Het probleem ligt hem in mijn ogen er in dat wij hier in Nederland te veel willen, we willen bouwen (vooral in de Randstad zoals het schijnt), we willen natuurgebieden, maar ook een goedleven met elkaar.
Onze ogen moeten eens open gaan, we kunnen namelijk niet alles! Ik vraag me daarom echt af als we niet veel te ver door slaan met het toewijzen van N2K gebieden. Is bouwen in het westen van het land een probleem? Dan zal je dus moeten verkassen naar de rest van het land of accepteren dat grensdoelen betreffende uitstoten niet behaald kunnen worden. Is dit leuk? Nee... Het lijkt wel alsof half Nederland in het westen wil wonen.
Spreiding is dus het advies. De overheid bewijst het zelf, bij mij in de regio ligt geen enkel bouwproject stil omwille de stikstofgrenzen.
We wonen in een klein kikkerlandje, een veel gehoorde uitspraak, bijna iedereen kent hem wel. Maar helaas willen weinig mensen maar inzien wat dit echt betekend.
Zolang wij worden geconfronteerd met een bevolkingsgroei krijgen we steeds meer mensen op het zelfde kleine stukje aarde.
In 1996 brachten Fluitsma & van Tijn het onderstaande nummer uit;
Op dit moment, meer dan 20 jaar later zitten we al op bijna op 17,2 miljoen mensen. Kortom; Het wordt steeds drukker, we wonen met steeds meer mensen op de zelfde grondafdruk. Dat betekend ook dat de belasting van het land, de bronnen, natuur enz enz. steeds groter of hoger is geworden. Meer mensen, is een hogere belasting, het verhoud zich gewoon met elkaar.
Daarom vind ik, en ik reageer vooral op de snelheidsverlaging, omdat ik dit echt een idiote maatregel vind ik verhouden tot vlakken waar echt winst is te pakken. 0,7% in de meest gunstige verhouding, en niemand die mij uit kan leggen waarom ik in op de A7 van Groningen naar Drachten 100 moet rijden zonder dat er in de verste verte een N2K gebied in de buurt ligt.
Kortom, een matregel die is ontstaan in een politiek compromis die weinig tot geen resultaat bied in het verhelpen van het echte probleem.
De grootste slag moet worden gemaakt in de landbouw en industrie. Daarnaast, omdat 32% van ons stikstofprobleem over de grens komt waaien moet de oorzaak worden gezocht in een Europese aanpak, i.p.v. landen individueel.
Het zou mij een "worst" wezen als mijn schnitzel in Duitsland, Frankrijk of Polen in een stal staat, het zelfde heb ik met een biefstuk. Het punt is alleen dat ik niet tegen landbouw of veeteelt in ons land ben. Ook dit is een beroepsgroep die netjes hun werk doet, normaal belasting betaald en deelneemt aan de maatschappij in ons land. Kortom, minder vlees uit Nederland, dat zie ik niet als probleem. Een verplichting om het met minder vlees te moeten doen vind ik wel bezwaarlijk. Wat ik wel belangrijk vindt, als deze Europese vleesmarkt er zou komen, de boer en/of boerenberoepsgroep moet wel de kans krijgen om zich te hervormen tot het leveren van een ander product.
Mensen vergeten even dat wanneer je een eigenzaak hebt, en dat heeft een boer nu eenmaal, je hier bewust voor kiest. Een boer is boer omdat hij boer wil zijn. Daar heeft hij even veel recht op als een ICT ondernemer, een verzekeringsagent, een magazijn medewerker of wie dan ook uit het westen van het land.
Uiteindelijk gaat een boer echt wel over, wordt het hem mogelijk gemaakt om zijn werk uit te voeren in iets anders dat Nederlandse veehouderrij, iets wat een waardig alternatief is waar hij de zelfde gesmeerde boterham mee kan verdienen dan is er geen boerenondernemer die serieus gaat kijken naar het alternatief.
Het punt is alleen dat we weer te maken hebben met een politieke werkelijkheid, i.p.v. verantwoordbeleid te volgen moeten we weer met de waan van de dag mee, het stikstof probleem maken we nu hot met z'n allen. Terwijl we ook even de situatie afwachten en dan een goede beslissing maken (zie de Duitsers)!
Maar nee, in ons land moet het weer snel, het is een probleem, laten we vooral direct politiek wat doen zodat het voor de bühne lijkt alsof we een serieuze oplossing hebben.
Alles voor politieke draagkracht.... Maar feitelijk is het gewoon niets anders dan het probleem zonder structurele oplossing doorschuiven.
Ik rij niet elke dag over de autosnelweg, indien ik daar wel overheen rij wil ik zo snel mogelijk van A naar B, mezelf een beetje kennende zal ik me niet zo heel veel aantrekken van de limiet van 100Km/u die nu wordt gesteld. Zeker omdat de pakkans hier in het noorden zo goed als nihil is. Wanneer ik van Groningen naar bijvoorbeeld Limburg moet is de kans dat ik door deze in mijn ogen onzinnige maatregel wel gestegen dat ik eerder via de Duitse A31 naar Limburg (of verder) rij, ik kan daar namelijk prima doorrijden, en het extra beetje stikstof dat ik dan uitstoot, ach..... Waarschijnlijk is de kans dat ik in Duitsland, omdat het daar mag, nog harder rij dan in Nederland is overigens wel groter, en omdat stikstof in geen enkel geval de grens overwaait (zie de 32% hier boven) vraag ik me dan ook echt af wat het nut van een trage Vmax ook is.....
Ik voel de beschuldigingen al weer mijn kant op komen..... Maar geef eens antwoord; Wat rechtvaardigt jouw bestaan?
[
Voor 8% gewijzigd door
Bullet NL op 15-11-2019 17:59
]