The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
De Duitsers uit Sleeswijk-Holstein op bezoek in Nederland zullen zich thuis voelen met de boeren die hun vlag uithangen.Standeman schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:02:
[...]
Ach, ik heb ook wel eens keer Luxemburgse vlaggen ondersteboven zien wapperen langs de snelweg
"What do you get if you multiply six by nine..."
Net nog genoeg vlaggen aan lantaarnpalen gezien. Je mag geen stickers op dingen die niet van jou zijn plakken, dus ik neem aan dat een vlag hangen ook niet mag?Yaksa schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:29:
[...]
Valt onder de vrijheid van meningsuiting, kan niet beboet worden.
Tenzij je de omgekeerde vlag aan een overheidsgebouw vast maakt of anderszins de vlag op een zodanige manier uithangt dat het een gevaar voor het verkeer zou kunnen opleveren.
Joegoslavisch zijn in je eigen weiland mag natuurlijk wel, of alle andere dramatische borden die je kan vinden. Kwam langs twee borden, formaat aardig billboard, met daarop PAS OP, U GAAT EEN ONTRUIMINGSGEBIED binnen. NATURA 2000 GEBIED OP MINDER DAN 1000M of iets in die richting.
Voor een groep mensen die zichzelf graag nuchter en boerenverstandig noemen, zijn het wel een stel dramaqueens
Maar boetes + kosten van verwijdering verhalen op mensen die vlaggen ophangen aan bruggen en lantaarnpalen etc. lijkt me niet meer dan normaal.
People as things, that’s where it starts.
Een lantaarnpaal is een 'gebouw' van de gemeente, dus van de overheid. Mag niet dus.RobinHood schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:02:
[...]Net nog genoeg vlaggen aan lantaarnpalen gezien. Je mag geen stickers op dingen die niet van jou zijn plakken, dus ik neem aan dat een vlag hangen ook niet mag?
Maar we gaan wel erg off-topic nu. Ik verwijs daarom door naar de APV van de plaatselijke gemeente, is allemaal zo op te vragen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
https://nos.nl/artikel/26...ot-wel-grote-stap-vooruit
En de belangrijksteNederland gaat niet van het stikstofslot door de maatregelen die dit kabinet wil nemen, maar het kabinet zet wel belangrijke stappen. Dat concludeert het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat de stikstofplannen beoordeelde.
...
Het kabinet heeft doelen gesteld voor de uitstoot van stikstof in 2035. Ten opzichte van 2019 moet de uitstoot van de landbouw dan met 42 tot 46 procent zijn gedaald. Bij de industrie en het verkeer wil het kabinet de uitstoot met 50 procent zien dalen.
...
Niet voor alle bedrijven zal het daarom financieel haalbaar zijn om aan de nieuwe eisen te voldoen, voorziet het planbureau. De verwachting is dan ook dat een deel van de veehouders de handdoek in de ring zal gooien. Hekkert schat dat de plannen leiden tot zo'n 30 procent minder koeien in Nederland.
Met dank aan de VVD, CDA en BBBHete aardappel doorgeschoven
Dat de plannen veel van de boerensector vragen, komt deels doordat de hete aardappel lang is doorgeschoven. Op de vraag hoe het zou zijn geweest als deze plannen vijf of tien jaar eerder waren doorgevoerd, zegt Hekkert "Dat zou een zegen zijn geweest. Veel beleid kwam de afgelopen jaren niet van de grond. Als we eerder waren begonnen, hadden boeren meer tijd gehad om aan de strengere eisen te voldoen."
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als ze die ook zelf hebben opgehangen. En niet, ik noem maar iets geks, dat gedaan is door een public-relations-bedrijf in opdracht van een groot bedrijf.hamsteg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:45:
Ik kijk er daarom met een kwinkslag naar: "ze zijn te dom om te weten wat boven en onder is; net zo als dat ze niet snappen dat stikstof uit dierlijke mest voortkomt en daar produceren ze veel van". Blijf ik in ieder geval glimlachen.
Let maar goed op als u op de snelweg rijd, kijk eens hoeveel verschillende AI-gegenereerde spandoeken er hangen. En dat er niet veel variatie zit in de houten paaltjes en de tie-wraps waar de omgekeerde vlaggen aan hangen.
Wederom: actoren voor gebruik, nooit factoren voor gewicht.
Ik wil nog even een zijstapje maken naar 'Overasselt', en hoe daar 9 van de 10 boeren tegenwoordig 'paardenhouder' zijn en hoe dat een schoolvoorbeeld is van uitwringen van bestaande familiebedrijven ten gunste van een handjevol toxische/gulzige actoren. Glijdende schaal. Uzw. Maar dat zal wel off-topic zijn.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
vertel alstublieft, de mods zullen vast een uitzondering maken.
of een tot voor kort grote politieke partij die letterlijk door een reclamebureau wordt gerundunclero schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:55:
[...]
Als ze die ook zelf hebben opgehangen. En niet, ik noem maar iets geks, dat gedaan is door een public-relations-bedrijf in opdracht van een groot bedrijf.
Let maar goed op als u op de snelweg rijd, kijk eens hoeveel verschillende AI-gegenereerde spandoeken er hangen. En dat er niet veel variatie zit in de houten paaltjes en de tie-wraps waar de omgekeerde vlaggen aan hangen.
Wederom: actoren voor gebruik, nooit factoren voor gewicht.
Ik wil nog even een zijstapje maken naar 'Overasselt', en hoe daar 9 van de 10 boeren tegenwoordig 'paardenhouder' zijn en hoe dat een schoolvoorbeeld is van uitwringen van bestaande familiebedrijven ten gunste van een handjevol toxische/gulzige actoren. Glijdende schaal. Uzw. Maar dat zal wel off-topic zijn.
ik vind de vlaggetjes en spandoeken wat sneu overkomen maar heb er geen last van. Zo lang ze die trekkers van de snelweg houden en geen deuren van provinciehuizen slopen gaat het beterdan eerst (low bar I know)
en harde heelmeesters kunnen trauma´s veroorzaken. Alsof je een operatie begint bij een kind terwijl het niet snapt waarom. Deze verzoeken zullen grotendeels terecht zijn en zullen vooral de PAShouders treffen waarvan toentertijd de toename van stikstof niet is meegenomen in de beschikbare stikstofruimte. Ik hoop eigenlijk dat deze mensen dan dus wel voorrang krijgen bij het aanvragen van nieuwe (minder ruime) vergunningen.dawg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 15:18:
Artikel gaat verder. Het is al vaker gezegd; zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Deze wond begint na ~40 jaar wel heel hard te stinken. 217 verzoeken. Die naar ik vermoed allemaal terecht zullen zijn gezien het trackrecord van MOB.
Toch bespeur ik bij het kabinet (en uiteraard ook bij radicaal- en extreemrechts) nog steeds onwil. Men kan echter niet anders gezien de gerechtelijke uitspraken van rechters, omdat MOB en andere natuurorganisaties hun huiswerk wél goed doen.
Ik ben alle omgekeerde vlaggen ook echt beu. Wat mij betreft mogen ze dat ook gaan beboeten, maar dat zal juridisch wel lastig zijn.
Het aanvallen van individuele vergunninghouders zal door gekleurde media en door boeren worden geïnterpreteerd als ''takedown" verzoeken. Het draagt daarmee bij aan het gevoel dat boeren vogelvrij zijn en zal mijns iinziens alleen maar averechts werken.
De discussie in dit topic heeft soms de neiging om boeren te ontmenselijken omdat ze ageren tegen plannen die hun huidige bedrijfsvoering in de weg zitten, maar dat is geen oplossing. je hebt een punt dat er veel ''minder slimme'' boeren zijn die elkaar opjutten, maar ze zijn niet dom. "De leugen regeert" stond er laatst in een weiland en ik vraag me sterk af of die leugen niet onder de boeren zelf rondwaart. Dat boeren bang zijn om onteigend te worden is een zorg dat je moet adresseren in plaats van te negeren. Dat zeg ik als een kleinzoon van een boer die al eens onteigent is geweest. Mijn oom heeft nu een bloeiend bedrijf elders en de woning van mijn moeders opoe is nu een monumentaal boerderijtje naast de A35 bij Wierden.hamsteg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:45:
[...]
Ik kijk er daarom met een kwinkslag naar: "ze zijn te dom om te weten wat boven en onder is; net zo als dat ze niet snappen dat stikstof uit dierlijke mest voortkomt en daar produceren ze veel van". Blijf ik in ieder geval glimlachen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023 - Zendure SolarFlow 4000 Mix AC+
plus survivorship bias. Iedereen die al beetje twijfelde is bijv naar Denemarken vertrokken of heeft het boeltje al verkocht.hansvk schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:12:
De boeren weten allang hoe laat het is. En de meeste boeren snappen dat, maar die hoor je niet.
En de grote vleesmanagers (niet het keuterboertje) zijn overgebleven, en hebben forse omzetten kunnen realiseren door de problemen te ontkennen en beleid te vertragen.Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:12:
[...]
plus survivorship bias. Iedereen die al beetje twijfelde is bijv naar Denemarken vertrokken of heeft het boeltje al verkocht.
Bij de sluiting van de mijnen waren er ook zat mijnwerkers met stoflongen en al die tegen de sluiting waren.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
ik vind dat wel een wat erg negatieve blik. Ken nog een paar melkveehouders. Die zijn zelf echt niet bezig met het beleid vertragen. Die zijn al 15 jaar aan het reageren op hoe het spel blijkbaar gespeeld moet worden door steeds als er een ander failliet gaat/stopt de boedel daar over te nemen en daarmee dus van 80 naar 150 naar 400 koeien gegroeid. Maar die mensen maken dus ook steeds weer de keus om door te gaan omdat ze ook niet echt een andere weg zien. Daarmee krijg je ook een (deel van) de situatie waar we nu zitten.DropjesLover schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:34:
[...]
En de grote vleesmanagers (niet het keuterboertje) zijn overgebleven, en hebben forse omzetten kunnen realiseren door de problemen te ontkennen en beleid te vertragen.
Bij de sluiting van de mijnen waren er ook zat mijnwerkers met stoflongen en al die tegen de sluiting waren.
Net als bij bepaalde bedrijven is het voor boeren ook vaak "up or out". Je moet op bepaald moment meer koeien/stallen/machines/kapitaal erin doen of je stapt uit. Maar wat ga je doen als je uitstapt? Je bent bijv al 40 jaar boer geweest en je zoon / dochter wil het overnemen? dan lijkt het logisch om toch maar weer 1 stapje "up" te doen en dan later wel te zien waar het schip strandt.
Als ik wist dat ik me op een heilloze weg bevind, zou ik mijn kinderen adviseren wat anders gaan te doenFr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:38:
[...]
ik vind dat wel een wat erg negatieve blik. Ken nog een paar melkveehouders. Die zijn zelf echt niet bezig met het beleid vertragen. Die zijn al 15 jaar aan het reageren op hoe het spel blijkbaar gespeeld moet worden door steeds als er een ander failliet gaat/stopt de boedel daar over te nemen en daarmee dus van 80 naar 150 naar 400 koeien gegroeid. Maar die mensen maken dus ook steeds weer de keus om door te gaan omdat ze ook niet echt een andere weg zien. Daarmee krijg je ook een (deel van) de situatie waar we nu zitten.
Net als bij bepaalde bedrijven is het voor boeren ook vaak "up or out". Je moet op bepaald moment meer koeien/stallen/machines/kapitaal erin doen of je stapt uit. Maar wat ga je doen als je uitstapt? Je bent bijv al 40 jaar boer geweest en je zoon / dochter wil het overnemen? dan lijkt het logisch om toch maar weer 1 stapje "up" te doen en dan later wel te zien waar het schip strandt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Niet iedere is er bewust mee bezig, maar door te stemmen op bepaalde partijen (CDA, BBB) en natuurlijk niet tijdig aanpassen aan al 40 jaar aankomend beleid, dan ben je geen ondernemer, dan ben je (roof)kapitalist, niet anders dan een ander biochemisch bedrijf dat al tijden willens en wetens meer chemische meuk loost dan goed is "maar volgens de vergunning mag het dus ik ga door".Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:38:
[...]
ik vind dat wel een wat erg negatieve blik. Ken nog een paar melkveehouders. Die zijn zelf echt niet bezig met het beleid vertragen. Die zijn al 15 jaar aan het reageren op hoe het spel blijkbaar gespeeld moet worden door steeds als er een ander failliet gaat/stopt de boedel daar over te nemen en daarmee dus van 80 naar 150 naar 400 koeien gegroeid. Maar die mensen maken dus ook steeds weer de keus om door te gaan omdat ze ook niet echt een andere weg zien. Daarmee krijg je ook een (deel van) de situatie waar we nu zitten.
Nu dat ie zo gegroeid is naar 400 koeien kan hij ook wanneer nieuwe investeringen nodig zijn weer 200 koeien inleveren (wel het land houden) en hoppa, 50% stikstofreductie gerealiseerd en voldoet aan de nieuwe regels. Geen nieuwe investeringen nodig, niet die molensteen van de (Rabo)bank weer op z'n nek gehesen. Geen aflossingen waardoor het businessmodel onder druk staat.
Misschien een paar duizend m2 verkopen voor woningbouw en kan prima doorboeren.
Maar goed, zo denk ik.
BThGvNeOA
Wederom wensdenken. Hoe gaat iemand zich "aanpassen aan al 40 jaar aankomend beleid" als het A) onduidelijk is wat het beleid doet en er B ) vooral veel zaken zijn die iemand pushen om mee te gaan in "up or out"? Er is bijna niemand klein gebleven omdat dat niet erg financieel interessant is door een wirwar aan bijzondere incentives, subsidies, actoren in de agro-sector om hen heen etc.DropjesLover schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:51:
[...]
Niet iedere is er bewust mee bezig, maar door te stemmen op bepaalde partijen (CDA, BBB) en natuurlijk niet tijdig aanpassen aan al 40 jaar aankomend beleid, dan ben je geen ondernemer, dan ben je (roof)kapitalist, niet anders dan een ander biochemisch bedrijf dat al tijden willens en wetens meer chemische meuk loost dan goed is "maar volgens de vergunning mag het dus ik ga door".
Nu dat ie zo gegroeid is naar 400 koeien kan hij ook wanneer nieuwe investeringen nodig zijn weer 200 koeien inleveren (wel het land houden) en hoppa, 50% stikstofreductie gerealiseerd en voldoet aan de nieuwe regels. Geen nieuwe investeringen nodig, niet die molensteen van de (Rabo)bank weer op z'n nek gehesen. Geen aflossingen waardoor het businessmodel onder druk staat.
Misschien een paar duizend m2 verkopen voor woningbouw en kan prima doorboeren.
Maar goed, zo denk ik.
Maar ik vind het te makkelijk om van elke individuele boer te verwachten dat zij de exact juiste keuze hadden moeten maken en bijv. max 100 koeien moeten gaan houden.
Het is wel zo dat we eindelijk eens iets moeten doen en dat gaat aanpassingen van de boerenbedrijven vragen. Dat vind ik een goede zaak maar ligt niet per se aan elke individuele boer.
Dat hoeven we ook niet te verwachten... Net zo min dat elke ondernemer altijd de juist keuzes maakt. Maar moeten wij als samenleving ze dan maar redden?Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:09:
Maar ik vind het te makkelijk om van elke individuele boer te verwachten dat zij de exact juiste keuze hadden moeten maken en bijv. max 100 koeien moeten gaan houden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je kunt niet blijven investeren in nog grotere bedrijven om de productie almaar omhoog te laten gaan, dat gaat ten koste van de natuur, de leefomgeving en, niet in de laatste plaats, het levensgeluk van de boer (en zijn gezin) zelf.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Je noemt nu drie coöperaties, waarvan er 1 nog 100%eigendom zijn van de boeren. En 1 een eigendom van een landbouw organisatie en de laatste sterke agrarische roots heeft. Waarom zouden die boeren zichzelf ter verantwoording roepen? Ik weet dat hier een sterk anti landbouw sentiment heeft, maar dit soort posts geven ook wel blijkt van een zeer beperkte kennis van zaken. Dat doet wel ernstig afbreuk aan dit topic als je het mij vraagt.Yaksa schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:00:
Waarom trekken al die protesterende boeren altijd naar Den Haag en niet naar de kantoren van Royal FrieslandCampina, Vion Food Group en Rabobank om daar aan te geven dat ze zo niet verder willen?
Je kunt niet blijven investeren in nog grotere bedrijven om de productie almaar omhoog te laten gaan, dat gaat ten koste van de natuur, de leefomgeving en, niet in de laatste plaats, het levensgeluk van de boer (en zijn gezin) zelf.
[ Voor 3% gewijzigd door Zewatanejo op 12-09-2026 21:26 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
nee zeker niet. Maar begrip en empathie kan nooit kwaad. Het is geen individueel probleem is wat ik wil zeggen. De oplossing is ook niet moeilijk maar wel even slikken. De veestapel afbouwen in stapjes, valt toevallig ook best samen met het stoppen van boeren op leeftijd.Cyberpope schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:37:
[...]
Dat hoeven we ook niet te verwachten... Net zo min dat elke ondernemer altijd de juist keuzes maakt. Maar moeten wij als samenleving ze dan maar redden?
Dat houdt een keer op he. We zijn hier al sinds de jaren 80 mee bezig.Fr33z schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:02:
[...]
nee zeker niet. Maar begrip en empathie kan nooit kwaad. Het is geen individueel probleem is wat ik wil zeggen. De oplossing is ook niet moeilijk maar wel even slikken. De veestapel afbouwen in stapjes, valt toevallig ook best samen met het stoppen van boeren op leeftijd.
Empathie werkt ook 2 kanten op. Al was het maar dat de boerenorganisaties zich maar afvragen wat ze nog kunnen vragen van de samenleving als geheel en erkenning kunnen geven aan wat ze allemaal gehad hebben. Enige mate van zelfreflectie werkt erg goed om meer empathie te krijgen.
Daarnaast kan ik empathisch handelen en toch in belang van diegene hard doorpakken. (zie verslavingszorg).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Best bijzonder dat die coöperaties opereren als commerciële bedrijven puur in eigenbelang, in plaats van de boeren te ondersteunen in hun transitie.Zewatanejo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:24:
[...]
Je noemt nu drie coöperaties, waarvan er 1 nog 100%eigendom zijn van de boeren. En 1 een eigendom van een landbouw organisatie en de laatste sterke agrarische roots heeft. Waarom zouden die boeren zichzelf ter verantwoording roepen? Ik weet dat hier een sterk anti landbouw sentiment heeft, maar dit soort posts geven ook wel blijkt van een zeer beperkte kennis van zaken. Dat doet wel ernstig afbreuk aan dit topic als je het mij vraagt.
De Rabo kan zijn eisen aanpassen, Campina kan een hogere melkprijs bieden, etc.
BThGvNeOA
Heb je gehoord wat de (meest actieve) boeren roepen:Fr33z schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:09:
Wederom wensdenken.
"Die brief moet van tafel!"
https://www.rtvnoord.nl/a...-die-brief-moet-van-tafel
En maar klappen (klapvee
En ondertussen bedreigen, doxxen en zo hard mogelijk schreeuwen om de redelijke boeren maar te overstemmen.
De andere kant van het plaatje is niet beter.
De Nederlandse melkboer heeft keihard gestreden om tot dit eindresultaat te komen:
https://research.wur.nl/e...iry-farming-in-the-nethe/
De Fransen hebben bewust gekozen om kleine & extensieve boeren te beschermen. Daarnaast hebben zij ook lokale producten die EU beschermd zijn. Familie en regionale waarden zijn actief beschermd.
Nederland is voor intensivering gegaan, geen lokale merken maar bulk voor de export. En door het gebrek aan grond ook massaal import van voer. Geen regionale rechten of kleine bedrijven, maar regionale productie hubs die maximaal gespecialiseerd zijn (98% van ons melkvee is Holstein, nul variatie of diversificatie)
Dus nu zie je een inhaalslag van de Fransen, die hebben nu de ruimte om, met onze technologie, de productie te verhogen. Terwijl wij een doodlopende weg in zijn gegaan (en we waren zo trots dat we beter waren dan de Franse boeren)
De boeren oogsten wat ze gezaaid hebben in de afgelopen jaren. Het 'mooie' boerenleven hebben ze gewoon echt zelf naar de knoppen geholpen. Nederlandse boeren vertrekken naar Frankrijk omdat ze daar wel een bestaan kunnen opbouwen.
Hoe ironisch is dat, de boeren die ze eind vorige eeuw kapot hebben geconcurreerd, zijn nu de toekomst.
En de rest van Nederland? Eigenlijk interesseert het toch niemand daar iets. Of een boer 10 hectare of 20 hectare grond moet hebben voor X koeien, daar gaat de vakkenvuller bij de Appie echt geen mening over hebben. Het zijn uiteindelijk de boeren (& bijbehorende industrie) zelf die de spelregels bedenken binnen de kaders van 'wat kan'.
We zijn nu 8 jaar verder en wat hebben de boeren bedacht: 'de KDW moet uit de wet & de brief moet van tafel'....
Zulks spreekt bij mij vooral een armoe aan fantasie en visie. Tegelijkertijd kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van gerichte kanalisering.TheGhostInc schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:32:
Heb je gehoord wat de (meest actieve) boeren roepen:
"Die brief moet van tafel!"
https://www.rtvnoord.nl/a...-die-brief-moet-van-tafel
En maar klappen (klapvee), over wensdenken gesproken! En een koude sanering veroorzaken.
En ondertussen bedreigen, doxxen en zo hard mogelijk schreeuwen om de redelijke boeren maar te overstemmen.
Dat snelweg bezetten begint bijvoorbeeld wel oud te worden. Men schoffeert er vooral de uiteindelijke eindklanten mee, die weldra moeten gaan nadenken over waar de grens tussen maatschappelijk risico en ondernemersrisico moet gaan liggen.
In Amerika hebben de melkveehouders enkele decennia geleden ook geprotesteerd. Die hebben wekenlang de melk in de gierput gepompt, en de toegangswegen tot hun dorpen bezet om te voorkomen dat er melkwagens in konden komen. Dat alles om hogere prijzen te forceren, omdat intensiveren voor 95% van de boeren onbereikbaar was.
Nu lijken Nederlandse melkveehouders vol mee te gaan in het gepositioneerde frame dat intensiveren een vereiste voor continuïteit is, en dat alleen Den Haag / Brussel daar iets in kan betekenen.
Grappig dat u Frankrijk noemt. Een van de pilaren van de Nederlandse zuivelindustrie was altijd de schoolmelk-regeling.De andere kant van het plaatje is niet beter.
De Nederlandse melkboer heeft keihard gestreden om tot dit eindresultaat te komen:
https://research.wur.nl/e...iry-farming-in-the-nethe/
De Fransen hebben bewust gekozen om kleine & extensieve boeren te beschermen. Daarnaast hebben zij ook lokale producten die EU beschermd zijn. Familie en regionale waarden zijn actief beschermd.
De Fransen hebben dat tot een hoger niveau getild met hun befaamde school-lunches (warm, meerdere gangen). Aan die lunches zijn bijzonder strenge eisen~, maar de belangrijksten zijn lokaliteit, seizoensgebondenheid, variëteit en regelmaat. Oftewel: een klein Frans boertje weet zeker dat een bepaald deel van zijn oogst of producten door de lokale scholen afgenomen zullen worden.
Die zal dan ook veel minder geneigd zijn om zijn oren te laten hangen naar een groot bedrijf dat hem een wurgcontract in de maag wil splitsen.
Er zijn meer landen met vergelijkbare constructies (Italië, Japan, China, Zuid-Korea, Indonesië, Spanje).
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Als boeren hierbij betrokken zijn, dan hebben we een serieus probleem. De schijnheiligheid van Marc van den Oever zegt mij genoeg.
Een doelbewuste actie waarbij vanochtend al een trein door zo'n kortsluiting-metalen-pijp is heengereden. Waar die stukken pijp heen vliegen en mogelijk tot nog meer slachtoffers leiden zou wat mij betreft aantonen hoe betrokken de intensieve-veeteelt-managers maling aan alles hebben.Nadat er vanochtend materiaal was weggehaald, worden opnieuw spullen neergelegd
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
hamsteg schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:30:
https://nos.nl/liveblog/2631038-nog-steeds-nieuwe-sabotageacties-op-het-spoor-hooibalen-in-brand-langs-snelwegen
Als boeren hierbij betrokken zijn, dan hebben we een serieus probleem. De schijnheiligheid van Marc van den Oever zegt mij genoeg.
[...]
Een doelbewuste actie waarbij vanochtend al een trein door zo'n kortsluiting-metalen-pijp is heengereden. Waar die stukken pijp heen vliegen en mogelijk tot nog meer slachtoffers leiden zou wat mij betreft aantonen hoe betrokken de intensieve-veeteelt-managers maling aan alles hebben.
Elders valt te lezen dat deze sabotage met terroristisch oogmerk kan leiden tot (zeer) lange gevangenisstraffen.Het spoor werd dinsdag ontregeld door buizen en startkabels die op tientallen plekken op de rails lagen. Later kreeg het verkeer op snelwegen last van brandende hooibalen. ‘Door twee rails te verbinden met ijzer, ontstaat automatisch een storing.’
‘Tientallen stalen buizen’ heeft hij met collega’s van het spoor gehaald tussen Harselaar en Hoevelaken. ‘Incidentenbestrijding ProRail’, staat op de auto van zijn werkgever. Zijn naam wil hij niet geven, omdat alleen de afdeling communicatie met de pers mag praten.
Rond half twee maakt die afdeling van de spoorbeheerder bekend dat op ‘ruim dertig plekken materiaal op het spoor’ is gevonden. Doelbewust, zo was al in de vroege ochtend van Prinsjesdag de inschatting van ProRail. En ook meermaals opnieuw geplaatst na vertrek van de opruimdiensten.
Behalve stalen buizen zijn sinds de vroege ochtend in onder meer in Drenthe ook startkabels gevonden. ‘Door twee rails te verbinden met ijzer, ontstaat automatisch een storing’, legt de ProRail-medewerker uit.
En storingen kwamen er. Met name in het oosten en noorden van het land lag het treinverkeer er lange tijd uit. Met tjokvolle perrons en stationshallen tot gevolg, zoals in Zutphen. ‘Nu geef ik niet meer op’, zegt Isa de Greef (17) op perron 1 rond 8.45 uur. In Oldenzaal ging haar wekker om vijf uur, zodat ze om negen uur in Nijmegen kon zijn voor haar opleiding tot werkhondenprofessional.
Flexwerkplek
Station Zutphen golft dinsdagochtend op en neer. Dan staat het stationsplein en de -hal weer afgeladen vol, de blikken omhoog naar de vertrekschermen, om als een gootsteen waar de stop wordt uitgetrokken weer leeg te stromen als er toch een trein vertrekt. De Kiosk is voor de gelegenheid een flexwerkplek, waar men zich schuil houdt achter laptopschermen en grote bekers koffie.
Toch is er weinig chagrijn te bespeuren bij de gestrande forenzen in Zutphen, sommigen wachtend op het zonnige stationsplein. Al speculerend naar de boosdoeners achter de sabotage gaat het alle kanten op. Zouden dit de aangekondigde Prinsjesdag-acties van de boeren zijn nu ze van snelwegen zijn verbannen? Is het wraak voor de ov-staking van vorige week? Of toch een Ddos-aanval door hackers?
De radicale actieclub Farmers Defence Force (FDF), die maandag had opgeroepen tot acties, zegt dinsdagochtend bij monde van secretaris Sieta van Keimpema dat het niet uit te sluiten is dat boeren achter de spoorsabotage zitten. ‘Regionale groepen bereiden regionale acties voor’, aldus de secretaris.
Over andere acties doen de boeren minder geheimzinnig. Langs verschillende snelwegen, zoals de A7 bij Scheemda, de A28 bij Assen en langs de N366 bij Musselkanaal, steken boeren hooibalen in brand. Bij een blokkade door boeren op de N310 bij de Gelderse plaats Stroe moet de ME kort in actie komen.
Langzaam rijden
Bij een rotonde nabij de A2 ter hoogte van Breukelen kijkt een groep boeren rond het middaguur toe hoe de brandweer tientallen hooibalen probeert te blussen. De rook, al van verre te zien, waait over de snelweg, waardoor het verkeer daar langzaam moet rijden. Politieagenten zetten het fietspad af, zodat passanten niet te dicht bij het vuur komen. ‘Het is vieze troep’, zegt een brandweerman, doelend op de natte hooibalen.
Na een half uur hebben de meeste boeren genoeg gezien. Ze stappen in hun met omgekeerde vlaggen versierde tractors en rijdend toeterend weg. Melkveehouder Wim Hoogendoorn blijft achter. Hij woont hier vlak in de buurt en kwam alleen even zijn steun betuigen aan de Prinsjesdagactie. ‘Dit is toch de dag dat het kabinet zijn flutbeleid rondom stikstof presenteert’, zegt Hoogendoorn. ‘Het stikstofverhaal wordt gewoon misbruikt om de boeren weg te krijgen.’
De 69-jarige boer hoorde ’s ochtends via een appgroep van boeren in Breukelen en Kockengen een uur van tevoren over de actie. Zelf deed hij niet mee, omdat hij het te gevaarlijk vond voor het verkeer. Wel stak hij op zijn eigen land een baal hooi in de fik, als een individueel protest tegen het ‘wurgbeleid’. ‘Als veel boeren dit doen, dan is het een sterk signaal.’
Hoogendoorn toont even later zijn protesthooibaal, die aan de rand van een van zijn weilanden en op veilige afstand van de weg aan het branden is, als een gezellige vuurkorf. ‘Ik heb een oude baal hooi gebruikt die dienst deed als steun voor het hek. Het hooi was door de warme wind niet zo nat als ik dacht. Ideaal weer om iets in de fik te steken.’
Buizen
Rond Nijkerk komen de weg- en spoorverstoringen samen, met brandend hooi langs de weg en het gesloten spoortraject Amersfoort-Barneveld. Ergens tussen die twee plaatsen, bij stations Hoevelaken, pal naast de A1, verklaart de anonieme ProRail-medewerker ook dit stuk spoor om 13.50 uur ‘schoon’. Alle gevonden buizen zijn afgevoerd door de politie. Nog een laatste controle en ze zullen het traject weer vrijgeven.
Speculeren over de daders van de op het oog goed voorbereide sabotage-actie, dat wil de ProRail-medewerker niet. ‘Wie het heeft gedaan vind ik ook niet zo belangrijk. Het is mijn taak om de problemen op te lossen.’
Boer Hoogendoorn zegt dat hij het zich niet kan voorstellen dat boeren achter de sabotage van het spoor zitten. ‘Wij doen niet echt aan publieksgevaarlijke acties.’
Straf op sabotage ProRail mogelijk 15 jaar, zelfs levenslang in geval van terroristisch oogmerk
Boerenactivisten mogelijk verantwoordelijk voor sabotage op het spoor
Deel dit artikel
Er zijn aanwijzingen dat boerenactivisten achter de sabotage op het spoor zitten. Dat blijkt uit gesprekken die de NOS vandaag heeft gevoerd met boeren en boerenorganisaties in het land. Bronnen in agrarische kringen bevestigen dat de afgelopen dagen in online groepen is gesproken over vergaande acties op Prinsjesdag.
Een van deze bronnen zegt dat in een lokale 'trekkergroep' ook de sabotage van het spoor is besproken. Het ging onder meer over hoe buizen aan het spoor vastgemaakt moesten worden. In deze groep zouden radicale boeren zitten en sympathisanten met een afkeer van het beleid van de overheid.
In andere online groepen met veel boeren ging vandaag een foto rond van metalen buizen die op het spoor zijn aangebracht. Door wie precies en waar de foto is gemaakt, blijft vooralsnog onduidelijk. Volgens ProRail zijn er vandaag 35 storingen geweest doordat voorwerpen op de rails zijn gelegd. De actie is niet opgeëist.Verschillende acties
Boerenprotestgroep Agractie zegt niets van de sabotageactie te weten. Ook actiegroep Farmers Defence Force zegt niet betrokken te zijn, al sluit voorman Mark van den Oever niet uit dat individuele boeren verantwoordelijk zijn. Volgens hem waren er vandaag "wilde acties" te verwachten.
Vanmiddag werden langs snelwegen en provinciale wegen ook onder meer hooibalen in brand gestoken. De oproep daartoe kwam wel van actievoerende boeren.
Door boeren en boerenorganisaties wordt over het algemeen afkeurend gereageerd op het plaatsen van buizen op het spoor en het veroorzaken van storingen bij spoorwegovergangen. Zij vinden sabotage te ver gaan als actiemiddel. Al durft niet iedereen vrijuit te spreken, uit angst voor reacties van anderen uit de sector.
Land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland laat weten dat vandaag grenzen zijn overschreden. "Sabotage heeft niets te maken met het demonstratierecht", zegt een woordvoerder. "Wie hierachter zit, moet zich ernstig afvragen welk belang hiermee gediend is."'Levensgevaarlijk'
De politie wil niet ingaan op de vraag wie er verantwoordelijk lijkt voor de sabotage op het spoor. Bronnen melden aan de NOS dat betrokkenheid van boeren of hun sympathisanten zeker een scenario is dat wordt onderzocht.
ProRail zegt niet te weten wat het doel is van de "gecoördineerde actie" op het spoor. "Maar dat het levensgevaarlijk is, is zeker", zegt een woordvoerder. "Gelukkig hebben onze systemen goed gewerkt waardoor geen sprake is geweest van ongelukken."
Wel reed bij Steenwijk een trein tegen een voorwerp op de rails. De trein was al gewaarschuwd en reed niet op volle snelheid.
ProRail zegt vannacht en morgenochtend extra alert te zijn met cameratoezicht en surveillances.
[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 15-09-2026 22:00 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dat is standaard modus operandii bij zaken die de veiligheids/inlichtingendiensten als "hybride oorlogvoering" beschouwen. Ten eerste omdat het doel "angst zaaien" is, en des te minder zuurstof we daaraan geven, des te groter de kans dat het doel niet gehaald wordt. Ten tweede om ook de diensten rustig hun gang te laten gaan met hun onderzoek, maar ook verstoring van dergelijke activiteiten.R_Zwart schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:53:
Als het een willekeurige andere groep is dan roepen veel politici aan de rechterkant van het spectrum dat het leger maar moet worden ingeschakeld. Nu zijn ze stil.....
Enfin, het zal mij niet verbazen als 'gewoon' de Russen/Iraniërs hier achter zitten (de getroffen tracee's waren vooral tracee's die naar het oosten liepen, vanaf het defensie-station tussen Soesterberg en Amersfoort). Al dan niet met hulp van "useful idiots" en "goedkoop schorriemorrie". We weten al langer dat er sprake is van Russische inmenging in de vorm van intriganten / opstoken / bots binnen kringen van "boerenactivisten".
Maar ja, als dan inderdaad blijkt dat er dus boerenactivisten achter zaten, al dan niet aangezet / opgehitst door Russische agenten, dan zal dat zachtgezegd de boerenzaak geen goed doen.
Het dodelijke ongeluk is hier offtopic.
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.