overgedragen stralingswarmte daalt dramatisch bij een lagere radiatortemperatuur.
Laten we even een voorbeeld nemen.
Eerst hadden we een radiator die met 80/60°C werkte en nu gaan we naar bijv. 35/30°C.
Voor het gemak rekenen we even met een gemiddelde temperatuur van 70 resp. 32,5 °C.
Als temperatuur van de stralingsontvanger (alle voorwerpen, muren, vloeren, etc in het vertrek) nemen we even 20°C aan.
In het eerste geval wordt er dus aan straling overgedragen:
E=C*{((273+70)/100)4-((273+20)/100)4} =64,7*C
In het tweede geval:
E=C*{((273+32,5)/100)4-((273+20)/100)4} =13,4*C
Even los van hoe groot C nu is, zien we dus dat de overgedragen stralingswarmte nog slechts 13,4/64,7=0,21 * zo groot ofwel 21% is.
Dus de overgedragen stralingswarmte zakt dramatisch in en ook de afgegeven convectiewarmte stort in.
Die laatste kan dan nog een beetje goed gemaakt worden door extra ventilatoren toe te voegen, zoals speedcomfort of een ander merk of een eigen fabricaat.
Aanvullende info:
Bij een meerplaats "radiator" wordt er tussen de radiatorplaten geen stralingswarmte afgegeven, omdat beide platen dezelfde temperatuur hebben. Ze stralen dus geen warmte naar elkaar toe. Wel wordt daar lucht opgewarmd en in beweging gebracht (convectie). Vaak zijn er zelfs extra lamellen tussen de platen aangebracht om daarmee het warmte afgevende oppervlak te vergroten en zo het convectie aandeel te vergroten. Een dergelijke radiator wordt daarom ook vaak wel radiator-convector genoemd. Uiteraard wordt vanaf de voor- en achterkant van de radiator wel warmte afgestraald naar de koudere voorwerpen in de ruimte.
Als je een radiator in combinatie met aanvullende fannetjes voor LTV wilt gebruiken, ben je dus beter af als er tussen de radiatorplaten zo veel mogelijk extra convectie-elementen zitten.
Maar het wordt natuurlijk nooit gelijk aan een LTV-convector, omdat die simpelweg veel meer VO (verwarmd oppervlak) heeft.
Ook voor een JAGA (of soortgelijk) zie je de warmteafgifte (zelfs met extra fans) toch flink inzakken bij lagere (en dus voor een WP efficiëntere) watertemperaturen.
Het beste (voor je COP) blijft dus een afgiftesysteem met een extreem groot oppervlak.
Tja, en dat noemen we dan vloer-, wand- of plafondverwarming.
Zwerius Kriegsman
Ik verwarm momenteel met lage temperatuur en een CV ketel en een constante kamer temperatuur waarbij de ketel constant in low mode staat en +/-3 maal per uur de brander voor 8-12 minuten aanzet. Waardoor de Ta laag blijft en niet de max Ta die ik ingesteld heb bereikt.
Als ik nu de min pomp snelheid van de ketel verlaag, dan maakt de ketel er ook gebruik van en zie ik dat de Ta hoger wordt en de Tr minder varieerd en lager wordt.
Verder zie ik bij mijn radiatoren boven bij een lagere flow een duidelijkere temperatuurs gradient over de radiator van boven naar beneden. Bovenkant Radiator wordt nu 32 oC en de onderkant 22 oC
Als ik naar de Kamstrup data kijk zie ik ook dat de gemiddelde energie per low mode cyclus toeneemt van 1.4 kWh naar 1.64 kWh. Dus er wordt meer warmte afgegeven per cyclus.
Nu vroeg ik mij af, als ik nu reflectie folie tegen de achterkant van de radiator plak, dan straalt dit weer terug in het achterste paneel waardoor deze over een groot deel warmer wordt, zal die energie dan via straling door het voorste paneel opgenomen en afgegeven worden naar de kamer of zal bij deze lage temperatuur dit toch via convectie worden afgegeven omdat de lucht tussen de twee radiator platen marginaal warmer wordt ?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Als je de achterkant van je radiator met folie beplakt zal hij minder warmte afstralen naar de muur. Muur wordt minder warm en er gaat dus minder warmte door de muur naar buiten verloren. Maar als de muur door straling opgewarmd zou worden tot boven de ruimtetemperatuur, zou de muur zelf ook nog wat convectiewarmte afgeven. Dat ben je dus op deze manier kwijt.PentaClover schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:31:
@Zwerius
Nu vroeg ik mij af, als ik nu reflectie folie tegen de achterkant van de radiator plak, dan straalt dit weer terug in het achterste paneel waardoor deze over een groot deel warmer wordt, zal die energie dan via straling door het voorste paneel opgenomen en afgegeven worden naar de kamer of zal bij deze lage temperatuur dit toch via convectie worden afgegeven omdat de lucht tussen de twee radiator platen marginaal warmer wordt ?
Misschien is het beter om tussen radiator en muur een stukje triplex/multiplex te hangen (vrij van muur en radiator) en deze aan de muurzijde te voorzien van alufolie. op deze wijze straalt de radiator nog wat warmte naar het multiplex dat daardoor als convector gaat werken, terwijl er toch minder warmte via je muur verdwijnt.
Zwerius Kriegsman
Verwijderd
De vraag is, althans dat denk ik is wat er onder gelijke omstandigheden qua te compenseren warmteverlies, effectief meer of minder aan warmte afgegeven wordt, per tijdseenheid, middels convectie + straling, ik kan me uiteraard ernstig vergissen, ik vind het erg interessant hoe je de dingen onderzoekt, HULDE wat mij betreft.PentaClover schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:31:
Als ik naar de Kamstrup data kijk zie ik ook dat de gemiddelde energie per low mode cyclus toeneemt van 1.4 kWh naar 1.64 kWh. Dus er wordt meer warmte afgegeven per cyclus.
Lijkt het niet echt
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik ben al een paar weken aan het meelezen met dit topic maar ben er nog niet uit wat een goede combi is. Onze oude Nefit Ecomline uit 1997 staat op het punt van begeven, hij werkt alleen nog in de servicestand, Helaas heeft onze vaste installateur het ramdruk en nog geen tijd gehad om een offerte te maken voor een vervanger, we willen waarschijnlijk over naar een hybride warmtepomp maar sta uiteraard open voor alle suggesties.
De situatie:
Een twee onder 1 kap uit 1939 met een flinke aanbouw aan de achterkant, in de loop der jaren alles geïsoleerd. Spouwmuur, HR++, Dak volledig vervangen en geïsoleerd. Kruipruimte hebben we niet omdat het op zand gebouwd is maar onder de dekvloer ligt 12cm PIR. In de aanbouw wel vloerverwarming 10cm hoh die is aangesloten op de cv installatie, in de badkamer elektrische vloerverwarming. Verder in huis alleen radiatoren en dat houden we het liefst ook zo. Geen bad, wel een flinke douche. Buiten geen EV-panelen maar die komen er binnen afzienbare tijd wel. We koken nog op gas dus volledig gasloos is nog niet het streven. We wonen in het oosten van Utrecht dus de temperatuur is hier behoorlijk gemiddeld. En misschien wel de belangrijkste indicator, gasverbruik ligt op 1950m3 per jaar.
De ruimte waar de ketel hangt is 130 *120 die alleen als stookruimte gebruikt wordt, we hebben dus de ruimte voor een buffervat. Verder ook voldoende ruimte op de uitbouw voor het plaatsen van een buitenunit, formaat is daar niet belangrijk. Qua installatie heeft uitbesteden de voorkeur, ben best handig maar kan die tijd beter gebruiken door geld te verdienen als it'er.
Nu zie ik hier zoveel opties langs komen dat ik niet meer weet wat de keuzes zijn, wie zou mij op weg kunnen helpen?
Stenen leggen in donker hi....
Ik heb al twee dagen geen nieuwe cijfers. Alles staat op 2-12
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je al op F5 gedrukt?reneeke1970 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:58:
[...]
Stenen leggen in donker hi....
Ik heb al twee dagen geen nieuwe cijfers. Alles staat op 2-12
Ik zie geen problemen en het is up-to-date
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2019 18:16 ]
Ik kan verversen maar f5 zit niet op een foonAUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:15:
[...]
Heb je al op F5 gedrukt?
Ik zie geen problemen en het is up-to-date
1 PVoutput . Dongen NB
Hier doet ie 't gewoon hoor. Heb je rechtsboven in per ongeluk ingezoomed op een specifiek tijdvak?reneeke1970 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:17:
[...]
Ik kan verversen maar f5 zit niet op een foon
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Bedankt, hier kan ik wel mee vooruit.AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:55:
@beumer
Zoals zovelen hier.
Vergeet hybride en kies een WP boiler en een volledige WP (voor enkel cv)
Zoiets is stukken goedkoper dan ik verwacht had, met hybride kom je toch al gauw richting de 7500,- excl subsidie. Ik had net het hele hybride verhaal een beetje uitgedacht qua hoe zoiets werkt maar kan me dus opnieuw verdiepen
Je hebt dus de buitenunit (zoals die panasonic) en de binnenunit (zoals die explorer) en die komen volledig in de plaats van mijn huidige cv, waarschijnlijk dan nog allerlei speciale leidingen nodig maar daar kom ik wel achter als ik de manual lees. Idealiter sluit je zoiets vast aan icm een zonnecollector, de prijs met wtw is niet eens veel duurder, of is het beter om die ruimte te gebruiken voor EV.
Ja ben ik bezig geweest, zal eens gaan spelen bedanktFelicia schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:18:
[...]
Hier doet ie 't gewoon hoor. Heb je rechtsboven in per ongeluk ingezoomed op een specifiek tijdvak?
1 PVoutput . Dongen NB
Doordat het makkelijk (als je handig bent) zelf te doen is, kan het goedkoop blijven.beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:33:
[...]
Bedankt, hier kan ik wel mee vooruit.
Zoiets is stukken goedkoper dan ik verwacht had, met hybride kom je toch al gauw richting de 7500,- excl subsidie. Ik had net het hele hybride verhaal een beetje uitgedacht qua hoe zoiets werkt maar kan me dus opnieuw verdiepen![]()
Je hebt dus de buitenunit (zoals die panasonic) en de binnenunit (zoals die explorer) en die komen volledig in de plaats van mijn huidige cv, waarschijnlijk dan nog allerlei speciale leidingen nodig maar daar kom ik wel achter als ik de manual lees. Idealiter sluit je zoiets vast aan icm een zonnecollector, de prijs met wtw is niet eens veel duurder, of is het beter om die ruimte te gebruiken voor EV.
Hier nog twee topics, voor een avondje leesplezier:
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
De panasonic moet je wel zelf ophalen in GmbH. De lanbox is ook uit te lezen in Node-red.
Bij sani-flex.de hebben ze flexibele slangen (3/4" voor WP boiler en 1" voor WP, en dan zelf regelen, verloop van 1 1/4" naar 1")
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2019 18:42 ]
Al even vlug doorheen gekeken met wat extra zoektermen, redelijk helder verhaal. Ophalen is geen probleem en past zo te zien zelfs achterin de model3, scheelt weer aanhanger aankoppelen. Uitlezen zou dan ook te combineren zijn met hassio en mogelijk Tado thermostaat.AUijtdehaag schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:39:
[...]
Doordat het makkelijk (als je handig bent) zelf te doen is, kan het goedkoop blijven.
Hier nog twee topics, voor een avondje leesplezier:
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
De panasonic moet je wel zelf ophalen in GmbH. De lanbox is ook uit te lezen in Node-red.
Bij sani-flex.de hebben ze flexibele slangen (3/4" voor WP boiler en 1" voor WP, en dan zelf regelen, verloop van 1 1/4" naar 1")
Nu dus maar op zoek naar een installateur die wil berekenen of 5kW, 7 kW of 9 kW nodig is en zoiets wil installeren.
Verwijderd
ALs je je SWW verbruik weet, maandverbruik in juni juli augustus bijv. totaal - SWW is dan benodigd voor verwarmen, dan zijn er wel een aantal varianten op basis waarvan de benodigde capaciteit te berekenen valt.beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:51:
[...]
Al even vlug doorheen gekeken met wat extra zoektermen, redelijk helder verhaal. Ophalen is geen probleem en past zo te zien zelfs achterin de model3, scheelt weer aanhanger aankoppelen. Uitlezen zou dan ook te combineren zijn met hassio en mogelijk Tado thermostaat.
Nu dus maar op zoek naar een installateur die wil berekenen of 5kW, 7 kW of 9 kW nodig is en zoiets wil installeren.
Net thuis...reneeke1970 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:36:
[...]
Ja ben ik bezig geweest, zal eens gaan spelen bedankt
Lag er wel ff uit 19.48 .. Internet hik

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Is geen zinnig woord over te zeggen, ik weet wat mijn verbruik was per maand maar weet ook dat we een fijne douche hebben (https://pro.grohe.com/308...lor=000&material=26250000) waar we lang onder blijven staan en in de winter nog langer omdat het zo lekker warm is.Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:59:
[...]
ALs je je SWW verbruik weet, maandverbruik in juni juli augustus bijv. totaal - SWW is dan benodigd voor verwarmen, dan zijn er wel een aantal varianten op basis waarvan de benodigde capaciteit te berekenen valt.
Totaal verbruik dus +/- 1950m3 paar maanden op een rijtje
April: 77m3
Mei: 75m3
Juni: 31m3
Juli: 30m3
Augustus: 21m3 maar ook op vakantie geweest
September: 35m3
Oktober: 94m3
In zomer dus +/- 30m3 voor SWW, in de overige maanden redelijk veel verbruik qua verwarmen om op totaal van 1950m3 uit te komen. Omdat we in de winter ook wat langer douchen schat ik verbruik voor warm water op 12*30 + ruime afronding naar boven = 400m3
We koken ook op gas en kwam al tegen dat verbruik daarvan op 35-50m3 per jaar zit.
Verwijderd
Blijft over voor verwarming ongeveer 1950 - 400 - 40 = 1510m3beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:23:
[...]
Is geen zinnig woord over te zeggen, ik weet wat mijn verbruik was per maand maar weet ook dat we een fijne douche hebben (https://pro.grohe.com/308...lor=000&material=26250000) waar we lang onder blijven staan en in de winter nog langer omdat het zo lekker warm is.![]()
Totaal verbruik dus +/- 1950m3 paar maanden op een rijtje
April: 77m3
Mei: 75m3
Juni: 31m3
Juli: 30m3
Augustus: 21m3 maar ook op vakantie geweest
September: 35m3
Oktober: 94m3
In zomer dus +/- 30m3 voor SWW, in de overige maanden redelijk veel verbruik qua verwarmen om op totaal van 1950m3 uit te komen. Omdat we in de winter ook wat langer douchen schat ik verbruik voor warm water op 12*30 + ruime afronding naar boven = 400m3
We koken ook op gas en kwam al tegen dat verbruik daarvan op 35-50m3 per jaar zit.
Benodigd vermogen voor -10C situatie op basis van:
koevlaas2 formule 1510 * 8 / 1650 = 7.32kW
Dre's 1% van totaal = 15,1 * 8 / 24 = 5kW - 5,5 indien 100% v.d. onderwaarde gehaald wordt of 6,1kW indien de CV-ketel zodanig perfect is ingeregeld dat er 9.768kWh warmte uit 1m3 gas komt.
Als je bereid bent 24*7 te gaan verwarmen zou ik op zoek gaan naar een WP die minimaal 7KW levert bij -7 buitentemperatuur bij een Ta die jij nodig hebt. Aangezien je ook nog veel met radiatoren werkt zou ik uit gaan van Ta 45 graden als je de boel ook nog lekker warm wilt hebben / krijgen / houden als het een keer echt koud wordt.
Als ik het goed begrijp dan is de 5kW waarschijnlijk te krap en kan ik beter voor 7kW gaan -> https://www.immotecshop24...ion-H-7kW-einphasig-230-VVerwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:40:
[...]
Blijft over voor verwarming ongeveer 1950 - 400 - 40 = 1510m3
Benodigd vermogen voor -10C situatie op basis van:
koevlaas2 formule 1510 * 8 / 1650 = 7.32kW
Dre's 1% van totaal = 15,1 * 8 / 24 = 5kW - 5,5 indien 100% v.d. onderwaarde gehaald wordt of 6,1kW indien de CV-ketel zodanig perfect is ingeregeld dat er 9.768kWh warmte uit 1m3 gas komt.
Nu gaat de thermostaat 's nachts ook gewoon naar beneden, 19,5-20 overdag en 17,5 's nachts als minimum.Grolsch schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:03:
@beumer Wat ook een belangrijke vraag is of je 24*7 wilt gaan draaien met je WP, of dat je nachtverlaging wil toepassen om geluid in de nacht te voorkomen of een andere voor jou valide reden.
Ik heb in ieder geval iets waar ik mee verder kan.
Die Atlantic Explorer V4 zou in de 200l versie voldoende moeten zijn. Ik denk alleen niet dat mijn vaste installateur hier bekend mee is, maar zag gelukkig wat installateurs in de openingspost.
[ Voor 18% gewijzigd door beumer op 04-12-2019 21:16 . Reden: gelijk geantwoord op reactie van grolsch ]
Las dat je je radiatoren wilt blijven gebruiken. Dit kan wel van invloed zijn op je resultaat, afhankelijk van (convector)type. Heb je met je ketel al eens getest op lage Ta om the kijken of je het daarmee goed warm krijgt?beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:05:
[...]
Als ik het goed begrijp dan is de 5kW waarschijnlijk te krap en kan ik beter voor 7kW gaan -> https://www.immotecshop24...ion-H-7kW-einphasig-230-V
Die Atlantic Explorer V4 zou in de 200l versie voldoende moeten zijn. Ik denk alleen niet dat mijn vaste installateur hier bekend mee is, maar zag gelukkig wat installateurs in de openingspost.
Daarnaast handig er dan een goed magneet filter tussen te zetten, om ijzedeeltjes die oude radiatoren afgeven uit water te vissen. Anders schijnt je pomp dit na verloop van tijd niet grappig te gaan vinden...
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ik lees dat je regendouche een flow van minimaal 10 liter per minuut nodig heeft.beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:05:
[...]
Als ik het goed begrijp dan is de 5kW waarschijnlijk te krap en kan ik beter voor 7kW gaan -> https://www.immotecshop24...ion-H-7kW-einphasig-230-V
Bij een 200 liter boiler moet je rekenen met effectief 80% inhoud.
Als je 38 graden een acceptabele temperatuur vind dan heb je met een 200 liter boiler op 50 graden in totaal 228 liter water van 38 graden beschikbaar.
Dat is dus 23 minuten met jouw regendouche bij 10 liter per minuut (zal waarschijnlijk meer zijn).
Zo'n WP boiler doet er uren en uren over voordat het vat weer is opgewarmd.
Dus ik zou een tandje groter gaan,en voor de 270 liter variant gaan
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2019 21:15 ]
Verwijderd
Wat belangrijker lijkt te zijn is in hoeverre je woning al dan niet profiteert van zonsinvloeden, met andere woorden wat zou mogelijk je piekverbruik zijn geweest op een koude dag met weinig zon. Voorbeeld een ander forumlid gebruikt op jaarbasis 12% minder dan mij, hij veel zonsinvloed ik zeer weinig, maar in de maand januari dit jaar verbruikt hij tot 5% meer op dagniveau.beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:05:
[...]
