Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
ja zoiets maar dan met 3 aders. Maar blijkbaar zijn er al voor JST 3-polig een hele hoop varianten...Maasluip schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:57:
[...]
Foto is een beetje klein maar lijkt wel op het soort stekker dat je wel eens in een muis vindt.
Zoiets:
[Afbeelding]
had ik toch maar wat meer oude hardware bewaard
Eens kijken of er ergens anders in de buitenunit vergelijkbare stekkertjes zitten en die meenemen naar een electronica zaakje.
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Gefeliciteerd @mkleinman , voor zover bekend is hier nog niemand met een elga ace.mkleinman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
Volgende week vrijdag wordt overigens mijn ELGA/Carrier unit verwijderd en wordt er een nieuwe 6kW ELGA ACE unit op gehangen. Ik heb een mooi aanbod gekregen van mijn installateur waar ik geen nee tegen kon zeggen.
Ik ben erg benieuwd of die extra kW vermogen echt merkbaar is.
Zijn er hier trouwens al ELGA ACE gebruikers? Ik ben vooral benieuwd hoe iedereen zijn settings heeft staan. je kan, itt mijn oude ELGA, ontzettend veel instellen in de software.
Houd ons op de hoogte
Vooral benieuwd of hij onder vriespunt niet zo enorm in kakt als de originele Elga.mkleinman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:01:
Volgende week vrijdag wordt overigens mijn ELGA/Carrier unit verwijderd en wordt er een nieuwe 6kW ELGA ACE unit op gehangen. Ik heb een mooi aanbod gekregen van mijn installateur waar ik geen nee tegen kon zeggen.
Ik ben erg benieuwd of die extra kW vermogen echt merkbaar is.
Zijn er hier trouwens al ELGA ACE gebruikers? Ik ben vooral benieuwd hoe iedereen zijn settings heeft staan. je kan, itt mijn oude ELGA, ontzettend veel instellen in de software.
doorstroomverwarmertje (of een quooker) naast je ZB boiler en een inductie kookplaatje en van het gas af
@Noord27
pag 17: bij -2/35 nog 5.2kW
https://tools.remeha.nl/w...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf
[ Voor 35% gewijzigd door BarryH op 17-09-2020 18:31 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het blijft altijd een -net niet- verhaal met een hybride WP. Als ik even vluchtig prijzen bekijk inclusief installatie van deze nieuwe Elga in 6kW en dat langs een all electric WP zet: dan is een degelijke monobloc goedkoper en presteert ook een stuk beter qua vermogen en COP waardes?
[ Voor 58% gewijzigd door Noord27 op 17-09-2020 19:07 ]
Euhm, is 55 graden niet veel te weinig voor een legionella-run? Zeker omdat die opnemer ook niet onderin je vat zal zitten.stuffer schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:04:
Nu ben ik geen elektricien maar lijkt mij als de Loria een legionella run doet dat het electrisch element aan zou moeten springen als die de boiler naar 55 graden verwarmd.
Bij mijn Mitsu staat de legionella-temperatuur op 65 graden, wat mij een stuk realistischer lijkt.
De andere dagen kun je dan met een veel lagere temperatuur toe, bij ons staat ie nu op 47 graden (maar dan wordt het bovenin het vat nog steeds rond de 50 graden).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik doe iedere dag legionella preventie, bij 55 gaan ze al dood...Andrehj schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:09:
[...]
Euhm, is 55 graden niet veel te weinig voor een legionella-run? Zeker omdat die opnemer ook niet onderin je vat zal zitten.
Bij mijn Mitsu staat de legionella-temperatuur op 65 graden, wat mij een stuk realistischer lijkt.
De andere dagen kun je dan met een veel lagere temperatuur toe, bij ons staat ie nu op 47 graden (maar dan wordt het bovenin het vat nog steeds rond de 50 graden).
1 PVoutput . Dongen NB
Veel te laag is wel een heel andere insteek hoor. 65 graden is eerder 'overdone'.
[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 17-09-2020 19:38 ]
De probe zit onderin het vat zover ik weet en de temperatuur voor de legionellarun is niet aan te passen.Andrehj schreef op donderdag 17 september 2020 @ 19:09:
[...]
Euhm, is 55 graden niet veel te weinig voor een legionella-run? Zeker omdat die opnemer ook niet onderin je vat zal zitten.
Daarnaast stelt het RIVM:
De legionellabacterie groeit in water met een temperatuur tussen de 20 en 50 graden Celsius.
https://www.rivm.nl/legionella
Dus ik ben er niet zo bang voor.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
De meesten hier gebruiken dit stekkertje om de unit op 100, 75 of 50 % te laten draaien.Wuursj schreef op donderdag 17 september 2020 @ 14:37:
FF hier mijn licht opsteken.
Bij mijn Rehema Mercuria met Mitsubishi buiten unit kun je een zogenaamde ' silent mode' set kopen voor 40 euro die in de nacht uren het vermogen begrenst en dan 3 db minder lawaai produceert. Dat lijkt me wel wat.
Echter als je dan ziet wat je voor 40 euro krijgt...
[Afbeelding]
Normaal ben ik niet heel krenterig maar dint vind ik wel een een beetje over de top. Een tweaker gaat dat natuurlijk niet zo doen![]()
Component A voor koppeling aan de binnen unit heb ik al gezien voor enkele euro's bij (oa) warmteservice.
Blijft component B voor koppelen aan de buitenunit over. Weet iemand wat voor kabeltje dat is? Lijkt iets heel standaards?
Hoe aan te sluiten heb ik al gevonden via de Mitsubishi service manual. In component B de draadjes met elkaar verbinden zet de silent mode aan.
[Afbeelding]
En nog even naar die CNDM aansluiting zoeken.
Dan heb je een wat meer gecompliceerde schakelaar nodig, of een twee tal relais met de bijbehorende voeding.
Zelf heb ik een stekkertje gebruikt zoals gemonteerd op servo's in de RC (radio control) besturing van modellen. dat past wel, maar vergrendeld niet (mechanisch dus)
het zit zo al 2 jaar bij mij.Ik kan je hieraan wel helpen, eventueel, met aangeperste draadeinden.
Als je hierover meer wilt weten kan ik proberen dat terug te zoeken.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dat komt in elk geval dan een hele grote stap dichterbij. Doorstromer + inductie is idd 1 van de mogelijkheden om van het gas af te gaan. Alleen ten koste van een 3 fase aansluiting.BarryH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:21:
@mkleinman
doorstroomverwarmertje (of een quooker) naast je ZB boiler en een inductie kookplaatje en van het gas af
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zal ik doen, wordt uitgebreid foto's maken en ik ga de handleiding nog eens door. Er zijn zo veel settings die je kan aanpassen. Kijken of ik er chocolade van kan maken en wat voor mij de juiste settings zouden moeten zijn.Ramon_1984 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 16:10:
[...]
Gefeliciteerd @mkleinman , voor zover bekend is hier nog niemand met een elga ace.
Houd ons op de hoogte
Dit schreef @Oxellaar nog over de elga ace.mkleinman schreef op donderdag 17 september 2020 @ 22:36:
[...]
Dat komt in elk geval dan een hele grote stap dichterbij. Doorstromer + inductie is idd 1 van de mogelijkheden om van het gas af te gaan. Alleen ten koste van een 3 fase aansluiting.
"De nieuwe Elga komt over een paar maanden op de markt...Binnendeel is volledig vernieuwd, compacter, elektronica, pomp en hele opbouw is anders. Wel mooi verbeterd lijkt het iig, heeft een ingebouwde open verdeler. Elga en ketel niet meer parallel, maar in serie. Geen keerkleppen meer nodig.
De ketel en systeem worden aangesloten op de 4 aansluitingen, onderop de Elga. En er komt naast de 4 een 6 en 8kW uitvoering."
@Oxellaar heeft de nieuwe elga nog steeds een toshiba buitenunit?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hybride werking elga / ketel zal beter gaan werkenBarryH schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:25:
Vraag me af of die open verdeler een vooruitgang is. Wel voor installateur, maar hoe zit het met de efficiency?
De r32 monobloc ecodans zijn er blijkbaar..
databook: https://library.mitsubish..._Databook_R32_2020#page-1
[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 19-09-2020 12:57 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ultra quiet. In de specs noemen ze 42dB op 1 meter afstand. In het plaatje lijkt het 37 dB op 5 meter. Is dat voldoende om te voldoen aan bouwbesluiten/vergunningen?xoror schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:49:
https://les.mitsubishiele...bloc-air-source-heat-pump
When life gives you lemons, start a battery factory
De r32 8.5kw monoblock geeft 8,5kw vanaf -10 (constant). Dat is wel nice.
Bij mid en nom standen lijkt hij constante vermogen te geven, dat is wel apart. Min geeft ook vrijwel bij elke temp zelfde vermogen...
[ Voor 30% gewijzigd door xoror op 19-09-2020 13:24 ]
Ik had begrepen dat er nog 5dB afgaat omdat het een 'tonaal geluid' produceert.xoror schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 13:10:
Makkie, 45db overdag en 40 nachts. Qua geluid zo te zien gelijk aan de oude monoblock.
De r32 8.5kw monoblock geeft 8,5kw vanaf -10 (constant). Dat is wel nice.
Bij mid en nom standen lijkt hij constante vermogen te geven, dat is wel apart. Min geeft ook vrijwel bij elke temp zelfde vermogen...
Top ..r32 modellenxoror schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 12:49:
https://les.mitsubishiele...bloc-air-source-heat-pump
databook: https://library.mitsubish..._Databook_R32_2020#page-1
De ME documentatie is weer zeer imposant:
http://library.mitsubishi...query=PUZ-WM85VAA&x=0&y=0
En ...handig als set in een zip voor download.
‐---------
Afgelopen woensdag heb ik onze Loria 6010 begin vd avond op een SWW boost gezet (p240 van HCTM op 1), ging eerdere keren altijd prima. Een paar uur later bleek het CV echter flink opgestookt te zijn. De Honeywell (HCTM) stond op 24 graden kamertemperatuur, terwijl Tset op 20 graden stond. Ook stonden de symbolen van SWW en CV op HCTM allebei aan.
Dus: doel niet bereikt (SWW boost), WP doet iets anders dan gevraagd en HCTM schakelt niet uit bij Tset. Uiteindelijk schakelt Loria wel uit, na een uur of 5, maar dan is het wel 23 of 24 graden in de woonkamer
De HCTM heb ik diezelfde avond laat teruggezet naar fabrieksinstellingen. WP ook even 'uit' gezet (via zekering meterkast).Vrijdag bleek probleem nog niet opgelost. Uit logging Domoticz lijkt dit probleem zich rond SWW timing te herhalen, inmiddels dus 2 dagen na de beoogde SWW boost.
Gisteren de instellingen van binnenunit gecheckt. Daarmee leek niets vreemds te zijn. Alleen p51 vd Loria (EX1) was van 0 naar 1 gesprongen t.o.v. initiële instellingen. Dat komt wellicht door de HCTM, die ik in Nov 2019 in omruilactie heb geplaatst. Die parameter terugzetten naar 0 leverde overigens Error 36 op, die heb ik dus maar even op 1 laten staan. Voor zover ik weet, is er niets op EX1 of EX2 aangesloten. P52 (EX2) is door installateur bij aansluiten op 1 ingesteld, die staat daar nog steeds op.
In eerste instantie dacht ik even aan een defecte driewegklep, omdat het erop lijkt dat Loria tegelijk SWW en CV kant verwarmt. De motor van driewegklep reageert echter goed in testmodus (zowel SWW als CV stand). De cartridge van de klep beweegt ook soepel. Daar lijkt t probleem dus niet te zitten. Het SWW element schakelt ook gewoon in bij testmodus; dat element is voor reguliere SWW run overigens niet nodig.
Wellicht is per ongeluk bij activeren van de SWW boost via HCTM een andere parameter aangepast*, waardoor een ketelinstelling anders reageert. Ik heb echter geen reset mogelijkheid voor dat deel van de instellingen op HCTM kunnen vinden. Dat geldt ook voor een reset van de binnenunit van de Loria; die zijn handmatig wel aan te passen, maar een collectieve 'fabrieksreset' zit er volgens mij niet op.
Wellicht heeft een van jullie suggesties waar te zoeken c.q. waar dit aan kan liggen/hoe op te lossen? Niet alleen van Loria gebruikers (zoals @Chris_82, @wervisser), suggesties van andere WP gebruikers zijn uiteraard ook welkom
De WP (incluis zonneboiler) is bijna 3 jaar oud en draaide tot afgelopen woensdag probleemloos.
*) Huidige waarden van de parameters (instel ketel) op HCTM die ik tegenkom als ik terugblader naar P240 (=SWW boost parameter):
P255=1
P254=4
P253=4
P252=65
P251=50
P250=45
P249=4
P248=0
P247=0
P246=255 (25,5?)
P245=20
P244=18
P243=22
P242=0
P241=0
P240=0 (1 voor SWW boost)
[ Voor 10% gewijzigd door overwinteraar op 20-09-2020 22:17 . Reden: Nieuwe test uitgevoerd ]
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Op zich wel lekker dat je SWW run via je thermostaat kan doen. Heb zelf een iSense hangen en daar zit het niet in. Nog wel eens gezocht of ik dat kon den via de OTGW maar dat is me nog niet gelukt...helaas.overwinteraar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:12:
Edit: net SWW boost via binnenunit geactiveerd. Lijkt weer 'gewoon' te werken. Ben benieuwd of dat straks ook geldt als ie weer vanzelf volgens SWW schema SWW gaat verwarmen. We zullen zien...![]()
‐---------
Afgelopen woensdag heb ik onze Loria 6010 begin vd avond op een SWW boost gezet (p240 van HCTM op 1), ging eerdere keren altijd prima. Een paar uur later bleek het CV echter flink opgestookt te zijn. De Honeywell (HCTM) stond op 24 graden kamertemperatuur, terwijl Tset op 20 graden stond. Ook stonden de symbolen van SWW en CV op HCTM allebei aan.
Dus: doel niet bereikt (SWW boost), WP doet iets anders dan gevraagd en HCTM schakelt niet uit bij Tset. Uiteindelijk schakelt Loria wel uit, na een uur of 5, maar dan is het wel 23 of 24 graden in de woonkamer. De WP draait niet op vol vermogen, rond 2 kW. Afgelopen dagen dus zo'n 10 kWh per dag verbruikt voor 'SWW', tereijl dit normaal gesproken 3 tot 4 kWh is, afhankelijk van gebruik SWW.
De HCTM heb ik diezelfde avond laat teruggezet naar fabrieksinstellingen. WP ook even 'uit' gezet (via zekering meterkast).Vrijdag bleek probleem nog niet opgelost. Uit logging Domoticz lijkt dit probleem zich rond SWW timing te herhalen, inmiddels dus 2 dagen na de beoogde SWW boost.
Gisteren de instellingen van binnenunit gecheckt. Daarmee leek niets vreemds te zijn. Alleen p51 vd Loria (EX1) was van 0 naar 1 gesprongen t.o.v. initiële instellingen. Dat komt wellicht door de HCTM, die ik in Nov 2019 in omruilactie heb geplaatst. Die parameter terugzetten naar 0 leverde overigens Error 36 op, die heb ik dus maar even op 1 laten staan. Voor zover ik weet, is er niets op EX1 of EX2 aangesloten. P52 (EX2) is door installateur bij aansluiten op 1 ingesteld, die staat daar nog steeds op.
In eerste instantie dacht ik even aan een defecte driewegklep, omdat het erop lijkt dat Loria tegelijk SWW en CV kant verwarmt. De motor van driewegklep reageert echter goed in testmodus (zowel SWW als CV stand). De cartridge van de klep beweegt ook soepel. Daar lijkt t probleem dus niet te zitten. Het SWW element schakelt ook gewoon in bij testmodus; dat element is voor reguliere SWW run overigens niet nodig.
Wellicht is per ongeluk bij activeren van de SWW boost via HCTM een andere parameter aangepast*, waardoor een ketelinstelling anders reageert. Ik heb echter geen reset mogelijkheid voor dat deel van de instellingen op HCTM kunnen vinden. Dat geldt ook voor een reset van de binnenunit van de Loria; die zijn handmatig wel aan te passen, maar een collectieve 'fabrieksreset' zit er volgens mij niet op.
