De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 68 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

anandus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Punt is natuurlijk dat er niet echt iets verkocht hoeft te worden. We weten al jaren dat stikstof fors omlaag moet, dat is niets nieuws. Een feit hoef je niet te verkopen. Sterker nog, als mensen niet in feiten willen 'geloven' dan is het verspilde moeite.
Het zou fijn zijn als ze gewoon wat sterker kon antwoorden op vragen zodat ze mensen wat gerust kan stellen: "dit staat je te wachten".

Weet je waar je aan toe bent.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01:16
klaaas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:46:
[...]

Stel de overheid voert een wetswijziging door die het mogelijk maakt om de hele dag weer 130 te rijden op de snelweg. Een jaar oordeelt de RvS dat die wijziging (om wat voor reden dan ook) onterecht is doorgevoerd. Hoe zit het dan met de mensen die in de tussentijd 130 gereden hebben? Hebben die iets ongeoorloofds, verwijtbaars of zelfs strafbaars gedaan? Of hebben ze geoorloofd gehandeld binnen de ruimte van de op dat moment geldende regels?
Je verdraaid 2 dingen. Ten eerste is die wet ingevoerd onder druk van de boeren. Dus ze hebben invloed gehad op de besluitvorming.
Ten tweede moet je als ondernemer vooruit kunnen kijken. Dat die wet niet houdbaar zou zijn is al vanaf het begin bekend. Dan neem je dus bewust een risico.

Of om in jouw voorbeeld te blijven:
De boer is een persoon die een Ferrari gekocht heeft zodat ie harder kon rijden en nu de snelheid weer naar beneden gaat wil dat de overheid hem terug betaald voor de aanschaf daarvan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 14:32

Ligone

Moeha!

Philip Ross schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:18:
[...]

Je verdraaid 2 dingen. Ten eerste is die wet ingevoerd onder druk van de boeren. Dus ze hebben invloed gehad op de besluitvorming.
Ten tweede moet je als ondernemer vooruit kunnen kijken. Dat die wet niet houdbaar zou zijn is al vanaf het begin bekend. Dan neem je dus bewust een risico.

Of om in jouw voorbeeld te blijven:
De boer is een persoon die een Ferrari gekocht heeft zodat ie harder kon rijden en nu de snelheid weer naar beneden gaat wil dat de overheid hem terug betaald voor de aanschaf daarvan.
Om in hetzelfde voorbeeld te blijven:
De boer is een persoon die een Ferrari gekocht heeft zodat die harder kon rijden, omdat de snelheid weer naar beneden gaat werd hij gedwongen een dure snelheidsbegrenzer te installeren maar na een tijdje wil de overheid dat die Ferrari ondanks de resultaten verdwijnt. De boer gaat akkoord dat hij vergoed wordt voor de onteigening van die Ferrari maar uiteindelijk mag hij deze zelf verkopen en aangezien de Ferrari gedemoniseerd wordt wil niemand die nog kopen.

Zo staat hier een eindje verderop een ultramoderne boerderij met veel land te koop die niemand nog wil kopen en de eigenaar zit in zak en as. De verhaaltjes die "het kabinet" laat uitschijnen zijn in werkelijkheid niks meer dan mooie verhaaltjes. Hijzelf heeft de fut niet meer maar het is niet meer dan normaal dat zij opkomen voor hun rechten.

Stel dat ze morgen zeggen: In Rotterdam centrum is het stikstofgehalte veel te hoog, we gaan een paar 100 mensen uit hun huis zetten die maar in de randgemeenten een plaatsje moeten gaan zoeken. Je krijgt bedrag X voor je huis maar je moet wel bedrag Y ophoesten om een nieuw te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:22
https://www.ad.nl/klimaat...procent-vergoed~ab5c7438/

Hoe gaat dit uitkopen eigenlijk?
Kijken ze dan naar het omzet? Dus bijvoorbeeld omzet 10 miljoen en omdat hij 90% moet opgeven, dan krijgt hij 9 miljoen vergoed?
Of naar winst, maar dat is maar 1 jaar.

Met 9 miljoen kan de boer leuke dingen doen...zijn land verkopen en woningen op bouwen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ligone schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:31:
[...]

Om in hetzelfde voorbeeld te blijven:
De boer is een persoon die een Ferrari gekocht heeft zodat die harder kon rijden, omdat de snelheid weer naar beneden gaat werd hij gedwongen een dure snelheidsbegrenzer te installeren maar na een tijdje wil de overheid dat die Ferrari ondanks de resultaten verdwijnt. De boer gaat akkoord dat hij vergoed wordt voor de onteigening van die Ferrari maar uiteindelijk mag hij deze zelf verkopen en aangezien de Ferrari gedemoniseerd wordt wil niemand die nog kopen.
Maar niemand heeft die boer gedwongen om een Ferrari te kopen én de boer wist dat de snelheid veel te hoog was (dat stikstofverhaal speelde namelijk al in de vorige eeuw).
De boer had ook gewoon bij z'n Volkswagen kunnen blijven, maar hij wilde graag harder rijden (lees: meer verdienen), dus heeft-ie willens en wetens een Ferrari gekocht en er simpelweg op gegokt dat (eventueel met wat lobby'en en wat intimidatie) de snelheden niet omlaag zouden gaan. En dat is ook jarenlang goed gegaan. Maar nu moet de rekening toch betaald worden.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 23-06-2022 21:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:47
Philip Ross schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:18:
[...]

In mijn voorbeeld is de wetswijziging natuurlijk ontstaan door grote druk van een groep VVD-ers. Daarmee is deze groep mede-verantwoordelijk voor de slechte wet, net zoals de boerenlobby mede verantwoordelijk is voor het gedrocht van het PAS. Maar dat was de vraag niet. De vraag was of iemand die gebruik maakt van de ruimte die de wet biedt (in dit geval 130 rijden) iets verwijtbaars doet. Of is alleen het 130 rijden door VVD-ers achteraf strafbaar?
Dat de wet niet houdbaar zou zijn was geen zekerheidje, maar er was idd een realistisch risico dat de wet aangevochten zou worden en het niet zou houden. De vraag is alleen hoe zich dat uit richting de verantwoordelijkheid van de individuele boer. De rechtszekerheid die een, door de 1e en 2e kamer aangenomen wet biedt is o.a. dat ik me als indvidu of ondernemer niet hoef af te vragen of de wet al dan niet terecht is aangenomen. Dat moet ook wel, want dat kan ik helemaal niet beoordelen. Forneel gezien kan er dan ook geen sprake zijn van verantwoordelijkheid als je binnen de kaders van een wet opereert. Natuurlijk kun je je als ondernemer afvragen of de gekozen weg wel handig is, maar de uitkomst daarvan zal van zoveel zaken afhankelijk zijn dat je niet kunt spreken van een normaal bedrijfsrisico. Daar komt nog bij dat het boerenbedrijf in een allerminst vrije markt opereert. De bemoeienis van de overheid is dusdanig dat je dat niet enkel op de individuele boer kunt afschuiven.

De voorstellen die ik hier voorbij zie komen (onteigening zonder vergoeding met name) hebben meer weg van de Plukze-wetgeving: blijkbaar is men ergens schuldig aan (misdadiger zelfs) en mag men gestraft worden. Of misschien is bijltjesdag wel een betere vergelijking: eindelijk wraak. Voor dat soort ideeen mist m.i. echt elke formele grond en is een pad dat we moreel gezienen praktisch domweg niet zouden moeten willen bewandelen.

En voor de goede orde: dit alles zeg ik als groot voorstander van de inkrimping van de veestapel. Ik zie met eigen ogen de natuur in mijn omgeving verslechteren en daar komt wat mij betreft eerder vandaag dan morgen verandering in.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-10 22:54

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:37:
[...]

De zere plek is: hoe kan het dat onze politiek, dat geacht wordt voor ons allemaal te werken (net als de economie), zo gevangen is door de belangen van een paar?
Leestip: Democracy in chains van de hand van Nancy McLean.

Indien een boek te lang is, dan is dethroning politics van Hayek wel iets om je in te verdiepen.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

.ScorpionSquad schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Leestip: Democracy in chains van de hand van Nancy McLean.

Indien een boek te lang is, dan is dethroning politics van Hayek wel iets om je in te verdiepen.
Het was een beetje retorisch, maar thanks voor de tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

anandus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:50:
[...]
Maar niemand heeft die boer gedwongen om een Ferrari te kopen én de boer wist dat de snelheid veel te hoog was (dat stikstofverhaal speelde namelijk al in de vorige eeuw).
De boer had ook gewoon bij z'n Volkswagen kunnen blijven, maar hij wilde graag harder rijden (lees: meer verdienen), dus heeft-ie willens en wetens een Ferrari gekocht en er simpelweg op gegokt dat (eventueel met wat lobby'en en wat intimidatie) de snelheden niet omlaag zouden gaan. En dat is ook jarenlang goed gegaan. Maar nu moet de rekening toch betaald worden.
*knip* in plaats van een gehele bevolking voor dom uit te maken, graag nuance toepassen voor je uitspraken

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 24-06-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

kx22 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:48:
https://www.ad.nl/klimaat...procent-vergoed~ab5c7438/

Hoe gaat dit uitkopen eigenlijk?
Kijken ze dan naar het omzet? Dus bijvoorbeeld omzet 10 miljoen en omdat hij 90% moet opgeven, dan krijgt hij 9 miljoen vergoed?
Of naar winst, maar dat is maar 1 jaar.

Met 9 miljoen kan de boer leuke dingen doen...zijn land verkopen en woningen op bouwen.
Van omzet kan niemand boodschappen doen. Dus zal op basis van (toekomstige) inkomsten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@klaaas de wet bood/biedt die ruimte dan dus niet, en die ruimte is er ook nooit geweest.

[ Voor 32% gewijzigd door dawg op 23-06-2022 23:04 ]

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:48

drooger

Falen is ook een kunst.

klaaas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:20:
Dat de wet niet houdbaar zou zijn was geen zekerheidje, maar er was idd een realistisch risico dat de wet aangevochten zou worden en het niet zou houden. De vraag is alleen hoe zich dat uit richting de verantwoordelijkheid van de individuele boer. De rechtszekerheid die een, door de 1e en 2e kamer aangenomen wet biedt is o.a. dat ik me als indvidu of ondernemer niet hoef af te vragen of de wet al dan niet terecht is aangenomen.
Als je de geschiedenis op de wiki leest, dan vraag ik me af hoe men als ondernemer ooit vertrouwen zou kunnen hebben dat het houdbaar was:
In 2008 schoot de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State het Toetsingskader ammoniak en Natura 2000 af, waardoor vergunningsaanvragen waarbij stikstof vrijkomt moeilijker behandeld kunnen worden. PvdA-Kamerlid Diederik Samson en CDA-Kamerlid Ger Koopmans voegden daarom in 2009 een amendement over de stikstofaanpak toe aan de Crisis- en herstelwet. daarom samen een oplossing, die in 2011 door ambtenaren van het ministerie van Economische Zaken omgezet wordt in het Programma Aanpak Stikstof, gesteund door staatssecretaris Henk Bleker. In 2011 en later nogmaals in 2012 uit de Commissie voor de milieueffectrapportage zich kritisch op het voorstel, wat volgens hen juridisch onhoudbaar is. Ook rapporten van de Raad van State en de Commissie Versnelling en Verbetering Besluitvorming Infrastructuur komen tot dezelfde conclusie. Uiteindelijk wist staatssecratis Sharon Dijksma in 2014 het wetsvoorstel aangenomen te krijgen, waarna het programma in 2015 in ging.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
dawg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:01:
@klaaas de wet bood/biedt die ruimte dan dus niet, en die ruimte is er ook nooit geweest.
De wet bood wel degelijk ruimte, maar dat was ruimte die er niet was. Of anders gezegd: ze bood ten onrechte die ruimte.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
drooger schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:07:
[...]

Als je de geschiedenis op de wiki leest, dan vraag ik me af hoe men als ondernemer ooit vertrouwen zou kunnen hebben dat het houdbaar was:

[...]
Daarin speelt natuurlijk wel mee dat de samenvatting die je daar leest is geschreven vanuit de huidige kennis.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 10:33

unclero

MB EQA ftw \o/

Jeroenneman schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:11:
Zo zou het moeten zijn. We zijn veel te gewend geraakt aan goedkope massaproductie van vlees. Terwijl de maatschappelijke lasten daarin nooit correct zijn meegenomen.

Blijkbaar is goedkoop vlees politiek gezien een erg gevoelig puntje (getuige het feit dat er zelfs in de tweede kamer wordt gesproken over de noodzaak van een gehaktbal bij de avondmaaltijd).
De vloek van de afgeschermde markt, noemde Fortuyn dit ooit. Probleem zit 'm in het feit dat enerzijds de boeren beschermt zijn tegen import uit andere landen (buiten de EU). Tegelijkertijd zijn ze niet beschermt tegen internationale concurrentie op de internationale markt.

Dan komen we na verloop van tijd vanzelf bij een up-or-out stemming: de binnenlandse markt is verzadigt, de buitenlandse markt moet u concurreren met heel veel andere landen, en dan is prijs een van de weinige punten waar Nederlanders graag op concurreren. Dat is niet erg als dat gebeurd met overschot wat overblijft van wat in het binnenland niet verkocht wordt. Maar dat is allang niet meer het geval: wat hier in de winkel ligt is overschot van wat in het buitenland niet meer gesleten kan worden, en hangt dus een "internationaal concurrerend" prijskaartje aan. Dáár is de consument aan verslaafd geraakt.
GrooV schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:24:
Marges zijn hoger omdat het nu een luxe product is, ze bedienen een andere markt. Namelijk die van de bewuste mensen met een dikkere portemonnee.
Niet zozeer het luxeprodukt (en zoveel duurder is het ook niet), maar eerder de korte ketens, en minder tussenpersonen (denk aan vervoerders, verwerkers, etc).
Verkoopt u de melk aan RFC voor 40 cent de kilo, of maakt u er kaas van die u in uw eigen marktkraampje of boerderijwinkeltje verkoopt, waardoor die melk ineens 2 euro de kilo opbrengt.
klaaas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:12:
Daarin speelt natuurlijk wel mee dat de samenvatting die je daar leest is geschreven vanuit de huidige kennis.
"U krijgt een voorlopige vergunning. Uw echte vergunning komt over 10 jaar, als uw buurman stopt en de rechten aan u verkoopt, of wanneer er een wonderlijke innovatie is om de mestberg te doen krimpen, eender welke eerder komt."

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

klaaas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:10:
[...]

De wet bood wel degelijk ruimte, maar dat was ruimte die er niet was. Of anders gezegd: ze bood ten onrechte die ruimte.
Ander woord voor “niet”. :+

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:11
Sommige boeren zijn echte opportunisten (ik wil het eigenlijk geen ondernemers noemen), met de name de "industriële" tak. De LTO jongens zullen we maar zeggen. De regelzeikers. De lobbyboeren. Onze Raboboeren die en passant de old scool boeren hebben weggeconcurreerd.

Hiermee bewezen ze dat ze gereguleerd moeten worden. Ze zijn net als de meesten van ons, zwak voor het geld. Gouden bergen (is weer eens wat anders als de boterberg en melkplas zullen we maar zeggen).

Ik ben sterk voor het recht om te demonstreren, zelfs als dit het land ontwricht. Maar de demonstraties van afgelopen week komen bij mij verkeerd binnen. Zeker als er geweld wordt gebruikt (want dat hebben ze in feite met hun trekkers gedaan). En als de politie niet mans genoeg is om ze te stoppen met boetes (want ze hebben geen kentekenplicht of plakte deze bewust af) zou ik ze er graag op willen wijzen wat een achterband van zo'n mooie jongen kost (psst 1-3k per stuk!). Een mooi scherp mes kan met gemak deze band, mits je het op de juiste manier snijd, onherstelbaar beschadigen. Heb je geen boete meer nodig, en met 1 lekke achterband garandeer ik je dat ze niet ver komen. Kun je misschien alsnog je boete uitschrijven.

Nee, de boeren moet zich snel gaan verenigen, en zelf met een goede verdeelsleutel komen zodat de juisten de lasten dragen. Wat we moeten voorkomen is dat de old scool boeren alweer moeten boeten voor de industriëlen. Er is in nederland geen behoefte aan zoveel vlees. Per bewoner verorberen we 80 kg per jaar ( is 17 miljoen maal 80 kilo = 1360 MILJOEN KILO aan vlees!) en er wordt per jaar 3,6 MILJARD (!) kilo geëxporteerd. Dat is meer dan spanje (12 x zo groot!) en duitsland (9 x zo groot!).... Dit zijn toch bizarre cijfers jongens? per dag worden er 1,8 MILJOEN dieren geslacht in NL. Dwz dat na een weekje ze een aantal zo groot als de NL-bevolking om zeep gebracht voor de consumptie......

Dat is wat ik bedoel met industriëlen. Dat zijn dus niet de boeren die je op het land ziet werken. Ik heb het over de "boeren" die het voedsel importeren (soja, uit zuid amerika. Weet je wel, van die ontbossingen...), in een grote stal het vlees explosief laten groeien en vervolgens laten slachten in gigantische slachterijen waar vooral veel buitenlanders werken en dierenartsen die worden bedreigd als ze hun bek opentrekken als ze weer eens misstanden zien....

Dus wat zegt ik: boeren verenig je, en klap die industrie eruit en ga je richten op veel en veel betere plantaardige consumptiegoederen die veel en veel gezonder zijn voor ieders lijf en het milieu..... dan komt er weer wat ruimte voor te leven, te wonen.

Voor mij persoonlijk zou ik het fijn vinden als ik mijn vrienden (bevriende boeren) weer wat vaker kunnen lachen, en ik van die godvergeten kippenstank afkom van die kippenschuur 500 meter verderop (woon aan de rand van een dorp)....

Waarom de politiek zo lastig doet over dit proces is me een raadsel. zo obvious.... handhaven en reguleren. Bij voorkeur door de boeren zelf, maar die hebben bewezen daar niet handig in te zijn....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
dawg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:23:
[...]

Ander woord voor “niet”. :+
Niet helemaal. Even terug naar mijn 130km/u voorbeeld. Stel dat die wijziging door de rechter is afgeschoten vanwege stikstof. Bij invoering van de wetswijziging stelde de overheid dat de stikstofruimte voor de verhoging er zou zijn, maar dat bleek achteraf niet het geval. Praktisch gezien betekent dat dat de extra uitgestoten stikstof een (aanvullend) negatief effect gehad heeft op de natuur. De beloofde ruimte was er niet. Formeel gezien worden mensen die 130 gereden hebben echter niet aangemerkt als wetsovertreders. Het feit dat de stikstofruimte er niet was kan hen niet aangerekend worden en dus worden ze behandeld alsof die ruimte er wel was.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Als er op die manier meer nagedacht zou worden zouden we een heel eind verder geraken! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40
wowly schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:27:
Sommige boeren zijn echte opportunisten (ik wil het eigenlijk geen ondernemers noemen), met de name de "industriële" tak. De LTO jongens zullen we maar zeggen. De regelzeikers. De lobbyboeren. Onze Raboboeren die en passant de old scool boeren hebben weggeconcurreerd.

Hiermee bewezen ze dat ze gereguleerd moeten worden. Ze zijn net als de meesten van ons, zwak voor het geld. Gouden bergen (is weer eens wat anders als de boterberg en melkplas zullen we maar zeggen).

Ik ben sterk voor het recht om te demonstreren, zelfs als dit het land ontwricht. Maar de demonstraties van afgelopen week komen bij mij verkeerd binnen. Zeker als er geweld wordt gebruikt (want dat hebben ze in feite met hun trekkers gedaan). En als de politie niet mans genoeg is om ze te stoppen met boetes (want ze hebben geen kentekenplicht of plakte deze bewust af) zou ik ze er graag op willen wijzen wat een achterband van zo'n mooie jongen kost (psst 1-3k per stuk!). Een mooi scherp mes kan met gemak deze band, mits je het op de juiste manier snijd, onherstelbaar beschadigen. Heb je geen boete meer nodig, en met 1 lekke achterband garandeer ik je dat ze niet ver komen. Kun je misschien alsnog je boete uitschrijven.

Nee, de boeren moet zich snel gaan verenigen, en zelf met een goede verdeelsleutel komen zodat de juisten de lasten dragen. Wat we moeten voorkomen is dat de old scool boeren alweer moeten boeten voor de industriëlen. Er is in nederland geen behoefte aan zoveel vlees. Per bewoner verorberen we 80 kg per jaar ( is 17 miljoen maal 80 kilo = 1360 MILJOEN KILO aan vlees!) en er wordt per jaar 3,6 MILJARD (!) kilo geëxporteerd. Dat is meer dan spanje (12 x zo groot!) en duitsland (9 x zo groot!).... Dit zijn toch bizarre cijfers jongens? per dag worden er 1,8 MILJOEN dieren geslacht in NL. Dwz dat na een weekje ze een aantal zo groot als de NL-bevolking om zeep gebracht voor de consumptie......

