Mijn woning ongeschikt, echter draait ondertussen 3 jaar succesvol.Chris499 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:39:
Doe de test: https://warmtepompvergelijker.nl/
Bij mij komt er uit dat ik alleen een hybride systeem zou kunnen nemen. Wel een voorzichtige conclusie als je zonder problemen in de praktijk all electric kunt draaien.
November 2018: 288.927kWh
November 2019: 305.186kWh
Niet zoveel aan gehobbyd voor zover ik kan teruglezen eigenlijk, maar het verschil is dan ook niet spectaculair.
November 2019: 305.186kWh
Niet zoveel aan gehobbyd voor zover ik kan teruglezen eigenlijk, maar het verschil is dan ook niet spectaculair.
Met een aantal generieke criteria zou je best kunnen zeggen dat jouw woning ongeschikt is. Volgens mij stook je net als Dylan niet boven want anders gok ik dat je het nooit met een 5kW zou kunnen redden.Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:44:
[...]
Mijn woning ongeschikt, echter draait ondertussen 3 jaar succesvol.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Verwijderd
@Felicia Ligt er natuurlijk aan wie de criteria bepaald, ben ik dat voor mijn woning, lijkt me wel nl. Ik heb met de warmtepomp een aanmerkelijk comfortabeler, 24h stoken, woning gekregen dan toen ik nog met gas verwarmde.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2019 20:58 ]
Dat is natuurlijk helemaal waar. Al heb ik bij de mijne ook wel rekening gehouden dat ik het gehele huis warm kan houden en niet alleen beneden vanwege het gezin maar stiekum toch ook voor wanneer ik de woning ooit eens in de verkoop zet.Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:53:
@Felicia Ligt er natuurlijk aan wie de criteria bepaald, ben ik dat voor mijn woning, lijkt me wel nl.
Want stel, een jong gezin koopt je huis en die gaan de eerstvolgende winter klagen dat ze de kiet niet warm krijgen en junior ligt te wenen in bed. Of ga jij ze vertellen dat je een 5kW hebt neergezet die waarschijnlijk niet alle vertrekken op 20 graden kan krijgen?
Verwijderd
@Felicia Ik richt mijn huis niet in voor de verkoop / voor iemand anders, ik woon er ondertussen 30 jaar en ben niet van plan te verhuizen.
Die warmtepompwijzer kijkt helemaal niet naar het gasverbruik, daaruit blijkt uiteindelijk of de woning in combinatie met het aanwezige afgiftesysteem ja dan nee geschikt is voor een warmtepomp. Waardeloze vergelijker in mijn optiek. Dezelfde vooroordelen als 'iedereen' ze kennelijk heeft.
De voorgestelde capaciteiten v.d voorgestelde WPen, n.a.v. opgegeven gasverbruik zijn ook minimaal 50% groter dan noodzakelijk, de helft zou volstaan en ik doe het met 64% minder.
Die warmtepompwijzer kijkt helemaal niet naar het gasverbruik, daaruit blijkt uiteindelijk of de woning in combinatie met het aanwezige afgiftesysteem ja dan nee geschikt is voor een warmtepomp. Waardeloze vergelijker in mijn optiek. Dezelfde vooroordelen als 'iedereen' ze kennelijk heeft.
De voorgestelde capaciteiten v.d voorgestelde WPen, n.a.v. opgegeven gasverbruik zijn ook minimaal 50% groter dan noodzakelijk, de helft zou volstaan en ik doe het met 64% minder.
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2019 21:11 ]
Tja.... Zal morgen eens dag voor dag bekijken maar ik zou het eigenlijk niet weten. Ik vermoed vorig jaar meer schommelingen in temperatuur waardoor hij telkens grote stijgingen ta moet maken, en dat is wel beetje funest. Lijkt alsof de personen met een vlakkere stook lijn er minder last van hebben.Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:26:
@reneeke1970 Ik reken helemaal op jou, dat jij een plausibele verklaring voor deze afwijkingen weet te vinden.
Het extreme zie je bij @Dylantje2 ,daar trekt ie naar 1700 watt als ta moet stijgen, en pruttelt 300 watt als buiten temp beetje stijgt. Ik hoef jou niet uit te leggen dat wp graag constant draait. Maar een stook lijn die tien graden uiteen loopt geeft zulke rare gevolgen.
[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 02-12-2019 21:14 ]
1 PVoutput . Dongen NB
True, @Verwijderd, ik koop mijn huis ook niet voor een ander maar ik hou bij het onderhoud en technische keuzes wel rekening met de toekomst. Grote kans dat tegen de tijd dat de kinderen het huis uit gaan de WP ook onderhand aan vervanging toe is. Kan ik toch terug van een 9kW naar een 5kW 
@reneeke1970, ik had vorig jaar de Ta vast op 40 nu vast op 38 met wat aanpassingen in de waterpomp settings en dergelijke. Daarbij heb ik ook de thermostaat hysterese aangepast van 0,5 naar 0,2. Daarmee is de temperatuur veel stabieler en loopt de WP een half uurtje in 1 run en 2 uur ofzo uit waar hij vorig jaar anderhalf uur liep en dan 2 uur uit.
@reneeke1970, ik had vorig jaar de Ta vast op 40 nu vast op 38 met wat aanpassingen in de waterpomp settings en dergelijke. Daarbij heb ik ook de thermostaat hysterese aangepast van 0,5 naar 0,2. Daarmee is de temperatuur veel stabieler en loopt de WP een half uurtje in 1 run en 2 uur ofzo uit waar hij vorig jaar anderhalf uur liep en dan 2 uur uit.
November 2018 261,8 kWhVerwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:46:
Welke data analist onder ons kan hier chocola van maken ? WP verbruik 2019 vs 2018 in november.
Meer graaddagen en minder zonuren.
Minderverbruik:
Ramon_1984 -0,4%
ikke -1,5%
Grolsch -6%
Dylantje2 -10,1%
Wauske -17,9%
jerh -31%
reneeke1970 -41,8%
kmf -47%
----------
Uitzondering op de regel:
daannn1987 +2,5%
wervisser +5,6%
November 2019 262,3 kWh
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hier ga ik uit van 125 Watt per persoon (2 personen), en ook gemiddeld 14 uur aanwezig per dag. Als ik kijk naar wat ik de afgelopen 2 maanden aan interne warmte naast de verwarming heb gelogd, kom ik uit op een:Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 15:39:
Het graaddagenverhaal linkt eigen verbruik rekening houdend met eigen/persoonlijk gewenste binnenT, daadwerkelijke interne en externe warmtewinsten met correctiefactoren voor seizoen, aan de gemeten gemiddelde buitenT, niet perfect maar ik denk realistischer dan een 'onbewoonde' / geen interne warmtewinsten woning die qua zoninstraling even gedaan wordt alsof die boven de noordpoolcirkel gesitueerd is.
-------------------------------------------------------------------------
Inschatting, graag commentaar als ik uit de bocht vlieg.
Omvang interne warmtewinsten: Menselijk lichaam tussen 100-125W, afhankelijk van activiteit, buiten werk- en schooltijd 14 uur aanwezig, levert ruwweg bij 3 persoons huishouden 110 * 14 * 3 = 4,6kWh per dag.
Het gemiddeld electra verbruik op jaarbasis van een 3 persoonsgezin is volgens gaslicht.com 3500kWh. Indien we aannemen dat het electraverbruik in het stookseizoen 20% hoger is dan daarbuiten komen we op heel globaal 350kWh per maand, iets meer dan 11kWh per dag, dit verbruik eindigt uiteindelijk als warmte in de woning. Totaal dus 4,6 + 11 = 15,6kWh per 24 uur.
