niet lachen....Dylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:17:
[...]
mwwhaaa en dan heb ik domoticz al heeeel wat jaartjes..
Je tekening gemaakt in?
powerpoint
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
niet lachen....Dylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:17:
[...]
mwwhaaa en dan heb ik domoticz al heeeel wat jaartjes..
Je tekening gemaakt in?
hahaha ik lach niet..
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 27-11-2019 19:21 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Je hebt weer wat te doenDylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:19:
[...]
hahaha ik lach niet..
ik gier het uit..![]()
..
En daar "gewoon" alle plaatjes ingevoerd?
Dan opslaan als?
Wat is een goede resolutie oid?
jep, gegoogeled op plaatjes van een zwembad en een huis (wel vectorbestanden, scheelt achtergronden).. lekker lijntjes trekken en het buffervat zelf gecreeerd met een vierkant die van kleur verschiet.. met daarbovenop een mooi ovaaltje.... met als gedachte: hoe schematischer hoe beter.Dylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:19:
[...]
hahaha ik lach niet..
ik gier het uit..![]()
..
En daar "gewoon" alle plaatjes ingevoerd?
Dan opslaan als?
Wat is een goede resolutie oid?
Verwijderd
28-02-18 32kWh en 02-03-18 34kWh uitsluitend met de 5kW Pana en de kamerT nog steeds op peil.thido schreef op woensdag 27 november 2019 @ 18:29:
[...]
Leuk om even te bekijken ja, dank voor de link.
Ik zat toen van 24-2 t/m 3-3 op (8dgn) gemiddeld op 25,23kWH per dag.
Gemiddelde etmaal temperatuur over die 8 dagen -2.97c (Gilze-Rijen).
Uitschieter van 30,2kWh op 28 februari.
Links en rechts nog wat bijgestookt met de airco ook zie ik, voornamelijk in de nachten.
Sinds die tijd wel e.e.a. veranderd: 11m2 wandverwarming toegevoegd in de woonkamer. Boven 3x t11 vervangen voor t22 en sinds vorige maand twee nieuwe platte daken met wat betere isolatie.
Edit: ik besef met net dat de wendverwarming er toen al zat. Wand was alleen nog niet gestuukt...
Ik heb een 80 liter buffer parallel staan(sinds kort erbij ) en ik merk wel dat je pomp aanzienlijk harder moet, de buffer is al snel de weg van de minste weerstand. En dan zit hij bij mij nog aan het einde van mijn CV systeem, het verst vanaf de pomp dus.Dre schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:04:
Om de systeeminhoud te vergroten heb ik zitten denken om een buffervat als radiator aan te sluiten. Dus parallel aan de rest van de andere afgiftebronnen. Er is geen extra pomp meer nodig.
Optioneel zit ik te denken om een elektronische tweeweg klep bij het buffer in te bouwen. Tijdens het snel opwarmen doet het buffervat niet mee, maar wordt het buffer pas (gedeeltelijk) opengezet als het systeem op temperatuur is.
Wat vinden jullie van deze mogelijkheden om een buffervat aan te sluiten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Edit[
Of een buffervat in serie? Die ben ik nog niet tegengekomen als antipendelbuffer.
[Afbeelding]
Dus optie:
- Parallel zonder klep
- Parallel met klep
- Serie retour
1 PVoutput . Dongen NB
De PAC-TH011-E sensorset is jammer van je geld als de WP je enigste verwarmingstoestel is.hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:17:
Even voor de Mitsubishi-mannen onder ons. Voor de temperatuurmeting op mijn aanvoer- en retourleidigen ná de buffer schrijft Mitsubishi de PAC-TH011-E sensorset voor. Hier hangt een fors prijskaartje aan.
Ik krijg het vermoeden dat het 'gewone' PT100 sensoren zijn, kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Zonder secundaire pomp heeft alleen optie 3 (serie retour) nut.Dre schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:04:
Om de systeeminhoud te vergroten heb ik zitten denken om een buffervat als radiator aan te sluiten. Dus parallel aan de rest van de andere afgiftebronnen. Er is geen extra pomp meer nodig.
Optioneel zit ik te denken om een elektronische tweeweg klep bij het buffer in te bouwen. Tijdens het snel opwarmen doet het buffervat niet mee, maar wordt het buffer pas (gedeeltelijk) opengezet als het systeem op temperatuur is.
Wat vinden jullie van deze mogelijkheden om een buffervat aan te sluiten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Edit[
Of een buffervat in serie? Die ben ik nog niet tegengekomen als antipendelbuffer.
[Afbeelding]
Dus optie:
- Parallel zonder klep
- Parallel met klep
- Serie retour
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Sterker nog, mijn secundaire pomp wordt aangestuurd door de Hydrobox van de WP.hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:16:
@Grolsch Ik heb inderdaad alleen de WP als warmtebron. Aangesloten op een 200L buffer. Een aparte CV-pomp haalt de warmte daar weer uit, naar de vloerverwarming.
Vertel jij de WP ook dat de afgiftepomp loopt, of houdt hij enkel en alleen de temperatuur van de buffer in de gaten? Ik doe nu het laatste, en zie dat ie veel hele korte runs maakt om de buffer warm te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2019 20:29 ]
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 27-11-2019 20:30 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Hou je met de WAR de buffer op temperatuur?hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:16:
@Grolsch Ik heb inderdaad alleen de WP als warmtebron. Aangesloten op een 200L buffer. Een aparte CV-pomp haalt de warmte daar weer uit, naar de vloerverwarming.
Vertel jij de WP ook dat de afgiftepomp loopt, of houdt hij enkel en alleen de temperatuur van de buffer in de gaten? Ik doe nu het laatste, en zie dat ie veel hele korte runs maakt om de buffer warm te houden.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
De secundaire pomp wordt zelfs gevoed door de hydrobox, dus 1 kabeltje van secundaire pomp naar binnen toe en aansluitenhesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:29:
Aha das idd een handige manier. Ik zat al aan een relais (gestuurd door een thermostaat) te denken dat de afgiftepomp stuurt, en de WP. Zo is t veel slimmer
Nu nog wel, ik werk nu nog even zonder thermostaat. Aan het uitvissen wat handig is. Nu nog maar 15m2 vloerverwarming gekoppeld, de rest is 'in progress' zeg maar.pleio65 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:33:
[...]
Hou je met de WAR de buffer op temperatuur?
Dat doe ik ook, zelfs meerdere relais parallel, en werkt primahesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:29:
Aha das idd een handige manier. Ik zat al aan een relais (gestuurd door een thermostaat) te denken dat de afgiftepomp stuurt, en de WP. Zo is t veel slimmer
1 PVoutput . Dongen NB
Dus je houdt je vat op temperatuur, maar hoe hou je de temperatuur van je woning onder "controle"hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:37:
[...]
Nu nog wel, ik werk nu nog even zonder thermostaat. Aan het uitvissen wat handig is. Nu nog maar 15m2 vloerverwarming gekoppeld, de rest is 'in progress' zeg maar.
Zal een thermostaatje ophangen en de @Grolsch methode gebruiken. Nu slaat de WP steeds voor 5 minuten aan, das ook niet de bedoeling.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2019 20:44 ]
[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 27-11-2019 20:46 ]
Hier zelfde principe opstelling als Grolsch. Buffer is 1 grote open verdeler. Primair en secundair circuit. WAR is niet op buffer temperatuur afgestemd en bedoeld. Met temperaturen zoals vandaag en gisteren gaat de WP vanzelf uit.hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:37:
[...]
Nu nog wel, ik werk nu nog even zonder thermostaat. Aan het uitvissen wat handig is. Nu nog maar 15m2 vloerverwarming gekoppeld, de rest is 'in progress' zeg maar.
Zal een thermostaatje ophangen en de @Grolsch methode gebruiken. Nu slaat de WP steeds voor 5 minuten aan, das ook niet de bedoeling.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Dan nog heeft het in deze situatie ook geen nut om te sturen op buffertemperatuur.hesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:44:
Er komt uiteindelijk een zoneregeling (CF2 of vergelijkbaar) aan ruim 150m2 vloerverwarming, maar zover zijn we nog niet. Voor deze winter doet ie niets meer dan de kou uit de slaapkamer (die wel af is) verjagen, en met een beetje geluk vanaf februari ook een badkamer, bijkeuken en toilet. Lange runs zullen het dus sowieso nog niet worden.
De temperatuur in de woonkamer regel ik nu met een gevelkachel en een houtkachel
Klopt. Buffervat is meer bedoeld voor wateropslag met hogere temperaturen. Jaren lang heb ik buffers met een cv-houtkachel warm gestookt. Ongeveer 1500 liter van gemiddeld 60 graden in 4 a 5 uur tijd, en je kunt er -afhankelijk van de buitentemperatuur- je woning een dag mee verwarmen.Grolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:42:
[...]
Dus je houdt je vat op temperatuur, maar hoe hou je de temperatuur van je woning onder "controle"Als dit WAR only is (dus zonder thermostaat) wat heeft het dan voor nut om de temperatuur van het vat in de gaten te houden en daarop te sturen
De temperatuur van je vat = gelijk aan Ta van de WP. Niet meer en niet minder.
Dan kun je ook zonder de temperatuur in het vat te meten gewoon WAR only draaien, die hele sensor voegt niets toe bij 200 "litertjes". De hoeveelheid energie die je in 200 liter water kunt opslaan bij WP vriendelijke temperaturen stelt niets voor. De term "buffervat" is dan ook misleidend, want je buffert geen warmte, hooguit systeeminhoud in liters.
Stel dat je 10K energie kunt bufferen (30 graden vs 20 graden) dan heb je het over 2,3kWh (thermische) energie, dus nagenoeg niets.
Kijk, dat is serieus warmte opslaan en dus bufferen, 60 graden, 40K "energie" bij 1500 liter geeft een warmteopslag van 70kWh aan thermische energie, daar kun je wel een deurtje mee intrappen bij de meeste woningenpleio65 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:04:
[...]
Klopt. Buffervat is meer bedoeld voor wateropslag met hogere temperaturen. Jaren lang heb ik buffers met een cv-houtkachel warm gestookt. Ongeveer 1500 liter van gemiddeld 60 graden in 4 a 5 uur tijd, en je kunt er -afhankelijk van de buitentemperatuur- je woning een dag mee verwarmen.
Welke max aanvoer temperatuur is dat? Ziet er rustiger uit inderdaad, nu kijken als het kouder word, het is nu 10 graden dus niet echt koud. Komt -3 aan dus dan kan je het zien.Boeie schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:09:
[...]
Heb mijn Max temp aanvoer hoger gezet van de 1e zone (primaire zone). Nu veel rustiger stookgedrag. Stond op 30, nu op 33. Comfort is er ook op vooruit gegaan, verbruik valt mee. De Loria maakt nu mooie lange runs:
[Afbeelding]
Temp aanpassing gedaan zondagmiddag.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En als je een AVDO voor of achter de buffer plaatst?reneeke1970 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 19:48:
[...]
Ik heb een 80 liter buffer parallel staan(sinds kort erbij ) en ik merk wel dat je pomp aanzienlijk harder moet, de buffer is al snel de weg van de minste weerstand. En dan zit hij bij mij nog aan het einde van mijn CV systeem, het verst vanaf de pomp dus.
Dan zal de flow inderdaad niet veel verstoord worden. Maar behoud buffer dan ook zijn functie?pleio65 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:15:
[...]
En als je een AVDO voor of achter de buffer plaatst?
1 PVoutput . Dongen NB
Er moet maar een disclaimer in de OP, voor als er te pas en te onpas de koevlaas2formule word toegepast zonder verder na te denken.Dylantje2 schreef op donderdag 21 november 2019 @ 18:06:
[...]
Veel subsidie op.
maar verder heeft hij nergens ingelezen...
Groot oud huis met 2 gezinnen....
Formule hier gelezen en "gewoon" gekocht.
Hij wil hem direct op de cv aansluiten.....
Maar blijft op 4.7-7Kwh lopen..
terwijl water maar 35 graden is...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Kan ik die deskundige eind december vragen voor advies?koevlaas2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:40:
[...]
Er moet maar een disclaimer in de OP, voor als er te pas en te onpas de koevlaas2formule word toegepast zonder verder na te denken.
Zoiets van:
De waarde van uw koevlaas2formule kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Raadpleeg een deskundige voor advies in uw situatie.
Zo was het systeem bij mij ook aangesloten alleen heb ik gisteren dus de 2e pomp losgekoppeld en rechtstreeks aan de stroom gehangen. Die loopt op dit moment dus 24x7 (@9Watt) totdat er een temperatuurschakeling tussen is die de 2e pomp stopt als de buffer onder de Ta 25 komt en weer start als de aanvoer vanuit de WP boven de 25 komt (ofzo, moet nog even proberen).Grolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:27:
[...]
Sterker nog, mijn secundaire pomp wordt aangestuurd door de Hydrobox van de WP.
Ik vertel de WP weinig bijzonder, er zijn 2 opties
Optie 1 = Thermostaat zegt ik wil warmte, WP zorgt ervoor dat Ta gehaald wordt volgens WAR, en laat de secundaire pomp lopen.
Optie 2 = Thermostaat zegt UIT, WP zegt![]()
![]()
en doet niets
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ntc weerstand 5,2 k bij 25° 3480Khesselbeertje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:17:
Even voor de Mitsubishi-mannen onder ons. Voor de temperatuurmeting op mijn aanvoer- en retourleidigen ná de buffer schrijft Mitsubishi de PAC-TH011-E sensorset voor. Hier hangt een fors prijskaartje aan.
Ik krijg het vermoeden dat het 'gewone' PT100 sensoren zijn, kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Vragen kan altijd.Ramon_1984 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:44:
[...]
Kan ik die deskundige eind december vragen voor advies?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
[ Voor 12% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-11-2019 22:06 ]
Door meten van de interne sensoren was ik er al achter dat het geen PT100/1000 is. Bijzonder dat ze zon aparte NTC gebruiken. Nouja, gezien bovenstaande discussie schaf ik ze eerst maar niet aan. Toch bedankt voor het uitzoeken!X21r schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:47:
[...]
Ntc weerstand 5,2 k bij 25° 3480K
Deze zit er erg dicht bij ( 5k )en veel goedkoper.
(TT2-5KC7-1-NTC-thermistor-5k-THT-3480K).
Hou zelf het (kleine)temp verschil in de gaten.
https://m.ebay.nl/itm/TT2...133faf:g:jrkAAOSwy21dpG5H
Ambrava prijzen zijn zeer schappelijk. En het is ook andersom. Het kost helemaal niks om met Ambrava samen te mogen werken. Denk je dat men betaald om samen te werken met een importeur?? Heel raar om dat te denken.Rimco schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:31:
[...]
(Installateurs zoals @Oxellaar die wel de officiële Samsung/Ambrava kanalen gebruiken hebben meer VRF ervaring en Ambrava ondersteuning, maar ook Ambrava prijzen. De kosten voor installateurs om met Ambrava samen te (mogen) werken zullen ook wel niet mals zijn.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
AVDO gaat in als radiatoren bijvoorbeeld dichtgaan of als vloerverwarming geen of minder warmte vraagt. Flow wordt dan (deels) via AVDO door buffervat omgeleid. Of een 100 Euro kostende AVDO ex koppelingen het gewenste resultaat oplevert is niet gegarandeerd.reneeke1970 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:30:
[...]
Dan zal de flow inderdaad niet veel verstoord worden. Maar behoud buffer dan ook zijn functie?
Heb voorlopig maar gekozen voor tien watt extra stroom verbruik. Is goedkoper dan een regel ventiel voor 100 euro
Nee hoor...koevlaas2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:40:
[...]
Er moet maar een disclaimer in de OP, voor als er te pas en te onpas de koevlaas2formule word toegepast zonder verder na te denken.
Zoiets van:
De waarde van uw koevlaas2formule kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Raadpleeg een deskundige voor advies in uw situatie.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dan zijn we wel van een heel actueel probleem af. Bedoelen ze misschien waterstof?Die wisten te vertellen dat stikstof de brandstof van de toekomst wordt
Dylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:57:
[...]
Nee hoor...
Soms moeten mensen een eigen wijze hebben
En of eerst een jaar lezen en bedenken...[ zoals meerdere ]
Waar zouden sommige zijn zonder dit forum
Er is NL denk ik überhaupt te weinig kennis om echt goede adviezen te geven..
Gister op een open avond geweest bij een ROC, voor mijn zoontje
Installatie-afdeling ..2x 60+ docenten.
Die wisten te vertellen dat stikstof de brandstof van de toekomst wordt en de Wp het daarvan gaat verliezen..
Laatst bij een ander ROC ook wat oudere docenten
... Wp kan alleen maar in een nieuw gebouwd of heel goed na geisoleerd huis Anders onmogelijk
MeTooRamon_1984 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:49:
[...]
@koevlaas2 ik heb je een apje gestuurd.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Kijk, da's nu precies mijn methode met hetzelfde effect: langer uit en langere runs.Felicia schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:45:
[...]
Zo was het systeem bij mij ook aangesloten alleen heb ik gisteren dus de 2e pomp losgekoppeld en rechtstreeks aan de stroom gehangen. Die loopt op dit moment dus 24x7 (@9Watt) totdat er een temperatuurschakeling tussen is die de 2e pomp stopt als de buffer onder de Ta 25 komt en weer start als de aanvoer vanuit de WP boven de 25 komt (ofzo, moet nog even proberen).
Verschil is nu dat de WP gisteren 5 uur heeft gedraaid met 12 starts en vandaag 3 (inmiddels 4) uur met 7 start. Mijn idee is dat de runs nu wat langer zijn omdat de buffer veel verder afgekoeld is tussen de stops door. Hij begint nu met opwarmen van water uit de buffer van 21 graden i.p.v. water van 30 graden. Daarnaast lijkt de tijd tussen het stoppen van een run en het opnieuw starten van een run veel langer. Ik had verwacht dat met het uitputten van de buffer de zaagtand in de binnentemperatuur minder stijl zou worden en dat lijkt op dit moment ook echt het geval (later nog even onderbouwen met logs). Het gevolg lijkt ook langere runs en een veel rustiger startende WP omdat de starttemperatuur van het water veel lager is.
Plaatje 1, eergisteren zonder uitgeput buffervat en plaatje 2 vandaag met uitgeput buffervat. Zie vooral de veel langere tijd tussen de runs
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Whaaaat ? Ook niet de blauwe box? Of de elektra cv? Of de e-boiler met innovatieve regelaar?Dylantje2 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:57:
[...]
Nee hoor...
Soms moeten mensen een eigen wijze hebben
En of eerst een jaar lezen en bedenken...[ zoals meerdere ]
Waar zouden sommige zijn zonder dit forum
Er is NL denk ik überhaupt te weinig kennis om echt goede adviezen te geven..
Gister op een open avond geweest bij een ROC, voor mijn zoontje
Installatie-afdeling ..2x 60+ docenten.
Die wisten te vertellen dat stikstof de brandstof van de toekomst wordt en de Wp het daarvan gaat verliezen..
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2019 22:42 ]
Ben ik geheel met je eens. Een 7 of 8kW was voor deze woning perfect geweest, met de kennis van nu.Grolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:41:
@BlueTooth76 & @Felicia , de oplossing die jullie aanhalen werkt heel goed bij jullie maar terug naar de basis, het blijft symptoom bestrijding. Moraal van het verhaal, jullie WP is te groot, of jullie hebben te weinig afgifte. Conclusie de WP en afgifte zijn niet in balans. De symptomen die daardoor ontstaan zijn te verhelpen / te verminderen met jullie oplossing.
In de basis kun je het beste een juist gedimensioneerde WP hebben met een afgifte systeem die ten alle tijde het minimale vermogen kwijt kan.
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-11-2019 22:51 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Je hebt gelijk nog even nagekeken:Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:27:
[...]
Op basis van die 23m3 zou je inderdaad aan bijna
9kW zitten, maar als de Elga onder die omstandigheden kennelijk in staat is om 23 - 11 = 12m3 te vervangen levert de Elga 12 * 8.8 / 24 = 4.4kW. Iets lijkt er niet te kloppen. Op welke dag heb je die 11m3 verbruikt ?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Als ik toen ik voor de keuze stond de keuze aan WP's die nu beschikbaar zijn had, dan was ik ook voor de YAA gegaan ipv de YHABlueTooth76 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:49:
[...]
Ben ik geheel met je eens. Een 7 of 8kW was voor deze woning perfect geweest.
Maar deze staat er nu alweer een jaar en ben blij met deze oplossing. Voor anderen in dezelfde situatie kan het een manier zijn om er omheen te werken.
Het koudste moment van een etmaal is doorgaans in het laatste deel van de nacht, dan slaap je toch nog en zou het helemaal geen ramp zijn als de temperatuur in de kamer een graadje zakt omdat de WP het net niet aankan.JanHybride schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:52:
[...]
Je hebt gelijk nog even nagekeken:
- Datum 21-1-2019
- Gemiddelde temp -2. Dat is 22 graaddagen (18-(-2))*1,1
- Eind jan. Als ik gemiddelde graaddagen jan en feb neem dan kom ik op 0,97m3 per graaddag
- 100% gas zou dan 22*0.97=21m3 zijn
- Zag in spreadsheet ook nog 4kg pellets gebruikt = 2m3
- Cap Elga bij -2 is volgens interpolatie ca 3KW
Dus volgens jouw berekening levert Elga op die dag: (21-11-2)*8,8/24=2,9KW. Dat komt beter overeen. Dan mis ik op die dag nog (11+2)*8.8/24 = 4,8Kw. Ik heb dus een warmtepomp die bij -2 nog 7,7KW levert.
Ik meet sinds medio 2015 elke dag gasverbruik. Max tot nu toe is 26m3 (11-2-2017, -2 gem). Volgens berekening is dat 26*8,8/24=9,5KW.
Maar mijn probleem:
- Is 8,8 de goede factor. Je kan ook met 9,7 rekenen (theoretische factor energie per m3)
- Levert een warmtepomp wel 24 uur max capaciteit
- 26m3 is gemeten voor het Elga/Jaga seizoen. Jaga zelf claimt 16% gasreductie => 22m3 . Dat is dus 22*8.8/24 = 8KW
- Wil je wel of niet afhankelijk zijn van een 3KW cop=1 element
Zorgvuldig rekenen is ook belangrijkVoordeel is wel dat ik nu neig naar een 9KW pomp + 3KW elektrisch element voor de paar extra koude dagen.
Als ik van m'n installateur hoor hoe oud sommige van die Mitsubishi airco units zijn die hij nog in onderhoud heeft, dan haalt dit ding de 20 jaar nog welGrolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:53:
[...]
Als ik toen ik voor de keuze stond de keuze aan WP's die nu beschikbaar zijn had, dan was ik ook voor de YAA gegaan ipv de YHA
Veel te groot is mijn WP niet, kheb al eens ruim 70kWh afgefakkeld op 1 dag, dat gaat hem niet worden met een 5KW WP
Ik zou nu voor de SW100YAA gegaan zijn als ik voor de keuze stond.
Maar helaas voor de Zubadan, hij moet nog ruim 10 jaar mee
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 27-11-2019 22:58 ]
Wie zegt, welk koudste deel van welke nacht, niet een keer 24 uur duurt?BlueTooth76 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:54:
[...]
Het koudste moment van een etmaal is doorgaans in het laatste deel van de nacht, dan slaap je toch nog en zou het helemaal geen ramp zijn als de temperatuur in de kamer een graadje zakt omdat de WP het net niet aankan.
Of zie ik dat verkeerd? Wie?
Maar een airco heeft ook geen water door z'n systeem stromen. Ach, ik denk dat het bij de mensen hier na 10 jaar wel flink gaan kriebelen...BlueTooth76 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:56:
[...]
Als ik van m'n installateur hoor hoe oud sommige van die Mitsubishi airco units zijn die hij nog in onderhoud heeft, dan haalt dit ding de 20 jaar nog wel
En die staan dan in weer en wind, boven op een bedrijfspand. Die van mij staat beschut achter m'n garage.
Maar goed, zo'n airco werkt meer in de zomer, de WP heeft het drukker in de winter. Weet niet hoeveel dat uitmaakt.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik zat meer aan de andere kant te denken: Om met Ambrava samen te werken zullen er wel eisen vanuit Samsung worden gesteld qua certificering/opleidingen? De schappelijke prijzen van Ambrava kan ik moeilijk plaatsen als ik dezelfde onderdelen 2-3x zo goedkoop kan krijgen in het buitenland.Oxellaar schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:52:
[...]
Ambrava prijzen zijn zeer schappelijk. En het is ook andersom. Het kost helemaal niks om met Ambrava samen te mogen werken. Denk je dat men betaald om samen te werken met een importeur?? Heel raar om dat te denken.
Het is eerder andersom... Welke importeur wil niet een miljoen of wat omzet hebben van een installateur die de ene na de andere bestelling binnen schiet. Die zwichten vaak wel voor een handige inkoper van de installateur die de importeur nog een paar % laat zakken met z'n prijzen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Rimco schreef op woensdag 27 november 2019 @ 17:31:
[...]
@hirodaro/@drled De korte variant van mijn reactie staat reeds hier: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Als je in detail gaat kijken heb je een buitenunit nodig van £3,766.80 tax excl. en een hydro unit van £861.49 tax excl. (goedkoopste wat ik online kon vinden). Dat is dus minimaal 6000 euro voor 25kW buitenunit en een 16kW water binnenunit. Daar kan je dan nog 9 tot 16kW aan (lucht) binnenunits aan hangen (het mag in totaal 30% meer zijn dan de buitenunit, maar hydro is max 80%).
De lucht units zijn ongeveer 700 euro per stuk, waar je dus ook complete split sets kan krijgen voor die prijs. Aan de andere kant krijg je wel ongeveer 3000 euro subsidie op de buitenunit icm de hydro unit, maar de shipping van dit alles vanuit de UK is ook makkelijk 1000 euro.
Er zijn 2 dingen waar je rekening mee moet houden:Heel iets anders: Ik dacht dat ik iemand in het L/L topic zag die een multi-split van Daikin had waar ook water op zou kunnen. Zou in de laatste paar pagina's te vinden moeten zijn.
- Verkopers hebben vaak zelf geen voorraad, maar vragen Samsung om onderdelen op te sturen naar je adres. Omdat deze verkopers (van Samsung) alleen in hun regio mogen verkopen zul je het dus eerst daar lokaal moeten laten afleveren. Daarnaast kan Samsung dus ook wat moeilijk doen/bereikbaar zijn mbt ondersteuning/garantie. (Je staat als consument redelijk sterk omdat je goederen binnen de EU vrij mag verplaatsen, maar je zult Samsung wel moeten overtuigen dat de installatie fatsoenlijk is uitgevoerd.)
- Beetje gerelateerd aan #1: Je zult zelf moeten uitzoeken wat je exact nodig hebt zonder de officiële Samsung dealers. Nou is dat (vind ik) prima te doen met de gratis DVM-Pro software, maar daar zit misschien niet iedereen op te wachten. Voor de installatie zul je ook iemand moeten vinden die zin heeft om dit te installeren (ivm subsidie en F-gassen), wellicht zonder de Samsung ervaring. Hier kan het dus zijn dat je lang moet zoeken of zelf de kennis moet op doen mbt dit specifieke systeem. (Installateurs zoals @Oxellaar die wel de officiële Samsung/Ambrava kanalen gebruiken hebben meer VRF ervaring en Ambrava ondersteuning, maar ook Ambrava prijzen. De kosten voor installateurs om met Ambrava samen te (mogen) werken zullen ook wel niet mals zijn.)
11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje
als een vrf niet volgens de richtlijnen is aangelegd, heb je geen garantie.Rimco schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:30:
[...]
Ik zat meer aan de andere kant te denken: Om met Ambrava samen te werken zullen er wel eisen vanuit Samsung worden gesteld qua certificering/opleidingen?
Samsung is spotgoedkoop, ook in Nederland. Samsung is de markt aan het veroveren en daar horen lage prijzen bij.De schappelijke prijzen van Ambrava kan ik moeilijk plaatsen als ik dezelfde onderdelen 2-3x zo goedkoop kan krijgen in het buitenland.
[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 28-11-2019 07:05 ]
Stond op 30 staat nu op 33. Is inderdaad warmer nu, maar met kouder weer even in de gaten houden. Begin van de week was het nog wel kouder.Rol-Co schreef op woensdag 27 november 2019 @ 21:12:
[...]
Welke max aanvoer temperatuur is dat? Ziet er rustiger uit inderdaad, nu kijken als het kouder word, het is nu 10 graden dus niet echt koud. Komt -3 aan dus dan kan je het zien.
Ik ben me momenteel nog aan het oriënteren en had een PUHZ-SHW112YAA met ERST20C-VM2C op het oog, is er een bepaalde reden dat je een iets kleinere SW100YAA zou willen nemen?Grolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 22:53:
[...]
Als ik toen ik voor de keuze stond de keuze aan WP's die nu beschikbaar zijn had, dan was ik ook voor de YAA gegaan ipv de YHA
Veel te groot is mijn WP niet, kheb al eens ruim 70kWh afgefakkeld op 1 dag, dat gaat hem niet worden met een 5KW WP
Ik zou nu voor de SW100YAA gegaan zijn als ik voor de keuze stond.
Maar helaas voor de Zubadan, hij moet nog ruim 10 jaar mee
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Het verschil zit hem in het max vermogen (daar was je zelf waarschijnlijk ook wel achter) deze 2 modellen verschillen qua minimaal vermogen (maximaal terug kunnen moduleren) niets.Blackraven schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:20:
[...]
Ik ben me momenteel nog aan het oriënteren en had een PUHZ-SHW112YAA met ERST20C-VM2C op het oog, is er een bepaalde reden dat je een iets kleinere SW100YAA zou willen nemen?
