Maar terwijl een groep boeren het land plat probeert te gooien, ging ik eens doordenken en ook een klein beetje graven.
Ten eerste is het denk ik zinvol om de groep "boeren" uit te splitsen. Die er nu staan zullen voornamelijk veehouders zijn die werken volgens de principes van de intensieve veeteelt. Het zullen geen akkerbouwers, glastuinbouwers of biologische veehouders zijn. Dat is een belangrijk onderscheid omdat natuurlijk niet alle boeren verantwoordelijk zijn voor het probleem. Vervolgens verpesten de boeren die er nu zijn met hun "ja maar Groenlinks", "Klaver moet dood", "homo's en mietjes", wegblokkades en weet ik veel wat er nog allemaal voorbij is gekomen. Dat is belangrijk voor het volgende.
Kijk, ik begrijp de boeren ook wel. Al jaren gaat het over wat allemaal moet veranderen, maar het gaat nooit eens hoe dat moet. Er ontbreekt politieke visie om alle problemen eens aan elkaar te verbinden en op te lossen, alweer. Ik zie alleen wel kansen, meer eigenlijk dan problemen. Naast het stikstof zijn er namelijk nog een aantal andere problemen met de intensieve veeteelt. De bekendste zijn:
-Stankoverlast.
-Aantal dieren per stal.
-Methaanuitstoot wat per ton veel erger is dan CO2.
Na het rapport van TNO vandaag, zie:
https://nos.nl/artikel/23...-stikstof-van-europa.html, is er denk ik geen redden meer aan. De veestapel zal enorm gereduceerd gaan worden en deze protesten gaan er niks aan veranderen. De houding van de boeren die we nu zien, helpt ook niet.
Het tweede is dan wie gaat ervoor opdraaien? Uiteraard zijn de boeren ook flink geïnvesteerd in hun bedrijven. We hadden een paar jaar geleden nog het melkquota fiasco waar iedereen meer ging produceren en de prijzen enorm zakte. Uiteraard is dit gefinancierd door de banken. De prijzen staan onder druk door tussenhandelaren die weer onder druk staan door supermarkten. "Marktwerking" zal ook als factor worden misbruikt om de situatie niet te verbeteren.
Ik ga ook juist in op melk en dus koeien, omdat de koeien nu eenmaal het grootste probleem zijn. Van de 106 miljoen toen stikstof die volgens het RIVM in 2017 werd uitgestoten door de landbouw, kwam 17% van varkens, 9% van kippen en 57% van koeien. Het RIVM gaat er vanuit dat de verhouding op het neergedaalde stikstof, het echte probleem, vergelijkbaar is. Zie:
https://nos.nl/artikel/23...stikstof-scheelt-dat.html
Je gaat dus niet ontkomen aan de "koeien in de wei". Maar hier liggen ook de kansen. Al jaren gaat het over de koeien in de wei, zonder dat het echt lijkt te gebeuren. Nu de veestapel enorm gereduceerd zal gaan worden, is dit de kans om iets te doen met een serieuze overstap naar de befabelde "kringlooplandbouw".
Aangezien het echt goedkope vlees toch uit Argentinië of Australië komt, zal dat weinig veranderen. Wat je nu wel kan bereiken is de overstap naar duurzamer, hogere kwaliteit veeteelt en tegelijkertijd doe je heel wat qua milieudoelen.
Waarschijnlijk zou je hier zelfs flink wat EU subsidies voor kunnen krijgen. Boeren bedrijven ombouwen naar biologische standaarden of de overstap naar akker of glastuinbouw zou juist nu moeten gebeuren. Overheid leent toch voor negatieve rente en langzaam lijkt zelfs bij de VVD het besef doorgedrongen te zijn dat er best wel eens wat geleend mag worden ter investering in het land.
In plaats hiervan gaat het er alleen maar om hoe verschrikkelijk alles is en word het vuurtje weer eens opgestoken. Je zou ergens toch denken dat meer mensen dit door zouden moeten hebben? Helaas lijkt het er echt op dat gevestigde belangen liever hun kop in het zand steken, dan echt te veranderen. Het zou eens niet in BV Nederland.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.