hoevenpe schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:20:
[...]
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar het gas-loos maken van je huis loopt
flink in de papieren (als je huis er al geschikt voor is). In het meest ideale geval is je huis al optimaal geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming maar zelfs dan ben je al 12.000,- verder wat op kan lopen tot 35.000,- voor oudere huizen. Een beetje elektrische auto kost 40.000,- en dan mag je nog 12 maanden wachten totdat deze geleverd wordt. Het gaat om heel grote bedragen, we hebben het niet over een led-lamp indraaien of wat tocht-strips aanbrengen.
We hebben in 2019 400.000 nieuwe autos gekocht.
Gemiddelde prijs 34.000
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Met ander woorden, deze kosten kan de burger dus wel dragen, maar laat ik voorop stellen dat we dit dik moeten subsidieren.
Als er een financieel interessante businesscase is gaan mensen het er echt wel uitgeven, maar onze overheid heeft een beroerde reputatie op dat gebied. Zie ook zonnepanelen waar salderen straks niet meer kan of EV's die rekeningrijden onvermijdelijk maken omdat de schatkist anders accijns misloopt. Wat nu op papier een verstandige investering lijkt blijkt in de praktijk nogal eens tegen te vallen.
Ik word heel erg moe van dit soort stukjes omdat je blijkbaar totaal geen reflectie hebt. Ik hoop toch dat er een keertje een lampje bij je gaat branden.

Dat kan je een verkeerde mentaliteit vinden maar ik heb niet de illusie dat mijn huis en auto op wereldschaal het verschil gaan maken, je moet wel een enorme idealist zijn om een dusdanig forse investering te doen zonder redelijk zicht op rendement. Elke euro kan maar een keer uitgeven worden, je wilt ook nog een beetje lekker leven en een fatsoenlijke oude dag.
1. Het is absoluut geen illusie om te denken dat individueel gedrag een invloed heeft op wereldschaal! Je hebt alleen wel voldoende individuen nodig. En dan komen we weer uit bij de feiten dat we
- In het Westen verreweg het meeste vervuilen per capita.
- We in het westen de financiële slagkracht hebben om hier iets aan te doen.
2, Je fatsoenlijke oude dag ben je zelf in gevaar aan het brengen door te denken dat je er wel mee weg komt. Je weet dit, waarom blijf je hier zo krampachtig in hangen?
Als de VVD nu al zo hard moet ingrijpen, wat denk je dat er dan naar je toe komt? Je weet toch net zo goed als ik dat dit op korte termijn gaat gebeuren? Ik ben echt verbijsterd dat je dit gewoon blijft ontkennen... echt pijnlijk om te zien hoe hard we straks meten inleveren dankzij dit soort collectieve dwaasheid.
Welke feiten, dat de rechter de PAS heeft afgeschoten omdat het bureaucratisch broddelwerk was?
Succes verder met Urgenda en de verdere aanpak van CO2. Als je straks gaat ranten ga ik je wel voor dwaas uitmaken.
Je weet beter man, doe dit niet.
Het CDA pakt het een stuk slimmer aan dan de VVD, die hebben nu hun kaarten op tafel gegooid en de achterban op de kast gejaagd zonder dat de andere partijen daar iets substantieels tegenover hebben gezet. Je ziet de contouren van de verkiezingsstrijd in 2021 al opdoemen en Rutte heeft een levensgroot probleem met Hoekstra/De Jonge aan de ene kant en Wilders en Baudet aan de andere.
Tsja, dat is de schuld van o.a. Rutte door met fantasie programma's de boer op te gaan. Natuurlijk zijn mensen teleurgesteld dat de realiteit niet strookt met hun waanideeën.
En nee, Baudet en Wilders zijn net zo min als de VVD niet in staat de zon om de aarde te laten draaien.
Nogmaals: waar maak jij uit op dat onze maatschappij op het punt staat het roer radicaal om te gooien?
Niet zolang politici blijven liegen en mensen zoals jij zonder nadenken hun eigen gezicht inbeuken. Het is krankzinnigheid ten top dat jij tegen je eigen belangen in stemt vanuit een raar soort dogmatische blokkade. Het verwerpen van de wetenschap is doodeng, ik snap niet dat je niet in staat bent om jezelf hierop te corrigeren.
Een dag minder vlees eten, een keer de trein of fiets in plaats van de auto, led-lampen en zonnepanelen, groene stroom inkopen, etc. zijn nuttig maar niet de offers waar jij op lijkt te doelen.
Zullen we daar dan eens mee beginnen?
Vraag mensen of ze de wintersport en/of verre zomervakantie willen opgeven, niet meer om de paar jaar een nieuwe TV of mobieltje, kouder en korter moeten douchen, etc. en het animo is snel verdwenen.
Dus moet je de burger overtuigen in plaats van met idiote fantasien als eeuwig hard rijden bedriegen.
Vooral dit dus: je kunt geen lange-termijn berekening maken, investeringen met een langere terugverdientijd dan een paar jaar zijn bij voorbaat onzeker.
Gelul.
Verduurzaamheden gaat goedkoper zijn, dit ontkennen is gelijkstaand als geloven dat de lokale god "Äuhtogehnoth" klimaatverandering zal tegenhouden als we maar genoeg bidden.