Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 126 Laatste
Acties:
  • 612.990 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:54
DeepM schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:42:
[...]

Helaas heeft de ACVM 270 geen ondersteuning voor Nibe Uplink..
Ah, dat is jammer. Ik kon verder dit nog vinden:
https://github.com/openha...ki/nibe-heat-pump-binding

Maar geen idee of dat voor jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:16:
[...]

Dat is een optie, maar we hebben juist net vloerverwarming aangelegd omdat we een sterke voorkeur hebben voor een warme vloer dan warme lucht. Daarnaast is er nog een plaatsingsprobleem. De warmtepomp kan mooi tegen de gevel op de 1e verdieping en de leidingen naar zolder, maar de airco is een stuk lastiger (recht boven onze uitbouw en aan de verkeerde kant gezien onze slaapkamer, maar tegen de badkamer; die ik niet echt hoef te koelen :P)
Waarom kan de airco niet tegen de gevel?

Het is inderdaad jammer van de vloerverwarming. Maar het geeft wel de mogelijkheid om de slaapkamers koel te houden gedurende een hittegolf zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:33
Heronimo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Waarom kan de airco niet tegen de gevel?

Het is inderdaad jammer van de vloerverwarming. Maar het geeft wel de mogelijkheid om de slaapkamers koel te houden gedurende een hittegolf zoals nu.
Eens. Het kan wel tegen de gevel maar dus niet op de bengane grond. De utibouw is vooral glas + een deur, aan de voorkant dus daar kan ik hem niet aan ophangen. Ik zou dan automatisch naar de 2e verdieping moeten gaan, maar aangezien mijn huis is uitgebouwd, komt de airco dan boven mijn uitbouw uit. Hoe ga ik vanaf daar mijn split-unit kwijt kunnen (tegen het plafond?)

Ik zou dan bij de voorgevel uitkomen aan de keukenkant, maar dat is niet zo fraai (weet niet eens of het mag ivm straatbeeld). Ik zit dan wel aan de goede kant wat betreft slaapkamer maar ook de voorkant kent een uitbouw, dus ook daar kom ik wat lastig uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Eens. Het kan wel tegen de gevel maar dus niet op de bengane grond. De utibouw is vooral glas + een deur, aan de voorkant dus daar kan ik hem niet aan ophangen. Ik zou dan automatisch naar de 2e verdieping moeten gaan, maar aangezien mijn huis is uitgebouwd, komt de airco dan boven mijn uitbouw uit. Hoe ga ik vanaf daar mijn split-unit kwijt kunnen (tegen het plafond?)

Ik zou dan bij de voorgevel uitkomen aan de keukenkant, maar dat is niet zo fraai (weet niet eens of het mag ivm straatbeeld). Ik zit dan wel aan de goede kant wat betreft slaapkamer maar ook de voorkant kent een uitbouw, dus ook daar kom ik wat lastig uit..
Zonder foto's en plattegronden is het wat lastig in te schatten. Maar ik zou zeker een keer de hele case in het airco of lucht-lucht warmtepompen zetten. Wellicht is er meer mogelijk dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:15
Rol-Co schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Stoppen van de unit, ofwel hij pendelt, meer afgifte nodig.
ik snap dat hij op een gegeven moment kan gaan pendelen ivm afgiftevermogen, maar waarom neemt dan de temperatuur van de aanvoer toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 02:25
TradeMarkNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Dus jij zegt dat ik de thermostaten niet lager moet zetten om de boel koeler te krijgen? Want ik heb nl. wel een speciale koelstand op de hoofdthermostaat. Ik had ze nu allebei op 20 graden gezet en het gedeelte van de vloer dat wordt geregeld met de extra, losse thermostaat, koelde dus wel goed. Volgens de handleiding klopt dit ook: "als de ingestelde kamertemperatuur op de thermostaat lager is dan de kamertemperatuur, dan zal bij de keuze 'koelen' koud water door de vloerverwarmingleidingen gaan stromen'.
Ik heb bij mij de motoren van de slaapkamers eraf geschroefd nu, omdat die dingen anders 24/7 warmte staan te produceren, en dat kost stroom.

Je kan idd wss met je hoofdthermostaat switchen tussen koelen en verwarmen, maar die verdeler staat hoogst waarschijnlijk altijd open verder of wordt aangestuurd daardoor ook op de een of andere manier.

De regelunit die de regelmotoren aanstuurd moet daar mee om kunnen gaan. Dus zul je dus ook in een soort van koelstand moeten kunnen zetten, wil het werken zoals jij doet nu.
Waarschijnlijk moet die inderdaad "warmtevraag" krijgen van de thermostaten, om de groep open te sturen.
Maar als je ze eraf haalt net als bij mij, staan ze gewoon altijd open.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HiBe schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

ik snap dat hij op een gegeven moment kan gaan pendelen ivm afgiftevermogen, maar waarom neemt dan de temperatuur van de aanvoer toe?
Lijkt me logisch, koelt niet meer en gaat omgeving temperatuur aannemen toch?
Heeft iedereen, ook hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrvlsEvs--jTEBrTZjKSpuvCmMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4KQGA7LLziIo4CQRYo9nX3X.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
aartw99 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:44:
Al ruim 2 jaar heb ik de Techneco Elga 4 kW in hybriede schakeling met een cv.
De Elga komt tekort onder de 4 graden C. T-aanvoer wordt in de praktijk niet hoger dan 32-33C bij buitentempeartuur < 10C. Dat is met de vloerverwarming net wat te weinig.

Nu zie ik dat er een 6 kW versie is. Details over prestatie vooral onder de 4C kan ik niet vinden.

Vragen: is de prestatie van de 6kW versie beduidend beter onder de 4C?
En als de 4kW versie verkoop en de 6 kW versie aanschaf kan ik weer subisie aanvragen bij RvO?
hoe heb je hem nu ingeregeld? b.v. 24x7 temperatuur gelijk verlaagt je ondergrens. En op welke temperatuur laat je hem af en aanschakelen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-10 10:47
ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Eens! Beneden is het goed, echter, boven hebben we 2 kleintjes. Daar is het nu geen optie om die in 15 graden te laten liggen. Dat was direct het punt: er zullen dan Jaga convectoren moeten komen, wat e.e.a. gaat kosten.
Op de vloerverwarming beneden en de radiatoren boven zit een 15mm aansluiting. Deze is net aangelegd en allemaal mooi afgewerkt, maar ik heb begrepen dat deze leidingen te dun zijn (en dus vervangen moeten worden). BIj elkaar optellen van:
- LW WP
- 3 convectoren (terwijl we er 5 hebben, en er in theorie dus vijf vervangen moeten worden)
- Leidingwerk vervangen (wat net geplaatst is en mooi afgewerkt)

[...]

Eens, dat is een optie, maar ook wat duurder ;) Gevoelsmatig voel ik dan meer voor het 'meteen goed doen' :P

[...]

Dank voor je korte rekensom. Ik ben het met je eens. Wat naar voren kwam:
- Leidingwerk vervangen (van 15 naar 22mm op sommige plekken). De VV zit nu op 15mm en dat zou niet voldoende zijn hiervoor. Ik weet niet of dat echt zo is?
- Dit vervangen is lastig, want zit op plekken waar je nu niet bij kan. Dat betekent: muur open maken en vervangen (terwijl net alles gestuct + geverfd is)
- Convectoren (3 stuks) boven. Radiatoren vervangen hoeft niet, maar ik zit met kleine kinderen. Ik moet de kamer warm kunnen stoken als dat nodig is. Als ik niet verder kom dan 15 graden, dan liggen mijn kinderen in de kou (geen optie wat mij betreft).
- Plaatsen WP, meterkast aanpassen (3 fase), afsluiten stadsverwarming.

Je berekening vind ik interessant. Als jij voor die prijs kan leveren en aansluiten mag je contact opzoeken ;)
Ik snap je berekening, maar wat je niet meerekent:
- eventueel gat maken en dichtstucen en verven
- kosten afsluiten stadsverwarming
- wisselen van 1 fase naar 3 fasen
- WP + boiler
- alles laten plaatsen (ga het niet zelf doen)
- eventueel radiatoren.

Als je dit allemaal meerekent (wat in mijn geval is), kom je echt veel meer uit dan hierboven staat! Er kunnen wat posten afvallen als je die negeert, maar dan nog wordt het een flink verschil :)
Volgens mij hoeft het niet zo duur te worden als jij voorstelt. Je probleem met de bovenverdieping: waarom Jaga convectoren? Jaga is duur. Er zijn ventilatorconvectoren (fan coils) die veel goedkoper zijn. De meeste uit Italië. Zeker de niet-condenserende zijn goedkoop.

En waarom 3-fase?

Volgens mij is de enige aanpassing die je moet doen (naast het installeren van de WP) een fan coil boven elke radiator hangen (kan gewoon op dezelfde leiding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:26

TradeMarkNL

Videoproducer
Robindd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Ik heb bij mij de motoren van de slaapkamers eraf geschroefd nu, omdat die dingen anders 24/7 warmte staan te produceren, en dat kost stroom.

Je kan idd wss met je hoofdthermostaat switchen tussen koelen en verwarmen, maar die verdeler staat hoogst waarschijnlijk altijd open verder of wordt aangestuurd daardoor ook op de een of andere manier.

De regelunit die de regelmotoren aanstuurd moet daar mee om kunnen gaan. Dus zul je dus ook in een soort van koelstand moeten kunnen zetten, wil het werken zoals jij doet nu.
Waarschijnlijk moet die inderdaad "warmtevraag" krijgen van de thermostaten, om de groep open te sturen.
Maar als je ze eraf haalt net als bij mij, staan ze gewoon altijd open.
Aha, ja m'n thermostaten staan gekoppeld aan de verdeler dus als ik de thermostaten uitschakel, doet de verdeler ook niks. De motoren eraf halen lijkt voor mij dus niet nodig. Ik heb met wat settings gespeeld van de UMR en daarmee heb ik twee extra motoren open gekregen oOo Dus nu fingers crossed dat m'n vloer gekoeld gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:30
Ben hier sinds maandag aan het koelen met mijn ecodan 7,5 kW en handmatig gaat dit prima. Vanaf vandaag heb ik het programma ingeschakeld en dan vallen mij een aantal zaken op. Ik heb de weekklok aangezet om 9h op koelen en temperatuurzone op stroom. Als de unit start dan zet hij een koeltemperatuur van 20 graden terwijl ik in mijn overzicht 18 graden aangeef, ik zie verder nergens een modus om dit aan te passen of moet ik op ruimte temperatuur gaan regelen
Daarnaast is bij 18 graden de retourtemperatuur 18 graden maar de aanvoer temperatuur is 16 graden, klopt dit wel want ik verwacht 18 graden aanvoer en 2 of 3 graden hogere retour temperatuur.
Verder loopt de ecodan vandaag op zo'n 450 Watt, bij > 30 graden buitentemperatuur was dat zo'n 550 Watt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 08:26

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

BarryH schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

hoe heb je hem nu ingeregeld? b.v. 24x7 temperatuur gelijk verlaagt je ondergrens. En op welke temperatuur laat je hem af en aanschakelen?
Van 06-22 kamertemperatuur 20C, van 22-06 op 19C.
Thermostaat is de Anna. Buitensensor apart van de Elga.

Vanaf 06C (buitensensor) mag de CV bijspringen, dat geeft wel vervelend pendelgedrag door flow-errors op de Elga. T aanvoer is dan al gedaald tot 30C

Vanaf 04C Elga afgeschakeld.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
Als die stopt loopt de Ta op inderdaad, maar draait ie ook niet meer.

Bij jou start-stopt hij nog vaak snachts ook @Rol-Co ?
Wel grappig, bij mij lijkt hij ook het meest stabiel te draaien in de middag.
Hier start hij echter altijd wel op rond de 0,7kWh-e ++, om vervolgens na een half uur te zakken naar 600W ofzo. Wellicht is dat omdat die de eerste slok warm water moet verwerken?
Hier onder een mooi verbeeld van woensdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFbizy2_UH_Z8BMXaxW20x2LQcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cKfvElSuZrTLPfbMPP0rluM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robindd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Als die stopt loopt de Ta op inderdaad, maar draait ie ook niet meer.

Bij jou start-stopt hij nog vaak snachts ook @Rol-Co ?
Wel grappig, bij mij lijkt hij ook het meest stabiel te draaien in de middag.
Hier start hij echter altijd wel op rond de 0,7kWh-e ++, om vervolgens na een half uur te zakken naar 600W ofzo. Wellicht is dat omdat die de eerste slok warm water moet verwerken?
Hier onder een mooi verbeeld van woensdag.
[Afbeelding]
Ja in de nacht gaat hij pendelen, minder afgifte en meer vermogen doordat het frisser buiten is, logisch gevolg.
Hij begint op hoog vermogen inderdaad, hier soms 1500W om vervolgens terug te toeren.
Dit was woensdag
https://pvoutput.org/intr...038&sid=48485&dt=20200812

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Ja in de nacht gaat hij pendelen, minder afgifte en meer vermogen doordat het frisser buiten is, logisch gevolg.
Hij begint op hoog vermogen inderdaad, hier soms 1500W om vervolgens terug te toeren.
Dit was woensdag
https://pvoutput.org/intr...038&sid=48485&dt=20200812
Jij laat hem gewoon aan staan dan?
Ik helemaal bang dat pendelen erg slecht is voor de compressor, dus heb gewoon 3 blokken ingesteld nu voor koelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robindd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Jij laat hem gewoon aan staan dan?
Ik helemaal bang dat pendelen erg slecht is voor de compressor, dus heb gewoon 3 blokken ingesteld nu voor koelen :P
Ja natuurlijk, zo erg is dat niet, met warmen heeft ie wel 48 starts per dag gedaan, inmiddels opgelost.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Kijk eens bij Heima24, daar heb ik de mijne vandaan. Voordeel vond ik vooral dat de verschillende opties bieden met de kogelkranen.
https://www.heima24.de/in...eizung-verteiler/heima24/
Ook aardig, alleen de maximum temperatuur is 70 graden. Wel wat beperkt vind ik, wat misschien ook iets zegt over de kwaliteit. (Voor een warmtepomp is een hogere temperatuur in principe niet nodig maar ik wil ook een houtkachel aansluiten, waarmee het theoretisch heter zou kunnen worden, i.c.m. radiators.)
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:50:
@TimoDimo

Die van oventrop heb ik op de vvw beneden, prima verdeler maar koop gelijk de kogelkranen met metertjes bij, kan je de temperaturen zien.

Die messing ziet er ook goed uit, erg compleet met zijn ontluchters er op, kan alleen niet beoordelen wat de aansluitingen van de slangen zijn, 3/4 pex staat er maar geen veelgebruikte euroconus.

@Wolly
Ook mooie verdelers, de mogelijkheden zijn het zelfde, vvw en cv verdelers zijn wel 2 categorieën op de site maar de verdelers zijn het zelfde.
Ik zocht een verdeler met m22 aansluitingen maar zie ik niet.
Goed punt dat er niet bij staat of er Euroconus op zit. Vreemd, dat moet je toch weten als je dit koopt. :?

Ik ga dan maar voor de Oventrop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
aartw99 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Van 06-22 kamertemperatuur 20C, van 22-06 op 19C.
Thermostaat is de Anna. Buitensensor apart van de Elga.

Vanaf 06C (buitensensor) mag de CV bijspringen, dat geeft wel vervelend pendelgedrag door flow-errors op de Elga. T aanvoer is dan al gedaald tot 30C

Vanaf 04C Elga afgeschakeld.
Ik heb
- 24x7 20 graden
- Elga schakelt nooit af
- CV pomp vs ELGA pomp zo ingeregeld dat er geen flow errors zijn
- En een relais tussen de CV en de ELGA waarmee de ELGA van zn blokkade gaat zodra de CV stopt (na boven de 42 graden te zijn gekomen.
- Nog ouderwetse radiatoren

Mijn huis is uit 1977 / 170m2 / 1500m3 gasverbruik voor de ELGA
nu nog 100-200m3 gas (SWW in winter en bijspringen CV bij vorst (50% van de dagen met gem. 2 graden springt de CV bij)

Als je de 4 graden blokkade eraf haalt en het flowprobleem oplost gaat je ELGA een grotere bijdrage leveren. Ws staat de "wanneer ELGA weer aan" parameter hoger (bij de carrier unit 7 graden)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ja die had ik ook al gevonden. Bedankt!

Er zitten alleen geen automatische ontluchters bij trouwens aan de rechterkant, en die kun je ook niet kopen daar volgens mij. Is dat een probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ze roesten in ieder geval niet die oventrop verdelers.
d:)b _O- d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2lukKy4GJ1AQVx1dTDOldwrBQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhGOAJA8Y5nh0b39PPD1butP.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: 1 groep heeft teveel flow zie ik

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-08-2020 15:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TimoDimo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

Ook aardig, alleen de maximum temperatuur is 70 graden. Wel wat beperkt vind ik, wat misschien ook iets zegt over de kwaliteit. (Voor een warmtepomp is een hogere temperatuur in principe niet nodig maar ik wil ook een houtkachel aansluiten, waarmee het theoretisch heter zou kunnen worden, i.c.m. radiators.)

[...]

Goed punt dat er niet bij staat of er Euroconus op zit. Vreemd, dat moet je toch weten als je dit koopt. :?

Ik ga dan maar voor de Oventrop denk ik.
De Oventrop heeft ook max 70 graden.

Het ontgaat mij waarom je zo’n hoge temperatuur in je vloerverwarming zou willen sturen, ga je dan met hittebestendige schoenen lopen? Als je radiators eraan wilt knopen heb je een ander soort verdeler nodig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TimoDimo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Ja die had ik ook al gevonden. Bedankt!

Er zitten alleen geen automatische ontluchters bij trouwens aan de rechterkant, en die kun je ook niet kopen daar volgens mij. Is dat een probleem?
Nee, er zit een handmatige ontluchter op, maar ook dat is bijna overbodig met een gesloten systeem en nagenoeg altijd op het laagste punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

De Oventrop heeft ook max 70 graden.

Het ontgaat mij waarom je zo’n hoge temperatuur in je vloerverwarming zou willen sturen, ga je dan met hittebestendige schoenen lopen? Als je radiators eraan wilt knopen heb je een ander soort verdeler nodig toch?
Nee die kunnen tot 80. :) Site klopt niet. Zie de site van Oventrop zelf: https://www.oventrop.com/...en/productdetails/1407156

Verdeler kan tot 100 graden, als je de flowsensoren erop hebt tot 80 (zie pdf met documentatie).

Deze is voor de radiatoren inderdaad, waar ik er nog een paar van heb die ik anders wil aansluiten. Nee, volgens de fabrikanten kun je dat prima hiermee doen. Zo heb je de naregeling voor alle ruimten bij elkaar en hoef je niet moeilijk te gaan doen met draadloze radiatorknoppen/stelaandrijvingen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:19
TradeMarkNL schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:15:
[...]

Dus jij zegt dat ik de thermostaten niet lager moet zetten om de boel koeler te krijgen? Want ik heb nl. wel een speciale koelstand op de hoofdthermostaat. Ik had ze nu allebei op 20 graden gezet en het gedeelte van de vloer dat wordt geregeld met de extra, losse thermostaat, koelde dus wel goed. Volgens de handleiding klopt dit ook: "als de ingestelde kamertemperatuur op de thermostaat lager is dan de kamertemperatuur, dan zal bij de keuze 'koelen' koud water door de vloerverwarmingleidingen gaan stromen'.
Ik had misschien te gemakkelijk aangenomen dat je een "alleen-maar-verwarmingsthermostaat" had...... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
TimoDimo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

Volgens mij hoeft het niet zo duur te worden als jij voorstelt. Je probleem met de bovenverdieping: waarom Jaga convectoren? Jaga is duur. Er zijn ventilatorconvectoren (fan coils) die veel goedkoper zijn. De meeste uit Italië. Zeker de niet-condenserende zijn goedkoop.

En waarom 3-fase?

Volgens mij is de enige aanpassing die je moet doen (naast het installeren van de WP) een fan coil boven elke radiator hangen (kan gewoon op dezelfde leiding).
Eens, maar dat zouden we ook later kunnen doen (indien het echt nodig is). Het issue is meer: waarom kan het water niet door een 15mm leiding (voor wat betreft de VV). Want dat is het grootste issue waardoor er fratsen moeten worden uitgehaald. Het aansluiten is an sich geen probleem als we geen leidingwerk hoeven te doen, maar ik begreep dat dit niet ging werken omdat de afstand te groot is en de dikte te dun (en dus veel verlies).

Hoe zit dat bij anderen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Eens, maar dat zouden we ook later kunnen doen (indien het echt nodig is). Het issue is meer: waarom kan het water niet door een 15mm leiding (voor wat betreft de VV). Want dat is het grootste issue waardoor er fratsen moeten worden uitgehaald. Het aansluiten is an sich geen probleem als we geen leidingwerk hoeven te doen, maar ik begreep dat dit niet ging werken omdat de afstand te groot is en de dikte te dun (en dus veel verlies).

Die 15mm kan je niet los halen aan beide kanten, er uit trekken en weer een 22 in steken na het gaatje wat groter te maken?

Een wp heeft door de lage temperatuur zo groot mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:08:
[...]

Die 15mm kan je niet los halen aan beide kanten, er uit trekken en weer een 22 in steken na het gaatje wat groter te maken?

Een wp heeft door de lage temperatuur zo groot mogelijk.
Nee dat is het punt..
Die leiding zit dus in een koof, via het plafond onder mijn schuine uitbouw dakje en daar de gevel door naar de slaapkamer erboven.

Ik heb nog 1 alternatief: er lopen nu 3/4 inch buizen door de kruipruimte naar zolder (vanaf de bouw), voor mijn stadsverwarming. Ik zou die leidingen kunnen 'hergebruiken' door stadsverwarming af te sluiten, en die leidingen hiervoor in te zetten. Die moet ik dan door de kruipruimte aansluiten naar mijn VV pomp. Echter, ik begreep dat het niet per se mogelijk was om die te hergebruiken (ivm vochtdoorslag bij koelen) en het beter was deze te vervangen. Aangezien je er niet bij kan, is nu niet bekend of dat mogelijk is of dat alsnog de muur open gemaakt dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Nee dat is het punt..
Die leiding zit dus in een koof, via het plafond onder mijn schuine uitbouw dakje en daar de gevel door naar de slaapkamer erboven.
Dat is allemaal 15mm?
Ik heb nog 1 alternatief: er lopen nu 3/4 inch buizen door de kruipruimte naar zolder (vanaf de bouw), voor mijn stadsverwarming. Ik zou die leidingen kunnen 'hergebruiken' door stadsverwarming af te sluiten, en die leidingen hiervoor in te zetten. Die moet ik dan door de kruipruimte aansluiten naar mijn VV pomp. Echter, ik begreep dat het niet per se mogelijk was om die te hergebruiken (ivm vochtdoorslag bij koelen) en het beter was deze te vervangen. Aangezien je er niet bij kan, is nu niet bekend of dat mogelijk is of dat alsnog de muur open gemaakt dient te worden.
Dat kan ook, met kunststof door de kruipruimte, wel goed isoleren dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Je vloerverwarming is zeer recent aangelegd en de aanvoerleiding is geheel 15mm? Dat is wel heel vreemd, hoe lang is die aanvoerleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Wolly schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Je vloerverwarming is zeer recent aangelegd en de aanvoerleiding is geheel 15mm? Dat is wel heel vreemd, hoe lang is die aanvoerleiding?
Vorig jaar.. de woning is uit 1980 en de radiator is weggehaald en een VV pomp voor terug geplaatst.. daarom zit het op 15mm. Aanvoerleiding is denk ik 10 a 12 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Vorig jaar.. de woning is uit 1980 en de radiator is weggehaald en een VV pomp voor terug geplaatst.. daarom zit het op 15mm. Aanvoerleiding is denk ik 10 a 12 m
15mm is natuurlijk meer dan genoeg voor een CV-ketel en een verdeler met pomp.

De oude leiding hergebruiken klinkt als een goed alternatief. Condenserend koelen kun je toch niet niet met vvw, dus condens is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 16:16

thido

Tilburg

Ik hoef niet te proberen te koelen met de 7kW LG. Binnen 10 minuten heeft hij ta doel behaald en gaat hij uit om vervolgens te gaan pendelen. Met de 5F ging het ietsje beter maar ook niet continu. Veel te weinig afgifte hier met radiatoren.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
thido schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:03:
Ik hoef niet te proberen te koelen met de 7kW LG. Binnen 10 minuten heeft hij ta doel behaald en gaat hij uit om vervolgens te gaan pendelen. Met de 5F ging het ietsje beter maar ook niet continu. Veel te weinig afgifte hier met radiatoren.
Hier hoef ik hem ook niet continue aan te zetten hoor. Met een airco op zolder en vvw boven en beneden is het toch rond de 22gr.
WP koelt sochtends 1 uur, smiddags 3, en savonds 1, maar dan pendelt die eigenlijk alweer. Met Ta15 gaat het overigens veel beter, maar condens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:06
ID-College schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:50:
[...]

Maximale snelheid door de leiding wordt vaak op max. 1 meter per seconde gehouden. Anders gaat de leiding suizen.

Volgens mij ligt de max. voor 15mm buis op iets van 400 liter/uur o.i.d. Dat is veel te weinig voor een WP. Wat je er wel doorheen krijgt zal afhangen van hoeveel reserve je waterpomp heeft. Aan hoeveel flow zit je denken?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Robindd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

Hier hoef ik hem ook niet continue aan te zetten hoor. Met een airco op zolder en vvw boven en beneden is het toch rond de 22gr.
WP koelt sochtends 1 uur, smiddags 3, en savonds 1, maar dan pendelt die eigenlijk alweer. Met Ta15 gaat het overigens veel beter, maar condens..
Ik hoef hem ook niet aan te zetten want boven en beneden airco ;-)
Maar al zou ik het willen dat gaat het nog niet, direct pendelen. In blokken koelen gaat dus ook niet. Ik heb geen vvw en daarmee veel te weinig afgifte om te koelen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-10 19:53
mkleinman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

De hoge temperatuur met de hele hoge RV vermoed ik. De luchtvochtigheid schoot gisteravond ineens omhoog van 71% rond 18:00 naar 76.1om 20:00.

Overdag zaten we zelfs rond de 66%
Met mijn ontvochtigende airco's was de RV gisteren bij mij in de woonkamer 59%, voor wat het Cresta weerstation aangaf waard is natuurlijk. Het was gewoon weer ouderwets drukkend warm zoals we ieder jaar wel een paar keer meemaken (en volgend jaar ook weer).
Dus zo erg ontvochtigd de airco ook weer niet dat je als mens indroogt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:39
Vanmiddag eindelijk terug van een week vakantie om alsnog de koeling aan te kunnen zetten ;). Het is namelijk nog nooit zo warm geweest in huis. Ik heb voor vertrek de ventilatie uitgeschakeld en alle ventilatieroosters dichtgemaakt. Ondanks dat is de temperatuur in de woonkamer gestegen tot 27°C, de slaapkamers tot 28°C en de zolder tot 29°C.

Om 16:30 heb ik mijn test fancoil op zolder boven de vlizotrap aangezet en de Mitsubishi SW75YAA op een Ta van 5°C ingesteld. Deze ging met 8kW koelvermogen aan de slag en dit daalt naarmate de temperatuur rondom de fancoil daalt. Na 5 uur is dit nog 4,5kW, want de zolder is inmiddels 5°C koeler. De slaapkamers zijn 1°C koeler en de luchtvochtigheid is met 5%-punt gedaald tot 54%. Ik heb al zo'n 5 liter water opgevangen uit de fancoil. Helaas komt al dat vocht vannacht weer terug als ik ARKO toe ga passen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
doek55 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:52:
Vanmiddag eindelijk terug van een week vakantie om alsnog de koeling aan te kunnen zetten ;). Het is namelijk nog nooit zo warm geweest in huis. Ik heb voor vertrek de ventilatie uitgeschakeld en alle ventilatieroosters dichtgemaakt. Ondanks dat is de temperatuur in de woonkamer gestegen tot 27°C, de slaapkamers tot 28°C en de zolder tot 29°C.

Om 16:30 heb ik mijn test fancoil op zolder boven de vlizotrap aangezet en de Mitsubishi SW75YAA op een Ta van 5°C ingesteld. Deze ging met 8kW koelvermogen aan de slag en dit daalt naarmate de temperatuur rondom de fancoil daalt. Na 5 uur is dit nog 4,5kW, want de zolder is inmiddels 5°C koeler. De slaapkamers zijn 1°C koeler en de luchtvochtigheid is met 5%-punt gedaald tot 54%. Ik heb al zo'n 5 liter water opgevangen uit de fancoil. Helaas komt al dat vocht vannacht weer terug als ik ARKO toe ga passen ;).
Ik kan het huis monitoren met mijn airco app en al zijn we op vakantie, als het te heet word in huis gooi ik de airco aan 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Met mijn ontvochtigende airco's was de RV gisteren bij mij in de woonkamer 59%, voor wat het Cresta weerstation aangaf waard is natuurlijk. Het was gewoon weer ouderwets drukkend warm zoals we ieder jaar wel een paar keer meemaken (en volgend jaar ook weer).
Dus zo erg ontvochtigd de airco ook weer niet dat je als mens indroogt.
59 is toch een stuk beter dan de 80 hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
koevlaas2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Ik kan het huis monitoren met mijn airco app en al zijn we op vakantie, als het te heet word in huis gooi ik de airco aan 8)
Dat zou ik ook kunnen doen, maar is met deze testopstelling geen goed idee. De condens loopt in een bakje dat binnen een paar uur overstroomt. Daar zou ik nog een pompje met vlotter in kunnen zetten, maar ben toch van plan om mijn radiatoren door echte fancoils te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit op RV 73% ATM

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

59 is toch een stuk beter dan de 80 hier. :)
80 ? voor mijn WTW ventilatieproject had ik in de winter boven wel eens >90% volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
72.1%RV op dit moment bij 26.4 graden in de woonkamer. Vies plakkerig nog steeds. Ook al is het buiten koeler nu het waait niet en de warmte komt dus nauwelijks van z'n plek in huis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:34:
[...]

80 ? voor mijn WTW ventilatieproject had ik in de winter boven wel eens >90% volgens mij.
Inmiddels 72% en 25,7 graden in de kamer, geen koeling aan.
Nog hoog zat, normaal is het veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 22:43:
72.1%RV op dit moment bij 26.4 graden in de woonkamer. Vies plakkerig nog steeds. Ook al is het buiten koeler nu het waait niet en de warmte komt dus nauwelijks van z'n plek in huis.
Ik heb de woonkamer vandaag nog gekoeld en boven staan nu de airco's ook nog aan, wellicht morgen dat we ze uit kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10 20:06
Gemiddeld iets boven de 22oC midden in de kamer waar de CV thermostaat hangt en 50% RV ... erg blij met een huis vol Airco's, ook prettig met al dit thuis gewerk tegenwordig. oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhhQcWIIgFO_QIx5cD2IAJ7iprA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c6zXV2kuNjeqRQFpYjykZXMm.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:15
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
Sorry, ik snap het nog steeds niet... als het koelen niet lukt, waarom zou de aanvoer temperatuur dan de omgevingstemperatuur aannemen? of is dit het resultaat van de compressor afschakelen en de pomp loopt nog even door, waardoor er tijdelijk omgevingstemperatuur aangevoerd gaat worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HiBe schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Sorry, ik snap het nog steeds niet... als het koelen niet lukt, waarom zou de aanvoer temperatuur dan de omgevingstemperatuur aannemen? of is dit het resultaat van de compressor afschakelen en de pomp loopt nog even door, waardoor er tijdelijk omgevingstemperatuur aangevoerd gaat worden...
Precies ja, dus je snapt het wel :) als je het warmtepomp verbruik zou meten zou je dat ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Noord27 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:47:
[...]

Waarom zou je persee het E-element willen? Draait hier prima zonder. Vind het juist een plus dat het er niet standaard in zit.
Beetje late reactie, maar ik was op vakantie... Ik vind het prima dat het elektrisch element er niet standaard bij zit, maar het is een factor om mee te nemen in de uiteindelijke berekening/vergelijking. In mijn geval zou ik er wel voor kiezen omdat de LG in de lagere temperaturen net onder mijn benodigde vermogen duikt. Of ik het element in de praktijk nodig zal hebben? Da's inderdaad de vraag, maar WAF-technisch wil ik daar niet achter komen op het moment dat dit inderdaad het geval mocht zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat dacht ik ook ruim 3 jaar geleden, nu ruim 3 jaar later element nooit nodig gehad en toch strenge vorst gehad (1 februari. 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 11-10 00:07
Grolsch schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:44:
Dat dacht ik ook ruim 3 jaar geleden, nu ruim 3 jaar later element nooit nodig gehad en toch strenge vorst gehad (1 februari. 2018).
Heb je bij je nieuwbouw een warmte berekening laten maken? Je 11kW is ruim bemeten toch?

Heb een huis op het oog met een omgerekend benodigd vermogen van 11kW (75GJ stadsverwarming)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 20:58:
[...]

Heb je bij je nieuwbouw een warmte berekening laten maken? Je 11kW is ruim bemeten toch?

Heb een huis op het oog met een omgerekend benodigd vermogen van 11kW (75GJ stadsverwarming)..
Uit de berekening kwam 10KW , dus iets over gedimensioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Grolsch schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

Uit de berekening kwam 10KW , dus iets over gedimensioneerd.
Precies. In mijn geval zegt de EPC-berekening 6,78KW. Met een 7KW warmtepomp zonder element zou dat theoretisch moeten kunnen. Maar theorie en praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dirkdeman schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Precies. In mijn geval zegt de EPC-berekening 6,78KW. Met een 7KW warmtepomp zonder element zou dat theoretisch moeten kunnen. Maar theorie en praktijk...
Een EPC berekening is geen warmte verlies berekening ISSO51.

zo'n epc berekening zou ik niet klakkeloos vanuit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Registratie warmte hoeveelheid bij koeling?
Voor het eerst ben ik dit jaar aan het koelen en ik heb me nog niet echt verdiept in alle mogelijkheden van mijn Kamstrup 601 (+ultraflow 54).
Als ik echter gewoon naar de warmtehoeveelheidsmeting kijk, zie ik deze teruglopen.
Logisch natuurlijk, maar hebben jullie dat ook zo?
Of zit er nog ergens een mogelijkheid in de Kamstrup om de warmtehoeveelheid bij koeling apart te meten?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zwerius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:58:
Voor het eerst ben ik dit jaar aan het koelen en ik heb me nog niet echt verdiept in alle mogelijkheden van mijn Kamstrup 601 (+ultraflow 54).
Als ik echter gewoon naar de warmtehoeveelheidsmeting kijk, zie ik deze teruglopen.
Of zit er nog ergens een mogelijkheid in de Kamstrup om de warmtehoeveelheid bij koeling apart te meten?
Als het goed is staat er ook -xx kW als hij loopt in het menu na de flow hoeveelheid.
Die van mij telt niet terug bij koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

De mijne geeft dan weer een negatieve delta T aan. Geleverd vermogen gewoon positief op display en telt ook niet terug in de totaal stand (Kamstrup 402)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
Rol-Co schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:13:
[...]

Als het goed is staat er ook -xx kW als hij loopt in het menu na de flow hoeveelheid.
Die van mij telt niet terug bij koelen.
Ik zal gaan kijken. Maar dat betreft dan het actuele vermogen. Ik wil juist ook graag de warmte (koude)hoeveelheid kunnen aflezen.
Ik neem maandelijks allerlei meterstanden op en het zou handig zijn als ik ook de naar buiten afgevoerde warmtehoeveelheid (="koude-productie") zou kunnen aflezen.
Maar goed, dat lukt natuurlijk ook met een achteruitlopende warmtemeter. Zolang ik maar niet in één maand zowel warmte- als koude-productie heb. Maar dat lijkt in ons klimaat toch vrij onwaarschijnlijk.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Zwerius schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:58:
Ik heb een 302, en die heeft twee aparte energie telwerken (E1 en E3 oid). Vermogen bij koelen is idd negatief. De warmtemeter loopt hier in ieder geval niet terug.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:25
@Zwerius Om warmte- en koude-energie te kunnen aflezen moet je een passende Kamstrup hebben.
(bijvoorbeeld bij de bestelling opgeven)
De (E1) types laten alleen maar warmte zien. Je hebt ook types (E2/E3) welke zowel warmte als ook koude apart kunnen registreren (firmware kwestie). Jouw 601 type kan blijkbaar ook intern "salderen.

Als je de registers via de mbus uitleest kan je ook bij een warmtemeter de koude energie en het actuele vermogen extern berekenen, in een database stoppen en in "realtime" grafisch presenteren.
(via een raspi o.i.d.) - @AUijtdehaag kan je hierover eventueel adviseren.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Hmmzzz, hoorde mijn Mitsubishi binnenunit wat brommen net (ligt nog open), dus ging eens kijken en meten.
Wat blijkt nou, de magneet schakelaar voor het interne verwarmingselement werd bekrachtigd. Die maar even los gekoppeld ondanks dat die niet aangesloten zit.
SWW is via dipswitches nog uit, en hij staat in koelmodus.

Wat vreemd.. iemand wel eens meegemaakt?
Betreft ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-10 22:20
@Robindd Brommen, is meestal als de magneet niet volledig aantrekt door vuil/stof. Paar keer hen en weer op de hand en als het dan niet over is vervangen. Maar gaat soms weken/maanden goed voordat de contacten echt geen contact meer maken. Behalve dan wat irritant geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 16-08-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Dapdodo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:52:
@Robindd Brommen, is meestal als de magneet niet volledig aantrekt door vuil/stof. Paar keer hen en weer op de hand en als het dan niet over is vervangen. Maar gaat soms weken/maanden goed voordat de contacten echt geen contact meer maken. Behalve dan wat irritant geluid.
Dat begrijp ik, daar heb ik wel wat ervaring mee. Thanks in ieder geval, want daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. De grootste vraag is, waarom wil de WP in hemels naam het element inschakelen in een koel modus?

[ Voor 6% gewijzigd door Robindd op 16-08-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robindd
Ik heb destijds solid state relais er in gedaan ipv de brommende standaard relais
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 22:17
Robindd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:30:
Hmmzzz, hoorde mijn Mitsubishi binnenunit wat brommen net (ligt nog open), dus ging eens kijken en meten.
Wat blijkt nou, de magneet schakelaar voor het interne verwarmingselement werd bekrachtigd. Die maar even los gekoppeld ondanks dat die niet aangesloten zit.
SWW is via dipswitches nog uit, en hij staat in koelmodus.

Wat vreemd.. iemand wel eens meegemaakt?
Betreft ERSD-VM2D
Snap dit even niet: hij zit NIET aangesloten, maar bromt wel, EN je hebt hem losgekoppeld.

Lijkt me een beetje tegenstrijdig .

Overigens, mijn verwarmingselement is ook niet aangesloten,( geen bekabeling) dus kan nooit brommen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Thanks! Had even moeten zoeken dus.. Maar wat vreemd is, hij is altijd ingeschakeld?

Zie tevens nu pas dat er nog een relais onder zit, dus zal waarschijnlijk pas echt geschakeld worden wanneer het nodig is. Lijkt wat overkil? Zijn toch 2 magneet schakelaars achter elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robindd Klopt.
Ik denk dat het gedaan is voor extra veiligheid dat het element niet aan kan staan zonder besturing.
Dat 1e relais staat dus altijd aan, als de unit aan staat.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Naalroc schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Snap dit even niet: hij zit NIET aangesloten, maar bromt wel, EN je hebt hem losgekoppeld.

Lijkt me een beetje tegenstrijdig .

Overigens, mijn verwarmingselement is ook niet aangesloten,( geen bekabeling) dus kan nooit brommen.
Hmm, iets duidelijker:
Het verwarmings element hangt niet aan de 230V (nog), maar het relais etc. zit van fabriek af geïnstalleerd. Dat specifieke relais die bromt heb ik de stuur spanning even van los gekoppeld nu. Had er vannacht last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
@AUijtdehaag Bedankt voor de link naar je oude post. De eBay link doet het niet meer, maar zal ook eens naar zo’n solid state versie zoeken tzt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Keer klein tikje op geven met achterkant van schroevendraaier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:42
assje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:11:
Met deze set-up moet ik alleen wel twee buitenunits ergens kwijt die bovendien zelden tegelijkertijd (volledig) benut zullen worden. In principe is het werkingsprincipe van de buitenunit min of meer voor L/L en L/W min of meer gelijk lijkt me? Zijn er oplossingen in de markt om beide functies op één buitenunit te combineren (multisplit LW/LL) of is er een reden waarom dat niet kan?
Niemand die hier iets over kan zeggen? Een multi-split buitenunit die een L/W en L/L kan bedienen? Bestaat dat niet? Waarom niet?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:31
assje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Niemand die hier iets over kan zeggen? Een multi-split buitenunit die een L/W en L/L kan bedienen? Bestaat dat niet? Waarom niet?
Dat los je toch op d.m.v. een fancoil voor hoog aan de wand ?

Dan prik je die gewoon op het watercircuit et voila, L/W en L/W/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
B-lex schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:42:
Dat los je toch op d.m.v. een fancoil voor hoog aan de wand ?

Dan prik je die gewoon op het watercircuit et voila, L/W en L/W/L.
Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn maar dan moet ik een zoneregeling optuigen die ervoor zorgt dat de fancoil zo koud mogelijk gaat maar de vloerverwarming/radiatoren niet of beperkt meedoen om condens te voorkomen.

Dan krijg je dus eigenlijk de situatie dat de warmtepomp alleen de fancoil bedient, gaat dan werken qua flow/capaciteit?

Voordeel van twee losse systemen zou wellicht zijn dat ze beide scherp gedimensioneerd kunnen zijn aangezien beide als back-up voor elkaars functie kunnen dienen in geval van extreme omstandigheden. Met een enkel systeem moet ik wellicht dus een maatje groter (het doel is gasloos) en dat maakt het probleem qua capaciteit wellicht weer groter.

Ik heb me verder nog nauwelijks verdiept in fancoils dus wellicht doorzie ik dit onvoldoende?

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 17-08-2020 13:47 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
assje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn maar dan moet ik een zoneregeling optuigen die ervoor zorgt dat de fancoil zo koud mogelijk gaat maar de vloerverwarming/radiatoren niet of beperkt meedoen om condens te voorkomen.

Dan krijg je dus eigenlijk de situatie dat de warmtepomp alleen de fancoil bedient, gaat dan werken qua flow/capaciteit?

Voordeel van twee losse systemen zou wellicht zijn dat ze beide scherp gedimensioneerd kunnen zijn aangezien beide als back-up voor elkaars functie kunnen dienen in geval van extreme omstandigheden. Met een enkel systeem moet ik wellicht dus een maatje groter (het doel is gasloos) en dat maakt het probleem qua capaciteit wellicht weer groter.

Ik heb me verder nog nauwelijks verdiept in fancoils dus wellicht doorzie ik dit onvoldoende?
Ik weet niet welk koelvermogen je nodig hebt in de ruimte die je denkt te gaan koelen. Wellicht is 18 graden aanvoertemperatuur met een flinke luchtstroom al voldoende? Dat kan je uitrekenen. Op basis daarvan kun je kijken of je met niet-condenserend koelen weg komt, of dat je grover geschut nodig hebt.

Indien condenserend-koelen nodig is heb je inderdaad 2 opties, zonesysteem of een standalone airco.

Indien je L/W machine gaat pendelen zou je ook meer fancoils kunnen toevoegen om andere ruimtes te koelen.

Maar goed, eerst dus even uitrekenen welke capaciteit je nodig hebt voor de koeling. Dan kom je vanzelf op de juiste keuze uit.

Edit: En waar je naar vroeg, dus L/L koudemiddel en L/W in 1 machine, ik ben ze nog niet tegengekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 17-08-2020 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
B-lex schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:49:
Ik weet niet welk koelvermogen je nodig hebt in de ruimte die je denkt te gaan koelen.
Nog niet in beton gegoten maar:
assje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:11:
Het idee dat ik dan ongeveer heb:
  • LW warmtepomp 5-7,5kW voor SWW, vloerverwarming BG en standaard radiatoren verdieping
  • LL warmtepomp 3,5kW(?) voor koelen en eventueel aanvullend verwarmen verdieping
Misschien toch wel een idee om mijn beslissing om de radiatoren boven te handhaven te heroverwegen. Als ik daar fancoils plaats ondervang ik zowel koelen als verwarmen.

Wel een nadeel dat de luchtvochtigheid dan een probleem zou kunnen worden, eventueel in dat geval dus een ontvochtiger noodzakelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 17-08-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
assje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:52:
[...]

Nog niet in beton gegoten maar:

[...]

Misschien toch wel een idee om mijn beslissing om de radiatoren boven te handhaven te heroverwegen. Als ik daar fancoils plaats ondervang ik zowel koelen als verwarmen.
Dat wordt ook veel gedaan. Benedenverdieping vloer als afgifte, en de etages uitrusten met een fancoil per ruimte.

Dan verdeel je het benodigd vermogen over heel veel fancoils (en heel veel luchtverplaatsing). Dan kan je wellicht uit met niet-condenserend koelen. Indien je toch kouder moet kun je vrij eenvoudig de boel in 2 zones splitsen en het leidingwerk dampdicht isoleren. Houd dan wel rekening met een condensafvoer per fancoil.

Mocht je 2 buitenunits kwijt kunnen en echt als een malle willen koelen, dan zou ik altijd voor een losse airco gaan in bestaande (matig) geïsoleerde woningen. Maar je gaf aan dat een tweede buitenunits problematisch is. Dan is dit the next best thing.

[ Voor 17% gewijzigd door B-lex op 17-08-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
B-lex schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:00:
Houd dan wel rekening met een condensafvoer per fancoil.
Dat wordt sowieso heel moeilijk, deze vlieger gaat denk ik alleen op bij niet-condenserend koelen. Ik heb ook niet de ambitie het 21gr in huis te houden, als we het onder de 25 houden is het al best prima (zeker i.c.m. lage luchtvochtigheid).

Eén grote fancoil op een aparte zone voor in het trapgat zou wel geisoleerd en met condensafvoer kunnen.
Mocht je 2 buitenunits kwijt kunnen en echt als een malle willen koelen, dan zou ik altijd voor een losse airco gaan in bestaande (matig) geïsoleerde woningen. Maar je gaf aan dat een tweede buitenunits problematisch is. Dan is dit the next best thing.
Voor mijn bestaande woning is de isolatie prima denk ik, vergeleken met nieuwbouw op zijn best aardig. In hoeverre de 2e buitenunit een probleem hangt af van de plaatsing en daar ben ik nog niet over uit. Eigenlijk wil ik de buitenunit in een soort "schoorsteen-omkasting" op het schuine dak, dan wordt een tweede unit lastig of een raar gezicht.

Maar misschien besluit ik wel het maar gewoon eenvoudig te houden en hang ik de buitenunit aan de muur van de badkamer, dan is een tweede unit niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Daarop inhakende, ik kon het bij de fancoil systemen nog niet zo snel vinden, zijn die fancoils simpelweg aan te sluiten als vervanging van radiatoren ? Ik bedoel qua aanvoer ? Uiteraard zal het aan de zijde van CV wellicht wat veranderd moeten worden.
Ik begrijp dat de afvoer een "condensafvoer" is, moet dat dan direct naar buiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
[...]
Dat is technisch mogelijk, Daikin heeft de MXMxxN serie waarbij er een Daikin Altherma binnenunit op 1 van de poorten kan worden aangesloten. Het max vermogen dat je in deze serie kan krijgen is te laag voor mijn huis, anders had het een optie geweest voor mij om dat te doen. Ik heb er nu alleen 4 airco's aan hangen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
PentaClover schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:36:
Dat is technisch mogelijk, Daikin heeft de MXMxxN serie
Interessant, zou je wellicht nog een kleine hint in de goede richting kunnen geven; ik loop hier vast:
https://www.daikinac.com/...l/m-series-units/#systems

Edit; gevonden:
https://www.daikin.nl/con...%20R-32%20ECPNL19-012.pdf

Zoveel opties te overwegen, ga ik hier ooit uitkomen :X

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 17-08-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:07
Heb een vraag over de benodige flow in de vloerverwarming en de radiatoren boven. Mijn Loria staat ingesteld op circulatiepomp stand 4. Vanuit daar met een 32mm leiding naar de vloerverwarming verdeler met 8 groepen: 6 voor de VV beneden met 15*2 leiding, 1 groep voor radiatoren boven (22mm) en 1 afgedopt voor toekomst badkamer. Mijn groepen voor de vloerverwarming beneden staan ingesteld op 2,5liter per minuut. Lengte is onbekend maar waarschijnlijk afstand 15cm h-o-h en 60m2 in totaal.

Boven wordt de 22mm verdeelt in 3x14 mm. Boven heb ik twee jaga's (100 en 120cm) en een designradiator op de badkamer. Hoe bepaal ik de juiste flow voor de vloer en radiatoren boven?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Interessant, zou je wellicht nog een kleine hint in de goede richting kunnen geven; ik loop hier vast:

Edit; gevonden:

Alles naast elkaar leggen, fancoils zijn ook niet goedkoop, kosten meer dan een split airco zover ik weet.
Daikin is dan een mooie optie met 1 buitenunit, het merk geeft ook vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doek55
In Nederland kun je beter geen fancoil kopen, maar in Italië heb je ze al vanaf €150. Een fancoil die net zo dik is als een T22 radiator heb je vanaf €250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
assje schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

Edit; gevonden:

Als je opties naast elkaar gaat zetten, let dan ook op de subsidies.
Wellicht dat er op deze combinatie units geen subsidie zit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
@assje

In de technical datasheet van mijn 4MXM68N staat dat de volgende buiten units de Hybrid For Multi ondersteunen:

3MXM52N2V1B
3MXM68N2V1B
4MXM68N2V1B
4MXM80N2V1B
5MXM90N2V1B

Dus misschien heb ik je blij gemaakt met een dooie mus, ik heb dat eerder gemist, het is niet de standalone altherma, het is de altherma hybrid binnen unit, die een beperkt vermogen heeft en ontworpen is om samen te werken met een Gas CV ketel. Waarschijnlijk alleen interessant als je niet een al te grote warmte vraag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

doek55 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:21:
In Nederland kun je beter geen fancoil kopen, maar in Italië heb je ze al vanaf €150. Een fancoil die net zo dik is als een T22 radiator heb je vanaf €250.
Er zitten wel fancoils tussen maar zie ook veel convector kachels, ik weet niet of er veel verschil in zit maar kan me voorstellen dat ze niet allemaal goed zijn voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@assje
En de oude folder gevonden van onze zuiderburen:

https://www.daikin.be/con...%20Multi%20Hybride_nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:31
doek55 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:21:
Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
@Ramon_1984 Nog niet. Ik ben aan het uitzoeken waar ik het beste de Innova Airleaf SL600 kan kopen om de radiatoren op de 1e verdieping te vervangen. Ik heb voor deze zomer een indirect gestookte luchtverwarmer aan de warmtepomp hangen om wat ervaring te krijgen met koeling en condens. Zoiets als dit, maar dan oud en gratis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Volgens mij heb ik @Oxellaar ooit eens iets over "Samsung" horen roepen dit dit zou ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Grolsch/@assje Dat was waarschijnlijk in een discussie met mij ;) Heb hier een Samsung DVM S VRF met 4x lucht en 1x hydro staan die nog aangesloten moet worden (voor de winter). Beetje overkill voor de meesten, maar er is ook een keinere "Eco" variant. In Nederland ontiegelijk duur, maar in de UK best te doen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is het niet handiger om een lucht ontvochtiger te installeren en dan vloer flink te koelen ? ipv fan coil / airco?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP15kblrX_7wCotfk9tKQz5DV9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wHIJiEN0qkr8HjlHUBtygcjL.jpg?f=user_large

YouTube: SAMSUNG ECO Heating System heat pump

https://www.topquoter.com/eco-hot-water-and-heating

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 17-08-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had mijn geheugen het toch aardig goed onthouden ;) Wat ik ook nog onthouden heb is dat het geen goedkope oplossing was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Grolsch schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:53:
Had mijn geheugen het toch aardig goed onthouden ;) Wat ik ook nog onthouden heb is dat het geen goedkope oplossing was :P
Maar is dat omdat het een niche product is of heeft het een technische reden? In het plaatje van @BenEco zie ik additioneel alleen een "EEV kit" wat zo te zien gewoon een warmtewisselaar is.

Je bespaart dus een buitenunit maar hebt dat ding extra nodig, dat zou niet persé duur hoeven zijn lijkt me.

Maar goed, ik zou het mezelf wel weer moeilijk maken als ik dit wil dus...
xoror schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:45:
Is het niet handiger om een lucht ontvochtiger te installeren en dan vloer flink te koelen ? ipv fan coil / airco?
Ik ga alleen op de begane grond vloerverwarming aanleggen (en min of meer dus ook alleen BG verwarmen) maar wil juist voornamelijk de verdieping koelen.

Eventuele fancoils zouden op de verdieping moeten komen maar in dat geval zou ik sowieso willen combineren met een ontvochtiger aan de muur (met condensafvoer).

[ Voor 27% gewijzigd door assje op 17-08-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@assje EEV (electronic expansion valve) kit is (afhankelijk van de unit) nodig om koelvloeistof in de goede banen te leiden. Bij de DVM S serie is dat enkel voor bepaalde binnenunits, maar bij de TDM serie is dat wellicht vaker nodig. Het is geen warmtewisselaar, alle leidingen bevatten koelvloeistof vanuit de buitenunit. (Een normale airco en WP hebben ook EEVs, maar dan vaak in de buitenunit ingebouwd.)

Verder denk ik dat de prijs vooral vanwege de niche is. Je komt het eigenlijk alleen tegen in kantoorgebouwen, hotels of andere plekken waar je veel lossen binnenunits wilt aansluiten. Mijn model kan er dacht ik al 64 aan. Ook het prijsverschil (factor 3) geeft al aan dat het niet veel hoeft te kosten, maar wel kan ;) De buitenunit is wellicht wel wat geavanceerder (groter modulatiebereik), maar verder is het veelal hetzelfde.

Ik heb eerder in dit topic trouwens mijn ervaringen gepost met mijn aankoop, dus die kan je ook nog terugzoeken mocht je interesse hebben.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rimco schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:18:
Ik heb eerder in dit topic trouwens mijn ervaringen gepost met mijn aankoop, dus die kan je ook nog terugzoeken mocht je interesse hebben.
Dat ga ik zeker even doen.

Echter, in deze manual:
https://www.climamarket.b...50Hz-HP-Ver1.0_170313.pdf

Zie ik als kleinste variant voor de LW binnenunit 9kW, dat is bijna het dubbel van wat ik verwacht/hoop nodig te hebben (zeker i.c.m. een LL en oversized buitenunit).

Dan is het waarschijnlijk een leuk idee maar voor mijn toepassing niet bruikbaar. Ik moet eerst maar gaan bedenken of ik mijn buitenunit(s) persé boven op het dak wil of dat ik bereid ben ze aan de voorgevel te hangen (dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Bo0bz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:45:
Heb een vraag over de benodige flow in de vloerverwarming en de radiatoren boven. Mijn Loria staat ingesteld op circulatiepomp stand 4. Vanuit daar met een 32mm leiding naar de vloerverwarming verdeler met 8 groepen: 6 voor de VV beneden met 15*2 leiding, 1 groep voor radiatoren boven (22mm) en 1 afgedopt voor toekomst badkamer. Mijn groepen voor de vloerverwarming beneden staan ingesteld op 2,5liter per minuut. Lengte is onbekend maar waarschijnlijk afstand 15cm h-o-h en 60m2 in totaal.

Boven wordt de 22mm verdeelt in 3x14 mm. Boven heb ik twee jaga's (100 en 120cm) en een designradiator op de badkamer. Hoe bepaal ik de juiste flow voor de vloer en radiatoren boven?
Je kunt met een IR thermometer de convectoren afregelen op een delta-t tussen aanvoer en retour van een graad of 3 tot 5. (Afh. van de aanvoertempetatuur). Bij veel meer dt daalt de afgifte flink en bij veel kleinere dt gaan leidingen suizen, terwijl de afgifte niet veel meer toeneemt. En die extra flow kan dan beter worden gebruikt om elders meer flow te krijgen.

Je kunt verder in de datasheet van Jaga opzoeken hoeveel flow ze nodig hebben.

Pagina: 1 ... 114 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.