Chris_82 schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:22:
@
hirodaro, laten we het maar redelijk geïsoleerd noemen met zoveel heatpipes en nog een gasverbruik van 1800 m3/jaar

En ik ga er maar vanuit dat het zwembad alleen in de zomer warm gehouden wordt.
Een warmtepomp kun je het beste direct op je CV aansluiten, bij aansluiten op 1 van je spiralen maak je de warmteoverdracht minder efficient, wat je meer stroom voor de WP zal gaan kosten.
Of je de WP in serie zet met het de buffer(s) of parallel laat lopen over het buffer lijkt me beide mogelijk. Parallel lijkt me de simpelste aanpassing en kan de WP zonder problemen zijn hoge flow behalen.
De dimensionering van z'n warmtepomp lijkt me moeilijker. Heb je een idee van gasverbruik per graaddag, als je zonneboiler niet meedoet?
Wil je SWW in de winter door dezelfde WP gaan laten doen?
Ja 1800 m3 is toch evengoed veel.. en dan heb ik ook nog redelijk vaak de houtkachel erbij aan. ik verwarm het zwembad alleen vanaf eind mei tot aan begin september. Daarna gaat alle de woning in. Alleen tijdens de winter heb je natuurlijk veel minder warmte vanuit de heatpipes vandaar de voorbereidingen voor aankoop warmtepomp en zonnepanelen.
Nee, ik heb geen beeld van verbruik per graaddag jammergenoeg. Ik overweeg wel een warmteverliesberekening te laten opmaken om een beter beeld te krijgen van de grote van de WP en eventuele aanvullende maatregelen zoals extra isolatie etc. Wel wil ik een split WP nemen. De buitenunit wil ik bij de technische ruimte neerzetten van het zwembad met ook een mogelijkheid om het zwembad te verwarmen tijdens de zomer. Waarschijnlijk 2 binnenunits (1 tbv zwembad en 1 tbv de buffers in huis.
Ik wil eigenlijk helemaal van het gas af en dus ook SWW gaan opwarmen met de WP. Eventueel een doorstroomverwarmer erbij. Daar komt nog een ruimte bij want ook het gastenverblijf heeft een Atag cv Ketel op gas. Ook daar vloerverwarming in de hele ruimte. Ca 130 m2. Op het gastverblijf de zuidkant vol leggen met zonnepanelen om het stroomverbruik weer terug te brengen. daar kan zo’n 10 KW op.
Vwb het gasverbruik 1800 m3 is ook het gastenverblijf gedeeltelijk verantwoordelijk.
Ik heb ook zitten denken aan 1 grotere WP met 3 binnenunits (zwembad, woning en gastenverblijf) maar dan kom ik te zitten met de maximale lengte van de leidingen tussen de WP en de binnenunits.
Gaat mij nu vooral om de juiste keuzes te maken in welke WP, welk hydrolisch schema, In combinatie met mijn huidige installatie en welke evt extra isolerende maatregelen met uiteraard de tvt.
Huidige installatie ca 4 a 5 jr geleden zelf aangelegd met behulp van het forum op tweakers. Vooral veel input gehad met Woudshoeve destijds.
[...]
@
rolandmegens
* Ja,
- niet zoodzakelijk / Ja
- nee, ja, zorg wel voor voldoende grote diameter ledingwerk.
* Ja, ja, dit is realiseerbaar.
- ja, of met buffervat, of met WP-zoneregeling-ondersteuning, of met thermostaat (master/slave)
De hoofdvraag is of je de meerwaarde (+gemak/comfort) van buffer+pompgroepen voor jezelf kunt verdedigen tov van de meerprijs... Bij nieuwbouw zou ik het wel doen.
Alternatief zijn er vrijwel altijd mogelijkheden te bedenken om de WP een zetje te geven dmv thermostaat kort een half graadje erbij of eventueel een 2e thermostaat ergens te plaatsen (bijv. tado of nog simpeler via aan/uit hotelschakeling-achtig).
[...]