rykers158 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:11:
Ik sta op het punt om de bestelling te plaatsen voor een extra groep voor het aansluiten van mijn LG 9kw warmtepomp.
Nu zit ik ermee dat ik 3*25A heb. Om selectief te blijven zou ik dus maximaal 16A groep aankunnen, alleen volgens de handleiding trekt de LG maximaal:
Maximum running current 23A
Peak control running current 17A
Rated running current 9.5A
In theorie zou hij dus een keer 23A kunnen trekken. Echter afzekeren op 25A ga ik zeker niet doen, dan is mij de kans te groot dat de smeltzekering er een keer uitgaat.
Als ik vervolgens ga rekenen wat de warmtepomp zelf zou moeten leveren (excl verbruik van pomp en andere zaken), zou ik dan het volgende kunnen stellen:
De laagste COP volgens de tabel is 1,20 bij 45 graden en 5,6kw vermogen. Daar moet je dan dus 5,6/1,2=4,7kw elektrisch vermogen instoppen
De laagste COP waarbij hij nog 9kw levert is 1,85 (bij 65 graden water). Daar moet dan 9/1,85=4,9 kw elektrisch vermogen in.
De laatste is dan maatgevend. Voor 4,9kw elektrisch is 21.3 A nodig. Mogelijk is dan 1,7 A maximaal nodig voor de pomp, etc.
Iets lager dan de maximum running current, maar zeker teveel om met 16A af te zekeren.
Omdat ik geen 65 graden water wil maken, maar maximaal 45 (ik heb alleen radiatoren met ventilatoren) kom ik op het volgende:
45 graden, -20 graden (lijkt mij al uitzonderlijk, -25 zeker).
Dan COP 1.54, vermogen 6.28. Elektrisch 4.1kw, 17,7A
Of bij -15 graden: COP 1.89, Vermogen 6.95. Elektrisch 3.7kw, 16A
Daar komt nog wel een het vermogen bij van pomp, etc. Dus lijkt het verstandig om toch mimimaal met 20A af te zekeren en een klein risico op doorgaan van de smeltzekeringen op de koop toe te nemen?
Alternatief is om te zorgen dat ik niet meer dan 40 graden watertemperatuur gebruik, dan lijkt het wel met 16A te kunnen. Echter twijfel ik of ik dat ga halen met mijn radiatoren. Nu heb ik nog wel de CV ketel achter de hand om het komende winter zeker niet koud te krijgen.
Wat zouden jullie aanraden? 20A automaat of 16A met lagere temperaturen en extra bijverwarmen op een andere manier?