De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Pagina: 1 ... 69 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

epic_gram schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Ja die ken ik, alleen wie bepaalde die norm van 7 gram per hectare?
De overheid lijkt me.

Maar goed, of de norm 7, 17 of 70 gram is, doet gezien de prestaties t.o.v. het buitenland ook niet heel erg ter zake.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49
CornermanNL schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:50:
Er zitten geen uitvoerende mensen meer bij de overheid , alleen theoretische. Omdat we veel aan de markt over willen laten.

Rijkswaterstaat was vroeger een ingenieursbureau dat belast was met weg en waterbouw. De ingenieurs zijn nog maar op 1 hand te tellen en dus nu kan niemand een echt geïnternaliseerd begrip opbrengen van de oplossingen die geboden worden of inzicht hebben in de daadwerkelijke technische kant van een project.

Dat geldt voor veel gebieden waar de overheid het speelveld moet bepalen. En dus krijg je beleid dat ideologisch gestoeld is op vrije markt werking zonder maar te weten of er oplossingen voorhanden zijn op die markt of wat er aan overheid gestuurde innovatie en regelgeving nodig is om te bereiken wat nodig is.
Je ziet het ook bij good old Bouw en woningtoezicht. Dat moet allemaal goedkoper dus plaats voor de oude ervaren bouwkundige is er niet meer. Dus krijg je vaak mierenneukerige ambtenaren zonder feeling met de praktijk.

En als het aan ons kabinet ligt wordt dat nog erger. Want ook hier komt het dogma van "zelfregulering" om de hoek kijken. We flikkeren het toezicht over de schutting en hebben straks allemaal louche bureautjes die bouwers gaan controleren. En de bouwer betaalt dus van serieuze controle zal geen sprake zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevWouter schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Het informeren/overtuigen van kinderen wordt gedaan met een intentie. Vervang ze door een andere groeperingen die een bepaalde overtuiging heeft en het mag duidelijk zijn hoe discutabel hun aanwezigheid is. Dat ze van mening zijn dat ze daar staan met goeie bedoelingen is niet relevant.
Ach.. greenpeace heeft zelfs lesmateriaal ontwikkeld voor het onderwijs. Net zo discutabel. Of schoolmelk, dat is helemaal twijfelachtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Ach.. greenpeace heeft zelfs lesmateriaal ontwikkeld voor het onderwijs. Net zo discutabel. Of schoolmelk, dat is helemaal twijfelachtig.
Uitstapjes naar de boer, uitleg hoe en wat, maar dat ze de kalfjes direct bij de moeder weg halen en wat er gebeurt met de stiertjes wordt niet verteld.

Anyways, vorige week wilde de oudste graag kippenpoten bij de poelier. Houden wij niet zo van, hebben liever kipdijvlees, maargoed... toch gekocht. Gevolg: de jongste wil geen kip meer eten want dat komt van de poten en dat is vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-10 19:55
Strider schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 08:43:
[...]

Veehouders hebben het voordeel dat ze veel grond hebben en er daardoor bij een uitkoopregeling wel positief uitkomen. Varkens- en kippenhouders hebben dat niet. De uitkoopregeling is niet simpel van: hier heb je een zak geld, pak je koffers en vertrek. Boeren moeten voor dat geld ook hun stallen afbreken en daar gaat het bij varkens- en kippenhouders mis, die houden daarna weinig tot niets over.
Dusja, ik begrijp heel goed dat boeren daarom niet graag op de huidige manier uitgekocht worden, ook al hebben ze geen opvolger.
Vraag me af in hoeverre dit volledig klopt. De overheid moet op grond van de onteigeningswet ook een vergoeding betalen voor gederfde inkomsten. Maw. de boer krijgt betaald om niet te werken. Dit geld kan elders ingezet worden om een nieuwe zaak te starten, om wederom te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:26

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Verwijderd schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:39:
[...]

Het probleem is hoe en waar men het aanbied. Niet "wat" men aanbiedt. Verder wordt lesmateriaal altijd onderzocht van te voren en krijgen de docenten/leerkrachten een bijscholing voordat ze het introduceren. En ik betwijfel ten zeerste of "demonstratie" ook aangemeld is gezien de meeste gemeentes geen demonstraties bij scholen toelaten tenzij het vanuit de school zelf komt. Iets met fysieke veiligheid en een kwetsbare groep.

En daarmee loopt deze vergelijking ook heel erg scheef.

En schoolmelk is een petitie van wat ik kan vinden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Duitsland is groter dan Nederland maar niet 140 keer zo groot. Uiteindelijk is de bevolkingsdichtheid daar ongeveer de helft van hier, daar kan niet een 140 keer zo kleine druk op de natuur uit komen.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 25-06-2022 17:40 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:22
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Er zijn ook maar weinig landen die zo klein zijn met een hoge bevolkingsdichtheid. Dat maakt wel degelijk verschil want er is minder afstand die onderhouden moet worden. Verder heeft NL het klimaat (nog) mee, evenals de geografie. Relatief weinig extreem weer, heel koud/heel warm of extreem veel regenval hebben we hier niet. Het land is heel erg plat met bijna geen echt steile hellingen, geen bergen, geen moerassen, geen woestijn, of andere geografische kenmerken die voor een hardere slijtage van de weg zorgt.
Verder worden wegen zeker in de Randstad extreem vaak gerepareerd en vervangen. In veel landen moet een weg gewoon 10-30 jaar mee zonder noemenswaardig groot onderhoud, zeker in de armere delen van het land (d.w.z. alles wat geen belangrijke stad is).

Overigens is de kwaliteit van de wegen en andere infrastructuur in de noordelijke provincies in NL beduidend slechter als in de Randstad. Een reis naar het Noorden vanuit de Randstad is alsof je een tijdsreis maakt, de staat en het design van de wegen (of het spoor) verandert geleidelijk naar 10-20 jaar terug. :D
Ik denk dat je ipv noorden het zuiden bedoeld en dan zodra je België binnen rijd.

Ik vraag me ook af wanneer je voor het laatst buiten de Randstad geweest bent.

Als je bedoeld dat we in het noorden geen 10baans wegen hebben dan heb je gelukkig gelijk. Houd die ellende en bijbehorende files maar lekker daar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

IJzerlijm schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Duitsland is groter dan Nederland maar niet 140 keer zo groot. Uiteindelijk is de bevolkingsdichtheid daar ongeveer de helft van hier, daar kan niet een 140 keer zo kleine druk op de natuur uit komen.
Maar als de Duitse natuurgebieden verder van de vervuilende bronnen liggen (wat volgens mij het geval is), is de staat van die gebieden al een stuk beter dan hier in NL en tevens is er dan minder actie nodig (want zo ver reist die depositie nou ook weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:48:
[...]

Uitstapjes naar de boer, uitleg hoe en wat, maar dat ze de kalfjes direct bij de moeder weg halen en wat er gebeurt met de stiertjes wordt niet verteld.

