mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:06:
[...]
Wel naar gekeken. Maar met de gedetailleerde informatie van de ELGA ( aanvoer/retour/flow ) besloten om mijn eigen domotica uit te breiden.
Daarom nu op aanvoer 2 sensoren en op de retour 2 sensoren.
Mijn ELGA doet trouwens 10W idle t.o.v. de 17W/9W idle van de ELGA/Carrier.
Ik wens je natuurlijk van harte toe, dat de door jou behaalde COP's kloppen.
Maar ze zijn wel altijd onwaarschijnlijk hoog.
Het lukt in elk geval vrijwel niemand om dat te halen.
Dus dringt zich toch de gedachte op, dat je metingen niet kloppen.
En het is natuurlijk ook niet voor niets, dat leveranciers van warmtemeters al speciaal de sensoren tbv een warmtemeter bij elkaar zoeken, om de meetfout zo klein mogelijk te houden. Als ze allebei dezelfde afwijking hebben is het immers minder erg voor het resultaat van je meting.
Maar zelfs bij een professionele warmtemeter neemt de meetfout al behoorlijk toe, als je een kleine dT hebt, zoals bij WP's.
Kamstrup geeft bijvoorbeeld voor de Multical 603 op, dat de dT groter moet zijn dan 3K. Bij mijn WP is dat niet altijd zo. Ik zit dus ook wel eens lager. Met een grotere meetfout tot gevolg.
De meetfout die Kamstrup opgeeft (voor het gebied boven 3K dT dus) is bijv. Et = ± (0,5 + 3 ∆Θ min/∆Θ) %. Dus bij een dT van 3K heb je alleen van de sensors al een max. meetfout van Et = ± (0,5 + 3 *3 / 3) %= ± 3,5 %.
Daar komt dan de onnauwkeurigheid van de flowmeting nog bij: minimaal 2,02% en max. 5%.
Dus je ziet, zelfs bij professionele meters is het al een hele opgave om nauwkeurig te meten bij dergelijke kleine dT's.
Als jij meerdere sensors gebruikt voor het zelfde meetpunt, neemt de kans toe, dat je gemiddeld beter meet. Maar het hoeft niet. De sensors op de zelfde leiding kunnen toevallig ook allemaal een afwijking in de zelfde richting hebben.
Ik zou je willen voorstellen om een test te doen, om daarmee te kijken of je de meetfout kunt verkleinen.
Ga eerst eens een paar maand draaien met de meetopstelling die je voor ogen hebt. Zorg wel voor een goed contact van de sensors met de leiding als je ze niet in een dompelbuis hebt zitten (de profs doen dat ook niet voor niets

). Dus warmtegeleidende pasta gebruiken en isolatie om dat deel van de leiding + sensor.
Vergelijk de meetwaardes dan met de resultaten van de ELGA.
Verwissel vervolgens de temp. sensors van je eigen meetsysteem (die van de aanvoer naar de retour en die van de retour naar de aanvoer). Uiteraard kabels ook omzetten.
Draai dan weer een paar maand en vergelijk de resultaten opnieuw met die van de ELGA.
Als er een groot verschil zit in de resultaten tov de ELGA, weet je dat er kennelijk een grote meetfout in de temp sensors zit.
Dat zegt natuurlijk nog niets over de resultaten van je flowmeting, maar het effect van een even grote procentuele fout in je temp. sensors is veel groter dan een even grote fout in je flow sensor, doordat je bij een WP systeem met relatief kleine dT's werkt.
Je kunt natuurlijk proberen om je sensors te ijken. Waardes meten en dan rekenkundig daarvoor corrigeren. Maar dan moet je eerst al wel een (liefst geïsoleerde) waterbak hebben met voldoende circulatie (dmv een motorgedreven schroefje) zodat de temperatuur gelijkmatig is. En je hebt natuurlijk een goede ijkthermometer nodig (liefst tot minimaal 0,1K nauwkeurig).