Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Japie.G schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:50:
Die thermostaat/Controller heb ik, ware het niet dat mijn systeem de hybrid variant is. Helaas kan daar de hysterese niet lager ingesteld worden. Zelfs niet als ik de verwarming op warmtepomp only modus instel. Beetje jammer. Wellicht in de toekomst naar de non hybrid overstappen.. stuk meer opties zie ik in dat filmpje.
YouTube: Daikin Altherma Heat Pump Hydrobox C Series Controller Tour Of The I... .
Het maakt niet uit welke Daikin jij hebt die thermostaat stelt eenvoudig de room temperatuur in, incl de hysterisis van 0.5C.
Bekijk het maar eens goed, niet te rap zeggen dat het niet kan met jouw hybride...het YouTube filmpje staat nu ingesteld op de juiste plek, je moet op jouw thermostaat wel eerst in het juist menu geraken, gewoon even je installateur inschakelen.
Ik heb 3 jaar geleden wekenlang in het menu liggen stoeien, vooral dankzij een geduldige installateur weet ik nu aardig de weg in dit Daikin oerwoud van gegevens en afstellingen.
Succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Japie.G schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:44:
Ik heb nu stops van ongeveer 15 uur. Daarna moet er dus weer een bak aan energie ingepompt worden om weer terug te komen naar setpoint + halve graad. Die graad die ‘voel’ ik. Ik zou het een stuk aangenamer vinden als de hysteresis de helft zou zijn.

Je zegt het zelf, zo min mogelijk +/- van de temperatuur..
Die heb ik ook, in de vroege ochtend draaid de boel hier en dan de hele dag uit de volgende nacht weer hetzelfde.
Hysteresis bij een Mitsubishi is ook 1c

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:50
@Chris_82
Duidelijk, dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:11
johooo schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:54:
Ik heb een vraag. Misschien is dit het verkeerde topic maar ik ervaar wel veel kennis hier.

Hoe dik moeten de leidingen zijn, 25 meter lang, tussen mijn warmtepomp (3 tot 8 KW afgegeven vermogen) en de wamtewisselaar van de voerverwarming bij een voorkeurstemperatuur van 35 graden voor de vloer?

Het vermogen van de warmtepomp is bepaald op basis van mijn gasverbruik.

Dir is fase 1, eerst alleen de vloer, later ook radiatoren en geiser.
28mm of groter indien het een mono betreft, wat ik maar even aanneem

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:44
Gewoon 8 uur uit op WAR Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P789Cvb.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:51
rolandmegens schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:17:
Ik ben ondertussen rustig verder gegaan met alle plannen voor onze nieuwbouwwoning (start bouw maart 2020). Hiervoor kwam ik echter een vraagstuk tegen waar hier waarschijnlijk wel wat expertise over aanwezig is.

Situatie:
• Warmtepomp ~7kw (type tbd)
• Vloerverwarming beneden ~90m2. Aansturing als 1 grote zone
• Vloerverwarming boven ~70m2:
- Eigen verdeler achter een knieschot op 1e verdieping
- 5 losse zones (4 slaapkamers, 1 badkamer)
- De vloerverwarming van slaapkamers zal grotendeels uitstaan (sporadisch wat bijverwarmen/koelen)
• Vloerverwarming uiteraard 10HoH en max 80-100 meter per groep

Vragen:
• Kan ik de warmtepomp direct aansluiten op beide verdelers?
- Is hier een buffervat nodig omdat de bovenverdieping per zone geregeld wordt? Of is de capaciteit van benedenverdieping voldoende dat dit niet nodig is?
- Is er iets van een klep nodig tussen de verdelers en de warmtepomp? Of de leidingen gewoon simpel aftakken en direct naar verdeler?
• Omdat het open verdelers zijn, gaat de aansturing hiervan direct vanuit de warmtepomp? Dus dat ik alleen het volgende nodig heb: een thermostaat op beganegrond die direct de warmtepomp aanstuurt, en dan bij de bovenste verdieping op elke groep een stelmotor om deze in zones aan te sturen.
- Nadeel is dan dat als het beneden warm is, boven niet bijgestookt kan worden. Is dit nog op een manier te omzeilen? Door bijvoorbeeld de verdeler als geheel aan te sturen (dan uiteraard wel een buffervat nodig)
Je situatie lijkt erg op de mijne, zoals ik die in gedachten heb.
Paar opmerkingen:
  • 7 kW lijkt voor een moderne woning (met WTW?) vrij veel voor 160 m². Of heb je nog ventilatiesysteem C en geen tripel glas?
  • Wij krijgen ook 7 kW (eigenlijk 8, want Ecodan 75yaa) op 250 m² en nog 50 m² garage (ook voorzien van VVW).
  • Ik ga zou eenvoudig beginnen en die stelmotoren even laten zitten. Zorg wel voor voedingsspanning bij die verdelers, zodat je later alsnog die stelmotoren kan toevoegen, mocht dat nodig zijn.
  • Ons idee is om de de badkamers boven een eigen verdeler te geven, en de slaapkamers ook. Dan kan ik met de uitgang "koelen" van de WP deze schakelen als nodig. Ik verwacht de slaapkamers niet te hoeven verwarmen, maar die groepen alleen in te schakelen bij koelen. Badkamers andersom.
  • Sporadisch bijverwarmen van de puberkamers op de 2e verdieping lijkt me handiger met de LL wp, die er toch komt te hangen om die kamers (en de rest van het huis) koel te houden in de zomer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

Japie.G

Colour Classic

zandstraat schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:49:
[...]

YouTube: Daikin Altherma Heat Pump Hydrobox C Series Controller Tour Of The I... .
Het maakt niet uit welke Daikin jij hebt die thermostaat stelt eenvoudig de room temperatuur in, incl de hysterisis van 0.5C.
Bekijk het maar eens goed, niet te rap zeggen dat het niet kan met jouw hybride...het YouTube filmpje staat nu ingesteld op de juiste plek, je moet op jouw thermostaat wel eerst in het juist menu geraken, gewoon even je installateur inschakelen.
Ik heb 3 jaar geleden wekenlang in het menu liggen stoeien, vooral dankzij een geduldige installateur weet ik nu aardig de weg in dit Daikin oerwoud van gegevens en afstellingen.
Succes
Bedankt voor het meedenken! Helaas is het toch echt zo😉 Ik ken het menu ook volledig uit mn hoofd inclusief de verborgen installateurssettings. Ook een vraag bij daikin voor een custom software werd helaas negatief beantwoord. Ze doen het niet op dit systeem.

Setpoint 20gr geeft:
Uit tot 19.5gr. Dan aan
Aan tot 20.5gr. Dan uit

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Zwerius schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:12:
[...]

Ik zou liever niet voor 2 aparte systemen kiezen. Onnodig duur en gecompliceerd.
Je kunt ook met weinig opbouwhoogte VV op een verdiepingvloer maken.
Kijk naar wat wij in de badkamer gebruikt hebben. Of zelfs op de slaapkamers op een houten verdiepingvloer! Opbouwhoogte 15 mm. Zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html
Waarom heb je in de badkamer gekozen voor natte en in de slaapkamers voor droge vvw?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56
Op wat voor verbruik zit je dan?

Hier qua gebruik niet 8 uur uit maar toch ook wel lang genoeg (volgens Panasonic zo'n 4,5kWh verbruikt vandaag) :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ApZXR6OlvShuCs0AXiISTAzN/medium.png

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Felicia schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:20:
[...]

Op wat voor verbruik zit je dan?

Hier qua gebruik niet 8 uur uit maar toch ook wel lang genoeg (volgens Panasonic zo'n 4,5kWh verbruikt vandaag) :P
[Afbeelding]
Ook 4,5

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wzh2UPe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

PentaClover schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:09:
[...]

Ik doe alleen geen aannames over hoeveel kWh warmte er uit een m3 gas komt, ik meet met een Kamstrup 302 warmte meter hoeveel kWh warmte er door mijn CV ketel geproduceerd wordt.

Sinds 11 September is dat 2951.4 kWh warmte, daarvoor is 302.29 m3 gas verbrand wat neer komt op 9.76 kWh per m3 gas. (111.05% van de onderwaarde of 99.94% van de boven waarde)

Ik zie uit het grafiekje dat blijbaar de stookgrens bij mij op 16.2oC ligt.

Tevens is het duidelijk dat het huis "even" 0.5oC opwarmen serieus vermogen kost, de ketel is op 10.5 kW begrenst (het minimum van de ketel) en zelfs als ik dat uitsmeer over de 22 uur dan is dat 1-1.5 kW extra vermogen dat daarvoor nodig is.
Mooie waardes ! Zelf heb ik de ketel ook begrenst op min. vermogen, boekje zegt bij mij min 9,7 Kw maar zie dat de ketel verder terug moduleert naar ongeveer 6.2 Kw. (Intergas HR 28/24).
Is bij jouw alles vloerverwarming ? Maw hoe ziet je afgifte systeem er uit en welke ketel heb je ?
_/-\o_

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Laatst online: 27-02-2023
Japie.G schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:18:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Helaas is het toch echt zo😉 Ik ken het menu ook volledig uit mn hoofd inclusief de verborgen installateurssettings. Ook een vraag bij daikin voor een custom software werd helaas negatief beantwoord. Ze doen het niet op dit systeem.

Setpoint 20gr geeft:
Uit tot 19.5gr. Dan aan
Aan tot 20.5gr. Dan uit
Oke, Japie.G, jammer dat je Hysterisis probleem zelfs door Daikin niet opgelost kan worden. ik begrijp je teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:33

Japie.G

Colour Classic

Hoeveel verwarm je daarvoor? Ik knal er nu toch 9kwh in dagelijks met de daikin 🧐

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Japie.G schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:49:
[...]

Hoeveel verwarm je daarvoor? Ik knal er nu toch 9kwh in dagelijks met de daikin 🧐
+- 500m3

Dit is afgelopen week
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AVqYPhy.png

Heeft vandaag voor een groot deel ook wel met de zon te maken, dit lijkt wel de lijn van opbrengt van de zonnepanelen maar het is de temperatuur in de woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QlWCvMs.png

[ Voor 26% gewijzigd door Maikie18 op 25-11-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Chris_82 schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:22:
@hirodaro, laten we het maar redelijk geïsoleerd noemen met zoveel heatpipes en nog een gasverbruik van 1800 m3/jaar ;) En ik ga er maar vanuit dat het zwembad alleen in de zomer warm gehouden wordt.

Een warmtepomp kun je het beste direct op je CV aansluiten, bij aansluiten op 1 van je spiralen maak je de warmteoverdracht minder efficient, wat je meer stroom voor de WP zal gaan kosten.
Of je de WP in serie zet met het de buffer(s) of parallel laat lopen over het buffer lijkt me beide mogelijk. Parallel lijkt me de simpelste aanpassing en kan de WP zonder problemen zijn hoge flow behalen.

De dimensionering van z'n warmtepomp lijkt me moeilijker. Heb je een idee van gasverbruik per graaddag, als je zonneboiler niet meedoet?
Wil je SWW in de winter door dezelfde WP gaan laten doen?

Ja 1800 m3 is toch evengoed veel.. en dan heb ik ook nog redelijk vaak de houtkachel erbij aan. ik verwarm het zwembad alleen vanaf eind mei tot aan begin september. Daarna gaat alle de woning in. Alleen tijdens de winter heb je natuurlijk veel minder warmte vanuit de heatpipes vandaar de voorbereidingen voor aankoop warmtepomp en zonnepanelen.

Nee, ik heb geen beeld van verbruik per graaddag jammergenoeg. Ik overweeg wel een warmteverliesberekening te laten opmaken om een beter beeld te krijgen van de grote van de WP en eventuele aanvullende maatregelen zoals extra isolatie etc. Wel wil ik een split WP nemen. De buitenunit wil ik bij de technische ruimte neerzetten van het zwembad met ook een mogelijkheid om het zwembad te verwarmen tijdens de zomer. Waarschijnlijk 2 binnenunits (1 tbv zwembad en 1 tbv de buffers in huis.

Ik wil eigenlijk helemaal van het gas af en dus ook SWW gaan opwarmen met de WP. Eventueel een doorstroomverwarmer erbij. Daar komt nog een ruimte bij want ook het gastenverblijf heeft een Atag cv Ketel op gas. Ook daar vloerverwarming in de hele ruimte. Ca 130 m2. Op het gastverblijf de zuidkant vol leggen met zonnepanelen om het stroomverbruik weer terug te brengen. daar kan zo’n 10 KW op.

Vwb het gasverbruik 1800 m3 is ook het gastenverblijf gedeeltelijk verantwoordelijk.

Ik heb ook zitten denken aan 1 grotere WP met 3 binnenunits (zwembad, woning en gastenverblijf) maar dan kom ik te zitten met de maximale lengte van de leidingen tussen de WP en de binnenunits.

Gaat mij nu vooral om de juiste keuzes te maken in welke WP, welk hydrolisch schema, In combinatie met mijn huidige installatie en welke evt extra isolerende maatregelen met uiteraard de tvt.

Huidige installatie ca 4 a 5 jr geleden zelf aangelegd met behulp van het forum op tweakers. Vooral veel input gehad met Woudshoeve destijds.

[...]

@rolandmegens
* Ja,
- niet zoodzakelijk / Ja
- nee, ja, zorg wel voor voldoende grote diameter ledingwerk.
* Ja, ja, dit is realiseerbaar.
- ja, of met buffervat, of met WP-zoneregeling-ondersteuning, of met thermostaat (master/slave)

De hoofdvraag is of je de meerwaarde (+gemak/comfort) van buffer+pompgroepen voor jezelf kunt verdedigen tov van de meerprijs... Bij nieuwbouw zou ik het wel doen.
Alternatief zijn er vrijwel altijd mogelijkheden te bedenken om de WP een zetje te geven dmv thermostaat kort een half graadje erbij of eventueel een 2e thermostaat ergens te plaatsen (bijv. tado of nog simpeler via aan/uit hotelschakeling-achtig).

[...]

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Maikie18 schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:18:
[...]

Waarom heb je in de badkamer gekozen voor natte en in de slaapkamers voor droge vvw?
de badkamer is afgewerkt met een steenachtig materiaal (tegels) en de slaapkamers hebben gewoon laminaat op de alu-lamellen van de vv-liggen. Ik wilde het gewicht van de slaapkamer vloeren niet onnodig hoog maken.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
dunklefaser schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:32:
[...]
"For what it's worth" - oder so was ähnliches.
Mijn methodiek om stookgrens en het wattage per K (beneden de stookgrens!) te bepalen.

Mijn berekende stookgrens ligt trouwens bij ca. 15,0 °C - 15,5 °C met een *WAR" steilheid van ca. 200 W/K
Ik heb de efficiëntie van mijn gasketel a.d.h.v. het opgevangen/gecondenseerde water bepaald.
Nice, strakke lijn met de gefilterde data.

Ik probeer een beeld te krijgen wat er nu zo gedurende de winter gaat gebeuren inclusief de afwijkingen doordat iemand het hier in huis koud heeft en een beetje extra warmte wil hebben. :*)
HFman schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:33:
Mooie waardes ! Zelf heb ik de ketel ook begrenst op min. vermogen, boekje zegt bij mij min 9,7 Kw maar zie dat de ketel verder terug moduleert naar ongeveer 6.2 Kw. (Intergas HR 28/24).
Is bij jouw alles vloerverwarming ? Maw hoe ziet je afgifte systeem er uit en welke ketel heb je ?
_/-\o_
Ik heb beneden vloerverwarming + radiatoren, boven alleen radiatoren. Een Nefit Topline Aquapower van 45 kW die ik begrenst heb op 10.5 kW en de max temperatuur op 37oC.
Als ik de kamer temperatuur constant houd op 20oC wordt de Ta ongeveer gem. 27oC en de Tr gem. 23.5oC
Als ik het echt ga opwarmen tot 20.5oC, stijgt de Ta naar 37oC en de Tr naar 31oC

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:50
Andrehj schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:44:
[...]

Je situatie lijkt erg op de mijne, zoals ik die in gedachten heb.
Paar opmerkingen:
  • 7 kW lijkt voor een moderne woning (met WTW?) vrij veel voor 160 m². Of heb je nog ventilatiesysteem C en geen tripel glas?
  • Wij krijgen ook 7 kW (eigenlijk 8, want Ecodan 75yaa) op 250 m² en nog 50 m² garage (ook voorzien van VVW).
  • Ik ga zou eenvoudig beginnen en die stelmotoren even laten zitten. Zorg wel voor voedingsspanning bij die verdelers, zodat je later alsnog die stelmotoren kan toevoegen, mocht dat nodig zijn.
  • Ons idee is om de de badkamers boven een eigen verdeler te geven, en de slaapkamers ook. Dan kan ik met de uitgang "koelen" van de WP deze schakelen als nodig. Ik verwacht de slaapkamers niet te hoeven verwarmen, maar die groepen alleen in te schakelen bij koelen. Badkamers andersom.
  • Sporadisch bijverwarmen van de puberkamers op de 2e verdieping lijkt me handiger met de LL wp, die er toch komt te hangen om die kamers (en de rest van het huis) koel te houden in de zomer.
Het hele huis is 296m2 (858m3) en dan nog een garage van zo'n 18-20m2. De getallen van m2 vloerverwarming vallen laag uit omdat we de zolder overslaan qua verwarming (voor nu) en ik heb er ook wat meters afgehaald voor trapgaten, muren, dode hoeken, kookeiland etc.

De woning zal inderdaad ventilatie type D hebben en triple glas. Verder isolatiewaardes grotendeels volgens bouwbesluit.

Dus je gaat 3 verdelers plaatsen in totaal? (1x beneden, 1x badkamer, 1x slaapkamers) Doe je dit zodat je ipv zoneregeling gewoon de verdeler als geheel aan/uitzet? Weet je al hoe je die aansturing gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PentaClover schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:26:
[...]

Nice, strakke lijn met de gefilterde data.

Ik probeer een beeld te krijgen wat er nu zo gedurende de winter gaat gebeuren inclusief de afwijkingen doordat iemand het hier in huis koud heeft en een beetje extra warmte wil hebben. :*)

[...]

Ik heb beneden vloerverwarming + radiatoren, boven alleen radiatoren. Een Nefit Topline Aquapower van 45 kW die ik begrenst heb op 10.5 kW en de max temperatuur op 37oC.
Als ik de kamer temperatuur constant houd op 20oC wordt de Ta ongeveer gem. 27oC en de Tr gem. 23.5oC
Als ik het echt ga opwarmen tot 20.5oC, stijgt de Ta naar 37oC en de Tr naar 31oC
Met ta 28 - 30c redt je dan ook wel de 20.5c truimte, je ketel wil graag snel dus vandaar de enorme stijging in ta.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Ik heb vanmiddag raar pendelgedrag dat ik niet kan plaatsen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CreRvK35hFpR5FP3rMczww3E/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/me4M9SaTYXey80CYJmObyJg7/full.jpg

De WP heeft van 09:00u tot 13:00u op verwarming gestaan (WAR) en daarna tot 15:00u op SWW (in de praktijk is dat 13:30u tot 14:30u). Sinds 15:00u is hij nu aan het pendelen.

Het lijkt erop dat het buiten iets kouder is geworden en dat daarmee de aanvoertemperatuur omhoog is waardoor de delta in eerste instantie ook hoger is. Het lijkt wel of hij afslaat bij een delta >3,5 graad en het weer opnieuw gaat proberen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
rolandmegens schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:01:
[...]

Het hele huis is 296m2 (858m3) en dan nog een garage van zo'n 18-20m2. De getallen van m2 vloerverwarming vallen laag uit omdat we de zolder overslaan qua verwarming (voor nu) en ik heb er ook wat meters afgehaald voor trapgaten, muren, dode hoeken, kookeiland etc.
De woning zal inderdaad ventilatie type D hebben en triple glas. Verder isolatiewaardes grotendeels volgens bouwbesluit.
Dan zal die 7 kW heel aardig kloppen.
Dus je gaat 3 verdelers plaatsen in totaal? (1x beneden, 1x badkamer, 1x slaapkamers) Doe je dit zodat je ipv zoneregeling gewoon de verdeler als geheel aan/uitzet? Weet je al hoe je die aansturing gaat doen?
Ik ga er zelfs vier plaatsen:
  1. Bgg, altijd open.
  2. Garage, ook altijd open. Wellicht gaan we die groepen op de verdeler iets knijpen. Hangt van de behaalde temperatuur af.
  3. Badkamers boven. Hier komt een zoneklep voor, zodat deze uitgeschakeld kan worden als we gaan koelen.
  4. Slaapkamers boven. Hier komt ook een zoneklep voor, zodat we deze alleen kunnen inschakelen tijdens koelen.
Qua zoneklep ben ik nog op zoek naar een klep die geen standby-verbruik heeft. Verbruik tijdens open/dicht lopen is niet van belang.
Aansturing gewoon vanuit de warmtepomp die een output "cooling mode on" heeft. Wellicht via een Siemens Logo PLC, maar hierover twijfel ik nog. Moet ook even zien of die PLC wel fatsoenlijk in Domoticz is binnen te halen en of ik vanuit Domoticz netjes parameters in die PLC kan aanpassen.
Het idee achter die PLC is dat ik geen essentiële processen aan Domoticz wil hangen, omdat ik daarvoor Domoticz nog niet betrouwbaar genoeg acht.
En met Siemens Logo heb ik uitstekende ervaringen: in mijn huidige woning bestuurt zo'n PLC al 14 jaar storingsvrij mijn centrale afzuiging.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:04:
[...]

[...]

1. Bgg, altijd open.
  2. Garage, ook altijd open. Wellicht gaan we die groepen op de verdeler iets knijpen. Hangt van de behaalde temperatuur af.
  3. Badkamers boven. Hier komt een zoneklep voor, zodat deze uitgeschakeld kan worden als we gaan koelen.
  4. Slaapkamers boven. Hier komt ook een zoneklep voor, zodat we deze alleen kunnen inschakelen tijdens koelen.
Qua zoneklep ben ik nog op zoek naar een klep die geen standby-verbruik heeft. Verbruik tijdens open/dicht lopen is niet van belang.
Aansturing gewoon vanuit de warmtepomp die een output "cooling mode on" heeft. Wellicht via een Siemens Logo PLC, maar hierover twijfel ik nog. Moet ook even zien of die PLC wel fatsoenlijk in Domoticz is binnen te halen en of ik vanuit Domoticz netjes parameters in die PLC kan aanpassen.
Het idee achter die PLC is dat ik geen essentiële processen aan Domoticz wil hangen, omdat ik daarvoor Domoticz nog niet betrouwbaar genoeg acht.
En met Siemens Logo heb ik uitstekende ervaringen: in mijn huidige woning bestuurt zo'n PLC al 14 jaar storingsvrij mijn centrale afzuiging.
Je weet dat je ook groepen afzonderlijk kunt regelen? Daar heb je toch geen losse verdelers voor nodig? Lijkt mij nogal een dure oplossing ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DJT schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:11:
Ik heb vanmiddag raar pendelgedrag dat ik niet kan plaatsen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De WP heeft van 09:00u tot 13:00u op verwarming gestaan (WAR) en daarna tot 15:00u op SWW (in de praktijk is dat 13:30u tot 14:30u). Sinds 15:00u is hij nu aan het pendelen.

