Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.399 views
Precies wat ik bedoel @rolandmegens
Appie Heijn schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:00:
[...]

En wil je helemaal pro doen dan zet je er een relais tussen ;) kost weinig kan veel schelen. Geen idee waar ik het gelezen heb maar schijnt beter te zijn om je pomp via een relais te schakelen.
In de handleiding staat vermeld dat als het vermogen boven de 1A komt, je met een relais moet schakelen.
Het zou op zich wel kunnen, maar hoe minder elektronica, hoe minder er kapot kan gaan is mijn mening.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:24:
[...]

Je quote selectief en niet alles, deze discussie ging namelijk over het opwarmen van een betonvloer.

In een SWW of buffervat stijgt warm water altijd op naar boven.
Het is niet voor niets dat de spiralen altijd onderin het vat zitten.

Hoeveel grafieken wil je zien dat buffervaten / SWW vaten bovenin altijd warmer zijn als onderin :?

Als je het goed gelezen had, lees je ook dat @Zwerius aangeeft dat een vloeistof lichter wordt als de temperatuur hoger is, en dus opstijgt. En in een buffervat/SWW boilervat zit over het algemeen vloeistof (H2O om precies te zijn :+ )
Als je had geformuleerd dat voor een boilervat zou gelden, dat warmwater opstijgt klopt het, maar warmte stijgt niet op.
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:30:
[...]

Als je had geformuleerd dat voor een boilervat zou gelden, dat warmwater opstijgt klopt het, maar warmte stijgt niet op.
Wat is nu je punt, is het je niet duidelijk waar het over ging :?

Zoals ik al aangaf, quote dan alles:
Grolsch schreef op woensdag 27 november 2019 @ 20:27:
[...]

Mijn WP heeft geen flauw idee hoe warm het in het buffervat is, of daarna, dat boeit ook helemaal niets, want de Ta die de WP verlaat gaat naar het buffervat, en de secundaire pomp trekt van bovenuit het buffervat zijn water, en vanwege de natuurkundige wetten gaat warmte naar boven. Dus als je alles goed hebt aangesloten, kan / gaat hier niets verkeerd. ....
Het lijkt me niet dat ik het hier over een betonvloer heb......

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:34:
[...]

[...]

Iets zorgvuldiger formuleren voorkomt onduidelijkheid.
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:39:
[...]

Iets zorgvuldiger formuleren voorkomt onduidelijkheid.
Iets zorgvuldiger lezen voorkomt domme vragen/opmerkingen.

Maar back on topic maar weer 8)

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:44:
[...]

Iets zorgvuldiger lezen voorkomt domme vragen/opmerkingen.

Maar back on topic maar weer 8)
Wie kaatst ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 23:11
Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:28:
Precies wat ik bedoel @rolandmegens

[...]

In de handleiding staat vermeld dat als het vermogen boven de 1A komt, je met een relais moet schakelen.
Het zou op zich wel kunnen, maar hoe minder elektronica, hoe minder er kapot kan gaan is mijn mening.
Wat ik mij kan herinneren is dat het ter bescherming is van je printplaat, je kan beter een extern relais van 2-3 tientjes kapot hebben dan je printplaat net buiten de garantie. Een relais vervang je zelf (ik wel tenminste). Printplaatje van de WP begin ik niet aan.

Agh het zal wel meevallen zo is het ook maar aan de andere kant ik was volgens mij 5-6 tientjes kwijt voor een behuizing en 2 solid state relais (solar+cv pomp)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2019 @ 15:33:
[...]

Check dan ook even je max waterT, zodat condensatie optimaal, 9,768kWh ipv 8.8kWh uit 1m3 gas, wordt, ik ben benieuwd naar je resultaten.
Die staat die al vrij goed met 45 graden, maar zal kijken of die nog verder omlaag kan. Vorige stookseizoen begon de ketel te pendelen bij een Ta < 45 graden, maar misschien gaat het nu wel met minder vermogen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
KraveN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:35:
Lees net dat de subsidie voor warmtepompen niet meer gaat gelden voor nieuwbouw in 2020, dat is toch wel zuur. Ons huis wordt als het goed is in februari/maart opgeleverd, dus ben ik in principe net de Sjaak. Zou ik de aanvraag nu al kunnen doen als ik een offerte heb ?
zoals de bouwvergunning voor 30 juni 2018 aangevraagd is, kom je nog in aanmerking voor subsidie. https://www.rvo.nl/actuee...die-duurzame-energie-isde.
NNCi schreef op donderdag 28 november 2019 @ 18:32:
[...]

zoals de bouwvergunning voor 30 juni 2018 aangevraagd is, kom je nog in aanmerking voor subsidie. https://www.rvo.nl/actuee...die-duurzame-energie-isde.
De meeste mensen die een bouwvergunning hebben aangevraagd in juni 2018 zullen nu toch wel in hun huis wonen mag ik hopen.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:48
@Verwijderd Ik draai alleen op WAR en ondanks dat ik geen klagen heb denk ik dat WAR inderdaad niet heilig is daar ik zo nu en dan de stooklijn tijdelijk moet verschuiven +1 of -1 afhankelijk van het weer, zoals @Grolsch ook aangaf. Ik heb veel raamoppervlak, dus bij zon gaat de temperatuur in de woonkamer bij mij snel richting de 24 graden. Uiteraard zal hierdoor de Tr ook mee omhoog gaan en zal de WP uit gaan.

Ditzelfde denken de andere te bereiken met een vaste stooklijn en thermostaat, maar de warmte zit nou eenmaal in de vloer dus hij kan dan wel afslaan door een thermostaat als de temperatuur naar 22 gaat maar dan zal alsnog de temperatuur oplopen.

Dus het is denk ik maar net hoe je het interpreteert of WAR wel of niet werkt.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Maikie18 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:15:
@Verwijderd Ik draai alleen op WAR en ondanks dat ik geen klagen heb denk ik dat WAR inderdaad niet heilig is daar ik zo nu en dan de stooklijn tijdelijk moet verschuiven +1 of -1 afhankelijk van het weer, zoals @Grolsch ook aangaf. Ik heb veel raamoppervlak, dus bij zon gaat de temperatuur in de woonkamer bij mij snel richting de 24 graden. Uiteraard zal hierdoor de Tr ook mee omhoog gaan en zal de WP uit gaan.

Ditzelfde denken de andere te bereiken met een vaste stooklijn en thermostaat, maar de warmte zit nou eenmaal in de vloer dus hij kan dan wel afslaan door een thermostaat als de temperatuur naar 22 gaat maar dan zal alsnog de temperatuur oplopen.

Dus het is denk ik maar net hoe je het interpreteert of WAR wel of niet werkt.
Ik heb bijna 3 jaar op war gedraaid, in het voor en najaar, feesten en partijen had ik een overshoot dat ik het te warm vond worden. Sinds 2 maanden een siemens REV 200 aangesloten die van een klus "over" was >:) .Tot nu toe heeft de thermostaat niet in hoeven grijpen omdat het te warm was.
En ja klopt, geen zon, partijen of feesten.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Voor projectbouw of CPO is dat niet vanzelfsprekend...

Belangrijker is dat onze woning nog in aanmerking komt voor subsidie.
Een nieuwbouwwoning kopen is al duur genoeg.
Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:04:
[...]

De meeste mensen die een bouwvergunning hebben aangevraagd in juni 2018 zullen nu toch wel in hun huis wonen mag ik hopen.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 14:08:
[...]

Elke "Domme" thermostaat welke aan/uit schakelt werkt hiermee. Het is een simpel maak/verbreek contact die de Mitsu (en volgens mij bijna alle merken) heeft.
Ja, dus de thermostaat stopt de WP wanneer de thermostaatknoppen geen warmteverzoek meer afgeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Mitsubishi Ecodan R32 modellen beschikbaar, maar heeft iemand specs?

Op zoek naar de R32 modellen van Mitsubishi kwam ik op de site van Instaladora Termica een hele rij met nieuwe, onbekende modellen tegen. Allemaal blijkbaar op basis van R32. Heeft iemand ergens al specs van deze modellen gevonden?

Edit: Van de binnenunits wel wat gevonden:
Operation Manual van de VM2D serie (R32)
Onderdelenlijst van de VM2D Hydrobox.
Installatiehandleiding van de VM2D Hydrobox.

[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 28-11-2019 21:42 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:50
@Andrehj ben ik ook heel benieuwd naar. Qua maximum vermogen lijkt er wel iets te veranderen. Een '75'-model mis ik, terwijl er bijv. wel '60' en '85' modellen genoemd worden.
wervisser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:46:
[...]