Min = 9.313 kWh / dag
Average = 14.012 kWh / dag
Max = 19.740 kWh / dag
Als ik het plot is het een grote punten wolk:

De variatie komt van het electra verbruik, en laat wel zien dat zonder deze informatie het lastig is om dagen met elkaar te vergelijken, dat kan bij mij op een dag zomaar 10 kWh aan warmte schelen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dan heb jij aanpassingen gedaan die goed uitpakken. Heb ik twee jaar geleden ook gedaan. Maar dit jaar en vorig jaar zijn bij mij exact gelijkFelicia schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:11:
True, @Verwijderd, ik koop mijn huis ook niet voor een ander maar ik hou bij het onderhoud en technische keuzes wel rekening met de toekomst. Grote kans dat tegen de tijd dat de kinderen het huis uit gaan de WP ook onderhand aan vervanging toe is. Kan ik toch terug van een 9kW naar een 5kW
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, en hij loopt eigenlijk constant in de silent-3 modus omdat hij anders gewoon de Ta overshoot en zelfs bij 0 graden gewoon pendeld met 5 minuten aan/uitreneeke1970 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:16:
[...]
Dan heb jij aanpassingen gedaan die goed uitpakken. Heb ik twee jaar geleden ook gedaan. Maar dit jaar en vorig jaar zijn bij mij exact gelijk
Bij mij kun je feitelijk 2018 en 2019 niet vergelijken. Zoals eerder aangehaald staat de thermostaat 0.5 graden hoger en stook ik een kamer meer. Desalniettemin interessant... Denk dat er minder defrost 'weer' is geweest?Verwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:46:
Welke data analist onder ons kan hier chocola van maken ? WP verbruik 2019 vs 2018 in november.
Minderverbruik:
Ramon_1984 -0,4%
ikke -1,5%
Grolsch -6%
Dylantje2 -10,1%
Wauske -17,9%
jerh -31%
reneeke1970 -41,8%
kmf -47%
----------
daannn1987 +2,5%
wervisser +5,6%
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Sluit je buren er ook maar op aan.Felicia schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:17:
[...]
Ja, en hij loopt eigenlijk constant in de silent-3 modus omdat hij anders gewoon de Ta overshoot en zelfs bij 0 graden gewoon pendeld met 5 minuten aan/uit
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Koop je toch een fan coil. Die kan je wp toch zeker wel verwarmen zodat je boven kamers +20 graden worden.Felicia schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:11:
Huis verkoop je in de staat waarin die is. Kan ook geen verborgen gebrek zijn. Is een duidelijk gegeven wat voor soort verwarmingsbron er aanwezig is. Achteraf geen gezeik.
Die hebben al een 11kW houtkachel en die stookt er flink op los. Zo erg zelfs dat Ennatuurlijk eens wilde komen kijken of hij niet met z'n meter had geknoeid
Verwijderd
Prachtige puntenwolk, gemiddeld zit ik mijn aannames voor een 3 persoons huishouden zoals het lijkt redelijk in de buurt, voorlopig nog niet uit de bocht gevlogen, hele geruststelling.PentaClover schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:15:
[...]
Hier ga ik uit van 125 Watt per persoon (2 personen), en ook gemiddeld 14 uur aanwezig per dag. Als ik kijk naar wat ik de afgelopen 2 maanden aan interne warmte naast de verwarming heb gelogd, kom ik uit op een:
Min = 9.313 kWh / dag
Average = 14.012 kWh / dag
Max = 19.740 kWh / dag
Als ik het plot is het een grote punten wolk:
[Afbeelding: InternalHeat]
De variatie komt van het electra verbruik, en laat wel zien dat zonder deze informatie het lastig is om dagen met elkaar te vergelijken, dat kan bij mij op een dag zomaar 10 kWh aan warmte schelen.
Is ook een grafana app voor op phones.. [ zelfde login ]reneeke1970 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:21:
[...]
Op een telefoon werken die overzichten niet al te best...
Maar dat verklaart het mindere verbruik dan.
Ik ben echt ff te druk deze week om me serieus in te lezen en te antwoorden
Verklaringen heb ik niet echt, wel eigenlijk iets te hard ruizend radiatortje op het toilet. [ kan wel ff lopen voor de test ]
Alles is van mij te zien, dus voor de data mensen,
zeg maar wat zijn jullie eventuele wensen
Ik snap het toch niet,
waarom nu zo'n hoog debiet.
Terwijl de Dt kleiner is
Gaat het bij kouder weer toch mis.
Nu staat in de buurt van twee omdat het warmer is buiten.
Is het kouder gaan de Dt huilen tranen met tuiten..
Dus ik hoor graag wat jullie nog meer willen zien aankomende dagen
Je zult mij niet meer snel horen klagen
als de data-analisten meer postive opties hebben voor mij.
Maakt mij dat alleen maar meer blij.
Thanks alles heren
Ik weer even verder leren.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Oh jee surprise tijd hahaDylantje2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:37:
[...]
Is ook een grafana app voor op phones.. [ zelfde login ]
Verklaringen heb ik niet echt, wel eigenlijk iets te hard ruizend radiatortje op het toilet. [ kan wel ff lopen voor de test ]
Ik snap het toch niet,
Terwijl de Dt kleiner is
Thanks alles heren
1 PVoutput . Dongen NB
21.6 in je woonkamer, niet een beetje te warm?Dylantje2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:37:
[...]
Ik snap het toch niet,
Terwijl de Dt kleiner is
Thanks alles heren
Als ik het voor het kiezen zou hebben dan graag boven aan de pagina de grafieken, en al die tellerjes onderaan de paginaDylantje2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:37:
[...]
Ik snap het toch niet,
Terwijl de Dt kleiner is
Thanks alles heren
Als ik nu met m'n Android phone je grafieken bekijken krijg ik ongeveer RSI van het scrollen
Ook bij mij komt er hybride uit. Ze hebben daar blijkbaar een grote voorkeur voor. Ik zit al in het zevende stookseizoen met grote tevredenheid op allelectric.Chris499 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:39:
Bij mij komt er uit dat ik alleen een hybride systeem zou kunnen nemen. Wel een voorzichtige conclusie als je zonder problemen in de praktijk all electric kunt draaien.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
@Jan Treur Ik weet niet welk algoritme achter deze site zit, maar ik zou 'm volkomen waardeloos noemen.
Met mijn huis uit 1924 (vloerverarming, HR++, vloer, gevel, dak geisoleeerd; 1200m3 gasverbruik) is er én geen full-electric én geen hybride-oplossing. Verander ik alleen het bouwjaar naar 2018 dan is er een geschikte hybride-oplossing.
Met mijn huis uit 1924 (vloerverarming, HR++, vloer, gevel, dak geisoleeerd; 1200m3 gasverbruik) is er én geen full-electric én geen hybride-oplossing. Verander ik alleen het bouwjaar naar 2018 dan is er een geschikte hybride-oplossing.
Dat geeft inderdaad te denken.
Zitten er misschien mensen achter deze site die belangen in de gas-branche hebben?
Zitten er misschien mensen achter deze site die belangen in de gas-branche hebben?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Nee, hier ook, heerlijkRamon_1984 schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:02:
[...]
21.6 in je woonkamer, niet een beetje te warm?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Weet iemand of de begrenzingskabel van Mitsubishi, de PAC-SE55RA-E, slechts een stekkertje met kabel is, of zit er ook nog electronica aan? De goedkoopste die ik heb kunnen vinden is € 28 + €16 verzendkosten. Maar als het slechts een kabeltje is kan ik die net zo goed zelf maken.
Ik heb een vraag voor de experts hier 
Mijn Loria 6000 staat de hele tijd te pendelen zo lijkt het. Ook als hij 's ochtends na de nachtverlaging zijn best moet gaan doen om de woning op termperatuur te krijgen. Nu heb ik het vermoeden dat dit komt omdat mijn pomp te langzaam draait.
Na mijn warmtepomp zit een buffervat (25L) en de pomp trekt daar zijn water uit. Nu dacht ik als de pomp te langzaam draait dan haalt hij slechts een beetje warmte uit het buffervat en wordt de retour temperatuur richting de warmtepomp hoger waardoor deze al weer afslaat.
Is dit een juiste gedachtegang van mij? Of werkt dit niet zo?
Nu heb ik de volgende pomp in mijn installatie: https://www.heatnet.nl/st...ding-alpha2-autoadapt.pdf Volgens mij een vrij luxe apparaat, en deze staat op de "autoAdapt" stand. Ik heb verder geen flauw benul welke stand nu de juiste zou moeten zijn.
Mijn Loria 6000 staat de hele tijd te pendelen zo lijkt het. Ook als hij 's ochtends na de nachtverlaging zijn best moet gaan doen om de woning op termperatuur te krijgen. Nu heb ik het vermoeden dat dit komt omdat mijn pomp te langzaam draait.
Na mijn warmtepomp zit een buffervat (25L) en de pomp trekt daar zijn water uit. Nu dacht ik als de pomp te langzaam draait dan haalt hij slechts een beetje warmte uit het buffervat en wordt de retour temperatuur richting de warmtepomp hoger waardoor deze al weer afslaat.
Nu heb ik de volgende pomp in mijn installatie: https://www.heatnet.nl/st...ding-alpha2-autoadapt.pdf Volgens mij een vrij luxe apparaat, en deze staat op de "autoAdapt" stand. Ik heb verder geen flauw benul welke stand nu de juiste zou moeten zijn.
PSN: DutchTrickle PVoutput
Zou niet weten waarom niet. De woning iets af laten koelen en 's ochtends langzaamaan weer op temperatuur brengen is nog altijd goedkoper dan de woonkamer en garage de hele nacht op temperatuur houden.Noord27 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:57:
@Maverick Waarom pas je eigenlijk nachtverlaging toe met een WP? Probleem ligt niet zo zeer bij de pompsnelheid, maar eerder een onjuist gebruik van de WP zelf.
Ik zie dit pendel gedrag de hele tijd, enkel is het op dat moment zichtbaarder omdat het maximale vermogen waarmee hij verwarmt dan wat hoger ligt. Vandaar dat ik dat moment noem.
Daar ben je wel heel stellig van overtuigd.. Bij een CV ketel gaat dit vrijwel altijd op maar bij een WP niet..Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:26:
[...]
Zou niet weten waarom niet. De woning iets af laten koelen en 's ochtends langzaamaan weer op temperatuur brengen is nog altijd goedkoper dan de woonkamer en garage de hele nacht op temperatuur houden.
Ik zie dit pendel gedrag de hele tijd, enkel is het op dat moment zichtbaarder omdat het maximale vermogen waarmee hij verwarmt dan wat hoger ligt. Vandaar dat ik dat moment noem.
Als een WP vol aan de bak moet gaat het rendement behoorlijk omlaag.. Je haalt dus minder warmte uit je stroom
Is het wel pendelen? Zijn het niet defrosts?
Overigens is een 25l vaatje niet zo heel groot dat heb je natuurlijk binnen no time op (of over) de gewenste temperatuur.. heb je wat meer info over je installatie?
Ik heb een 50ltr buffer met een 2e pomp (ook Alpha 2, in PP1 stand) en dan zie ik dat de buffer nadat de WP een tijdje uit is geweest is gezakt naar 20-25 graden (2e pomp draait hier continu). Hij pakt dus wel de hele buffer, als ik het goed zie.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:34:
Volgens mij de hoogste pomp-stand die je aan kan, zonder dat je last hebt van ruis. Als de pompstand te laag is wordt pendelen bij mij in ieder geval erger...Nu heb ik de volgende pomp in mijn installatie: https://www.heatnet.nl/st...ding-alpha2-autoadapt.pdf Volgens mij een vrij luxe apparaat, en deze staat op de "autoAdapt" stand. Ik heb verder geen flauw benul welke stand nu de juiste zou moeten zijn.
Er zijn hier voor en tegenstanders van nachtverlaging. Blijkbaar is deze sterk afhankelijk van de situatie. Een goed geisoleerd, goed gebufferde woning met vloerverwarming met afdoende sterke WP werkt blijkbaar anders dan eentje met radiatoren en weinig isolatie.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:26:
[...]
Zou niet weten waarom niet. De woning iets af laten koelen en 's ochtends langzaamaan weer op temperatuur brengen is nog altijd goedkoper dan de woonkamer en garage de hele nacht op temperatuur houden.
Dus zelf even meten.
Je zegt trouwens helemaal niks over je situatie. Radiatoren? Vloerverwarming? Ta? Tr?Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:34:
Zeker weten dat ie aan het pendelen is?
[ Voor 41% gewijzigd door kmf op 03-12-2019 09:49 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Denk dat dit situatie afhankelijk is, en vaak wel meevalt.Daannn1987 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:33:
[...]
Daar ben je wel heel stellig van overtuigd.. Bij een CV ketel gaat dit vrijwel altijd op maar bij een WP niet..
Als een WP vol aan de bak moet gaat het rendement behoorlijk omlaag.. Je haalt dus minder warmte uit je stroom
Is het wel pendelen? Zijn het niet defrosts?
Overigens is een 25l vaatje niet zo heel groot dat heb je natuurlijk binnen no time op (of over) de gewenste temperatuur.. heb je wat meer info over je installatie?
Ja sneller opwarmen betekend hogere ta = lager rendement.
Maar:
-snachts is het rendement van WP ook relatief laag. (Lagere tbuiten, meer defrosts)
-energieverlies is redelijk linear aan binnentemp boven bepaald punt. Dus snachts 20 graden ipv 18 betekend dat je snachts aanzienlijk meer energie verliest.
(Zelf verwarm ik met een 7kw Pana H monoblock, en die zet ik pas rond 15u aan, en gaat s'avonds uit.) Geen mogelijkheid dat ik zou 'besparen' door hem 24u aan te laten.. dat laten natuurwetten niet toe.
Edit: Ik heb een jaren 60' A label, met radiatoren.
Nu hoeft hij niet echt met vol vermogen aan de slag, woning is nieuw en goed geïsoleerd, maar ik zou het eens kunnen proberen achterwege te laten. Alleen lastig vergelijken natuurlijk omdat het niet iedere nacht even koud is.Daannn1987 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:33:
[...]
Daar ben je wel heel stellig van overtuigd.. Bij een CV ketel gaat dit vrijwel altijd op maar bij een WP niet..
Ik heb dit gedrag ook al wel in de herfst gehad, dus defrosts zijn het niet. Hier zie je wat hij vanochtend deed tussen 5:00 en 6:30 https://pvoutput.org/intr...932&sid=46320&dt=20191203 Dit is het totale verbruik, de warmtepomp switcht een aantal keer tussen 1kw en uit. Terwijl hij kan in iets van 15 stappen tot 6kW kan moduleren.Is het wel pendelen? Zijn het niet defrosts?
Het buffervat is naar min mening ook wat te klein. Maar ik heb hier geen berekening voor om dit te onderbouwen. Ik heb delen van de installatie zelf moeten herbedraden omdat de installateur er een puinhoop van maakte, dus dat dit niet optimaal is zou me niets verbazen. Achter dit 25 liter van zit +/- 1250 meter leiding, verdeeld over 14 groepen. Die groepen hebben ieder een eigen actuator welke verdeeld zitten over 7 thermostaten. Na de nachtverlaging verwacht ik dat in principe iedere thermostaat warmte zal vragen, dus hij kan het warme water over de hele woning kwijt.
Gaat om vloerverwarming. De Ta wordt automatisch gestuurd door de buitentemperatuursensor.kmf schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:47:
[...]
[...]