Voor netto, na subsidie, bijna hetzelfde bedrag zou je ook 2 5kWers kunnen kopen, 1 WP voor 80-90% v.d. tijd en in ieder geval ruim meer dan genoeg als het echt kou zou worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2019 21:25 ]
Als ik het zo lees dan is dat inderdaad verstandig voor de verstandhoudingen in huis om een maatje groter te nemen.Grolsch schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:14:
[...]Dus ik zou een tandje groter gaan,en voor de 270 liter variant gaan
Nog niet getest met lagere Ta en met de huidige staat van de ketel mag ik al blij zijn dat we het huis überhaupt warm krijgen. We hebben nog drie oudere radiatoren en de rest is vervangen voor modernere / effectievere varianten, als het helpt om deze ook nog te vervangen dan pakken we dat gewoon mee. Alle leidingen zijn wel al vervangen voor flexibele leidingen met isolatiemantel, dus daar komt geen ijzer mee vanaf.overwinteraar schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:12:
[...]
Las dat je je radiatoren wilt blijven gebruiken. Dit kan wel van invloed zijn op je resultaat, afhankelijk van (convector)type. Heb je met je ketel al eens getest op lage Ta om the kijken of je het daarmee goed warm krijgt?
Daarnaast handig er dan een goed magneet filter tussen te zetten, om ijzedeeltjes die oude radiatoren afgeven uit water te vissen. Anders schijnt je pomp dit na verloop van tijd niet grappig te gaan vinden...
De zon verwarmd het huis hier wel goed, de uitbouw op het zuiden heeft een grote dakkoepel (130*190) en veel glas op het zuiden. Een klein beetje zon in de winter maakt al een heel verschil. Maar wat het dagverbruik is op een koude bewolkte dag heb ik geen flauw benul van.Verwijderd schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:21:
[...]
Wat belangrijker lijkt te zijn is in hoeverre je woning al dan niet profiteert van zonsinvloeden, met andere woorden wat zou mogelijk je piekverbruik zijn geweest op een koude dag met weinig zon. Voorbeeld een ander forumlid gebruikt op jaarbasis 12% minder dan mij, hij veel zonsinvloed ik zeer weinig, maar in de maand januari dit jaar verbruikt hij tot 5% meer op dagniveau.
De f2040 kan ook koelen, wil je dit echter kunnen kan het zijn dat je wat extra’s moet installeren. Hiervoor zijn de https://www.nibe.eu/nl-nl...incipeschemas-hydraulisch erg handig (lucht/water)Jurjen08 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:39:
Hallo,
Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning met een LWWP (NIBE F2040-6). Hierbij claimt de bouwer stellig dat deze niet kan koelen (" De warmtepomp heeft geen koelfunctie"). Dit vonden wij erg vervelend, want ik meende dat dit juist een pluspunt was van zo'n WP.
Na wat zoeken op het typenummer, zie ik verschillende berichten dat deze wel een koelfunctie heeft:
"De NIBE warmtepomp levert een maximale temperatuur van 58°C, zelfs als het buiten -20°C is! Door de werking van de warmtepomp om te draaien, kunt u ook koud cv-water creëren. Laat u dit koude water ’s zomers door uw vloerverwarming circuleren, dan krijgt u ondanks de hitte buiten een aangenaam koele woning."
Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een stelling die de bouwer aanneemt, omdat ze het niet zo inregelen, of werkt de koeling op een andere manier (waardoor het niet een functie genoemd wordt bvb).
Hopelijk past mijn vraag in dit topic
Ik heb zelf vvm320 met een f2120 en om te kunnen koelen een extra 3 weg klep en pomp moeten installeren om de vvm320 te bypassen bij de koelfunctie. E.a is door nibe ingeregeld omdat de installateur vast liep. Heb zelf schema LW 1004K. Ik maak gebruik van wandverwarming in combinatie met lage temperatuur convectoren, scheelt circa 3-4 graden in de zomer binnen.
Als e.a bij jou al wel geinstalleerd is vind je hier hoe je koeling activeert https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd
[ Voor 8% gewijzigd door jschoorl2 op 04-12-2019 21:40 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Gelukkig blijft de retour met 28°C boven de grens van 27°C (
Compressor frequentie maximaal is 59 Hz tijdens de defrost.
Vervolgens gaat de warmtepomp volgas naar de Ta = 44°C (29°C naar 40°C in 7 minuten tijd). En dan rustig pruttelen op de laagste frequentie (19 / 20 Hz) zonder pendelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 04-12-2019 21:44 ]
Heeft het systeem wel voldoende water inhoud?Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:43:
De Panasonic WH-MDC05F3E5 schiet tijdens een defrost van Ta = 43°C naar Ta = 24°C in 120 seconden tijd. Waterpomp gaat (hoorbaar) af en toe volgas draaien zoals altijd bij een defrost hier.
Gelukkig blijft de retour met 28°C boven de grens van 27°C () die de backup heater doet triggeren.
Vervolgens gaat de warmtepomp volgas naar de Ta = 44°C (29°C naar 40°C in 7 minuten tijd). En dan rustig pruttelen op de laagste frequentie (19 / 20 Hz) zonder pendelen.
Volgend jaar maar in vvw investeren DreDre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:43:
De Panasonic WH-MDC05F3E5 schiet tijdens een defrost van Ta = 43°C naar Ta = 24°C in 120 seconden tijd. Waterpomp gaat (hoorbaar) af en toe volgas draaien zoals altijd bij een defrost hier.
Gelukkig blijft de retour met 28°C boven de grens van 27°C () die de backup heater doet triggeren.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
@Rol-Co
Er staat 1 radiator open.
Een vergelijkbare radiator heeft 20,13 liter waterinhoud.
Een vergelijkbare radiator weegt 99,3 kg (

Nog een paar leidingen eraan vast en de inhoud van de warmtepomp zelf. Laat het 35 liter zijn totaal?
Zo te zien conform specificaties dusThe minimum requirement of water in the system is 30 litres. If this value could not be achieved, please install
additional buffer tank (field supply).
Tja, iets meer massa zou mooi zijn. En dan mate name in het voorseizoen en naseizoen. Ben wel blij dat ik geen Jaga (Low H2O) genomen heb in verband met pendelen.
Het nu supersnelle opwarmen is wel prettig bij mijn bewonersgedrag c.q. stookgedrag.