Anyways, vorige week wilde de oudste graag kippenpoten bij de poelier. Houden wij niet zo van, hebben liever kipdijvlees, maargoed... toch gekocht. Gevolg: de jongste wil geen kip meer eten want dat komt van de poten en dat is vies.
Niet? Word hier gewoon verteld hoor, als er een klas op de boerderij van klasgenootjes gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:40:
[...]

Het zijn natuurlijk meerdere parameters:
- aantal boeren/koeien
- hoeveelheid andere uitstoot
- aantal en omvang natuurgebieden

En nog belangrijker; er is in Duitsland nog nooit een rechtszaak over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

DevWouter schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Het informeren/overtuigen van kinderen wordt gedaan met een intentie. Vervang ze door een andere groeperingen die een bepaalde overtuiging heeft en het mag duidelijk zijn hoe discutabel hun aanwezigheid is. Dat ze van mening zijn dat ze daar staan met goeie bedoelingen is niet relevant.
Tja, ik zie het niet zo zwart wit.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:15

Amphiebietje

In de blubber

TerraGuy schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Offtopic: Is dat zo? Heb je een voorbeeld waar je dat opviel? Ik woon en rijd voornamelijk in het noorden, en veel is daar nieuw en gewoon goed onderhouden. Wellicht de tussendoorweggetjes die her en der nog wat oud zijn, maar alle snelwegen/autowegen/hoofdwegen zijn recent. Of ben je iets te ver naar het oosten afgebogen en de grens overgegaan, daar beginnen de hobbels en gaten zo'n beetje bij de grens :+
Via Afsluitdijk naar noorden, na de dijk: staat asfalt wordt minder, borden worden simpeler/ouder (niet meest recente modellen, aan kleur is te zien dat ze al een tijdje er staan), minder verlichting, op-/afritten en knooppunten die ouderwets aandoen of soms zelfs gelijkvloers zijn, minder vangrail. Als je de A6 door Flevoland neemt, zie je iets vergelijkbaars (dat al begint in Flevoland zelf, rondom Lelystad).
Het doet allemaal denken aan de N206 tussen Katwijk en Vogelenzang in Zuid-/Noord-Holland. Dat is eigenlijk een nooit volledig aangelegde A-weg met halve viaducten en maar 2 banen, die ook nog eens abrupt eindigt net voor Vogelenzang (omdat er een natuurgebied in de weg ligt :P )...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Bouke-p schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:47:
[...]

Ik denk dat je ipv noorden het zuiden bedoeld en dan zodra je België binnen rijd.
België heeft een aantal wegen die inmiddels behoorlijk zijn gemoderniseerd.
Ik vraag me ook af wanneer je voor het laatst buiten de Randstad geweest bent.
2020.
Als je bedoeld dat we in het noorden geen 10baans wegen hebben dan heb je gelukkig gelijk. Houd die ellende en bijbehorende files maar lekker daar
Als ik aan een echt moderne autoweg in de Randstad denk, dan denk ik aan de A5 (zeker in de buurt van Amsterdam waar hij op pootjes staat lijkt dat op iets uit de een of andere drift racing game in Tokyo), of de verdiepte A4 tussen Delft en R'dam.

Overigens hebben we niet continu files. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:33:
[...]

Dieseltreinen zonder bovenleiding van Leeuwarden naar Groningen, A32 en A7 met niet al te best asfalt, centrale as die paar jaar na aanleg al begint te kuilen, lauwersseewei van Dokkum naar Lauwersoog die nog altijd zakt...
En uiteraard: het aantal stroken per rijrichting is hier fors minder, 5 stroken ga je in Friesland niet krijgen.
Dat zijn gewoon dingen die je overal in Nederland tegen komt, ook in die fantastische Randstad.
Wees blij dat het aantal rijstroken minder is, nergens voor nodig om alles vol te gooien met 5stroken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bouke-p
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:02:
[...]

België heeft een aantal wegen die inmiddels behoorlijk zijn gemoderniseerd.

[...]

2020.

[...]

Als ik aan een echt moderne autoweg in de Randstad denk, dan denk ik aan de A5 (zeker in de buurt van Amsterdam waar hij op pootjes staat lijkt dat op iets uit de een of andere drift racing game in Tokyo), of de verdiepte A4 tussen Delft en R'dam.

Ah ja, de typische Randstad kijk op het noorden dus.
Ik moest er vaak om lachen als ik weer voor mijn wekelijkse bezoek op het kantoor op de Zuidas was.

De gedachte om buiten de ring te komen of zelfs helemaal naar Friesland of Groningen! Ik heb een paar keer de vraag gekregen of ik wel normaal boodschappen kon doen 😂

Om vervolgens trots te vertellen dat ze een schoenendoos in DE stad hadden gekocht voor 400k of 500k.
Laat mij dan maar lekker af en toe een uurtje rijden over die zogenaamd slechte en ouderwetse snelwegen maar ik woon wel lekker vrijstaand en hoef geen hypotheek te nemen voor een parkeerplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-10 18:56
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:02:
of de verdiepte A4 tussen Delft en R'dam.

Je bedoeld die met die tunnel die dicht was omdat die tunnel en dus snelweg personeel nodig heeft ? :p

En hebben ze er inmiddels al voor gezorgd dat die moderne tunnel in die moderne westerse snelweg, inmiddels al aan de brandveiligheidsnormen voldoet ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:30
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Via Afsluitdijk naar noorden, na de dijk: staat asfalt wordt minder, borden worden simpeler/ouder (niet meest recente modellen, aan kleur is te zien dat ze al een tijdje er staan), minder verlichting, op-/afritten en knooppunten die ouderwets aandoen of soms zelfs gelijkvloers zijn, minder vangrail.
offtopic:
Verlichting op een snelweg vind ik zo'n onzin. Wat je moet kunnen zien geeft ofwel zelf licht ofwel wordt verlicht door je koplampen. Klaar :Y . En waarom zou je borden vervangen die nog kloppen en leesbaar zijn :? ?

BOT:

Ik zit me soms af te vragen hoe we er op dit gebied nu bij hadden gezeten als we een deelstaat van Duitsland waren geweest. Qua uitmiddelen, zeg maar.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Bouke-p schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:20:
[...]

Ah ja, de typische Randstad kijk op het noorden dus.
Ik moest er vaak om lachen als ik weer voor mijn wekelijkse bezoek op het kantoor op de Zuidas was.

De gedachte om buiten de ring te komen of zelfs helemaal naar Friesland of Groningen! Ik heb een paar keer de vraag gekregen of ik wel normaal boodschappen kon doen 😂

Om vervolgens trots te vertellen dat ze een schoenendoos in DE stad hadden gekocht voor 400k of 500k.
Laat mij dan maar lekker af en toe een uurtje rijden over die zogenaamd slechte en ouderwetse snelwegen maar ik woon wel lekker vrijstaand en hoef geen hypotheek te nemen voor een parkeerplaats.
Je maakt wel heel veel aannames over mij en zit zelf zo te zien flink vol met vooroordelen, zeg.

Mijn ouders hebben een tijd lang een huisje gehad in een gat in Frankrijk waar niet eens een supermarkt was, en ook daar konden we normaal eten kopen...bij de kruidenier/krantenzaak die alleen op bepaalde dagen voor een beperkt aantal uur open was. :D

Verder, niet elke Randstedeling kan een woning van 400-500k betalen, niet elke Randstedeling woont op een plek waar ze binnen vijf minuten bij een supermarkt zijn (want sommige wijken zijn heel erg groot, en er zijn hier ook nog groene gebieden met weilanden), niet elke Randstedeling heeft een voertuig en dus een parkeerplaats nodig (of moet er eentje kopen), niet elke Randstedeling woont in een schoenendoos zonder groen in de buurt, en niet elke Randstedeling weet niet wat een koe is (deze opmerking maak je nog net niet, maar ik zet het er maar bij).

Dus kom svp niet aanzetten met het stereotiep over de Randstad dat daar alleen maar onnozele debielen leven die geen idee hebben hoe in niet-luxe omstandigheden te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:38
Bananenplant schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:07:
[...]
BOT:

Ik zit me soms af te vragen hoe we er op dit gebied nu bij hadden gezeten als we een deelstaat van Duitsland waren geweest. Qua uitmiddelen, zeg maar.
Je kunt dit niet uitmiddelen. Sommige deelstaten in Duitsland zijn er ook beduidend slechter aan toe dan andere. Je zou hooguit kunnen poneren dat we in onze deelstaat dan wat minder N2k gebieden hadden aangewezen.

[ Voor 10% gewijzigd door klaaas op 25-06-2022 23:21 ]

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bouke-p
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:57:
[...]

Je maakt wel heel veel aannames over mij en zit zelf zo te zien flink vol met vooroordelen, zeg.

Mijn ouders hebben een tijd lang een huisje gehad in een gat in Frankrijk waar niet eens een supermarkt was, en ook daar konden we normaal eten kopen...bij de kruidenier/krantenzaak die alleen op bepaalde dagen voor een beperkt aantal uur open was. :D

Verder, niet elke Randstedeling kan een woning van 400-500k betalen, niet elke Randstedeling woont op een plek waar ze binnen vijf minuten bij een supermarkt zijn (want sommige wijken zijn heel erg groot, en er zijn hier ook nog groene gebieden met weilanden), niet elke Randstedeling heeft een voertuig en dus een parkeerplaats nodig (of moet er eentje kopen), niet elke Randstedeling woont in een schoenendoos zonder groen in de buurt, en niet elke Randstedeling weet niet wat een koe is (deze opmerking maak je nog net niet, maar ik zet het er maar bij).

Dus kom svp niet aanzetten met het stereotiep over de Randstad dat daar alleen maar onnozele debielen leven die geen idee hebben hoe in niet-luxe omstandigheden te leven.
Zeggen dat ik vol zit met vooroordelen terwijl je zelf het noorden wegzet als achtergebleven gebied. Typisch wel moet ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu woon ik zelf middenin de randstad, maar vind ook dat lui die voor 5ton een flatje van 40m2 kopen omdat ze zo graag 'in de stad' wonen zich moeten laten nakijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

Shabbaman

Got love?

epic_gram schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Ja die ken ik, alleen wie bepaalde die norm van 7 gram per hectare?
Het is geen norm, het rekenmodel kan geen kleinere getallen uitrekenen. De norm ligt op "geen significante negatieve effecten" en voor depositie is dat nul, tenzij je door een ecologische beoordeling anders aantoont. Alleen rond Aerius alle getallen onder 0,005 mol af naar bedenken, en daardoor lijkt het alsof dat een norm is.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27

epic_gram

undercover moderator

MikeyMan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:19:
[...]

De overheid lijkt me.

Maar goed, of de norm 7, 17 of 70 gram is, doet gezien de prestaties t.o.v. het buitenland ook niet heel erg ter zake.
De norm doet wel degelijk ter zake. Met de norm die men in duitsland aanhoudt kunnen wij nog gewoon huizen bouwen in nederland.

Maar even hypothetisch, stel dat we in nederland geen natura2000 gebieden hadden, waren we dan nu in deze problemen gekomen? Waarom heeft nederland destijds uberhaupt natura2000 gebieden aangewezen?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

epic_gram schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:59:
[...]

De norm doet wel degelijk ter zake. Met de norm die men in duitsland aanhoudt kunnen wij nog gewoon huizen bouwen in nederland.

Maar even hypothetisch, stel dat we in nederland geen natura2000 gebieden hadden, waren we dan nu in deze problemen gekomen? Waarom heeft nederland destijds uberhaupt natura2000 gebieden aangewezen?
Zolang we per hectare 4x zoveel uitstoten als het Europees gemiddelde, wetende dat dat al hoog is, is het gerommel in de marge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4g7xvPnzLP3LmXKR_3ySzffBOg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fGJz1RNr0sRzsQeaungHWAcc.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

Is eigenlijk bekend wat men met de "vrijgekomen" gebieden gaat doen?

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:26
Lientje gaat hard:
VVD heeft nog maar 21 stoeltjes, BBB stoomt op naar 18 trekkers. En daarmee zijn Lientje cum suis nu de TWEEDE PARTIJ van Nederland.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

simons schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:04:
Is eigenlijk bekend wat men met de "vrijgekomen" gebieden gaat doen?
Dat is aan de eigenaar. Wat in veel gevallen de boer zal blijven. Vraag is wel of er bestemmingsplannen gewijzigd gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aldus De Hond. Die ook aandacht nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

MikeyMan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:07:
[...]
Dat is aan de eigenaar. Wat in veel gevallen de boer zal blijven. Vraag is wel of er bestemmingsplannen gewijzigd gaan worden.
Er wordt nogal geroepen over onteigening, zijn er dan al gevallen waar men zo'n procedure gestart is om de agrarische grond om te zetten naar bouwgrond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

simons schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Er wordt nogal geroepen over onteigening, zijn er dan al gevallen waar men zo'n procedure gestart is om de agrarische grond om te zetten naar bouwgrond?
In die veronderstelling was ik ook. Discussie is een paar pagina's geleden al gevoerd. Uitkoop is iets anders dan onteigening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik kwam gisteren ergens tegen dat de uitkoop procedure van de provincies anders is dan die van het Rijk. Is er iemand die de verschillen kent?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27

epic_gram

undercover moderator

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzGRog8Y3aRfkRtlS93Gll8Wyi0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6c0nWCUjTt1E07OVhCmsQxU.jpg?f=fotoalbum_medium

dus als we dit plaatje zien, waar ligt het doel van nederland? Als ik het goed begrijp ergens onder het gemiddelde?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

epic_gram schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:27:
[Afbeelding]

dus als we dit plaatje zien, waar ligt het doel van nederland? Als ik het goed begrijp ergens onder het gemiddelde?
Doel is halveren. Dus dan staan we nog in de linker helft. Sterker nog, dan halen we net aan Duitsland bij.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2022 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

epic_gram schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:27:
[Afbeelding]

Als wij dalen daalt het gemiddelde ook nog eens mee.

Uiteindelijk kan je alleen onder het gemiddelde komen door de bevolking per km2 of het GDP per persoon onder het EU gemiddelde te krijgen. Nu zijn de boeren en Schiphol de klos maar er blijft enorm veel economische activiteit over die vervuilt, dat zal ook allemaal moeten verdwijnen als dat het doel is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Waarom heeft nederland destijds uberhaupt natura2000 gebieden aangewezen?
Omdat we in een samenleving/democratie leven. En niet iedereen (waaronder ik) op een volledig geasfalteerd parkeerterrein wil leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:33
MikeyMan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Zolang we per hectare 4x zoveel uitstoten als het Europees gemiddelde, wetende dat dat al hoog is, is het gerommel in de marge.

[Afbeelding]
offtopic:
nav dat kaartje... wat is er aan de hand in Bretagne en Cornwall? Hebben ze daar zo idioot veel vee rondlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:59:
Nu zijn de boeren en Schiphol de klos maar er blijft enorm veel economische activiteit over die vervuilt, dat zal ook allemaal moeten verdwijnen als dat het doel is.
Gaan we alles importeren, slechter voor het milieu maar op papier is het niet ons probleem meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:11:
[...]

Gaan we alles importeren, slechter voor het milieu maar op papier is het niet ons probleem meer...
Waar ga je dat van betalen als de economie gehalveerd is om de benodigde halvering van de vervuiling te bereiken? Want alleen dat gaat het wettelijk verplichte resultaat behalen, als na het uitkopen van de boeren en inkrimpen van Schiphol er niet genoeg daling is zullen er met spoed meer dingen moeten worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:16:
Want alleen dat gaat het wettelijk verplichte resultaat behalen, als na het uitkopen van de boeren en inkrimpen van Schiphol er niet genoeg daling is zullen er met spoed meer dingen moeten worden gedaan.
Daar is tegen die tijd geen kamermeerderheid meer voor, BBB is virtueel de tweede partij van Nederland. Stel je de peilingen voor als ook de rest van Nederland er echt last van krijgt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Dat is toch iets te simplistisch. Het doel is een gunstige staat van instandhouding, dat is wettelijk vastgelegd.
[...]

Alle lidstaten hebben hetzelfde doel. De toetsing daarvan is in eerste instantie aan de lidstaten, en de nationale implementatie verschilt per land. Zolang de Natura2000-gebieden in Duitsland een gunstige staat van instandhouding houden zal de Europese Commissie het ook aan Duitsland laten hoe dat doel wordt bereikt. Maar de nationale implementatie moet wel voldoen aan het Europees recht, dus als de wetgeving daar niet aan voldoet kan je dat bij de rechter aanvechten, zoals dat in Nederland en België is gebeurd. In dat geval doet het Europees hof een uitspraak en moet de lidstaat dat corrigeren.

Je kan dus wel andere "normstelling" hanteren (zoals nu de bouwvrijstelling en de rekengrens van 25 km) die het mogelijk maakt om vergunningen te verlenen (lekker bouwen, boeren, scheuren), als je wetgeving niet deugt (zoals nu de bouwvrijstelling en de rekengrens van 25 km, let maar op de komende maanden) dan loop je de kans dat de rechter je feestje verpest. En als het bovenliggende doel niet gehaald wordt, dan loop je de kans dat de Europese Commissie een strafprocedure start om naleving af te dwingen.
IJzerlijm schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:16:
[...]

Waar ga je dat van betalen als de economie gehalveerd is om de benodigde halvering van de vervuiling te bereiken? Want alleen dat gaat het wettelijk verplichte resultaat behalen, als na het uitkopen van de boeren en inkrimpen van Schiphol er niet genoeg daling is zullen er met spoed meer dingen moeten worden gedaan.
Onze economie bestaat niet voor de helft uit veeteelt of vliegtuigen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Daar is tegen die tijd geen kamermeerderheid meer voor, BBB is virtueel de tweede partij van Nederland. Stel je de peilingen voor als ook de rest van Nederland er echt last van krijgt...
BBB zal zoals zoveel eerdere snel groeiende populisten in no time uit elkaar spatten in vechtende eenpersoonsfracties als er macht en geld te verdelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shabbaman schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Dat is toch iets te simplistisch. Het doel is een gunstige staat van instandhouding, dat is wettelijk vastgelegd.
Kun je het simplistisch noemen, het is toch echt de kabinetsdoelstelling, op basis van commissie remkes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
IJzerlijm schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:36:
BBB zal zoals zoveel eerdere snel groeiende populisten in no time uit elkaar spatten in vechtende eenpersoonsfracties als er macht en geld te verdelen is.
Zeker, dat wordt een chaos vergelijkbaar met de ouderenpartijen.

Mijn punt is dat je nu al grote electorale verschuivingen ziet terwijl het gros van de bevolking niet echt geraakt wordt. Als de gemiddelde kiezer opeens niet meer op vliegvakantie mag of spullen niet meer kan kopen kan het heel hard gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

MikeyMan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:43:
[...]

Kun je het simplistisch noemen, het is toch echt de kabinetsdoelstelling, op basis van commissie remkes.
Het is een middel om tot het doel te komen. Dan lijkt het middel op een doel. In de startnotitie NPLG wordt dit nu "richtinggevende emissiereductiedoelen" genoemd, en dat is bullshitbingo voor "is geen doel, maar voor de mensen die graag targets afvinken hebben we er een getalletje voor bedacht".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiant
  • Laatst online: 00:42

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Aangezien deze crisis ook erg raakt aan ruimtelijke ordening in Nederland en daar nog geen topic voor was, is die nu gemaakt: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

hoevenpe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Zeker, dat wordt een chaos vergelijkbaar met de ouderenpartijen.

Mijn punt is dat je nu al grote electorale verschuivingen ziet terwijl het gros van de bevolking niet echt geraakt wordt. Als de gemiddelde kiezer opeens niet meer op vliegvakantie mag of spullen niet meer kan kopen kan het heel hard gaan.
Of men komt er straks achter dat er in de praktijk eigenlijk helemaal niet zoveel gaat gebeuren.

De boeren gaan dan wel hard op de "geen boer geen voer", maar dat is zo'n stupide slagzin dat hem ontleden zonder is van de bytes.

Als straks blijkt dat door wat minder boeren er opeens genoeg huizen zijn, kan de steun heel rap instorten.

En uiteindelijk is het ook gewoon de waan van de dag. Nu is dit in het nieuws, tegen de tijd dat er weer eens verkiezingen zijn, komt er vast wel wat anders. Het doet mij tot nu toe vooral denken aan Wilders zijn "Deze verkiezingen gaan maar over 1 ding: Europa", terwijl de verkiezingen over alles gingen, behalve Europa :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Hoeveel boeren zijn er wel niet in Nederland dat zo'n club 18 zetels zou krijgen :? ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ach.. Peilingen zeggen nooit iets. Het enige wat ze vertellen is dat het kabinet nog steviger in het zadel zit, zolang alle coalitiepartijen op verlies staan is er voor geen vab alle een motivatie om de boel te laten klappen. Tegen de verkiezingen gaan ze wel weer kadotjes uitdelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:35

orf

Ik vind dat er een marketingcampagne moet komen vanuit de overheid met feiten en fabels.

Zonder boeren geen economie? Onzin!
Nederland braafste jongetje van de klas? Onzin!
De metingen of het rekenmodel klopt niet? Onzin!
Er moet eerst meer onderzoek gedaan worden? Onzin!
In Duitsland hebben ze andere normen en dat kan in Nederland ook. Onzin!

Laat maar eens zien hoeveel subsidie er naar deze bedrijfstak gaat.
Laat maar eens zien wat het gemiddelde inkomen en vermogen van de boer is.
Laat maar eens duidelijk zien wat er voor de export geproduceerd wordt.
Laat maar eens zien hoe bioindustrie er echt uitziet.

En neem dan gelijk de kassen mee met gasverbruik en wat er betaald wordt voor dat gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 14:32

Ligone

Moeha!

orf schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:58:
Ik vind dat er een marketingcampagne moet komen vanuit de overheid met feiten en fabels.

*knip* s.v.p. inhoudelijk reacties graag, door een semantische discussie te starten ontspoort de discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door defiant op 27-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bananenplant schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Hoeveel boeren zijn er wel niet in Nederland dat zo'n club 18 zetels zou krijgen :? ?
Rond de 55k.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023

Laat maar eens zien hoeveel subsidie er naar deze bedrijfstak gaat.
Laat maar eens zien wat het gemiddelde inkomen en vermogen van de boer is.
Laat maar eens duidelijk zien wat er voor de export geproduceerd wordt.
Laat maar eens zien hoe bioindustrie er echt uitziet.

En neem dan gelijk de kassen mee met gasverbruik en wat er betaald wordt voor dat gas.
En neem ook de verkapte subsidies mee. Zoals via de waterschappen, waar burgers het grootste deel betalen van faciliteiten die met name voor boeren worden aangelegd.

Geen btw bestrijdingsmiddelen.
Tot voor kort geen kentekenplaat nodig op landbouwvoertuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
MikeyMan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:17:
[...]

In die veronderstelling was ik ook. Discussie is een paar pagina's geleden al gevoerd. Uitkoop is iets anders dan onteigening.
Dat klopt, maar de conclusies die we een paar pagina's terug trokken lijkt niet helemaal correct. Het opkopen van de grond kan wel degelijk onderdeel zijn van de uitkoopregeling en ook wordt er gesproken over het wijzigen van het bestemmingsplan op aanwijzen van de provincie. Dat laatste lijkt echter met name gericht op het verwijderen van de veehouderij bestemming op die percelen.

Het opkopen van landbouwgrond om deze vervolgens te gebruiken voor woningbouw (zoals @simons suggereert) lijkt niet de insteek. Ik zie ook niet echt hoe dat op grote schaal bouwgrond op zou leveren. Wellicht dat in de Randstad veel landbouwgrond daarvoor qua locatie in aanmerking zou komen, maar daarbuiten denk ik niet echt. Als ik naar de situatie hier (Gelderse Vallei) kijk, dan wil je het landschap niet verder verrommelen met plukjes woningbouw.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simons

simons

LETS GO BRANDON

klaaas schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:55:
[...]

Dat klopt, maar de conclusies die we een paar pagina's terug trokken lijkt niet helemaal correct. Het opkopen van de grond kan wel degelijk onderdeel zijn van de uitkoopregeling en ook wordt er gesproken over het wijzigen van het bestemmingsplan op aanwijzen van de provincie. Dat laatste lijkt echter met name gericht op het verwijderen van de veehouderij bestemming op die percelen.

Het opkopen van landbouwgrond om deze vervolgens te gebruiken voor woningbouw (zoals @simons suggereert) lijkt niet de insteek. Ik zie ook niet echt hoe dat op grote schaal bouwgrond op zou leveren. Wellicht dat in de Randstad veel landbouwgrond daarvoor qua locatie in aanmerking zou komen, maar daarbuiten denk ik niet echt. Als ik naar de situatie hier (Gelderse Vallei) kijk, dan wil je het landschap niet verder verrommelen met plukjes woningbouw.
Dank voor je bericht, ik vroeg het me af, ik suggereerde het niet :)
Ik was een beetje bang dat het argument/sentiment van "landbouw voor de huizen van gelukzoekers" een ding zou gaan worden in de discussie/opinie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
In plaats van het zwaartepunt bij de boeren te leggen zou de regering de hele maatschap kunnen meenemen in het drastisch verminderen van stikstofuitstoot. Denk aan:

- Snelheid op de snelweg verlagen naar 80 km/h
- Schiphol halveren in plaats van 10% krimpen
- De hele industrie aanpakken, bijvoorbeeld verbrandingsprocessenzorgen zorgen voor 10% van de uitstoot
- Ook de scheepvaart is verantwoordelijk, wellicht moeten bepaalde type schepen maar verbannen worden
- etc

Er zijn genoeg opties en het komt neer op keuzes maken. Ik kan het niet helpen maar het lijkt wel alsof de regerende partijen hun achterban willen sparen, terwijl de stikstofuitstoot toch een maatschappelijk probleem is.

March of the Eagles

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
@XWB Het probleem is dat het zwaartepunt van de uitstoot bij de boeren ligt. Als meer dan 50% van de boeren komt kan je op die andere plekken kleine winsten pakken, maar het laaghangend fruit laat je gewoon liggen.

Als je de snelweg verlaagt naar 80km/h win je misschien een klein beetje. Gevolg is dat mensen gewoon weer de binnenwegen pakken met rotondes en remmen en optrekken, want omrijden via de snelweg geeft dan geen tijdswinst meer. In sommige gebieden is dat nu met 100 al het geval en is daardoor de uitstoot juist toegenomen.

Schiphol mogen ze jaarlijks 10% verlagen tot de helft, maar zelfde methode mogen ze ook bij boeren gaan doen die de helft mogen opgeven: niet in 1 klap, maar stapsgewijs.

Overigens vergeet je even dat stikstof een lokaal probleem is. Als schiphol halvert verbetert dat de situatie in de randstad. Als Rotterdam maatregelen neemt met scheepvaart verbetert dat de situatie in het havengebied. Maar de gebieden rond de megastallen met varkens in Brabant en Limburg gaan geen gram stikstofverlaging zien van wat er bij Rotterdam en Schiphol gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@_JGC_ 50%? Zat tegen de 75% toch?

Edit: I stand corrected, volgens RIVM 42%. CBS heeft het over 44%

https://www.cbs.nl/nl-nl/...itenland%20als%20andersom.

[ Voor 92% gewijzigd door MikeyMan op 26-06-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

_JGC_ schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:07:
Als Rotterdam maatregelen neemt met scheepvaart verbetert dat de situatie in het havengebied. Maar de gebieden rond de megastallen met varkens in Brabant en Limburg gaan geen gram stikstofverlaging zien van wat er bij Rotterdam en Schiphol gebeurt.
Dat klopt niet helemaal: bronnen met hoge schoorstenen, zoals zeeschepen en industrie, verspreiden de emissie over een heel groot gebied. Je ziet de depositie daarvan terug over heel Nederland (althans, als de rekengrens weer wordt aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Dat is minder dan de kiesdeler van de verkiezingen van 2021 :/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Dat heet toch de vierde macht, oftewel onafhankelijke journalistiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
simons schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Dank voor je bericht, ik vroeg het me af, ik suggereerde het niet :)
Ik was een beetje bang dat het argument/sentiment van "landbouw voor de huizen van gelukzoekers" een ding zou gaan worden in de discussie/opinie.
Dat zou idd erg ongelukkig zijn. En die gelukszoekers kun je ook nog wel weglaten. Enkel het idee dat de overheid deze procedures zou gebruiken om goedkoop aan bouwgrond te komen zou denk ik al slecht vallen / verkeerd gebruikt kunnen worden.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Farmers Defence Force wil morgen een massale protestactie op de been brengen:
Boeren gaan deze maandag vanaf 12 uur massaal de straat op ‘met alles wat kan rollen’. Wat ze precies gaan doen, is onduidelijk. ,,Maar we gaan het niet pikken.”

,,Vanaf maandag 12 uur gaat alles rollen wat kan rollen, wat wielen heeft", zegt voorman Mark van den Oever van Farmers Defence Force (FDF). De actie wordt volgens de boer uit Sint Hubert verder niet gecoördineerd. De acties komen daags voor wat Van den Oever ‘de dag des doods’ noemt. ,,De demonstratie in Stroe heeft helemaal niks uitgehaald.”

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Bananenplant schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Dat is minder dan de kiesdeler van de verkiezingen van 2021 :/ .
Er zit natuurlijk nog een hele industrie omheen, dagloonbedrijven voorop, maar ook allemaal winkeltjes groot en klein waar Boer Harms zijn schrikdraad koopt. De vee-artsen die met enige regelmaat schouderdiep in een koe zitten, trekker en machine verkopers, mensen die trekkers en machines oplappen, en natuurlijk nog de symphatisanten van de boeren.
Bananenplant schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Dat heet toch de vierde macht, oftewel onafhankelijke journalistiek?
Die is helaas een beetje dood in Nederland.

Ik lees nog best vaak VRTNWS, beetje de tegenhanger van de online NOS, maar zelfs VRTNWS biedt al meer diepgang dan de NOS. En heeft vee bredere aandacht voor dingen.

Vergelijk voor de grap de Nederlandse "kwaliteitskranten" eens met de Duitse, Britse en Vlaamse. Dan kun je zien wat er over is van onze journalistiek :/

Natuurlijk heb je nog wel dingen als FTM, De Correspondent, De Groene en wat al niet meer, maar ik betwijel of ik een pro-boer kan overtuigen met een "links, boomknuffelend deugkrantje".
XWB schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:11:

[...]
Ja, feest.

Gelukkig gaat de politie net zo doeltreffend optreden als woensdag, nou boeren, maak je borst dus maar nat :+

[ Voor 11% gewijzigd door RobinHood op 26-06-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]
Dat wordt morgen dus weer een thuiswerkdagje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 21:18

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]
Ja maar FDF doet dat niet. O-)
"Die dikke demonstratie in Stroe heeft helemaal niks uitgehaald. De roep in de achterban is groot om er de beuk in te gooien", vervolgt Van den Oever. Toch zegt hij dat FDF de acties niet coördineert. "Wij als FDF hebben besloten ons daar niet aan te verbinden en ons terug te trekken uit de strijd en ook niks te coördineren. Dat hebben we eerder meegemaakt dus jullie weten wat jullie te doen staat."

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-10 12:07
Die snapt inmiddels ook wel dat die binnenkort wordt opgepakt. Dan maar zogenaamd niemand organiseren. Laten we hopen dat ze nu eens goed aangepakt worden. Asociaal en compleet los van de realiteit na decennia onderhouden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-10 10:33

unclero

MB EQA ftw \o/

Gert-Jan Opmaat is overgestapt naar BBB. Dat zat er natuurlijk al aan te komen (scrollt u even terug in dit topic).
De vraag is natuurlijk of dat uit overtuiging is, of omdat hij marsorders heeft gekregen. Als u eens duikt in de vele nevenfuncties (Cui bono) zal dat wel duidelijk zijn. Dat laat ik zelf even in het midden, daar ik de beste man persoonlijk ken.
RobinHood schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:13:
Vergelijk voor de grap de Nederlandse "kwaliteitskranten" eens met de Duitse, Britse en Vlaamse. Dan kun je zien wat er over is van onze journalistiek :/
Spijker, kop, uzw.
Natuurlijk heb je nog wel dingen als FTM, De Correspondent, De Groene en wat al niet meer, maar ik betwijel of ik een pro-boer kan overtuigen met een "links, boomknuffelend deugkrantje".
Er was enige tijd geleden in een kring waarin ik verkeer, eens een voorstel om eens een stagiair aan het werk te zetten. Deze zou eventjes uit moeten zoeken hoe de financiering loopt van natuurclubjes, met name die clubjes die op de voorgrond staan van de 'vegan revolutie'.
Ik opperde dat dat niet iets wat 'een stagiair eventjes' fixt, maar dat zoiets meer is voor platformen onderzoeksjournalistiek zoals Investico en FTM. Dat had bijval, en men stelde voor eens wat informatie te verzamelen en ergens in die richting over de schutting te gooien.
Totdat er een opmerkte dat FTM de laatste tijd wel erg veel 'anti agrarische sector' artikelen had.
Ik moest toen uitleggen dat dat nu eenmaal het risico was van onderzoeksjournalistiek op het snijvlak van grootzakelijke belangen: de kans is altijd aanwezig dat u bijt in de hand die u voed.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Minister Van der Wal doet aangifte na doodsbedreiging op vrachtwagen

Ik vraag me af waar je met je verstand zit als je dit soort dingen doet. Terecht dat er aangifte is gedaan. Snappen die lui niet dat dit erg slecht is voor de beeldvorming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:05:
Minister Van der Wal doet aangifte na doodsbedreiging op vrachtwagen

Ik vraag me af waar je met je verstand zit als je dit soort dingen doet. Terecht dat er aangifte is gedaan. Snappen die lui niet dat dit erg slecht is voor de beeldvorming?
Nee, dat snappen ze (op dat moment) niet.

Dit zie je bij elke grote demonstratie, er zijn altijd droeftoeters die dit soort acties doen.

Uiteraard goed dat er aangifte gedaan wordt, maar dat weerhoudt de volgende (helaas) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-10 13:12

Nox

Noxiuz

Fly-guy schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Nee, dat snappen ze (op dat moment) niet.

Dit zie je bij elke grote demonstratie, er zijn altijd droeftoeters die dit soort acties doen.

Uiteraard goed dat er aangifte gedaan wordt, maar dat weerhoudt de volgende (helaas) niet.
Ze graven daarmee ook per direct hun eigen graf. Ze belanden een aantal dagen/weken in de cel voor dit soort dingen en kost ze klauwen met geld en kans op een andere baan is daarmee ook vlot verkeken. Anderen inhuren om hun boerenactiviteiten voort te zetten is ook niet zo makkelijk (al denk ik dat er in de gemeenschap nog wel eens wat geregeld kan worden 'om elkaar te helpen') en duur, maakt de onderneming niet echt rendabeler.

[ Voor 17% gewijzigd door Nox op 27-06-2022 11:47 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
[Twitter: https://twitter.com/rooverscor/status/1541356529512742915]
Even klikken voor het plaatje, maar als dit waar is....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_AwS31EBEI0UfhF0PAaJRDNbBg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/GKcz7UkfGpj5tCbH8ZTKHKcD.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 57% gewijzigd door RodeStabilo op 27-06-2022 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger
  • Laatst online: 21:18

drooger

Falen is ook een kunst.

RodeStabilo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:21:
[Twitter]
Even klikken voor het plaatje, maar als dit waar is....

[Afbeelding]
Mag toch hopen voor ze dat ze dat niet tijdens spitstijd willen doen... dan is het gauw gedaan met het draagvlak.

offtopic:
Ik stoor me overigens meer aan het incorrecte Fries boven het plaatje. Het moet zijn: It giet oan!

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
drooger schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Mag toch hopen voor ze dat ze dat niet tijdens spitstijd willen doen... dan is het gauw gedaan met het draagvlak.
Natuurlijk tijdens de spits, anders maakt het geen indruk.

Wat betreft dat draagvlak; dat zou je denken maar dat lijkt niet zo'n probleem..... ik kom ze niet veel tegen maar blijkbaar is het wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RodeStabilo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:32:
[...]

Natuurlijk tijdens de spits, anders maakt het geen indruk.

Wat betreft dat draagvlak; dat zou je denken maar dat lijkt niet zo'n probleem..... ik kom ze niet veel tegen maar blijkbaar is het wel voldoende.
Net zoals die crowdfunding actie van die boer die met z'n tractor op de snelweg een vrachtwagen achterop kreeg en niet verzekerd was. Wordt gewoon even een ton opgehaald voor een nieuwe tractor en teller liep daarna gewoon door zodat ze vervangend personeel op de boerderij kunnen inhuren.

Overigens staan ze er al:
https://www.nu.nl/binnenl...-boeren-met-tractors.html

Zal straks nog wel meer nieuws volgen gok ik. Ben benieuwd hoe de politie dit gaat aanpakken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:29

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik weet niet zo goed wat ik van dit allemaal moet vinden. Inhoudelijk ben ik van mening dat de Nederlandse agrarische sector een te grote milieubelasting heeft en te weinig oplevert. Ik zal er niet op rouwen als het aanzienlijk ingekort wordt. Maar procesmatig gezien vind ik niet dat boeren 'verrast' zouden moeten zijn door maatregelen die hun bestaan van de ene op de andere dag doet ophouden. Klopt dat beeld? Hadden de boeren dit aan kunnen zien komen of is het een te grote verandering in een te korte tijd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:16
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:43:
Ik weet niet zo goed wat ik van dit allemaal moet vinden. Inhoudelijk ben ik van mening dat de Nederlandse agrarische sector een te grote milieubelasting heeft en te weinig oplevert. Ik zal er niet op rouwen als het aanzienlijk ingekort wordt. Maar procesmatig gezien vind ik niet dat boeren 'verrast' zouden moeten zijn door maatregelen die hun bestaan van de ene op de andere dag doet ophouden. Klopt dat beeld? Hadden de boeren dit aan kunnen zien komen of is het een te grote verandering in een te korte tijd?
Ze hadden dit al minstens 10 jaar aan kunnen zien komen. En al ruim een jaar dat het op korte termijn zou gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:38:
Zal straks nog wel meer nieuws volgen gok ik. Ben benieuwd hoe de politie dit gaat aanpakken...
Tsjah de politie... ik zou echt heel graag zien dat ze zouden ingrijpen maar ze hebben zichzelf ook geen dienst bewezen toen ze tijdens hun eigen protesten langzaamaanacties hielden over deze zelfde rijkswegen.

Ik denk dat ze ze gewoon weer laten gaan. Want waarom zou het nu ineens anders zijn dan al die andere drie, vier keer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hadden de boeren dit aan kunnen zien komen of is het een te grote verandering in een te korte tijd?
Het lastige is dat we natuurlijk al jaren aan het vertragen zijn om maar niet in te grijpen in de sector. Dat partijen zoals nu BBB maar in het verleden andere partijen ook blijven roepen dat ingrijpen niet zo extreem nodig is.

Van uitstel komt afstel of we moeten evenveel of zelfs meer doen in minder tijd.

Valt deels te vergelijken met de AOW-leeftijd, jarenlang bewust moeten kunnen zijn dat er iets moet gebeuren, consequent stemmen op partijen die niets willen veranderen en dan als het toch echt gebeurt hard klagen dat men nu x jaar langer moet doorwerken.
Zolang we voor onhoudbare regelingen blijven stemmen die feitelijk onhoudbaar zijn houden we onszelf natuurlijk gewoon voor de gek.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
Het werd al in de jaren 80 geroepen, maar er is gewoon doorgegroeid. Er wordt wel geroepen "er zijn al 50% minder boeren dan in 2000", maar die andere 50% is gewoon minstens 2x zo groot geworden.
Daarom staan ze ook op de achterste poten: als jouw buurman zich uit laat kopen door de overheid, kan jij niet uitbreiden over de rug van je buurman die wil stoppen.

In 2019 waren er ook plannen om het aan te pakken, massale demonstraties voor plannen die minder ingrijpend waren dan wat er nu ligt, maar vervolgens kregen we corona en viel het kabinet vanwege de toeslagenaffaire, dus weer 2-3 jaar door kunnen gaan op bestaande voet zonder maatregelen.

En nu "ineens" een minister die wel doorpakt en de schade van tig jaar niks doen moet inhalen en liefst ook binnen nu en 3 jaar dingen in gang zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_JGC_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:38:
[...]

Overigens staan ze er al:
https://www.nu.nl/binnenl...-boeren-met-tractors.html

Niet alleen de A67, ook de A2 schijnt nu geblokkeerd te zijn, en men is onderweg om ook de A50 te blokkeren.

Er gaan ook berichten rond dat ze in de avondspits nog meer snelwegen willen gaan blokkeren: genoemd worden iig de A4, A16, A58, A59 en A73. Dat is dan alleen in Brabant, wat ze daarbuiten nog willen blokkeren weet ik niet.

Morgen komen er overigens ook weer acties die naar eigen zeggen "nog heviger" zullen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 27-06-2022 13:18 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

wildhagen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:17:
[...]

Niet alleen de A67, ook de A2 schijnt nu geblokkeerd te zijn, en men is onderweg om ook de A50 te blokkeren.

Er gaan ook berichten rond dat ze in de avondspits nog meer snelwegen willen gaan blokkeren: genoemd worden iig de A4, A16, A58, A59 en A73. Dat is dan alleen in Brabant, wat ze daarbuiten nog willen blokkeren weet ik niet.

Morgen komen er overigens ook weer acties die naar eigen zeggen "nog heviger" zullen zijn.
Een groep in het zuidoosten van de provincie Groningen is van plan om grensovergangen naar Duitsland te gaan blokkeren. De groep wil rond 20.00 uur verzamelen in Ter Apel. 'We gaan de grenzen sluiten voor stikstof', zegt Henk Wortelboer uit Jipsingboertange, een van de actievoerende boeren.
'Het idee is om ook andere grensovergangen af te sluiten', zegt Wortelboer.
https://www.rtvnoord.nl/n...ang-met-duitsland-sluiten

[ Voor 23% gewijzigd door Shadow_Agent op 27-06-2022 13:20 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

@Philip Ross @_JGC_ @Napo Thanks voor de toelichting. Duidelijk gevalletje kop in het zand steken vs. een minister die nu (terecht) doorpakt. Moet zeggen dat al deze aankondigde protesten en acties mijn wel enorm irriteren. Dit zijn gewoon terroristen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:24
Uit het door jou aangehaalde artikel:
Laatste oproep
Intussen doet boerenactiegroep Agractie doet een 'laatste oproep' aan minister Christianne van der Wal van Natuur en Stikstof om de plannen niet door te zetten. 'Ga niet door op de ingeslagen weg. Laat een vreedzame actie niet escaleren in een boerenopstand', zegt voorman Bart Kemp in een maandagochtend verschenen video.
Dat is nogal een dreigement. Ben eigenlijk ook niet verbaasd, want met dit gedrag komen boeren al decennia weg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zou zeggen: laat ze lekker protesteren op de snelweg. Boer moet ID kunnen tonen, zo ja -> hele dikke boete. Kan ie dat niet -> mee naar bureau, tractor op de vluchtstrook tegen de vangrail parkeren. Hoe die tractoren er weg komen zien we dan later wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

_JGC_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:25:
Ik zou zeggen: laat ze lekker protesteren op de snelweg. Boer moet ID kunnen tonen, zo ja -> hele dikke boete. Kan ie dat niet -> mee naar bureau, tractor op de vluchtstrook tegen de vangrail parkeren. Hoe die tractoren er weg komen zien we dan later wel weer.
Dat doet suggereren dat er ingegrepen wordt door de politie. Tja, als je al die boeren oppakt is het uitstoot probleem ook opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:26:
[...]

Dat doet suggereren dat er ingegrepen wordt door de politie.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1JYs3We.png
https://www.omroepbrabant...ren-ook-onderweg-naar-a50

Doen ze toch nog iets :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-10 13:28
Typisch weer..

Ik zou zeggen: begin gewoon met tractoren in beslag nemen. Gelijk de kop in drukken dit gehannes.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Tleilaxu schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Dat geloof je toch niet.
En dan lees dit:

Politie bekeurt filmende automobilisten
De politie bekeurt op de A67 - waar het boerenprotest plaatsvindt op de weg van Eindhoven richting Venlo - mensen die in tegenovergestelde richting rijden en de actie van de boeren filmen.

Wat doen die agenten dan tegen de boeren? Die krijgen waarschijnlijk niet eens een boete.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Tleilaxu schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Dat geloof je toch niet.
Het is de Nederlandse politie.

Dus ja, ik geloof het wel.

Vertrouwen in de blauwe jongens en meiden heb ik al heel lang niet meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
Terecht dat ze die mensen bekeuren. De boeren zetten de snelweg aan één kant af, de andere kant kan gewoon doorrijden. Ga je dan langzamer rijden en filmen, veroorzaak je files en ben je gewoon strafbaar. Bij ongevallen doen ze precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

_JGC_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:38:
Terecht dat ze die mensen bekeuren. De boeren zetten de snelweg aan één kant af, de andere kant kan gewoon doorrijden. Ga je dan langzamer rijden en filmen, veroorzaak je files en ben je gewoon strafbaar. Bij ongevallen doen ze precies hetzelfde.
Weet je wat ook files veroorzaakt....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ramptoerisme is anders ook een redelijke oorzaak van ongelukken en files, dus dat ze daar boetes voor uitdelen vind ik eerlijk gezegd niet zo erg. Het is niet zo dat omdat ze niet optreden tegen de boeren ze nergens meer op moeten handhaven. Oneerlijk, absoluut. Onrecht, nee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:38:
Natuurlijk, op zich is die boete terecht, maar het voelt raar dat de prioriteit dan lijkt te liggen bij het bekeuren van die automobilisten, terwijl de focus volgens mij zou moeten liggen bij die blokkerende boeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verbaast me niks. Toen de boeren aankondigden dat ze ook de A50 gingen blokkeren, kregen ze begeleiding van de politie.... ipv dat die ze tegenhouden, helpen ze hen dus juist door hen te begeleiden...

Schijnen er "te veel te zijn om te kunnen optreden, wegens te weinig mankracht". Net als vorige week woensdag dus. Tsja...

Ook op de A28 en A30 schijnen ze nu bezig te zij lees ik op nu.nl

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 27-06-2022 13:42 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
dr.lowtune schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:34:
[...]

En dan lees dit:

Politie bekeurt filmende automobilisten
De politie bekeurt op de A67 - waar het boerenprotest plaatsvindt op de weg van Eindhoven richting Venlo - mensen die in tegenovergestelde richting rijden en de actie van de boeren filmen.

Wat doen die agenten dan tegen de boeren? Die krijgen waarschijnlijk niet eens een boete.
Omdat 1 filmende ramptoerist makkelijker te pakken is dan honderden boeren

ze kiezen hun makkelijke slachtoffers natuurlijk wel zorgvuldig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

wildhagen schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:40:
[...]

Verbaast me niks. Toen de boeren aankondigden dat ze ook de A50 gingen blokkeren, kregen ze begeleiding van de politie.... ipv dat die ze tegenhouden, helpen ze hen dus juist door hen te begeleiden...

Schijnen er "te veel te zijn om te kunnen optreden, wegens te weinig mankracht". Net als vorige week woensdag dus. Tsja...

Ook op de A28 en A30 schijnen ze nu bezig te zij lees ik op nu.nl
Intens triest gewoon. Respect voor de politie is ook weg.

Gwoon groot materiaal inzetten en trekkers wegslepen. Of is dat dan weer wel escalatie, maar het laten blokkeren van een snelweg is de-escalatie. Kansloos volk...

Boeren 'taggen', dan weet je waar ze wonen en dan massale landelijke actie trekkers innemen. Dan staan ze niet meer sterk als ze alleen zijn op hun eigen boerderij.

Iedereen moet zich aanpassen, behalve de boeren. En ipv rechtzaak aanspannen (die ze ze gaan verliezen), gaan ze lekker burgertje pesten.

[ Voor 32% gewijzigd door siggy op 27-06-2022 13:56 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:31
Wie zegt dat ze de boeren niet (achteraf) bekeuren?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
hansvk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:04:
Wie zegt dat ze de boeren niet (achteraf) bekeuren?
Op kenteken van de trekker kan dat in ieder geval niet. Diegene die hem hebben (er is nog geen draagplicht) zullen die niet dragen op zo'n moment. Dan moet je dus iedereen aanspreken, ID vorderen, en bekeuring uitschrijven.

Ik hoop dat ze het doen, maar ergens denk ik van niet.

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 27-06-2022 14:07 ]

Pagina: 1 ... 69 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden