Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.538 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
dunklefaser schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:56:
[...]

Als je aan de (super)veilige kant wil zitten installeer je een warmtepomp van >7,5 kW met bijbehorend afgiftevermogen. Dan zit je ook bij -10°C er warmpjes bij (ook op de slaapkamers).
Heb je een WTW- ventilatie met lagere ventilatieverliezen zit je ergens tussen de 5 kW en 7,5 kW.

De laatste twee vermogenswaarden zijn volgens mij niet relevant voor een individuele warmtepomp,
dat kan je ook via een Google search vinden.

Just my 2cts
oke, vooral die laatste zin van jou heb ik wat aan. ;) Die regels zijn dus niet relevant.
ik snap dat de rest, die totaal 7.5kW, uitgaat van nogal extreme uitgangspunten:
- buiten -10
- binnen +22
- ook de slaapkamers +22
- de buren weg
- overal ventilatie

Omdat we momenteel beneden met een 3.5kW LLWP uitkomen en we boven vrijwel niet verwarmen zal de praktijk al minder dan de theoretische 7.5kW zijn, ik was vooral bang dat ik uit moest gaan van dat aansluitvermogen van 8.8kW.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat wel een "dingetje" is waar je rekening mee moet houden is dat er geen rekening wordt gehouden met opwarmtoeslag. Dat betekent dat het opgegeven vermogen benodigd is om de ruimtes op temperatuur te houden, maar niet om de opgegeven ruimtes vanaf een lagere temperatuur op te stoken naar gewenste temperatuur.

Waarom rekenen ze met 22 graden? Dat is toch niet reeël :?

Kunnen ze hem niet aanpassen naar woonkamer 21 graden, en slaapkamers 19, dat lijkt mij realistischer.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:57:
Wat wel een "dingetje" is waar je rekening mee moet houden is dat er geen rekening wordt gehouden met opwarmtoeslag. Dat betekent dat het opgegeven vermogen benodigd is om de ruimtes op temperatuur te houden, maar niet om de opgegeven ruimtes vanaf een lagere temperatuur op te stoken naar gewenste temperatuur.

Waarom rekenen ze met 22 graden? Dat is toch niet reeël :?

Kunnen ze hem niet aanpassen naar woonkamer 21 graden, en slaapkamers 19, dat lijkt mij realistischer.
Tsja maar met een WP en VV ga je in principe vrijwel niet meer verlagen.
Dus vooral niet de boel 3 graden laten afkoelen als het buiten -10 is want dan lukt het eventjes niet om binnen weer 3 graden omhoog te gaan. Hoe vaak zal het voorkomen dat je onder de uiterste omstandigheden ook nog die opwarmtoeslag nodig gaat hebben.

Ze houden tegenwoordig 22 graden aan omdat dat de norm/standaard is voor zo'n berekening. 8)7
(het was de 'goedkope' versie omdat ik hem feitelijk niet echt nodig heb, als ik meer betaal zouden ze vast wel vanalles voor me willen tweaken)

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 04-09-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:59:
[...]

Tsja maar met een WP en VV ga je in principe vrijwel niet meer verlagen.
Dus vooral niet de boel 3 graden laten afkoelen als het buiten -10 is want dan lukt het eventjes niet om binnen weer 3 graden omhoog te gaan. Hoe vaak zal het voorkomen dat je onder de uiterste omstandigheden ook nog die opwarmtoeslag nodig gaat hebben.

Ze houden tegenwoordig 22 graden aan omdat dat de norm/standaard is voor zo'n berekening. 8)7
(het was de 'goedkope' versie omdat ik hem feitelijk niet echt nodig heb, als ik meer betaal zouden ze vast wel vanalles voor me willen tweaken)
Aan de andere kant, heb jij naregeling? Hoeveel m2 staat er altijd open :? Wat zou een reden zijn om bewust geen 7,5KW WP te kopen?

Als ik bijv. de Mitsu 7,5KW pak die gaat terug tot +- 3KW thermisch.

Vloerverwarming h.o.h. 100mm, buis 16x2, Ruimtetemperatuur 21 graden, Ta 28, Tr 25 graden doet 32W/m2.

3000/32=93,75m2

Dus heb je altijd 93,7 aan vloerverwarming aan staan, dan kun je het minimale vermogen kwijt.
Bij Ta 30, Tr 27 heb je zelfs aan 70m2 genoeg.

Als de afgifte geen probleem is, waarom zou je dan bewust een kleinere (wellicht te kleine) WP kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:15:
[...]
Aan de andere kant, heb jij naregeling? Hoeveel m2 staat er altijd open :? Wat zou een reden zijn om bewust geen 7,5KW WP te kopen?

...

Als de afgifte geen probleem is, waarom zou je dan bewust een kleinere (wellicht te kleine) WP kopen ?
Dat zei ik niet, het ging mij er vooral om welk van de genoemde getallen leidend zou zijn voor de WP capaciteit. Als dat die 7.5kW is (en gelukkig niet die 8.8) dan vind ik dat een goed uitgangspunt.
Aan de andere kant blijkt momenteel in de praktijk dat we best aardig minder verbruiken waardoor wellicht een 5 of 6kW ook al genoeg zou zijn. Als we zouden uitkomen op een merk wat de keuze heeft uit modellen van 6 of 8kW ben ik eerder geneigd om omwille van de kosten voor die 6kW te gaan dan voor de duurdere 8kW die dus overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:19:
[...]

Dat zei ik niet, het ging mij er vooral om welk van de genoemde getallen leidend zou zijn voor de WP capaciteit. Als dat die 7.5kW is (en gelukkig niet die 8.8) dan vind ik dat een goed uitgangspunt.
Aan de andere kant blijkt momenteel in de praktijk dat we best aardig minder verbruiken waardoor wellicht een 5 of 6kW ook al genoeg zou zijn. Als we zouden uitkomen op een merk wat de keuze heeft uit modellen van 6 of 8kW ben ik eerder geneigd om omwille van de kosten voor die 6kW te gaan dan voor de duurdere 8kW die dus overkill is.
Wat mij betreft helemaal de juiste benadering! En voor die ene dag in het jaar dat hij het net niet zou trekken zit er bij de meeste fabricanten ook nog een E-element in welke een handje kan helpen.

Kijk goed wat het daadwerkelijk vermogen is bij Tbuiten -10 (of -7), want dat is namelijk bepalend.
Kijk niet alleen naar wat de fabricant in zijn typenummer zet, want dat zegt helemaal niets namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
sjimmie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:19:
[...]

Ergens eerder zag ik in een post van je dat je ook nog een Lucht-Lucht warmtepomp hebt hangen. Als je bereid bent bij zeer lage temperaturen deze bij te schakelen kan je wel wat krapper gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:41:
[...]

Ergens eerder zag ik in een post van je dat je ook nog een Lucht-Lucht warmtepomp hebt hangen. Als je bereid bent bij zeer lage temperaturen deze bij te schakelen kan je wel wat krapper gaan lijkt me.
Klopt, maar omdat 2 buitenunits niet ons idee zijn van tuininrichting, gaat de LLWP eruit.

We hadden die graag erbij gehouden om bv in de zomer de drogelucht-optie te gebruiken of inderdaad als extra capaciteit maar onze tuin is er niet geschikt voor. (die te krappe tuin heeft er ook toe geleid dat we van het idee van de aardwarmtepomp moesten afstappen: het kon maar door 2 boorders worden gedaan, de ene vroeg ongeveer 18k puur voor de boring en de andere bedankte al bij voorbaat voor de krappe klus)

Overigens vonden we de defrosts van de LLWP, die al begonnen net boven het vriespunt de primaire reden om de volgende stap te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:34
sjimmie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:10:
[...]

Klopt, maar omdat 2 buitenunits niet ons idee zijn van tuininrichting, gaat de LLWP eruit.

We hadden die graag erbij gehouden om bv in de zomer de drogelucht-optie te gebruiken of inderdaad als extra capaciteit maar onze tuin is er niet geschikt voor. (die te krappe tuin heeft er ook toe geleid dat we van het idee van de aardwarmtepomp moesten afstappen: het kon maar door 2 boorders worden gedaan, de ene vroeg ongeveer 18k puur voor de boring en de andere bedankte al bij voorbaat voor de krappe klus)

Overigens vonden we de defrosts van de LLWP, die al begonnen net boven het vriespunt de primaire reden om de volgende stap te nemen.
Is het niet mogelijk de units op te hangen boven elkaar? Of de een op de grond en de ander er boven hangen op een muurbeugel of op een constructie die je over de onderste heen bouwt? Denk namelijk dat het condenserende koelen van de LL WP echt wel extra comfort kan geven bovenop de koeling met de LW WP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sjimmie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:10:
[...]

Dan kom je denk ik bedrogen uit, want bij een LW WP zal dit niet anders zijn.

Juist bij temperaturen boven 0 met een hoge RV (dat is meestal zo) heb je nu eenmaal de meeste defrosts.
Heb jij last van defrosts dan :? Los van wat lekkend water maakt het bij ons geen lawaai. Af en toe een rookpluimpje, maar dat vind ik juist wel stoer eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Heronimo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:02:
[...]

Is het niet mogelijk de units op te hangen boven elkaar? Of de een op de grond en de ander er boven hangen op een muurbeugel of op een constructie die je over de onderste heen bouwt? Denk namelijk dat het condenserende koelen van de LL WP echt wel extra comfort kan geven bovenop de koeling met de LW WP.
Ik had er nog een factor niet bij genoemd: WAF. Zij wilde eigenlijk helemaal geen buitenunit meer, laat staan 2.
Waarschijnlijk laten we de LLWP nog wel een winter (+zomer?) staan, mits we de nieuwe buitenunit op een andere plek kunnen zetten dan waar de huidige staat. Wellicht raakt ze dan overtuigd van het nut versus de 2 buitenunits... ;)

EDIT:
Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:05:
[...]

Dan kom je denk ik bedrogen uit, want bij een LW WP zal dit niet anders zijn.

Juist bij temperaturen boven 0 met een hoge RV (dat is meestal zo) heb je nu eenmaal de meeste defrosts.
Heb jij last een defrost dan :? Los van wat lekkend water maakt het bij ons geen lawaai. Af en toe een rookpluimpje, maar dat vind ik juist wel stoer eigenlijk :+
Nou, daar is echt wel een verschil tussen.
Als de LLWP gaat defrosten is het binnen vrijwel meteen kouder. Met een LWWP buffert de VV wel even door en merk je er veel minder van.

[ Voor 30% gewijzigd door sjimmie op 04-09-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:37
Ik overweeg een lucht water warmtepomp voor erbij. We hebben al 2 LL airco's (5kW en 3,5kW) en een pelletkachel, daar kregen we het al voldoende warm mee in de woonkamer de afgelopen winter. De gas CV was er als backup.

Voor het comfort zou ik de extra lucht water warmtepomp willen hebben, die word dan op een bestaande vloerverwarming (nu CV gas) aangesloten, bestaande uit 5 lussen, waar bij 1 lus de flow laag is zodat nu de 4 anderen ook geknepen worden. Ook is er een radiator in een kleine kantoorruimte en de design radiator in de douche die ik graag wat zou laten verwarmen.
Ik vrees dat voor dit doel een 5kW LW warmtepomp te zwaar is, is er voor dit doel nog wat kleiners? Ik kom ze eigenlijk niet tegen...

[ Voor 4% gewijzigd door DjAntoon op 04-09-2020 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

sjimmie schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:42:
Ik heb een warmteverliesberekening laten maken.
Daarin staan de volgende cijfers in het overzicht:

Totalen

Transmissie 4975 W
Ventilatie 2458 W
Opwarmtoeslag 0 W
Totaal 7455 W

Aansluitvermogen 8816 W
Bijdrage aan de collectieve installatie 6626 W

Welke is nou relevant voor het vermogen van de WP?
(even los van dat ze natuurlijk zijn uitgegaan van 22 graden in de slaapkamers enzo)
@Grolsch

In mijn woning merkte ik met de hittegolf dat er behoorlijk wat massa in de woning zit. Gevolg is dat het traag opwarmt bij de hittegolf, en ook traag afkoelt. Ik kan me voorstellen dat de massa ook helpt tijdens een elfstedentocht. De warmteverliesberekening houd geen rekening met de faseverschuiving.

Voor de rest een ventilatieverlies van 2458 Watt? Volgens mijn berekening op een bierviltje ben je 213m3/u aan het ventileren. Ik denk dat de meeste huishoudens minder ventileren bij -10°C.

@DjAntoon
Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Dre schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:16:
[...]
Voor de rest een ventilatieverlies van 2458 Watt? Volgens mijn berekening op een bierviltje ben je 213m3/u aan het ventileren. Ik denk dat de meeste huishoudens minder ventileren bij -10°C.
Toch is die 213 kuub niet zo gek hoor. Bij gebrek aan CO2 sturing (wat zijn die Zehnder meters idioot duur) staat onze WTW momenteel op een vaste waarde (220 m3/h), die ik heb bepaald a.d.h.v. een CO2 niveau. Bij deze waarde houden we het CO2 niveau in onze slaapkamer (met twee inblaasventielen) 's nachts mooi rond de 800 ppm.
In de woonkamer is het CO2 niveau dan inderdaad (vanwege het ontwerp met maximale doorstroom) een stuk lager, ca 600 ppm.
Binnenkort toch maar eens een CO2-sturing bouwen, maar daarvoor zoek ik nog een betaalbare sensor met 0-10V uitgang. Tot nu toe kom ik nergens lager dan 100 euro...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:22
DjAntoon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:31:

Ik vrees dat voor dit doel een 5kW LW warmtepomp te zwaar is, is er voor dit doel nog wat kleiners? Ik kom ze eigenlijk niet tegen...
Panasonic, b.v. WC03H3E5. Of ben je specifiek op zoek naar een monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Andrehj schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:30:
[...]

Toch is die 213 kuub niet zo gek hoor. Bij gebrek aan CO2 sturing (wat zijn die Zehnder meters idioot duur) staat onze WTW momenteel op een vaste waarde (220 m3/h), die ik heb bepaald a.d.h.v. een CO2 niveau. Bij deze waarde houden we het CO2 niveau in onze slaapkamer (met twee inblaasventielen) 's nachts mooi rond de 800 ppm.
In de woonkamer is het CO2 niveau dan inderdaad (vanwege het ontwerp met maximale doorstroom) een stuk lager, ca 600 ppm.
Binnenkort toch maar eens een CO2-sturing bouwen, maar daarvoor zoek ik nog een betaalbare sensor met 0-10V uitgang. Tot nu toe kom ik nergens lager dan 100 euro...
Dat zijn best lage waarden. Literatuur geeft dat minder dan 1000-1200 ppm als gezond binnenklimaat wordt gekwalificeerd. Op 80% van de scholen gaan ze daarover heen. Als jij naar 110m3/h gaat haal je 1200ppm in de slaapkamer.

Zelf heb ik ooit de ITHO 755-9650 gekocht. Daarvoor had ik een CO2-sensor met LCD, maar die is helaas stuk gegaan. Nu dus op basis van 5 ledjes, en een 0-10V uitsturing die ik niet gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

DjAntoon schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:31:
Als je de ventilatielucht nog gewoon naar buiten gooit kan je een Nibe Savent (1,6kW) overwegen, met subsidie ook nog eens zeer voordelig. Je zult misschien wat moeten knutselen omdat het van een hybride situatie uit gaat, maar we zijn tenslotte tweakers ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
TimoDimo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:26:
[...]

Het is wel waar dat een RVS hygiënespiraal van voldoende vermogen toch al gauw 20 liter aan volume heeft. Geen idee wat die norm daarover zegt, maar aangenomen dat je minstens één keer in de week wel die 20 liter water en nog wat meer doorspoelt is er volgens mij geen enkel risico. Misschien even de warme kraan doorspoelen als je een paar dagen op vakantie bent geweest en je het vat op temperatuur hebt gelaten.

Twee buffers is inderdaad het meest ideaal. Eentje voor lage temperatuur CV-water en eentje voor warm tapwater. Eventueel kun je dan in beide met een hygiënespiraal warm water maken, in serie. Je stuurt dan het water eerst door de WP-buffer en dan door de SWW-buffer. Die laatste hoeft dan niet zo groot te zijn.