(Mijn gasverbruik is al jaren 2100m3 per jaar inclusief SWW, geeft 10,2 kW volgens de @koevlaas2 methode,
~0,7m3 per gewogen graaddag)
Vrijstaand huis uit 2000 met HR++, vloer- en spouwmuurisolatie, BG VVW met 1 lus naar de badkamer boven (~100m2) en boven radiatoren op de slaapkamers.
[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2019 10:03 ]
Ik ben het helemaal met je eens. BIj mij ging de frequentieregelaar stuk en ik was wel blij dat ze er dezelfde dag iemand op de stoep stond om het te repareren.Oxellaar schreef op donderdag 28 november 2019 @ 06:39:
[...]
als een vrf niet volgens de richtlijnen is aangelegd, heb je geen garantie.
Dat is zo'n beetje de enige eis van Ambrava.
En ik verwacht dat ze eisen dat je stek gecertificeerd bent, maar wat is daar vreemd aan?
[...]
Samsung is spotgoedkoop, ook in Nederland. Samsung is de markt aan het veroveren en daar horen lage prijzen bij.
En hoeveel heb ik het al gezegd.... Noem eens iets wat goedkoper is in Nederland, dan in het buitenland. Wij... Jij en ik hebben een idioot hoge standaard.
En kopen van een dozenschuiver, waar je vooraf, of later helemaal niets meer van hoeft te verwachten.... Die ga je niet vergelijken met een importeur.
Een importeur heeft alle kennis in huis over hun productlijn, hulp bij storing, onderdelen enz enz.
Tuurlijk... Het grotere deel hier gelooft dat niet en denkt dat ze zwaar afgezet worden. En dat iedereen alles zelf kan... Het eerste wat vaak uitgevoerd word is firmware updates en dergelijke, succes om dit zelf allemaal uit te vogelen![]()
Maar langzamerhand komen er af en toe DIY installaties voorbij op het werk.... Van iemand die dacht dat hij zoiets zelf wel kon....
Verwijderd
[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 10:38 ]
VRF is een techniek waarbij meerdere binnenunits onafhankelijk van elkaar een hoeveelheid koelmiddel kunnen krijgen. Vaak van toepassing voor kantoren of hotels met veel binnenunits op enkele buitenunits.hirodaro schreef op woensdag 27 november 2019 @ 23:46:
@Chris_82
VRF is dat Lucht Lucht WP?
...
Wat voor merk is dat? Of heb je misschien een link waar ik meer info kan vinden?
[...]
Ik had meer eisen verwacht, dus dat valt mee. Als je dus een (stek) installateur hebt zonder de VRF/Samsung ervaring is het een kwestie van zorgen dat deze richtlijnen worden nageleefd.Oxellaar schreef op donderdag 28 november 2019 @ 06:39:
[...]
als een vrf niet volgens de richtlijnen is aangelegd, heb je geen garantie.
Dat is zo'n beetje de enige eis van Ambrava.
En ik verwacht dat ze eisen dat je stek gecertificeerd bent, maar wat is daar vreemd aan?
...
Wij... Jij en ik hebben een idioot hoge standaard.
...
En kopen van een dozenschuiver, waar je vooraf, of later helemaal niets meer van hoeft te verwachten.... Die ga je niet vergelijken met een importeur.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Het hem inmiddels zo ingesteld, zijn er nog parameters die invloed hebben op deze manier van draaien?koevlaas2 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:53:
[...]
O ja war, via menu en dan verwarmen svp op druppel in huisje zetten. dan draai je op voorlooptemperatuur en die is standaard 45c.
Verlaag die vervolgens naar 35c.
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
nee volgens mij niet je bent een aankoopfactuur en installatie bewijs/factuur nodig.KraveN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:35:
Lees net dat de subsidie voor warmtepompen niet meer gaat gelden voor nieuwbouw in 2020, dat is toch wel zuur. Ons wordt als het goed is in februari/maart opgeleverd, dus ben ik in principe net de Sjaak. Zou ik de aanvraag nu al kunnen doen als ik een offerte heb ?
12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25
Verwijderd
WAR / WeersAfhankelijkeRegeling, wil zeggen dat je waterT voor verwarming overeenkomstig het warmteverlies van je woning aangepast wordt aan de buitenT. Die zijn nl. 1:1 aan elkaar gekoppeld, extra binnensensoren/thermostaten zijn daarmee overbodig. Standaardwaardes van 45C of verlaging naar 35C wil niet automatisch zeggen dat het de optimale temperatuur is. Even op studeren en experimenteren is het devies.webje1982 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:34:
[...]
Het hem inmiddels zo ingesteld, zijn er nog parameters die invloed hebben op deze manier van draaien?
Doet deze regeling ook nog niet met een optionele temperatuur sensor in de woonkamer?
Om deze temperatuur te meten en eventueel aan de binnenunit te knuppen nog tips voor een sensor?
Wie maakt er gebruik van de github Melcloud2Domoticz? Heb deze gisteren geïnstalleerd na wat edit werk in de code (vaste DeviceId ingesteld aangezien ik meerder units heb in melcloud en daar kan dit stukje software niet mee omgaan) aan de praat gekregen. Alleen als ik de code uitvoer zet hij direct mijn unit uit. Heb nog niet verder in de code gekeken maar misschien dat iemand anders hier ook last van heeft gehad.
Zijn er overigens nog meer parameters uit te lezen via melcloud dan dat deze code alleen doet?
Oké helemaal duidelijk, maar zijn er nog andere parameters die van invloed zijn op deze regeling?Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:43:
[...]
WAR / WeersAfhankelijkeRegeling, wil zeggen dat je waterT voor verwarming overeenkomstig het warmteverlies van je woning aangepast wordt aan de buitenT. Die zijn nl. 1:1 aan elkaar gekoppeld, extra binnensensoren/thermostaten zijn daarmee overbodig. Standaardwaardes van 45C of verlaging naar 35C wil niet automatisch zeggen dat het de optimale temperatuur is. Even op studeren en experimenteren is het devies.
Verwijderd
Hij schakelt in indien de aanvoer onder de ingestelde stooklijn, standaard 45C en aangepast 35C in jouw geval, komt. Hij schakelt uit indien q=m*c*deltaT beneden de minimum capaciteit van je WP komt.webje1982 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:55:
[...]
Oké helemaal duidelijk, maar zijn er nog andere parameters die van invloed zijn op deze regeling?
Op welke basis schakelt hij bijvoorbeeld in en op welke basis schakelt hij uit. Uitschakelen zou ik bijvoorbeeld verwachten als het schil tussen Taanvoer en Tretour te klein word? Dat zou instelbaar moeten zijn neem ik aan. En als hij uitschakelt wanneer schakelt hij dan weer in?
@webje1982 Kleine correctie, maar dit is NIET waar, in ieder geval niet voor een groot gedeelte van de Nederlandse huishoudens.Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:43:
[...]
WAR / WeersAfhankelijkeRegeling, wil zeggen dat je waterT voor verwarming overeenkomstig het warmteverlies van je woning aangepast wordt aan de buitenT. Die zijn nl. 1:1 aan elkaar gekoppeld, extra binnensensoren/thermostaten zijn daarmee overbodig. Standaardwaardes van 45C of verlaging naar 35C wil niet automatisch zeggen dat het de optimale temperatuur is. Even op studeren en experimenteren is het devies.
Officieel antwoord, nee dit mag niet, want je met een factuur hebben, een betalingsbewijs en bewijs dat de installatie geïnstalleerd is en draait.KraveN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:35:
Lees net dat de subsidie voor warmtepompen niet meer gaat gelden voor nieuwbouw in 2020, dat is toch wel zuur. Ons huis wordt als het goed is in februari/maart opgeleverd, dus ben ik in principe net de Sjaak. Zou ik de aanvraag nu al kunnen doen als ik een offerte heb ?
[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2019 12:32 ]
Verwijderd
De invloed van zon en alle andere genoemde extra wamtebronnen, heeft tot gevolg dat het te compenseren warmteverlies door de WP afneemt, de deltaT tussen Ta en Tr afneemt en als dat onder de minimum capaciteit v.d. WP komt stopt deze vanzelf. Bij @jaari @Dylantje2 , laatstgenoemde heeft veel zoninvloed, mijzelf en vele anderen werkt dat uitstekend. Geloof verder wie je geloven wilt, of iets waar of niet waar is.Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:28:
[...]
@webje1982 Kleine correctie, maar dit is NIET waar, in ieder geval niet voor een groot gedeelte van de Nederlandse huishoudens.
WAR doet niets anders dan een Taanvoer bepalen aan de hand van de buitentemperatuur, en houdt geen rekening met andere invloeden zoals zon, wind, regen en andere interne warmtebronnen als ovens, mensen, visite.
Er zijn gevallen bekend (Zoals @Verwijderd ) die geheel zonder thermostaat werken, en puur en alleen op WAR only draaien. Maar bij veel (in mijn beleving de meeste) huizen gaat dit NIET goed als een stabiele ruimtetemperatuur je doel is.
Dus ja, er zijn situaties waar alleen op WAR draaien goed gaat, maar dit is zeker geen vanzelfsprekendheid.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 13:12 . Reden: Hint: en PS toegevoegd ]
Klopt, maar qua installatie bewijs is een foto van de unit voldoende. Het is niet de bedoeling, maar afhankelijk van hoe 'af' het huis we/niet is, zou je de unit kunnen neerzetten foto maken en weer opbergen (zonder aansluiten) en later correct aansluiten.webje1982 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:37:
[...]
nee volgens mij niet je bent een aankoopfactuur en installatie bewijs/factuur nodig.
Ik ga inhoudelijk de discussie niet meer aan, maar jij pretendeert dat niemand per definitie een thermostaat nodig heeft met WAR, en in mijn ogen is dat beslist niet waar.Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:49:
[...]
De invloed van zon en alle andere genoemde extra wamtebronnen, heeft tot gevolg dat het warmteverlies afneemt, de deltaT tussen Ta en Tr afneemt en als dat onder de minimum capaciteit v.d. WP komt stopt deze vanzelf. Bij @jaari @Dylantje2 , laatstgenoemde heeft veel zoninvloed, mijzelf en vele anderen werkt dat uitstekend. Geloof verder wie je geloven wilt, of iets waar of niet waar is.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2019 12:58 ]
Verwijderd
@jaari heeft een andere reden om gedeeltelijk nachtverlaging toe te passen en van @Dylantje2 is mij niets bekend dat het WAR-only niet zou werken, hij draait nu met thermostaat actief maar op 23C, en doet dus niets.Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:56:
[...]
Ik ga inhoudelijk de discussie niet meer aan, maar jij pretendeert dat niemand per definitie een thermostaat nodig heeft met WAR, en in mijn ogen is dat beslist niet waar.
Ook @Dylantje2 is hier reeds achtergekomen dat (continu) WAR only niet altijd werkt en ook @jaari heeft een systematiek bedacht (nachtverlaging toepassen bij zacht weer) wat buiten WAR only gaat.
De trouwe topic volgers weten hoe jij over WAR denkt, maar een relatieve "newby" in dit topic als @webje1982 zou zo maar jouw tekst als waarheid kunnen aannemen, en daar wil ik hem voor waarschuwen, niet meer niet minder.
Het zou fraaier / netter van jou zijn dat je aangeeft dat het jouw mening is, en niet voordoet alsof het een absolute waarheid is.
Maar WAR doet niks met de thermostaat toch? Of zou je de thermostaat nodig zijn zodat je bepaalde perioden van modus kunt switchen. Als je op thermostaat gaat draaien dan is het echt aan/uit neem ik aan of werkt de warmtepomp dan ook wel dynamisch door als hij bijna op temperatuur is dat hij gaat terugmoduleren? En als hij inschakelt gaat hij dan altijd vol gas om de setpoint te halen?Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:56:
[...]
Ik ga inhoudelijk de discussie niet meer aan, maar jij pretendeert dat niemand per definitie een thermostaat nodig heeft met WAR, en in mijn ogen is dat beslist niet waar.
De thermostaat doet inderdaad niets maar dat betekent ook dat de binnentemperatuur aardig kan schommelen, tussen 21 en 22 heb ik al wel eens voorbij zien komen. Bij mij stopt de WP gewoon als de gewenste temperatuur behaald is en start weer als deze eronder komt met een heel stabiele binnentemperatuur als gevolg.Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:58:
[...]
@jaari heeft een andere reden om gedeeltelijk nachtverlaging toe te passen en van @Dylantje2 is mij niets bekend dat het WAR-only niet zou werken, hij draait nu met thermostaat actief maar op 23C, en doet dus niets.
Ik draai op thermostaat en op WAR.webje1982 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:21:
[...]
Maar WAR doet niks met de thermostaat toch? Of zou je de thermostaat nodig zijn zodat je bepaalde perioden van modus kunt switchen. Als je op thermostaat gaat draaien dan is het echt aan/uit neem ik aan of werkt de warmtepomp dan ook wel dynamisch door als hij bijna op temperatuur is dat hij gaat terugmoduleren? En als hij inschakelt gaat hij dan altijd vol gas om de setpoint te halen?
Verwijderd
Alles is relatief, jij hebt zeer weinig warmteverlies een extra warmtebron van 2kW heeft om die reden een enorme invloed, het 'stabiel' willen/kunnen houden is om die reden zo goed als onmogelijk, wat je ook doet. Maar hoe erg is het als die binnenT even oploopt ? Als ik vanochtend om 7 uur de deur uitstap en nu daar zit ook een fors verschil tussen, die fixatie op een 'absoluut' vaste binnenT heb ik in ieder geval niet.Felicia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:26:
[...]
De thermostaat doet inderdaad niets maar dat betekent ook dat de binnentemperatuur aardig kan schommelen, tussen 21 en 22 heb ik al wel eens voorbij zien komen. Bij mij stopt de WP gewoon als de gewenste temperatuur behaald is en start weer als deze eronder komt met een heel stabiele binnentemperatuur als gevolg.
WAR kan op zich wel werken maar dan heb je wel een binnenvoeler nodig om de temperatuur stabiel te houden. Loopt het binnen (te hard) op dan gaat de Ta omlaag en andersom. Máár, zoals @Grolsch zegt, als ik de oven aan hebt voor een uurtje lasanga heb ik een extra warmtebron van 2kW die toch echt wel effect heeft op de binnentemperatuur (zelfs zoveel dat de verwarming er een uurtje niet door aan gaat). Met WAR only blijft je WP warmte afgeven, minder omdat de afgifte wat afneemt true maar hij blijft lopen.
Een schommeling van een paar tiende is niet erg maar een schommeling van anderhalve graad over de gehele dag vind ik dus echt niet fijn.Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:34:
[...]
Alles is relatief, jij hebt zeer weinig warmteverlies een extra warmtebron van 2kW heeft om die reden een enorme invloed, het 'stabiel' willen/kunnen houden is om die reden zo goed als onmogelijk, wat je ook doet. Maar hoe erg is het als die binnenT even oploopt ? Als ik vanochtend om 7 uur de deur uitstap en nu daar zit ook een fors verschil tussen, die fixatie op een 'absoluut' vaste binnenT heb ik in ieder geval niet.
Ik gebruik hier een ruimtethermostaat in de woonkamer en ouderwets analoge thermostaatknoppen in de overige vertrekken. Werkt super, de temperatuur ligt overal vrij dicht bij elkaar.wervisser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:32:
@Grolsch
Jij gebruikt een Danfoss systeem, maar als ik het zo interpreteer doet een Tado dit bijvoorbeeld ook met een centrale thermostaat en losse thermostaatknoppen. Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 24% gewijzigd door Felicia op 28-11-2019 13:42 ]
Verwijderd
Ik zei al dat alles relatief is, jouw warmteverlies in oktober is 294kWh, dat is 395Wh gemiddeld, als je daar 2kW het 5-voudige aan toevoegt gaat dat natuurlijk niet ongemerkt voorbij.Felicia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:39:
[...]
Een schommeling van een paar tiende is niet erg maar een schommeling van anderhalve graad over de gehele dag vind ik dus echt niet fijn.
Overigens onderschrijf je nu precies waarom WAR niet overal een oplossing is. Het draait volledig om je warmteverlies. Hoe groter dat verlies hoe kleiner het effect van andere bronnen maar hoe meer ramen des te groter het effect daarvan. Je kan prima WAR draaien met een thermostaat, loopt de temperatuur te ver op dan stopt ie gewoon even.
[edit]
[...]
Ik gebruik hier een ruimtethermostaat in de woonkamer en ouderwets analoge thermostaatknoppen in de overige vertrekken. Werkt super, de temperatuur ligt overal vrij dicht bij elkaar.
Enige wat je wel krijgt als alles dicht loopt is dat de flow vanuit de WP wellicht onvoldoende is, daarom zit er bij mij een buffervat tussen de WP en de radiatoren.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 13:49 ]
Mijn warmte oplevering is 294kWh, dat wil niet zeggen dat dit ook mijn verlies is. Tijdens de zonnige dagen kwam er ook lekker warmte binnen die ooj verloren is (ik heb middagen gehad dat de temperatuur de 22 heeft aangetikt).Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:47:
[...]
Ik zei al dat alles relatief is, jouw warmteverlies in oktober is 294kWh, dat is 395Wh gemiddeld, als je daar 2kW het 5-voudige aan toevoegt gaat dat natuurlijk niet ongemerkt voorbij.
Maar dan moet hij wel wat doen met de thermostaat in WARFelicia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:39:
[...]
Je kan prima WAR draaien met een thermostaat, loopt de temperatuur te ver op dan stopt ie gewoon even.
Draai je dan op thermostaat of WAR of kun je deze twee ook combineren.
[ Voor 16% gewijzigd door webje1982 op 28-11-2019 14:01 ]
Verwijderd
Dat is het per saldo verlies / door de WP te compenseren verlies, Verlies - Interne/Externe Warmtewinsten.Felicia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:55:
[...]
Mijn warmte oplevering is 294kWh, dat wil niet zeggen dat dit ook mijn verlies is. Tijdens de zonnige dagen kwam er ook lekker warmte binnen die ooj verloren is (ik heb middagen gehad dat de temperatuur de 22 heeft aangetikt).
Zelfs het aantal personen in de woonkamer, als ook het aan hebben van de TV, heeft invloed op je ruimtetemperatuur.
Je kan in een Panasonic een stooklijn instellen (WAR) en vervolgens een thermostaat laten in en uitschakelen waarna hij volgens die stooklijn verwarmd.webje1982 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:56:
[...]
Maar dan moet hij wel wat doen met de thermostaat in WAR
Elke "Domme" thermostaat welke aan/uit schakelt werkt hiermee. Het is een simpel maak/verbreek contact die de Mitsu (en volgens mij bijna alle merken) heeft.wervisser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:32:
@Grolsch
Jij gebruikt een Danfoss systeem, maar als ik het zo interpreteer doet een Tado dit bijvoorbeeld ook met een centrale thermostaat en losse thermostaatknoppen. Of zie ik dat verkeerd?
Je denk veel te moeilijk, je stelt je hydrobox in op WAR, of zoals Mitsubishi het noemt "Compensatiecurve".webje1982 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:56:
[...]
Maar dan moet hij wel wat doen met de thermostaat in WAR
[...]
Draai je dan op thermostaat of WAR of kun je deze twee ook combineren.
Of je nachtverlaging kan toepassen ligt aan je woning, en of je nachtverlaging wil toepassen ligt aan je zelf.Ik ben nog niet van plan om alle radiator/thermostaatkranen (13 stuks) om te wisselen voor slimme dingen. Natuurlijk super nice maar kost een rib uit je lijf en wat levert het op. Zoals eerder gepost heb ik alleen maar radiatoren waarvan op de 2e etage 3 jaga's en de rest van het huis oude plaat radiatoren. De jaga's hebben thermostaat knoppen incl. 2 radiatoren in de woonkamer de rest heeft gewone kranen. Misschien dat ik de gewone later nog ga wisselen voor thermostaat kranen. Ze staan in principe allemaal open. Alles staat nog ingesteld op zoals ik bij de cv ketel gebruikte. Ik kan wel in alle slaapkamers de temperatuur meten door de airco's die er hangen. zodoende kan ik deze radiatoren ook redelijk instellen zodat in alle slaapkamers de temperatuur redelijk gelijk is.
De CV ketel had ik een ook dag en nacht programma en tevens was het dag programma ook per dag verschillend omdat op sommige dagen er ook niemand overdag aanwezig is.
Dit zou ik nu ook wel weer willen alleen is de vraag hoe snel kan de warmtepomp de temperatuur naar het dagprogramma krijgen en tegen welke kosten. Is het bijvoorbeeld goedkoper om de hele dag rustig door te pruttelen of 1/2 uur voor het dagprogramma even vol gas te gaan. En liever heb je natuurlijk in de nacht ook niet teveel lawaai voor de buurt.
Je vergeet nog: Of je nachtverlaging kan toepassen hangt ook af van het vermogen van de warmtepomp.Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:08:
Of je nachtverlaging kan toepassen ligt aan je woning, en of je nachtverlaging wil toepassen ligt aan je zelf.
Dit is inderdaad waar ik last van heb ja. Te veel power, te weinig afgifte door radiatoren. Maar, met voldoende power zet je de WP even in de krachtige modus zodat de watertemperatuur even flink omhoog gaat wat weer ten koste gaat van de efficientie.Mijn woning is hier dan ook geschikt voor omdat ik een gigantische betonmassa heb die warm blijft, waardoor de ruimtetemperatuur nauwelijks daalt.
Als je alleen maar radiatoren hebt zou het zo maar kunnen zijn dat nachtverlaging bij jou niet of slechter werkt. Dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen.
@Grolsch @Verwijderd, bedankt voor jullie waardevolle input, ik heb m'n vloerverwarming afgifte behoorlijk overschat dus op basis van de input berekeningenGrolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 09:56:
[...]
Als je bereid bent 24*7 te stoken denk ik dat je voor 99% zekerheid met een SW75YAA ook uit de voeten.
Gezien je afgifte en je warmteverlies denk ik dat de SW75YAA een betere oplossing is, MITS je 24*7 wilt draaien, dat zul je nodig hebben op extreem koude dagen.
...
Meestal zijn de 26, 32kW e.d. voor tapwater en heeft de CV voor verwarming een lager vermogen. Je kan even zoeken op je specifieke type hoeveel deze bij ruimteverwarming inderdaad kan leveren.Blackraven schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:21:
CV is dus enorm overgedimensioneerd met 32kW. Dit zal ooit wel met CW5 voor het ligbad zijn bedacht...
Waarschijnlijk, oké duidelijk dus de thermostaat bepaald of hij daadwerkelijk aan of uit gaat en als hij aangaat gaat hij verwarmen op basis van de actieve verwarmingsmodus.Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:08:
[...]
Je denk veel te moeilijk, je stelt je hydrobox in op WAR, of zoals Mitsubishi het noemt "Compensatiecurve".
Vervolgens sluit je een simpele (of ingewikkelde, wat jij wil) aan/uit thermostaat aan op de hydrobox. En de rest gaat vanzelf.
Yup, die kun je zien als backup, dus ik zou zeker voor de 75YAA gaan ipv de 100YAA met deze wetenschap.Blackraven schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:21:
[...]
@Grolsch @Verwijderd, bedankt voor jullie waardevolle input, ik heb m'n vloerverwarming afgifte behoorlijk overschat dus op basis van de input berekeningen
24/7 draaien is zeker geen probleem, buiten unit staat op ruime afstand van de buren.
Ik stook nu op constante binnentemperatuur, 20,5. Daarbij gaat de cv meestal pas 22u aan de slag tot een uur of 6. CV is dus enorm overgedimensioneerd met 32kW. Dit zal ooit wel met CW5 voor het ligbad zijn bedacht...![]()
Als het ook maar een beetje zonnig is, gaat hij daarna overdag helemaal niet aan, bij bewolkt weer nauwelijks.
Dan zou hij voor SWW aan de slag kunnen.
Er zit ook nog een 2kW element in de binnen unit, mag ik dit als reserve vermogen mee rekenen?
Uhm...Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 12:58:
[...]
@jaari heeft een andere reden om gedeeltelijk nachtverlaging toe te passen en van @Dylantje2 is mij niets bekend dat het WAR-only niet zou werken, hij draait nu met thermostaat actief maar op 23C, en doet dus niets.
Verwijderd
Heb je daar ook voorbeelden van, dat "ja soms blijft hij ook doorlopen omdat hij niet op de war uitgaat omdat Tbuiten zegt blijven lopen...Dylantje2 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:51:
[...]
Uhm...
Mijn setpoint thermostaat staat op 23 graden, en wordt nu eigenlijk bijna niet gehaald.
In de warmere periodes is WAR bij de Pana H wel dat hij uit gaat.
En ja soms blijft hij ook doorlopen omdat hij niet op de war uitgaat omdat Tbuiten zegt blijven lopen...
Maar Tbinnen zegt warmer..
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 14:57 ]
Klopt..Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:56:
[...]
Heb je daar ook voorbeelden van, dat "ja soms blijft hij ook doorlopen omdat hij niet op de war uitgaat omdat Tbuiten zegt blijven lopen...
Maar Tbinnen zegt warmer."
Ik kan me niet herinneren die situaties gezien te hebben, maar misschien heb ik iets gemist, zou zo maar kunnen.Ik kan me wel een 'flipperende' WP herinneren toen je thermostaat op 22C stond en soms wel actief werd.
Vermogen is voor beide gelijk, 10.5-29.3kW (ow). Zou het maximum vermogen voor cv bedrijf wel eens kunnen afknijpen naar minimaal om een warmtepomp te simuleren...Felicia schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:25:
[...]
Meestal zijn de 26, 32kW e.d. voor tapwater en heeft de CV voor verwarming een lager vermogen. Je kan even zoeken op je specifieke type hoeveel deze bij ruimteverwarming inderdaad kan leveren.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 28-11-2019 15:32 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Verwijderd
Grolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:27:
[...]
vanwege de natuurkundige wetten gaat warmte naar boven.
Zwerius schreef op donderdag 21 november 2019 @ 22:27:
[...]
Helaas een wijd verbreid misverstand. Warmte stijgt niet op.
Er zijn drie soorten van warmtetransport: geleiding, straling en convectie.
En alleen in het laatste geval kan een gas of een vloeistof door verwarming (en dus een lager soortelijk gewicht te krijgen) opstijgen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2019 15:24 ]
Zoiets zat ik ook te denken, heb temperatuur sensoren dus alleen een zwave schakelaar zou voldoende moeten zijn. Mogelijk kan ik ook iets middels Melcloud doen, hier moet ik nog even induiken.doek55 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:57:
@webje1982 Ik heb dezelfde 75YAA warmtepomp als jij en ook twee weken geleden geïnstalleerd. Op dit moment heb ik een vast ingestelde Ta van 28°C (dus zonder curve). Lager geeft bij mijn huis kans op pendelen, hoger is minder zuinig. Ik laat vooralsnog deze Ta zo staan totdat ik merk dat het huis niet meer voldoende warm wordt, zodat ik mijn compensatiecurve kan bepalen.
Er is inmiddels een thermostaat* gekoppeld aan de binnenunit. Deze schakelt AAN/UIT overdag tussen 20,8°C en 21,0°C, 's nachts heb ik een verlaging tussen 20,0°C en 20,2°C. Vooralsnog werkt dit perfect. Mooie rustige stookperiodes zonder onderbrekingen met een COP > 6.
*Dit is slechts een wifi-relais gekoppeld aan Domoticz met Netatmo sensoren.
Verwijderd
Check dan ook even je max waterT, zodat condensatie optimaal, 9,768kWh ipv 8.8kWh uit 1m3 gas, wordt, ik ben benieuwd naar je resultaten.Blackraven schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:13:
[...]
Vermogen is voor beide gelijk, 10.5-29.3kW (ow). Zou het maximum vermogen voor cv bedrijf wel eens kunnen afknijpen naar minimaal om een warmtepomp te simuleren...
Verwijderd
Thermisch moduleren de H-Serie WP ongeveer tot 25% van het nominale vermogen terug, 5kW vs. 1.2kW voor de overige modellen weet ik het niet.flippy schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:19:
paar domme vragen:
hoe laag kunnen die panasonics eigenlijk moduleren?
heeft de modulatie invloed op de COP of is dat alleen een factor van temperatuur?
wat is het risico als je pomp krap bemeten is? zal deze als het koud is en als hij het niet kan trekken (dus urenlang op 100% draaien) de backupverwarming aanzetten of springt die direct bij als het buiten ineens -10 word en staat er dus een spiraal een paar kW extra mee te stoken voor die dagen?
is langdurig draaien op hoge vermogens (dus als het koud is) bevorderlijk voor de levensduur? ik neem aan dat er een middenweg is tussen vaak aan moeten slaan en de hele dag op volle toeren moeten draaien omdat de pomp wat krap bemeten is. of zal hij zelf het backup element aanzetten om de pomp het makkelijker te maken?
ps: badkamer (een grote) gaat vloerverwamring in met een nieuwe dekvloer. loe lang moet ik wachten voor ik de kranen open kan draaien? immers zijn de watertemperaturen 3x zo laag als bij een conventionele CV waar alle oude regels op zijn gemaakt qua vloeren.
En wil je helemaal pro doen dan zet je er een relais tussenGrolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:34:
[...]
De secundaire pomp wordt zelfs gevoed door de hydrobox, dus 1 kabeltje van secundaire pomp naar binnen toe en aansluiten
OUT2 - TBO.1 3-4 (230Volt, max 1A, dus ruim voldoende voor een secundaire pomp)
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Je quote selectief en niet alles, deze discussie ging namelijk over het opwarmen van een betonvloer.
[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2019 16:26 ]
Hierbij is de warmteoverdracht in het vat ook dmv convectie (stromend water), en dus dat bovenin het warmer is dan onderin.Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:24:
[...]
Je quote selectief en niet alles, deze discussie ging namelijk over het opwarmen van een betonvloer.
In een SWW of buffervat stijgt warm water altijd op naar boven.
Het is niet voor niets dat de spiralen altijd onderin het vat zitten.
Hoeveel grafieken wil je zien dat buffervaten / SWW vaten bovenin altijd warmer zijn als onderin
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq