De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 71 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Zewatanejo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:34:

ja ik denk dat dat inderdaad voor de meeste boeren wel geldt als er garantie gegeven wordt op inkomen. Groei is bij boeren meestal geen doel, maar noodzaak om inkomen te behouden.
Als Staghouder daar nou eens net zo voortvarend mee aan de slag ging als van der Wal dat doet met stikstof. Dan zou er veel leed te vermijden zijn.
Zo kan ik het ook.

Overheid vernaggelt mijn bedrijfsplan, dús de overheid moet mijn inkomen maar garanderen. Wereld op zijn kop.

De gemiddelde mens moet een andere baan zoeken, en de boer gaat de snelweg op. Dat is de realiteit.

[ Voor 20% gewijzigd door siggy op 27-06-2022 16:43 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:00

Zewatanejo

Fine Thanks!

siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Zo kan ik het ook.

Overheid vernaggelt mijn bedrijfsplan, dús de overheid moet mijn inkomen maar garanderen. Wereld op zijn kop.
Dat maak jij er van. Jij mag ook 10 keer meer gaan betalen voor je voedsel met een garantie dat die meerprijs terecht komt bij de boer.
Dat doen we dan gelijk voor de hele EU en voor al het voedsel uit de EU. 80% van de Nederlandse landbouwproductie blijft ten slotte binnen de EU en een ongeveer gelijk deel komt uit de EU. Redelijk lokaal dus naar Amerikaanse begrippen.

Mijn punt is vooral dat we hier alleen lijken te kijken naar de producenten als veroorzakers van de problemen, terwijl die oorzaak in minstens gelijke mate aan de consumptie kant ligt.

[ Voor 35% gewijzigd door Zewatanejo op 27-06-2022 17:04 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zewatanejo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Dat maak jij er van. Jij mag ook 10 keer meer gaan betalen voor je voedsel met een garantie dat die meerprijs terecht komt bij de boer.
Alleen komt ons voedsel niet van de Nederlandse boeren, want 80 procent van wat die produceren is bedoeld voor de export. Maar de vervuiling blijft wel 'lekker' hier.

Ons eigen eten komt grotendeels gewoon van buitenlandse boeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:07
Zewatanejo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Dat heeft ze gezegd inderdaad. Maar dat gaat nooit gebeuren. Dit vanwege het juridische element. Dat juridische element is noodzakelijk omdat er gebouwd moet worden. Alleen krimp van de veestapel en het uit productie nemen van landbouwgrond is juridisch waterdicht. Dat hebben we wel geleerd van de PAS. Alle andere maatregelen leveren juridisch gezien gedoe op en zijn daarmee geen optie. Stikstof is niet zozeer een milieukundig probleem, maar vooral een sociaal probleem vanwege de link met woningnood, de noodzaak tot bouw en de daaraan gerelateerde stikstofruimte. En daarmee dus een politiek probleem. Dat gaat van der Wal niet halfslachtig oplossen. Die uitspraken over "andere oplossingen" zijn voor de bühne.
Dat is ongeveer net zo speculatief als Caroline over de 50% reductie van de veestapel. Ja, het is een serieus probleem met consequenties die breder zijn dan enkel de natuur en ja, ik ga ervan uit dat Vd Wal het eindelijk eens serieus wil aanpakken. Maar als ze een plan presenteert met een begroting waarvan 1/3 bestemd is voor uitkoop, dan moet je met goede argumenten komen om op voorhand te zeggen dat die overige gelden wel herbestemd gaan worden richting uitkoop. Als dat het doel was dan had ze beter het plan van het Minfin kunnen gebruiken.

Helaas is nog niet echt duidelijk wat de inhoud van die andere oplossingen is. Dat is idd een groot gemis in de huidige discussie. Maar ga er maar vanuit dat extensivering van de landbouw daar een belangrijk onderdeel van zal uitmaken. En alhoewel dat ook een inkrimping van de veestapel betekent is dat natuurlijk wel iets heel anders dan het uitkopen van boeren.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:32
YakuzA schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Maar als een boer wil boeren, kan hij toch net zo goed of nog beter genieten van 60 koeien dan zo’n legbatterij met 200 koeien bijvoorbeeld?
Voor een paar miljoen subsidie zal die dat echt niet erg vinden?
Of geen vervuilend vee houden, maar gewassen verbouwen? Want waar we (zowel hier als overal in de media) steeds spreken over "boeren" gaat het volgens mij eigenlijk over "veehouders".

offtopic:
En als stadsbewoner mag ik dan volledig vervreemd zijn van het boerenleven, maar volgens mij zitten er in een legbatterij geen koeien ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

migchiell schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Of geen vervuilend vee houden, maar gewassen verbouwen? Want waar we (zowel hier als overal in de media) steeds spreken over "boeren" gaat het volgens mij eigenlijk over "veehouders".

offtopic:
En als stadsbewoner mag ik dan volledig vervreemd zijn van het boerenleven, maar volgens mij zitten er in een legbatterij geen koeien ;)
Volgens mij is een flink deel van het land niet echt geschikt voor gewassen.

Op die zompige veengrond hier in Friesland groeit volgens mij alleen maar gras. Heel her en der zie je wat mais, maar dat is echt een uitzondering.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migchiell
RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Op die zompige veengrond hier in Friesland groeit volgens mij alleen maar gras. Heel her en der zie je wat mais, maar dat is echt een uitzondering.
Bamboe, zodat we geen supervervuilend katoen de halve wereld over hoeven te slepen om kleding van te maken?

Of als er gras groeit dan groeit er vast ook wel klaver, ga je lekker klaverhoning maken.

Of ga lekker innovatief aan de gang met kaas maken van gras zonder dat daar nog een koe tussen hoeft te zitten.

En als er echt niks anders groeit op het land, tsja, dan laten uitkopen, land ombouwen naar natuurgebied, en ergens anders iets anders gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zewatanejo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:20:
[...]
Die is zoals die is, maar het zijn niet de keuzes van de boeren. Het is ze nooit gevraagd (mij en jou trouwens ook niet).
Een beetje een dooddoener, natuurlijk.
Het is niet alsof wetten of het aanwijzen van natuurgebieden uit de lucht komen vallen. Dat zijn altijd democratisch gekozen kabinetten geweest.
De Natura 2000-gebieden zijn onder Balkenende-1 tot stand gekomen. Volgens mij was dat CDA-minister Veerman? (maar pin me er niet op vast). Kan me weldegelijk voorstellen dat menig boer op het CDA stemde in 2002.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:16
Is er nu echt geen gezamenlijke oplossing mogelijk ? Zijn we als samenleving nu echt vervallen tot welles nietes spelletjes met ingegraven standpunten.

Dat de boeren boer willen blijven begrijp ik , maar moet dat perse gigantische koeien en varkens bedrijven zijn ?

Kunnen we niet gewoon de Rabobank (en andere banken) die schuldenvraagstukken overnemen en met de boeren op weg naar een circulaire manier van boer zijn ?

Gewoon weer die zo geroemde nuchterheid die we ooit hadden inzetten en aan de slag gaan met het oplossen van het stikstof probleem.

Dan gaat er onderweg toch nog genoeg mis , blijven praten over papier heeft geen enkel nut meer.

En in vrees dat we veel meer moeten doen dan er nu al bedacht is , omdat we al 20 jaar aan het uitstellen zijn.

Hoog tijd om een praktisch aan de slag te gaan.

En dit geldt voor veel meer sectoren niet alleen de landbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Veel aardappelen ook en suikerbieten nog steeds.
En mais en tarwe zijn ook grasgewassen. Genoeg mest ipv vloeibare stront injecteren, en er wilt best wat groeien hoor. Plantjes willen gewoon een leuke bodem, met wat voedingsstofjes, scheutje water en een beetje licht. En niet elke keer een grasmaaier over hun hoofd.

https://www.wur.nl/nl/show/Grondsoortenkaart.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nou, de boeren hebben hooibalen op de A7 gelegd:
Tussen Groningen en Heerenveen (A7) is de weg versperd doordat er hooibalen op de weg liggen, meldt Rijkswaterstaat. Daarnaast zou bij Boerakker en Leek 'het één en ander op de weg liggen', aldus Rijkswaterstaat. Verkeer wordt omgeleid.
Vive la révolution :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz_lsnH9P4P931-1A9xs41mEqYo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QBQvaxj8a6zH0uHd2zkOKRfi.png?f=user_large

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ze hielden zich altijd aan de wet en hadden de benodigde vergunningen, terwijl anderen (oa Schiphol) dat niet hoefden of er niet op gehandhaafd worden. Wat krom is kun je niet recht praten. In elk geval niet bij een boer.
Dit is sarcastisch bedoelt?

https://www.trouw.nl/nieu...bant-en-limburg~b1017eac/
En dit is er natuurlijk maar 1.
Maar het is natuurlijk ontzettend lastig als boer, dat je mest zichzelf in veel te grote hoeveelheden over het land uitrijdt. We moeten blij zijn dat de snelwegen niet onder de mest terecht zijn gekomen, want die mest die heeft echt een eigen willetje. (Ja dat was dus wel sarcastisch)

Het probleem wat er achter zit is dat bijna alle boeren de grenzen op blijven zoeken. Elke keer is het weer raak. En de andere boeren moeten dan wel mee om te blijven concurreren.
Zouden de boeren zich echter aan de regels houden, tja, dan wordt ons eten iets duurder, maar dan krijgt de NLse boer weer wat lucht. Maar ook de Franse boer, die al jarenlang het tempo van de NLse boeren amper kan bijhouden.
En zo'n Franse boer staat ook te kijken, "Hoe kan dit nou?" En dan blijkt dat de rest gewoon veel beter is in de kluit te belazeren. Soms kun je het nog wegschuiven als incident, zoals met het paardenvlees of fipronil, maar vaak ook niet.

En misschien zit daar wel gewoon de oplossing, handhaving:
https://www.bnr.nl/nieuws...-stallen-werken-niet-goed
https://www.1limburg.nl/n...delijk-aanpak-stalbranden
https://www.boerderij.nl/geen-kind-op-de-trekker
https://www.nieuwsgrazer.nl/topic/126639/ (overbelading)

En dan ook niet flauw zijn, 1ste keer dikke boete, 2de keer tijdelijke sluiting, 3de keer vergunning door de versnipperaar.
Ik denk dat het de belastingbetaler heel veel geld kan schelen. Wat nu vrijwillige uitkoop? Gewoon zoals de rest van NL je een beetje aan de regels houden. En als het dan financieel niet uitkomt? Hoe kan het dan uitkomen bij de buurman?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

XWB schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:57:

[...]

[Afbeelding]
Kunnen we dit niet gewoon zien als een oefening voor onze genie-troepen? Kunnen ze lekker spelen met Buffels en Kodiaks. Want op de politie hoeven we duidelijk niet te rekenen.

Als je nu een ambu of orgaandonatie nodig hebt, ben je sjaak.

Op Twitter ook al wat boerenhelden die dachten dat de vluchtstrook opengooien genoeg was voor een ambu om volgas door te kunnen. Nope, in zo'n situatie kan een ambu maximaal iets van 20 of 30, er mag geen groot snelheidsverschil zijn tussen een hulpverleningsvoertuig en de rest van het verkeer.
sugarlevi01 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:52:
[...]

Veel aardappelen ook en suikerbieten nog steeds.
En mais en tarwe zijn ook grasgewassen. Genoeg mest ipv vloeibare stront injecteren, en er wilt best wat groeien hoor. Plantjes willen gewoon een leuke bodem, met wat voedingsstofjes, scheutje water en een beetje licht. En niet elke keer een grasmaaier over hun hoofd.

https://www.wur.nl/nl/show/Grondsoortenkaart.htm
Dat valt dus enorm tegen op dat zure laagveen.

Het is te nat en te zuur voor veel gewassen. Aardappelen en bieten groeien in klei en zand, niet in veen. In veen rot het gewoon weg.

En ook tarwe en mais hebben het er gewoon moeilijk. De reden dat het hier stikt [haha] van de koeien, is niet omdat Friezen koeienkink hebben, het is de enige manier waarop je veengrond nog een beetje nuttig kan inzetten.

En mocht het groeien, dan zakt je combine of aardappelrooier weg in de blubber.

Er wordt wel gekeken naar natte akkerbouw: https://nos.nl/artikel/21...dmiddel-voor-veengebieden, maar ook daar zijn moeilijkheden, plus ik vraag me af hoe rendabel dat nou is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

XWB schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:57:

[...]

[Afbeelding]
En de politie laat die liggen? Of is dat ook al 'escaleren' vd situatie?

Op een filmpje op nu.nl zie ik de politie lekker met de boeren ouwehoeren. Wat een klucht.

Zoals gezegd, je zult maar net een ambulance nodig hebben, die om moet rijden of te laat komt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:35:
[...]
Een beetje een dooddoener, natuurlijk.
Het is niet alsof wetten of het aanwijzen van natuurgebieden uit de lucht komen vallen. Dat zijn altijd democratisch gekozen kabinetten geweest.
De Natura 2000-gebieden zijn onder Balkenende-1 tot stand gekomen. Volgens mij was dat CDA-minister Veerman? (maar pin me er niet op vast). Kan me weldegelijk voorstellen dat menig boer op het CDA stemde in 2002.
Dit is net zo goed een dooddoener... Los van alle gesteggel over uitstoot rechten, natuurgebieden en wetgeving die rammelt; als het plaatje er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4g7xvPnzLP3LmXKR_3ySzffBOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fGJz1RNr0sRzsQeaungHWAcc.png?f=user_large

Sta je er niet goed op. Hoop gerommel in de marge, maar er moet m.i. gewoon iets gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Kunnen we dit niet gewoon zien als een oefening voor onze genie-troepen? Kunnen ze lekker spelen met Buffels en Kodiaks. Want op de politie hoeven we duidelijk niet te rekenen.

Als je nu een ambu of orgaandonatie nodig hebt, ben je sjaak.

Op Twitter ook al wat boerenhelden die dachten dat de vluchtstrook opengooien genoeg was voor een ambu om volgas door te kunnen. Nope, in zo'n situatie kan een ambu maximaal iets van 20 of 30, er mag geen groot snelheidsverschil zijn tussen een hulpverleningsvoertuig en de rest van het verkeer.

[...]

Het is te nat en te zuur voor veel gewassen. Aardappelen en bieten groeien in klei en zand, niet in veen. In veen rot het gewoon weg.

En ook tarwe en mais hebben het er gewoon moeilijk. De reden dat het hier stikt [haha] van de koeien, is niet omdat Friezen koeienkink hebben, het is de enige manier waarop je veengrond nog een beetje nuttig kan inzetten.

Er wordt wel gekeken naar natte akkerbouw: https://nos.nl/artikel/21...dmiddel-voor-veengebieden, maar ook daar zijn moeilijkheden, plus ik vraag me af hoe rendabel dat nou is.
Landbouw is zo 20e eeuw :+ Zeker als je land te kort hebt, zoals in een klein landje als NL, dan lijkt me hoogtechnologische voedselproductie als in kassen, voedseltorens, hydroponics/aeroponics, vele malen interessanter. We hebben de technologie, het geld, heel veel kennis. Wat zitten we nog in de modder te prutsen als een stel kinderen? Ja, makkelijker gezegd dan gedaan, maar er is zo bizar veel winst daar te behalen.....

En wat vlees betreft, laat dat kweekvlees maar heel snel opkomen, dan gaat de veeteelt vanzelf failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:24:
[...]

Landbouw is zo 20e eeuw :+ Zeker als je land te kort hebt, zoals in een klein landje als NL, dan lijkt me hoogtechnologische voedselproductie als in kassen, voedseltorens, hydroponics/aeroponics, vele malen interessanter. We hebben de technologie, het geld, heel veel kennis. Wat zitten we nog in de modder te prutsen als een stel kinderen? Ja, makkelijker gezegd dan gedaan, maar er is zo bizar veel winst daar te behalen.....

En wat vlees betreft, laat dat kweekvlees maar heel snel opkomen, dan gaat de veeteelt vanzelf failliet.
Van mij mag je, alleen is bouwen op veen ook gewoon klote :P Voor praktisch alles moet je al heien, en dan ook gewoon flink de diepte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:52
siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:25:
[...]

De PAS, beloven dat je in de toekomst minder ging uitstoten zodat je het vandaag toch al projecten kon doen. In de toekomst beloofde reductie bied geen garantie voor vandaag. Draak van een wet. Zie Enron. Creatief boekhouden.
*knip* hou het s.v.p. inhoudelijk, niet op de man spelen.

Wtf heeft Enron met stikstof te maken ? Of de PAS? Dat de PAS van alle kanten rammelde zal niemand ontkennen maar dat is totaal niet het zelfde als een van de grootste strafbare fraude zaken van de Amerikaanse geschiedenis.

[ Voor 9% gewijzigd door defiant op 27-06-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-10 08:55

Dennahz

Life feels like hell should.

siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Want dat is niet zo? Woningsector niet, maar de stilstand in principe wel omdat de boeren weigeren ook maar iets te doen.
De agrarische sector is de grote rotte appel in dit hele verhaal.
Kijk, daar vind ik dat veel mensen de mist ingaan. Er kunnen in principe gewoon huizen gebouwd worden namelijk. Een paar jaar geleden "kon" het strand hier in Zeeland ook niet opgespoten worden i.v.m. stikstof.

Dus eigenlijk neem je een enorm risico (overstroming), puur en alleen omdat je op papier teveel stikstof zou gaan uitstoten. Zijn die regels gewoon niet veel te streng voor een land als Nederland? Natuurlijk moet je er wel een beetje op letten met z'n allen, maar aan de andere kant is het land ook gewoon overbevolkt en produceren we ontzettend veel.

En boeren passen zich al jaren aan aan nieuwe regels. Ken toevallig een boer(in) en het is soms gewoon niet meer te volgen aan welke strenge eisen ze allemaal moeten voldoen. Iedere keer weer dure investeringen, terwijl de omzet gewoon hetzelfde blijft.

Woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen en zie eigenlijk alleen maar familiebedrijven en prachtige boerenvelden vol met groenten staan. Of koeien/schapen in de wei. Die mensen werken keihard voor hun geld en zijn enorm trots op wat ze produceren. Dat verhaal van dat ze een grote rotte appel zijn... zo zien we dat hier in de provincie in ieder geval niet. En zo denken veel meer mensen buiten de randstad. Daarom is er ook zoveel steun voor de boeren... en de BBB in de peilingen :)

Megastallen ben ik zelf ook op tegen trouwens. Niet om het klimaat, maar puur om het dierenwelzijn.

We kopen zelf ook vooral bij boeren uit de streek. En vlees komt van de lokale slager (die zelf ook koeien heeft staan voor de slacht, allemaal gewoon in het weiland ipv megastallen).

[ Voor 7% gewijzigd door Dennahz op 27-06-2022 18:46 ]

Twitter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Dennahz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Kijk, daar vind ik dat veel mensen de mist ingaan. Er kunnen in principe gewoon huizen gebouwd worden namelijk. Een paar jaar geleden "kon" het strand hier in Zeeland ook niet opgespoten worden i.v.m. stikstof.

Dus eigenlijk neem je een enorm risico (overstroming), puur en alleen omdat je op papier teveel stikstof zou gaan uitstoten. Zijn die regels gewoon niet veel te streng voor een land als Nederland? Natuurlijk moet je er wel een beetje op letten met z'n allen, maar aan de andere kant is het land ook gewoon overbevolkt en produceren we ontzettend veel.

En boeren passen zich al jaren aan aan nieuwe regels. Ken toevallig een boer(in) en het is soms gewoon niet meer te volgen aan welke strenge eisen ze allemaal moeten voldoen. Iedere keer weer dure investeringen, terwijl de omzet gewoon hetzelfde blijft.

Woon zelf in Zeeuws-Vlaanderen en zie eigenlijk alleen maar familiebedrijven en prachtige boerenvelden vol met groenten staan. Of koeien/schapen in de wei. Die mensen werken keihard voor hun geld en zijn enorm trots op wat ze produceren. Dat verhaal van dat ze een grote rotte appel zijn... zo zien we dat hier in de provincie in ieder geval niet. En zo denken veel meer mensen buiten de randstad. Daarom is er ook zoveel steun voor de boeren... en de BBB in de peilingen :)

Megastallen ben ik zelf ook op tegen trouwens. Niet om het klimaat, maar puur om het dierenwelzijn.

We kopen zelf ook vooral bij boeren uit de streek. En vlees komt van de lokale slager (die zelf ook koeien heeft staan voor de slacht, allemaal gewoon in het weiland ipv megastallen).
Dus jij kent alleen het idyllisch plaatje en plakt dat op de hele sector? Is dat niet net zo fout wat ik doe?

Veestapel in 2019
kippen 97 miljoen
varkens 12 miljoen
runderen 3,9 miljoen
geiten 0,6 miljoen

Met 17 miljoen inwoners is dat een flinke veestapel.

En als de landbouw voor bijna de helft debet is aan alle stikstofuitstoot in NL, dan is het vrij naief om te zeggen, nee zij hoeven niks te doen. Toch?

Check ook even deze post: TheGhostInc in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen"

Dat BBB in de peilingen zegt helemaal niks. Geeft alleen maar aan dat de propaganda en twijfelzaaierij die ze uitkraamt werkt. Ofwel, ze roept wat mensen willen horen ipv wat mensen moeten horen: feiten. Want het is gewoon een feit dat er te veel stikstofuitstoot is. Zie kaartjes hierboven. Het is geen papieren probleem zoals jij impliceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

GrooV schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:41:
[...]

*knip*

Wtf heeft Enron met stikstof te maken ? Of de PAS? Dat de PAS van alle kanten rammelde zal niemand ontkennen maar dat is totaal niet het zelfde als een van de grootste strafbare fraude zaken van de Amerikaanse geschiedenis.
Enron ging ook creatief boekhouden met toekomstige winsten. Net als de PAS die toekomstige stikstofreductie meenam zodat er wel stikstof uitgestoten mocht worden. Misschien weet ik van niks, maar ik zie daar wel overeenkomsten. Nog niet gerealiseerde resultaten van de toekomst die nu al effect hebben. Hoe is dat ooit mogelijk geweest. En dit is het resultaat.

[ Voor 18% gewijzigd door defiant op 27-06-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Dus jij kent alleen het idyllisch plaatje en plakt dat op de hele sector? Is dat niet net zo fout wat ik doe?

Veestapel in 2019
kippen 97 miljoen
varkens 12 miljoen
runderen 3,9 miljoen
geiten 0,6 miljoen

En als de landbouw voor bijna de helft debet is aan alle stikstofuitstoot in NL, dan is het vrij naief om te zeggen, nee zij hoeven niks te doen. Toch?

Check ook even deze post: TheGhostInc in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen"

Dat BBB in de peilingen zegt helemaal niks. Geeft alleen maar aan dat de propaganda en twijfelzaaierij die ze uitkraamt werkt. Ofwel, ze roept wat mensen willen horen ipv wat mensen moeten horen: feiten. Want het is gewoon een feit dat er te veel stikstofuitstoot is. Zie kaartjes hierboven. Het is geen papieren probleem zoals jij impliceert.
Denk dat wij het over verschillende soorten boeren hebben ja. Wat ik wil voorkomen is dat de lokale boer met z'n familiebedrijf de dupe gaat worden van deze maatregelen. Die megastallen met duizenden koeien/varkens die het daglicht nooit zien ben ik ook zeker tegen.

En begrijp me niet verkeerd: ze mogen als sector in het geheel zeker wel wat doen aan de uitstoot, maar in de media lees ik dan termen als "onteigenen" en een citaat van minister van der Wal: "Heel veel boeren zijn aan de beurt" lees, dan begrijp ik wel dat je als boer niet zomaar gaat lopen wachten tot je bedrijf gesloten wordt.

Waar ik zelf bang voor ben, is dat boeren onteigend / uitgekocht gaan worden en dat hun land dan uiteindelijk volgegooid wordt met huizen. Wat we écht nodig hebben zijn meer bomen. Veel meer bomen :)

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Waar ik woon, ergens in de driehoek Leeuwarden, Sneek en Heerenveen, is er echt niks idyllisch aan het boerenbestaan.

De "natuur" hier is een groene woestijn. De enige bomen staan langs de wegen, Zo af en toe eens een struikje wat tegen de slootkant kan groeien, maar dan houdt het ook wel op eigenlijk. Weidevogels zijn er nauwelijks, het stikt hier wel van de reigers en de ooievaars doen het een stuk beter, maar lepelaars, grutto's en kieviten? Zie ze nooit. Roofvogels zijn ook zeldzaam.

Biodiversiteit zie je vooral in de berm, de gemeentes maaien sinds een paar jaar minder, en op een paar plekken zijn bijenweides gemaakt.

En de geur, kolere. Ik woon er, vanwege omstandigheden, alweer te lang, maar de geur van gier is nog steeds niet te harden. En het is gewoon overal.

Natuurlijk zijn er vast gebieden waar het heus wel leuk is, de boerenbedrijfjes, Maar niet hier in Friesland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Dennahz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Denk dat wij het over verschillende soorten boeren hebben ja. Wat ik wil voorkomen is dat de lokale boer met z'n familiebedrijf de dupe gaat worden van deze maatregelen. Die megastallen met duizenden koeien/varkens die het daglicht nooit zien ben ik ook zeker tegen.

En begrijp me niet verkeerd: ze mogen als sector in het geheel zeker wel wat doen aan de uitstoot, maar in de media lees ik dan termen als "onteigenen" en een citaat van minister van der Wal: "Heel veel boeren zijn aan de beurt" lees, dan begrijp ik wel dat je als boer niet zomaar gaat lopen wachten tot je bedrijf gesloten wordt.

Waar ik zelf bang voor ben, is dat boeren onteigend / uitgekocht gaan worden en dat hun land dan uiteindelijk volgegooid wordt met huizen. Wat we écht nodig hebben zijn meer bomen. Veel meer bomen :)
Ik ben het heel hartelijk eens met alles wat je zegt. Lijkt me logisch dat een megastal zowel in kwantiteit als in concentratie veel erger is dan een dergelijke boer zoals jij omschrijft. Zeg, maar meer de traditionele boer uit de boeken. En dat de minister specifiek díe boeren aanspreekt. De grootste uitstoters moeten aangepakt worden, dan kom je automatisch bij die megastallen uit. Lijkt me raar als bijvoorbeeld 'de traditionele boer' met net 100 koeien, dan 1 koe weg moet doen, maar dat die megastal ook 1% reduceert, maar nog altijd wel een megstal blijft. Dat zet geen koeien op de dijk.

En inderdaad, we hebben gigantisch veel bomen en echte natuur nodig. Maar ik vrees dat dat al helemaal een onbegaanbare weg is.

[ Voor 10% gewijzigd door siggy op 27-06-2022 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Veestapel in 2019
kippen 97 miljoen
varkens 12 miljoen
runderen 3,9 miljoen
geiten 0,6 miljoen

Als iedere Nederlander (17M) 100 gram vlees eet per dag hebben we minder dan 20% van bovenstaande aantallen nodig om in onze eigen voedselvoorziening te voorzien. En dan importeren we nu zelf ook nog "het betere" vlees. Krimp de veestapel in, ga hier een betere kwaliteit vlees maken en verkoop dat voor het hogere bedrag wat we nu ook willen betalen voor beter vlees uit het buitenland. Dat lijkt me een win-win situatie. Stikstofprobleem opgelost, boerenbedrijven houden inkomsten op peil en dat ook nog eens met minder werk want minder dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Je bevestigd mijn punt dat velen in Nederland zijn vervreemd van boeren. Je wordt geen boer omdat je ondernemer wilt zijn. Je wordt boer omdat je dat leven kiest. Vaak omdat het onderdeel is van je identiteit, van je familiegeschiedenis en je passie. Als je geld wilt verdienen kies je wel een ander vak. Tsja, toevallig zijn ze dan bij RVO inderdaad een ondernemer.
Als dat het uitgangspunt is, dan vinden boeren het vast niet erg om het op iets kleinere schaal te gaan doen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21
Benieuwd of de boeren nog steeds als sympatiek worden gezien na hun acties. Van het AD liveblog:
quote: AD 19:13
Boze boeren hebben maandagmiddag tientallen knotwilgen omgezaagd in de Krimpenerwaard in Zuid-Holland uit protest tegen het stikstofbeleid. Honderd bomen aan de Benedenberg in Bergambacht moesten het ontgelden, aldus veehouder en actievoerder Floor de Jong.

De kaalslag is het ultieme actiemiddel, vindt De Jong. ,,De knotwilgen zijn net onder de knot afgezaagd, een teken van het kaalslagbeleid van de regering. De bomen zijn nu ten dode opgeschreven. Die overleven dit niet.”
Linkje: https://www.ad.nl/gouda/b...me-aan-het-hart~a7b2d9d6/
quote: AD 19:21
19:21

Op de A12 bij tussen Ede en Veenendaal werd vanmiddag een ambulance die met spoed iemand vervoerde, gehinderd door protestacties van boeren. Boeren blokkeerden alle banen van de A12, inclusief de vluchtstrook, waardoor de ambulance niet verder kon rijden. Het duurde een aantal minuten voordat een trekker besloot om uit te wijken.
(geen linkje)
quote: AD 19:51
Ze kregen niet de support waar ze voor kwamen en dus dumpten boze boeren vanmiddag stront voor het Stadhuis in Apeldoorn. Ook staken ze strobalen en pallets in brand, voor het oog van kooplui die nog bezig waren hun kraam leeg te ruimen van de warenmarkt eerder op de dag.
Linkje: https://www.destentor.nl/...alen-in-de-fik~a2baddfc8/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migchiell
Robkazoe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:25:
Benieuwd of de boeren nog steeds als sympatiek worden gezien na hun acties. Van het AD liveblog:

[...]

8)7

Als ze nou nog, uit protest, hun eigen kippen/varkens/koeien slachten dan is het probleem ook direct opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:24
Dennahz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Bedenk eens wie er het meeste baat hebben bij de dure investeringen. Follow the money ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:48

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

[...]
WFT?
Dit is toch pure zinloze vernieling? 7(8)7 :(

Mijn vader, die jarenlang landbouwvoertuigen e.d. onderhield en repareerde zei het al:
Boer is niet voor niets een scheldwoord...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:09
siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:21:
[...]
Zoals gezegd, je zult maar net een ambulance nodig hebben, die om moet rijden of te laat komt.
Inmiddels hebben ze daadwerkelijk een ambulance met haast in de weg gezeten.

Wat mij betreft gaat het kabinet door deze acties hardcore op die boeren handhaven en mogen ze met een stuk minder geld uitgekocht worden. Ik ben totaal klaar met die terroristen.
Hebben ze goed voor elkaar zo!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-10 20:18

Amphiebietje

In de blubber

Puur anti-natuur terrorisme. Pleur die mensen in een oranje pakje in de gevangenis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Dit is en mooi staaltje reclame voor de boer. De boer interesseert zich niet voor de natuur of voor anderen. en boer is synoniem voor een narcisist. Waar de boer ooit mét de natuur samenwerkte, boeit de boer van nu het helemaal niks mee. Verzuring van de grond, vervuiling van het grondwater, dierenziektes, etc etc. Ik hoop dat deze boer in de gevangenis terechtkomt en niet een of andere nietszeggende boete krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Dit is en mooi staaltje reclame voor de boer. De boer interesseert zich niet voor de natuur of voor anderen. en boer is synoniem voor een narcisist. Waar de boer ooit mét de natuur samenwerkte, boeit de boer van nu het helemaal niks mee. Verzuring van de grond, vervuiling van het grondwater, dierenziektes, etc etc. Ik hoop dat deze boer in de gevangenis terechtkomt en niet een of andere nietszeggende boete krijgt.
Waarschijnlijk komt hij weg met "een goed gesprek met de politie". Tenminste, dat is voor zover ik kan lezen wat de politie doet aan handhaven van de wet - je vraagt je af of ze eigenlijk wel weten wat daar in staat en hun eigen rol in het geheel begrijpen. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ah, ze zijn weer de kinderen van de minister aan het treiteren. Heel stoer van ze.

Je kan het oneens zijn met beleid, maar ik vind het zo ver over de schreef om beleidsmakers thuis op te zoeken.

[ Voor 41% gewijzigd door anandus op 27-06-2022 21:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

anandus schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:21:
Ah, ze zijn weer de kinderen van de minister aan het treiteren. Heel stoer van ze.

Je kan het oneens zijn met beleid, maar ik vind het zo ver over de schreef om beleidsmakers thuis op te zoeken.
Ik kan me nog wel herinneren dat ER of een ander actiegroep eens bij boeren zijn langs gegaan. Dat vonden die boeren niet leuk.

Politie had allang moeten ingrijpen. Ze laten het juist maar escaleren. Genoeg verhalen van dierenactivisten die geintimideerd en bedreigd zijn geworden door boeren.

Niet dat het er wat mee te maken heeft, maar de woonwagenkamprellen of wat je het ook wilt noemen in de jaren 90 bij Maastricht (Vinkenslag), je kunt zeggen wat je ervan vindt, maar daar kwam de ME gewoon huishouden. Hoezo is dat hier niet mogelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:08:
Waar ik woon, ergens in de driehoek Leeuwarden, Sneek en Heerenveen, is er echt niks idyllisch aan het boerenbestaan.

De "natuur" hier is een groene woestijn. De enige bomen staan langs de wegen, Zo af en toe eens een struikje wat tegen de slootkant kan groeien, maar dan houdt het ook wel op eigenlijk. Weidevogels zijn er nauwelijks, het stikt hier wel van de reigers en de ooievaars doen het een stuk beter, maar lepelaars, grutto's en kieviten? Zie ze nooit. Roofvogels zijn ook zeldzaam.

Biodiversiteit zie je vooral in de berm, de gemeentes maaien sinds een paar jaar minder, en op een paar plekken zijn bijenweides gemaakt.

En de geur, kolere. Ik woon er, vanwege omstandigheden, alweer te lang, maar de geur van gier is nog steeds niet te harden. En het is gewoon overal.

Natuurlijk zijn er vast gebieden waar het heus wel leuk is, de boerenbedrijfjes, Maar niet hier in Friesland.
Als ik het zo lees kun je beter in de stad gaan wonen. Je maakt op mij de indruk dat je het platteland niet begrijpt of niet wilt begrijpen. Het feit dat je mest vind stinken geeft het al weg. Overigens zijn Ooievaars ok roofdieren. In sommige gebieden goed voor het roven van 90% van de weidevogel nesten. Als je ooievaars ziet, zie je geen weidevogels en als je roofvogels ziet, geen zwaluwen. Dat is het natuurlijk evenwicht.
siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:12:
[...]
Lijkt me logisch dat een megastal zowel in kwantiteit als in concentratie veel erger is dan een dergelijke boer zoals jij omschrijft. Zeg, maar meer de traditionele boer uit de boeken. En dat de minister specifiek díe boeren aanspreekt. De grootste uitstoters moeten aangepakt worden, dan kom je automatisch bij die megastallen uit.
Dat is dus heel vaak niet zo. Kleinschalige "Ot en Sien" boeren hebben heel vaak hoge emissies in vergelijking met grote gesloten stallen met bv een luchtwasser. Die kleine bedrijven zijn goed in het sluiten van kringlopen met weinig input, maar ze stoten vaak toch veel uit. Dat heeft er mee te maken dat de vorming van ammoniak en methaan natuurlijke processen zijn die versterkt worden door het type voer en de stal systemen van dit soort bedrijven (bv potstal)
Frame164 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 20:22:
[...]

Als dat het uitgangspunt is, dan vinden boeren het vast niet erg om het op iets kleinere schaal te gaan doen....
In veel gevallen denk ik dat men dat verkiest boven het staken van het bedrijf. Zeker als er geen concessies gedaan hoeven worden aan het inkomen. Als we met zn allen meer betalen voor ons eten zou dat haalbaar zijn. Laat dat nou net niet echt haalbaar zijn in onze maatschappij.
[...]

Lees dit eens rustig door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
siggy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Ik kan me nog wel herinneren dat ER of een ander actiegroep eens bij boeren zijn langs gegaan. Dat vonden die boeren niet leuk.
Sowieso wordt er nogal met twee maten gemeten.
Milieuactivisten worden keihard aangepakt terwijl boeren lekker vrijuit mogen terroriseren.

5 dagen geleden werden 22 activisten van ER gearresteerd omdat ze op de vloer van het hoofdkantoor van de Belastingdienst zaten. Dan grijpt de politie opeens wel in, want tja, 22 mensen die op de vloer in een kantoor zitten is natuurlijk veel erger dan boeren die snelwegen blokkeren en ministers intimideren 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zewatanejo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:27:
[...]

Als ik het zo lees kun je beter in de stad gaan wonen. Je maakt op mij de indruk dat je het platteland niet begrijpt of niet wilt begrijpen. Het feit dat je mest vind stinken geeft het al weg. Overigens zijn Ooievaars ok roofdieren. In sommige gebieden goed voor het roven van 90% van de weidevogel nesten. Als je ooievaars ziet, zie je geen weidevogels en als je roofvogels ziet, geen zwaluwen. Dat is het natuurlijk evenwicht.
I call bullshit. Je brengt het met overtuiging, maar het klopt gewoon niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Als jij ammoniak-verbindingen niet vindt stinken, dan zou je eens bij je huisarts moeten langsgaan, want grote kans dat er dan wat loos is met je reukvermogen. Overigens zijn er tal van plattelandsgebieden waar het niet continu naar mest stinkt, en als het dat wel doet en we hebben het over een Westers land, dan vraag ik mij af of de boeren die er zitten zich wel aan de regeltjes voor de opslag van mest en aanverwante artikelen houden.

Kan je bij jou nog veilig een sigaret opsteken, of volgt er dan een flinke boem? >:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

anandus schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:33:
[...]
Sowieso wordt er nogal met twee maten gemeten.
Milieuactivistien worden keihard aangepakt terwijl boeren lekker vrijuit mogen terroriseren.

5 dagen geleden werden 22 activisten van ER gearresteerd omdat ze op de vloer van het hoofdkantoor van de Belastingdienst zaten. Dan grijpt de politie opeens wel in, want tja, 22 mensen die op de vloer in een kantoor zitten is natuurlijk veel erger dan boeren die snelwegen blokkeren en ministers intimideren 8)7
...en pogen gemeentes te forceren brieven die de boeren ondersteunen te ondertekenen, en als ze dat weigeren rotzooi maken voor de gemeentehuizen. Volstrekt normaal (als je deel uitmaakt van de maffia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:37:
[...]

Als jij ammoniak-verbindingen niet vindt stinken, dan zou je eens bij je huisarts moeten langsgaan, want grote kans dat er dan wat loos is met je reukvermogen. Overigens zijn er tal van plattelandsgebieden waar het niet continu naar mest stinkt, en als het dat wel doet en we hebben het over een Westers land, dan vraag ik mij af of de boeren die er zitten zich wel aan de regeltjes voor de opslag van mest en aanverwante artikelen houden.

Kan je bij jou nog veilig een sigaret opsteken, of volgt er dan een flinke boem? >:)
Wat je ruikt zijn vooral zwavelverbindingen ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Onderbuik of niet, er zijn zoveel 'incidenten' geweest in de agrisector die eerder in dit topic naar voren zijn gekomen, dat het wel een inkijkje ingeeft in hoeverre de boer nog een 'natuurbeheerder' is. Of is en onwetende stadsmens zoals ik debet aan bijv. de 74 doden van de Qkoorts? Mestfraude? Melkfraude? Hoe heb ík daaraan bijgedragen?

Pesticiden zijn goed voor niemand. Moet ik daarvoor boer zijn geweest om dat te zeggen? Of Professor aan de universiteit van Wageningen? Verzuring van de grond en grondwater is ook een illusie? Punt is, de mate van indsutrialisatie van de landbouw/veeteelt is compleet doorgeslagen.

Dit zijn de laatste sputters van die sector. Zodra kweekvlees op schaal gekweekt kan worden is de veeteelt sector alleen nog maar relevant voor de BBQ-connaisseur. Alleen al het dierenleed dat dan gespaard wordt is het dan al waard. Plus de hele efficientieslag dat geen duizenden hectares aan diervoeder geproduceerd moeten worden.

En dan nog landbouw zoveel als mogelijk in kassen. Minder waterverbruik, minder tot geen pesticiden. Geen verzuring van de grond en grondwater. Hoe is dit slecht? We zijn een welvarend land, maar wat vervuiling betreft mag het nog wel een beetje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:40:
[...]

Wat je ruikt zijn vooral zwavelverbindingen ;).
Mest stinkt toch niet naar rotte eieren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 13:26
Misschien reageert de politie en politiek niet echt op de boeren omdat ze weten dat je ze gewoon even moet laten uitrazen, waarna ze gewoon de stikstofplannen doorzetten?

Doe je met kleine kinderen soms ook 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Benieuwd of de boeren nog steeds als sympatiek worden gezien na hun acties. Van het AD

Ik gok dat hij al langer van de bomen af wilde en hierin een mooie kans zag om dat ongestraft te doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16:39

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Als ik het zo lees kun je beter in de stad gaan wonen. Je maakt op mij de indruk dat je het platteland niet begrijpt of niet wilt begrijpen. Het feit dat je mest vind stinken geeft het al weg.
Onzin, Mest heeft verschillende "geuren" afhankelijk van de samenstelling. Het is vaak ook geen prettige geur en kan zelfs de gezondheid in gevaar brengen. Dit bovenop het gevaar voor de bodem en het drinkwater. Daarom er is sinds 2007 er ook wet voor.

Als je verder wilt lezen raad ik je dit aan:
- https://www.infomil.nl/on...e-map-thema/gezondheid-0/

Een kleine bonus: Kleine boeren bestaan haast niet meer in Nederland. Sinds 1950 heeft een boer schaalvergroting nodig.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Cyberpope schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Ik gok dat hij al langer van de bomen af wilde en hierin een mooie kans zag om dat ongestraft te doen.
Ongestraft?

https://avcadvocaten.nl/2015/04/22/zomaar-boom-kappen/

6 maanden cel kan ie ervoor krijgen. En als je zoiets flikt, mag hij dat ook krijgen van mij. Beetje 100 oude bomen molesteren 8)7

En misschien ook herbeplantingsplicht, zou ook mooi zijn.

100 knotwilgen, dat moet wel wat kosten

[ Voor 10% gewijzigd door RobinHood op 27-06-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:44:
[...]

Mest stinkt toch niet naar rotte eieren?
Toch even opgezocht.. Zwavelverbindingen zijn er inderdaad maar beperkt deel, maar ook maar weinig ammoniak gebasseerd, meer pure koolstofverbindingen.

https://www.google.com/ur...Vaw3NcaA7GQ5-WmySCCFvOolQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Ongestraft?

6 maanden cel kan ie ervoor krijgen. En als je zoiets flikt, mag hij dat ook krijgen van mij. Beetje 100 oude bomen molesteren 8)7
6 maanden keer 100 , zou wat zijn. Maar als je even nagaat waar al die ‘actiebereidheid’ nu vandaan komt. Van een kleine groep die oproept tot harde actie , maar niets ‘organiseert’ en gelijk roept geen verantwoordelijkheid te dragen.

Maar wel al tijden bezig is met woede te creëren en te voeden, met allerlei uitspraken.

Zou daar niet eens wat aan gedaan kunnen worden , we hebben nu al bij allerlei maatschappelijke vraagstukken dit soort onruststokers rondlopen. Die komen overal mee weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10 22:57
Misschien kan iemand hier antwoord op mijn vraag geven.

Wat zou het gevolg zijn van boeren die stoppen in Nederland, ik verwacht dat daardoor dit vee in het buitenland gehouden gaat worden. Maar zal het daar zoveel schoner gehouden worden? Naar mijn idee lopen we in Nederland qua milieu aardig voorop. Kunnen we niet beter in plaats van het probleem verplaatsen de boeren in andere landen helpen met onze kennis?
Volgens mij stop stikstof niet bij de landsgrens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 13:26
Woudtwe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:59:

Wat zou het gevolg zijn van boeren die stoppen in Nederland, ik verwacht dat daardoor dit vee in het buitenland gehouden gaat worden. Maar zal het daar zoveel schoner gehouden worden? Naar mijn idee lopen we in Nederland qua milieu aardig voorop. Kunnen we niet beter in plaats van het probleem verplaatsen de boeren in andere landen helpen met onze kennis?
Zijn twee losse problemen. Lokale vervuiling (stikstof, water, stank, methaan) en globale consumptie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Basekid schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Zijn twee losse problemen. Lokale vervuiling (stikstof, water, stank, methaan) en globale consumptie
Maar dan verplaats je de lokale vervuiling toch naar een ander gebied? Is het niet beter om te proberen de vervuiling terug te brengen? Met ander voor kan er al een hele stap gemaakt worden begrijp ik. Laten we in Nederland zorgen dat we vindingrijk zijn. De boeren in ons land hebben de laatste decennia wel bewezen dat ze dat kunnen. Alle beperkingen die opgelegd worden worden steeds weer opgelost.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023

Lees jij de krant wel? Stikstof is een lokaal probleem. Dus als een boer uit Nederland vertrekt en verhuist naar bijvoorbeeld Duitsland, dan is het stikstof probleem gedeeltelijk opgelost.
We lopen in Nederland niet voorop, maar enorm achter. Want het merendeel van de landbouwopbrengst wordt geëxporteerd, maar alle vervuiling blijft in Nederland. Daar draait met name de burger voor op. Een stuk minder intensieve landbouw in Nederland lost de problemen hier voor een belangrijk deel op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Woudtwe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:06:
[...]

Maar dan verplaats je de lokale vervuiling toch naar een ander gebied? Is het niet beter om te proberen de vervuiling terug te brengen? Met ander voor kan er al een hele stap gemaakt worden begrijp ik. Laten we in Nederland zorgen dat we vindingrijk zijn. De boeren in ons land hebben de laatste decennia wel bewezen dat ze dat kunnen. Alle beperkingen die opgelegd worden worden steeds weer opgelost.
Maar die vervuiling kan daar wellicht minder kwaad.

Als koeien ergens in the middle of nowhere in Polen aan het ruften en pissen zijn, hebben minder, misschien wel geen, mensen/dieren er last van.

En, heugdelijk nieuws!

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-62321008

Da's pech, trekker weg :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Ongestraft?

En misschien ook herbeplantingsplicht, zou ook mooi zijn.

100 knotwilgen, dat moet wel wat kosten
Durf ik wel een flesje wijn op te zetten, dat hij geen straf krijgt en met een heel klein bedrag weg komt (als hij al iets moet betalen). Want hij is ook nog eens raadlid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Cyberpope schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Durf ik wel een flesje wijn op te zetten, dat hij geen straf krijgt en met een heel klein bedrag weg komt (als hij al iets moet betalen). Want hij is ook nog eens raadlid.
Dan is de kans op een "foei, niet meer doen" inderdaad wel bijzonder aanwezig.

Vraag me trouwens af wie hier aangifte van kan doen. Als die bomen beschermd zijn, en dat zijn ze al snel, kun je dan ook als lokale bewoner aangifte doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe

Wat zou het gevolg zijn van boeren die stoppen in Nederland, ik verwacht dat daardoor dit vee in het buitenland gehouden gaat worden.
Zie het ook een beetje op deze kaart:
MikeyMan in "De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen"

Door alles op de postzegel te doen die Nederland heet, heb je nu teveel uitstoot op een veel te klein gebied. Als je hetzelfde aantal dieren zou verspreiden over de EU heen onder dezelfde omstandigheden, zou je denk ik al tot een veel evenwichtigere stikstof uitstoot komen.
Maar zal het daar zoveel schoner gehouden worden? Naar mijn idee lopen we in Nederland qua milieu aardig voorop. Kunnen we niet beter in plaats van het probleem verplaatsen de boeren in andere landen helpen met onze kennis?
Volgens mij ligt hier een ideale kans om mensen om te scholen van boer naar specialist. Trek samen met wetenschappers van Wageningen door Europa en export deze kennis die we jaren hebben opgebouwd. Valt volgens mij een prima boterham mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Cyberpope schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Ik dacht, als raadslid kom je wel in de problemen als je strafblad hebt maar wat blijkt:
https://www.raadsleden.nl...t-strafblad-is-toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Robkazoe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Ik dacht, als raadslid kom je wel in de problemen als je strafblad hebt maar wat blijkt:
https://www.raadsleden.nl...t-strafblad-is-toegestaan
offtopic:
Euh, in Zuid Limburg hebben we gewoon een raadslid die veroordeeld is voor corruptie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
Volgens mij ligt hier een ideale kans om mensen om te scholen van boer naar specialist. Trek samen met wetenschappers van Wageningen door Europa en export deze kennis die we jaren hebben opgebouwd. Valt volgens mij een prima boterham mee te verdienen.
Dat lijkt me inderdaad een plan wat zeker zoden aan de dijk zet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Ik doelde er eigenlijk op dat er nog genoeg gebieden in Friesland zijn waar je nog wel iets kunt. Daarnaast zijn we in Nederland slim genoeg, althans mag ik hopen nadat we ooit een hele provincie uit de zee getrokken hebben, om grond geschikt te maken voor onze eigen doeleinden.

Persoonlijk vraag ik mij vooral af of je per se iets met die veengebieden moet. Gezien de problemen die we er mee hebben door het indrogen van veen. Als je het waterpeil laag zet, de boel laat inklinken, en je geen verse humus toevoegt, dan kun je er inderdaad weinig anders mee dan gras. Maar ook op die veengrond groeide ooit meer dan dat, maar het vergt behoorlijk wat om dat proces om te keren.

Maar je kunt de vrijgekomen grond ook deels onder water zetten, waren ze toch al van plan.
https://www.grondbezit.nl...r-veenweideplan-2030.html

En die lisdoddes vinden misschien ook wel een afzetmarkt.
https://www.trouw.nl/econ...materiaal-telen~bbcf94c3/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Lekker dan. Dergelijke oude bomen zijn een leefomgeving voor insecten. En een broedplaats voor vogels. En we zitten nog in het broedseizoen... :X

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:30

franssie

Save the albatross

RobinHood schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:09:
[...]
<>
Da's pech, trekker weg :P
>:) :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07

RvV

Killjoy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:24:
[...]

Lekker dan. Dergelijke oude bomen zijn een leefomgeving voor insecten. En een broedplaats voor vogels. En we zitten nog in het broedseizoen... :X
Absoluut. Ik heb hier best wat oude/rotte bomen staan. Dit jaar heb ik al 2 nestjes met Bonte spechten en 1 nest met Groene spechten gehad. Ik laat die beesten net zo lang hakken tot de boom inzakt, en dan nog laat ik de stronken liggen omdat er mieren in gaan zitten wat weer voedsel is voor de Groene specht.
Het is alleen zo jammer dat veel mensen dat uitzicht niet altijd kunnen waarderen en het zien als een slecht onderhouden perceel met een rommelige eigenaar.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
[...]

Als je ooievaars ziet, zie je geen weidevogels en als je roofvogels ziet, geen zwaluwen. Dat is het natuurlijk evenwicht.
Dan is de Gelderse Vallei hier duidelijk niet in evenwicht. Als ik een half uur ga fietsen is de kans 90% dat ik een buizerd, een valk, een reiger, meerdere ooievaars, kieviten, grutto's en boerenzwaluwen zie.

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:56
Killjoy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:24:
[...]

"Wij zorgen wel voor jullie eten he! Om dat statement kracht bij te zetten ga ik nu het ecosysteem, waar mijn onderneming afhankelijk van is, schade toebrengen " 8)7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
Het eerlijke verhaal is dat we de laatste decennia met z'n allen gewoon veel te veel dierlijke producten hebben gegeten en gedronken. Totaal uit balans. En dat het niet duurzaam is op het lange termijn.

De realiteit is dat we met z'n allen een stuk minder dierlijke producten moeten eten en drinken. Maar dat durft de politiek niet te zeggen. Dan stort het luchtkasteel in.

Dit staat even los van de import/export discussie.

[ Voor 6% gewijzigd door Fuujii op 27-06-2022 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
[...]
als je roofvogels ziet, geen zwaluwen. Dat is het natuurlijk evenwicht.
lol...ooit aan de Limburgse maasplassen geweest ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 26-10 18:15

unclero

MB EQA ftw \o/

CornermanNL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:56:
Maar als je even nagaat waar al die ‘actiebereidheid’ nu vandaan komt. Van een kleine groep die oproept tot harde actie , maar niets ‘organiseert’ en gelijk roept geen verantwoordelijkheid te dragen.

Maar wel al tijden bezig is met woede te creëren en te voeden, met allerlei uitspraken.
Bewust wegsturen van de inhoud. Hier heb ik het al eens eerder over gehad.
Woudtwe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:06:
Maar dan verplaats je de lokale vervuiling toch naar een ander gebied? Is het niet beter om te proberen de vervuiling terug te brengen?
In China noemt men het importeren van vlees "export van vervuiling". Zo kunt u het ook zien.
Met ander voor kan er al een hele stap gemaakt worden begrijp ik. Laten we in Nederland zorgen dat we vindingrijk zijn. De boeren in ons land hebben de laatste decennia wel bewezen dat ze dat kunnen. Alle beperkingen die opgelegd worden worden steeds weer opgelost.
Wet van remmende voorsprong. De volgende generatie technologische oplossingen gaat het individuele agrarische familiebedrijf echt niet meer dragen. Die kosten zijn té hoog, tegenover een niet evenredig meeschalend verdienmodel. De vraag is of we dat soort zaken dan ook niet beter over kunnen laten aan gespecialiseerde techbedrijven met geld én kennis.
En gezien de weg die de industrie heeft ingeslagen (hoi Tencent, hoi Ant), weten we het antwoord al.
dakka schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:25:
"Wij zorgen wel voor jullie eten he! Om dat statement kracht bij te zetten ga ik nu het ecosysteem, waar mijn onderneming afhankelijk van is, schade toebrengen " 8)7
De tragedie van de meent.
Ga ook eens zoeken naar de geschiedenis van de zandverstuivingen.
Fuujii schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:28:
De realiteit is dat we met z'n allen een stuk minder dierlijke producten moeten eten en drinken. Maar dat durft de politiek niet te zeggen. Dan stort het luchtkasteel in.
Die durven dat best hardop te zeggen. Wat zeg ik, de grootste aanjagers van 'vegan' zíjn de zuivelconcerns en de vleesverwerkers. Simpelweg omdat op plantaardige eiwitten een astronomisch hoge winstmarge zit, in vergelijking met dierlijke eiwitten. Die verschuiving is al gaande sinds een paar bedrijfjes in Oss ontdekte dat boter en zeep ook van palmolie gemaakt kon worden, en niet meer respectievelijk van melk en reuzel.
Wat zeg ik: zónder die winsten op de plantaardige eiwitten zou de melkprijs vele malen volatieler zijn.
Het enige gevaar is dat vroeger of later (lees: nu) aandeelhouders de dierlijke eiwitten steeds meer als verliesgevende kostenpost gaan zien.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Basekid schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:45:
Misschien reageert de politie en politiek niet echt op de boeren omdat ze weten dat je ze gewoon even moet laten uitrazen, waarna ze gewoon de stikstofplannen doorzetten?

Doe je met kleine kinderen soms ook 🙂
...en voetbalhooligans, en criminelen die oorlogje voeren.

Oh wacht.

...en milieuactivisten.

Oh wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Toch even opgezocht.. Zwavelverbindingen zijn er inderdaad maar beperkt deel, maar ook maar weinig ammoniak gebasseerd, meer pure koolstofverbindingen.

https://www.google.com/ur...Vaw3NcaA7GQ5-WmySCCFvOolQ
Ja, maar niet elke chemische stof ruikt even sterk. Verder kan een groot deel onschuldig zijn, maar als een of meerdere van de vele verbindingen giftig zijn, dan blijft het gevaarlijk voor het milieu en de volksgezondheid.

Overigens, de hoeveelheid koolstofverbindingen is niet echt opmerkelijk, aangezien koolstof een van de bouwstenen van het leven is en mest van dieren een product van het lichaam is dat uiteindelijk te herleiden is naar wat de beesten eten. Olie is ook grotendeels (zwaar gecomprimeerd) dierlijk en vooral plantaardig materiaal. Dat betekent niet dat het gezond is.

Mijn opmerking over de explosieve kracht was omdat een belangrijk component van in elk geval kunstmest zwaar explosief kan zijn (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumnitraat). Misschien nog een ideetje voor de pyromane boeren die er blijkbaar veel zijn: gooi er wat kunstmest bij. O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die klootzakken steken inmiddels ook gewoon balen hooi in brand...

Enorm handig ook met het gebrek aan regenval de laatste tijd :(

Enige voordeel is dat dit wel killing is voor de goodwill. Neem ik aan tenminste.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 28-06-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik vraag me vooral af hoe dit eindigt.

De minister wil niet toegeven en heeft al aangegeven dat er nauwelijks ruimte is.

De boeren zijn (heel erg) boos en voeren nu al vrij stevig actie.

Volgens mij kan dit alleen maar volledig uit de hand lopen. Wat bij mij gisteren wat deed breken was het nieuws over die ambulance…stel je voor dat er iemand was overleden, prima dat je mensen stil laat staan, maar een ambulance met iemand in nood laat je door en laat je niet wachten totdat je je tractor opzij wilt zetten. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Ja, maar niet elke chemische stof ruikt even sterk. Verder kan een groot deel onschuldig zijn, maar als een of meerdere van de vele verbindingen giftig zijn, dan blijft het gevaarlijk voor het milieu en de volksgezondheid.

Overigens, de hoeveelheid koolstofverbindingen is niet echt opmerkelijk, aangezien koolstof een van de bouwstenen van het leven is en mest van dieren een product van het lichaam is dat uiteindelijk te herleiden is naar wat de beesten eten. Olie is ook grotendeels (zwaar gecomprimeerd) dierlijk en vooral plantaardig materiaal. Dat betekent niet dat het gezond is.

Mijn opmerking over de explosieve kracht was omdat een belangrijk component van in elk geval kunstmest zwaar explosief kan zijn (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniumnitraat). Misschien nog een ideetje voor de pyromane boeren die er blijkbaar veel zijn: gooi er wat kunstmest bij. O-)
Daarom voegt men al decenia carbonaat toe aan kunstmest :). Knappe jongen als je ammoniumnitraat dan nog kan laten exploderen :). (en zuiveren is toch wel tijdrovend als je Breivikje mag geloven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

klaaas schreef op maandag 27 juni 2022 @ 23:25:
[...]

Dan is de Gelderse Vallei hier duidelijk niet in evenwicht. Als ik een half uur ga fietsen is de kans 90% dat ik een buizerd, een valk, een reiger, meerdere ooievaars, kieviten, grutto's en boerenzwaluwen zie.
De opmerking is dat ook bullshit. Roofvogels eten grote prooien (muizen, kikkers, maar ook hazen, bepaalde soorten ook vissen, en andere soorten die hier gelukkig niet voorkomen wel eens wat groters), reigers zitten toch meer op vochtige stukken en eten de bijbehorende dieren, veel kleinere vogels eten insecten.

Ik weet niet waar Zewatanejo boer is, maar hij moet eens een beginnersboek ecologie openslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20
Is er eigenlijk al een onafhankelijk rapport met juiste dier tellingen (want deze bleken niet te kloppen)? Ik ben ook erg benieuwd naar het verschil wat wij reduceren en de rest van Europa. Want wat gaat er gebeuren als we hier reduceren dan gaan we het voedsel importeren en gaat dus ergens anders de stikstof uitstoot omhoog. Leuk voor de bühne dan dat wij onze cijfers halen, maar zin heeft het niet. Of bereken eens het stikstofcijfer a.d.h.v per inwoner, oppervlakte en uitstoot.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jumpman schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:02:
Is er eigenlijk al een onafhankelijk rapport met juiste dier tellingen (want deze bleken niet te kloppen)? Ik ben ook erg benieuwd naar het verschil wat wij reduceren en de rest van Europa. Want wat gaat er gebeuren als we hier reduceren dan gaan we het voedsel importeren en gaat dus ergens anders de stikstof uitstoot omhoog. Leuk voor de bühne dan dat wij onze cijfers halen, maar zin heeft het niet. Of bereken eens het stikstofcijfer a.d.h.v per inwoner, oppervlakte en uitstoot.
We importeren al enorm. We moeten juist minder gaan exporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:17
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:03:
[...]

We importeren al enorm. We moeten juist minder gaan exporteren.
Aan de andere kant moeten we ook niet geheel afhankelijk worden van import.
We moeten nog wel wat te exporteren hebben, we maken ons al veel te afhankelijk van andere landen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

dr.lowtune schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:56:
Volgens mij kan dit alleen maar volledig uit de hand lopen. Wat bij mij gisteren wat deed breken was het nieuws over die ambulance…stel je voor dat er iemand was overleden, prima dat je mensen stil laat staan, maar een ambulance met iemand in nood laat je door en laat je niet wachten totdat je je tractor opzij wilt zetten. Punt.
Zelfs helemaal niet prima dat je andere mensen stil laat staan. Vooruit, één keer kan best om je punt te maken maar daarna ga je normaal demonstreren voor je punt.

Ze doen voorkomen alsof ze een publiek belang dienen met hun demonstraties maar het is 100% eigen belang.
Stikstof is een lokaal probleem dus als het verplaatst is dat geen/minder/niet ons probleem.

[ Voor 32% gewijzigd door emnich op 28-06-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:58:
[...]

Daarom voegt men al decenia carbonaat toe aan kunstmest :). Knappe jongen als je ammoniumnitraat dan nog kan laten exploderen :). (en zuiveren is toch wel tijdrovend als je Breivikje mag geloven ;)
Kan je het nog steeds tot ontbranding brengen als je het vermist (omzet naar fijne verspreide druppels in de atmosfeer) en dan er een open vlam bij houdt?
Aan de andere kant, ze zouden ook de voeding van hun kooien aan kunnen passen en dan open vuur bij hun achterzijde houden als ze scheten moeten laten. Methaan is goed brandbaar, dus misschien dat ze de oorlogsvoering wel revolutioneren met organische vlammenwerpers. :+

Alhoewel als ze echt mensen onder druk zouden willen zetten, dan zouden ze de minister moeten kidnappen en dreigen haar in een slecht geventileerde gierput te gooien...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:09
FabianGTI schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:05:
[...]

We moeten nog wel wat te exporteren hebben, we maken ons al veel te afhankelijk van andere landen.
Uhm, als ze minder exporteren (aangezien veruit het meeste van wat die fabrieksboeren verbouwen naar het buitenland gaat) dan kan dat voedsel hier blijven, en hoeven ze een stuk minder te verbouwen/vee te houden. En hoeven we niet te importeren. Het is vrij simpel, maar dat willen die*knip*boeren allemaal niet. Want die willen liever mensen in de weg zitten en zagen "uit protest" bomen om....

druk je uit zonder te schelden

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 28-06-2022 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
Amphiebietje schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:00:
[...]

De opmerking is dat ook bullshit. Roofvogels eten grote prooien (muizen, kikkers, maar ook hazen, bepaalde soorten ook vissen, en andere soorten die hier gelukkig niet voorkomen wel eens wat groters), reigers zitten toch meer op vochtige stukken en eten de bijbehorende dieren, veel kleinere vogels eten insecten.

Ik weet niet waar Zewatanejo boer is, maar hij moet eens een beginnersboek ecologie openslaan.
Ik know. Het evenwicht dat @Zewatanejo als normaal beschouwt is een evenwicht dat kan ontstaan bij een sterk verminderde biodiversiteit. Dat is de truuk: de huidige verarmde toestand zou niet het gevolg zijn van menselijk handelen, maar is een 'natuurlijk evenwicht'. Bullshit inderdaad.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Vandaag weer op nu.nl een stuk over de versnelde stijging van de zomerhitte. De stijging is groter dan de modellen voorspellen en daar zit mijn vrees ook een beetje. De modellen die we tot dusver hebben blijken te kort te schieten.

Vanuit risico gaan we altijd uit van het slechtste scenario uit het verleden en ons daartegen wapenen. Dan blijkt er iets te gebeuren dat ons model (of voorstellingsvermogen) te boven gaat en gaat het model op de schop.

In hoeverre zijn we dus nu al te laat , want te laat zijn we. De laatste weken zijn er ook al brandbrieven van wetenschappers verschenen. En hoe kunnen we modellen ontwikkelen die wel in de buurt komen.

Hoe dan ook, we moeten dus veel meer doen dan nu al op de planning staat, hoogstwaarschijnlijk. Ik verwacht dat althans aan de hand van wat de wetenschap aan alarmbellen laat afgaan. Wanneer realiseert men zich dat we echt allemaal veel moeten gaan aanpassen om het tij te keren ? Consumenten moeten snel overstappen op plantaardige eiwitten en sterk verminderd vlees eten, de boeren moeten om naar het telen van andere gewassen en beperkt dieren kweken voor consumptie. Tata steel en andere grote vervuilers per direct dicht.
Vliegen is een enorme luxe die we niet meer kunnen hebben.

En zo vergeet ik nog wel iets, maar als de consument aan zijn dagelijkse vleesje en vakantievlucht vasthoudt de vee houdende boer alleen vee houdende boer wil zijn dan komen we absoluut nergens, ja in de problemen.

Op een dor en arm land kan je niets meer verbouwen en heeft het weer steeds meer vrij spel. Staat half Nederland straks blank en bij het minste of geringste is er ergens wel een valwind , hoosbui of storm die makkelijk kan huishouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 26-10 18:15

unclero

MB EQA ftw \o/

Misschien mist hij de grutto's, kwartels en de patrijzen.
Die laatste beschouw ik de kanarie in de kolenmijn voor de boerenstand: verdwijnt de patrijs, dan verdwijnt ook het agrarische familiebedrijf.
Dat heeft er niet zozeer mee te maken dat van oudsher patrijzen een nuttige functie vervulden voor de boer, maar vooral met als het economisch klimaat dusdanig is dat er geen patrijzen in stand gehouden kunnen worden, er dus ook geen kleinschalige agrarische familiebedrijven kunnen zijn.

Ooievaars zijn op zich niet het probleem. De aanwezigheid van dekking (cq. struweel, coulissenlandschap, houtwallen, etc. versus rechthoekige biljartlakens) is al van veel groter belang. Nog even afgezien van de aanwezigheid van insecten (door wilde kruidenrandjes en minder 'gewasbescherming' te spuiten) voor de juvenilen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik wacht eigenlijk wel op een forse tegenreactie vanuit den haag. Ze laten zich toch niet zo chanteren mag ik hopen?
Die boetes hebben niet zoveel zin als ze zich daar vanuit hun gemeenschap tegen verzekeren (crowdfunding).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
Stikstof is een lokaal probleem. Natuurlijk waait er wel wat de grens over enzo. Maar Nederland door zijn (in mijn ogen idiote) hoge vleesproductie wordt onevenredig belast door deze stikstofcrisis. Dus het verspreiden van productie van gebieden zal leiden tot hogere stikstofniveaus elders.

Maar op zich is het niet zo'n gek idee om de vleesproductie wat dichter bij de vleesconsumptie te laten liggen toch? Waarom Nederland zo veel voedsel moet produceren is mij een raadsel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:54:
Die klootzakken steken inmiddels ook gewoon balen hooi in brand...

[Twitter]

Enorm handig ook met het gebrek aan regenval de laatste tijd :(

Enige voordeel is dat dit wel killing is voor de goodwill. Neem ik aan tenminste.
doelbewust de verkeersveiligheid in (zeer groot) gevaar brengen...dan ben je gewoon af. Sympathie afgebrokkeld tot het vriespunt voor deze lieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:50
[...]

We importeren veevoer en exporteren vlees.

En misschien zouden we ook voedsel kunnen verbouwen op plekken waar nu alleen gras verbouwd wordt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DirtyBird schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:36:
Ik wacht eigenlijk wel op een forse tegenreactie vanuit den haag. Ze laten zich toch niet zo chanteren mag ik hopen?
Die boetes hebben niet zoveel zin als ze zich daar vanuit hun gemeenschap tegen verzekeren (crowdfunding).
Nee, want stiekem willen ze de boeren van dienst zijn. Ze moeten alleen iets vinden om de rechter te omzeilen zodat ze het beleid van Rutte 1 t/m 4 in stand kunnen houden. Doorschuiven naar de toekomst.
haarbal schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:43:
[...]

We importeren veevoer en exporteren vlees.
En de stront blijft lekker hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberpope op 28-06-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

Helemaal mee eens. Dat zie je nu wel met alles wat uit Oekraïne komt. Doffe ellende als je voor zo'n groot deel afhankelijk bent van onstabiele landen.

Je kan wel een samenwerking aangaan met stabielere landen als Duitsland, Denemarken, enz.

Afhankelijkheid maakt je zwak als land/regio. En met alle ellende op de wereld momenteel wil je zoveel mogelijk in eigen beheer hebben.

Twitter

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-10 13:11
Inmiddels is dit gewoon crimineel gedrag. Stilstaan en rotzooi in brand steken midden op de snelweg, dat slaat helemaal nergens meer op.

Ik ben van mening dat ze nu wel even heel hard aangepakt mogen worden, trekkers in beslag nemen zodra deze op de snelweg rijden, personen veroordelen voor brandstichting en op laten draaien voor de kosten die de brandweer moet maken, keer 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Dennahz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Helemaal mee eens. Dat zie je nu wel met alles wat uit Oekraïne komt. Doffe ellende als je voor zo'n groot deel afhankelijk bent van onstabiele landen.

Je kan wel een samenwerking aangaan met stabielere landen als Duitsland, Denemarken, enz.

Afhankelijkheid maakt je zwak als land/regio. En met alle ellende op de wereld momenteel wil je zoveel mogelijk in eigen beheer hebben.
Dat is prima , maar dan moeten we als consument wel behoorlijk gaan veranderen, dus geen plantaardige eiwitten meer omzetten in dierlijke eiwitten om die vervolgens op te eten. Dan moeten we een heel ander dieet gaan volgen. En ook heel anders met verspilling van voedsel omgaan, we verspillen veel teveel , en daarnaast eten we teveel. Dubbelop dus.

En aangezien we vaak alleen met onze portemonnee denken moeten al deze zaken eerst verrekend gaan worden. En dan gaan we pas veranderen. Eerder niet, we hebben het namelijk te goed. We klagen een beetje over het rare weer, een beetje over de inflatie en gooien vervolgens massaal bakken vlees op de BBQ.

Om het maar even visueel te maken. En zo zijn er veel meer gebieden waarop alles anders moet. Vervoer moet veel meer openbaar en veel minder eigen auto's. Maar ga het de mensen maar vertellen. Dat fietsen ook prima kan. Alle luxe die we hebben wordt als recht beschouwd in onze samenleving, Luxe als vrijheid. Omdat we niet meer weten wat het verschil is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ondanks dat je op twitter/facebook nog wel veel #trotsopdeboer en #dapperestrijders leest, kom ik dat sentiment toch weinig tegen op andere online plaatsen. Daar is iedereen er wel aardig klaar mee en ik vraag me af waarom de politie zo achteloos er bij staat te kijken.

Maar misschien is het wel bewust wat @Cyberpope ook zegt. Urgenda (?) besluiten niet te hoeven uitvoeren en lekker door toekomstige kabinetten laten uitvoeren.

[ Voor 56% gewijzigd door RodeStabilo op 28-06-2022 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Volgens mij moeten we de producten dan dus meer zelf houden. Nu gaan onze tomaten naar het buitenland en wij importeren ze weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Dennahz schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Dus direct stoppen met 90% van de veeteelt want dat vervoer moet geïmporteerd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:22
CornermanNL schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:56:
[...]

6 maanden keer 100 , zou wat zijn. Maar als je even nagaat waar al die ‘actiebereidheid’ nu vandaan komt. Van een kleine groep die oproept tot harde actie , maar niets ‘organiseert’ en gelijk roept geen verantwoordelijkheid te dragen.

Zou daar niet eens wat aan gedaan kunnen worden , we hebben nu al bij allerlei maatschappelijke vraagstukken dit soort onruststokers rondlopen. Die komen overal mee weg.
Een imam hoeft ook niet expliciet tot aanslagen op te roepen om uitgezet of veroordeeld te worden. Genoeg wetgeving om dergelijk gedrag “keihard aan te pakken”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:24

DirtyBird

Praktiserend denker

unclero schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Ooievaars zijn op zich niet het probleem. De aanwezigheid van dekking (cq. struweel, coulissenlandschap, houtwallen, etc. versus rechthoekige biljartlakens) is al van veel groter belang. Nog even afgezien van de aanwezigheid van insecten (door wilde kruidenrandjes en minder 'gewasbescherming' te spuiten) voor de juvenilen.
Het klopt wel dat ooievaars de nesten van weidevogels leegroven, maar de ooievaarsstand is dan ook kunstmatig flink verhoogd een jaar of 10 geleden.

Wat m.i. een van de grootste problemen is, is het voeren in stallen. Als je de dieren in de wei zet kunnen ze eten wat ze willen én kan alles er groeien, incl planten die giftig zijn voor dieren. Ze eten daar wel omheen. Dan hou je een heel divers stuk land waar ook insecten kunnen leven.
Nu staan de koeien op stal en wordt gras gemaaid als voer. Daar mag geen giftige plant tussen staan, want vermalen zien koeien dat niet.
De 'oplossing': gif spuiten zodat er niks anders groeit dan gras. En daar met de maaimachine overheen. Exit insecten, exit weidevogels.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

[...]

Ik ben geen boeren geen ecoloog. Ik werk in mijn dagelijks werk met ecologen en weet daar door prima hoe zij kijken naar biodiversiteit. In mijn ervaring hebben ecologen vaak wel verstand van specifieke natuur/ecosystemen of soorten, maar helaas steeds minder kom ik ecologen tegen die kijken naar de totale verbinding van ecosystemen. Dat is in de NLse wetenschap echt een serieus hiaat.

Ik zal bekennen dat ik specifieker had moeten zijn. Ik doelde op de relatie uilen (specifiek steenuilen en kerkuilen) en boerenzwaluwen op een boerderij. Die gaan niet samen naast elkaar. Dat was al een wijsheid van mijn opa, die wel boer was. Ook zie ik vaak dat buizerds hele groepen gierzwaluwen uitroeien. Als het gaat om de maasplassen waar naar verwezen werd gaat het specifiek om de oeverzwaluw. Hoewel het daar niet zo best mee gaat bij de maasplassen leven die daar inderdaad wel samen met roofvogels. waarschijnlijk komt dat doordat er meer vluchtmogelijkheden zijn dan op een boerderij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Cid Highwind schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:56:
[...]

Een imam hoeft ook niet expliciet tot aanslagen op te roepen om uitgezet of veroordeeld te worden. Genoeg wetgeving om dergelijk gedrag “keihard aan te pakken”.
Waarom gebeurd het dan niet, ow wacht daar is de politieke wil niet voor. Het begint een beetje teveel te lijken op het recht van de groep met de grootste mond. Die stiekem politiek gesteund dan wel gedoogd wordt.

Angst regeert en ondertussen zitten we sneller dan we denken en modelleren met onoplosbare problemen.
Pagina: 1 ... 71 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden