De verontwaardiging over de uitspraak is hierboven uit uitstekend uigelegd, denk ik.
Rest de vraag waarom de uitspraak gedaan wordt, of waarom extra tijd nodig is.
Ik ben bang dat dat laatste helemaal geen relevante vraag is.
Door nu de illusie te wekken dat in (sommige?) gevallen de plannen op de langere baan geschoven kunnen worden, grijpt Hoekstra precies terug op het standaard "beleid" van alle kabinetten Rutte: uitstellen, uitstellen, uitstellen, dan gaat het probleem misschien wel vanzelf weg.
Dat dat nog nooit gewerkt heeft (in tegendeel, het probleem wordt er alleen maar groter van en promoveert helemaal gratis van probleem tot nationale crisis) is voor de huidige generatie bewindslieden, zo leert de geschiedenis, geen enkel argument om het niet te doen.
Ik vermoed dat Hoekstra hoopt dat een deel van de boze boeren (is dat geen Suske en Wiske?) is dat denkt "ah, zie je wel, we gaan toch gewoon door met pappen en nathouden, en er gaat de komende 600 jaar eigenlijk niks veranderen. Laat ik mijn trekker maar eens gebruiken op mijn land ipv de snelweg."
Ik denk niet dat die hoop gegrond is, omdat de geest al te ver uit de fles is. Er is heel bewust keihard geroepen dat het jarenlang vooruitschuiven
meteen moet stoppen, en die uitspraak is meedere keren bevestigd. Ik zou het zelf als boer niet serieus nemen als de fractievoorzitter van een in mijn ogen onbetrouwbare partij nu opeens sussend verklaart dat we toch nog even door kunnen gaan met uitstellen.
Dus ik denk niet dat hij het eventueel beoogd effect ermee bereikt, maar hij oogst wel sowieso de wrok van zijn coalitiegenoten. Handig is het niet te noemen. Maar helaas verbaast het me intussen meer als een politicus met een doordachte, verstandige uitspraak komt, dan als er weer iemand een hoop ophef veroorzaakt door een kortzichtige, ondoordachte onhandigheid. Je lijkt tegenwoordig geen functie in een partij meer te krijgen als je bij het sollicitatiegesprek zelfstandig de deur kunt openen, want dan ben je overgekwalificeerd