Vanuit hoofdscherm Knop links onder ingedrukt houden ipv kort indrukken.webje1982 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:07:
In mijn mitsu wil ik graag de compensatiecurve aanpassen, maar hoe krijg ik de bewerken knop in beeld? Ik kan alleen de maar bekijken. [Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2019 22:13 ]
Water in the system, dus nee, dat ijzer hebben ze zelf al meegerekend.Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:09:
@Ramon_1984
@Rol-Co
Een vergelijkbare radiator weegt 99,3 kg (). Volgens mij is de soortelijke warmte van staal dan ongeveer gelijk aan 10 liter water.
Nog een paar leidingen eraan vast en de inhoud van de warmtepomp zelf. Laat het 35 liter zijn totaal?
[...]
Zo te zien conform specificaties dus![]()
Tja, iets meer massa zou mooi zijn. En dan mate name in het voorseizoen en naseizoen. Ben wel blij dat ik geen Jaga (Low H2O) genomen heb in verband met pendelen.
Het nu supersnelle opwarmen is wel prettig bij mijn bewonersgedrag c.q. stookgedrag.
10 liter (1/3) tekort dus.
Ik kan natuurlijk ook elders in huis een andere radiator op een heeel klein kiertje zetten, dan kan ik die gewoon er bovenop tellen

Mijn huidige beneden verdieping bestaat uit 8 groepen, met een totale inhoud van 123 liter.Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:09:
@Ramon_1984
@Rol-Co
Een vergelijkbare radiator weegt 99,3 kg (). Volgens mij is de soortelijke warmte van staal dan ongeveer gelijk aan 10 liter water.
[...]
Zo te zien conform specificaties dus![]()
Zet ik mijn bovenverdieping open vergroot ik het systeem naar +/- 153 liter en dan loopt hij veel mooier en rustiger. Ik merk vooral dat de tijd tussen de defrosten langer wordt.
Mijn warmtepomp draait namelijk op een hoge Ta en onttrekt daardoor relatief weinig warmte uit de buitenlucht, maar des te meer van de compressor warmte.
Als voorbeeld:
- Hoge Ta COP-- = 2 kW compressor 3 kW buitenlucht = 5 kW warmte op de warmtemeter.
- Lage Ta COP++ = 1,5 kW compressor 3,5 kW buitenlucht = 5 kW warmte op de warmtemeter.
@Ramon_1984
Idem met jou verhaal. Meer warmte afgifte (meer verlies) = meer warmte onttrekken uit te buitenlucht = meer defrost. Snap het dus niet,
Tot zover mijn natuurkundige gedachte een beetje klopt natuurlijk. Iemand?
Klopt, maar 30 liter water is 30 liter water.Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:23:
Lijkt me niet dat ze weten wat voor materiaal er om mijn '30 liter' water heen zit. Een buffervat in PU schuim is wat anders dan een kolos van een radiator.
Kan je doen maar ik vermoed dat je dan de 43 graden niet meer haal omdat je retour niet zo snel meer oploopt.Ik kan natuurlijk ook elders in huis een andere radiator op een heeel klein kiertje zetten, dan kan ik die gewoon er bovenop tellen
Verwijderd
Die unit moet wel rechtop vervoerd worden, ik denk niet dat het dan past.beumer schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:51:
[...]
Al even vlug doorheen gekeken met wat extra zoektermen, redelijk helder verhaal. Ophalen is geen probleem en past zo te zien zelfs achterin de model3, scheelt weer aanhanger aankoppelen. Uitlezen zou dan ook te combineren zijn met hassio en mogelijk Tado thermostaat.
Een lage compressor frequentie met een zo vlak mogelijke stooklijn zorgt voor minder defrosten.Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:30:
In dit topic lees ik wel eens dat een lagere Ta zou zorgen voor minder ijsafzetting en dus minder defrosts. Kan iemand uitleggen waarom dat zo is?
Mijn warmtepomp draait namelijk op een hoge Ta en onttrekt daardoor relatief weinig warmte uit de buitenlucht, maar des te meer van de compressor warmte.
Als voorbeeld:Je krijgt toch minder defrosts als je minder warmtepomp uit de buitenlucht onttrekt. Dus hoge Ta is beter tegen de defrosts?
- Hoge Ta COP 3 = 2 kW compressor 3 kW buitenlucht = 5 kW warmte op de warmtemeter.
- Lage Ta COP 4 = 1,5 kW compressor 3,5 kW buitenlucht = 5 kW warmte op de warmtemeter.
@Ramon_1984
Idem met jou verhaal. Meer warmte afgifte (meer verlies) = meer warmte onttrekken uit te buitenlucht = meer defrost. Snap het dus niet,
Tot zover mijn natuurkundige gedachte een beetje klopt natuurlijk. Iemand?
Herkenbaar....Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:43:
Net ff naar de defrost gekeken

[ Voor 22% gewijzigd door hrt op 04-12-2019 23:35 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Verwijderd
Ik denk niet dat je het sommetje zo mag maken, die compressor gaat bij hogere Ta minder efficient werken, de verhoudingen worden slechter, maar zal volgens mij nog steeds dezelfde hoeveelheid energie uit de buitenlucht moeten halen. Carnot effect was het volgens mij.Dre schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:30:
In dit topic lees ik wel eens dat een lagere Ta zou zorgen voor minder ijsafzetting en dus minder defrosts. Kan iemand uitleggen waarom dat zo is?
Als voorbeeld:Je krijgt toch minder defrosts als je minder warmtepomp uit de buitenlucht onttrekt. Dus hoge Ta is beter tegen de defrosts?
- Hoge Ta COP 3 = 2 kW compressor 3 kW buitenlucht = 5 kW warmte op de warmtemeter.
- Lage Ta COP 4 = 1,5 kW compressor 3,5 kW buitenlucht = 5 kW warmte op de warmtemeter.
Met een hoge Ta is het vermogen hoger dus eerder defrosts. Maar misschien denk ik te simpel.
Dus een 5kw op 100% defrost eerder en vaker als een 10kw op 50%.
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2019 22:44 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ja, en hogere warmte dus andere kant meer verdampen, dus sneller invriezen.Grolsch schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:43:
Volgens mijn beleving is het zo dat hoe meer de wp op zijn tenen loopt (hoge frequentie, hoog vermogen) hoe meer defrosts.
Met een hoge Ta is het vermogen hoger dus eerder defrosts. Maar misschien denk ik te simpel.
Dus een 5kw op 100% defrost eerder en vaker als een 10kw op 50%.
Bij ons in Twente is het volgens mij nog wat kouder en ook mistig, mijn 11,2KW liep rustig op 6 a 7 KW te snorren en heeft 2 defrosts gehad in 5 uur.
