@
hirodaro, laten we het maar redelijk geïsoleerd noemen met zoveel heatpipes en nog een gasverbruik van 1800 m3/jaar

En ik ga er maar vanuit dat het zwembad alleen in de zomer warm gehouden wordt.
Een warmtepomp kun je het beste direct op je CV aansluiten, bij aansluiten op 1 van je spiralen maak je de warmteoverdracht minder efficient, wat je meer stroom voor de WP zal gaan kosten.
Of je de WP in serie zet met het de buffer(s) of parallel laat lopen over het buffer lijkt me beide mogelijk. Parallel lijkt me de simpelste aanpassing en kan de WP zonder problemen zijn hoge flow behalen.
De dimensionering van z'n warmtepomp lijkt me moeilijker. Heb je een idee van gasverbruik per graaddag, als je zonneboiler niet meedoet?
Wil je SWW in de winter door dezelfde WP gaan laten doen?
hirodaro schreef op zondag 24 november 2019 @ 20:18:
Dag allemaal, hier zit de echte kennis heb ik na de hele middag lezen in de gaten gekregen! Ik heb eigenlijk een duw in de rug nodig want ik ben er nog niet helemaal uit. misschien dat jullie mij op weg willen helpen?
Mijn situatie:
Vrijstaand huis ca 180 m2 opp. Alleen begane grond en klein zoldertje
95 % vloerverwarming hoh 10, geheel redelijk tot goed geïsoleerd.
2 volwassenen en 2 kinderen, gasverbruik nu ca 1800m3
Huidige installatie:
Remeha quinta 32 kw brandertemp 45 graden
Zonneboiler installatie met 150 heatpipes. In grote lijnen komt het erop neer dat ik 1 ringleiding heb waar het glycol doorheen gaat. Er zitten 3 afnemers/groepen met eigen pomp op de ringleiding.
Groep 1 is 150 ltr tapwater SWW (wordt verwarmd door 1 spiraal)
Groep 2 zijn 2 buffers in totaal 600 ltr buffer cv (wordt verwarmd door 2 spiralen, 1 in elke 300 ltr buffer onderin)
Groep 3 is een zwembad (wordt verwarmd door warmtewisselaar)
De buffer cv zit in de retour en wordt op temperatuur geschakeld door een 3 wegklep. Bij 28 graden draait de buffer mee met cv.
Ik kan de 3 groepen laten regelen door de uvr 63 controller in allerlei varianten en prio’s.
In het voorjaar, zomer en najaar werkt het perfect echter blijven er een paar maanden in het jaar zitten waar ik nog steeds tamelijk veel gas verbruik. Dit wil ik gaan ondervangen met een warmtepomp en meer zonnepanelen. Ik zou 1 spiraal kunnen gebruiken voor de warmtepomp maar ik vraag me af wat nu het meeste effectief is. Enerzijds WP aansluiten op 1 spiraal of anderzijds WP aansluiten op de inhoud van de CV buffers en circulatie toepassen over beide buffers van elk 300 ltr. Ik heb het idee dat als ik 1 spiraal ga gebruiken dat ik dan niet beide buffers goed op temperatuur ga krijgen of in ieder geval langzamer. Ik zou bijvoorbeeld de 600 liter inhoud van de buffer via een warmtepomp kunnen laten opwarmen en kan de aansluiting maken op de ingangen van het warmtespiraal op beide buffers. Wie zou mij hierin kunnen adviseren?
[
Afbeelding]
@
rolandmegens
* Ja,
- niet zoodzakelijk / Ja
- nee, ja, zorg wel voor voldoende grote diameter ledingwerk.
* Ja, ja, dit is realiseerbaar.
- ja, of met buffervat, of met WP-zoneregeling-ondersteuning, of met thermostaat (master/slave)
De hoofdvraag is of je de meerwaarde (+gemak/comfort) van buffer+pompgroepen voor jezelf kunt verdedigen tov van de meerprijs... Bij nieuwbouw zou ik het wel doen.
Alternatief zijn er vrijwel altijd mogelijkheden te bedenken om de WP een zetje te geven dmv thermostaat kort een half graadje erbij of eventueel een 2e thermostaat ergens te plaatsen (bijv. tado of nog simpeler via aan/uit hotelschakeling-achtig).
rolandmegens schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:17:
Ik ben ondertussen rustig verder gegaan met alle plannen voor onze nieuwbouwwoning (start bouw maart 2020). Hiervoor kwam ik echter een vraagstuk tegen waar hier waarschijnlijk wel wat expertise over aanwezig is.
Situatie:
• Warmtepomp ~7kw (type tbd)
• Vloerverwarming beneden ~90m2. Aansturing als 1 grote zone
• Vloerverwarming boven ~70m2:
- Eigen verdeler achter een knieschot op 1e verdieping
- 5 losse zones (4 slaapkamers, 1 badkamer)
- De vloerverwarming van slaapkamers zal grotendeels uitstaan (sporadisch wat bijverwarmen/koelen)
• Vloerverwarming uiteraard 10HoH en max 80-100 meter per groep
Vragen:
• Kan ik de warmtepomp direct aansluiten op beide verdelers?
- Is hier een buffervat nodig omdat de bovenverdieping per zone geregeld wordt? Of is de capaciteit van benedenverdieping voldoende dat dit niet nodig is?
- Is er iets van een klep nodig tussen de verdelers en de warmtepomp? Of de leidingen gewoon simpel aftakken en direct naar verdeler?
• Omdat het open verdelers zijn, gaat de aansturing hiervan direct vanuit de warmtepomp? Dus dat ik alleen het volgende nodig heb: een thermostaat op beganegrond die direct de warmtepomp aanstuurt, en dan bij de bovenste verdieping op elke groep een stelmotor om deze in zones aan te sturen.
- Nadeel is dan dat als het beneden warm is, boven niet bijgestookt kan worden. Is dit nog op een manier te omzeilen? Door bijvoorbeeld de verdeler als geheel aan te sturen (dan uiteraard wel een buffervat nodig)