Als je trapt in dit frame wel.
https://www.nieuweoogst.n...eren-heeft-geen-opvolger#
Voor elk argument dat de boeren gebruiken is er wel een boer waarop dit van toepassing is, maar is dit nu echt de doorsnee boer, of is dit een gezocht argument?
Hoeveel eigenaren van CD-winkels waren er? En hoeveel hebben subsidie gekregen toen hun hele bedrijfstak eraan ging? En hoeveel 'zonen van' waren 'ten einde raad' omdat de familiezaak nu niet meer voortgezet kon worden?
Ik denk dat ik wel een mooie stelling neer kan zetten:
Een echte boer is voor de maatregelen
Als 30% van de boeren weggaan, dan blijft er voor de overgebleven boeren meer ruimte over. Minder concurrentie = betere prijzen. Als de problemen minder worden, kunnen we ook weer kijken naar uitbreiding/innovatie.
Met minder grondgebruik zakt ook de grondprijs en kun je eenvoudiger winst maken.
Daarnaast is het een
vrijwillige maatregel. Als jij als boer wilt stoppen, dan kan dat. Misschien dat de vergoedingen iets omhoog moeten, maar dat is een kwestie van vraag & aanbod.
Het verzet van de boeren is geen
individueel verzet, het is niet 'boer Harmsen' die op veeweg 12b woont. Het is 'alle' boeren, die 'alle' maatregelen verwerpen. En dat is eigenlijk wel gek.
Waarom boeit het een boer in Friesland dat in Noord-Brabant een boer wordt uitgekocht?
De belangen die spelen zitten niet bij de individuele boer, terwijl de boeren klagen over druk in de keten. Slachterijen, transportbedrijven, veevoederbedrijven en alles wat eromheen zit zijn aan het actie voeren en spannen de boeren voor hun karretje.
Dus ff sterk uitgedrukt, maar WTF zijn die boeren aan het doen? De regering komt met miljarden en miljarden over de brug om een industrie die op z'n laatste benen loopt te saneren en dan blijkt deze industrie ineens 'geweldig' te zijn en de 'parel' van Nederland?
Ik snap het werkelijk waar niet meer. Hoe langer het duurt, hoe meer drogredenen ik hoor. Hoe meer 'frames' erbij komen, hoe meer onzin er verkondigd wordt.