Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.474 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:23:
[...]
Maar goed om te weten dat je met een WP binnen (mijn persoonlijke) gestelde limieten kunt blijven, ik zie dat je wel een exemplaar met een flinke capaciteit hebt staan? (MItsubishi Zubadan 11,2KW (3 fasen) met een 400 liter SWW?).
Zoals reeds heel vaak binnen dit topic vermeld is het koelen met een L/W een enkel probleem, als je met bijv 8 kW je huis bij -10 nog +20 kunt houden, lukt omgekeerd ook wel.
Het grote probleem is vocht. Bij ons was het tijdens de hittegolf in augustus tussen de 23 en 24 graden binnen, wat ik bereikte door eerst water van 18 en later van 19 graden door de vloer te sturen (gedurende een uur of 6 overdag). Lager kon ik niet, want dan kreeg ik druppende leidingen in mijn technische ruimte (door tijdgebrek zijn die leidingen nog niet geïsoleerd.)
Echt aangenaam was het binnen toch niet, want de luchtvochtigheid schommelde rond de 80%, wat veel te hoog is.
Vandaar dat we dit najaar airco's gaan installeren in de twee zolderkamers. Dat koelt het warmste deel van de woning mooi af, haalt een boel vocht weg, en bovendien kunnen de puberdochters die ook gebruiken om hun kamer (tijdelijk) te verwarmen tijdens het maken van huiswerk.
De VVW is daarvoor te traag, en die staat bij hun dus ook uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Robindd schreef op zondag 27 september 2020 @ 08:22:
[...]

Die Honeywell gaat niet werken, daar kwam ik een paar weken terug achter icm mijn Mitsubishi. Misschien als je rommelt met ene relais er tussen? Resultaat hier was dat de WP niet afschakelde.

Heb zelf op advies van @Remco45 (zie start post ook) een Panasonic PAW-A2W-RTWIRED gekocht. Hij is nog maar 1 keer aangeslagen, en dat was gisterenochtend. Echter de hysteresis is zeer goed instelbaar en huidige temp wordt per 0,1 weergegeven. Zoek maar eens in het forum.
Ik heb met honeywell’s zowieso geen goede ervaringen, om wat voor reden dan ook doen die dingen meerdere keren aan/uit schakelen tijdens een verwarmingscyclus. Iets wat je met een WP liever niet wil.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:16

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanochtend de interne flowmeter vergeleken met mijn VFS40. de VFS40 geeft een iets hogere flow aan dan de ELGA ACE. 16,9 tegenover 17,02liter/minuut.

De beide aanvoer- en retoursensoren gaven wel verschillende waardes aan, na controle van de sensoren en ze iets te verplaatsen langs de buis zijn die ook nagenoeg gelijk.

Enige wat echt opvalt is dat de aanvoer- en retourtemperatuur onderaan de leiding consequent 1 graad lager zijn dan de interne sensoren van de ELGA. Dit komt waarschijnlijk doordat de sensoren in de ELGA in de leidingen zitten en bij mij er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhnxrCbSX0mYYGVzvodW6mjfNpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d23pXX5h0C4rosH4oxuYmdtW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aC9ritKy_N9KLobnu0VV7YCkrgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcS2G8tj0qyvHhDLHM7c4PIg.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wel een vraag voor de STEK experts. Het ene moment is mijn binnenunit stil, het andere moment hoor ik de STEK leidingen, net alsof die suist. ELGA draaide op dit moment erg rustig ( +/- 500W opgenomen vermogen ).

Dat klinkt zo: YouTube: ELGA ACE Binnenunit.

Verder kan je echt alles uitlezen en aanpassen op de ELGA hier een kort filmpje van het statusmenu.

YouTube: Systeeminformatie van de ELGA ACE

Ook interessant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NnYmWGdKKw0Z7svCO7JUAPfXHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkPwzp6MI0cmRMnCOJ6gkfLD.png?f=fotoalbum_large

Input (geel) vs output (oranje) van de testrun van vanmorgen.

Rond 09:06 opgenomen vermogen circa 1kW en afgegeven vermogen 3.8kW. COP 3.8 dus op dat moment. Later toert de ELGA terug naar 850W met 3.9kW output ( COP 4.6 ).

Heeft er hier iemand ervaring met het instellen van een stooklijn? Default waarden hier zijn 0,7 voor vloerverwarming en 1,5 voor VV met radiatoren. Deze waarde bepaald hoe hoog de stooklijn moet zijn in relatie tot de buitentemperatuur.

Ik heb hem nu op 1,1 staan, dat resulteerde vanochtend, 14 graden buiten in een aanvoer volgens de stooklijn van 30 graden.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 27-09-2020 10:05 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
@Ramon_1984 die externe temperatuur sensor lijkt ook exact alleen een extra sensor te zijn. Dat zal mij denk ik niet helpen omdat de remonte controller al in de juiste ruimte hangt. Waarschijnlijk wordt dan toch de intelligentie van de remonte controller gebruikt.

@Robindd en @Appie Heijn duidelijk de Honeywell wordt het dus niet, dan ga ik het met de Nest proberen. Die heeft een warmtepomp in de instellingen staan. Ook zit op de heatlink een 230v aansluiting en kan je kiezen voor gebruik van normally open, normally closed of common aansluiting. Moet vast goed gaan met 1 van de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:42:
Vanochtend de interne flowmeter vergeleken met mijn VFS40. de VFS40 geeft een iets hogere flow aan dan de ELGA ACE. 16,9 tegenover 17,02liter/minuut.

De beide aanvoer- en retoursensoren gaven wel verschillende waardes aan, na controle van de sensoren en ze iets te verplaatsen langs de buis zijn die ook nagenoeg gelijk.

Enige wat echt opvalt is dat de aanvoer- en retourtemperatuur onderaan de leiding consequent 1 graad lager zijn dan de interne sensoren van de ELGA. Dit komt waarschijnlijk doordat de sensoren in de ELGA in de leidingen zitten en bij mij er op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog wel een vraag voor de STEK experts. Het ene moment is mijn binnenunit stil, het andere moment hoor ik de STEK leidingen, net alsof die suist. ELGA draaide op dit moment erg rustig ( +/- 500W opgenomen vermogen ).

Dat klinkt zo: YouTube: ELGA ACE Binnenunit.

Verder kan je echt alles uitlezen en aanpassen op de ELGA hier een kort filmpje van het statusmenu.

YouTube: Systeeminformatie van de ELGA ACE

Ook interessant:

[Afbeelding]

Input (geel) vs output (oranje) van de testrun van vanmorgen.

Rond 09:06 opgenomen vermogen circa 1kW en afgegeven vermogen 3.8kW. COP 3.8 dus op dat moment. Later toert de ELGA terug naar 850W met 3.9kW output ( COP 4.6 ).

Heeft er hier iemand ervaring met het instellen van een stooklijn? Default waarden hier zijn 0,7 voor vloerverwarming en 1,5 voor VV met radiatoren. Deze waarde bepaald hoe hoog de stooklijn moet zijn in relatie tot de buitentemperatuur.

Ik heb hem nu op 1,1 staan, dat resulteerde vanochtend, 14 graden buiten in een aanvoer volgens de stooklijn van 30 graden.
Hij moet gas condenseren in de binnen unit natuurlijk dus je hoort gas suizen, vaak hoor je ook nog een beetje vloeistof achtig gepruttel erbij, dat is de vloeistof die terug naar de buitenunit gaat om te verdampen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:42:
Dat verklaart de "stuctureel hoge COP"
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
>:)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:32:
@Dylantje2 Tussenstekker zit er al tussen, maar op basis waarvan schakel ik die? Ta, Tr, vermogen Elga...

@Ramon_1984 Snap ik, maar hij zit er wel en weer een andere verdeler (ding zit er net 3 maanden) vind ik ook geen optie. Volgens de installateur zou hij nodig zijn in geval dat de Elga verzint dat de ketel een Ta van 50 moet leveren voor de radiatoren en dan de vloer zonder mengpomp dicht zou lopen. Ik kon me al geen Ta van boven de 42 heugen, maar er viel niet tegen te praten...
Ik zou zoeken op het moederbord naar een aansluiting
Zal toch een best een externe pomp switch optie op zitten.

Maar ik had de hoop dat je zou sleutelen. extra pomp kan in mijn ogen eigenlijk niet werken. als je niet ontkoppelt bent. 2 pompen zullen niet snel gelijk lopen, dus je flow zal stuiteren, en dus rendement

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Appie Heijn schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:42:
[...]