Tijdens opstarten moet mijn WP ook ff flink aan de bak, en bij deze omstandigheden binnen een 45 minuten de eerste defrost te pakken.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2019 23:02 ]
https://snapshot.raintank...cXnK4HnIiz0CE0lYg?orgId=2
Suggesties zijn welkom.
Wat is je Ta ?Mr.MarQuez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:24:
Wat zeggen jullie dan van deze grafieken? Vind namelijk dat er erg veel defrost optreden gedurende de laatste 24 uur. WP loopt op +/-50% van zijn vermogen. Wel is het hier in zuiden van het land erg mistig en koud al de hele dag. Gaat trouwens om een 9KW T-cap.
Suggesties zijn welkom.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Rond de 29 graden, is te zien in de eerste grafiek.
Voor een tcap durf ik het niet te zeggen, maar bij @Dylantje2 zie je het zelfde beeld.Mr.MarQuez schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:24:
Wat zeggen jullie dan van deze grafieken? Vind namelijk dat er erg veel defrost optreden gedurende de laatste 24 uur. WP loopt op +/-50% van zijn vermogen. Wel is het hier in zuiden van het land erg mistig en koud al de hele dag. Gaat trouwens om een 9KW T-cap.
Suggesties zijn welkom.
@Verwijderd Dylantje heeft wel geluk
Dat is iig geen misdaad tegen de mensheid.
Dylantje heeft elke 40 min een defrost, dat is nog gekker hoor, maar doen de pana's toch allemaal een beetje als je met iets tempo draait, dan gaan ze boog grafieken maken.Ramon_1984 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:34:
[...]
Voor een tcap durf ik het niet te zeggen, maar bij @Dylantje2 zie je het zelfde beeld.
@Verwijderd Dylantje heeft wel geluk
Verwijderd

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 00:01 ]
Hmm...mijn 11,2 kW Mitsu staat nu begrensd op 75% en draait ook rustig op 5,9 tot 6,5 kW, maar vanwege mist en temperatuur rond nul graden toch elke 50 minuten een defrost ( 9 stuks vanaf 16:00 tot middernacht).Grolsch schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:00:
Bij ons in Twente is het volgens mij nog wat kouder en ook mistig, mijn 11,2KW liep rustig op 6 a 7 KW te snorren en heeft 2 defrosts gehad in 5 uur.
Tijdens opstarten moet mijn WP ook ff flink aan de bak, en bij deze omstandigheden binnen een 45 minuten de eerste defrost te pakken.
[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 05-12-2019 00:02 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Denk dat vooral de grootte van de verdamper een rol speelt en de tempratuur van de verdamper.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Nope mijne niet, begrensde 9 kW dus draait nooit voluit.Rol-Co schreef op woensdag 4 december 2019 @ 23:54:
[...]
Dylantje heeft elke 40 min een defrost, dat is nog gekker hoor, maar doen de pana's toch allemaal een beetje als je met iets tempo draait, dan gaan ze boog grafieken maken.
Goeie keuze geweest achteraf...
1 PVoutput . Dongen NB
Wat ik meer afvraag is of het verschil maakt tussen Dt 2 zetting en mijn 'Vrije" ruimte die ik de Wp gaf.reneeke1970 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 04:56:
[...]
Nope mijne niet, begrensde 9 kW dus draait nooit voluit.
Goeie keuze geweest achteraf...
Mist hier ook al meerdere dagen op 95%+ RV volgens buienradar, en mijn sensoren.
Hogere pompsnelheid met hoge RV, of lagere pompsnelheid met hogere RV...
Frequentie hoger of lager icm dit vochtige weer en best wel koude weer?
En dan mss wel te kleine verdamper voor het vermogen van de 5H.
Aangezien een F een grotere verdamper had geloof ik?
Wat zouden de data anlaysten daar van zeggen?
Er zijn hier wel eens onverklaarbare heftige mist periodes geweest in het verleden...
Wat mij opvalt is dat mijn T binnen best goed blijft.. Ondanks alle Df en mijn te kleine wp, en toch wel wat koude dagen achter elkaar
Daar hoor ik niet zo hele veel over?

Alleen mijn WAF wel... ze straalt gewoon
En tsja de Df van een grotere WP zal iets anders zijn als hij minder hoeft te werken.
Ik zweet in mijn werk ook nooit... maar op andere momenten.
Droger koud weer... Please.
@Mr.MarQuez
Stook eens op WAR...
@Ramon_1984
Waarom geluk?
En dan ook nog eens:

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 05-12-2019 07:28 ]
Volgens mij zegt Ta niets over defrosts.
Volgens mij (los van temperatuur en RV) is het % vermogen waar de WP op draait bepalend voor het aantal defrosts.
Stelling:
Welke WP heeft eerder last een defrost
WP 1 = WP die op 80% vermogen draait met een Ta van 40 graden.
WP 2 = WP die op 80% vermogen draait met een Ta van 30 graden
Ik denk dat het niet uitmaakt.
Bij mij scheelt het aardig dat ik alleen verwarm tussen 10.00 en 22.00m tussen 22.00 en 10.00 is de buitentemperatuur normaal gesproken lager en de RV vaak hoger.Remco45 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:00:
[...]
Hmm...mijn 11,2 kW Mitsu staat nu begrensd op 75% en draait ook rustig op 5,9 tot 6,5 kW, maar vanwege mist en temperatuur rond nul graden toch elke 50 minuten een defrost ( 9 stuks vanaf 16:00 tot middernacht).
Maar het blijft allemaal erg afhankelijk van de temperatuur, RV en gevraagde vermogen.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2019 07:20 ]
Hebben jullie zo vaak een defrost omdat jullie de hele nacht door draaien soms?roelzadh schreef op donderdag 5 december 2019 @ 00:58:
Hier een 10kw op 50%, ongeveer iedere 1,5 uur een defrost.... Hier trouwens 8 defrosts in dezelfde periode waarvan 3 tijdens een SWW run
Denk dat vooral de grootte van de verdamper een rol speelt en de tempratuur van de verdamper.
Ik heb gisteren maar 4 defrosts gehad (of de luchtvochtigheid is bij jullie veel hoger). Ik draai vanaf 8 uur 's ochtends tot 7 uur 's avonds, 14Kw WP op 75%, mijn SWW run is vanaf 14:00 tot 14:25.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik heb wel wat afbeeldingen die jouw aanname ondersteunen:Grolsch schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:20:
[...]
Volgens mij zegt Ta niets over defrosts.
Volgens mij (los van temperatuur en RV) is het % vermogen waar de WP op draait bepalend voor het aantal defrosts.
Stelling:
Welke WP heeft eerder last een defrost
WP 1 = WP die op 80% vermogen draait met een Ta van 40 graden.
WP 2 = WP die op 80% vermogen draait met een Ta van 30 graden
Ik denk dat het niet uitmaakt.
[...]
Bij mij scheelt het aardig dat ik alleen verwarm tussen 10.00 en 22.00m tussen 22.00 en 10.00 is de buitentemperatuur normaal gesproken lager en de RV vaak hoger.
Maar het blijft allemaal erg afhankelijk van de temperatuur, RV en gevraagde vermogen.
Hier het vermogen van afgelopen nacht (96% RV, buitentemperatuur 0 graden)

Hierbij de aanvoertemperatuur:

Duidelijk zichtbaar dat de tijd tussen de defrosts toeneemt bij afnemend vermogen. De aanvoertemperatuur is nagenoeg constant (of iets toenemend)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Zoals ik toen ook al aangaf is de Ta naar mijn mening niet bepalend voor het aantal defrosts.
Het warmteverlies (en dus de warmtebehoefte) wordt niet anders bij een lagere Ta.
Met meer afgifte kun je alleen dezelfde hoeveelheid energie kwijt in dezelfde woning met een lagere Ta temperatuur, maar het thermisch vermogen wordt daar niet lager van. 5KW blijft 5KW, of dit nu met een Ta van 25 graden, of met een Ta van 45 wordt bereikt.
Ik zie dan ook geen noemenswaardige verschillen in het aantal defrosts bij @Dylantje2 , zodra het richting de 0 graden gaat, dan gaat zijn WP op vol vermogen draaien met de nodige defrosts tot gevolg, dit was vorig seizoen zo, en nu nog steeds, wellicht met een lagere Ta en betere COP.
[ Voor 18% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2019 07:37 ]
Vind je? Ik zie toch duidelijk dat de tussenpozen van de defrosts langer duren naarmate het vermogen afneemt.mightym schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:32:
[...]
Ik heb wel wat afbeeldingen die jouw aanname ondersteunen:
Hier het vermogen van afgelopen nacht (96% RV, buitentemperatuur 0 graden)
[Afbeelding]
Hierbij de aanvoertemperatuur:
[Afbeelding]
Duidelijk zichtbaar dat de tijd tussen de defrosts toeneemt bij afnemend vermogen. De aanvoertemperatuur is nagenoeg constant (of iets toenemend)
@reneeke1970
Het is bij jou minder inderdaad maar hij maakt ook wel boogjes.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
Deze doet het niet, maar die lijkt het ook makkelijk te hebben.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=66961&sid=71472
Vind het behoorlijk meevallen, op hoger vermogen heb je veel meer defrosts.

Dit was gisteren in principe mag die 24h per dag lopen. Zit nog wel te kijken of ik hem automatisch naar 75% kan zetten overdag wanneer hij op of onder setpoint zit
PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Het verbruik is, zoals verwacht, iets hoger, maar de temperatuur in huis wel constanter. Ondanks het knijpen van de vloerverwarming begint het nu wel te warm te worden, dus ik zal mijn stooklijn curve moeten corrigeren om te bepalen of dit voldoende is. Het is ook niet te verwachten dat de WP de hele winter op dezelfde instellingen zou kunnen draaien met wisselende buiten temperaturen.
Vanaf 16:00 gisteren tel ik zo'n 15 defrosts. Wel te verwachten met de hoeveelheid mist.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kan wel, daar is WAR voor.wervisser schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:58:
Heb om te testen mijn Loria eens op WAR ingesteld door de thermostaat af te koppelen. Resultaat is een continue in gebruik zijnde WP in plaats van een paar uurtjes per dag waarin mijn vloer teveel ging afkoelen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het verbruik is, zoals verwacht, iets hoger, maar de temperatuur in huis wel constanter. Ondanks het knijpen van de vloerverwarming begint het nu wel te warm te worden, dus ik zal mijn stooklijn curve moeten corrigeren om te bepalen of dit voldoende is. Het is ook niet te verwachten dat de WP de hele winter op dezelfde instellingen zou kunnen draaien met wisselende buiten temperaturen.
Op WAR moet je de stooklijn zo vlak mogelijk maken, het mag wel een graadje warmer water worden bij kouder dan -5 dat geeft niets, defrosts heb je dan bijna niet meer.
Maar zo te lezen moet je omlaag met je water temp, dat geeft ook gelijk een betere cop.
Ik zou niet de vvw knijpen.
Ik kan de Ta niet verlagen, maar wel de curve. Die correctie staat nu op 0,0, maar mag zeker wel naar -1,0. Als ik de vvw niet knijp ben ik bang dat het bloedheet word in de woonkamer. De temperatuur daalt daar nauwelijks tenzij ik wat deuren ga openzetten ondanks dat het maar 2 groepen zijn die ver uit elkaar liggen.Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 08:52:
[...]
Kan wel, daar is WAR voor.![]()
Op WAR moet je de stooklijn zo vlak mogelijk maken, het mag wel een graadje warmer water worden bij kouder dan -5 dat geeft niets, defrosts heb je dan bijna niet meer.
Maar zo te lezen moet je omlaag met je water temp, dat geeft ook gelijk een betere cop.
Ik zou niet de vvw knijpen.
Uiteraard heb ik ook defrost maar niet om de 45 min. Met heftige mist en rond vriespunt kan dat niet anders.Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:46:
[...]
Vind je? Ik zie toch duidelijk dat de tussenpozen van de defrosts langer duren naarmate het vermogen afneemt.
@reneeke1970
Het is bij jou minder inderdaad maar hij maakt ook wel boogjes.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=50707&sid=47192
Deze doet het niet, maar die lijkt het ook makkelijk te hebben.![]()
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=66961&sid=71472
@Dylantje2 vrees dat onder alle instellingen je wp gewoon aan de max komt. Gelukkig inderdaad nog warm binnen.
Maar ik vrees bij s'nachts -8 en overdag -2 paar dagen dat je het niet gaat redden.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kan me voorstellen dat bij een trage reactie de inclinatie hoger kan zijn dan bij een snelle reactie?
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

WP start wat later in de ochtend met een Shift -1 (tA 26c) en in quiet mode. Deze loopt zo rustig dat er maar 1 defrost is.
Later in de middag (13:00) gaat Shift weer naar 0 en quiet mode uit zodat er een tA van 27C is. Het systeem is dan al zo goed opgewarmd dat dit nauwelijks invloed heeft op verbruik. En zeker geen defrost meer
Hele huis is rond slaaptijd wel opgewarmd. Woonkamer werd 21,5C en bovenverdiepingen 19-20C.
Om half 8 is de zonneboiler wel flink afgekoeld door douchemomenten en gaat de klep automatisch open om het water weer op te warmen naar 27C
*op dit moment zit ik in een te koud werkzolderkantoor a 17,5C. Deze warm ik nu wel op met een LL warmtepomp. Heeft weinig nut om hele huis al op te warmen. (woonkamer is nog 20,5C)
[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 05-12-2019 09:33 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als je de curve verlaagd gaat de Ta naar beneden toch? WAR is niets meer dan X graden Ta bij X graden buiten temperatuur.wervisser schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:13:
[...]
Ik kan de Ta niet verlagen, maar wel de curve. Die correctie staat nu op 0,0, maar mag zeker wel naar -1,0. Als ik de vvw niet knijp ben ik bang dat het bloedheet word in de woonkamer. De temperatuur daalt daar nauwelijks tenzij ik wat deuren ga openzetten ondanks dat het maar 2 groepen zijn die ver uit elkaar liggen.
De curve kan je steiler of platter maken en in geheel naar boven of naar beneden, tenminste.....bij de mijne.
Maar dat zal overal ongeveer het zelfde zijn.
@joozzt
Geen tijd, dat is direct, en dan zoals ik hierboven beschrijf.
@kmf
Zoveel defrosts had ik niet, hij heeft de hele nacht doorgedraaid met mist en kou maar had vanmorgen 9 uur pas 5 defrosts.
Kamer 21,5, badkamer 21 en de rest 19,5.
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 05-12-2019 09:52 ]
Volgens mijn bescheiden mening maakt het wel uit, de weg naar een hoge Ta is er namelijk 1 van volgas en volgas vriest ie eerder mee in dan met een rustig drafje.Grolsch schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:36:
Ik kan me de discussie begin dit jaar nog herinneren dat @Dylantje2 meer afgifte geplaatst heeft begin dit jaar waardoor zijn Ta naar beneden zou kunnen met de hoop dat zijn WP minder last zou hebben van defrosts.
Zoals ik toen ook al aangaf is de Ta naar mijn mening niet bepalend voor het aantal defrosts.
Het warmteverlies (en dus de warmtebehoefte) wordt niet anders bij een lagere Ta.
Met meer afgifte kun je alleen dezelfde hoeveelheid energie kwijt in dezelfde woning met een lagere Ta temperatuur, maar het thermisch vermogen wordt daar niet lager van. 5KW blijft 5KW, of dit nu met een Ta van 25 graden, of met een Ta van 45 wordt bereikt.
Ik zie dan ook geen noemenswaardige verschillen in het aantal defrosts bij @Dylantje2 , zodra het richting de 0 graden gaat, dan gaat zijn WP op vol vermogen draaien met de nodige defrosts tot gevolg, dit was vorig seizoen zo, en nu nog steeds, wellicht met een lagere Ta en betere COP.
Dat ligt eraan, bij @Dylantje2 is zijn 5KW eerder op setpoint Ta 38 als mijn 11,2KW op setpoint 30.koevlaas2 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:53:
[...]
Volgens mijn bescheiden mening maakt het wel uit, de weg naar een hoge Ta is er namelijk 1 van volgas en volgas vriest ie eerder mee in dan met een rustig drafje.
Vermogen is het toverwoord, en een Ta van 40 kan aanzienlijk minder vermogen vragen als een Ta van 30. Dit is compleet afhankelijk van het afgiftesysteem.
Ja, klopt helemaal, maar bij een Loria kun je geen 'eigen' temperatuur instellen. Je kunt enkel op basis van de curve een temperatuur bepalen. Dat doet natuurlijk hetzelfde, maar je kunt niet zelf het getal opgeven.Rol-Co schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:49:
[...]
Als je de curve verlaagd gaat de Ta naar beneden toch? WAR is niets meer dan X graden Ta bij X graden buiten temperatuur.
De curve kan je steiler of platter maken en in geheel naar boven of naar beneden, tenminste.....bij de mijne.
Maar dat zal overal ongeveer het zelfde zijn.
Nee dat snap ik, maar je kan wel omhoog of omlaag zodat je op bijv 30 graden Ta bij 0 graden buiten uit komt, en dan heb je die 30 graden ook nog eens in de range 0-5 graden of -5 tot 0 graden.wervisser schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:02:
[...]
Ja, klopt helemaal, maar bij een Loria kun je geen 'eigen' temperatuur instellen. Je kunt enkel op basis van de curve een temperatuur bepalen. Dat doet natuurlijk hetzelfde, maar je kunt niet zelf het getal opgeven.
0 is key, daar zitten de meeste defrosts en je wilt niet dat hij juist bij 0 warmer water wil gaan maken terwijl hij al veel stopt om te defrosten, daar krijg je alleen maar een brullende buitenunit van en daar aan hangen weer meer defrosts. Dus +5 tot -5 is vlak.... op war.

Verwijderd

Als het 'defrost' probleem opgelost zou kunnen worden is er nog ruim 31% capaciteit 'over'.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2019 10:31 ]
Bedankt voor je reactiejschoorl2 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 21:31:
[...]
De f2040 kan ook koelen, wil je dit echter kunnen kan het zijn dat je wat extra’s moet installeren. Hiervoor zijn de https://www.nibe.eu/nl-nl...incipeschemas-hydraulisch erg handig (lucht/water)
Ik heb zelf vvm320 met een f2120 en om te kunnen koelen een extra 3 weg klep en pomp moeten installeren om de vvm320 te bypassen bij de koelfunctie. E.a is door nibe ingeregeld omdat de installateur vast liep. Heb zelf schema LW 1004K. Ik maak gebruik van wandverwarming in combinatie met lage temperatuur convectoren, scheelt circa 3-4 graden in de zomer binnen.
Als e.a bij jou al wel geinstalleerd is vind je hier hoe je koeling activeert https://www.nibe.eu/nl-nl...-naar-koelen-en-omgekeerd
Vanuit de aannemer begrepen dat het koelen niet standaard wordt toegepast, vanwege het besloten energieconcept.. achter is dit inderdaad te realiseren, maar dan vervalt wel de garantie. Wel jammer, dat ze dit niet meenemen daarin..aangezien dit juist een mooi voordeel is van een WP.
Als het eenmaal gebouwd en bewoond is, maar even kijken of dit het waard is
In mijn beleving is zijn capaciteit juist het probleem van de defrost....Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:26:
Als het 'defrost' probleem opgelost zou kunnen worden is er nog ruim 31% capaciteit 'over'.

Verwijderd
Dit topic is gesloten.