Ja, dus de thermostaat stopt de WP wanneer de thermostaatknoppen geen warmteverzoek meer afgeven?
Ik weet niet welke thermostaat knoppen jij hebt en hoe die geregeld worden? Gebruik je een bepaald merk?

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
wervisser schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:46:
[...]

Met Tado gaat dat anders. De combinatie van kamerthermostaat, radiatorknoppen, extentiekit en een zonneklep bij de vv plus een modulerende cv maakt zoneregeling mogelijk. Je kunt dan bijvoorbeeld de badkamer nog verwarmen terwijl de vv in de huiskamer geen warmtevraag meer heeft. Als er nergens meer warmtevraag is, wordt de cv uitgezet. Dit slimme systeem werkt eigenlijk alleen met hoge temperatuur systemen zoals de cv ketel. Met de Wp gebruik ik alleen de kamerthermostaat nog. De werking moet je dan op afstand door Tado van modulerend naar aan/uit laten overzetten. De slimme thermostaatknoppen heb ik vervangen door de oude draaiknoppen. Er komt nu toch nergens meer water voorbij met een Ta hoger dan 30 graden. De draaiknoppen gaan zover dicht tot ik bijna niets meer hoor stromen.
Heb overigens momenteel ook die thermostaat weer afgekoppeld en draai 24/7 WAR zonder thermostaat.
Met LT radiatoren kan je er wellicht wel nog wat mee, maar die heb ik niet.

[ Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 28-11-2019 21:38 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een week of wat geleden heb ik mijn installateur een mailtje gestuurd met een klacht over het slecht regelen van de Mitsu 8 kW VAA Zubadan met de regelunit in de binnenunit functionerend als thermostaat in de woonkamer. Hysteresis c.a. 1 C (vrij veel) .

Er kwam en antwoord van Aklima om parameters goed in te stellen, echter had ik dat vorig jaar al zelf uitgepuzzeld.

Gisteren een mailtje van mijn installateur dat Aklima binnenkort langs wil komen voor een software update.
Nog geen zekerheid wat er gaat veranderen, maar ik heb goede hoop. (Gasschuif is optimist van nature)

Wordt vervolgd....

Heb ik net de Panasonic PAW-A2W-RTwireless bijna geïnstalleerd. om te switchen van RAR naar WAR

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 28-11-2019 21:56 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Gasschuif schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:49:
Een week of wat geleden heb ik mijn installateur een mailtje gestuurd met een klacht over het slecht regelen van de Mitsu 8 kW VYY Zubadan met de regelunit in de binnenunit functionerend als thermostaat in de woonkamer. Hysteresis c.a. 1 C (vrij veel) .

Er kwam en antwoord van Aklima om parameters goed in te stellen, echter had ik dat vorig jaar al zelf uitgepuzzeld.

Gisteren een mailtje van mijn installateur dat Aklima binnenkort langs wil komen voor een software update.
Nog geen zekerheid wat er gaat veranderen, maar ik heb goede hoop. (Gasschuif is optimist van nature)

Wordt vervolgt....

Heb ik net de Panasonic PAW-A2W-RTwireless bijna geïnstalleerd. om te switchen van RAR naar WAR
Dat heb ik inmiddels hier al een aantal maal gelezen en ik heb me inmiddels ingesteld op het aanschaffen van de Panasonic thermostaat. Maar als het eenvoudiger kan, is dat uiteraard beter. Wellicht dat dit met de nieuwe R32 binnenunits ook verbeterd is?
Ik ben benieuwd wat je software-update verandert.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 22:42
Andrehj schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:48:

Op zoek naar de R32 modellen van Mitsubishi kwam ik op de site van Instaladora Termica een hele rij met nieuwe, onbekende modellen tegen. Allemaal blijkbaar op basis van R32. Heeft iemand ergens al specs van deze modellen gevonden?

Als het goed is krijg ik elk moment op korte termijn een model D geleverd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Andrehj
koevlaas2 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:57:
[...]
Als het goed is krijg ik elk moment een model D geleverd.
Maar dat betreft alleen de binnenunit toch? Want daarvan heb ik het meeste ondertussen wel boven water, en er lijkt op de geschiktheid voor R32 na nauwelijks wat veranderd te zijn.
Ik ben vooral benieuwd naar (de specs van) al die nieuwe buitenunits. Als die ergens komende zomer leverbaar zijn, zou dat precies op tijd zijn, en heb ik als troost voor het mislopen van de subsidie in ieder geval een R32 model. :)

• koevlaas2
Andrehj schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:00:
[...]

Maar dat betreft alleen de binnenunit toch? Want daarvan heb ik het meeste ondertussen wel boven water, en er lijkt op de geschiktheid voor R32 na nauwelijks wat veranderd te zijn.
Ik ben vooral benieuwd naar (de specs van) al die nieuwe buitenunits. Als die ergens komende zomer leverbaar zijn, zou dat precies op tijd zijn, en heb ik als troost voor het mislopen van de subsidie in ieder geval een R32 model. :)
Duur transportje voor Albert Hoekstra

https://www.instaladorate...sporte-split-holanda.html

@Andrehj Ik heb mij er nog niet in verdiept, ik wacht de apparaten hier af en dan ga ik ze bekijken.
Wat word je beter van R32, als de efficientie ongewijzigd zou zijn ? Ja, beter GWP getal.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
KraveN schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:35:
Lees net dat de subsidie voor warmtepompen niet meer gaat gelden voor nieuwbouw in 2020, dat is toch wel zuur. Ons huis wordt als het goed is in februari/maart opgeleverd, dus ben ik in principe net de Sjaak. Zou ik de aanvraag nu al kunnen doen als ik een offerte heb ?
Nee, dan moet ie geïnstalleerd en betaald zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
koevlaas2 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 22:21:
[...]

Nee, dan moet ie geïnstalleerd en betaald zijn.
Daar was ik al bang voor, soms is het niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:15:
[...]

Ik weet niet welke thermostaat knoppen jij hebt en hoe die geregeld worden? Gebruik je een bepaald merk?
Ik heb nu gewone reguliere thermostaat knoppen vol open staan en heb de radiator ingeregeld met het voetventiel.
t.oswald schreef op donderdag 28 november 2019 @ 21:34:
[...]

Met Tado gaat dat anders. De combinatie van kamerthermostaat, radiatorknoppen, extentiekit en een zonneklep bij de vv plus een modulerende cv maakt zoneregeling mogelijk. Je kunt dan bijvoorbeeld de badkamer nog verwarmen terwijl de vv in de huiskamer geen warmtevraag meer heeft. Als er nergens meer warmtevraag is, wordt de cv uitgezet. Dit slimme systeem werkt eigenlijk alleen met hoge temperatuur systemen zoals de cv ketel. Met de Wp gebruik ik alleen de kamerthermostaat nog. De werking moet je dan op afstand door Tado van modulerend naar aan/uit laten overzetten. De slimme thermostaatknoppen heb ik vervangen door de oude draaiknoppen. Er komt nu toch nergens meer water voorbij met een Ta hoger dan 30 graden. De draaiknoppen gaan zover dicht tot ik bijna niets meer hoor stromen.
Heb overigens momenteel ook die thermostaat weer afgekoppeld en draai 24/7 WAR zonder thermostaat.
Met LT radiatoren kan je er wellicht wel nog wat mee, maar die heb ik niet.
Klinkt niet echt als een waardevolle aanvulling op mijn installatie. Ik had van @Chris_82 begrepen dat het toch wel zou werken.
Maar zelfs met de Black Friday deals duurt het wel even voordat het verbruik van mijn elektrische radiator gelijk loopt met de investering van de Tado installatie :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Grolsch schreef op donderdag 28 november 2019 @ 16:34:
[...]

[...]

Prachtig deze discussie tussen jullie beiden, over een natuurkundige wet die bepaalt dat warm water altijd naar boven stijgt...is dat werkelijk zo?
Ik vraag mij af welke wet bepaalt dat een ijsblokje boven gaat. drijven... , heeft de natuurkunde wel wetten? of zijn het verschijnsels..>:) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:09

thido

Tilburg

zandstraat schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:26:
[...]

Prachtig deze discussie tussen jullie beiden, over een natuurkundige wet die bepaalt dat warm water altijd naar boven stijgt...is dat werkelijk zo?
Ik vraag mij af welke wet bepaalt dat een ijsblokje boven gaat. drijven... , heeft de natuurkunde wel wetten? of zijn het verschijnsels..>:) >:)
Het zou nog mooier zijn wanneer een van beide zijn nickname in Amstel of Heineken zou veranderen... :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!
wervisser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:10:
[...]

Ik heb nu gewone reguliere thermostaat knoppen vol open staan en heb de radiator ingeregeld met het voetventiel.
Die reguliere thermostaat knoppen bedoel je van die "analoge" draaiknoppen zonder kabeltje zeg maar :P ?

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/9011516538910-424-424.jpg

Zulke thermostaat knoppen werken perfect, maar gaan geen signaaltje naar je WP sturen. Daar heb je toch een "echte" thermostaat voor nodig, die met een kabeltje naar de WP gaat.
thido schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:31:
[...]

Het zou nog mooier zijn wanneer een van beide zijn nickname in Amstel of Heineken zou veranderen... :-)
De kans dat warm water naar beneden gaat zakken is aanzienlijk groter als dat ik mijn Nickname ga veranderen in Heineken 8) :+

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zandstraat schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:26:
[...]

De natuurkundige wet in deze, overigens identiek met warm water, is dat de soortelijke massa van ijs lager is dan water, warm water lichter is dan kouder water en olie lichter is dan water, daarom drijven ze bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Ik ga in de nieuwe woning de leidingen voor vloerverwarming zelf plaatsen en ga darrom morgen mijn licht eens opsteken bij leverencier ivm prijzen, legplan, ...
Ondertussen is er een warmteverliesberekening (totaal warmteverlies + verlies per ruimte) opgemaakt. Mijn vraag is nu of ik de buizen best overal even ver uiteen leg (bv 10cm) of de legafstand afhankelijk maak van het benodigd vermogen voor die ruimte (bv badkamer op 10cm & slaapkamers op 15m).
Wat zijn voor- en nadelen van beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Grolsch schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:31:
[...]

Die reguliere thermostaat knoppen bedoel je van die "analoge" draaiknoppen zonder kabeltje zeg maar :P ?

[Afbeelding]

Zulke thermostaat knoppen werken perfect, maar gaan geen signaaltje naar je WP sturen. Daar heb je toch een "echte" thermostaat voor nodig, die met een kabeltje naar de WP gaat.
Jup, iets ander kleurtje, maar dat zijn ze inderdaad. Slim op hun eigen manier dus :)

Maar goed, ik kan best wel wat elektrisch verstoken voor ik de investering van een Tado eruit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

voor hoofdverwarming MOET vloerverwarming op 10cm worden gelegd, en vermogen regel je dan af met het inregelen op de verdeler en watertemperatuur op je wp.

andere vraag voor de experts hier:

gezien de lage temperaturen klopt er niks van de standaard regeltjes voor het opwarmen van een vers gestorte vloer.
wat kan je beste aanhouden qua drogen zonder dat je vloer uit elkaar spat?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Zojuist offerte (België) ontvangen voor daikin Atherma:
Binnenunit:EHVX08S23D6V(incl. verwarmen + koelen 230L 2kW BUH)
Buitenunit:8kW ERGA08DV

Prijs excl. Btw (incl. plaatsing/opstart/toebehoren): 8.3k

Vroeg me af of dit een mooie prijs was? Qua toebehoren is er volgens mij niet zoveel door de installateur te voorzien? Enkel wat koelleiding (+-300€)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:10
@Verwijderd @Grolsch Als we al natuurkundig bezig willen zijn: Ooit iets van de dichte-anomalie van water gehoord/gelezen? :+ O-)
Natuurijs en de dichte-anomalie - iets om over na te denken ..., voor onze wijk hebben ze (PBL en de leidraad) "aquathermie" i.c.m. wko in gedachte :? - Ik ben heel benieuwd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:26:
voor hoofdverwarming MOET vloerverwarming op 10cm worden gelegd, en vermogen regel je dan af met het inregelen op de verdeler en watertemperatuur op je wp.

gezien de lage temperaturen klopt er niks van de standaard regeltjes voor het opwarmen van een vers gestorte vloer.
Voor zo ver ik weet heeft elke WP een zgn. Beton-droogoptie, speciaal hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:30:
[...]
Voor zo ver ik weet heeft elke WP een zgn. Beton-droogoptie, speciaal hiervoor.
ik lees het nu in de handleiding. mooi spul.

maar wat ik nog een beetje zoek is hoe lang en hoe heet/koud? volluit is namelijk straks maar 35c of zoiets, ver onder de reguliere vloerverwarming temperaturen waar vloerboeren hun opstookprogramma op zetten.
zou aan de ene kant zeggen als je kijkt naar de vuistregels die worden aangehouden is starten bij 25c en dan 1~2 graden per dag tot je op je reguliere temperatuur bent gekomen en hem daar houden totdat je vloer droog genoeg is voor bedekking. dat lijkt me in elk geval het meest effciente.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 29-11-2019 10:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flippy Geen ervaring mee, de vloerboeren drogen de vloer v.a. de bovenoppervlakte, jij met de vvw-leidingen doet het vanuit binnenzijde van de vloer, om die reden zijn de temperaturen denk ik niet te vergelijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
............
Hoezo MOET?
Bij mij ligt de voerverwarmingsbuis op 15 cm steek, en het wordt overal prima warm, eerst met gas-cv met meng verdelers op ca 30*C, en nu met WP met TA<34* en die staat nu dus wat hoger om pendelen van de pomp te voorkomen, dit ook in de koudste perioden in de afgelopen 11 jaar waarbij deze vloer er hier in ligt. En een vrijstaand huis.
Dus voor mij: geen MOET! :O

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tehfnz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:11:
Ik ga in de nieuwe woning de leidingen voor vloerverwarming zelf plaatsen en ga darrom morgen mijn licht eens opsteken bij leverencier ivm prijzen, legplan, ...
Ondertussen is er een warmteverliesberekening (totaal warmteverlies + verlies per ruimte) opgemaakt. Mijn vraag is nu of ik de buizen best overal even ver uiteen leg (bv 10cm) of de legafstand afhankelijk maak van het benodigd vermogen voor die ruimte (bv badkamer op 10cm & slaapkamers op 15m).
Wat zijn voor- en nadelen van beiden?
Ik zou overal hoh 10CM leggen, en dmv de flow kun je het afgegeven vermogen op de slaapkamers beperken mocht je dat willen. Zo heb ik het zelf bij mij thuis ook gedaan, en zo adviseert Henco het ook. Als Henco de berekening maakt geven ze exact aan wat de flow per groep moet zijn gebaseerd op gewenste ruimtetemperatuur en warmteverlies van desbetreffende ruimte.

Qua materiaal ga je nagenoeg niets besparen als je kiest voor h.o.h. 15CM.

Zorg er wel voor dat je verdelers krijgt met flowregelaars per groep.

Een bijkomend voordeel van h.o.h. 10CM leggen is dat je harder / meer kunt koelen op de slaapkamers mocht je dat willen.

Een vloer moet na het storten minimaal 28 dagen (4 weken) uitharden, en daarna kun je opstookprotocol uitvoeren.

Ik zou gaan tot maximaal 35 graden, warmer wordt het toch niet.
Volgens mij hebben ze bij ons per dag de Ta met 5 graden verhoogd.
Dus dag 1 = Ta 25, dag 2 = Ta 30, dag 3 = Ta 35 Dag 4 = Ta 35, Dag 5 = Ta 30, Dag 6 = Ta 25.

Als je de tijd hebt zou je dit nog een keer kunnen herhalen.

Let op, het opstookprotocol dient uitgevoerd te worden vóór dat de vloerafwerking (tegels/whatever) erop ligt, anders heeft het namelijk geen nut.
Naalroc schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:02:
[...]

Hoezo MOET?
Bij mij ligt de voerverwarmingsbuis op 15 cm steek, en het wordt overal prima warm, eerst met gas-cv met meng verdelers op ca 30*C, en nu met WP met TA<34* en die staat nu dus wat hoger om pendelen van de pomp te voorkomen, dit ook in de koudste perioden in de afgelopen 11 jaar waarbij deze vloer er hier in ligt. En een vrijstaand huis.
Het MOET inderdaad niet, maar als het bij jou h.o.h. 10CM had gelegen had je meer afgifte gehad, dus minder last van pendelen en met een lagere Ta kunnen werken.

Als je deze keuze hebt zou ik altijd gaan voor grote diameter (=>Ø18) h.o.h. 10CM en korten groepen (<80meter).

