De relevantie van de discussie slaat door naar het Stikstof dossier. Mensen denken nog steeds dat offers te vermijden zijn en dat uitstel ook wel kan. Zelfde houding, zelfde oogkleppen.
De praktijk is op dit punt helaas weerbarstig

Het feit dat ik opkom voor een betere samenleving is bepaald geen teken van een gebrek aan empathie. Dat ik in deze als sociaal economisch historicus gehaktballen draai van dit soort gejammer is ook geen teken van gebrek aan empathie, maar komt doordat ik heel goed begrijp wat de achtergrond is van deze posts:
We hebben in Nederland foute keuzes gemaakt, onder de spinmachine van de marketing dat de bomen de wereld ingroeiden.
Maar als we dit zand niet uit de ogen schudden gaat het helemaal mis.
Wat betreft je eigen situatie. als jij denkt dat uitstel goedkoper voor jou is ben je serieus jezelf aan het bedriegen....
Dit gaat niet overwaaien. Dat is weer geen gebrek aan empathie, maar juist een poging om je wakker te schudden om het roer om te gooien in je denken. Als niemand dat doet ga je straks echt zwaar het schip in en op wie ga je dan boos worden?
Het is niet mijn schuld dat het is zoals het is.
De wereld is niet zwart wit, je kunt niet een land van 16/17 miljoen mensen generaliseren omdat we het gemiddeld toch wel erg goed hebben.
Kan gewoon niet.
Dat kan sociaal economisch prima, maar waar jij compleet van ontploft is het feit dat ik naast de samenleving ook wijs naar de burger. Dat deze het goed hebben is ondanks je woede over je eigen situatie gewoon beter dan ooit. Het is weer geen gebrek aan empathie om dat feit voorop te stellen,
Het is pas een gebrek aan empathie met de samenleving door te gaan als: "Ja maar iedereen is anders, we hebben het zwaar. We kunnen beter niet teveel doen, lost zichzelf vast wel op."
En inderdaad ik ga mij niet in nog meer schulden steken dan ik nu al semi verplicht ben omdat ik anders niet ergens kan wonen met mijn gezin. Dan wil de overheid en met name onze huidige samenleving dat beide partners werken, dus dan krijg je een extra grote kostenpost genaamd kinderopvang, welke met toeslag nog steeds minstens 600 euro in de maand kost voor 2 kids 3 dagen. Ik heb absoluut geen absurd uitgavenpatroon, sterker nog als er iemand een krent is dan ben ik dat wel. Iedere cent die ik niet moet uitgeven zal ik niet uitgeven. Ik wil immers ook een buffer opbouwen

Hoe razend je ook gaat worden over mijn antwoord:
dat zijn keuzes.
Ik heb ook een gezin en mijn vrouw heeft een laag en onregelmatig inkomen, we hebben geen auto. Consequentie; geen vliegvakanties, spullen pas vervangen wanneer het nodig is, voor mij en andere keuzes.
Ben ik beter? Nee hoor, ik vind het geen probleem als andere mensen anders leven. Sterker nog,
mijn keuzes voor minder consumeren leiden tot meer vrije tijd. Het ecologische aspect is een bijzaak ten opzichte van de andere fantastische voordelen die het biedt!
1. Als ik niet met de familie ga vliegen scheelt me dat grofweg 5-8k (4x 1000 euro ticket, 4x 1000 voor hotel en drankjes, uitstapjes) op jaarbasis.
Dat is meer dan een dag werken in de week.
2. Een auto kost gemiddeld 300,- per maand. Gemiddeld netto maandinkomen in Nederland is grofweg 2200,-. => ruim een halve dag per week.
3. Ik heb ooit een appartement gekocht (geen voordelige periode) voor 4*Bruto, maar ik wist dat ik een salaris klapper ging maken. Ik heb niet mijn nieuwe inkomen gekozen, maar gewoon het lager inkomen en vooral het inkomen van mijn vrouw niet meegenomen (zag al aankomen dat het bij haar hollen of stilstaan is met opdrachten).
- Huis onder water? So what?
- Ik verdien nu veel meer, kan makkelijk een drie keer zo hoge hypotheek nemen. Kan ik een tuin en garage nemen (lekker voor de fietsen!). Meermaals over gedacht, maar gaan we niet doen.
Ik heb vorig jaar als man onder de vijftig en met een gezinsinkomen iets onder modaal een tap terug genomen naar drie dagen werken in de week. Daar kan geen auto of tuin tegenop!
Is dat voor iedereen weggelegd? Nee, je zal toch wel ruim boven het minimum moeten zitten voor dit soort fratsen, maar dat doen de meeste mensen gelukkig ook wel, zeer zeker in deze draad. Maar voor de rest? Ja, ik durf wel te stellen dat er ontzettend veel keuzes zijn die je kan nemen om minder te consumeren en waardoor je juist een hogere kwaliteit van leven haalt.
Het argument "Ik moet"is echt een ontkennen van eigen verantwoordelijkheden.
En vooral, ga eens nadenken of vakanties, ruimere huizen etc. nou echt zo belangrijk zijn als je het afzet tegen meer vrije tijd.
Dus ik zou zeggen ga zelf in een hoekje “huilen” met je statistiek, want met deze houding ga je niet veel zieltjes winnen

Zoals ik al zei, ik ben hier niet om zieltjes te winnen. Ik geef aan dat het duurder gaat zijn door uit te stellen en ondanks je irritatie over de constatering dat je het financieel goed hebt (ja, ook jij) heb jij niets kunnen aandragen om dat te weerleggen.'
Met andere woorden, jij weet ook dat dit absoluut correct is, maar omdat het heel vervelend voor je eigen leven is ben je hier boos over. Tsja, alleen mensen die je willen uitbuiten gaan je vertellen dat het zonder offers kan. Trap daar niet in.
Nee, dat doet het artikel niet. Alleen is de kop selectief en heb je blijkbaar niet goed gelezen. We zijn gestandaardiseerd 20% meer gaan verdienen. In de praktijk is dat heel belangrijk, omdat primaire levensbehoeften vrij constant zijn (je gaat niet twee keer zoveel brood eten).
Voordat iemand begint, inflatie correctie is meegenomen, CBS kan je laten zien dat grosso modo ons eten niet duurder is geworden (wat mensen heel verrassend vinden).
Dat we meer luxer eten zijn gaan consumeren doet verder niets af aan mijn punt.
Wereldwijd en met financiële prikkels zoals ik al eerder aangaf. Kortom een taak voor de VN.
Op korte termijn een zaak voor onze lokale politiek aangezien we reeds 1 van de meest dichtbevolkte landen ter wereld zijn en de noodzaak hier lokaal gewoon hoog is om de leefbaarheid hier nog enigszins in stand te houden.
allereerst, de VN heeft hier helemaal geen invloed op, er is überhaupt geen supranationaal verband die ook maar in benadering zoveel invloed heeft.
Maar zelfs als we dat negeren, het is te vaag: Hoe wil je de overbevolking tegengaan en zelfs omkeren naar omdraaien? Ik kan voor elk willekeurig land ter wereld na een middag analyseren een aantal ideeën poneren om het te verduurzamen. Uitwerking zal ontbreken (heb maar een dagje^^) en daar zal ongetwijfeld heel veel onzin tussen zitten, maar een paar van die ideeën zullen zeker haalbaar zijn. Doe dit gedegen met een team van experts en je hebt gewoon werkbare plannen. Maar voor overbevolking in Mali? Ik heb geen flauw idee hoe ik die moet aanpakken anders dan te hopen dat door welvaart-stijging de geboorte curve kan worden gekeerd.
Betreft babyboom en vergrijzing: Je vergeet dat onze vervangingswaarde is gekelderd en de levensverwachting sterk is gestegen. Ik kan je verzekeren dat we zoals het er nu naar uit ziet niet teruggaan naar een normale curve, zeker niet als we immigratie dichtdraaien.
Dat hoeft zeker geen onoplosbaar probleem te zijn, maar dan komen we weer in de categorie flinke offers per individu.
Pareltje dit antwoord, omdat het een heel mooie inhaak geeft naar de problematiek.
Hoe olijk je ook bent, juist het feit dat de ecologische partijen zolang genegeerd zijn levert dit huidige probleem op, zowel met Stikstof als met CO2.
Veel vervelender is je terechte suggestie dat er van dwang sprake is (dictatuur)... maar ook hier ligt de invalshoek 180 graden anders dan jij suggereert.
Welke partij heeft nu tegen de wil van het volk in de maximumsnelheid moeten verlagen?
Niet Groen Links....
En dat is de kern van het probleem: De klimaat crisis heeft maling aan onze politieke voorkeur! Maar hoe langer we het blikje vooruit schoppen, hoe meer van dit soort dwang maatregelen er gaan komen.
Als je GEEN dictatuur wil moet je nu gaan voorsorteren naar Groene partijen. Uitstellen gaat leiden tot heel enge politieke situaties zowel van linker als rechter zijde.
Waah schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 22:40:
@
Skyaero
Elke woning behoeft een eigen oplossing. Maar een woning van, bijvoorbeeld, 1900, zonder spouw, zonder kruipruimte, met lage plafonds.... Die ga je echt niet genoeg geïsoleerd krijgen om van het gas af te gaan. Tenzij je de waarde van het huis er tegenaan gooit....
Je hebt helemaal gelijk en dit is zeker niet iets wat ik ontken (maar er is maar zoveel diepte die je kan ingaan per post). Dit is wat mij betreft het grootste argument om het via de staat te regelen. Het kan niet zo zijn dat een Amsterdammer minder kan doen dan een Groninger maar dat daarom de Groninger de hele last op zijn schouders neemt.
De grote steden zijn gewoon een probleem... renovatie kan zeker helpen, maar je krijgt het nooit sluitend. Dus moet je compenseren, zowel richting de burger (financieel/belasting) en qua energie voorziening.
Al kan dat ook een oplossing zijn. Wel eentje die enorm veel kapitaal vernietigd. Momenteel moet iedereen opeens over op electrisch. Kan je huis niet betaalbaar over? Pech gehad! Ipv dat ze per huis kijken wat er mogelijk is en de ideale mix kiezen van prijs/prestatie... Nope!
Kapitaal vernietiging is het wel op het niveau van de burger, voor de economie is dit ook weer gewoon een aanjager. Weer een reden om het toch vooral vanuit de overheid te regelen.
De woningstichtingen zijn trouwens al druk bezig met de transitie. Ze zijn verplicht te verduurzamen. Hier in de wijk is men opeens wakker. De woningstichting plaatst overal zonnepanelen, asbest eruit en alle daken zijn geïsoleerd.
Lijkt me prima zolang we de woningstichting niet over de kling jagen. Nou ja, dan maar wat minder kantoortjes met marmer en geen bedrijfs-Masserati voor de voorzitter
(Möllenkamp blijft een mooi geval van misbruik in de semi-publieke sector, zo absurd dat ik elke keer weeer moet lachen.)
[
Voor 62% gewijzigd door
roffeltjes op 27-11-2019 09:48
]