Wat betreft de KDW; ik vond die opmerkingen van Remkes ook opvallend in zijn speech, maar zijn rapport is wel genuanceerder; hij geeft helder aan dat de KDW geen feilloose maatstaaf is voor gezone natura2000 gebieden, er werden nu ook al vergunning verleend bij uitstoot boven KDW. en er zijn andere factoren die de biodiversiteit van Natura2000 gebieden in gevaar brengen.DevWouter schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:49:
[...]
Remkes poogt vooral om de boeren te paaien door de suggestie te wekken dat er perspectief is, dit terwijl Nederland al op het randje van de klif staat. Daardoor is de enige harde uitspraak, dat de KDW geschrapt moet worden, juist extra opvallend. Zeker omdat daar geen duidelijk alternatief is, noch gesuggereerd wordt hoe dat alternatief tot stand komt. Een alternatief eerst zou ik wel als harde eis er ingezet hebben.
[...]
Hij erkent ook dat KDW een Juridisch houdbare maatregel is.
Daarbij geeft hij in zijn aanbeveling ook aan; dat de KDW vervangen moet worden door een nieuw juridisch houdbaar systeem met het welzijn van de Natuurgebieden als uitgangspunt.
Niet een,twee,drie, KDW schrappen.
Hij geeft ook aan dat voor boeren beleid er gericht moet worden op uitstoot en niet op depositie. Persoonlijk vind ik dat een redelijk argument.
Ik denk dan zelf, dat die twee dingen Depositie in natura2000 en agrarisch beleid voor gericht op uitstoot prima te combineren zijn door middel van gerichte gebiedsplannen en gebiedsindelingen met bijbehorende uitstoot limieten. Waar uitstoot niet alleen op bedrijfprocess maar ook op gebiedsligging word geregeld.
Maar wat niet moet gebeuren is dat de vervanging van KDW voor een ander systeem reden voor vertraging van beleid en stikstof reductie is.
----
Ik moet zeggen ik vind het wel een netjes en ook helder rapport, niet dat ik het overal mee eens ben, dus ik zou zeggen lekker lezen en niet verzanden in de poppetjes die one-liners blaten op TV.
Het blijft een rapport van aanbevelingen, en niet eentje met maatregelen en doelstellingen en richtlijnen. Dus we gaan verder met de tumultueuze tijd waar we met zijn allen nog steeds alleen vragen hebben en geen plan van aanpak dat uitgevoerd gaat worden.
:strip_exif()/f/image/2rAvPC8tuuYhHfXFsV76XVSW.jpg?f=fotoalbum_large)