Ik heb gekozen voor maar één buffer, min of meer vanwege ruimtegebrek. Er komt ook een zonneboiler op een extra spiraal dus 's zomers is hij warm genoeg. In de winter, of wanneer hij onverhoopt 'leeg' raakt, kan ik kiezen:

- óf het water opwarmen met de WP naar minimaal 42-45 graden voor SWW, waarbij de WP in CV-bedrijf niet via de buffer gaat en het buffervat dus geen WP-buffer is;

- óf het vat alleen maar als lage temperatuurvat gebruiken als WP-buffer, dus minimaal op 35 graden of wat het meeste gunstige is qua COP. SWW wordt dan zoals je zegt alleen voorverwarmd en gaat dan door een doorstroomverwarmer. Of in plaats van dat laatste kun je ook je WP als doorstroomverwarmer gebruiken via een platenwarmtewisselaar zoals @Rimco doet (ik wacht nog steeds op de eerste resultaten of dat werkt of niet ;)).

De afweging zit 'm er uiteraard in dat je bij hogere temperaturen wel een goede COP krijgt voor SWW, vergeleken met een doorstroomverwarmer, maar dat dat voor CV juist een lage COP is. In de zomer of als er geen verwarming nodig is maakt het niet uit. Je hebt zonder verwarming natuurlijk ook geen tweede LT WP-buffervat nodig.

Of ik de tweede optie ook wil inzetten ligt er eigenlijk vooral aan of ik echt een WP-buffer nodig heb. Een extra voordeel van die optie is dat als je een zonneboiler hebt dat je daarmee dan ook je huis kunt verwarmen via de buffer bij zonnig weer 's winters. Een SWW-buffervat met de ZB verwarmen is dan denk ik wat minder efficiënt, want het vat zit dan vaker op hoge temperatuur.

Waarschijnlijk ga ik in geval van de tweede optie voor een iets hogere temperatuur, iets van 38-40 graden. Dat blijft de lastige afweging met maar één buffer. Je moet optimaliseren voor hoogste totale COP (SWW+CV), rekening houdend met het weer en alle overige warmtebronnen. En daar zit hem het nadeel in van één t.o.v. twee buffers. Helaas is het moeilijk kwantificeerbaar wat hierbij het voordeel is.
Bedankt voor deze uiteenzetting! Ik ga me eens verdiepen in zonnecollectoren want mijn dak is nog vrij :)
Ik heb nog een gasketel, een optie is wachten op de veelbelovende TNO warmtebatterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Rimco schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:55:
[...]

Als je de ventilatielucht nog gewoon naar buiten gooit kan je een Nibe Savent (1,6kW) overwegen, met subsidie ook nog eens zeer voordelig. Je zult misschien wat moeten knutselen omdat het van een hybride situatie uit gaat, maar we zijn tenslotte tweakers ;)
Mag ik hier nog even over doorvragen, dit is tenslotte ook een L/W warmtepomp.
In mijn oude woonboerderij heb ik al een wp staan, die zeker in het tussen seizoen wat overbemeten is; de badkamer ligt op het koudste deel van het huis, en heeft als eerste warmte vraag. Er is een simpele lucht afzuiging inde badkamer en het toilet, die een aansturen per dat continu op laag staat , en bij verlichting 'aan' in deze ruimtes op hoog gaat, met naadraaitijd; dit is eigen fabrikaat.
Daarnaast is er natuurlijk de afzuigkap in de keuken, die een eigen afvoer heeft , en ver van de badkamer zit.

Heeft de genoemde Nibe enig voordeel voor mij, want als het gaat om het verwarmen van de badkamer, dan moet die pomp de lucht uit diezelfde badkamer halen, die daardoor dus weer kouder wordt vanwege de (mogelijk koudere) lucht toevoer.

Is mijn conclusie juist, dat dit dan een beetje water naar de zee dragen is, en zo'n wp alleen efficient kan zijn, als je zondermeer luchtverversing wilt en geen verspilling van warmte uit de ruimte. Net zoiets dus als een wp-boiler, die om water te verwarmen, de warmte uit je op een, op een andere manier reeds verwarmde huis trekt.
Dus dat dit gewoon een luxe warmte terugwin systeem is?

Trouwens, ik zie dat de kale wp ca. €1750 is en de subsidie €1500 bedraagt; daar komt nog wel wat randapparatuur bij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naalroc schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:19:
[...]

Mag ik hier nog even over doorvragen, dit is tenslotte ook een L/W warmtepomp.
In mijn oude woonboerderij heb ik al een wp staan, die zeker in het tussen seizoen wat overbemeten is; de badkamer ligt op het koudste deel van het huis, en heeft als eerste warmte vraag. Er is een simpele lucht afzuiging inde badkamer en het toilet, die een aansturen per dat continu op laag staat , en bij verlichting 'aan' in deze ruimtes op hoog gaat, met naadraaitijd; dit is eigen fabrikaat.
Daarnaast is er natuurlijk de afzuigkap in de keuken, die een eigen afvoer heeft , en ver van de badkamer zit.

Heeft de genoemde Nibe enig voordeel voor mij, want als het gaat om het verwarmen van de badkamer, dan moet die pomp de lucht uit diezelfde badkamer halen, die daardoor dus weer kouder wordt vanwege de (mogelijk koudere) lucht toevoer.

Is mijn conclusie juist, dat dit dan een beetje water naar de zee dragen is, en zo'n wp alleen efficient kan zijn, als je zondermeer luchtverversing wilt en geen verspilling van warmte uit de ruimte. Net zoiets dus als een wp-boiler, die om water te verwarmen, de warmte uit je op een, op een andere manier reeds verwarmde huis trekt.
Dus dat dit gewoon een luxe warmte terugwin systeem is?

Trouwens, ik zie dat de kale wp ca. €1750 is en de subsidie €1500 bedraagt; daar komt nog wel wat randapparatuur bij.
Dat hangt er vanaf hoeveel m3 je door het wc ventiel trekt feitelijk heb je nu een soort half bakken ventilatie systeem C je mist het afzuig punt in keuken en je zuigt een onbekende hoeveelheid lucht af door overstroom voorzieningen (roosters in de deur of spleten onder de deur) en daarmee ververs je nu de leefruimtes de aanvoer van van verse lucht gebeurde dan door onderdruk door spleten en of roosters in de gevel. de warmte zou in principe dus uit die ruimtes kunnen komen en dan is het dus afval en geen water naar de zee dragen. ik denk dat meten = weten. doordat je een beetje half systeem hebt zou ik in iedergeval niet blind uitgaan van een berekening. zolang de bron "afval" is zit je goed. zodra je eerst
extra afval gaat creeeren (meer m3 afvoeren) krijg je een rare situatie (die een beetje lijkt op het warmte net van amsterdam, maar dat is een ander verhaal)
In basis is het dan idd een soort wtw systeem. (met hoger verlies) en je hebt het dus goed begrepen. een warmtepomp verplaatst warmte, de bron van die warmte moeten we dus wel in de gaten houden.
Sommige mensen zetten zoiets op zolder met als bron de zolder warmte, in de zomer is dit super gunstig in de winter wat minder. 'over het hele jaar kom je dan vermoedelijk nog heel redelijk uit.
Een Ir paneel een paar uur in het jaar aan in de bk kan ook een oplossing zijn, snel warm en je hoeft je wp niet aan te slingeren.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 05-09-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 16:56
Martin7182 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor deze uiteenzetting! Ik ga me eens verdiepen in zonnecollectoren want mijn dak is nog vrij :)
Ik heb nog een gasketel, een optie is wachten op de veelbelovende TNO warmtebatterij.
Dat is toevallig mijn plan ook. Als PCM eens gemeengoed wordt komt die er bij mij ook als WP-buffer. Zie Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM). Dat TNO daar ook aan werkt wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26

Japie.G

Colour Classic

Hmmm.. interessant verhaal..

Ik heb een type c ventilatie welke afzuigpunten heeft in keuken, badkamer en toilet. Deze reageert PER afzuigpunt op co2 of vocht. Losse buizen dus naar elk punt. Geen constante flow dus. Deze lucht wordt afgevoerd door een pijp naar buiten. Aanvoer geschiedt via roosters in ramen. Kan ik nog wat doen met die afgeblazen warme lucht? Bijna al die ventilatiewarmtepompen vervangen de hele box. Maar jk ben juist zo blij met die vraaggestuurde gezoneerde ventilatie.. (ducobox Focus)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Ik heb onderstaande bericht eigenlijk in het verkeerde topic geplaatst.
Dat heb je als je in 2 topics bezig bent.

Maar hier is het beter op zijn plaats.