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2019 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:51:
@flippy Geen ervaring mee, de vloerboeren drogen de vloer v.a. de bovenoppervlakte, jij met de vvw-leidingen doet het vanuit binnenzijde van de vloer, om die reden zijn de temperaturen denk ik niet te vergelijken.
ervaring hiermee is ook neit te vinden voor zover ik kan zien, ik zie alleen opstookprofielen die gaan over de 45c. dat is met een wp niet echt handig.
er is vrijwel niks te vinden over systemen die maar gaan tot ~35c.
Naalroc schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:02:
[...]

Hoezo MOET?
das heel mooi in jou geval natuurlijk :)
en is sommige gevallen zal men daar wel mee weg kunnen komen. maar in veel huizen kom je daar niet mee weg.

het is ERG vervelend als je er later lachter komt dat de vloer het niet trekt of je de temepratuur WEL moet verhogen boven de 35 om je afgiftevermogen te kunnen halen.
gezien de prijs van verwrmingsleiding lijkt het me niks anders dan logsich om te zorgen dat je vloer zoveel mogelijk capaciteit heeft ipv te weinig. kraantje dichtdraaien om de flow te verminderen is makkelijker dan leiding bijleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flippy https://wth.tools/afgiftetabel/
hoh 15 en Ta35 Tr30 65W/m2
hoh 10 en Ta35 Tr30 76W/m2
Of hoh 10 en Ta33 Tr29 66W/m2, dit resulteert in een betere COP door de lagere Ta

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Grolsch schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:06:
[...]
...Een bijkomend voordeel van h.o.h. 10CM leggen is dat je harder / meer kunt koelen op de slaapkamers mocht je dat willen.
[...]
Thanks!
Wat de slaapkamers betreft verwacht ik niet dat er veel gekoeld zal moeten worden in de zomer, deze binden zich op het souterrain (half in de grond verzonken) met betonnen muren van 40cm rondom. Lekker contstante temperatuur het hele jaar door. Verwacht dus ook niet veel te moeten verwarmen in de winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Laatst online: 14-09 22:33
wervisser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:10:

Klinkt niet echt als een waardevolle aanvulling op mijn installatie. Ik had van @Chris_82 begrepen dat het toch wel zou werken.
Maar zelfs met de Black Friday deals duurt het wel even voordat het verbruik van mijn elektrische radiator gelijk loopt met de investering van de Tado installatie :z
Die 'slimme' thermostaatknoppen heb ik zelf niet. Wel twee thermostaten die beide de Loria WP kunnen aansturen. En zoals we weten gaat dat bij Loria via Opentherm en niet aan/uit zoals bij een Panasonic @t.oswald.
Bij mij zitten ook verder geen automatische afsluiters of zoneventielen. Als de badkamer warmte vraagt dan loopt de woonkamer mee en vice versa. Een eventuele kleine overshoot zorgt voor iets langere pauze vanwege de nachtverlaging.
Als je in de badkamer nog een radiator hebt hangen met thermostaatknop zou je die kunnen vervangen met een tado knop. Die zijn iets voordeliger dan een extra thermostaat. Instellingen van de thermostaat zijn iets beter/uitgebreider dan een knop. Leg je vraag eventueel voor bij tado helpdesk als je zeker wilt zijn van de goede werking.

Je hebt helemaal gelijk dat je aardig wat kWh kan verstoken voor de kosten van een tado-systeem. Het is net wat je zelf prettig vind.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
drled schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:29:
Zojuist offerte (België) ontvangen voor daikin Atherma:
Binnenunit:EHVX08S23D6V(incl. verwarmen + koelen 230L 2kW BUH)
Buitenunit:8kW ERGA08DV

Vroeg me af of dit een mooie prijs was? Qua toebehoren is er volgens mij niet zoveel door de installateur te voorzien? Enkel wat koelleiding (+-300€)?
In Nederland kost een vergelijkbare binnen en buiten unit + boiler €7.000 incl. Btw.
Mogelijk moet je nog even onderhandelen.

https://www.climasense.nl...w-230l-vloermodel-hc.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drled
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-05-2023
Die 8.3k is wel incl. plaatsing + toebehoren, Dus 1.3k voor installatie/toebehoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
...................
Het MOET inderdaad niet, maar als het bij jou h.o.h. 10CM had gelegen had je meer afgifte gehad, dus minder last van pendelen en met een lagere Ta kunnen werken.

Als je deze keuze hebt zou ik altijd gaan voor grote diameter (=>Ø18) h.o.h. 10CM en korten groepen (<80meter).
Tja, dat heet voortschrijdend inzicht: de eerste leidingen die ik gelegd heb, was in 2005 of zo, de laatste groepen in de woonkamer in 2007, en toen was het gewoon een kwestie van hoeveel water en bij welke temperatuur door de vloer gaat, met een doodgewone CV, en ook nog radiatoren (als back-up, maar nooit nodig gebleken)
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:15:
@flippy https://wth.tools/afgiftetabel/
hoh 15 en Ta35 Tr30 65W/m2
hoh 10 en Ta35 Tr30 76W/m2
Of hoh 10 en Ta33 Tr29 66W/m2, dit resulteert in een betere COP door de lagere Ta
Dat geeft het perspectief: 17% minder afgifte, valt wel mee, toch?

Maar inderdaad, nú (bijna 15 jaar later) zou ik het anders doen, en ook dikkere buizen gebruiken. Maar wie dacht er toen aan lage temperatuur CV, of überhaupt aan warmtepompen.
Ik reageerde met name op dat MOET, dat is net zo dwingend al te zeggen dat alle wp lawaaischoppers zijn, en dat je ze UITSLUITEND moet monteren in perfect geïsoleerde huizen: ook allemaal niet waar!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Naalroc schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:33:
[...]

Ik reageerde met name op dat MOET, dat is net zo dwingend al te zeggen dat alle wp lawaaischoppers zijn, en dat je ze UITSLUITEND moet monteren in perfect geïsoleerde huizen: ook allemaal niet waar!
IDD. best balen voor de paar mensen hier die HOH 8cm hebben gedaan en nu te horen krijgen dat ze daarmee hun woning niet meer warm zullen krijgen ;)
[...]
Ik kwam dus laatst achter dat er een maximum flow is welke de Panasonic mag hebben. 50 l/m. Geen idee waarom en ook geen idee of de WP dat zelf wel of niet regelt.
Maar ik heb toch maar een paar groepen teruggeschroefd, omdat het anders dichtbij de limiet zal komen.

Nog kortere groepen en diameter >=18. Kom je dan niet te dicht bij de flowgrens vraag ik me af.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gronkspike87
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 20:14
Wat mag de maximale afstand zijn tussen een Elga binnen en buitenunit zodat deze nog goed blijft werken?
Volgens de leverancier is 11 meter geen probleem, volgens de installateur wordt de werking aanzienlijk minder na 7 meter. Bij ons is de afstand dus 11 meter, kan helaas niet dichterbij.
Iemand ervaring/tips hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
drled schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:01:
Die 8.3k is wel incl. plaatsing + toebehoren, Dus 1.3k voor installatie/toebehoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kmf Panasonic regelt de flow zelf a.d.h.v. Ta en deltaT instelling en de totaal benodigde capaciteit. Bij weinig totale afgifte gaat de flow omlaag en daarmee de deltaT omhoog of omgekeerd zoals onderstaande afbeeldingen laten zien.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a8gkm9zbn.10.08.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/n0d18up5y.12.01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Naalroc schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 13:33:

Dat geeft het perspectief: 17% minder afgifte, valt wel mee, toch?
op een vloer van 45m2 is dat 2.9kW of 3.4kW. das een verschil van 500W, das best stevig voor een woonkamer bijvoorbeeld en heb je een stabieler systeem ervoor terug.
en gezien leiding nog geen euro de meter is zie ik niet helemaal de reden om maar te zeggen dat je maar minder moet doen. minder levert je alleen maar problemen op, meer niet. waarom zou je adviseren om meer problemen te hebben ipv minder?

ik zit die handleiding van die 5kW panasonic door te spitten maar ik kom relatief weinig info tegen over hoeveel die interne pomp kan hebben voordat je extra vloerverwamringpompen moet monteren. of is de standaard al dat je gewoon op elke verdieping een eigen pomp neer moet zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 29-11-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flippy Q=m*c*deltaT, 5kW 960l/h * 4180 J/°C/kg * 4.575 of 1920l/h * 4180 J/°C/kg * 2.288
en allerlei andere varianten uiteraard van l/h en deltaT
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:28:
@flippy Q=m*c*deltaT, 5kW 960l/h * 4180 J/°C/kg * 4.575 of 1920l/h * 4180 J/°C/kg * 2.288
gesundheit. :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:13:
@kmf Panasonic regelt de flow zelf a.d.h.v. Ta en deltaT instelling en de totaal benodigde capaciteit. Bij weinig totale afgifte gaat de flow omlaag en daarmee de deltaT omhoog of omgekeerd zoals onderstaande afbeeldingen laten zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Soms best balen dat ik een G serie heb.. kan helemaal geen data eruit trekken...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
kmf schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:50:
[...]

Soms best balen dat ik een G serie heb.. kan helemaal geen data eruit trekken...
Eerder blij om zijn.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[Afbeelding]
[Afbeelding]
heb je voor die data dat dat magische extra pakket voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flippy Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De WP kijkt niet naar het benodigde vermogen maar probeert gewoon de Ta te halen en voegt gewoon net zo lang vermogen toe totdat die gehaald is, wat er gebeurt wanneer die niet kan halen weet ik niet want dat is bij mij niet aan de orde.

Compressor frequentie wordt mede bepaald aan de hand van de buitentemperatuur. Ik zie hier dat de WP opeens van 25 naar 35Hz schiet tijdens het opwarmen als de Tb daalt van 5 naar 4 graden. Die zakt vervolgens vlug als de ingestelde dT gehaald wordt en hij dat vol houdt op 25Hz.
Vervolgens toert de WP terug als deze 1 graad boven de doel-watertemperatuur komt en probeert dan dat vast te houden. Hij toert nog verder terug als hij richting de 2 graden overshoot dreigt te gaan.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Waar doel je op?
Boven de 12kWh is er geen voordeel van de G vs de H.
Felicia schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:28:
[...]

De WP kijkt niet naar het benodigde vermogen maar probeert gewoon de Ta te halen en voegt gewoon net zo lang vermogen toe totdat die gehaald is, wat er gebeurt wanneer die niet kan halen weet ik niet want dat is bij mij niet aan de orde.

Compressor frequentie wordt mede bepaald aan de hand van de buitentemperatuur. Ik zie hier dat de WP opeens van 25 naar 35Hz schiet tijdens het opwarmen als de Tb daalt van 5 naar 4 graden. Die zakt vervolgens vlug als de ingestelde dT gehaald wordt en hij dat vol houdt op 25Hz.
Vervolgens toert de WP terug als deze 1 graad boven de doel-watertemperatuur komt en probeert dan dat vast te houden. Hij toert nog verder terug als hij richting de 2 graden overshoot dreigt te gaan.
Ik heb gemerkt dat de Quiet mode voor veel stabielere optoeringen zorgt. Voor vloerverwarming heeft het weinig nut om heel snel op te toeren.
Maar zelfs zonder quiet mode reageert de mijne helemaal niet zo heftig op buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
kmf schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:33:
[...]

Waar doel je op?
Boven de 12kWh is er geen voordeel van de G vs de H.

[...]

Ik heb gemerkt dat de Quiet mode voor veel stabielere optoeringen zorgt. Voor vloerverwarming heeft het weinig nut om heel snel op te toeren.
Maar zelfs zonder quiet mode reageert de mijne helemaal niet zo heftig op buitentemperatuur?
Mijne maakt ook die stappen, net als bij @Felicia .
En waar ik op doel is dat ik liever de g heb dan een h waar je geen baas over bent.
Gelukkig heb ik ook nog een f staan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:47:
[...]

Mijne maakt ook die stappen, net als bij @Felicia .
En waar ik op doel is dat ik liever de g heb dan een h waar je geen baas over bent.
Gelukkig heb ik ook nog een f staan....
Volgens mij was dat minder optoeren omdat de quit mode de backupheater erbij gebruikt
En er was geloof ik iemand [ in H topic ] die de bh en de pomp gelijktijdig meet en dat liet zien.
Quit kostte meer stroom uiteindelijk

Liever een F of een G...
Maar de H moduleert mooier terug.
En misschien wel waarom wil je meer de baas zijn?
Stel dat de H plug en player is dan vorige versies?
En daardoor mss wel zuiniger?

Zeker niet omdat ik een H heb, ik heb er wel speciaal op gewacht ivm de lanbox.

Of wat je is reden..

Mijn reden voor de quit is dat ik geen slapende honden in de buurt wakker wil maken.
Als de hele buurt hem zou horen krijg je weer van dat ding maakt me een lawaai...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Dylantje2 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:52:
[...]

Volgens mij was dat minder optoeren omdat de quit mode de backupheater erbij gebruikt
En er was geloof ik iemand [ in H topic ] die de bh en de pomp gelijktijdig meet en dat liet zien.
Quit kostte meer stroom uiteindelijk

Liever een F of een G...
Maar de H moduleert mooier terug.
En misschien wel waarom wil je meer de baas zijn?
Stel dat de H plug en player is dan vorige versies?
En daardoor mss wel zuiniger?

Zeker niet omdat ik een H heb, ik heb er wel speciaal op gewacht ivm de lanbox.

Of wat je is reden..

Mijn reden voor de quit is dat ik geen slapende honden in de buurt wakker wil maken.
Als de hele buurt hem zou horen krijg je weer van dat ding maakt me een lawaai...
PS je moet even naar je pvo kijken.
Globaal kun je stellen onder 1000 watt geeft winst, en daarboven geeft quit verlies.
Ik wil geen h omdat de te kleine condensor teveel defrost geeft, bij een beetje koude dondert vermogen flink in elkaar en staat compressor te gieren op 82 Hz, zal bij -5/-10 nog wel erger worden. Dat geeft lawaai en technisch max draaien voelt bij mij slecht aan voor de levensduur.
Mijne is begrenst op 50 procent van zijn technisch kunnen, draait heerlijk rustig, geen lawaai en weinig slijtage. Bij vorst geeft software tandje extra vrij en houd dus beter vermogen vast. Grote condenser dus bevriest iets minder snel.
Ieder zijn ding maar als ik nieuwe moest kopen liet ik de h staan.
Oh en ja de h moduleerd lekker terug, maar geeft geen energie besparing heb ik al wel gezien nu ik dagelijks naar je verbruik kijk. Het voordeel wat jij behaald door langzaam pruttelen dat haal ik uit mijn grote buffer dus mis ik persoonlijk niks aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
voor hoofdverwarming MOET vloerverwarming op 10cm worden gelegd,
Waarom? Als je je woning goed isoleert hoeft dat helemaal niet. Reken maar na aan de hand van de tabellen. Vloerverwarming op 15 cm kan bij ons meer dan genoeg warmte opwekken, en is toch even 1/3 goedkoper in de aanleg.
Alleen langs wat hoge ramen en in de badkamers leg ik op 10 cm.
Qua materiaal ga je nagenoeg niets besparen als je kiest voor h.o.h. 15CM.
Het is maar wat je nagenoeg niets noemt. Als we overal op 10 cm vvw gaan leggen hebben we bijna 50% meer buizen, 40% meer groepen en bijna 50% meer werk. Daarmee wordt de vvw dus bijna 50% duurder. Bepaald niet verwaarloosbaar dus.
Daar heb ik aan gerekend. Aan de hand van de afgiftetabellen kon ik afleiden dat het bij ons ongeveer 1°C zou schelen in de Ta. Nagenoeg verwaarloosbaar dus.
Bovendien maak je hier een denkfout. Zijn huis (en dus de warmtebehoefte) verandert niet. De afgifte dus ook niet. Het enige wat hoh 10cm doet is de Ta ietsje verlagen. Dit maakt voor pendelen niets uit. Sterker nog, ik meen mij te herinneren dat er hier iemand is die zijn Ta hoger heeft moeten zetten om pendelen te voorkomen...

[ Voor 58% gewijzigd door Andrehj op 29-11-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
kmf schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 15:33:
Ik heb hier boven 0 altijd Quiet 3 aan staan, en dan zie ik deze reactie. Als ik de Q3 uit zet, overshoot de WP binnen 15-20 minuten de Ta bij 4 graden omdat ie niet snel genoeg terug toert.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Crazy-

Best life ever

Bedankt voor de info! Set 4 geen voorraad; lijkt mij dat ik deze nodig heb. (Internet control, sensor boiler, aansturingboard).

Wellicht dat ik het eea ook kan aansturen via mijn bestaande zonneboiler unit (OEG verschilregelaar KSW-E)

Nog even de hypotheek afwachten ;-)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op donderdag 28 november 2019 @ 20:48:

Vandaag vanuit Spanje een catalogus van de nieuwe R32 units gekregen. Veel gegevens ontbreken nog, en het is in het Spaans, maar je kunt er toch wel een hoop uit afleiden:
  • Er komt een 300 liter cylinder unit.
  • Er is een hele serie nieuwe, kleinere en stillere split warmtepompen.
  • De R32 variant van de 75xAA heet nu PUZ-WM85YAA. edit: Dit klopt niet, de PUZ-WM85YAA is een monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Heb uit de catalogus die @Andrehj hierboven heeft aangereikt, ff een plaatje gemaakt om en indruk te krijgen van de performance van een paar R32 units in vergelijk met de huidige R410-apparaten:

ME_Performance_R410_R32

Als ik de huidige 75xAA vergelijk met de nieuwe 85AA dan lijkt de nieuwe unit bij de wat hogere temperaturen een betere performance te laten zien. Zodra het kouder wordt bij (-7), scoren deze apparaten wat minder, maar is het vermogen wel een stukje hoger.

Ben heel benieuwd naar een nieuwe versie van het databook waarin de bekende, leerzame performance-tabellen zijn opgenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Valt me op dat ze geen 55 graden vermelden? Haalt die dat wel met R32?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@roelzadh in één van de andere tabellen zie ik wel staan dat 'ie tot 60gr kan verwarmen. Kan me dus niet voorstellen dat er geen Ta van 55gr gerealiseerd kan worden zonder element.
Wellicht is dat nog niet vermeld omdat het nog een vrij vroege uitgave van de catalogus is. Staan her en der ook nog wel voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante materie, ik wacht (samen met @Cranberry ) vol smart op de definitieve (hopelijk minimaal engelse) technische info !

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:10
Verwijderd schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 14:28:
en allerlei andere varianten uiteraard van l/h en deltaT
https://zonnecollector-info.nl/nl/deltat.html
Citaat:
“In nichts zeigt sich der Mangel an mathematischer Bildung mehr, als in einer übertrieben genauen Rechnung.” Johann Carl Friedrich Gauß (1777 – 1855)
einde Citaat
Is iets vergelijkbaars ook van toepassing op de natuurkunde en de techniek?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het computertijdperk kan het toegepast worden als allergie-tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Monitoring oktober 2019

Graag weer gegevens aanleveren voor de monitoring via PM.

Voor nieuwe deelnemers nog een toelichting:

Doel monitoring: Met de database kunnen we het L/W WP proces verbeteren door onderlinge verschillen vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.

Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.

Wat we maandelijks monitoren:

1) Merk en type warmtepomp (mono, split) en maximale elektrische vermogen.

2)Thermisch vermogen bij 35/7 opgegeven door de leverancier.

3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:

Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.

Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.

S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)

Waarom juist bij een WP warmte meting? Het rendement (COP) van een warmtepomp hangt sterk het type afgifte systeem( CV installatie) , hydraulische aansluitingen , instellingen, isolatie van woning en bewonersgedrag. Fouten bij het installeren kunnen grote verschillen in de opbrengst veroorzaken (tot c.a. 30%). Zonder warmtemeting kun je dit niet vaststellen. Een warmtemeter kost bij installatie c.a. 200 Euro. Laag t.o.v. de totale installatiekosten.

4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde CV water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloedt op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen met de monitoring en later opgeven als dit te meten is bij koud weer.

5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e) inclusief hulp energie (energieverbruik van pompen enz)

6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)

Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven als dit ook gemeten wordt. Dus de kwh(e) en kwh(w).

Als tapwater (DHW)en verwarming(CV) niet apart gemeten wordt, dan de totale meting van
elektriciteit en warmte opgeven. Hiervoor hebben we aan aparte categorie. Het heeft uiteraard de voorkeur om de meting CV en DHW te splitsen

Nieuwe deelnemers zijn welkom. Vooral nog ontbrekende merk/type WP's zijn erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogelijk interessant kort filmpje m.b.t. theorie vs praktijk van 2 vergelijkbare woningblokken van 4, eenmaal 'gewoon' en als passiefhuis, Duitstalig. YouTube: Unsinnige Wärmedämmung (hr, "defacto", vom 28.02.2016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Cranberry schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 18:44:
Heb uit de catalogus die @Andrehj hierboven heeft aangereikt, ff een plaatje gemaakt om en indruk te krijgen van de performance van een paar R32 units in vergelijk met de huidige R410-apparaten:

[Afbeelding: ME_Performance_R410_R32]

Als ik de huidige 75xAA vergelijk met de nieuwe 85AA dan lijkt de nieuwe unit bij de wat hogere temperaturen een betere performance te laten zien. Zodra het kouder wordt bij (-7), scoren deze apparaten wat minder, maar is het vermogen wel een stukje hoger.
Bij nader inzien (en wat vertaalwerk via Google translate) klopt mijn info niet. De systemen op pagina 28 (inclusief de PUZ-WM85xAA) zijn monoblocks (100% hidráulico). Dat verklaart ook de hoge prijs.
Er lijkt dus nog geen R32 vervanger voor de SW75xAA en SW100xAA te zijn.
Alleen de 1-fase 4, 6 en 8 kW R32 split systemen op pagina 26 zijn echt nieuw.

Sorry voor de verwarring.

Nog een edit:
Op pagina 44 wordt toch een R32 type PUD-SWM80YAA genoemd, alleen geschikt voor verwarmen (?), die uitgaande van de cylinderunits waarmee ie gecombineerd kan worden toch echt een split type lijkt te zijn.

Wellicht dat er toch nog wat in het vat zit....

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 29-11-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07-11-2024
Beste,
Ik lees al een poosje mee op dit forum en ben zo wat meer gaan begrijpen van de LWWP.
Waarvoor dank!

Ik heb wat vragen. De laatste periode is op dit forum onder andere de warmte opname/afgifte van betonnen vloeren met vloerverwarming aan de orde geweest.

@Grolsch noemt ergens: 100m2 VVW staat normaal gesproken voor totaal 4,5kW afgifte en dat bij -10C.

@Verwijderd start een rekenoefening op 17 augustus “ Stel ik heb 120m2 vvw in vloeren van 20cm dikte en ik zou de vloer 1C in temperatuur willen verhogen, hoeveel kWh heb ik daar voor nodig?” enzovoorts.
(Ik ben een forum beginneling de quote trucjes komen nog wel.)

Vraag: stel een vloer met vvw en een nieuw geïnstalleerde lwwp. Alles is steenkoud. De lwwp start op en begint de Ta te verzorgen. De Tr zal lang laag blijven?!. Hoe gaat een wp daar mee om? Vol vermogen verwarmen totdat een ideale dT gehaald wordt? Gaan verschillende wp-en daar verschillend mee om? Of?

Vraag: situatie is een oud boeren’spulletje’ nu in gebruik als vakantieverblijf. Regelmatig niet bewoond en niet verwarmt. (alles uit/afgesloten) Er is een betonnen vloer van ruim 45m2 met vvw. 4 groepen van zo’n 90m1 16x2 slang. Deze vvw is tot nu toe ongebruikt. De vloer is ongeveer 15cm dik op 5cm piepschuim platen. Dit geheel direct op een zandbed.
Als je op afstand de wp kunt aansturen en ‘aan’ zetten, wat mag je dan verwachten? 2 of 3 dagen voor aankomst laten draaien is dan de kou uit de vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hnktr schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 21:45:
Beste,
Ik lees al een poosje mee op dit forum en ben zo wat meer gaan begrijpen van de LWWP.
Waarvoor dank!

Ik heb wat vragen. De laatste periode is op dit forum onder andere de warmte opname/afgifte van betonnen vloeren met vloerverwarming aan de orde geweest.

@Grolsch noemt ergens: 100m2 VVW staat normaal gesproken voor totaal 4,5kW afgifte en dat bij -10C.

@Verwijderd start een rekenoefening op 17 augustus “ Stel ik heb 120m2 vvw in vloeren van 20cm dikte en ik zou de vloer 1C in temperatuur willen verhogen, hoeveel kWh heb ik daar voor nodig?” enzovoorts.
(Ik ben een forum beginneling de quote trucjes komen nog wel.)

Vraag: stel een vloer met vvw en een nieuw geïnstalleerde lwwp. Alles is steenkoud. De lwwp start op en begint de Ta te verzorgen. De Tr zal lang laag blijven?!. Hoe gaat een wp daar mee om? Vol vermogen verwarmen totdat een ideale dT gehaald wordt? Gaan verschillende wp-en daar verschillend mee om? Of?