Je zegt trouwens helemaal niks over je situatie. Radiatoren? Vloerverwarming? Ta? Tr?
Zeker weten dat ie aan het pendelen is?
Nee, ik weet niet zeker dat het pendelen is, ik sta open voor andere inzichten hierover
Hier trekt hij de buffer ook wel leeg, want de warmtepomp slaat daarna gewoon weer aan, maar dat duurt dan vervolgens niet lang. Waarom staat die van jou op de PP1 stand?Felicia schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:46:
[...]
Ik heb een 50ltr buffer met een 2e pomp (ook Alpha 2, in PP1 stand) en dan zie ik dat de buffer nadat de WP een tijdje uit is geweest is gezakt naar 20-25 graden (2e pomp draait hier continu). Hij pakt dus wel de hele buffer, als ik het goed zie.
[...]
Volgens mij de hoogste pomp-stand die je aan kan, zonder dat je last hebt van ruis. Als de pompstand te laag is wordt pendelen bij mij in ieder geval erger...
[ Voor 44% gewijzigd door Maverick op 03-12-2019 09:57 ]
Het algoritme achter deze site is simpel: ze verkopen gewoon je gegevens aan fabrikanten van warmtepompen.Cranberry schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 06:29:
@Jan Treur Ik weet niet welk algoritme achter deze site zit, maar ik zou 'm volkomen waardeloos noemen.
Uit de privacy verklaring:
Dus ik heb maar even niet op de knop "accepteren" gedrukt.Bij het gebruik van onze diensten en producten verzamelen we persoonlijke informatie over je. Zo verzamelen we de door jou verstrekte gegevens, waaronder jouw naam, adres en e-mailadres, voor het verstrekken van informatie aan onze deelnemende warmtepompfabrikanten, die op basis hiervan contact met je zullen opnemen voor de vervolgstappen vermeld op de website. Dit zijn bedrijven die net als Warmtepompvergelijker.nl zorgvuldig met jouw persoonlijke informatie omgaan.
(….)
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Pendelen = verbruik 0, dus zoals het op en aftoeren van dat grafiek van je te zien is dat niet pendelen.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:56:
[...]
Gaat om vloerverwarming. De Ta wordt automatisch gestuurd door de buitentemperatuursensor.
Nee, ik weet niet zeker dat het pendelen is, ik sta open voor andere inzichten hierover
Hoe is je hydraulische schema? Heb je een grafiek van de Ta en Tr op die momenten?
Ik heb zo'n schommelend effect ook (maar niet zo extreem) als de zonneboiler mee gaat doen met CV ondersteuning. Dan gaat de WP optoeren omdat de dT opeens heel wat anders wordt.
Dat zal de buurtverduurzaming wel goed doen. Ik geef altijd de gegevevens op van de burenjaari schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:04:
[...]
Het algoritme achter deze site is simpel: ze verkopen gewoon je gegevens aan fabrikanten van warmtepompen.
Uit de privacy verklaring:
[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 03-12-2019 10:08 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
En je gebruikt ook hun IP-adres....kmf schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:07:
[...]
Dat zal de buurtverduurzaming wel goed doen. Ik geef altijd de gegevevens op van de buren
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Die grafiek is het totale verbruik op de meter. De Warmtepomp gaat wel degelijk naar 0 watt. Die gegevens die je vraagt heb ik niet. Ik zou van de week mijn opentherm gateway er eens aan kunnen hangen, dan kan ik die waardes wellicht eens bekijken.kmf schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:07:
[...]
Pendelen = verbruik 0, dus zoals het op en aftoeren van dat grafiek van je te zien is dat niet pendelen.
Hoe is je hydraulische schema? Heb je een grafiek van de Ta en Tr op die momenten?
Ik heb zo'n schommelend effect ook (maar niet zo extreem) als de zonneboiler mee gaat doen met CV ondersteuning. Dan gaat de WP optoeren omdat de dT opeens heel wat anders wordt.
Zolang ziggo niet verplicht is de IP addressen gekoppeld aan huisadressen door te geven aan marketeers, kunnen de websites alleen uitmaken dat iemand in de wijk geinteresseerd lijkt te zijn. En laten de buren nou ook toevallig in de wijk wonen. (ik hoefde trouwens niet een email door te geven op die site?)
Omdat ie bij iedere andere stand hoorbaar suist en daar worden zowel ik als de jongste wakker van. Liever dat ie wat meer pendelt terwijl ik lekker kan slapen dan andersom.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:56:
Hier trekt hij de buffer ook wel leeg, want de warmtepomp slaat daarna gewoon weer aan, maar dat duurt dan vervolgens niet lang. Waarom staat die van jou op de PP1 stand?
Daarom draait de pomp nu ook 7x24. Bij het starten is de buffer in principe gewoon kamertemperatuur en kan de WP lekker rustig beginnen met opwarmen. Dat is toch wel iets beter voor de COP heb ik het idee, al is het maar omdat hij bij een veel lagere temperatuur start en 40 minuten loopt i.p.v. 10 minuten vol gas en dan op minimum gaan draaien.
Bij mij is het nog gekker: ik heb naar waarheid opgegeven dat mijn huis van 1807 is, en dan is er geen warmtepomp oplossing, maar OOK geen hybride,Chris499 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:39:
Ik weet nu niet zeker of een gas CV wel zou kunnen, of dat ik maar turf moet gaan stoken in een boerderij met bouwjaar 1807......
Ik zit lekker warm hier met een all electric WP, maar de 'deskundigen' raden het dus af, zelfs al heb ik €600 bespaard aan brandstof kosten in de afgelopen winter.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb een paar maand terug nog een post geplaatst met mijn ervaringen met het kabeltje:doek55 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:27:
Weet iemand of de begrenzingskabel van Mitsubishi, de PAC-SE55RA-E, slechts een stekkertje met kabel is, of zit er ook nog electronica aan? De goedkoopste die ik heb kunnen vinden is € 28 + €16 verzendkosten. Maar als het slechts een kabeltje is kan ik die net zo goed zelf maken.
BlueTooth76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Het is een kabel, stekker en 3 weerstandjes.
Volgens een post van Koevlaas2 zijn de weerstandjes 1.2kOhm.
Dus weerstanden met kleurcode: bruin (1), rood (2), rood (2 nullen)
koevlaas2 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
https://www.mitsubishi-aircon.com.ua/restricted/Manuals/PAC-SE55RA-E.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-12-2019 10:38 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik zou de "adviezen" van de "warmtepompvergelijker" met een flinke korrel zout nemen!Chris499 schreef op maandag 2 december 2019 @ 20:39:
(of eigenlijk meteen vergeten).
Zelfs als de "warmtepompvergelijker" (What's in a name?) met een all-electric oplossing komt,
zijn de voorgestelde - geadverteerde - L/W-warmtepompen veel te groot en meestal nog van het hoog-temperatuur type (o.a. "T-CAP").
Voor mijn huis geïdentificeerd als:
"bj. 1984 - vrijstaand, 161 m², 402 m³, def. energielabel B" en met een gasverbruik van 800 m³,
worden alleen maar warmtepompen van Mitsubishi en Panasonic met een
(veel te groot) vermogen van 12 - 13,9 kW warm aanbevolen
(incl. warm water - zonder kan je helaas niet opgeven).
Ik zou graag willen weten welke criteria werkelijk voor de selectie gehandhaafd worden.
Ik weet bijna zeker dat ik met een 5 kW model voor de verwarming kan volstaan
(+ een warmtepompboiler voor sww) - wat bedrijfs- en kostentechnisch de betere oplossing is.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Bij mijn Mitsubishi gaat bij zowel pendelen als defrost het opgenomen vermogen een aantal minuten naar <100W (pomp en systeem blijven draaien). Op de Kamstrup warmtemeter kan ik goed het verschil zien tussen pendelen en defrost, deze logt een defrost als koelactie (~0,35kWh per keer). Bij dit weer verwacht ik eerder defrosts dan pendelen.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:14:
[...]
Die grafiek is het totale verbruik op de meter. De Warmtepomp gaat wel degelijk naar 0 watt. Die gegevens die je vraagt heb ik niet. Ik zou van de week mijn opentherm gateway er eens aan kunnen hangen, dan kan ik die waardes wellicht eens bekijken.
Goedeochtend allemaal ! ik lees hier nu al een tijdje mee en we gaan verhuizen naar een ander pand over 2 maanden.
er is daar nageisoleerd (dak / vloer / gevel) totaal 180m2 woonoppervlak (begane grond en 1e verdieping) en volledig voorzien van vloerverwarming. de huidige eigenaar heeft er nu een HR combiketel hangen maar ik zou graag met het ook op de toekomst de ketel willen vervangen door een volledig electrisch systeem. we gebruiken nu als gezin +/- 2000 KWh per jaar aan stroom naast de 3600wp zonnenpanelen installatie die er op het huidige huis zit.
op het nieuwe pand komen voor 8000 wp aan panelen te liggen en zou graag willen gaan "stoken" met een warmtepomp / warmtepomp boiler zijn er in Limburg ook montage bedrijven die goede ervaring en kennis hebben van zo'n systeem ?
De installateurs die ik tot nu gesproken heb raden het af namelijk terwijl als ik hier door de 95 pagina's lees er zat mensen zijn die alles met de warmtepomp doen en dus geen hybride systeem hebben.
er is daar nageisoleerd (dak / vloer / gevel) totaal 180m2 woonoppervlak (begane grond en 1e verdieping) en volledig voorzien van vloerverwarming. de huidige eigenaar heeft er nu een HR combiketel hangen maar ik zou graag met het ook op de toekomst de ketel willen vervangen door een volledig electrisch systeem. we gebruiken nu als gezin +/- 2000 KWh per jaar aan stroom naast de 3600wp zonnenpanelen installatie die er op het huidige huis zit.
op het nieuwe pand komen voor 8000 wp aan panelen te liggen en zou graag willen gaan "stoken" met een warmtepomp / warmtepomp boiler zijn er in Limburg ook montage bedrijven die goede ervaring en kennis hebben van zo'n systeem ?
De installateurs die ik tot nu gesproken heb raden het af namelijk terwijl als ik hier door de 95 pagina's lees er zat mensen zijn die alles met de warmtepomp doen en dus geen hybride systeem hebben.
Verwijderd
@jimmya3 Gezien alles al LTV / vloerverwarming, geen enkel probleem, als je enkele jaarverbruiken qua gas hebt van de huidige bewoner en de gezinssamenstelling ivm warmwater verbruik is de benodigde capaciteit te berekenen.
Top daar ga ik nog even achteraan.Verwijderd schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:41:
@jimmya3 Gezien alles al LTV / vloerverwarming, geen enkel probleem, als je enkele jaarverbruiken qua gas hebt van de huidige bewoner en de gezinssamenstelling ivm warmwater verbruik is de benodigde capaciteit te berekenen.
Ik weet enkel dat er nu 380 euro aan voorschot betaald word waarbij ik moet opmerken dat de huidige bewoners 24/7 op beide etages 22 graden stoken en altijd en overal (zelfs in de garage) het licht aan hebben daarnaast is er nog geen zonnenpaneleninstallatie aanwezig.
Wij gaan dit niet doen voor een slaapkamer etage is volgens ons een temperatuur van maximaal 18 graden voldoende.
[ Voor 4% gewijzigd door jimmya3 op 03-12-2019 11:46 ]
Verwijderd
@jimmya3 Met 8000Wp en een warmtepomp moet je redelijk richting de 0 euro voorschot kunnen komen verwacht ik. Onder voorwaarde dat omliggende bomen niet voor schaduwwerking zorgen.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 11:59 ]
Er is geen schaduwwerking voor wat betreft de PV schuin (plat) dak op zuid en een plat dak van de aanbouw tevens op zuid.Verwijderd schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 11:57:
@jimmya3 Met 8000Wp en een warmtepomp moet je redelijk richting de 0 euro voorschot kunnen komen verwacht ik. Onder voorwaarde dat omliggende bomen niet voor schaduwwerking zorgen.
Welke Loria is het eigenlijk? Je gaf aan 6000 maar is het de 6008?Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:53:
[...]
Nu hoeft hij niet echt met vol vermogen aan de slag, woning is nieuw en goed geïsoleerd, maar ik zou het eens kunnen proberen achterwege te laten. Alleen lastig vergelijken natuurlijk omdat het niet iedere nacht even koud is.
[...]
Ik heb dit gedrag ook al wel in de herfst gehad, dus defrosts zijn het niet. Hier zie je wat hij vanochtend deed tussen 5:00 en 6:30 https://pvoutput.org/intr...932&sid=46320&dt=20191203 Dit is het totale verbruik, de warmtepomp switcht een aantal keer tussen 1kw en uit. Terwijl hij kan in iets van 15 stappen tot 6kW kan moduleren.
Het buffervat is naar min mening ook wat te klein. Maar ik heb hier geen berekening voor om dit te onderbouwen. Ik heb delen van de installatie zelf moeten herbedraden omdat de installateur er een puinhoop van maakte, dus dat dit niet optimaal is zou me niets verbazen. Achter dit 25 liter van zit +/- 1250 meter leiding, verdeeld over 14 groepen. Die groepen hebben ieder een eigen actuator welke verdeeld zitten over 7 thermostaten. Na de nachtverlaging verwacht ik dat in principe iedere thermostaat warmte zal vragen, dus hij kan het warme water over de hele woning kwijt.
Tussen hoeven en doen zit een behoorlijk verschil natuurlijk.
Eigenlijk is het meten = weten.. je hebt toevallig geen TA / TR gegevens?
Is je systeem hydraulisch gescheiden?
WP een eigen pomp en het afgifte circuit eigen pomp?
Tussen 5 en 6:30 lijkt hij inderdaad kort te branden, maar data per 5 minuten wordt uit gemiddeld dus zegt niet zoveel.
Wat gebeurd er tussen 6:40 en 7:20? Hier lijkt hij toch wel even redelijk wat te leveren (en kwijt te kunnen?).
Verwijderd
Met de niet perfecte graadagen methode kun je wel een redelijk betrouwbare indruk krijgen, wel over meerdere dagen meten, om bijv. iets meer/minder zonsinvloeden ed. enigszins uit te middelen.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:53:
[...]
Nu hoeft hij niet echt met vol vermogen aan de slag, woning is nieuw en goed geïsoleerd, maar ik zou het eens kunnen proberen achterwege te laten. Alleen lastig vergelijken natuurlijk omdat het niet iedere nacht even koud is.
Bedrijf- en kostentechnisch de betere oplossing voor wie? Inderdaad....dunklefaser schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:51:
[...]
Ik zou de "adviezen" van de "warmtepompvergelijker" met een flinke korrel zout nemen!
(of eigenlijk meteen vergeten).
*knip* -stuk tekst-
Ik weet bijna zeker dat ik met een 5 kW model voor de verwarming kan volstaan
(+ een warmtepompboiler voor sww) - wat bedrijfs- en kostentechnisch de betere oplossing is.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verwijderd
@thido Voor de eigenaar / bezitter / gebruiker.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 12:34 ]
Blijft een schatting van die site. Maatwerk kunnen ze niet leveren. Heb je je huis van 1807 helemaal geïsoleerd? Nieuwe schil er tegenaan?Naalroc schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 10:25:
[...]
Bij mij is het nog gekker: ik heb naar waarheid opgegeven dat mijn huis van 1807 is, en dan is er geen warmtepomp oplossing, maar OOK geen hybride,
Ik weet nu niet zeker of een gas CV wel zou kunnen, of dat ik maar turf moet gaan stoken in een boerderij met bouwjaar 1807......
Ik zit lekker warm hier met een all electric WP, maar de 'deskundigen' raden het dus af, zelfs al heb ik €600 bespaard aan brandstof kosten in de afgelopen winter.
Het is een Loria 6010. Ik zal vannacht eens proberen te meten. Ik weet niet wat hydraulisch gescheiden betekent. (ik zit even te zoeken, kom dan het volgende tegen: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ Mijn installatie is dus als voorbeeld A aangelegd)Daannn1987 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:09:
[...]
Welke Loria is het eigenlijk? Je gaf aan 6000 maar is het de 6008?
Tussen hoeven en doen zit een behoorlijk verschil natuurlijk.
Eigenlijk is het meten = weten.. je hebt toevallig geen TA / TR gegevens?
Is je systeem hydraulisch gescheiden?
WP een eigen pomp en het afgifte circuit eigen pomp?
Tussen 5 en 6:30 lijkt hij inderdaad kort te branden, maar data per 5 minuten wordt uit gemiddeld dus zegt niet zoveel.
Wat gebeurd er tussen 6:40 en 7:20? Hier lijkt hij toch wel even redelijk wat te leveren (en kwijt te kunnen?).
Om 6:40 zijn we wakker en wordt er gedoucht. Dan gaat hij het SSW verwarmen.
@Maverick Je hebt ook vast wel flowmeters bovenop je verdelerbalk zitten, hoeveel gaat er per groep en totaal door heen? Ca. 2L/min/groep of zelfs meer zou mooi zijn. Als je dat niet haalt zal de secundaire pomp wat harder moeten pompen.
Welke stooklijninstellingen heb je? (parameters 30-31)
Een Loria 6010 in een nieuwbouwhuis is mogelijk wat ruim. Misschien moet je Ta iets omhoog om de minimale afgifte te behalen (ca. 3kW).
Een Loria 6010 in een nieuwbouwhuis is mogelijk wat ruim. Misschien moet je Ta iets omhoog om de minimale afgifte te behalen (ca. 3kW).
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Kijk, dat is dus niet maatgevend, of een wp het wel kan trekken of niet: ik heb nu all electric, en heb het overal warm, EN ik heb geld bespaard.Chris499 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:46:
[...]
Blijft een schatting van die site. Maatwerk kunnen ze niet leveren. Heb je je huis van 1807 helemaal geïsoleerd? Nieuwe schil er tegenaan?
Dus het kan, daar gaat het om. Niks hybride.
Maar, iid er is wel het eea aan gedaan in de loop der jaren.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Helemaal mee eens. Deze website geeft een veel te voorzichtige schatting van wat er mogelijk is.Naalroc schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:18:
[...]
Kijk, dat is dus niet maatgevend, of een wp het wel kan trekken of niet: ik heb nu all electric, en heb het overal warm, EN ik heb geld bespaard.
Dus het kan, daar gaat het om. Niks hybride.
Maar, iid er is wel het eea aan gedaan in de loop der jaren.
Uiteindelijk zal het ze er om gaan om klanten te werven voor derde partijen. Om geen claims te ontvangen van woningen die niet warm worden schatten ze het laag in.
Oei, dit zijn goede vragenChris_82 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:14:
@Maverick Je hebt ook vast wel flowmeters bovenop je verdelerbalk zitten, hoeveel gaat er per groep en totaal door heen? Ca. 2L/min/groep of zelfs meer zou mooi zijn. Als je dat niet haalt zal de secundaire pomp wat harder moeten pompen.
Opstelling A is iig niet hydraulisch gescheiden.Chris_82 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:14:
Inderdaad een 6010 klinkt wat heftig voor een nieuwbouwwoning @Maverick heb je wat meer details?
M2 te verwarmen, gewenste temperatuur, type ventilatie?
Als je WP te groot is, is nachtverlaging wellicht wel handig zodat je wat te compenseren hebt smorgens.
Wat Chris al zegt, een hogere TA + Hogere flow = meer warmte afgifte.
Tja, de ene vind 18 graden warm zat, de ander trekt bij 22 graden een trui aan...Naalroc schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:18:
[...]
Kijk, dat is dus niet maatgevend, of een wp het wel kan trekken of niet: ik heb nu all electric, en heb het overal warm, EN ik heb geld bespaard.
Dat zou inderdaad de bedoeling moeten zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:31:
@thido Voor de eigenaar / bezitter / gebruiker.
Maar een advies dat daarbij past ga je echt niet krijgen...
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik moet zeggen dat ik het mee vind vallen. Ik heb zelf mijn monumentale huis uit 1857 ingevuld en er kwam een all-electric-advies uit. Wel een Remeha met een gigantische overcapaciteit (22kW) waarbij ik verwacht dat het een 11kW warmtepomp is met een optionele 11kW 3-fase naverwarmer (COP=1). Hij wordt in ieder geval gepromoot als 11kW verwarmen en 22kW maximaal vermogen.thido schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:39:
[...]
Dat zou inderdaad de bedoeling moeten zijn.
Maar een advies dat daarbij past ga je echt niet krijgen...
Ik snap wel dat zo's site als wp-vergelijker erg veilig gaat zitten met adviezen en daardoor sneller op hybride of overcapaciteit uitkomt. Het is nu eenmaal zo dat 99% van de Nederlanders geen tweakers zijn die gewoon willen dat het werkt zonder enige optimalisatie uit te voeren van installatie of stookgedrag. De branche is nu al gewend met gasketels gigantische overcapaciteit te installeren dus dat zal in eerste instantie ook gepoogd worden bij warmtepompen. Het feit dat tweakers met optimalisaties en in sommige gevallen ook het accepteren van imperfecties op lagere vermogens warmtepompen uitkomen is voor de rest van Nederland geen oplossing.
10KW, zal wel aan de grote kant zijn.Maverick schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 12:58:
[...]
Het is een Loria 6010. Ik zal vannacht eens proberen te meten. Ik weet niet wat hydraulisch gescheiden betekent. (ik zit even te zoeken, kom dan het volgende tegen: https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ Mijn installatie is dus als voorbeeld A aangelegd)
Om 6:40 zijn we wakker en wordt er gedoucht. Dan gaat hij het SSW verwarmen.
Heb je wel een ontkoppelingsbuffer vat, 25 liter heb ik nog niet eerder gezien.
Kan je misschien wat foto's plaatsen van je instalatie, dat geeft wat meer inzicht in de situatie.
[ Voor 14% gewijzigd door Ramon_1984 op 03-12-2019 14:16 ]
Heeft iemand hier nog een Ecodan begrenzingskabeltje over die hij/zij niet meer gebruikt? Aangezien ik nu nog maar op een heel klein vloertje draai, zou ik m graag overnemen om zo in combinatie met de weekklok van de Ecodan het pendelen wat in te dammen.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Is al eerder besproken maar in principe begrenst dat kabeltje enkel het maximale vermogen maar niet het minimale vermogen. Dus als je pomp al rustig op zijn minimale vermogen aan het snorren is dan gaat het kabeltje niet voorkomen dat hij gaat pendelen. Hoogstens voorkomt het kabeltje dat hij (te) snel de gewenste Ta haalt waardoor de runs wat langer worden.hesselbeertje schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:47:
Heeft iemand hier nog een Ecodan begrenzingskabeltje over die hij/zij niet meer gebruikt? Aangezien ik nu nog maar op een heel klein vloertje draai, zou ik m graag overnemen om zo in combinatie met de weekklok van de Ecodan het pendelen wat in te dammen.
Overigens heb ik geen extra kabeltje liggen maar hij is heel makkelijk zelf te maken, zie de instructies van Bluetooth hierboven. Ik heb hem ook zelf gemaakt 3 jaar geleden en het werkt perfect.
Natuurlijk is A wel hydraulisch gescheiden, en in mijn ogen nog de beste manier ook, tot tegenstelling wat die site beweerdDaannn1987 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:34:
[...]
Opstelling A is iig niet hydraulisch gescheiden.
Inderdaad een 6010 klinkt wat heftig voor een nieuwbouwwoning @Maverick heb je wat meer details?
M2 te verwarmen, gewenste temperatuur, type ventilatie?
Als je WP te groot is, is nachtverlaging wellicht wel handig zodat je wat te compenseren hebt smorgens.
Wat Chris al zegt, een hogere TA + Hogere flow = meer warmte afgifte.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar dan wel een ruim vat, en niet zoals @Maverick schrijft 25 liter.....reneeke1970 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:12:
[...]
Natuurlijk is A wel hydraulisch gescheiden, en in mijn ogen nog de beste manier ook, tot tegenstelling wat die site beweerd
Hydraulische scheiding staat los van inhoud, kan nog wel met 5 liter open verdelerRamon_1984 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:16:
[...]
Maar dan wel een ruim vat, en niet zoals @Maverick schrijft 25 liter.....
1 PVoutput . Dongen NB
Ja je hebt gelijk..reneeke1970 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:12:
[...]
Natuurlijk is A wel hydraulisch gescheiden, en in mijn ogen nog de beste manier ook, tot tegenstelling wat die site beweerd
Of het effectief is in de geschetste situatie (25L) valt wel te betwijfelen..
Op 25l krijg je een kleine DT denk ik ? Enorm veel wervelingen in zo'n klein vat
Zal dit hem zijn?
https://www.havepe.nl/nl/...a-buffervat-25l/2344/2366
[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 03-12-2019 15:35 ]
November 2018 439 kWhVerwijderd schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:46:
Minderverbruik:
Ramon_1984 -0,4%
ikke -1,5%
Grolsch -6%
Dylantje2 -10,1%
Wauske -17,9%
jerh -31%
reneeke1970 -41,8%
kmf -47%
----------
daannn1987 +2,5%
wervisser +5,6%
November 2019 473 kWh + 8% dus
Ook (aanzienlijke) hogere temperaturen dan voorheen met de oude cv ketel verdeler.
Half oktober gesloten verdeler geplaatst

Wel links en rechts van mij woningen die niet normaal verwarmd worden. Vakantie en ziekte.
[ Voor 6% gewijzigd door hrt op 03-12-2019 15:41 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Hydraulische scheiding is altijd effectief.Daannn1987 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:32:
[...]
Ja je hebt gelijk..
Of het effectief is in de geschetste situatie (25L) valt wel te betwijfelen..
Op 25l krijg je een kleine DT denk ik ? Enorm veel wervelingen in zo'n klein vat
Zal dit hem zijn?
https://www.havepe.nl/nl/...a-buffervat-25l/2344/2366
Heeft overigens niks met dt of ta of tr te maken, dan snap je niet waar hij voor dient.
Wervelingen, ja waarschijnlijk wel met de gigantische flow voor zon klein ding, maar dat hindert verder niet.
Of dat het vat is geen idee, wel peper duur ding Poe Poe.
Zitten vast speciale Venturi in voor goede menging....
1 PVoutput . Dongen NB
weet iemand evt een 3 of 4 kw modulerende monoblock WP die op de subsidie lijst staat?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Oh er zijn zat wpb die je daar voor kunt misbruiken ter aanvulling.....Dylantje2 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:06:
weet iemand evt een 3 of 4 kw modulerende monoblock WP die op de subsidie lijst staat?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja die ken ik, maar moet buiten geplaats worden bij kennis..reneeke1970 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:19:
[...]
Oh er zijn zat wpb die je daar voor kunt misbruiken ter aanvulling.....
Mag een chinees id zijn.
Maar kleinste wat ik kan vinden 5 Kw...
En als het echt niet anders is..
Maar hij wil de vloerverwarming die niet heel groot is erop laten draaien.
Pak gewoon de 5KW panasonic, die gaat al zo ver terug.
Weet iemand van de Mitsu gebruikers hier per hoeveel graden de Mitsu regelt op WAR
Ik had in mijn hoofd zitten dat dit per hele graad ging, maar ik heb nu echt het idee dat dit per halve graad gaat
Bij mij loopt de stooklijn van Ta 35 bij Tb -5 naar Ta 30 bij Tb +5.
Dus bij 3 graden zou de Ta 31 moeten zijn, bij 1 graad Ta 32, etc.
Nu heb ik dus het idee dat het per halve graad geregeld word ( nu Tbuiten = 4 graden, Ta = 30,5 ).
Weet iemand van de Mitsu gebruikers hier per hoeveel graden de Mitsu regelt op WAR
Ik had in mijn hoofd zitten dat dit per hele graad ging, maar ik heb nu echt het idee dat dit per halve graad gaat
Nu heb ik dus het idee dat het per halve graad geregeld word ( nu Tbuiten = 4 graden, Ta = 30,5 ).
Ik heb op de slaapkamers ongeveer totaal 10kW aan radiatoren hangen op basis van 75/65/20 specificaties, hoeveel afgifte vermogen blijft hier ongeveer van over na overstap op een warmtepomp met 'standaard' instellingen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Concept november 2019
Controleer de invoer s.v.p.
Controleer de invoer s.v.p.

Melcloud meet per halve graad, maar ik kan enkel hele graden instellen voor de TA. De display van de mitsu geeft de stooklijn ook per hele graad weer, dus hij springt hier van 29 naar 30 bij TB-3Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:30:
Pak gewoon de 5KW panasonic, die gaat al zo ver terug.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
De procon A1M werkt met halve graden. (dus halve graden?)Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:30:
WAR geen idee, ik (begin met) stook op een vaste temperatuur vanaf 12.00 smiddags als de zon hoog staat

Wel leuk dat Procon A1M, vooral de frequentie is interessant.
@AUijtdehaag staat de flow ook in de procon? Dat is het enige wat ik in de melcloud mis
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Dat staat toch in zijn plaatje (21/ltr/minuut) dus lijkt mij welroelzadh schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:45:
@AUijtdehaag staat de flow ook in de procon? Dat is het enige wat ik in de melcloud mis
Zeker mooi spul, maar wat ik van @Remco45 en @AUijtdehaag moet je eerst 5 dagen op een programmeer cursus voordat je er leuke dingen mee kunt doen, en ik zie er nog geen toegevoegde waarde in
Ik weet niet of ik het goed uitreken, maar ik denk het volgendeBlackraven schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:36:
Ik heb op de slaapkamers ongeveer totaal 10kW aan radiatoren hangen op basis van 75/65/20 specificaties, hoeveel afgifte vermogen blijft hier ongeveer van over na overstap op een warmtepomp met 'standaard' instellingen?
gemiddelde radiatortemperatuur bij 10KW is 70 (75+65/2) dus de dT van radiator naar ruimte is 50 (70-20).
Dus bij een dT van 50 graden is het vermogen 10KW, stel we gaan naar WP vriendelijke temperaturen van Ta 35 / Tr 30, dan is de gemiddelde temperatuur 32,5, dT tussen radiator en ruimte is dan 12,5 graden.
Dus blijft van 10KW 12,5/50e dus een kwart dus 2,5KW over denk ik
@Verwijderd heeft hier wel een gedachte over verwacht ik
[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2019 20:51 ]
Als jij mij ff een procon opstuurt, ga ik het voor je testenAUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:49:
@Grolsch Je had toch node-red? En kan je kan kopieren en plakken?
Zo'n apparaat is nog niet goedkoop volgens mij, en wat kan ik er meer mee uitlezen als wat ik nu doe? Flow is een vastgetal, en frequentie is leuk om te zien maar heeft geen toegevoegde waarde naar mijn mening.
@Grolsch programmeren is mijn vak, maar er klopt van de interne metingen van de mitsubishi dus niet heel veel dus ik ga er niet aan beginnen. Draai nu op 50% de hele maand met een MCOP van 4.3 waar ik afgelopen winter nooit hoger kwam dan 4.1 
374kwh verstookt maar kan het helaas nog nergens mee vergelijken.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
@Grolsch
Ik kwam er gister achter dat de frequentie telkens verliep naar een max waarde en vervolgens naar een defrost.
Nu ik de flow verhoog blijft die frequentie (min of meer) beter gehandhaafd.
Daar was ik niet achter gekomen, als ik de frequentie niet zag.
Bovendien is omgevings geluid bij mij, erg gerelatieerd aan de frequentie. In zowel hoog en laag.
Maar "om eerlijk te zijn", procon is een leuke gadget en helaas ook niet heel nauwkeurig.
Maar werkt prima en per 5 seconden staat die nu.
Nu nog ff naar domoticz en grafana.
Edit:
Gratis staat niet in mijn woordenboek. (de code mag je gratis hebben)
Ik steek er genoeg uren in ook
https://www.shopclima.it/...r-units-m-s-p-ecodan.html
Ik kwam er gister achter dat de frequentie telkens verliep naar een max waarde en vervolgens naar een defrost.
Bovendien is omgevings geluid bij mij, erg gerelatieerd aan de frequentie. In zowel hoog en laag.
Maar "om eerlijk te zijn", procon is een leuke gadget en helaas ook niet heel nauwkeurig.
Maar werkt prima en per 5 seconden staat die nu.
Nu nog ff naar domoticz en grafana.
Edit:
Ik steek er genoeg uren in ook
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2019 20:59 ]
Mijn interne warmtemeter was ook niet helemaal accuraat, ik heb hem een keer gekalibreerd met mijn 400L SWW vat, en dat is aardig gelukt.roelzadh schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:53:
@Grolsch programmeren is mijn vak, maar er klopt van de interne metingen van de mitsubishi dus niet heel veel dus ik ga er niet aan beginnen. Draai nu op 50% de hele maand met een MCOP van 4.3 waar ik afgelopen winter nooit hoger kwam dan 4.1
De gemeten nu gemeten waarden komen overeen met het boekje en ik zie geen "Gekke" of "sterk afwijkende" resultaten. Dus 100% accuraat zal het niet zijn, maar indicatief heb ik er voldoende aan.
Zo'n procon haalt z'n gegevens uit de enigzins ongebetrouwbare metingen van de mitsu, dus als je een puinhoop automatiseert krijg je een geautomatiseerde puinhoop
Ik kan niet meer flow kwijt over mijn buffervat als 26 ltr/minuut wat ruim voldoende is om de 11KW van mijn WP kwijt te raken mocht het nodig zijn, dus hogere flow wil bij mij nietAUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:55:
@Grolsch
Maar "om eerlijk te zijn", procom is een leuke gadget en helaas ook niet heel nauwkeurig.
Maar werkt prima.
Nu nog ff naar domoticz en grafana
Maar inderdaad leuk werk, en als ik zo'n Procon voor 20 tientjes in de handen kan krijgen komt hij er bij mij ook, zelfde geld voor een Kamstrup
Nog in geen 244 jaar, daar koop je ook 24,4 kratjes Grolsch voor, en dan weet ik wel waar ik meer "plezier" van hebAUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:55:
@Grolsch
Edit:
Ik steek er genoeg uren in ook![]()
[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2019 21:00 ]
@Grolsch ik ga er maar vanuit dat de afwijkingen constant zijn, dus een betere MCOP betekend efficiënter opgewekt. Maar of de extra draaiuren dat teniet toen is moeilijk te zeggen. Hij draait wel mooi rustig op 50% nu
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Bedankt, net een Omrekeningstabel EN 442 gevonden, scheelt een factor ~6, dus een kleine 2kW blijft er over, naast mijn vloerverwarming da's niet veel extra afgifte vermogen. Ik denk inderdaad dat een PUHZ-SW75YAA een betere keuze is op basis van mijn afgifte dan de PUHZ-SHW112YAA.Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:48:
[...]
Ik weet niet of ik het goed uitreken, maar ik denk het volgende
gemiddelde radiatortemperatuur bij 10KW is 70 (75+65/2) dus de dT van radiator naar ruimte is 50 (70-20).
Dus bij een dT van 50 graden is het vermogen 10KW, stel we gaan naar WP vriendelijke temperaturen van Ta 35 / Tr 30, dan is de gemiddelde temperatuur 32,5, dT tussen radiator en ruimte is dan 12,5 graden.
Dus blijft van 10KW 12,5/50e dus een kwart dus 2,5KW over denk ik
@Verwijderd heeft hier wel een gedachte over verwacht ik
Bij aanvoer van 35 retour 30 graden delen door 8. De exacte cijfers heeft Radson radiatoren in de vergelijking tabel staan. Soms even vervelend om er mee geconfronteerd te worden dat er zo weinig vermogen over blijft.Blackraven schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:36:
Edit.dus 6 nog
Grolsch schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:56:
[...]
Zo'n procon haalt z'n gegevens uit de enigzins ongebetrouwbare metingen van de mitsu, dus als je een puinhoop automatiseert krijg je een geautomatiseerde puinhoop
Edit: proost
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-12-2019 21:05 ]
Best sneue cijfers inderdaadFut41 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:05:
[...]
Bij aanvoer van 35 retour 30 graden delen door 8. De exacte cijfers heeft Radson radiatoren in de vergelijking tabel staan. Soms even vervelend om er mee geconfronteerd te worden dat er zo weinig vermogen over blijft.
Edit.dus 6 nog
Gelukkig stook ik nu al met Ta40 graden, het is nog steeds comfortabel boven, dus heel veel zal het niet meer uitmaken.
Maar nu weet ik in elk geval hoeveel extra afgifte ik nog mee kan rekenen voor een warmtepomp.
Toch een beetje angstig om een te kleine unit te kiezen
Dit is hier op het forum ook al veel besproken, geeft alleen maar aan dat invriezen van de unit je buitensensor beïnvloed.AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 20:55:
@Grolsch
Daar was ik niet achter gekomen, als ik de frequentie niet zag
AUijtdehaag schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:29:
@Rol-Co Sorry was druk bezig met programmeren en niet met lezen...

Stop daar dan eens mee.....
Op 100% loopt hij net zo rustig, het kabeltje beperkt max vermogen en doet niets met minimaal vermogen.roelzadh schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 21:03:
@Grolsch ik ga er maar vanuit dat de afwijkingen constant zijn, dus een betere MCOP betekend efficiënter opgewekt. Maar of de extra draaiuren dat teniet toen is moeilijk te zeggen. Hij draait wel mooi rustig op 50% nu
Verwijderd
@Grolsch @Blackraven Het is nog dramatischer vul hier maar eens 75/65/20 en 35/30/20 in na het gedownload te hebben van www.henrad.eu/henrad1/wp-content/uploads/PREMIUM-ECO-NL.xlsx
@Grolsch @Blackraven Wellicht ter geruststelling ik heb redelijk betrouwbare vermoedens dat de berekeningswijze volgens EN 442 niet deugt, heel misschien binnenkort een projectje met Hanze University of Applied Sciences in Groningen om aan te tonen dat het inderdaad niet klopt.
@Grolsch @Blackraven Wellicht ter geruststelling ik heb redelijk betrouwbare vermoedens dat de berekeningswijze volgens EN 442 niet deugt, heel misschien binnenkort een projectje met Hanze University of Applied Sciences in Groningen om aan te tonen dat het inderdaad niet klopt.
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2019 22:29 ]
Dit topic is gesloten.