Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.377 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik geef je een aantal argumenten aan waardoor ik denk dat je sensoren niet accuraat zijn:

- Max vermogen van je WP is volgens jouw Grafana 5,5KW bij 0 graden Tbuiten terwijl Panasonic zelf opgeeft dat het max vermogen van jouw WP 4,8KW is bij +2 graden Tbuiten

deze kan ik niet helemaal plaatsen, maar ik zie vandaag ook dat hij heel even boven de 5Kw zit en dan [snel] terug loopt tot een Df...Volgens mij is de 2 graden hier in NL met vocht iets anders waar pana het over zal hebben

- Je sensor Ta kruipruimte ligt structureel hoger als je Ta WP wat feitelijk onmogelijk is.
Kan ik wel toelichten... de sensoren die ikzelf in de wp heb gemaakt, zitten buiten tegen het "vaatje" waar de pomp Aanvoer in verzamelt... erin zit. Ik zie ook wel eens het verschil, maar dit is vaak als het kouder buiten is. Dus ik neem aan dat water IN het vaatje warmer is dan tegen de buitenzijde. Dat innerlijke water is dus warmer als de sensor die ook last heeft van de koude buitenlucht,,, O-)

- Je sensoren Ta WP en Ta WP node Red hebben +- 2 graad afwijking, terwijl er tussen de retour sensoren "slechts" 0,6 graad afwijking zit.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/d7l7jpx.png
Ik kan me voorstellen.... dat de raakvlakken toch rdelijk dicht naast elkaar zitten. Maar kijk eens naar de meetmomenten die bepaalt de pana zelf.. 0.30 en dan as weer 2.30 uur.. Terwijl de dallas telkens meet
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/hbkb3ukx.png
Wat me aan de hand van de andere data een betere meting geeft dan de pana sensoren?

Tr zit geen Vaatje voor in de pomp dus gaan direct retour..
De Tr in kruipruimte en Tr in de pomp is tegen de leidingen aan..

Daarnaast ook Node red en dallas afwijkingen aangezien Pana een aparte manier meten heeft, waarom eens per x uur?

- Een COP van ruim 8 lijkt mij onmogelijk met een Ta van 28 graden en een Tbuiten van 12 graden (03-11-2019 - +- 19.30)
Waar je naar verwijs, is de sillent 3 setting actief, en wat me opvalt is dat als die draait het wel heel zuinig gaat ook bij de graaddagen...
Ik wil er niet om strijden maar sillent was ergens een keer door iemand berekent en dat gaf wel zuinigheid aan. En ja COP 8 is veel...Maar het weer was ook wel erg zacht...

Dat zijn wat mij betreft teveel voorbeelden van dingen die niet kloppen en/of niet kunnen :P
Snap je verhaal, maar toch....

Maar nogmaals, als jij er gelukkig mee bent _/-\o_ _/-\o_
[/quote]
Ach gelukkig ben ik met mijn zoontjes en de WAF....
Ik verdien mijn brood er niet mee..
Ik vind het de lol, dat ik eea kan zien en deel, en heb veel geleerd in een jaartje

Die kamstrup komt er toch niet aangezien ik ook graaddagen doe:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/l9zlqd.png

En hoe dan @Grolsch ik ben blij met je kritische blik...

Waar ik wel een beetje mee zit zijn de echte pieken in d cop metingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t782pxz0uw.png

Toch nog eens naar dit regeltje kijken, voor de scripters:
code:
1
  if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 24 then

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LangeFries schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:40:
Toch levert de Pana van @Dylantje2 misschien wel meer dan 4.8kW (daarmee niet suggererende dat zijn sensoren kloppen), daar de limiet waarschijnlijk op de beschikbare frequentie (bij die tb) zit en dan de Ta ook een significante rol in het vermogen speelt.Feitelijk zit de begrenzing dan op de electrische input en bepaald de COP dan het vermogen. Dus het opgegeven vermogen bij Tb=0 zal voor een bepaalde Ta gespecificeert zijn. Wanneer de Ta lager is dan dat kan het beschikbare vermogen dus groter zijn. Hoe het precies gelimiteerd wordt is overigens sterk afhankelijk van het algoritme van de fabrikant. Die van mij is gelimiteerd op output power, maar dat kan ook omdat er een goede flowmeter in zit en de temperatuursensoren gecalibreerd worden door de unit.
Bovenstaande klopt, leverancier geeft op 4,8KW max vermogen bij Ta 35 en Tbuiten +2 graden maar bijv. vanochtend 06.19 had @Dylantje2 een Ta van 36,8 graden, een thermisch vermogen van 5,4KW en de Tbuiten was -0,9 graden. Al deze getallen zouden ervoor moeten zorgen dat er juist minder vermogen beschikbaar zou zijn (slechtere COP), maar hij haalt volgens Grafana een vermogen van 5,4KW i.p.v. 4,8 wat ruim 10% boven fabriekopgave zit. Terwijl in werkelijkheid het juist lager als 4,8KW zou moeten zijn.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:52:
Ik geef je een aantal argumenten aan waardoor ik denk dat je sensoren niet accuraat zijn:

- Max vermogen van je WP is volgens jouw Grafana 5,5KW bij 0 graden Tbuiten terwijl Panasonic zelf opgeeft dat het max vermogen van jouw WP 4,8KW is bij +2 graden Tbuiten

deze kan ik niet helemaal plaatsen, maar ik zie vandaag ook dat hij heel even boven de 5Kw zit en dan [snel] terug loopt tot een Df...Volgens mij is de 2 graden hier in NL met vocht iets anders waar pana het over zal hebben

- Je sensor Ta kruipruimte ligt structureel hoger als je Ta WP wat feitelijk onmogelijk is.
Kan ik wel toelichten... de sensoren die ikzelf in de wp heb gemaakt, zitten buiten tegen het "vaatje" waar de pomp Aanvoer in verzamelt... erin zit. Ik zie ook wel eens het verschil, maar dit is vaak als het kouder buiten is. Dus ik neem aan dat water IN het vaatje warmer is dan tegen de buitenzijde. Dat innerlijke water is dus warmer als de sensor die ook last heeft van de koude buitenlucht,,, O-)

- Je sensoren Ta WP en Ta WP node Red hebben +- 2 graad afwijking, terwijl er tussen de retour sensoren "slechts" 0,6 graad afwijking zit.
[Afbeelding]
Ik kan me voorstellen.... dat de raakvlakken toch rdelijk dicht naast elkaar zitten. Maar kijk eens naar de meetmomenten die bepaalt de pana zelf.. 0.30 en dan as weer 2.30 uur.. Terwijl de dallas telkens meet
[Afbeelding]
Wat me aan de hand van de andere data een betere meting geeft dan de pana sensoren?

Tr zit geen Vaatje voor in de pomp dus gaan direct retour..
De Tr in kruipruimte en Tr in de pomp is tegen de leidingen aan..

Daarnaast ook Node red en dallas afwijkingen aangezien Pana een aparte manier meten heeft, waarom eens per x uur?

- Een COP van ruim 8 lijkt mij onmogelijk met een Ta van 28 graden en een Tbuiten van 12 graden (03-11-2019 - +- 19.30)
Waar je naar verwijs, is de sillent 3 setting actief, en wat me opvalt is dat als die draait het wel heel zuinig gaat ook bij de graaddagen...
Ik wil er niet om strijden maar sillent was ergens een keer door iemand berekent en dat gaf wel zuinigheid aan. En ja COP 8 is veel...Maar het weer was ook wel erg zacht...

Dat zijn wat mij betreft teveel voorbeelden van dingen die niet kloppen en/of niet kunnen :P
Snap je verhaal, maar toch....

Maar nogmaals, als jij er gelukkig mee bent _/-\o_ _/-\o_
[/quote]
Ach gelukkig ben ik met mijn zoontjes en de WAF....
Ik verdien mijn brood er niet mee..
Ik vind het de lol, dat ik eea kan zien en deel, en heb veel geleerd in een jaartje

Die kamstrup komt er toch niet aangezien ik ook graaddagen doe:
[Afbeelding]

En hoe dan @Grolsch ik ben blij met je kritische blik...

Waar ik wel een beetje mee zit zijn de echte pieken in d cop metingen:
[Afbeelding]

Toch nog eens naar dit regeltje kijken, voor de scripters:
code:
1
  if tonumber(powerHeatpump) > 188 and COP_calculated < 24 and tonumber(frequentie) > 24 then
Vocht bevriezen = power.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
@Grolsch @Dylantje2

Hier een voorbeeld van vandaag. Net geen 0 graden maar wel een redelijk hoog vermogen met een 5kW Pana, gemeten met een Kamstrup en berekend met @AUijtdehaag zijn mooie script. En nu geen ruzie meer maken :-)

https://snapshot.raintank...gN0Ri2zpnvjpaIVnP?orgId=2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:14:
[...]

hahahahaha

Boefje...
Je liet mijn screendumps zien dat ze gelijk waren...

Nu laat je de techneuten hier in het ongewis 8) En ik sta al zo vaak ter discussie :-)

Maar je zegt indirect eigenlijk als de Ta en Tr en de flow goed zijn klopt je script...

xxx

Edit:
@Grolsch

Het script van Anton werkt vast en zeker goed, want de formule is namelijk heel simpel. Ik weet niet of je het weet, maar Kamstrup gebruikt exact dezelfde formule ;)

Het gaat om de nauwkeurigheid van jouw sensoren, die bepalen de nauwkeurigheid van je meting, en daar gaat Alfons geen uitspraken over doen verwacht ik ;)

Tsja ik zie ook best een beetje verschil tussen de dallas en node red [ in de wp ]
Node red rond dus af op hele dallas niet... ik kan tot 100ste gaan.
Ik zie de node red en de dallas ook wel iets afwijken, maar dat heeft te maken met afronden en met het moment van meten in mijn ogen.
Als ik node red meet, geen 100ste als ik dallas niet exact gelijk aan node red.

Nodered meet de flow en sensoren uit de pana...

Ik snap ook dat het niet op de honderste nauwkeurig is.
Dat de kamstrup hetzelfde meet lijkt me bijna billijk.

Als mijn systeem niet representatief maar indicatief is gaan we dan maar op zoek:-)

Dus wie heeft een kamstrup een pana H en een lan box en Domoticz?

En wil graag een testvergelijking doen?
Ja hierzo d:)b
Een kamstrup een pana H en een lan box en Domoticz

Eerst wat je weg kan strepen is de
Waarde uit de pana hier klopt geen
Zak van.
Je kan ze inderdaad ijken, in hoever dit mogelijk is op halve graden. Maar als de temperatuur oploopt klopt er weer geen meter Van. Even als voorbeeld, ik had de aanvoer geijkt met de kamstrup . Waardes waren van allebei exact 29 graden bij die temperatuur blijft het ook kloppen . Vanmorgen was de aanvoer 34 graden volgens
De kamstrup. Volgens de pana was hij 32 graden. Je kan dus helemaal niks met die gegevens . In de flow zit ook een afwijking , zowel positief als negatief.

Daarnaast heb ik dalles sensoren op de leidingen zitten. Geeft een goed beeld maar ook deze wijken af, de afwijking is niet altijd gelijk Ook deze manier is dus niet te vertrouwen

Dan over de
Kamstrup, tja dit klopt gewoon. Daarvan weet ik gewoon zeker dat ik
Niet naar onzin waardes zit te kijken.
Ook ik draai het script van onze mede tweaker. Het berekend vermogen is zoals het boekje. Nog nooit te hoog Gezien. Ik zat vanmorgen wel boven de 5kw maar ik heb de 7 :-)

Dus er is maar één manier om deze discussie te stoppen en dat is een Kamstrup er tussen

Waar ik ben jaloers op ben is het loggen en het weergeven van je gegevens :-) bij mij is het niet allemaal zo netjes gelogd ga daar ook vooral mee door anders valt dit topic stil :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zwlvrsc.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/COuUT4S.png

Het valt me op dat tijdens SWW de WP het langer volhoud zonder defrost dan tijdens normaal verwarmen...
En bij elke defrost gaat het debiet elke keer even tegen de 40liter/minuut aan (ruim 38l/m) :+
Ik zie ook niet dat het element aan gaat ondanks het 'dipje'

[ Voor 9% gewijzigd door JvdW op 20-11-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:12:
[...]

Ja hierzo d:)b
Een kamstrup een pana H en een lan box en Domoticz

Eerst wat je weg kan strepen is de
Waarde uit de pana hier klopt geen
Zak van.
Je kan ze inderdaad ijken, in hoever dit mogelijk is op halve graden. Maar als de temperatuur oploopt klopt er weer geen meter Van. Even als voorbeeld, ik had de aanvoer geijkt met de kamstrup . Waardes waren van allebei exact 29 graden bij die temperatuur blijft het ook kloppen . Vanmorgen was de aanvoer 34 graden volgens
De kamstrup. Volgens de pana was hij 32 graden. Je kan dus helemaal niks met die gegevens . In de flow zit ook een afwijking , zowel positief als negatief.

Daarnaast heb ik dalles sensoren op de leidingen zitten. Geeft een goed beeld maar ook deze wijken af, de afwijking is niet altijd gelijk Ook deze manier is dus niet te vertrouwen

Dan over de
Kamstrup, tja dit klopt gewoon. Daarvan weet ik gewoon zeker dat ik
Niet naar onzin waardes zit te kijken.
Ook ik draai het script van onze mede tweaker. Het berekend vermogen is zoals het boekje. Nog nooit te hoog Gezien. Ik zat vanmorgen wel boven de 5kw maar ik heb de 7 :-)

Dus er is maar één manier om deze discussie te stoppen en dat is een Kamstrup er tussen

Waar ik ben jaloers op ben is het loggen en het weergeven van je gegevens :-) bij mij is het niet allemaal zo netjes gelogd ga daar ook vooral mee door anders valt dit topic stil :P
Jaloers is niet nodig hoor.. zo moeilijk is het niet hahahah
Alleen kost het tijd,,,

Maar eigenlijk vind het best wel simpel...

Als we het samen eens zijn dat de Pana liegt. [ of pana meet op andere plaatsen en tijden en manieren wat ik wel door heb ]
Als we het samen eens zijn dat Zwave klopt
Als we het samen eens dat de dallas en de kamstrup T sensoren wel kloppen.[ ik heb ze in kokend water en smeltend ijs gehad voordat en dat klopte ]
Als we het eens zijn dat het script van Alfons goed is..

Heb ik de flow van de pana als zwakke schakel..
In het script van Alfons kan ik ook vaste flow zetten als we dat liever hebben?
Maar wat is de afwijking?
Ik wil niet afwijken, maar als ik alfons scriptje aan houd, Of de metingen van @Tomexergie die uit mijn pana kwamen? wat heeft dan de voorkeur?

Wat ik zeg graaddagen laten zien wat ik in grafana ook wel zie, hij loopt aardig goed..:-)

En vrees niet ik vind het nog steeds heerlijk...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knielen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:09:
@Grolsch @Dylantje2

Hier een voorbeeld van vandaag. Net geen 0 graden maar wel een redelijk hoog vermogen met een 5kW Pana, gemeten met een Kamstrup en berekend met @AUijtdehaag zijn mooie script. En nu geen ruzie meer maken :-)

https://snapshot.raintank...gN0Ri2zpnvjpaIVnP?orgId=2
We maken geen ruzie hoor ;)

Maar situatie is niet vergelijkbaar.

Bij jou vallen wel alle dubbeljes wel de goede kant op zoals @LangeFries al uitlegde.

Tbuiten was 3,1, Ta was 30,8 (10:25).

Maar het wordt zo langzamerhand een nutteloze discussie, nauwkeurig vermogen en dus COP bepalen doen we met een warmtemeter zoals een Kampstrup. zelf sensoren aan elkaar knutsen die tegen tankjes aan gemonteerd zitten is nu eenmaal niet accuraat.

Dit geldt trouwens ook voor mij hoor, ik heb ook geen Kamstrup, en beweer ook zeker niet dat mijn meting akelig nauwkeurig is.

Wel geeft het goed de trends weer, en kan ik een defrost herkennen :+

En een "moment COP" zegt sowieso al niet zo heel veel naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Dylantje2 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:23:
[...]

Jaloers is niet nodig hoor.. zo moeilijk is het niet hahahah
Alleen kost het tijd,,,

Maar eigenlijk vind het best wel simpel...

Als we het samen eens zijn dat de Pana liegt. [ of pana meet op andere plaatsen en tijden en manieren wat ik wel door heb ]
Als we het samen eens zijn dat Zwave klopt
Als we het samen eens dat de dallas en de kamstrup T sensoren wel kloppen.[ ik heb ze in kokend water en smeltend ijs gehad voordat en dat klopte ]
Als we het eens zijn dat het script van Alfons goed is..

Heb ik de flow van de pana als zwakke schakel..
In het script van Alfons kan ik ook vaste flow zetten als we dat liever hebben?
Maar wat is de afwijking?
Ik wil niet afwijken, maar als ik alfons scriptje aan houd, Of de metingen van @Tomexergie die uit mijn pana kwamen? wat heeft dan de voorkeur?

Wat ik zeg graaddagen laten zien wat ik in grafana ook wel zie, hij loopt aardig goed..:-)

En vrees niet ik vind het nog steeds heerlijk...
De dalles kloppen niet.... wijken ook af, en afwijking is niet altijd gelijk.

Zet er toch gewoon Een kamstrup tussen.

Of nog beter. Geniet van je warme huis en kijk
Niet te veel naar de waardes. (En zet hem ook eens uit wanneer de zon schijnt, scheelt een bak met stroom )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 21:43
Grolsch schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:28:
[...]

En een "moment COP" zegt sowieso al niet zo heel veel naar mijn mening.
Hangt er dan heel sterk vanaf dat de definitie van de meting klopt met wat je wilt weten. Als je goed naar de details kijkt in een run, zie je dat de eerste minuten weinig energie wordt opgewekt door de afstanden die afgelegd moeten worden en hardware die ook op werktemperatuur moeten komen, dan dus lage COP, terwijl aan het einde van de run wanneer de compressor al weer uit is er nog best wat warmte vrij komt met dus een oneindige COP tot gevolg.
Het is maar de vraag bij interne warmtemeting wat er dan precies geteld wordt, bijvoorbeeld aan de in/uitgang van de buitenunit, of bij de binnenunit, of ...

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Dylantje2 Ik zie dat je still settings ook mooi in je dashboard zitten, maar ze zijn wat moeilijk te lezen op dit moment. Wellicht is het een optie om "fill(previous)" te gebruiken :) Dat gebruik ik zelf ook voor alles wat een setpoint is (en "fill(none of linear)" voor alle sensor metingen).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En voor mij is de WP dag ten einde gekomen, gigantisch veel defrosts.

Temperaturen tussen de -0.8 en de + 1,3 ( op dit moment) en een luchtvochtigheid tussen de 99% en 100% (dikke mist) hebben hiervoor gezorgd :P

Eind conclusie = ruim 30kWh verstookt en 15 defrosts in 12 uur tijd :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bixmyq77wvbl.jpg

@Verwijderd , vloertemperatuur in de keuken was zojuist 23,3 graden, deze groep heeft de hele dag aan gestaan tot zojuist, woonkamer is al niet meer representatief omdat de houtkachel daar sinds 19.30 het stokje heeft overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Zou je voor de aardigheid diezelfde vloerT morgenochtend eens willen meten ? Je kamerT liep 0,7C terug na afgelopen vorstig nachtje, ik ben nl. erg benieuwd of die vloerT met een vergelijkbaar verschil komt. BGG Tr er bij zou helemaal mooi zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:04:
@Grolsch Zou je voor de aardigheid diezelfde vloerT morgenochtend eens willen meten ? Je kamerT liep 0,7C terug na afgelopen vorstige nachtje, ik ben nl. erg benieuwd of die vloerT met een vergelijkbaar verschil komt.
Als ik er aan denk doe ik dat ;) Ik zal zo nog ff goed een bepaald punt meten, schrijf ruimtetemperatuur op, en doe morgenvroeg hetzelfde :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:33
Shifty-PK schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:46:
[...]
Dus mijn vvw zal o.a. extra weerstand hebben omdat er 14 meter, ofwel 35% meer lengte per groep in zit...?
Je hebt vooral veel weerstand omdat de slangen zo dun zijn. Wat is eigenlijk de binnendiameter van zo'n 10mm slang? 7 mm?
Normaliter wordt bij warmtepompen minimaal 18x2 (dus met 14mm binnendiameter) geadviseerd.
Een slang met 7mm binnendiameter heeft bij dezelfde flow (in l/s) maar liefst 34 keer zo veel leidingweerstand....

Dat enorme verschil komt ten eerste door het oppervlak, wat bij een 2x zo dikke slang al 4 keer zo groot is. In jouw dunne leiding moet het water dus 4x zo hard stromen. En omdat de stromingsweerstand enorm toeneemt met de snelheid krijg je dus een erg hoge weerstand en heeft de pomp van je Elga het zo moeilijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
Hier momenteel ook +1.4 buiten, maar overdag wel iets warmer geweest met volop zon, dus alleen vannacht om de 130 minuten ongeveer een defrost (4 stuks). Totaal 6 stuks. Daarvan 1 tijdens SWW vanmiddag en vanavond ook alweer eentje. Totaal 24kWh om 2x SWW de verliezen te compenseren (5kWh) en 99kWh warmte in huis te maken. Dus 18-2 = 16 graaddagen, dus mijn 8kW kan ongeveer tot 22*8/99*16 = 28 gd. Dus bij een Tb van -10 is het op. Ben benieuwd of we inderdaad een strenge winter gaan krijgen (30% kans volgens weer.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:53
Andrehj schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:08:
[...]

Je hebt vooral veel weerstand omdat de slangen zo dun zijn. Wat is eigenlijk de binnendiameter van zo'n 10mm slang? 7 mm?
Normaliter wordt bij warmtepompen minimaal 18x2 (dus met 14mm binnendiameter) geadviseerd.
Een slang met 7mm binnendiameter heeft bij dezelfde flow (in l/s) maar liefst 34 keer zo veel leidingweerstand....

Dat enorme verschil komt ten eerste door het oppervlak, wat bij een 2x zo dikke slang al 4 keer zo groot is. In jouw dunne leiding moet het water dus 4x zo hard stromen. En omdat de stromingsweerstand enorm toeneemt met de snelheid krijg je dus een erg hoge weerstand en heeft de pomp van je Elga het zo moeilijk.
Hij heeft 14 groepen, normaal lopen die met gemak op 1 liter p/m .
Het is alleen jammer dat op de verdeler geen flow indicatoren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Dank @Andrehj ; daarom hoopte ik dat 10 mm een typo was, maar helaas.
Goed: dat is een gegeven waar zonder veel overlast en kosten niets aan te doen is.
Denk dat aanpassen van de huidige verdeler (regelventiel en thermostaat hebben vaak een hele kleine doorlaatopening) de eerste optie is. Zelf heb ik daar een flinke verbetering mee weten te bereiken.Tweede optie is wellicht een nieuwe simpele LTV-verdeler (zijn niet zo duur in Duitsland): wellicht kan dan een nog betere flow worden bereikt en bovendien wordt menging tegen gegaan.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Shifty-PK schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:35:

[...]

Zie boven hoe hij was aangesloten, maar dat was waarschijnlijk niet je gedachte hoe hij 'was' aangesloten.

Het is de vraag of deze verdeler echt goed aangesloten kan worden. Want:
- De pomp kan niet omgedraaid worden, hij stroom nu van de bovenbalk naar beneden
- Op de bovenbalk zitten 3 aansluitingen, 2 linksboven die je op de foto ziet waarvan 1 afgedopt, en 1 rechtsboven. Ik zat wat foto's toevoegen.
- Op de onderbalk zit eigenlijk maar 1 aansluiting, rechtsonder, waar nu dus de retour zit. Linksonder zit nu wel de voeler van de thermostaat, dus die zou misschien vervangen kunnen worden door een CV buis aansluiting.
- De verbindingen tussen de boven en onderbalk zijn: via de pomp, en via de vloerverwarmingsbuizen natuurlijk.

[Afbeelding]

[...]

Hier zal ik echt expertise voor bij moeten halen want ik begrijp niet alles wat je zegt.
Het klopt dat de pomp niet omgedraaid kan worden. Je slakkenhuis van je pomp zit in de verdeler gegoten. En dit zit zo omdat het product daarop ontworpen is.
Al zou je hem wel kunnen omdraaien, dit veranderd alleen de stromingsrichting door je vloer. Als je vloerverwarming in een slakkenhuispatroon is gelegd veranderd dit niks aan de werking ervan om de doorstroming te keren. Dus waarom wil je de pomprichting veranderen vraag ik me af? Verwissel dan de aanvoer en retour van je cv voeding op de verdeler. Dan heb je hetzelfde effect (geen serieuze tip trouwens). Maar wees je bewust van het gevolg wat dit hydraulisch qua drukken met je installatie doet als 2 pompen tegen elkaar werken doordat de cv retour dan aan de zuigzijde van je vloerpomp zit? (En de aanvoer cv dus tegen de drukzijde van je vloerpomp in werkt) stagnatie is vaak het gevolg. En cavitatie in de pompen door lage dampdruk sloopt ook beide pompen na een paar jaar.

De "extra" gaten in je verdeler zitten daar met een reden en hebben alle een functie, wil niet zeggen dat ze alle gebruikt mogen/moeten worden. Denk aan extra opnemers voor bv GBS of domotica systemen, aftapkranen, by-passventiel voor continu drukverschil waarborg met een oude 3 standenpompen op de vloerverdeler en kleppen op de geoepen voor zoneregeling toepassing bijvoorbeeld. En niet om willekeurig een aanvoer/retour buis van de cv installatie erop te zetten, tenzij uitbreiding van de verdelerbalk voor extra vloergroepen indien voldoende toevoer vanuit de cv installatie.

Je hebt al aardig wat problemen te pakken wat normaliter gewoon zou moeten werken, dus er gaat iets goed mis.
Je zegt zelf dat je niet snapt wat ik met berekenen en inregelen bedoel.
Dit is schematisch inzichtelijk maken welke waterstromen en drukken er heersen in je installatie.
Dan kom je er achter wat er gebeurt en wat het probleem is waarom het niet werkt.

Dan heb je ook je antwoord waarom je niets van de elga mag verwachten qua prestatie volgens de monteur. Hydraulisch klopt je installatie niet zoals het nu zit.
Andrehj schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:08:
[...]

Hiermee is het onmogelijk om dit werkend te krijgen met drukverschil uit je installatie. De installatie ademt door een rietje. De elga is in ademnood :D

Dit is de reden om de vloerverwarming normaal aan te sluiten als een hoge temperatuur zoals een installateur vaak aanraad.
Dan verzorgd de elga de stroming tot de verdeler. Als die toevoer in capaciteit genoeg is voor de vloer, zal de pomp niet mengen.
De vloerverdelerpomp moet op een hoge stand om de leidingweerstand in de vloer te overwinnen met zo'n kleine diameter slang. Laat staan de capaciteit te halen.

Als er uit de aanvoer cv de warmte ipv de vloerverdeler de retour van de cv in gaat, betekend dat er over de vloerverdeler minder doorstroming heeft als de toevoer vanuit de cv installatie. Anders kan dat nooit van aanvoer direct de retour in.

Als ik dit half snappende verhaal zo rijm, vermoed ik dat de capaciteit uit de cv installatie (bij normale c.q. goed geinstalleerde vloerdeler zoals het hoort) groter is dan dat de vloerverwarming kan doen. Het verhaal van Andrehj gaf verheldering.

To do word dan: vloerverdeler normaal aansluiten als hoge temperatuur.
Vloerpomp in de hoogste stand, dan zou de cv aanvoer in je vloer moeten verdwijnen en de retour uit je vloer je cv installatie in.
Mocht dit op de hoogste stand niet werken, dan is de slangkeus niet echt doordacht geweest en zal het nooit fatsoenlijk werken met lage temperatuur ben ik bang. Welke verdeler dan ook, ht, ltv, zltv..

[ Voor 26% gewijzigd door DJKroon op 21-11-2019 01:27 . Reden: Aanvulling ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Dylantje2

Dylantje2

Rimco schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:43:
@Dylantje2 Ik zie dat je still settings ook mooi in je dashboard zitten, maar ze zijn wat moeilijk te lezen op dit moment. Wellicht is het een optie om "fill(previous)" te gebruiken :) Dat gebruik ik zelf ook voor alles wat een setpoint is (en "fill(none of linear)" voor alle sensor metingen).
Kun je me een printscreen sturen..

Grolsch schreef op woensdag 20 november 2019 @ 22:07:
[...]

Als ik er aan denk doe ik dat ;) Ik zal zo nog ff goed een bepaald punt meten, schrijf ruimtetemperatuur op, en doe morgenvroeg hetzelfde :P
@Verwijderd

20-11-2019 - 22:10
Tkeuken = 21,4
Tvloer = 23,3

21-11-2019 - 06:50
Tkeuken = 21,1
Tvloer = 22,0

Ik heb gisteren dus wel de houtkachel aangehad in de woonkamer, als ik dit niet had gehad was de ruimtetemperatuur in de keuken naar verwachting zo'n 0,2 á 0,3 graad kouder geweest.

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:18
Antwoord inmiddels gevonden, bericht is nu overbodig.

[ Voor 82% gewijzigd door AquaPlanning op 21-11-2019 07:54 . Reden: Oudere foto teruggevonden, antwoord irrelevant ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• BDB_046
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-09-2022
Grolsch schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:02:
[...]

Vanuit de Topicstart:

[...]

Zelf geen ervaring mee, ik gebruik het Danfoss CF2+ naregelsysteem, maar dat lijkt mij voor jou overkill.
Waarschijnlijk een stomme vraag, maar populaire thermostaten als die van Google Nest werken niet samen met een Mitsubishi warmtepomp? Dan hoef ik de Black Friday aanbieding niet in dr gaten te houden ;)
BDB_046 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 08:16:
[...]

Waarschijnlijk een stomme vraag, maar populaire thermostaten als die van Google Nest werken niet samen met een Mitsubishi warmtepomp? Dan hoef ik de Black Friday aanbieding niet in dr gaten te houden ;)
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;)

Volgens mij zou elke aan/uit thermostaat moeten werken (Opentherm in ieder geval niet met een Mitsubishi), maar persoonlijk heb ik geen ervaring met de Google Nest en een Mitsubishi WP, en ik heb er in dit topic ook nog nooit iemand over gehoord.

Ik denk dat die "slimme" thermostaten te slim zijn voor een WP. Die doen vaak aan PWM, aanwarmvervroeging en andere ongein die niet wenselijk is bij gebruik van een WP naar mijn mening.

Maar proberen kun je het altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2019 08:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Het heeft hier vannacht niet gevroren, maar wèl heel plaatselijk...... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8R8BWGa2szJZbtEUYqxzGC8l/thumb.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:46:
[...]

@Verwijderd

20-11-2019 - 22:10
Tkeuken = 21,4
Tvloer = 23,3

21-11-2019 - 06:50
Tkeuken = 21,1
Tvloer = 22,0

Ik heb gisteren dus wel de houtkachel aangehad in de woonkamer, als ik dit niet had gehad was de ruimtetemperatuur in de keuken naar verwachting zo'n 0,2 á 0,3 graad kouder geweest.
Klopt deze redenatie, al was het maar heel ruwweg ?
In 8 * 60 + 40 = 520 minuten geeft de vloer 1,3C af aan de omgeving, in 12 uur, de tijd tussen 22:00 en 10:00 's ochtends, zal er mogelijk 1,8C verlaging plaatsvinden, bij een buitenT zoals de afgelopen nacht en aannemende dat het proces lineair verloopt, wat zeer waarschijnlijk niet zo zal zijn.
Je vloer is 14cm incl. afwerklaag, je leidingen liggen op 7cm v.d. oppervlakte ??
Bij 240m2 * 14cm = 33,6m3 * 2800 kg/m3 = 94080kg * 0.92 kJ/kgK = 86553,6kJ
1 kWh is gelijk aan 3600 kJ, het opwarmen vergt 24kWh thermisch om weer op de uitgangstemperatuur te komen, geen rekening houdend met het compenseren van het warmteverlies van dat moment.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Naalroc schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:00:

[Afbeelding]
Jouw warmtepomp is duidelijk de oorzaak ;)

Wat wil je ook, als die ijskoude lucht gaat blazen langs de gevel. Lekkere uitdaging voor die raam en muur ook.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Naalroc
kmf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:19:
Jouw warmtepomp is duidelijk de oorzaak ;)
Inderdaad, heel duidelijk, maar vond dit toch wel grappig, ter illustratie van de koude lucht uit de wp. ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:07:
[...]

In 8 * 60 + 40 = 520 minuten geeft de vloer 1,3C af aan de omgeving, in 12 uur, de tijd tussen 22:00 en 10:00 's ochtends, zal er mogelijk 1,8C verlaging plaatsvinden, bij een buitenT zoals de afgelopen nacht en aannemende dat het proces lineair verloopt, wat zeer waarschijnlijk niet zo zal zijn.
Je vloer is 14cm incl. afwerklaag, je leidingen liggen op 7cm v.d. oppervlakte ??
1 kWh is gelijk aan 3600 kJ, het opwarmen vergt 24kWh thermisch om weer op de uitgangstemperatuur te komen, geen rekening houdend met het compenseren van het warmteverlies van dat moment.
Dit gaat mij boven de pet.

Ik weet wel dat mijn v.v. slangen op de ruwe betonvloer zijn gemonteerd en dat die 14CM afwerkvloer daar over heen ligt, dus hoe jij aan 7CM komt :?

De totale dikte van het pakket is natuurlijk veel dikker als 14CM.

Het is een broodjesvloer, en ik weet niet exact hoe dik deze is, maar ik denk dat wel dat het hele pakket 30 á 40CM dik is, daaronder zit de isolatie.

Ik zal vanavond weer eens het kruipluik openen en gaan meten voor je.
Het is een best pak beton in ieder geval en dus een mooie buffer.
Aangezien alles binnen de geisolleerde schil van de woning zit is het geen verlies.
Het lijkt bijna op "betonkernactivering"

Ter info, Tr BGG was vanmorgen 3 minuten na starten van de pomp 22 graden, dit komt dus exact overeen met de door mij gemeten waarde vanochtend.
Naalroc schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:00:

[Afbeelding]
Het lijkt wel een kerststal ;) Maar mooie foto, duidelijk de WP die dit veroorzaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2019 11:07 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:07:
[...]

De metingen zijn op vloeroppervlak. Wellicht dat die heel wat kouder is dan in de vloermassa zelf.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Even een zijsprongetje:
Ik heb mijn ventilatiekast met WTW voorzien van een paar goedkope (Aliexpress) thermometers. Misschien niet 100% nauwkeurig, maar geeft toch een aardig beeld van ca 85% warmteterugwinning.

Voor meer details, zie: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/X7gnYpry/temperaturen-luchtverversing-met-WTW.jpg

Zwerius Kriegsman

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
itchin schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:16:
[...]

Na het vervangen van de firmware naar de meest recentste (ipv de originele van 5 jaar terug), plaatsen van de nu benodigde twee temperatuur sensoren (aanvoer en retour) werd dat nog erger. Na een dag heb ik de Elga vertelt dat hij niet met radiatoren verwarmt maar dat er vloerverwarming aan zit. Nu loopt hij een stuk rustiger en moduleert zelfs terug tot 200 Watt. Dat had ik eerder niet gezien, toen deed hij dat hooguit op 1000 Watt als er veel warmteverlies was.
Nog even naar aanleiding van deze opmerking van je: Heb je dan nu A3 op On gezet en draait hij sindsdien vlakker? Ik heb hem op Off staan (radiatoren + vvw) en zie nu nog steeds (maar Anna is nog aan het leren) dat hij de temperatuur terug laat zakken met zo'n 0,3 graad en dan hem weer omhoog gaat pompen naar de gewenste Truimte. Eigenlijk zou je hem dan natuurlijk willen laten moduleren en de boel op de gewenste Truimte houden, want bij de huidige weersomstandigheden lukt het niet of nauwelijks om dit zonder de ketel voor elkaar te boksen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
LangeFries schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:40:
Die van mij is gelimiteerd op output power, maar dat kan ook omdat er een goede flowmeter in zit en de temperatuursensoren gecalibreerd worden door de unit.
Ik heb sinds eind februari dit jaar een NIBE F2120-8 (5kW) 3x 400 V warmtepomp en lees al ruim een jaar in dit forum.
LangeFries , jij hebt een Nibe flowmeter EMK 300 of 500? waarmee je de energie levering van de wp kan meten.
Is deze vergelijkbaar nauwkeurig met een Kamstrup?
Kun je die via Nibe Uplink uitlezen?
Ik heb niet een warmtemeter en denk eraan komend jaar die aan te schaffen.
In de service informatie van mijn wp wordt genoemd: verw., alleen compr. 2692.2kWh
Welk verbruik wordt hier gemeten?
Ik heb in de meterkast een kWh meter die het verbruik van de warmtepomp meet en dat is veel lager dan
de gemeten waarde in de service informatie.
Misschien kun je mij wat wijzer maken.
Mijn WP werkt prima en ik leer hem steeds beter kennen.
(Ik ben ook een lange fries 1,93 meter en woon wel in Frieslân).

• Dylantje2

Dylantje2

Een kennis heeft een bijzonder apparaat gekocht..
http://gondzik.de/product_info.php?products_id=519
Heel veel subsidie erop.. maar een manual :-(

Iemand ervaring, met zo'n ding?
Welke opties mogelijk zijn....

100Kwh per dag ... 8) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:34:

100Kwh per dag ... 8) 8)
Daar kun je zelfs mee douchen zonder buffervat.. voor een bedrijfspand oid?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14
Daannn1987 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:40:
[...]
Daar kun je zelfs mee douchen zonder buffervat.. voor een bedrijfspand oid?
Neuh, douchen met dat ding gaat je niet lukken. Delta T is dan gewoon te groot.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• Naalroc
UIt de handleiding bladz 8
Diese Meeting Wärmepumpe ist für den Einsatz zur Raumheizung und/oder Brauchwassererwärmung
konzipiert worden. Es handelt sich hierbei um eine Hocheffizienzwärmepumpe für Temperaturen der
Außenluft zwischen -20 und 45 Grad Celsius und Vorlauftemperaturen bis zu 60 Grad Celsius.

http://www.ro-tec.de/MDP60D%20Aug.%2008.16.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 16:34:

100Kwh per dag ... 8) 8)
100kWh per dag is natuurlijk afhankelijk v.d. grootte v.d. woning of bedrijfsgebouw om te bepalen of het veel of weinig is.
Per kg is hij in ieder geval goedkoop 3902,37 / 240 = 16,26/kg ; Pana 2450 / 107 = 22,90/kg
Per kWh ook 3902,37 / 24,5 = 159,28/kWh ;Pana 2450 / 5 = 490,00/kWh
Voor de rest lastig te bepalen zo, COP is niet super, maar ook niet echt beroerd te noemen.
Je zou er zelfs rechtstreeks vanuit de pomp mee moeten kunnen douchen 8,7 l/m volgens:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/onl5j9k.07.28.png
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:52:
[...]

Dit gaat mij boven de pet.

Ik weet wel dat mijn v.v. slangen op de ruwe betonvloer zijn gemonteerd en dat die 14CM afwerkvloer daar over heen ligt, dus hoe jij aan 7CM komt :?

De totale dikte van het pakket is natuurlijk veel dikker als 14CM.

Het is een broodjesvloer, en ik weet niet exact hoe dik deze is, maar ik denk dat wel dat het hele pakket 30 á 40CM dik is, daaronder zit de isolatie.

Ik zal vanavond weer eens het kruipluik openen en gaan meten voor je.
Het is een best pak beton in ieder geval en dus een mooie buffer.
Aangezien alles binnen de geisolleerde schil van de woning zit is het geen verlies.
Het lijkt bijna op "betonkernactivering"

Ter info, Tr BGG was vanmorgen 3 minuten na starten van de pomp 22 graden, dit komt dus exact overeen met de door mij gemeten waarde vanochtend.
De hele exercitie is bedoeld zodat ik mij een beeld kan vormen wat er thermisch in zo'n enorme buffer gebeurd in de loop van een dag, 12 uur toevoegen-onttrekken en 12 uur onttrekken.
Ik nam even aan, onterecht, dat de slangen op pakweg de helft van die 14cm zouden liggen, er stonden om die reden ook 2 ?? bij dus het was maar een wilde gok.
Het 'lijkt' dus om een basisvloer van waarschijnlijk 20cm te gaan, daar de slangen op en afgewerkt met een afwerkvloer van in totaal 14cm, totaal dus ongeveer 34cm dik.
Volgens berekeningen op Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Als dat klopt zou je vloer dus een massa van 240 * 34cm * 2800 = 228.480kg hebben.
Om die vloer van 22C naar de uitgangspositie van de vorige avond, 23,3C te krijgen dient er
228.480 * 0.92 * 1,3 = 273.262kJ ingestopt te worden.
1 kWh is 3600kJ daarmee dient er 274.262 / 3600 = 75,9 kWh thermisch toegevoegd te worden omdat te bereiken nog losstaand van het feit dat er gelijktijdig warmteverlies gecompenseerd dient te worden.
Indien er reken- en/of aannamefouten zijn hoor ik ze graag.
kmf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:09:
[...]

De metingen zijn op vloeroppervlak. Wellicht dat die heel wat kouder is dan in de vloermassa zelf.
De vloeroppervlakte grenst aan de naar ik aanneem 'warme' kant v.d. vloer, de ruimteT zal waarschijnlijk hoger zijn dan de kruipruimteT, althans dat hoop ik maar voor @Grolsch
Daarnaast is de oppervlakteT (ongeveer) gelijk aan BGG Tr zoals vanochtend door Grolsch gemeld, de 22C lijkt in ieder geval voor de bovenste 14cm te gelden en ik kan zo geen reden bedenken dat de daaronder liggende 20cm warmer/kouder zouden moeten zijn. Maar wie weet heb je goede redenen om aan te nemen dat dat wel zo is, ik hoor ze dan graag.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2019 17:55 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:10:
[...]

100kWh per dag is natuurlijk afhankelijk v.d. grootte v.d. woning of bedrijfsgebouw om te bepalen of het veel of weinig is.
Per kg is hij in ieder geval goedkoop 3902,37 / 240 = 16,26/kg ; Pana 2450 / 107 = 22,90/kg
Per kWh ook 3902,37 / 24,5 = 159,28/kWh ;Pana 2450 / 5 = 490,00/kWh
Voor de rest lastig te bepalen zo, COP is niet super, maar ook niet echt beroerd te noemen.
Je zou er zelfs rechtstreeks vanuit de pomp mee moeten kunnen douchen 8,7 l/m volgens:
[Afbeelding]

[...]

De hele exercitie is bedoeld zodat ik mij een beeld kan vormen wat er thermisch in zo'n enorme buffer gebeurd in de loop van een dag, 12 uur toevoegen-onttrekken en 12 uur onttrekken.
Ik nam even aan, onterecht, dat de slangen op pakweg de helft van die 14cm zouden liggen, er stonden om die reden ook 2 ?? bij dus het was maar een wilde gok.
Het 'lijkt' dus om een basisvloer van waarschijnlijk 20cm te gaan, daar de slangen op en afgewerkt met een afwerkvloer van in totaal 14cm, totaal dus ongeveer 34cm dik.
Volgens berekeningen op Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Als dat klopt zou je vloer dus een massa van 240 * 34cm * 2800 = 228.480kg hebben.
Om die vloer van 22C naar de uitgangspositie van de vorige avond, 23,3C te krijgen dient er
1 kWh is 3600kJ daarmee dient er 274.262 / 3600 = 75,9 kWh thermisch toegevoegd te worden omdat te bereiken nog losstaand van het feit dat er gelijktijdig warmteverlies gecompenseerd dient te worden.

[...]

De vloeroppervlakte grenst aan de naar ik aanneem 'warme' kant v.d. vloer, de ruimteT zal waarschijnlijk hoger zijn dan de kruipruimteT, althans dat hoop ik maar voor @Grolsch
Daarnaast is de oppervlakteT (ongeveer) gelijk aan BGG Tr zoals vanochtend door Grolsch gemeld, de 22C lijkt in ieder geval voor de bovenste 14cm te gelden en ik kan zo geen reden bedenken dat de daaronder liggende 20cm warmer/kouder zouden moeten zijn. Maar wie weet heb je goede redenen om aan te nemen dat dat wel zo is, ik hoor ze dan graag.
Veel subsidie op.
maar verder heeft hij nergens ingelezen...
Groot oud huis met 2 gezinnen....
Formule hier gelezen en "gewoon" gekocht.

Hij wil hem direct op de cv aansluiten.....

Maar blijft op 4.7-7Kwh lopen..
terwijl water maar 35 graden is...

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:06:
[...]

Veel subsidie op.

Waar blijft die 100kWh dan ? Bij COP 3, laten we het eens laag aanhouden zou hij daarmee 300kWh warmte moeten produceren, dat is / 24uur dus 12,5kW aan capaciteit, waar komt dan die 4,7 - 7kWh vandaan ?\In de handleiding staat:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ulohmi.14.36.png
Dat ding wil een flow van 6000l/h dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, wat denk jij ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jfin384tfm.18.45.png

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2019 18:19 ]

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:50
[...]

Veel subsidie op.

Te weinig afgifte bij 35 graden van de vloerverwarming of radiatoren?
Pompsnelheid omhoog gooien of temperatuur hoger zetten (zodat je meer afgifte creëert). Is alleen wel slechter voor de COP

• Dylantje2

Dylantje2

duits is lastig in translate... flow en afgifte is zeker een ding...
Maar wat @Verwijderd laat zien ?
Wat is de bedoeling

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:50
Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:23:
duits is lastig in translate... flow en afgifte is zeker een ding...
Maar wat @Verwijderd laat zien ?
Wat is de bedoeling
De warmtepomp kan alleen aan een buffervat gekoppeld worden. Logisch ook met die flow. Houd er ook rekening mee dat ze in Duitsland met buffervaten werken van soms >1.000 liter.
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 17:10:
[...]
[...]

[...]

Het hele pakket is in totaal 50CM, waarvan zo'n 20CM isolatie en 30CM beton.

Ik denk trouwens wel dat het bovenste gedeelte van die 30CM warmer is als het onderste gedeelte, alleen al vanwege het feit dat warmte opstijgt.

En gelukkig is m'n kruipruimte aanzienlijk kouder :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/1hmqlt7s.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]
Ik zit al te wachten op een telefoontje van Trosradar.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:26:
[...]

Ik denk trouwens wel dat het bovenste gedeelte van die 30CM warmer is als het onderste gedeelte, alleen al vanwege het feit dat warmte opstijgt.

[Afbeelding]
Wij hebben de volgende broodjes renovatievloer aangebracht. Het betonpakket is dan een stuk minder dik dan vanaf de onderkant van de broodjes.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cz54960ul.png

[ Voor 3% gewijzigd door joost.schoon88 op 21-11-2019 19:57 ]

joost.schoon88 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:53:
[...]

Wij hebben de volgende broodjes renovatievloer aangebracht. Het betonpakket is dan een stuk minder dik dan vanaf de onderkant van de broodjes.

[Afbeelding]
Ik zie 1 groot zwarte vierkant ?

Verwijderd

[...]

Zou je je IR-thermometer eens op een plek vlak boven je isolatie en aan de bovenkant willen houden om te zien of je veronderstelling klopt ? Warme lucht stijgt omdat de soortelijke massa geringer is dan koude lucht, anders gaat energie van hoog energetisch -> laag energetisch en daarmee richting onafhankelijk.

• joost.schoon88
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-03-2023
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:56:
[...]

Ik zie 1 groot zwarte vierkant ?
Ik ook. Maar nu niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:56:
[...]

Zou je je IR-thermometer eens op een plek vlak boven je isolatie en aan de bovenkant willen houden om te zien of je veronderstelling klopt ? Warme lucht stijgt omdat de soortelijke massa geringer is dan koude lucht, anders gaat energie van hoog energetisch -> laag energetisch en daarmee richting onafhankelijk.
Ik meet onderin kruipruimte 10 graden, onderkant beton 17, en bovenkant 23,5 op dit moment.

Maar onderkant beton kun je zo niet goed meten, waar ik meet, is deze namelijk niet geïsoleerd, en geeft dus een vertekend beeld.

Dit is nu de 3e keer binnen 24 uur dat ik voor je op de knieën heb gelegen, dat is mijn vrouw nog nooit gelukt ;)
Ik zie het, wat is het voordeel dan :? Minder beton nodig verwacht ik :?

Tijdens de bouw heb ik hier nooit serieus op gelet, alleen de isolatiewaarden een keer bekeken

"Beganegrondvloer woning uit te voeren als geisoleerde ribcassete betonvloer dikte conform berekeningen
constructeur, isolatie Rc=>4,5 m2K/W, conform berekening EPW. "

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:10:
[...]
Dit is nu de 3e keer binnen 24 uur dat ik voor je op de knieën heb gelegen, dat is mijn vrouw nog nooit gelukt ;)
Mijn ego wordt enorm gestreeld, bedankt voor de genomen moeite.

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

[Afbeelding]
Ik weet niet of je die regel en dat latje ook simpel weg kunt krijgen..
Maar regelmatig wordt er op de betonvloer een dunne laag klik iets isolatie gelegd waarin de leidingen gelegd worden.
https://www.google.com/se...oECBYQBA&biw=1920&bih=932

Vroegah niet toen ging er een betonmatje in waar de loodgieter dagen krom op stond, voor alle leidingen.
Ik zou goed kijken, hoe eea zit...
Voordat je een aaname kunt doen..
Wel heeeeel netjes luik geisoleerd _/-\o_ _/-\o_
Werd nog wel eens "vergeten" hahaha

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:14:
[...]

Ik weet niet of je die regel en dat latje ook simpel weg kunt krijgen..
Maar regelmatig wordt er op de betonvloer een dunne laag klik iets isolatie gelegd waarin de leidingen gelegd worden.
https://www.google.com/se...oECBYQBA&biw=1920&bih=932

Vroegah niet toen ging er een betonmatje in waar de loodgieter dagen krom op stond, voor alle leidingen.
Ik zou goed kijken, hoe eea zit...
Voordat je een aaname kunt doen..
Wel heeeeel netjes luik geisoleerd _/-\o_ _/-\o_
Werd nog wel eens "vergeten" hahaha
Er zit 100% zeker geen matje of isolatie tussen afwerkvloer en de beton daaronder. Zeer bewust voor gekozen om dat niet te doen juist vanwege de gigantische buffer.

Waarom zou je dat niet willen? Als je een snel systeem wil moet je de VV hoog leggen met isolatie er direct onder.

Zowel architect, aannemer, installateur en ik zaten wat dat betreft op 1 lijn.

• Dylantje2

Dylantje2

Murkmans schreef op donderdag 21 november 2019 @ 19:07:
[...]

De warmtepomp kan alleen aan een buffervat gekoppeld worden. Logisch ook met die flow. Houd er ook rekening mee dat ze in Duitsland met buffervaten werken van soms >1.000 liter.
Is een chineze pomp...Dus hebben de chinezen ook alleen buffervaten?

Dat buffervat heeft hij wel eens een klepel over horen luiden...
Alleen niet nodig zegt hij.

Maar als er flow is zou hij ook ene keer af moeten slaan O-)
! streep verbruik met een paar DF... E element staat uit

Verwijderd

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:21:
[...]

Is een chineze pomp...Dus hebben de chinezen ook alleen buffervaten?

Dat buffervat heeft hij wel eens een klepel over horen luiden...
Alleen niet nodig zegt hij.

Maar als er flow is zou hij ook ene keer af moeten slaan O-)
! streep verbruik met een paar DF... E element staat uit
Zo lang de deltaT maar voldoende groot is, meer warmtevraag dan het minimum vermogen blijft hij gewoon draaien toch ?

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:19:
[...]

Er zit 100% zeker geen matje of isolatie tussen afwerkvloer en de beton daaronder. Zeer bewust voor gekozen om dat niet te doen juist vanwege de gigantische buffer.

Waarom zou je dat niet willen? Als je een snel systeem wil moet je de VV hoog leggen met isolatie er direct onder.

Beter hoor ik snap de buffer functie van bijna betonkern activering, ik zeg alleen eea uit ervaring...

Hebben ze je slangen geboord dan?

• Dylantje2

Dylantje2

snits

[ Voor 98% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2019 20:27 ]

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:24:
[...]

Beter hoor ik snap de buffer functie van bijna betonkern activering, ik zeg alleen eea uit ervaring...

Hebben ze je slangen geboord dan?
Nee, "geknupt" op verzinkte netten die op de betonvloer lagen, en hier overheen de afwerkvloer gestort.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:27:
[...]

Nee, "geknupt" op verzinkte netten die op de betonvloer lagen, en hier overheen de afwerkvloer gestort.
Oeps dat het gedaan hebben, is tegenwoordig een arbo dingetje...
BKAktivering is echt beter, maar toch heeeel vaak klik systeem erop en lekker snel klaar...
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:24:
[...]

Zo lang de deltaT maar voldoende groot is, meer warmtevraag dan het minimum vermogen blijft hij gewoon draaien toch ?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ok3mnt6v.png

Hij leest nog slecht dan ik deed...
Heeft nog thermostaatkranen.
Weet de parameters niet veranderen
Leidingen niet gespoeld.
Kranen die vast zitten
Weet geen enkele setting van de pomp te vinden..

Had heeeel wat Kwh over..
Maar het gaat ook heeel hard deze dagen hahahah

Eerst maar eens flow verhogen
En zijn Dt aanlaten passen

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 00:51
Aziraphale schreef op donderdag 21 november 2019 @ 12:46:
[...]
Nog even naar aanleiding van deze opmerking van je: Heb je dan nu A3 op On gezet en draait hij sindsdien vlakker? Ik heb hem op Off staan (radiatoren + vvw) en zie nu nog steeds (maar Anna is nog aan het leren) dat hij de temperatuur terug laat zakken met zo'n 0,3 graad en dan hem weer omhoog gaat pompen naar de gewenste Truimte. Eigenlijk zou je hem dan natuurlijk willen laten moduleren en de boel op de gewenste Truimte houden, want bij de huidige weersomstandigheden lukt het niet of nauwelijks om dit zonder de ketel voor elkaar te boksen.
Correct A3 op ‘on’ (vloerverwarming) en A1 op ‘off’ (stooklijn laag).
Voor de zekerheid even uitschakelen voordat je dip switches veranderd (maar misschien ben ik te voorzichtig).

Verwijderd

Waar gaat meer energie naartoe per m2 wanneer (Ta + Tr) / 2 = 25C. De ene kant v.d. vloer is 23C t.o.v. kamerT=21C of andere zijde is 17C t.o.v. kruipruimteT=10C ?
Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:29:
[...]

Oeps dat het gedaan hebben, is tegenwoordig een arbo dingetje...
BKAktivering is echt beter, maar toch heeeel vaak klik systeem erop en lekker snel klaar...
Ik heb nog wat "oude" foto's gevonden van tijdens de bouw :P

Jij bent de Bricklayer hier, dus kun jij uitrekenen hoe dik mijn afwerkvloer is :P

Hier zie je de matten rechts staan:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bce8ur.jpg

Hier nog een foto van het kruipluik waar ik eerder een foto van poste

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fd9c7u8u31yt.jpg

Op de 1e verdieping ligt de vloerverwarming wel iets hoger, namelijk eerst de electropijpen en daar bovenop de matten:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vwaydlg0k.jpg

Hier zie je nog de aanvoerpijpen van buffervat naar v.v. verdeler BGG grond lopen (dit is de gang op de 1e verdieping)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g0zqa0aaz.jpg
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:35:
Waar gaat meer energie naartoe per m2 wanneer (Ta + Tr) / 2 = 25C. De ene kant v.d. vloer is 23C t.o.v. kamerT=21C of andere zijde is 17C t.o.v. kruipruimteT=10C ?
De onderkant van de vloer is fors geïsoleerd, dus daar gaat (nagenoeg) geen energie naar toe. Dat doen de buitenmuren van je huis toch ook niet/nauwelijks vanwege de isolatie ?

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2019 20:47 ]

• Aziraphale
itchin schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:34:
[...]

Voor de zekerheid even uitschakelen voordat je dip switches veranderd (maar misschien ben ik te voorzichtig).
Ga ik eens een testje mee draaien in het weekend.

Ik begin nu met de Anna een veel beter inzicht te krijgen in wat de wp doet en het valt me op dat de Dt nogal varieert. Dat zou ook nog kunnen komen door de inrichting van het systeem met de vvw en een radiator vlakbij de ketel, waardoor hij mogelijk vrij snel een Tr heeft die vlakbij of boven de Ta ligt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:59
Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:19:
[...]

Als ik een huis zou bouwen dan ging ik ook voor een dikke vloer. Maximale isolatie op het zand , een halve meter vloer, zijkanten vloer maximaal isoleren. Reden is bufferen. Ik weet een ondernemer die bewust ook gekozen heeft voor een dikke 30 cm massieve vloer in zijn bedrijfspand. Het gaat zeker om paar duizend m2. Hij stookt hele pand warm met een simpel 12KW cv-keteltje. Stookkosten zijn minimaal. Het duurt wel even voor de vloer op temperatuur is. Maar eenmaal warm.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Zwerius schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:32:
Even een zijsprongetje:
Ik heb mijn ventilatiekast met WTW voorzien van een paar goedkope (Aliexpress) thermometers. Misschien niet 100% nauwkeurig, maar geeft toch een aardig beeld van ca 85% warmteterugwinning.

Voor meer details, zie: https://geen-energiereken...-warmte-terugwinning.html

[Afbeelding]
Die meters heb ik al meer dan een jaar erop zitten, geeft een goed beeld van wat er gebeurt.
Met mijn ITHO HRU ECO 2 zijn de getallen nog meer adembenemend, verschil tussen inblaas woning en afzuig woning is bij mij ongeveer 0,5 - 1c ook bij vriesweer.

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:42:
[...]

Ik heb nog wat "oude" foto's gevonden van tijdens de bouw :P

Jij bent de Bricklayer hier, dus kun jij uitrekenen hoe dik mijn afwerkvloer is :P

Hier zie je de matten rechts staan:

[Afbeelding]

Hier nog een foto van het kruipluik waar ik eerder een foto van poste

[Afbeelding]

Op de 1e verdieping ligt de vloerverwarming wel iets hoger, namelijk eerst de electropijpen en daar bovenop de matten:

[Afbeelding]

Hier zie je nog de aanvoerpijpen van buffervat naar v.v. verdeler BGG grond lopen (dit is de gang op de 1e verdieping)

[Afbeelding]

[...]

De onderkant van de vloer is fors geïsoleerd, dus daar gaat (nagenoeg) geen energie naar toe. Dat doen de buitenmuren van je huis toch ook niet/nauwelijks vanwege de isolatie ?
Ligt eraan of je dorpels hebt maar anders 8-10 cm..

Toch wel wat puntjes...
Slangen over andere leidingen is eigenlijk not doen, je vv ligt daardoor te hoog, en kan scheuren veroorzaken
Elektra had aan de zijkanten moeten liggen, normaal hou je langs de muur een stuk vrij voor al het andere...

Alleen iedereen was het over eens dat je dik pak voor buffer wilde.
Had de architect je toch moeten waarschuwen voor een wss erg groot warmte lek.

Je dragende muren lopen door naar je fundering...
Ik neem aan dat je niet helemaal tot je fundering isolatie hebt zitten..
Dus op de hoogte van je broodjesvloer isolatie had een foamglass achtige ingemetseld moeten worden..
https://www.google.com/se...oECB0QAw&biw=1920&bih=937
Heeeeel misschien gebeurt maar k denk het niet.
Dus vloer verwarmd ook je fundering, en dat is een passief huis een not done detail....

Maar verder ziet het er leuk uit!!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:14
Grolsch schreef op woensdag 20 november 2019 @ 06:38:
[...]

Dat zou het 1 en ander verklaren, vooral met kleine dT's kan dit zo maar een heel eind afwijken.

Stel Ta = 35.6 Tr 33,4 werkelijke dT = 2,2 afgerond op hele graden maakt hij er dan 3 van (36-33), dat is toch bijna 40% te hoog.
Ik heb in mijn Domoticz een dummy toegevoegd die dus op basis van de dT en pompsnelheid de opwek berekend. En ernaast ook even de Panasonic datalogger ter indicatie.
Het is uiteraard niet meer als een hele grove schatting omdat de statuspagina waar de temperaturen op hele graden wordt weergegeven (ter vergelijk, de Panasonic datalogger gaat op 0,25 graden). Desondanks wel leuk om ze eens naast elkaar te hebben ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2vUEz1fbBb4JJa0h0IEa2tMN/medium.png

[edit]
@Fullpower, ik zie nu dus in de logging ook dat de WP om 19:30 een defrost deed waar die 5kW elektrisch trok en even de 82Hz heeft aangetikt. Geen element (want die stekker zit er niet in).
Het viel wel op dat de compressor echt flink omhoog schoot toen de Ta zakte naar 24 graden, voordat de Ta zover gezakt was liep de compressor op 500W ofzo. De waterpomp was inderdaad ook gestopt totdat de defrost klaar was. Interessant gedrag.

[ Voor 19% gewijzigd door Felicia op 21-11-2019 21:58 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• LangeFries
Heeg77 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 13:09:
[...]

Ik heb sinds eind februari dit jaar een NIBE F2120-8 (5kW) 3x 400 V warmtepomp en lees al ruim een jaar in dit forum.
LangeFries , jij hebt een Nibe flowmeter EMK 300 of 500? waarmee je de energie levering van de wp kan meten.
Is deze vergelijkbaar nauwkeurig met een Kamstrup?
Kun je die via Nibe Uplink uitlezen?
Ik heb niet een warmtemeter en denk eraan komend jaar die aan te schaffen.
In de service informatie van mijn wp wordt genoemd: verw., alleen compr. 2692.2kWh
Welk verbruik wordt hier gemeten?
Ik heb in de meterkast een kWh meter die het verbruik van de warmtepomp meet en dat is veel lager dan
de gemeten waarde in de service informatie.
Misschien kun je mij wat wijzer maken.
Mijn WP werkt prima en ik leer hem steeds beter kennen.
(Ik ben ook een lange fries 1,93 meter en woon wel in Frieslân).
Ik heb de F2120-12 (9.2kw) met de VVM320 binnenunit. In mijn versie VVM zit een Huba flowmeter (p16 van service info). Die dingen zijn goed en hebben geen last van vervuiling wat bij sommige soorten flowmeters een probleem kan zijn. De combinatie met gecalibreerde Ta en Tr sensoren (doet de binnenunit door bij iedere nieuwstart de pomp een tijd op volle toeren te laten draaien). Ook wordt er bij installatie een calibratie protocol uitgevoerd door de installateur, waarbij de boiler volledig vanaf koude toestand wordt opgewarmt. Dat zou dan de resterende zaken calibreren.Bij mij gaf dit geen noemenswaardige update, wat de inherente kwaliteit van de Huba bevestigt.Onder de 5l/min is de nauwkeurigheid minder, maar dat komt normaal niet voor.
Het resultaat van al dit werk vind je in het door jou geciteerde getal en de verdere opdeling naar SWW en electrisch element waar nodig.
Wanneer je dit met een Kamstrup gaat meten vind je waarschijnlijk wel een ander (hoger) getal, omdat het algoritme niet alles meeetelt. Hoe dit precies zit heb ik nog niet door, maar wanneer ik zelf de flow en de dT integreer krijg ik iets andere getallen. Een deel is dat er restwarmte van de SWW terug de verwarming ingaat, zo'n 0.7kWh per keer, maar er is nog wel wat meer.
Met een Kamstrup meet je de warmte die je verwarming in gaat en niet de hoeveelheid die voor SWW gebruikt is.Je weet dan dus wel precies wat je meet. De waarde daarvan vind ik vrij beperkt daar ik niet aan de nauwkeurigheid van de ingebouwde meting twijfel. Wanneer ik het algoritme ontcijfer, verwacht ik een bijna net zo nauwkeurig resultaat (iets van 2% fout wordt gerapporteerd door mensen die beide hebben en ik weet niet of ze de het algoritme al wel begrepen hebben).
Momenteel heeft het ontcijferen niet zo'n prio, want hij loopt iets mooier dan met defaults en er is niet heel veel meer te halen want hij is verregaand geoptimaliseerd. Momenteel ben ik meer bezig met instantane cop/power in steady state en of ik kan achterhalen welke power optimaal is (vermoedelijk de 60% die we uit de theorie kennen). Het vervelende is, dat je pas iets met die kennis kunt doen, als je ook weet wat de transienten kosten, omdat je dan een continue run op laag vermogen met een onderbroken run op hoger vermogen moet vergelijken. Met daar nu nog doorheen wat het oplevert wanneer de unit vanzelf ontdooit in zo'n onderbreking. Dus eens uitrekenen wat een defrost zoal kost (best veel wanneer er veel ijs is!). Vermoedelijk komt hier pas na mijn pensioen schot in :). Tegen die tijd gebruikt de machine ook buienradar en de weersverwachting om zijn optimale setpoints te bepalen en kom je er helemaal nooit meer achter door alle variatie.

Verwijderd

@LangeFries @jaari heeft voor zijn Panasonic 5kW F-serie metingen gedaan en als ik me niet vergis kwam hij op 400Wh per defrost uit. Hij heeft dit met een Kamstrup gemeten, ook gekeken wat het verschil is indien het met element of zonder element gebeurd. Met element 'betaal' je 0,4kWh en komt het uit je CV-systeem is het 0,4kWh thermisch / COP van dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:51
Felicia schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:45:
[...]

@Fullpower, ik zie nu dus in de logging ook dat de WP om 19:30 een defrost deed waar die 5kW elektrisch trok en even de 82Hz heeft aangetikt. Geen element (want die stekker zit er niet in).
Het viel wel op dat de compressor echt flink omhoog schoot toen de Ta zakte naar 24 graden, voordat de Ta zover gezakt was liep de compressor op 500W ofzo. De waterpomp was inderdaad ook gestopt totdat de defrost klaar was. Interessant gedrag.
Als de temperatuur in het cv circuit te laag wordt, dan doet hij dat. Hij gaat dan puur op de compressor de boel ontdooien via het koelcircuit in de buitenunit (cop 1). Lijkt erop dat daar een aparte bypass klep voor op zit. Want er is geen cv waterflow. Ik vroeg mij af waarom? Ik denk omdat defrosten via backup heater een lager rendement geeft omdat dan de compressor ook nog moet draaien. Verder heeft de Pana op deze manier 4,5kW tegen 3kW van de backup heater. Wel grappig bedacht... maar hij doet dit ook in de Silent 3 stand. En dan is vol optoeren van de compressor misschien niet zo handig, en had in mijn ogen beter de backup heater gebruikt kunnen worden. Backup heater loopt hier via Supply 1 (waar de compressor op zit: 3x 1kW element).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:29:
[...]

Ligt eraan of je dorpels hebt maar anders 8-10 cm..

Toch wel wat puntjes...
Slangen over andere leidingen is eigenlijk not doen, je vv ligt daardoor te hoog, en kan scheuren veroorzaken
Elektra had aan de zijkanten moeten liggen, normaal hou je langs de muur een stuk vrij voor al het andere...

Alleen iedereen was het over eens dat je dik pak voor buffer wilde.
Had de architect je toch moeten waarschuwen voor een wss erg groot warmte lek.

Je dragende muren lopen door naar je fundering...
Ik neem aan dat je niet helemaal tot je fundering isolatie hebt zitten..
Dus op de hoogte van je broodjesvloer isolatie had een foamglass achtige ingemetseld moeten worden..
https://www.google.com/se...oECB0QAw&biw=1920&bih=937
Heeeeel misschien gebeurt maar k denk het niet.
Dus vloer verwarmd ook je fundering, en dat is een passief huis een not done detail....

Maar verder ziet het er leuk uit!!
Daar is allemaal aan gedacht, er zijn geen koude bruggen en er zit overal isolatie tussen.

En vv over de elektra buizen is heel gebruikelijk op de 1e verdieping. Op de bgg is dat niet zo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 11:06
[...]

[Afbeelding]
Helaas een wijd verbreid misverstand. Warmte stijgt niet op.
Er zijn drie soorten van warmtetransport: geleiding, straling en convectie.
En alleen in het laatste geval kan een gas of een vloeistof door verwarming (en dus een lager soortelijk gewicht te krijgen) opstijgen.
Maar in het geval van een vloer is er alleen maar sprake van geleiding en gaat er dus evenveel warmte naar boven als naar beneden (in het beton). De bovenkant van het betonpakket wordt dus niets warmer dan de onderkant (mits dezelfde afstand tot de vv-slangen). Hopelijk wordt de warmte aan de onderkant vervolgens tegen gehouden door een flink pak isolatie ;)

Zwerius Kriegsman

• LangeFries
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:10:
@LangeFries @jaari heeft voor zijn Panasonic 5kW F-serie metingen gedaan en als ik me niet vergis kwam hij op 400Wh per defrost uit. Hij heeft dit met een Kamstrup gemeten, ook gekeken wat het verschil is indien het met element of zonder element gebeurd. Met element 'betaal' je 0,4kWh en komt het uit je CV-systeem is het 0,4kWh thermisch / COP van dat moment.
Nou bij mij is het meer. Die van mij is ook 9kW. Heb even eentje bekeken waarbij hij net aanging en beter eerst even ontdooit kan worden. Dan pompt hij eerst even warmte het cv circuit in, die hij vervolgens meteen gebruikt om te ontdooien. Dan komt er ongeveer 1kWh aan warmte uit het CV circuit en om in 7 minuten klaar te zijn gaat hij natuurlijk bijna volgas (90Hz), wat ook nog de nodige electriciteit kost (schatting 0.25kWh). Dan heb ik nog niet eens meegerekend wat het vervolgens in transient kost om weer op steady state te komen. Zou zo nog eens 0.5kWh warmte kunnen zijn. Dat is wat ingewikkelder. Maar eigenlijk moet ik even eentje vinden die van steady state naar steady state gaat, dat zal wat minder gunstig zijn en ook makkelijker uit te rekenen.
Dan kun je dus de COP uitrekenen voor koelen.

• ElgaFreak
  • Laatst online: 13-09 13:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X4G41ZjLQYBMxsuCd5qK4hEA/full.png

Elga draait hier op zijn tenen. Het blijft nog net 19 graden in de huiskamer. Aardig wat defrosts ook.
Ik snap alleen niet maar hij om 18:05, 20 minuten lang uitging. Ik heb dat al een keer eerder gezien. Meteen een achterstand die maar met moeite weer ingehaald wordt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ElgaFreak schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:04:
[Afbeelding]

Elga draait hier op zijn tenen. Het blijft nog net 19 graden in de huiskamer. Aardig wat defrosts ook.
Ik snap alleen niet maar hij om 18:05, 20 minuten lang uitging. Ik heb dat al een keer eerder gezien. Meteen een achterstand die maar met moeite weer ingehaald wordt.
Draai je op war? Kan het (omdat het etenstijd is) komen doordat er iets opwarmt door het koken?
Afzuiger die warme lucht naar buiten gooit
Thermostaat binnen die invloed heeft van koken

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 13-09 13:34
Rol-Co schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:17:
[...]

Draai je op war? Kan het (omdat het etenstijd is) komen doordat er iets opwarmt door het koken?
Afzuiger die warme lucht naar buiten gooit
Thermostaat binnen die invloed heeft van koken
Ik draai op RAR.

Een goede suggestie maar de oven is uitgebleven vandaag en de 2 minuten die de magnetron heeft gewerkt zou niet van invloed moeten zijn ;-)
Sterker nog ik zie in de logfile het setpoint van de Toshiba omhoog gaan van 20 naar 21 op dat tijdstip. Best gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 06:58:
[...]

Kun je me een printscreen sturen..
Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YNhmwpp/fill-previous.png

Ik heb een voorbeeld van de instelling er onder gezet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:10:
Ik denk dat het 0.6 kWh is, werkelijke piek is overigens 4200 watt
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2losz542.jpg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:23:
[...]

Daar is allemaal aan gedacht, er zijn geen koude bruggen en er zit overal isolatie tussen.

En vv over de elektra buizen is heel gebruikelijk op de 1e verdieping. Op de bgg is dat niet zo.
Dan heeel erg netjes... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Rimco schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:36:
[...]

Het gaat om deze:

[Afbeelding]

Ik heb een voorbeeld van de instelling er onder gezet.
Zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Alle wijzen mensen wonen in het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:26:
[...]

hahahah Waar denk je dat het KAN gebied ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:32:
[...]

hahahah Waar denk je dat het KAN gebied ligt?
Die staat in keukenkastje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:01
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:26:
[...]

Ze hebben in ieder geval meer ruimte..... en koudere wind.

Anyway vanaf maandag gaat de nachttemperatuur omhoog, dus als je nog wilt testen, vrij plannen bij de vrouw dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jerh schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 07:58:
[...]

Ze hebben in ieder geval meer ruimte..... en koudere wind.

Anyway vanaf maandag gaat de nachttemperatuur omhoog, dus als je nog wilt testen, vrij plannen bij de vrouw dit weekend.
Die heb ik niet meer, dus dat komt goed .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 09:20:
[...]

Die heb ik niet meer, dus dat komt goed .....
Zoals een bekend iemand ooit zei "elk nadeel heb een voordeel" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
LangeFries schreef op donderdag 21 november 2019 @ 21:59:
[...]

Ik heb de F2120-12 (9.2kw) met de VVM320 binnenunit. In mijn versie VVM zit een Huba flowmeter (p16 van service info). Die dingen zijn goed en hebben geen last van vervuiling wat bij sommige soorten flowmeters een probleem kan zijn. De combinatie met gecalibreerde Ta en Tr sensoren (doet de binnenunit door bij iedere nieuwstart de pomp een tijd op volle toeren te laten draaien).normaal niet voor.
Het resultaat van al dit werk vind je in het door jou geciteerde getal en de verdere opdeling naar SWW en electrisch element waar nodig.
LangeFries, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Jij gaat dieper op de werking in dan ik tot nu toe maar ik ben pas vanaf september bezig mijn WP in te regelen op de juiste stooklijn in combinatie met WAR en een RMU 40 in de woonkamer en dat gaat al redelijk goed. Dus ik ga ook steeds meer begrijpen hoe e.e.a werkt. (voor zover mogelijk).
Mijn WP heeft geen binnenunit, alleen een SMO 40 en het SWW wordt verzorgd door een WPboiler die op de zolder staat. Op zolder, de slaapkamers en badkamer zitten normale radiatoren. Die in de badkamer staat altijd open, die op zolder staat half open ten gerieve van de WP boiler en op de slaapkamers staan ze nooit open of het moet nog eens streng gaan vriezen. Beneden heb ik nu Jaga Strada LT radiatoren met die in de woonkamer voorzien van DBE fans. Alles netjes uitgevoerd door een installateur.
Ik ben al lang met pensioen en het blijkt dat je dan ook nog vaak tijd tekort komt :) maar dat komt vooral doordat je tijd hebt voor meestal leuke dingen en die zijn er veel. O.a WP's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Laatst online: 11:26
Na een aantal dagen de nieuwe Mitsubishi SW75YAA testen op 24/7 instelling is het duidelijk dat een nachtverlaging de efficiency sterk ten goede komt.

Zonder nachtverlaging is het overdag al snel een pendelfestijn. De pomp heeft na een herstart 10 min nodig om goed op gang te komen, maar kan daarna niet snel genoeg terug moduleren en gaat binnen 20 min weer uit. Hierbij blijft de COP tussen de 2-4 fluctueren.

Vandaag om 6:00 begonnen met verwarmen en de pomp draait al de hele dag aan een stuk door. De COP is inmiddels al boven de 6 met slechts 600W opgenomen vermogen. Terwijl tijdens het pendelen het opgenomen vermogen nauwelijks onder de 800W kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurjen08
  • Laatst online: 13-09 10:47
Hallo,

Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning met een LWWP (NIBE F2040-6). Hierbij claimt de bouwer stellig dat deze niet kan koelen (" De warmtepomp heeft geen koelfunctie"). Dit vonden wij erg vervelend, want ik meende dat dit juist een pluspunt was van zo'n WP.

Na wat zoeken op het typenummer, zie ik verschillende berichten dat deze wel een koelfunctie heeft:
"De NIBE warmtepomp levert een maximale temperatuur van 58°C, zelfs als het buiten -20°C is! Door de werking van de warmtepomp om te draaien, kunt u ook koud cv-water creëren. Laat u dit koude water ’s zomers door uw vloerverwarming circuleren, dan krijgt u ondanks de hitte buiten een aangenaam koele woning."

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een stelling die de bouwer aanneemt, omdat ze het niet zo inregelen, of werkt de koeling op een andere manier (waardoor het niet een functie genoemd wordt bvb).

Hopelijk past mijn vraag in dit topic :)

Xencupio @ Battle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
itchin schreef op donderdag 21 november 2019 @ 20:34:
[...]

Ingesteld en maar eens kijken wat hij doet. Wat ik me nog wel afvroeg is waarom je de stooklijn op laag hebt gezet. Ik heb stooklijnen nooit echt begrepen, maar gevoelsmatig denk ik dat een lage stooklijn een lage Ta levert. Dat is voor mijn 20m2 vvw deel van de benedenverdieping prima, maar is het ook voldoende voor het radiatorendeel van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
doek55 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:11:
Na een aantal dagen de nieuwe Mitsubishi SW75YAA testen op 24/7 instelling is het duidelijk dat een nachtverlaging de efficiency sterk ten goede komt.

Zonder nachtverlaging is het overdag al snel een pendelfestijn. De pomp heeft na een herstart 10 min nodig om goed op gang te komen, maar kan daarna niet snel genoeg terug moduleren en gaat binnen 20 min weer uit. Hierbij blijft de COP tussen de 2-4 fluctueren.

Vandaag om 6:00 begonnen met verwarmen en de pomp draait al de hele dag aan een stuk door. De COP is inmiddels al boven de 6 met slechts 600W opgenomen vermogen. Terwijl tijdens het pendelen het opgenomen vermogen nauwelijks onder de 800W kwam.
Welke temp hanteer je bij nachtverlaging en overdag? Stook je in 1x op naar dagtemp, of gefaseerd?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
ElgaFreak schreef op donderdag 21 november 2019 @ 23:04:
[Afbeelding]

Mijn ELGA doet dat ook wel eens... heeft hij een heftige nacht gehad besluit hij wel eens een uurtje uit te gaan... Nog niet de vinger erachter kunnen krijgen waarom dit gebeurd

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 21:05
Hallo allemaal,
Ik heb met veel interesse al een hoop gelezen over warmtepompen (voor ons nieuwbouwhuis), maar ben er nog niet helemaal uit.

Het stond min of meer vast om de wamtepomp (lucht-water) met wtw (ventilatiesysteem D) op de zolder (met vaste trap) te plaatsen, maar wellicht is een andere optie veel handiger.
We zouden graag over de hele woning vloerverwarming (en koeling) installeren.

De huidige tekening:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MTpMPcH2/beganegrond.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jqG65XCD/zolder.png

Omdat we nu het ontwerp nog aan kunnen passen heb ik enkele praktische vragen. Wellicht kan iemand hier een advies geven.
  • Ik heb een aantal warmtepompen gezien die geheel binnen geplaatst kunnen worden, met enkel 2 gevel roosters voor aanvoer en afvoer van lucht. Dit leek me ideaal voor op zolder (sta hoogte > 3meter in het midden). Is zo’n installatie aan te bevelen? Alles moet naar boven, en dan heb ik geen optie meer tot w/w warmtepomp in de toekomst. Voordeel lijkt mij dat je met wtw naast warmtepomp eventueel actieve luchtkoeling hebt voor in de zomer. Enkele voorbeelden:
  • Is het aan te raden een enthalpiewisselaar te installeren?
  • In hoeverre moeten we rekening houden met ruimte voor leidingen (schachten) voor ventilatie buizen, vloerverwarmingsverdelers etc?
  • Ik kan me voorstellen dat een warmtepomp (vooral alles in 1 unit) zorgt voor geluidsoverlast en trillingen binnen. In hoeverre maak ik me zorgen?
  • Een alternatief is om alleen de wtw unit op zolder te plaatsen en de warmtepomp links in de bijkeuken/berging op de begane grond. Zo zijn de leidingen korter, minder nadelen bij lekkage en is het ook mogelijk om een water/water warmtepomp te installeren (via captatienet of verticale bron). Is dit aan te raden? Hiervoor moeten we waarschijnlijk de tekening wat aanpassen, zie voorbeeld hieronder (rode kader voor installaties en geen douche beneden). Tuin is trouwens groot genoeg voor captatienet (1600m2).
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VLpqJF6S/alternatief.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
doek55 schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:11:

Maar de oorzaak is dus eigenlijk te grote wp, of fout in afgifte waardoor pendelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 23:36

DJT

Same here. Als ik op een TA van 26 graden 24u p/d draai gaat hij einde van de ochtend pendelen. Ik pas nu een verlaging toe van 04:00-09:30 uur en dan gaat het prima. Van 13:30 tot 15:00 uur doet hij SWW dus dan is er weer een pauze voor de verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Laatst online: 11:26
overwinteraar schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:03:
[...]

Welke temp hanteer je bij nachtverlaging en overdag? Stook je in 1x op naar dagtemp, of gefaseerd?
Ik ben nu nog wat aan het experimenteren, maar normaal gesproken hanteer ik 21°C van 06:00-20:00 en 20°C daarbuiten. Ik stook in 1 keer op. De eerste 30 min werd er 7.000W afgegeven, daarna een uur 6.000W en daarna 5.000W en lager tot een minimum van 3.400W.

De afgelopen 2 dagen was zonder thermostaat waarbij de temperatuur in huis ongeveer op 21°C bleef bij een Ta van 27°C, maar dat werd na de nacht flink pendelen.

Vandaag om 06:00 gestart (het systeem stond sinds 23:00 uit) en nu begint het pas te pendelen, dus nu Ta opgehoogd naar 28°C. Bij Ta 27°C kon de warmtepomp vanmiddag terug moduleren tot 550W opgenomen vermogen met een COP van 6,3. Hij zou eigenlijk nog iets lager moeten kunnen, maar dat heb ik nog niet gezien. De COP van 06:00 tot nu staat op 5,6. Gisteren was dat 3,4 over 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
jochemh schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 14:51:
Hallo allemaal,
Ik heb met veel interesse al een hoop gelezen over warmtepompen (voor ons nieuwbouwhuis), maar ben er nog niet helemaal uit.

Het stond min of meer vast om de wamtepomp (lucht-water) met wtw (ventilatiesysteem D) op de zolder (met vaste trap) te plaatsen, maar wellicht is een andere optie veel handiger.
We zouden graag over de hele woning vloerverwarming (en koeling) installeren.

De huidige tekening:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Omdat we nu het ontwerp nog aan kunnen passen heb ik enkele praktische vragen. Wellicht kan iemand hier een advies geven.
  • Ik heb een aantal warmtepompen gezien die geheel binnen geplaatst kunnen worden, met enkel 2 gevel roosters voor aanvoer en afvoer van lucht. Dit leek me ideaal voor op zolder (sta hoogte > 3meter in het midden). Is zo’n installatie aan te bevelen? Alles moet naar boven, en dan heb ik geen optie meer tot w/w warmtepomp in de toekomst. Voordeel lijkt mij dat je met wtw naast warmtepomp eventueel actieve luchtkoeling hebt voor in de zomer. Enkele voorbeelden:
  • Is het aan te raden een enthalpiewisselaar te installeren?
  • In hoeverre moeten we rekening houden met ruimte voor leidingen (schachten) voor ventilatie buizen, vloerverwarmingsverdelers etc?
  • Ik kan me voorstellen dat een warmtepomp (vooral alles in 1 unit) zorgt voor geluidsoverlast en trillingen binnen. In hoeverre maak ik me zorgen?
  • Een alternatief is om alleen de wtw unit op zolder te plaatsen en de warmtepomp links in de bijkeuken/berging op de begane grond. Zo zijn de leidingen korter, minder nadelen bij lekkage en is het ook mogelijk om een water/water warmtepomp te installeren (via captatienet of verticale bron). Is dit aan te raden? Hiervoor moeten we waarschijnlijk de tekening wat aanpassen, zie voorbeeld hieronder (rode kader voor installaties en geen douche beneden). Tuin is trouwens groot genoeg voor captatienet (1600m2).
[Afbeelding]
Een lucht water warmtepomp vind ik geen aanrader om in contact met het huis te bouwen. Of dusdanig zware constructie toepassen dat geluid en trillingen worden opgevangen. Echter ook in de installatie wereld wordt het niet aan geraden. Het is wel mooi als alles in de kap geplaatst wordt. Als de grond geschikt is voor een captatie net is dat ook een mooie optie. Geen defrosts en draaien van ventilator. Lucht water warmtepomp is zoals @grolsch al aan geeft een buffer in de vorm van de vloer een aan rader. Succes met de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zit nog iets meer bij..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Dylantje2 Verder wel prima voor zover ik het heb gezien. Deze viel me alleen heel erg op ;)

Pagina: 1 ... 18 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.