Het lijkt erop dat het buiten iets kouder is geworden en dat daarmee de aanvoertemperatuur omhoog is waardoor de delta in eerste instantie ook hoger is. Het lijkt wel of hij afslaat bij een delta >3,5 graad en het weer opnieuw gaat proberen.

Iemand een idee?
WP kan niet ver genoeg terug, Ta gaat tot 1K boven setpoint en slaat dan af. Wat is je stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@DJT in de middag neemt de buitentemperatuur toe, en dus ook je minimale vermogen en COP. Iets hogere TA instellen zal iets meer afgifte creëren.

Heb hier een vlakke stooklijn van TA29 bij - 3 tot TA31 bij -7 en dan weer vlak.

[ Voor 22% gewijzigd door roelzadh op 26-11-2019 19:48 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Met pijn en moeite heb ik eindelijk een regelsleutel voor de flowmeters gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GHrpwWr/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-163ff.jpg

Hiervoor heb ik de flow van VVW-groepen met de afsluiter geregeld. Dit werkte goed, maar zorgde er wel voor dat de leidingen kunnen suizen bij pompstand >4. Dus bleef de pompstand op 4.

Met de flowregelkraan, kan ik de flow regelen met de de flowmeters (Zoals het hoort). Hiermee is het suizen afgelopen en staat de pompstand op 5.

Helaas moest ik alles weer herbalanceren. Nu een week of twee bezig en eindelijk werkt alles naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MRPyXhy/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-165b3.jpg

Opmerkelijk: de flowmeters staan nu op 3 of 4. In plaats van 1-2 hiervoor? Blijkbaar wordt de flow beter gemeten?

Hoofdreden van de operatie: ik wil groepen automatisch afsluiten met zo'n actuator.
Andrehj schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:04:
[...]

[...]

1. Bgg, altijd open.
Ik heb net deze besteld: https://www.aliexpress.com/item/32965711014.html

Ben van plan om deze in combinatie met een raspberryPi en een stapel relays te bedienen. In plaats van een hele zones uit te schakelen, zal deze enkele sluiten om verdere opwarming te vertragen of stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 26-11-2019 20:34 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Grolsch schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:37:
[...]

WP kan niet ver genoeg terug, Ta gaat tot 1K boven setpoint en slaat dan af. Wat is je stooklijn?
Stooklijn was: <-10=32 en >+7=27
Ik heb 'm nu aangepast naar: <-10=32 en >+7=28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
DJT schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:44:
[...]

Als de buitentemperatuur stijgt en je hogere Ta gaat omlaag dan is je Tr te hoog waardoor je WP zijn vermogen niet meer kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJT schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:44:
[...]

Het is een beetje spelen, ik heb nog het oude type zubadan (YHA serie) en die kan helemaal slecht terugmoduleren met Ta temperaturen <30 graden.

Mijn stooklijn staat daarom nu op Ta 30 bij Tb +5 en Ta 35 bij Tb -5.

Zoals vanmiddag ging het heel lang goed en bleef hij 5 uur pruttelen tussen de setpoint (30) en de max "overshoot" van +1 (31), tot er nog een zone dichtliep en toen pendelde hij 1 x, 10 minuten daarna (20.30) ging de WP helemaal uit omdat overal de ruimtetemperatuur behaald was.

Dus wat jij kan doen is afgifte verhogen, dat kan op 2 manieren, 1 = flow verhogen aan de afgiftekant, 2 = Ta omhoog.

Dit soort weersomstandigheden zijn net het kantelpunt van pendelen, ik denk dat de actie die je nu doet (Ta +1) het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
kmf schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:33:
Met pijn en moeite heb ik eindelijk een regelsleutel voor de flowmeters gekregen.

[Afbeelding]

Hiervoor heb ik de flow van VVW-groepen met de afsluiter geregeld. Dit werkte goed, maar zorgde er wel voor dat de leidingen kunnen suizen bij pompstand >4. Dus bleef de pompstand op 4.

Met de flowregelkraan, kan ik de flow regelen met de de flowmeters (Zoals het hoort). Hiermee is het suizen afgelopen en staat de pompstand op 5.

Helaas moest ik alles weer herbalanceren. Nu een week of twee bezig en eindelijk werkt alles naar behoren.

[Afbeelding]

Opmerkelijk: de flowmeters staan nu op 3 of 4. In plaats van 1-2 hiervoor? Blijkbaar wordt de flow beter gemeten?

Hoofdreden van de operatie: ik wil groepen automatisch afsluiten met zo'n actuator.

[...]

Ik heb net deze besteld: https://www.aliexpress.com/item/32965711014.html

Ben van plan om deze in combinatie met een raspberryPi en een stapel relays te bedienen. In plaats van een hele zones uit te schakelen, zal deze enkele sluiten om verdere opwarming te vertragen of stoppen.
Ik heb dezelfde composiet verdeler.
Je had de flow ook kunnen regelen zonder die sleutel :?
Ik heb ze hier met de hand verdraait. Wat mij wel erg opviel met deze flowmeters is dat ze wel eens blijven 'hangen' op een bepaalde waarde welke niet de echte flow is. Een tikje ertegen of even open en dicht draaien gaf daarna een andere waarde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

JvdW schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:15:
[...]

Ik heb dezelfde composiet verdeler.
Je had de flow ook kunnen regelen zonder die sleutel :?
Bij mij niet.. die dingen zijn super strak. Zelfs met die sleutel heb ik blaren gekregen op m'n vingertoppen (maar ik heb dan ook fluweelzachte programmeursvingers)
Ik heb ze hier met de hand verdraait. Wat mij wel erg opviel met deze flowmeters is dat ze wel eens blijven 'hangen' op een bepaalde waarde welke niet de echte flow is. Een tikje ertegen of even open en dicht draaien gaf daarna een andere waarde....
Afsluiters helemaal dicht, en dan weer open, dan gaan de flowmeters wel weer stijgen naar de juiste waarde. Maar lager dan 1 komen ze niet bij mij. Waterdruk of zo.

Bij mij stijgen ze wel naar de "juiste" waarde. Als ik de flowmeter moet geloven heb ik dus gemiddeld een flow van 25*1.8l/m=45l/minuut (heb geen kamstrup om de flow te meten)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2KwnX3x/Screenshot-2019-11-26-21-23-32.png

Net onder de maximaal flowgrens

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ik zit een beetje met het berekenen van het vermogen te pielen voor de installatie die ik wil.

ik ga binnenkort in mijn "nieuwe" huis die grondige renovatie nodig heeft omdat er waterschade aanwezig is en dit gerepareerd dient te worden. dit betekent in het kort dat ik ook om de isolatiewaarde van het huis op te krikken en overal extra stopcontacten en dergelijke aan wilt leggen gewoon alle buitenmuren voorzie van voorzetwanden met isolatie en de binnenwanden compleet vervang met metal stud. daardoorheen trek ik ook de nieuwe flexibele gesioleerde CV leidingen voor LT radiatoren met ventilatie (8 stuks, ca 1,2kW per stuk, badkamer krijgt vloerverwarming) door het hele huis en gaat de oude cv de kliko in. ik zit nog te twijfelen tussen gouden-randjes dubbel glas of nieuwe kozijnen en triple glas afhankelijk van de kosten die dat feest met zich meebrengt.
om de toko warm te krijgen moet dus een WP voor in de plaats komen die alles doet, CV en WW.
nu is de bouw van dit vrijstaande 130m2 grote paradijsje officeel 1980 en zit er alleen 7cm rockwool in de buitenwanden ga ik dit met de voorzetwanden en nieuw glas en 20cm nieuwe daskisolatie flink naar de 21e eeuw brengen. maar dit stokt de berekeningen die ik probeer te maken. een modern huis zit op 60W/m2 en een ouder huis op 85W/m2 of zelfs over de 100W/m2.

ik zit dus een beetje te pielen met hoeveel kW ik aan moet houden. zelf mik ik op een 9kW split omdat mono geen meerwaarde heeft aangezien ik de subsidie niet krijg als ik geen bonnentje van een instalteur kan overleggen, anders had ik echt wel voor een mono gekozen en ding zelf aangesloten (iemand een idee wat een installateur kost trouwens?). ook wil ik graag op een 3 fasen pomp uitkomen zodat ik met de garage en de zware machines straks niet in de problemen kom met fases verdelen.
de 9Kw is gebaseerd op 65W/m2 en het feit dat het ook 180L WW tank moet warmstoken in een acceptabele tijd. ik wil alleen pendelen voorkomen dus vraag ik me af of 9Kw niet teveel is of dat er eventueel een buffertank bij moet om dit effect te verminderen.
ik zat zelf te kijken naar de panasonic KIT-ADC09HE8, die doet 9kW, 180l boiler.

mis ik wat in mijn berekening of ben ik te conservatief in mijn rekensom?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:35
flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:42:
Ik zit een beetje met het berekenen van het vermogen te pielen voor de installatie die ik wil.

ik ga binnenkort in mijn "nieuwe" huis die grondige renovatie nodig heeft omdat er waterschade aanwezig is en dit gerepareerd dient te worden. dit betekent in het kort dat ik ook om de isolatiewaarde van het huis op te krikken en overal extra stopcontacten en dergelijke aan wilt leggen gewoon alle buitenmuren voorzie van voorzetwanden met isolatie en de binnenwanden compleet vervang met metal stud. daardoorheen trek ik ook de nieuwe flexibele gesioleerde CV leidingen voor LT radiatoren met ventilatie (8 stuks, ca 1,2kW per stuk, badkamer krijgt vloerverwarming) door het hele huis en gaat de oude cv de kliko in. ik zit nog te twijfelen tussen gouden-randjes dubbel glas of nieuwe kozijnen en triple glas afhankelijk van de kosten die dat feest met zich meebrengt.
om de toko warm te krijgen moet dus een WP voor in de plaats komen die alles doet, CV en WW.
nu is de bouw van dit vrijstaande 130m2 grote paradijsje officeel 1980 en zit er alleen 7cm rockwool in de buitenwanden ga ik dit met de voorzetwanden en nieuw glas en 20cm nieuwe daskisolatie flink naar de 21e eeuw brengen. maar dit stokt de berekeningen die ik probeer te maken. een modern huis zit op 60W/m2 en een ouder huis op 85W/m2 of zelfs over de 100W/m2.

ik zit dus een beetje te pielen met hoeveel kW ik aan moet houden. zelf mik ik op een 9kW split omdat mono geen meerwaarde heeft aangezien ik de subsidie niet krijg als ik geen bonnentje van een instalteur kan overleggen, anders had ik echt wel voor een mono gekozen en ding zelf aangesloten. ook wil ik graag op een 3 fasen pomp uitkomen zodat ik met de garage en de zware machines straks niet in de problemen kom met fases verdelen.
de 9Kw is gebaseerd op 65W/m2 en het feit dat het ook 180L WW tank moet warmstoken in een acceptabele tijd. ik wil alleen pendelen voorkomen dus vraag ik me af of 9Kw niet teveel is of dat er eventueel een buffertank bij moet om dit effect te verminderen.
ik zat zelf te kijken naar de panasonic KIT-ADC09HE8, die doet 9kW, 180l boiler.

Je kan bij een monoblock gewoon subsidie aanvragen, geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:44:
[...]Je kan bij een monoblock gewoon subsidie aanvragen, geen enkel probleem
klopt, maar dan heb ik alleen een bonnetje van de aankoop en niet eentje van ee installateur of aannemer, en die heb je volgens de subsidieregels nodig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:46:
[...]

klopt, maar dan heb ik alleen een bonnetje van de aankoop en niet eentje van ee installateur of aannemer, en die heb je volgens de subsidieregels nodig.
Je bent niet de eerste die een warmtepomp zelf installeert, en vooralsnog krijgt een ieder hier keurig zijn subsidie terug gestort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit dus een beetje te pielen met hoeveel kW ik aan moet houden. zelf mik ik op een 9kW split omdat mono geen meerwaarde heeft aangezien ik de subsidie niet krijg als ik geen bonnentje van een instalteur kan overleggen, anders had ik echt wel voor een mono gekozen en ding zelf aangesloten (iemand een idee wat een installateur kost trouwens?). ook wil ik graag op een 3 fasen pomp uitkomen zodat ik met de garage en de zware machines straks niet in de problemen kom met fases verdelen.

Bij mij 120m2 begin jaren 70, oud dubbel glas, was 1650m3 gas, doe het met een 5kWer. Daarnaast die radiatoren bij welke watertemperaturen leveren die 1,2kW, een WP wil je liever niet > 35C hebben voor optimale COP / efficiency ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een modern nieuw huis zit eerder op 25 á 30 W/m2, en niet op 60W/m2

Ik heb een huis uit 2017, ik heb geen tripple glas, en geen ventilatie WTW type D en kom op 37W/m2 uit.

Ik denk dat je met jouw 65W/m2 goed in de buurt zit, eerder te hoog dan te laag, vooral als je bereid bent / van plan bent 24*7 te gaan verwarmen. Zoek wel een WP uit die dit vermogen kan leveren bij -7, en de hamvraag, heb je voldoende afgifte om dit vermogen kwijt te kunnen met WP vriendelijke temperaturen (<40), want dat betwijfel ik met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:48:
[...]Je bent niet de eerste die een warmtepomp zelf installeert, en vooralsnog krijgt een ieder hier keurig zijn subsidie terug gestort
daar hoopte ik al wel op maar er is niks over te vinden over hoe dit proces daadwerkelijk verloopt als je zelf zon ding neerzet. immers kan je alleen een bestelbon van de leverancier overleggen, zegt niks over het feit of hij daadwerklijk daar is neergezet. niet dat ik achterdochtig ben maar ik heb iets teveel ervaring in de overheid als het gaat om "zeikers" als het gaat om dingen goedkeuren.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:50:
[...]Bij mij 120m2 begin jaren 70, oud dubbel glas, was 1650m3 gas, doe het met een 5kWer. Daarnaast die radiatoren bij welke watertemperaturen leveren die 1,2kW, een WP wil je liever niet > 35C hebben voor optimale COP / efficiency ?
de radiatoren die ik heb uitgezocht zijn geschikt tot maximaal 55c maar hebben nog genoeg watts over op 35/30/20, dus de oude meuk gaat eruit en de new-hotness komt erin. welk aantal kW ze moeten kunnen leveren bij welke temperatuur ga ik in de aankomende weken strakker inregelen als ik meer gegevens heb van de WP die ik ga nemen en wat het meest effciente/effectieve oplossing is, het is immers de bedoeling dat het hele feestje de aankomende 30 jaar niet meer van de plek komt.

hoe ver loopt jou installatie te moduleren? zit deze niet aan de taks met maar 5kW?
Grolsch schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:54:
[...]Een modern nieuw huis zit eerder op 25 á 30 W/m2, en niet op 60W/m2
Ik heb een huis uit 2017, ik heb geen tripple glas, en geen ventilatie WTW type D en kom op 37W/m2 uit.
Ik denk dat je met jouw 65W/m2 goed in de buurt zit, eerder te hoog dan te laag, vooral als je bereid bent / van plan bent 24*7 te gaan verwarmen. Zoek wel een WP uit die dit vermogen kan leveren bij -7, en de hamvraag, heb je voldoende afgifte om dit vermogen kwijt te kunnen met WP vriendelijke temperaturen (<40), want dat betwijfel ik met radiatoren.
vind het wel apart dat ik overal de "magische" 60W/m2 zie maar echte gegevens zijn ver te zoeken behalve verborgen in dit soort topics dan. jou 37W zal ik niet halen natuurlijk maar ik hoop wel ergens rond die 60W/m2 uit te komen. hierom zet ik ook onder andere een deur naar de zolder om warmte beneden te houden.

zoals hierboven gezegd doe ik expres vrij aso formaat radiatoren in huis zodat ik de ventilatoren lekker stil kan houden. ze doen bij 55/50/20 rond de 1.5kW maar op 35/30/20 nog steeds ~700W, dat is dus een slordige kW aan warmte plus de vloerverwarming in de badkamer. dus dat zou genoeg moeten zijn.
in het ergste geval kan ik de temperatuur een paar graden omhoog zetten als het echt slecht word en de vrouw wilt het op standje bejaardenhuis hebben in de woonkamer of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-11-2019 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:36:
[...]

daar hoopte ik al wel op maar er is niks over te vinden over hoe dit proces daadwerkelijk verloopt als je zelf zon ding neerzet. immers kan je alleen een bestelbon van de leverancier overleggen, zegt niks over het feit of hij daadwerklijk daar is neergezet. niet dat ik achterdochtig ben maar ik heb iets teveel ervaring in de overheid als het gaat om "zeikers" als het gaat om dingen goedkeuren.

[...]

de radiatoren die ik heb uitgezocht zijn geschikt tot maximaal 55c maar hebben nog genoeg watts over op 35/30/20, dus de oude meuk gaat eruit en de new-hotness komt erin. welk aantal kW ze moeten kunnen leveren bij welke temperatuur ga ik in de aankomende weken strakker inregelen als ik meer gegevens heb van de WP die ik ga nemen en wat het meest effciente/effectieve oplossing is, het is immers de bedoeling dat het hele feestje de aankomende 30 jaar niet meer van de plek komt.

hoe ver loopt jou installatie te moduleren? zit deze niet aan de taks met maar 5kW?

[...]

vind het wel apart dat ik overal de "magische" 60W/m2 zie maar echte gegevens zijn ver te zoeken behalve verborgen in dit soort topics dan. jou 37W zal ik niet halen natuurlijk maar ik hoop wel ergens rond die 60W/m2 uit te komen. hierom zet ik ook onder andere een deur naar de zolder om warmte beneden te houden.

zoals hierboven gezegd doe ik expres vrij aso formaat radiatoren in huis zodat ik de ventilatoren lekker stil kan houden. ze doen bij 55/50/20 rond de 1.5kW maar op 35/30/20 nog steeds ~700W, dat is dus een slordige kW aan warmte plus de vloerverwarming in de badkamer. dus dat zou genoeg moeten zijn.
in het ergste geval kan ik de temperatuur een paar graden omhoog zetten als het echt slecht word en de vrouw wilt het op standje bejaardenhuis hebben in de woonkamer of zo.
Heb je niet de mogelijkheid om de spouwmuur te isoleren en vervolgens vloer / wand verwarming te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:36:
[...]
ze doen bij 55/50/20 rond de 1.5kW maar op 35/30/20 nog steeds ~700W, dat is dus een slordige kW aan warmte plus de vloerverwarming in de badkamer.
Je hebt dus ongeveer 8 * 700W = 5,6kW afgifte buiten de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:40:
[...]
Heb je niet de mogelijkheid om de spouwmuur te isoleren en vervolgens vloer / wand verwarming te maken?
spouwmuur is gesioleerd, maar heeft slechts 7cm rockwool erin zitten, dus de rw waarde daarvan is niet mega briljant. de voor en achtermuur van het huis zijn van de verplichte jaren 80 techniek van steen-steenwol-gipswandje methodes dus die gipswanden sloop ik er compleet uit ivm de wachterschade en verwijder de isolatie daar en zet nieuwe erin, dan krijg je dus steen-rockwool-OSB-gips,dan voorzetwand met nog eens 7cm steenwol en dan nogmaals OSB en dan pas gips.

wandverwarming komt er niet in en vloerverwarming voor het huis is te duur, dus radiatoren met ventialtie blijft dan over.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:47:
[...]

Je hebt dus ongeveer 8 * 700W = 5,6kW afgifte buiten de badkamer.
in slechtse geval zal het rond dat getal zitten, ik zit nog af te wegen om 2 extra grote radiatoren voor de woonkamer te nemen om de capacieit daar hoog genoeg te houden of 1 extra in de garage om het wat behaagelijker te maken daar. totaal wil ik rond de 7kW zitten met hoe ik het nu uit heb gerekend gebaseerd op 65W/m2. ik weet alleen nog niet helemaal of dit te conservatief is of juist teveel.

psa: de badkamer is bijna de helft van de 1e verdieping als ik klaar ben.... O-)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-11-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:02:
[...]

in slechtse geval zal het rond dat getal zitten, ik zit nog af te wegen om 2 extra grote radiatoren voor de woonkamer te nemen om de capacieit daar hoog genoeg te houden of 1 extra in de garage om het wat behaagelijker te maken daar. totaal wil ik rond de 7kW zitten met hoe ik het nu uit heb gerekend gebaseerd op 65W/m2. ik weet alleen nog niet helemaal of dit te conservatief is of juist teveel.

psa: de badkamer is bijna de helft van de 1e verdieping als ik klaar ben.... O-)
Je weet wat ik geinstalleerd heb, dan weet je ook of ik vind of het te conservatief of te veel is. Op zich ook niet zo belangrijk, of vloerverwarming inderdaad (zo veel) kostbaarder is dan 8 of 10 radiatoren vervangen vraag ik me af. Het frezen in beton schijnt alleszins mee te vallen, dan ben je tevens die 'mooie' radiatoren kwijt, extra ruimte, geen stofnesten. Mijn voorkeur hoef ik niet nader uit te leggen denk ik, ik wens je wijsheid.
PS. Wat is het historisch gasverbruik van die woning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

spouwmuur is gesioleerd, maar heeft slechts 7cm rockwool erin zitten, dus de rw waarde daarvan is niet mega briljant. de voor en achtermuur van het huis zijn van de verplichte jaren 80 techniek van steen-steenwol-gipswandje methodes dus die gipswanden sloop ik er compleet uit ivm de wachterschade en verwijder de isolatie daar en zet nieuwe erin, dan krijg je dus steen-rockwool-OSB-gips,dan voorzetwand met nog eens 7cm steenwol en dan nogmaals OSB en dan pas gips.

wandverwarming komt er niet in en vloerverwarming voor het huis is te duur, dus radiatoren met ventialtie blijft dan over.

[...]

