Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Het is niet echt normaal om het over inzet van het leger te hebben hoor. En als ze doorrijden dan rijden ze lekker door en pak je ze daarna op. Ze gaan vanzelf weer naar huis, met tractor of zonder. Dan haal je ze thuis op.

Deescalatie is vaak ook: weten dat wij als maatschappij langer kunnen wachten.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 09:23

Amphiebietje

In de blubber

Overigens heb ik net wel een militaire transporthelikopter boven Den Haag zien overkomen, die ook nog lekker laag vloog. Dus de militaire inzet bestaat niet alleen uit zware voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:31:
[...]

Als voor grote evenementen met massa's publiek er vuilniswagens als blokkade kunnen worden ingezet dan kan dat ook wel hier.
Ja dat is op zich een goed verhaal... Maar de commerciële partij die dit de vorige keer zou gaan doen hebben zich onder bedreiging teruggetrokken. Die zouden volle kippers neer gaan zetten... Dus nu maar het leger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

incaz schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:31:
Het is niet echt normaal om het over inzet van het leger te hebben hoor. En als ze doorrijden dan rijden ze lekker door en pak je ze daarna op. Ze gaan vanzelf weer naar huis, met tractor of zonder. Dan haal je ze thuis op.

Deescalatie is vaak ook: weten dat wij als maatschappij langer kunnen wachten.
Ik zou de hele situatie ook niet echt als "normaal" meer omschrijven. En aangezien trekkers geen kenteken hebben, is achteraf opsporen een beetje lastig.

De-escalatie klinkt leuk, maar dit is meer een vrijbrief. Doe maar wat je wil, maakt allemaal niet uit, er wordt toch niet gehandhaafd. Door een afzetting rijden? Boeien. Illegale verkeersmanouvres? Boeien. Overal landbouwmachines parkeren in de stad? Boeien.

Geeft een goed signaal af aan die boeren. "Wij vinden het niet goed wat jullie doen, maar we doen er niks aan, dus ga lekker je gang maar".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:49
Mwah ik denk bij inzet van het leger puur aan zwaar materieel (tegen trekkers). Niet dat soldaten moet rubberen kogels moeten gaan schieten etc.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Ondertussen zijn de boeren natuurlijk wel boos op de verkeerde mensen. Het is niet Jesse Klaver of de PvdD die aan de knoppen draait. Het is niet de instantie als het RIVM die alleen maar meet.

Het zijn CDA/VVD, die ook verantwoordelijk zijn voor de wet die nu zoveel problemen geeft. Het zijn die partijen die al jaren inzitten op "groter en meer", zonder rekening te houden met het feit dat ons land nu eenmaal iets dichter bevolkt is dan Rusland of de VS.

In aanvulling wat hiervoor al is gezegd over de LTO: laat de kleinere boer zich afvragen of dit soort instanties zijn belang wel dient. De belangen van MKB en VNO-NCW lopen ook ver uiteen. Dat snappen ze bij het MKB ook niet altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24

NMH

Moderator General Chat
Op de vraag waarom nu dan het leger is ingezet, heeft de gemeente Den Haag een simpel antwoord: de transportbedrijven wilden niet. En dat komt door het vorige boerenprotest in Den Haag, op 1 oktober.

De gemeente had toen een bedrijf ingehuurd om met trucks een aantal wegen af te sluiten. "Maar daar kwamen mensen die te maken hadden met het protest achter", zegt de woordvoerder. "Dat bedrijf kreeg daar opmerkingen over en heeft toen besloten het toch niet te doen."

In allerijl huurde Den Haag toen een aantal kleinere vervoersbedrijven in, die elk een aantal vrachtwagens leverden. Maar de chauffeurs van die trucks werden op de dag van het protest dermate onheus bejegend dat die bedrijven daarna ook niet meer wilden, aldus de woordvoerder. "Toen kwamen we bij defensie uit."
Mijn god, ze zijn echt los geslagen... Het lijkt wel op die anti wind-energie protesten waarbij ook bouwbedrijven die meewerkten aan de molens werden bedreigd.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 16-10-2019 14:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10

Yucon

*broem*

Het leger tegen je eigen bevolking inzetten is echt wel iets dat je onder enigszins normale omstandigheden niet hoort te doen in een democratie. Het is nu beperkt tot legermaterieel, en dat lijkt me nog wel de goede kant van de grens te zijn.

Eventueel zouden zware takelwagens ook nog wel een grensgeval kunnen zijn. De nadruk ligt daarbij immers niet op geweld of iets dat daar op lijkt, maar gewoon praktisch gezien om gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

NMH schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:36:
[...]

Mijn god, ze zijn echt los geslagen... Het lijkt wel op die anti wind-energie protesten waarbij ook bouwbedrijven die meewerkten aan de molens werden bedreigd.
Ja klopt. De actievoerders hadden heel groots op twitter en social media geroepen dat de boerenbedrijven geen zaken moesten doen met die 'landverraders'..... :X

Die zijn zich natuurlijk kapot geschrokken.

gevonden; https://twitter.com/hashtag/knijnenburgtransport

Lees het en huil.

[ Voor 6% gewijzigd door Gunner op 16-10-2019 14:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Yucon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:38:

Eventueel zouden zware takelwagens ook nog wel een grensgeval kunnen zijn. De nadruk ligt daarbij immers niet op geweld of iets dat daar op lijkt, maar gewoon praktisch gezien om gereedschap.
Dat is de vorige keer dus al gebeurd, zie even hierboven. Die bedrijven, en de chauffeurs (en hun familie) van die bedrijven, die daar toen aan meewerkten werden nogal serieus bedreigd . Daarom wilden ze dat dus deze keer niet meer doen.

Daarom is dus legermateriaal ingezet. Puur om de winkeliers en de inwoners van het centrum te beschermen tegen de agressie en intimidatie van de boeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12
Yucon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:38:
Het leger tegen je eigen bevolking inzetten is echt wel iets dat je onder enigszins normale omstandigheden niet hoort te doen in een democratie. Het is nu beperkt tot legermaterieel, en dat lijkt me nog wel de goede kant van de grens te zijn.

Zodra een deel van je eigen bevolking weigert de rechtsstaat en de autoriteiten te respecteren lijkt dat me volledig gerechtvaardigd.

Burgermaterieel is geen optie omdat die terroristen boeren die bedrijven bedreigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

wildhagen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

De politie meet inderdaad een beetje met twee maten. Tractors op de weg blijft dus gewoon onbeboet, in principe. Zie dit artikel: 'Boeren krijgen nu alleen boete als ze aanwijzingen politie niet opvolgen'

Imho belachelijk. Ik dacht dat voor de wet iedereen in Nederland gelijk was, maar blijkbaar zijn boeren toch net iets meer gelijk dan anderen....
Als de politie zegt: ga snelweg op en houd rechts dan doe je dat. Dat niet doen levert een boete op.

Als ik voor rood licht sta en op aanwijzing van de politie de kruising moet oprijden doe je dat ook. Ik overtreed de wet, maar op aanwijzing van de politie. Geen enkel probleem dus.

De politie stuurt ze bewust de snelweg op omdat die meer capaciteit hebben dan de lokale n-wegen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 16-10-2019 14:43 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Het grote probleem zal ook wel zijn dat als de politie bv. spijkermatten zouden neerleggen om de tractors lek te laten rijden, dit wegens het grote bandenformaat en type bandenprofiel waarschijnlijk niet zou werken.

Maar een en ander geeft wel de indruk dat de politie niet zo best georganiseerd is. Zo is de toegang via het strand wederom niet geblokkeerd (ze hadden een linie van containers kunnen plaatsen). Verder zouden checkpoints op zoveel mogelijk toegangswegen, ondanks het oponthoud dat het zou hebben gegeven, ook hebben geholpen.

Je zou denken dat er inmiddels afdoende zou zijn geleerd over het vermijden van terroristische aanvallen , en dat men door zou hebben dat veel van die taktieken hier ook kunnen worden ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

wildhagen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

Dat is de vorige keer dus al gebeurd, zie even hierboven. Die bedrijven, en de chauffeurs (en hun familie) van die bedrijven, die daar toen aan meewerkten werden nogal serieus bedreigd . Daarom wilden ze dat dus deze keer niet meer doen.

Daarom is dus legermateriaal ingezet. Puur om de winkeliers en de inwoners van het centrum te beschermen tegen de agressie en intimidatie van de boeren.
Daar ben ik het ook mee eens, daar ging m'n uitspraak toch juist over? Takelwagens zijn nog iets actiever vergeleken met passief geparkeerde objecten maar aangezien het om tractoren gaat lijkt me dat ook nog prima te rechtvaardigen.
migchiell schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:41:
[...]

Zodra een deel van je eigen bevolking weigert de rechtsstaat en de autoriteiten te respecteren lijkt dat me volledig gerechtvaardigd.

Burgermaterieel is geen optie omdat die terroristen boeren die bedrijven bedreigen.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Toen het leger in Catalonië losging toen sprak ook iedereen er schande van. Het is nu geen halve burgeroorlog.. meer iets dat overeenkomt met voetbalrellen. En daar stuur je terecht ook geen militairen op af.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 16-10-2019 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:43:
Je zou denken dat er inmiddels afdoende zou zijn geleerd over het vermijden van terroristische aanvallen , en dat men door zou hebben dat veel van die taktieken hier ook kunnen worden ingezet.
Hoeveel terroristische aanvallen zijn er in Nederland gepleegd door honderden, zo niet duizenden, zware voertuigen tegelijkertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 11:51
Ik weet niet hoe je dat juridisch regelt, maar de eerste les van de afgelopen dagen lijkt mij dat boeren op zich mogen demonstreren, maar verder die tractor gewoon thuis moeten laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Misschien hadden we dan de vorige keer iets actiever die bedreigingen moeten navolgen...
Als blokkade is het nog enigzins te doen. Maar er wordt met zoveel haast genoegen geescaleerd richting geweld. We zijn geen land in burgeroorlog en dat zou ik nog graag even zo houden.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:13
Brent schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Dat wil ik eigenlijk ook wel, een leasetank 8)

Laat die boeren maar lekker op het Malieveld ploegen, zolang we ze verder maar niet tegemoetkomen. Over 100 jaar willen we ook nog kunnen landbouwen, en dat zal niet kunnen als we zo doorgaan.
Wie zegt dat er over 100 jaar nog landbouw wordt bedreven zoals dat nu gedaan wordt? Daar is de ruimte niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Je bent voor of tegen, hoe moeilijk is dat?

Ik vind dit puur genieten, 'demonstraties moeten kunnen', wij zijn nooit verder gekomen dan een groepje mensen op de straat, nu zie je wat een groepje boeren kan doen. Escaleert, loopt uit de hand, dit is allemaal nog makkelijk en vreedzaam, het wordt pas leuk als er helemaal niets veranderd voor die boeren. Stel je voor, dit hoeveelheid trekkers bij schiphol. Of nog leuker, de bouwwereld gaat meedoen, die heeft ook opstapelende problemen.

Waar waren deze woorden toen die extinsion rebellion bezig was? Tot zelfs op willekeurige kruispunten te gaan staan, 90 man opgepakt. Lijkt bijna of heel Nederland die demonstraties alweer vergeten zijn, waarvoor ze ook toen diende (geen idee..).

[ Voor 3% gewijzigd door SinergyX op 16-10-2019 14:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Goed, dat wordt dus ipv halveren de veeteelt maar gewoon helemaal opheffen in Nederland.

Hoeveel scheelt dat qua stikstof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:32
Zag net een filmpje van een 'tegen'demonstrant welke een bord vast had met iets van 'de wereld word vernietigd door de bio industrie'...deze werd boos aangesproken door een persoon (boer?) en daarna afgevoerd door de Politie.

De boeren houden sowieso wel van opjutten en intimidatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:12
Yucon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:44:

Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Toen het leger in Catalonië losging toen sprak ook iedereen er schande van. Het is nu geen halve burgeroorlog.. meer iets dat overeenkomt met voetbalrellen. En daar stuur je terecht ook geen militairen op af.
Die hebben geen trekkers... dus dat kan de politie af met paarden en waterkanonnen. Kennelijk werkt dat hier niet.

NB ik bepleit niet dat men gaan schieten op die boeren oid, maar wel dat men zodanige middelen en methoden kan inzetten dat ook de boeren gewoon netjes volgens de regels demonstreren, net als iedereen dat moet.

Nu hebben de boeren vrij spel omdat de politie simpelweg niet is opgewassen tegen hun materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Gaius schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:45:
[...]

Hoeveel terroristische aanvallen zijn er in Nederland gepleegd door honderden, zo niet duizenden, zware voertuigen tegelijkertijd?
Ik had het over de taktieken om zware voertuigen van pleinen te weren, om aanslagen zoals in Berlijn en Nice te voorkomen. Verder lijkt het mij dat als strategische punten beter waren geblokkeerd, er minder tractoren in het centrum van Den Haag waren beland.

In plaats daarvan zien we hoe de politie de situatie niet aan kan, en er wederom wordt gezeurd over niet nagekomen afspraken terwijl diezelfde afspraken niet worden gehandhaaft door degenen die klagen, of zelfs worden afgezwakt of een andere interpretatie krijgen.

Mochten er doden gaan vallen, dan hoop ik dat de verantwoordelijke leidinggevenden ophoepelen. Maar in NL is dat waarschijnlijk ijdele hoop... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Deze demonstranten denken enkel aan zichzelf, regels overtreden, etc.
Je kunt aannames doen maar ik denk niet dat de meeste boeren carpoolen of een bob bij zich hebben, hoeveel zie je er vol aan het bier welke straks rustig weer in de trekker stappen? Die ene voetganger of fietser daar kijken we niet naar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Legervoertuigen gaan aan de kant om boeren er langs te laten op A12

D.w.z. ze zijn niet door de barricade gebroken, de autoriteiten zetten de deuren wagenwijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 11:51
Amphiebietje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:57:
Legervoertuigen gaan aan de kant om boeren er langs te laten op A12

D.w.z. ze zijn niet door de barricade gebroken, de autoriteiten zetten de deuren wagenwijd open.
aan het einde van het bericht staat het volgende;
De politie laat nu weten dat de barricade bij Nootdorp expres is opgeheven omdat het te gevaarlijk werd voor de medewerkers van de politie.

Tsja....

hoe het precies gegaan is weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt erop dat het wagenwijd openzetten van die deur niet helemaal vrijwillig was.

[ Voor 10% gewijzigd door Philpend op 16-10-2019 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
SinergyX schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

Je bent voor of tegen, hoe moeilijk is dat?

Ik vind dit puur genieten, 'demonstraties moeten kunnen', wij zijn nooit verder gekomen dan een groepje mensen op de straat, nu zie je wat een groepje boeren kan doen. Escaleert, loopt uit de hand, dit is allemaal nog makkelijk en vreedzaam, het wordt pas leuk als er helemaal niets veranderd voor die boeren. Stel je voor, dit hoeveelheid trekkers bij schiphol. Of nog leuker, de bouwwereld gaat meedoen, die heeft ook opstapelende problemen.

Waar waren deze woorden toen die extinsion rebellion bezig was? Tot zelfs op willekeurige kruispunten te gaan staan, 90 man opgepakt. Lijkt bijna of heel Nederland die demonstraties alweer vergeten zijn, waarvoor ze ook toen diende (geen idee..).
De bouw heeft alle reden om zich tegen de boeren te keren. De stikstofruimte die de bouw nodig heeft, zit voor een belangrijk deel bij de boeren.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik begreep dat de boeren dreigden op de politie in te rijden, en dat ze daarom besloten hebben ze maar door te laten.

Wie is hier in NL eigenlijk de baas? Wat agressieve boeren, of de overheid?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Joris748 schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

De bouw heeft alle reden om zich tegen de boeren te keren. De stikstofruimte die de bouw nodig heeft, zit voor een belangrijk deel bij de boeren.
Boeren leggen hun de regels niet op, daar zit het verschil.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:01:
Ik begreep dat de boeren dreigden op de politie in te rijden, en dat ze daarom besloten hebben ze maar door te laten.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EG_7cuLWwAAoNcd?format=jpg&name=medium

Van lieden van dit niveau hoef je niet veel te verwachten.

Ik kan geen goed woord vinden voort soort neanderthaler-acties.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 16-10-2019 15:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:13
Gunner schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

[Afbeelding]

Die auto heeft iig een kentekenplaat. Lijkt me behoorlijk strafbaar. Eigenaar oppakken zou ik zeggen.

Is dat echt een vraag? Lijkt me duidelijk

[ Voor 38% gewijzigd door idef1x op 16-10-2019 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

idef1x schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:06:
[...]

Is dat echt een vraag? Lijkt me duidelijk
Ist =! Soll

Hier gaat toch echt iets mis lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16

SuBBaSS

-has Ryzen

Of turkse trouwstoeten, voetbalsupporters, extinction rebellion, de anti-zwarte pietenclub etc. etc.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Laatst online: 22:15
Gunner schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

[Twitter]

[Afbeelding]

Nee het niveau is echt bedroevend. Enige wat deze acties bij mij duidelijk hebben gemaakt is dat overgrote deel van de boeren geen idee hebben wat het probleem met stikstof is, geen idee hebben hoe beleid wordt gemaakt, compleet geen vooruitstrevende visie hebben en vooral dat het vooroordeel "domme lompe boer" eigenlijk best klopt voor een heel groot gedeelte, uitzonderingen daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Kojoottii schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:11:
[...]

Nee het niveau is echt bedroevend. Enige wat deze acties bij mij duidelijk hebben gemaakt is dat overgrote deel van de boeren geen idee hebben wat het probleem met stikstof is, geen idee hebben hoe beleid wordt gemaakt, compleet geen vooruitstrevende visie hebben en vooral dat het vooroordeel "domme lompe boer" eigenlijk best klopt voor een heel groot gedeelte, uitzondering daargelaten.
Of misschien is het probleem dat er bewust voor wordt gekozen om niet naar ze te luisteren, beleid over de schutting te flikkeren, zonder dat er voor die boeren wordt gekeken wat de consequenties zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 12-09 15:56
idef1x schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

Wie zegt dat er over 100 jaar nog landbouw wordt bedreven zoals dat nu gedaan wordt? Daar is de ruimte niet voor.
Dat is precies het punt. Er is veel onderzoek gaande over hoe het beter kan, en enkele boeren implementeren nieuwe methoden ook al, maar het gros zal elk cent besparen die hij kan, en het goedkoopst is de aanpak van problemen uitstellen tot na je pensioen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vrachtwagenchauffeurs sluiten zich nu overigens ook bij de boeren aan, en willen ook acties (o.a. blokkades) gaan uitvoeren. Zie bijvoorbeeld https://www.omroepbrabant...ook-aanverwante-bedrijven

Dus de komende dagen zullen nog wel meer van dit soort blokkades volgen gok ik zo....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:24

NMH

Moderator General Chat
En voor de mensen die nog denken dat het stikstof dat uit het binnenland binnenwaait het issue is:
Nederland produceert per hectare de grootste hoeveelheid stikstof van heel Europa. Niet een klein beetje meer, maar gemiddeld vier keer zo veel. En er komt drie keer meer Nederlandse stikstof in het buitenland terecht, dan er vanuit andere landen bij ons binnenkomt, waardoor Nederland een netto-exporteur van stikstof is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kojoottii
dr.lowtune schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Of misschien is het probleem dat er bewust voor wordt gekozen om niet naar ze te luisteren, beleid over de schutting te flikkeren, zonder dat er voor die boeren wordt gekeken wat de consequenties zijn?
En dat is de fout van het RIVM? Dat geeft ze het recht om bedrijven, politie en politici te bedreigen ? En waar moet de politiek naar luisteren dan, ze kramen onzin uit en negeren wetenschappelijk bewijs, hoe kan je daarmee überhaupt een discussie aangaan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
dr.lowtune schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Het probleem is dat boeren momenteel selectief luisteren. Ze luisteren vooral naar mensen die hen naar de mond praten. Maar serieus: ik denk dat iemand van de PvdD het beter met de kleine zelfstandige boer voor heeft dan CDA/VVD die er, net als bij het bedrijfsleven, vooral voor de grote jongens zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 11:20
NMH schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:14:
En voor de mensen die nog denken dat het stikstof dat uit het binnenland binnenwaait het issue is:

[...]
Waarheid als een koe.

En nu per hoofd van de bevolking graag....Nederland en met name randstad is het meest dichtsbevolkte land van Europa. Dit is appels met peren vergelijken (weer een sturende frame van de NOS, ze beginnen er een patent op te krijgen). Waar ik dus niet zeg dat we niets hoeven te doen, maar laten we het vraagstuk alsjeblieft wel relativeren en in een realistische kader bekijken..

[ Voor 25% gewijzigd door righthand op 16-10-2019 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

D-e-n schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

Het probleem is dat boeren momenteel selectief luisteren. Ze luisteren vooral naar mensen die hen naar de mond praten. Maar serieus: ik denk dat iemand van de PvdD het beter met de kleine zelfstandige boer voor heeft dan CDA/VVD die er, net als bij het bedrijfsleven, vooral voor de grote jongens zijn.
Ik denk wel dat ze inderdaad vooral boos zijn op de verkeerde mensen. Kijk, Klaver heeft een mening die niet populair is onder boeren, maar hij heeft in de huidige stikstofproblematiek echt geen rol gespeeld. Dat ze dan met een kist met zijn naam er op rijden vind ik smakeloos en belachelijk. Als op die kist VVD/CDA had gestaan was het wél accuraat geweest inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
D-e-n schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

https://www.oneworld.nl/d...eren-laten-zich-opnaaien/ daarom denk ik dat zo'n boer als deze met de grond gelijk word gemaakt in de aanwezigheid van andere type boeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:55
righthand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Waarheid als een koe. En nu per hoofd van de bevolking graag....Nederland en met name randstad is het meest dichtsbevolkte land van Europa. Dit is appels met peren vergelijken (weer een sturende frame van de NOS, ze beginnen er een patent op te krijgen)
Het gaat niet om hoofden van bevolking maar om stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Nox schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 10:01:
[...]
Je noemt nu allemaal geïmporteerde luxeproducten. Hetgeen wat jouw de meeste voedingswaarde en vitamines oplevert (je bordje boerenkool, hutspot, witlof, bieten) wordt gewoon in Nederland verbouwd.

[...]

Will do ;) Maar ik ga niet pleiten om mijn witlofstamppotje en balletje gehakt af te staan :*) :P
Dat broodje bal van net zal ik even analyseren:
- Broodje: graan uit Oekraïene / Canada, margarine uit de fabriek maar grotendeels met palmolie uit Indonesië.
- Bal: Angusvlees uit Argentinié
- Plakjes mango: Ghana
- De mayonaise is iig van Hollandse eieren :>

Aardappelen zaten er niet in. Helaas, die zijn zo goedkoop dat we ze dumpen in andere landen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Rebel-Rebel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

https://www.oneworld.nl/d...eren-laten-zich-opnaaien/ daarom denk ik dat zo'n boer als deze met de grond gelijk word gemaakt in de aanwezigheid van andere type boeren
Ah, dat verklaart mooi waarom die 'truckers' die gaan staken vervoerder van landbouwtransporteurs zijn:
Snap je de frustraties van je collega’s wel?
“Jawel. Maar gangbare boeren laten zich verleiden door de ‘erfbetreders’: de grote jongens als FrieslandCampina, veevoederbedrijven, banken en andere bedrijven. Die naaien de boeren alsmaar op, met de boodschap dat ze moeten uitbreiden. Anders zouden de boeren het niet redden, zo wordt ze voorgehouden.”
Ze hebben eerste de boeren opfokt, en gaan nu verder met het andere personeel dat wegen kan blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

SuBBaSS schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:10:
[...]

Of turkse trouwstoeten, voetbalsupporters, extinction rebellion, de anti-zwarte pietenclub etc. etc.
Die eerste reed gewoon weer doen, 1x agent neerslaan en ze reden gewoon verder. :+
NMH schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:14:
[...]
Vind je het raar met zo'n klein landje relatief tot de rest? Als ik die eerdere landkaartjes mag geloven doen Duitsland en Italie het per saldo toch stukje slechter, maar omdat zij factor weetikhet groter zijn en daar relatief een bizar klein stukje natura2000 hebben, is dit zo makkelijk scoren in nadeel van Nederland (en de boeren)

(mijn idee was gewoon paar dorpen platgooien, eilandjes ruimen, alles buiten die gebieden, daar gewoon boerderijen neerzetten :P)

[ Voor 7% gewijzigd door SinergyX op 16-10-2019 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
SinergyX schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:25:
[...]

Die eerste reed gewoon weer doen, 1x agent neerslaan en ze reden gewoon verder. :+

[...]

Vind je het raar met zo'n klein landje relatief tot de rest? Als ik die eerdere landkaartjes mag geloven doen Duitsland en Italie het per saldo toch stukje slechter, maar omdat zij factor weetikhet groter zijn en daar relatief een bizar klein stukje natura2000 hebben, is dit zo makkelijk scoren in nadeel van Nederland (en de boeren)

(mijn idee was gewoon paar dorpen platgooien, eilandjes ruimen, alles buiten die gebieden, daar gewoon boerderijen neerzetten :P)
Nederland heeft juist kleine lapjes natura 2000 maar door onze positie in de delta van Eruopa wel uiters unieke stukjes die het beschermen meer dan waard zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
HvdBent schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:22:
[...]

Het gaat niet om hoofden van bevolking maar om stikstofdepositie in Natura 2000 gebieden
Maar dit is precies wat we moeten beseffen. Met 17 miljoen en straks 20 miljoen mensen op een klein stukje grond en ook nog oorspronkelijke natuur behouden...hoe dan.

Dit mist gewoon keuze (en visie vanuit overheid): you can't have your cake and eat it too. Of je kiest knetterhard voor natuur en natuurwelzijn en limiteert populatie en economische groei (zoals deze stikstofwetgeving gaat bewerkstelligen), of je gaat kijken hoe we met elkaar een maatschappelijk compromis gaan vinden. De boeren hebben in ieder geval de onderhandeling geopend...

Oerbossen en oernatuur had en heeft gewoon geen plek in Nederland; want de gemiddelde burger wil toenemende welvaart en het liefst uit de tuin van de ander...

[ Voor 4% gewijzigd door righthand op 16-10-2019 15:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
righthand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:28:
[...]

Maar dit is precies wat we moeten beseffen. Met 17 miljoen en straks 20 miljoen mensen op een klein stukje grond en ook nog oorspronkelijke natuur behouden...hoe dan.

Dit mist gewoon keuze (en visie vanuit overheid): you can't have your cake and eat it too. Of je kiest knetterhard voor natuur en natuurwelzijn en limiteert populatie en economische groei (zoals dit stikstofwetgeving gaat bewerkstelligen), of je gaat kijken hoe we met elkaar een compromis gaan vinden.

Oerbossen en oernatuur had en heeft gewoon geen plek in Nederland; want de gemiddelde burger wil toenemende welvaart en het liefst uit de tuin van de ander...
Nederland heeft een aantal kwetsbare natuurgebieden die nergens anders gelijksoortig voorkomen in Europa, en ja we moeten gewoon consuminderen, of consuveranderen. Als je kijkt wat wij van ons inkomen aan eten besteden is dat een verrekte klein deel. Wat mij betreft gaan we eerlijker betalen voor eerlijker voedsel, en een landbouw waarbij bodem en natuur niet uitgeput worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

HvdBent schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:31:
[...]

Nederland heeft een aantal kwetsbare natuurgebieden die nergens anders gelijksoortig voorkomen in Europa, en ja we moeten gewoon consuminderen, of consuveranderen. Als je kijkt wat wij van ons inkomen aan eten besteden is dat een verrekte klein deel. Wat mij betreft gaan we eerlijker betalen voor eerlijker voedsel, en een landbouw waarbij bodem en natuur niet uitgeput worden.
Dat wordt wel vaker geroepen, maar dat 'eerlijker betalen' eindigt voor het grootste deel bij de supermarkten. Niet bij de boeren. En dat is precies waarom dat weerstand bij de bevolking oproept.

Ik denk namelijk dat de meeste consumenten best 10 cent meer voor een liter melk willen betalen als dat goed terecht komt. Maar als dat betekent dat eerst 7 cent bij de supermarkt blijft hangen en dan nog eens 2 cent bij de campina's van deze wereld wordt de bereidheid toch al snel wat kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-08 01:34
[...]

Nederland heeft een aantal kwetsbare natuurgebieden die nergens anders gelijksoortig voorkomen in Europa, en ja we moeten gewoon consuminderen, of consuveranderen. .
Als wij de Nederlandse boeren (de mensen die voor ons eten zorgen!) zo blijven behandelen dan zal het niet consuminderen worden maar consuverhongeren... we zullen zien hoe erg we ons dan druk kunnen maken om de natuur als we geen vreten meer hebben hier.

Of zullen we de producten dan maar importeren van al die landen die beter met de natuur en dieren om gaan dan de Nederlandse boeren... welke landen zijn dat ook alweer? (of is het geen probleem als het maar buiten onze grenzen gebeurt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
defiantxtc schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Als wij de Nederlandse boeren (de mensen die voor ons eten zorgen!) zo blijven behandelen dan zal het niet consuminderen worden maar consuverhongeren... we zullen zien hoe erg we ons dan druk kunnen maken om de natuur als we geen vreten meer hebben hier.

Of zullen we de producten dan maar importeren van al die landen die beter met de natuur en dieren om gaan dan de Nederlandse boeren... welke landen zijn dat ook alweer? (of is het geen probleem als het maar buiten onze grenzen gebeurt?)
Wij importeren ontzettend veel en het overgrote deel van de bio industrie is voor de export. 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Als wij de Nederlandse boeren (de mensen die voor ons eten zorgen!)
Dat valt nogal tegen. Het overgrote merendeel van wat de Nederlandse boeren produceren is niet bedoeld voor de Nederlandse markt, maar voor de export (winstgevender). Voor Nederlandse consumptie is dat allemaal veel te duur, dat moet de consument niet.

Veel van wat we hier in Nedrland eten wordt geimporteerd van over de hele wereld (tot Argentine, Canada, Zuid-Afrika en Australië aan toe), omdat dat goedkoper is. En de consument zal in praktisch alle gevallen voor de laagste prijs gaan.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yucon schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:37:
[...]

Dat wordt wel vaker geroepen, maar dat 'eerlijker betalen' eindigt voor het grootste deel bij de supermarkten. Niet bij de boeren. En dat is precies waarom dat weerstand bij de bevolking oproept.

Ik denk namelijk dat de meeste consumenten best 10 cent meer voor een liter melk willen betalen als dat goed terecht komt. Maar als dat betekent dat eerst 7 cent bij de supermarkt blijft hangen en dan nog eens 2 cent bij de campina's van deze wereld wordt de bereidheid toch al snel wat kleiner.
Daar valt beleid op te maken natuurljik. Stimuleren van lokale producten.
Ik ben zeker bereid om voor lokaal spul meer te betalen. In the end moet het spul ook vervoerd worden, dat kost ook geld en vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Dit mist gewoon keuze (en visie vanuit overheid): you can't have your cake and eat it too. Of je kiest knetterhard voor natuur en natuurwelzijn en limiteert populatie en economische groei (zoals deze stikstofwetgeving gaat bewerkstelligen), of je gaat kijken hoe we met elkaar een maatschappelijk compromis gaan vinden.
Precies dit, al werd dat hier eerder beoordeeld 'als een verhaal dat kant noch wal raakt' :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:13
[...]

Wat een onzin, er zijn gewoon veel te veel boeren die voornamelijk veel te veel eten exporteren.
Of gewoon minder vlees eten?
Richh schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Precies dit, al werd dat hier eerder beoordeeld 'als een verhaal dat kant noch wal raakt' :P
het bevolkingverhaal is ook niet relevant. Het inleveren van economische groei/winst (het is echt maar een miniem deel van onze economie) is geen enkel probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door Philip Ross op 16-10-2019 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dr.lowtune schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:21:
[...]

Ik denk wel dat ze inderdaad vooral boos zijn op de verkeerde mensen. Kijk, Klaver heeft een mening die niet populair is onder boeren, maar hij heeft in de huidige stikstofproblematiek echt geen rol gespeeld. Dat ze dan met een kist met zijn naam er op rijden vind ik smakeloos en belachelijk. Als op die kist VVD/CDA had gestaan was het wél accuraat geweest inderdaad.
Waarom was dat wel accuraat geweest?
De provincies hebben een andere en strengere beslissing genomen dan door de regering werd geadviseerd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

Waarom was dat wel accuraat geweest?
De provincies hebben een andere en strengere beslissing genomen dan door de regering werd geadviseerd.
Geadviseerd? Dit was gewoon beleid toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HvdBent
[...]

Dat zal wel meevallen hoor. Er is een industriele revolutie gaande, die van verduurzaming, en dat wordt hoog tijd. Tijdens zulke perioden vind er disruptie plaats, ja er zullen boeren omvallen omdat ze niet duurzamer willen of kunnen, maar tijdens de vorige industriele revolutie raakten ook velen hun baan kwijt. Het kan niet meer zo als het nu gaat, de overheid heeft te lang de kop in het zand gestoken en is teruggefloten door de raad van state. Dat betekent dat er snel anders gehandeld moet worden, en daar houden boeren niet van, op die enkeling die moderniseert na dan... Ik zit in de GEO ICT, daarin is de landbouw met sprongen vooruit gegaan de afgelopen jaren, nu alleen nog een betere bescherming van bodem door meer natuurlijke mest te gebruiken i.p.v. kunstmest, en beter rekening houden met omliggende natuur. Waar van het boeren bestand ook maar een beperkt deel echt last zal hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

En wat doe je dan tegen de extreme import in Nederland? US-style handelsverbod? Geen voedsel meer waar geen aantoonbaar-goed-voor-milieu-tabel op zit? Of voor de minderen onder ons, we gaan weer voedselbonnen beginnen? Subsidiepotjes voor 'groen eten'? (hoe ga je dit noemen? Gezond is relatief, we praten hier als uitgaanspunt milieu).

Mensen hebben geen probleem met 10ct op een stukje vlees, of 20ct op melk (zie gulden - euro, btw verhoging etc), probleem is dat van dat geld 90% blijft hangen 'ertussen', de prijzenoorlog van de supermarkten de zooi toch weer op scherp zetten.

Als boeren 'kunnen' verbeteren, geef ze de mogelijkheid, dwing het niet af. Waarom kunnen wij hier 'electrisch rijden' hier? Omdat de consument dit kan betalen? Nee, overheid en bedrijfsleven 'helpt' hier genoeg in mee, geen regels, geen dwang, maar 'motivatie'. Moet het veranderen? Absoluut. Maar het helpt werkelijk geen kloot als je regels en weten oplegt dat ze _moeten_ veranderen, terwijl die hele uitknijppraktijk in het midden gewoon door blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
[...]

Denk dat een gemiddeld gezin met een minimale inkomen die extra eerlijk uit te geven euro's echt niet kan missen. Ze zullen dan op andere levensbehoeften moeten besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Philip Ross schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:41:
het bevolkingverhaal is ook niet relevant.
Op lange termijn is het een stuk relevanter dunkt me.

En uiteindelijk is het wel relevant, want er mogen nu geen woningen meer gebouwd worden immers.
Het inleveren van economische groei/winst (het is echt maar een miniem deel van onze economie) is geen enkel probleem.
Nouja, het is wel tamelijk vervelend voor de boeren zelf als je ze niet compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Dit mist gewoon keuze (en visie vanuit overheid): you can't have your cake and eat it too. Of je kiest knetterhard voor natuur en natuurwelzijn en limiteert populatie en economische groei (zoals deze stikstofwetgeving gaat bewerkstelligen), of je gaat kijken hoe we met elkaar een maatschappelijk compromis gaan vinden. De boeren hebben in ieder geval de onderhandeling geopend...
Het limiteert verouderde landbouwmethoden, mooi dus. Maar je vergeet even dat deze hele dossier al lang en breed was afgepolderd, oa tussen EU lidstaten. CDA/VVD dachten het met een boekhoudtruukje nog even uit te kunnen stellen en zo een deel hun electoraat tevreden te stellen, maar dat mocht dus niet.

De boeren moeten boos zijn op hun eigen gebrek aan vooruitzien en aanpassingvermogen, en daarna op hun vertegenwoordigers.

Anders kunnen ze ook wel boos worden op de zon omdat die het lef heeft elke avond weer onder te gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
righthand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

Denk dat een gemiddeld gezin met een minimale inkomen die extra eerlijk uit te geven euro's echt niet kan missen. Ze zullen dan op andere levensbehoeften moeten besparen...
Probleem is dat als we dit allemaal niet doen we uiteindelijk zeer slechte grond/milieu hebben waar sowieso weinig van nutritionele waarde in geproduceerd kan worden. Dan wordt eten om een andere reden heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Richh schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:45:
[...]

Op lange termijn is het een stuk relevanter dunkt me.

En uiteindelijk is het wel relevant, want er mogen nu geen woningen meer gebouwd worden immers.
Alleen als we niet een duurzame manier van leven kunnen vinden. Uiteindelijk zullen we netto 0 per persoon moeten realiseren en dan maakt dat aantal dus niet uit.
[...]

Nouja, het is wel tamelijk vervelend voor de boeren zelf als je ze niet compenseert.
Zo werkt de markt. Als zij veel uitstoten dan moeten ze daarvoor gaan betalen omdat ze schade aanrichten. Kunnen ze dat niet dan gaan er een aantal stoppen waardoor de concurentie af neemt en de rest het wel kan betalen.

Zo werkt het bij elke groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiantxtc
Rebel-Rebel schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Wij importeren ontzettend veel en het overgrote deel van de bio industrie is voor de export. 8)7
ahh ja inderdaad.. dan kunnen we daar maar beter mee stoppen en dan zal er inderdaad helemaal geen ander land zijn die meer gaat produceren en exporteren (en als ze dat dan wel doen echt wel met de zelfde zorg voor het milieu en de dieren als de Nederlands boeren. 8)7 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
[...]

Aangezien de Nederlandse agrarische sector voor het merendeel produceert voor de export, zullen we hier echt niet gaan verhongeren.

Meer dan 70% van de productie van de intensieve veeteelt gaat naar het buitenland. De bijbehorende stikstofuitstoot levert hier problemen op.

Zelfs als we de agrarische sector met 50% krimpt, dan hoeven we nog steeds geen extra voedsel te importeren. Sterker nog we hoeven veel minder grondstoffen voor diervoer (oa soja) te importeren. Verbouwen van soja geeft lokaal (in het buitenland) ook problemen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
SinergyX schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

En wat doe je dan tegen de extreme import in Nederland? US-style handelsverbod? Geen voedsel meer waar geen aantoonbaar-goed-voor-milieu-tabel op zit? Of voor de minderen onder ons, we gaan weer voedselbonnen beginnen? Subsidiepotjes voor 'groen eten'? (hoe ga je dit noemen? Gezond is relatief, we praten hier als uitgaanspunt milieu).

Mensen hebben geen probleem met 10ct op een stukje vlees, of 20ct op melk (zie gulden - euro, btw verhoging etc), probleem is dat van dat geld 90% blijft hangen 'ertussen', de prijzenoorlog van de supermarkten de zooi toch weer op scherp zetten.

Als boeren 'kunnen' verbeteren, geef ze de mogelijkheid, dwing het niet af. Waarom kunnen wij hier 'electrisch rijden' hier? Omdat de consument dit kan betalen? Nee, overheid en bedrijfsleven 'helpt' hier genoeg in mee, geen regels, geen dwang, maar 'motivatie'. Moet het veranderen? Absoluut. Maar het helpt werkelijk geen kloot als je regels en weten oplegt dat ze _moeten_ veranderen, terwijl die hele uitknijppraktijk in het midden gewoon door blijft gaan.
Als je met belastingen voedsel dat een grote footprint heeft duurder maakt krijgt de bio landbouw meer kans. En trouwens door het gebruik van geo ict kan bio al veel eerder concurrerend worden (precisieschoffelen , strokenteelt etc) Voor veeboeren die het grootste probleem zijn geld dat natuurlijk niet.... daar moeten de burgers leren iets meer te betalen, of de supermarkt moet eens eerlijke prijzen bieden aan de boeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Basekid schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:46:
[...]

Probleem is dat als we dit allemaal niet doen we uiteindelijk zeer slechte grond/milieu hebben waar sowieso weinig van nutritionele waarde in geproduceerd kan worden. Dan wordt eten om een andere reden heel duur.
Heel goed dat jij de tijd hebt om je te verdiepen in deze materie.

Denk je dat een bijstandsmoeder dat kan schelen? Die heeft andere problemen die meer aandacht van haar vragen. O.a. hoe ga ik schoolkamp van mijn dochtertje voor volgend jaar bij elkaar sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
[...]
Dit mist gewoon keuze (en visie vanuit overheid): you can't have your cake and eat it too. Of je kiest knetterhard voor natuur en natuurwelzijn en limiteert populatie en economische groei (zoals deze stikstofwetgeving gaat bewerkstelligen), of je gaat kijken hoe we met elkaar een maatschappelijk compromis gaan vinden.
Ook aan @Richh die hetzelfde suggereerde: wat zou dan het compromis moeten zijn? De afgelopen jaren was het toch vooral "meer" en "grootschaliger". Volgens mij kun je, door het exporterende deel te beteugelen, prima eerlijkere kleinschaligere landbouw en veeteelt bedrijven in Nederland. Mag van mij ook best iets meer kosten.
De boeren hebben in ieder geval de onderhandeling geopend...
Noem jij dit onderhandelen? Ik had graag van de boeren gezien hoe zij de toekomst zien maar daar zie ik weinig van terug. Het is vooral boos zijn op alles en iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
defiantxtc schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:48:
[...]

ahh ja inderdaad.. dan kunnen we daar maar beter mee stoppen en dan zal er inderdaad helemaal geen ander land zijn die meer gaat produceren en exporteren (en als ze dat dan wel doen echt wel met de zelfde zorg voor het milieu en de dieren als de Nederlands boeren. 8)7 )
Daar zitten boeren over het algemeen wel verder van de natuur.....meer ruimte dan hier.
Milieuvriendelijker kan het worden als wij net als bij de waterbouw onze kennis exporteren in plaats van de landbouwproducten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiantxtc
wildhagen schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:40:
[...]

Dat valt nogal tegen. Het overgrote merendeel van wat de Nederlandse boeren produceren is niet bedoeld voor de Nederlandse markt, maar voor de export (winstgevender). Voor Nederlandse consumptie is dat allemaal veel te duur, dat moet de consument niet.

Veel van wat we hier in Nedrland eten wordt geimporteerd van over de hele wereld (tot Argentine, Canada, Zuid-Afrika en Australië aan toe), omdat dat goedkoper is. En de consument zal in praktisch alle gevallen voor de laagste prijs gaan.
als we dan voor winst willen gaan voor het milieu dan lijkt het mij een goed begin om lokaal geproduceerde producten aantrekkelijker te maken (lager btw tarief voor lokaal?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kojoottii
SinergyX schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Dat is toch echt de fout van de boerenbedrijven zelf die zelf hun spul voor die prijs verkopen aan de supermarkt, er is schijnbaar dus geen boer die zegt "Hey voor dat geld krijg je mijn spul niet, want dan maak ik verlies". Het zijn de Campina's etc die dit veroorzaken, zeg maar dezelfde partijen die nu de boeren lopen op te jutten om te protesteren, terwijl de boeren daar juist op de stoep moeten staan voor een fatsoenlijke prijs voor hun waren.

edit: Tevens is dit ook de schuld van de consument die deze supermarkt producten blijven kopen natuurlijk, die zouden hier ook een veel grotere rol in kunnen spelen. Persoonlijk koop ik zoveel mogelijk vlees en zuivel direct bij de boer in de buurt, is zeker duurder , maar stuk betere kwaliteit doorgaans.

[ Voor 8% gewijzigd door Kojoottii op 16-10-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
righthand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:48:
[...]

Denk je dat een bijstandsmoeder dat kan schelen? Die heeft andere problemen die meer aandacht van haar vragen. O.a. hoe ga ik schoolkamp van mijn dochtertje voor volgend jaar bij elkaar sparen.
Tja dat zal zeker kloppen.

Dus de vraag is vooral: hoe kunnen we uitleggen dat we beter nu 10c meer betalen om de overstap te maken, dan straks 25c meer omdat de grond zo zwaar verkloot is dat het zeer weinig oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
righthand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:44:
[...]

righthand schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:48:
[...]

Dan is dat een probleem van dat ons minimumloon blijkbaar te laag is. Dat moet je bij de bron aanpakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

het blijft natuurlijk erg verwonderlijk dat rechts-conservatieve partijen de oorzaak zijn van deze ellende met hun neo-klassieke laissez-faire beleid van de afgelopen 40 jaar, met hun fabels van onzichtbare handen die markten corrigeren, eeuwige groei en rijkdom voor iedereen, en bomen die tot in de hemel groeien, en de rechtse achterban vervolgens keer op keer doorleuk op diezelfde partijen blijven stemmen om daarna links-progressief de zwarte piet toe te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

defiantxtc schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:50:
[...]

als we dan voor winst willen gaan voor het milieu dan lijkt het mij een goed begin om lokaal geproduceerde producten aantrekkelijker te maken (lager btw tarief voor lokaal?)
Ja, mooi dee. In theorie dan.

Maar hoe denk je dat de boeren op dat soort plannen zullen reageren? Dan denk ik dat ze nog harder gaan huishouden dan vandaag, als de regering zoiets zou doen.

Export levert de boer meer op dan produceren voor de Nederlandse markt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Inderdaad, daar is geen plek voor in Nederland. Vooral omdat er zo goed als geen oerbos en oernatuur is in Nederland :+ .

Bijna alles is cultuurlandschap, d.w.z. door de mens geschapen en beinvloede natuur. In sommige gevallen, zoals bv. de turfontginning, zijn daardoor unieke ecosystemen geschapen, waar bepaalde zeldzame soorten voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

dawg schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:51:
het blijft natuurlijk erg verwonderlijk dat rechts-conservatieve partijen de oorzaak zijn van deze ellende met hun neo-klassieke laissez-faire beleid van de afgelopen 40 jaar, met hun fabels van onzichtbare handen die markten corrigeren, eeuwige groei en rijkdom voor iedereen, en bomen die tot in de hemel groeien, en de rechtse achterban vervolgens keer op keer doorleuk op diezelfde partijen blijven stemmen om daarna links-progressief de zwarte piet toe te schuiven.
Inderdaad. Op het Boerenbusiness forum is dit bijvoorbeeld goed te merken. Iedereen die de gemiddelde boer tegenzit is automatisch links. Ook zijn hier vaak nare dreigingen te zien jegens linkse politica, die overigens weer snel verwijderd worden.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Brent schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:45:
CDA/VVD dachten het met een boekhoudtruukje nog even uit te kunnen stellen en zo een deel hun electoraat tevreden te stellen, maar dat mocht dus niet.
Precies.

Iemand heeft de kinderen wijsgemaakt dat ze de komende jaren gewoon snoepjes krijgen als ze zich aan de regels houden.
De boeren moeten boos zijn op hun eigen gebrek aan vooruitzien en aanpassingvermogen, en daarna op hun vertegenwoordigers.
Nouja, de kinderen hebben zich gewoon aan de regels gehouden. Aanpassingsvermogen? Ze hebben de uitstoot met 50% laten zakken de afgelopen jaren. Er is daadwerkelijk een hoop gebeurd. De boeren hebben gedaan wat ze moesten doen (volgens de opgestelde regeltjes) om de komende jaren snoepjes te krijgen.

Maar blijkbaar was de snoepjesbelofte niet helemaal correct. Tuurlijk zijn mensen dan boos.

Het klinkt al met al een beetje als de pensionado's die een 'gegarandeerd pensioen' ontvangen, wat met de huidige lage rente, toch een stuk minder 'gegarandeerd' is.

Die zijn ook terecht boos. Zij konden dit ook niet voorzien. En de boeren ook niet echt. Je kan het ze niet kwalijk nemen dat ze vertrouwden in de staat. Net als de pensionado's.

Toch moeten we op beide verhalen een mooie oplossing verzinnen die niet ten koste gaat van volgende generaties. Dit topic gaat van 'blame de boeren' naar 'blame de VVD' naar 'blame Jesse Klaver himself' - maar uiteindelijk is dat totaal niet constructief als je op zoek wil naar een oplossing.
Philip Ross schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:47:
Alleen als we niet een duurzame manier van leven kunnen vinden. Uiteindelijk zullen we netto 0 per persoon moeten realiseren en dan maakt dat aantal dus niet uit.
Naar 0 lijkt me tamelijk onrealistisch / onhaalbaar. Zeker op de korte termijn waarop er dingen klaargespeeld moeten worden.
Het is tijd om naar en/en te kijken, en daar horen 'minder mensen' gewoon bij.
Zo werkt de markt. Als zij veel uitstoten dan moeten ze daarvoor gaan betalen omdat ze schade aanrichten. Kunnen ze dat niet dan gaan er een aantal stoppen waardoor de concurentie af neemt en de rest het wel kan betalen.

Zo werkt het bij elke groep.
Eens. Maar als je het niet geleidelijk laat lopen is het ook niet echt gek dat ze massaal naar het Malieveld gaan trekken omdat ze het er niet mee eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rebel-Rebel
Even tussendoor; hoeveel boerderijen zijn er nu wel niet verlaten?
Morgen in het nieuws 'Inbrekers slaan hun slag'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
D-e-n schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:49:
[...]

Ook aan @Richh die hetzelfde suggereerde: wat zou dan het compromis moeten zijn? De afgelopen jaren was het toch vooral "meer" en "grootschaliger". Volgens mij kun je, door het exporterende deel te beteugelen, prima eerlijkere kleinschaligere landbouw en veeteelt bedrijven in Nederland. Mag van mij ook best iets meer kosten.
Voor mij en mijn gezin vind ik dat geen probleem. Heck; ik ben er al jaren mee bezig. Koop en consumeer mijn voedsel bewust en probeer verspilling van middelen tegen te gaan. Maar ik kan dat relatief goed betalen.
Noem jij dit onderhandelen? Ik had graag van de boeren gezien hoe zij de toekomst zien maar daar zie ik weinig van terug. Het is vooral boos zijn op alles en iedereen.
Yep dat is onderhandelen. Zoals dat vaak bij hoog opgelopen conflicten in het bedrijfsleven er ook aan toegaat. Want als je maar een centimeter toegeeft aan de tegenpartij, dan schuift je beoogde compromis ook direct een centimeter richting tegenstander (even simpel gezegd). Lijkt gevoelloos en weinig empathisch, maar het gaat hier om het veiligstellen van een middel van voortbestaan he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Hmmm, men is duidelijk niet geheel achtelijk:
Sieta van Keimpenaar van actiegroep Farmers Defence Force vindt dat de politici in Den Haag zich moeten schamen: "Rutte heeft zich laf teruggetrokken. Zoals de meesten van dit kabinet. Achter een muur van geweld, intimidatie en uitlokking. En als we iets niet gaan doen, is ons uit laten lachen door een man die hier niet eens durft te zijn. Wij gaan ons gedragen. Vandaag, vannacht en morgen. En morgen geven we de mensen van Den Haag, die ook gezorgd hebben dat alle trekkers het Malieveld op konden, een ontbijt."
Als ze nu ook nog zo ver gaan dat ze niet meer op VVD/CDA stemmen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
silverball schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:55:
[...]

Inderdaad. Op het Boerenbusiness forum is dit bijvoorbeeld goed te merken. Iedereen die de gemiddelde boer tegenzit is automatisch links. Ook zijn hier vaak nare dreigingen te zien jegens linkse politica, die overigens weer snel verwijderd worden.
Interessante bron dit. Lijkt regelrecht van geenstijl: "Psychieater" vandaag: "Metingen zijn allemaal gedaan door links opgeleide, die gaan nooit een fout toegeven,die maken ze bewust."

Doet me denken aan: “It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
Basekid schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:51:
[...]

Tja dat zal zeker kloppen.

Dus de vraag is vooral: hoe kunnen we uitleggen dat we beter nu 10c meer betalen om de overstap te maken, dan straks 25c meer omdat de grond zo zwaar verkloot is dat het zeer weinig oplevert.
Wat moet je dan beter uitleggen? Laatste poging en dan stop ik: omdat alles in dit land schaars aan het worden is, lopen de prijzen ook op (denk aan wonen, energie, zorg, educatie). Dus veel gezinnen kunnen die 10 cent niet betalen; hoe je het ook aan ze gaat uitleggen. Dan moeten ze namelijk beknibbelen op de andere structurele zaken. (Niet duurzame) voedsel is (en volgens jullie straks 'was') nog een van de laatste primaire levensbehoeftes waarvan de prijzen niet zo hard zijn gestegen...

Kortom de boodschap blijft, hoe mooi verpakt ook, je moet meer betalen voor eten. Wat ze dus niet kunnen betalen...

[ Voor 10% gewijzigd door righthand op 16-10-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Richh Dat de uitstoot 50% is verlaagd is leuk, maar als het daarmee nog te hoog is, moet je dus verdere maatregelen nemen.

@Amphiebietje de enige die zich nu intimiderend opstellen lijken de boeren te zijn... Of heb ik wat gewelddadige politici gemist in het nieuws?

@righthand ik kan er niet bij dat een doos tomaten die uit turkije moet komen goedkoper is dan een doos tomaten die om de hoek wordt verbouwd. Lokale sourcing is m.i. key.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 16-10-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
Brent schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:00:
[...]

Interessante bron dit. Lijkt regelrecht van geenstijl: "Psychieater" vandaag: "Metingen zijn allemaal gedaan door links opgeleide, die gaan nooit een fout toegeven,die maken ze bewust."

Doet me denken aan: “It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.”
Maar op die fora zitten ook vooral de roeptoeterende boeren, er zijn er genoeg die wel weten hoe het zit, en het niet eens zijn met de protesten. Ik denk dat het vooral de boeren zijn die het doordat ze niet meegaan met de tijd, en het daardoor nu moeilijk krijgen zijn die protesteren. En zoals ik al zei het is een industriele revolutie, dan wordt het kaf van het koren gescheiden.... jammer maar waar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Richh schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:55:
[...]

Toch moeten we op beide verhalen een mooie oplossing verzinnen die niet ten koste gaat van volgende generaties. Dit topic gaat van 'blame de boeren' naar 'blame de VVD' naar 'blame Jesse Klaver himself' - maar uiteindelijk is dat totaal niet constructief als je op zoek wil naar een oplossing.
en toch.
Er zijn allemaal wetenschappers die allemaal dingen beweren. Dat is uiterst waardevol maar uiteindelijk moeten we in Europees verband zien of dat iets betekent.
dan kun je je serieus afvragen in hoeverre de regeringspartijen (vvd, cda, pvda & d66, die inmiddels in diverse samenstellingen al decennialang regeren) hier echt voor open staan.

zo komt het in elk geval niet over. en wat @Roozzz eerder in dit topic al zei; dan zie je nu wat ervan komt als je als politicus stelselmatig wetenschap ontkent, vervalst (opstelten & wodc) en/of bagatelliseert (klimaat), adviezen negeert (pas), en je eigen wet- en regelgeving niet naleeft (urgenda).

en dat kun je toch zeer zeker wel vvd & cda aanrekenen. zij zijn de afgelopen 40-50 jaar de constante factoren geweest in de regeringen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

MikeyMan schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:02:
@Amphiebietje de enige die zich nu intimiderend opstellen lijken de boeren te zijn... Of heb ik wat gewelddadige politici gemist in het nieuws?
Dat verbaast mij echt. Ik heb radio 1 al steeds op staan en daar hoor je leiders van dat protest die zeggen dat geweld niet goed is maar ja, de overheid lokt het zelf uit bladiebla. Ze keuren het eerder goed dan af. Heel veel boeren die lak hebben aan aanwijzingen, waarvoor wij als burger dikke boetes voor zouden krijgen, zij kunnen het ongestraft doen. Klagen dat het leger komt terwijl ze zelf met voertuigen komen waar de politie he-le-maal niks tegen kan doen en die ook inzetten voor zaken die niet toegestaan zijn.

Ik sta helemaal open voor het verhaal dat niet alleen de landbouw een bijdrage moet doen maar good will is duidelijk geen prioriteit voor deze boeren die door middel van intimidatie met gebruik van groot materiaal hun zin willen krijgen.

Wat mij betreft is het afgelopen met dat gedoog om het maar niet te laten escaleren. Dat verbaast mij bijna net zo erg. Een stop zetten op niet-toegestaan gedrag voor er ergere dingen gebeuren en niet-boeren bang worden. Ik hoorde een fragment van die boer die de deur in Groningen eruit getrokken heeft. Zij bepalen het beleid, niet Den Haag. Zij bepalen dit, dat, zij doen bladiebla. Mafkees.

Edit: gevonden
'Wij bepalen vandaag wat er gebeurt. Niet de overheid en niet het OM. Er staat een leger strafrechtadvocaten achter ons. Wij zijn niet te pakken. Wij bepalen nou het beleid, niet de overheid.'

Wat eerder zei hij: 'Er worden geen boeren opgepakt vandaag. Als het toch gebeurt, doe ik een beroep aan alle andere boeren: haal ons. Hier wordt niemand opgepakt. En anders halen we die gewoon weer uit de cel. En als er daar dan een trekker door de pui moet: we doen het.'
Levensgevaarlijk dat soort gasten. Ga maar lekker ergens anders een revolutie ontketenen ten koste van de rest van het land.

[ Voor 37% gewijzigd door JT op 16-10-2019 16:13 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

dawg schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:03:
[...]

en dat kun je toch zeer zeker wel vvd & cda aanrekenen. zij zijn de afgelopen 40-50 jaar de constante factoren geweest in de regeringen.
Zit nu een interview van een boer te kijken, die duidelijk zijn onvrede over Schouten en de VVD uit. Misschien krijgen ze door dat dat inderdaad de partijen zijn die ze hier op aan moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Die zin had ik eerlijk gezegd overheen gelezen, en in het direct daaropvolgende stuk regelt hij het te ontkennen dat er eerder een tractor door een deur is gereden (zie liveblog nu.nl). Het ging me meer om de vaststelling dat Rutte zich er wel erg makkelijk vanaf maakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• righthand
Amphiebietje schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Inderdaad, daar is geen plek voor in Nederland. Vooral omdat er zo goed als geen oerbos en oernatuur is in Nederland :+ .

Bijna alles is cultuurlandschap, d.w.z. door de mens geschapen en beinvloede natuur. In sommige gevallen, zoals bv. de turfontginning, zijn daardoor unieke ecosystemen geschapen, waar bepaalde zeldzame soorten voorkomen.
Was ook even een instinkertje. Ik weet dat er geen oerbos in Nederland is (of oorsponkelijke natuur wat dat betreft).

Maar wat betreft die ecosystemen en zeldzame soorten een oprechte vraag. Zijn dat dan zeldzame soorten die dan daadwerkelijk nergens anders in de wereld voorkomen? En komt er met de verandering van Natura gebieden door stikstof dan niet weer nieuwe zeldzame ecosystemen met daarbij behorende zeldzame flora en fauna? Wat is dan slecht en wat is dan goed; wie bepaalt dat en waarom?

[ Voor 5% gewijzigd door righthand op 16-10-2019 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

@righthand ik kan er niet bij dat een doos tomaten die uit turkije moet komen goedkoper is dan een doos tomaten die om de hoek wordt verbouwd. Lokale sourcing is m.i. key.
Toch is het zo. Iets met veel lagere arbeidskosten etc, minder strikte kwaliteits/veiligheids-eisen etc.

En, als het binnen Europa gebeurd, dingen als landbouw-subsidies die dat soort zaken mogelijk maken. Afschaffen subsidies, zeg je? Mooi, maar hoe denk je dat de boeren daar op zullen reageren, gezien hun gedrag vandaag? ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
dr.lowtune schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Zit nu een interview van een boer te kijken, die duidelijk zijn onvrede over Schouten en de VVD uit. Misschien krijgen ze door dat dat inderdaad de partijen zijn die ze hier op aan moeten kijken.
Schouten is van de CU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
@Richh Dat de uitstoot 50% is verlaagd is leuk, maar als het daarmee nog te hoog is, moet je dus verdere maatregelen nemen.
Tuurlijk!

Het punt is dat die 50% de 'afspraak' was. Ze hebben gedaan wat ze moeten doen volgens de overheid, en nu komt de overheid erachter dat het niet voldoende is.

Zo gek is het niet dat de boeren nu boos zijn. Wisten zij veel dat de regel van de overheid zelf niet voldoende was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defiantxtc
dawg schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 15:51:
Het is uiteraard niet doordat de bevolking zo achterlijk gegroeid is in 40 jaar.. en rechts de schuld geven (van wat eigenlijk?) Links heeft net zo hard meegeholpen (links l*llen rechts vullen). maar goed we kunnen ook kijken wat er zou gebeuren als we het niet laissez-faire toepassen maar gewoon naar een planeconomie gaan. (zie ussr etc.. is dat dan wat je wilt?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Richh schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Tuurlijk!

Het punt is dat die 50% de 'afspraak' was. Ze hebben gedaan wat ze moeten doen volgens de overheid, en nu komt de overheid erachter dat het niet voldoende is.

Zo gek is het niet dat de boeren nu boos zijn. Wisten zij veel dat de regel van de overheid zelf niet voldoende was.
Tsjah, dus als je een afspraak gemaakt hebt, is die oneindig geldig?
Zaken veranderen helaas, en daar zullen we toch aan moeten wennen.

Vraag me trouwens sowieso af of als je tien boeren spreekt, ze nu ook alle tien hetzelfde willen.
Met z'n allen protesteren als 'tegenstem' is ergens wel makkelijk natuurlijk. Maar wat willen ze wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
defiantxtc schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 16:11:
[...]

Het is uiteraard niet doordat de bevolking zo achterlijk gegroeid is in 40 jaar..
Nee, we moeten inderdaad in plaats van de boeren dwingen wat duurzamer te boeren 50% van de Nederlanders tegen de muur zetten. Goed idee!
en rechts de schuld geven (van wat eigenlijk?)
Van het feit dat onder VVD/CDA kabinetten deze afgeschoten oplossing jarenlang boeren heeft misleidt.

Pagina: 1 ... 5 ... 111 Laatste

Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.

Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden