Heel misschien omdat in dezelfde periode ook de straatverlichting 's nachts uit ging?
Anyway, ik ben gestopt met het fietsen in Amsterdam (al ver voor ik ben verhuisd), ik ben te vaak bijna doodgereden door idioten in een auto.
Gezien het gedrag van de gemiddelde fietser in de stad, is het als automobilist niet te voorspellen wat ze gaan doen.
Het begint al goed:
Op de wegen waar 130 kilometer per uur mag worden gereden is het aantal verkeersdoden in 2015 verdrievoudigd. In 2014 vielen er nog 10 slachtoffers op deze wegen, in 2015 waren het er 32. Dit blijkt uit cijfers die minister Schultz van Infrastructuur deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
1) aantal 130 zones nam in beginjaren sterk toe, dus dan kan het ook sneller een verkeersdode opleveren in zo'n zone.
2) gezien de splitsing in tijd tussen 100 en 130, welk tijdvak gebeurde het ongeluk? De 100 tijd of 130 tijd?
3) klinkt lullig, maar een aantal grote ongelukken gooit dat getal met 4-5 omhoog.
Volgens hetzelfde artikel
30: 26 > 40 = +14
60: 75 > 90 = +15
80: 111 > 145 = +34.
130: 10 > 32 = +22
Onbekend: 73 > 34 = -29
Amphiebietje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:10:
[...]
En zo nu en dan een agentje neermeppen.
Overigens vraag ik mij af wat dat automobilistenprotest gaat voorstellen gezien de staat van het Malieveld (grote kapotgecrosste modderpoel). Straks moeten ze Staatsbosbeheer vragen hun vastgelopen auto's uit de smurrie te verwijderen...

Waarom denk je dat steeds meer mensen een SUV kopen? Hoge instap, makkelijker over de landmijnen genaamd drempels EN je kan wat makkelijker over het Malieveld crossen.

De NOS haalt het artikel van de volkskrant aan die je al eerder postte. Het blijft dezelfde bron. Met een stukje duiding van de NOS die VK niet doet:
Het is onduidelijk of er verband is tussen het aantal doden en de maximumsnelheid van 130, zegt zowel Veilig Verkeer Nederland als de SWOV. Veilig Verkeer Nederland is vooralsnog voor- noch tegenstander van de 130-km-limiet, maar wacht verder onderzoek naar de (on)veiligheid van deze snelwegen af. SWOV wil dat onderzoek graag uitvoeren, in opdracht van Rijkswaterstaat.
Hoe lastig er conclusies te trekken zijn, illustreerde een woordvoerder van de SWOV tegenover de NOS. Zo zijn wegen waar 130 km mag worden gereden, vaak breed en rustig, waardoor wellicht meer mensen op hun telefoon gaan kijken dan ze zouden doen op smallere en drukkere wegen waar 100 gereden mag worden.
Veel ongelukken worden veroorzaakt doordat automobilisten achter het stuur met hun telefoon in de weer zijn.
Lijkt eerder op een VK-hetze tegen 130 dan wat anders.
Smultie schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:40:
Ja, het klopt dat de meeste verkeersdoden niet op de snelweg vallen.
En ja, het klopt óók dat een ongeluk met 130 t.o.v. hetzelfde ongeluk met 120 éérder zwaar letsel of de dood tot gevolg heeft.
Dat dat niet 1-op-1 uit je cijfertjes blijkt kan legio andere redenen hebben, waaronder (en voor mij de meest logisch in de oren klinkende); de verhoging van 120 naar 130 heeft de neergang van het aantal verkeersdoden per jaar (sinds 1972) afgevlakt of zelfs gestopt.
De opkomst van de e-bike met racende senioren zorgt voor een sterke stijging in die groep. Ze gaan feitelijk te hard voor hun eigen lichaam om te anticiperen. Wel jammer dat als de cijfers niet overeenkomen met het gevoel dat het dan opeens niet klopt.
talkatoo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:59:
Het is allemaal niet zo zwart wit als de meesten hier schetsen...
[
Afbeelding]
De grafiek laat tot 2011/2013 juist een dalende trend zien, logisch want auto's worden steeds veiliger. Dat het aantal (personenauto) verkeersdoden juist stabiel blijft is daarom dus niet goed.
Anderzijds is de som harder rijden == sneller eerder dood ook niet logisch. Bij langzamer rijden krijgen 'we' minder te doen, waardoor onze alertheid ook afneemt.
En de economie groeit weer > meer transport en mensen op de weg > meer ongelukken.
Stuk sneller en reken dit eens door naar bv 440 woonwerk ritten. 5 minuten = 36 uur minder per jaar in de auto. Scheelt gewoon een werkweek. En aangezien je vaak maar 5-6 werkweken aan vakantie hebt, is dat toch significant.
- NL wordt kleiner voor familiebezoek e.d.
Als ik 100 ga rijden, dan ben ik per keer een hafluur extra retour kwijt naar mijn ouders.
aicaramba schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:54:
[...]
Met de nieuwste 350kW laders kun je je auto gewoon in 10 min voor 80% vol hebben hoor. En dit zal alleen maar minder worden als de techniek verbeterd wordt.
Het enige voordeel van waterstof is de hogere energie dichtheid, wat voor vliegtuigen een enorm voordeel kan zijn. Het lijkt de komende tijd nog niet realistisch te zijn om voldoende energie mee aan boord van een vliegtuig te hebben met elektriciteit vanwege het hoge gewicht.
En waar staan die? En moet je dan een kofferbak vol stekkeradapters meenemen? Laat staan dat er auto's voor zijn. Ik snap de aversie tegen waterstof niet. Ja, de conversieverliezen zijn relatief groot. Maar als je net als LPG zo weer onderweg bent zonder heel Nederland te plaveien met laadpalen ben ik helemaal voor.
Waah schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:05:
Perceptie van snelheid is precies dat: Perceptie.
je bent nu gewend om 130 te rijden. En daardoor lijkt 100 gewoon traag.
Maar als je langere tijd 100 rijd, en je mag dan opeens 130, dan lijkt dat opeens heel snel. Sneller dan die 130 toen je die altijd al reed.....
En 100 rijden scheelt doden. Die rekensom is vrij simpel.... F=ma.....
Samen met dat je minder stikstof, CO2 en fijnstof hebt.
De kans is ook groot dat je minder fileproblematiek krijgt, door de kleinere onderlinge snelheidsverschillen. één van de redenen waardoor files ontstaan.
Het enige offer is tijd. En dat verschil is kleiner dan men vaak berekend, tenzij je echt direct aan de oprit van de snelweg woont, en werk aan de afrit zit......
Voor mij (45km) scheelt 100 vs 130 ongeveer 4 minuten reistijd.... op 30 minuten. En dat is op een rustige snelweg, buiten de randstad. Ik zou zeggen: Probeer het eens zelf ;-) rijd exact 100 op je klokje, en de volgende dag probeer je steeds 130 te rijden. En meet het exacte verschil van deur tot deur.
4x2=8 minuten per dag. Is al 40 minuten per week.
Maar 100 is per definitie traag. Af en toe probeer ik het weer, maar hou het nog geen 5km vol (buiten TC's). Inhalen gaat traag waardoor men lang naast elkaar blijft rijden, waardoor risico's hoger worden. Inhaalacties heb ik altijd geleerd vlot uit te voeren. Dat houdt niet in 99 vs 101.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.