Ik heb geen zin van 5 man elke keer dezelfde vraag te krijgen, ze dan met bronnen te confronteren om het twee dagen later weer te moeten doen.
1. De mest problematiek speelt al
40 50 jaar inclusief cyclisch terugkerende boeren protesten. Tenzij al die protesterende boeren collectief dement zijn geworden, amnesia hebben gekregen en of dood zijn mag je toch denken dat zowel, boeren, banken als belangenverenigingen weten dat de regelingen continue veranderen (en scherper worden). Het is letterlijk een trendbreuk als dit NIET zou gebeuren.
2. De een na laatste gebeurtenis, invoering PAS 2011 is publiekelijk aangevallen (landelijke media, niet door milieu bewegingen, maar door experts en bestuurders) als onhoudbaar bij de introductie, negatieve adviezen en heeft geleid tot kamerdebatten. Je mag aannemen dat als je een MILJOEN investeert zowel de ondernemer, als de bank dit in zijn achterhoofd neemt.
Als je voor #2 links wil, lees o.a. de bronnen van mijn kant (O.a. Trouw, maar er is legio info uit 2011 hierover) als de eerder deze week geposte waarschuwing uit 2011 van een bestuurder van Natuurmonumenten (Trouw 2011 zeg ik uit mijn hoofd).
Ik ga niet weer een Google voor je doen, gewoon even terug bladeren of zelf die inspanning doen. Nogmaals, ik ga niet elke keer door die hoepel springen om dan met de volgende te worden geconfronteerd die naar precies hetzelfde vraagt.
Die zielig kaart hoef je wat mij betreft niet te trekken. Ik vind deze ondernemers niet zielig en boeren ook niet. Maar Nutella café's en boeren dus. Want die zijn goed vergelijkbaar? Los van dat ze beide ondernemers / ondernemingen zijn zie ik niet veel overeenkomsten. Maar als beide moeten stoppen dan ben ik wel voorstander van een soortgelijke behandeling. Niet 'lever je sleutel in en zoek het maar uit', maar een realistisch pad waarin je of kiest voor verandering of voor stoppen.
Die parallel lijkt me evident... Ondernemers wiens voortbestaan getroffen worden door veranderd beleid. Dat het een andere sector is voor de vergelijking niet interessant, dit soort ondernemers risico is niet uniek voor boeren.
Let op, ik heb ook aangegeven dat ik uitkopen van boeren verstandig vind (twee a drie posts geleden).
Maar de teneur hier dat boeren dit niet konden weten en dus slachtoffer zijn van veranderde realiteiten is extreem kort door de bocht. De boeren en de financiers wisten dat het een onhoudbaar systeem was, maar hebben gegokt dat de politiek wel weer voor ze door het stof zou gaan (as usual). Dat dat niet gebeurde was een nare verassing, maar dat is natuurlijk geen houdbaar uitgangspunt.
Om terug te komen op het subsidie verhaal, ondanks de eerder geposte link van lage inkomens was de inhoud van het artikel vrij duidelijk. het merendeel van de boeren verdient bovenmodaal vanwege de landbouwsubsidies. Het is zeer zeker niet zo dat alleen Campina en de Rabobank zijn gesponsord, de boeren hebben dikke winsten behaald (als meer dan de helft vanuit subsidies bovenmodaal verdient noem ik dat hele dikke winsten). Het plaatst ook een sterk vraagteken bij de notie dat boeren "gedwongen zijn" om uit te breiden. Als je bovenmodaal verdient is uitbreiding natuurlijk heel logisch, maar het woord noodzaak is niet direct van toepassing.
Dat verleden kan je niet terug draaien, maar het maakt het handen gewring over "oude dag voorziening" etc. hol (als je het niet goed hebt geregeld met een bovenmodaal inkomen ben je gewoon zelf verantwoordelijk). Het maakt wat mij betreft ook fors uit in hoeverre we als samenleving de boeren weer gaan spekken omdat zij een risico hebben genomen en eindelijk een keer hebben verloren. Uitkopen prima, al was het maar om de lucht uit de discussie te halen, maar daar mag best wat dwang op en dat mogen hele karige boterhammen worden.
Dat laatste is zeker
mijn mening, maar dat boeren weinig reden tot klagen hebben is wel duidelijk als je de tijdslijn en de feiten bekijkt.
Tot slot, de kringloopboer die loopt te klagen laat zich voor het karretje van de meerderheid van rijke boeren spannen. Het eerder geposte artikel wees al op de inkomensverschillen. Als je als kringloopboer loopt te schreeuwen over de oneerlijkheid van de Stikstof problematiek moet je toch vooral naar je eigen vertegenwoordigers kijken die heel gulzig de trog uitlikken (letterlijk, enkele voormannen/vrouwen van de FDF ontvangen tonnen subsidies, er werd dan ook graag gepronkt met snelle bolides en speedboten). In plaats van je als domme voetsoldaat naar het Malieveld te laten slepen moet je eens intern gaan klagen over de focus van de belangenverenigingen voor diegenen die het voor iedereen verpesten.
Toegegeven is wel dat je als arme keuterboer veruit in de minderheid bent. De meeste boeren verdienen meer dan het landelijk gemiddelde

Gonadan schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:08:
[...]
Eigenlijk is dat best wel weer kansloos, dat het steunen van lokale initiatieven feitelijk juist lokaal meer problemen geeft. Terwijl het juist van de zotte is dat je een koe van een ander continent gaat zitten eten als ze op fietsafstand in het weiland staan.

Argh... je trapt hier in de valstrik van de misinformatie....
Het probleem is niet de productie voor binnenlandse consumptie en zeer zeker niet de hoogwaardige productie, immers die laatste is in alle gevallen extensief (vanuit kwaliteitsoogpunt en vanuit marktdraagkracht).
Het lokale probleem is de veehouder met een paar honderd koeien in een stal om de eindproducten gesubsidieerd en wel de wereldmarkt op te smijten. Dat de kleine lokale boer voor het karretje van deze (helaas meerderheid) wordt gespannen is een gevolg van eigen keuzes en positionering. Zolang je aan de leiband van de FDF je belangen laat behartigen is het altijd ellende voor de kleinere boer.
Virtuozzo schreef op woensdag 20 november 2019 @ 08:52:
[...]
Ik denk dat daar wel een dingetje op tafel ligt. Ik sprak iets van twee weken geleden met twee kamerleden die uit de regio komen, beide CDA. Ik heb ze langs een paar afspraken geleid, men kwam er met het hoofd niet bij. Wat men zag, de informatie die beschikbaar gesteld werd (door zowel de boerenbedrijven als MKB in de extreem korte keten daar) stond volledig haaks op alle rapporten die men vanuit ministerie kreeg. Ja, dan begrijp ik dat het makkelijk is om juist de exportfunctie als hoeksteen te zien.
Dat merk je hier in de draad en hoe lokale media erover rapporteert. Kijk naar het artikel over lage inkomens onder boeren, terwijl in het artikel zelf je opeens leest dat de meerderheid meer dan modaal verdient.
- Grote inkomensverschillen,
- Een kop die inzoomt op "zielige boeren"in plaats van bovenstaande probleem aan de kaak te stellen.
Er wordt nu heel erg gespeeld op boeren versus overheid, maar het interne probleem wordt niet geadresseerd; Gesubsidieerd produceren voor de export. Er is binnen de stikstof norm alle ruimte voor extensief hoogwaardig boeren, maar dan moeten de grote intensieve veehouders echt gaan wijken.
Dat is echter een lastig verhaal als er maar één spreekbuis is (niet toevallig beheerst door de grote boeren). Wat zeker meespeelt is dat het besef moet neerdalen dat de kleine boer niet alleen financieel maar ook in absolute aantallen de minderheid is. Het gros van de boeren heeft logischerwijs geen interesse in kleinschalig produceren juist vanwege de perverse prikkel van de subsidies.
Eigenlijk is het net zoiets als bij de kwestie multinationals en belastingen / vestigingsklimaat. Lobby schept beeld, beheerst informatiestroom. De multinational in Nederland is absoluut de motor van economie, maar die multinational is het MKB. Niet de “multinational”. Die heeft krimpende voetafdruk, is juist steeds vaker netto kostenpost voor zowel Rijk als samenleving, oefent negatieve druk uit op innovatie en onderzoek, oefent negatieve druk uit op volume van startups én transitie startups naar geconsolideerde onderneming.
Zo ook hier. Valse frames, perceptie, kosten. Schadelast.
Ik ben zo vrij geweest een belangrijk woord aan te passen (de-> die) en benadrukt, dan is het beter te volgen
[
Voor 27% gewijzigd door
roffeltjes op 20-11-2019 10:22
]