Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.479 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Chris_82 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:20:
@mkleinman Nice!
Maar, 2kW verbruik op een 6kW warmtepomp, hoe verklaar je dat?
Vandaag is de WP hier gestart, maar nog niet boven de 1.3 kW / 8kW gezien.
Ongetwijfeld volgen er binnenkort meer ervaringen.
Ik heb om eerlijk te zijn geen idee. Ik heb de sensoren ook nog niet terug geplaatst dus ik weet ook nog niet wat de verschillende temperaturen waren. De verantwoordelijke Raspberry PI is uit op dit moment dus ik heb geen flowmeting, temperatuur van de vloerverdeler etc.

Nog wel een voordeel: De nieuwe ACE heeft een display waar hij ook temperaturen en flow op weer geeft. Die kan ik gebruiken om te kijken of mijn eigen flowmeter dezelfde waarde aan geeft of niet.

Dat ga ik aankomend weekend, toch slecht weer, herstellen.

Wat ik heb begrepen is dat de ELGA ACE 6kW aanzienlijk meer vermogen kan leveren dan die 6kW die op de sticker staat. Bron is iemand die gewerkt heeft aan de ontwikkeling van de ELGA zelf.

En wat ik vermoed dat de gekozen stooklijn ook bepaald hoe de warmtepomp start. Op het filmpje is te zien hoe snel de aanvoertemperatuur stijgt. Daar was de oude ELGA/Carrier veel langer mee bezig.

Wordt vervolgd in elk geval!
Ramon_1984 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:20:
@mkleinman 35 graden uit de elga, en wat was de ta vande vloerverwarming?
Alle sensoren liggen er dus nog uit, kom ik op terug! :)

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 25-09-2020 19:28 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:25
Andrehj schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:05:
[...]

In de app kan dat idd, maar die zit er minimaal een factor 10 naast.
Op de website krijg ik te zien dat die rapportage niet beschikbaar is, wegens geen aangesloten meter. Dat klopt ook met de melcloud manual die ik ooit ergens heb gedownload.

[...]

Dat had ik ook al in de handleiding gevonden, maar van de zin "Pulse type Voltage free contact for 12 V DC detection by FTC (TBI.2 1 pin, TBI.3 5 and 7 pins have a positive voltage.)" kan ik geen chocola maken. Want ik kan Voltage Free niet rijmen met 12V of Positive Voltage. Geen idee dus hoe ik daar de S0 uitgangen van de din-rail meters op aan moet sluiten. Of denk ik te moeilijk en moet ik het gewoon maar aan elkaar hangen? :?

Probleem is ook dat ABB netjes vermeld dat ze een pulse uitgang hebben die een S0 pulse (gestandaardiseerd) uitstuurt, maar dat Mitsubishi nergens aangeeft dat hun ingang deze S0 standaard ondersteunt.
Als ik dit zo lees moet je abb voltage free zijn dus alleen een contact wat aan en uit gaat (0V en met weerstandsmeter 0 en >100ohm. Je. Mitsu heeft als ingang tbi.2 1 pin en de spanning moet je halen van tbi 3 5 of tbi 3 7. Zodat Bij open contact 0V of de spanning van 3 5 gemeten kan worden op pin 1 (gesloten contact) waar dan de ingang van de processorteller op zit. Als ABB dus nooit spanning geeft kan je die ertussen hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tehfnz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-06-2022
Vandaag verkennend gesprek gehad met installateur voor een Mitsu split unit. Warmteverliesberekening, vloeropbouw & details vloerverwarming (lengte/aantal krignen / legafstand).

Hij sprak dat er mogelijks een buffervat nodig zou zijn. Is er een manier hoe ik zelf relatief eenvoudig kan nagaan of dit effectief nodig is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Minimale systeeminhoud zal waarschijnlijk wel in de handleiding staan. Blijft over dat je even je eigen systeeminhoud uit moet rekenen. Deze moet gelijk zijn aan, of groter zijn dan, de inhoud aangegeven in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Dapdodo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:57:
[...]

Als ik dit zo lees moet je abb voltage free zijn dus alleen een contact wat aan en uit gaat (0V en met weerstandsmeter 0 en >100ohm. Je. Mitsu heeft als ingang tbi.2 1 pin en de spanning moet je halen van tbi 3 5 of tbi 3 7. Zodat Bij open contact 0V of de spanning van 3 5 gemeten kan worden op pin 1 (gesloten contact) waar dan de ingang van de processorteller op zit. Als ABB dus nooit spanning geeft kan je die ertussen hangen
Zo lees ik het ook inderdaad, en zo is het bedoeld volgens mij.
Mijn Youless werkt min of meer hetzelfde, wordt ook in aangegeven welke de + en - is, en volgens mij komt de spanning van de uitlees unit en idd niet van de meter zelf.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:18:
Stuk meer vermogen dan de elga/carrier met 3.5kW en max 1200W (en meestal 1060W)
En dat blijf ik zo apart vinden dat ik met mijn eigen gekluste COP en vermogensmeting ik behoorlijk hogere waarden zag.

Ik ben ontzettend benieuwd wat mijn sensoren straks zeggen t.o.v. het display van de ELGA.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Hmm, de sensor wat verder terug in mijn vat gestoken net, scheelde direct 3/4 graden...
Hoe hebben de meeste hem hier gemonteerd? Heb er nog geen pasta of iets dergelijks aan gedaan en met wat pvc tape even min of meer aan de dompelbuis geplakt (de kabel ten minste). Niet ideaal. Eigenlijk zou iets wat redelijk strak om de kabel gaat en klem in de dompelbuis gedrukt kan worden ideaal zijn..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Dapdodo schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 19:57:
[...]

Hartstikke bedankt. Nu kan ik verder en snap ik het. De ABB is voorzien van een transistor output die elektrisch gescheiden is van het meetcircuit. Dat zal dus wel een optocoupler zijn.
Dan sluit ik dus de 12V van connector TBI 3 pennen 5 en 7 aan op de C aansluiting van de ABB (C zal wel staan voor Collector van de transistoruitgang), en de uitgang van de ABB weer op TBI 3, pennen 6 en 8.
_/-\o_

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mkleinman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:19:
[...]

En dat blijf ik zo apart vinden dat ik met mijn eigen gekluste COP en vermogensmeting ik behoorlijk hogere waarden zag.

Ik ben ontzettend benieuwd wat mijn sensoren straks zeggen t.o.v. het display van de ELGA.
Die 3.5 is ook onder nul

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

Japie.G

Colour Classic

Maakt het bij de verdeler uit welke kant het water op stroomt? Maw, maakt het uit welke buis van de verdeler ik pak als aanvoer en welke als retour? Het gaat om vloerverwarming in slakkenhuispatroon met een gesloten verdeler. Bij mijn ombouw project zou het net wat lekkerder uitkomen als ik dat wat nu de retourbuis is verander in de aanvoerbuis..

[ Voor 21% gewijzigd door Japie.G op 26-09-2020 09:18 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Japie.G schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:16:
Maakt het bij de verdeler uit welke kant het water op stroomt? Maw, maakt het uit welke buis van de verdeler ik pak als aanvoer en welke als retour? Het gaat om vloerverwarming in slakkenhuispatroon met een gesloten verdeler. Bij mijn ombouw project zou het net wat lekkerder uitkomen als ik dat wat nu de retourbuis is verander in de aanvoerbuis..
Sommige verdelers die mengen water van de retour bij in de aanvoer. Bij LTV verdelers gebeurd dit niet. Ik weet niet wat voor type vloerverdeler je hebt maar het bijmengen van water en het omdraaien van aanvoer- en retour zou een dingetje kunnen zijn.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
@Japie.G Als je van die instelbare flowmeters hebt, dan maakt dat zeker uit.
En ook de afsluiters hebben liever de stromingsrichting de goede kant op.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 20:25
Gisteren is onze warmtepomp voor het eerst aangesprongen maar hij wordt niet warm. Het buffervat komt niet op temperatuur maar dat is niet vreemd gezien de wp elke 5 minuten aan en uit gaat. Na wat langer op het scherm van de wp kijken zie ik dat de warmtevraag telkens weg valt. Ook op mijn Watts systeem zie ik dat het verwarming symbool elke x minuten uit/weg gaat terwijl zijn setpoint niet bereikt is (20.2°C vs 21.0°C). Op de centrale kan ik niets instellen wat regeling betreft maar elke ruimte heeft een thermostaat en daar zie ik dat het type op PWM staat en niet op hysterese. Is dit aan/uit gedrag wat je verwacht als elke ruimte in PWM mode/type staat?

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

• BarryH
  • Nu online
@Huupke Wat gebeurt er als je 25 graden instelt als temperatuur?
Daarnaast helpt het als je je systeem wat verder omschrijft. Wat je beschrijft klinkt wellicht als een thermostaat probleem, maar met de info die we nu hebben kunnen we wel vragen stellen maar niet echt advies geven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Naalroc schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:40:
@Japie.G Als je van die instelbare flowmeters hebt, dan maakt dat zeker uit.
En ook de afsluiters hebben liever de stromingsrichting de goede kant op.
Dat snap ik hoor, maar kk heb losse balken als verdeler. Ik kan se de balk met flowmeters naar beneden zetten en de andere naar boven. Het gaat me puur om de lussen in de vloer. Maakt dat wat uit?

• Naalroc
Nou, nee, waar die balken zitten maakt niets uit.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:23

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:56:
ELGA ACE hangt intussen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant trouwens dat de aanvoer en retour bij de ELGA ACE andersom zitten t.o.v. de ELGA/Carrier. Met andere woorden; Wij hebben de unit vanochtend verkeerd aangesloten en kregen geen flow en dus debietfouten.

[Afbeelding]
Was de carrier kapot dat je vervangt? Of omdat je meer vermogen nodig hebt?
Eerste run, 2kW verbruik bij ongeveer 35 graden aanvoer waarbij ook de aanvoertemperatuur snel op loopt ( bij 19liter/minuut flow ).

YouTube: ELGA ACE 6kW eerste run na installatie
14 graden buiten dat maakt wel verschil hoor, dan gaat het snel, 10 graden aanvoer verhoging in 20 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pf6Ss08PbtwWIdYIfyKdYdhKzw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lgoU9OiuOmoRZ1wqVpJHulu4.jpg?f=user_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Naalroc schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:02:
Nou, nee, waar die balken zitten maakt niets uit.
Okee, dubbelcheck. er is dus geen designtechnische reden waarom ik of de ene kant, of de andere kant van de groeplus/vloerbuislus als aanvoer ofwel retour gebruik? Zolang ik de verdeler aanvoerbalk maar als aanvoer gebruik en de verdeler retourbalk als retour?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuPkuEvEl6aLOsRvAy1QFoxbcAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SpOxwvH2BVN5YqxvzoNcOhi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de beide buizen dus omdraaien? Boven naar beneden en beneden naar boven

[ Voor 48% gewijzigd door Japie.G op 26-09-2020 10:09 ]

• Huupke
Als ik hem hoger zet, nu op 26.5°C voor de woonkamer, blijft de wp aan staan.

Het systeem bestaat uit een LG split (12kW) met buffervat en zoneregeling voor de bovenverdieping. De zoneregeling wordt gedaan door een Watts systeem waarbij elke ruimte een thermostaat heeft en er een centrale touchscreen is waarop je alles kunt instellen. Ook kan ik alles volgen en instellen met een Watts app op mijn mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In huize AUijtdehaag de kachel maar weer aangestoken.
En weer verder met de procon modbus integratie in HA.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BarryH
  • Nu online
Huupke schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:05:
Als ik hem hoger zet, nu op 26.5°C voor de woonkamer, blijft de wp aan staan.

Het systeem bestaat uit een LG split (12kW) met buffervat en zoneregeling voor de bovenverdieping. De zoneregeling wordt gedaan door een Watts systeem waarbij elke ruimte een thermostaat heeft en er een centrale touchscreen is waarop je alles kunt instellen. Ook kan ik alles volgen en instellen met een Watts app op mijn mobiel.
Kan je de Ta zien bij de warmtepomp en de Tr?
wellicht is de DeltaT te klein?

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:08:
.............
En weer verder met de procon modbus integratie in HA.
Kan je dan verwarmen en koelen gelijktijdig aan zetten? Of is het zo ontworpen, dat als je de één aan zet, de ander weer terug springt?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Naalroc De een aan is de ander uit.
Probeer maar.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-09-2020 10:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:05:
[...]

Okee, dubbelcheck. er is dus geen designtechnische reden waarom ik of de ene kant, of de andere kant van de groeplus/vloerbuislus als aanvoer ofwel retour gebruik? Zolang ik de verdeler aanvoerbalk maar als aanvoer gebruik en de verdeler retourbalk als retour?
Ja inderdaad, al zou ik ze eerst wel even andersom spoelen, er kan wat rommel uit spoelen als je flow andersom gaat.
[Afbeelding]

Ik denk gezien het plaatje dat je slangen te kort zijn om de onderste balk nog boven de nieuwe onderste balk te krijgen, die onderste komt dan namelijk wat hoger door de extensions aan die balk en de bovenste heeft ze niet waardoor de balken dichter op elkaar komen, onderste slangen inkorten is ook geen optie aangezien die slangen al erg kort zijn.
Ik zou het zo laten, waarom wil je dat?

• Dapdodo
[...]

[Afbeelding]

Ja, heb ik ook moeten doen omdat de heren van de vloerverwarming de rode en de blauwe afsluiter verkeerd hadden geplaatst en dus verkeerd op de ketel aangesloten. De flowmeters laten dan niks door, Hoe het door je vloer gaat maakt weinig uit.

• Huupke
BarryH schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:12:
[...]

Kan je de Ta zien bij de warmtepomp en de Tr?
wellicht is de DeltaT te klein?
Ta is 30° (gelijk aan setpoint) en Tr is 27°.
Nu ik de ruimte temperatuur setpoint heb verhoogt blijft de wp aan dus ik denk niet dat het iets met de wp van doen heeft. De wp regelt immers op de temperatuur van het water en niet op de lucht in de ruimte.

Ik zou graag eens de thermostaat op type hysterese ipv PWM zetten maar ik weet niet of dat kwaad kan.

• Robindd
[...]

[Afbeelding]

Behalve als er net als bij mij in onze nieuwbouw bij de tuindeuren eerst een meander patroon gelegd is, en vervolgens slakkenhuis. In ieder geval, dat zegt de tekening. Dan wil je je aanvoer daar eerst langs, en niet als laatst uiteraard.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:18:
[...]

Ja inderdaad, al zou ik ze eerst wel even andersom spoelen, er kan wat rommel uit spoelen als je flow andersom gaat.

[...]

Ik denk gezien het plaatje dat je slangen te kort zijn om de onderste balk nog boven de nieuwe onderste balk te krijgen, die onderste komt dan namelijk wat hoger door de extensions aan die balk en de bovenste heeft ze niet waardoor de balken dichter op elkaar komen, onderste slangen inkorten is ook geen optie aangezien die slangen al erg kort zijn.
Ik zou het zo laten, waarom wil je dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW-5Sgr0hE_LegH86QKHvRJpJNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbajJYjScUgv5yxe02o1QLI5.jpg?f=fotoalbum_large

Ben een nieuwe aan het plaatsen. Qua leidingwerk straks voor aanvoer/retour is dit makkelijker, lees minder buigen 😉 Bedankt voor de info!

• BarryH
  • Nu online
@Huupke de watts handleiding al doorgespit?

• Robindd
Huupke schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:27:
[...]

Ta is 30° (gelijk aan setpoint) en Tr is 27°.
Nu ik de ruimte temperatuur setpoint heb verhoogt blijft de wp aan dus ik denk niet dat het iets met de wp van doen heeft. De wp regelt immers op de temperatuur van het water en niet op de lucht in de ruimte.

Ik zou graag eens de thermostaat op type hysterese ipv PWM zetten maar ik weet niet of dat kwaad kan.
Gaat je WP überhaupt wel samen met PWM? Dat lijkt het probleem te zijn. Heb hier ook gewoon aan/uit met hysteresis tegenwoordig.

• Huupke
Helaas heb ik nog niet kunnen vinden of de wp ook PWM ondersteund, andersom dus de Watts even op hysterese zetten leek me makkelijker om even te proberen.
Nergens in de wp handleiding wordt er gesproken over PWM en de thermostaat support van de wp lijkt dus gewoon aan/uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Huupke op 26-09-2020 11:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011

j4y

Afgelopen 2 dagen heeft @koevlaas2 hard gewerkt om hier een J serie monoblock te plaatsen (gekocht met de samenkoop groep). Super!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lyoo626l.22.04.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/trce89kovrz.21.36.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2g6p2uw5q0v.21.35.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:52
@koevlaas2 heeft het maar druk met ons groepje voor de pana's.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
j4y schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:32:
Afgelopen 2 dagen heeft @koevlaas2 hard gewerkt om hier een J serie monoblock te plaatsen (gekocht met de samenkoop groep). Super!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit, al is de isolatie in die koker niet erg dik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:03:
[...]

Was de carrier kapot dat je vervangt? Of omdat je meer vermogen nodig hebt?

[...]

14 graden buiten dat maakt wel verschil hoor, dan gaat het snel, 10 graden aanvoer verhoging in 20 min.

[Afbeelding]
De hele korte samenvatting is dat ik toe was aan mijn 7e print in mijn ELGA. Toen ik contact op nam met Techneco/Remeha werd mij medegedeeld dat de print niet meer leverbaar was. Ecolibrium heeft ook contact gehad met Techneco en die kregen hetzelfde te horen.

Ik heb toen een voorstel gekregen om mijn ELGA te vervangen voor een 4 of 6kW ELGA ACE en daar ben ik op in gegaan. Ik betaal netto, na subsidie, alleen de installatiekosten van de nieuwe ELGA ACE. En that was an offer I could not refuse.

Ik kreeg vlak daarna bericht van Techneco dat de print nog gewoon leverbaar was maar in overleg met Ecolibrium toch de ELGA vervangen.

Dus ik heb nu een ELGA ACE 6kW hangen. Ik ben nu druk bezig om alle sensoren weer terug te plaatsen zodat ik weer kan gaan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y

j4y

Wolly schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:22:
[...]
Ziet er mooi uit, al is de isolatie in die koker niet erg dik?
Klopt je had A-isolatie als optie bij RJtec. Die heb ik genomen. Van boven ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8km2clexawop.55.06.jpeg

[ Voor 21% gewijzigd door j4y op 26-09-2020 12:29 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel kW is je monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y

j4y

Ik heb de 7kW

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
j4y schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:28:
[...]

Klopt je had A-isolatie als optie bij RJtec. Die heb ik genomen. Van boven ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Ik bedoelde de buisisolatie in de koker op je gevel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 23:25

thido

Tilburg

Ben wel benieuwd voor welke prijs je die hebt gekregen. @Ramon_1984 ook denk ik.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Rol-Co

Rol-Co

Japie.G schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]

Ben een nieuwe aan het plaatsen. Qua leidingwerk straks voor aanvoer/retour is dit makkelijker, lees minder buigen 😉 Bedankt voor de info!
Oke! En wat ga je hiermee winnen? Die andere leek mij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:22:
[...]

De hele korte samenvatting is dat ik toe was aan mijn 7e print in mijn ELGA. Toen ik contact op nam met Techneco/Remeha werd mij medegedeeld dat de print niet meer leverbaar was. Ecolibrium heeft ook contact gehad met Techneco en die kregen hetzelfde te horen.

Ik heb toen een voorstel gekregen om mijn ELGA te vervangen voor een 4 of 6kW ELGA ACE en daar ben ik op in gegaan. Ik betaal netto, na subsidie, alleen de installatiekosten van de nieuwe ELGA ACE. En that was an offer I could not refuse.

Ik kreeg vlak daarna bericht van Techneco dat de print nog gewoon leverbaar was maar in overleg met Ecolibrium toch de ELGA vervangen.

Dus ik heb nu een ELGA ACE 6kW hangen. Ik ben nu druk bezig om alle sensoren weer terug te plaatsen zodat ik weer kan gaan meten.
Oke, nice! Ik ben benieuwd of je het nu wel warm krijgt met, ik denk wel, het dubbele aan vermogen.
Het kan iedergeval niet slechter lijkt me.
(y)

2000W heb ik overigens nog niet gezien hier.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20200925&gs=3&m=1

Dat is wel veel.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 26-09-2020 13:19 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 12:49
Zou ik mogen weten wat je voor de 7 hebt betaald? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke lift van Boels is dat die je hiervoor hebt gebruikt? Is precies waar ik nog niet uit was: Hoe krijg ik dat 100kg zware ding op dak :X

EDIT: En gevonden

[ Voor 8% gewijzigd door vandermark op 26-09-2020 14:20 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:29
De laatste tijd wat aan het 'lurken' op dit topic i.c.m. het Airco topic, dus het wordt eens tijd voor mijn 1e post :).

Voor een nog te ontwerpen nieuwbouw woning (> 800 m3) heb ik het idee om te gaan werken met een (lichtelijk) onder-gedimensioneerde Lucht-Water-warmtepomp (LW-WP) i.c.m. een (multi-split) Lucht-Lucht-warmtepomp (Airco), ook lichtelijk ondergedimensioneerd. Het idee is dat je met de 'ondergedimensioneerde' LW-WP verreweg het grootste deel van het stookseizoen je huis op een aangename temperatuur kunt houden. Op de momenten dat het er om spant kun je dan de Airco bij laten schakelen om te verwarmen. In de zomer kan de LW-WP het huis enigszins afkoelen (topkoeling), maar voor een echt aangenaam klimaat heb je een Airco nodig welke ook ontvochtigd (voorkomt condensatie).

Ik wil sowieso een Airco voor in de zomer. Ik weet dat je met veel LW-WP's ook kunt koelen in de zomer, maar uit ervaringen om me heen, en in diverse fora verneem ik dat het vaak tegenvalt om een huis gedurende een langere warme periode op een aangename temperatuur te houden, een Airco heeft hier m.i. minder moeite mee.

De voordelen die ik meen te behalen (op basis van informatie die ik hier heb gelezen) zijn:
  • comfort: zowel zomer als winter aangename en volledig regelbare temperaturen.
  • snelheid van aanpassen temperatuur indien gewenst / nodig (vanwege Airco).
  • minder pendelen omdat de WP is ondergedimensioneerd: hij zal meestal zijn vermogen wel kwijt kunnen (een flexibel modulerende WP zal hier ook helpen).
  • geen buffervat nodig, zie hierboven.
  • een beter overall rendement (meestal hebben de kleinere WP's een betere COP dan de grotere units voor zowel LW als LL?).
  • vanwege de airco in de zomer kan ik makkelijker verder terug koelen omdat de luchtvochtigheid omlaag wordt gebracht door de Airco (is ook comfort).
  • lagere kosten voor beide WP's omdat ze beiden van een lagere capaciteit kunnen zijn (natuurlijk zijn de totaal kosten wel hoger dan alleen een LW-WP).
  • geluid: doordat de WP's elkaar aanvullen in capaciteit hoeven ze niet op vol vermogen te draaien, hiervoor is het wel noodzakelijk dat de 'backup' op tijd inschakeld
Ik heb al wel wat concrete producten in gedachten, maar wil graag eerst verifiëren of bovenstaand concept zou kunnen werken. Ik realiseer me dat SWW ook nog een factor is (maar daar zou bovenstaand concept wellicht ook voordelen voor kunnen hebben omdat tijdens de SWW run de Airco het werk grotendeels over kan nemen?).

Graag zou ik vernemen wat de zwakke punten en aandachtspunten zijn van bovenstaand concept, zijn er bijvoorbeeld problemen te verwachten omdat je met 2 'regelkringen' werkt welke een afhankelijkheid van elkaar hebben. Of moet ik behalve het feit dat ik 2 WP's ga aanschaffen nog andere hoge kosten maken? Liefst beperk ik de discussie tot de voor en nadelen van het genoemde concept :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:48:
De laatste tijd wat aan het 'lurken' op dit topic i.c.m. het Airco topic, dus het wordt eens tijd voor mijn 1e post :).

Voor een nog te ontwerpen nieuwbouw woning (> 800 m3) heb ik het idee om te gaan werken met een (lichtelijk) onder-gedimensioneerde Lucht-Water-warmtepomp (LW-WP) i.c.m. een (multi-split) Lucht-Lucht-warmtepomp (Airco), ook lichtelijk ondergedimensioneerd. Het idee is dat je met de 'ondergedimensioneerde' LW-WP verreweg het grootste deel van het stookseizoen je huis op een aangename temperatuur kunt houden. Op de momenten dat het er om spant kun je dan de Airco bij laten schakelen om te verwarmen. In de zomer kan de LW-WP het huis enigszins afkoelen (topkoeling), maar voor een echt aangenaam klimaat heb je een Airco nodig welke ook ontvochtigd (voorkomt condensatie).

Ik wil sowieso een Airco voor in de zomer. Ik weet dat je met veel LW-WP's ook kunt koelen in de zomer, maar uit ervaringen om me heen, en in diverse fora verneem ik dat het vaak tegenvalt om een huis gedurende een langere warme periode op een aangename temperatuur te houden, een Airco heeft hier m.i. minder moeite mee.

De voordelen die ik meen te behalen (op basis van informatie die ik hier heb gelezen) zijn:
  • minder pendelen omdat de WP is ondergedimensioneerd: hij zal meestal zijn vermogen wel kwijt kunnen (een flexibel modulerende WP zal hier ook helpen).
  • een beter overall rendement (meestal hebben de kleinere WP's een betere COP dan de grotere units voor zowel LW als LL?).
  • vanwege de airco in de zomer kan ik makkelijker verder terug koelen omdat de luchtvochtigheid omlaag wordt gebracht door de Airco (is ook comfort).
  • lagere kosten voor beide WP's omdat ze beiden van een lagere capaciteit kunnen zijn (natuurlijk zijn de totaal kosten wel hoger dan alleen een LW-WP).
  • geluid: doordat de WP's elkaar aanvullen in capaciteit hoeven ze niet op vol vermogen te draaien, hiervoor is het wel noodzakelijk dat de 'backup' op tijd inschakeld
Ik heb al wel wat concrete producten in gedachten, maar wil graag eerst verifiëren of bovenstaand concept zou kunnen werken. Ik realiseer me dat SWW ook nog een factor is (maar daar zou bovenstaand concept wellicht ook voordelen voor kunnen hebben omdat tijdens de SWW run de Airco het werk grotendeels over kan nemen?).

Graag zou ik vernemen wat de zwakke punten en aandachtspunten zijn van bovenstaand concept, zijn er bijvoorbeeld problemen te verwachten omdat je met 2 'regelkringen' werkt welke een afhankelijkheid van elkaar hebben. Of moet ik behalve het feit dat ik 2 WP's ga aanschaffen nog andere hoge kosten maken? Liefst beperk ik de discussie tot de voor en nadelen van het genoemde concept :X
Ik zou als ik de ruimte had gewoon twee kleine warmtepompen plaatsen. Met je airco alleen koelen, verwarmen is niet zo comfortabel met die harde wind.
Één van de kleine wp kan op zijn gemak sww doen, en als koud word springt hij bij. Is al iemand hier op forum geweest die had dat, eentje links aan leiding werk gekoppeld en de andere rechts, beïnvloeden elkaar niet in flow of defrost

1 PVoutput . Dongen NB

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:24

Wat complex allemaal.
Wat ik in jouw situatie zou doen is 1 L/W systeem.
Beneden vol rammen met vloerverwarming. De etage op elke kamer een fancoil. 2 hydraulische zones maken. Leidingen naar fancoils dampdicht isoleren en fancoils voorzien van condensafvoer.

Beneden heb je dan stabiele trage verwarming en topkoeling. Boven heb je snelle verwarming en diepkoeling (net als een airco) op de kamers.

Alles gevoed door 1 opwekker.

SWW vanzelfsprekend ook door die ene opwekker.

Edit:
Wat ik zelf zou doen als het er ooit van mag komen is een passiefhuis bouwen, kan je de installaties ook zo goed als tot 0 reduceren.
Ik bedoel, als je nu nog iets moet bouwen wat zoveel verwarming en koeling nodig heeft ben je in feite gewoon een verouderd concept aan het neerzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 26-09-2020 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:42
Zo, CV systeem ontlucht en weer bijgevuld. Laat de winter maar komen :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:42:
[...]

Ik zou als ik de ruimte had gewoon twee kleine warmtepompen plaatsen. Met je airco alleen koelen, verwarmen is niet zo comfortabel met die harde wind.
Één van de kleine wp kan op zijn gemak sww doen, en als koud word springt hij bij. Is al iemand hier op forum geweest die had dat, eentje links aan leiding werk gekoppeld en de andere rechts, beïnvloeden elkaar niet in flow of defrost
@reneeke1970 Thx voor je reactie! Dat is idd ook een mogelijkheid, wel met m.i. 2 kleine nadelen: Ik krijg dan 3 buiten units en extra kosten van de 2e kleine WP. Ik had gehoopt dat de minimaal "vereiste" systemen" (Airco + LW warmtepomp) elkaar zouden kunnen aanvullen met de genoemde voordelen als gevolg. Geeft een airco in (bij)verwarmings stand per definitie een harde wind? (is meer een vraag voor een ander forum ;) ). Ik denk er nog even over.
B-lex schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:03:
[...]

Wat complex allemaal.
Wat ik in jouw situatie zou doen is 1 L/W systeem.
Beneden vol rammen met vloerverwarming. De etage op elke kamer een fancoil. 2 hydraulische zones maken. Leidingen naar fancoils dampdicht isoleren en fancoils voorzien van condensafvoer.

Beneden heb je dan stabiele trage verwarming en topkoeling. Boven heb je snelle verwarming en diepkoeling (net als een airco) op de kamers.

Alles gevoed door 1 opwekker.

SWW vanzelfsprekend ook door die ene opwekker.

Edit:
Wat ik zelf zou doen als het er ooit van mag komen is een passiefhuis bouwen, kan je de installaties ook zo goed als tot 0 reduceren.
Ik bedoel, als je nu nog iets moet bouwen wat zoveel verwarming en koeling nodig heeft ben je in feite gewoon een verouderd concept aan het neerzetten.
@B-lex Bedankt voor je inputs!

Ik wil inderdaad LVT vloerverwarming gebruiken voor de LW-WP. Op zich zijn een WP met LVT en een Airco aanleggen in één huis geen heel complexe operaties toch? Wèl kan ik me voorstellen dat het inregelen hiervan een uitdaging is. Je hebt het over "veel verwarming en koeling" terwijl ik juist probeer systemen te onder-dimensioneren t.o.v. de gangbare sizing. Alleen topkoeling op de BGG geeft mij naar ik vrees niet het gewenste comfort, maar ik zal me nog eens verdiepen in je genoemde alternatief, Thx.

M.b.t. "verouderd concept" verneem ik op diverse fora dat veel mensen met een passief huis de afgelopen zomers er toch aardig "warmpjes bijzaten". Het verweer van de aanhangers is meestal verkeerd ontwerp / gebruik nachtkoeling. Ook met nachtkoeling was je er de afgelopen zomer m.i. niet uitgekomen, ook vraag ik me af hoe het kan dat er blijkbaar nogal wat passief huizen worden gebouwd welke verkeerd zijn ontworpen, terwijl de bouwers toch meestal zeer gemotiveerd zijn om e.e.a te laten slagen. Ik heb me in eerste instantie wel wat verdiept in passief huizen, maar gezien de praktische beperkingen die je daarmee opgelegd lijkt te krijgen en de hoge kosten ga ik op dit moment toch wat meer voor een wat minder ambitieuze en meer pragmatische aanpak (met het wegvallen van de saldering heb ik uiteindelijk voldoende PV capaciteit om voordelig te koelen in de zomer :) ).

Liever een wat "ouder" concept wat zich heeft bewezen dan een nieuw concept waar (blijkbaar) nog issues mee zijn. Ik probeer alleen de "oude" bewezen concepten (Airco en LW-WP) op een zodanige manier samen te voegen (middels onderdimensioneren) zodat ze elkaar kunnen aanvullen. Het echt veilige alternatief is de WP en de Airco normaal te dimensioneren en ze op zichzelf te gebruiken voor de taak waar ze goed in zijn.

• reneeke1970
Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:59:
[...]

@reneeke1970 Thx voor je reactie! Dat is idd ook een mogelijkheid, wel met m.i. 2 kleine nadelen: Ik krijg dan 3 buiten units en extra kosten van de 2e kleine WP. Ik had gehoopt dat de minimaal "vereiste" systemen" (Airco + LW warmtepomp) elkaar zouden kunnen aanvullen met de genoemde voordelen als gevolg. Geeft een airco in (bij)verwarmings stand per definitie een harde wind? (is meer een vraag voor een ander forum ;) ). Ik denk er nog even over.

[...]

@B-lex Bedankt voor je inputs!

Ik wil inderdaad LVT vloerverwarming gebruiken voor de LW-WP. Op zich zijn een WP met LVT en een Airco aanleggen in één huis geen heel complexe operaties toch? Wèl kan ik me voorstellen dat het inregelen hiervan een uitdaging is. Je hebt het over "veel verwarming en koeling" terwijl ik juist probeer systemen te onder-dimensioneren t.o.v. de gangbare sizing. Alleen topkoeling op de BGG geeft mij naar ik vrees niet het gewenste comfort, maar ik zal me nog eens verdiepen in je genoemde alternatief, Thx.

M.b.t. "verouderd concept" verneem ik op diverse fora dat veel mensen met een passief huis de afgelopen zomers er toch aardig "warmpjes bijzaten". Het verweer van de aanhangers is meestal verkeerd ontwerp / gebruik nachtkoeling. Ook met nachtkoeling was je er de afgelopen zomer m.i. niet uitgekomen, ook vraag ik me af hoe het kan dat er blijkbaar nogal wat passief huizen worden gebouwd welke verkeerd zijn ontworpen, terwijl de bouwers toch meestal zeer gemotiveerd zijn om e.e.a te laten slagen. Ik heb me in eerste instantie wel wat verdiept in passief huizen, maar gezien de praktische beperkingen die je daarmee opgelegd lijkt te krijgen en de hoge kosten ga ik op dit moment toch wat meer voor een wat minder ambitieuze en meer pragmatische aanpak (met het wegvallen van de saldering heb ik uiteindelijk voldoende PV capaciteit om voordelig te koelen in de zomer :) ).

Liever een wat "ouder" concept wat zich heeft bewezen dan een nieuw concept waar (blijkbaar) nog issues mee zijn. Ik probeer alleen de "oude" bewezen concepten (Airco en LW-WP) op een zodanige manier samen te voegen (middels onderdimensioneren) zodat ze elkaar kunnen aanvullen. Het echt veilige alternatief is de WP en de Airco normaal te dimensioneren en ze op zichzelf te gebruiken voor de taak waar ze goed in zijn.
Iedereen ervaart het anders maar ik wil geen airco in huis. En zeker niet eentje die lucht blaast van dertig graden.
Een extra kleine wp kost je 750 euro dankzij subsidie dus is peanuts op jou bouw kosten. Een airco is drie keer zo duur

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08

Ik wil sowieso een Airco voor in de zomer. Ik weet dat je met veel LW-WP's ook kunt koelen in de zomer, maar uit ervaringen om me heen, en in diverse fora verneem ik dat het vaak tegenvalt om een huis gedurende een langere warme periode op een aangename temperatuur te houden, een Airco heeft hier m.i. minder moeite mee..

Die lucht lucht warmtepomp heb ik niet voor als het erom spant, mijn pana H5 kan het prima aan, maar juist nu om even een frisse ochtend te overbruggen tot de zon doorbreekt. De lucht water draait nu nog minimaal en de airco vult nu eigenlijk aan zoals vroeger met de cv, even snel wat extra warmte. Heerlijk die combinatie van langzame lage temperatuur vloer- met super snelle hoge temperatuur luchtverwarming. Ik heb overigens het idee dat koelen met de lucht lucht niet alleen veel comfortabeler is dan koelen met de LW wp, maar volgens mij kost het me ook minder electra. De Daikin LL stond te koelen met 100 tot 200Wh, met de LW wp was dat aanzienlijk meer en met veel minder resultaat en comfort. Kost natuurlijk wel wat qua investering.
En @reneeke1970 de Daikin heeft een prima instelling om de warme lucht niet direct op een persoon te blazen. Je zou het moeten ervaren

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 26-09-2020 17:30 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:59:
[...]
De losse concepten zijn bewezen, regelen met 2 verschillende warmtebronnen, zonder gemeenschappelijk “buffervat” heb ik nog niet gevonden.
2 zone regeling is nog steeds vanuit 1 bron.
2 WP L/W draaien over 1 leiding/buffervat, dus je buffervat is centrale bron.
Grondgebonden en PVT draait over centraal punt “buffervat”.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
Nu de (afgelaste) Zuidlaardemarkt nadert ben ik even mijn CV systeem aan het nalopen en het valt me op dat de Alpha2L pomp van de vloerverwarming vrolijk 44 watt aan het trekken is. Het is natuurlijk discutabel of ik die pomp nodig heb met mijn combi van radiatoren en vloerverwarming op een Elga, maar goed. De installateur vond het nodig, dus ik heb het ding er zitten.

Anyway, ik vind 24/7 een verbruik van 44 watt nogal veel en heb dus eens naar een handleiding van dat ding gezocht, maar daar kom ik qua instellingen niet veel verder mee. De aanbevolen/fabrieksinstelling is waar hij nu op staat en dan trekt hij dus die 44w.

Welke stand kan ik met mijn Elga het beste aanhouden om het stroomverbruik enigszins binnen de perken te houden? Hem schakelen dmv een tussenstekker via Domoticz is ook een optie, maar daar lees ik verhalen over dat dat niet goed voor de pomp zou zijn en het is me ook nog niet helder op basis waarvan ik dan zou moeten schakelen.

Kan iemand me hierin van advies dienen?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• Batilan
Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:42:
... het valt me op dat de Alpha2L pomp van de vloerverwarming vrolijk 44 watt aan het trekken is. ...

Anyway, ik vind 24/7 een verbruik van 44 watt nogal veel ...

Welke stand kan ik met mijn Elga het beste aanhouden om het stroomverbruik enigszins binnen de perken te houden? Hem schakelen dmv een tussenstekker via Domoticz is ook een optie, maar daar lees ik verhalen over dat dat niet goed voor de pomp zou zijn en het is me ook nog niet helder op basis waarvan ik dan zou moeten schakelen.

Ik denk dat je hiermee heel simpel het stroomverbruik van je Alpha2L pomp kunt beperken tot een minimum. Tenzij je die pomp idd niet op die manier mag schakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Batilan op 26-09-2020 18:02 ]

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:51
Nickkie55 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:31:
[...]

Ja hoor ik ga ffkes een kladje maken
[Afbeelding]
onderin de retour zit een filter.
Ze zeggen na je post dat het niet kan, omdat je beide WP's per se op verschillende in- en uitgangen op je vat moet hebben, maar waarom dan? Bij ketels wordt toch ook vaak alles zo aangesloten? En zie ook een paar posts verderop met dezelfde kwestie:
Het is dus zelfs een vrij normale situatie om je WP's zo in cascade te hebben. Ik denk dat er iets anders is waarom jij een flowstoring krijgt.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:00:
[...]

Ik denk dat je hiermee heel simpel het stroomverbruik van je Alpha2L pomp kunt beperken tot een minimum. Tenzij je die pomp idd niet op die manier mag schakelen.
Als je slim bent bouw je een domotica systeem en wat tussenstekkers met meeting..
Kun je een schakelen als je ze niet nodig hebt..
En je ziet wat er verbuikt wordt
En je kunt tweake/tunen met je wp, wat eigenlijk echt nodig is.
Mijn pomp loopt op 180Watt dus nog een klep en een pompje oid in je systeem en ik heb mijn huis warm voor jouw sluipverbruik. [ Laat staan als mijn pomp uit staat _/-\o_ ]

Dus zo toch nog een je systeem goed nalopen of je pomp die die installateur adviseert echt nodig is.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:42:
Nu de (afgelaste) Zuidlaardemarkt nadert ben ik even mijn CV systeem aan het nalopen en het valt me op dat de Alpha2L pomp van de vloerverwarming vrolijk 44 watt aan het trekken is. Het is natuurlijk discutabel of ik die pomp nodig heb met mijn combi van radiatoren en vloerverwarming op een Elga, maar goed. De installateur vond het nodig, dus ik heb het ding er zitten.

Anyway, ik vind 24/7 een verbruik van 44 watt nogal veel en heb dus eens naar een handleiding van dat ding gezocht, maar daar kom ik qua instellingen niet veel verder mee. De aanbevolen/fabrieksinstelling is waar hij nu op staat en dan trekt hij dus die 44w.

Die pomp op de verdeler kan er uit, die heb je niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hele sensornetwerk aangepast, nu dubbele sensoren op aanvoer en retourleiding die ik middel. Ik heb nog geen test kunnen doen of mijn waarden overeenkomen met die van de ELGA.

Wordt vervolgd!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Eerder meldde ik een storing in onze Loria 6010. Bij SWW programma ging de warmte naar de vloerverwarming. Na reset en test van driewegklep leek de Loria weer 'normaal' te functioneren. Tot het vanmorgen koud bleek bij opstaan 19 graden bij een Tset van 20. Het water in circuit was wel opgelopen tot 40 a 45 graden. Circuit was alleen naar boiler geschakeld ipv vloerverwarming. De driewegklep via testmodus weer getest en op goede stand gezet.

Nu draait de pomp een SWW run en schakelt de driewegklep niet vanzelf naar SWW circuit. De driewegklep diet het in testmodus echter nog steeds prima, zowel naar SWW als CV.

Toch heb ik het vermoeden dat het in deze klep of (erger nog) de aansturing daarvan op de printplaat zit. Iemand hiermee (vergelijkbare) ervaring? Of suggestie wat dit kan zijn?

Ik stuur onze installateur uiteraard ook bericht. De WP is nog geen 3 jaar oud, lijkt me geen storing die je dan al mag verwachten. Maar mss ben ik te optimistisch... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

• Aziraphale
@Dylantje2 Tussenstekker zit er al tussen, maar op basis waarvan schakel ik die? Ta, Tr, vermogen Elga...

@Ramon_1984 Snap ik, maar hij zit er wel en weer een andere verdeler (ding zit er net 3 maanden) vind ik ook geen optie. Volgens de installateur zou hij nodig zijn in geval dat de Elga verzint dat de ketel een Ta van 50 moet leveren voor de radiatoren en dan de vloer zonder mengpomp dicht zou lopen. Ik kon me al geen Ta van boven de 42 heugen, maar er viel niet tegen te praten...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• reneeke1970
Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:32:
@Dylantje2 Tussenstekker zit er al tussen, maar op basis waarvan schakel ik die? Ta, Tr, vermogen Elga...

@Ramon_1984 Snap ik, maar hij zit er wel en weer een andere verdeler (ding zit er net 3 maanden) vind ik ook geen optie. Volgens de installateur zou hij nodig zijn in geval dat de Elga verzint dat de ketel een Ta van 50 moet leveren voor de radiatoren en dan de vloer zonder mengpomp dicht zou lopen. Ik kon me al geen Ta van boven de 42 heugen, maar er viel niet tegen te praten...
Hij kan toch zeker paar standjes lager of niet? Tien watt verbruik is meer dan zat voor simpel rond pompen.
Eventueel schakelen zou ik doen samen met de wp. Misschien heeft je wp wel een aansluiting daarvoor.
Of je neemt een opleg thermostaat van paar euro, leiding hoger dan 27 graden pomp aan.

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:40:
[...]

Hij kan toch zeker paar standjes lager of niet? Tien watt verbruik is meer dan zat voor simpel rond pompen.
Eventueel schakelen zou ik doen samen met de wp. Misschien heeft je wp wel een aansluiting daarvoor.
Of je neemt een opleg thermostaat van paar euro, leiding hoger dan 27 graden pomp aan.
Dat kan hij vast, maar dan krijg ik te maken met PP en CP standen en dan haak ik af... :? Vandaar mijn vraag waar hij op zou moeten.

Schakelen kan ik via de Anna en Domoticz zowel op wattage van de Elga als Ta doen, dat is op zich niet zo'n probleem. Zou zelfs op Tbuiten kunnen, want de ketel doet pas wat als de temperatuur richting de 0 of er onder gaat, beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid. Moet dan alleen even uitzoeken hoe ik dat in een Blockly zet, want daar ben ik geen echte held in.

Maar als dat ding echt niet nodig is, kan ik dan niet gewoon de stekker er uit trekken? Of is dat een heel raar/onverstandig idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Aziraphale op 26-09-2020 18:48 ]

• Batilan
Ramon_1984 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:09:
[...]

Die pomp op de verdeler kan er uit, die heb je niet nodig.
Weten we dat zeker?, ik zie "combi van radiatoren en vloerverwarming op een Elga" zonder dat precies is beschreven hoe het circuit in elkaar steekt. Wij hebben ook radiatoren en VV (op een gewone CV) en hier was het vanwege het totale circuit nodig om voldoende debiet te halen.

• Rol-Co

Rol-Co

Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:45:
[...]

Dat kan hij vast, maar dan krijg ik te maken met PP en CP standen en dan haak ik af... :? Vandaar mijn vraag waar hij op zou moeten.

Schakelen kan ik via de Anna en Domoticz zowel op wattage van de Elga als Ta doen, dat is op zich niet zo'n probleem. Zou zelfs op Tbuiten kunnen, want de ketel doet pas wat als de temperatuur richting de 0 of er onder gaat, beetje afhankelijk van de luchtvochtigheid. Moet dan alleen even uitzoeken hoe ik dat in een Blockly zet, want daar ben ik geen echte held in.

Maar als dat ding echt niet nodig is, kan ik dan niet gewoon de stekker er uit trekken? Of is dat een heel raar/onverstandig idee?
Kan je hem niet mee schakelen met de pomp van de cv of elga? Dan loopt ie alleen indien nodig, of verdeler wisselen met een gesloten versie zonder pomp.

• reneeke1970
Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:45:
[...]

Alleen stekker eruit is niet voldoende. Je moet dan van een open meng verdeler een gesloten verdeler gaan maken.
Standje 1 op pp is denk ik al voldoende, zie je dat het opwarmen niet juist gebeurt ga je tandje hoger instellen.
Met een vermogen meter tussen je stekker zie je wat de verschillende standen aan stroom verbruik doen. Meer vermogen is meer liters, ongeacht pp of cp
Pp is druk geregeld en cp is vaste waarde ongeacht hoge of lage druk inwendig gemeten door de pomp

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
@Rol-Co Geen flauw idee of dat kan. Verdeler wisselen uiteraard wel, maar daar zit weer een kostenplaatje en gedoe aan vast waar ik momenteel even geen trek in heb.

@reneeke1970 Ik heb hem nu op PP1 gezet en dan neemt hij nog maar 10,7w. Da's al stukken beter, al ga ik nog wel even kijken naar die schakeling. 😊 En als de vloer dus niet warm wordt dan moet ik hem hoger gaan zetten?

Maar wat ik me nog wel afvraag is waarom die installateur er nou persé zo'n pomp op wou hebben, ook al zei ik (obv wat ik hier gelezen had) dat het onzin was en een veel goedkopere versie zonder pomp ook prima. Het moest en het zou, volgens hem vanwege die combinatie van vvw en radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Attentie:
Het is weer zover, monitoring van onze warmtepompjes komt er weer aan.
Het gaat in over de periode mei t/m september 2020 daarna komt de maand oktober enz. . Vergeet niet de meterstanden eind september te noteren. Er volgt nog een uitgebreide oproep, ook i.v.m. eventuele nieuwe deelnemers.

• Batilan
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:21:
[...]

Iedereen ervaart het anders maar ik wil geen airco in huis. En zeker niet eentje die lucht blaast van dertig graden.
Een extra kleine wp kost je 750 euro dankzij subsidie dus is peanuts op jou bouw kosten. Een airco is drie keer zo duur
Inderdaad is de ervaring zeer persoonlijk zoals je hierboven kunt lezen :). Aangezien het om nieuwbouw gaat, gaat het subsidie verhaal helaas niet meer op :'( . Zodra iemand laat zien dat hij met zijn installatie het afgelopen zomer binnen op 22-23 graden heeft gehouden zonder Airco ben ik zeer geïnteresseerd :)

Die 30 graden lucht zal maar incidenteel gebeuren lijkt me omdat de capaciteit van een 'iets ondergedimensioneerd' systeem verreweg het grootste deel van het stookseizoen het wel zal trekken. Van veel mensen op het Airco forum en verwarmen met LL-WP begrijp ik dat met name de plaatsing van de units essentieel is om het gewenste comfort te behalen (maar die discussie voeren we beter daar ;))

De criteria in volgorde van belang zijn voor mij:
  1. comfort: comfortabele en stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de winter en zomer (luchtvochtigheid in de winter zal nog wel een 'dingetje' worden verwacht ik). Geen overlast vanwege rumoerige binnen of buiten units.
  2. kosten: ik ben bereid extra te betalen voor comfort, maar de terugverdientijd van "extra's" moet liefst onder de 15 jaar liggen. Als ik kan besparen door producten slim in te zetten dan graag.
  3. milieu: natuurlijk wil ik ook bijdragen aan een beter milieu, maar ook weer met bovenstaande criterium 2 in het achterhoofd.
Op basis van bovenstaande criteria zijn bijvoorbeeld WW-warmtepomp en een zonneboiler systeem afgevallen (lange tvt, ik begrijp dat geluid bij LW en LL warmtepompen niet langer een issue is mits je de juiste producten kiest).

• TimoDimo
Weet er iemand een goede mantelbuis voor de WP-leidingen voor het stukje buiten om te beschermen tegen vogels e.d.? Ik dacht zoiets: https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/ Alleen dit is voor elektra bedoeld en in de kleur rood. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 18:54:
[...]

Weten we dat zeker?, ik zie "combi van radiatoren en vloerverwarming op een Elga" zonder dat precies is beschreven hoe het circuit in elkaar steekt. Wij hebben ook radiatoren en VV (op een gewone CV) en hier was het vanwege het totale circuit nodig om voldoende debiet te halen.
Ik heb in de woonkamer vvw en in de rest van het huis radiatoren. Dit alles op een Elga in combinatie met een Calenta 28c ketel, waarbij de warmtepomp het leeuwendeel doet. De ketel schakelt eigenlijk alleen bij wanneer het vriespunt nadert en dan heb ik nog steeds een maximale Ta van zo'n 42-45. Temperatuur voor de vvw is via een thermostaatkraan begrenst op Ta 35 (wat ik vorige winter met radiatoren in de woonkamer al vrijwel nooit haalde).

Wat ik me voor zou kunnen stellen is dat die mengpomp nodig is om, in uitzonderlijke gevallen, te voorkomen dat de vloer afkoelt omdat er een te hoge Ta is en de thermostaatkraan op de verdeler dicht gaat. Maar ja, dat zou ik toch alleen een pomp nodig hebben als de Ta boven de 35 gaat en flink kunnen besparen met een pompschakelaar of een schakeling via de tussenstekker die er toch al zit om het verbruik te meten.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

TimoDimo schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:29:
Weet er iemand een goede mantelbuis voor de WP-leidingen voor het stukje buiten om te beschermen tegen vogels e.d.? Ik dacht zoiets: https://www.elektramat.nl...mantelbuis-met-trekdraad/ Alleen dit is voor elektra bedoeld en in de kleur rood. :/
Hozelock vijverslang en anders gewoon omwikkelen met dunne aluminium tape.

[ Voor 6% gewijzigd door TriLithium op 26-09-2020 19:35 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Aziraphale

Tuurlijk kan dat, ik heb het vroeger ook zo gehad hier, parallel aan de andere pomp zetten, dan loopt ie alleen tijdens verwarmen en schakeld bij stop mee uit.

• Aziraphale
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:41:
@Aziraphale

Tuurlijk kan dat, ik heb het vroeger ook zo gehad hier, parallel aan de andere pomp zetten, dan loopt ie alleen tijdens verwarmen en schakeld bij stop mee uit.
En hoe doe ik dat? O-)

• Rol-Co

Rol-Co

Dat moet eigenlijk met verf.

https://www.technischeiso...liter-type-9001-103002231

• Rol-Co

Rol-Co

Pomp van de vvw zit met een stekker neem ik aan, je neemt een contra stekker met een 3x1mm2 flex kabel er aan die je naar de elga trekt.
Schroef het dekseltje van de pomp in de elga los, haal de wartel los en wurm deze kabel erbij en sluit dezelfde kleuren aan op de aarde, fase en nul.
Nu gaat die contra stekker mee met de pomp van de elga, steek de stekker van de vvw daar in en voila. :)

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Mijn airco installateur deed dat op het platte dak tegen vogelvraat met een pvc regenpijp om de afgewerkte leidingen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Aziraphale
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:52:
[...]

Pomp van de vvw zit met een stekker neem ik aan, je neemt een contra stekker met een 3x1mm2 flex kabel er aan die je naar de elga trekt.
Schroef het dekseltje van de pomp in de elga los, haal de wartel los en wurm deze kabel erbij en sluit dezelfde kleuren aan op de aarde, fase en nul.
Nu gaat die contra stekker mee met de pomp van de elga, steek de stekker van de vvw daar in en voila. :)
Dat kan ik. 😊 Thanks!

• TimoDimo
t.oswald schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:57:
[...]

Mijn airco installateur deed dat op het platte dak tegen vogelvraat met een pvc regenpijp om de afgewerkte leidingen.
Daar dacht ik ook aan en dat is natuurlijk prima, maar het is niet flexibel dus onhandig en meestal onmogelijk bij bochten. Ik zag wel dat je deze ook hebt: https://www.pvc24.nl/shop...50mm-uitwendig-per-meter/ flexibele PVC-buis. Geen idee of dat goed spul is...
TriLithium schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:33:
[...]

Hozelock vijverslang en anders gewoon omwikkelen met dunne aluminium tape.
Ah die slang lijkt me een aardige optie. Alutape is vast ook wel stevig inderdaad. Of PVC-tape? Of is dat minder goed?
Interessant om daar verf voor te gebruiken. Hoezo "moet" dat eigenlijk daarmee? :P

Bedankt voor alle opties zo ver. Mochten er nog meer creatieve ideeën zijn... :*)

• Rol-Co

Rol-Co

@TimoDimo

Moet niets natuurlijk maar dat gebruiken de koel boeren, armaflex met verf tegen veroudering en vogels. :)

Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:24:
[...]

Inderdaad is de ervaring zeer persoonlijk zoals je hierboven kunt lezen :). Aangezien het om nieuwbouw gaat, gaat het subsidie verhaal helaas niet meer op :'( . Zodra iemand laat zien dat hij met zijn installatie het afgelopen zomer binnen op 22-23 graden heeft gehouden zonder Airco ben ik zeer geïnteresseerd :)

Die 30 graden lucht zal maar incidenteel gebeuren lijkt me omdat de capaciteit van een 'iets ondergedimensioneerd' systeem verreweg het grootste deel van het stookseizoen het wel zal trekken. Van veel mensen op het Airco forum en verwarmen met LL-WP begrijp ik dat met name de plaatsing van de units essentieel is om het gewenste comfort te behalen (maar die discussie voeren we beter daar ;))

De criteria in volgorde van belang zijn voor mij:
  1. comfort: comfortabele en stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de winter en zomer (luchtvochtigheid in de winter zal nog wel een 'dingetje' worden verwacht ik). Geen overlast vanwege rumoerige binnen of buiten units.
  2. kosten: ik ben bereid extra te betalen voor comfort, maar de terugverdientijd van "extra's" moet liefst onder de 15 jaar liggen. Als ik kan besparen door producten slim in te zetten dan graag.
  3. milieu: natuurlijk wil ik ook bijdragen aan een beter milieu, maar ook weer met bovenstaande criterium 2 in het achterhoofd.
Op basis van bovenstaande criteria zijn bijvoorbeeld WW-warmtepomp en een zonneboiler systeem afgevallen (lange tvt, ik begrijp dat geluid bij LW en LL warmtepompen niet langer een issue is mits je de juiste producten kiest).
Hoeveel grafieken wil je zien ;) 23 was wel de max in huize Grolsch met alleen vloer koeling dmv wp 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Robindd
Grolsch schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:27:
[...]

Hoeveel grafieken wil je zien ;) 23 was wel de max in huize Grolsch met alleen vloer koeling dmv wp 8)
Yes, hier ook 23 in de woonkamer en slaapkamers. Kleine cheat wel op zolder, daar een airco hangen, maar ook 3 dakramen die behoorlijk warmte binnen laten. Niet zonder airco geprobeerd deze zomer in de hittegolf.

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
Wolly schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:45:
[...]

Ik bedoelde de buisisolatie in de koker op je gevel.
Dubbel isoleren past niet, de goot is 125mm (Canalplast).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
Tomexergie schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 19:20:
Attentie:
Het is weer zover, monitoring van onze warmtepompjes komt er weer aan.
Het gaat in over de periode mei t/m september 2020 daarna komt de maand oktober enz. . Vergeet niet de meterstanden eind september te noteren. Er volgt nog een uitgebreide oproep, ook i.v.m. eventuele nieuwe deelnemers.
Mijn hele monitoring van voor September 2020 is gedelete door Mitsubishi.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:28
De Elga heeft een extra potentieel vrij contact over op de printplaat

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:54:
[...]

Dubbel isoleren past niet, de goot is 125mm (Canalplast).
En ook gemaakt voor koelleiding, misschien nog verder vol proppen met steenwol?

• Aziraphale
vanderv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:08:
[...]

De Elga heeft een extra potentieel vrij contact over op de printplaat
Dat wist ik, idd. Maar wat kan ik daarmee?

• Batilan
Grolsch schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:27:
[...]

Dat valt me dan niet tegen, maar omdat je het zo vriendelijk aanbiedt: doe de 1e helft van augustus dit jaar maar, heb je dan ook de relatieve luchtvochtigheid en het energieverbruik van de WP erbij? :*)

Maar goed om te weten dat je met een WP binnen (mijn persoonlijke) gestelde limieten kunt blijven, ik zie dat je wel een exemplaar met een flinke capaciteit hebt staan? (MItsubishi Zubadan 11,2KW (3 fasen) met een 400 liter SWW?). Misschien kan ik me dan beperken tot alleen voorbereidingen voor de aanleg van een Airco (geen idee wat daar precies voor nodig is, wellicht vast wat kabelgoten t.b.v. stroom, koelleiding en condensafvoer aanleggen?). Ik wil niet het risico lopen dat ik denk 'had ik maar'.

Natuurlijk is e.e.a. ook allemaal afhankelijk van het ontwerp van je huis, daar is vast wel ergens op een Tweakers forum meer over te vinden? Zelf overwegen we een "schuurwoning" met overstekende kap op het zuid-zuid-westen, nadere details volgen nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:12:
[...]

En ook gemaakt voor koelleiding, misschien nog verder vol proppen met steenwol?
Bovenin heb ik wel de boel volgepurd, vroeger deed ik wel staal met isolatie erin dat pastte met 54mm per leiding net.
Kunststof Uponor buis is 40mm dik en de maximale maat is 54 dus 7mm extra past nog maar die maat isolatie bestaat volgens mij niet.
Scheelt al dat het een beetje winddicht in een goot zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
Aziraphale schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:16:
[...]

Dat wist ik, idd. Maar wat kan ik daarmee?
Dit contact schakelt tegelijk met de Elga pomp.

Als je op het ene contact de bruine fase draad op aansluit en op de andere kun je dan een zwarte schakeldraad aansluiten waarmee je de extra pomp op aansluit.

Ik had er zelf een contra stekker aan gemaakt, dan kon ik daar gewoon de stekker van de vloerverwarming pomp insteken( inmiddels hier de vloerverwarming om gebouwd naar LTV)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

• Aziraphale
vanderv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:28:
[...]

Als je op het ene contact de bruine fase draad op aansluit en op de andere kun je dan een zwarte schakeldraad aansluiten waarmee je de extra pomp op aansluit.

Ik had er zelf een contra stekker aan gemaakt, dan kon ik daar gewoon de stekker van de vloerverwarming pomp insteken( inmiddels hier de vloerverwarming om gebouwd naar LTV)
Ah, top! Morgen ga ik daar direct eens naar kijken. Als het goed is heb ik de vloerverwarming hier nu ook ltv, maar ja, die radiatoren...

• Rol-Co

Rol-Co

vanderv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:28:
[...]

@Aziraphale

Dat is inderdaad nog mooier als hij die aansluiting heeft. Heb je dan ook de 2-5 min naloop zoals de pomp heeft?

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman Elga nog steeds met eigen thermostaat voor de CV ketel of nu doorgelust?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Rol-Co schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:19:
[...]

@Aziraphale

Dat is inderdaad nog mooier als hij die aansluiting heeft. Heb je dan ook de 2-5 min naloop zoals de pomp heeft?
Als de Elga pomp dat heeft dan lijkt me dat toch wel, of niet? Ik ben nog niet in de handleiding gedoken en moet eerst maar eens uit gaan zoeken waar dat contact op de print zit.

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:53
Inmiddels heb ik de LG warmtepomp draaien. Alleen met de LG remote controller die bijgeleverd is en ook als thermostaat zou moeten kunnen dienen.
Het lijkt er echter op dat de hysterese van deze controller wel heel erg groot is. In een online gevonden installatiehandleiding heb ik gevonden dat de kleinst instelbare waarde -0,5 / +1,5 is.

Op basis van de informatie wat Netatmo heeft gelogd gisteren en vandaag lijkt dat te kloppen. Inschakeling bij ongeveer 19,2 graden, uitschakeling bij 21,1 tot 21,4 graden. nu is de gewenste temperatuur 20 graden. Echter met de buitentemperaturen van vandaag blijft het langedurig schommelen rond de 19,5 graden, waarbij de warmtepomp niet aanslaat.

Zou het zinvol zijn om dan maar een draad te trekken naar de Nest thermostaat die nu nog aan de CV hangt (of eventueel een Honeywell round die ik nog heb liggen? Wel zit ik dan te puzzelen hoe deze aan te sluiten, omdat bij de LG staat dat de thermostaat aansluiting 230v is, terwijl de Honeywell Round bijvoorbeeld 24 volt nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
@Rol-Co @Aziraphale
Er is idd een nalooptijd, ik weet niet meer exact hoelang, een monteur van Techneco heeft die van mij toen op mijn verzoek op 30min gezet via zijn pc.

@mkleinman heb jij hier nog foto's van?

Denk wel om de bovenste printplaat bij aansluiten, uiteraard de spanning eraf maar de ruimte tussen de printplaten is beperkt. Het is wel te doen, zelf een amp stekkertje gebruikt met krimpkous er omheen.

Anders even zoeken in L/W deel 1 en of deel 2, toen wel veel besproken...

• Ramon_1984
rykers158 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:31:
Inmiddels heb ik de LG warmtepomp draaien. Alleen met de LG remote controller die bijgeleverd is en ook als thermostaat zou moeten kunnen dienen.
Het lijkt er echter op dat de hysterese van deze controller wel heel erg groot is. In een online gevonden installatiehandleiding heb ik gevonden dat de kleinst instelbare waarde -0,5 / +1,5 is.

Op basis van de informatie wat Netatmo heeft gelogd gisteren en vandaag lijkt dat te kloppen. Inschakeling bij ongeveer 19,2 graden, uitschakeling bij 21,1 tot 21,4 graden. nu is de gewenste temperatuur 20 graden. Echter met de buitentemperaturen van vandaag blijft het langedurig schommelen rond de 19,5 graden, waarbij de warmtepomp niet aanslaat.

Zou het zinvol zijn om dan maar een draad te trekken naar de Nest thermostaat die nu nog aan de CV hangt (of eventueel een Honeywell round die ik nog heb liggen? Wel zit ik dan te puzzelen hoe deze aan te sluiten, omdat bij de LG staat dat de thermostaat aansluiting 230v is, terwijl de Honeywell Round bijvoorbeeld 24 volt nodig heeft.
Er bestaat voor de lg externe lucht temperatuur sensor dit is een twee draads thermostaat.
Wat de hysterese van deze thermorstaat is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:41:
@mkleinman Elga nog steeds met eigen thermostaat voor de CV ketel of nu doorgelust?
Nog steeds los van elkaar.

Zal morgen nog wat foto's posten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Batilan schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:23:
[...]

Dat valt me dan niet tegen, maar omdat je het zo vriendelijk aanbiedt: doe de 1e helft van augustus dit jaar maar, heb je dan ook de relatieve luchtvochtigheid en het energieverbruik van de WP erbij? :*)
U vraagt, wij draaien :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/u6kxjk3m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uh6fl9e6ldpyn.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/sju5n5.jpg

Koelverbruik voor heel augustus was exact 100kWh, het restant is SWW

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g47pb6f.jpg
Maar goed om te weten dat je met een WP binnen (mijn persoonlijke) gestelde limieten kunt blijven, ik zie dat je wel een exemplaar met een flinke capaciteit hebt staan? (MItsubishi Zubadan 11,2KW (3 fasen) met een 400 liter SWW?).
Het maximale vermogen van de WP is het minste probleem, die van mij draait de hele zomer op 50%. De grootste beperkende factor is het afgiftesysteem.

Ik heb hier +- 280m2 vloeroppervlak met h.o.h. 100mm Ø20mm buizen diep in de beton liggen.
Hierdoor kan ik "aardig" Koelen met een Ta van 15.
Maar meer dan zo'n 5KW kan ik thermisch ook niet koelen, afgiftesysteem te klein :P
Misschien kan ik me dan beperken tot alleen voorbereidingen voor de aanleg van een Airco (geen idee wat daar precies voor nodig is, wellicht vast wat kabelgoten t.b.v. stroom, koelleiding en condensafvoer aanleggen?). Ik wil niet het risico lopen dat ik denk 'had ik maar'.

Natuurlijk is e.e.a. ook allemaal afhankelijk van het ontwerp van je huis, daar is vast wel ergens op een Tweakers forum meer over te vinden? Zelf overwegen we een "schuurwoning" met overstekende kap op het zuid-zuid-westen, nadere details volgen nog :)
Wat veel belangrijk is dat je voorkomt dat de warmte je huis binnenkomt, wij hebben dus voor alle ramen waar zon kan komen screens zitten. Voorkomen is beter dan genezen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
rykers158 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:31:

Die Honeywell gaat niet werken, daar kwam ik een paar weken terug achter icm mijn Mitsubishi. Misschien als je rommelt met ene relais er tussen? Resultaat hier was dat de WP niet afschakelde.

Heb zelf op advies van @Remco45 (zie start post ook) een Panasonic PAW-A2W-RTWIRED gekocht. Hij is nog maar 1 keer aangeslagen, en dat was gisterenochtend. Echter de hysteresis is zeer goed instelbaar en huidige temp wordt per 0,1 weergegeven. Zoek maar eens in het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch
Eigenlijk zou je het ook eens een periode of jaar moeten doen zonder koelen, dan weet je het verschil, ik vind het eigenlijk de stroom niet waard, heb nog een ventilator over de vloer laten blazen en kwam hooguit 3-3,5 graden lager dan normaal.
Omdat jouw huis vrij nieuw is en met het dichthouden kan dat wel eens het grootste verschil gegeven hebben.

Pagina: 1 ... 122 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.