Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste
Acties:

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08:58
Ik woon sinds 1 jaar in een nieuwbouw 2-onder-1-kap. 170m2, beneden keramisch parket en boven pvc. Prima geïsoleerd.
Overal vloerverwarming op 10cm h.o.h. 3200wp aan zonnepanelen, maar wel gas en CV. (Vergunning net voor 1 juli 2018 aangevraagd met gas-aansluiting)

Alles is voorbereid op warmtepomp, maar deze is nog niet echt noodzakelijk voor het verwarmen. Echter met de hete zomers wil ik wel gaan koelen. Opties zijn split unit airco of eventueel een vroege overstap naar warmtepomp. Dit mede om dan het hele huis terug te kunnen koelen.
Nu lees ik in de TS en in meerdere posts nog geen hele positieve verhalen over koelen. Eigenlijk komt het er bottom line op neer, kunnen we (comfortabel) koelen met warmtepomp, of gaat dat niet lukken?

• PentaClover
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 00:14
@Wijnand1980 Dat is heel subjectief en hangt ook af van de bouw van je huis en hoeveel massa je kan afkoelen met de vloer verwarming + warmte pomp.
De een zal zeggen dat het prima gaat, en de ander zal het niet voldoende vinden koelen, en airco's adviseren.
Een koelere vloer zal altijd schelen, of het genoeg is voor jou geen idee.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 06-07 20:24
Wijnand1980 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:04:
Ik woon sinds 1 jaar in een nieuwbouw 2-onder-1-kap. 170m2, beneden keramisch parket en boven pvc. Prima geïsoleerd.
Overal vloerverwarming op 10cm h.o.h. 3200wp aan zonnepanelen, maar wel gas en CV. (Vergunning net voor 1 juli 2018 aangevraagd met gas-aansluiting)

Alles is voorbereid op warmtepomp, maar deze is nog niet echt noodzakelijk voor het verwarmen. Echter met de hete zomers wil ik wel gaan koelen. Opties zijn split unit airco of eventueel een vroege overstap naar warmtepomp. Dit mede om dan het hele huis terug te kunnen koelen.
Nu lees ik in de TS en in meerdere posts nog geen hele positieve verhalen over koelen. Eigenlijk komt het er bottom line op neer, kunnen we (comfortabel) koelen met warmtepomp, of gaat dat niet lukken?
De huidige situatie is heel boeiend. De relatieve luchtvochtigheid is momenteel heel laag. Er kan dus flink gekoeld worden zonder condensatie problemen. Stel nu dat je dit de komende dagen doet, dan werkt het prima. Het beton van de vloer koelt steeds verder af en vormt een prima lage temperatuur buffer. Maar stel dat het na een week gaat onweren en de luchtvochtigheid stijgt aanzienlijk... zaterdag.... De vloer is nu koud en plotseling staat er water op en door de bufferwerking duurt het ook heel lang voor die kou eruit is, ervaring van vorig jaar. Ik stap over op airco, ook prima inzetbaar als er nog een Elfstedentocht komt.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08:42
@Wijnand1980
Heel goed het topic doorlezen en de posts selecteren die koelen met vloerverwarming.
en idd: vloerverwarming is traag.

voor snel bijregelen werkt L/L beter.
Maar met beetje plannen en af en toe deuren flink open of juist al je screens omlaag kan je ook bijsturen

Ik merk dat tot 25 graden wel te doen is, maar daar boven wordt koelen wel fijn.
Dat kan ook al deels door de zon eruit te houden.

[Voor 61% gewijzigd door BarryH op 22-06-2020 21:15]

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:58
Matige werking (ik hou van kou in de zomer) en heel veel finetuning om condensatieproblemen te voorkomen (voor een normaal persoon niet werkbaar, maar misschien wel voor een Tweaker). Dat is (denk ik) het verhaal in een nutshell. Op zeer laag vermogen koelen i.c.m. een binnenunit (split) en/of fancoils/DBE kan misschien nog iets zijn maar als hoofdkoeling...

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• PentaClover
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar de verschillende WP merken, maar het valt me flink tegen hoe scheutig ze zijn met technische informatie. Ik heb natuurlijk helemaal geen behoefte aan flashi folders met foto's van vrolijke mensen en een hoog Trump/WC-eend gehalte waarin wordt beweerd dat hun WP de stilste en de beste ooit is, ik wil natuurlijk weten wat de specs zijn en niet bij +7C maar bij een hele range aan verschillende buiten temperaturen. :(

Is Mitsubishi de enige fabrikant die een data-boek online heeft staan waarin deze info wel te vinden is voor hun producten of zit ik niet goed te zoeken ? :?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 06-07 20:24
PentaClover schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:25:
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar de verschillende WP merken, maar het valt me flink tegen hoe scheutig ze zijn met technische informatie. Ik heb natuurlijk helemaal geen behoefte aan flashi folders met foto's van vrolijke mensen en een hoog Trump/WC-eend gehalte waarin wordt beweerd dat hun WP de stilste en de beste ooit is, ik wil natuurlijk weten wat de specs zijn en niet bij +7C maar bij een hele range aan verschillende buiten temperaturen. :(

Is Mitsubishi de enige fabrikant die een data-boek online heeft staan waarin deze info wel te vinden is voor hun producten of zit ik niet goed te zoeken ? :?
Zoiets of zoek je meer?

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 08:07
Nu nog van de J serie van Panasonic, die heb ik helaas nog nergens kunnen vinden ;)

• PentaClover
Inderdaad, zoiets, bedankt!

En zoals @Heronimo al aangaf, was ik voor panasonic eigenlijk op zoek naar zoiets van het nieuwe J type, en ook van andere merken die warmte pompen leveren die +/- 9kW kunnen leveren bij -7oC, maar ook bij -15oC.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
PentaClover schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:01:
[...]

En zoals @Heronimo al aangaf, was ik voor panasonic eigenlijk op zoek naar zoiets van het nieuwe J type, en ook van andere merken die warmte pompen leveren die +/- 9kW kunnen leveren bij -7oC, maar ook bij -15oC.
Ik vond net een post terug met deze info voor de R32 monoblocks van LG:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 23:16
dirkdeman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:16:
Ik probeer het fenomeen van de minimale afgifte te begrijpen. De minimale capaciteit van de WP begrijp ik: hij moet aan de warmtevraag kunnen voldoen. Maar hij moet die warmte ook kwijt kunnen. Ik zie hier allerlei zaken voorbij komen: hoe ver de WP kan terugmoduleren, hoeveel inhoud (liter) water je in je systeem hebt...
Ter info: wij hebben een huis, 170m2, waarvan 70m2 VVW, de rest met LT-radiatoren. Volgens de warmteverliesberekening is de warmtevraag 6,78kW bij -10C. Ik wil een 400-liter vat voor mijn SWW.

Eigenlijk zijn mijn vragen:
- Heb ik aan de 7kW LG Therma V genoeg, of neem ik beter de 9kW?
- Heb ik nog een buffervat nodig?
- Kan iemand me in Jip-en-Janneketaal uitleggen hoe (en wat) ik moet berekenen voor de minimale afgiftecapaciteit?
Het principe is niet zo moeilijk, de warmtepomp wil je graag rustig en lang laten draaien. Stel dat de pomp in zijn rustigste stand x kW warmte opwekt, dan moet die warmte afgegeven worden om de voorkomen dat de pomp stil valt. Per kW warm je per seconde (1/4.187) liter water 1 graad op (239 ml). Om te zien of de pomp zijn warmte kwijt kan, moet je dus berekenen/inschatten hoeveel warmte je in totaal kwijt kunt in radiatoren, SWW vat etc.. Stel je gebruikt dagelijks 200L warm water van 55 °C en dat water komt met 10 °C je huis binnen, dan kost dat per dag 200 Kg * 45 K(elvin) * 4187 J/kgK = 37.7MJ. En aangezien vermogen in W gelijk is aan energie (J) per seconde (s), duurt het opwarmen van het SWW vat 37.7MJ/(x kW) s, waarbij x het minimale vermogen van je warmtepomp is. Dus bijvoorbeeld voor 3.77 kW duurt het 10.000 s (2 uur en drie kwartier). Dit is een maximale waarde, als de pomp harder draait, dan gaat het vanzelfsprekend sneller. Dit is natuurlijk een Jip-en-Janneke benadering, maar daar vroeg je ook om :) Voor de verwarming kun je een soortgelijke rekensom maken als je weet hoeveel liter water per tijdseenheid hoe ver afkoelt in je radiatoren.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• KoosBusters
  • Laatst online: 08:58
PentaClover schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:01:
[...]

Snelle overzichtelijke toegang is inderdaad lastig.

Ik ben voor globale orientatie op merken gewoon door de commerciële grote brochures heen gegaan. Meestal is er wel een -7 of -10 capaciteit beschikbaar in de tabellen.
De catalogussen die ik had gevonden (hopelijk de laatste versies maar dat was lastig verifiëren):
Daikin [alt]
Panasonic [alt]
Fuijitsu (enkel L/W) [alt]
Mitsubishi Electic (enkel L/W) [alt]
LG (enkel L/W) [alt]

Vervolgens zoeken op de 'datasheet/databook/service manual' van interessante modellen. Bij de Panasonic (split) heb ik bijv. veel uit de service manual [alt] kunnen plukken. Bijv. hoofdstuk 3 met specs om snel tussen de modellen te vergelijken met wat kengetallen, en in Hoofdstuk 20 voor grafieken en tabellen.

Pana Monoblock J kan ik ook nog geen detail data over vinden.

[Voor 4% gewijzigd door KoosBusters op 23-06-2020 00:44. Reden: LG toegevoegd]

• PentaClover
@Heronimo @KoosBusters Bedankt! voorlopig weer wat leesvoer.

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:53
Martin7182 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 23:25:
[...]

Het principe is niet zo moeilijk, de warmtepomp wil je graag rustig en lang laten draaien. Stel dat de pomp in zijn rustigste stand x kW warmte opwekt, dan moet die warmte afgegeven worden om de voorkomen dat de pomp stil valt. Per kW warm je per seconde (1/4.187) liter water 1 graad op (239 ml). Om te zien of de pomp zijn warmte kwijt kan, moet je dus berekenen/inschatten hoeveel warmte je in totaal kwijt kunt in radiatoren, SWW vat etc.. Stel je gebruikt dagelijks 200L warm water van 55 °C en dat water komt met 10 °C je huis binnen, dan kost dat per dag 200 Kg * 45 K(elvin) * 4187 J/kgK = 37.7MJ. En aangezien vermogen in W gelijk is aan energie (J) per seconde (s), duurt het opwarmen van het SWW vat 37.7MJ/(x kW) s, waarbij x het minimale vermogen van je warmtepomp is. Dus bijvoorbeeld voor 3.77 kW duurt het 10.000 s (2 uur en drie kwartier). Dit is een maximale waarde, als de pomp harder draait, dan gaat het vanzelfsprekend sneller. Dit is natuurlijk een Jip-en-Janneke benadering, maar daar vroeg je ook om :) Voor de verwarming kun je een soortgelijke rekensom maken als je weet hoeveel liter water per tijdseenheid hoe ver afkoelt in je radiatoren.
Jij maakt het wel heel erg ingewikkeld ;)

Minimaal vermogen is nooit een probleem tijdens SWW, daar kan de WP altijd zijn vermogen kwijt, alleen in CV bedrijf kan het problemen geven. Stel WP gaat minimaal tot 3KW en je verwarming kan maar 2KW afgeven dan gaat hij pendelen.

Eenvoudigste oplossing Ta omhoog, beste oplossing is juist dimensioneren.

PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente

• develdonk
  • Laatst online: 05-07 23:39
Eens kijken of iemand kan schieten op de nieuwe opstelling die ik voor ogen heb. Ben benieuwd of er iets is waar ik niet aan gedacht heb of wat wellicht beter kan / bottleneck is. O-)

-CV uitgevoerd in 32mm wavin tigris. afgifte is 275m2 vloerverwarming 10cm h-o-h 16mm (in totaal 2km slang en 221L inhoud in vloerverwarmingslang zonder CV)

-Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D met wifi aansluiting (MAC-567IF-E) en voeler voor boiler ( PAC-TH011TK-E)
https://www.instaladorate...z-sw100yha-ersc-vm2c.html

-Senor anti-rollover metalen veervoet voor opstellen buitenunit ivm trillen + komt op stenen bielzen
https://www.loodgietshop....oet-tmbf75-blauw-40-80kg/

-400 Liter speicher WP-TWS-1W 400 1 Wärmetauscher 75 mm Isolierung ErP A - spiraal 4,3m2 oppervlak
https://shop.solarprofi-2...tauscher-75-mm-isolierung

-3-weg schakelventiel Evenes DN 32 (1 1/4), 230V Nieuw
https://www.heiz24.de/3-w...1gUgzKEAQYAyABEgLb_fD_BwE

-2 kW Elektro Heizstab SET Solarspeicher Warmwasserspeicher Puffer Speicher (legionella per 2 weken)
https://shop.solarprofi-2...er-puffer-speicher?c=1200

-Variotherm kunststof verdeler 12 groeps (zonder pomp, max 1,9m3/uur) (1e etage en zolder hebben ook nog samen 10 groepen)
https://www.eco-bouwmater...tof-verdeler-zonder-pomp/

-ultrasone flowmeter DN25
https://dutch.alibaba.com...erlist.0.0.1f7b12a4NsXt4R

-SpiroTrap MB3-DN25
https://www.verwarming-sh...ap-MB3-4/4-Vuilafscheider

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 11025Wp (oost-west 10° Jinko Solar 325 wp Cheetah (1500V)/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera lite+Vera edge+rasp pi 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:45
develdonk schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 02:48:
Eens kijken of iemand kan schieten op de nieuwe opstelling die ik voor ogen heb. Ben benieuwd of er iets is waar ik niet aan gedacht heb of wat wellicht beter kan / bottleneck is. O-)

-SpiroTrap MB3-DN25
Hier is hij nog wat goedkoper, en vanaf 200 euro is pakketpost naar nederland gratis volgens mij was hij in Engeland ergens nog iets goedkoper, maar door gratis verzenden kwam ik hier beter uit.

https://www.selfio.de/hei...3-1-zoll-ig?fs=1193462922

Ik heb deze ook meebesteld, wellicht ook iets voor jou

https://www.selfio.de/hei...irotrap-schlammabscheider

• Grolsch

-CV uitgevoerd in 32mm wavin tigris. afgifte is 275m2 vloerverwarming 10cm h-o-h 16mm (in totaal 2km slang en 221L inhoud in vloerverwarmingslang zonder CV)

-Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D met wifi aansluiting (MAC-567IF-E) en voeler voor boiler ( PAC-TH011TK-E)
https://www.instaladorate...z-sw100yha-ersc-vm2c.html

-Senor anti-rollover metalen veervoet voor opstellen buitenunit ivm trillen + komt op stenen bielzen

-400 Liter speicher WP-TWS-1W 400 1 Wärmetauscher 75 mm Isolierung ErP A - spiraal 4,3m2 oppervlak
https://shop.solarprofi-2...tauscher-75-mm-isolierung

-3-weg schakelventiel Evenes DN 32 (1 1/4), 230V Nieuw
https://www.heiz24.de/3-w...1gUgzKEAQYAyABEgLb_fD_BwE

-2 kW Elektro Heizstab SET Solarspeicher Warmwasserspeicher Puffer Speicher (legionella per 2 weken)
https://shop.solarprofi-2...er-puffer-speicher?c=1200

-Variotherm kunststof verdeler 12 groeps (zonder pomp, max 1,9m3/uur) (1e etage en zolder hebben ook nog samen 10 groepen)
https://www.eco-bouwmater...tof-verdeler-zonder-pomp/

-ultrasone flowmeter DN25
https://dutch.alibaba.com...erlist.0.0.1f7b12a4NsXt4R

-SpiroTrap MB3-DN25
e.e.a. is een beetje afhankelijk of je naregeling toepast, en of je nachtverlaging toepast.

Als je geen naregeling hebt kun je met Ta 26 graden het minimale vermogen (4,7KW bij Tbuiten +15) kwijt in 275m2 vloer.

Als je wel nachtverlaging toepast zijn die extra KW's van de SW100YAA wel wenselijk tov de SW75YAA.

• xoror
  • Registratie: november 1999
  • Nu online
Trouwens, we hebben naregeling waarbij je temp kan instellen per kamer. Vanwege de WTW zal hele huis toch vergelijkbare temperaturen krijgen in alle kamers. De vraag is dan hoe nuttig naregeling is icm WTW met een goed geisoleerde schil. Gevoelsmatig heb je niets aan die thermostaten per kamer?!

Iemand die dat weet? @Andrehj

• Grolsch
Is een hele lange discussie, ik heb geen WTW en wel naregeling per vertrek.

In de prakijk staat de verwarming op de slaapkamers zo'n 5 dagen per jaar aan (setpoint 18 graden) alleen als het erg koud en winderig is worden de slaapkamers verwarmd.

zomers daarintegen wordt er wel volop gekoeld op de slaapkamers.

Ik zou niet weten hoe ik dit "automatisch" handmatig had moeten regelen, elke keer de ventielen met de hand open en dicht draaien?

Met WTW zal de temperatuur egaler zijn.

Ik ben in ieder geval blij met onze keuze, en zou het de volgende keer niet anders doen.

[Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 23-06-2020 08:42]

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:42:

In de prakijk staat de verwarming op de slaapkamers zo'n 5 dagen per jaar aan (setpoint 18 graden) alleen als het erg koud en winderig is worden de slaapkamers verwarmd.

Ik zou niet weten hoe ik dit "automatisch" handmatig had moeten regelen, elke keer de ventielen met de hand open en dicht draaien?

Met WTW zal de temperatuur egaler zijn.

Ik ben in ieder geval blij met onze keuze, en zou het de volgende keer niet anders doen.
Voor zover ik het begrijp zou je dan in de zomer het koelen beneden aansturen (dus boven alles open?), zo lang het beneden niet is afgekoeld, loopt het boven mee. Maar je heb gelijk dat boven wel meestal warmer is. De WTW zou dit dan weer uiteindelijk compenseren.

Wanneer je met naregeling een bepaalde kamer extra koelt, wordt dit misschien teniet gedaan door de WTW. Want hij zal vanzelf warmere lucht uit andere vertrekken bij mengen.

Vooropgesteld wil ik wel graag per kamer kunnen instellen, alleen vraag ik me af of dat wel werkt met WTW en goed geisoleerde schil. Als dat niet goed werkt, kan ik beter de centen in andere dingen stoppen

• dirkdeman
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 03-07 16:07
Heronimo schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:37:
[...]
Ik vond net een post terug met deze info voor de R32 monoblocks van LG:
[...]
Volgens dat schema is de capaciteit bij 2C nog maar 4,2kW voor de 7kW versie... :? Ik heb dit gisteren nagevraagd bij LG Therma, die verwezen naar Centercon, en die verwezen weer naar 'uw installateur'. Daar kom je dus ook geen steek verder mee.

• JanAllElectric
  • Laatst online: 22:55
dirkdeman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Volgens dat schema is de capaciteit bij 2C nog maar 4,2kW voor de 7kW versie... :? Ik heb dit gisteren nagevraagd bij LG Therma, die verwezen naar Centercon, en die verwezen weer naar 'uw installateur'. Daar kom je dus ook geen steek verder mee.
uit een post van een andere tweaker voor de 9kW:

LG MHM091M.U43 + Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE

• xoror
  • Nu online
dirkdeman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:03:
[...]

Kijk je wel in de goede kolom ? op p28 staat toch 5,95kW bij A2/W35 ? voor de HM071M. Die 4,2 is voor de 5kW versie?

• Grolsch
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Voor zover ik het begrijp zou je dan in de zomer het koelen beneden aansturen (dus boven alles open?), zo lang het beneden niet is afgekoeld, loopt het boven mee. Maar je heb gelijk dat boven wel meestal warmer is. De WTW zou dit dan weer uiteindelijk compenseren.

Wanneer je met naregeling een bepaalde kamer extra koelt, wordt dit misschien teniet gedaan door de WTW. Want hij zal vanzelf warmere lucht uit andere vertrekken bij mengen.

Vooropgesteld wil ik wel graag per kamer kunnen instellen, alleen vraag ik me af of dat wel werkt met WTW en goed geisoleerde schil. Als dat niet goed werkt, kan ik beter de centen in andere dingen stoppen
Als ik koel heb ik alles (behalve de badkamer) open staan.
Als ik verwarm staan default de slaapkamers + garage op 18 graden ingesteld, die in de praktijk dus niet veel verwarmen (garage is eerder afgekoeld in vergelijking met de slaapkamers en loopt dus wel met enige regelmaat mee met verwarmen, vooral bij oostenwind).

Ik lees hier wel eens dat men de slaapkamers probeert waterzijdig in te regelen, maar al knijp je ze nog zo hard, een beetje flow is en blijft altijd meer als geen flow.
Nu vinden wij een warme slaapkamer ook absoluut niet comfortabel, dat speelt ook mee.

En juist zomers zullen de slaapkamers het warmste zijn (warmte stijgt op) en dan heb je daar dus de meeste koel behoefte, dus als je alle slaapkamers geknepen hebt i.v.m. verwarmen 's winters, dan kun je zomers alles weer omgooien.

Nu is dat het werk op zich niet, maar toch, in deze tijd als het anders kan :P

Maar bij WTW heb je inderdaad minder last van temperatuurverschillen, hoeveel dat is kan ik niet beoordelen want ik heb geen WTW :P

[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 23-06-2020 09:15]

• sgsdebruijn
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06-07 14:11
Iemand al bekend met de optie om de ELGA in koel of verwarmmodus te zetten middel een relay switch, das toch wel erg handig.

https://energiepionier.nl...-met-fibaro-relay-switch/

Helaas heb ik een Loria en geprobeerd contact te hebben met Techneco maarja daar zit zo'n afstopper aan de telefoon dus kwam niet in gesprek met de service afdeling.

Dit zou toch een mooie optie zijn op de Loria, toch @Chris_82

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Als ik koel heb ik alles (behalve de badkamer) open staan.
Als ik verwarm staan default de slaapkamers + garage op 18 graden ingesteld, die in de praktijk dus niet veel verwarmen (garage is eerder afgekoeld in vergelijking met de slaapkamers en loopt dus wel met enige regelmaat mee met verwarmen, vooral bij oostenwind).

Ik lees hier wel eens dat men de slaapkamers probeert waterzijdig in te regelen, maar al knijp je ze nog zo hard, een beetje flow is en blijft altijd meer als geen flow.
Nu vinden wij een warme slaapkamer ook absoluut niet comfortabel, dat speelt ook mee.

En juist zomers zullen de slaapkamers het warmste zijn (warmte stijgt op) en dan heb je daar dus de meeste koel behoefte, dus als je alle slaapkamers geknepen hebt i.v.m. verwarmen 's winters, dan kun je zomers alles weer omgooien.

Nu is dat het werk op zich niet, maar toch, in deze tijd als het anders kan :P

Maar bij WTW heb je inderdaad minder last van temperatuurverschillen, hoeveel dat is kan ik niet beoordelen want ik heb geen WTW :P
Wij vinden warme slaapkamers ook niet fijn. Maar we hebben 2 scenarios laten rekenen. slaapkamers op 22 graden mee laten lopen of op 18 houden. In beide gevallen scheelt het vrijwel niets wat je aan capaciteit nodig heb. Ben alleen beetje bang dat de WTW de kamers toch warmer gaat maken omdat de afgegeven energie toch uiteindelijk ergens heen moet gaan. De overweging is om dat geld dan in te zetten voor een enthalpiewisselaar om de lucht vochtigheid te regelen.

Dus WTW ervaringsdeskundigen icm vloerverwarming :) Kan met de vloerverwarming icm WTW de temp per kamer goed regelen (dus delta van 4 a 5 graden bijv). komt u maar!

• JanAllElectric
Voor de potentiële LG Therma V monoblock (HM091MU43) kopers.

Ik heb goede ervaringen met Emundia.si in Slovenië. Snelle communicatie (binnen 24 uur antwoord) en goede prijzen. 6 juni besteld en 19 juni geleverd. Netjes een dag van te voren gemeld. Kleine beschadiging door transport aan het ventilatierooster en na contact wordt een nieuw rooster opgestuurd.

LG Therma V 9 kW € 3050 incl BTW (6 juni overigens nog € 2650 ;) )
wifi module € 95
Fernox TF1 magnetisch filter € 125
verzendkosten € 150

• Grolsch
@xoror een dT van 4 á 5 graden lukt zelfs zonder WTW niet, dus daar kan ik je wel een antwoord op geven :P

met een graad of 3, hooguit 4 houdt het bij mij (type C) wel op.

Als je de woonkamer op 21,5 graad hebt, en daarboven zit een slaapkamer, die krijg je in een moderne woning niet op 16,5 graden (in verwarmingsmodus / 's winters), niet met type C, en al helemaal niet met D (WTW).

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:29:
@xoror een dT van 4 á 5 graden lukt zelfs zonder WTW niet, dus daar kan ik je wel een antwoord op geven :P

met een graad of 3, hooguit 4 houdt het bij mij (type C) wel op.

Als je de woonkamer op 21,5 graad hebt, en daarboven zit een slaapkamer, die krijg je in een moderne woning niet op 16,5 graden (in verwarmingsmodus / 's winters), niet met type C, en al helemaal niet met D (WTW).
Ruk :/ De opgegeven deltas waren misschien ook wel extreem :P
21 beneden, 18 boven in de winter is prima.
Het gaat eigenlijk vooral in de zomer, lukt het om daar 2 a 3 graden delta te krijgen?
dus bijv 24 beneden liefst zo laag mogelijk boven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Die klep is in NL iets goedkoper te krijgen, en je bespaart dan ook nog op de vracht.
Heb dit al meerdere malen hier aangegeven.
Is trouwens wel een prima keuze, dat merk, draait hier nu bijna 2 jaar ;)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• dirkdeman
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Kijk je wel in de goede kolom ? op p28 staat toch 5,95kW bij A2/W35 ? voor de HM071M. Die 4,2 is voor de 5kW versie?
Ik zit op pagina 4 van de PDF (pagina 11 in de reader), bij 'Specifications'.
Bij 'heating' staan 2 temperaturen: DB en WB (Dry Bulb / Wet bulb). Voor de 7kW variant is de capaciteit volgens dit schema als volgt:
Tb7 35: 7
Tb7 55: 5.5
Tb2 35: 4.2

Aan de andere kant kan ik me het niet voorstellen omdat ze overal adverteren dat de R32 LG tot -10 z'n volledige capaciteit behoudt... het lijkt me dat dit een oud staatje is van een vorige variant ofzo. Maar goed, zowel LG Klima als Centercon hebben blijkbaar geen zin om erin te duiken :(

• JanAllElectric
dirkdeman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Ik zit op pagina 4 van de PDF (pagina 11 in de reader), bij 'Specifications'.
Bij 'heating' staan 2 temperaturen: DB en WB (Dry Bulb / Wet bulb). Voor de 7kW variant is de capaciteit volgens dit schema als volgt:
Tb7 35: 7
Tb7 55: 5.5
Tb2 35: 4.2

Aan de andere kant kan ik me het niet voorstellen omdat ze overal adverteren dat de R32 LG tot -10 z'n volledige capaciteit behoudt... het lijkt me dat dit een oud staatje is van een vorige variant ofzo. Maar goed, zowel LG Klima als Centercon hebben blijkbaar geen zin om erin te duiken :(
In dit databook staan in 6.2 alle specs:
https://www.irishellas.co...c-R32,50Hz-_5BPM5-01D.pdf

• Grolsch
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:34:
[...]

Ruk :/ De opgegeven deltas waren misschien ook wel extreem :P
21 beneden, 18 boven in de winter is prima.
Het gaat eigenlijk vooral in de zomer, lukt het om daar 2 a 3 graden delta te krijgen?
dus bijv 24 beneden liefst zo laag mogelijk boven.
Vanwege de natuurkundige wetten zal het boven altijd warmer zijn dan beneden.
Vooral bij ons omdat we beneden vloer en plafondkoeling (vloerkoeling van de 1e verdieping) hebben.
Boven zitten onze slaapkamers direct onder de dakconstructie en hebben alleen vloerkoeling.

Ik weet niet of jij nog een 2e verdieping of zolderverdieping met vloerkoeling hebt/krijgt :?

• xoror
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:52:
[...]

Vanwege de natuurkundige wetten zal het boven altijd warmer zijn dan beneden.
Vooral bij ons omdat we beneden vloer en plafondkoeling (vloerkoeling van de 1e verdieping) hebben.
Boven zitten onze slaapkamers direct onder de dakconstructie en hebben alleen vloerkoeling.

Ik weet niet of jij nog een 2e verdieping of zolderverdieping met vloerkoeling hebt/krijgt :?
Ja ik denk dat ik daar mazzel mee heb. Ik heb nog een zolder waar ook vloerverwarming in zit. Dus daar kan ik het ook koelen om de slaapkamers op de 1e koeler te krijgen.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 08:09

CurlyMo

www.pilight.org

Zijn er hier mensen die in het verleden de geluidsdemping bij rjTec hebben besteld? Kunnen jullie aangeven wat de ervaringen daarmee zijn? Zijn jullie net zo enthousiast als Robert?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• xoror
  • Nu online
@dirkdeman Daar staat gewoon 7kw bij 2. Wel indrukwekkend dat hij tot -7 het vermogen kan vast houden. (vraag me af wat het geheim is, hopelijk niet elektrisch element ofzo). Geluid is wel 'fors'.

• JanAllElectric
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:01:
[...]

@dirkdeman Daar staat gewoon 7kw bij 2. Wel indrukwekkend dat hij tot -7 het vermogen kan vast houden. (vraag me af wat het geheim is, hopelijk niet elektrisch element ofzo). Geluid is wel 'fors'.
De LG monoblocks hebben geen ingebouwd element. Verder zag ik dat er een stille modus is die je zelf in een schema kan in/uitschakelen.

[Voor 10% gewijzigd door JanAllElectric op 23-06-2020 10:05]

• dirkdeman
xoror schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:01:
[...]
R32 en een vorm van flash-injectie, eigenlijk net zoals bij de Zubadans en de T-CAPs. Snap niet dat Pana die niet in een 7kW variant aanbiedt, maar goed...

• dirkdeman
JanAllElectric schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:03:
[...]
De LG monoblocks hebben geen ingebouwd element. Verder zag ik dat er een stille modus is die je zelf in een schema kan in/uitschakelen.
Inderdaad! Ze zijn wel optioneel bij te bestellen, maar dan ligt de prijs nog steeds een stuk onder die van een T-CAP.

• Huubkuh
  • Laatst online: 29-06 15:48
Ron6363 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Mocht je in de buurt van Roosendaal wonen dan ben je van harte welkom.
Ik woon niet in de buurt van Roosendaal maar een keer komen luisteren of het geluid dat ik hoor normaal is zou ik wel fijn vinden. ik hoor wel dat er verschillende buitenunits zijn voor de ELGA. Ik heb een toshiba buitenunit.

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:15
Nu het weer warmer (heet) gaat worden deze week, zit ik toch weer te stoeien met de (vloer)koeling via m'n Vaillant L/W-warmtepomp. Althans, meer met de VRC700 om alles in te stellen. Het lijkt allemaal simpel met een minimale buitentemperatuur waarna de warmtepomp van mij mag koelen, maar er lijkt geen beweging in te zitten. Iemand hier met ervaring met een Vaillant en hoe in te stellen?

Niks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 03-07 21:37
Even een kleine opmerking mbt een aantal berichten die ik hier langs zie komen.
Het gaat er om dat je in een goed geïsoleerde woning met ventilatie + wtw niet veel temperatuurverschil tussen de vertrekken kunt creëren. En dat zou dan komen door de WTW.

Dat is natuurlijk maar ten dele waar.

Stel je hebt een wtw systeem waarbij wordt afgezogen uit keuken, toilet en badkamer en lucht wordt toegevoerd in de slaapkamers en woonkamer. De hal/overloop zijn de zogenaamde overstroomvertrekken.

Denk even aan een wintersituatie waarbij het buiten 0°C is en binnen 20°C (woonkamer/keuken/hal). De afvoerlucht die naar de wtw gaat is dan ca 20°C. Vanwege het rendement van de WTW wordt de naar binnen geblazen lucht niet opgewarmd naar 20°C maar minder. Mijn Brink WTW zou volgens de specs 82% moeten terugwinnen. De binnenkomende lucht is dan dus 16,4°C. Deze lucht komt dus ook in de slaapkamers terecht. Dus zo lang de slaapkamers niet beneden de 16,4°C zijn, worden ze niet opgewarmd door de binnenkomende verse lucht.

Wat in het hele verhaal vergeten wordt, is dat er ook nog een aanzienlijk warmtetransport plaats vindt tussen de vertrekken. En dat komt door het ontbreken van isolatie tussen de vertrekken!

Dus bijvoorbeeld warmtetransport van woonkamer naar slaapkamers. Als je een goed geïsoleerde woning hebt, is het warmteverlies uit een slaapkamer niet zo groot en de warmtetoevoer uit de woonkamerplafond / slaapkamervloer kan aanzienlijk zijn.

Er stelt zich in de slaapkamer een evenwichtstemperatuur in, waarbij de warmtetoevoer naar de slaapkamer (vanuit de woonkamer via plafond/vloer) + de evt. warmtetoevoer dmv ventilatielucht (als deze warmer is dan de slk.temp.) gelijk is aan de warmteafvoer naar buiten via gevels, glas en evt via het plafond naar de evt. nog koudere zolder.

Het kan dus best zijn dat deze evenwichtstemperatuur 18°C is. En veel mensen vinden dat te warm.

Enigste oplossing is om de scheidende wanden/vloeren/plafonds tussen de vertrekken te isoleren, zodat het warmtetransport binnen het huis beperkter wordt en daardoor de evenwichtstemperatuur op de slk. omlaag gaat.

Er zijn wel al proefprojecten in aanbouw waarbij deze binnenisolatie wordt toegepast. Ik heb gehoord dat Saxion-hogeschool (Enschede) met zoiets bezig is.

Zwerius Kriegsman

• amarkest
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 06-07 21:05
Aziraphale schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Ja en dan doet hij het wel. Inmiddels heb ik ook contact gehad met Techneco en die komen langs om te kijken waar het probleem zit. Plugwise is ook nog bezig, want na hun eerste doorverwijzing naar Techneco hebben ze nu toch het idee dat het misschien ook wel in de software van Anna kan zitten....
Ben je al verder gekomen met koelprobleem?

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07:26
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Ben je al verder gekomen met koelprobleem?
Nope. Techneco is geweest en kon het niet vinden, maar vermoed dat het in de Anna. Hij had helaas geen extra Anna bij zich, dus er komt nog een vervolgafspraak...

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:00

Wuursj

want worst is al bezet

Zwerius schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:11:

Enigste oplossing is om de scheidende wanden/vloeren/plafonds tussen de vertrekken te isoleren, zodat het warmtetransport binnen het huis beperkter wordt en daardoor de evenwichtstemperatuur op de slk. omlaag gaat.
In mijn HSB wanden (boven zijn dat alle tussenwanden en alle tussenvloeren) komt wel isolatie. Enerzijds voor geluid maar ook voor warmte meer lokaal te kunnen regelen.
De WTW gaat zo weinig mogelijk staan pompen door elke verblijfsruimte van Co2 sensor te voorzien. En badkamers van vochtsensor. Zo hoop het rondpompen van warmte zo veel mogelijk te limiteren.

En op die manier denk ik toch vooral alleen op de BG te kunnen stoken en het boven op zo'n 17 graden max. te kunnen houden. Ik weet alleen niet of dat met alleen inregelen lukt dus hou naregel opties nog even open.

[Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 23-06-2020 15:44]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• amarkest
Aziraphale schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:34:
[...]

Nope. Techneco is geweest en kon het niet vinden, maar vermoed dat het in de Anna. Hij had helaas geen extra Anna bij zich, dus er komt nog een vervolgafspraak...
Kom er net achter dat de koelknop op de Elga niet geactiveerd was. Nu koelt ie wel. Verder staat de koelactivatiegrens op 22 resp 20 voor deactivatie. Dit ter test.

Anna gateway versie is 4.0.19

Elga firmware is 16.0

• Aziraphale
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Kom er net achter dat de koelknop op de Elga niet geactiveerd was. Nu koelt ie wel. Verder staat de koelactivatiegrens op 22 resp 20 voor deactivatie. Dit ter test.

Elga firmware is 16.0
Ik zal straks even kijken welke versie ik heb, maar bij mij deed hij bij deze instellingen niks....

• Zwerius
Wuursj schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:38:
[...]

In mijn HSB wanden (boven zijn dat alle tussenwanden en alle tussenvloeren) komt wel isolatie. Enerzijds voor geluid maar ook voor warmte meer lokaal te kunnen regelen.
De WTW gaat zo weinig mogelijk staan pompen door elke verblijfsruimte van Co2 sensor te voorzien. En badkamers van vochtsensor. Zo hoop het rondpompen van warmte zo veel mogelijk te limiteren.

En op die manier denk ik toch vooral alleen op de BG te kunnen stoken en het boven op zo'n 17 graden max. te kunnen houden. Ik weet alleen niet of dat met alleen inregelen lukt dus hou naregel opties nog even open.
Ik heb in mijn HSB woning ook isolatie zitten in het woonkamerplafond/slaapkamervloer en het lukt me toch wel om de slaapkamers een graad of 5 kouder te houden (in het stookseizoen ;) )

Zwerius Kriegsman

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:00

Wuursj

want worst is al bezet

Zwerius schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ik heb in mijn HSB woning ook isolatie zitten in het woonkamerplafond/slaapkamervloer en het lukt me toch wel om de slaapkamers een graad of 5 kouder te houden (in het stookseizoen ;) )
Mooi. Maar is dat met een WTW?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Zwerius
Wuursj schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:37:
[...]

Mooi. Maar is dat met een WTW?
Ja

Zwerius Kriegsman

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06-07 15:43
Hier ook een WTW (Comfoair Q600) en we stoken alleen op de BG en in de badkamers (21,5gr). We hebben in onze renovatie vrij goed geïsoleerd; dak Rc=7,5, wanden Rc=5,5, tussenwanden Rc=2,5, verlaagde plafonds Rc=3,5 en zoveel mogelijk luchtdicht gemaakt.

Afgelopen winter werden de onverwarmde ruimtes niet kouder dan 19 graden. Nu hadden we helaas nog geen deur tussen de BG en de hal dus de warmte 'verdween' zo naar boven. Nu zit die deur er wel dus ik ben benieuwd naar volgende winter, het mag van mij in de slaapkamers wel een paar graden koeler..

• PentaClover
Heeft iemand hier ervaring met de Daikin Altherma 3H HT ?
Naast dat de buiten unit er strak uit ziet en dit een hele stille is, zie ik in de installatie handleiding dat deze 2 zones van verschillende temperatuur ondersteund.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:24
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:42:

Dat is één van de redenen waarom wij WTW hebben, icm luchtdicht bouwen en geen ventilatieroosters. Dan zijn wind en kou veel minder van invloed op het binnenklimaat.
Dat heb ik opgelost door op de verdiepingen twee verdelers (eentje voor de badkamers en eentje voor de slaapkamers) toe te passen, die elk te voorzien van een elektrisch bediende kogelkraan en die weer te laten schakelen (NO en NC) door de cooling active output van de WP. Nu zijn de badkamers alleen actief bij verwarmen (daar wil je niet koelen ivm condens) en de slaapkamers alleen bij koelen.
Ik ook, want ik had alleen een tweetal kleppen nodig, geen ingewikkelde besturing. Maar ik weet uiteraard pas over een jaar of zo of dit daadwerkelijk gaat bevallen, want ik woon er pas over een maand.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:24
PentaClover schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:00:
Heeft iemand hier ervaring met de Daikin Altherma 3H HT ?
Naast dat de buiten unit er strak uit ziet en dit een hele stille is, zie ik in de installatie handleiding dat deze 2 zones van verschillende temperatuur ondersteund.
Ik ken em niet, maar die twee zones ondersteunt Mitsubishi ook (en ik denk Panasonic ook wel, maar weet dat niet meer zeker).

• Me Albert
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 05-07 17:50
Panasonic ondersteunt ook 2 zones en is lekker stil.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• develdonk
Naalroc schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Die klep is in NL iets goedkoper te krijgen, en je bespaart dan ook nog op de vracht.
Heb dit al meerdere malen hier aangegeven.
Is trouwens wel een prima keuze, dat merk, draait hier nu bijna 2 jaar ;)
Ik heb zojuist 7-8 pagina;s van forumposts van je doorgenomen maar kan nergens het web adres vinden waar je deze gekocht hebt. Weet je zeker dat het een forumpost was en geen PM of heb je het adres wellicht nog een keer (ff uit je gmail of hotmail trekken?)

DWTW 2,3m, Ecodan 7,5kw, 11025Wp (oost-west 10° Jinko Solar 325 wp Cheetah (1500V)/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera lite+Vera edge+rasp pi 4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
Andrehj schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:14:
[...]

Dat is één van de redenen waarom wij WTW hebben, icm luchtdicht bouwen en geen ventilatieroosters. Dan zijn wind en kou veel minder van invloed op het binnenklimaat.

[...]

Dat heb ik opgelost door op de verdiepingen twee verdelers (eentje voor de badkamers en eentje voor de slaapkamers) toe te passen, die elk te voorzien van een elektrisch bediende kogelkraan en die weer te laten schakelen (NO en NC) door de cooling active output van de WP. Nu zijn de badkamers alleen actief bij verwarmen (daar wil je niet koelen ivm condens) en de slaapkamers alleen bij koelen.

[...]
En zo maakt een ieder zijn eigen keuze's, en ik "ken" je al vrij lang in dit topic, en jij hebt er in ieder geval goed over nagedacht.

Als ik naar de financiele verschillen kijk denk ik dat het nog wel meevalt wat ik extra kwijt ben.

9 thermostaten, een vrachtje van de motortjes en 2 Danfoss regelaars, jij hebt een extra verdeler, elektrisch bediende kogelkranen. Al met al verwacht ik niet dat dit mij 1K extra gekost heeft ten opzichte van jouw oplossing. Op de bouw van een woning natuurlijk peanuts, en ik krijg er veel comfort voor terug.

ff 1 slaapkamer promoveren tot kantoor en de temperatuur met 1 druk op de knop van desbetreffende ruimte verhogen naar 21,5 graad kan zelfs mijn vrouw op dit moment.

Brand beneden in de woonkamer de houtkachel (over financieel slecht rendabele investeringen gesproken >:) ) dan worden alsnog de badkamer, garage en eventueel slaapkamers verwarmd.

Allemaal zaken die mij hebben doen besluiten voor dit systeem te kiezen, maar heel begrijpelijk dat jij jouw keuze's gemaakt hebt.

• Aziraphale
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:54:
[...]

Elga firmware is 16.0
Ik heb het gecheckt en ik zit bij Anna op 4.0.19 en de Elga weet ik het nummer niet, maar dat is de nieuwste. Vorige week heeft de monteur hem namelijk ook geflashed.

De Anna geeft nu wel aan dat hij in cooling mode is en er staat ook een ventilatortje in beeld, maar de buitenunit blijft stil. Er gaat dus ergens iets mis in het signaal van de Anna naar de Elga, maar wat...?

• amarkest
Aziraphale schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Ik heb het gecheckt en ik zit bij Anna op 4.0.19 en de Elga weet ik het nummer niet, maar dat is de nieuwste. Vorige week heeft de monteur hem namelijk ook geflashed.

De Anna geeft nu wel aan dat hij in cooling mode is en er staat ook een ventilatortje in beeld, maar de buitenunit blijft stil. Er gaat dus ergens iets mis in het signaal van de Anna naar de Elga, maar wat...?
dit is mn ELGA koellijn

ANNA koelinstelling:

[Voor 14% gewijzigd door amarkest op 23-06-2020 19:53]

• Aziraphale
Net even gekeken en bij het meekijken stond dat de buitenunit aan was voor koelen, maar ho maar. Bleek dat (waarschijnlijk door de firmware update, ik heb nu 16.6) de instellingen weer op standaard stonden, dus ik heb Ymin op 19 gezet, Ymax op 21 laten staan (waarom heb jij hem op 20?) en "Koelen aan bij Dt" van 3 naar 2 gezet. Verbinding verbroken en daar begint me dat kreng toch te draaien.... 8)7 |:( :X :X }:O Schiet mij maar lek....

Zou dit nu allemaal te maken gehad kunnen hebben met dat "Koelen aan bij Dt = 3"? Ik zie overigens nog geen effect op de Ta en Tr, maar misschien komt dat zo nog...

Edit: Ok, koelmodus aan en hij is nu al aan zijn tweede runnetje op 334 watt bezig, maar effect op de Ta is nog 0. Als hij in testmodus koelt dan zie je die Ta omlaag vliegen, maar nu blijven Ta en Tr heel stabiel op 23,5 en 23,8. Gaat dus nog niet echt zoals gewenst...

[Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 23-06-2020 20:01]

• amarkest
Aziraphale schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Edit: Ok, koelmodus aan en hij is nu al aan zijn tweede runnetje op 334 watt bezig, maar effect op de Ta is nog 0. Als hij in testmodus koelt dan zie je die Ta omlaag vliegen, maar nu blijven Ta en Tr heel stabiel op 23,5 en 23,8. Gaat dus nog niet echt zoals gewenst...
klopt. ANNA foutje denk ik. Ta en Tr lijken in realtime coolmode niet te worden weergegeven.
in testmode wel.

ELGAtool doet 't goed.

• amarkest
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:05:
[...]

klopt. ANNA foutje denk ik. Ta en Tr lijken in realtime coolmode niet te worden weergegeven.
in testmode wel.

ELGAtool doet 't goed.
@Aziraphale Op zich wel aardig dat ie kan koelen, maar je hoeft er niet veel van te verwachten.

wat voor koelunit ga je binnenshuis gebruiken? (vvw, jaga briza of eigen knutsel?)

• Aziraphale
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:05:
[...]

in testmode wel.

ELGAtool doet 't goed.
In de ELGAtool zie ik inderdaad wel verandering, daar zie ik nu dit:

Ta en Tr lopen daar dus wel terug. Maar goed dat ik mijn dauwpuntbeveiliging in de woonkamer op de Rv heb gezet (bij >= 85% gaat de boel dicht) en niet op de Ta... Wel iets om Plugwise te mailen, want monitoring is nou net wat ik wou met Anna... Zijn er ook andere sensoren die ik zou kunnen gebruiken om Ta en Tr in Domoticz te krijgen? Ik vind het wel fijn om dit een beetje in de gaten te houden.

Mijn instellingen zijn nu zo:

Zou je daar nog iets aan veranderen? Ik zag dat jij de Ymax op 20 hebt staan, vandaar.

Ik koel beneden met de vvw, enkel omdat het kan. Tuinkamer ligt keramisch parket en dat gaf voig jaar prettig koude voetjes, in de woonkamer ligt sinds kort vvw onder lamelparket en dat gaan we dus meemaken. Het beetje aangenamer dan het het maakt is leuk, als ik echt koel wil zitten ga ik wel naar de echte airco op de slaapkamer. :)

[Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 23-06-2020 20:36]

• amarkest
Aziraphale schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:18:
[...]
als ik echt koel wil zitten ga ik wel naar de echte airco op de slaapkamer. :)
Het is puur spielerij voor me. Ik verwacht er niet veel van.
Ik heb nu alleen mbhv ANNA de koeltriggers op 22/20 buitentemp gezet.
Het lijkt erop dat de temp in de woonkamer iets lager is, maar ik heb geen vvw of JAGA brizas.
Ben nog aan t filosoferen of en wat voor koelunit bovenin het trapgat vlakbij de ELGA binnenunit voor koelere lucht kan zorgen. Of DBE fans op de JAGA's beneden. Tr is begrensd op 19c ivm condensvorming. In testmode was de Ta al snel 13c, bij 600w vermogen, dus koelen doet ELGA wel.

Ik neig naar een soort JAGA briza boven in het trapgat, maar hoegroot die moet zijn weet ik nog niet. kan er een convector van 2mtr lang kwijt. Ik heb nog wat DBEfans liggen, die ik daar in kan zetten.Vraag is alleen hoeveel koeling dat oplevert.

• Naalroc
develdonk schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Ik heb zojuist 7-8 pagina;s van forumposts van je doorgenomen maar kan nergens het web adres vinden waar je deze gekocht hebt. Weet je zeker dat het een forumpost was en geen PM of heb je het adres wellicht nog een keer (ff uit je gmail of hotmail trekken?)
je hebt gelijk, deze heb ik een paar keer per PM verstuurd; mag best openbaar dus , "for the record"

Nevada Verwarming
Jos Spierenburg
nevadaverw@upcmail.nl
0624880393

Succes

• Aziraphale
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Het lijkt erop dat de temp in de woonkamer iets lager is, maar ik heb geen vvw of JAGA brizas.
Ben nog aan t filosoferen of en wat voor koelunit bovenin het trapgat vlakbij de ELGA binnenunit voor koelere lucht kan zorgen. Of DBE fans op de JAGA's beneden. Tr is begrensd op 19c ivm condensvorming. In testmode was de Ta al snel 13c, bij 600w vermogen, dus koelen doet ELGA wel.

Ik neig naar een soort JAGA briza boven in het trapgat, maar hoegroot die moet zijn weet ik nog niet. kan er een convector van 2mtr lang kwijt. Ik heb nog wat DBEfans liggen, die ik daar in kan zetten.Vraag is alleen hoeveel koeling dat oplevert.
Ik verwacht er ook niet veel van, zeker niet met de Ta begrenst op 19. Maar het was vorig jaar wel lekker om met je voeten op een koele vloer te zitten... Die Ta van 13 verbaast me overigens wel, want af fabriek staat de koellijn toch op minimaal Ta = 17? Ook in de tesmodus van Anna ging hij bij mij daar niet onder, dus ik mag toch hopen dat hij die instelling op de Elga niet overruled...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 07:03
[...]
Dat koelt best wel: hier een Jaga T21 wisselaar van 140cm lang met ventilatortjes op de zolder. Voorheen altijd boven de 30c op zolder. Nu lekker 25c. Met 16c aanvoer en 19c retour. In het begin zou hij iets van 1kW doen. (Maar als de zolder afkoelt wordt natuurlijk minder.)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• amarkest
Fullpower schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Dat koelt best wel: hier een Jaga T21 wisselaar van 140cm lang met ventilatortjes op de zolder. Voorheen altijd boven de 30c op zolder. Nu lekker 25c. Met 16c aanvoer en 19c retour. In het begin zou hij iets van 1kW doen. (Maar als de zolder afkoelt wordt natuurlijk minder.)
(y) OK da's mooi. Fans blazen omhoog of omlaag?

• Fullpower
amarkest schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:22:
[...]

(y) OK da's mooi. Fans blazen omhoog of omlaag?
Ik laat ze omhoog blazen, omdat kou van nature al de neiging heeft om laag bij de vloer te blijven. Nu stuur het eerst flink omhoog, zodat de hele zolder goed wordt gekoeld. Iets van 1500m3/h totaal :Y

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Martin7182
  • Laatst online: 23:16
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:49:
[...]

Jij maakt het wel heel erg ingewikkeld ;)

Minimaal vermogen is nooit een probleem tijdens SWW, daar kan de WP altijd zijn vermogen kwijt, alleen in CV bedrijf kan het problemen geven. Stel WP gaat minimaal tot 3KW en je verwarming kan maar 2KW afgeven dan gaat hij pendelen.

Eenvoudigste oplossing Ta omhoog, beste oplossing is juist dimensioneren.
Het is maar wat je ingewikkeld vindt. Mijn insteek was alleen dat je met eenvoudige natuurkunde de dimensionering kunt bepalen. Hoe meer je meerekent, hoe nauwkeuriger het wordt. Maar het blijft die ene simpele formule waarbij de soortelijke warmte van water de hoofdrol speelt, even aangenomen je puur water in je leidingen hebt :) Wat betreft vermogen voor SWW, de WP kan daar inderdaad altijd zijn vermogen kwijt als het vat voldoende afgekoeld is. Het lijkt mij toch wel handig om te kunnen bepalen hoe lang de WP nodig heeft om het vat weer op te warmen. "altijd" kan een half uur zijn of een halve dag ;)

• TimoDimo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 06-07 12:11
Weet iemand of er ook terugslagkleppen bestaan die je "uit" kunt zetten? Dus zodat ze aan twee kanten doorstroming toelaten?

Ik las hier over de "stop-terugslagklep", maar als ik daarop zoek kom ik niks geschikts tegen: https://magneetventielshop.nl/terugslag-ventielen.html

• Naalroc
@TimoDimo Die zullen in de hydrauliek ongetwijfeld bestaan, maar voor water???

Je kunt het natuurlijk samenstellen, door parallel aan de terugslagklep een ventiel of kogelkraan te plaatsen, als dan niet elektrisch bediend.

• Robindd
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 06:01

@develdonk, ik ben even benieuwd. Ga je nog een frame tussen de betonnen bielzen plaatsen, of de buitenunit rechtstreeks op deze veren? Deze zouden de beweging er wat uit moeten halen, maar om zomaar even te proberen vindt ik ze net wat te duur voor.

Mijn unit komt morgen thuis aan vanuit Spanje, dus ben ook aan het kijken hoe te plaatsen.. Komt ook net als bij jou op een houten dak van de garage.

PVOutput Youless - 5120Wp 120° OZO | 4480Wp 300° WNW | helling 38° | Goodwe GW6K-DT | Sleeuwijk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TimoDimo
Naalroc schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:28:
@TimoDimo Die zullen in de hydrauliek ongetwijfeld bestaan, maar voor water???

Je kunt het natuurlijk samenstellen, door parallel aan de terugslagklep een ventiel of kogelkraan te plaatsen, als dan niet elektrisch bediend.
Ik zie vaak dat het aanbod in de hydrauliek best divers is. Een stuk uitgebreider dan voor water in ieder geval. Kun je onderdelen uit de hydrauliek misschien gebruiken voor water?

Je kunt het uiteraard samenstellen, maar dat betekent weer gelijk zoveel koppelingen erbij.

• Naalroc
Klopt!
Maar waarom zou je dit willen? Welke toepassing?

• PentaClover
Andrehj schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:16:
[...]

Ik ken em niet, maar die twee zones ondersteunt Mitsubishi ook (en ik denk Panasonic ook wel, maar weet dat niet meer zeker).
Welk model is dat dan ?

En heb je dan echt 2 verschillende zones met eigen aanvoer en retour op de binnen unit, met 2 aparte stook lijnen die je op andere temperatuur kan instellen ?
Bijvoorbeeld zone1: vloer verwarming 25oC en zone 2: radiatoren 35oC ?

• TimoDimo
Naalroc schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:45:
Klopt!
Maar waarom zou je dit willen? Welke toepassing?
Een combinatie van schakelen tussen koeling en verwarmen en een buffervat met mengventiel in een opstelling zoals schema C van warmtepompweetjes.nl.

Ik probeer het zo elegant mogelijk te doen, dus ik probeer te voorkomen een leidingenspaghetti te krijgen. :'( Als ik er een beetje uit ben post ik wel eens een schema.

• develdonk
Robindd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:29:
[...]

@develdonk, ik ben even benieuwd. Ga je nog een frame tussen de betonnen bielzen plaatsen, of de buitenunit rechtstreeks op deze veren? Deze zouden de beweging er wat uit moeten halen, maar om zomaar even te proberen vindt ik ze net wat te duur voor.

Mijn unit komt morgen thuis aan vanuit Spanje, dus ben ook aan het kijken hoe te plaatsen.. Komt ook net als bij jou op een houten dak van de garage.
Goede vraag en hier worstel ik zelf ook nog mee.
De setup is in ieder geval: dak -> rubber -> stenen bielzen -> veer
dan wellicht een rvs staaf (of niet) en dan de warmtepomp.

Hier mijn boodschappenlijstje:

Retro Betonbiels Grijs 12x20x120cm - 64kg
https://www.budget-bestra...nbiels-grijs-12x20x120cm/
Senor anti-rollover metalen veervoet (blauw 40-80kg) -> kant van de compressor
Senor anti-rollover metalen veervoet (groen 15-45kg) -> kant zonder de compressor (is lichter)
https://www.loodgietshop....et-tmbf45-groen-15-45-kg/
RVS 304 RECHTHOEK ONBEHANDELD 60x20x2 130cm
https://www.rvsonline.nl/...ek_a_x_b_x_c-30_x_10_x_15
INSTEEKDOP RECHTHOEK 60x20
https://www.rvsonline.nl/...ek#/262-rechthoek-60_x_20
Aircovent anti-tril tegel rubber 500x500x25
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

kosten: EUR 270 waarvan 144 in de veren gaat zitten om absoluut geen trillingen meer te hebben. Reden waarom ik voor deze setup ga; bielsen liggen wat verder uit elkaar dus zorgt voor betere belasting van het dak en foto van fabrikant veren heeft eenzelfde plaatje in hun folder. Idealiter vind ik ook een leverancier die die knik in het staal (zie hieronder op het plaatje in rood en grijs) kan maken (of rvs) zodat de warmtepomp als het ware rust op de stalen profielen en geheel niet verbonden is wat denk ik nog beter is. Maar aangezien ik de nodige uurtjes online heb gespendeerd en niks heb gevonden ga ik nu maar met alternatief van de RVS rechte koker waarop de warmtepomp gemonteerd wordt. De bielsen op advies van iemand hier in forum van 120cm gepakt ipv 100cm en ook het gewicht kwam dan beter uit (nu precies even zwaar als warmtepomp).

Echter als je zelf nog andere visie hebt of ideen (of iemand anders) ik sta altijd open voor feedback :) (liefst wel met argumentatie).

Mijn laatste puzzelstukje is vervolgens de climeleon weer om de buitenunit te krijgen maar dit komt later wel; zorgen dat er geen trillingen zijn vind ik belangrijker.

FYI, dit is de situatie nu met een kunststof profiel, rubberen doppen en daarop de buitenunit met climeleon wave wat de trillingen nog steeds doorgeeft: https://www.havepe.nl/nl/...ompairco-wave-7/1762/1785

• develdonk
Grolsch schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 07:58:
[...]

e.e.a. is een beetje afhankelijk of je naregeling toepast, en of je nachtverlaging toepast.

Als je geen naregeling hebt kun je met Ta 26 graden het minimale vermogen (4,7KW bij Tbuiten +15) kwijt in 275m2 vloer.

Als je wel nachtverlaging toepast zijn die extra KW's van de SW100YAA wel wenselijk tov de SW75YAA.
zomaar benieuwd hoe je het volgende hebt uitgerekend:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grolsch
develdonk schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 01:55:
[...]

zomaar benieuwd hoe je het volgende hebt uitgerekend:
Met de WTH calculator

275*19=5225Watt
Minimale vermogen van de 100YAA is 4,7KW bij Tbuiten +15.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
[...]

Ik zou eens kijken naar fancoils op Marktplaats. Of nieuw uit Italië halen:
https://www.trovaprezzi.i...one_ventilconvettore.aspx

Je zou, als je de leidingen dampdicht isoleert en condensafvoer aanlegt voor die unit zelfs met temperaturen ver onder het dauwpunt kunnen koelen.

• Heronimo
Fullpower schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Dat is een stuk meer effect dan ik had verwacht bij nog vrij relatief hoge aanvoertemperaturen. Goed om te weten!

Kijk net even op de website van Jaga. Dan zie je dat als je van 7/12/25 koelen naar 17/19/26 gaat je qua koelvermogen zo'n 42% overhoud. Dus als je niet condenserend wil koelen heb je zo'n 2.5 keer zoveel afgiftevermogen nodig.

[Voor 18% gewijzigd door Heronimo op 24-06-2020 10:50]

• alaintje
  • Laatst online: 23:51
Robindd schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Ik heb 600mm sumo's gebruikt. 2 stuks.
Bij mij staan ze op een schuin van ~10graden. Hier een vlak plateau op gemaakt met wat houten spieen, schuine pur platen, daarna underlayment er op en aan de 'hoge' zijde een houten balk gemaakt van de underlayment van 17x8cm.
Uiteindelijk alleen underlayment nodig gehad voor de kleur en wat pur en hard glaswol, daarna heef de dakdekker dit bekleed.
Het gaat hier om een 5H. Op 55Hz (max geloof ik) hoor je dit eigenlijk niet binnen, ik weet niet of ik er onder zou kunnen slapen, maar met het zachtste briesje buiten hoor je dit al niet meer.
Ik zal je binnenkort nog een foto van binnen sturen, er zitten geloof ik 1 houten balk onder het plateau welke weer op een stalen balk rust.

Ik ga nog 2 bielzen van 1 meter onder de bigfoots monteren maken zodat de unit wat minder kiept en iets hoger staat zodat hij niet tegen sneeuw komt te blazen. Wel jammer dat de 5H zo relatief hoog is.
Momenteel ben ik bang dat, op de plek waar hij staat, hij omver kan waaien. Daarnaast is in een windgang staan niet goed voor de wp, volgens alle fabrikanten. Dus ik moet de achterkant nog een windscherm geven (ook zodat ik hem zelf niet meer zie).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:41

Piper

No guts, no glory

Wij krijgen in principe een Nibe F2120-12 bij onze nieuwbouwwoning. We hadden in het bestek aangegeven dat de WP het tot -15 buitentemp. warm moet kunnen krijgen, iets strenger dan de standaard isso normen dus. Ik kan nergens vinden hoe ver deze kan terug moduleren, ik wil ook geen probleem krijgen dat ie z’n minimale warmte niet kwijt kan, nu kan ik ook nog een F2120-8 kiezen.. De hele toko is ook ruim het bouwbesluit voorbij geïsoleerd en met oog op passieve zon-verwarming ontworpen..

De warmteverliesberekening geeft inderdaad ongeveer 8kW bij -15. Heeft er iemand ervaring of meer documentatie om te bepalen of dit mogelijk een probleem wordt?

[Voor 13% gewijzigd door Piper op 24-06-2020 11:33]

• Fullpower
Heronimo schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Dat is een stuk meer effect dan ik had verwacht bij nog vrij relatief hoge aanvoertemperaturen. Goed om te weten!

Kijk net even op de website van Jaga. Dan zie je dat als je van 7/12/25 koelen naar 17/19/26 gaat je qua koelvermogen zo'n 42% overhoud. Dus als je niet condenserend wil koelen heb je zo'n 2.5 keer zoveel afgiftevermogen nodig.
Klopt. Flink grote convectors nodig. En dan nog blijft vocht in huis issue. Momenteel gaat het prima, maar als het dauwpunt omhoog gaat wordt het minder effectief. Dst levert automatisch een hogere temperatuur op huis. Voorlopig nog steady 24.5c. Probleem met condenserend koelen is je alles moet isoleren: convectors, leidingen en overal moet zorgen voor condensafvoeren. En dat is in een bestaand huis bijna niet te doen. Maar het zou veel beter werken: meer koelvermogen en overal ontvochtiging. Maar ja, ik kan niet alles hebben. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06-07 16:42
Ik draai sinds gisteren een testopstelling met industriële cv verwarmer als fancoil voor koeling. Deze staat op zolder met de uitblaas naar het luik van de vlizotrap. Dit werkt bovenverwachting goed, want alle slaapkamers koelen lekker af.

Met Ta +5°C krijg ik er ongeveer 4kW doorheen. De limiet ligt rond de Ta +9°C aangezien mijn Mitsubishi SW75YAA tot nu toe niet lager gaat dan 2,7kW. Misschien dat de Ta straks bij Tb 30°C nog iets hoger kan.

De hoeveelheid condens valt zelfs bij Ta +5°C mee. De ongeïsoleerde slang naar de fancoil wordt nat, maar drupt nauwelijks. De fancoil zelf produceert natuurlijk wel veel condens.

• Grolsch
Piper schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:32:
Wij krijgen in principe een Nibe F2120-12 bij onze nieuwbouwwoning. We hadden in het bestek aangegeven dat de WP het tot -15 buitentemp. warm moet kunnen krijgen, iets strenger dan de standaard isso normen dus. Ik kan nergens vinden hoe ver deze kan terug moduleren, ik wil ook geen probleem krijgen dat ie z’n minimale warmte niet kwijt kan, nu kan ik ook nog een F2120-8 kiezen.. De hele toko is ook ruim het bouwbesluit voorbij geïsoleerd en met oog op passieve zon-verwarming ontworpen..

De warmteverliesberekening geeft inderdaad ongeveer 8kW bij -15. Heeft er iemand ervaring of meer documentatie om te bepalen of dit mogelijk een probleem wordt?
Nibe Warmtepompen zijn prachtige stille apparaten met een keurige COP, maar 2 nadelen, 1 = de prijs, en 2 = het opgegeven vermogen.

In tegenstelling tot bijv. de Mitsubishi's (en ook sommige pana's, de T-cap modellen) haalt de Nibe niet het opgegeven vermogen vermeld in de type aanduiding bij Tbuiten temperaturen onder 0 (net wanneer je het nodig hebt).

Zo doet de F2120-12 vermoeden dat het om een 12KW WP zou gaan, maar deze doet "slechts" 8KW bij -10 en Ta 35

Zo doet de F2120-8 vermoeden dat het om een 8KW WP zou gaan, maar deze doet "slechts" 5KW bij -10 en Ta 35

Bron: Pagina 54

Als ik de tabellen mag geloven is het minimale vermogen voor zowel de 8 als de 12 variant identiek (rond de 3KW thermisch)

Ik ben niet zo thuis in de Pana's, maar bijvoorbeeld de 7,5KW Mitsubishi (SW75YAA) doet het dus al aanzienlijk beter qua vermorgen als de 12KW Nibe. De SW75YAA levert bij -10 8,4KW, bij -15 levert deze nog 7,3KW (Waar de 12KW Nibe nog "maar" 6,5KW levert). Veel kouder gaat het niet worden in NL :P

[Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 24-06-2020 11:50]

• amarkest
doek55 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:44:
Ik draai sinds gisteren een testopstelling met industriële cv verwarmer als fancoil voor koeling. Deze staat op zolder met de uitblaas naar het luik van de vlizotrap. Dit werkt bovenverwachting goed, want alle slaapkamers koelen lekker af.

Met Ta +5°C krijg ik er ongeveer 4kW doorheen. De limiet ligt rond de Ta +9°C aangezien mijn Mitsubishi SW75YAA tot nu toe niet lager gaat dan 2,7kW. Misschien dat de Ta straks bij Tb 30°C nog iets hoger kan.

De hoeveelheid condens valt zelfs bij Ta +5°C mee. De ongeïsoleerde slang naar de fancoil wordt nat, maar drupt nauwelijks. De fancoil zelf produceert natuurlijk wel veel condens.
met een LVmeter zou je de WP bv op 80%LV kunnen blokkeren.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Piper schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:32:

Sowieso heb je altijd de optie om met een verwarmingselement de koudste dagen te overbruggen. 🙂

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Heronimo
doek55 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:44:

Hoeveel graden denk je nu lager te zitten in de kamers dan zonder het koelen?

Waarom zou je de Ta hoger willen? Volgens mij is het juist gunstig om met zo'n lage temperatuur te koelen. Je haalt dan veel water uit de lucht door condensatie waardoor de luchtvochtigheid in huis lekker laag blijft. En daarmee loop je ook minder risico dat je ineens overal condens hebt als het weer omslaat.

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 06-07 16:42
Dat is moeilijk te zeggen, maar ik merk al dat het vermogen met hogere Ta niet genoeg is om de temperatuur op de slaapkamers te laten dalen. Die hoge Ta is om te testen wat het modulatiebereik van de SW75YAA is bij hoge Tb. Op dit moment, met Tb 31°C op de buitenunit, komt er 2,5kW uit bij Ta 12°C. Ik ga nu weer op Ta 5°C draaien, dat is inderdaad goed voor het ontvochtigen.

• DJT
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 06-07 15:43
Welke Ta gebruiken jullie bij het koelen?

Ik ben hier nu de vloer aan het koelen en met een Ta=15 en nog geen condensvorming op de leidingen/koppelingen (leidingen zijn geïsoleerd en de verdeler is van kunststof).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heronimo
DJT schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:46:

Ik ben hier nu de vloer aan het koelen en met een Ta=15 en nog geen condensvorming op de leidingen/koppelingen (leidingen zijn geïsoleerd en de verdeler is van kunststof).
Denk dat het grootste risico zit in een koude vloer als het weer ineens omslaat. Zo'n massa is niet in een paar tellen weer warm.

Daarom zou ik proberen te zorgen dat de bovenkant van de vloer niet onder de 18 graden zakt. Dit zou je bijvoorbeeld af en toe kunnen meten met een infrarood thermometer.

En je kan natuurlijk in de gaten houden of er een weersomslag aankomt en op tijd stoppen met koelen.

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 08:41

Piper

No guts, no glory

Grolsch schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Nibe Warmtepompen zijn prachtige stille apparaten met een keurige COP, maar 2 nadelen, 1 = de prijs, en 2 = het opgegeven vermogen.

In tegenstelling tot bijv. de Mitsubishi's (en ook sommige pana's, de T-cap modellen) haalt de Nibe niet het opgegeven vermogen vermeld in de type aanduiding bij Tbuiten temperaturen onder 0 (net wanneer je het nodig hebt).

Zo doet de F2120-12 vermoeden dat het om een 12KW WP zou gaan, maar deze doet "slechts" 8KW bij -10 en Ta 35

Zo doet de F2120-8 vermoeden dat het om een 8KW WP zou gaan, maar deze doet "slechts" 5KW bij -10 en Ta 35

Bron: Pagina 54

Als ik de tabellen mag geloven is het minimale vermogen voor zowel de 8 als de 12 variant identiek (rond de 3KW thermisch)

Ik ben niet zo thuis in de Pana's, maar bijvoorbeeld de 7,5KW Mitsubishi (SW75YAA) doet het dus al aanzienlijk beter qua vermorgen als de 12KW Nibe. De SW75YAA levert bij -10 8,4KW, bij -15 levert deze nog 7,3KW (Waar de 12KW Nibe nog "maar" 6,5KW levert). Veel kouder gaat het niet worden in NL :P
Maar zolang je maar rekent met de goede gegevens maakt het geen bal uit hoe Nibe z’n pomp noemt. Al heet ‘ie 2120-50 of 2120-2 maakt voor het vermogen niet uit ;)

Dat beide Nibe’s hetzelfde minimale vermogen hebben is wat ik zocht maar niet goed had gelezen, dank daarvoor. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Grolsch
Piper schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:35:
[...]

Maar zolang je maar rekent met de goede gegevens maakt het geen bal uit hoe Nibe z’n pomp noemt. Al heet ‘ie 2120-50 of 2120-2 maakt voor het vermogen niet uit ;)

Dat beide Nibe’s hetzelfde minimale vermogen hebben is wat ik zocht maar niet goed had gelezen, dank daarvoor. :)
Klopt, zo lang je maar goed rekent en kijkt is er niets aan de hand, maar de vermogensaanduidingen vermeld in de type nummers zijn erg misleiden.

Zo heeft een 7,5KW mitsubishi dus meer vermogen van een 12KW nibe.

En als je op "folderomschrijvingen" gaat vergelijken zou je een 12KW nibe gaan vergelijken met een 11,2KW Zubadan, wat dus feitelijk nergens op slaat.
DJT schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:46:

Ik draai op Ta 14, oppervlakte temperatuur van de vloer wordt zo'n 19,5 a 20 graden.

Ik koel op dit moment in 3 blokken, 1e blok = 1,5 uur van 11.00 tot 12.30, 2e blok is 1 uur van 15.30 tot 16.30, 3e blok is 1 uur van 18.00 tot 19.00.

Op deze manier hou ik m'n huis lekker koel en heb ik geen last van gependel, maar dit is wel een erg "Grolsch specifieke" instelling. Als m'n NTC tweak gelukt is probeer ik gewoon 2 blokken van 3 uur te koelen met een wat hogere Ta (15 of 16 is mijn doel).

Het was vanochtend 20,8 graden in de woonkamer })

Ik verwacht dat het eind van de avond zo'n 22 graden is in de woonkamer.

• Aziraphale
@amarkest en anderen die de koelfunctie op de Elga gebruiken: Wat voor runs maakt hij bij jullie in koelbedrijf? Ik heb nu 15 minuten op +/- 350w, afgewisseld met 5 minuten op +/- 45w.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amarkest
Aziraphale schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:28:
@amarkest en anderen die de koelfunctie op de Elga gebruiken: Wat voor runs maakt hij bij jullie in koelbedrijf? Ik heb nu 15 minuten op +/- 350w, afgewisseld met 5 minuten op +/- 45w.
ongeveer hetzelfde beeld:

• amarkest

• Zwerius
Grolsch schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Het was vanochtend 20,8 graden in de woonkamer })

Ik verwacht dat het eind van de avond zo'n 22 graden is in de woonkamer.
Woonkamer vind ik nog minder belangrijk dan de slaapkamers.
Wat voor temperatuur bereik je op de slaapkamers (voordat je naar bed gaat en als je weer opstaat)?

Zwerius Kriegsman

• Aziraphale
Bij mij dezelfde instelling, alleen heb ik hem op 23 staan bij een Truimte van 25 en Tbuiten van 31.

Pagina: 1 ... 102 ... 105 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True