Dat is wat ik bedoel met industriëlen. Dat zijn dus niet de boeren die je op het land ziet werken. Ik heb het over de "boeren" die het voedsel importeren (soja, uit zuid amerika. Weet je wel, van die ontbossingen...), in een grote stal het vlees explosief laten groeien en vervolgens laten slachten in gigantische slachterijen waar vooral veel buitenlanders werken en dierenartsen die worden bedreigd als ze hun bek opentrekken als ze weer eens misstanden zien....

Dus wat zegt ik: boeren verenig je, en klap die industrie eruit en ga je richten op veel en veel betere plantaardige consumptiegoederen die veel en veel gezonder zijn voor ieders lijf en het milieu..... dan komt er weer wat ruimte voor te leven, te wonen.

Voor mij persoonlijk zou ik het fijn vinden als ik mijn vrienden (bevriende boeren) weer wat vaker kunnen lachen, en ik van die godvergeten kippenstank afkom van die kippenschuur 500 meter verderop (woon aan de rand van een dorp)....

Waarom de politiek zo lastig doet over dit proces is me een raadsel. zo obvious.... handhaven en reguleren. Bij voorkeur door de boeren zelf, maar die hebben bewezen daar niet handig in te zijn....
Wat heeft dit met stikstof te maken? Al heeft een regio alleen maar bio boeren, de stikstof uitstoot moet naar beneden. Verder komt het eerder geïrriteerd over omdat je last hebt van die kippenboer, meet het eens na want ik geloof niet dat het 500meter hemelsbreed is
unclero schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:19:
[...]

De vloek van de afgeschermde markt, noemde Fortuyn dit ooit. Probleem zit 'm in het feit dat enerzijds de boeren beschermt zijn tegen import uit andere landen (buiten de EU). Tegelijkertijd zijn ze niet beschermt tegen internationale concurrentie op de internationale markt.

Dan komen we na verloop van tijd vanzelf bij een up-or-out stemming: de binnenlandse markt is verzadigt, de buitenlandse markt moet u concurreren met heel veel andere landen, en dan is prijs een van de weinige punten waar Nederlanders graag op concurreren. Dat is niet erg als dat gebeurd met overschot wat overblijft van wat in het binnenland niet verkocht wordt. Maar dat is allang niet meer het geval: wat hier in de winkel ligt is overschot van wat in het buitenland niet meer gesleten kan worden, en hangt dus een "internationaal concurrerend" prijskaartje aan. Dáár is de consument aan verslaafd geraakt.

[...]

Niet zozeer het luxeprodukt (en zoveel duurder is het ook niet), maar eerder de korte ketens, en minder tussenpersonen (denk aan vervoerders, verwerkers, etc).
Verkoopt u de melk aan RFC voor 40 cent de kilo, of maakt u er kaas van die u in uw eigen marktkraampje of boerderijwinkeltje verkoopt, waardoor die melk ineens 2 euro de kilo opbrengt.

[...]

"U krijgt een voorlopige vergunning. Uw echte vergunning komt over 10 jaar, als uw buurman stopt en de rechten aan u verkoopt, of wanneer er een wonderlijke innovatie is om de mestberg te doen krimpen, eender welke eerder komt."
Boerderijwinkeltjes zijn leuk maar dit zijn nevenactiviteiten en mogen vaak maar max. 50m2 zijn. Ligt aan de gemeente wat hier toegestaan is. Buitengebied mag geen detailhandel worden. En dan maar op de markt gaan staan? Wie komt er nog op de markt tegenwoordig? Ik moet gewoon werken door de weeks. Mensen willen kaas van de Albert Heijn en zal ze een worst wezen waar die gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
unclero schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:19:

Geen zorgen, komt allemaal goed. LTO heeft dat echt wel geregeld...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

GrooV schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:38:
[...]
Ik moet gewoon werken door de weeks. Mensen willen kaas van de Albert Heijn en zal ze een worst wezen waar die gemaakt wordt.
Is dat dan geen probleem van de huidige maatschappij? Ik moet gans de week gaan werken dus het boeit ons niet meer waar onze worst vandaan komt en mag gans die industrie de boom in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ligone schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:42:
[...]

Is dat dan geen probleem van de huidige maatschappij? Ik moet gans de week gaan werken dus het boeit ons niet meer waar onze worst vandaan komt en mag gans die industrie de boom in?
Nee de markt is gewoon een achterhaald concept met schreeuwige lui die het halve land doorrijden omdat ze toevallig ergens een vergunning voor een plek hebben. Vaak zelf met meerdere karren om zo op meerdere plekken tegelijk te staan.

De worst die hier op de markt verkocht wordt komt echt niet uit de buurt hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
@GrooV ik het even gechecked via google mapd, het is 275 meter....

Stikstof komt vnl van ammoniak, ammoniak komt vnl van mest/gier

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

drooger schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:07:
[...]

[...]
Tsja, boer wilt niet weten, boer wilt alleen maar doen wat de boer wilt. Boer wilt niet verantwoordelijk gehouden worden, boer wilt in feite niets dan gewoon boer zijn zonder al te veel lastige regels. En gemeentes en andere overheden durven niks vanwege de macht.

En het is gewoon pruts van de politi en gemeente om dat protest toe te staan. Boeren zijn, waren, en hebben wéér bewezen, compleet onbetrouwbare gesprekspartners te zijn. Wie geloofde nou werkelijk dat ze niet de snelweg op zouden gaan? En zo weinig vond ik het niet. Het was echt geen 'enkele rotte appel', die hele sector is door en door rot. Demonstreren is leuk, maar als de boeren zo laf zijn om dat alleen maar anoniem te durven én omdat ze weten dat de politie/gemeente er niks tegen zal doen, dat is niet demonstreren, dat is intimideren/terroriseren. Als jij en ik dat doen zitten we in de gevangenis, de boer gaat doodleuk naar huis en zit gewoon aan de koffietafel. Want het is ondoenlijk en levensgevaarlijk voor de politie om de achtervolging in te zetten met duizelingwekkende snelheden van 25km/h.

De sector moet, maar wilt niet. Ondanks rechterlijke uitspraken én schade die ze toe hebben gedaan en blijven doen. Het boeit ze niks. Het ontkennen van feiten en wetenschap geeft gewoon prima aan wat voor sector dit is. Van der Plas is wat dat betreft een prima spreekbuis voor die sector. Ontkenner van alles zolang het haar past. En zelfs als ze de feiten onder de ogen krijgt dan is het nog 'het zal wel, ik vertrouw het niet'. Beetje hoe een conspiracy theorist beredeneert.

Al die demonstraties leiden maar tot een ding: nog meer geld voor de boeren. Je hebt je gewoon aan de wet te houden, jammer, maar ondernemen is risico nemen. Met 0,6% van NL als boer (CBS) en zoveel invloed. Rule by minority, klassejustitie per definitie. Want bij andere sectoren gebeurd het niet.

Maar de boeren willen gewoon niks, komen niet met ideeen, suggesties, ze willen alleen maar het gat voor iedereen groter maken. Blijven vervuilen, ziektes kweken, etc. Ze willen hun eigen tekortkomingen niet eens bespreekbaar maken. Nee, overheid is het schuld. Hunnie, hunnie, hunnie. Maakt me niks uit van de complexitieit van lobbies etc, maar als een dergelijke grote groep boeren die geluiden gaan horen, dan zijn ze het echt zelf.

[ Voor 9% gewijzigd door siggy op 24-06-2022 07:31 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:11

Amphiebietje

In de blubber

Demonstratie van meten met twee maten incoming:
Tractoren bij Tweede Kamer voor stikstofdebat

Voor het tijdelijke gebouw van de Tweede Kamer aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag heeft een groepje boeren zich donderdagavond verzameld om te protesteren tegen de stikstofmaatregelen. De Tweede Kamer debatteert al de hele dag over de aangekondigde stikstofplannen.

De boeren staan met vier tractoren op de stoep van de Tweede Kamer. Ook zit een aantal boeren binnen op de publieke tribune. Volgens een Omroep West-verslaggever verloopt het protest rustig aan de Bezuidenhoutseweg. Er is wel politie en de Koninklijke Marechaussee aanwezig voor het gebouw van de Tweede Kamer.
Kijken of die worden verwijderd als ze daar te lang blijven staan. Mijn persoonlijke gok is van niet.

Eigenlijk zou ER daar ook nu naartoe moeten gaan, puur om de hypocrisie aan de kaak te stellen door zichzelf te laten verwijderen wegens het staan op een plek waar het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Amphiebietje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:45:

[...]

Kijken of die worden verwijderd als ze daar te lang blijven staan. Mijn persoonlijke gok is van niet.

Eigenlijk zou ER daar ook nu naartoe moeten gaan, puur om de hypocrisie aan de kaak te stellen door zichzelf te laten verwijderen wegens het staan op een plek waar het niet mag.
Denk niet dat ze er voor het meten met twee maten zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Amphiebietje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:45:

[...]

Voertuig invorderen, geen kenteken, dus eigenaar valt niet te achterhalen. Ze zijn gewoon slap en bang vooro boeren. Waren dat enkele klimaatdemonstrantenmet fietsen was de ME al lang bezig met de stoep vegen.

Enals er wordt ingegrepen roept men simpelweg dat de overheid aan het escaleren is.

[ Voor 6% gewijzigd door siggy op 24-06-2022 07:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

GrooV schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:38:
[...]

Wat heeft dit met stikstof te maken? Al heeft een regio alleen maar bio boeren, de stikstof uitstoot moet naar beneden. Verder komt het eerder geïrriteerd over omdat je last hebt van die kippenboer, meet het eens na want ik geloof niet dat het 500meter hemelsbreed is

[...]

Boerderijwinkeltjes zijn leuk maar dit zijn nevenactiviteiten en mogen vaak maar max. 50m2 zijn. Ligt aan de gemeente wat hier toegestaan is. Buitengebied mag geen detailhandel worden. En dan maar op de markt gaan staan? Wie komt er nog op de markt tegenwoordig? Ik moet gewoon werken door de weeks. Mensen willen kaas van de Albert Heijn en zal ze een worst wezen waar die gemaakt wordt.
Biologische boeren hebben vaak veel minder dieren rondlopen, en die dieren hebben meer ruimte, waardoor ze niet op dezelfde plek kakken en pissen, waardoor er weer minder van de ongewenst stikstof verbindingen ontstaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Jeroenneman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:08:
[...]