Bericht:

De warmtepomp staat er inmiddels. Dus dat levert geen vertraging meer op.
Wel jammer dat niet iedereen weet hoe een waterpas werkt..... 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MR1L-P_0CoKZg_KDnI5MUI_viQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaZhAauNBLwDhybKFXBvSky4.jpg?f=fotoalbum_large

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

biljoenblik schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:18:

Bericht:

[Afbeelding]
Ik weet niet welke kant waterpas...

Maar als ik jou was ging ik meteen graven en de leidingen verlengen...
Wie verzint er nou zo'n ding tegen de gevel waar je zit..

Een meter of 5-6 verder van de gevel en er dan rekening mee houden in je tuin ontwerp.. _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dre schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:16:
[...]

Ah ja dat vond ik in de warmteverliesberekening ook best een fors getal, vooral omdat het puur een aanname is (ze weten alleen dat we reguliere mechanische afzuiging hebben).
We hebben een itho ecofan 2, diegene waar ik een aantal jaren met klusjesman de esp8266/arduino code voor heb gefabriceerd om die aan te sturen. Ik heb toevallig dat oude projectje weer eens opgepakt en ga ook die van onszelf maar eens co2 gestuurd maken met mijn eigen oude code en een co2 sensor.

Van die ecofan is vast wel te vinden hoeveel m3 die in welke stand afzuigt. Momenteel staat hij vrijwel altijd in standje 1, tenzij het even nodig is om te boosten voor een paar minuten op stand 3.
Als ik heb co2 gestuurd heb, verwacht ik dat hij “wat vaker” stand 2 zal aanspreken, dus wellicht bv uitrekenen hoeveel m3 lucht bij 80% in stand 1, 15% in stand 2 en 5% in stand 3?

Is het dan te doen om die m3 om te rekenen naar die kW warmteverlies per jaar? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 19:50
Dylantje2 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:41:
[...]

Ik weet niet welke kant waterpas...

Maar als ik jou was ging ik meteen graven en de leidingen verlengen...
Wie verzint er nou zo'n ding tegen de gevel waar je zit..

Een meter of 5-6 verder van de gevel en er dan rekening mee houden in je tuin ontwerp.. _/-\o_
Ik ga het eerst maar eens aankijken. Het geld vliegt al hard genoeg uit je portemonnee.
En als het tegen valt, dan misschien toch naar het einde van de tuin verplaatsen.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13
Grolsch schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:15:
[...]

Als ik bijv. de Mitsu 7,5KW pak die gaat terug tot +- 3KW thermisch.

Vloerverwarming h.o.h. 100mm, buis 16x2, Ruimtetemperatuur 21 graden, Ta 28, Tr 25 graden doet 32W/m2.

3000/32=93,75m2

Dus heb je altijd 93,7 aan vloerverwarming aan staan, dan kun je het minimale vermogen kwijt.
Bij Ta 30, Tr 27 heb je zelfs aan 70m2 genoeg.

Volgens mij zit er een fout in je berekening en zijn meer factoren van invloed, ik kan met mijn 75VHA met minimaal 3.8 kW thermisch de hele dag draaien zonder pendelen met Ta=28c en dat met slechts 45m2 vloerverwarming.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
koevlaas2 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:12:
[...]

Volgens mij zit er een fout in je berekening en zijn meer factoren van invloed, ik kan met mijn 75VHA met minimaal 3.8 kW thermisch de hele dag draaien zonder pendelen met Ta=28c en dat met slechts 45m2 vloerverwarming.
@koevlaas2 , Van invloed zijn, ruimte temperatuur retour temperatuur en de opbouw van de vloer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ik gebruik de calculator van WTH en zoals @Ramon_1984 aangeeft zijn er maar een aantal parameters welke je in kunt vullen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/p3ykqg25o5y.jpg

Heb je niet stiekem ergens een paar radiatoren aangesloten :?

Wellicht dat de sensor van de Mitsu niet helemaal accuraat is :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
biljoenblik schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:18:

Bericht:

[Afbeelding]
Wel matig hoor, nieuwbouw en dan zo'n wp recht tegen de gevel, direct tegen de erfgrens. Dat is toch met minimale kosten zo veel beter te doen in één keer...

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:13
Grolsch schreef op zondag 6 september 2020 @ 07:43:
[...]

Heb je niet stiekem ergens een paar radiatoren aangesloten :?
Ja, die staan allemaal open dat zijn er 5 boven maar op 28c gaat de kroket het zakje niet uit....

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

@Grolsch

De massa c.q. warmtecapaciteit van de vloer zal wel invloed hebben. Zelfs met mijn maar 35 liter water equivalente radiator merk ik dat deze tijd nodig heeft om op te warmen.
Het opwarmen van 35 liter water met 5°K kost 733 kJ. Warmtepompje op 2,5 kW doet daar 5 minuten als er geen warmteafgifte zou zijn. In de praktijk dus nog veel langer. Een vloer met beton zal wat meer massa hebben :)
sjimmie schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 17:11:
[...]

Ah ja dat vond ik in de warmteverliesberekening ook best een fors getal, vooral omdat het puur een aanname is (ze weten alleen dat we reguliere mechanische afzuiging hebben).
We hebben een itho ecofan 2, diegene waar ik een aantal jaren met klusjesman de esp8266/arduino code voor heb gefabriceerd om die aan te sturen. Ik heb toevallig dat oude projectje weer eens opgepakt en ga ook die van onszelf maar eens co2 gestuurd maken met mijn eigen oude code en een co2 sensor.

Van die ecofan is vast wel te vinden hoeveel m3 die in welke stand afzuigt. Momenteel staat hij vrijwel altijd in standje 1, tenzij het even nodig is om te boosten voor een paar minuten op stand 3.
Als ik heb co2 gestuurd heb, verwacht ik dat hij “wat vaker” stand 2 zal aanspreken, dus wellicht bv uitrekenen hoeveel m3 lucht bij 80% in stand 1, 15% in stand 2 en 5% in stand 3?

Is het dan te doen om die m3 om te rekenen naar die kW warmteverlies per jaar? :?
Ik heb kW omgerekend naar m3 lucht, dus andersom moeten ook lukken. Debiet van de ventilator hangt vaak ook af van het drukverschil (Pascal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
De itho zal bij ons op gemiddeld hooguit 100m3/u uitkomen (uitgaande van meer dan nu, als we meer co2 gestuurd harder gaan afzuigen).

Volgens een uitgewerkte formule op wikipedia over ventilatie en warmteverlies zou dat 1065W zijn. Dan ga ik uit van binnen +22 en buiten -10 graden.
Volgens mij klopt dat ook aardig als ik het bierviltje van @Dre omdraai.
Kan wel zijn dat de warmteverliesberekening ergens uitgaat van meer ventilatie dan de centrale afzuiging en/of een veel hogere stand van de afzuiging.

De waarheid (praktijk) zal toch zeer waarschijnlijk een hele kW lager zijn dan in de warmteverliesberekening.

Een omrekening zal ook wel te doen zijn op de ruimtes zoals de 3 slaapkamers. Die rekenen ze ook op 22 graden wat natuurlijk bizar onprettig is op een slaapkamer (ik denk dat 18 al hoog genomen is, maar voor de berekening wel veilig).
Dat is het voor elk van die ruimte het verlies omrekenen van een dT 32 (22 - -10) naar een dT van 28 (18 - -10). Dan zou het verlies voor die ruimtes 12,5% minder worden.

EDIT:
Dus als ik voor de ventilatie eerst uit ga van ruim genomen reële cijfers en daar nog ca 50% bovenop doe voor meer ventilatie (roosters?), en ik reken de slaapkamers terug naar 18 graden, dan zit ik op 6kW.
Dus dan nog bij -10 buiten, +22 beneden en heel veel ventilatie.

EDIT 2:
Oja, nog een mooie forse post in de warmteverliesberekening:
Warmteverlies naar aangrenzend gebouw 2190 W
Ik las ergens dat er wordt uitgegaan dat, bij onze middenwoning, er vanuit wordt gegaan dat het mogelijk is dat beide buren weg zijn en dan onverwarmd zijn. Dus dat ze allebei langere tijd weg zijn, met de verwarming volledig uit (uitganspunt temperatuur daar 13 graden), en dat terwijl het dan net buiten -10 wordt. :F

[ Voor 26% gewijzigd door sjimmie op 06-09-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@sjimmie
Als de beide buren tegelijk vakantie zijn en ze laten allebei per ongeluk alle ramen openstaan kan het wel 5℃ binnen worden bij hun op die ene dag in het jaar dat het -10℃ wordt. En je geen faseverschuiving (massa) in je huis hebt. Qua kansberekening zou ik die 2190 Watt volledig schrappen en een paar appeltaarten bakken in de oven (3 kW) voor als de buren weer terugkomen en ze er dagen over doen om hun doorwaaitent weer op te warmen :P

Stukje kansberekening:
  • Hoe groot is de kans -10℃ als je de hoogste temperatuur wilt hebben (vaak 17u-23u, als je meer stilzit)
  • Hoe groot is de kans dat een buur weg is;
  • Hoe groot is de kans dat beide buren weg zijn;
  • Hoe groot is dan kans dat het 13℃ (of kouder) wordt bij beide buren;
Ik begrijp dat ze aannames gebruiken bij de berekening, maar de combinatie van al deze factoren tegelijk heb ik nog niet meegemaakt.

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 06-09-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dre schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:49:
@sjimmie
Als de beide buren tegelijk vakantie zijn en ze laten allebei per ongeluk alle ramen openstaan kan het wel 5℃ binnen worden bij hun op die ene dag in het jaar dat het -10℃ wordt. En je geen faseverschuiving (massa) in je huis hebt. Qua kansberekening zou ik die 2190 Watt volledig schrappen en een paar appeltaarten bakken in de oven (3 kW) voor als de buren weer terugkomen en ze er dagen over doen om hun doorwaaitent weer op te warmen :P

Stukje kansberekening:
  • Hoe groot is de kans -10℃ als je de hoogste temperatuur wilt hebben (vaak 17u-23u, als je meer stilzit)
  • Hoe groot is de kans dat een buur weg is
  • Hoe groot is de kans dat beide buren weg zijn
  • Hoe groot is dan kans dat het 13℃ (of kouder) wordt bij beide buren.
Ik begrijp dat ze aannames gebruiken bij de berekening, maar de combinatie van al deze factoren tegelijk heb ik nog niet meegemaakt.
Tsja, eigenlijk ook wel lollig zo’n theoretische worst-case berekening.
Ik ga bijna complotdenken, iets tussen de warmtepomp leveranciers en de ingenieurs die dit model hebben bedacht.
Want wat ze inderdaad dan weer niet meenemen zijn de oven, de kookplaat, de lampen, de game pc van onze zoon en vooral ook de 3 personen waarvoor het huis verwarmd moet worden. Volgens mij allemaal minnen omdat die juist warmte afgeven. Enfin, ik ben nu voor mijzelf wijzer en ben benieuwd wat de verkopers van warmtepompen gaan hanteren... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Worst-case is denk ik om achteraf geen gezeur te krijgen. Je moet je gewoon realiseren dat worst-case bijna nooit voorkomt. Wanneer is het voor het laatst -10 graden geweest in NL? Voor die ene koude dag in het jaar zet ik er wel een straalkacheltje bij, of trek ik een extra trui aan :) Over extra truien gesproken, ik houd 's winters helemaal niet van 22 graden, zelfs niet als ik de hele dag stil zit. Persoonlijk vind ik 18 graden warm zat. Liever nog 16 graden met een dikke trui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
In het kader van die warmteverliesberekening zou ik enerzijds helemaal op safe kunnen gaan met een 7 kW (7.5) warmtepomp, maar anderzijds is dus amper 6kW (5.5) al zeker voldoende.
Nu heb ik een offerte voor een Loria Duo die er in 6kW of 8kW is... Welke zou ik dan beter kiezen? Net volgens wat praktisch zal passen of toch beter ruim overdimensioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sjimmie schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:38:
In het kader van die warmteverliesberekening zou ik enerzijds helemaal op safe kunnen gaan met een 7 kW (7.5) warmtepomp, maar anderzijds is dus amper 6kW (5.5) al zeker voldoende.
Nu heb ik een offerte voor een Loria Duo die er in 6kW of 8kW is... Welke zou ik dan beter kiezen? Net volgens wat praktisch zal passen of toch beter ruim overdimensioneren?
Warmteverlies berekening is bij -10?, dan is het handig om te weten wat een Loria duo bij -10 kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dre schreef op zondag 6 september 2020 @ 15:49:
@sjimmie

Stukje kansberekening:
  • Hoe groot is de kans dat een buur weg is;
  • Hoe groot is de kans dat beide buren weg zijn;
  • Hoe groot is dan kans dat het 13℃ (of kouder) wordt bij beide buren;
Ik had in mijn vorige huis een buurvrouw die zichzelf 's winters opsloot in een kamer en alle andere verwarmingen uitdeed. Het is wel eens 3 graden geweest in haar huiskamer.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KabouterSuper schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:46:
[...]

Ik had in mijn vorige huis een buurvrouw die zichzelf 's winters opsloot in een kamer en alle andere verwarmingen uitdeed. Het is wel eens 3 graden geweest in haar huiskamer.
Da's dan wel héél worst case denken!
Mja dan is het nog maar 1 kant die koud is, de andere buren zullen dan nog wel verwarmen...
Ramon_1984 schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:41:
[...]

Warmteverlies berekening is bij -10?, dan is het handig om te weten wat een Loria duo bij -10 kan leveren.
Ah oja goeie. De Loria 6kW is bij -7 graden nog 5.2kW en de Loria 8kW is bij -7 graden nog 6kW.
Dan wordt 5.2kW aan de krappe kant en is 6kW veiliger.

Reden dat ik twijfel tussen de 6kW en de 8kW is dat de specs zeggen:
6kW buitenunit geluidsniveau op 5 meter: 40 dB(A)
8kW buitenunit geluidsniveau op 5 meter: 47 dB(A)
Dat vind ik nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

sjimmie schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:03:
[...]

Ik heb de Loria Duo 6008 staan op de grond in de tuin met een climeleon.

Als je wilt mag je wel eens komen luisteren. Dan heb je een idee.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
sjimmie schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:03:
[...]

Da's dan wel héél worst case denken!
Mja dan is het nog maar 1 kant die koud is, de andere buren zullen dan nog wel verwarmen...

[...]

Ah oja goeie. De Loria 6kW is bij -7 graden nog 5.2kW en de Loria 8kW is bij -7 graden nog 6kW.
Dan wordt 5.2kW aan de krappe kant en is 6kW veiliger.

Volgens mijn is de atlantic alfea duo de opvolger van de loria, tevens is de alfea leverbaar in een R32 uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ramon_1984 schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:21:
[...]

Volgens mijn is de atlantic alfea duo de opvolger van de loria, tevens is de alfea leverbaar in een R32 uitvoering.
Grappig dat er dan nog wel een offerte voor een Loria wordt uitgebracht. Als ik op de site van Techneco kijke en die van Remeha zie ik de Loria op geen van 2 sites meer terug komen als in het assortiment.

Dat ze er nog zijn dat zal best maar ik weet niet of ik dan nog voor een Loria zou kiezen. Of de prijs moet er heel erg naar zijn maar dat geloof ik nooit.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
stuffer schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:33:
[...]

Grappig dat er dan nog wel een offerte voor een Loria wordt uitgebracht. Als ik op de site van Techneco kijke en die van Remeha zie ik de Loria op geen van 2 sites meer terug komen als in het assortiment.

Dat ze er nog zijn dat zal best maar ik weet niet of ik dan nog voor een Loria zou kiezen. Of de prijs moet er heel erg naar zijn maar dat geloof ik nooit.
Ze worden gemaakt door Atlantic .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Ramon_1984 schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:40:
[...]

Ze worden gemaakt door Atlantic .
Dat klopt, en weer rebranded doorverkocht door Techneco die weer is overgenomen door Remeha.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
stuffer schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:42:
[...]

Dat klopt, en weer rebranded doorverkocht door Techneco die weer is overgenomen door Remeha.
En de leverancier in deze geeft net aan dat hij copy/paste nog de techneco erin had gezet maar de loria van antlantic bedoelde. Hooguit dan nog of de Alfea ipv de Loria dan nog interessant zou zijn...

EDIT: ik zie dat de COP van de Alfea wel lager is ("tot 4,52") dan van de Loria ("tot 4,96").

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 07-09-2020 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
sjimmie schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:49:
[...]

En de leverancier in deze geeft net aan dat hij copy/paste nog de techneco erin had gezet maar de loria van antlantic bedoelde. Hooguit dan nog of de Alfea ipv de Loria dan nog interessant zou zijn...

EDIT: ik zie dat de COP van de Alfea wel lager is ("tot 4,52") dan van de Loria ("tot 4,96").
Em je zit vast aan 1 merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
Loria van het Franse Atlantic wordt in NL vertegenwoordigd door Thercon.
Techneco & Remeha bieden de Eria Tower & Mercuria warmtepompen uit eigen stal.

[ Voor 8% gewijzigd door Monstarr076 op 07-09-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 19:18
Gelukkig wordt de gehele isde subsidie verlengt met 5 jaar.
Ik had al gehoopt dat deze met minstens 1 a 2 jaar verlengd zou worden. Want op dit moment niet genoeg budget om alle ramen in een keer te vervangen.
Hopelijk komt er nog iets terug voor de warmtepomp boiler subsidie, en dan niet zo extreem als die was (alhoewel dat natuurlijk heel leuk zou zijn).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
alaintje schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:58:
Gelukkig wordt de gehele isde subsidie verlengt met 5 jaar.
Ik had al gehoopt dat deze met minstens 1 a 2 jaar verlengd zou worden. Want op dit moment niet genoeg budget om alle ramen in een keer te vervangen.
Hopelijk komt er nog iets terug voor de warmtepomp boiler subsidie, en dan niet zo extreem als die was (alhoewel dat natuurlijk heel leuk zou zijn).
Ik wil je natuurlijk niet aansporen tot onverantwoord geld lenen (Let op: Geld lenen kost geld ;) ), maar ken je de lening van de overheid voor dit soort doeleinden? Rente ca. 1,8% (ook nog aftrekbaar voor de IB) en zonder boete extra af te lossen. Vroeger heette dat het Nationaal Energiebespaarfonds en het heet vanaf nu het Nationaal Warmtefonds. Zie: https://www.energiebespaarlening.nl/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Zwerius schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:15:
[...]

Ik wil je natuurlijk niet aansporen tot onverantwoord geld lenen (Let op: Geld lenen kost geld ;) ), maar ken je de lening van de overheid voor dit soort doeleinden? Rente ca. 1,8% (ook nog aftrekbaar voor de IB) en zonder boete extra af te lossen. Vroeger heette dat het Nationaal Energiebespaarfonds en het heet vanaf nu het Nationaal Warmtefonds. Zie: https://www.energiebespaarlening.nl/
Ik zit dat ook serieus te overwegen. Waar je bij na moet denken is dat alles door een erkende installateur moet worden aangesloten. Het is wel toegestaan om alles zelf in te kopen, zolang er maar een installateur aftekent dat alles goed zit mag het. Je moet wel overal losse offertes van opvragen en zelf aan te schaffen materialen moet je wel voorschieten, maar het is een interessante optie. Te meer omdat ik met een combinatie zonnepanelen/warmtepomp maandelijks meer bespaar dan de rente op de lening kost en ik bij elkaar kan sparen. Nu alles doen met lening is voordeliger dan 2 jaar wachten/sparen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oh nee zeker niet, een Daikin, Panasonic, wat verder prima is, maakt me niet veel uit hoor.
Geen Midea heb ik al door, en van bv Vaillant vind ik de buitenunit wel erg kolossaal.
Ik had het hier over 1 merk omdat ik een offerte kreeg van dat ene merk en er wat vragen over had die ik verdeelde over de leverancier en de tweakers hier.
Had jouw vraag een specifieke reden? Bv een goed idee/voorstel? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 19:18
Zwerius schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:15:
[...]

offtopic:
Ik geloof wel dat ik er eens op ben gekomen, maar het had meerdere redenen voor mij persoonlijk waarom het niet kon/slim was op dat moment (nog niet zo lang geleden).
Ik heb dat nergens opgeschreven dus weet het niet meer exact wat de reden was, ik vind het zeker niet erg om geld te lenen voor verduurzamen (het betaalt zich direct terug in deze situatie). Maar subsidies zijn natuurlijk nog leuker (maar met dit een subsidie uitvoeren is ook gunstig).
Ik geloof ook dat het ergens was dat het uitgevoerd moest worden met rekeningen en erkende bedrijven, terwijl ik een hoop met bekenden/vrienden kan regelen en dan uiteindelijk alleen materiaal kwijt ben en een hoger afwerkingsniveau heb (laat staan de tijdsdruk van bedrijven op het moment), dat staat me helaas tegen van de isolatiesubsidies. Tel daarbij op dat houten kozijnen ook een boosdoener zijn voor triple glas (daar loopt al een topic hier van in dit subforum).
Maar bedankt voor de tip!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
sjimmie schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:41:
[...]

Oh nee zeker niet, een Daikin, Panasonic, wat verder prima is, maakt me niet veel uit hoor.
Geen Midea heb ik al door, en van bv Vaillant vind ik de buitenunit wel erg kolossaal.
Ik had het hier over 1 merk omdat ik een offerte kreeg van dat ene merk en er wat vragen over had die ik verdeelde over de leverancier en de tweakers hier.
Had jouw vraag een specifieke reden? Bv een goed idee/voorstel? >:)
Neej het was meer een vraag :)
Er zijn inderdaad meer merken , het liefst heb je een all in one?
https://shop.rjtec.eu/de/...quarea-kit-ADC09J3E5.html
Dit is wellicht ook een optie, of je kijkt naar een mitsubishi ecodan all in one.
Voor eventuele vragen over een mitsubishi kan je het beste bij @Grolsch zijn, die weet alle specs uit zijn hoofd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
U vraagt, wij draaien :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

De afgelopen jaren met mijn vader samen zijn huis gasloos gemaakt. Mede dankzij de Tweakers community.
Mijn vader heeft een artikeltje erover geschreven:
https://www.vakbladwarmte...ow-met-warmtepomp-1016272

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:16:
@Morty
Hoe lopen de leidingen van CV naar de radiatoren etc? Als alles door een koof naar beneden gaat kan je ook de binnenunit ergens bij de hoofleidingen op de BG plaatsen
Dat hangt ook van de warmtepomp af die je wilt op hangen. Als je een nieuwe ELGA ACE neemt dan is het misschien toch verstandiger om de binnenunit bij de ketel op te hangen.

De nieuwe ELGA heeft namelijk intern een hydraulisch neutrale open verdeler waarbij je dus vlakbij de ketel moet zitten om hem op de open verdeler aan te sluiten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:31:
[...]

Dat hangt ook van de warmtepomp af die je wilt op hangen. Als je een nieuwe ELGA ACE neemt dan is het misschien toch verstandiger om de binnenunit bij de ketel op te hangen.

De nieuwe ELGA heeft namelijk intern een hydraulisch neutrale open verdeler waarbij je dus vlakbij de ketel moet zitten om hem op de open verdeler aan te sluiten.
Las ik het goed op je website, en wordt de printplaat van de elga niet meer geleverd door Techneco? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraag voor de elektriciens onder ons: Mijn ELGA wordt mogelijk binnenkort vervangen voor een ELGA ACE 6kW. Bij de ELGA ACE 6kW wordt aangeraden om deze op een C16 ( traag ) groep aan te sluiten.

Hij zit nu op een B16 normale automaat met andere apparaten en dat gaat al jaren goed.

Her en der lees ik dat bij een C16 groep je verplicht bent om YMVK kabel te gebruiken en dat VD draad niet is toegestaan. Dat zou dus betekenen dat ik een aparte groep moet gaan maken voor de ELGA + kabel trekken naar de schuur.

Wat zijn de risico's als ik de ELGA gewoon op de normale B16 groep aangesloten laat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:35:
[...]

Las ik het goed op je website, en wordt de printplaat van de elga niet meer geleverd door Techneco? :?
Eerst niet inderdaad. Vorige week had ik Techneco aan de telefoon die mij dat mededeelde. MIjn installateur heeft daar op ook contact met Techneco gehad en die kreeg dus hetzelfde te horen.

Ik heb inmiddels daarom ook een aanbod liggen om mijn ELGA te vervangen.

Gisteren kreeg ik ineens te horen dat die print wel weer te leveren is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:41:
[...]

Eerst niet inderdaad. Vorige week had ik Techneco aan de telefoon die mij dat mededeelde. MIjn installateur heeft daar op ook contact met Techneco gehad en die kreeg dus hetzelfde te horen.

Ik heb inmiddels daarom ook een aanbod liggen om mijn ELGA te vervangen.

Gisteren kreeg ik ineens te horen dat die print wel weer te leveren is. 8)7
Hahah, ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Bewuste keuze om een ace te nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:40:
Vraag voor de elektriciens onder ons: Mijn ELGA wordt mogelijk binnenkort vervangen voor een ELGA ACE 6kW. Bij de ELGA ACE 6kW wordt aangeraden om deze op een C16 ( traag ) groep aan te sluiten.

Hij zit nu op een B16 normale automaat met andere apparaten en dat gaat al jaren goed.

Her en der lees ik dat bij een C16 groep je verplicht bent om YMVK kabel te gebruiken en dat VD draad niet is toegestaan. Dat zou dus betekenen dat ik een aparte groep moet gaan maken voor de ELGA + kabel trekken naar de schuur.

Wat zijn de risico's als ik de ELGA gewoon op de normale B16 groep aangesloten laat?
Risico is dat je zekering uitslaat bij het starten van de wp. Ik denk dat het erg meevalt..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:44:
[...]

Hahah, ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Bewuste keuze om een ace te nemen?
Ik heb de optie gekregen voor een 4 of 6kW ACE. Dus bewust nee. Maar die 6kW zou in mijn situatie perfect zijn omdat ik net met mijn 5.1kW wat warmte te kort kom in de winter.

En verder een erg goede aanbieding gekregen hiervoor ( alleen installatiekosten betalen ).

Het zou overigens mijn 5e of 6e print worden die ik zou vervangen. Zo'n beetje elke 300 dagen is het raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
prein2 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:45:
[...]

Risico is dat je zekering uitslaat bij het starten van de wp. Ik denk dat het erg meevalt..
Dat zegt mijn onderbuik ook, Een B automaat mag je ook aardig overbelasten wanneer je apparaat inschakelt.

Vervelende is dat het trekken van een nieuwe kabel naar de schuur een rotwerk gaat zijn. Of ik moet gaan breken in de woonkamer om een voorzetwand weg te halen of ik moet buitenom door de fundering heen en dan in de schuur weer naar binnen.

En dat laatste vind ik ook weer niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@mkleinman en kan je dan van het gas af?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dan is de stap voor verwarming in elk geval genomen. Dan blijft alleen koken + DHW/SWW over. En ik moet bij all-electric hoe dan ook over naar een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ramon_1984 schreef op maandag 7 september 2020 @ 22:26:
[...]

Neej het was meer een vraag :)
Er zijn inderdaad meer merken , het liefst heb je een all in one?
https://shop.rjtec.eu/de/...quarea-kit-ADC09J3E5.html
Dit is wellicht ook een optie, of je kijkt naar een mitsubishi ecodan all in one.
Voor eventuele vragen over een mitsubishi kan je het beste bij @Grolsch zijn, die weet alle specs uit zijn hoofd ;)
Ik hoop uiteindelijk op 4-5 aanbiedingen te komen, en laat daarbij aan de leveranciers over wat ze aanbieden. In de gesprekken laat ik wel mijn voorkeuren weten maar ik stuur niet specifiek op merk/type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb de optie gekregen voor een 4 of 6kW ACE. Dus bewust nee. Maar die 6kW zou in mijn situatie perfect zijn omdat ik net met mijn 5.1kW wat warmte te kort kom in de winter.

En verder een erg goede aanbieding gekregen hiervoor ( alleen installatiekosten betalen ).

Het zou overigens mijn 5e of 6e print worden die ik zou vervangen. Zo'n beetje elke 300 dagen is het raak.
Mooie aanbieding, de 6.1 is dan een mooie stap voor je verwarming, echter niet om complete van het gas af te kunnen

Loria duo is geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@mkleinman

Goede sprong. Na wat zoeken de capaciteit bij -7/35 gevonden: 5.2kW
https://tools.remeha.nl/w...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf
Dat is een flink verschil met de ELGA/Carrier: ~3,5kW (gek genoeg redelijk constant van 2 graden celcius en dan omlaag)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:23:
[...]

Mooie aanbieding, de 6.1 is dan een mooie stap voor je verwarming, echter niet om complete van het gas af te kunnen

Loria duo is geen optie?
Met een Loria ga ik enorme aansluitproblemen krijgen. De zonneboiler staat boven, de Loria zou dan in mijn schuur aan de andere kant van het huis komen te staan.

Over naar een Loria Duo zou effectief betekenen dat de zonneboiler weg zou moeten op dit moment.

Of ik moet een enorme leiding gaan leggen voor F-gassen van de ene kant van het huis naar de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
BarryH schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:31:
@mkleinman

Goede sprong. Na wat zoeken de capaciteit bij -7/35 gevonden: 5.2kW
https://tools.remeha.nl/w...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf
Dat is een flink verschil met de ELGA/Carrier: ~3,5kW (gek genoeg redelijk constant van 2 graden celcius en dan omlaag)
Die had ik nog niet gevonden. wel bij +7 en +2.

Edit: never mind gevonden :)

Thanks!

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 08-09-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:02:
[...]

Die had ik nog niet gevonden. wel bij +7 en +2.

Edit: never mind gevonden :)

Thanks!
de vraag is of dat correct is, gezien het vermogen groter is dan bij +2 (4,43).
Het tabelletje waar de -7 in staat geeft voor +2 ook een andere waarde (4.7).

mm.. het is bij laaglast.. dus dan zal de aanvoertemperatuur niet zo heel hoog zijn gok ik.

[ Voor 11% gewijzigd door DanTm op 08-09-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
DanTm schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:26:
[...]

de vraag is of dat correct is, gezien het vermogen groter is dan bij +2 (4,43).
Het tabelletje waar de -7 in staat geeft voor +2 ook een andere waarde (4.7).

mm.. het is bij laaglast.. dus dan zal de aanvoertemperatuur niet zo heel hoog zijn gok ik.
Klopt, dat had ik ook gezien. Bij Nominale warmteafgifte staat overigens 9kW. Mijn vermoeden is dat het een 9kW buitenunit is die wordt gelimiteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:01:
[...]

Met een Loria ga ik enorme aansluitproblemen krijgen. De zonneboiler staat boven, de Loria zou dan in mijn schuur aan de andere kant van het huis komen te staan.

Over naar een Loria Duo zou effectief betekenen dat de zonneboiler weg zou moeten op dit moment.

Of ik moet een enorme leiding gaan leggen voor F-gassen van de ene kant van het huis naar de andere kant.
Keuzes, keuzes , keuzes, leuk! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:56:
[...]

Kies jij nou eindelijk ook maar eens wat :o ;)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:56:
[...]

Als je de tijd er voor hebt om er goed over na te denken, dan vaak wel ja. In ons geval hebben we in 1 week last met de vaatwasser, waterontharder, warmtepomp en nog een mogelijk akkefietje in huis.

Daar bovenop komt nog dat ik aan het kijken ben voor een triplesplit airco. Daarvoor heb ik ook een C16 groep apart nodig en moet ik een verlaagd plafond verwijderen, een verlaagd plafond slopen en nog heel veel meer.

Ook de ELGA vervangen is niet eenvoudig. Hij heeft een C16 automaat nodig waarbij ik dus verschillende zaken lees over het gebruik van C16 automaten. Een nieuwe groep trekken vanaf de meterkast naar de schuur is ook 1 bak ellende.

Lang verhaal kort; Ons huis was aardig af en een airco in huis zou de icing op de cake moeten worden. Als je nu alles bij elkaar optelt heb ik helemaal geen zin in deze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
thido schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:07:
[...]

Kies jij nou eindelijk ook maar eens wat :o ;)
ik kies dat jij mijn komt helpen met het verwijderen van schelpen uit mijn kruipruimte! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElgaFreak
  • Laatst online: 20:54
Ramon_1984 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:30:
[...]

ik kies dat jij mijn komt helpen met het verwijderen van schelpen uit mijn kruipruimte! >:)
waarom wil je die eruit hebben? Is vochtwerend toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 16-09 21:21
Ik kom mij weer melden hier, de ELGA staat weer op verwarmen sinds vanmorgen.. Met 22 graden voelde het niet lekker aan :+

Met een COP van 8.1 dikke vette prima :D

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
ElgaFreak schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:04:
[...]

waarom wil je die eruit hebben? Is vochtwerend toch?
Ja dat klopt , echter is de onderkant van mijn betonnen vloer niet geïsoleerd, en door de schelpen kom ik er nu niet onder de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
In mijn verdeler gaat een thermometer. Deze schuift los in een huls. Het is een 7mm ‘as’ welke aan de thermometer zit. Zijn er ook sensors te koop met zo’n 7mm staafje? Leuker om de temperatuur zelf uit te kunnen lezen dan vanaf zo’n klokje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPmaster
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:43
BushMule schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:26:
In mijn verdeler gaat een thermometer. Deze schuift los in een huls. Het is een 7mm ‘as’ welke aan de thermometer zit. Zijn er ook sensors te koop met zo’n 7mm staafje? Leuker om de temperatuur zelf uit te kunnen lezen dan vanaf zo’n klokje..
Als de sensor maar kleiner is, je kan er altijd warmtegeleidende pasta tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Ahja slim. Heb wel van die 5mm Dallas 18b20 sensors liggen. Beetje pasta er in en gaan dus :-)

[ Voor 3% gewijzigd door BushMule op 08-09-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
BushMule schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:26:
Afhankelijk van je uitleessysteem: een waterdichte DS18B20 is 6 mm op het metalen deel, en incl. de krimpkous aan het einde is die 6,5 mm; dat past prima dus.

Maar als je een Ali, met een digitale uitlees wilt: de sensor daarvan is maar 4 mm

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:52
De beste experts van NL zijn langsgeweest. Klopt al niet want koevlaas2 is niet langsgeweest...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
:9 Voor een ton had ik het nog wel gedaan, elektriciteitsaansluiting laten uitbreiden en wat elektrische kachels neerzetten moet toch wel kunnen voor dat geld :9~

Maarja, dat is geen warmtepomp en daarmee vrij offtopic hier 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aan de foto te zien staat hij ook kou te lijden buiten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:46
Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:30:
Nou, dat lijkt me vreemd, want ondanks de ruim 20 groepen, heb je toch geen 20 kamers/ruimtes te verwarmen?
Die Danfoss die Grolsch heeft (en ik ook) zijn er in 5 en 10 verschillende groepen/uitgangen.
Stel dat je in een grote woonkamer 9 groepen hebt, dan kan je die op 1 of desnoods 2 uitgangen zetten, gewoon die motortjes parallel aan elkaar; het gebruik is maar 2 of 3 Watt of zo, en hoewel ik de maximale capaciteit van 1 uitgang niet zo even uit mijn hoofd weet, kan hier altijd een mouw aan gepast worden dmv een relais.
De uitvoeringen die wij hebben is niet meer in productie, maar mogelijk nog wel te koop; zeker op MP, daar stonden vorige week nog 2 types aangeboden.
Ik ben niet bekend met de vervanger, maar die is er wèl.

Edit: hier nog eentje nieuw te koop met 10 uitgangen
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
Dan heb ik aan 5 genoeg. Ik heb @Japie.G een berichtje gestuurd

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bericht terug 😉

Ik zoek een externe kamerthermostaat die een instelbare hysterese heeft. Liefst eentje die draadloos kan communiceren naar het aan/uit schakeldeel. De positie van mijn huidige daikin unit is niet fijn en de hysterese te groot. Iemand tips?

(Zat te denken om een relais via domoticz te laten schakelen op de netatmo kamertemperatuur, maar wil voor dit eigenlijk niet afhankelijk zijn van internet/cloud verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Japie.G schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:04:
Bericht terug 😉

Ik zoek een externe kamerthermostaat die een instelbare hysterese heeft. Liefst eentje die draadloos kan communiceren naar het aan/uit schakeldeel. De positie van mijn huidige daikin unit is niet fijn en de hysterese te groot. Iemand tips?

(Zat te denken om een relais via domoticz te laten schakelen op de netatmo kamertemperatuur, maar wil voor dit eigenlijk niet afhankelijk zijn van internet/cloud verbindingen.
@thido heeft er dacht ik nog 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:20
Japie.G schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:04:
Bericht terug 😉

Ik gebruik exact hetzelfde (wifi relais + Netatmo + Domoticz). Ik ben inderdaad afhankelijk van de Netatmo cloud voor de temperatuur meting. Netatmo meet op 0,1°C per 5 minuten en in Domoticz kun je zelf de hysterese bepalen. Als alternatief voor Netatmo kun je een ESP8266 met temp sensor in de woonkamer plaatsen, dan ben je onafhankelijk van de cloud/internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

doek55 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:59:
[...]

Ik gebruik exact hetzelfde (wifi relais + Netatmo + Domoticz). Ik ben inderdaad afhankelijk van de Netatmo cloud voor de temperatuur meting. Netatmo meet op 0,1°C per 5 minuten en in Domoticz kun je zelf de hysterese bepalen. Als alternatief voor Netatmo kun je een ESP8266 met temp sensor in de woonkamer plaatsen, dan ben je onafhankelijk van de cloud/internet.
Hmm dat is ook wel een goeie: als je dat spul toch hebt draaien kun je een thermostaat naar eigen wens bouwen. Ga dat nog even verder uitzoeken. Hoe schakel je het relais? Rechtstreeks? Ot met een zwave trigger oid?

Edit: lezen japie... een wifi relais. Heb je een typenummer welke je gebruikt? En is deze stabiel?

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 09-09-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:20
@Japie.G Ik heb dit wifi-relais aan de warmtepomp hangen, maar omdat ik de bijbehorende ESP8266 niet zo snel aan de gang kreeg er 'tijdelijk' een Wemos D1 mini aangehangen en zo draait het nu al een jaar zonder storing.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 17-09 00:09
Champagne!

Bod op andere woning is geaccepteerd: nieuwe uitdaging voor een energie 'rekening' van €0,-.

Huidige bewoners verbruiken zo'n 2300m3 gas, omgerekend vanuit stadsverwarming. Maar zijn al wat ouder en zijn altijd thuis.

Koevlaas formule laat een WP van 11kW zien als passende. Maar al het glas gaat vervangen worden door HR++. Vanwege een badkuip is een boiler van 300 liter wel een vereiste.

Platte daken: PV plaatsen!

Mooie vooruitzichten in ieder geval.

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 09-09-2020 21:29 ]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:35
Sprak laatst een collega die aangaf dat zijn 300L SWW vat met ongeveer 1 tot 1,5 uur op temperatuur is. Mijn vat doet daar vele malen langer over. Gisteren van 44,3C naar 49,2 gegaan in de tijd van 15:00-17:30. Ingesteld staat 52C. Vat is de HRSolar Alle Senz met een spiraal oppervlakte van 3,4M2. Waarom duurt het bij mij zo lang en red hij in de tijd niet het setpoint?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Noord27
  • Laatst online: 17-09 00:09
Bo0bz schreef op donderdag 10 september 2020 @ 07:50:
Sprak laatst een collega die aangaf dat zijn 300L SWW vat met ongeveer 1 tot 1,5 uur op temperatuur is. Mijn vat doet daar vele malen langer over. Gisteren van 44,3C naar 49,2 gegaan in de tijd van 15:00-17:30. Ingesteld staat 52C. Vat is de HRSolar Alle Senz met een spiraal oppervlakte van 3,4M2. Waarom duurt het bij mij zo lang en red hij in de tijd niet het setpoint?
Wat is de capaciteit van de WP die de boiler verwarmt bij jou en bij hem?

• Ramon_1984
Noord27 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:00:
[...]

Wat is de capaciteit van de WP die de boiler verwarmt bij jou en bij hem?
@Bo0bz heeft een loria 6008, een 7.5kw dus.
Of hij een duo of een split heeft, dat weet ik niet.
Edit : split dus met hrsolar vat,🤐

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon_1984 op 10-09-2020 08:36 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Hoe lang doet zo’n 300l vat er over om in stilstand af te koelen (zeg 5 graden) dus voordat een nieuwe run start. Heel grof gemiddeld, want ik begrijp dat dat totaal afhankelijk is van heel veel factoren..

• ElgaFreak
  • Laatst online: 20:54
Daannn1987 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:04:
Ik kom mij weer melden hier, de ELGA staat weer op verwarmen sinds vanmorgen.. Met 22 graden voelde het niet lekker aan :+

Met een COP van 8.1 dikke vette prima :D
Truitje aan? ;-) Zolang die niet onder de 19 komt blijft die uit 8)
Pagina: 1 ... 118 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.