Kritiek op het rapport van Remkes.
- De titel bevat "Aanzet voor perspectief" en dat laatste woord "perspectief" mag van mij een verboden woord worden
- In het rapport gaat het over "zwalkend beleid", maar er wordt niet expliciet gemaakt wat dat zwalkende beleid is
- De "groeiende kloof tussen randstad en platteland" vind ik zeer zwak, het is benoemen van emotie die nader verklaard wordt door andere zaken dan het huidige conflict. De benoeming is noodzakelijk om de emotie van de boeren te begrijpen, maar je zag meteen dat de discussie zich verplaatste naar de kloof ipv het probleem.
- "Verwachtingen en wensen van de gesprekspartners" gaan vooral over wat de boeren willen.
Opvallende zaken uit het rapport:
- De wens van de boeren om KDW te schrappen omdat het 'ook lastig is voor natuurpartijen', nee flapdrol, zij gebruiken die juist om jullie aan de wet te houden.
- Veel blah-blah over korte termijn oplossingen
- "Dé agrarische sector bestaat niet", doen... doen de boeren nu een Maximaatje!?
- Bij de boeren gaat het duidelijk over geld (verdienmodel), dit is anders dan wat we aan het begin in de media zagen ("het vak voor het leven"-gebrul)
- De boeren zijn gevallen voor het lock-in probleem (wat menig software developer kent. Het is een probleem waarbij je niet meer van een oplossing kan wisselen waardoor je historisch gekozen oplossing uiteindelijk een groot probleem wordt)
Goede zaken in het rapport van Remkes
- "Het kaartje" is nu eindelijk van tafel, die was dankzij de slechte presentatie nogal een stok geworden waar de boeren meesloegen. En door het van tafel te halen is er nu één stok minder. Dat er nu een slechter kaartje voor in de plaats komt (groen, oranje, rood, etc) is dan weer jammer.
- Focus naar emmisie ipv depositie, voor mij meer een semantisch discussie, gezien de negatieve impact van de emmisie het probleem is en niet zozeer de emmisie zelf. Wel handig/noodzakelijk voor de boeren om op te sturen.
Aanbevelingen
- De aanbevelingen die Remkes geeft zijn vooral van de "soft skills", dus hoe men communiceert. Maar dat is met een kleine overheid in mijn ogen onmogelijk, je hebt namelijk een grote overheid nodig als de overheid maatwerk wilt leveren.
- Wel een oproep om meer inhoudelijk te antwoorden, maar daar zie ik een gelegenheid tot DDOS, zeker bij een kleine overheid
- "De denklijn uit dit rapport moet uitgewerkt worden tot een concreet plan. Bij voorkeur mondt dit uit in een gedragen landbouwakkoord."
- Is een gedragen akkoord sowieso al geen harde eis? Een paar "terreurboeren" voorkomt al decennia dat er progressie is.
- Aanbevelingen over de stikstofaanpak zijn allemaal (en echt allemaal) zeer problematisch. Zeker de opmerking over de doelstellingen en tijdpad.
-

De KWD uit de wet halen!? Dat is namelijk het enige objectieve instrument dat een natuurorganisatie heeft om luchtvervuiling tegen te gaan
- "nationale stikstofbank", oh mijn god... Snapt Remkes wel hoe de vervuiling werkt?
- "effectieve buitenlandaanpak", oh mijn... Nee! Nee! Er is import en export, maar de stikstof-probleem is vooral een lokaal probleem. Buitenlandaanpak is alleen intressant bij de grens.
- "nationaal innovatieprogramma"... Hahaha.... Nee, het historisch resultaat is ver van voldoende.
- "Het kabinet moet komen met een echte visie op de landbouw" -> Ugh... Het is niet visie, maar een plan. De visie is al 30 jaar bekend, maar men heeft continue geen plan om het te realiseren!
- "Het is verstandig om stapsgewijs toe te werken naar een zonering" -> Leuk, maar lomp gezegd gaat dat niet werken in Nederland, bovendien vergroot dat de verschil in leefbaarheid
Denklijn voor een integrale aanpak in drie lijnen
In alle eerlijkheid is dit geen onaardig aanpak, maar het probleem is dat "natuurherstel" een ondergeschoven kind is waardoor de starters van deze discussie (natuurorganisaties) niet meegaan, dus naar de rechter en dus weer boeren op de snelweg krijgen.
Verder vind ik de focus op "gebiedsgerichte transitie" geen oplossing, maar hoogstens een middel. Ik snap niet waarom zijn focus op dat onderdeel zo aanwezig is. Ik krijg Amerikaanse gerrymandering beelden van dit verhaal.
Uitwerking korte termijnaanpak
- "Voorkomen dat de natuur verder verslechtert en ervoor zorgen dat de Nederlandse stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden herstellen"
- Leuk, maar niet concreet
- Wel wordt de juridisch eis benoemt terwijl eerder in het rapport de KDW uit de wet gehaald zou moeten worden. Dit rijmt niet.
Uitwerking perspectief
Ga ik kort op zijn: Dit is perspectief voor de emotie van de boeren en emotie is zelden rationeel.
Oh... en weer nadruk op die zonering.
Oh x2... Vooral transitie, maar geen afbouw van boerenbezigheid (en dus geen ruimte voor natuur)
Uitwerking derde lijn: de gebiedsgerichte transitie
Oké, dit moet een grap zijn.
1. Het doel is vooral het verdienmodel van de boeren faciliteren.
2. Men moet "competent en voortvarend" zijn? Die combinatie is niet altijd mogelijk
3. "coalitions of the willing"? En wat als men _NIET_ wilt?
4. Wel de verantwoording verdelen, maar niet de mandaat verdelen om verantwoording te kunnen garanderen?
5. Oh boy... Certificaten