CornermanNL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:28:
En zo vergeet ik nog wel iets, maar als de consument aan zijn dagelijkse vleesje en vakantievlucht vasthoudt de vee houdende boer alleen vee houdende boer wil zijn dan komen we absoluut nergens, ja in de problemen.
Het 'probleem' is dat die problemen afgewenteld worden op de hele maatschappij.
Leuk voorbeeld:
Iemand die tegen minimumloon werkt, die krijgt heel veel toeslagen, subsidies en kortingen etc. Wij subsidiëren dus laag betaalde arbeid. Daar is nog wel iets voor te zeggen, totdat je bedenkt wie de grootste afnemers zijn van laag betaalde arbeid. Dat zijn niet de minima, in het middensegment gaat het nog redelijk, maar ga je richting de 'top', dan blijken die mensen veel meer diensten af te nemen.
Ik heb geen privé chauffeur, maar ik betaal wel mee aan de KDV van die chauffeur. 100% luxe product wat gesubsidieerd wordt. Ik heb geen tuinman, geen zwembadjongen, geen kok of au pair, 'PA' of hulpje.
Als je dezelfde lijn doortrekt, dan kom je bij de boeren niet heel erg gunstig uit.
Nog los van alle subsidies die direct worden betaald, wat 'kosten' die boeren nog meer. Bijvoorbeeld het hele water management van NL, dat betalen wij 'allemaal'. Hoeveel tientallen of honderden miljoenen geven we niet uit omdat er toevallig een paar boeren in een uiterwaarde wonen? Dat zijn hele dure grasbalen!
Draai het maar eens om:
Stel we vinden teveel glyfosaat in een riviertje. En aan het riviertje zitten toevallig een stuk of 10 boeren en verder wordt er niks op gedaan. Is dan het niet redelijk om een waterzuiveringsinstallatie te bouwen, op kosten van die 10 boeren, Maar dan gaan die boeren ineens in verzet: "We voldoen aan alle normen van het CTGB". Maar het gaat niet over die normen, het gaat over het resultaat!
Doordat boeren zulke enorme gebruikers van grond, water en chemische stoffen zijn, verspreid over een enorm gebied zijn er enorme bedragen
indirect gemoeid met wat er gebeurd. Het simpelste voorbeeld: Hoeveel mensen zijn er niet bezig met metingen en regels rondom bestrijdingsmiddelen & bemesting? Je denkt toch niet dat de boeren die rekening betalen?