Vraag: situatie is een oud boeren’spulletje’ nu in gebruik als vakantieverblijf. Regelmatig niet bewoond en niet verwarmt. (alles uit/afgesloten) Er is een betonnen vloer van ruim 45m2 met vvw. 4 groepen van zo’n 90m1 16x2 slang. Deze vvw is tot nu toe ongebruikt. De vloer is ongeveer 15cm dik op 5cm piepschuim platen. Dit geheel direct op een zandbed.
Als je op afstand de wp kunt aansturen en ‘aan’ zetten, wat mag je dan verwachten? 2 of 3 dagen voor aankomst laten draaien is dan de kou uit de vloer?
Je kunt toch eenvoudig adhv de warmtecapaciteit van de vloer uitrekenen hoeveel kWh ervoor nodig is om de vloertemperatuur x °C te laten stijgen? Dat is een sommetje van niks.
Probleem is alleen wel dat na een tijdje, als de vloer wat begint op te warmen, deze warmte aan de ruimte afgegeven gaat worden. En als de wp dan wat krap gedimensioneerd is, kan het best lang gaan duren. Maar aangezien je veel te weinig gegevens geeft en mijn kristallen bol net gisteren kapot is gevallen, kan niemand dat hier voor je uitrekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 29-11-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Komen die Mitsubishi R32 units binnenkort nog in de ISDE subsidie lijst?
Anders is het misschien nog wel het overwegen waard om de nieuwe te bestellen ipv de huidige versie...

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hnktr
Alles wat je goed kunt/beheerst is makkelijk. Dat verschild pp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Hnktr

Ligt ook aan de grootte van de warmtepomp, je Ta en buitentemperatuur natuurlijk, de kou is met een dag wel uit de vloer, echter of de ruimte dan warm is.....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
He @Andrehj Dat is een beetje oneerlijk, om het zo te stellen; @Hnktr komt met een duidelijke vraag, dus weet niet hoe dit te berekenen.
Dan moet jij niet zeggen dat het zo eenvoudig is, en er niet bij zeggen hoe dat eenvoudige sommetje te maken.
Dus, kom op!

Edit: Ik zie dat je een paar regeltjes hebt toegevoegd aan je oorspronkelijk antwoord, en bovendien hieronder hebt aangegeven dat je hier op al eerder bent ingegaan.... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 29-11-2019 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Dat sommetje heb ik op 17 augustus al gemaakt, in een antwoord op een vraag die @Hnktr al had gevonden. Dan zie ik het nut er niet van in om het sommetje nog eens te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
Ik voel mij uitgedaagd…. Dank Andrehj…. Aangepast met mijn gegevens:

De hoeveelheid energie die het opwarmen van beton kost, is onafhankelijk van het verwarmingssysteem.
Je hebt dus 6,75 m3 beton, maal 2800 kg/m3 = 18900kg beton.
Beton heeft een soortelijke warmte van 0.92 kJ/kgK.
18900 * 0.92 * 1 (K) = 17388 kJ.
1 kWh is gelijk aan 3600 kJ, dus dit opwarmen kost je 4,83 kWh (thermisch).

Punt is alleen…. Wat weet ik nu?
Als er een 5kW wp is dat het (ongeveer) een uur duurt voordat de vloer 1C gestegen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Hnktr schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:20:
Ik voel mij uitgedaagd…. Dank Andrehj…. Aangepast met mijn gegevens:

De hoeveelheid energie die het opwarmen van beton kost, is onafhankelijk van het verwarmingssysteem.
Je hebt dus 6,75 m3 beton, maal 2800 kg/m3 = 18900kg beton.
Beton heeft een soortelijke warmte van 0.92 kJ/kgK.
18900 * 0.92 * 1 (K) = 17388 kJ.
1 kWh is gelijk aan 3600 kJ, dus dit opwarmen kost je 4,83 kWh (thermisch).

Punt is alleen…. Wat weet ik nu?
Als er een 5kW wp is dat het (ongeveer) een uur duurt voordat de vloer 1C gestegen is?
Helemaal correct. Maar er is nog wel een belangrijke voorwaarde: de WP moet zijn vermogen wel kwijt kunnen in je VVW.
En jij hebt slechts 45m². Als je daar 5 kW in probeert te stoppen, moet je 111 W/m² kwijt worden.
Getuige de afgiftetabellen is dat aan de hoge kant, maar zeker bij een koude woning en gezien het feit dat je vooral de vloer op wilt warmen, moet dat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
@Andrehj dank je wel. Ik moet hier even op 'kouwen'... ben een langzame denker en zo'n afgiftetabel is nieuw voor mij. Die 111W/m2 zullen we niet halen. Dat is niet echt van belang; duurt het iets langer, ook goed. Mij gaat het er om: wat kan/mag ik verwachten?
@Rol-Co Ik vroeg bewust niet naar de ruimte temp/verwarming. Als de vloer aardig op temp komt zal de ervaring bij binnenkomst toch anders zijn dan 'alles steenkoud'.

edit: @Rol-Co ipv (@Naalroc Naalroc: dank voor begrip!

[ Voor 7% gewijzigd door Hnktr op 29-11-2019 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hnktr De berekening is wel een berekening die er van uit gaat dat de vloer na opwarming ook al is het in eerste instantie maar met 1C 0kW naar de koudere omgeving, die de uitgangstemperatuur heeft, zal uitstralen en dat is natuurlijk niet het geval. Daarnaast heb je volgens mij mogelijk nog 'de uitdaging' dat de WP na het opstarten binnen tijd X 20C als Tr wil hebben, anders veronderstelt deze een mogelijke 'storingssituatie' en stopt er wellicht mee. @Oxellaar heeft daar volgens mij ervaring mee, het in bedrijf stellen van WP bij relatief lage aanvangstemperaturen.
Om te bekijken hoeveel die vloer al gaat stralen en daarmee het opwarmproces verlengt https://wth.tools/afgiftetabel/# dan hoef je geen tabellen na te slaan.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i9f3sxs.21.31.png

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2019 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hnktr
@VerwijderdDaarnaast heb je volgens mij mogelijk nog 'de uitdaging' dat de WP na het opstarten binnen tijd X 20C als Tr wil hebben, anders veronderstelt deze een mogelijke 'storingssituatie' en stopt er wellicht mee....

Dat is de andere vraag in mijn eerste post......samengevat: "hoe gaat een wp om met langdurige lage Tr?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Hnktr Wacht even op een reactie van Oxelaar, die heeft beroepsmatig met dat soort omstandigheden te maken, of in ieder geval gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hnktr schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 22:55:
@Andrehj dank je wel. Ik moet hier even op 'kouwen'... ben een langzame denker en zo'n afgiftetabel is nieuw voor mij. Die 111W/m2 zullen we niet halen. Dat is niet echt van belang; duurt het iets langer, ook goed. Mij gaat het er om: wat kan/mag ik verwachten?
@Rol-Co Ik vroeg bewust niet naar de ruimte temp/verwarming. Als de vloer aardig op temp komt zal de ervaring bij binnenkomst toch anders zijn dan 'alles steenkoud'.

edit: @Rol-Co ipv (@Naalroc Naalroc: dank voor begrip!
Klopt, warm of de kou er af is al een groot verschil, ik heb een vergelijkbare vloer op de isolatie er onder die hier dikker is en een kruipruimte heeft, verder 55 m2 en 3 groepen van 80m slang 18mm.
Vorig jaar wachte ik altijd zo lang mogelijk met inschakelen van de warmtepomp totdat ik echt een merkbaar koude vloer kreeg, dan duurt het met een 28-30 graden Ta toch wel een dikke dag voordat hij merkbaar beter aan gaat voelen. Moet ik er wel bij vermelden dat hij dat wel doet met aan uit pendel gedrag.
Dit jaar heb ik hem ruim eerder aangezet en wat lager in Ta waardoor hij eigenlijk niet heel koud kon worden, dat was toch prettiger naarmate het kouder werd.

Moraal van het verhaal: een dag van te voren aanzetten op een steenkoude vloer kan wel, duurt lang en je kan eigenlijk beter 25-27 graden water laten maken ipv 30-32 tijdens je afwezigheid en het verhogen als je bijna thuis bent. Veel prettiger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dylantje2 , zie ik het nu goed dat bij een defrost je E-element toch mee doet :? Ik dacht dat dit bij jou nooit het geval was met je Panasonic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 08:23:
@Dylantje2 , zie ik het nu goed dat bij een defrost je E-element toch mee doet :? Ik dacht dat dit bij jou nooit het geval was met je Panasonic?
Je ziet het goed...
Ik kan hem niet meten, qua verbruik, maar een aanpassing in het script van @Lurge geeft u aan dat hij wel degelijk mee doet.

Vorig jaar was er iemadn die het wel kon meten, en naar ik dacht ging hij alleen bij sillentsettings.
Maar sillent = 0 en toch bh aan, dus pana is gewoon eigen baas...

Ik wou dat ik hem kon meten.. :'(
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/7xuccka4fz.png
Geeft alleen aan wanneer hij 1 uur aan is geweest

Mijn nachtje:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5cts0nmt7.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/80gpqdeuik2em.png

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 30-11-2019 09:22 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:07:
[...]

Je ziet het goed...
Ik kan hem niet meten, qua verbruik, maar een aanpassing in het script van @Lurge geeft u aan dat hij wel degelijk mee doet.

Vorig jaar was er iemadn die het wel kon meten, en naar ik dacht ging hij alleen bij sillentsettings.
Maar sillent = 0 en toch bh aan, dus pana is gewoon eigen baas...

Ik wou dat ik hem kon meten.. :'(
[Afbeelding]
Geeft alleen aan wanneer hij 1 uur aan is geweest

Mijn nachtje:
[Afbeelding]
Hoezo kun je hem niet meten dan :? Dat zou toch gewoon moeten kunnen met een Youless oid :?

Als ik zo vrij mag zijn, een aantal opmerkingen mbt je (Fantastisch uitgebreide _/-\o_ ) Grafana Dashboard:

- Waarom loopt je schaalverdeling van de grafiek "D.M.: Temperatuur buiten" van -10 tot +30 terwijl alle gegevens in het bereik -0,6 / +3.3 vallen?
- Dit geldt ook voor je grafiek "DM Woonkamer"
- De schaalverdeling van grafiek "D.M.: Panasonic monobloc 5 Kw [ Aanschaf: April 2018 ]" loopt van 0,5/1/2/2/3 KW, die 1e 2 moet eigenlijk 1,5 zijn volgens mij.
- Grafiek "D.M.: Temperatuur en luchtvochtigheid" is ook niet erg duidelijk omdat je beide waarden op de linker as hebt staan, fraaier zou zijn om temperatuur links neer te zetten en RV rechts. Nu loopt de schaal van -25 tot +125, dus qua temperatuur valt hier weinig uit af te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:24:
[...]

Hoezo kun je hem niet meten dan :? Dat zou toch gewoon moeten kunnen met een Youless oid :?

Als ik zo vrij mag zijn, een aantal opmerkingen mbt je (Fantastisch uitgebreide _/-\o_ ) Grafana Dashboard:

- Waarom loopt je schaalverdeling van de grafiek "D.M.: Temperatuur buiten" van -10 tot +30 terwijl alle gegevens in het bereik -0,6 / +3.3 vallen?
Aangepast, maar dit heeft/had te de te maken de onverklaarbare pieken die Domoticz door stuurt naar Grafana, [ ik had een max van 30 graden ingesteld ]dus als iemand daar een oplossingen voor heeft GRAAG :-)
- Dit geldt ook voor je grafiek "DM Woonkamer"
zie boven
- De schaalverdeling van grafiek "D.M.: Panasonic monobloc 5 Kw [ Aanschaf: April 2018 ]" loopt van 0,5/1/2/2/3 KW, die 1e 2 moet eigenlijk 1,5 zijn volgens mij.
die staat op auto dus, komt wss ook door die piek van 3.30 vanmorgen
- Grafiek "D.M.: Temperatuur en luchtvochtigheid" is ook niet erg duidelijk omdat je beide waarden op de linker as hebt staan, fraaier zou zijn om temperatuur links neer te zetten en RV rechts. Nu loopt de schaal van -25 tot +125, dus qua temperatuur valt hier weinig uit af te lezen.
Deze snap ik niet
In het dik er tussen..
Bedankt voor je complimenten _/-\o_ De lol haal ik wel uit hahah Hobby.. Maar soms die pieken grrrr
En Zwave icm Domoticz is een dingetje dus zo nu en dan..

En het meten, komt of zou komen een S0 komt er tussen.
Maar mijn kennis[ die de hele MK heeft omgebouwd en gekeurd ] heeft het zo druk met zijn bedrijf,.....

En mijn zwave gaf vorig jaar error, want die kon het niet aan

Dus om nu een youlles te kopen allen ....
Als er andere ideen zijn mss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 13-09 12:45
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:38:
[...]

In het dik er tussen..
Bedankt voor je complimenten _/-\o_ De lol haal ik wel uit hahah Hobby.. Maar soms die pieken grrrr

Maar mijn kennis[ die de hele MK heeft omgebouwd en gekeurd ] heeft het zo druk met zijn bedrijf,.....

Als ik mij niet vergis kun je in Influxdb maximales instellen voor tabellen.. Heb dit ooit voor m'n Zonnepanelen gedaan omdat ik hier ook wel eens last van had.

Even zoeken :+

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:38:
[...]

In het dik er tussen..
M.b.t. mijn laatste opmerking, ik heb het over onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/f553yysp9ccf9.jpg

Je laat zowel RV in %'en als temperatuur in graden op 1 as zien.

Je kunt daar beter de andere as voor gebruiken zoals ik hieronder met temperaturen (links) en vermogen (rechts) doe:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zk6ow8.jpg

Dat vind je in Grafana bij "add series override", zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/y0fgqtkpv.jpg

Zo kun je dingen veel beter aan elkaar relateren zoals vermogen (Elektrisch of thermisch) tov aanvoertemperaturen bijvoorbeeld.

Ook met een Youless heb je een S0 meter nodig, dus die heb je sowieso nodig, het is toch 1 fase / 230V wat jij hebt :?

Die dingetjes kosten heel de wereld niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Voor de liefhebbers en vakmannen die mee willen kijken:
143.176.124.13:3000
Piet
Piet

Opties, feedback enz en graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 09:47:
[...]

M.b.t. mijn laatste opmerking, ik heb het over onderstaande grafiek:

[Afbeelding]

Je laat zowel RV in %'en als temperatuur in graden op 1 as zien.

Je kunt daar beter de andere as voor gebruiken zoals ik hieronder met temperaturen (links) en vermogen (rechts) doe:

[Afbeelding]

Dat vind je in Grafana bij "add series override", zie onderstaande afbeelding:

[Afbeelding]

Zo kun je dingen veel beter aan elkaar relateren zoals vermogen (Elektrisch of thermisch) tov aanvoertemperaturen bijvoorbeeld.

[...]

Ook met een Youless heb je een S0 meter nodig, dus die heb je sowieso nodig, het is toch 1 fase / 230V wat jij hebt :?

Die dingetjes kosten heel de wereld niet volgens mij.
Ah ik dacht dat je het over die vermogens pieken had die Zwave soms registreert :+
Ik gebruik Grafana zakelijk ook, deze details ken ik (maar kunnen voor andere waardevol zijn _/-\o_ ).

Sinds een tijdje beperk ik de retourtemperatuur van de ELGA op 26gr.. tot nu to erg tevreden met het resultaat.
De DS18b20 zitten op de aanvoer/retour dus er zit wel een klein verschil op gemeten en daadwerkelijk .

Gewoon 0 defrosts gedurende de nacht.. alleen vond de ELGA dat het weer eens tijd was om ruim een uur uit te gaan (wat meerdere hier hebben) waardoor hij een inhaalslagje moest maken vanmorgen
https://snapshot.raintank...U2xs4l1vjKLjAdqCp?orgId=2

Na een defrost wordt korte tijd de retourbeperking genegeerd.. dat is wel weer handig van de ELGA om een ijsklomp te voorkomen >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2019 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
@Dylantje2 dit zou je ook kunnen doen
@Grolsch

De beperking opleggen in Grafana
Afbeeldingslocatie: https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/11/30/eb12cbb9a0ad7a342ff5a18956b83b6b-full.png

Het kan ook in Influx maar dan moet je in de DB frotten.. wellicht is bovenstaande makkelijker

[ Voor 120% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Daannn1987 van die vermogenspieken (En dat geldt ook voor temperatuurpieken) heeft @Dylantje2 ook regelmatig last, dus als jij voor hem de oplossing weet dan horen we het graag :)

In Twente is het ook lekker fris geweest vannacht, de WP heeft zojuist zijn mouwen opgestroopt en begonnen aan zijn run :P

Gezien de zon verwacht ik niet dat hij aan 1 ruk door gaat verwarmen, het is heerlijk helder en fris weer in Twente.

Pagina: 1 ... 22 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.