Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.481 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Wat ik me sochtends zo even afvraag, hoe gedraagd de unit zich met een LP run als je het element uitschakeld voor SWW in het menu? Jij dat ook al geprobeerd @Andrehj ?
Ik ga dat zo eerst eens proberen denk ik :)

[ Voor 11% gewijzigd door Robindd op 22-09-2020 08:30 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
Andrehj schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:06:

Die staat op max 4 uur. In inderdaad, om 15 uur stopte de pomp en ging de 3-weg klep weer terug. Maar toen was het vat al tot 51 graden afgekoeld...

[...]

Fantastisch, ik ben benieuwd. Overigens had ik het wel anders ingesteld: Mijn SWW run is normaliter om 12 uur, en de legionella run startte al om 11 uur, om zoveel mogelijk op PV-stroom die run te draaien.
De gewone SWW run zou dan overgeslagen moeten worden.
Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben? :?

[...]
Gaat de SWW run niet voor en slaat dan alles af, zo van doeltemperatuur bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
jerh schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:42:
[...]

Gaat de SWW run niet voor en slaat dan alles af, zo van doeltemperatuur bereikt?
Goeie input ook! Zou zomaar kunnen zijn, mede omdat de SWW run na de LP run stond geprogrammeerd. Dat moet je wellicht los van elkaar koppelen.
Als het werkt zonder element, kun je natuurlijk 1 dag vast per week de SWW niet programmeren, en daar in de plaats LP zetten.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Ter info: Na RJTEC.eu heb ik nu ook bericht van de nederlandse importeur van Panasonic:
Goedemorgen Lithoijen,

Bedankt voor uw interresse in een Panasonic warmtepomp. Op dit moment is het inderdaad zo dat er het door u genoemde model (KIT-WXC09H3E8) enkel nog in de H generatie beschikbaar is. Op dit moment is er nog geen concrete datum waarom de J generatie van dit model uitkomt. Hier kan ik u dus helaas geen uitsluitsel over geven.

Best regards/Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:34
Robindd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:28:
Wat ik me sochtends zo even afvraag, hoe gedraagd de unit zich met een LP run als je het element uitschakeld voor SWW in het menu? Jij dat ook al geprobeerd @Andrehj ?
Geprobeerd, maar dan wordt bij mij toch vrijwel direct het element ingezet bij een legionella run. (SWW 45°, WP start bij LP niet op om de verhoging tot 55° of evt 60° te realiseren, maar wordt met het element gedaan). Dit gedrag heb ik dus voorgelegd aan Alklima.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
_RRM_ schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:29:
[...]

Geprobeerd, maar dan wordt bij mij toch vrijwel direct het element ingezet bij een legionella run. (SWW 45°, WP start bij LP niet op om de verhoging tot 55° of evt 60° te realiseren, maar wordt met het element gedaan). Dit gedrag heb ik dus voorgelegd aan Alklima.
Welke combi van units heb jij? Ook de -D binnenunit? of een -C?
Ik ga om 10 uur een LP run draaien met element uit in settings voor SWW. Als dat niet werkt ga ik wellicht ook eens contact zoeken met Alklima en het voorleggen.

Kan me niet voorstellen dat het zo zou moeten werken. Dat is niet best voor de efficiency.

[ Voor 22% gewijzigd door Robindd op 22-09-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:33
lithoijen schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:22:
Ter info: Na RJTEC.eu heb ik nu ook bericht van de nederlandse importeur van Panasonic:

[...]
Met het risico een reeds gevoerde discussie weer op te rakelen. Weet je zeker dat je wel een 9kW nodig gaat hebben?

Als ik je posts bekijk zie ik:
1) 110m2 vloerverwarming met iets van 65W/m2
2) 240m2 totaal oppervlakte met CO2 gestuurde WTW
3) 1000m3 geschat gasverbruik als er met gas verwarmd zou worden

Dan zou ik per punt op de volgende vermogens komen:
1) 110m2* 65W/m2 is ongeveer 7kW die je maximaal in de vloer kwijt kan
2) 240m2 * 26W/m2 is ongeveer 6.25kW volgens de tabel van warmtepompweetjes (zie hieronder) als het huis voldoet aan de 2020 normen. Als je uitgaat van Rc6 (vanaf bouwjaar 2016) dan zit je voor een vrijstaande woning op een richtgetal van 38W/m2 en kom je op ongeveer 9kW. Let op, dit gaat er dus vanuit dat je in het gehele huis stookt.
3) 1000m3*8/1650 is ongeveer 5kW op basis van de bekende duimregel
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/tabellen/indicatie_richtgetal_draaiuren_maand_overzicht_warmtepomp_weetjes.png

Mijn conclusie zou zijn: 5kW is aan de krappe kant, 7kW lijkt voldoende als de boel goed geïsoleerd is, 9kW voldoende als je wat marge wil. Daarbij zou ik ook goed kijken naar koelen. Daarbij is 25W/m2 of 30W/m2 al vaak een uitdaging. Waardoor je pomp goed terug moet kunnen moduleren tot iets van 3kW.

Als je voor een R32 pomp wil gaan en perse 3 fase wil zou ik bij Mitsubishi kijken. Maar volgens mij zou een 9kW R32 Pansonic monoblock ook prima voldoen. Je kan dan de backup heater en de pomp zelf op twee verschillende fases aansluiten. Als je dan de kookplaat op de andere fase(s) zet is een mooie verdeling nog steeds mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNroKqYb0rGX4KkoyAouh8YqigY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anz1j5VBDzOzAP9UbxDeWEkQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-09 16:03
Op dit moment installeert the one and only @koevlaas2 een Panasonic all-in-one J-series (R32) 7 kW (KIT‐ADC07JE5) bij ons thuis. Ik ben zeer benieuwd of ie straks draait :)

Binnenunit (122 kg) naar zolder was even een dingetje, paste niet door het trappenhuis. Die is met een hijskraan door het zolderraam getild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:30:
Op dit moment installeert the one and only @koevlaas2 een Panasonic all-in-one J-series (R32) 7 kW (KIT‐ADC07JE5) bij ons thuis. Ik ben zeer benieuwd of ie straks draait :)

Binnenunit (122 kg) naar zolder was even een dingetje, paste niet door het trappenhuis. Die is met een hijskraan door het zolderraam getild.
Gelukkig had @koevlaas2 die hijskraan in z'n achterzak zitten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
KabouterSuper schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:37:
[...]

Gelukkig had @koevlaas2 die hijskraan in z'n achterzak zitten.
Nee, die is besteld voordat de beste man zijn ding kwam doen. Alles stond al op z'n plek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Hier de Mitsu LP run afgekapt.
Element stond uit in settings voor DHW.
Resultaat:
Buitenunit gaat tot DHW set-point (45gr in mijn geval), en dan verder op het element. Dat duurt veeeel te lang dus even afgekapt. Morgen denk ik via timer toch maar SWW naar 60 zetten en zo draaien. Eens zien hoe dat verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
Hoi.

Ben van plan een vrijstaand huis te bouwen. Footprint 70m2 op 134m2 kavel :P. Hierheen verwezen vanuit het nieuwbouw topic.

Gezien de krappe ruimte om het huis heen vraag ik me af of een L/W-unit reëel is. Wij hebben een plat dak, kan de L-W unit ook op het dak geplaatst worden?

Ben bang voor de geluidsproductie al lees ik dat de recente modellen hier minder last van hebben. Alternatief zou dan een W/W-unit zijn, maar gezien de 10k meerprijs hou ik die liever nog achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
@Gkhn Kan prima op het dak (wel goed funderen op het dak om trillingen te voorkomen)
In jouw situatie heb je (wellicht) eigenlijk een hele goede gelegenheid om zo goed te isoleren, warmteweren in de zomer en ventileren, dat je wellicht (bijna) zonder kan.

Dan geef het geld uit aan "passieve" maatregelen (zonder jaarlijkse gebruikskosten en met een lange levensduur) en je bespaart het op een warmteafgiftesysteem

b.v. WtW ventilatie, een L/L airco/warmtepomp en een (warmtepomp) boiler

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkhn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-03-2024
BarryH schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:20:
@Gkhn Kan prima op het dak (wel goed funderen op het dak om trillingen te voorkomen)
In jouw situatie heb je (wellicht) eigenlijk een hele goede gelegenheid om zo goed te isoleren, warmteweren in de zomer en ventileren, dat je wellicht (bijna) zonder kan.

Dan geef het geld uit aan "passieve" maatregelen (zonder jaarlijkse gebruikskosten en met een lange levensduur) en je bespaart het op een warmteafgiftesysteem

b.v. WtW ventilatie, een L/L airco/warmtepomp en een (warmtepomp) boiler
Daar heb ik wel oren naar. De woning zal inderdaad goed geïsoleerd worden dat opwarmen en afkoelen minimaal zullen zijn. Waar zou een installatiesysteem uit bestaan om zo passief mogelijk te wonen? Totale woonoppervlak +-260m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:21:
[...]

Daar heb ik wel oren naar. De woning zal inderdaad goed geïsoleerd worden dat opwarmen en afkoelen minimaal zullen zijn. Waar zou een installatiesysteem uit bestaan om zo passief mogelijk te wonen? Totale woonoppervlak +-260m2.
De beste passieve maatregelen zijn isolatie, isolatie en isolatie ;)
Dus veel meer dan het bouwbesluit vraagt.
Pas daarna gaan kijken naar installaties, hoewel we dat hier in deze groep natuurlijk graag doen.
Hoe minder installatie mogelijk is, hoe beter.....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 21:59
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 13:21:
[...]

Als je helemaal los wil gaan: https://passivehouse.com/
Heel veel info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Gkhn schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 12:11:
Hoi.

Ben van plan een vrijstaand huis te bouwen. Footprint 70m2 op 134m2 kavel :P. Hierheen verwezen vanuit het nieuwbouw topic.

Gezien de krappe ruimte om het huis heen vraag ik me af of een L/W-unit reëel is. Wij hebben een plat dak, kan de L-W unit ook op het dak geplaatst worden?

Ben bang voor de geluidsproductie al lees ik dat de recente modellen hier minder last van hebben. Alternatief zou dan een W/W-unit zijn, maar gezien de 10k meerprijs hou ik die liever nog achter de hand.
Een paar posts boven de jouwe staat een kleine berekening aan wat voor maat unit je zou kunnen denken voor een vergelijkbaar, maar waarschijnlijk iets minder goed geïsoleerd huis. Als je goed op isolatie inzet is 5kW warmtepomp waarschijnlijk haalbaar. Qua plaatsing zou je naast dak of tuin ook hangend aan de buitengevel (voorgevel is waarschijnlijk niet mogelijk) als optie mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Grolsch schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:31:
Heb je die thermische beveiliging nog gecontroleerd op het element zelf :?
Nope, want dan zou het BHCP relais moeten afvallen, toch? Bij mij was het BHC1 relais uit.
Robindd schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:32:
[...]
Dat lees ik niet helemaal zo, maar maakt het e.e.a. wel makkelijker als dat zo is.
Ik ga het even aanpassen voor morgen zodat ik hetzelfde draai als jou.
Maar waarom als je LP wilde doen had je je SWW niet ingesteld op 60gr?
Omdat ik weet dat mijn WP (somehow) niet hoger komt dan 51 a 52 graden met SWW, dus ingesteld op 53.
Robindd schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:45:
Wellicht kan ik de 50% begrenzing ook beter even naar 100% zetten 8)7
Heb jij die begrenzing ook aangesloten zitten @Andrehj?
Nee, kabeltje heb ik, maar al het aansluitwerk moet nog gebeuren. In een nieuwe woning staat dat niet bovenaan de prioriteitenlijst...
Robindd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:28:
Nee, het element staat voor beide (nog) ingeschakeld. Als ik tijd heb (en een relais heb besteld) wil ik het element helemaal uitschakelen en voor legionella het element in het SWW vat gaan gebruiken. Dat is veel efficiënter, want dan hoeft al het leidingwerk en de binnenunit zelf tijdens de legionellarun niet urenlang op 60 graden te worden gehouden. Bovendien gaat het dan veel sneller, want het element in mijn vat is 4.5 kW.
Robindd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 08:46:
Goeie input ook! Zou zomaar kunnen zijn, mede omdat de SWW run na de LP run stond geprogrammeerd. Dat moet je wellicht los van elkaar koppelen.
Als het werkt zonder element, kun je natuurlijk 1 dag vast per week de SWW niet programmeren, en daar in de plaats LP zetten.
Als dat de oplossing is, dan moet ik maar eens kijken hoe ik dat in kan stellen. Eerst zeker weten of het probleem veroorzaakt wordt door de combinatie van Legionella en SWW op dezelfde tijd.

[ Voor 37% gewijzigd door Andrehj op 22-09-2020 16:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:20:

[...]

Nee, het element staat voor beide (nog) ingeschakeld. Als ik tijd heb (en een relais heb besteld) wil ik het element helemaal uitschakelen en voor legionella het element in het SWW vat gaan gebruiken. Dat is veel efficiënter, want dan hoeft al het leidingwerk en de binnenunit zelf tijdens de legionellarun niet urenlang op 60 graden te worden gehouden. Bovendien gaat het dan veel sneller, want het element in mijn vat is 4.5 kW.

[...]

Als dat de oplossing is, dan moet ik maar eens kijken hoe ik dat in kan stellen. Eerst zeker weten of het probleem veroorzaakt wordt door de combinatie van Legionella en SWW op dezelfde tijd.
Een element IN het vat is idd veel efficienter en ook makkelijker. Kun je in de winter ook gewoon je woning blijven verwarmen in tussentijd. Al is met de WP tot 60gr gaan nog altijd efficienter in mijn belevering.

Ondertussen heb ik denk ik bevestigd dat de LP run tot je SWW set-point gaat, en daarna met het element verder. Vermoed dat dat het dan toch is zoals ontworpen, ondanks het wat krom lijkt. Heb een berichtje aan Alklima eraan gewaagd via de contact pagina op hun website. Eens zien of daar een reactie op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 12:49
@Dieken Taffert pana al draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
En vind je de J serie all in one wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:44:
[...]

En vind je de J serie all in one wat?
Lijkt enorm op de h serie, alleen wat nieuwe (leuke) features in het menu.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:46:
[...]

Buiten unit nog steeds zo stil als de H serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:48:
[...]

Buiten unit nog steeds zo stil als de H serie?
Ja, staat op een houten dak en geluid was er niet veel.
Later hoorde we 'm een klein beetje binnen bij de warmere temperaturen van de sww run, maar niet storend hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:01:
[...]

Later hoorde we 'm een klein beetje binnen bij de warmere temperaturen van de sww run, maar niet storend hard.
oke top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
koevlaas2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:01:
[...]

Zou niet goed zijn als ie met 25 graden al herrie maakt. Compressor nog niet eens halve kracht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, als je met deze temperaturen al iets hoort, maak je borst maar nat bij 0 graden, geluid wordt zeker niet minder.....

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:27
Heeft er toevallig iemand een link naar een site (oid) waar alle (of toch, veel :) ), warmtepompen met hun COP/SCOP/SPF staan?

Probleem waar ik wat tegenaan loop is dat ik niet overal de SCOP of SPF vind, en dat de COP soms op verschillende basissen zijn gegeven (-7/35 ; 0/35 ; 2/35 ; 7/35).

(En als daar dan het 'lawaai' bijstaat, is het helemaal goed. Want volgens mij zijn die ook niet altijd op dezelfde basis!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
Robindd schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:31:
[...]

Welke combi van units heb jij? Ook de -D binnenunit? of een -C?
Ik ga om 10 uur een LP run draaien met element uit in settings voor SWW. Als dat niet werkt ga ik wellicht ook eens contact zoeken met Alklima en het voorleggen.

Kan me niet voorstellen dat het zo zou moeten werken. Dat is niet best voor de efficiency.
PUHZ-SHW112YAA+ERSC-VM2C
Ben benieuwd of Alklima met een oplossing komt. Ik wacht nog af.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

koevlaas2 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:46:
[...]

En die zijn?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Mrdelange
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-06 18:03
Beste allemaal,

Momenteel ben ik mijn huis voor aan het bereiden voor de installatie van een L/W Panasonic monoblock wp voor enkel verwarming (geen SWW). Er is vloerverwarming aanwezig op zowel de begane grond als de 1e verdieping.

Er is door het hele huis zoneregeling aanwezig, waarbij de begane grond en badkamer reageren op de thermostaat beneden en alle slaapkamers een eigen thermostaat hebben.

Ik lees al behoorlijk wat maanden met veel interesse op dit forum, echter heb ik een vraag over de verdeler van de benedenverdieping. Zie bijgevoegde foto.

Kan ik deze verdeler laten fungeren als een open verdeler?

Ik wil het gehele systeem zo eenvoudig mogelijk houden en daarom het liefst af van deze kleppen op de verdeler beneden. Desnoods koop ik een nieuwe (open) verdeler. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
B.v.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6cehrYx8Qm67icswsobqf6y-Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dS67r2ssV4GHKXVsoxAzZGMR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mrdelange op 23-09-2020 09:14 ]

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 21:14
Kwakkel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:11:
Heeft er toevallig iemand een link naar een site (oid) waar alle (of toch, veel :) ), warmtepompen met hun COP/SCOP/SPF staan?

Probleem waar ik wat tegenaan loop is dat ik niet overal de SCOP of SPF vind, en dat de COP soms op verschillende basissen zijn gegeven (-7/35 ; 0/35 ; 2/35 ; 7/35).

(En als daar dan het 'lawaai' bijstaat, is het helemaal goed. Want volgens mij zijn die ook niet altijd op dezelfde basis!)
Dit is een mooie, wel even zoeken of het juiste type en merk ertussen staat:
https://www.bafa.de/Share...epumpen_anlagenliste.html

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Mrdelange schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:14:
............
Ik lees al behoorlijk wat maanden met veel interesse op dit forum, echter heb ik een vraag over de verdeler van de benedenverdieping. Zie bijgevoegde foto.

Kan ik deze verdeler laten fungeren als een open verdeler?

Ik wil het gehele systeem zo eenvoudig mogelijk houden en daarom het liefst af van deze kleppen op de verdeler beneden. Desnoods koop ik een nieuwe (open) verdeler. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten.
B.v.d.

[Afbeelding]
Deze verdeler is ideaal voor een warmtepomp, en je wilt helemaal geen open verdeler.
Als je van die kleppen af wilt, dan schroef je ze er gewoon af, dan staan de ventielen open, en kan je met de flow checks nog de verschillende lussen inregelen, als die al niet even lang zijn.
Maar hierbij ga je dan uit, dat er geen warmte vraag kan zijn op de slaapkamers, als de benedenverdieping geen vraag heeft.
Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je probleem, of behoefte is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Kwakkel
Chris_82 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:36:
[...]

Dit is een mooie, wel even zoeken of het juiste type en merk ertussen staat:
https://www.bafa.de/Share...epumpen_anlagenliste.html
Thanks! Zijn dat daadwerkelijk gemeten waarden?
Ik vraag het maar omdat bvb de Thermia iTec 16 volgens bafa.de een COP heeft van 3.1 bij A2/W35. Volgens de leaflet van Thermia (https://www.geotherma.be/download/thermia-itec-leaflet-nl/) is dit echter 4.37. Een groot verschil natuurlijk...

• Heronimo
Kwakkel schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:11:

Aanvullend op wat @Chris_82 zegt. Er is ook een Duitse calculator voor het JAZ (Jahresarbeitszahl) ofwel de sCOP. Dit kan ook wel een aardig beeld geven van wat je ongeveer kan verwachten: https://www.waermepumpe.de/normen-technik/jazrechner/

Daarnaast kan het nuttig zijn om even de lijst van @Tomexergie te bekijken met gemeten prestaties van Tweakers hier: http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/

• Mrdelange
Naalroc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:56:
[...]

Deze verdeler is ideaal voor een warmtepomp, en je wilt helemaal geen open verdeler.
Als je van die kleppen af wilt, dan schroef je ze er gewoon af, dan staan de ventielen open, en kan je met de flow checks nog de verschillende lussen inregelen, als die al niet even lang zijn.
Maar hierbij ga je dan uit, dat er geen warmte vraag kan zijn op de slaapkamers, als de benedenverdieping geen vraag heeft.
Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat je probleem, of behoefte is.
De kleppen zijn van het type RIHO Thermomotor 230V NC RT09-2230. Dus dit betekent dat ze dicht zijn (NC - normaal gesloten) als er geen bekrachtiging is (stroomloos).
Het huidige verwarmingssysteem werkt met een ketel op lage temperatuur van 30 graden. En bij warmtevraag schakelt de thermostaat de ketel in en de klep op de verdeler gaat open (neem ik aan).

De reden van mijn vraag is dat ik zoekende ben naar de manier waarop ik de wp ga regelen. WAR of WAR met thermostaat, of op een andere manier?
En indien een regeling met thermostaat; Hoe laat ik deze kleppen aansturen door de Pana WP?

Thanks.

• Naalroc
Over de Pana kan ik je niets vertellen, maar ik betwijfel of die de kleppen met 230v aanstuurt. Bij de Mitsu doe ik dat anders: de (Danfoss) thermostaat uit de ruimte met vraag stuurt de wp aan, en óók de klep van de betreffende ruimte, en bij de Danfoss zijn dat 24 Volts kleppen, die ook NC zijn.
En nogmaals, je wilt helemaal geen open verdeler, jouw verdeler is prima voor je wp.
Ik regel niet op WAR, maar op een vaste temperatuur van 32*C.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Kwakkel
Heronimo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 10:35:
[...]

Aanvullend op wat @Chris_82 zegt. Er is ook een Duitse calculator voor het JAZ (Jahresarbeitszahl) ofwel de sCOP. Dit kan ook wel een aardig beeld geven van wat je ongeveer kan verwachten: https://www.waermepumpe.de/normen-technik/jazrechner/
Thanks, ook eens bekijken
Daarnaast kan het nuttig zijn om even de lijst van @Tomexergie te bekijken met gemeten prestaties van Tweakers hier: http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Ook interessant. Vooral om te zien dat de COP toch danig lijkt te zakken indien de warmtepomp ook wordt gebruikt voor SWW. Wat zijn andere opties voor SWW, als we gas even buiten beschouwing laten? Dan kom je bij zonneboilers e.d. terecht?

• Heronimo
Kwakkel schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:43:
[...]

Thanks, ook eens bekijken

[...]

Ook interessant. Vooral om te zien dat de COP toch danig lijkt te zakken indien de warmtepomp ook wordt gebruikt voor SWW. Wat zijn andere opties voor SWW, als we gas even buiten beschouwing laten? Dan kom je bij zonneboilers e.d. terecht?
De COP van SWW maken zit vanwege de hogere temperaturen meestal tussen de 2.5 en 3. Alternatieven zijn zonneboilers of een doorstromer met een COP van 1. Maar financieel gezien is, als je van het gas los wilt, waarschijnlijk zonnepanelen plus een warmtepomp de voordeligste combinatie.

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
@Kwakkel SWW via een ventilatiewarmtepomp mits je al een ventilatiesysteem type C hebt. COP van ca 4.

• Kwakkel
@Heronimo : thanks, zoiets dacht ik dus :)
@Knoetie : we gaan voor een D :)

• Mrdelange
@Naalroc
Thanks voor je advies.

Eens kijken of ik mijn huidige thermostaat kan gebruiken met de Pana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Weet ik niet meer (8>

• Dieken Taffert
Grolsch schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:26:
Inderdaad, als je met deze temperaturen al iets hoort, maak je borst maar nat bij 0 graden, geluid wordt zeker niet minder.....
Het boilervat moest wel van ca. 20 graden naar ca. 50 graden worden verwarmd, moest ie toch een beetje aan de bak lijkt me. Nadat ik had gedoucht (+ aangekleed) ging ik beneden kijken hoe lang het zou duren om weer op temperatuur te komen, maar toen stond ie alweer op 50 graden.

Legionella runs in de winter kunnen wel eens relatief lawaaiig zijn, al is dat maar even. Panasonic H serie was al stil en de J serie zou ongeveer even stil of stiller zijn, volgens specs.

Algemeen: verwarmen moeten we nog testen uiteraard, maar zoals het er nu uit ziet, ben ik uitermate in mijn nopjes 8)

We zijn nu vrijwel van het gas af (+ energieneutraal want zonnepanelen) in ons jaren 30 stulpje. We hebben alleen een nog geen 2 jaar oud peperduur Boretti fornuis staan (zat al in het huis toen we het kochten 10 maanden terug) waar mijn vrouw tot over haar oren verliefd op is, die vindt inductie bagger om te koken (heeft ze 2.5 jaar gedaan in het verleden). Daar is een oplossing nog niet om de hoek, dus volledig gasloos moet even wachten :S

[ Voor 21% gewijzigd door Dieken Taffert op 23-09-2020 17:16 ]

• Robindd
Dieken Taffert schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:12:
[...]

Het boilervat moest wel van ca. 20 graden naar ca. 50 graden worden verwarmd, moest ie toch een beetje aan de bak lijkt me. Nadat ik had gedoucht (+ aangekleed) ging ik beneden kijken hoe lang het zou duren om weer op temperatuur te komen, maar toen stond ie alweer op 50 graden.

Legionella runs in de winter kunnen wel eens relatief lawaaiig zijn, al is dat maar even. Panasonic H serie was al stil en de J serie zou ongeveer even stil of stiller zijn, volgens specs.

Algemeen: verwarmen moeten we nog testen uiteraard, maar zoals het er nu uit ziet, ben ik uitermate in mijn nopjes 8)

We zijn nu vrijwel van het gas af (+ energieneutraal want zonnepanelen) in ons jaren 30 stulpje. We hebben alleen een nog geen 2 jaar oud peperduur Boretti fornuis staan (zat al in het huis toen we het kochten 10 maanden terug) waar mijn vrouw tot over haar oren verliefd op is, die vindt inductie bagger om te koken (heeft ze 2.5 jaar gedaan in het verleden). Daar is een oplossing nog niet om de hoek, dus volledig gasloos moet even wachten :S
Zelfde hier min of meer, vrouw wil niet van het gas af mbt koken. Ik ga de lokale installateur vragen wat het kost om de gasleiding naar buiten te brengen. Overweeg serieus om daar bijv. een 66kg propaanfles weg te zetten in een omkasting van hout of dergelijke. :P

• Robindd
Kom net thuis met een vat op 55gr. Vergeten legionella run uit te zetten na al het proberen, dus vanaf 45gr is die vrolijk op het 2 kW element verder gegaan. LP stond op Max 4 uur, dus 10 graden erbij in circa 3 uur..

[ Voor 47% gewijzigd door Robindd op 23-09-2020 17:54 ]

• Dapdodo
  • Laatst online: 20:25
[...]

Duur gas met 125 to 250 abbo kosten. Wordt iets van 4 a 5 euro per m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Dapdodo schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:28:
[...]

Duur gas met 125 to 250 abbo kosten. Wordt iets van 4 a 5 euro per m3
Geld is geen goed argument in dit geval. Bij 80 m3 gas voor koken a 80 cent/kuub + 150-200 netwerkbeheer etc. kosten nu ca. 250 euro/jaar.

Alternatief: nieuw Boretti inductiefornuis (mijn vrouw wil uiteraard iets gelijkwaardigs) 4000 euro, gas afsluiten 500 euro, 500 kWh ofzo/jaar koken = 100 euro/jaar + 4500 euro. Goed, oude fornuis kunnen we wellicht verkopen voor 2000. Dan nog moet je 2500 euro terugverdienen met 150 ofzo per jaar.

TVT is niet overtuigend en je verliest comfott/woongenot. Slecht verhaal.

Als je 2500 euro belegd a 5%/jaar ziet het er financieel nog een stuk slechter uit ;)

@Robindd geniaal idee met die gastank. Alleen, hoe doe je dat veilig en wat kost een beetje propaa tank + bijvullen... we zitten in redelijk agrarisch gebied, dat scheelt.

[ Voor 9% gewijzigd door Dieken Taffert op 23-09-2020 18:52 ]

• Naalroc
Ik denk dat een tank wel duur is, maar een grote gasfles kan toch ook? gewoon om te ruilen
eerste google:
https://www.antargaz.nl/n.../gas-flessen/33kg-gasfles
of
https://www.antargaz.nl/n...gas-flessen/465kg-gasfles

• koevlaas2
[...]
Reken op peperduur gas, ongeveer € 7,50 per m3

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou er inderdaad gewoon een gasbus voor aanschaffen denk ik, of je vrouw inruilen, maar dat is financiëel vaak ook niet interessant :P

• Robindd
Naalroc schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:20:
Ik denk dat een tank wel duur is, maar een grote gasfles kan toch ook? gewoon om te ruilen
eerste google:
https://www.antargaz.nl/n.../gas-flessen/33kg-gasfles
of
https://www.antargaz.nl/n...gas-flessen/465kg-gasfles
Precies, dat bedoelde ik. Propaan is tevens een warmere verbranding, daarom moet je dacht ik andere gasnippels in je fornuis draaien met propaan. Daarnaast is kg x 1,85 =m3, dus met 33kg of meer kun je als het goed is meer dan een jaar doen.

• Robindd
koevlaas2 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:51:
[...]

Reken op peperduur gas, ongeveer € 7,50 per m3
Ik zou zonder gas zo’n 10-15€ per maand goedkoper uit zijn. Reken op zo’n 40m3 dan is dat in geval van 15€ p/m €4,5 per m3.
Maar wat boeit dat als je maar weinig verbruikt? Je moet het wel in verhouding bekijken natuurlijk. Inductie moet je ook aanleggen in de meeste gevallen + een nieuwe plaat aanschaffen. Als je daar aan rekent zoals al gedaan is, dan is dat helemaal niet perse interessant. Ook bij “normale” prijzen van kook toestellen :9

Aanvulling:
Vergeet niet dat je bij veel leveranciers meer welkomstkorting krijg als je ook gas afneemt, daar zit waarschijnlijk het verschil met jouw berekening van €7,5 per m3.

[ Voor 12% gewijzigd door Robindd op 23-09-2020 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Grolsch schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:55:
Ik zou er inderdaad gewoon een gasbus voor aanschaffen denk ik, of je vrouw inruilen, maar dat is financiëel vaak ook niet interessant :P
Dat hoef je niet na te rekenen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Robindd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:32:
[...]

Dat hoef je niet na te rekenen 8)7
Op de lange termijn, na een jaar of tien, legt het toch echt wel windeieren....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
reneeke1970 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:55:
[...]

Op de lange termijn, na een jaar of tien, legt het toch echt wel windeieren....
Tja, grote voordeel is dat die tvt je niet hoeft voor te leggen aan de vrouw! :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Robindd schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:58:
[...]

Tja, grote voordeel is dat die tvt je niet hoeft voor te leggen aan de vrouw! :+
Precies, jij heb hem door..... Heerlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• simc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06-2021
Snelle antwoord nodig (mijn vrouw wil namelijk weer eens kunnen douchen ;))

Ik ben zo dom geweest om niet aan een ontluchtingsventiel / luchter te denken voor de SWW-tank voor mijn WP en ben zo meteen klaar om te vullen, maar ik kan niet goed luchten. 8)7

Vraag: Moet ik een bijzonder soort luchter hebben voor bovenin de SWW-tank, of kan dat met een standaard ventiel (bijv wat je ook op radiatoren hebt)?
NB: ik heb de TWL 300L tank, en de opening bovenaan is 1 1/2 inch.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:23
@simc Als de tank geheel leeg is, zet je een warm water kraan open en kan je de tank gewoon vullen.
Een ontluchter is niet nodig, eventueel beluchtingsventiel.
Stel je tapt warm water maar vanwege werkzaamheden is de koud water aanvoer dicht gezet.
Door hevelwerking kan de SWW tank dan toch deels leeglopen, vooral al die hoger staat dan de begane grond. Dat geeft een vacuüm waardoor de tank kan indeuken.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• simc
@Remco45
Het gaat me inderdaad om een beluchtingsventiel (niet zo zeer de eerste grove vulling). Als de boel gevuld is, dan zal er nog lucht bovenin hangen (boven de warmte uitvoer), en dat moet er ook uit.

• Remco45
Hmm...bij de meeste SWW vaten zit de warm water uitvoer helemaal bovenin.
Als dat bij jou niet zo is, zal je een ontluchtingsventiel bovenin het vat moeten monteren.
Maar ik denk dat ook bij een DJG de hoeveelheid lucht te verwaarlozen is. Zal geen negatief effect hebben vermoed ik.

[ Voor 26% gewijzigd door Remco45 op 24-09-2020 10:44 ]

• Naalroc
simc schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:26:

Vraag: Moet ik een bijzonder soort luchter hebben voor bovenin de SWW-tank, of kan dat met een standaard ventiel (bijv wat je ook op radiatoren hebt)?
NB: ik heb de TWL 300L tank, en de opening bovenaan is 1 1/2 inch.
Een radiator ontluchter is wel erg klein in doorlaat. Ik heb er een radiator aftapkraantje in gezet; het heeft behalve een grotere doorlaat, ook de mogelijkheid om er een slang op aan te sluiten, zodat je geen water over de bovenkant hebt lopen, want een bekertje of zo kan je er niet kwijt, vanwege de grote bovenkant
Zoiets (was de eerste google hit): https://www.leidingshop.n...0ZxACHEAQYASABEgIss_D_BwE
Natuurlijk nog wel zorgen voor reduceer verlopen van 1 1/2"naar 1/2 "

• simc
Ik zag dat er ook automatisch ontluchters zijn, zoals deze bijvoorbeeld.
Is dat geschikt of zou dat overkill zijn?

Bedankt trouwens voor de vorige gedachten!

• Naalroc
Overkill; als de meeste lucht er uit is na het vullen, dan wordt de rest vanzelf in het water opgelost, het is tenslotte steeds doorstromend water.

Ik heb 7 ontluchters in m'n SWW tank, 4 thermostaatkranen en 3 douchekoppen :P

Maar ff zonder gekheid, ik heb in m'n tank zelf helemaal geen ontluchter zitten, de lucht wordt er wel uitgedrukt als je 1 warmwater aansluiting open draait.

• simc
OK, als ik het zo allemaal hoor, dan moet het wel goedkomen!
Ik ga dan toch voor een simpele aftapkraan en dat is en maak het verder niet te ingewikkeld.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Hier zijn ongeveer alle offertes binnen die ik had gehoopt te krijgen.
Na een eerste afvalronde, hou ik 2 modellen over.
Beide zijn split/bi-bloc met een losse boiler.
- Daikin Altherma 3: EHBX08D9W (binnen) + ERGA06DV (buiten) en de EKHWS150D3V3 boiler (150l)
- Panasonic Aquarea J-gen KIT-WC07J3E5 (binnen+buiten) en de KIT-WC07J3E5 boiler (180l)

Als ik ze zo vergelijk dan schelen ze qua specs enzo niet zoveel.
Daikin is 7.5kW vs de Pnasonic 7kW, maar beide is ruim voldoende voor ons.
Daikin heeft een iets hogere COP van 4.85 vs 4.76 van de Panasonic.
Daikin buitenunit is iets lager maar wel weer breder en dieper (size does matter here).
Maten binnen zijn voor ons niet relevant, daar is ruimte zat.
Daikin dus 150 lilter boiler aangeboden, Panasonic 180 liter.
Daikin maakt buiten iets meer geluid (62) dan de Panasonic (59), maar is dat te vergelijken?
Daikin komt nog een kastje bij voor netwerkkoppeling, de Panasonic is al incl wifi/ethernet koppeling tbv smart cloud.

Dan heb ik beide offertes vergelijkbaar gemaakt wat betreft wat de aanbieder doet en wat ik zelf moet doen.
Beide aanbieders heb ik een goed gevoel bij en zitten niet al te ver hier vandaan.

Als ik de subsidies meereken (2100/1900), dan is de Daikin 1500 euro duurder.
Zie ik iets over het hoofd waardoor ik toch voor de Daikin zou moeten kiezen?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Robindd
Grolsch schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:32:
Ik heb 7 ontluchters in m'n SWW tank, 4 thermostaatkranen en 3 douchekoppen :P

Maar ff zonder gekheid, ik heb in m'n tank zelf helemaal geen ontluchter zitten, de lucht wordt er wel uitgedrukt als je 1 warmwater aansluiting open draait.
Ook ik heb 0 ontluchting. Zelfs niet in het hoogste punt van de SWW spiraal. Die was ik eerlijk gezegd vergeten, maar wordt er blijkbaar ook zonder problemen doorheen gedrukt :+
Wel een beluchting op het vat zoals @Remco45 aan geeft voor het geval per ongeluk een keer de koud water toevoer dicht staat en je of warm water tapt of het vat afkoelt van warm naar koud zonder toevoer of open kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
sjimmie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:26:
- Daikin Altherma 3: EHBX08D9W (binnen) + ERGA06DV (buiten) en de EKHWS150D3V3 boiler (150l)
- Panasonic Aquarea J-gen KIT-WC07J3E5 (binnen+buiten) en de KIT-WC07J3E5 boiler (180l)

Daikin buitenunit is iets lager maar wel weer breder en dieper (size does matter here).
Daikin maakt buiten iets meer geluid (62) dan de Panasonic (59), maar is dat te vergelijken?
Daikin komt nog een kastje bij voor netwerkkoppeling, de Panasonic is al incl wifi/ethernet koppeling tbv smart cloud.

Dan heb ik beide offertes vergelijkbaar gemaakt wat betreft wat de aanbieder doet en wat ik zelf moet doen.
Beide aanbieders heb ik een goed gevoel bij en zitten niet al te ver hier vandaan.

Geluid vergelijken kun je alleen als dezelfde condities worden gebruikt inderdaad, als dat zo is is 3dB best een verschil. Wat ik altijd geleerd heb is dat 3dB voor het gehoor een verdubbeling van geluid is. Zou persoonlijk voor de Panasonic gaan, mede ook door de 30L extra.

• sjimmie
Robindd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:14:
[...]

Geluid vergelijken kun je alleen als dezelfde condities worden gebruikt inderdaad, als dat zo is is 3dB best een verschil. Wat ik altijd geleerd heb is dat 3dB voor het gehoor een verdubbeling van geluid is. Zou persoonlijk voor de Panasonic gaan, mede ook door de 30L extra.
Ah en ik zie nu dat geluid al helemaal niet te vergelijken is.

De pana:
59dB Geluidsvermogen bij Quiet mode 3 (A +7°C, W 55°C)
68dB Geluidsvermogen bij vollast Verwarmen

De daikin:
60dB(A) Geluidsvermogenniveau Verwarmen Nom.

Aangezien het beide hele recente modellen zijn en dus voldoen aan stenge normen zal dat wel goedzitten.

• Ramon_1984
sjimmie schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:26:

Wat doen de units bij -7?
Pana +/- 5.5kw
En de daikin?

• sjimmie
Ramon_1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:22:
[...]

Wat doen de units bij -7?
Pana +/- 5.5kw
En de daikin?
Ik meen dat ik had gezien iets van ook 5.5 of 6kW voor de daikin.
Maar eerder in dit topic hadden we wel geconcludeerd dat in het worst-worst-case scenario 5kW voor ons zal voldoen. (en dan is er nog de backup-heater enzo)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Alle sensoren intussen voorzichtig los gehaald uit de binnenunit en rondom de ELGA. Schuur opgeruimd, Raspberry weg, Arduino weg, etc etc.

Alles iig klaar zodat morgenvroeg er begonnen kan worden met het omhangen van de ELGA.

Ik ga trouwens een aantal sensoren niet terug hangen. De sensoren op de leidingen naar de buitenunit plaats ik niet terug. Ik ga wel het aantal sensoren op aanvoer en retour vergroten zodat ik de temperatuur goed kan middelen voor een nauwkeurigere COP meting.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Robindd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:14:

Geluid vergelijken kun je alleen als dezelfde condities worden gebruikt inderdaad, als dat zo is is 3dB best een verschil. Wat ik altijd geleerd heb is dat 3dB voor het gehoor een verdubbeling van geluid is.
Bijna goed:
Effe een praktijkvoorbeeld...ehm... :+

Als je naast een pratende vrouw er een tweede bij zet, is dat feitelijk een verdubbeling van de uitgestraalde geluidssterkte en dat betekent 3 dB meer geluid. Toch ervaren wij die 3 dB wel als iets meer geluid, maar zeker nog niet als dubbele luidsterkte.
Daarvoor is 10 dB nodig, maar feitelijk is dat ruim 8 x de uitgestraalde geluidssterkte, oftewel ruim 8 pratende vrouwen [moet er niet aan denken...]

Andere handige vuistregel: verdubbeling van de afstand tot 1 geluidsbron geeft een daling van 6 dB.
Dus indien een WP 47 dB geeft op bijvoorbeeld 1 meter afstand, dan is dat op:

2 meter 41 dB
4 meter 35 dB
8 meter 29 dB
...maar: dat is in de vrije ruimte. Muren en zeker haaks op elkaar staande muren kunnen het geluid focussen (als het ware versterken zonder een versterker) in een bepaalde richting, en dan klopt bovenstaand tabelletje NIET meer.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Remco45 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:38:
[...]

Bijna goed:
Effe een praktijkvoorbeeld...ehm... :+

Als je naast een pratende vrouw er een tweede bij zet, is dat feitelijk een verdubbeling van de uitgestraalde geluidssterkte en dat betekent 3 dB meer geluid. Toch ervaren wij die 3 dB wel als iets meer geluid, maar zeker nog niet als dubbele luidsterkte.
Daarvoor is 10 dB nodig, maar feitelijk is dat ruim 8 x de uitgestraalde geluidssterkte, oftewel ruim 8 pratende vrouwen [moet er niet aan denken...]

Andere handige vuistregel: verdubbeling van de afstand tot 1 geluidsbron geeft een daling van 6 dB.
Dus indien een WP 47 dB geeft op bijvoorbeeld 1 meter afstand, dan is dat op:

2 meter 41 dB
4 meter 35 dB
8 meter 29 dB
...maar: dat is in de vrije ruimte. Muren en zeker haaks op elkaar staande muren kunnen het geluid focussen (als het ware versterken zonder een versterker) in een bepaalde richting, en dan klopt bovenstaand tabelletje NIET meer.
Leuke uitleg. Toch geldt 3dB=0.3B=10^(0.3)=2, dus die verdubbeling klopt wel.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Robindd
KabouterSuper schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:46:
[...]

Leuke uitleg. Toch geldt 3dB=0.3B=10^(0.3)=2, dus die verdubbeling klopt wel.
Een verdubbeling van de geluidsdruk (zeg ik dat correct?) is 3dB, maar voor de mens is een verdubbeling 10dB. Beide gelijk in dat geval? :*)

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
De gevoeligheid van je oren is logaritmisch, dus een verdubbeling wordt niet als verdubbeling ervaren. Gelukkig maar; het zorgt voor een enorm dynamisch bereik, van heel zacht tot keihard geluid.

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
mkleinman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 19:47:
Alle sensoren intussen voorzichtig los gehaald uit de binnenunit en rondom de ELGA. Schuur opgeruimd, Raspberry weg, Arduino weg, etc etc.

Alles iig klaar zodat morgenvroeg er begonnen kan worden met het omhangen van de ELGA.

Ik ga trouwens een aantal sensoren niet terug hangen. De sensoren op de leidingen naar de buitenunit plaats ik niet terug. Ik ga wel het aantal sensoren op aanvoer en retour vergroten zodat ik de temperatuur goed kan middelen voor een nauwkeurigere COP meting.
Je warmtehoeveelheidsmeting zal mogelijk wat nauwkeuriger worden, maar je weet niet hoe veel. Dus wat schiet je er mee op?
De enige enigszins nauwkeurige meting is met een echte warmtehoeveelheidsmeting. Maar dat (en daar hoor je niet vaak iemand over) valt ook nog wel iets tegen, omdat we bij gebruik van een WP meestal met veel kleinere dT's werken dan in traditionele radiatorinstallaties (waar de warmtemeters oorspronkelijk voor ontworpen waren).

Zwerius Kriegsman

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zwerius schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:22:
[...]

Je warmtehoeveelheidsmeting zal mogelijk wat nauwkeuriger worden, maar je weet niet hoe veel. Dus wat schiet je er mee op?
De enige enigszins nauwkeurige meting is met een echte warmtehoeveelheidsmeting. Maar dat (en daar hoor je niet vaak iemand over) valt ook nog wel iets tegen, omdat we bij gebruik van een WP meestal met veel kleinere dT's werken dan in traditionele radiatorinstallaties (waar de warmtemeters oorspronkelijk voor ontworpen waren).
Klopt, ik heb een Picocal overwogen. Ik blijf bij een installatie met de VFS40 voor flow, en 2x3 DS18B20 sensoren voor de aanvoer- en retourtemperatuur. Die ga ik middelen.

Verder ga ik de sensoren geheel anders aansluiten en ga ik ook kijken of ik mijn vloerverdeler beter kan monitoren.

Maar eerst morgen de ELGA ACE 6kW :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Ramon_1984
mkleinman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:39:
[...]

Klopt, ik heb een Picocal overwogen. Ik blijf bij een installatie met de VFS40 voor flow, en 2x3 DS18B20 sensoren voor de aanvoer- en retourtemperatuur. Die ga ik middelen.

Verder ga ik de sensoren geheel anders aansluiten en ga ik ook kijken of ik mijn vloerverdeler beter kan monitoren.

Maar eerst morgen de ELGA ACE 6kW :)
Gaat de pomp uit de vloerverwarmings verdeler er ook uit, of hoeft dat bij de elga ace niet?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:41:
[...]

Gaat de pomp uit de vloerverwarmings verdeler er ook uit, of hoeft dat bij de elga ace niet?
Volgens mij kan die pomp blijven zitten. Enige eis die de ACE heeft is dat er een bepaalde minimumflow vereist is. Onder een bepaald debiet gaat de ELGA ACE in storing.

Debietdrempel is 7l/min, gewenst is 17l/min. Ik zit normaliter op dit moment rond de 11 a 12l/min ik hoop niet dat die 17l/min zorgt voor ongewenste herrie in mijn circuit.

Gaan we morgen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Robindd schreef op donderdag 24 september 2020 @ 21:07:
Een verdubbeling van de geluidsdruk (zeg ik dat correct?) is 3dB, maar voor de mens is een verdubbeling 10dB. Beide gelijk in dat geval? :*)
Dat is precies wat ik schreef ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Remco45 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 09:12:
[...]

Dat is precies wat ik schreef ja ;)
Haha, ik moest hem even nog een keer lezen, maar je hebt helemaal gelijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
Bo0bz schreef op woensdag 16 september 2020 @ 16:26:
[...]
Kleine update van mijn kant. De installateur is langs geweest en heeft het elektrische element geopend omdat de ALS er regelmatig uitvloog. Bij openen van het element komt er gelijk een guts water uit lopen. In ieder geval daar de oorzaak van gevonden. Nieuw element komt as vrijdag. Dan is gelijk het vat leeg en kunnen we uitgebreid testen hoe lang het duurt het vat te verwarmen.

Thercon (de leverancier van de pomp) geeft overigens aan dat er een minimale flow voor het spiraal nodig is van 2m3 per uur. Mijn pomp haalt 1,4m3 per uur (23,6L per min). Ik vindt hier wel wat van maar de installateur geeft aan dat dit prima is....
Inmiddels wordt mijn dossier dikker en dikker. Het elektrische element is afgelopen maandag vervangen voor een nieuw exemplaar maar zoals ik al de hele tijd roep tegen de installateur gaat dat geen verschil maken in het snel opwarmen van mijn vat bij temperaturen tot 50 graden. Daarnaast is ook vannacht mijn legionella run niet aangesprongen. Sinds juli is er nog geen run gedaan en dat baart me wel zorgen. We hebben net een kleintje van 5 weken die we natuurlijk niet onnodigt met legionella in contact willen brengen.

Mijn nieuw bestelde otgw heb ik nog niet binnen maar heb steevast elke avond en ochtend de temperatuur opgeschreven. Mijn vat staat ingesteld op 52 graden. Legionella run staat op vrijdag 03:00. Mijn warmtepomp komt in een run van 3 uur gemiddeld van 43 graden naar 49.5 graden. Sensor getest en ook het water uit de kraan getest met een thermometer en die liggen gelijk met elkaar...

Installateur geeft aan dat ik de sensor maar gewoon halve wegen het vat moet steken. Dan heb ik een grotere voorraad warm water. En hoewel hij daar gelijk in heeft is dit niet het probleem oplossen maar een omweg zoeken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Bo0bz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:12:
[...]

Inmiddels wordt mijn dossier dikker en dikker. Het elektrische element is afgelopen maandag vervangen voor een nieuw exemplaar maar zoals ik al de hele tijd roep tegen de installateur gaat dat geen verschil maken in het snel opwarmen van mijn vat bij temperaturen tot 50 graden. Daarnaast is ook vannacht mijn legionella run niet aangesprongen. Sinds juli is er nog geen run gedaan en dat baart me wel zorgen. We hebben net een kleintje van 5 weken die we natuurlijk niet onnodigt met legionella in contact willen brengen.

Mijn nieuw bestelde otgw heb ik nog niet binnen maar heb steevast elke avond en ochtend de temperatuur opgeschreven. Mijn vat staat ingesteld op 52 graden. Legionella run staat op vrijdag 03:00. Mijn warmtepomp komt in een run van 3 uur gemiddeld van 43 graden naar 49.5 graden. Sensor getest en ook het water uit de kraan getest met een thermometer en die liggen gelijk met elkaar...

Installateur geeft aan dat ik de sensor maar gewoon halve wegen het vat moet steken. Dan heb ik een grotere voorraad warm water. En hoewel hij daar gelijk in heeft is dit niet het probleem oplossen maar een omweg zoeken.
Een run van 3 uur op de warmtepomp maar 6,5gr omhoog? Of met het element alleen?
Je element lijkt tevens verstelbaar qua temperatuur, staat dat wel goed ook?

Zoals ik eerder zei zou ik eens de Ta en Tr tijdens die lange run's monitoren en registreren. Dat je doen waarschijnlijk met die ogtw? Dat ken ik verder niet.

Ik had tevens gisteren tijdens wat proberen ook een Ta van rond de 60, Tr van iets van 55, en vat temp. van 51 ofzo die natuurlijk langzaam op liep. Tr hoeft dus kennelijk niet gelijk te zijn met Tboiler, maar ligt eraan hoeveel vermogen en flow je erin stopt denk ik. Dat was mijn WP op 100% en hoogste flow.
Dat hij echter 3 uur doet met de WP voor 6 graden lijkt me niet juist.. Wachtende op meetresultaten?

Had je al filters e.d. gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:48

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Mogelijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik zie in mijn Melcloud geen historie qua energieverbruik meer langer dan 30 dagen. Is dit een bekend probleem of mis ik ergens iets ??

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
Robindd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:56:
[...]

Een run van 3 uur op de warmtepomp maar 6,5gr omhoog? Of met het element alleen?
Je element lijkt tevens verstelbaar qua temperatuur, staat dat wel goed ook?

Zoals ik eerder zei zou ik eens de Ta en Tr tijdens die lange run's monitoren en registreren. Dat je doen waarschijnlijk met die ogtw? Dat ken ik verder niet.

Ik had tevens gisteren tijdens wat proberen ook een Ta van rond de 60, Tr van iets van 55, en vat temp. van 51 ofzo die natuurlijk langzaam op liep. Tr hoeft dus kennelijk niet gelijk te zijn met Tboiler, maar ligt eraan hoeveel vermogen en flow je erin stopt denk ik. Dat was mijn WP op 100% en hoogste flow.
Dat hij echter 3 uur doet met de WP voor 6 graden lijkt me niet juist.. Wachtende op meetresultaten?

Had je al filters e.d. gecontroleerd?
Ga inderdaad met de OTGW digitaal meten. Beter dan er continu naast blijven staan. Merk dat de pomp al snel met vermogen van 0-10% werkt als de Ta en Tr dichterbij elkaar komen. Die 6,5graden is op de warmtepomp alleen. Bij de Loria schakelt het element in vanaf +/- 51 graden. Element is inderdaad instelbaar en staat op 60 graden ingesteld.

Ik zal eens kijken naar de filters maar dan zal mijn debiet ook laag moeten zijn toch?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Bo0bz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:09:
[...]

Ga inderdaad met de OTGW digitaal meten. Beter dan er continu naast blijven staan. Merk dat de pomp al snel met vermogen van 0-10% werkt als de Ta en Tr dichterbij elkaar komen. Die 6,5graden is op de warmtepomp alleen. Bij de Loria schakelt het element in vanaf +/- 51 graden. Element is inderdaad instelbaar en staat op 60 graden ingesteld.

Ik zal eens kijken naar de filters maar dan zal mijn debiet ook laag moeten zijn toch?
Als die op zo laag vermogen draait en Ta en Tr dicht bij elkaar komen lijkt het erop alsof die zijn vermogen niet kwijt kan, of je aan de max van Ta zit.
Blijft interessant om te weten wat de temperatuur doen in de run, maar ook waar de limiet ligt.
Flow lijkt inderdaad goed. Maar nog steeds vreemd dat ze voor jouw vat zeggen dat 2m3/hr nodig is? Was je daar nog op ingegaan? Mijn WP doet met SWW op max flow ongeveer 23ltr/hr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
peterpijpelink schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:01:
Mogelijk vraag ik naar de bekende weg, maar ik zie in mijn Melcloud geen historie qua energieverbruik meer langer dan 30 dagen. Is dit een bekend probleem of mis ik ergens iets ??
Ik zie überhaupt geen energieverbruik in Melcloud, want geen externe energieverbruiksmeters aangesloten aan de S0 ingangen.
Weet iemand trouwens of dat
  1. normaal is?
  2. en of je een S0 uitgang van een din-rail verbruiksmeter zo 1:1 kan aansluiten op je Mitsubishi Electric binnenunit of dat daar nog een of andere elektrische aanpassing voor nodig is? Ik dit geprobeerd uit de installatiehandleidingen van zowel mijn ABB verbruiksmeters als die van de ERSD-VM2D binnenunit te halen, maar kom daar niet uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:39:
[...]

Ik zie überhaupt geen energieverbruik in Melcloud, want geen externe energieverbruiksmeters aangesloten aan de S0 ingangen.
Weet iemand trouwens of dat
  1. normaal is?
  2. en of je een S0 uitgang van een din-rail verbruiksmeter zo 1:1 kan aansluiten op je Mitsubishi Electric binnenunit of dat daar nog een of andere elektrische aanpassing voor nodig is? Ik dit geprobeerd uit de installatiehandleidingen van zowel mijn ABB verbruiksmeters als die van de ERSD-VM2D binnenunit te halen, maar kom daar niet uit.
Je kan een rapportage van energieverbruik draaien toch in Melcloud?
Bij mij klopt die alleen voor geen meter, ook niet op de unit zelf vs mijn aangesloten meter.

Puls kun je aansluiten, staan in de installatiehandleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT4V5UqzDc-2GCZU3mDeCGr1tsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZKXBT2c2sBNZmLiJfuPIJFf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:46:
[...]

Je kan een rapportage van energieverbruik draaien toch in Melcloud?
In de app kan dat idd, maar die zit er minimaal een factor 10 naast.
Op de website krijg ik te zien dat die rapportage niet beschikbaar is, wegens geen aangesloten meter. Dat klopt ook met de melcloud manual die ik ooit ergens heb gedownload.
Bij mij klopt die alleen voor geen meter, ook niet op de unit zelf vs mijn aangesloten meter.

Puls kun je aansluiten, staan in de installatiehandleiding.
[Afbeelding]
Dat had ik ook al in de handleiding gevonden, maar van de zin "Pulse type Voltage free contact for 12 V DC detection by FTC (TBI.2 1 pin, TBI.3 5 and 7 pins have a positive voltage.)" kan ik geen chocola maken. Want ik kan Voltage Free niet rijmen met 12V of Positive Voltage. Geen idee dus hoe ik daar de S0 uitgangen van de din-rail meters op aan moet sluiten. Of denk ik te moeilijk en moet ik het gewoon maar aan elkaar hangen? :?

Probleem is ook dat ABB netjes vermeld dat ze een pulse uitgang hebben die een S0 pulse (gestandaardiseerd) uitstuurt, maar dat Mitsubishi nergens aangeeft dat hun ingang deze S0 standaard ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:53
Ik overweeg ook sterk om een L/W WP te kopen om mijn huis te verwarmen en ben begonnen met uitzoeken van dingen (paar honderd pagina's gelezen op DED). Daarom hierbij een paar vragen waar ik het antwoord nog niet op kan vinden.

Mijn huis is redelijk qua isolatie, gaat om een hoekwoning uit 1970 met 130 m2 oppervlak en spouwmuurisolatie, gewoon dubbel glas en binnenkort vloerisolatie RC ~4 ivm nog aan te leggen vloerverwarming (~40m2 totaal, h.o.h. 10cm denk ik). Nu hangt het huis vol met originele radiatoren uit 1970, type 10 (geen convectie dus, gewoon grote dunne platen).

mijn belangrijkste vraag voor nu:
Heeft het zin om op mijn slaapkamers / werkkamer (totaal 4 kamers boven) de bestaande type 10 radiatoren van 60 x 240 cm te vervangen door type 22 radiatoren van grofweg hetzelfde formaat?

Ik kan wel vinden dat de afgifte capaciteit bij 70/50 daarmee ongeveer x 4 gaat ,maar als ik straks een Ta van rond de 35 heb hoeveel blijft er dan van over? Ik heb uiteenlopende schattingen gevonden, bijv. cira 25% van het opgegeven vermogen (dus een T22 van 4000W wordt dan 1000W) of kentallen van zoveel W/m2 voor elke 7 graden verschil tussen radiator en ruimte.

en als ik dan toch bezig ben, is het nuttig om de aan-/afvoer kruislings aan te sluiten zodat het er altijd aan de "verre" zijde pas uit kan lopen?

Mijn doel is niet om de slaapkamers ook als woonkamer te verwarmen, maar moet wel iets van warmte kunnen toevoegen in die kamers (~18/19C ofzo terwijl het beneden 21C is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Fr33z

Ik heb de radiator vervangen op de slaapkamers waar ook gestudeerd wordt.
Omdat ik de woonkamer etc op continu 20 graden houd, verwarm ik met een lage temperatuur
om dan op slaap/studeerkamers toch voldoende snel op te kunnen warmen heb ik daar (2 kamers) de T10 vervangen door T22

kruislings is alleen nodig als je wil gaan proberen te koelen.

Je kan het ook eerst proberen met de huidige radiatoren en plaatsing WP kijken hoe het gaat

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Fr33z Dat is precies wat ik heb gedaan: de begane grond wordt grotendeels verwarmd met vloerverwarming, met een vaste Ta van 32*C
Boven heb ik, na de eerste winter, de bestaande enkelplaats T11 en T22 vervangen door T33 van het zelfde formaat, en krijg nu deze kamers op 20* op de koudste nacht van het afgelopen jaar.
Is prima, vind ik, ook al omdat deze kamers normaal gesproken niet verwarmd worden.

Mijn hobbykamer is op de begane grond, en heeft een betonnen, niet geïsoleerde vloer; daar staat een T22 radiator in, en kreeg het daar niet warm genoeg. Daar heb ik een T33 radiator bij gezet, en ten overvloede heb ik daar 6 computer ventilatoren onder gehangen.
Dat laatste was niet nodig geweest, want zonder die ventilatoren wordt het nu makkelijk 20*C op de koudste dag, dus ik heb nu wel wat reserve.

Wat betreft het aansluiten van die radiatoren kan ik je niet adviseren, want bij mij zijn ze allemaal al standaard kruiselings aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Fr33z @Naalroc
met Warmtepomp ga je naar een hogere flow,
kruislings aansluiten is alleen nodig om te voorkomen dat als je koud water gaat circuleren dit aan de bovenzijde de radiator inkomt, gelijk bij de ingang naar beneden valt en de radiator weer verlaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA ACE hangt intussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-PMGIR7S0_0IYJMefVi3ee5Qd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEqVPVZcrgG4OXo0IBB6xJeA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agyJ_gL1WADZOmUBq6BYo11ADCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8GreOxZN6xdiffXCOkpSvmn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgLkWmPLRsvrNAL8Cyyrl37zp4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8fYDnLWzSzgT2ggQFgNmGgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCAlyxVxhOy79EGuNrmNv_qneUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhObku5lP06MTkrMlYoC29QF.jpg?f=fotoalbum_large

Interessant trouwens dat de aanvoer en retour bij de ELGA ACE andersom zitten t.o.v. de ELGA/Carrier. Met andere woorden; Wij hebben de unit vanochtend verkeerd aangesloten en kregen geen flow en dus debietfouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NylR7_TGMRgjJFxoelu--Svw5Ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrE9M6bodCvi6QU8ZTGnC7zZ.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste run, 2kW verbruik bij ongeveer 35 graden aanvoer waarbij ook de aanvoertemperatuur snel op loopt ( bij 19liter/minuut flow ).

YouTube: ELGA ACE 6kW eerste run na installatie

[ Voor 70% gewijzigd door mkleinman op 25-09-2020 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Stuk meer vermogen dan de elga/carrier met 3.5kW en max 1200W (en meestal 1060W)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 21:14
@mkleinman Nice!
Maar, 2kW verbruik op een 6kW warmtepomp, hoe verklaar je dat?
Vandaag is de WP hier gestart, maar nog niet boven de 1.3 kW / 8kW gezien.
Ongetwijfeld volgen er binnenkort meer ervaringen.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@mkleinman 35 graden uit de elga, en wat was de ta vande vloerverwarming?
Pagina: 1 ... 121 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.