Ik heb met honeywell’s zowieso geen goede ervaringen, om wat voor reden dan ook doen die dingen meerdere keren aan/uit schakelen tijdens een verwarmingscyclus. Iets wat je met een WP liever niet wil.
Dat heb ik ten tijde van de oude CV ook wel gezien volgens mij inderdaad. Al kun je het aantal schakelingen per uur wel limiteren tot 3. Volgens mij is geen enkele Honeywell geschikt voor een WP dacht ik eens gelezen te hebben hier toen ik daar op zocht.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 19:31

thido

Tilburg

Robindd schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:44:
[...]

Dat heb ik ten tijde van de oude CV ook wel gezien volgens mij inderdaad. Al kun je het aantal schakelingen per uur wel limiteren tot 3. Volgens mij is geen enkele Honeywell geschikt voor een WP dacht ik eens gelezen te hebben hier toen ik daar op zocht.
Oplossing daarvoor kan zijn de thermostaat enkel voor het programma gebruiken en de pomp op war draaien. Setpoint leg je dan 2c hoger dan gewenst dan blijft hij gewoon aan. Die Honeywell dingen daan raar doen als hij binnen een graad van setpoint komt.
Nadeel is dat je dan niet uit kan schakelen op doel temperatuur.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:43:
[...]

Maar ik had de hoop dat je zou sleutelen. extra pomp kan in mijn ogen eigenlijk niet werken. als je niet ontkoppelt bent. 2 pompen zullen niet snel gelijk lopen, dus je flow zal stuiteren, en dus rendement
Hallo..... Een open verdeler!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:43:
[...]

Die aansluiting heb ik al gevonden en Techneco heeft zelfs een apart kabeltje om hem voor een vvw pomp te gebruiken, dus ik denk dat ik die maar ga bestellen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het goed aangesloten wordt en dat is voor de WAF hier in huize Aziraphale wel aan te raden...

En sleutelen wil ik met alle plezier, altijd leuk. Maar hoe zie je dat dan precies voor je? Ik heb Domoticz en z-wave tussenstekker, dus dat is geen probleem. Wat wel een probleem is, is dat ik wat terughoudend ben om zomaar iets te proberen. Ik wil graag een duidelijk idee hebben van wat ik moet doen voor ik ga knutselen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:24
Ik gebruik hier een honeywell (Lyric T6) waar ik een tijdrelais achter heb zitten met een minimale aan tijd van 30min. Dan werkt t prima. In het kwakkelseizoen af en toe overshoot, maar dat neem ik voor lief.
Aantal schakelingen per uur op 3, minimale aan tijd 4 minuten, relais op 30 minuten. In mijn wp zit een thermische 3-weg klep die 6 minuten omlooptijd heeft voor cv bedrijf. Ruststand is SWW.
Appie Heijn schreef op zondag 27 september 2020 @ 09:42:
[...]

[ Voor 29% gewijzigd door B-lex op 27-09-2020 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Lol, structureel was mijn flow dus 0,65% te hoog. Dat noem ik ruis :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:51:
[...]

Hallo..... Een open verdeler!!
@Aziraphale

Dit was wat ik ook zou zeggen..
Maar de vraag was iets anders :-)

Dus @Aziraphale als je duidelijkheid wilt.
Sloop dat ding er tussen uit
Koop een open verdeler
En koop geen kabeltje of andere shit.
Sleutel die open verdeler er tussen
Maak je TR meetbaar en maak ze gelijk
Zorg voor een goede flow

dan ben goed bezig

FF op forum checken welke verdeler
En je huidige op mp. _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:14:
[...]

Hij moet gas condenseren in de binnen unit natuurlijk dus je hoort gas suizen, vaak hoor je ook nog een beetje vloeistof achtig gepruttel erbij, dat is de vloeistof die terug naar de buitenunit gaat om te verdampen.
Dat was mij bij de ELGA/Carrier nog nooit zo opgevallen. Ik hoorde dit geluid normaal alleen wanneer hij begon met een defrostcyclus en wanneer die daar mee klaar was.

En hij doet het dus niet altijd, het lijkt afhankelijk van de load van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:56:
[...]

Lol, structureel was mijn flow dus 0,65% te hoog. Dat noem ik ruis :P
Er zitten nog wel wat vermenigvuldigen aan he?
WPpower = WPFlow * 4.2 * WPDeltaT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:08:
[...]

@Aziraphale

Koop een open verdeler
Zorg voor een goede flow

dan ben goed bezig

😳 Open verdeler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:08:
[...]

@Aziraphale

Koop een open verdeler
Zorg voor een goede flow

dan ben goed bezig

Een oude open verdeler vervangen met een nieuwe?
Breng die man nou eens niet in de war als je het zelf niet snapt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:19:
[...]

😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:19:
[...]

Sorrie zit ik er zo naast dan?
Ik ging van een gesloten verdeler met een vloerverwarmingpomp uit. [ lees niet alles ]

Waarom zit er anders een pomp op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34
AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:09:
[...]

Er zitten nog wel wat vermenigvuldigen aan he?
WPpower = WPFlow * 4.2 * WPDeltaT
En niet vergeten de juiste eenheden te gebruiken!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vanmorgen een koude (30 C) douche.

Gisteren per ongeluk verwarmd (zonder de warmtepomp) met het vat en een externe vvw pomp. (foutje)
23 graden in huis via aton power to heat en 13 kWh uit de zon getrokken.
En vanmorgen de doorstroomverwarmer die niet aansprong naar 45 C.....
lol...fijn al die losse regelingen.

Dan maar even een test met force sww (welke ik nog nooit heb/had gebruikt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrYj31RkE3yf7zUIvvJn8Q4xlUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pj7g4Kpw31iZgeKunJTHhMvK.jpg?f=fotoalbum_large

Wel fijn dat je een keuze hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
@reneeke1970 @Ramon_1984

Ik snap wat @Dylantje2 bedoelt: Huidige verdeler er af en een zonder pomp er weer op. 😊

Dat zal vast de perfecte oplossing zijn, maar betekent ook een klus waarbij er van alles aan de kant moet, systeem leeg, hopen dat de slangen makkelijk passen etc etc. En ik had nu eindelijk, na twee serieuze verbouwingen in twee jaar, de boel weer netjes... Komt bij dat er een kleintje onderweg is en daardoor er een kamer omgebouwd moet gaan worden omdat vrouwlief last van nesteldrang begint te krijgen. Dus als de oplossing met dat kabeltje ook de gewenste besparing op het stroomverbruik oplevert, dan stel ik de gesloten verdeler nog even uit tot we een keer all-electric gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 27-09-2020 11:35 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Bo0bz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:09:
[...]

Ga inderdaad met de OTGW digitaal meten. Beter dan er continu naast blijven staan. Merk dat de pomp al snel met vermogen van 0-10% werkt als de Ta en Tr dichterbij elkaar komen. Die 6,5graden is op de warmtepomp alleen. Bij de Loria schakelt het element in vanaf +/- 51 graden. Element is inderdaad instelbaar en staat op 60 graden ingesteld.

Ik zal eens kijken naar de filters maar dan zal mijn debiet ook laag moeten zijn toch?
Klopt, Loria komt niet verder dan ca 51 a 52 graden zonder SWW element. Volgens specs zou WP tot 55 graden komen... in ideale fabrieksopstelling ja... :P

Gisteren handmatig SWW run (boost) gestart met onze Loria 6010. In 1 uur en 10 minuten steeg de temp bovenin het vat met 14,3 graden (van 37,8 naar 52,1) en onderin met 28,5 graden (van 21,1 naar 49 6), laatste stukje van de run sloeg SWW element wel even aan. Betreft 300l boiler.

Edit:
1. Volgens Techneco berekent de pomp zelf meest efficiënte manier van verwarmen SWaw en schakelt het SWW element pas in als de WP de gevraagde SWW temp niet binnen 4,5 uur kan halen.
2. Je kunt de max pompsnelheid zelf instellen. Bij v26 gaat dit via parameter 37. Was hier door installateur op stand 2 gezet. In CV systeem leverde dat een standaard flow van ca 20 L/m op. Op stand 4 komt ie tot ca 24 L/m. Geen idee wat het effect hiervan is op SWW run. Debiet van Loria 6010 is sowieso max 2 m3/h, de 6004, 6006 en 6008 gaan tot resp max 0,86, 1,3 en 1,6 m3/h.

[ Voor 22% gewijzigd door overwinteraar op 27-09-2020 12:11 ]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Aziraphale schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:34:
@reneeke1970 @Ramon_1984

Ik snap wat @Dylantje2 bedoelt: Huidige verdeler er af en een zonder pomp er weer op. 😊

Dat zal vast de perfecte oplossing zijn, maar betekent ook een klus waarbij er van alles aan de kant moet, systeem leeg, hopen dat de slangen makkelijk passen etc etc. En ik had nu eindelijk, na twee serieuze verbouwingen in twee jaar, de boel weer netjes... Komt bij dat er een kleintje onderweg is en daardoor er een kamer omgebouwd moet gaan worden omdat vrouwlief last van nesteldrang begint te krijgen. Dus als de oplossing met dat kabeltje ook de gewenste besparing op het stroomverbruik oplevert, dan stel ik de gesloten verdeler nog even uit tot we een keer all-electric gaan.
Een huis is net een vrouw, het laat je nooit met rust ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
overwinteraar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:26:
Eerder meldde ik een storing in onze Loria 6010. Bij SWW programma ging de warmte naar de vloerverwarming. Na reset en test van driewegklep leek de Loria weer 'normaal' te functioneren. Tot het vanmorgen koud bleek bij opstaan 19 graden bij een Tset van 20. Het water in circuit was wel opgelopen tot 40 a 45 graden. Circuit was alleen naar boiler geschakeld ipv vloerverwarming. De driewegklep via testmodus weer getest en op goede stand gezet.

Nu draait de pomp een SWW run en schakelt de driewegklep niet vanzelf naar SWW circuit. De driewegklep diet het in testmodus echter nog steeds prima, zowel naar SWW als CV.

Toch heb ik het vermoeden dat het in deze klep of (erger nog) de aansturing daarvan op de printplaat zit. Iemand hiermee (vergelijkbare) ervaring? Of suggestie wat dit kan zijn?

Ik stuur onze installateur uiteraard ook bericht. De WP is nog geen 3 jaar oud, lijkt me geen storing die je dan al mag verwachten. Maar mss ben ik te optimistisch... ;)
Niemand een idee? (@koevlaas2 of @Bo0bz mss gezien technishe ervaring resp eigen Loria dossier?)

Hoort de driewegklep trouwens in een standaard positie te staan? Bijv altijd in CV stand, tenzij SWW run draait? Of blijft ie standaard op de laatst gebruikte stand staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:51:
[...]

Een huis is net een vrouw, het laat je nooit met rust ....
En ik heb beide, dus kun je nagaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
overwinteraar schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:51:
[...]

Niemand een idee? (@koevlaas2 of @Bo0bz mss gezien technishe ervaring resp eigen Loria dossier?)

Hoort de driewegklep trouwens in een standaard positie te staan? Bijv altijd in CV stand, tenzij SWW run draait? Of blijft ie standaard op de laatst gebruikte stand staan?
Bij de mitsu is CV bedrijf de default stand.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:33:
.............
Dan maar even een test met force sww (welke ik nog nooit heb/had gebruikt)

[Afbeelding]
Dat was het enige wat ik (tot gisteren) al getest had, en goed werkte!

Gisteren dus ook even de 'koelen' en 'verwarmen 'getest, en toen ik op de display van de binnen-unit keek was die blank!
Schrikken dus.
Tot ik op de HA de eerste slider Aan/Uit op 'Aan' gezet had, toen kreeg ik ook mijn display op de binnenunit weer werkend, en normaal tonend.
Er mee experimenteren is lastig als je eigenlijk niet weet wat de consequenties(kunnen) zijn...

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:30:
[...]

Sorrie zit ik er zo naast dan?
Ik ging van een gesloten verdeler met een vloerverwarmingpomp uit. [ lees niet alles ]

Waarom zit er anders een pomp op?
Omdat alleen een open verdeler een pomp heeft

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Naalroc Het knopje aan/uit is ook echt aan/uit (dus blanko op je scherm bij uit)

Ik maak er nu ook een keuze menu in.
Niet zo mooi als losse knopjes vind ik, maarja
https://www.mupload.nl/img/psli1agjk9.jpg

Vrees niet voor een defecte mitsu. Dan is die van mijn al eerst overleden...

@Naalroc @Grolsch
Die nadraaitijd voor de pomp, treedt ook bij SWW maken op, zie ik.

Dat is niet handig. Die gebruikte ik om met koelen, te circuleren met de warmtepomp op uit, in de vakantie stand.
menu: extra instellingen -> eco instelling voor de pomp -> had ik op 45 minuten gezet.
Nu is aanvoer=retour en het vat doorgewarmd.
Een tijdje terug hadden we het over de maximale temperatuur naar de wisselaar van de mitsu in de binnenunit.
Die wordt dan toch ook makkelijk 55 graden bij SWW? Kan dat geen kwaad toch?

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-09-2020 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziraphale schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:34:
@reneeke1970 @Ramon_1984

Met een CV ketel is gesloten verdeler erg riskant. Lekker laten zitten zo, heeft verder geen nadelen op het beetje stroom verbruik na. Een nieuwe verdeler van 100/200 euro heb je zomaar niet terug verdient.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:08:
[...]

Dat was mij bij de ELGA/Carrier nog nooit zo opgevallen. Ik hoorde dit geluid normaal alleen wanneer hij begon met een defrostcyclus en wanneer die daar mee klaar was.

En hij doet het dus niet altijd, het lijkt afhankelijk van de load van de buitenunit.
Het heeft ook te maken met de hoeveelheid vulling en het tempo van de compressor, meestal hoor je het goed als hij laag draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Het kan beide, maar geloof dat de meeste op veer druk standaard weer dicht lopen als spanning er af gaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naalroc schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:13:
[...]
Dat was het enige wat ik (tot gisteren) al getest had, en goed werkte!

Gisteren dus ook even de 'koelen' en 'verwarmen 'getest, en toen ik op de display van de binnen-unit keek was die blank!
Schrikken dus.
Tot ik op de HA de eerste slider Aan/Uit op 'Aan' gezet had, toen kreeg ik ook mijn display op de binnenunit weer werkend, en normaal tonend.
Er mee experimenteren is lastig als je eigenlijk niet weet wat de consequenties(kunnen) zijn...
Dat is inherent aan experimenteren, waar je het effect al van weet heet gewoon "doen"
goed documenteren wat je aan het doen ben en het effect meten. trail and error (gissen en missen) zoals de amerikanen het zo mooi zeggen. d:)b
AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:18:
Vrees niet voor een defecte mitsu. Dan is die van mijn al eerst overleden...
En dit _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:18:
[...]

Omdat alleen een open verdeler een pomp heeft
Sorrie dit bedoel ik met een open verdeler.
https://www.google.com/se...oECBgQAw&biw=1745&bih=852

Afbeeldingslocatie: https://www.warp-systems.nl/wp-content/uploads/verdelerr-600x399.png

Buiten even merk/type/kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:51
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:14:
@TimoDimo

Moet niets natuurlijk maar dat gebruiken de koel boeren, armaflex met verf tegen veroudering en vogels. :)
Kun je het met die verf ook dampdicht maken? Voor als je gaat koelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:27:
[...]

Sorrie dit bedoel ik met een open verdeler.
https://www.google.com/se...oECBgQAw&biw=1745&bih=852

[Afbeelding]

Buiten even merk/type/kosten
En is dus gesloten versie :9B

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TimoDimo schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:32:
[...]

Kun je het met die verf ook dampdicht maken? Voor als je gaat koelen?
Het zit toch om persgasleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:39:
[...]

Het zit toch om persgasleiding?
Nee, heb het nodig voor een monobloc. (Sorry had ik moeten zeggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TimoDimo schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:40:
[...]

Nee, heb het nodig voor een monobloc. (Sorry had ik moeten zeggen.)
Ah, geen idee eigenlijk, het is puur voor verwering door de zon en vogelschade, maar het zal allicht meer damp dicht worden dan zonder toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:41:
[...]

Ah, geen idee eigenlijk, het is puur voor verwering door de zon en vogelschade, maar het zal allicht meer damp dicht worden dan zonder toch?
Ja inderdaad. Al denk ik dat ik maar voor de simpelste en goedkoopste oplossing ga met een stevige mantelbuis.

Wat betreft dampdichtheid, voor buiten maakt dat eigenlijk niet zo uit, want condens daar is niet erg. Als de isolatie maar niet nat wordt. Met voorgeïsoleerde leiding is dat wel dampdicht, alleen de uiteinden niet. Dus die wel goed afplakken dan. Daar had ik in het Pana-topic ook al een vraag over gesteld: TimoDimo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:21:
[...]

Het heeft ook te maken met de hoeveelheid vulling en het tempo van de compressor, meestal hoor je het goed als hij laag draait.
Dat klopt precies inderdaad. ELGA moduleerde behoorlijk terug toen ik het ineens hoorde. Gelukkig dat mysterie ook weer opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:18:
@Naalroc @Grolsch
Die nadraaitijd voor de pomp, treedt ook bij SWW maken op, zie ik.

Dat is niet handig. Die gebruikte ik om met koelen, te circuleren met de warmtepomp op uit, in de vakantie stand.
menu: extra instellingen -> eco instelling voor de pomp -> had ik op 45 minuten gezet.
Nu is aanvoer=retour en het vat doorgewarmd.
Die nadraai tijd heb ik nooit eerder opgemerkt; in elk geval heeft de externe pomp, dus na de buffer, tbv de verwarming een nadraai tijd van nul. (0)
De interne pomp, dacht ik ook niet, want het stroom gebruik van de wp valt dan gewoon terug naar de standaard 26 W standby stroom, voor zover ik weet, maar ik ga dit nu even checken, want hij is nu aan het verwarmen van het sww.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik snap wat je bedoelt. maar als je gesloten zoekt en open.
https://www.vloerverwarmi...pen-lt-verdeler-45c/20082

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tja dan word het verwarrend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is een dozenschuiver die niet weet waar ie over praat of er een eigen interpretatie aan geeft.
Daar kan je dus beter niets kopen, dat is het verhaal....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:50:
[...]

Dat klopt precies inderdaad. ELGA moduleerde behoorlijk terug toen ik het ineens hoorde. Gelukkig dat mysterie ook weer opgelost :)
Nu ga je wel een warmtemeter aanschaffen toch? Net mooie nieuwe warmtepomp kan je niet zonder laten draaien, die paar tientjes kunnen er wel bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:52:
[...]

Die nadraai tijd heb ik nooit eerder opgemerkt; in elk geval heeft de externe pomp, dus na de buffer, tbv de verwarming een nadraai tijd van nul. (0)
De interne pomp, dacht ik ook niet, want het stroom gebruik van de wp valt dan gewoon terug naar de standaard 26 W standby stroom, voor zover ik weet, maar ik ga dit nu even checken, want hij is nu aan het verwarmen van het sww.
Zo, de SWW is net klaar, en hij is van 2015W terug gevallen naar 85w voor ca 2 minuten, en daarna op de standaard 26W standby stroom gegaan, dus geen nadraaien van de interne pomp, bij mij.@AUijtdehaag
Ik heb de settings nog niet gecontroleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
thido schreef op zondag 27 september 2020 @ 10:48:
[...]

Oplossing daarvoor kan zijn de thermostaat enkel voor het programma gebruiken en de pomp op war draaien. Setpoint leg je dan 2c hoger dan gewenst dan blijft hij gewoon aan. Die Honeywell dingen daan raar doen als hij binnen een graad van setpoint komt.
Nadeel is dat je dan niet uit kan schakelen op doel temperatuur.
Honeywell had ik al afgeschreven,
Maar hoe kan je bij de LG enkel de thermostaat voor programma gebruiken? Zodra ik dipswitch 8 om heb gezet (thermostaat aanwezig) en de Nest heb gekoppeld kan ik vrijwel niets meer regelen op de remonte controller. Zelfs geen silent modus bijvoorbeeld.

Helaas lijkt er verder nog wat niet goed te gaan. De Nest geeft inmiddels een half uur door dat hij 27 graden wil, maar de wp slaat niet aan.

Ik heb inmiddels zowel normally open en common aansluitingen geprobeerd. Bij beide geen effect.

Edit: ook nog geprobeerd wat het effect is als ik dipswitch 8 op off zet. Dan laat hij even het menu zien, tot er een signaal komt vanuit de Nest. Dan worden ook vrijwel alles op de LG remote controller uitgeschakeld, net als dat je de dipswitch op on hebt staan. Echter helaas slaat de wp niet aan. .

Iemand nog een idee?

[ Voor 14% gewijzigd door rykers op 27-09-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:56

Toppe

Oké ✅

Wij zijn bezig met een nieuwbouwwoning en hier komt een Daikin Altherma 3 in (vanuit het project). De buiten unit zou tegen de gevel aan komen aan de achterkant van de garage.

Wij hebben deze liever op het dak van de garage, de verdere plek waar hij staat is prima, hij hoeft wat ons betreft niet verder naar achter of links/rechts.

Kan iemand mij een richtlijn geven waar reëel is qua extra kosten? Een muurbeugel heb ik niet nodig, wel twee kunststof balken (die kosten vallen tegen elkaar weg) en verder is het (denk ik) langere slang en elektra. Ik vermoed dat de geen 3 uur langer bezig zijn met het plaatsen.

En zijn er mensen met een ethernet module op deze WP? Zou hem graag zelf slim maken :+

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 27-09-2020 13:43 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:19:
[...]

Nu ga je wel een warmtemeter aanschaffen toch? Net mooie nieuwe warmtepomp kan je niet zonder laten draaien, die paar tientjes kunnen er wel bij?
Wel naar gekeken. Maar met de gedetailleerde informatie van de ELGA ( aanvoer/retour/flow ) besloten om mijn eigen domotica uit te breiden.

Daarom nu op aanvoer 2 sensoren en op de retour 2 sensoren.

Mijn ELGA doet trouwens 10W idle t.o.v. de 17W/9W idle van de ELGA/Carrier.

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 27-09-2020 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:06:
[...]

Wel naar gekeken. Maar met de gedetailleerde informatie van de ELGA ( aanvoer/retour/flow ) besloten om mijn eigen domotica uit te breiden.

Jammer
Ik had gehoopt dat je dat nu juist niet zou doen gezien alle twijfel en meetfouten afgelopen jaar. :|

Hier ook 12W uit, 21 in stand-by, 58 met pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:34:
[...]

Honeywell had ik al afgeschreven,
Maar hoe kan je bij de LG enkel de thermostaat voor programma gebruiken? Zodra ik dipswitch 8 om heb gezet (thermostaat aanwezig) en de Nest heb gekoppeld kan ik vrijwel niets meer regelen op de remonte controller. Zelfs geen silent modus bijvoorbeeld.

Helaas lijkt er verder nog wat niet goed te gaan. De Nest geeft inmiddels een half uur door dat hij 27 graden wil, maar de wp slaat niet aan.

Ik heb inmiddels zowel normally open en common aansluitingen geprobeerd. Bij beide geen effect.

Edit: ook nog geprobeerd wat het effect is als ik dipswitch 8 op off zet. Dan laat hij even het menu zien, tot er een signaal komt vanuit de Nest. Dan worden ook vrijwel alles op de LG remote controller uitgeschakeld, net als dat je de dipswitch op on hebt staan. Echter helaas slaat de wp niet aan. .

Iemand nog een idee?
Ik weet niet wat die Nest praat maar voor zover ik weet kan de LG alleen on/off.
Dit zou je dan kunnen doen via de cn_ext aansluiting en in het installatie menu aangeven dat dit een potentiaal vrij contact is (basisgebruik). Ik zal dat zo eens testen hier, heb hem wel aangesloten maar nog niet gebruikt.

Edit: dat werkt, ik kan via de cn_ext aansluiting de warmtepomp in- en uitschakelen. Het enige nadeel van deze wijze is dat, net zoals inschakelen via de app, hij de instellingen van de silent mode niet meeneemt. Dat werkt alleen als je hem via de eigen controller aanzet.

[ Voor 9% gewijzigd door thido op 27-09-2020 16:14 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
thido schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:09:
[...]

Ik weet niet wat die Nest praat maar voor zover ik weet kan de LG alleen on/off.
Dit zou je dan kunnen doen via de cn_ext aansluiting en in het installatie menu aangeven dat dit een potentiaal vrij contact is (basisgebruik). Ik zal dat zo eens testen hier, heb hem wel aangesloten maar nog niet gebruikt.
Nest praat on/off tegen de warmtepomp. Alleen tegen een CV ketel kan hij opentherm praten .

Fijn als je dat eens wilt checken. Wat heb je dan aangesloten op die aansluiting? Ik neem aan dat het in de wp dan de aansluiting '3rd party controller' is?
Want ik heb in allerlei online handleidingen zitten zoeken, maar daar niets over gevonden.

Eigenlijk is het ook wel onhandig dat LG niet gewoon een fatsoenlijke installatie handleiding meelevert waar alles in beschreven staat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

rykers158 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:18:
[...]

Nest praat on/off tegen de warmtepomp. Alleen tegen een CV ketel kan hij opentherm praten .

Fijn als je dat eens wilt checken. Wat heb je dan aangesloten op die aansluiting? Ik neem aan dat het in de wp dan de aansluiting '3rd party controller' is?
Want ik heb in allerlei online handleidingen zitten zoeken, maar daar niets over gevonden.

Eigenlijk is het ook wel onhandig dat LG niet gewoon een fatsoenlijke installatie handleiding meelevert waar alles in beschreven staat. :(
Nee, niet de '3rd party controller' dat is een modbus device. Maar iets verderop in het manual de 'External Controller - Setting up programmable digital input'.

Met de externe thermostaat kun je dan ook nog schakelen tussen verwarmen en koelen (indien de thermostaat dat kan) maar zet je wel de eigen controller buitenspel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
thido schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:26:
[...]

Nee, niet de '3rd party controller' dat is een modbus device. Maar iets verderop in het manual de 'External Controller - Setting up programmable digital input'.

Met de externe thermostaat kun je dan ook nog schakelen tussen verwarmen en koelen (indien de thermostaat dat kan) maar zet je wel de eigen controller buitenspel inderdaad.
Welke manual bedoel je dan?
Ik heb alleen de summiere papieren 'installatie en gebruikershandleiding',
Verder online gevonden:
'LG R32 Monobloc Installation Instructions UK (April 2020)'
'Engineering-Product-Data-Book_Monobloc-R32,50Hz-_5BPM5-01D'

In die documentatie kom ik het aansluiten van iets op de CN_ext niet tegen. Ik heb dan ook geen idee waar ik de kabel vanaf de Nest Heatlink dan aan zou moeten sluiten zodat deze op de CN_ext aansluiting zou kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Hier vind je de gebruikers- en installatiehandleiding. In die laatste kun je ze terug vinden.
https://manualzz.com/manual/LG/HM071M.U43/

[ Voor 19% gewijzigd door thido op 27-09-2020 17:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24
mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 14:06:
[...]

Ik wens je natuurlijk van harte toe, dat de door jou behaalde COP's kloppen.
Maar ze zijn wel altijd onwaarschijnlijk hoog.
Het lukt in elk geval vrijwel niemand om dat te halen.
Dus dringt zich toch de gedachte op, dat je metingen niet kloppen.

En het is natuurlijk ook niet voor niets, dat leveranciers van warmtemeters al speciaal de sensoren tbv een warmtemeter bij elkaar zoeken, om de meetfout zo klein mogelijk te houden. Als ze allebei dezelfde afwijking hebben is het immers minder erg voor het resultaat van je meting.
Maar zelfs bij een professionele warmtemeter neemt de meetfout al behoorlijk toe, als je een kleine dT hebt, zoals bij WP's.

Kamstrup geeft bijvoorbeeld voor de Multical 603 op, dat de dT groter moet zijn dan 3K. Bij mijn WP is dat niet altijd zo. Ik zit dus ook wel eens lager. Met een grotere meetfout tot gevolg.
De meetfout die Kamstrup opgeeft (voor het gebied boven 3K dT dus) is bijv. Et = ± (0,5 + 3 ∆Θ min/∆Θ) %. Dus bij een dT van 3K heb je alleen van de sensors al een max. meetfout van Et = ± (0,5 + 3 *3 / 3) %= ± 3,5 %.
Daar komt dan de onnauwkeurigheid van de flowmeting nog bij: minimaal 2,02% en max. 5%.
Dus je ziet, zelfs bij professionele meters is het al een hele opgave om nauwkeurig te meten bij dergelijke kleine dT's.

Als jij meerdere sensors gebruikt voor het zelfde meetpunt, neemt de kans toe, dat je gemiddeld beter meet. Maar het hoeft niet. De sensors op de zelfde leiding kunnen toevallig ook allemaal een afwijking in de zelfde richting hebben.

Ik zou je willen voorstellen om een test te doen, om daarmee te kijken of je de meetfout kunt verkleinen.
Ga eerst eens een paar maand draaien met de meetopstelling die je voor ogen hebt. Zorg wel voor een goed contact van de sensors met de leiding als je ze niet in een dompelbuis hebt zitten (de profs doen dat ook niet voor niets ;) ). Dus warmtegeleidende pasta gebruiken en isolatie om dat deel van de leiding + sensor.

Vergelijk de meetwaardes dan met de resultaten van de ELGA.

Verwissel vervolgens de temp. sensors van je eigen meetsysteem (die van de aanvoer naar de retour en die van de retour naar de aanvoer). Uiteraard kabels ook omzetten.
Draai dan weer een paar maand en vergelijk de resultaten opnieuw met die van de ELGA.

Als er een groot verschil zit in de resultaten tov de ELGA, weet je dat er kennelijk een grote meetfout in de temp sensors zit.

Dat zegt natuurlijk nog niets over de resultaten van je flowmeting, maar het effect van een even grote procentuele fout in je temp. sensors is veel groter dan een even grote fout in je flow sensor, doordat je bij een WP systeem met relatief kleine dT's werkt.

Je kunt natuurlijk proberen om je sensors te ijken. Waardes meten en dan rekenkundig daarvoor corrigeren. Maar dan moet je eerst al wel een (liefst geïsoleerde) waterbak hebben met voldoende circulatie (dmv een motorgedreven schroefje) zodat de temperatuur gelijkmatig is. En je hebt natuurlijk een goede ijkthermometer nodig (liefst tot minimaal 0,1K nauwkeurig).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Morgen is het eindelijk zo ver, dan komt @koevlaas2 de WP installeren. Van de week al een keer de airco op verwarmen gezet dus komt precies op tijd.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

thido schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:08:
Hier vind je de gebruikers- en installatiehandleiding. In die laatste kun je ze terug vinden.
https://manualzz.com/manual/LG/HM071M.U43/
Edit: dat kabeltje/stekkertje om op de CN_ext aan te sluiten is meegeleverd met de warmtepomp (dunne zwart/rode kabeltje zot aan het stekkertje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Maikie18 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:40:
Morgen is het eindelijk zo ver, dan komt @koevlaas2 de WP installeren. Van de week al een keer de airco op verwarmen gezet dus komt precies op tijd.
Melcloud of Procon A1M ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zwerius schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:14:
[...]

En het is natuurlijk ook niet voor niets, dat leveranciers van warmtemeters al speciaal de sensoren tbv een warmtemeter bij elkaar zoeken, om de meetfout zo klein mogelijk te houden. Als ze allebei dezelfde afwijking hebben is het immers minder erg voor het resultaat van je meting.
Maar zelfs bij een professionele warmtemeter neemt de meetfout al behoorlijk toe, als je een kleine dT hebt, zoals bij WP's.

Kamstrup geeft bijvoorbeeld voor de Multical 603 op, dat de dT groter moet zijn dan 3K. Bij mijn WP is dat niet altijd zo. Ik zit dus ook wel eens lager. Met een grotere meetfout tot gevolg.
De meetfout die Kamstrup opgeeft (voor het gebied boven 3K dT dus) is bijv. Et = ± (0,5 + 3 ∆Θ min/∆Θ) %. Dus bij een dT van 3K heb je alleen van de sensors al een max. meetfout van Et = ± (0,5 + 3 *3 / 3) %= ± 3,5 %.
Daar komt dan de onnauwkeurigheid van de flowmeting nog bij: minimaal 2,02% en max. 5%.
Dus je ziet, zelfs bij professionele meters is het al een hele opgave om nauwkeurig te meten bij dergelijke kleine dT's.

Als jij meerdere sensors gebruikt voor het zelfde meetpunt, neemt de kans toe, dat je gemiddeld beter meet. Maar het hoeft niet. De sensors op de zelfde leiding kunnen toevallig ook allemaal een afwijking in de zelfde richting hebben.

Ik zou je willen voorstellen om een test te doen, om daarmee te kijken of je de meetfout kunt verkleinen.
Ga eerst eens een paar maand draaien met de meetopstelling die je voor ogen hebt. Zorg wel voor een goed contact van de sensors met de leiding als je ze niet in een dompelbuis hebt zitten (de profs doen dat ook niet voor niets ;) ). Dus warmtegeleidende pasta gebruiken en isolatie om dat deel van de leiding + sensor.

Vergelijk de meetwaardes dan met de resultaten van de ELGA.

Verwissel vervolgens de temp. sensors van je eigen meetsysteem (die van de aanvoer naar de retour en die van de retour naar de aanvoer). Uiteraard kabels ook omzetten.
Draai dan weer een paar maand en vergelijk de resultaten opnieuw met die van de ELGA.

Als er een groot verschil zit in de resultaten tov de ELGA, weet je dat er kennelijk een grote meetfout in de temp sensors zit.

Dat zegt natuurlijk nog niets over de resultaten van je flowmeting, maar het effect van een even grote procentuele fout in je temp. sensors is veel groter dan een even grote fout in je flow sensor, doordat je bij een WP systeem met relatief kleine dT's werkt.

Je kunt natuurlijk proberen om je sensors te ijken. Waardes meten en dan rekenkundig daarvoor corrigeren. Maar dan moet je eerst al wel een (liefst geïsoleerde) waterbak hebben met voldoende circulatie (dmv een motorgedreven schroefje) zodat de temperatuur gelijkmatig is. En je hebt natuurlijk een goede ijkthermometer nodig (liefst tot minimaal 0,1K nauwkeurig).
mmmm Ik heb hier toch wel eens mensen horen roepen dat Kamstrup het enig walhalla zou zijn,.

Ik heb dank zij @AUijtdehaag een mooie oplossing. die ook mss wat afwijkt, maar een mooie benadering heeft.
Graaddagen dan maar over beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zwerius schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:14:
[...]

Dat onderbuikgevoel heb ik altijd gehad. Echter; Als ik dus nu de sensoren vergelijk met de waarden die de ELGA zelf aangeeft dan zitten ze er akelig dichtbij in de buurt. De flow had dus maar een procentuele afwijking van 0,7%. Beide sensorparen zitten er even ver vanaf ( op de buis ) dan de sensoren in de ELGA.

Ik ga de komende maanden handmatig een COP meting doen wat de ELGA aan geeft en wat mijn domotica aan geeft.

Het wisselen van de sensoren is een goede om te proberen.
Daar heb ik de sensoren wel op uit gezocht, ijskoud water met ijsklontjes, 20 1-wire sensoren in de bak en daarna kijken welke paren matchen. Overigens mengde ik het water met de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP7YkI6kapZN2y3_-Mn54ixB7c8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pNF5Odyj219sLMAr5uSqlPDc.png?f=user_large

Dit zijn de temperaturen nu van aanvoer en retour.

Edit: Is het misschien tijd voor een deel #9?

Ik ga trouwens binnenkort de openingspost uitbreiden met informatie over de ELGA ACE.

[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 27-09-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
Nog niet naar gekeken. Moet ik me maar eens in gaan verdiepen dan

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dylantje2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:23:
[...]

mmmm Ik heb hier toch wel eens mensen horen roepen dat Kamstrup het enig walhalla zou zijn,.

Ik heb dank zij @AUijtdehaag een mooie oplossing. die ook mss wat afwijkt, maar een mooie benadering heeft.
Graaddagen dan maar over beginnen?
Kamstrup warmtemeters wordt wereldwijd mee "afgerekend" gecertificeerde meters dus. Wel zaak is om een meter te gebruiken die in de range van de warmtepomp valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:34
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:39:
[...]

Kamstrup warmtemeters wordt wereldwijd mee "afgerekend" gecertificeerde meters dus. Wel zaak is om een meter te gebruiken die in de range van de warmtepomp valt.
Ik kan je vertellen dat de Pt500 sensoren in de firmware gematcht zijn,
d.w.z. als je beide sensoren bijvoorbeeld in de aanvoer (of de retour plaatst)
zijn de "gemeten" temperaturen op +/-0,01°C identiek.
Wat de flow betreft zou ik een kamstrup kiezen met Qn 1,5 (1,5 m³/h nominaal)
of en trap lager.
Dan is de foutmarge voor de gangbare flows minimaal.
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

dunklefaser schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:52:
[...]

Ik kan je vertellen dat de Pt500 sensoren in de firmware gematcht zijn,
d.w.z. als je beide sensoren bijvoorbeeld in de aanvoer (of de retour plaatst)
zijn de "gemeten" temperaturen op +/-0,01°C identiek.
Wat de flow betreft zou ik een kamstrup kiezen met Qn 1,5 (1,5 m³/h nominaal).
Dan is de foutmarge voor de gangbare flows minimaal.
Just my 2 cts
Klopt, dat staat er ook op en in de handleiding.
Dat je geen wm moet kopen die voor een mega flow gemaakt is lijkt me logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:09:
[...]

Ga inderdaad met de OTGW digitaal meten. Beter dan er continu naast blijven staan. Merk dat de pomp al snel met vermogen van 0-10% werkt als de Ta en Tr dichterbij elkaar komen. Die 6,5graden is op de warmtepomp alleen. Bij de Loria schakelt het element in vanaf +/- 51 graden. Element is inderdaad instelbaar en staat op 60 graden ingesteld.

Ik zal eens kijken naar de filters maar dan zal mijn debiet ook laag moeten zijn toch?
Omdat ik door handmatig schakelen van driewegklep tussen SWW en CV en vice versa nu toch naast de pomp zit, even opgelet op de waarden. Ta bereikt een max van 53,1 graden zonder element, dan schakelt het relais het SWW element in. Tsww is dan 48,8 graden bovenin de boiler. Laatste stukje naar 52 graden (onze comfort instelling) neemt SWW element dus voor z'n rekening. Daar doet ie welgeteld 12 minuten over (jep, ik zat er toch nog naast :P). Boiler temp stijgt in 50 minuten bovenin van 38,8 naar 52,3 (+14 graden) en onderin van 21,5 naar 47,8 (+26,3 graden).

Ook even de flow in info menu bekeken. Die bedraagt tijdens SWW run maximaal 31,8 L/m, ofwel ruim 1.900 liter per uur; dus ongeveer de 2 m3/h die Techneco je eerder meldde. Onze pomp staat nu even in stand 4; maar dat is pas sinds kort. Afgelopen paar jaar ging SWW run net zo vlot, met pomp op stand 2. Ik vermoed daarom dat die pompstand alleen voor CV deel relevant is. Daarvan heeft iemand vast meer verstand dan ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:59
@overwinteraar je had er zin in! Bedankt voor de bruikbare info. Ik ga er mee naar de installateur. Mijn klep staat trouwens standaard op de laatste stand die gebruikt is mocht je je dat nog afvragen. Welk merk vat heb jij?

Edit: drieweg klep schiet wel terug naar CV stand (altijd naar onderen dus)

[ Voor 16% gewijzigd door Bo0bz op 27-09-2020 20:40 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:35:
@overwinteraar je had er zin in! Bedankt voor de bruikbare info. Ik ga er mee naar de installateur. Mijn klep staat trouwens standaard op de laatste stand die gebruikt is mocht je je dat nog afvragen. Welk merk vat heb jij?

Edit: drieweg klep schiet wel terug naar CV stand (altijd naar onderen dus)
Nou ja, zin in... als je toch noodgedwongen naast de pomp mag wachten om weer naar CV stand te schakelen, dan maken we meteen maar vam de nood een deugd he... ;) en eigenlijk ook wel grappig die data even scherp te hebben.

Geen idee welk merk vat het is; betreft standaard 300l SWW vat dat Techneco een paar jaar terug leverde bij Loria 6010 met SWW en zonneboilerspiraal. Ik heb 'm wel van extra isolatie voorzien trouwens (rol steenwol), omdat zolder niet heel goed geïsoleerd is.

Dank voor input op stand driewegklep. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:55
BarryH schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:11:
@Fr33z @Naalroc
met Warmtepomp ga je naar een hogere flow,
kruislings aansluiten is alleen nodig om te voorkomen dat als je koud water gaat circuleren dit aan de bovenzijde de radiator inkomt, gelijk bij de ingang naar beneden valt en de radiator weer verlaat
om even een vraag van een paar dagen oud naar boven te halen:
Stel ik wil wat koelen in huis met een L/W WP en ik heb beneden vloerverwarming en boven op twee verdiepingen heb ik T22-radiatoren: heeft het enig nut/doen die T22s dan iets qua verkoeling of gaat dat eigenlijk alleen met de vloer of met fancoils?

ik vraag het omdat ik dan kan bepalen of het uberhaupt zinnig is de T22s kruislings aan te sluiten.

NB: ik weet dat er gedoe komt met dauwpunt en condens en dat je geen vocht verwijderd dus dat het effect beperkt is, dat vind ik niet erg. Gaat echt om een klein beetje bijkoelen indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
[...]

Standaard is de CV stand, maar ik heb een Loria gehad die niet de klep terugbracht in CV stand en toen heb ik het met een keerklep opgelost.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 21:31
mkleinman schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:08:
[...]

Wellicht een knik of braam in je koelleiding.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
koevlaas2 schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:40:
[...]

Standaard is de CV stand, maar ik heb een Loria gehad die niet de klep terugbracht in CV stand en toen heb ik het met een keerklep opgelost.
Tnx (y). Schakelde die nog wel automatisch van CV stand naar SWW stand, of lag die beweging ook 'plat' zoals bij mij?

Schakelt hier beide kanten (CV/SWW) alleen handmatig, via testmenu. Lijkt simpelweg een signaal (relais?) naar de driewegklep te missen als SWW run start of stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:54
Fr33z schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:08:
[...]

om even een vraag van een paar dagen oud naar boven te halen:
Stel ik wil wat koelen in huis met een L/W WP en ik heb beneden vloerverwarming en boven op twee verdiepingen heb ik T22-radiatoren: heeft het enig nut/doen die T22s dan iets qua verkoeling of gaat dat eigenlijk alleen met de vloer of met fancoils?

ik vraag het omdat ik dan kan bepalen of het uberhaupt zinnig is de T22s kruislings aan te sluiten.

NB: ik weet dat er gedoe komt met dauwpunt en condens en dat je geen vocht verwijderd dus dat het effect beperkt is, dat vind ik niet erg. Gaat echt om een klein beetje bijkoelen indien mogelijk.
Met een Ta van 18°C zul je er weinig van merken, maar je kunt er natuurlijk zelf ventilatoren opzetten, zoals besproken in LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen. Een kant en klare Speedcomfort zal waarschijnlijk niet werken, want die gaat pas aan bij een Ta boven 30°C. Echter voor koeling vergelijkbaar met een airco heb je een condenserende fancoil nodig zoals bijvoorbeeld de Innova Airleaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53

Japie.G

Colour Classic

doek55 schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:51:
[...]

Met een Ta van 18°C zul je er weinig van merken, maar je kunt er natuurlijk zelf ventilatoren opzetten, zoals besproken in LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen. Een kant en klare Speedcomfort zal waarschijnlijk niet werken, want die gaat pas aan bij een Ta boven 30°C. Echter voor koeling vergelijkbaar met een airco heb je een condenserende fancoil nodig zoals bijvoorbeeld de Innova Airleaf.
Doet zo’n fancoil als verwarming ook nog wat met lage ta’s?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@Japie.G Daar is die uitermate geschikt voor vanwege de ingebouwde ventilator. Een normale T22 doet juist bijna niets meer bij Ta < 30°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

doek55 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:19:
@Japie.G Daar is die uitermate geschikt voor vanwege de ingebouwde ventilator. Een normale T22 doet juist bijna niets meer bij Ta < 30°C.
Hmm.. heb een kamertje die ik iets wil bij verwarmen waar nu niks zit. Maar waar ik wel redelijk makkelijk verwarmingsleiding heen kan krijgen.. interessant..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
@Japie.G Hier heb je wat meer informatie over afmetingen en vermogen in het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Geef een t22 of jaga paar ventilatoren en je hebt hetzelfde vermogen voor veel minder geld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
doek55 schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:51:
[...]

Een helemaal kant en klare speedcomfort gaat inderdaad te laat aan. Daarom heb ik nu een W1209 ertussen gezet ipv de clixon van speedcomfort. Dat scheelt een hoop zelf in elkaar knutselen met ventilatoren en kan je toch ervoor zorgen dat ze wat eerder aangaan dan bij 30+ graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Tegen beter weten in met veel te weinig m2 thuis (garage komt er binnenkort nog bij), stug de Ta via WAR op zo'n 27graden staan nu. Eens zien wanneer het pendelgedrag gaat beginnen. Tot dus ver draait de SW75YAA thuis een uur heel stabiel op 420W. Wist niet eens dat die zo laag kon gaan..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rykers158 schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:39:
[...]

Een helemaal kant en klare speedcomfort gaat inderdaad te laat aan. Daarom heb ik nu een W1209 ertussen gezet ipv de clixon van speedcomfort. Dat scheelt een hoop zelf in elkaar knutselen met ventilatoren en kan je toch ervoor zorgen dat ze wat eerder aangaan dan bij 30+ graden.
Zon schakeling is overbodig, de wp draait bijna constant dus ventilators ook, laat maar lekker 24/7 draaien met 3 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:26:
[...]

Jammer
Ik had gehoopt dat je dat nu juist niet zou doen gezien alle twijfel en meetfouten afgelopen jaar. :|

Hier ook 12W uit, 21 in stand-by, 58 met pomp.
Zoiets?

https://www.bouwproducten...temeter-multical-302.html

Vond er 1 in Duitsland voor 110 euro.

Edit:
Nog een andere optie is om via bluetooth verbinding met de ELGA te maken en dan hetzelfde te doen als wat de Remeha Smart Start app kan. Die leest ook elke parameter uit en laat die zien.

Dat zou ook nog een optie zijn om alle relevante informatie uit de ELGA te krijgen voor het bepalen van de COP.

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 28-09-2020 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
https://zaehleronlineshop...rahtgebundener-M-Bus-15-m
Deze heb ik gekocht tijd terug en er tussen hangen. Nu nog uitlezen via de Mbus :)
Transport naar NL was 17€ en door hun geregeld. Setje afsluiters erbij waar bij 1 de temp. sensor in gestoken kan worden en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Let wel op, dat het type op het plaatje (en in de pdf-datasheet) maar geschikt is voor een nominale flow van 0,6 m3/uur (max. 1,2 m3/uur) met een drukverlies van 15 mbar (=1,5 mvk). Het is ook maar een DN15. Dat is voor veel WP-installaties (die juist een veel grotere flow moeten hebben dan radiatorsystemen, vanwege een dT van ca. 5 ipv 20°C) veel te weinig.
Er zijn wel grotere 302 types, maar of die ook € 110,- kosten......???

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is de meest gebruikte (type) hier op het forum inderdaad, kost 110-135,-
Edit:
Nog een andere optie is om via bluetooth verbinding met de ELGA te maken en dan hetzelfde te doen als wat de Remeha Smart Start app kan. Die leest ook elke parameter uit en laat die zien.

Dat zou ook nog een optie zijn om alle relevante informatie uit de ELGA te krijgen voor het bepalen van de COP.
Doe het nou niet, die zooi is niet geijkt, ga je uiteindelijk toch twijfelen.
Ik twijfel nooit aan mijn warmtemeter en heb daar door al vroegtijdig een probleem met de vulling gevonden/ontdekt.

https://www.ebay.de/sch/i...84.l1313&_odkw=warmezaler

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 28-09-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zwerius schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:46:
[...]

Let wel op, dat het type op het plaatje (en in de pdf-datasheet) maar geschikt is voor een nominale flow van 0,6 m3/uur (max. 1,2 m3/uur) met een drukverlies van 15 mbar (=1,5 mvk). Het is ook maar een DN15. Dat is voor veel WP-installaties (die juist een veel grotere flow moeten hebben dan radiatorsystemen, vanwege een dT van ca. 5 ipv 20°C) veel te weinig.
Er zijn wel grotere 302 types, maar of die ook € 110,- kosten......???
Da's nog wel een dingetje dan. Met 17liter/minuut zit ik nominaal al op 1020m3/h. Deze zou dus nog maar net kunnen. En die ik noemde kan dus niet vanwege dT probleem?

Ik zit op die Duitse website te kijken maar kom zo niet 1 2 3 tegen welke ik dan wel zou moeten hebben.

Heb je toevallig een linkje naar een webshop die wel juist is qua flow en temperatuurmeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Ik heb die tot 2,5m3/hr, maar twijfel nu eigenlijk zelf of ik wel uit kom met de minimale flow die daarbij vermeld wordt. Zou dat dan weer meer afwijking geven? Zit binnenkort wel aan de 20ltr/min waarschijnlijk, wat dan weer net wel zou uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
reneeke1970 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:17:
[...]

Zon schakeling is overbodig, de wp draait bijna constant dus ventilators ook, laat maar lekker 24/7 draaien met 3 watt
Dat klopt ook wel eigenlijk. Het leek bij mij even nuttig omdat ik de LG eerst stookte op de combi van war en ruimtetemperatuur en hij daardoor maar korte runs met lange pauzes had. Inmiddels vanaf vanochtend alleen op war en een lange run.

Zonder clixon draait de speedcomfort permanent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robindd schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:58:
Ik heb die tot 2,5m3/hr, maar twijfel nu eigenlijk zelf of ik wel uit kom met de minimale flow die daarbij vermeld wordt. Zou dat dan weer meer afwijking geven? Zit binnenkort wel aan de 20ltr/min waarschijnlijk, wat dan weer net wel zou uitkomen.
Die meters meten vanaf een flow van 0,025 m3

Anders zou ik bij een warmtenet de flow knijpen voor de kosten 😀

Deze is 15 liter per uur minimaal
https://www.ebay.de/itm/U...6843a1:g:9SMAAOSwRNde51at

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 28-09-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Robindd schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:58:
Haha toevallig. Ik had dezelfde vraag in een ander topic, Is geen probleem is de conclusie
mkleinman schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:55:
[...]

Heb je toevallig een linkje naar een webshop die wel juist is qua flow en temperatuurmeting?
https://zaehleronlineshop...ler-Kamstrup-MultiCal-302

hier heb ik hem besteld. Met mbus functie. Dat wordt mooi nerden binnenkort.

[ Voor 29% gewijzigd door Japie.G op 28-09-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
mkleinman schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:55:
[...]

Da's nog wel een dingetje dan. Met 17liter/minuut zit ik nominaal al op 1020m3/h. Deze zou dus nog maar net kunnen. En die ik noemde kan dus niet vanwege dT probleem?

Ik zit op die Duitse website te kijken maar kom zo niet 1 2 3 tegen welke ik dan wel zou moeten hebben.

Ik heb zo 1,2,3 geen link naar een webshop. Ik heb de technische info alleen maar gehaald uit de beschikbare documenten op de website van kamstrup (NL).

Ik heb mijn Kamstrup Multical 603 destijds gekocht via de plaatselijke installateur. Was wel aanmerkelijk duurder. Er staat me iets bij van € 450,- of zo.
Maar de link waar @Japie.G naar verwijst, lijkt in elk geval al een stuk beter.

Ik weet dat er soms gebruikte exemplaren voor zeer scherpe prijzen worden aangeboden, die soms tientallen jaren gebruikt zijn in appartementencomplexen. Die zijn dan denk ik vervangen om weer aan nieuwe meeteisen te voldoen. Die exemplaren zullen dan waarschijnlijk niet zo nauwkeurig meer zijn.

Maar waarom nieuwe exemplaren ongeijkt verkocht zouden worden zoals iemand eerder stelde, kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen. Ik neem aan, dat Kamstrup zoiets absoluut zou proberen te voorkomen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robindd schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:08:
Tegen beter weten in met veel te weinig m2 thuis (garage komt er binnenkort nog bij), stug de Ta via WAR op zo'n 27graden staan nu. Eens zien wanneer het pendelgedrag gaat beginnen. Tot dus ver draait de SW75YAA thuis een uur heel stabiel op 420W. Wist niet eens dat die zo laag kon gaan..
Dat zijn inderdaad mooie getallen, mijn Mitsu 11,2 YHA variant gaat "slechts" terug tot +-800Watt elektrisch.

Dit is gewoon ff spelen / experimenteren. Als hij begint te pendelen Ta 1 graadje omhoog.
Het verschil in COP bij Ta 27 of Ta 28 is minimaal.

Van Ta 27 naar Ta 28 betekent wel 25% meer afgegeven vermogen (Gerekend met Truimte 21 graden), dus je zit al in de buurt van de sweetspot als hij al een uur draait zonder te pendelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:50
Hoi,

ik zit met een probleempje met mijn installatie. heb geen tekening, maar is eigenlijk heel simpel.
groot buffervat (1000L) met hygienespiraal met daarachter doorstroomverwarmer voor SWW (voor het verhaal niet zo relevant). vat wordt op 2 manieren opgewarmd, onafhankelijk van elkaar:
1: via de onderste spiraal dmv 3 rekken heatpipes zonnecollectoren.
2. op het vat zelf, ongeveer de bovenste 400L door een L/W warmtepomp.

de vloerverwarming zit direct op het vat bovenin, met een pomp erop die wordt aangestuurd door de thermostaat in de kamer (standaard wireless chronotemp ding). retour zit onderin het vat.
Vloerverwarming zijn van de oude tyleenslangen (bij de bouw gelegd, 40 jaar oud).
Werkt al 2 jaar prima zo. Er zit achter de vvw direct een magnetische vuilafscheider en een micro-ontluchter.

Echter: ik besef mij dat deze opstelling 2 nadelen heeft, namelijk:
1. ik kan niet koelen. en vind dat best jammer gezien de afgelopen 2 zomerseizoenen.
2. er is geen gescheiden circuit tussen de WP en VVW.

gezien bovenstaande leek het mij een goed idee om een platenwisselaar tussen de vvw en het vat te plaatsen. allemaal gelukt, maar ik merk dat er toch behoorlijk verschil zit in warmte vanuit het vat, en wat de vloer in gaat. scheelt zeker een paar graden en dat gaat toch behoorlijk wat extra kwh'tjes kosten. daarnaast is de flow ook lager, haal nu namelijk nog maar 0.6m3/h ipv 1.0m3/h. (ligt mogelijk aan de platenwisselaar, die lijkt wat issues te hebben maar wil eigenlijk geen nieuwe kopen.)
ergo, ik ben er niet echt blij mee. nu heb ik eigenlijk 2 opties en ben een beetje de voors en tegen aan het afwegen. daar heb ik wat hulp bij nodig.

nu mijn vraag:
wat kan ik beter doen:
1: vvw terug aan het vat, en een extra leiding naar de WP direct (om het vat heen dus, incl kogelklep) zodat ik in de zomer kan koelen. geen circuit scheiding dus. rendement technisch het beste, maar dus wel gaat hetzelfde water de vloer in, als in de WP. (werkt wel al 2 jaar zo).
2: ik heb de bovenste spiraal op het vat nog vrij, dus daar die warmtewisselaar kan ik ook gebruiken, en dan ook een extra leiding (om het vat heen dus, incl kogelklep) leggen zodat ik ook kan koelen in de zomer. wel circuit scheiding, maar als ik wil koelen dus geen circuit scheiding. wel weer iets meer verlies, want er zit toch een warmtewisselaar tussen.

ik neig een beetje naar 2, maar dat is wel aanzienlijk meer werk dan opties 1.
kunnen jullie eens meedenken wat slimmer is, en waarom?

super bedankt alvast!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:37
Een kleiner tweede vat voor SWW (evt met hygiëne spiraal)
Dat vat met prio opwarmen met de heatpipes, bijwarmen in avond met je Wp voorzover dat nodig is ( nl wat je niet met je doorstroomverwarmer kan opwarmen)

Je huidige vat verwarm je niet meer met de WP en gebruik je alleen voor cv ondersteuning.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:50
BarryH schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:39:
Een kleiner tweede vat voor SWW (evt met hygiëne spiraal)
Dat vat met prio opwarmen met de heatpipes, bijwarmen in avond met je Wp voorzover dat nodig is ( nl wat je niet met je doorstroomverwarmer kan opwarmen)

Je huidige vat verwarm je niet meer met de WP en gebruik je alleen voor cv ondersteuning.
bedankt voor de input.
echter is dat een ander projectje, dat extra vat zou het liefst dan een WPboiler worden, maar dat is nog wel ff een klusje gezien de plaatsing etc.

heb je ook input over de vraag?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rykers158 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:44:
[...]

Dat klopt ook wel eigenlijk. Het leek bij mij even nuttig omdat ik de LG eerst stookte op de combi van war en ruimtetemperatuur en hij daardoor maar korte runs met lange pauzes had. Inmiddels vanaf vanochtend alleen op war en een lange run.

Zonder clixon draait de speedcomfort permanent.
Zo doe ik het tenminste, gisteren stekker erin, en eind maart weer eruit. Blijft gelijk de lucht lekker over vloer circuleren voor gelijkmatige temperatuur

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 123 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.