tehfnz schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:11:
Ik ga in de nieuwe woning de leidingen voor vloerverwarming zelf plaatsen en ga darrom morgen mijn licht eens opsteken bij leverencier ivm prijzen, legplan, ...
Ondertussen is er een warmteverliesberekening (totaal warmteverlies + verlies per ruimte) opgemaakt. Mijn vraag is nu of ik de buizen best overal even ver uiteen leg (bv 10cm) of de legafstand afhankelijk maak van het benodigd vermogen voor die ruimte (bv badkamer op 10cm & slaapkamers op 15m).
Wat zijn voor- en nadelen van beiden?
Ik zou overal hoh 10CM leggen, en dmv de flow kun je het afgegeven vermogen op de slaapkamers beperken mocht je dat willen. Zo heb ik het zelf bij mij thuis ook gedaan, en zo adviseert Henco het ook. Als Henco de berekening maakt geven ze exact aan wat de flow per groep moet zijn gebaseerd op gewenste ruimtetemperatuur en warmteverlies van desbetreffende ruimte.
Qua materiaal ga je nagenoeg niets besparen als je kiest voor h.o.h. 15CM.
Zorg er wel voor dat je verdelers krijgt met flowregelaars per groep.
Een bijkomend voordeel van h.o.h. 10CM leggen is dat je harder / meer kunt koelen op de slaapkamers mocht je dat willen.
flippy schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 10:26:
voor hoofdverwarming MOET vloerverwarming op 10cm worden gelegd, en vermogen regel je dan af met het inregelen op de verdeler en watertemperatuur op je wp.
andere vraag voor de experts hier:
gezien de lage temperaturen klopt er niks van de standaard regeltjes voor het opwarmen van een vers gestorte vloer.
wat kan je beste aanhouden qua drogen zonder dat je vloer uit elkaar spat?
Een vloer moet na het storten minimaal 28 dagen (4 weken) uitharden, en daarna kun je opstookprotocol uitvoeren.
Ik zou gaan tot maximaal 35 graden, warmer wordt het toch niet.
Volgens mij hebben ze bij ons per dag de Ta met 5 graden verhoogd.
Dus dag 1 = Ta 25, dag 2 = Ta 30, dag 3 = Ta 35 Dag 4 = Ta 35, Dag 5 = Ta 30, Dag 6 = Ta 25.
Als je de tijd hebt zou je dit nog een keer kunnen herhalen.
Let op, het opstookprotocol dient uitgevoerd te worden vóór dat de vloerafwerking (tegels/whatever) erop ligt, anders heeft het namelijk geen nut.
Naalroc schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:02:
[...]
Hoezo MOET?
Bij mij ligt de voerverwarmingsbuis op 15 cm steek, en het wordt overal prima warm, eerst met gas-cv met meng verdelers op ca 30*C, en nu met WP met TA<34* en die staat nu dus wat hoger om pendelen van de pomp te voorkomen, dit ook in de koudste perioden in de afgelopen 11 jaar waarbij deze vloer er hier in ligt. En een vrijstaand huis.
Dus voor mij: geen MOET!

Het MOET inderdaad niet, maar als het bij jou h.o.h. 10CM had gelegen had je meer afgifte gehad, dus minder last van pendelen en met een lagere Ta kunnen werken.
Als je deze keuze hebt zou ik altijd gaan voor grote diameter (=>Ø18) h.o.h. 10CM en korten groepen (<80meter).
[
Voor 14% gewijzigd door
Grolsch op 29-11-2019 11:08
]