Ik zou me niet zo druk maken over die 7cm isolatie, ik weet niet hoe goed je dak is geisoleerd maar daar verlies je de meeste warmte.
Je radiatoren zullen vast niet gratis zijn, frezen is prijstechnisch een mooie oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:10:
[...]Je weet wat ik geinstalleerd heb, dan weet je ook of ik vind of het te conservatief of te veel is. Op zich ook niet zo belangrijk, of vloerverwarming inderdaad (zo veel) kostbaarder is dan 8 of 10 radiatoren vervangen vraag ik me af. Het frezen in beton schijnt alleszins mee te vallen, dan ben je tevens die 'mooie' radiatoren kwijt, extra ruimte, geen stofnesten. Mijn voorkeur hoef ik niet nader uit te leggen denk ik, ik wens je wijsheid.
ik kom ook hier voor die wijheid.

probleem in het huis is dat er "prachige"( :X ) jaren 80 tegels liggen in bijna elke kamer. als er gefreest moet worden moeten die tegels eerst weg en dat betekent dat je meteen de halve dekvloer mee eruit trekt. dus dan zit ik weer met het gegeven dat er een hele nieuwe dekvloer in moet. gezien ons budget hebben we dat dus maar weggestreept als optie gezien de andere zaken die nog gedaan moeten worden.

ik had het graag gewild maar als ik alle kosten optel en de noodzaak om binnen 2,5 week na het krijgen van de sleutel het huis ook in moeten trekken is dat gewoon niet haalbaar. :'(
Ramon_1984 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:15:
[...]

Ik zou me niet zo druk maken over die 7cm isolatie, ik weet niet hoe goed je dak is geisoleerd maar daar verlies je de meeste warmte.
Je radiatoren zullen vast niet gratis zijn, frezen is prijstechnisch een mooie oplossing.
het dak ga ik voorzien van 15~20cm isolatie en extra deuren om tocht te voorkomen.dat zou de warmte beneden moeten houden.
het plaatsen van de voorzetwanden is in de eerste instantie voor de mogelijkheid om 21e eeuw bekabeling aan te kunnen leggen en overal stopcontacten en al die hippe dingen, 1 dubbel stopcontactje in de hoek van de tv doet het niet echt meer in deze eeuw... extra isolatie is gewoon mooi meegenomen.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 26-11-2019 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flippy Het leven is een kwestie van compromissen sluiten, het is helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:10:
[...]PS. Wat is het historisch gasverbruik van die woning ?
volgens de openbare gegevens van die straat (allemaal dezelfde woningen) van liander zit het gas rond de 1200~1300 en stroom rond de 3500 voor de rijtjeshuis versie, ik heb dan de uitzondering die vrijstaand is.
dus voor mij zal het ook hoger uitkomen dan het gemiddelde. dus 1600 zal wel goed in de richting zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:46:
[...]

volgens de openbare gegevens van die straat (allemaal dezelfde woningen) van liander zit het gas rond de 1200~1300 en stroom rond de 3500 voor de rijtjeshuis versie, ik heb dan de uitzondering die vrijstaand is.
dus voor mij zal het ook hoger uitkomen dan het gemiddelde. dus 1600 zal wel goed in de richting zitten.
Door vernieuwde isolatiemaatregelen welke je nog gaat uitvoeren en die 1300/1600 is incl. SWW, dus voor verwarmen mag er nog e.e.a. af. Je weet waar ik het mee doe en dat was 1650 voor uitsluitend verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:49:
[...]

Door vernieuwde isolatiemaatregelen welke je nog gaat uitvoeren en die 1300/1600 is incl. SWW, dus voor verwarmen mag er nog e.e.a. af. Je weet waar ik het mee doe en dat was 1650 voor uitsluitend verwarmen.
dus een 5kW unit zou dus voldoende moeten zijn samen met een extra SWW tank.
gebruik je dan ook een losse buffertank of heb je voldoende vloerverwarming als buffer tegen het pendelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 09:10
BesteTweakers, Wie wil er met eens wat meerekenen.

Ik ga het 3e seizoen in met de Elga. Instellingen (voor mijn huis) zijn geoptimaliseerd en de Elga draait zonder enkel probleem. Na dit seizoen de investering bijna terugverdiend. Ik wil de Elga nu vervangen door een monoblock Tcap 9KW of de LG Therma R32 9KW of juist de 12 KW versies (te licht is niet handig, te zwaar pendel gedrag).

NB: SWW doe ik met een Atlantic 200L warmtepomtboiler.

Mijn huis komt uit isolatie tijdperk 1991 (isolatie matig met dubbel glas overal). Vloerverwarming 1991 type dekt ca 50 % kamer. oorspronkelijk 5 plaatradiatoren 22 en 1 convectorput.

kamer bestaat uit 3 delen (open verbonden)
- deel 1 40m3 eetkamer + keuken. ca 20,5 graden gemiddeld
- deel 2 50m3 zitkamer ca 19,5 graden gemiddeld
-deel 3 15m2 kantoor ca 18,5 graden gemiddeld.

Ringleiding zolder 28mm en naar vloerverwaming 22 mm, rest 15mm

Ik meet met mindergas vanaf 2015:
2015/2016 100% gas: 2000m3
2016/2017 100% gas: 2300m3
2017/2018 Elga met standaard plaatradiatoren en vvw. 18 fans op convectorput: 661m3.
2018/2019 Elga met plaatradiatoren vervangen door jaga's met 5 of 6 fans per jaga: 357m3

Mijn vraag is welk monoblock is nu het meest geschikt?

Gezien het originele gasverbruik is het 2300*8/1650=11 KW

Echter door de jaga's + fans lijkt het met veel minder toe te kunnen. De Elga is immers maar 5 - 2,5KW (bij -7). Het gasgebruik is nu nog maar ca 400m3.

Ik heb ook een simulatie gegaan met de "koude" winter van 2010. Dan zou ik ca 1200m3 moeten bijstoken. Met een 9kw Tcap of LG zou ik dan 99% kunnen dekken.

Mijn vraag: moet ik nu naar een 9KW Tcap of LG gaan. In de meeste winters voldoende of naar een 12KW voor extra reserve voor echt koude dagen?

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:55:
[...]

dus een 5kW unit zou dus voldoende moeten zijn samen met een extra SWW tank.
gebruik je dan ook een losse buffertank of heb je voldoende vloerverwarming als buffer tegen het pendelen?
Nee dat kan financieel, 2 maal subsidie, en warmtetechnisch, WP 100% v.d. tijd beschikbaar voor verwarmen, beter door naast de WP een WP-Boiler voor netto, na subsidie, 350,00 aan te schaffen, daar kun je geen losse SWW tank voor kopen denk ik.
ALs je een systeeminhoud hebt van minimaal 40l heb je geen buffervat nodig, althans niet bij bijv. een Panasonic, pendelen is meer het gevolg van een 'overgedimensioneerde' WP op een thermisch gezien beperkte capaciteit.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 00:00:
[...]

Nee dat kan financieel, 2 maal subsidie, en warmtetechnisch, WP 100% v.d. tijd beschikbaar voor verwarmen, beter door naast de WP een WP-Boiler voor netto, na subsidie, 350,00 aan te schaffen, daar kun je geen losse SWW tank voor kopen denk ik.
daar heb ik totaal niet over gedacht, dubbel subsidie vangen door gescheiden WP systeem en dus ook geen klagende vrouw door omschakelen naar verwarmen SWW. :F

heerlijk logisch maar totaal niet in me opgekomen. :z

en de 40L grens ga ik makkelijk overheen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-11-2019 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHybride schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 23:59:

Ik ga het 3e seizoen in met de Elga. Instellingen (voor mijn huis) zijn geoptimaliseerd en de Elga draait zonder enkel probleem. Na dit seizoen de investering bijna terugverdiend. Ik wil de Elga nu vervangen door een monoblock Tcap 9KW of de LG Therma R32 9KW of juist de 12 KW versies (te licht is niet handig, te zwaar pendel gedrag).

Mijn huis komt uit isolatie tijdperk 1991 (isolatie matig met dubbel glas overal). Vloerverwarming 1991 type dekt ca 50 % kamer. oorspronkelijk 5 plaatradiatoren 22 en 1 convectorput.

2017/2018 Elga met standaard plaatradiatoren en vvw. 18 fans op convectorput: 661m3.
2018/2019 Elga met plaatradiatoren vervangen door jaga's met 5 of 6 fans per jaga: 357m3

Echter door de jaga's + fans lijkt het met veel minder toe te kunnen. De Elga is immers maar 5 - 2,5KW (bij -7). Het gasgebruik is nu nog maar ca 400m3.

Ik heb ook een simulatie gegaan met de "koude" winter van 2010. Dan zou ik ca 1200m3 moeten bijstoken. Met een 9kw Tcap of LG zou ik dan 99% kunnen dekken.

Mijn vraag: moet ik nu naar een 9KW Tcap of LG gaan. In de meeste winters voldoende of naar een 12KW voor extra reserve voor echt koude dagen?
Kun je ook het piekverbruik via mindergas.nl achterhalen ? Maakt het wat nauwkeuriger/betrouwbaarder qua rekenen.
Op https://weerstatistieken.nl kun je achterhalen wat de koudste dagen in die periode waren en wanneer je je gas 'zeer waarschijnlijk' verstookt hebt. A.d.h.v. deze gegevens valt uit te rekenen wat je warmteverlies op die piekmomenten geweest zal zijn. Goede kandidaat 2e helft februari / begin maart 2018.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2019 00:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Even voor de goede orde, je WP gaat pendelen als hij te zwaar is, niet te licht.

Vervolgens, ik heb nu een 9kW T-Cap in een '93 woning, dat ding levert minimaal 4 kW warmte tegen 1kW stroom. Volgens mij levert ie dus in de laagste stand al meer als jouw Elga nu doet in de hoogste stand. Weet je zeker dat je dat nodig hebt?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 00:25:
[...]

Kun je ook het piekverbruik via mindergas.nl achterhalen ? Maakt het wat nauwkeuriger/betrouwbaarder qua rekenen.
Op https://weerstatistieken.nl kun je achterhalen wat de koudste dagen in die periode waren en wanneer je je gas 'zeer waarschijnlijk' verstookt hebt. A.d.h.v. deze gegevens valt uit te rekenen wat je warmteverlies op die piekmomenten geweest zal zijn. Goede kandidaat 2e helft februari / begin maart 2018.
Dat was eind januari 2018.Oud ca 23m3 (max 2 dagen). Met de Elga op die dagen 11m3.

Volgens mijn simulatie koude winter 2010 zou ik bij -7 (gemiddeld op een dag) ca 30m3 gas verstoken met gas alleen en met de Elga ca 23m3. Ik de praktijk heb ik zo'n hoog gasverbruik nooit gezien.

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:35:
[...]
Je weet dat je ook groepen afzonderlijk kunt regelen? Daar heb je toch geen losse verdelers voor nodig? Lijkt mij nogal een dure oplossing ;)
Ja, dat weet ik. Maar dan moet ik wel erg veel groepen dicht en open sturen en zit ik met het stroomverbruik van al die afsluiters. Nu kan ik met slechts twee zonekleppen precies datgene regelen wat ik nodig heb.

Bovendien is het aantal verdelers niet toegenomen. In de oorspronkelijke planning had ik er ook al 4 nodig. Nu heb ik alleen de 1e en 2e verdieping op 1 verdeler gezet, en daar de badkamers weer vanaf gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Felicia schreef op woensdag 27 november 2019 @ 07:05:
[...]

Even voor de goede orde, je WP gaat pendelen als hij te zwaar is, niet te licht.

Vervolgens, ik heb nu een 9kW T-Cap in een '93 woning, dat ding levert minimaal 4 kW warmte tegen 1kW stroom. Volgens mij levert ie dus in de laagste stand al meer als jouw Elga nu doet in de hoogste stand. Weet je zeker dat je dat nodig hebt?
Ja. Dat met dat pendelen heb ik ongelukkig opgeschreven 8)7

Probleem is dat ik behalve de Tcap 9KW en LG therma R32 9KW geen enkele ander warmtepomp tegen ben gekomen die die capaciteit behoud bij -7/-10. Iedere andere pomp zou "slechter" zijn dan de Elga: te veel capaciteit als het boven x graden is en te weinig onder x graden.

Gek genoeg werkt hybride dus goed ik mijn huis. Alleen als je toch van gas af wilt moet je een andere oplossing bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45

Meet je niet toevallig je gasverbruik per dag ? Dan is het eenvoudig terugrekenen hoeveel gas je hebt gebruikt op de koudste dag sinds je de ELGA hebt.
Je hebt nu nog 400m3 af te dekken.. mijn gevoel zegt dat je zelfs met een 7kw uit zou kunnen.

Of je zet de ELGA naast een 7kw :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Daannn1987 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:00:
[...]

Meet je niet toevallig je gasverbruik per dag ? Dan is het eenvoudig terugrekenen hoeveel gas je hebt gebruikt op de koudste dag sinds je de ELGA hebt.
Je hebt nu nog 400m3 af te dekken.. mijn gevoel zegt dat je zelfs met een 7kw uit zou kunnen.

Of je zet de ELGA naast een 7kw :+
Heb ik ook het gevoel. Maar dan wel 7KW bij -7. Welke pomp heeft dat?

Over jouw laatse opmerking heb ik ook lopen denken. Een 2e warmtepomp naast de elga ipv de cv ketel. Aan/uit laten schakelen op het moment dat de elga het niet aankan. Mag je dan de 2 capaciteiten optellen. De Elga blijft ook wel werken tot -10.

[ Voor 20% gewijzigd door JanAllElectric op 27-11-2019 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
JanHybride schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:00:
[...]

Probleem is dat ik behalve de Tcap 9KW en LG therma R32 9KW geen enkele ander warmtepomp tegen ben gekomen die die capaciteit behoud bij -7/-10. Iedere andere pomp zou "slechter" zijn dan de Elga: te veel capaciteit als het boven x graden is en te weinig onder x graden.

Gek genoeg werkt hybride dus goed ik mijn huis. Alleen als je toch van gas af wilt moet je een andere oplossing bedenken.
Elke warmtepomp is beter dan de Elga.
Ik heb destijds mijn elga omgeruild voor een 5kw Panasonic.
Waar de elga het bij 0 graden het ermee stopte gaat de Panasonic lachend door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHybride schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:54:
[...]

Dat was eind januari 2018.Oud ca 23m3 (max 2 dagen). Met de Elga op die dagen 11m3.

Volgens mijn simulatie koude winter 2010 zou ik bij -7 (gemiddeld op een dag) ca 30m3 gas verstoken met gas alleen en met de Elga ca 23m3. Ik de praktijk heb ik zo'n hoog gasverbruik nooit gezien.
Hoe kom je op 23m3 voor de CV-ketel en 11m3 met de Elga, moet ik die bij elkaar optellen of hoe moet ik dat zien ? Hoe 'doe' je die simulatie / welke simulatie is het ? Januari 2018 heeft geen enkele dag gemiddeld < 0C ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:07:
[...]

Hoe kom je op 23m3 voor de CV-ketel en 11m3 met de Elga, moet ik die bij elkaar optellen of hoe moet ik dat zien ? Hoe 'doe' je die simulatie / welke simulatie is het ?
Zoals jij zei. Van het hele jaar de gemiddelde dagtemperaturen van 2010 opgehaald van die site. 2010 is de koudste winter van de afgelopen jaren geweest. Ik meet al jaren via mindergas de hoeveelheid gas per graaddag zowel in de periode zonder Elga als met de periode met Elga.

Dus:
- 11m3 is het werkelijk gemeten gasverbruik op die dag met de elga aan.
- 23m3 is het op de graaddagen gebaseerd verbruik als ik op die dag alleen gas had gebruikt. Dit komt overigens ook goed overeen met met max gasverbruik zonder elga in de jaren ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JanHybride schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:13:
[...]

Zoals jij zei. Van het hele jaar de gemiddelde dagtemperaturen van 2010 opgehaald van die site. 2010 is de koudste winter van de afgelopen jaren geweest. Ik meet al jaren via mindergas de hoeveelheid gas per graaddag zowel in de periode zonder Elga als met de periode met Elga.

Dus:
- 11m3 is het werkelijk gemeten gasverbruik op die dag met de elga aan.
- 23m3 is het op de graaddagen gebaseerd verbruik als ik op die dag alleen gas had gebruikt. Dit komt overigens ook goed overeen met met max gasverbruik zonder elga in de jaren ervoor.
Op basis van die 23m3 zou je inderdaad aan bijna 9kW zitten, maar als de Elga onder die omstandigheden kennelijk in staat is om 23 - 11 = 12m3 te vervangen levert de Elga 12 * 8.8 / 24 = 4.4kW. Iets lijkt er niet te kloppen. Op welke dag heb je die 11m3 verbruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Aangezien mijn thermostaat nu is vervangen door een Honeywell HCTM ben ik benieuwd of ik met een additionele binnenvoeler (F42010972 001) de Loria extra kan laten werken voor de overige ruimtes.
Ik heb momenteel mijn vloerverwarming zo ver geknepen dat er nauwelijks gebruik van gemaakt word, maar mijn woonkamer is blijkbaar dermate goed geïsoleerd dat de temperatuur hier nauwelijks daalt.
Resultaat is dus dat de overige ruimtes met reguliere radiatoren verder afkoelen. In een kamer waar natte was hangt te drogen is dat niet handig ;)

Vorige winter heb ik een tijdje de thermostaat in de gang gehangen. Hierdoor bleef de Loria langer draaien en steeg de temperatuur, maar uiteraard ook het verbruik.
Een paar weken geleden heb ik de thermostaat afgekoppeld gehad, waardoor de Loria in WAR kwam te draaien. Dit was ook wel een aardige oplossing, maar ik kan de impact op mijn verbruik niet helemaal bepalen.
Andere optie is een elektrische radiator in de betreffende kamer te plaatsen, maar dat is qua duurzaamheid nogal een 'poor man solution' met COP=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHybride schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:00:
[...]

Volgens mij presteert inderdaad elke WP beter als de Elga onder 0.

Neem bijv. de Mitsubishi PUHZ-SW75V/YAA, die doet bij Tb -10 / Ta 40 nog 8,1KW, en zelfs bij -15 nog 7,1KW.

Deze moduleert terug tot 2,9KW thermisch bij Ta 25 / Tb 12 met een COP van 6,99 dus 415Watt opgenomen vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:22
Dit dus ;) :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jh23mdM.png

Grijs is incl. defrosts.

[ Voor 17% gewijzigd door doek55 op 27-11-2019 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Voor mij gaat het ook 1 grote gok worden wat ik moet gaan aanschaffen. De houtskeletbouw woning gaat door er moet veel aan verbouwd worden dus ik wil meteen alles aanpakken, incl. plaatsen warmtepomp. Maar hoe ga ik de juiste keuze maken als ik geen historie heb.

Waar ik zelf aan zat te denken is kijken naar het verbruik van de huidige bewoners

@flippy waar haal jij de verbruiksdata op postcode/straat vandaan?

Alleen die hebben geen vast patroon, zijn vaak van huis en gebruiken ook nog een houtkachel. Het enige wat ik daar dus uit kan afleiden is wat ik echt minimaal nodig zal hebben.

Nog andere tips?

[ Voor 198% gewijzigd door Maikie18 op 27-11-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maikie18 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:30:
@flippy waar haal jij de verbruiksdata op postcode/straat vandaan?
https://www.liander.nl/partners/datadiensten/open-data/data

die andere toko (stednogiets) heeft een vergelijkbare lijst

let wel dat de gegevens op postcode/straat zijn en doorgaans per 10 woningen uitgemiddeld word.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 27-11-2019 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
flippy schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:39:
[...]

https://www.liander.nl/partners/datadiensten/open-data/data

die andere toko (stednogiets) heeft een vergelijkbare lijst

let wel dat de gegevens op postcode/straat zijn en doorgaans per 10 woningen uitgemiddeld word.
Deze had ik dus nodig
https://www.enexis.nl/ove...andere-diensten/open-data

Hmm, bij mij in de straat 24 aansluitingen zou het gemiddeld SJV 2526 zijn, is dat m3? Dat kan bijna niet

[ Voor 11% gewijzigd door Maikie18 op 27-11-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maikie18 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:48:
[...]

Deze had ik dus nodig
https://www.enexis.nl/ove...andere-diensten/open-data

Hmm, bij mij in de straat 24 aansluitingen zou het gemiddeld SJV 2526 zijn, is dat m3? Dat kan bijna niet
kijk je niet bij de stroom? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
flippy schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:59:
[...]

kijk je niet bij de stroom? O-)
Nee, stroom was 38xx

Het zal wel kloppen maar dan kan ik met die data niet zoveel want ik doe het nu met een 5kW panasonic. Bij het nieuwe adres ligt het verbruik volgens de lijst iets lager maar ik denk niet dat ik het daar met een 5kW ga redden. Maar goed, in die 3 jaar dat ik hem heb is er weer veel veranderd, mijn 5kW kan minimaal terug naar 500W opgenomen vermogen, de WP waar @Grolsch het net over had kan al verder terug terwijl hij toch een stuk zwaarder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:16
Rol-Co schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:01:
[...]

Mijn wp heeft een ruimte sensor, die heb ik op de retour leiding van de vvw gemaakt, de wp warmt dus door tot de retour de ingestelde "ruimtetemperatuur" bereikt maar dat is dus de retourleiding temperatuur, daar gaat hij dan maximaal 2 graden overheen en stopt, is er veel afkoeling gaat hij er moeilijker 2 graden overheen dus blijft hij langer lopen. Wel een gesloten verdeler dus als de retour 27 graden is dan is de hele vvw dat of hoger.
Ta mag hij dan zelf weten wat ie maakt en is afhankelijk van de afkoeling van de vloer. Koud weer zit dat rond 30 graden, met weer zoals nu tegen de 34 maar loopt korter.
:)
Heb mijn Max temp aanvoer hoger gezet van de 1e zone (primaire zone). Nu veel rustiger stookgedrag. Stond op 30, nu op 33. Comfort is er ook op vooruit gegaan, verbruik valt mee. De Loria maakt nu mooie lange runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jccRjz43M0X78DlgviRJqZ2C/full.jpg

Temp aanpassing gedaan zondagmiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Laatst online: 22:33
hirodaro schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:12:
Ja 1800 m3 is toch evengoed veel.. en dan heb ik ook nog redelijk vaak de houtkachel erbij aan. ik verwarm het zwembad alleen vanaf eind mei tot aan begin september. Daarna gaat alle de woning in. Alleen tijdens de winter heb je natuurlijk veel minder warmte vanuit de heatpipes vandaar de voorbereidingen voor aankoop warmtepomp en zonnepanelen.

Nee, ik heb geen beeld van verbruik per graaddag jammergenoeg. Ik overweeg wel een warmteverliesberekening te laten opmaken om een beter beeld te krijgen van de grote van de WP en eventuele aanvullende maatregelen zoals extra isolatie etc. Wel wil ik een split WP nemen. De buitenunit wil ik bij de technische ruimte neerzetten van het zwembad met ook een mogelijkheid om het zwembad te verwarmen tijdens de zomer. Waarschijnlijk 2 binnenunits (1 tbv zwembad en 1 tbv de buffers in huis.

Ik wil eigenlijk helemaal van het gas af en dus ook SWW gaan opwarmen met de WP. Eventueel een doorstroomverwarmer erbij. Daar komt nog een ruimte bij want ook het gastenverblijf heeft een Atag cv Ketel op gas. Ook daar vloerverwarming in de hele ruimte. Ca 130 m2. Op het gastverblijf de zuidkant vol leggen met zonnepanelen om het stroomverbruik weer terug te brengen. daar kan zo’n 10 KW op.

Vwb het gasverbruik 1800 m3 is ook het gastenverblijf gedeeltelijk verantwoordelijk.

Ik heb ook zitten denken aan 1 grotere WP met 3 binnenunits (zwembad, woning en gastenverblijf) maar dan kom ik te zitten met de maximale lengte van de leidingen tussen de WP en de binnenunits.

Gaat mij nu vooral om de juiste keuzes te maken in welke WP, welk hydrolisch schema, In combinatie met mijn huidige installatie en welke evt extra isolerende maatregelen met uiteraard de tvt.

Huidige installatie ca 4 a 5 jr geleden zelf aangelegd met behulp van het forum op tweakers. Vooral veel input gehad met Woudshoeve destijds.
Ambiteuze plannen plannen om alles op 1 buitenunit te doen (VRF?). Of dat een gunstige oplossing gaat zijn kan @rimco misschien toelichten: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Aangezien je al een 600L CV buffer hebt is dat mogelijk een betere uitgangspositie?
- WP het buffer op 30-40C laten houden
- Zwembad warmtewisselaar op CV-water aansluiten ipv ZB-glycol
- ZB blijft op de spiralen van de buffers aangesloten voor CV en zwembad
- voor SWW Auers Edel WW-boost-WP in serie met bestaande SWW-ZB, of Atlantic Explorer ventilatie-WP-boiler evt met ZB-spiraal. (of zelfs 2 voor eigen woning en gastenverblijf)
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Even voor de Mitsubishi-mannen onder ons. Voor de temperatuurmeting op mijn aanvoer- en retourleidigen ná de buffer schrijft Mitsubishi de PAC-TH011-E sensorset voor. Hier hangt een fors prijskaartje aan.

Ik krijg het vermoeden dat het 'gewone' PT100 sensoren zijn, kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

toch even showen:

helemaal links de warmtepomp (LG monoblock 16kw), buffervat 200L, 3wegklep die kiest voor zwembad of huisverwarming. nu dus op zwembad.
LG ingesteld op max 42 graden aanvoer.. Lager gaat niet ivm radiatoren in huis.
COP op dit plaatje 4,1 momentaan, 3,81 gedurende de dag.
Geen gas meer gebruikt sinds augustus, de dag van ingebruikname van de warmtepomp.
(binnen)zwembad heeft een 80kW warmtewisselaar (bij CV-temperaturen) en wordt het hele jaar door warmgehouden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqsXJYN.png

[ Voor 116% gewijzigd door prein2 op 27-11-2019 13:33 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Zou het niet beter zijn om de 2 retouren onderkant 200L buffer met elkaar te verbinden? (Of je dan via 1 ingang of 2 ingangen daarna het buffer in gaat laat ik even in het midden). Nu verlies je toch 4.2 graden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:21:
toch even showen:

helemaal links de warmtepomp (LG monoblock 16kw), buffervat 200L, 3wegklep die kiest voor zwembad of huisverwarming. nu dus op zwembad.
Geen gas meer gebruikt sinds augustus, de dag van ingebruikname van de warmtepomp.
(binnen)zwembad heeft een 80kW warmtewisselaar (bij CV-temperaturen) en wordt het hele jaar door warmgehouden.

[Afbeelding]
Betreft dit een R32 monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Interessant punt. Nu vertrouw ik die sensoren niet 100% hoor.. die 39,3 komt van de kamstrup, die zou gecalibreerd moeten zijn. alle overige zijn 1-wire sensoren die enkel 'op elkaar' (dus een tijdje bij elkaar gebonden) zijn gecalibreerd.

he bah, dan moet het volledige systeem weer leeg :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ramon_1984 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:47:
[...]

Betreft dit een R32 monoblock?
Yes

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Jim423 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:39:
Zou het niet beter zijn om de 2 retouren onderkant 200L buffer met elkaar te verbinden? (Of je dan via 1 ingang of 2 ingangen daarna het buffer in gaat laat ik even in het midden). Nu verlies je toch 4.2 graden.
Als het debiet over de warmtepomp groter is dat het debiet over het afgiftesysteem (en vaak is dat zo) zal de retourtemperatuur naar de WP altijd hoger zijn dan de retour uit het systeem, simpelweg omdat er een deel alleen over de buffer stroomt.

Daar verander je niets aan door het anders koppelen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
wervisser schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:37:
Aangezien mijn thermostaat nu is vervangen door een Honeywell HCTM ben ik benieuwd of ik met een additionele binnenvoeler (F42010972 001) de Loria extra kan laten werken voor de overige ruimtes.
Ik heb momenteel mijn vloerverwarming zo ver geknepen dat er nauwelijks gebruik van gemaakt word, maar mijn woonkamer is blijkbaar dermate goed geïsoleerd dat de temperatuur hier nauwelijks daalt.
Resultaat is dus dat de overige ruimtes met reguliere radiatoren verder afkoelen. In een kamer waar natte was hangt te drogen is dat niet handig ;)

Vorige winter heb ik een tijdje de thermostaat in de gang gehangen. Hierdoor bleef de Loria langer draaien en steeg de temperatuur, maar uiteraard ook het verbruik.
Een paar weken geleden heb ik de thermostaat afgekoppeld gehad, waardoor de Loria in WAR kwam te draaien. Dit was ook wel een aardige oplossing, maar ik kan de impact op mijn verbruik niet helemaal bepalen.
Andere optie is een elektrische radiator in de betreffende kamer te plaatsen, maar dat is qua duurzaamheid nogal een 'poor man solution' met COP=1.
Als ik de HCTM gebruiksaanwijzing bekijk dan begrijp ik eruit dat deze sensor de interne sensor overruled. De thermostaat kan niet beide tegelijk gebruiken.

Om eenzelfde soort reden ben ik overgegaan naar een tado-thermostaat met 2 thermostaten ('binnenvoelers') en extensiekit. Met sterke zoninstraling in de woonkamer blijft de WP toch lopen omdat de badkamer om warmte vraagt. Kost alleen wel iets meer dan een extra sensor. Misschien iets voor Black Friday?

Bestond dit probleem nog niet voordat je een WP had?
En is er wel voldoende ventilatie om het vocht van de drogende was af te voeren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Hoe bevalt de lg, zelf zit ik ook te denken om een R32 monoblock te nemen.
Zou je misschien wat foto's van de binnenkant willen plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Chris_82 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:50:
[...]

Als ik de HCTM gebruiksaanwijzing bekijk dan begrijp ik eruit dat deze sensor de interne sensor overruled. De thermostaat kan niet beide tegelijk gebruiken.

Om eenzelfde soort reden ben ik overgegaan naar een tado-thermostaat met 2 thermostaten ('binnenvoelers') en extensiekit. Met sterke zoninstraling in de woonkamer blijft de WP toch lopen omdat de badkamer om warmte vraagt. Kost alleen wel iets meer dan een extra sensor. Misschien iets voor Black Friday?

Bestond dit probleem nog niet voordat je een WP had?
En is er wel voldoende ventilatie om het vocht van de drogende was af te voeren? :P
Elke kamer is voorzien van roosters voor ventilatie, dus het vocht zal wel afgevoerd moeten kunnen worden. Het probleem speelde pre-WP nog niet, omdat ik toen gebruik maakte van stadsverwarming. Simpelweg een radiator open draaien zorgde voor een toevoer van 60+ graden :o

Zal dan eens gaan kijken naar een Tado. Ik dacht eigenlijk dat deze niet overweg konden met een Loria, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.

https://www.slimme-woning.nl/tado-black-friday-deals/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
@wervisser
Gaat hier prima, nog geen batterijen hoeven te verwisselen ;) vanwege de extensiekit hebben de thermostaten een laag batterijverbruik. Ongeveer een jaar in gebruik nu met mijn Loria.

Heb er wel erg in met tado dat het na de eerste installatie een paar dagen duurt voordat je persoonlijke configuratie voorbereid is. Houd je HCTM nog even achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:50:
[...]

Als het debiet over de warmtepomp groter is dat het debiet over het afgiftesysteem (en vaak is dat zo) zal de retourtemperatuur naar de WP altijd hoger zijn dan de retour uit het systeem, simpelweg omdat er een deel alleen over de buffer stroomt.

Daar verander je niets aan door het anders koppelen.
Dat klopt alleen ik verwachtte dat dus niet gezien er een wisselaar + woning achter die transportpomp zit. Ik kan het verkeerd hebben hoor. Nu heb je gewoon kans op vermenging in het vat, 4-5 graden dT is precies wanneer de onderkant van mijn vat ook op gaat warmen (element zit bovenin). Maar we kunnen het alleen zeker weten als de flow van de transportpomp wordt gemeten.
prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:48:
Interessant punt. Nu vertrouw ik die sensoren niet 100% hoor.. die 39,3 komt van de kamstrup, die zou gecalibreerd moeten zijn. alle overige zijn 1-wire sensoren die enkel 'op elkaar' (dus een tijdje bij elkaar gebonden) zijn gecalibreerd.

he bah, dan moet het volledige systeem weer leeg :)
Dat bedacht ik me ook later. Stel het zou maar 2 of 3 graden zijn dan is het het niet waard om alles weer om te gooien denk ik :9

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Jim423 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:40:
[...]

Dat klopt alleen ik verwachtte dat dus niet gezien er een wisselaar + woning achter die transportpomp zit. Ik kan het verkeerd hebben hoor. Nu heb je gewoon kans op vermenging in het vat, 4-5 graden dT is precies wanneer de onderkant van mijn vat ook op gaat warmen (element zit bovenin). Maar we kunnen het alleen zeker weten als de flow van de transportpomp wordt gemeten.
Ik heb geen flow aan die kant. Maar met de flow en delta T van de zwembadpomp kun je hem natuurlijk wel benaderen. Dat zou dan zo'n 2800L/hr zijn en dat is hetzelfde als de LG.
[...]

Dat bedacht ik me ook later. Stel het zou maar 2 of 3 graden zijn dan is het het niet waard om alles weer om te gooien denk ik :9
Ik denk er nog even over na...
Ramon_1984 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:52:
[...]

Hoe bevalt de lg, zelf zit ik ook te denken om een R32 monoblock te nemen.
Zou je misschien wat foto's van de binnenkant willen plaatsen?
Tja.. ik heb natuurlijk geen ervaring met andere WPen.. De COP is goed, hij doet t goed, hij levert mooi veel warmte. Qua aansturing gebruik ik nu voor het huis een thermostaat die ik inlees in Domoticz en zo combineer met het zwembadsignaal. aansturing van de LG is puur 230V aan/uit in deze situatie. Niet ideaal qua moduleren bij warmer weer. toen het koud was vorige week trok het huis 10kW en het zwembad 14kW, dus dan loopt ie wel mooi door. nu het 10 graden is pendelt ie natuurlijk aardig op het huis. Ik heb in Domoticz wat regels geschreven om dat te verminderen, zodat ie effectief af en toe het buffervat opwarmt.
Ik denk dat een pana met zwembad-print erin mooier zou zijn, maar ook 2x zo duur dan deze oplossing

mijn conclusie: zeer goede bang for the buck. Denk dat de pana geavanceerder is.

fototje gaat (op korte termijn) niet lukken. het systeem staat in zuid-limburg bij mijn ouders...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Chris_82 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:40:
@wervisser
Gaat hier prima, nog geen batterijen hoeven te verwisselen ;) vanwege de extensiekit hebben de thermostaten een laag batterijverbruik. Ongeveer een jaar in gebruik nu met mijn Loria.

Heb er wel erg in met tado dat het na de eerste installatie een paar dagen duurt voordat je persoonlijke configuratie voorbereid is. Houd je HCTM nog even achter de hand.
Extension kit is toch enkel om je thermostaat draadloos te verbinden :? Je kunt een slimme thermostaat v3+ aansluiten op de bestaande thermostaat bekabeling en aanvullen met thermostaatknoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:21:
toch even showen:

[Afbeelding]
mmm
#jaloers op je mooie plaatjes.
Interesse..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:34
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:35:
[...]
Met ta 28 - 30c redt je dan ook wel de 20.5c truimte, je ketel wil graag snel dus vandaar de enorme stijging in ta.
Ja denk het ook, maar met een Ta < 37oC kan mijn verwarmings systeem de minimale 10.5kW van mijn ketel niet afgeven dus stijgt de Ta tot ~ 37oC als hij gaat opwarmen en lang achter elkaar brand.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:56:
[...]

Ik heb geen flow aan die kant. Maar met de flow en delta T van de zwembadpomp kun je hem natuurlijk wel benaderen. Dat zou dan zo'n 2800L/hr zijn en dat is hetzelfde als de LG.

[...]

Ik denk er nog even over na...

[...]

Tja.. ik heb natuurlijk geen ervaring met andere WPen.. De COP is goed, hij doet t goed, hij levert mooi veel warmte. Qua aansturing gebruik ik nu voor het huis een thermostaat die ik inlees in Domoticz en zo combineer met het zwembadsignaal. aansturing van de LG is puur 230V aan/uit in deze situatie. Niet ideaal qua moduleren bij warmer weer. toen het koud was vorige week trok het huis 10kW en het zwembad 14kW, dus dan loopt ie wel mooi door. nu het 10 graden is pendelt ie natuurlijk aardig op het huis. Ik heb in Domoticz wat regels geschreven om dat te verminderen, zodat ie effectief af en toe het buffervat opwarmt.
Ik denk dat een pana met zwembad-print erin mooier zou zijn, maar ook 2x zo duur dan deze oplossing

mijn conclusie: zeer goede bang for the buck. Denk dat de pana geavanceerder is.

fototje gaat (op korte termijn) niet lukken. het systeem staat in zuid-limburg bij mijn ouders...
Lg heet ook een eigen thermostat die je kan koppelen aan de mono.
Dit is geen 230V uitvoering, maar 2 draads
LG-PQRSTAO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ramon_1984 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:47:
[...]

Lg heet ook een eigen thermostat die je kan koppelen aan de mono.
Dit is geen 230V uitvoering, maar 2 draads
LG-PQRSTAO
Ja, een andere ( maar in ieder geval een volwaardige ruimtethermostaat) zit er zelfs bij. Maar dan kan ik het zwembad niet aan krijgen, want de LG kan niet beide tegelijk

[ Voor 10% gewijzigd door prein2 op 27-11-2019 16:55 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Chris_82 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:10:
[...]

Ambiteuze plannen plannen om alles op 1 buitenunit te doen (VRF?). Of dat een gunstige oplossing gaat zijn kan @rimco misschien toelichten: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Aangezien je al een 600L CV buffer hebt is dat mogelijk een betere uitgangspositie?
- WP het buffer op 30-40C laten houden
- Zwembad warmtewisselaar op CV-water aansluiten ipv ZB-glycol
- ZB blijft op de spiralen van de buffers aangesloten voor CV en zwembad
- voor SWW Auers Edel WW-boost-WP in serie met bestaande SWW-ZB, of Atlantic Explorer ventilatie-WP-boiler evt met ZB-spiraal. (of zelfs 2 voor eigen woning en gastenverblijf)
Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
@hirodaro/@drled De korte variant van mijn reactie staat reeds hier: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

Als je in detail gaat kijken heb je een buitenunit nodig van £3,766.80 tax excl. en een hydro unit van £861.49 tax excl. (goedkoopste wat ik online kon vinden). Dat is dus minimaal 6000 euro voor 25kW buitenunit en een 16kW water binnenunit. Daar kan je dan nog 9 tot 16kW aan (lucht) binnenunits aan hangen (het mag in totaal 30% meer zijn dan de buitenunit, maar hydro is max 80%).

De lucht units zijn ongeveer 700 euro per stuk, waar je dus ook complete split sets kan krijgen voor die prijs. Aan de andere kant krijg je wel ongeveer 3000 euro subsidie op de buitenunit icm de hydro unit, maar de shipping van dit alles vanuit de UK is ook makkelijk 1000 euro.

Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden:
  1. Verkopers hebben vaak zelf geen voorraad, maar vragen Samsung om onderdelen op te sturen naar je adres. Omdat deze verkopers (van Samsung) alleen in hun regio mogen verkopen zul je het dus eerst daar lokaal moeten laten afleveren. Daarnaast kan Samsung dus ook wat moeilijk doen/bereikbaar zijn mbt ondersteuning/garantie. (Je staat als consument redelijk sterk omdat je goederen binnen de EU vrij mag verplaatsen, maar je zult Samsung wel moeten overtuigen dat de installatie fatsoenlijk is uitgevoerd.)
  2. Beetje gerelateerd aan #1: Je zult zelf moeten uitzoeken wat je exact nodig hebt zonder de officiële Samsung dealers. Nou is dat (vind ik) prima te doen met de gratis DVM-Pro software, maar daar zit misschien niet iedereen op te wachten. Voor de installatie zul je ook iemand moeten vinden die zin heeft om dit te installeren (ivm subsidie en F-gassen), wellicht zonder de Samsung ervaring. Hier kan het dus zijn dat je lang moet zoeken of zelf de kennis moet op doen mbt dit specifieke systeem. (Installateurs zoals @Oxellaar die wel de officiële Samsung/Ambrava kanalen gebruiken hebben meer VRF ervaring en Ambrava ondersteuning, maar ook Ambrava prijzen. De kosten voor installateurs om met Ambrava samen te (mogen) werken zullen ook wel niet mals zijn.)
Heel iets anders: Ik dacht dat ik iemand in het L/L topic zag die een multi-split van Daikin had waar ook water op zou kunnen. Zou in de laatste paar pagina's te vinden moeten zijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 16:39:
[...]

Ja, een andere ( maar in ieder geval een volwaardige ruimtethermostaat) zit er zelfs bij. Maar dan kan ik het zwembad niet aan krijgen, want de LG kan niet beide tegelijk
Klopt je krijgt een volwaardige aan uit thermostaat erbij. .
En wat ik uit de handleiding haal kan je met extra voeler een weers afhankelijke regeling met ruimte compensatie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 00:25:
[...]

Leuk om even te bekijken ja, dank voor de link.
Ik zat toen van 24-2 t/m 3-3 op (8dgn) gemiddeld op 25,23kWH per dag.
Gemiddelde etmaal temperatuur over die 8 dagen -2.97c (Gilze-Rijen).
Uitschieter van 30,2kWh op 28 februari.
Links en rechts nog wat bijgestookt met de airco ook zie ik, voornamelijk in de nachten.

Sinds die tijd wel e.e.a. veranderd: 11m2 wandverwarming toegevoegd in de woonkamer. Boven 3x t11 vervangen voor t22 en sinds vorige maand twee nieuwe platte daken met wat betere isolatie.

Edit: ik besef met net dat de wendverwarming er toen al zat. Wand was alleen nog niet gestuukt...

[ Voor 4% gewijzigd door thido op 27-11-2019 18:33 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ramon_1984 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:36:
[...]

Klopt je krijgt een volwaardige aan uit thermostaat erbij. .
En wat ik uit de handleiding haal kan je met extra voeler een weers afhankelijke regeling met ruimte compensatie maken.
Ik krijg het idee dat die control unit die je erbij krijgt wel moduleert hoor! Je kunt er ook van alles op instellen etc..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]
vloerverwarming voor het huis is te duur, dus radiatoren met ventialtie blijft dan over.
Ben je huisjesmelker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Om de systeeminhoud te vergroten heb ik zitten denken om een buffervat als radiator aan te sluiten. Dus parallel aan de rest van de andere afgiftebronnen. Er is geen extra pomp meer nodig.

Optioneel zit ik te denken om een elektronische tweeweg klep bij het buffer in te bouwen. Tijdens het snel opwarmen doet het buffervat niet mee, maar wordt het buffer pas (gedeeltelijk) opengezet als het systeem op temperatuur is.

Wat vinden jullie van deze mogelijkheden om een buffervat aan te sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/En1ABkAanurMyVBn86P1zFiP/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VWAACoLEOUevuJYx6n6FsoCZ/medium.jpg

[Edit[
Of een buffervat in serie? Die ben ik nog niet tegengekomen als antipendelbuffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VaVGZcjeBsgr1WQ5HXYtBcbn/medium.jpg

Dus optie:
  1. Parallel zonder klep
  2. Parallel met klep
  3. Serie retour

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 27-11-2019 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nee, ik heb niet genoeg budget om mijn hele vloer eruit te trekken en 2 maanden te wachten om de vloer te laten drogen voor ik eens de verwarming aan kan zetten midden in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dre schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:04:

Dus optie:
  1. Parallel zonder klep
  2. Parallel met klep
  3. Serie retour
Volgens mij krijg je bij optie 1 en 2 de warmte niet meer terug uit je buffer. Dan ben je dus om niet te pendelen energie in een vat aan het stoppen dat vervolgens weer verloren gaat (of je vat moet middenin je woonkamer staan zodat de warmte die het vat afgeeft nuttig wordt besteed).

optie 3 wordt veel gebruikt, daarmee vergroot je relatief eenvoudig de inhoud van je systeem

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:23:
[...]

mmm
#jaloers op je mooie plaatjes.
Interesse..
Domoticz floorplan.. simple as that 8)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:10:
[...]
nee, ik heb niet genoeg budget om mijn hele vloer eruit te trekken en 2 maanden te wachten om de vloer te laten drogen voor ik eens de verwarming aan kan zetten midden in de winter.
Zet je de Ta op 25c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

prein2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:13:
[...]

Domoticz floorplan.. simple as that 8)
mwwhaaa en dan heb ik domoticz al heeeel wat jaartjes..
Je tekening gemaakt in?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Pagina: 1 ... 20 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.