Wellicht heeft een van jullie suggesties waar te zoeken c.q. waar dit aan kan liggen/hoe op te lossen? Niet alleen van Loria gebruikers (zoals @Chris_82, @wervisser), suggesties van andere WP gebruikers zijn uiteraard ook welkomIk ga straks nog even wat testen, wellicht lost het zich dan weer op.
De WP (incluis zonneboiler) is bijna 3 jaar oud en draaide tot afgelopen woensdag probleemloos.
*) Huidige waarden van de parameters (instel ketel) op HCTM die ik tegenkom als ik terugblader naar P240 (=SWW boost parameter):
P255=1
P254=4
P253=4
P253=65
P251=50
P250=45
P249=4
P248=0
P247=0
P246=255 (25,5?)
P245=20
P244=18
P243=22
P242=0
P241=0
*** NIKS ***
Flow lijkt mij goed: 1425 l/h, dus 23.75 LPM net iets minder dan de rated flowrate van 25.87, maar ruimschoots hoger dan de minimale 15. Gelukkig dus geen negatief effect van de 25mm uponor naar de wp toe.
Wat mij wel op valt is dat er diverse rammels hoorbaar zijn als de wp wat harder draait (maar nog wel in silent modus):
- bij de wateraansluitingen. Als ik daar wat druk tegenaan zet stopt het gerammel binnenin.
- De los te nemen panelen trillen tegen elkaar en tegen de behuizing links van de fan. Een klein stukje tape daarop en het stopte direct.
Iemand een idee hoe deze geluiden te verhelpen op een elegante manier? Want uitgezonderd deze bijgeluiden is hij wil behoorlijk stil.
Klopt, met HCTM kan dit via p240, is paar keer per jaar wel handig. Wel fijn als ie 't dan goed doet... we zaten er nu wel erg warmpjes bijstuffer schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:35:
[...]
Op zich wel lekker dat je SWW run via je thermostaat kan doen. Heb zelf een iSense hangen en daar zit het niet in. Nog wel eens gezocht of ik dat kon den via de OTGW maar dat is me nog niet gelukt...helaas.
Dat snap ik, zelfs hier met deuren en ramen open steeg de temperatuur al behoorlijk in huisoverwinteraar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:04:
[...]
Klopt, met HCTM kan dit via p240, is paar keer per jaar wel handig. Wel fijn als ie 't dan goed doet... we zaten er nu wel erg warmpjes bij
*** NIKS ***
@thido had hier ook last van, misschien kan je de vraag stellen hoe hij dit heeft opgelostrykers158 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:04:
Zo, vandaag eindelijk de LG Therma V 9kw eindelijk eens aan kunnen zetten.
Flow lijkt mij goed: 1425 l/h, dus 23.75 LPM net iets minder dan de rated flowrate van 25.87, maar ruimschoots hoger dan de minimale 15. Gelukkig dus geen negatief effect van de 25mm uponor naar de wp toe.
Wat mij wel op valt is dat er diverse rammels hoorbaar zijn als de wp wat harder draait (maar nog wel in silent modus):
- bij de wateraansluitingen. Als ik daar wat druk tegenaan zet stopt het gerammel binnenin.
- De los te nemen panelen trillen tegen elkaar en tegen de behuizing links van de fan. Een klein stukje tape daarop en het stopte direct.
Iemand een idee hoe deze geluiden te verhelpen op een elegante manier? Want uitgezonderd deze bijgeluiden is hij wil behoorlijk stil.
Waren jullie hier al aan uit gekomen? @develdonk @Blackraven @Andrehj_RRM_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:22:
[...]
In de toelichting bij switch 1-6 staat element aan/uit voor verwarming of verwarming + SWW.
Betekent hier SWW al : SWW en LP gaan op het element of LP gaat sowieso op het element en is niet aan te passen.
Ik heb overigens ook dezelfde truc gedaan met de instellingen. De LP start om 13:00 en SWW om 12:00, maar mijn SWW staat ingesteld op 48. Het traject erna gebeurd dan alleen op het element.
Een mooie optie zou zijn -x uur voor de LP run de SWW te kunnen starten met een afzonderlijke temperatuur (tov het reguliere SWW moment) tot het maximum van wat de pomp kan (in mijn geval 55)
@develdonk @Blackraven Zojuist de ECO modus geprobeerd met max 30 min uitstel van wat lijkt het element.
Bij een temp van 46 (onder de streef van 48) in het legionella programma gaat toch meteen het element aan.
De melcloud2domoticz van @Blackraven laat ik voor wat het is.
Zal het handigmatig doen (dag of middag vantevoren handmatig temperatuur van het vat van 48 naar 55 en hierna automatisch het LP laten starten.)
Na een tip van @Grolsch het forum goed doorgespit, en met MELCloud is dat op te lossen met een timer, zie een oude post:
(Mocht je geen MELCloud hebben, ik ga over een tijdje over naar een Procon en heb dan een WiFi module over van slechts 2 maandjes oud +-
Ik heb het zo ingesteld voor aankomende zaterdag, dus weet dan pas meer of het daadwerkelijk nog steeds werkt.
alberthakvoort schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 08:33:
[...]
Ik zit net even in de Melcloud te kijken, en de tanktemperatuur is inderdaad nu ook via de app aan te passen. Dat kon voorheen niet.
het kan dan op 2 manieren,
1) via een scriptje op een eventuele domotica server
2) je maakt in de Melcloud een timer punt aan, de instellingen die op dat moment actief zijn in de Ecodan worden dan opgeslagen op dat punt.
[Afbeelding]
Dus je stelt je Ecodan in op 60 graden SWW temp, je wacht een minuutje (zodat Melcloud gesynchroniseerd is) en voegt dan een Timer toe. Vervolgens zet je je SWW temp weer terug naar 45? en maakt dan weer een timer aan (4 uur later bv)
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Dank voor de reminder.Robindd schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:42:
[...]
Waren jullie hier al aan uit gekomen? @develdonk @Blackraven @Andrehj
Ik ga morgen beleven of het werkt.
Vooralsnog vind ik die timers wel gek, want het lijkt alsof je daarmee al je instellingen vastlegt. Dus ook of je aan het koelen of verwarmen bent. Mijn WP staat nu nog op koelen, en dat betekent dat ik nu elke week de WP via deze timer weer op koelen zet. Dus ik zou er al twee moeten maken, eentje voor in de zomer en eentje voor in de winter. Nog niet zo heel praktisch dus.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik kom een beetje in de knoei met mijn berging deur als ik hem te ver van de gevel plaats namelijk.
Maar denk eens aan 20-40cm van de muur (als indicatie)
Ah gevonden, zelfs 10cm als links en rechts vrij is. Staat alleen niet bij hoeveel dba geluid ik bij moet tellen in dit geval (of bij 20cm)BarryH schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:34:
@xoror: staat in de installatiehandleiding en hangt af van de plaatsing (b.v. in een hoek gelden andere afstanden dan aan een vlakke muur)
Maar denk eens aan 20-40cm van de muur (als indicatie)
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 20-09-2020 22:03 ]
Gasloos sinds 2020.
Werkt het nog steeds normaal?overwinteraar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 15:12:
Edit: net SWW boost via binnenunit geactiveerd. Lijkt weer 'gewoon' te werken. Ben benieuwd of dat straks ook geldt als ie weer vanzelf volgens SWW schema SWW gaat verwarmen. We zullen zien...![]()
‐---------
Dus: doel niet bereikt (SWW boost), WP doet iets anders dan gevraagd en HCTM schakelt niet uit bij Tset. Uiteindelijk schakelt Loria wel uit, na een uur of 5, maar dan is het wel 23 of 24 graden in de woonkamer. De WP draait niet op vol vermogen, rond 2 kW. Afgelopen dagen dus zo'n 10 kWh per dag verbruikt voor 'SWW', tereijl dit normaal gesproken 3 tot 4 kWh is, afhankelijk van gebruik SWW.
Wellicht heeft een van jullie suggesties waar te zoeken c.q. waar dit aan kan liggen/hoe op te lossen? Niet alleen van Loria gebruikers (zoals @Chris_82, @wervisser), suggesties van andere WP gebruikers zijn uiteraard ook welkomIk ga straks nog even wat testen, wellicht lost het zich dan weer op.
P255=1
P254=4
P253=4
P253=65
P251=50
P250=45
P249=4
P248=0
P247=0
P246=255 (25,5?)
P245=20
P244=18
P243=22
P242=0
P241=0
Enige verschillen die ik zie zijn 252 = 50 ( invloed ruimtethermostaat) en 250=35 (onbekend), niks waar ik me druk over zou maken.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Ja,ik ben er al uit.Robindd schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:42:
[...]
Na een tip van @Grolsch het forum goed doorgespit, en met MELCloud is dat op te lossen met een timer, zie een oude post:
(Mocht je geen MELCloud hebben, ik ga over een tijdje over naar een Procon en heb dan een WiFi module over van slechts 2 maandjes oud +-)
Ik heb het zo ingesteld voor aankomende zaterdag, dus weet dan pas meer of het daadwerkelijk nog steeds werkt.
[...]
Als je voor een wekelijkse LP gaat, is Melcould timer prima.
Ik gebruik een Domoticz script, omdat ik niet elke week legionella wil draaien.
Ik moet alleen nog even kijken of het element niet stiekem mee draait op het laatste stukje, maar dat is fine-tuningtweaking.
Als ik de temperatuur logs zie, kan hij de 60 halen op alleen WP, dan alleen de activatie instellingen voor het element nog wat vertragen indien nodig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
In de manual van de mijne (rehema met mitsu buiten unit) staat minimaal 100mm bij de modellen t/m 8kw.xoror schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:25:
Wat is eigenlijk de minimale afstand die je aan moet houden (tov een gevel muur die erachter staat) bij het plaatsen van een split unit? (bijv SW75yaa) ?
Ik kom een beetje in de knoei met mijn berging deur als ik hem te ver van de gevel plaats namelijk.
Staat er geen soortgelijk getal in de manual bij de jouwe?
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Waar kopen jullie een DJG boiler? Ik lees hier allemaal enthousiaste verhalen over die boilers, maar niemand die daadwerkelijk verteld waar jullie ze kopen. Of ik heb die reacties niet gevonden
[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 20-09-2020 21:30 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Tot nu toe wel, dank.Chris_82 schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:59:
[...]
Werkt het nog steeds normaal?
Enige verschillen die ik zie zijn 252 = 50 ( invloed ruimtethermostaat) en 250=35 (onbekend), niks waar ik me druk over zou maken.
Invloed ruimte staat bij mij idd op 65% (p252). P250 staat bij mij op 45; wellicht toeval: volgens mij is dat ook de max waarop Ta staat ingesteld, kijk ik later nog even na.
Ik had DJG gecontact, werd me verteld dat Thermonoord het dealerschap heeft. Thermonoord gebeld, kun je alleen terecht als reeds bekend installatie bedrijf. (Mijn vader heeft een bedrijf maar mocht dus niet registeren daarvoor.)CurlyMo schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:27:
Een crosspost omdat men het hier misschien ook wel weet:
Waar kopen jullie een DJG boiler? Ik lees hier allemaal enthousiaste verhalen over die boilers, maar niemand die daadwerkelijk verteld waar jullie ze kopen. Of ik heb die reacties niet gevonden
Mijn lokale CV installateur in het dorp gevraagd, en die deed met hun zaken en kon direct thuis laten afleveren. Nette prijs uiteindelijk gekregen voor een 400L versie met dubbele (doorgekoppeld nu) spiraal.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
volgens mijn kan je ze bij @koevlaas2 kopenCurlyMo schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:27:
Een crosspost omdat men het hier misschien ook wel weet:
Ahja, dat zal ongetwijfeld ook prima werken!Blackraven schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:09:
[...]
Ja,ik ben er al uit.
Als je voor een wekelijkse LP gaat, is Melcould timer prima.
Ik gebruik een Domoticz script, omdat ik niet elke week legionella wil draaien.
Ik moet alleen nog even kijken of het element niet stiekem mee draait op het laatste stukje, maar dat is fine-tuningtweaking.
Als ik de temperatuur logs zie, kan hij de 60 halen op alleen WP, dan alleen de activatie instellingen voor het element nog wat vertragen indien nodig.
Wil eigenlijk ook niet perse wekelijks, maar straks via node-red eens proberen het anders in te stellen. Dat zijn alleen nog toekomst plannen
Op zich kost een legionella niet heel veel heb ik het idee. Als het vat 60+ is, scheelt me dat 2-3 dagen opwarmen denk ik, omdat setpoint 45 is.
Hij was bij mij toch nog wel 2 uur onderweg met alleen element van 50-60 graden.
Nu draait element volgens mij nog een kwartiertje mee op het laatste stukje WP, maar dat wil ik dus nog even meten hoe het nu precies gaat, want dat moet ook zonder kunnen.
Ik kan met weinig SWW verbruik inderdaad ook 1 dag overslaan met 50 graden setpoint na de LP.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Puur op element zag ik een Dt van 1 ongeveer. Dat duurde van 46 naar 51 al veel te lang, dus maar uitgezet.. Zaterdag een nieuwe poging met de WP naar 60 en dan met element nog ietsjes hoger. Ik meet bovenin, dus heb hem daar op 64 gezet om water lager ook zeker te zijn van 60gr.Blackraven schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:47:
@Robindd
Hij was bij mij toch nog wel 2 uur onderweg met alleen element van 50-60 graden.
Nu draait element volgens mij nog een kwartiertje mee op het laatste stukje WP, maar dat wil ik dus nog even meten hoe het nu precies gaat, want dat moet ook zonder kunnen.
Ik kan met weinig SWW verbruik inderdaad ook 1 dag overslaan met 50 graden setpoint na de LP.
Klopt, heb ik ook gedaan. @CurlyMo De prijs komt niet echt in de buurt van wat je in dat overzichtje had staan hoorRamon_1984 schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:33:
[...]
volgens mijn kan je ze bij @koevlaas2 kopen

Ik heb de 300L, de exacte prijs kan ik je niet geven omdat ik een combi had met een buffervat en een expansievat.
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 09:08 ]
Hij had al gereageerd, maar jezus, wat een bedragentwain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:02:
[...]
Klopt, heb ik ook gedaan. @CurlyMo De prijs komt niet echt in de buurt van wat je in dat overzichtje had staan hoor
Terug verdienen t.o.v. wat? bedoel je met lagere stand verliezen ofzo? daar heb ik helemaal niet naar gekeken:DCurlyMo schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:09:
[...]
Hij had al gereageerd, maar jezus, wat een bedragenDie meerprijs ga je toch nooit terugverdienen?
Ik wilde kwalitatief gewoon een goed vat, dat ding leeg moeten laten lopen omdat er iets stuk is kost naast geld vooral heel veel moeite. daarnaast was gewicht een isue en zoals jij ookal had ontdekt blijft je met de 300L rond de 350kg. Opzich was een goede WPboiler met een mooie subsidie financieel beter geweest, maar dat combineren met een ventilatie D met wtw gaat wat minder lekker. En een extra apparaat in huis wat kapot zal gaan. Die tank staat waarschijnlijk over 50 jaar nog steeds tank te wezen.
Ik weet ook niet waarom, maar die dingen kosten veel geld. (ook van andere merken in rvs)
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 09:32 ]
T.o.v. een niet RVS boiler.twain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:22:
[...]
Terug verdienen t.o.v. wat? bedoel je met lagere stand verliezen ofzo? daar heb ik helemaal niet naar gekeken
WAF
inmiddels heb ik een electrisch element waardoor ik alsnog onderhoud heb en die momenten eventueel zou kunnen koppelen, maar dat is een ander verhaal.
Het andere verhaal:
Stomme vat (deels) leeg laten lopen om element te plaatsen, daarna nog een keer om lekage te fixen en daarna (gisteren) omdat hij vrij snel stuk was en er weer uit moest

Bij die prijzen zou ik direct naar een hygiëne boiler gaan. Maar dan loop je inderdaad vast op het gewicht. Laat ik eerst maar eens die productielijn op zetten met een simpel boilervattwain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:55:
[...]
WAFen behalve dat, ik had geen zin in onderhoud (meestal verwisselen van een anode element)
inmiddels heb ik een electrisch element waardoor ik alsnog onderhoud heb en die momenten eventueel zou kunnen koppelen, maar dat is een ander verhaal.
Of je gaat tweakenCurlyMo schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:58:
[...]
Bij die prijzen zou ik direct naar een hygiëne boiler gaan. Maar dan loop je inderdaad vast op het gewicht.

@AUijtdehaag gebruikt volgens mij een gewoon DJG vat als hygiene spiraal met daarachter een doorstroomverwarmer ik zit hier ook te twijfelen om het te gaan doen. dan kan ik het vat meer als "zonneboiler" gebruiken. maar dat is nog toekomst, ik moet eerst nog een berg andere dingen afmaken, anders heb ik ruzie
Het hele idee van een hygiëne boiler is toch dat het op zichzelf al de doorstroomverwarmer is? Waarom zou je die dan er nog achter zetten?twain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:29:
[...]
Of je gaat tweaken![]()
@AUijtdehaag gebruikt volgens mij een gewoon DJG vat als hygiene spiraal met daarachter een doorstroomverwarmer ik zit hier ook te twijfelen om het te gaan doen. dan kan ik het vat meer als "zonneboiler" gebruiken. maar dat is nog toekomst, ik moet eerst nog een berg andere dingen afmaken, anders heb ik ruzie
Dan kan je de temperatuur in het vat lager houden bv in de zomer als je niet wilt dat het vat je zolder staat te verwarmen. maar ik zou hem meer als zonneboiler gebruiken. dus bv een minimale temp van 30 a 40 graden en veder gewoon wachten op pv opbrengst van de zon om dan met "overschot" het vat te verwarmen.CurlyMo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:46:
[...]
Het hele idee van een hygiëne boiler is toch dat het op zichzelf al de doorstroomverwarmer is? Waarom zou je die dan er nog achter zetten?
Komt die zon niet en heb je water nodig dan zal de doorstroom verwarmer het iets bijverwarmen, maar eventuele financiele voordelen zijn er pas als salderen er niet meer is.
edit: en ik had gisteren gewoon nog warm water gehad tijdens de werkzaamheden
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 11:03 ]
Als je RVS vs RVS vergelijkt van bijv. Polen en DJG is DJG wat duurder, maar heeft een lager warmteverlies. Verlies wordt vaak gegeven in Watt per uur onder bepaalde condities.CurlyMo schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:09:
[...]
Hij had al gereageerd, maar jezus, wat een bedragenDie meerprijs ga je toch nooit terugverdienen?
Ik heb een 400L DJG met dubbele spiraal en deze doorgekoppeld, omdat ik 300L te klein vond en met een lagere temp. wil werken.
Die kostte inderdaad wel bijna €2k. Ik had zelf een voorkeur voor RVS, wilde liever niet met anode's e.d. werken.
Niet heel praktisch inderdaad. Al heb ik de mijne al lang en breed op verwarmen staan. Die is uiteraard niet aangeslagen nog, maar met temperaturen van <15 snachts gaan de ramen open en wordt er echt niet meer gekoelt. Je kan ook nog seizoenen instellen met de timer dacht ik? Gaat misschien wel wat ver.Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:44:
[...]
Dank voor de reminder.Ik heb het zojuist ook via de instrucies van @alberthakvoort ingesteld. Probleem is dat het bij het instellen van de timers totaal onduidelijk is welke setting je nu hebt veranderd. Het lijkt erop dat je een totaalpakket aan instellingen vastlegt. Ik heb het dus maar gedaan zoals Albert omschrijft (eerst SWW temp setting verhoogd, gewacht tot dit was verwerkt (kun je checken op de WP zelf), daarna timer gemaakt een uurtje voordat de legionellarun begint, dan SWW temp weer verlaagd en nogmaals een timer gemaakt.
Vooralsnog vind ik die timers wel gek, want het lijkt alsof je daarmee al je instellingen vastlegt. Dus ook of je aan het koelen of verwarmen bent. Mijn WP staat nu nog op koelen, en dat betekent dat ik nu elke week de WP via deze timer weer op koelen zet. Dus ik zou er al twee moeten maken, eentje voor in de zomer en eentje voor in de winter. Nog niet zo heel praktisch dus.
Ik heb hem op dezelfde manier voor a.s. zaterdag ingesteld, en wacht ondertussen wel tot het wat meer ge-automatiseerd kan met een Procon.
Helder. Is dat effect van verwarmen dan nog steeds zo groot ondanks de goede isolatie?twain4me schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:53:
[...]
Dan kan je de temperatuur in het vat lager houden bv in de zomer als je niet wilt dat het vat je zolder staat te verwarmen.
R32 heeft voor mij een pre omdat:
- Het in de toekomst waarschijnlijk makkelijker/goedkoper aan te komen is, mocht de warmtepomp moeten worden nagevuld
- Nieuwer, ik weet dat staat niet altijd gelijk aan beter, maar R410A voelt toch wat verouderd
- Lager bijdrage aan het broeikas effect mocht er koudemiddel weglekken
Overigens heb ik de vraag ook uistaan bij panasonic, maar verwacht daar eigenlijk geen concreet antwoord.
maar ik heb er dus niet echt naar gekeken, dus met zekerheid weet ik het niet.
toen ik het vat met alleen het element aan het verwarmen was ( 75 graden , bovenste helft) kwam ik op een dag verlies van ongeveer 1,2 kWh maar heel erg betrouwbaar is die meting niet. Het ging mij meer om een idee te hebben
Ik sluit in elk geval er niets verder op aan. Alleen de ELGA mag het werk opknappen. Het mooie van deze nieuwe setup is wel dat ik er een simpele CV doorstroomverwarmer naast kan zetten mocht die 6kW alsnog niet genoeg zijn.BarryH schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:25:
Vraag me af of die open verdeler een vooruitgang is. Wel voor installateur, maar hoe zit het met de efficiency?
Ik heb die vraag in januari/februari gesteld aan robert van RJtec. Hij was toen bij panasonic en heeft het meteen gevraagd. Het antwoord was toen: "in iedergeval niet dit jaar"lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:22:
Heeft iemand hier een idee wanneer ook de 3 fase warmtepompen van panasonic over gaan naar R32? Ik ben in de markt voor een 9kwh 3 fase model, maar zou wel graag een warmtepomp met R32 als koudemiddel kopen.
R32 heeft voor mij een pre omdat:
- Het in de toekomst waarschijnlijk makkelijker/goedkoper aan te komen is, mocht de warmtepomp moeten worden nagevuld
- Nieuwer, ik weet dat staat niet altijd gelijk aan beter, maar R410A voelt toch wat verouderd
- Lager bijdrage aan het broeikas effect mocht er koudemiddel weglekken
Overigens heb ik de vraag ook uistaan bij panasonic, maar verwacht daar eigenlijk geen concreet antwoord.
Wellicht kan je het hem weer vragen.
Ik heb de 3fase 9KW Tcap gekocht en wilde hem hoe dan ook dit jaar hebben,incl subsidie. Voor mij was "in iedergeval dit jaar niet" dus voldoende om met een beetje tegenzin R410a te kopen.lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 12:27:
@twain4me Goede tip, ik zal hem eens mailen. Toevallig heeft mijn vader een warmtepomp (5kwh monoblok) in bestelling staan bij Robert.
edit:
Is 1 fase geen optie, je krijgt veel meer pendelen met 3 fase. Ik zou zonder 3 fase echt naar een 3x35a aansluitingen moeten, maar dat is bij de meeste mensen niet het geval.
[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 21-09-2020 12:36 ]
Waarom heb je eigenlijk gekozen voor het T-cap model, alls ik me goed heb ingelezen geeft dat nog wat meer pendelgedrag ivm het wat minder terug kunnen regelen.
Ik ben het helemaal eens Qua nettere verdeling, maar hoeveel 3 fase spullen heb je dan?lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:17:
@twain4me Ik heb eigenlijk voor wat zwaardere apparatuur altijd de voorkeur voor drie fases. Dat geeft een veel nettere verdeling over de fases. Mogenlijk dat ik uitkom met een 1 fase model, maar daar wil ik eigenlijk niet op gokken. Bovendien heb ik al een driefase aansluiting voorzien op de locatie van de warmtepomp.
Waarom heb je eigenlijk gekozen voor het T-cap model, alls ik me goed heb ingelezen geeft dat nog wat meer pendelgedrag ivm het wat minder terug kunnen regelen.
want verdelen kan je ook door verbruikers goed te verdelen over de verschillende fases
Ik heb naast een kookplaat zelf redelijk wat 3 fase zooi in de schuur staan, wat ik wilde kunnen gebruiken zonder problemen (eigenlijk was dat nu al naadje) en ik kwam dus niet uit.
Met alle normale huis tuin en keuken 1 fase dingen en een kookplaat (autolader kan je gewoon load balencing (bv zappi) nemen dus die hoef je niet mee te rekenen) en dan kom je heel redelijk uit.
Ik heb nog even overwogen om 2 pana's van 5 kW neer te zetten, dan heb je ook een betere verdeling, wellicht is dat een optie.
Ik investeer behoorlijk in het terug dringen van het pendelen. Financieel bv in afgifte systeem en buffervat, ook zal ik een vorm van nachtverlaging toepassen etc. Maar als het mij niet 800 euro per jaar zou schelen (3x25a -> 3x 35a) zou ik er niet aan zijn begonnen en had hier gewoon een 1 fase gestaan, ookal is de verdeling met 3 fase mooier
Ik had trouwens geen keuze voor Tcap, dat kreeg ik gratis bij de keuze 3 fase monoblok
Maar om bij het begin te beginnen weet je wel zeker dat je 9kW nodig gaat hebben? en kan je afgifte systeem dat ook daadwerkelijk afnemen bij een wp vriendelijke aanvoertemp.?
- Warmtepomp
- Kookplaat (2 of 3 fases)
- Al het spul in de garage, denk aan een compressor of lasapparaat, misschien later nog een draaibank of zware kolomboormachine.
- Eventueel voorbereid op een 3 fase laadpaal
- omvormer zonnepanelen (ok geen verbruiker)
- etc.
Warmteafgifte dmv vloerverwarming kan ik ca 7kwh kwijt op alleen de beganegrond + badkamer. Mocht ik ook op de slaapkamers/zolder gaan verwarmen tijdens een koude winter dan kan ik de volle 9 kwh prima kwijt.
Twee kwh warmtepompen heb ik ook nog aan gedacht, kun je er in het voor en naseizoen er nog een uit laten ook. Ook subsidie technisch wel lekker. Toch durf dat eigenlijk niet heel goed aan ivm complexiteit van de installatie. Bovendien: Hoe ga je ze dan aansluiten parallel of in toch in serie? Gaan de pompen elkaar tegenwerken. Ik vind ook maar weinig voorbeelden online van twee (kleine) warmtepompen.
[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 21-09-2020 14:27 ]
Weet je zeker dat je 7kw kwijt kan in de vloer?lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:26:
@twain4me Met het risico off topic te gaan, drie fase apparatuur:
- Warmtepomp
- Al het spul in de garage, denk aan een compressor of lasapparaat, misschien later nog een draaibank of zware kolomboormachine.
- etc.
Warmteafgifte dmv vloerverwarming kan ik ca 7kwh kwijt op alleen de beganegrond + badkamer. Mocht ik ook op de slaapkamers/zolder gaan verwarmen tijdens een koude winter dan kan ik de volle 9 kwh prima kwijt.
Twee kwh warmtepompen heb ik ook nog aan gedacht, kun je er in het voor en naseizoen er nog een uit laten ook. Ook subsidie technisch wel lekker. Toch durf dat eigenlijk niet heel goed aan ivm complexiteit van de installatie. Bovendien: Hoe ga je ze dan aansluiten parallel of in toch in serie? Gaan de pompen elkaar tegenwerken. Ik vind ook maar weinig voorbeelden online van twee (kleine) warmtepompen.
Aanvullende info: Vloerverwarming ligt in een goed geissoleerde vloer met behoorlijk wat massa. Vloerafwerking word iets dat goed samengaat met vloerverwarming, tegels of een gietvloer. Hart op hart afstand is 10cm en er zijn 20mm buizen icm 2mm wanddikte gebruikt. Er is een gesloten verdeler aangesloten. Voor een quick and dirty berekeing heb ik nu even https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening gebruikt. Mijn vloerverwarmingslang staat er overigens niet in die is 20mm in doorsnee.
:strip_exif()/f/image/g3PHxzG2w4m48CXnMyU4m2SL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 92% gewijzigd door lithoijen op 21-09-2020 14:53 ]
Heb je hier wel eens meegespeeld?lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:38:
Ja daar heb ik wat aan gerekend. zeg 65 w per m2. Totaal aantal vierkante meters waar gestookt wordt ca 110 m2 gaat richting de 7kwh
https://www.wth.nl/support-en-downloads/afgifte-berekening
65 lijkt mijn wat aan de hoge kant
Ik weet de opbouw van de vloer en met welke temperaturen je gerekend heb niet.
Zie hetlithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:48:
@Ramon_1984 Ik heb mijn post boven aangevuld.
Zeg maar voor gemak 32 aanvoer en 30 retour, dit geeft 63watt per m2
Hoe lager de aanvoer met een warmtepomp hoe beter, voor een zo hoog mogelijk watt per m2 heb je een kleine delta t nodig.lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:57:
Wel een kleine delta T, maar kan inderdaad prima. Het leidingwerk is uitgelegd op een hoge flow bij een kleine druk.
Ah ook de garage duslithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:26:
@twain4me Drie fase apparatuur:
- Warmtepomp
- Al het spul in de garage, denk aan een compressor of lasapparaat, misschien later nog een draaibank of zware kolmboormachine.
- etc.

autolader is geen probleem, mits je de juiste koopt. Ook zonnepanelen (liggen er hier ook op) is geen probleem. Dus je hoeft echt alleen naar je gereedschap te kijken. en dan alleen wat je tegelijk kan en zal aanzetten. in de meeste gevallen dus afzuiger, compressor, en je meest verbruikende apparaat. koken doe ik niet tegelijk en behalve dat ik mijzelf niet kan clonen kan het qua belasting op de hoofdstop ook niet. Mocht je het geluk hebben dat je automaten als hoofdzekeringen hebt is het nog minder een probleem. gewoon weer terugzetten.
Daarnaast is het zo dat 3 fase zooi soms ook juist minder goed verdeeld omdat je geen keuze hebt in de verdeling een simpel 1 fase apparaat gooit dan ineens enorm roet in het eten. (Ik heb vaak genoeg naar de hoofdzekering moeten lopen

Qua 2 wp's gewoon beide over een buffervat laten lopen, was hier zeker een optie geweest, dat zelfde buffervat staat er immers nu (straks) met de aansturing kan ik je niet helpen, zover ben ik er niet in gedoken en omdat ik 2 zones heb ook waarschijnlijk ook minder complex. Alleen was de waf niet zoon voorstander van nog een wp in de tuin omdat we eigenlijk maar 1 plek hebben om hem echt netjes weg te werken. achteraf had ik ze misschien moeten stapelen
En ja er zijn hier mensen die er 2 hebben.
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Hybride cv's zijn technisch gezien ook twee verwarmingsapparaten waarvan de warmtepomp de gascv inschakelt als het te koud wordt. Zouden die parallel of serie zijn?lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:33:
@Ramon_1984 maakt me eigenlijk wel nieuwschierig. Zijn er hier mensen die twee kleinere warmtepompen combineren in een serie of parallel opstelling?
om maar een voorbeeld te gevenKabouterSuper schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:37:
[...]
Ik ben ook wel nieuwsgierig. Hybride cv's zijn technisch gezien ook twee verwarmingsapparaten waarvan de warmtepomp de gascv inschakelt als het te koud wordt. Zouden die parallel of serie zijn?

https://www.econo.nl/warmtepomp-cop-meter
Je moet er wel een "mini-cursus" voor volgen om er mee te kunnen werken. (is mijn eigen ervaring
En een CMI om naar grafana te gaan via json
Edit: nederlandse prijzen ook...

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2020 16:13 ]
Grappig maar wel prijzig...AUijtdehaag schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:04:
Wat grappig dat ze dit zo aanbieden:
https://www.econo.nl/warmtepomp-cop-meter
Je moet er wel een "mini-cursus" voor volgen om er mee te kunnen werken. (is mijn eigen ervaring)
En een CMI om naar grafana te gaan via json
Edit: nederlandse prijzen ook...
Ik had er ook al een keer naar zitten kijken, wel handig als er iets bestond dat de COP uit de doos weergeeft. Ik heb nu een Kamstrup multical 602 via jou script(beetje aangepast voor de 602) via mbus en een pi, domoticz en grafana zoals de meeste hier denk ik. Leuk voor mensen die van knutselen houden. Alle WP-en zouden het eigenlijk ingebouwd moeten hebben.AUijtdehaag schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:13:
@ElgaFreak Ik zou het ook over de grens bestellen (zie linkjes)
Een kennis van mij wil ook zijn COP weten, ik kan wel wat in elkaar knutselen voor hem maar dan weet ik al wie dat moet onderhouden.
Het hangt helemaal van je woning, nieuwbouw bestaand?lithoijen schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:33:
@Ramon_1984 maakt me eigenlijk wel nieuwschierig. Zijn er hier mensen die twee kleinere warmtepompen combineren in een serie of parallel opstelling?
Na regeleing ja / nee?
Misschien kan je wat meer informatie hier neerzetten, een warmtepomp plaatsen is best wel wat maatwerk.
de installatiebranche in NL ("Techniek Nederland") heeft een flinke schop onder haar kont nodig.
Een omscholingsbudget van 37 miljoen € = belachelijk.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@dunklefaser Ik verveel me niet in ieder geval.
Maar waarom je beperken tot 1 richting. Elektrotechniek, programmeren, meet en regeltechniek, IOT, pijpfitten solderen, allemaal leuk toch..
Maar de overheid ziet er blijkbaar geen brood in (voor de mensen) gelet op het bedrag voor omscholing.
P.S.:
De "Nederlandse aanbieding" van econo.nl is, wat mij betreft, iets voor mijn prullenbak.
[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 21-09-2020 17:22 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Melcloud zal ik niet toepassen.Robindd schreef op zondag 20 september 2020 @ 09:42:
[...]
(Mocht je geen MELCloud hebben, ik ga over een tijdje over naar een Procon en heb dan een WiFi module over van slechts 2 maandjes oud +-)
[...]
Ik ben al wel 2 maanden in "gesprek" met Alklima.
Ondanks dat het element niet gebruikt mag worden voor SWW, start de legionella run wel direct met het element, terwijl de 55° nog lang niet behaald is door de buitenunit (standaard temperatuur SWW 45°).
Ik heb al veel data aangeleverd van de SD kaart, veel suggesties gekregen, maar nog niet gehoord dat het onmogelijk is.
Wordt vervolgd.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Wat ik opvallend vind is dat je een compleet klokprogramma kan invoeren op de binnenunit, ik ben benieuwd hoe dat relateert met een klokthermostaat.
Ik twijfel op dit moment of ik de Chronotherm Touch zal laten hangen of om toch een Remeha eTwist thermostaat aan te schaffen.
Kent iemand de eTwist thermostaat?
Vandaag dus de testrun gedaan. Het veranderen van de instellingen via Melcloud bleek te werken, want om 10:00 had ik via een timer de instellingen laten veranderen, en om 10:30 toen ik keek was op de WP de SWW temperatuur idd verhoogd naar 53 graden.Andrehj schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:44:
[...]
Dank voor de reminder.Ik heb het zojuist ook via de instrucies van @alberthakvoort ingesteld. Probleem is dat het bij het instellen van de timers totaal onduidelijk is welke setting je nu hebt veranderd. Het lijkt erop dat je een totaalpakket aan instellingen vastlegt. Ik heb het dus maar gedaan zoals Albert omschrijft (eerst SWW temp setting verhoogd, gewacht tot dit was verwerkt (kun je checken op de WP zelf), daarna timer gemaakt een uurtje voordat de legionellarun begint, dan SWW temp weer verlaagd en nogmaals een timer gemaakt.
Om 11:00 startte de WP met de legionellarun.
Om ca 11:44 was het water 50 graden (volgens display) en schakelde de WP uit, en het element in.
(Om de een of andere reden wil mijn PUHZ-SW75YAA met ERSD-VM2D niet verder dan 50 of 51 graden met SWW. Bovenin is het dan wel al zo'n 55 graden, maar ik moet maar eens met temperatuurloggers uitvogelen hoe dit komt. Wellicht dat @koevlaas2 het weet?)
Om 13:45 keek ik weer en zag dat het water nog maar 52 graden was! Ook was er geen elektrisch verbruik meer van het element. Om de een of andere manier was het element uitgeschakeld, terwijl de pomp nog liep en de driewegklep nog in standje SWW stond.
(De binnenunit met het leidingwerk functioneerde nu als koelelement voor mijn SWW water

Wat was er aan de hand?
Dus maar gaan meten (ook met de ervaring van @Grolsch over de thermische beveiliging in mijn hoofd.
Dit stond er op de display:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e8c0LaLee7ZYmoQUnsehpxXd.jpg?f=user_large)
Niets aan de hand dus.
Op de ingang van het BHC1 relais stond ook netjes netspanning:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xaN1yMppgoVV5b7qrH7DlGXz.jpg?f=user_large)
Op de uitgang echter niet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yACU235RusuwizELGg6dvLR9.jpg?f=user_large)
En het relais werd ook niet aangestuurd:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ATmxkwcaMb8SNWlWtl4Km73F.jpg?f=user_large)
Helaas heb ik geen service manual van de ERSD-VM2D kunnen vinden (heeft iemand die?), maar in een oude manual van een voorganger las ik dat dit relais wordt bediend door de besturing, en het andere relais (BHCP) door de thermische bescherming van het element.
Mijn conclusie is dat de besturing van de WP dus zelf het element uitschakelt op het SWW setpoint als tijdens een legionellarun het SWW setpoint niet met de warmtepomp kan worden berijkt, en er dus al voor het SWW setpoint overgegaan moet worden op het element, maar waarom doet de WP dit? Is dit een bug?
Is er iemand met een Mitusbishi Ecodan met FTC6 (dus met een -VM2D binnenunit) dit scenario kan reproduceren? Dus
- SWW temp iets hoger instellen dan met de WP bereikt kan worden.
- Legionellarun draaien.
Alvast dank, want ik snap er niets van.
Als de temperatuur boven in het vat 55 graden is, dan zal de Ta in ieder geval 55 graden zijn geweest.Andrehj schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:27:
[...]
Vandaag dus de testrun gedaan. Het veranderen van de instellingen via Melcloud bleek te werken, want om 10:00 had ik via een timer de instellingen laten veranderen, en om 10:30 toen ik keek was op de WP de SWW temperatuur idd verhoogd naar 53 graden.
Om 11:00 startte de WP met de legionellarun.
Om ca 11:44 was het water 50 graden (volgens display) en schakelde de WP uit, en het element in.
(Om de een of andere reden wil mijn PUHZ-SW75YAA met ERSD-VM2D niet verder dan 50 of 51 graden met SWW. Bovenin is het dan wel al zo'n 55 graden, maar ik moet maar eens met temperatuurloggers uitvogelen hoe dit komt. Wellicht dat @koevlaas2 het weet?)
Waar staat je DS1-2 op (Maximale watertemperatuur uitlaat warmtepomp) op
Off = 55 graden, ON = 60 graden. Dit zou een verklaring kunnen zijn.
Hoe staan je overige DS's
SW1-5 op ON? (MET boosterverwarming)
SW1-6 op ON? (Voor verwarming EN SWW)

Dit is trouwens het schema voor de FTC5, maar kneem aan dat jij in je boekje ook zo'n tabelletje hebt
Tot zo ver iets aan de hand dat ik geen "bliksemicoon" zie, wat betekent dat het element aangesproken wordt.Om 13:45 keek ik weer en zag dat het water nog maar 52 graden was! Ook was er geen elektrisch verbruik meer van het element. Om de een of andere manier was het element uitgeschakeld, terwijl de pomp nog liep en de driewegklep nog in standje SWW stond.
(De binnenunit met het leidingwerk functioneerde nu als koelelement voor mijn SWW water)
Wat was er aan de hand?
Dus maar gaan meten (ook met de ervaring van @Grolsch over de thermische beveiliging in mijn hoofd.
Dit stond er op de display:
[Afbeelding]
Niets aan de hand dus.
Zie nr. 3

Je kunt in de settings ook nog ergens een max looptijd voor een LPP run opgeven.Op de ingang van het BHC1 relais stond ook netjes netspanning:
[Afbeelding]
Op de uitgang echter niet:
[Afbeelding]
En het relais werd ook niet aangestuurd:
[Afbeelding]
Helaas heb ik geen service manual van de ERSD-VM2D kunnen vinden (heeft iemand die?), maar in een oude manual van een voorganger las ik dat dit relais wordt bediend door de besturing, en het andere relais (BHCP) door de thermische bescherming van het element.
Mijn conclusie is dat de besturing van de WP dus zelf het element uitschakelt op het SWW setpoint als tijdens een legionellarun het SWW setpoint niet met de warmtepomp kan worden berijkt, en er dus al voor het SWW setpoint overgegaan moet worden op het element, maar waarom doet de WP dit? Is dit een bug?
Is er iemand met een Mitusbishi Ecodan met FTC6 (dus met een -VM2D binnenunit) dit scenario kan reproduceren? Dus
- SWW temp iets hoger instellen dan met de WP bereikt kan worden.
- Legionellarun draaien.
Alvast dank, want ik snap er niets van.
Heb jij het databook van 435 pagina's? Daar staan zoveel mogelijke oorzaken in
Ik kan het niet reproduceren, kheb geen FTC6, kheb je via PM de contact gegevens doorgestuurd van iemand bij Alklima die je zeker kan helpen. Als hij het niet weet, dan weet ik het ook niet meer
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 21-09-2020 21:43 ]
Ik heb de mijne na de zomervakantie op 60gr gezet voordat we naar huis gingen rijden. Die meette ik nog op 1/3 van onder, tegenwoordig op 2/3 van onder.Grolsch schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:34:
[...]
Als de temperatuur boven in het vat 55 graden is, dan zal de Ta in ieder geval hoger zijn geweest dan 55 graden.
Hoe staan je overige DS's
[Afbeelding]
[...]
Tot zo ver iets aan de hand dat ik geen "bliksemicoon" zie, wat betekent dat het element aangesproken wordt.
Zie nr. 3
[Afbeelding]
[...]
Ik kan het niet reproduceren, kheb geen FTC6, kheb je via PM de contact gegevens doorgestuurd van iemand bij Alklima die je zeker kan helpen. Als hij het niet weet, dan weet ik het ook niet meer
Rond de 55gr onderin dus, ging hij ook over het element. Waarschijnlijk was Ta toen ook 60gr al.
Ik heb ook een VM2D, dus probeer / experimenteer graag met je mee!
Waarom draai je via melcloud niet een rapport van systeemtemp. per uur? Dat kun je vandaag nog doen, en kun je ten minste nog e.e.a. zien. Per dag merk ik, is de info zeer beperkt.
En wat @Grolsch zegt, je hebt geen bliksem, wat inderdaad betekend dat het element niet wordt aangesproken. Wat je meet komt dus overeen wat de controller verteld.
Wat je zegt @Andrehj klinkt wat omslachtig, maar zou niet onmogelijk zijn natuurlijk.. Wat zijn je LPP settings? Heb je een legionella run niet op max 2 uur staan toevallig?
Ik had hem ingesteld op zaterdag draaien, maar zal het eens veranderen naar morgen voor "the cause"
Werk dan thuis, dus kan ook live even meekijken wat er gebeurd.
Onze WP'en zijn een kopietje, PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D. Goed om te weten
Om 12:30 start de SWW run, en om 15:00 de legionella run. Keep you posted!
Die staat netjes op ON (default).Grolsch schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:34:
[...]
Yep, beide op on.Hoe staan je overige DS's
Jazeker.Dit is trouwens het schema voor de FTC5, maar kneem aan dat jij in je boekje ook zo'n tabelletje hebt
Die staat op max 4 uur. In inderdaad, om 15 uur stopte de pomp en ging de 3-weg klep weer terug. Maar toen was het vat al tot 51 graden afgekoeld...Je kunt in de settings ook nog ergens een max looptijd voor een LPP run opgeven.
Fantastisch, ik ben benieuwd. Overigens had ik het wel anders ingesteld: Mijn SWW run is normaliter om 12 uur, en de legionella run startte al om 11 uur, om zoveel mogelijk op PV-stroom die run te draaien.Robindd schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:03:
Ok, om 12 uur gaat als het goed is de SWW temp naar 60.
Om 12:30 start de SWW run, en om 15:00 de legionella run. Keep you posted!
De gewone SWW run zou dan overgeslagen moeten worden.
Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
Goeie tip.Robindd schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:49:
[...]
Waarom draai je via melcloud niet een rapport van systeemtemp. per uur? Dat kun je vandaag nog doen, en kun je ten minste nog e.e.a. zien. Per dag merk ik, is de info zeer beperkt.
Dit was van 11 (toen de legionella run begon) tot 12 uur:
:strip_exif()/f/image/QTY2X879OFQ8KgXcGrps6y1n.jpg?f=fotoalbum_large)
Het dipje om 11:44 was toen de compressor uit ging en het element inschakelde (dat ie heeft gewerkt weet ik zeker, want dat heb ik in de meterkast op mijn vermogensmeter gezien).
Dit was van 12 tot 13 uur:
:strip_exif()/f/image/gZUliQ2dBCXZSjOEsMjHPIyT.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een tijdje zie je het vat niet meer opwarmen, toen was het element dus uitgegaan.
[ Voor 59% gewijzigd door Andrehj op 21-09-2020 22:22 ]
Het idee was toch juist om met een "normale" SWW run zo hoog mogelijk in temp. te gaan, en daarna pas de LP te draaien?Andrehj schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:06:
[...]
Fantastisch, ik ben benieuwd. Overigens had ik het wel anders ingesteld: Mijn SWW run is normaliter om 12 uur, en de legionella run startte al om 11 uur, om zoveel mogelijk op PV-stroom die run te draaien.
De gewone SWW run zou dan overgeslagen moeten worden.
Zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
Ik zou denken dat op jouw manier de LP alsnog gewoon direct het element in laat schakelen, maar ook dat bleek dus niet zo te gaan.
Overigens blijf ik het ontzettend vaag vinden dat de software niet met een LP eerst de meest zuinige manier kiest van verwarmen, en pas als COP= 1 of max. temp. van de WP bereikt overschakeld naar het element.
Dat is toch gewoon logisch om het op die manier voor een LP modus te programmeren.
Wie heeft er nou weer zitten bedenken dat een legionella run direct op het element zou moeten

Nee, het schijnt zo te zijn (en dat heb ik ook al gezien) dat de WP de legionella run doet door eerst met de compressor te verwarmen tot het setpoint voor SWW, en daarna de rest af te maken met het element.Robindd schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:20:
[...]
Het idee was toch juist om met een "normale" SWW run zo hoog mogelijk in temp. te gaan, en daarna pas de LP te draaien?
De truc is dus om het setpoint van je SWW vlak voor de legionella run te verhogen, zodat er zoveel mogelijk met de compressor wordt gedaan, en dat setpoint daarna weer te verlagen.
Dat is ook wat @alberthakvoort in zijn ergens hierboven aangehaalde post beschrijft.
Dat lees ik niet helemaal zo, maar maakt het e.e.a. wel makkelijker als dat zo is.Andrehj schreef op maandag 21 september 2020 @ 22:25:
[...]
Nee, het schijnt zo te zijn (en dat heb ik ook al gezien) dat de WP de legionella run doet door eerst met de compressor te verwarmen tot het setpoint voor SWW, en daarna de rest af te maken met het element.
De truc is dus om het setpoint van je SWW vlak voor de legionella run te verhogen, zodat er zoveel mogelijk met de compressor wordt gedaan, en dat setpoint daarna weer te verlagen.
Dat is ook wat @alberthakvoort in zijn ergens hierboven aangehaalde post beschrijft.
Ik ga het even aanpassen voor morgen zodat ik hetzelfde draai als jou.
Maar waarom als je LP wilde doen had je je SWW niet ingesteld op 60gr?
Je zou zeggen, optimaal gezien had die nog even met 60gr door kunnen gaan.
Wat ik lijk te zien is dat je Dt ook afneemt, en vervolgens het element in gaat. Waarom die af gaat is nog de vraag

Heb jij die begrenzing ook aangesloten zitten @Andrehj?
Dit topic is gesloten.