Biologische boeren hebben vaak veel minder dieren rondlopen, en die dieren hebben meer ruimte, waardoor ze niet op dezelfde plek kakken en pissen, waardoor er weer minder van de ongewenst stikstof verbindingen ontstaan.
Wat een aannames weer, gisteren is het nog meermaals gezegd, alle boeren moeten inkrimpen, ook bio boeren want het stikstof moet lokaal naar beneden
wowly schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:16:
@GrooV ik het even gechecked via google mapd, het is 275 meter....

Stikstof komt vnl van ammoniak, ammoniak komt vnl van mest/gier
Tja dan had je of bezwaar moeten maken tegen de vergunning of je beter moeten informeren toen je er ging wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:48:
[...]

Denk niet dat ze er voor het meten met twee maten zitten.
Natuurlijk moet ER er dan ook voor zorgen dat er camera's aanwezig zijn van de media. Twee vliegen in 1 klap:
- NL'se overheid in zijn broek wegens hypocriet optreden bij demonstraties
- ER spandoeken op nationale TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Amphiebietje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:25:
[...]

Natuurlijk moet ER er dan ook voor zorgen dat er camera's aanwezig zijn van de media. Twee vliegen in 1 klap:
- NL'se overheid in zijn broek wegens hypocriet optreden bij demonstraties
- ER spandoeken op nationale TV
Oprechte vraag: waarom haal je elke keer ER er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

dr.lowtune schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:40:
[...]

Oprechte vraag: waarom haal je elke keer ER er bij?
Ik ga ervan uit dat, zoals anderen ook al zeiden, dat ER protesten wél worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:36
Bij Ik woke van jou op NPO3 volgen ze al een aantal weken demonstraties van beide kampen. In de regel worden ze opgepakt als ze zich na uren lief vragen nog niet verwijderd hebben. Dan maakt het doel van de demonstratie weinig uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Tractoren zijn nou eenmaal groot en sterk, groter en sterker dan een politiewagen. In Oekraine is dat cool als ze Russische tanks wegslepen maar nu is het niet zo cool dat ze met dingen weg kunnen komen waar iemand zonder tractor niet mee wegkomt.

Natuurlijk heeft de overheid nog CV90's en Apaches die weer sterker zijn dan een tractor. Maar dat is een lange file niet echt waard om in te zetten. Veel makkelijker om achteraf iedereen te beboeten of op te pakken. Ze hebben dan wel kentekens verwijderd maar met de telefoondata moet heel makkelijk te achterhalen zijn wie er boer is en uren lang op de A1 aanwezig was.

[ Voor 21% gewijzigd door IJzerlijm op 24-06-2022 10:21 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Señor Sjon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:06:
Bij Ik woke van jou op NPO3 volgen ze al een aantal weken demonstraties van beide kampen. In de regel worden ze opgepakt als ze zich na uren lief vragen nog niet verwijderd hebben. Dan maakt het doel van de demonstratie weinig uit.
Beetje scheef als ze boeren niet eens durven te vragen om weg te gaan of de verkeersregels overtreden. Er wordt wel degelijk met 2 maten gemeten. Hopelijk is ER dan ook eens wakker en gaat gwoon trekkers huren. En dan ben ik eens benieuwd wat er dan gebeurd.

Politie durft en doet toch niks? 2 Op en afritten geblokkeerd waar ze doodleuk omheen kunnen rijden. Nergens wat gezien of gelezen of er drones met camera's worden ingezet. Ze waren op niks voorbereid en achteraf doodleuk zeggen 'we doen aan de-escalatie'. Yeah right. Ofwel de volgende keer, en die gaat er komen, gaan we weer trekkers op de autosnelweg zien en dan doet de politie weer de gezamenlijke surprised pickachu meme na.

Hoe je het ook wendt of keert, als dit niet wordt aangepakt loopt het uit de hand. En dannog erger dan met de woonwagenkampmisere van de jaren 90. Boeren komen gewoon met alles weg, schuwen niet voor intimidatie. Gewoon massaal oppakken zodra ze van de trekker stappen en trekker invorderen aangezien ze de politieaanwijzingen negeren.

Er wordt wel degelijk gemeten met meer dan twee maten. En het ergste nog is dat de politie niks lijkt te willen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrooV
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Beetje scheef als ze boeren niet eens durven te vragen om weg te gaan of de verkeersregels overtreden. Er wordt wel degelijk met 2 maten gemeten. Hopelijk is ER dan ook eens wakker en gaat gwoon trekkers huren. En dan ben ik eens benieuwd wat er dan gebeurd.

Politie durft en doet toch niks? 2 Op en afritten geblokkeerd waar ze doodleuk omheen kunnen rijden. Nergens wat gezien of gelezen of er drones met camera's worden ingezet. Ze waren op niks voorbereid en achteraf doodleuk zeggen 'we doen aan de-escalatie'. Yeah right. Ofwel de volgende keer, en die gaat er komen, gaan we weer trekkers op de autosnelweg zien en dan doet de politie weer de gezamenlijke surprised pickachu meme na.

Hoe je het ook wendt of keert, als dit niet wordt aangepakt loopt het uit de hand. En dannog erger dan met de woonwagenkampmisere van de jaren 90. Boeren komen gewoon met alles weg, schuwen niet voor intimidatie. Gewoon massaal oppakken zodra ze van de trekker stappen en trekker invorderen aangezien ze de politieaanwijzingen negeren.

Er wordt wel degelijk gemeten met meer dan twee maten. En het ergste nog is dat de politie niks lijkt te willen doen.
Je hebt wel erge oogkleppen, het klimaatprotest in Amsterdam vergeten vorig jaar? 40.000 mensen terwijl we in de pandemie zitten/zaten. Organisatie had geen maatregelen getroffen en de burgemeester stond er bij en keek er naar.

Verder heeft de politie wel degelijk adequaat ingegrepen op bepaalde plekken zoals bij de Ketelbrug en die mensen zitten nog steeds vast https://www.nu.nl/binnenl...ren-na-boerenprotest.html

Van mij had er ook zeker meer gehandhaafd mogen worden maar dat slachtoffer gedoe ben ik wel een beetje beu, van beide kanten.

Sowieso stoppen met alles maar blokkeren als protest, demonstreer gewoon volgens de regels en blijf constructief. Komt de politie en vragen die je weg te gaan dan luister je. Zo nee dan moet je ook niet mopperen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:13
IJzerlijm schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:20:
Tractoren zijn nou eenmaal groot en sterk, groter en sterker dan een politiewagen. In Oekraine is dat cool als ze Russische tanks wegslepen maar nu is het niet zo cool dat ze met dingen weg kunnen komen waar iemand zonder tractor niet mee wegkomt.

Natuurlijk heeft de overheid nog CV90's en Apaches die weer sterker zijn dan een tractor. Maar dat is een lange file niet echt waard om in te zetten. Veel makkelijker om achteraf iedereen te beboeten of op te pakken. Ze hebben dan wel kentekens verwijderd maar met de telefoondata moet heel makkelijk te achterhalen zijn wie er boer is en uren lang op de A1 aanwezig was.
Ik geloof ook niet dat het bevorderend is voor de doorstroming om invoegende trekkers met apaches af te schieten of banden lek te steken wanneer ze zich op de oprit of aanvoerroute bevinden. Het enige wat meer oponthoud veroorzaakt dan langzaam rijdende trekkers zijn stilstaande.

Aan de andere kant, als het verkeer dan toch al een dag semi-stilstaat. Ga ze dan op een traject maar één op één voorbij voor legitimatie en de passende boete. Die zal waarschijnlijk hoog genoeg zijn om herhaling te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:30

Punkrocker

Mostly harmless

Cid Highwind schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Aan de andere kant, als het verkeer dan toch al een dag semi-stilstaat. Ga ze dan op een traject maar één op één voorbij voor legitimatie en de passende boete. Die zal waarschijnlijk hoog genoeg zijn om herhaling te voorkomen.
Met de trekker op de snelweg: 450 euro boete.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
@GrooV
Dat bedrijf heeft al 30 jaar een vergunning, ik woon daar pas 12 jaar. Dat is een vergunning verleend in die tijd die zoveel toelaat dat die arme beesten het moeten doen met zeer zeer slechte omstandigheden. Die schuur valt bijna uit elkaar van ellende, en met hete omstandigheden zet is stiekem de schuurdeuren open om de hitte te laten verdwijnen: er zullen dan wel teveel kipjes kapotgaan van de hitte en dode lipjes leveren niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:27

codex

Geen OpenAI agent :)

siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Is jouw perceptie, ik heb wel degelijk boeren weggestuurd zien worden toen ik richting Amsterdam reed. Het waren er alleen nogal wat. Daarbij, er word ook niet direct bij een klimaatdemonstraties ingegrepen.

Je maakt we wel een erg gekleurd verhaal van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Punkrocker schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Met de trekker op de snelweg: 450 euro boete.
Je vergeet WvS 184 art 1 - max. 3 maanden cel of boete van de 2e categorie https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel184/lid1

Of F060a waar de OvJ mag bepalen

Of R630a R631b

Of N010c N010d

En uiteraard bij 2 of meer overtredingen ook een Art 5 WVW en EMG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Je hebt wel erge oogkleppen, het klimaatprotest in Amsterdam vergeten vorig jaar? 40.000 mensen terwijl we in de pandemie zitten/zaten. Organisatie had geen maatregelen getroffen en de burgemeester stond er bij en keek er naar.
Ik kan me niet herinneren dat ze complete snelwegen en wegennetwerk blokkeerden.
Verder heeft de politie wel degelijk adequaat ingegrepen op bepaalde plekken zoals bij de Ketelbrug en die mensen zitten nog steeds vast https://www.nu.nl/binnenl...ren-na-boerenprotest.html

Van mij had er ook zeker meer gehandhaafd mogen worden maar dat slachtoffer gedoe ben ik wel een beetje beu, van beide kanten.

Sowieso stoppen met alles maar blokkeren als protest, demonstreer gewoon volgens de regels en blijf constructief. Komt de politie en vragen die je weg te gaan dan luister je. Zo nee dan moet je ook niet mopperen achteraf.
Protesteren is prima, dit heeft niks met protest te maken. Als een boete, áls ze die al krijgen, maar 450 euro is, dan is dat wel een erg goedkoop en effectief protest. Het zal vast geen totaal zijn, maar het aantal boeen wat op de snelweg zat was zeker 50+. En hoeveel zitten er vast, boete gekregen etc etc?

Want daar gaat het toch om in NL? Hoogte van de boete * pakkans = risico. En dat risico is bijzonder laag. Daar mag de politie best wat doen om dat omhoog te krikken, zeker bij ongeoorloofde protesten waar een hele rits aan regels en afspraken worden genegeerd. Want op dit moment lijkt het er gewoon op dat de boeren en gewoon wéér mee wegkomen. En de volgende keer als er weer een protest op zijn ze weer op de snelweg :o :o Tijd genoeg om voor te bereiden, maar er wordt geen fluit gedaan. En die wel gepakt worden...... staat in geen verhouding tov alle die regels overtreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:54:
[...]

Ik kan me niet herinneren dat ze complete snelwegen en wegennetwerk blokkeerden.

[...]

Protesteren is prima, dit heeft niks met protest te maken. Als een boete, áls ze die al krijgen, maar 450 euro is, dan is dat wel een erg goedkoop en effectief protest. Het zal vast geen totaal zijn, maar het aantal boeen wat op de snelweg zat was zeker 50+. En hoeveel zitten er vast, boete gekregen etc etc?

Want daar gaat het toch om in NL? Hoogte van de boete * pakkans = risico. En dat risico is bijzonder laag. Daar mag de politie best wat doen om dat omhoog te krikken, zeker bij ongeoorloofde protesten waar een hele rits aan regels en afspraken worden genegeerd. Want op dit moment lijkt het er gewoon op dat de boeren en gewoon wéér mee wegkomen. En de volgende keer als er weer een protest op zijn ze weer op de snelweg :o :o Tijd genoeg om voor te bereiden, maar er wordt geen fluit gedaan. En die wel gepakt worden...... staat in geen verhouding tov alle die regels overtreden.
Enkele honderden hebben een boete gekregen, ze proberen er zoveel mogelijk op te sporen op basis van camera-beelden.

Probleem/uitdaging is ook dat ze pas vanaf volgende week verplicht zijn een kenteken te voeren. Al kan je nog steeds niet zoveel vermoed ik wanneer ze dat niet doen en je ze tegen wilt houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

rik86 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:27:
[...]

Enkele honderden hebben een boete gekregen, ze proberen er zoveel mogelijk op te sporen op basis van camera-beelden.

Probleem/uitdaging is ook dat ze pas vanaf volgende week verplicht zijn een kenteken te voeren. Al kan je nog steeds niet zoveel vermoed ik wanneer ze dat niet doen en je ze tegen wilt houden...
Lijkt me duidelijk dat ze die boete niet boeit. Boete is ook afschrikmiddel, werkt niet, dus aanpassen die hap. Iedereen een EMG, heb genoeg mensen voor veel minder een EMG zien krijgen. Kentekenplicht is een wassenneus als dadelijk een boete van 50 euro krijgen als er geen kenteken op zit. Dat hoef ik bij een personenauto toch echt niet te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Lijkt me duidelijk dat ze die boete niet boeit. Boete is ook afschrikmiddel, werkt niet, dus aanpassen die hap. Iedereen een EMG, heb genoeg mensen voor veel minder een EMG zien krijgen. Kentekenplicht is een wassenneus als dadelijk een boete van 50 euro krijgen als er geen kenteken op zit. Dat hoef ik bij een personenauto toch echt niet te proberen.
Weer die kroeg praat, “mensen voor veel minder een EMG zien krijgen”

Een EMG kan je niet zo maar krijgen maar er moet echt iets aan de hand zijn. Dus 2 of meerdere gevaarlijke gedragingen of veel te hard BiBeKo rijden https://cbr-advocaat.nl/wanneer-emg-educatieve-maatregel/

Voor alleen op de snelweg rijden met een tractor of je kenteken afplakken kan je dus geen EMG krijgen, en ook niet voor “veel mindere” gedragingen (tenzij je 51 te hard in de bebouwde kom minder vind )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Een EMG kan je niet zo maar krijgen maar er moet echt iets aan de hand zijn. Dus 2 of meerdere gevaarlijke gedragingen of veel te hard BiBeKo rijden https://cbr-advocaat.nl/wanneer-emg-educatieve-maatregel/

Voor alleen op de snelweg rijden met een tractor of je kenteken afplakken kan je dus geen EMG krijgen, en ook niet voor “veel mindere” gedragingen (tenzij je 51 te hard in de bebouwde kom minder vind )
Met 25km/h op de snelheid rijden met een voertuig die er niet mag is geen gevaarlijk rijgedrag? Bewust ook nog he. En ja, genoeg EMG's uitgedeeld zien worden voor slingeren richting een andere auto. Het zal wel, boeren blijven het gewoon doen totdat ze hun zin krijgen en/of de zoveelste zak geld. Kroegpraat of niet, dat zijn de feiten. En nagenoeg de enige sector die dat voor elkaar krijgt. En dit wordt gewoon gebagaliseerd en genormaliseerd. Laat die boeren maar hun eigen boontjes doppen, ze hebben het al niet zo nauw met rechters, wetten of regels.

[ Voor 7% gewijzigd door siggy op 24-06-2022 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:29
Mag hopen dat het niet een simpele "rijden met tractor op snelweg" boete wordt, maar zeker iets in de trant als wat ze Jenny Douwes en haar aanhang aan de broek hebben gedaan. Het doel van rijden met de tractor op snelweg is nml vooral om chaos te veroorzaken.

Advocaat is niet goedkoop en voor een boer hakt een taakstraf van 120 uur er nogal in, allemaal uren die hij niet in zijn bedrijf kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

In elk geval lijkt het er op dat die ene tractor die in aanraking kwam met een vrachtwagen niet door de verzekering wordt vergoed:

https://www.gld.nl/nieuws...eeft-bijna-alles-gebroken
Een familielid van het getroffen boerengezin startte na het ongeluk een crowdfundingsactie op. Met de opbrengst daarvan kan het werk op de boerderij in Nieuwerbrug aan den Rijn doorgaan. Ook kan er mogelijk een nieuwe trekker van worden gekocht.
Vrijdagochtend was er al 73.500 euro van de beoogde 100.000 euro ingezameld.
Wat natuurlijk logisch is als het ding illegaal op de snelweg reed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
Amphiebietje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
In elk geval lijkt het er op dat die ene tractor die in aanraking kwam met een vrachtwagen niet door de verzekering wordt vergoed:

[...]

of gewoon niet all-risk verzekerd is !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:31:
[...]

T heeft ook niet zoveel zin een EMG in deze situatie vermoed ik, want t is een weloverwogen keuze. Maar wel heel gevaarlijk door de snelheidsverschillen en t feit dat ze onverzekerd zijn. Dus hier mag wat mij betreft echt wel stevig tegen op getreden worden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Amphiebietje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:

code:
1
2
Een familielid van het getroffen boerengezin startte na het ongeluk een crowdfundingsactie op. Met de opbrengst daarvan kan het werk op de boerderij in Nieuwerbrug aan den Rijn doorgaan. Ook kan er mogelijk een nieuwe trekker van worden gekocht.
Vrijdagochtend was er al 73.500 euro van de beoogde 100.000 euro ingezameld.

Ff 100k inzamelen voor iemand die beuwst lak heeft aan alles en iedereen. Gaan ze ook geld inzamelen voor die vrachtwagenschauffeur en dat bedrijf? Wat een mensen zeg.... :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

rik86 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:25:
[...]

T heeft ook niet zoveel zin een EMG in deze situatie vermoed ik, want t is een weloverwogen keuze. Maar wel heel gevaarlijk door de snelheidsverschillen en t feit dat ze onverzekerd zijn. Dus hier mag wat mij betreft echt wel stevig tegen op getreden worden
Bewust gevaarlijk rijden is gewoon een artikel 5 waard en dan kan de politie ook gewoon een emg geven. Maar blijkbaar is het bewust aan de laars lappen van verkeersregels helemaal prima.

En als dit niet als gevaarlijk rijden wordt beschouwd, hebben ze het in feite, op die lullige boete na, gelegaliseerd. Want als boeren een paar miljard krijgen dankzij alle intimidatie enplatleggen van wegennetwerken voor de prijs van eenpaar keer 415 euro...... Tsja.
GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Nogmaals, wil het best nog een keer uitleggen (zie ook mijn eerdere link) een EMG kan niet worden uitgeschreven voor 1 gedraging… dus ik weet niet wat jij “gezien” hebt maar of er was meer aan de hand of het is niet gebeurd. Dat zijn de feiten en niet wat jij uit je duim zuigt hier

Verder is 25km/h rijden niet strafbaar al ben ik het met je eens dat dit verboden moet worden, helemaal in de spits !

Kunnen we nu weer ontopic?
Artikel 5 gaat helemaal niet over een minimum aantal gedragingen. En zodra Artikel 5 erbij komt kijken kán de agent in kwestie een EMG opleggen.

Maar prima, ontopic weer. En vol verwachting wat de boeren de volgende weken voor elkaar krijgen.

[ Voor 66% gewijzigd door siggy op 24-06-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:03:
[...]

Met 25km/h op de snelheid rijden met een voertuig die er niet mag is geen gevaarlijk rijgedrag? Bewust ook nog he. En ja, genoeg EMG's uitgedeeld zien worden voor slingeren richting een andere auto. Het zal wel, boeren blijven het gewoon doen totdat ze hun zin krijgen en/of de zoveelste zak geld. Kroegpraat of niet, dat zijn de feiten. En nagenoeg de enige sector die dat voor elkaar krijgt. En dit wordt gewoon gebagaliseerd en genormaliseerd. Laat die boeren maar hun eigen boontjes doppen, ze hebben het al niet zo nauw met rechters, wetten of regels.
Nogmaals, wil het best nog een keer uitleggen (zie ook mijn eerdere link) een EMG kan niet worden uitgeschreven voor 1 gedraging… dus ik weet niet wat jij “gezien” hebt maar of er was meer aan de hand of het is niet gebeurd. Dat zijn de feiten en niet wat jij uit je duim zuigt hier

Verder is 25km/h rijden niet strafbaar al ben ik het met je eens dat dit verboden moet worden, helemaal in de spits !

Kunnen we nu weer ontopic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56
Artikel 5 wegenverkeerswet gemist, of wil je beargumenteren dat er geen gevaarzetting was door het rijden met dit voertuig, op die plaats, met die snelheid ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

@GrooV 25 kmu is niet toegestaan. Vroeger was het minimaal 70 op de snelweg, nu moet je dacht ik minimaal met het verkeer kunnen meekomen (dus ik mag met mijn 1967 Vespa niet meer de snelweg op, die haalt Max 80, terecht).

Maar dit topic is half stikstof en half boeren protesten geworden, wellicht kunnen de protesten een eigen topic krijgen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GrooV
@franssie @gekkie

Een file creëren is wel degelijk strafbaar maar er staat nergens in de wet hoe hard je moet rijden, zou wat zijn dan is iedereen in de spits strafbaar. Verder geldt er een minimale constructie snelheid van 60km/h voor het voertuig, geen verplichte minimale rij snelheid

https://www.rijksoverheid...lheid-voor-het-wegverkeer

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 24-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:16:
@franssie @gekkie

Een file creëren is wel degelijk strafbaar maar er staat nergens in de wet hoe hard je moet rijden, zou wat zijn dan is iedereen in de spits strafbaar. Verder geldt er een minimale constructie snelheid van 60km/h voor het voertuig, geen verplichte minimale rij snelheid

Dank, dan zat ik fout blijkbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56
GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:16:
@franssie @gekkie

Er werd toch ook aangegeven dat het niet puur en alleen om de snelheid ging, maar ook om die andere omstandigheden. En die kunnen het dus prima strafbaar maken en daarvoor is dat algemene kapstok artikel, zodat niet elke combinatie van omstandigheden volledig uitgeschreven hoeft te worden. Scheelt nogal een hoop bomen die dan niet voor het wetboek gebruikt hoeven te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
Boeren staan weer her en der op snelwegen, maar gelukkig treedt de politie nu wel kordaat op:
De boeren worden erop gewezen dat bepaalde zaken niet zijn toegestaan, zoals het blokkeren van wegen of zich op de vluchtstrook begeven.
https://www.nu.nl/binnenl...egen-stikstofplannen.html

Verder lijkt me bij tegen de richting in, met je trekker, op de vluchtstrook, doelbewust een politieblokkade omzeilen wel meer dan één strafbaar feit :)

Maar goed, ben benieuwd hoe lang de boze kleuters bezig blijven, en wanneer de grote mensen gaan ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

migchiell schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:13:
Boeren staan weer her en der op snelwegen, maar gelukkig treedt de politie nu wel kordaat op:

[...]

https://www.nu.nl/binnenl...egen-stikstofplannen.html

Verder lijkt me bij tegen de richting in, met je trekker, op de vluchtstrook, doelbewust een politieblokkade omzeilen wel meer dan één strafbaar feit :)

Maar goed, ben benieuwd hoe lang de boze kleuters bezig blijven, en wanneer de grote mensen gaan ingrijpen.
https://www.nu.nl/politie...e-om-doodsbedreiging.html
Just another day.....
Maar zodra een boer door een PvdD fanaat wordt bezocht, dan gaan ze helemaal uit hun lint en schreeuwen ze moord en brand en dan is de politie wel goed. Wat een apart volk die boeren.

Terug naar de inhoud: laat ik het erop houden dat de boeren overduidelijk geen enkele wil hebbenom ook maar iets van concessies te doen zonder dat daar een gigantische zak geld daar tegenover staat. Deze laffe protestenzijn niet meer dan een drukmiddel om er zoveel als mogelijk geld uit te persen.

Oplossing is simpel, inkrimpen van de veestapel. De vervuiler zou eigenlijk moeten betalen, maar krijgt in deze geld toe. Valt zeer weinig over te discussieren want zo gaat het gebeuren. En de belastingbetaler krijgt de rekening.

[ Voor 22% gewijzigd door siggy op 24-06-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Terug naar de inhoud: laat ik het erop houden dat de boeren overduidelijk geen enkele wil hebbenom ook maar iets van concessies te doen zonder dat daar een gigantische zak geld daar tegenover staat. Deze laffe protestenzijn niet meer dan een drukmiddel om er zoveel als mogelijk geld uit te persen.
Die zak geld kunnen ze al krijgen, dus dat is niet de directe aanleiding voor deze demonstraties. Deze boeren willen juist allesbehalve stoppen en cashen. Boeren die dat wel willen worden aangemerkt als Judassen

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
gekkie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Er werd toch ook aangegeven dat het niet puur en alleen om de snelheid ging, maar ook om die andere omstandigheden. En die kunnen het dus prima strafbaar maken en daarvoor is dat algemene kapstok artikel, zodat niet elke combinatie van omstandigheden volledig uitgeschreven hoeft te worden. Scheelt nogal een hoop bomen die dan niet voor het wetboek gebruikt hoeven te worden.
Een kapstokartikel kan je maar 1x gebruiken voor een overtreding natuurlijk. Artikel 5 biedt zeker wel ruimte waar meerdere overtredingen onder kunnen vallen. Het OM zal er vast wat voor bedenken net zoals bij de blokkeerfriezen (en terecht!). EMG’s kunnen zeker wel uitgedeeld worden maar dan wel volgens de eerder genoemde criteria.

Overigens nog een feitje, de identiteit van de bestuurder moet onomstotelijk zijn vast gesteld om een EMG op te kunnen leggen, dit kan dus NIET op kenteken. Tip voor de boeren als die geen zin in een cursus hebben en mee lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:29:
[...]

Bewust gevaarlijk rijden is gewoon een artikel 5 waard en dan kan de politie ook gewoon een emg geven. Maar blijkbaar is het bewust aan de laars lappen van verkeersregels helemaal prima.

En als dit niet als gevaarlijk rijden wordt beschouwd, hebben ze het in feite, op die lullige boete na, gelegaliseerd. Want als boeren een paar miljard krijgen dankzij alle intimidatie enplatleggen van wegennetwerken voor de prijs van eenpaar keer 415 euro...... Tsja.

[...]

Artikel 5 gaat helemaal niet over een minimum aantal gedragingen. En zodra Artikel 5 erbij komt kijken kán de agent in kwestie een EMG opleggen.

Maar prima, ontopic weer. En vol verwachting wat de boeren de volgende weken voor elkaar krijgen.
Tuurlijk is t niet prima, maar ik denk dat een gedragscursus bijzonder weinig impact heeft in zo’n situatie en vraag me af of er geen doeltreffendere straffen zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:25
migchiell schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:13:
De grote mensen? Het is juist ongeveer de huidige overheid(spartijen) die het probleem ook veroorzaakt hebben, die gaan echt niet handhaven als het hen in de peilingen pijn zou doen. Hoeveel boeren stemmen op VVD en CDA?

Het niet ingrijpen is schadelijk in de zin van dat het crimineel gedrag normaliseert. Dat kennen we inmiddels wel in de politiek, maar als zich dat ook op lagere niveau's van de overheid begint te manifesteren begin ik mij toch zorgen te maken. We schuiven dan ook als maatschappij/samenleving op in de verkeerde richting, en zit je schrikbarend snel dichtbij een situatie/niveau als bijvoorbeeld in de VS en diens politie. Maar goed dat gaat offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:55
Smerige praktijken van boeren door zich ook te richten op kinderen. Gisteren stonden een paar boerinnen bij de poort van de basisschool een platen met tractoren uit te delen. “Wat is dat?” “Dat zijn tractoren die deze week op de weg reden.Vraag maar aan je papa, die kan er meer over vertellen.” :(

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Joris748 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:21:
Smerige praktijken van boeren door zich ook te richten op kinderen. Gisteren stonden een paar boerinnen bij de poort van de basisschool een platen met tractoren uit te delen. “Wat is dat?” “Dat zijn tractoren die deze week op de weg reden.Vraag maar aan je papa, die kan er meer over vertellen.” :(
Je kan het als ouder ook voor zijn, wij hebben onze 4-jarige het ook uitgelegd in zoveel mogelijk begrijpelijke taal. Met corona trouwens ook gedaan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 22:43
siggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:17:
[...]

https://www.nu.nl/politie...e-om-doodsbedreiging.html
Just another day.....
Maar zodra een boer door een PvdD fanaat wordt bezocht, dan gaan ze helemaal uit hun lint en schreeuwen ze moord en brand en dan is de politie wel goed. Wat een apart volk die boeren.

Oplossing is simpel, inkrimpen van de veestapel. De vervuiler zou eigenlijk moeten betalen, maar krijgt in deze geld toe. Valt zeer weinig over te discussieren want zo gaat het gebeuren. En de belastingbetaler krijgt de rekening.
Veehouders hebben het voordeel dat ze veel grond hebben en er daardoor bij een uitkoopregeling wel positief uitkomen. Varkens- en kippenhouders hebben dat niet. De uitkoopregeling is niet simpel van: hier heb je een zak geld, pak je koffers en vertrek. Boeren moeten voor dat geld ook hun stallen afbreken en daar gaat het bij varkens- en kippenhouders mis, die houden daarna weinig tot niets over.
Dusja, ik begrijp heel goed dat boeren daarom niet graag op de huidige manier uitgekocht worden, ook al hebben ze geen opvolger.

Ondanks dat ik wel voor verandering ben, is het natuurlijk logisch dat er veel protesten gaan komen. Geen enkele ondernemer wil verplicht stoppen, dat voelt altijd oneerlijk. De protesten zijn daarom naar mijn mening niet laf en boeren zijn zeker geen kleuters. Ze komen gewoon op voor hun bedrijf, als ze dat nu niet doen is het waarschijnlijk over. Het zijn altijd familiebedrijven, er zit veel emotie achter en het zijn over het algemeen harde nuchtere werkers.

De overheid had gewoon veel eerder moeten ingrijpen, en had vanaf de jaren 90 op hun plannen moeten doorbouwen, maar daar werd je geen populaire minister van. Er is vanuit de overheid nooit een visie geweest hoe zij de boeren in de toekomst zagen. Het was altijd nieuwe wet- en en regelgeving, keer op keer. Iedere keer weer forse investeringen voor de boer en dan niet begrijpen of dit het laatste was. Varkensboeren moesten dure luchtwassers installeren, die achteraf niet goed bleken te werken, Veehouders moeten nu kleproosters installeren, die in de praktijk enorm veel onderhoud vereisen etc. Melk quotum werd geïntroduceerd en werd na tientallen jaren weer vervangen voor een 'mest' quotum. Dat dure aangeschafte melk quotum was dus ineens niets meer waard.

