ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:05:
[...]
Eens! Beneden is het goed, echter, boven hebben we 2 kleintjes. Daar is het nu geen optie om die in 15 graden te laten liggen. Dat was direct het punt: er zullen dan Jaga convectoren moeten komen, wat e.e.a. gaat kosten.
Op de vloerverwarming beneden en de radiatoren boven zit een 15mm aansluiting. Deze is net aangelegd en allemaal mooi afgewerkt, maar ik heb begrepen dat deze leidingen te dun zijn (en dus vervangen moeten worden). BIj elkaar optellen van:
- LW WP
- 3 convectoren (terwijl we er 5 hebben, en er in theorie dus vijf vervangen moeten worden)
- Leidingwerk vervangen (wat net geplaatst is en mooi afgewerkt)
[...]
Eens, dat is een optie, maar ook wat duurder

Gevoelsmatig voel ik dan meer voor het 'meteen goed doen'
[...]
Dank voor je korte rekensom. Ik ben het met je eens. Wat naar voren kwam:
- Leidingwerk vervangen (van 15 naar 22mm op sommige plekken). De VV zit nu op 15mm en dat zou niet voldoende zijn hiervoor. Ik weet niet of dat echt zo is?
- Dit vervangen is lastig, want zit op plekken waar je nu niet bij kan. Dat betekent: muur open maken en vervangen (terwijl net alles gestuct + geverfd is)
- Convectoren (3 stuks) boven. Radiatoren vervangen hoeft niet, maar ik zit met kleine kinderen. Ik moet de kamer warm kunnen stoken als dat nodig is. Als ik niet verder kom dan 15 graden, dan liggen mijn kinderen in de kou (geen optie wat mij betreft).
- Plaatsen WP, meterkast aanpassen (3 fase), afsluiten stadsverwarming.
Je berekening vind ik interessant. Als jij voor die prijs kan leveren en aansluiten mag je contact opzoeken

Ik snap je berekening, maar wat je niet meerekent:
- eventueel gat maken en dichtstucen en verven
- kosten afsluiten stadsverwarming
- wisselen van 1 fase naar 3 fasen
- WP + boiler
- alles laten plaatsen (ga het niet zelf doen)
- eventueel radiatoren.
Als je dit allemaal meerekent (wat in mijn geval is), kom je echt veel meer uit dan hierboven staat! Er kunnen wat posten afvallen als je die negeert, maar dan nog wordt het een flink verschil