[ Voor 28% gewijzigd door Strider op 25-06-2022 11:40 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Wat is hier nu slecht aan? Misschien had je ook even kunnen vragen waarom ze het blijkbaar nodig vinden om dit te doen. Of geloof je dat ze dit met slecht bedoelingen doen? Zieltjes winnen voor de grote industrie? Dat ze allemaal een rad voor ogen is gedraaid door LTO en dergelijke?

Om heel eerlijk te zijn krijg ik bij sommige posts een beetje het gevoel dat ze het vooral irritant vinden dat deze mensen zich blijkbaar wel kunnen organiseren.

Dit zijn dezelfde mensen die vrouwen ook irritant vonden toen ze voor hun stemrecht opkwamen omdat ze last hadden van protestacties. "Moet dat nu als ik naar het werk moet, ga lekker op het malieveld staan zodat ik je kan negeren".

Zoals het hoort.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:55
Sandor_Clegane schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Wat is hier nu slecht aan? Misschien had je ook even kunnen vragen waarom ze het blijkbaar nodig vinden om dit te doen. Of geloof je dat ze dit met slecht bedoelingen doen? Zieltjes winnen voor de grote industrie? Dat ze allemaal een rad voor ogen is gedraaid door LTO en dergelijke?

Om heel eerlijk te zijn krijg ik bij sommige posts een beetje het gevoel dat ze het vooral irritant vinden dat deze mensen zich blijkbaar wel kunnen organiseren.

Dit zijn dezelfde mensen vrouwen ook irritant vonden toen ze voor hun stemrecht opkwamen omdat ze last hadden van protestacties. "Moet dat nu als ik naar het werk moet, ga lekker op het malieveld staan zodat ik je kan negeren".

Zoals het hoort.

Als ze hun boodschap over willen brengen, moeten ze zich tot mij richten. Niet tot mijn 5-jarige dochter. En al zeker niet bij de poort van een school.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Joris748 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:59:
[...]

Als ze hun boodschap over willen brengen, moeten ze zich tot mij richten. Niet tot mijn 5-jarige dochter. En al zeker niet bij de poort van een school.
Het komt op mij redelijk onschuldig over. Misschien ben ik te naïef, dat kan ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:38:
[...]

Je kan het als ouder ook voor zijn, wij hebben onze 4-jarige het ook uitgelegd in zoveel mogelijk begrijpelijke taal. Met corona trouwens ook gedaan :)
offtopic:
Dat wordt dus een vegetarisch menu voorlopig :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Op snelwegen is iets als een minimum snelheid (onder normale omstandigheden), omdat een te groot snelheidsverschil gevaarlijk is. Dat is ook waarom er van die waarschuwingsborden zijn die aangaan als verkeer onder een bepaalde snelheid rijdt.

Een voertuig dat met 25 km/u over de snelweg puft terwijl de rest langschiet met 100 of 130 kan wel degelijk van de weg worden gehaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:08
Sandor_Clegane schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:52:
[...]
Wat is hier nu slecht aan? Misschien had je ook even kunnen vragen waarom ze het blijkbaar nodig vinden om dit te doen. Of geloof je dat ze dit met slecht bedoelingen doen?
Kinderen op een basisschool horen niet met deze zaak bezig te zijn. Dat opdringen kan totaal niet door de beugel. Hoe goed het ook bedoeld is.

Stel dat er in de andere sectoren gestaakt moet worden. Vinden deze boerinnen het dan goed dat hun kinderen van onder de 12 jaar vanuit elke sector op het schoolplein aan worden gesproken?

Het is kortzichtig om als persoon alleen nog maar vanuit je eigen perspectief te kunnen kijken. Geen enkel respect voor de actie van deze boerinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

GrooV schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:10:
[...]

Overigens nog een feitje, de identiteit van de bestuurder moet onomstotelijk zijn vast gesteld om een EMG op te kunnen leggen, dit kan dus NIET op kenteken. Tip voor de boeren als die geen zin in een cursus hebben en mee lezen
Geen identiteisbewijs op zak hebben is gelukkig strafbaar, precies om dit soort argumenten de kop in te drukken. En een gemotoriseerd voertuig besturen zonder het juiste rijbewijs op zak te hebben is ook strafbaar. En een rijbewijs is ook een identiteitsbewijs, dus de identiteit van de bestuurder zal ten alle tijden vastgesteld kunnen worden behalve als ze gewoon de wet overtreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gisteren bij op1 een boer die wellicht een punt had. Heeft naar eigen zeggen een modern bedrijf, eh ook een flink stuk natuur aangelegd. Paar keer genaaid met wijzigende wetten en een paar verloren rechtszaken.

Emotioneel betoog, tranen stonden me ook in de ogen bij het luisteren.

Maar daarin wel weer dezelfde foutieve verhalen over import/export, waarvan hij beweert dat er maar 4% overschot is. Technisch misschien juist, weet niet wat ie meeneemt in dat cijfer, maar als onderdeel van deze discussie een verkeerd argument.

Kreeg helaas weinig weerwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, afgelopen donderdag kocht ik yoghurt van Den Eelder. Volgens het pak een super bedrijf met oog voor de natuur die zuivel van hun eigen melk maken...

Dan ga je denken: dit ligt volop in alle supermarkten, die zullen wel een paar koetjes hebben. Blijkt dat ze in 2020 al zo'n 670 koeien hadden en daarmee in de top10 grootste boerderijen.
Die zullen ook moeten inkrimpen want ze zitten in Gelderland. In plaats van uitbreiden continu hadden ze ook bij collega boeren melk af kunnen nemen, doen ze nml ook voor hun producten met geitenmelk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:34:
Mja, afgelopen donderdag kocht ik yoghurt van Den Eelder. Volgens het pak een super bedrijf met oog voor de natuur die zuivel van hun eigen melk maken...

Dan ga je denken: dit ligt volop in alle supermarkten, die zullen wel een paar koetjes hebben. Blijkt dat ze in 2020 al zo'n 670 koeien hadden en daarmee in de top10 grootste boerderijen.
Die zullen ook moeten inkrimpen want ze zitten in Gelderland. In plaats van uitbreiden continu hadden ze ook bij collega boeren melk af kunnen nemen, doen ze nml ook voor hun producten met geitenmelk.
Veehouders moeten betalen om melk te mogen leveren aan zuivelbedrijven. Dat zijn licenties waar het aantal liter in staat omschreven. Tot voor kort was het bij FrieslandCampina niet mogelijk om je melk ergens anders te gaan leveren om vervolgens als dat niet beviel weer terug te komen. Weg=weg. Dat werkt voor een bedrijf als Den Eelder niet mee.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:14

Onbekend

...

MikeyMan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:16:
Gisteren bij op1 een boer die wellicht een punt had. Heeft naar eigen zeggen een modern bedrijf, eh ook een flink stuk natuur aangelegd. Paar keer genaaid met wijzigende wetten en een paar verloren rechtszaken.

Emotioneel betoog, tranen stonden me ook in de ogen bij het luisteren.
Helaas zitten er altijd wel uitzonderingsgevallen tussen, met mensen die het net niet goed getroffen hebben en bijna overal de dupe van zijn. Deze komen vaak flink overbelicht in de media.
Maar als je er vanuit gaat dat deze boer ruim onder het gemiddelde zit, zouden er dus ook boeren moeten zijn die ver boven het gemiddelde zitten.
Maar daarin wel weer dezelfde foutieve verhalen over import/export, waarvan hij beweert dat er maar 4% overschot is. Technisch misschien juist, weet niet wat ie meeneemt in dat cijfer, maar als onderdeel van deze discussie een verkeerd argument.

Kreeg helaas weinig weerwoord.
Soms vraag ik mij af of ze op tv niet te kritisch mogen zijn. Natuurlijk is een "discussie" met het hoor en wederhoor, maar als iemand van tevoren weet dat hij/zij de volle laag krijgt zal deze natuurlijk niet aan zo'n programma meedoen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:15:
[...]

Geen identiteisbewijs op zak hebben is gelukkig strafbaar, precies om dit soort argumenten de kop in te drukken. En een gemotoriseerd voertuig besturen zonder het juiste rijbewijs op zak te hebben is ook strafbaar. En een rijbewijs is ook een identiteitsbewijs, dus de identiteit van de bestuurder zal ten alle tijden vastgesteld kunnen worden behalve als ze gewoon de wet overtreden.
Dan wel inderdaad maar de politie wil achteraf gaan bekeuren/straffen en dan wordt een EMG lastig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als een kind op de basisschool nog niet weet wat een tractor is.. dan vind ik dat een hele zinvolle actie. :+.

Ik vind dat je kinderen daarvoor nooit zou moeten inzetten, maar geloof niet dat kinderen daar nou zo van onder de indruk zijn. Vooral jij maakt je er druk om. Btw.. het wnf, greenpeace ed. richten zich ook vaak op kinderen, daar kan je ook wat van vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Strider schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:43:
[...]

Veehouders moeten betalen om melk te mogen leveren aan zuivelbedrijven. Dat zijn licenties waar het aantal liter in staat omschreven. Tot voor kort was het bij FrieslandCampina niet mogelijk om je melk ergens anders te gaan leveren om vervolgens als dat niet beviel weer terug te komen. Weg=weg. Dat werkt voor een bedrijf als Den Eelder niet mee.
Met andere woorden, de markt is niet vrij, je hangt je op aan een enkele afnemer en bent dan geen ondernemer maar slaaf. Gok dat Friesland Campina daar niet de enige in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

_JGC_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Met andere woorden, de markt is niet vrij, je hangt je op aan een enkele afnemer en bent dan geen ondernemer maar slaaf. Gok dat Friesland Campina daar niet de enige in is.
Youtube is hetzelfde, Spotify ook en alle grootgrutters. Bijna elke sector die tussen producent en klant staat.

De enige logische uitkomst in een competitie is een winnaar en een verliezer dus blijven er maar een paar distributeurs over en die krijgen alle macht in handen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:06
Onbekend schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Helaas zitten er altijd wel uitzonderingsgevallen tussen, met mensen die het net niet goed getroffen hebben en bijna overal de dupe van zijn. Deze komen vaak flink overbelicht in de media.
Maar als je er vanuit gaat dat deze boer ruim onder het gemiddelde zit, zouden er dus ook boeren moeten zijn die ver boven het gemiddelde zitten.

[...]

Soms vraag ik mij af of ze op tv niet te kritisch mogen zijn. Natuurlijk is een "discussie" met het hoor en wederhoor, maar als iemand van tevoren weet dat hij/zij de volle laag krijgt zal deze natuurlijk niet aan zo'n programma meedoen.
En keer op keer blijkt dus dat je niet met 1 generieke maatregel iedereen een goede uitweg kan bieden. Klimaatcrisis niet, toeslagencrisis niet, aardbevingsschade crisis niet.

We moeten nu eens af van one size fits all oplossingen die vooral in Excel bestaan, maar in de praktijk onuitvoerbaar zijn of in de uitvoering te lang duren en rare neveneffecten sorteren die vervolgens jaren duren om op te lossen.

Dat laat onverlet dat er iets moet gebeuren en dat houdt in inkrimping. Prima , maar doe het niet af met een maatregel die alleen geld inhoudt.

Laten we eens gaan kijken hoe we problemen kunnen oplossen door echt een transitie in sectoren te gaan bewerkstelligen. Een grote samenwerking tussen boeren , wetenschap, overheid innovatie fondsen , onderwijs en de kans pakken om als land weer leidend te worden op het gebied van duurzame voedselproductie.

En wellicht zijn er al initiatieven, waar ik niets van weet maar blijkbaar komt dat niet in de plannen van het kabinet naar voren want ik lees er amper iets over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:08:
[...]

Slaaf is een groot woord, de markt is nu wel iets vrijer, dus je kunt nu wel besluiten om bij FrieslandCampina weg te gaan en in de toekomst weer terug te komen, maar je kunt niet per week gaan besluiten waar jij je melk aan wilt leveren. Dat is logistiek gezien ook een drama voor zuivelbedrijven, zij moeten natuurlijk aan hun klanten kunnen leveren en organiseren dat de melkwagen bij de boer kan komen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:23
https://www.telegraaf.nl/...compensatie-kolenuitstoot

Dit wordt een maatregel waarbij er enkele miljoenen de deur uitvliegen om er vervolgens achter te komen dat het niet de besparing oplevert die ze hadden verwacht.

Ik denk dat ze het geld beter kunnen besteden aan subsidies voor het isoleren van huizen, vervangen van glas etc.

Ik heb erg lopen twijfelen of het hier thuishoort ik denk van wel mocht het niet zo zijn, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:49
@BladeSlayer1000 Het bizarre is ook dat de laatste jaren de miljoenen je om de oren vliegen en het de politiek niet meer lijkt te schelen dat deze projecten bij voorbaat al gedoemd zijn te falen. Pas als het over miljarden gaat wordt men 'kritisch' maar dat is het dan ook, een beetje ophef.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:06
Er zitten geen uitvoerende mensen meer bij de overheid , alleen theoretische. Omdat we veel aan de markt over willen laten.

Rijkswaterstaat was vroeger een ingenieursbureau dat belast was met weg en waterbouw. De ingenieurs zijn nog maar op 1 hand te tellen en dus nu kan niemand een echt geïnternaliseerd begrip opbrengen van de oplossingen die geboden worden of inzicht hebben in de daadwerkelijke technische kant van een project.

Dat geldt voor veel gebieden waar de overheid het speelveld moet bepalen. En dus krijg je beleid dat ideologisch gestoeld is op vrije markt werking zonder maar te weten of er oplossingen voorhanden zijn op die markt of wat er aan overheid gestuurde innovatie en regelgeving nodig is om te bereiken wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Sandor_Clegane schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Het komt op mij redelijk onschuldig over. Misschien ben ik te naïef, dat kan ook.
Het gaat om het idee. Als een politieke partij op school iets komt vertellen is de wereld te klein. En dit is feitelijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
CornermanNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:50:
Er zitten geen uitvoerende mensen meer bij de overheid , alleen theoretische. Omdat we veel aan de markt over willen laten.

Rijkswaterstaat was vroeger een ingenieursbureau dat belast was met weg en waterbouw. De ingenieurs zijn nog maar op 1 hand te tellen en dus nu kan niemand een echt geïnternaliseerd begrip opbrengen van de oplossingen die geboden worden of inzicht hebben in de daadwerkelijke technische kant van een project.

Dat geldt voor veel gebieden waar de overheid het speelveld moet bepalen. En dus krijg je beleid dat ideologisch gestoeld is op vrije markt werking zonder maar te weten of er oplossingen voorhanden zijn op die markt of wat er aan overheid gestuurde innovatie en regelgeving nodig is om te bereiken wat nodig is.
En ondanks dat is Nederland 1 van de best georganiseerde landen ter wereld. Als we het even bij Rijkswaterstaat houden: er zijn maar weinig landen waar het wegennet in zo'n goede staat is en waar werkzaamheden vrijwel perfect gepland worden. Kennelijk zijn de juiste projectleiders en ingenieurs in dienst gebleven bij RWS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Frame164 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:53:
[...]

En ondanks dat is Nederland 1 van de best georganiseerde landen ter wereld. Als we het even bij Rijkswaterstaat houden: er zijn maar weinig landen waar het wegennet in zo'n goede staat is en waar werkzaamheden vrijwel perfect gepland worden. Kennelijk zijn de juiste projectleiders en ingenieurs in dienst gebleven bij RWS.
Er zijn ook maar weinig landen die zo klein zijn met een hoge bevolkingsdichtheid. Dat maakt wel degelijk verschil want er is minder afstand die onderhouden moet worden. Verder heeft NL het klimaat (nog) mee, evenals de geografie. Relatief weinig extreem weer, heel koud/heel warm of extreem veel regenval hebben we hier niet. Het land is heel erg plat met bijna geen echt steile hellingen, geen bergen, geen moerassen, geen woestijn, of andere geografische kenmerken die voor een hardere slijtage van de weg zorgt.
Verder worden wegen zeker in de Randstad extreem vaak gerepareerd en vervangen. In veel landen moet een weg gewoon 10-30 jaar mee zonder noemenswaardig groot onderhoud, zeker in de armere delen van het land (d.w.z. alles wat geen belangrijke stad is).

Overigens is de kwaliteit van de wegen en andere infrastructuur in de noordelijke provincies in NL beduidend slechter als in de Randstad. Een reis naar het Noorden vanuit de Randstad is alsof je een tijdsreis maakt, de staat en het design van de wegen (of het spoor) verandert geleidelijk naar 10-20 jaar terug. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:57

epic_gram

undercover moderator

Kan iemand uitleggen waarom de nederlandse stikstofnorm op 0.9 mol per hectare ligt en in duitsland op 100 mol per hectare?

Is dat alleen maar omdat wij onze natura2000 gebieden in stand willen houden en dus maatwerk per natura2000 gebied?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

epic_gram schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:07:
Kan iemand uitleggen waarom de nederlandse stikstofnorm op 0.9 mol per hectare ligt en in duitsland op 100 mol per hectare?

Is dat alleen maar omdat wij onze natura2000 gebieden in stand willen houden en dus maatwerk per natura2000 gebied?
https://nos.nl/l/2307260

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:14

Onbekend

...

epic_gram schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:07:

De verhouding tussen landbouwoppervlakte t.o. totale oppervlakte is in Duitsland lager dan in Nederland.
Zie ook dit artikel: https://nos.nl/artikel/23...stofnorm-ook-in-nederland

Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik dit tegen waarin de Europese landbouw t.o. van elkaar wordt vergeleken. Zeker de moeite waard om even te openen, aangezien er heel veel grafieken en tabellen in staan.
https://lv.vlaanderen.be/..._H2_Europese_Landbouw.pdf

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
CornermanNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:50:

Zelfde geldt voor waterschappen. Veel inhoudelijke kennis is er niet meer. Die wordt nu (veel duurder) ingehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Overigens is de kwaliteit van de wegen en andere infrastructuur in de noordelijke provincies in NL beduidend slechter als in de Randstad. Een reis naar het Noorden vanuit de Randstad is alsof je een tijdsreis maakt, de staat en het design van de wegen (of het spoor) verandert geleidelijk naar 10-20 jaar terug. :D
Offtopic: Is dat zo? Heb je een voorbeeld waar je dat opviel? Ik woon en rijd voornamelijk in het noorden, en veel is daar nieuw en gewoon goed onderhouden. Wellicht de tussendoorweggetjes die her en der nog wat oud zijn, maar alle snelwegen/autowegen/hoofdwegen zijn recent. Of ben je iets te ver naar het oosten afgebogen en de grens overgegaan, daar beginnen de hobbels en gaten zo'n beetje bij de grens :+

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
TerraGuy schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Offtopic: Is dat zo? Heb je een voorbeeld waar je dat opviel? Ik woon en rijd voornamelijk in het noorden, en veel is daar nieuw en gewoon goed onderhouden. Wellicht de tussendoorweggetjes die her en der nog wat oud zijn, maar alle snelwegen/autowegen/hoofdwegen zijn recent. Of ben je iets te ver naar het oosten afgebogen en de grens overgegaan, daar beginnen de hobbels en gaten zo'n beetje bij de grens :+
Dieseltreinen zonder bovenleiding van Leeuwarden naar Groningen, A32 en A7 met niet al te best asfalt, centrale as die paar jaar na aanleg al begint te kuilen, lauwersseewei van Dokkum naar Lauwersoog die nog altijd zakt...
En uiteraard: het aantal stroken per rijrichting is hier fors minder, 5 stroken ga je in Friesland niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Dieseltreinen zonder bovenleiding van Leeuwarden naar Groningen, A32 en A7 met niet al te best asfalt, centrale as die paar jaar na aanleg al begint te kuilen, lauwersseewei van Dokkum naar Lauwersoog die nog altijd zakt...
En uiteraard: het aantal stroken per rijrichting is hier fors minder, 5 stroken ga je in Friesland niet krijgen.
Ik herken absoluut niets van dit, rij vaak de centrale as. En als ik bij Meppel Drenthe in rij, per trein of met de auto, is er echt geen verschil.

Maar goed, wat dit met stikstof te maken heeft is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:57

epic_gram

undercover moderator

Ja die ken ik, alleen wie bepaalde die norm van 7 gram per hectare?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:05

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sandor_Clegane schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Het informeren/overtuigen van kinderen wordt gedaan met een intentie. Vervang ze door een andere groeperingen die een bepaalde overtuiging heeft en het mag duidelijk zijn hoe discutabel hun aanwezigheid is. Dat ze van mening zijn dat ze daar staan met goeie bedoelingen is niet relevant.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Pagina: 1 ... 68 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden